EiendomHolmlia Senter vei 15, 1255 Oslo, Etasje: 2
MatrikkelGnr. 185 Bnr. 71 Snr. 32 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformEierseksjon
ArealerTotalt BRA 108 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 106 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 2 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 11 kvm
Leiligheten går over to plan:
1.etasje: Entré, bad, kjøkken og stue.
2.etasje: Trappegang, bad, tre soverom og innvendig bod.
I tillegg disponerer leiligheten en utvendig bod på balkongen oppmålt til 2 kvm.
Det medfølger også en biloppstillingsplass med elbil-lader i felles garasjeanlegg.
ArealPrimærrom: 100 kvm, Bruksareal: 108 kvm, BRA-i: 106 kvm , BRA-e: 2 kvm , TBA: 11 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom3
Byggeår1985
TomtEiet tomt 3084 kvm i henhold til arealbekreftelse fra Oslo kommune.
Prisantydning4 500 000
TilstandsrapportTakstmann: Rodrigo Peña
Takstdato: 13.09.24
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 0,-
Totalpris inkl. omkostningerkr 4 500 000,- (Prisantydning)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 117 500,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 118 700,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 618 700,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 627 950,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 4 195,30,- pr. mnd.
Det gjøres oppmerksom på at vedlikehold, tiltak fra eierseksjonssameiet etc. kan medføre en økning i
felleskostnadene. Styreleder opplyser at det ikke foreligger noen konkrete planer om økning i kostnadene.
Det er normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene noe styreleder opplyser at de
venter om ikke lenge.
Felleskostnad inkludererVarmtvann og fyring (a-konto) internett/brebånd, vedlikeholdsfond, kommunale avgifter, forretningsførsel,
drift og vedlikehold.
EierPuhalraj Yogarasa
ParkeringLeiligheten disponerer en egen biloppstillingsplass med elbil-lader i felles garasjeanlegg.
Videre er det gateparkering etter gjeldene bestemmelser.
BeliggenhetBoligen er sentralt beliggende på Holmlia med svært gode kollektivforbindelser. Det er kort gangavstand
til Holmlia stasjon, hvor togene til Oslo sentrum går hyppig. Direktetoget til Oslo S tar kun 10 minutter. I
tillegg finner du en bussholdeplass ved stasjonen, inkludert ekspressbusser til Oslo sentrum.
Leiligheten ligger rett ved Holmlia senter, som byr på et bredt utvalg av fasiliteter, som apotek,
Vinmonopol, dagligvarebutikker (Meny og Kiwi), Narvesen, legesenter, tannlege, restauranter og flere
andre forretninger. Det er også kort kjøretur til et mangfold av butikker og servicetilbud på Mortensrud
senter, Lambertseter senter og Kolbotn Torg.
Innen få minutters kjøreavstand når du Oslofjorden med populære badestrender som Hvervenbukta og
Katten. Det er også kort vei til Østmarka, som tilbyr flotte turmuligheter både sommer og vinter. I
nærområdet finner du idretts- og svømmehall på Holmlia, treningssenteret Fresh Fitness på Hauketo og
Lusetjern idrettsanlegg. For den aktive er det golfbane på Grønmo og slalåmbakke på Sloreåsen.
Søndre Aas Gård ligger kun fem minutter unna og tilbyr et bredt spekter av aktiviteter, inkludert rideskole.
Det er også rideskole på Prinsdal.
BebyggelseOmrådet består hovedsakelig av boligbebyggelse.
TomtEiet tomt, 3084 kvm i henhold til arealbekreftelse fra Oslo kommune.
Fellesområdet er opparbeidet med blant annet internstier, sykkelstativer, plenarealer og diverse
beplantning.
AdkomstAdkomst via felles trappegang med callinganlegg og heis.
Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra
ønsket startsted til den aktuelle boligen.
ByggemåteInformasjon om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport utført av takstmann Rodrigo Peña:
Boligbygg over 5 etasjer, samt underetasje.
Grunn og fundamenter:
Grunnmur og bærende vegger av betong/murkonstruksjoner.
Yttervegger:
Yttervegger utvendig forblendet med teglstein og fasadeplater.
Takkonstruksjoner:
Tilnærmet flat takkonstruksjon tekket med membran/takpapp (taket er ikke besiktiget).
Gulvsystemer:
Etasjeskillere av betongkonstruksjoner.
Tilstandsgradene definerer tilstanden på diverse ting og rom i boligen etter dagens standardkrav.
Tilstandsgrad 0: Ingen symptomer
Tilstandsgrad 1: Svake symptomer
Tilstandsgrad 2: Middels kraftige symptomer
Tilstandsgrad 3: Kraftige symptomer (også sammenbrudd og total funksjonssvikt)
Følgende er beskrevet av takstmann:
Deler av boligen som har mottatt tilstandsgrad 2:
Baderom 1.etajse
- Vannrør: Vannrør av kobber er vurdert til å ha en alder som tilsier at anbefalt brukstid er passert. På
bakgrunn av alderen er det grunn til å varsle om risiko for skjulte avvik,
svekket funksjon, usikker restlevetid eller lignende forhold som utvikles over tid.
- Sanitærutstyr / innredning: Servantskap har fuktskader. Tiltak kan iverksettes ved behov.
- Overflater gulv: Det registreres bomlyd (tegn til hulrom) under enkelte gulvfliser. Eksakt årsak er ikke
kjent. Forholdet indikerer manglende vedheft mellom flis og underlag. Fliser med bom kan løsne og være
svekket mot ytre påvirkninger. Jevnlig ettersyn anbefales slik at tiltak kan iverksettes ved behov. Det er
stedvis riss/sprekker i gulvfliser. Kan skyldes utettheter i tettesjikt. Skade bør utbedres.
- Membran, tettesjikt og overgang til sluk: Tettesjiktet har en alder som tilsier at restlevetiden er usikker.
Rommets lekkasjesikkerhet kan derfor ikke verifiseres, eventuelt bør nytt tettesjikt etableres.
Baderom 2.etasje
- Sanitærutstyr / innredning: Høyskap har fuktskader. Tiltak kan iverksettes ved behov.
- Overflater vegger: Det registreres bomlyd i enkelte fliser, noe som indikerer redusert vedheft mellom flis
og underlag. Tiltak kan iverksettes ved behov.
- Overflater gulv: Det registreres bomlyd (tegn til hulrom) under enkelte gulvfliser. Eksakt årsak er ikke
kjent. Forholdet indikerer manglende vedheft mellom flis og underlag. Fliser med bom kan løsne og være
svekket mot ytre påvirkninger. Jevnlig ettersyn anbefales slik at tiltak kan iverksettes ved behov.
- Membran, tettesjikt og overgang til sluk: Tettesjiktet har en alder som tilsier at restlevetiden er usikker.
Rommets lekkasjesikkerhet kan derfor ikke verifiseres, eventuelt bør nytt tettesjikt etableres.
- Fallforhold (gulv): Nivåforskjell fra døråpning på topp overflate gulv og til hovedsluk er på tilfeldig sted
målt til ca. 23mm. Dette er vurdert til å ikke være tilfredsstillende mht lekkasjesikkerhet.
Kjøkken:
- Vannrør: Vannrør i kjøkken er vurdert til å ha en alder som tilsier at anbefalt brukstid er passert. På
bakgrunn av alderen er det grunn til å varsle om risiko for skjulte avvik, svekket
funksjon, usikker restlevetid eller lignende forhold som utvikles over tid. Det er ikke montert automatisk
lekkasjestopper for å begrense eventuelle lekkasjer fra vanninstallasjoner. Bør vurderes etablert.
- Overflater gulv: Gulvoverflater bærer preg av slitasje. Tiltak kan iverksettes ved behov.
Øvrige rom - 1.etasje og 2.etasje:
- Overflater gulv: Gulvoverflater bærer preg av slitasje. Tiltak kan iverksettes ved behov.
- Innerdører: Innerdører bærer preg av slitasje. Tiltak kan iverksettes ved behov.
Etasjeskiller - 1.etasje:
- Skjevhetsmåling: Det er registrert noe skjevheter i leilighetens 1.etasje. Forskjellen mellom høyeste og
laveste punkt på 2,0 meter er målt til 13mm. Målingene er utført i en eldre bygning og bør ses i den
sammenheng. Det er mer påregnelig med skjevheter i eldre bygninger enn i nye. Årsaken til skjevhetene
er ikke vurdert.
Tekniske anlegg:
- Vannbåren varme: Eldre anlegg/element uten påviste skader/lekkasjer. TG2 er valgt på grunn av alder
og tilstand. Det kan ikke utelukkes behov for reparasjoner/utskiftning. Oppfølging med jevnlig ettersyn
anbefales slik at eventuelle tiltak kan iverksettes ved behov.
Elektrisk anlegg:
- Forenklet vurdering av det elektriske anlegget: Som følger av manglende samssvarerklæring på det
elektriske anlegget som er montert etter år 1999 er TG2 satt i henhold til NS3600. I tillegg er det ikke
fremlagt dokumentasjon på anlegg fra eldre årstall.
Dører og vinduer:
- Vinduer: Vinduer bærer preg av slitasje og elde. Det er ikke observert synlige skader av større betydning.
Utbedring/utskiftning anbefales.
- Dører: Ytterdører bærer preg av slitasje og elde. Det er ikke observert synlige skader av større betydning,
men basert på tilstanden er restlevetiden redusert/usikker. I tillegg har dørbladet til entrédør kontakt med
dørterskel/dørkarm. Dette medfører at døren henger når den åpnes og lukkes. Krever justering av dørblad.
Tiltak kan iverksettes ved behov.
Øvrige bygningsdeler har mottatt tilstandsgrad 1.
For ytterligere informasjon om byggemåte se tilstandsrapport som ligger vedlagt salgsoppgaven.
StandardVelkommen til Holmlia Senter vei 15 - en lys og luftig leilighet over to plan. Leiligheten inneholder entré,
stue, kjøkken, to bad og tre soverom. I tillegg har leiligheten en herlig balkong på hele 11 kvm.
1. etasje består av: entré, bad, stue og kjøkken.
Entré | Velkommen hjem!
Du blir ønsket velkommen inn i en lys og romslig entré. Her er det godt med plass til oppbevaring av
yttertøy og sko. Entréen leder deg videre til leilighetens øvrige rom.
Bad |
Baderommet i 1. etasje er fra 2007, med flislagt gulv med varme og flislagte vegger. Badet er utstyrt med
vegghengt servantskap, nedfelt servant med ett-greps armatur og speil med overbelysning. Videre har
badet dusjhjørne med hånddusj og vegghengt toalett med innebygd sisterne. Vannrør i rør-i-rør, kobber
og forkrommet kobber, avløpsrør i plast. Hovedstoppekraner under servantskapet, mekanisk avtrekk i
taket.
Kjøkken |
Kjøkkeninnredning fra 2007 med benkeplate av granitt. Mellom benkeplaten og overskapene er det fliser,
som gir en praktisk overflate. Oppvaskkummen er nedsenket og har ett-greps armatur. Under
overskapene finnes både benkebelysning og stikkontakter for enkel tilgang. Kjøkkenet er utstyrt med både
frittstående hvitevarer som kjøleskap, fryser og oppvaskmaskin, samt integrert stekeovn og nedfelt
platetopp. Ventilatoren er montert i overskapet og har mekanisk avtrekk. Vannrørene er av kobber og
forkrommet kobber, mens avløpsrørene er av plast.
Stue | Adgang til balkong
Stuen er romslig og har god plass til både TV-område og spisestue. Dette allsidige rommet inviterer til
både avslapning og sosiale sammenkomster. Det er enkelt å møblere rommet etter ønske, uten å måtte
gå på kompromiss med innredningen.
Fra stuen har du tilgang til en romslig balkong med god intern beliggenhet. Balkongen blir en deilig
forlengelse av stuen på fine sommerdager.
2. etasje består av: tre soverom og bad.
Bad |
Hovedbadet, som ligger i leilighetens andre etasje, er fra 2007 og har flislagt gulv med gulvvarme og
flislagte vegger. Her finner du et vegghengt servantskap, nedfelt servant med ett-greps armatur og speil
med overbelysning. Dusjhjørnet er utstyrt med hånddusj, og det vegghengte toalettet har en innebygd
sisterne. Badet har også opplegg for vaskemaskin og tørketrommel. Vannrørene er av typen rør-i-rør,
kobber og forkrommet kobber, mens avløpsrørene er i plast. Hovedstoppekranen er plassert under
servantskapet, og ventilasjonen ivaretas med mekanisk avtrekk i taket.
Soverom |
Leiligheten har tre romslige soverom, alle plassert i andre etasje. Hvert rom har god plass til seng, skap,
nattbord og kontorpult. Hovedsoverommet gir en god romfølelse og passer perfekt som master bedroom.
De to andre soverommene er fleksible og kan brukes som gjesterom, barnerom eller kontor, alt etter
behov.
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger ferdigattest datert 20.07.1986 vedrørende nybygg.
Det foreligger ferdigattest datert 14.01.2015 vedrørende oppføring av bygtekniske installasjoner.
Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra
kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan-
og bygningsloven. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for at det ikke er utført arbeid på boligen som
ikke er byggemeldt eller godkjent. Det gjøres oppmerksom på at det ikke utstedes ferdigattest for
ikke-avsluttede byggesaker/byggemeldinger som er fra før 1998.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingLeiligheten er tilknyttet felles varmtvann/oppvarming. Boligen blir med det varmet opp av sentralvarme til
radiatorer. Baderommene er oppvarmet med elektrisitet.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter F
Kommunale avgifterDet gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og
eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.
EiendomsskattEiendomsskatten er beregnet til kr. 0 pr.år i 2024 ifølge Oslo kommune.
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for
bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon
se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
i mellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 4 195,30,-
pr.mnd.
Varmtvann og fyring (a-konto) internett/brebånd, vedlikeholdsfond, kommunale avgifter, forretningsførsel, drift og vedlikehold.
Herav:
Avsetning vedlikeholdsfond: kr. 476,30
Akonto fyring: kr. 1.338,-
Andel felleskostnader etter eierbrøk: kr. 2.381,-
Det gjøres oppmerksom på at månedlige felleskostnader må ansees som et á konto-beløp og er ment å
dekke boligselskapets forutsette kostnader. Fyring og varmtvann avregnes årlig.
Det gjøres oppmerksom på at vedlikehold, tiltak fra eierseksjonssameiet etc. kan medføre en økning i
felleskostnadene. Styreleder opplyser at det ikke foreligger noen konkrete planer om økning i kostnadene.
Det er normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene noe styreleder opplyser at de
venter om ikke lenge.
Faste løpende kostnaderFor aktuell leilighet vil dette blant annet være strøm etter forbruk og forsikringer etc.
Spesifikasjon av fellesgjeldSameiet har ingen fellesgjeld per dags dato (17.09.2024).
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapIfølge regnskap pr 31.12.2023 hadde borettslaget følgende tall:
- Overskudd kr. 140.084,-
For ytterligere informasjon se årsberetning og regnskap som følger i salgsoppgaven. Vi oppfordrer
interessenter til å sette seg grundig inn i disse.
Forsikring med polisenummerGjensidige Forsikring ASA
Polisenummer: 71118592
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 268 393,-
Som sekundærbolig Kr. 4 819 894,-
SameieSameie: SAMEIET HOLMLIA SENTER II, Orgnr: 975590127
Generelt om sameiet:
Sameiet består av 57 seksjoner, hvorav 7 er næringsseksjoner.
Bygningsmassen er fullverdiforsikret i Gjensidige Forsikring ASA
Forretningsførselen er utført av Enqvist Boligforvaltning AS.
Sameiets revisor er BDO AS.
Sameiet har serviceavtale med Kone Heis A/S, som utfører nødvendige
vedlikeholdsarbeider.
Det er Coor som har ansvaret for vaktmestertjenesten i sameiet. Vaktmester er Nils
Thomas Halvorsen.
Sameiet har fellesområde som er opparbeidet med blant annet internstier, sykkelstativer, plenarealer og
diverse beplantning.
Interessenter oppfordres til å sette seg inn i sameiets vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett og
årsberetning som ligger vedlagt under vedlegg.
ForretningsførerEnqvist Boligforvaltning AS.
StyregodkjenningDet er en forutsetning for avtalen at ny eier blir styregodkjent før overtagelse. Godkjenningen sendes til
forretningsfører.
Tekniske installasjonerVVS anlegg:
- Vannrør av typen rør-i-rør, kobber og forkrommet kobber.
- Hovedstoppekran er plassert på bad.
- Leiligheten er tilknyttet felles varmtvann/oppvarming.
- Sentralvarme til radiatorer.
- Baderommene er oppvarmet med elektrisitet.
Elektrisk anlegg:
- Sikringsskap med automatsikringer er plassert i entré.
- Hovedsikring og strømmåler er plassert i eget tavlerom utenfor leiligheten.
- Leiligheten har delvis skjult og delvis åpent elektrisk anlegg.
Brann:
- Leiligheten har røykvarslere og brannslukningsutstyr. Brannslukningsutstyr av pulver fra 2024.
Utstyr:
- Sameiet har avtale med Telia for bredbånd og kabel-TV.
DyreholdDyrehold er tillatt. Dyreholdet må ikke være til sjenanse for de øvrige brukerne av eiendommen.
DiverseFølgende hvitevarer medfølger i handelen: Kun integrerte hvitevarer medfølger handelen.
Alle innvendige og utvendige arealangivelser er hentet fra vedlagte takstdokumenter og er ikke
kontrollmålt av megler.
I internettannonsen, salgsoppgaven og eventuell avisannonse er det bruken av boligens rom som er
opplyst, selv om denne kan være i strid med dagens krav for tilsvarende bruk.
AnnetVi i Eie Eiendomsmegling Frogner & Aker brygge etterstreber å ha de beste boligannonsene i Norge og vi
er stolte av å ha tilknyttet oss det som etter vår mening er de beste på styling og bilder i landet.
Interiørarkitekt Cathrine Bækken ved Eave Studio og fotograf Daniel Bergsagel jobber eksklusivt for vårt
kontor. Slik kan vi love det beste resultatet for våre kunder.
Rett til fritt å velge megler:
Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag
om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn
eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterKommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte
kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for
felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp
som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt
tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter
følger av dens grunnboksblad. For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer
som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For
festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer
informasjon.
Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i
samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd.
De andre seksjonseierne har panterett i seksjonen for krav mot seksjonseieren som følger av
sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for hver bruksenhet svarer til 2 x
folketrygdens grunnbeløp, jfr. lov om eierseksjoner § 31.
Kommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte
kommunale skatte- og avgiftskrav.
Sameiebrøken på denne sekjonen er 107/7703
UtleieSeksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av
sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge,
pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes styret.
Vei/vann/kloakkEiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann og avløp ifølge Oslo kommune.
Vi gjør oppmerksom på at private ledninger vedlikeholdes for eiers regning. For private fellesledninger er
der normalt tilknyttet solidarisk vedlikeholdsplikt.
ReguleringEiendommen er regulert til boligformål og ligger på en tomt regulert til byggeområde for boliger med
betegnelse med reguleringsplan S-5013
Pågående byggesaker:
Saksnummer: 202116966, Holmlia Senter vei 15 - 20 - Sammenslåing av brannceller
Saksnummer: 202203709, Holmlia Senter vei 15 - Sammenslåing av to lokaler og endring av
brannvegger - Blokk S - Underetasje.
Saksnummer: 202201526, Holmlia senter vei 15 - 20 - Innvendig ombygging - Blokk S - Kulturkafé.
Saksnummer: 202458278, Holmlia Senter vei 17 og 18 - Søknad om fasadeendring, ombygging og
bruksendring av underetasje til treningsstudio.
Saksnummer: 202457284, Holmlia senter vei 9 - Bruksendring fra forretning til servering - Jønk.
Kopi av reguleringskart med tegnforklaring er vedlagt salgsoppgave. Vi oppfordrer interessenter til å gjøre
seg kjent med disse.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 4 500 000,- (Prisantydning)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 117 500,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 118 700,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 618 700,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 627 950,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Fastpris: 30.000,-
Tilrettelegging kr. 14.900,-
Grunnpakke kr. 15.000,-
Markedspakke kr. 23.990,-
Oppgjørshonorar kr. 7.990,-
Visningshonorar kr. 3.000,- pr.
Overtakelseshonorar kr. 3.000,-
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer99-24-0331
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingMekleriet Frogner AS
EIE Frogner & Aker Brygge
Org. nr: 924606134
Kristinelundveien 2
0268 Oslo
Tlf: 22 12 06 62
Ansvarlig meglerFagansvarlig / Eiendomsmegler MNEF Carl Fredrik Sønsteby
SaksbehandlereTorvan Shokri
EIE Frogner & Aker Brygge
Eiendomsmeglerfullmektig
Mob: 46 74 71 96 / E-post: tos@eie.no
Emilie Langeland Nielsen
Medhjelper
Mob: 48 11 67 55
[/ E-post: eln@eie.no