Bilde 1 av Marstrandgata 1Bilde 2 av Marstrandgata 1
Digital salgsoppgave
Marstrandgata 1

0566 Oslo • Oslo kommune

Dette objektet er solgt!

Vi gjør oppmerksom på at denne tjenesten kan gjøre feil

Tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger.

Ved å velge å benytte tjenesten bekrefter du å være kjent med dette, og at opplysningene som fremkommer ikke er tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.

Aia Eie profilbildeHei! Jeg er AIA, vår virtuelle meglerassistent ✨

Spør meg om det du lurer på, og jeg skal forsøke å finne svarene for deg.

Du kan bruke et naturlig språk, og stille spørsmål som:

  • "Hvordan er utsikten?"
  • "Er det noe i tilstandsrapporten jeg bør merke meg?"

Takk for tilbakemeldingen!

Det gjøres oppmerksom på at tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger. Opplysningene som fremkommer ved bruk av denne tjenesten er ikke tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.
Prisantydning

Objektet er solgt!

Lys og fin 2-roms selveier fra 2012 - Felles takterrasser - Mulighet for garasje - TV/internett, fyring & v.vann inkl.
icon

Unngå doble renteutgifter

Vis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Eierseksjon
Eierseksjon
20
Antall soverom
1 soverom
Etasje
2
Internt bruksareal (BRA-i)
39 m²
Bruksareal (BRA)
46 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
7 m²
Fellesutgifter
kr 2 956 / Mnd
Prisantydning
kr 4 200 000
Omkostninger
kr 126 870
Fellesgjeld
kr 25 453
Totalpris
kr 4 352 323
Fellesformue
kr 16 746
Byggeår
2012
Tomt
Fellestomt 1439 m²
Oppdragsnummer
15240180
card-default

Jacob Santiago Salvesen

Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner
Les om Jacob
Prisantydningkr 4 200 000,-
Fellesgjeldkr 25 453,-
Dokumentavgiftkr 115 620,-
Pantattest kjøperkr 500,-
Tingl.gebyr pantedokumentkr 500,-
Tingl.gebyr skjøtekr 500,-
Innflyttingsgebyr - kjøperkr 500,-
Boligkjøperpakke (valgfritt)kr 9 250,-
  
Totalpris kr 4 352 323
Eiendom
Marstrandgata 1, 0566 OSLO, Etasje: 2

Matrikkel
Gnr. 227 Bnr. 200 Snr. 20 i Oslo kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Eierseksjon

Arealer
Totalt BRA 46 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 39 kvm

Følgende rom er inkludert i innvendig bruksareal: Entré, baderom, åpen stue-kjøkkenløsning og soverom.

Areal
Primærrom: 39 kvm, Bruksareal: 46 kvm, BRA-i: 39 kvm , BRA-e: 7 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Antall soverom
1

Byggeår
2012

Tomt
Fellestomt 1439 kvm

Prisantydning
4 200 000

Tilstandsrapport
Tilstandsrapport er avholdt av Anders Jørgen Bryhn, datert 24.06.24.

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 25 453,- pr. 31.12.23
Andel fellesformue: kr. 16 746,- pr. 31.12.23

Totalpris inkl. omkostninger
kr 4 200 000,- (Prisantydning)
kr 25 453,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 225 453,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 500,- (Innflyttingsgebyr - kjøper)
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 115 620,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 117 620,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 343 073,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 352 323,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 2 956,- pr. mnd.

Felleskostnad inkluderer
Fjernvarme, varmtvann, bredbånd og kabel-tv, avdrag og renter på fellesgjeld, driftskostnader, kommunale avgifter, vedlikehold og kommunale avgifter.

Totale felleskostnader per med er på kr. 2 956 og fordelt på følgende måte:
- Felleskostnader: kr. 1 621,-
- Andel fjernvarme: kr. 620,-
- Avdrag og renter lån: kr. 318,-
- Bredbånd kr. 111,-
- Kabel-TV: kr. 286,-


Kommunale avgifter
Kommunale avgifter er inkludert i felleskostnader.

Eier
Håvard Moen

Beskrivelse
Velkommen til denne fine leiligheten!

Dette er en arealsmart og fin 2-roms leilighet, med svært god planløsning og fin beliggenhet i byggets 2. etasje. Planløsningen er som nevnt god, så du nyter godt av fin størrelse på samtlige rom. Beliggenheten er også svært sentral, med gangavstand til alt fra kollektivtransport (buss, trikk og T-bane) til kafeer, serverings- og spisesteder.

Høydepunkter:
- Effektiv og god planløsning
- Gjennomgående god standard i bygg fra 2012
- Sameiet har to store takterrasser som selger har brukt flittig, hvor det er godt med plass til å invitere til middag med venner og andre sosiale arrangement
- Forutsigbare boutgifter med internett, oppvarming og varmtvann inkl.
- Mulighet for kjøp av garasjeplass - se eget punkt "Parkering" for mer informasjon
- Stor kjellerbod
- Svært ryddig og behjelpelig sameie
- Bredt kollektivtilbud: Både T-bane, buss og trikk i nærheten
- Et bredt utvalg av matbutikker, resturanter og kafeer

Parkering
Selger eier i dag en garasjeplass i garasjeanlegget under blokken (plass nr. 35). Garasjeplassen er en del av Ruudshagen Garasjelag. Garasjeplassen følger ikke med boligen, men eier informerer om at plassen kan selges til kr. 400 000,-.

Ved kjøp/salg av garasjeplass foreligger det et eierskiftegebyr på ca. kr. 2 250,-. Styret har en kontraktsmal som kan brukes. Med garasjeplass følger det også fellesutgifter, som tilsvarer kr. 550,- per måned.

Ellers er det beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt - også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering. Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene:
- Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5 950 kroner for ett år
- Motorsykkel og moped: 2 975 kroner for ett år
- El-bil : 2 000 kroner for ett år
- El-motorsykkel og el-moped: 1 000 kroner for ett år
 
Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon
se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-ogparkering/parkering/beboerparkering/.

Beliggenhet
Leiligheten har en perfekt beliggenhet for deg som ønsker å bo sentralt med nærhet til urbant byliv, og samtidig ønsker å bo med store, flotte grøntarealer like i nærheten. Rodeløkka er et vakkert og idyllisk boligområde med masse sjarm. Det er ikke nok å bare se området, det må også oppleves. Boligen ligger stille og skjermet til. Bebyggelsen er karakteristisk, og består i stor grad av eldre trehus. Her er det også en populær velforening som arrangerer populære aktiviteter for barn og voksne.
 
Carl Berner - en by i byen
Carl Berner opplever stor utvikling og forventes å bli et nytt samlingspunkt for bydelen. Nærområdet byr på alt du måtte trenge i umiddelbar nærhet med flere gode service- og forretningstilbud, alle med få minutters gange fra leiligheten. Carl Berner Torg åpnet dørene i februar 2021. Her finnes blant annet Coop Mega som kan friste med sin deilige ferskvaredisk og et stort utvalg av dagligvarer, samt apotek, Kaffebrenneriet og Fly Chicken. I nærområdet finner du også nyåpnede Carls på nesten 3000 kvm med store og små opplevelser, under ett og samme tak. Her finner du kafé & bar, restaurant, uteservering, vinbar, og to store arrangementsrom. Den gamle fabrikken har igjen blitt fylt med liv og røre, og gir puls til en bydel i enorm vekst. Et stort og etterlengtet løft for hele området er utvidelsen av W. B. Samson.
 
Kort vei fra leiligheten ligger matbutikken Spar. Hvis dette ikke er nok, finnes det flere tilbud rundt rundkjøringen i Carl Berner krysset. Her er det både Narvesen og 7-eleven, W.B Samson, Backstube og Carl Berner frukt og grønt og delikatesser som selger ferske grønnsaker og Mini Sushi som kan by på deilig take-away. Andre praktiske gjøremål kan selvsagt også gjøres her, i ditt nye nabolag. Området kan by på flere forretninger som lampemagasinet, Jernia, skredder, Squeeze for en deilig massasje, hudpleiesalongen Skin By Me, flere blomsterforretninger, og nok et apotek. Hvis du mot all formodning skulle ha glemt at butikkene stenger på søndager må du ikke fortvile. Joker Carl Berner er søndags- og døgnåpent. Dette er et område hvor vi virkelig mener det, når vi sier at du har alt du måtte trenge i umiddelbar nærhet.
 
Bydelens severdigheter og uteliv
Innen gåavstand finner du også hippe og urbane Grünerløkka som er kjent for sitt pulserende kultur- og uteliv. Her finner du spennende kaféer og restauranter - blant annet populære Munchies, Delicatessen, Villa Paradiso etc. Det er flere populære utesteder som Blå, Ingensteds og Parkteatret, samt mange mindre, sjarmerende barer fulle av sjel. Liker du å gå på loppemarked, arrangeres dette hver søndag i Birkelunden.

Kort vei til parkliv
Det er mange flotte grøntområder i umiddelbar nærhet som Torshovdalen og Sofienbergparken. Byens fineste park, Botanisk hage, har 7500 forskjellige plantearter og sorter som er samlet opp siden den ble etablert i 1814. Naturhistorisk museum, Geologisk museum, Zoologisk museum og Tøyen hovedgård ligger alle i Botanisk hage. I tillegg er det store grøntområder langs Akerselva med flotte turmuligheter. Sjøbadet ytterst på Sørenga har blitt en populær badeplass under sommerhalvåret.

For den spreke
Det er variert utvalg av treningsmuligheter for deg som etter en lang dag på kontoret eller lesesalen, ønsker å trene innendørs. I boligens nærområde finnes SATS Carl Berner, Fresh Fitness, Fitness 24/7 og Tøyenbadet (når dette står ferdig). I tillegg finnes det både store og små grøntarealer, fotballbaner, sandvolleyballbaner og tennisbaner.


Bebyggelse
Det er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.

Tomt
Fellestomt, 1439 kvm.

Opparbeidet gårdsrom med noe gressplen, betongheller, utebelysning og beplantning.


Adkomst
Se vedlagte kart. Det vil bli satt opp visningsskilt ved fellesvisninger.

Offentlig kommunikasjon
Området har et av Oslos beste tilbud av offentlig kommunikasjon. Et par minutter ned i gata ligger Carl-Berner krysset. Her går T-banen med direktelinjer til blant annet Nydalen, Blindern, Forskningsparken, Ullevål sykehus, sentrum m.m. Samt flere bussforbindelser, bl.a. 20, 21, 28 og 31 bussen og 17-trikken. 31-bussen kjører alle dager hele døgnet, som er helt topp om du jobber skift eller har vært en tur på byen. Bysykkelen er en kjapp og enkel måte å komme seg rundt i Oslo, og er et flott supplement til andre kollektivtilbud. Flybussen går også forbi Carl Berner.

Fra leiligheten har du også kort avstand til bussholdeplassen Dælenenga med buss nr. 30 (Bygdøy/Nydalen).

Byggemåte
Se vedlagte tilstandsrapport for teknisk beskrivelse av eiendommen.

Boder
I tillegg til leilighetens arealer disponerer boligen 1 bod: Kjellerbod på ca. 7 m² i felles kjeller.

Standard
Eiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport. Nedenfor følger informasjon om forhold som har fått TG 2:

TG 2: AVVIK SOM KAN KREVE TILTAK
Vinduer
Isolérglass i treramme datert 2011.
Vurdering av avvik:
- Krakkelering i utforingene, ingen praktisk betydning mht. bruk.
Tiltak:
- Utskifte utforinger ved behov. Kostnadsestimat: Under 10 000 kr.

TG 2: AVVIK SOM IKKE KREVER UMIDDELBARE TILTAK
Sanitærutstyr og innredning
Veggmontert toalett. Servantskap med blandebatteri. Opplegg til vaskemaskin. Dusjhjørne med dusjdør og dusjarmatur.
Vurdering av avvik:
- Det er ikke påvist tilfredsstillende løsning for å synliggjøre lekkasje fra innebygget sisterne. Dvs. takstmann er ikke kjent med hvor evt. lekkasjevann fra toalettsisternen blir ledet i så tilfelle.
Tiltak:
- Ingen umiddelbart behov for tiltak men vær klar over avviket. For å kunne vurdere løsningen nærmere vises det til evt. dokumentasjon. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest på boligblokken datert 10.06.2015.

Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, som stemmer med dagens bruk.

Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.

Selger hadde en el-kontroll 02.07.2024 som ble gjennomført av Elsjekk AS. Samsvarserklæring fra Flyt-Elektro på arbeid med å bytte to stikkontakter som ble påpekt i el-kontrollen foreligger. Dette kan bli tilsendt på henvendelse.


Oppvarming
Leiligheten varmes opp med radiatorer og varmekabler på baderomsgulvet.

Selger kan informere om et årlig strømforbruk på ca. 1850 kWh.


Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter D

Kommunale avgifter
Kommunale avgifter er inkludert i felleskostnader.
Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.

Eiendomsskatt
Det er innført eiendomsskatt i Oslo. Det betales i dag ikke eiendomsskatt på denne boligen, men ved en endring i formuesverdien kan det utløse eiendomsskatt. Vi gjør oppmerksom på at satsen for eiendomsskatt blir fastsatt årlig av bystyret. Eiendomsskatten vil derfor kunne variere fra år til år.


Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 2 956,- pr.mnd.
Fjernvarme, varmtvann, bredbånd og kabel-tv, avdrag og renter på fellesgjeld, driftskostnader, kommunale avgifter, vedlikehold og kommunale avgifter.

Faste løpende kostnader
Felleskostnader, innboforsikring og strøm.

Spesifikasjon av fellesgjeld
Sameiet har følgende lån:

Lånenummer: 9492.70.49443, Handelsbanken
Restsaldo: 2 030 049,-
Lånet innfris: 2033
Nominell rente pr. 20.06.24: 7,25%
Effektiv rente pr. 20.06.24: 7,53%

Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Årsregnskap
Årets resultat vises i resultatregnskapet og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. Driftsinntekter for 2023 er på kr 2 697 931,- og driftskostnader på kr 4 723 858,-. Dette gir et årsresultat på kr -2 130 055,-.

Resultatregnskapet for 2023 viser et underskudd på kr. 2 130 055,- mot et budsjettert underskudd på kr. 2 418 729,-. Det store underskuddet kan relateres til fasadeoppussingen i våren 2023 og en stor utgift til innreguleringen av sentralvarmeanlegget i sameiet januar 2023. Prisen for fasadeoppussingen var kr. 2 331 482,- og prisen for innreguleringen av sentralvarmeanlegget var kr. 238 207,-. Uten disse to store utgifter til vedlikehold ville sameiet gå med overskudd i 2023.

Forsikring med polisenummer
If Skadeforsikring Polisenummer: SP3139351.1.3

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022: Som primærbolig Kr. 1 087 557,- Som sekundærbolig Kr. 4 132 715,-

Sameie
Sameie: Sameiet Ruudshagen, Orgnr: 998546249

Selskapet er et registrert boligsameie og består av 53 boligseksjoner og 1 næringsseksjon (garasje med eget garasjelag) i Oslo. Sameiet er organisert etter de bestemmelser som følger av eierseksjonsloven, og har til formål å ivareta seksjonseiernes fellesinteresser og administrasjon av eiendommen. Selskapet eier tomten gnr 227, bnr 200 i Oslo. Sameiet er registrert i Brønnøysund med organisasjonsnummer 998 546 249.

INNFLYTTINGSGEBYR
Sameiet har et inn- og utflyttingsgebyr på kr. 500 for selger og kjøper.

STYRETS ARBEID I 2023
Styret har avholdt 3 styremøter i 2023. I tillegg har styret arbeidet med å sikre godt vedlikehold og stabil drift for sameiet. Gjennom året har styret arbeidet på mange forskjellige saker og problemer med de tekniske installasjoner i sameiet som er beskrevet i det følgende.

Ventilasjon:
I juni var det problemer med ventilasjon i en del av leilighetene i oppgang 1. Takkviften i to av ventilasjonssjaktene var ute av drift. Disse takkvifter ble byttet ut av LS Solland og ventilasjonen har etterfølgende fungert i oppgang 1.

Sikring mot uvedkommende i sameiets fellesområder
Styret prøver å sikre sameiet mot at uvedkommende kommer inn på fellesområdene i sameiet. Det har gjennom året vært nødvendig med vedlikehold på låsene på portene til gaten og porttelefoner. Det observeres ofte at dørene til trappeoppgangene står åpen etter dørene er holdt åpen med dørstopper. Styret vil gjerne oppfordre alle til å stenge dører som står åpen for å unngå uvedkommende får tilgang til fellesområder.

Fasade oppussing:
Styret har i det siste året arbeidet på å planlegge en fasadeoppussing av sameiet hvor vegger og vinduer skulle males. Det ble avholdt befaringer med fem forskjellige malermestre i Oslo og efter en evaluering av de tilbudene vi fikk fra dem, valgte styret Wettergren Fasade til å gjøre jobben. Dette selskapet ble valgt ut fra prisen på tilbudet og den erfaringen selskapet har med fasadeoppussing. Det ble i tillegg arbeidet med finne farger til veggene når de skulle males. Det ble dannet et fargeutvalg med medlemmer fra styret og andre sameiere hvor fargevalg ble diskutert. Under arbeidet med å velge farge ble det besluttet å arbeide sammen med et arkitektfirma for å få en estetisk fargekombinasjon for de forskjellige bygg i sameiet. Arkitektfirmaet Koi Colour Studio ble valgt til å lage forslag til farger på vegger og vinduer.

Maling av fasadene startet inne i gården uken etter påske med bygging av stillas, vasking av vegger og maling av vegger og vinduer etterpå. Det samme ble gjort ut mot gaten. Arbeidet ble ferdigstilt midten av juli. I den periode hvor arbeidet med fasadene pågikk var det rimelig godt vær til å male derfor var det god fremdrift i arbeidet og det ble kun mindre forsinkelser på grunn av regn. Arbeidet ble forsinket på grunn av maling til bygget med oppgang 1 ble levert med feil fargekode og veggen inn til gården skulle males opp igjen med riktig farge. I tillegg ble arbeidet forsinket av at stillaset ved oppgang 1 ute på gaten ikke ble fjernet da malerne var ferdige med å male veggene det gikk to uker innen det ble fjernet etter stillaset var avbestilt. Derfor gikk det to uker innen de kunne male grunnmuren på gaten ved oppgang 1 ferdig. Prisen på malearbeidet utført av Wettergren Fasade var fast pris på i alt kr. 2 215 531,25,- inklusiv mva.

Det var et problem med vinduet i øverste etasje i trappeoppgang 5 over takterrassen, glasset i vinduet var revnet og en del av de utvendige lister på vinduet var begynt å råtne bort. Da trappeoppgangen er en rømningsvei i tilfelle brann skal glasset i vinduet være et særlig glass, som kan motstå høye temperaturer over lange perioder i forbindelse med brann. Derfor var det nødvendig for glassmesteren å bestille slikt glass hos produsenten av glass. Denne type glass er ganske dyrt derfor kostet det inklusiv mva. kr. 22 978,58,- å bytte glass og utvendige lister på vinduet. For å bytte glasset og listene på vinduet var det nødvendig å leie inn ekstra stillas til denne jobben. Innleie av ekstra stillas kostet inklusiv mva. kr. 3410,-.

Det var i tillegg nødvendig å leie inn ekstra hjelp fra Vaktmestertjenesten for å gjøre klar til det kunne bygges stillas inn i gården. De har blant annet hjulpet med å fjerne gjerde ved muren innen stillas ble bygget og montering av gjerde igjen etter stillas ble fjernet. Kostnaden for å leie inn ekstra hjelp fra Vaktmestertjenesten var inklusiv mva. kr. 10 457,50,-.

Den samlede prisen for alt arbeidet knyttet til fasadearbeidet er dermed kr. 2252377,33,-.

Det ble på årsmøtet siste år vedtatt å låne penge til å finansiere maling av fasadene. Sameiet søkte om et lån i Handelsbanken på kr. 2.700.000,- så vi var sikre på at det var penge nok til å betale for ekstra utgifter, hvis det var nødvendig. Da fasadene ble malt var det kun lite arbeide som skulle gjøres utenom det som på forhånd var avtalt med malermesteren Wettergren Fasade.

Det beløpet som ikke er brukt fra dette lånet er 2 700 000kr. - 2 252 377,33kr = 447 622,67kr.

På dette lånet betales det en ganske høy rente og dette lånet skulle bare brukes til å betale for fasadearbeidet. Den del av lånet som ikke ble brukt for fasadeoppussing ble derfor tilbakebetalt i september da styret hadde overblikk over de samlede utgifter til fasadejobben.

I tillegg var det under fasadeoppussingen et problem med graffiti malt i gården på ventilasjonskanalen til garasjen i midten av mai og i midten av juli på veggene mot gaten og på garasjeporten. Graffitien på veggene ble malt over, og det ble bestilt et firma til å fjerne graffitien på ventilasjonskanalen og på porten til garasjen. Denne graffitien ble fjernet sist i juli.

Det var en ganske stor jobb for styret å følge opp fasadeoppussingen. Det ble brukt mange timers arbeide på å få denne jobben gjort.

Vann i kjeller:
Det er et problem med vann, som trenger inn i kjelleren under oppgang 5, når det regner kraftig. I tillegg ser det ut som om, det trenger vann i kjelleren ved døren til garasjen på høyre side, når man kjører ned til garasjen. Styret har kontaktet et rådgivende ingeniørfirma Opak AS så de kan hjelpe med å utrede hvordan vi skal stoppe vann som trenger inn i kjelleren. Opak AS var på befaring i sameiet 17. november for å se på dette problemet. Styret skal følge opp dette i 2024, så det ikke trenger vann inn i kjelleren når det regner.

ÅRSMØTE 2024
For å kunne møte økt kostnadsnivå i 2024, samt behov for å sikre en liten buffer i egenkapitalen for senere vedlikeholdsbehov ønsker styret å øke felleskostnadene med 5% fra juli 2024. De kommunale avgifter øker ganske kraftig til neste år, dessuten skal det betales for å bytte ut nøkler og låser til fellesområder samt det kommer en større ikke kjent utgift for ekstra vedlikehold i forbindelse med det trenger vann inn i kjelleren når det regner.

Følgende ble vedtatt på årsmøte avholdt den 25.april 2024:
Bytte låssylindere i portene til gaten og dørene i kjelleren, samt nye nøkler
Forslagsstiller: Styret i Ruudshagen Sameie.
Bakgrunn for sak: Det var tidligere forsøk på innbrudd i gården til sameiet hvor det ble forsøkt å bryte opp låsen på den ene porten til gaten. Låsen ble ødelagt under dette forsøket på innbrudd. Det er ikke mulig å få levert en ny lås til porten mot gaten av samme type, da denne typen lås ikke lengre fremstilles. Hvis låsene på alle portene til gaten og dørene i kjelleren skal fungere er det nødvendig å bytte alle låser på portene til gaten, og på dørene til fellesområdene i kjelleren. Vi i styret har derfor arbeidet med å få inn tilbud på å bytte låssylindere i portene til gaten og dørene i fellesområdet i kjelleren, samt nye nøkler til alle beboere og leverandører til sameiet som har egen nøkkel til sameiet. Låssylinderne og nøklene forventes byttet ut våren 2024. Det er planen at sameiet betaler for å bytte låssylinderne og 3 nøkler for hver leilighet. Prisen for å bytte låsene i sameiet pluss tre nøkler per leilighet er omkring kr. 100 000,-. Hvis eieren av en leilighet ønsker flere enn 3 nøkler til sin leilighet kan eieren bestille ekstra nøkler. En ekstra nøkkel koster kr 500,- . Det er tidligere sendt ut informasjon til alle sameiere om bestilling av nøkler og prosedyre for levering av nye nøkler.
Forslag til vedtak: Forslaget om å bytte låssylindere til porter til gaten og dørene på fellesområdene i kjelleren og nøkler vedtas. Vedtatt: Årsmøtet vedtok enstemmig å bytte låssylindere på porter til gaten og dørene på fellesområdene i kjelleren, samt bytte av nøkler.

Inngå avtale om administrativ IN-ordning med Enqvist Boligforvaltning AS på eksisterende lån i Handelsbanken
Forslagsstiller: Styret i Ruudshagen Sameie
Bakgrunn for sak: Innen fasadeoppussingen startet våren 2023 lånte sameiet kr. 2 700 000,- i Handelsbanken til å finansiere denne fasadeoppussing. Det lånet sameiet har i Handelsbanken har ikke IN-ordning så det er ikke mulig for hver enkel
seksjonseier å innfri sin del av lånet. Sameiet kan inngå avtale med Enqvist Boligforvaltning AS om administrativ IN-ordning. Et lån med IN-ordning koster p.t kr 20 000,-. for opprettelse og kr 12 000,-. i årlig administrasjonsgebyr. Den enkelte seksjonseier belastes også ett gebyr ved innfrielse av sin andel p.t. kr 2 500,-. Alt arbeid forbundet med opprettelse av administrativ IN-ordning vil bli fakturert for etter medgått tid.

Hvis sameiet endrer lånet i Handelsbanken til lån med IN-ordning, kan hver seksjonseier betale sin andel av lånet inntil 2 ganger i året hhv 30.06. og 31.12. Selv om en seksjonseier Selv om man har løst inn sin andel av lånet, er man ovenfor banken likevel ansvarlig for sin andel etter sameiebrøken. Forslag til vedtak: Det vedtas å inngå avtale med Enqvist Boligforvaltning AS om administrativ IN-ordning for lånet sameiet har i Handelsbanken. Vedtatt: Årsmøtet vedtok enstemmig å inngå avtale med Enqvist Boligforvaltning AS om administrativ IN-ordning for lånet sameiet har i Handelsbanken

Kollektiv avtale Telenor for TV og internett
Forslagsstiller: Styret
Bakgrunn for sak: I forbindelse med fornyelse av den kollektive avtalen for leveranse av TV- og internett i Sameiet Ruudshagen har Telenor gitt oss tilbud på to ulike avtaletyper. Styret ønsker at årsmøtet beslutter om vi skal fortsette med samme avtaletype som i dag, «Komplett 50», eller om vi skal gå over til avtaletypen «Frihet S». Avtalen vil gjelde for 36 måneder (3 år) fra avtaleinngåelse. Forslag til vedtak: Årsmøtet stemmer over følgende alternativer:
- 1. Styret inngår fellesavtale med Telenor for «Komplett 50» (TV og internett) til 389,- kr per måned per enhet.
- 2. Styret inngår fellesavtale med Telenor for «Frihet S» (internett med individuelt valg av TV) til 299,- kr per måned per enhet. Vedtatt: Årsmøtet vedtok punkt 1. med 8 mot 6 stemmer: Styret inngår fellesavtale med Telenor for «Komplett 50» (TV og internett) til kr 389,- per måned per enhet.

STYRETS PLANER FOR 2024
- Gjennomføre årsmøte i Sameiet.
- Årlig dugnad.
- Fortsette HMS og IK arbeidet.
- Arkivering og dokumentasjon.
- Felles brannøvelse for Sameiet og Garasjelaget.
- Gjennomføre styremøter.
- Beise takterrassene i sameiet i mai eller juni når været tillater det. Dette forventes gjort på dugnad.
- Bytte låser på portene til gaten og i fellesområdene samt utlevere nye nøkler til beboere.
- Det er et problem med vann, som trenger inn i kjelleren under oppgang 5, når det regner kraftig. I tillegg ser det ut som om, det trenger vann i kjelleren ved døren til garasjen på høyre side, når man kjører ned til garasjen. Styret skal arbeide på å følge opp dette i 2024, så det ikke trenger vann inn i kjelleren når det regner.

I dialog med styret per e-post den 27.06.2024 informerer styret at de holder på med en utredning sammen med en rådgivende ingeniør.

Forretningsfører
Enqvist Boligforvaltning AS

Styregodkjenning
Ingen styregodkjennelse, kun eierskiftemelding.

Tekniske installasjoner
Sameiet har en avtale med Telenor som er leverandør av internett.

TV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.

Dyrehold
Dyrehold er tillatt så lenge det ikke er til sjenanse for andre beboere.

Diverse
Bransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.

Følgende medfølger ikke:
- Vaskemaskin
- Tørketrommel

Annet
For krav mot en seksjonseier som følger av sameieforholdet, herunder krav om dekning av felleskostnader, har de øvrige seksjonseiere lovbestemt panterett i den aktuelle seksjonseiers seksjon.

Pantet kan ikke overstige et beløp som for hver bruksenhet svarer til to ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunktet tvangsdekning besluttes gjennomført. Panteretten omfatter også krav som skulle ha vært betalt etter at det har kommet inn en begjæring til namsmyndighetene om tvangsdekning.

Panteretten faller bort dersom det ikke senest to år etter at pantekravet skulle ha vært betalt, kommer inn en begjæring til namsmyndigheten om tvangsdekning, eller dersom dekningen ikke gjennomføres uten unødig opphold.
Panterett etter denne paragrafen kan gjøres gjeldende av styret og seksjonseiere som har dekket mer enn sin del, jf. punkt 3 femte ledd.

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Kommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad.  For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.

Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver:

1875/927236-1/105 BESTEMMELSE OM DELEFORBUD
Bestemmelse om bebyggelse
Bestemmelse om benyttelse
Med flere bestemmelser
OVERFØRT FRA: 0301-227/200
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE

1929/912912-1/105 BESTEMMELSE OM BEBYGGELSE
Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet
OVERFØRT FRA: 0301-227/200
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE

1933/942700-1/105 ERKLÆRING/AVTALE
Bestemmelse om salg og reklame m.v. for bensin og oljeprodukter
Rettighetshaver Norsk - Engelsk mineralolje AS
OVERFØRT FRA: 0301-227/200
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE

1956/417546-1/105 BESTEMMELSE OM BEBYGGELSE
Midlertidig dispensasjon fra Bygningsloven vedr. lagerskur
Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet
OVERFØRT FRA: 0301-227/200
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE

1971/501355-1/105 BESTEMMELSE OM BEBYGGELSE
Bestemmelse om bruksendring
Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet
OVERFØRT FRA: 0301-227/200
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE


Utleie
Det er ikke kjent at det foreligger regler som er til hinder for at hele eiendommen leies ut. Ved salg og bortleie av seksjoner skal styret og forretningsfører skriftlig underrettes.

Ved utleie er det et gebyr på kr. 500 per. utleieforhold.

Vei/vann/kloakk
Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann- og avløpsnett.


Regulering
Eiendommen ligger i et byggeområde for boliger. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser S-2255, S-3813, S-4010 og S-1161 kan sees hos megler.

Reguleringsbestemmelser S-2255 er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015, sak 262 (kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Informasjon om ny kommuneplan med lenke til kartinnsynsløsning finner du på http://www.kommuneplan.oslo.kommune.no.

Pågående byggesaker:
*Marstrandgata 9 - 11 - Stockholmgata 18 - 20 - Oppføring av boligbygg og riving av eksisterende bygninger. Saksnummer 202205720. Rammetillatelse ble gitt den 21.09.2022 og igangsettingstillatelse 1 og 2 ble gitt den 04.09.2023 og 21.12.2023. Tiltaket er lokalisert i bydel Grünerløkka. Søknaden omfatter riving av eksisterende bygninger på eiendommene og oppføring av et kombinert bolig- og næringsbygg på 6 etasjer på hjørnet mot Marstrandgata og Stockholmgata. Det etableres felles utearealer i bakgården og på takterrasser. For mer informasjon, les her: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202205720

*Stockholmgata 23 - Riving av bakgårdsbygg. Saksnummer 202119611. Tillatelse til tiltaket ble gitt den 01.03.2022. Søknaden innebærer riving av bakgårdsbygg i Stockholmgata 23, bydel Grünerløkka. Rivingen er nødvendig i forbindelse med krav om opparbeiding av uteoppholdsareal i byggesak 202009465.

*Stockholmgata 25 - Gøteborggata 42 - 44 - Bruksendring fra undervisningslokale til boliger - Oppføring av infill-bygg og balkonger - Tidligere adresse: Dælenenggata 26. Saksnummer 202009465. Rammetillatelse ble gitt den 02.07.2021 og igangsettingstillatelse den 07.06.2022. Søknaden omfatter bruksendring fra kontor og undervisningslokale til bolig fra 2. til 5. etasje i Dælenenggata 26. Fasadene etterisoleres og får nye vinduer og kledning, samt balkonger mot Gøteborggata og Stockholmgata. I tillegg oppføres et infillbygg mellom Dælenenggata 26 og Stockholmgata 23.

*Gøteborggata 27 B - Oppføring av to takopplett. Saksnummer 202313848. Rammetillatelse ble gitt den 15.11.2023. Søknaden omfatter etablering av to takopplett på fasade vest.

*Fjellgata 28 E - Bruksendring og fasadeendring. Saksnummer 202308929. Det er gitt rammetillatelse den 26.09.2023. Søknaden omfatter en bruksendring av kjellerarealer i et leilighetsbygg i Fjellgata i bydel Grünerløkka. Spesifikt søkes det om en bruksendring fra bod til bad, i tillegg til fasadeendring da det søkes innsetting av et nytt vindusfelt i soverom.

*Marstrandgata 10 - Oppføring av bolig og næringsbygg. Saksnummer 202318725. Søknad ble mottatt av plan og bygg den 03.01.2024. Status: Venter på tilleggsdokumentasjon per 01.07.2024.

*Københavngata 13 - Tilbygg/infill med ny enebolig. Saksnummer 201711765. Rammetillatelse ble gitt den 01.08.2018. Det er søkt om tilbygg/infill nordøst på eiendommen, mellom murgården på eiendommen og murgården på naboeiendommen (Københavngata 15). Tilbygget er 2,04 meter bredt, og har ni plan; fire mot gate og fem mot bakgård. Tilbygget rommer en enebolig med bruksareal på 74 m2.

*Københavngata 14 A-E - Bruksendring av loft til boliger og fasadeendringer. Saksnummer 202451379. Søknad ble mottatt fra plan og bygd den 05.02.2024.

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 4 200 000,- (Prisantydning)
kr 25 453,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 225 453,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 500,- (Innflyttingsgebyr - kjøper)
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 115 620,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 117 620,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 343 073,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 352 323,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

Oppgjør (Kr.6 500)
Visninger 2 stk. (Kr.7 000)
Provisjon (Kr.59 800)
Grunnpakke (Kr.14 325)
Tilrettelegging (Kr.14 900)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.20 332)
Utflyttingsgebyr selger (Kr.500)
Foto (Kr.5 500)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.2 900)
Markedspakke 1 (Kr.22 900)
Totalt kr. (Kr.154 657)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
15-24-0180

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Generelle bestemmelser Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.

En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.

På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).

Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
Sagene & Bjølsen Eiendomsmegling AS
EIE Ullevål & Sagene
Org. nr: 989734598
Maridalsveien 154 A
0461 Oslo
Tlf: 22 02 11 60

Ansvarlig megler
Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner Jacob Santiago Salvesen

Saksbehandlere
Jacob Santiago Salvesen
EIE Ullevål & Sagene
Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner
Mob: 45 51 23 55 / E-post: jsa@eie.no


Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.

Vennligst ta kontakt med megler om budgivningen.

Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Marstrandgata 1
For mer om objektet
Marstrandgata 1

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: