EiendomHarbitzalléen 20A, 0275 Oslo
MatrikkelGnr. 30 Bnr. 42 Snr. 13 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformEierseksjon
ArealerTotalt BRA 106 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 99 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 7 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 24 kvm
Utgang fra stuen til sydvendt terrasse på ca. 12m².
Utgang fra det ene soverommet til nordvendt markterrasse på ca. 12m².
ArealPrimærrom: 99 kvm, Bruksareal: 106 kvm, BRA-i: 99 kvm , BRA-e: 7 kvm , TBA: 24 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom2
Byggeår1979
TomtEiet tomt 8943 kvm
Felles tomtegrunn er pent opparbeidet med asfaltert adkomst og gårdsplass med gjesteparkering,
asfalterte gangveier, plenarealer, beplantning og lekeplass.
Prisantydning9 400 000
TilstandsrapportTakstmann: Tony André Andersen
Takstdato: 17.03.24
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 78 000,- pr. 31.12.23
Andel fellesformue: kr. 25 901,- pr. 31.12.23
Totalpris inkl. omkostningerkr 9 400 000,- (Prisantydning)
kr 78 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 9 478 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 244 450,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 245 950,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 9 723 950,- (Totalpris inkl omkostninger)
FelleskostnadKr. 4 570,- pr. mnd.
EierAsad Ali Khan
BeskrivelseRålekker og gjennomgående 3(4)-roms, betydelig oppusset i 2024. Se vedlagt planløsning for etablering
av et ekstra soverom. Boligen ligger i et svært populært boligområde med umiddelbar nærhet til alt man
behøver i hverdagen.
•Trappefri adkomst
•Utgang til balkong fra stue (ca. 12 kvm.)
•Fra et soverom et det utgang til markterrasse (ca. 12 kvm.)
•Oppgangen ligger innerst i blindvei
•HTH kjøkkeninnredning
•Saga exclusive èn-stavs eikeparkett m/6 mm underlag
•Snekkertilpasset nisje for Tv
•Felleskost. inkl. bl.a. varmtvann. kabel-tv/internett
•Garasjeplass m/el-lader (faktureres etter forbruk)
•Spesialtilpassede garderobeløsninger
•Dokumentasjon på arbeidene foreligger
•Nytt, skjult el-anlegg/sikringsskap
•2 bad/WC, et i tilknytning til masterbedroom
•Lavt strømforbruk
•Boligen har ikke vært bebodd etter oppussing
ParkeringGarasjeplass følger seksjonen. Garasjeplassen har ladeboks for elbil.
Utleie av parkeringsplass(er) i parkeringsanlegget til andre enn seksjonseiere/beboere i sameiet, er ikke
tillatt uten skriftlig forhåndssamtykke fra styret.
Gateparkering etter gjeldende bestemmelser.
Det er p.t. ingen beboerparkering for denne gateadressen.
For mer informasjon, se Oslo kommune sine hjemmesider:
https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/beboerparkering-for-privatpersoner/
BeliggenhetEiendommen ligger i et attraktivt og sentralt boligområde på Abbediengen/Hoff/Skøyen. Det gangavstand
til skoler, barnehager, offentlig kommunikasjon og et rikt utvalg av servicetilbud. Nærområdet byr på fine
grøntområder.
Få minutters gange unna finner man Harbitz Torg med delikatessebutikker, supermarked, restauranter
som Laboratoriet og Alma, treningssenter med svømmebasseng, frisør, apotek med mer.
Kiwi, Rema (med post ibutikk) og Møllhausen Torg (apotek, Coop Mega, frisør og kafé). Kort vei til
Karenslyst allé med et rikt utvalg av butikker, restauranter, Maschmanns matmarked m.m.
Området byr på fine turområder, med blant annet turveier langs Hoffselven og opp Mærradalen,
Frognerparken og Bygdøy.
Fra leiligheten er det nærhet til trikk nr. 13, samt gangavstand til Skøyen med hyppige avganger med trikk,
buss og tog/flytog.
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra
ønsket startsted til den aktuelle boligen.
InneholderDet totale bruksarealet fordeler seg som følger:
Første etasje:
BRA 101 m²
- BRA-i 99 m²: (Entré/gang, 2 soverom, 2 bad og stue med åpen kjøkkenløsning)
- BRA-e 7 m²: (Bod på terrasse)
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på
fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport.
Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt
ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.
ByggemåteTerrassert boligblokk i betong-, mur- og trekonstruksjoner. Ytterveggene med utfyllende
bindingsverksvegger som utvendig er kledd med liggende kledning. Støpte dekker som etasjeskillere.
Flatt tak i trekonstruksjon tekket med papp/folie. Støpt såle på antatt fast grunn (fjell) eller faste,
komprimerte masser.
Informasjon om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport.
Følgende har fått TG3
-Gulv (Høydeforskjell).
Følgende har fått TG2
-Vinduer
-Balkongdør
-Radon
(Det er ikke foretatt radonmålinger).
-Avtrekk (Kjøkkenet har platetopp med kullfilter).
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema:
2. Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? Hvis nei, gå til punkt 3.
Ja, kun faglært. Firmanavn: Chahruski bygg, døgnservice as, lislegaard bygg og membran, sg elektriker
as.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Begge badene er Renovert. Det er lagt ny sveise
membran på gulv, smøre membran på vegger ihht forskrifter , nye sluk, nytt rør i rør system, nye toalett
med sisterner, nye dusj dører, badekar, baderomsmøbler, servant batterier, og dusj armaturer. Nytt
fordeler skap. Alt er nytt og ubrukt som i resten av boligen.
2.1 Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet?
Ja. Firmanavn: døgnservice as, lislegaard bygg og membran.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Begge badene har nytt sluk og ny sveisemembran.
2.2 Foreligger det dokumentasjon på arbeidene?
Ja. Samsvarerklæringer fra Lislegaard Bygg & døgnservice as.
4. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp?
Ja, kun faglært. Firmanavn: døgnservice as.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Alt av vannrør fra hovedgren/ledning er nytt. Det er montert
nytt rør i rør system, blandebatterier, dusj armaturer på begge bad og kjøkken. Det er lagt opplegg til
vaskemaskin samt oppkoblet oppvaskmaskin. Det er montert på kjøkken under benk.
6. Kjenner du til om det er/har vært problemer med ildsted/skorstein/pipe, f. eks dårlig trekk, sprekker,
pålegg etter tilsyn, fyringsforbud eller lignende?
Nei. Kjenner ikke til om det har vært peis tidligere her.
7. Kjenner du til om det er/har vært skjevheter/setningsskader, f. eks. riss/sprekker i mur, skjeve gulv eller
lignende?
Ja. Skjevheter i etasjeskille.
13. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeider på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks.
oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Hvis nei, gå til punkt 14.
Ja, kun faglært. Firmanavn: SG Elektriker.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Det elektriske anlegget er nytt og det foreligger full
dokumentasjon på alt arbeid som er utført fra firmaet.
Kjøkken: Nye kurs, og montering av komfyrvakt + stikkontakter til ovn, kombiovn/ mikro, kjøleskap, fryser og
stikkontakter overbenk i kjøkken.
Nye varmekabler i badene.
Nye downlights er montert i stua, gangen og badet.
Bytting av stikkontakter, brytere og lamper i hele leiligheten. Eksisterende føringsveier og sikringer er
byttet byttet ut. Alt av kabler er nytt. Det er blitt brukt dimmer, bryter, stikkontakter mm av høykvalitetsmerket
Elko Plus IFM renoveringen var elektriker nødt til å legge sikringsskap inne i boligen.
13.1Foreligger det samsvarserklæring for hele eller deler av det elektriske anlegget (i henhold til forskrift
om lavspenningsanlegg)?
Ja. Det foreligger samsvarserklæring, risikovurdering, sluttkontroll fra firmaet.
14. Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank,
sentralfyr, ventilasjon)?
Ja. Det foreligger samsvarserklæring, risikovurdering, sluttkontroll fra firmaet.
15. Har du ladeanlegg/ladeboks for el-bil i dag?
Ja.
24. Kjenner du til om det foreligger skaderapporter, tilstandsvurderinger, boligsalgsrapporter eller
målinger?
Ja. Takst/tilstandsrapport fra Tony Andresen i Takstator AS.
Tilleggskommentar:
Det presiseres at selger ikke har bebodd eiendommen og har således lite kjennskap til boligen, naboer.
Kjennskapet til renoveringen foreligger og det er også kontrollert og beskrevet i rapport fra takstmann.
Intressenter bes lese salgsoppgave med alle vedlegg og spørre megler hvis det er noe de/dem ønsker
ytterligere informasjon om.
BruksarealBruksareal: 106 kvm
StandardFor den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger ferdigattest datert 18.04.1980 som omhandler boligblokk Harbitzalléen 20 A og B.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
OppvarmingElektrisk oppvarming. Gulvvarme (kabler) på begge bad.
Varmvann er inkl. i felleskostnadene.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke
Kommunale avgifterDet gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og
eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.
EiendomsskattEiendomsskatt er beregnet til: 5264.
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for
bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon
se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
imellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 4 570,-
pr.mnd.
Inkl. bl.a.Varmtvann, Kabel-tv/internett (Telia), garasje, betjening andel fellesgjeld, kommunale avgifter, drift, forretningsførsel, m.m.
Herav:
Garasje: 153,-
Felleskostnader: 3.827,-
Lån: 590,-
Det gjøres oppmerksom på at vedlikehold, tiltak fra eierseksjonssameiet etc. kan medføre en økning i
felleskostnadene/fellesgjeld/kapitalinnkreving. Styrelder opplyser at det ikke er lagt opp til økning i
felleskostnadene i 2024. Hva som vil gjelde for påfølgende år vil avhenge av vedlikeholdsplan, og de
oppgraderinger som sameiet stemmer over skal gjennomføres.
Det er normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.
Faste løpende kostnaderKjøper/ny eier må etter overtakelse dekke bl.a. egne felleskostnader, eget strømforbruk, innboforsikring
samt andre valgfrie tilleggstjenester. Dette kan/vil variere fra inngåtte avtaler og forbruk.
Spesifikasjon av fellesgjeldLånenr.: HANBAN-83987170649
Type: A
Restsaldo: 3.400.037,-
Restløpetid: 18 år 3 md
Term pr. år: 12
Type rente: Flytende
Rente: 7,45%
Sum andel fellesgjeld kr 78.000,- pr. 01.03.2024, følger seksjonen ved salg.
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapSameiet har et positivt årsresultat for 2022 på kr. 220 226,-
Forsikring med polisenummerGjensidige Forsikring
Polisenummer: 82658531
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 2 138 756,-
Som sekundærbolig Kr. 8 127 272,-
SameieSameie: Abbediengen Boligsameie,
-Sameiet består av 43 boligseksjoner i Harbitzalléen 16, 18, 20 og 26.
-Det er kun tillatt å benytte gass- og elektrisk grill på terrassene.
-Skilt til dørcalling og postkasse skal være ensartet.
-Dugnader avholdes vår og høst.
Planer i sameiet:
Informasjon fra styreleder:
Styret er midt i et pågående arbeid for å utarbeide en vedlikeholdsplan for de nærmeste årene. Denne vil
legges frem for beboeren under årsmøtet. Det er ikke kalkulert med større vedlikeholdsarbeid
inneværende år. Det vil dog vurderes ulike tiltak i årene som kommer. Blant annet skal det av
brannhensyn vurderes bytte av innvendige dører. Det vil også i løpet av de neste 3-6 år mest
sannsynlighet bli nødvendig å bytte rør på badene. Her legger styret opp til en egen vedlikeholdskonto
som vil bli spesifikt knyttet til dette prosjektet - dette for å bygge en startkapital for prosjektet. Hvordan
prosjektene utover dette skal finansiers vil blir lagt frem og stemt over av beboerne. Utover dette vil
vedlikeholdsplanene beskriver, "need to og "nice to" oppgaver/vedlikehold over de neste årene.
Det gjøres oppmerksom på at vedlikehold, tiltak fra eierseksjonssameiet etc. kan medføre en økning i
felleskostnadene og fellesgjeld, eller kapitalinnkreving.
Styrets arbeid:
2023:
Styrelder opplyser at det i 2023 ble gjort betydelig vedlikehold av utvendig fasade som inkl. blant annet
maling og utskifting av treverk der det var nødvendig, eksempelvis på enkelte balkonger.
2022:
Styret har jobbet med skadedyrfirma grunnet problemer med rotter inne på søppelrommet.
Søppelbeholdere har blitt byttet ut til beholdere med lokk både for restavfall- og for papirsøppel. Det måtte
bestilles vask av søppelrom to ganger fordi det ikke så ut der inne. Det ser ut til at problemet er løst.
Det har vært vannlekkasje i 20B grunnet fjerning av en vask. Vasken måtte fjernes på grunn av fuktskader
og mugg. Tilsvarende vask ble også fjernet fra 16A, men ingen lekkasje her. Ingen av disse ble brukt.
Styret har hatt befaring og innhentet tilbud for oppgradering av oppgang.
Det har vært store problemer med elbilladere. EvBox har vært veldig vanskelige å komme i kontakt med
siden de har flyttet til Nederland. Det er Nopek Elektro som utfører utbedring og reparasjon av disse, men
ikke uten at de får beskjed fra EvBox.
Dugnad ble avholdt hvor sameie fikk blant annet revet gjerdet som var ødelagt, satt opp nye benker, malt
og fikset kumlokk i garasjeanlegg.
Det har vært mye tid som har gått til dialog med Ajour for å få de til å utføre de vaktmestertjenestene det
foreligger avtale om. I perioder har de vært umulig å komme i kontakt med. Det må purres for snømåking,
gressklipping og lignende. Alle seksjonseiere skal ha oppgradert boksene sine fra Telia.
Ventilasjonsanlegget skal renses. Det er veldig mange år siden dette ble gjort, og det er på tide nå da det
anbefales med en rens hvert 4. år for optimal virkning.
Styret har prøvd å innhente tilbud til prosjektet med stigerør via Norconsult, men det foreligger ingen tilbud
enda.
Ellers henviser styret til styreprotokoller for resterende forefallende arbeid.
ForretningsførerObos Eiendomsforvaltning AS.
StyregodkjenningKjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan
ikke nektes uten saklig grunn.
Tekniske installasjonerTV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
DyreholdDet er tillatt å holde husdyr som hund og katt i leilighetene.
Forutsetningen er at dyrene skjøttes på en forsvarlig måte og ikke er til sjenanse for øvrige beboere. Ved
klager avgjør styret om husdyrholdet må opphøre.
Hunder skal alltid føres i bånd på eiendommen. Eier må fjerne eventuell avføring fra husdyr umiddelbart.
Eieren står ansvarlig for å utbedre skader som husdyret måtte påføre sameiets eiendom.
Se punkt om dyrehold i sameiets husordensregler.
AnnetSelger har selv ikke bebodd eiendommen, og sitter derfor med begrenset kjennskap til eiendommens
tilstand. Interessenter oppfordres til å foreta grundige undersøkelser, gjerne sammen med
bygningssakkyndig eller annen fagkyndig.
-Alle integrerte hvitevarer medfølger.
-Boligen vil ikke bli ytterligere vasket til overtagelse.
-Taklamper medfølger ikke handelen.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterKommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd
1918/71-1/105 Bestemmelse om bebyggelse
19.04.1918
Bestemmelse om generende virksomhet
Overført fra: 0301-30/42
Gjelder denne registerenheten med flere
1938/7576-1/105 Bestemmelse om gjerde
25.06.1938
Bestemmelse om veg
REGULERING AV AREAL I FORBINDELSE MED VEGGRUNN/JERNBANEGRUNN
Overført fra: 0301-30/42
Gjelder denne registerenheten med flere
1957/10069-1/105 Best. om vann/kloakkledn.
28.08.1957
Overført fra: 0301-30/42
Gjelder denne registerenheten med flere
1957/15641-1/105 Bestemmelse om vannledn.
16.12.1957
Overført fra gnr 30 bnr 59
Overført fra: 0301-30/42
Gjelder denne registerenheten med flere
1958/6993-1/105 Bestemmelse om vannledn.
23.06.1958
Bestemmelse om vannledning
Overført fra: 0301-30/42
Gjelder denne registerenheten med flere
1974/20346-1/105 Bestemmelse om bebyggelse
18.10.1974
Overført fra: 0301-30/42
Gjelder denne registerenheten med flere
1979/1567-1/105 Erklæring/avtale
18.01.1979
Bestemmelse om trafostasjon/kiosk
Overført fra: 0301-30/42
Gjelder denne registerenheten med flere
1979/14508-16/105 Erklæring/avtale
06.06.1979
RETT TIL GARASJE NR.28
1979/14508-2/105 Seksjonering
06.06.1979
opprettet seksjoner:
snr: 13
formål: Bolig
sameiebrøk: 1/42
EIENDOMMEN ER OPPDELT I 42 SEKSJONER
2011/544162-1/200 Resek/tilleggssek
11.07.2011
nye seksjoner:
snr: 43
formål: Bolig
tillegsdel: Bygning
sameiebrøk: 1/43
seksjonsameieandeler:
snr: 13
formål: Bolig
sameiebrøk: 1/43
UtleieSeksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av
sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge,
pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes styret.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie
i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til
mellom 60 og 120 døgn. Slik beslutning krever et flertall på minst to tredjedeler av de avgitte stemmene
på årsmøtet.
Utleie av seksjonene skal først godkjennes av styret før utleie rettslig gjennomføres.
Styret kan ikke nekte uten saklig grunn. Som saklig grunn for nektelse ansees enhver påtenkt bruk av
seksjonen i strid med vedtektene. Hvis det er strid om fortolkningen av vedtektene i forbindelse med
denne påtenkte bruk, avgjøres fortolkningen av årsmøtet med simpelt flertall.
Seksjonseier forplikter seg ved utleie å gjøre leietaker oppmerksom på vedtekter, husordensregler og
øvrige bestemmelser som gjelder for sameiet. Ved utleie skal utleier underskrive at husordensreglene er
lest og akseptert.
Vei/vann/kloakkOffentlig.
Eierseksjonssameiet er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.
ReguleringEiendommen ligger på en tomt som er regulert til byggeområde for boliger ihht. reguleringsbestemmelse
S-2283. Oslo kommune vedtok 23.september 2015 en ny kommuneplan. Dette vil få betydning for en
rekke av de vedtatte reguleringsplanene i kommunen. Reguleringskart ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta
kontakt med ansvarlig megler for nærmere informasjon.
Oslo er under stor utvikling og byggeprosjekter må påregnes. For informasjon om eventuelle arbeider i
nærliggende områder anbefaler vi et søk på plan og bygg sin sakinnsyn portal:
https://www.oslo.kommune.no/plan-bygg-og-eiendom/
Pågående plansaker:
Abbediengveien 23 - Oppføring av Enebolig Saksnr.: 202000090.
Abbediengveien 21 - Oppføring av enebolig Saksnr.: 202000088.
Adventveien 15 - Riving av garasje og anneks, og oppføring av to eneboliger. Saksnr.: 201911387.
Ved Sigurd Iversens vei - Oppføring av basestasjon for mobil kommunikasjon - Telia Norge Saksnr.:
201609089.
Pågående plansaker:
Saksnr.: 200713038
Saken gjelder: BEKKEFARET 7. GNR. 28 BNR. 135. UTARBEIDE EGNE REGULERINGSPLANER MED
FORMÅL SIKRING AV NATURTYPER OG BIOLOGISK MANGFOLD. Bekkefaret (Mærradalen) Vedtatt plan
Detaljregulering.
Saksnr.: 201601319
Saken gjelder: ABBEDIENGENVEIEN 2-8 OG HARBITZALLEE 9-11. GNR. 30 BNR. 101 M.FL. Tilrettelegge
for en fortetting og en økt utnyttelse med hensikt å bygge boliger. 6 - 8 etasjer. Sakstype: Foreløpig plan.
Saksnr.: 201414412
Saken gjelder: Områderegulering for Skøyen. Sakstype: Foreløpig plan.
Saksnr.: 201710251
Saken gjelder: Harbitzalléen 2-12. Boliger. Sakstype: Foreløpig plan.
Saksnr.: 201517140
Saken gjelder: TINGSTUVEIEN 31. GNR. 5 BNR. 9 Ønske omregulere og tilrettelegge for
(Bolig)/Kontor/Forretning/ Bevertning/Tjenesteyting T-bane. 12 - 16 etasjer.
Planprogram for Fornebubanen (Fastsatt 10.07.2014). Planprogrammet er første fase i arbeidet med
reguleringsplaner for Fornebubanen og tilknyttet byutvikling fra Lysaker til og med Skøyen, som kan ses
på som en utvidelse av Fjordbyen. Planprogrammet redegjør for videre planarbeid og planprosess..
Store deler av Oslo er omfattet av reguleringsplan S-4220, vedtatt 15.03.2006, revidert 12.06.2013 og
17.3.2015, "Småhusplanen". Småhusplanene er under revisjon, og i påvente av ny regulering er det også
vedtatt et midlertidig tiltaksforbud på eiendommene som er omfattet av denne planen. Selv om
Småhusplanen og tiltaksforbudet ikke gjelder denne eiendommen, kan det være av interesse å kjenne til
revisjonen og du kan lese mer om dette her:
https://www.oslo.kommune.no/slik-bygger-vi-oslo/revisjon-av-smahusplanen/
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.Oppgi ønsket overtagelsesdato i budskjema
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 9 400 000,- (Prisantydning)
kr 78 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 9 478 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 244 450,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 245 950,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 9 723 950,- (Totalpris inkl omkostninger)
BoligselgerforsikringDet er ikke tegnet boligselgerforsikring ifbm. salget. Det er likevel utarbeidet en egenerklæring som interessenter bør gjøre seg kjent med før budgivning. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
1% Provisjon (forutsatt salgssum: 9.200.000,-) (Kr.97 000)
Tilrettelegging (Kr.12 900)
Tinglysning sikringspant selveier (Kr.585)
Visninger 2 stk. (Kr.6 000)
Innhenting av grunnbok (Kr.808)
Fakturagebyr (factoring) (Kr.2 890)
Eierskiftegebyr forretningsfører (Kr.6 385)
Direkteutlegg for selger - styling forfall 05.04.24 (Kr.28 539)
Tilstandsrapport betalt 28.04.24 (Kr.9 550)
Look (Kr.3 500)
Innhenting av informasjon fra forretningsfører (Kr.4 850)
Foto (Kr.3 300)
Markedspakke (Kr.19 900)
Oppgjør (Kr.5 500)
Totalt kr. (Kr.201 707)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer92-24-0039
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSinsen og Rosenhoff Eiendomsmegling AS
EIE Sinsen
Org. nr: 922183201
Trondheimsveien 153-155
0570 Oslo
Tlf: 23 89 69 86
Ansvarlig meglerEiendomsmegler MNEF / Partner Liv Else Mikkelsen
SaksbehandlereLiv Else Mikkelsen
EIE Sinsen
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Mob: 94 80 01 30 / E-post: lemi@eie.no