Bilde 1 av Persbråtan 5Bilde 2 av Persbråtan 5
Digital salgsoppgave
Persbråtan 5

0770 Oslo • Oslo kommune

Dette objektet er solgt!

Prisantydning

Objektet er solgt!

Lys 3-roms endeleilighet m/vinduer på 3 sider. Sydvestv. balk. Ingen forkjøpsrett. Bergvarme/internett inkl. Parkering*
icon

Unngå doble renteutgifter

Vis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Aksje
Antall soverom
2 soverom
Etasje
2
Internt bruksareal (BRA-i)
69 m²
Bruksareal (BRA)
74 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
5 m²
Balkong/Terrasse (TBA)
5 m²
Fellesutgifter
kr 5 081 / Mnd
Prisantydning
kr 4 650 000
Omkostninger
kr 21 938
Fellesgjeld
kr 293 000
Totalpris
kr 4 964 938
Fellesformue
kr 38 030
Byggeår
1963
Tomt
Fellestomt 35965 m²
Oppdragsnummer
92240055
card-default

Liv Else Mikkelsen

Eiendomsmegler MNEF / Partner
Les om Liv
card-default

Kjersti N. Bråthen

Daglig leder
Les om Kjersti
Prisantydningkr 4 650 000,-
Fellesgjeldkr 293 000,-
Transportgebyrkr 9 688,-
Noteringsgebyr forretningsførerkr 4 000,-
Boligkjøperpakke (valgfritt)kr 8 250,-
  
Totalpris kr 4 964 938
Eiendom
Persbråtan 5, 0770 Oslo, Etasje: 2

Matrikkel
Aksjebrevnr. 247-252 Orgnr. 921708041 i Oslo kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Aksje

Arealer
Totalt BRA 74 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 69 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 5 kvm

I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 5 kvm

Areal
Primærrom: 69 kvm, Bruksareal: 74 kvm, BRA-i: 69 kvm , BRA-e: 5 kvm , TBA: 5 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Arealene er hentet fra tilstandsrapport. Areal og rom er angitt og definert etter dagens faktiske bruk, uavhengig av hva som er godkjent fra bygningsmyndighetene.

Antall soverom
2

Byggeår
1963

Tomt
Fellestomt 35965 kvm
Eiet tomt. Store og pent opparbeidede fellesarealer som omkranser aksjelaget.

Prisantydning
4 650 000

Tilstandsrapport
Takstmann: Tony André Andersen Takstdato: 15.03.24

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 293 000,- pr. 31.12.23 13:08 pr.11.03.2024
Andel fellesformue: kr. 38 030,- pr. 31.12.23 13:08 pr. 31.12.23

Totalpris inkl. fellesgjeld
kr 4 650 000,- (Prisantydning)
kr 293 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 943 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 4 000,- (Noteringsgebyr forretningsfører)
kr 9 688,- (Transportgebyr)
--------------------------------------------------------
kr 13 688,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 956 688,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 964 938,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 5 081,- pr. mnd.

Kommunale avgifter
Kommunale inkl. i fellesutgiftene

Eier
Paul Caspari

Beskrivelse
Lys 3-roms endeleilighet med vindu på 3 sider. Solrik sydvestvendt balkong uten innsyn. Boligen ligger i nærhet til "alt" man behøver i nærheten. Beliggende i en enveis kjørt gate.
•Felleskostnader inkl. bl.a. bergvarme, internett, parkering m.m.
•Parkering (først til mølla prinsipp. 22 med lading)
•Lave omkostninger ved kjøp
•Ingen forkjøpsrett
•Sydvestvendt balkong med gode solforhold - se vedlagt soldiagram
•Store grøntarealer med lekeapparater, grillplass og sittegrupper
•God intern beliggenhet og rikelig med bodplass i kjeller (5 kvm.) og loftsbod (9 kvm. i gulvareal)
•Nærme marka, t-bane, matbutikk, Røa, treningssenter, skole og barnehager

Parkering
Alle beboerne med bil får et p-oblat som gir rett til parkering på boligselskapets p-plasser. Boligselskapet har 92 oppstillingsplasser (ingen faste plasser). For å kunne få oblat må en ha fast bil.

Hoved parkeringsplassen er utbygget med en økning på 23 plasser, hvorav 22 av disse er el-bil plasser. Det må inngås egen avtale for å kunne benytte seg av ladestasjonene. Aksjelaget har faktureringsavtale med Charge365.

Aksjelaget har valgt å leie bort en av parkeringsplassene til Bilkollektivet. Bilen kan brukes av alle medlemmer av Bilkollektivet. Et flott tiltak som gjør det lettere å bo i Persbråtan uten egen bil, eller å kunne redusere fra to til én bil i husstanden.

Gjester benytter seg av gateparkering. Persbråtan er en kommunal vei og parkering langs veien følger Oslo kommunes parkeringsreglement.

Beliggenhet
Rolig og attraktiv beliggenhet i barnevennlige omgivelser på Huseby/Røa. Persbråtan er en enveiskjørt "hestesko" med innkjøring fra Sørkedalsveien, kun trafikkert av beboerne i Nordre Huseby Boligselskap. Det er store grøntarealer rundt blokkene, med sandkasser, lekeapparater, grillplass og
sittegrupper. Bak blokkene er det et lite skogholt og fra leiligheten er det ca. 200 meter til Persbråten skoles kunstgressbane som er åpen for allmennheten utenfor skoletiden.

Det er dagligvarebutikk (Coop Extra) og post i butikk ved Hovseter T-banestasjon. På Røa, kun 10 minutters gange unna (eller 1 stopp med Østeråsbanen) er det butikksenter med kaféer, dagligvarebutikker, vinmonopol, bokhandel, jernvarehandel og apotek m.m. På andre siden av
Sørkedalsveien ligger HM Kongens Garde.

I tillegg finner man Røa Torg, et samlende punkt for Røa sentrum med 30 butikker og serveringssteder knyttet til T-banen. Her finner man bl.a. Apotek1, Christiania Glassmagasin, Coop Mega, Vinmonopolet, Princess, Sushi Huset, Smoothie Factory og Åpent Bakeri for å nevne noe.

Fra Persbråtan er det flotte tur- og rekreasjonsmuligheter rett utenfor døren i Mærradalen, som videre fører til Bogstad, Sørkedalen, Nordmarka, og andre veien ned til Skøyen. Lysløype i nærområdet.  Treningssenter: SATS Njårdhallen og SATS/ Røa bad.

Adkomst
Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startsted til den aktuelle boligen.

Skole/barnehage
Skole:
Huseby skole, 5 min. gange.
Rudolf Steinerskolen i Oslo, 11 min. gange.
Hovseter skole. 12 min. gange.
Voksen skole. 17 min. gange.
Holmen skole. 6 min. gange.

Barnehage:
Jeppes familiebarnehage,10 min. gange. 0.8 km.
Snippen barnehage og foreldrelag, 10 min. gange. 0.8 km.
Huseby barnehage,10 min. 0.8 km.

Inneholder
Leiligheten ligger 2. etg og inneholder: To soverom, separat kjøkken, stue, bad og entré.
Utgang fra stuen til balkong på ca. 5 kvm.

Det medfølger to boder. En kjeller, og en loftsbod

Det er også stor fellesbod i kjeller for bl.a. sykler, ski m.v

Det totale bruksarealet fordeler seg som følger:
BRA 74 m²
- BRA-i 69 m²: (Entré, 2 soverom, stue, kjøkken, bad)
- BRA-e 5 m²: (kjellerbod)

Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.

Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport. Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Byggemåte
Boligblokk (frittliggende stjerneblokk) med bærende konstruksjoner, etasjeskillere og leilighetsskillende vegger i betong/mur. Saltak i trekonstruksjoner antas tekket med korrugerte plater. Yttervegger i betong. Pussede og malte fasader.
Informasjon om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport.

Følgende har fått tilstandsgrad 2 (TG-2) (avvik som kan kreve tiltak) i tilstandsrapport:
Våtrom > 2.etasje > Bad > Sanitærutstyr og innredning
Det er ikke påvist tilfredsstillende løsning for å synliggjøre lekkasje fra innebygget sisterne.
Det er registrert noe svelling i servantskapet. Dette skyldes oftest vannsøl som blir stående i bunnen av skroget.

Konsekvens/tiltak: Det bør etableres lekkasjespalte ved gulv under veggmontert sisterne, for synliggjøring av evt. lekkasjevann. Oppgradering vil være naturlig ved evt. modernisering.

Tekniske installasjoner > Elektrisk anlegg
Det anbefales at det gjennomføres en EL-kontroll i boligen, av anlegget i sin helhet eller deler av det.
EL-kontroll er en grundigere og omfattende kontroll av EL-anlegg enn kun tilsyn. Det påpekes at dette kun er en anbefaling da takstmann ikke har kompetanse eller lov til å utføre full vurdering av det elektriske anlegget.

Følgende har fått tilstandsgrad 2 (TG-2) (avvik som ikke krever umiddelbare tiltak) i tilstandsrapport:
Utvendig > Vinduer
Det påpekes at enkelte vinduer er litt tunge å lukke.
Vindusglass er hele og det ble ikke observert punkteringer..
TG 2 er gitt pga. at de er over 20 år har oversteget halvparten av forventet levetid. Likevel oppfyller bygningsdelene tiltenkt funksjon.

Konsekvens/tiltak: Det er ikke behov for utbedringstiltak. Bygningsdelene oppfyller tiltenkt funksjon men utskiftning må påregnes på sikt.

Utvendig > Dører
Ingen unormale avvik registrert sett ut fra bygningsdelenes alder.
TG 2 er gitt pga. at den er over 20 år, og har oversteget halvparten av forventet levetid. Likevel oppfyller bygningsdelene tiltenkt
Konsekvens/tiltak: Det er ikke behov for utbedringstiltak.

Innvendig > Overflater
Det påpekes at laminatgulvet glir fra hverandre enkelte steder. Bobler i tapet i enkelte hjørner.
Overflatene i boligen viser tegn på slitasje.

Innvendig > Etasjeskille/gulv mot grunn
Målt høydeforskjell på over 15 mm gjennom hele rommet.
Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik.
Gulvavvik over 15mm i eldre bygninger er relativt normalt, selv om det ikke tilfredsstiller kravene i forskriften.

Konsekvens/tiltak: For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette.

Innvendig > Radon
Det er ikke foretatt radonmålinger, og bygget er heller ikke utført med radonsperre.

Konsekvens/tiltak: Radon målinger blir anbefalt de fleste plasser for å danne seg et bilde av situasjonen angående risiko knyttet til eventuelt radon eksponering. Det kan ikke utelukkes at det kan finnes forhøyede verdier. Målinger er eneste reelle mulighet for påvisninger.

Våtrom > 2.etasje > Bad > Sluk, membran og tettesjikt
Det er ingen synlig membran i sluket. Dette utelukker ikke at det benyttet membran, men sier at det ikke er mulig å fastslå hvordan en evt. membranløsning er.
Det er en del støp/mur over klemring i sluk. Dette kan være uheldig om man ved senere tidspunkt er nødt til å løsne klemringen av en eller annen grunn. Vurdering basert på alder.
Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i at mer enn halvparten av forventet brukstid for membran/tettesjikt er passert. Det er nå ingen symptomer på funksjonssvekkelse, men vær oppmerksom på at dette er en utsatt bygningsdel.

Konsekvens/tiltak: Oppgradering vil være naturlig ved evt. modernisering. Det anbefales at det dusjes i dusjkabinett med kontrollert rørføring til sluk, inntil baderommet moderniseres.

Våtrom > 2.etasje > Bad > Ventilasjon
Rommet har kun naturlig ventilasjon. Naturlig ventilasjon gis på generelt grunnlag tilstandsgrad 2 da dagens strenge krav til ventilasjon ikke er oppfylt, til tross for at denne typen ventilasjon er normalt for boliger/leiligheter bygget i denne tidsperioden.

Konsekvens/tiltak: Da dette er et aksjeselskap og det er felles ventilasjon så skal det ikke monteres elektrisk styrt avtrekksvifte på ventil. Det henvises ellers til vedtekter og husordensregler.

Kjøkken > 2.etasje > Kjøkken > Avtrekk
Avtrekket på kjøkkenet er ført i kanal. Naturlig ventilasjon ellers i rommet.
Tilstandsgrad er satt ut fra dagens løsning. Kun ventiler i vindu.

Konsekvens/tiltak: Det er ikke behov for utbedringstiltak. Naturlig ventilasjon var vanlig på oppføringstid av bygningen. Løsningen fungerer som tiltenkt etter datidens krav og metoder.

Tekniske installasjoner > Vannledninger
Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger. Deler av vannrørene i boligen er eldre.
Konsekvens/tiltak: Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg. I forbindelse med oppgradering av våtrom vil det være naturlig med utskiftning av rør.

Tekniske installasjoner > Ventilasjon
Bygningen har den naturlige ventilasjon som var vanlig på byggetiden. Ventilasjonsløsningen er enklere enn det som benyttes i dag.
Naturlig ventilasjon gis på generelt grunnlag tilstandsgrad 2 da dagens strenge krav til ventilasjon ikke er oppfylt, til tross for at denne typen ventilasjon er normalt for boliger/leiligheter bygget i denne tidsperioden.

Konsekvens/tiltak: Det er ikke behov for utbedringstiltak.

Tekniske installasjoner > Varmtvannstank
Det antas at berederen er over 20år gammel.
Konsekvens/tiltak: Det er ikke behov for utbedringstiltak siden tanken funger

Følgende har fått tilstandsgrad ikke undersøkt (TG-IU) i tilstandsrapport:
Våtrom > 2.etasje > Bad > Tilliggende konstruksjoner våtrom
Det ble ikke foretatt hulltaking i dette tilfellet da det ikke er fysisk mulig på grunn av tilstøtende betongkonstruksjoner. Dette er i henhold til gjeldende forskrift.
Det ble rutinemessig søkt etter fukt i dusjsonens vegger med fuktindikator (Protimeter SM) på befaringen, og det var ingen indikasjoner på fukt. Fuktsøk gir kun en indikasjon og må ikke oppfattes som en garanti for baderommet. Gulv måles ikke.

For ytterligere informasjon se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Det er viktig at interessenter setter seg grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de opplysninger som tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.

Sammendrag selgers egenerklæringsskjema:
Salget av leiligheten forestås av eiers offentlige oppnevnte verge, via megler. Vergen kjenner overhodet ikke til boligen, og heller ikke til hvor lenge selger har bebodd leiligheten. Men vergen vet at selger har bodd der i mange år, anslått til 30 år jfr. om dette. Sett i lys av vergens manglende kjennskap til leiligheten, kan det foreligge feil, skader og mangler på eiendommen som ikke er spesifikt opplyst. Kjøper oppfordres derfor til å foreta en særlig grundig besiktigelse og gjennomgang av boligen gjerne med bistand av teknisk sakkynig.

Standard
For utfyllende tekniske standard henvises det til vedlagt takstrapport.

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest datert 20.12.1963 som omhandler Persbråtan 1-3-5-7-9, Våningshus.
Det foreligger ferdigattest datert 04.09.2000 som omhandler Persbråtan 1-3-5-7-9, fasadeendring - boligblokk, nye balkonger.
Det foreligger ferdigattest datert 22.12.1989 som omhandler Persbråtan 1-9 - Utskifting av vinduer.
Det foreligger ferdigattest datert 21.04.2009 som omhandler Persbråtan 1 - 9 - Skifte av avløpsledning ved rehabilitering av våtrom.

Elektrisk anlegg
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.

Oppvarming
Oppvarming fra radiatorer. Varmekabler på bad.

Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Gul - Energikarakter D

Eiendomsskatt
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg imellom.

Fordeling felleskostnader
Herav:
Felleskostnader 4.419,-
Internett 165,-
Baderom 497,-

Styret opplyser at det er vedtatt utskifting av vinduer og balkongdører. Det er pt. ikke avklart når arbeidet skal settes i gang, men er planlagt oppstart i løpet av 2025, ifølge styret. Det må i forbindelse med dette påregnes økning av felleskostnader og fellesgjeld. Hvor mye er pt. ikke avklart.
På ordinær generalforsamling i 2023 ble det vedtatt at styret skal følge opp sak og planlegge innhenting av tilbud for fasadevask i 2025.
Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som iverksettes av aksjelaget kan medføre økning i felleskostnadene og fellesgjeld eller kapitalinnkreving.
Det er normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.
Boligselskapet har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for overførsel til boligselskapet hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader.
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Faste løpende kostnader
Kjøper/ny eier må etter overtakelse dekke bl.a. egne felleskostnader, eget strømforbruk, innboforsikring samt andre valgfrie tilleggstjenester. Dette kan/vil variere fra inngåtte avtaler og forbruk.

Spesifikasjon av fellesgjeld
Selskapets totale lån og vilkår:
Lånenr.: OBOS03-98208284266
Type: A
Restgjeld: 28.181.944,-
Restløpetid: 30 år 1 md.
Term per år: 12
Type rente: Flytende
Rente: 5,85% (pr. 26.03.2024)

Lånenr.: * 5OB928-98207366773
Type: A
Restgjeld: 13.083.505,-
Restløpetid: 34 år 1 md.
Term per år: 12
Type rente: Flytende
Rente: 5,85% (pr. 26.03.2024)

Sum andel fellesgjeld kr.  293.000,- pr. 11.03.2024, følger leiligheten.
Det er ikke mulighet for individuell nedbetaling av fellesgjeld (IN-lån).
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Årsregnskap
Aksjelaget har et positivt årsresultat for 2022 på kr. 585 656.

Aksjelagets regnskap for 2023 og budsjett for 2024 vil først bli tilgjengeliggjort ved neste ordinære generalforsamling.

Forsikring med polisenummer
Tryg Forsikring Polisenummer: 7118224

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022: Som primærbolig Kr. 1 482 067,- Som sekundærbolig Kr. 5 631 855,-

Aksjelag
Aksjelag: Nordre Huseby Boligselskap AS, Orgnr: 921708041

Boligen er en aksjeleilighet, og selve eiendommen eies av et aksjeselskap (Boligaksjeselskapet). Et boligaksjeselskap har flere likhetstrekk med borettslag. Kjøp av en aksjeleilighet innebærer at man kjøper en aksje i boligaksjeselskapet som gir borett til en bestemt bolig i eiendommen. Det påløper ikke dokumentavgift når man kjøper en aksjeleilighet, og leiligheten tinglyses ikke i Grunnboken. Din rettighet som eier registreres i stedet i aksjeeierboken. Boligaksjeselskaper reguleres av aksjeloven og deler av borettslagsloven, der §§ 1-5, 4-2, kapittel 5 samt § 13-5 gjelder tilsvarende for boligaksjeselskaper, jf. borettslagsloven § 1-4. Eierne av aksjene får medbestemmelsesrett i boligaksjeselskapet sammen med de øvrige aksjonærene, innenfor rammene av aksjeloven, selskapets vedtekter og borettslagsloven.
Selve kjøpsavtalen er regulert av kjøpsloven, men en forutsetning for salget er at avhendingsloven gjelder så langt den passer. Interessenter oppfordres til å sette seg inn i boligaksjeselskapets vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett og årsberetning som kan fås ved henvendelse til megler.

Nordre Huseby Boligselskap AS (heretter forkortet boligselskapet eller selskapet) er et boligaksjeselskap som ble stiftet 19. desember 1957. Aksjeselskapet består av 151 leiligheter knyttet til aksjer. I tillegg kommer 1 tjenesteleilighet.

-Bruk av grill på balkong er ikke tillatt på grunn av brannfare (HMS).
-Boligselskapet har to fellesvaskerier.
-Selskapet har forbud mot å ha avtrekksvifte. Aksjonærer som har vifter på bad/kjøkken kan bli holdt økonomisk ansvarlig for eventuelle skader på mennesker, bygningsmasse og inventar som følge av brann eller skader/skjolder på husets fasade.
-Vaktmester ivaretar den daglige driften og vedlikeholdet i selskapet.
-Det er forbud mot grilling på balkonger. Beboere i aksjelaget er velkomne til å benytte grillplassen på lekeplassen.
-OBOS har fremforhandlet en kraftavtale med LOS på vegne av selskapene forvaltet av OBOS. Nordre Huseby Boligselskap A/S er tilsluttet avtalen med kraftleveranse til sine fellesanlegg.
-Boligselskapet disponerer tilhenger som kan leies hos vaktmester. Leien er kr. 50,- pr. døgn og maks 3 døgn på rad.

På ordinær generalforsamling i 2023 ble det vedtatt at styret skal følge opp sak og planlegge innhenting av tilbud for fasadevask i 2025.

Vedlikeholdsarbeid i aksjelaget:
-Det har i flere år kommet inn fukt i enkelte boder i kjelleren i nr 3B og nr 17. Det kom spesielt mye vann inn nå i januar grunnet mye nedbørsmengder og fryst tele. Styret så seg dermed nødt til å ta kostnaden med å utbedre tetting av grunnmuren. Her har selskapet «fuktstopp» satt inn en elektrisk aktiv fuktstopper samt støpt nytt lag i overgangen mellom gulv og vegg. Dette skal fungere uten å måtte grave opp ny drenering fra utsiden, og er sånn sett en kostnadseffektiv god løsning.

-Det er tatt full service på sentralvarmeanlegget desember 2022. Det i den forbindelse skiftet ut en el-fyringstank i nr 15 samt at det er utført en del feilsøking grunnet klager på effektivitet. Det er fortsatt beboere som sliter med varme, og styret fortsetter med å finne løsninger for å utbedre.

Utført vedlikehold i aksjelaget:
2023: Tetting/ Fuktstopp i grunnmur i berørte kjellere i Nr 3B og Nr17.
2022: Nye kirsebær trær langs buen og parkeringsplassen.
2021: Ny platting/grillplass, maling av garasje og gjerder, nye lamper ved innganger og i oppganger.
2020: Fasaderengjøring og montering av nye musebånd under takgesimser.
2019: Nytt bergvarmeanlegg og nye termostatventiler på alle radiatorer.
2018: Opparbeidelse av nye parkeringsplasser, flere med lademulighet for el-bil.
2017: Skogskjøtsel gjennomført, samt div. vedlikeholdsarbeider.
2014: Fasadevask og maling av oppganger.
2010: Takmaling.
2006-2008: Våtromsrehabilitering.
2006: Rehabilitering av takrenner.
2000: Fasader/balkonger.
1999: Takrenner.
1996: Støyskjerm.
1989: Nye vinduer.

Interessenter oppfordres til å sette seg inn i boligaksjeselskapets vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett og årsberetning.

Forretningsfører
OBOS Eiendomsforvaltning AS

Styregodkjenning
Kjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn.

Bare fysiske personer kan være aksjeeiere i selskapet, og Ingen kan eie flere aksjer enn de som gir borett til en bestemt bolig. Borettslagsloven § 4-2 gir visse juridiske personer og andre adgang til å eie inntil 10 % av boligene i selskapet.

Forkjøpsrett
Ingen forkjøpsrett.

Tekniske installasjoner
TV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.

Dyrehold
Dyrehold er ikke tillatt i boligselskapets leiligheter uten forhåndsgodkjenning av styret. Se borettslagsloven § 5-11. Dette innebærer at dyreholdet må godkjennes av styret før aksjeeieren anskaffer husdyret. Det er kun aksjeeiere som kan søke om godkjenning av dyrehold. Personer som vurderer å bli aksjeeier kan ikke søke om godkjenning før vedkommende er godkjent som aksjeeier.

Selv om det er vedtatt forbud mot dyrehold, kan styret samtykke i at brukeren av boligen holder dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for de andre brukerne av eiendommen.

Fugler og dyr skal ikke mates ved at smuler og matrester legges på bakken eller balkong.
Dette for å unngå at rotter og andre skadedyr tiltrekkes.

Det er til enhver tid båndtvang for enhver hund på selskapets eiendom. Hunder som klassifiseres som kamphunder er ikke tillatt i boligselskapet.

Diverse
-Dersom en aksjeeier endrer på rominndelingen i boligen, skal styret varsles i forkant. Ved flytting av kjøkkenet, flyttes ofte også rør og avløp fra standard plassering. Dette vil ikke omfattes av boligselskapets bygningsforsikring ved eventuell vannskade. Dette er det også viktig å informere om ved eventuelt salg av leiligheten.

-Særlige regler ved rehabilitering av bad: Før arbeidene igangsettes, skal det foreligge skriftlig samtykke fra styret. Styret gir samtykke til rehabilitering av bad dersom aksjeeieren fremskaffer dokumentasjon og våtromssertifikat i henhold til våtromsnormen på utført arbeid. Når rehabiliteringen er avsluttet, skal dokumentasjonen og våtromssertifikatet sendes til styret.

-Særlige regler ved elektrikerarbeider ved rehabilitering: Elektrikerarbeider må kunne utføres av autoriserte elektrikere og følge de til enhver tid gjeldende standarder for bransjen. Det er ikke tillatt å bryte brannceller eller utføre arbeider på boligselskapets eiendom uten at styret har gitt skriftlig samtykke før arbeidet starter. Aksjeeieren plikter å sende kopi av samsvarserklæring for arbeidene på det elektriske arbeidet til styret etter at arbeidene er utført.

Annet
Boligen vil ikke bli ytterligere vasket til overtagelse.

-Alle fastmonterte lamper medfølger.
-Hvitevarer på kjøkken medfølger.

Salget bistås av verge som ikke har bebodd eiendommen, og sitter derfor med begrenset kjennskap til eiendommens tilstand. Interessenter oppfordres til å foreta grundige undersøkelser, gjerne sammen med bygningssakkyndig eller annen fagkyndig.

Kjøper må selv sende en kopi av salgskontrakten til Skatteetaten slik at Skatteetaten kan registrere overdragelsen. Kopien kan sendes inn via skatteetaten.no/epost. Se ytterligere informasjon på hjemmesiden til Skatteetaten.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad.  For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.


Tinglyste servitutter på aksjelagets eiendom:

Utleie
Aksjeeieren kan ikke uten godkjenning fra styret overlate bruken av boligen til andre.
Med styrets godkjenning kan aksjeeieren overlate bruken av hele boligen dersom:
- aksjeeieren selv eller aksjeeierens ektefelle eller slektning i rett opp- eller nedstigende linje eller fosterbarn av aksjeeieren eller ektefellen, har bodd i boligen i minst ett av de siste to årene. Aksjeeieren kan i slike tilfeller overlate bruken av hele boligen for opptil tre år
- aksjeeieren er en juridisk person
- aksjeeieren skal være midlertidig borte som følge av arbeid, utdanning, militærtjeneste, sykdom eller andre tungtveiende grunner
- et medlem av brukerhusstanden er aksjeeierens ektefelle eller slektning i rett oppeller nedstigende linje eller fosterbarn av aksjeeieren eller ektefellen
- det gjelder bruksrett til noen som har krav på det etter lov 4. juli 1991 nr. 47 om ekteskap (heretter forkortet ekteskapsloven) § 68 eller lov 4. juli 1991 nr. 45 om husstandsfellesskap (heretter forkortet husstandsfellesskapsloven) § 3 annet ledd.

Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det.
Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt aksjeeier.

Aksjeeier som bor i boligen selv, kan overlate bruken av deler av den til andre uten godkjennelse.

Aksjeeier har rett til å overlate bruken av hele boligen opptil 30 døgn i året uten å måtte søke om godkjennelse.

Overlating av bruken reduserer ikke aksjeeierens plikter overfor selskapet.

Dersom flere eier aksjer sammen, skal det regnes som bruksoverlating hvis en eller flere aksjeeiere ikke bor i boligen.

Vei/vann/kloakk
Offentlig. Aksjelaget er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.

Regulering
Eiendommen er regulert til bolig m.tilh. anlegg i reguleringsplan.

Saker i området:
-Saksnummer 202019626: Skjerstadveien 3 - Tilbygg tomannsbolig, bruksendring og fasadeendring.
Igangsettelsestillatelse er gitt. Tiltaket omfatter tilbygg med kjeller, samt fasadeendring i form av utvidelse av vinduer i kjeller med lysgrav. Det søkes også om bruksendring av rom i kjeller til kjellerstue og soverom. Det etableres ny trapp til kjeller, i tillegg til eksisterende fellestrapp.

-Saksnummer 202302236: Sørkedalsveien 106 - Oppføring av midlertidig turnhall - Njård.

Saksnummer 201802346: "Ny Sørkedalsvei" delplan 5 fortsettelse av sak 200411517.
Plan- og bygningsetaten foreslår å omregulere uaktuell veitrasé for ny Sørkedalsvei og tilpasse reguleringen til dagens bruk som turdrag, samtidig som bekkene og områdets biologiske mangfold sikres.

-Saksnummer 202016695: Gamle Hovsetervei 3 - Planforslag til offentlig ettersyn - Boliger.
Scandinavian Development AS foreslår å omregulere Gamle Hovsetervei 3 til boligformål. Planforslaget tilrettelegger for omtrent 180 nye boliger og et friområde tett på Hovseter T-banestasjon. Stasjonsveien er foreslått utvidet for å tilrettelegge for tosidig sykkelanlegg.

-Saksnummer 202019564: Øvre Smestadvei 1 B - Oppføring av leilighetsbygg med underjordisk garasje og støyskjerm.
Rammetillatelse er gitt. Omfatter et 3-etasjers boligbygg med p-kjeller, og støyskjerm mot Øvre Smestadvei. Bygget vil ligge nord for det bevaringsverdige Handelshuset, mellom Øvre Smestad vei og T-banestasjonen Makrellbekken. De 13 boenhetene får private utearealer på balkong, takterrasse eller markterrasse. Felles utearealer vil ligge på bakkeplan, hovedsakelig vest for det nye boligbygget. Felles inngang for gående, og adkomst for bil/nedkjørsel til felles garasjeanlegg, etableres på bygningens østlige side.

-Saksnummer 202015613: Sørkedalsveien 150 A med flere - Til politisk behandling - Boliger.
Overkommandoen AS foreslår å omregulere Sørkedalsveien 150 mfl. på Huseby fra offentlig formål - kontorer til bolig, skole/barnehage, kontor mm. Forslagsstiller har utarbeidet to alternative forslag, med henholdsvis 3,5 daa og 7 daa avsatt til friområde. Forslagsstiller anbefaler sitt alternativ 1. Plan- og bygningsetaten (PBE) fremmer alternativ med 10 daa friområde, delvis på Forsvarets tomt. Plan- og bygningsetaten anbefaler hovedrammene i alternativ 1, men mener at alternativ 2 inneholder flere gode grep for å tilpasse prosjektet til de bygde og naturgitte omgivelsene. Det anbefales endringer av skolens og barnehagens utearealer, siden størrelsen på disse ikke er i tråd med PBEs retningslinjer.

-Saksnummer 20200904: Sørkedalsveien 160 - Tunnelpåhugg, riggområde, terrengarbeider, ny stikkledning og oppføring av driftsbygg - Etablering av ny vannforsyning til Oslo.

Oslo kommune bygger en reservevannforsyning og det vil pågå særlig mye arbeid vest i Oslo ved Huseby. Under Husebyskogen skal det bygges et gigantisk og topp moderne vannbehandlingsanlegg. Den eneste synlige installasjonen i selve Husebyskogen blir et luftetårn for anlegget under bakken. Husebyjordet, over veien for Huseby skole, fungerer som et riggområde, og det vil bli massetransport og transport av utstyr og materiell. Her skal det også bygges en adkomsttunnel for daglig transport i driftsfasen, samt et driftsbygg for blant annet overvåking av vannbehandlingsanlegget.

-Saksnummer 201701323: Husebyplatået - Noreveien 22, 24, 26, Husebybakken 28 B mfl.- Forslag til detaljregulering til politisk behandling - Bymessig utvikling.
Husebyplatået AS foreslår å omregulere Husebyplatået fra høyspentanlegg, kontor, barnehage og friområde, til boliger, forretning, tjenesteyting, kontor og friområde mm. Hensikten er å legge til rette for bymessig utvikling av utviklingsområdet Montebello iht. Kommuneplan 2018. Planforslaget innebærer 64100 m2 bruksareal (BRA) bebyggelse med høyder tilsvarende 3-11 etasjer pluss takoppbygg, hvorav ca 480-550 boliger. Noreveien 24 og 26 reguleres til bevaring med ny bruk. Dagens friområde i nord erstattes i planområdet. Oslobygg KF fremmer alternativ 2 med 4-parallell skole og flerbrukshall og mindre utnyttelse i feltene i vest, 51450 m2 BRA i 3-10 etasjer pluss takoppbygg, og ca 265-335 boliger.
Store deler av Oslo er omfattet av reguleringsplan S-4220, vedtatt 15.03.2006, revidert 12.06.2013 og 17.3.2015, "Småhusplanen". Småhusplanene er under revisjon, og i påvente av ny regulering er det også vedtatt et midlertidig tiltaksforbud på eiendommene som er omfattet av denne planen. Selv om Småhusplanen og tiltaksforbudet ikke gjelder denne eiendommen, kan det være av interesse å kjenne til revisjonen og du kan lese mer om dette her: https://www.oslo.kommune.no/slik-bygger-vi-oslo/revisjon-av-smahusplanen/

Oslo by er stadig under endring/utvikling, bygg settes opp, rehabiliteres og rives ned. Vi anbefaler derfor alle budgivere å sette seg inn i gjeldende reguleringsbestemmelser.

Overtagelse
Overtagelse etter avtale.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 4 650 000,- (Prisantydning)
kr 293 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 943 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 4 000,- (Noteringsgebyr forretningsfører)
kr 9 688,- (Transportgebyr)
--------------------------------------------------------
kr 13 688,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 956 688,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 964 938,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

Foto (Kr.3 400)
Markedspakke (Kr.21 500)
Oppgjør (Kr.7 900)
Provisjon (forutsatt salgssum: 0,-) (Kr.40 000)
Tilrettelegging (Kr.15 500)
Visnings-/overtagelseshonorar kr. 3.900,- pr. stk. (Kr.15 600)
overtagelseshonorar (Kr.3 900)
Direkteutlegg for selger - styling (Kr.21 000)
Totalt kr. (Kr.128 800)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
92-24-0055

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Selger forutsetter at avhendingslovens bestemmelser skal komme til anvendelse så langt de passer.
Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven. Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakkyndig før det legges inn bud.

Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut i fra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pktm. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
Sinsen og Rosenhoff Eiendomsmegling AS
EIE Sinsen
Org. nr:922183201
Trondheimsveien 153-155
0570 Oslo
Tlf: 23 89 69 86

Ansvarlig megler
Eiendomsmegler MNEF / Partner Liv Else Mikkelsen

Saksbehandlere
Liv Else Mikkelsen
EIE Sinsen
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Mob: 94 80 01 30 / E-post: lemi@eie.no

Kjersti N. Bråthen
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Mob: 98 49 59 18 / E-post: kjno@eie.no

Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.

Vennligst ta kontakt med megler om budgivningen.

Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Persbråtan 5
For mer om objektet
Persbråtan 5

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: