0968 OSLO • OSLO kommune
Vi gjør oppmerksom på at denne tjenesten kan gjøre feil
Tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger.
Ved å velge å benytte tjenesten bekrefter du å være kjent med dette, og at opplysningene som fremkommer ikke er tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.
Spør meg om det du lurer på, og jeg skal forsøke å finne svarene for deg.
Du kan bruke et naturlig språk, og stille spørsmål som:
- "Hvordan er utsikten?"
- "Er det noe i tilstandsrapporten jeg bør merke meg?"
Takk for tilbakemeldingen!
kr 3 000 000
- Boligtype
- Leilighet
- Eierform
- Andel
- Andelsnummer
- 41
- Antall soverom
- 1 soverom
- Etasje
- 2
- Internt bruksareal (BRA-i)
- 53 m²
- Bruksareal (BRA)
- 55 m²
- Eksternt bruksareal (BRA-e)
- 2 m²
- Balkong/Terrasse (TBA)
- 12 m²
- Fellesutgifter
- kr 4 811 / Mnd
- Prisantydning
- kr 3 000 000
- Omkostninger
- kr 19 965
- Fellesgjeld
- kr 334 000
- Totalpris
- kr 3 353 965
- Fellesformue
- kr 24 216
- Byggeår
- 1976
- Tomt
- Eiet tomt 27205 m²
- Matrikkel
- knr. 0301, gnr. 99, bnr. 107
- Oppdragsnummer
- 75240506
Prisantydning | kr 3 000 000,- |
Andel av fellesgjeld | kr 334 000,- |
Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper) | kr 7 981,- |
Pantattest kjøper | kr 240,- |
Tingl.gebyr BRL-skjøte | kr 500,- |
Tingl.gebyr pantedokument BRL | kr 500,- |
Trygg Boligkjøperpakke - andel/aksje/eierseksjon (valgfri) | kr 9 950,- |
Gebyr forretningsfører - Andre gebyrer | kr 794,- |
Totalpris | kr 3 353 965 |
Entre | Velkommen hjem
Velkommen inn! Entreen har naturlig tilknytning til boligens øvrige rom. Her er det god plass til å innrede med entremøbler som skooppbevaring, knagger eller en kommode
Stue | Hjertet av boligen
Sjekk ut denne lyse stuen! Stuen byr på laminatgulv og lysmalte vegger som skaper en luftig og tidløs atmosfære. Med naturlige møbleringssoner er det enkelt å plassere både medievegg og sofa. Store vindusflater slipper inn naturlig lys gjennom dagen og skaper en lun atmosfære på kvelden. Utgangen til den hyggelige terrassebalkongen gjør det enkelt å forlenge oppholdet utendørs, enten for en kopp kaffe i solen eller en stille kveld under stjernene.
Balkong | En hyggelig uteplass
Fra stuen er det utgang til en sørvestvendt balkong på ca. 12 kvm. Balkongen er et ideelt sted for å nyte både sol og frisk luft. På balkongen er det blomsterkasser som gir et naturlig og dekorativt preg, her kan du gjøre balkongen til en hyggelig oase med blomster og planter. Boligen disponerer en bod i enden av balkongen, dette gir praktisk oppbevaring for alt fra puter til hageredskaper. Her kan du skape en personlig oase – perfekt for morgenkaffen, ettermiddagssolen eller rolige kvelder under åpen himmel.
Kjøkken | For den matglade
Det praktiske kjøkkenet er delvis adskilt fra stuen, noe som gir en naturlig overgang mellom matlaging og sosialt samvær. De glatte, hvite frontene og laminatbenkeplaten skaper et moderne og rent uttrykk. Kjøkkenet er godt utstyrt med delvis integrerte hvitevarer, inkludert ovn, platetopp og oppvaskmaskin. Med plass til en spisegruppe i tilknytning til kjøkkenet er dette et ideelt sted for både hverdagsmiddager og hyggelige måltider med venner og familie.
Bad | For morgenstellet
Moderne bad fra 2019! Badet kombinerer praktiske løsninger med et enkelt og moderne design. Veggene er kledd med våtromsplater, gulvet er flislagt, og malte panelplater i taket gir et pent helhetsinntrykk. Badet er innredet med dusjkabinett, vegghengt toalett og servant i innredning, samt opplegg for vaskemaskin.
Soverom | En lun og behagelig sone
Soverommet er sjenerøs i størrelse og byr på plass til dobbeltseng, nattbord og garderobeskap. Vinduet slipper inn rikelig med naturlig lys, samtidig som det skaper en luftig atmosfære. Her kan du enkelt gjøre rommet til ditt eget. Et ideelt sted for avslapning og en god natts søvn!
Tilstandsrapport og byggemåte
Selger har i forbindelse med salget innhentet en tilstandsrapport fra Stavern takserng, datert 18.11.2024. Rapporten er en teknisk gjennomgang av boligen og angir eventuelle byggetekniske avvik, samt kostnadsoverslag for eventuelle oppgraderinger. Tilstandsrapporten og selgers egenerklæring er en del av denne salgsoppgaven og må leses nøye av interessenter før det legges inn bud. Kjøper anses kjent med de opplysninger som tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport, og kan følgelig ikke reklamere på belyste forhold. Vi vil gjøre spesielt oppmerksom på viktigheten av å lese igjennom rapportens TGIU (tilstandsgrad ikke undersøkt), samt TG2 og TG3 som angir avvik fra normal slitasje, høy alder, bygningsdel som må utbedres, og lignende. Det følgende er hentet fra den bygningssakkyndiges beskrivelse av boligen:
Følgende punkter har fått tilstandsgrad 2 (avvik som kan kreve tiltak):
Innvendig:
- Overflater (mindre avvik): Det er stedvis glipper i overganger på laminat og vertikale små riss i himling. Tiltak: utbedres om mulig
- Innvendige dører (mindre avvik): Baderomsdør har begynnende fuktskade i nedre kant og det mangler foring på åpning inn mot stue. Tiltak: Dørbladet bør males i underkant for å forhindre delaminering.
Tekniske installasjoner:
- Elektrisk anlegg: Elektrisk anlegg med automatsikringer. På grunn av elde på deler av anlegget (eldre en 5 år) uten el kontroll de siste 5 årene. bør hele anlegget sjekkes av fagfolk.
Følgende punkter har fått tilstandsgrad 2 (avvik som ikke krever umiddelbare tiltak):
Innvendig:
- Etasjeskille/gulv mot grunn: Målt høydeforskjell på over 15 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik. Det ble ved stikkprøver observert opp mot 22mm høydeforskjell på gulv i stue. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil
imidlertid sjelden være økonomisk rasjonelt som et enkeltstående tiltak
i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan man
vurdere slike tiltak.
- Radon: Det er ikke foretatt radonmålinger, og bygget er heller
ikke utført med radonsperre. I følge NGU aktsomhetskart for radon ligger boligen i ett område med moderat til lav aktsomhet. Det bør gjennomføres radonmålinger. Leiligheten ligger i 2 etg, og det er godt ventilert kjellerplan. Radonrisiko vurderes å være lav. Radonmålinger og tiltak skal normalt utføres i regi av borettslaget.
Bad:
- Overflater gulv: Det er påvist avvik i fallforhold til sluk i forhold til krav
i forskrift på byggetidspunktet. Det er noe ufagmessigheter i flislegging og gulvet under vask er ca 4 mm lavere enn ved sluk. Det vil derfor kunne samle seg vann på gulvet. Tiltak: Våtrommet fungerer med dette avviket.
Ovennevnte punkter er på ingen måte utfyllende. For ytterligere informasjon om byggemåte, årsak bak tilstandsgrader, konsekvens og anslag på eventuelle utbedringskostnader, se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.
Selger har kommentert følgende punkter i egenerklæringsskjema:
Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom?
Ja, både av faglært og ufaglært / egeninnsats. Firmanavn: Bad og Membran AS, Trygg VVS. Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Rørfornying i 2019/2020 av borettslag som brukte TryggVVS. Bad og Membran AS stod for ny membrann på bad. Flislegging, elektro og veggplater utført av eier.
Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet?
Ja. Firmanavn: Bad og Membran AS. Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Nytt membran ble lagt av Bad og Membran AS.
Foreligger det dokumentasjon på arbeidene?
Ja. Kvitering for membrannlegging, ellers har boretslaget dokumentasjon fra TryggVVS.
Er arbeidet byggemeldt?
Ja. Borettslag ordnet dette for hele bygget.
Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp?
Ja, kun faglært. Firmanavn Trygg VVS. Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Rørfornying i 2019/2020 av borettslag som brukte TryggVVS.
Kjenner du til om det er/har vært skjevheter/setningsskader, f. eks. riss/sprekker i mur, skjeve gulv eller lignende?
Nei. Bygget er satt opp i 1976.
Kjenner du til om det har vært utført arbeider på terrasse/garasje/tak/fasade?
Firmanavn: Borettslag. Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Fasadefornying i 2022/2023.
Kjenner du til om det er/har vært utført arbeider på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)?
Ja, kun faglært. Firmanavn: Aleksander R Dæhli. Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Gammelt elektrisk anlegg byttet ut. Nye kabler og sikringer. Nytt 16A kurs lagt opp. Arbeidene ble utført i en periode mellom 2017 og 2024.
Foreligger det samsvarserklæring for hele eller deler av det elektriske anlegget (i henhold til forskrift om lavspenningsanlegg)?
Ja.
Har du ladeanlegg/ladeboks for el-bil i dag?
Ja. Det er satt opp en billader på p-plass i garasje, men avtale må tegnes før bruk.
Følgende dokumenter er lastet opp i boligmappa av kvalifisert håndverker - Elektro-Sivert Installasjon AS:
- Dokumentasjon FDV bevarings bad, datert 06.08.2018
- RRV.4-leil-1001-1etg-M-ordre 60522 Bev.bad.pdf, datert 06.08.2018
Byggemåte
Innvendig
Gulv: Laminat i stue og soverom, betong i bod, flis på bad.
Vegger: malte plater og malt betong, flis på bad. Himling: malt betong, panelplater på bad. mindre sår/merker på overflater Himling: malt betong/gips. Betong gulv som skille ned mot underliggende leilighet/areal som er isolert, brannsikret og dimensjonert etter byggeårets normer om gulvet ikke er oppgradert i nyere tid. Det påpekes at byggeskikk i byggeår var annerledes enn dagens krav med tanke på lyd, brann og statikk. Det er skjevheter som er målbare men som ikke er til sjenanse for normal bruk av leiligheten. Gulvet er ikke åpnet, derfor kan våre antagelser vedrørende oppbygging være feil. Målinger av gulv er kun stikkprøver i 2 rom, målt rundt vegg og midt på gulvet. Målinger er begrenset av at rommene er møblert og det anbefales derfor en kjøper å kontrollere skjevheter når rommet er tømt for møbler. Det er ikke fremvist dokumentasjon på radonmålinger, og bygget er heller ikke utført med radonsperre. Profilerte fyllingsdører.
Utvendig
Malt trevindu med 2-lags glass B30 branndør med 35db lyddemping i tre mot oppgang. Døren har tittehull og sikkerhetslås. Balkong har skyvedør i tre med 2 lags glass fra 2008. Normal bruksslitasje alder i betraktning. Balkong mot sør-vest ca 12m2 utført i betong. Det er blomsterkasser i betong som rekkverk og bod i enden av balkong. Det er boligrom under deler av balkonger og skal være membran under flis, membranen må ikke brytes.
Arealer
Totalt bruksareal: 55,0 m²
- BRA-i: 53,0 m²
- BRA-e: 2,0 m²
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 12,0 m²
Bod medfølger leiligheten: Mesteparten av leilighetene har bod på stueterrassen, noen leiligheter har bod på inngangsplan. Få leiligheter har begge deler.
Elektrisk anlegg
Det er utført en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll.
Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert elektrovirksomhet.
Elektrisk anlegg med automatsikringer. På grunn av elde på deler av anlegget (eldre en 5 år) uten el kontroll de siste 5 årene. bør hele anlegget sjekkes av fagfolk. Eier har gjennomgått spørsmål vedr elektrisk anlegg og vil opplyse om avvik som ikke er omtalt i denne taksten i sin egenerklæring. Varmekabler og elektrisk utstyr er ikke funksjon testet, så det vites ikke om de virker som de skal. Det kan være vanskelig for takstmannen å vite om det er varmekabler i gulv og hvor kablene er montert da det er mange forskjellige styresystem som kan forveksles med brytere for stråleovn, lyskilder eller vannbåren varme, eier bes si ifra om våre opplysninger er misvisende eller feil.
1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne, utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)? Nei.
Spørsmål til eier
2. Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert menes fullstendig utskiftet anlegg fra inntakssikring og videre.
Eier opplyser å ha byttet ut deler av anlegget i perioden 2017-2024 og at kurser ar målt og kontrollert.
3. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet?
Ja. Eier er elektriker og opplyser å ha lovlig utført arbeider i egen bolig.
4. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter 1.1.1999?
Ja. Det foreligger samsvarserklæringer for de deler av anlegget som er utført av nåværende eier.
Eksisterer det samsvarserklæring? Ja.
5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet – Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år?
Nei.
6. Forekommer det ofte at sikringene løses ut?
Nei.
7. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler, kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg?
Nei.
Generelt om anlegget
8. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights, stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder, jamfør eget punkt under varmtvannstank.
Nei.
9. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet?
Nei.
Inntak og sikringsskap
10. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig å sjekke uten å fjerne kapslinger?
Nei.
11. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer?
Ja.
12. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll?
Ja. På grunn av elde på deler av anlegget (eldre en 5 år) uten el kontroll de siste 5 årene. bør hele anlegget sjekkes av fagfolk. Eier har gjennomgått spørsmål vedr elektrisk anlegg. Varmekabler er ikke funksjon testet. Kursoversikt stemmer ikke med antall sikringer.
Generell kommentar
El anlegget er ved visuell vurdering i god stand men er utenfor takstmannens fagfelt.
Oppvarming og energimerking
Dersom rom for varig opphold ikke har vegg- eller fastmonterte varmekilder ved visning følger dette heller ikke med.
Energiattest med energimerke Rød C er vedlagt salgsoppgaven.
Elektrisk oppvarming. Varmekabler på bad.
Tekniske installasjoner og VVS
- Rør-i-rør system besiktiget i rørskap. Stoppekran i rørskap. Skapet er montert utenfor bad.
- Soilrør i konstruksjonen ikke besiktiget, synlige rør i plast. Eier opplyser at det har vært rørfornying i 2019/2020
- Periodisk mekanisk avtrekk fra kjøkken og bad.
- Naturlig ventilasjon med tilluft fra ventiler på vegg/vindu.
- Varmtvann (forbruksvann) leveres via Fyrsentralen/fellesanlegg. Varmtvannstanken er en del av fellesarealer og vedlikeholdes i regi av boligselskapet. Konstruksjonen er derfor kun beskrevet, ikke tilstandsvurdert.
- Elektrisk anlegg med automatsikringer. På grunn av elde på deler av anlegget (eldre enn 5 år) uten el kontroll de siste 5 årene. bør hele anlegget sjekkes av fagfolk.
- Varmekabler og elektrisk utstyr er ikke funksjon testet, så det vites ikke om de virker som de skal. Det kan være vanskelig for takstmannen å vite om det er varmekabler i gulv og hvor kablene er montert da det er mange forskjellige styresystem som kan forveksles med brytere for stråleovn, lyskilder eller vannbåren varme.
- Leiligheten har brannvarsler og brannslokker som er yngre enn 10 år.
Løsøre og tilbehør
Interessenter oppfordres til å lese vedlagte liste over løsøre og tilbehør som skal medfølge ved handelen. I de tilfeller det medfølger hvitevarer, overleveres disse uten noen form for garanti utover leverandørgaranti. Det gjøres oppmerksom på at løsøre som har en klar karakter av å være en del av selgers møbler - selv om det er skrudd opp på veggen, normalt sett ikke vil medfølge boligen ved overtakelse.
Tomten
27205,00 m² eiet
Tomten er et fellesareal som tilhører boligselskapet, og kan som utgangspunkt benyttes av alle beboere.
Tomten er eiet av borettslaget.
Parkering
Leiligheten disponerer en biloppstillingsplass i felles garasjeanlegg. Selger opplyser om at det er satt opp en billader på p-plass i garasje, men avtale må tegnes før bruk. Ved overføring av garasjeplassen påløper det administrasjonskostnader til forretningsfører etter gjeldende prisliste. OBOS informerer om at administrasjonskostnaden utgjør kr. 794,-
Enhver plikter å holde orden på sin plass. Det tillates kun lagring av inntil 4 dekk til det parkerte kjøretøyet som normalt sett står på plassen. Det skal påses at port / dør er er låst når garasjene forlates. Det er forbudt å oppbevare brennbare saker på garasjeplassen. Enhver beboer plikter å sette seg inn i parkeringsbestemmelsene.
En andelseier som ønsker å leie ut garasjeplassen som tilhører leiligheten, plikter å varsle styret om hvem som skal leie plassen (navn, adresse og telefonnummer) før avtale inngås. Dersom det er beboere i borettslaget som ønsker plass, har disse fortrinnsrett.
Ladepunkt for el-bil
I området finnes det offentlige ladere, ca. 1 minutt gange fra boligen. Laderene(e) har beliggenhet på Vestlitoppen.
Gjesteparkering
Borettslaget har gjesteparkering som er kun for borettslagets gjester. Gjestene kan benytte parkeringen inntil 3 døgn. Dispensasjon for gjesteparkering inntil 14 dager kan gis, ved henvendelse til styret. Beboer er selv ansvarlig for å orientere sine gjester om borettslagets parkeringsbestemmelser.
Skole og barnehage
Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for kjøpet, må interessenter selv sjekke dette med skolesjefens kontor. Se nabolagsprofilen i salgsoppgavens vedleggsdel, for oversikt over andre skoler og barnehager i nærheten.
Adkomst
Buss
Stasjon: Ospelia, ca. 4 minutters gange.
Linje: 397
T-bane
Stasjon: Vestli, ca. 5 minutters gange.
Linje: Linje 4 og 5
Ved å trykke på kartet i annonsen får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startdestinasjon til den aktuelle boligen. Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt ved fellesvisninger.
Områdebeskrivelse
Beliggende meget sentralt til på Vestli, på en svært attraktiv adresse. Boligen ligger i et populært, bilfritt område som er stille, rolig og solrikt Borettslaget er idyllisk beliggende, omkranset av fine grøntarealer og flotte turstier med marka som nærmeste nabo, så her er det bare å snøre på seg joggeskoene eller spenne på seg skiene og benytte stiene/løypene bak blokkene som har forgreninger til både resten av Oslo og Lillomarka.
Fra boligen er det kun minutters gange til Vestlitorget, hvor du blant annet finner T-banestasjon, Narvesen og nærbutikk. For øvrig ligger Stovner Senter med alle sine fasiliteter i nærområdet. Her er det blant annet bibliotek, kiropraktor, Meny, COOP, vinmonopol, tannlege m.m. Stovner Senter ble utvidet med 3-4000 nye kvadratmeter og 25 nye butikker for noen år siden. Her finner du blant annet MENY, COOP, bibliotek, vinmonopol, frisør, apotek, kiropraktor, tannlege m.m. Utenfor senteret er flotte Fossumparken åpnet, hvor det blant annet er basketballbane og sandvolleyballbane. Dette er et yndet oppholdssted for både store og små!
I tillegg til T-banestasjon på Vestlitorget (med linje 4 og 5 (Bergkrystallen via Storo / Ringen via Tøyen til Sognsvann som tar deg til sentrum, med hyppige avganger og en reisetid på under en halvtime), finner du også bussholdeplass med buss 301 Nittedal/Oslo og 321 Lillestrøm/Oslo samt flybussekspressen med relativt hyppige avganger i kort gange fra boligen.
Boligen har en meget god intern beliggenhet, skjermet for trafikk og i umiddelbar nærhet til marka. Her har du fantastiske turmuligheter hele året med flotte turstier, sykkelløyper og lysløyper. Da er blant annet Liastua på Gjelleråsen et populært turmål for alle aldersgrupper.
Diverse aktivitetstilbud som golfbane, kunstgressbane, klatresenter, idrettshall, slalåmbakke, ridesenter og treningssenter finnes også i umiddelbar nærhet. I tillegg bygges for tiden Stovner bad i Fossumdumpa på Stovner. Stovner bad skal inneholde fem bassenger, varm- og kald kulp, stup og sklie. I tillegg skal badet ha garderober, aktivitetssal, styrketreningsrom, sosialt rom og kafé i tørr og våt sone. Byggearbeidene vil fortsette frem mot 2026, og man håper å ønske alle velkommen sommeren 2026.
Lørenskog Vinterpark, SNØ, ligger også i kort avstand fra boligen. Dette er blant verdens største innendørs vintersportanlegg. Visjonen er at vinterparken skal bli et internasjonalt samlingspunkt for vintersport samlet rundt en innendørs skihall. Det er planer om at anlegget i tillegg vil inkludere blant annet hotell, serveringssteder, bransjebutikker, undervisningslokaler samt en næringsklynge knyttet til kulde, vinter og snø. Anlegget er det eneste innendørs skianlegget i verden som har både alpint, free-style, langrennsløyper og isklatring.
Eiendomsskatt
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune.
Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/.
Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg i mellom.
Kommunale avgifter
Kommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.
Fellesutgifter
Fellesutgiftene utgjør kr. 4 811,- pr. mnd. og inkluderer:
Felleskostnader: kr. 4.452,-
Garasje: kr. 150,-
A-konto energiavregnin.: kr. 209,-
Felleskostnader: Alt er inkludert, men det fremkommer et tillegg for garasje og parkering for et gitt antall andelseiere. A-konto strøm til varmtvann kommer utenfor felleskostnaden. Forbruk av varmtvann innbetales som et A-konto beløp hver måned etter et estimert forbruk og avregnes en gang pr. år. Oppvarming av leiligheter er elektrisk.
Energiavregning: Boligselskapet har inngått en energiserviceavtale med Techem om avregning av varmtvann. Avregning og eventuelt justering av A-kontobeløp skjer årlig, normalt i juli. Ved salg av boligen må kjøper/selger lese av måler og selv sende inn avlesningsskjema til Techem Norge AS. Skjemaet kan lastes ned fra Techem sine sider http://www.techem.no/leier-beboer/eierskifteskjema/. Ved spørsmål relatert til fastsatt A-konto, avregning samt innhenting av målerdata så må Techem kontaktes på telefon 22 02 14 59.
Månedlige felleskostnader som ikke er spesifiserte, dekker boligselskapets driftskostnader. For ytterligere spesifikasjon, vennligst se regnskapet i årsrapporten.
Felleskostnadene forfaller til betaling den 1. i hver måned. Borettslaget kan endre felleskostnadene med èn måneds skriftlig varsel.
Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som iverksettes av boligselskapet kan medføre økning i felleskostnadene. Felleskostnadene økte sist med 10 % fra 01.01.2024.
Andre løpende kostnader
Foruten om felleskostnader må kjøper beregne kostnader til strøm, innboforsikring, utvidet TV-/internettpakke, osv. Denne listen er ikke fullstendig.
Forsikring
Eiendommen er forsikret i Tryg Forsikring med polisenummer: 8184160
Borettslagets eiendommer er forsikret i TRYG FORSIKRING med polisenummer 8184160. Forsikringen dekker bygningene og fellesareal. Forsikringen dekker også veggfast utstyr, bygningsmessige tilleggsinnretninger og forbedringer i den enkelte bolig. Oppstår det skade i leiligheten, skal andelseier sørge for å begrense skadeomfanget mest mulig og prøve å kartlegge årsaken til skaden. Skaden meldes til forsikringsavdelingen i OBOS Eiendomsforvaltning AS på telefon 22868398, eller e-post forsikring@obos.no. Forsikringsavdelingen melder skaden til forsikringsselskapet, bestiller om ønskelig håndverker for reparasjon og sørger for at kostnader knyttet til skaden blir refundert eller betalt av forsikringsselskapet. Selv om borettslagets forsikring brukes, kan andelseier belastes hele eller deler av egenandelen dersom forholdet ligger innenfor andelseiers ansvar. Den enkelte andelseier må selv sørge for å ha hjemforsikring som dekker innbo og løsøre.
Formuesverdi
Ifølge Skatteetaten var formuesverdien for inntektsåret 2022:
Som primærbolig kr. 754 447,00,- som forutsetter at boligen brukes som fast bopæl.
Som sekundærbolig kr. 2 866 898,00,- ved annen bruk av eiendommen.
Formuesverdien justeres normalt årlig, og det henvises til Skatteetatens websider dersom ytterligere informasjon er ønskelig.
Borettslaget
Vestliskogen Borettslag, Orgnr: 948 291 142
Forretningsfører: OBOS
Borettslaget består av 228 andelsleiligheter
Styret
Du kan komme i kontakt med styret via Vibbo.no.
Vibbo
Du kan finne informasjon om boligselskapet og ditt boforhold ved å logge deg inn på Vibbo.no. Her finner du oversikt over din bolig, felleskostnader og annen nyttig informasjon.
Nøkkel - og skiltbestilling
Nøkler og skilt til ringetablå bestilles via styret. Skilt til postkasse bestilles i henhold til informasjonen gitt på innsiden av den enkelte postkasse.
Balkonger og uteplasser
Balkonger, terrasser og uteplasser skal holdes ryddige og fri for avfall og brennbare materialer. Balkonger, terrasser, vinduer eller trapper skal ikke brukes til risting av tøy eller sengeklær. Tøy kan tørkes på snorer eller stativ, ikke høyere enn 110 cm.
Det er ikke tillatt å spyle balkonger med slange eller bøtter mot innvendig vegg, da dette kan forårsake vannskade hos naboen under.
Det er strengt forbudt å kaste søppel, gjenstander eller sigarettsneiper etc. fra balkongen.
Antenner (herunder parabolantenner) tillates ikke oppsatt uten godkjennelse fra styret.
Beplantning som trær og busker i blomsterkasse på terrasse må begrenses i størrelse slik at de ikke utvikler røtter som skader verandakassen. Ingen vekster skal være høyere enn 80 cm (målt fra utvendig kant på balkong kassen), eller henger utover verandakassen slik at de sjenerer underliggende leilighet.
Beplantning gjort av beboere utenfor blokkene skal ikke overstiger 120 cm. og slik beplanting skal være godkjent av styret.
Snørydding: Andelseier har ansvar for å fjerne snø fra terrasser, balkongen og blomsterkasser.
Mating av fugler på verandaer terrasser eller balkongen og borettslagets område er ikke tillatt.
Grilling
På grunn av stor brannfare og av hensyn til sjenerende røyk og lukt, er bruk av kullgrill på terrasse og uteplass forbudt. Bruk av elektrisk grill eller gassgrill med anordning som hindrer stikkflammer tillates.
Montering av varmepumpe
Varmepumpe er ikke tillatt montert, uten skriftlig godkjenning fra styret. En eventuelt godkjent varmepumpe skal til enhver tid følge de pålegg styret måtte gi. Det stilles tekniske krav til varmepumpen, montasje, vedlikehold, eventuelt bytte og demontering av disse.
Bad, wc, sanitær og ventilasjon
Alle som setter i gang med oppussing av bad/våtrom plikter å informere styret i borettslaget før igangsettelse. Det skal dokumenteres at det bare brukes håndverker som har bestått både kurs og eksamen i byggebransjens våtromsnorm (BVN) og har de til enhver tid nødvendige sertifiseringer og gjeldende krav til våtrom er oppfylt. Alle rom må holdes såpass oppvarmet at vannet i rørene ikke fryser samt tilstrekkelig ventilert slik at muggdannelse ikke oppstår. Det må ikke kastes uvedkommende ting i toalettet slik som f.eks. bomullspinner, våtservietter, bleier, sanitetsbind, matolje og matrester. Det må bare brukes toalettpapir. Vaske- og oppvaskmaskiner skal kun tilkobles det kalde vannet. Oppvaskmaskin og vaskemaskin som står i rom uten sluk skal være utstyrt med aquastop. Det anbefales dryppbrett til vaske/oppvaskmaskin o.l. Sluk og avløp skal renses regelmessig. Det er forbudt å montere avtrekksvifter direkte eller indirekte til ventilasjonsanlegget. Andelseier kan ikke uten styrets godkjenning endre byggets ventilasjons systemer. Alle leiligheter har installert automatisk vannstoppeventil og det er ikke tillat å koble denne ut eller endre installasjonen slik at den ikke fungerer som tiltenkt.
Renhold
Borettslaget har for tiden et eksternt firma til å foreta vasking av fellesområder. Alle oppganger blir rengjort én gang pr uke. Styret kan ved kunngjøring bestemme andre vaskeordninger.
Elektrisk anlegg
Styret i borettslaget har ansvar for kontroll og vedlikehold av alle elektriske anlegg og installasjoner i borettslagets fellesarealer, og fram til hovedsikring i andelseiers sikringsskap. Andelseier har det samme ansvaret for kontroll og vedlikehold av det elektriske anlegget inne i sin leilighet som en eier av en enebolig. Det er altså ikke borettslaget/styret som har ansvaret for det elektriske anlegget inne i leilighetene. Styrets ansvar i denne sammenheng er kun å gjøre andelseier kjent med hans/hennes plikter, hvilket gjøres gjennom disse husordensreglene. Mer informasjon på våre websider VIBBO (https://vibbo.no/vestliskogen). Endring av boligens hovedsikring utover 35 amp. er ikke tillat.
Dyrehold
Det er tillatt med 1 innekatt eller 1 hund etter søknad til styret. Hund/katt skal ikke anskaffes før etter godkjenning av søknaden. I oppganger hvor det er registrert andelseiere/beboere med allergiplager vil styret måtte kunne avslå søknad om hunde- /katte-hold. Andelseier som søker om dyrehold, må undertegne en dyreerklæring. Dyrehold må ikke være til sjenanse for øvrige beboere og hunder skal føres i bånd på borettslagets område. Minigris, høns og liknende er ikke tillatt. Dispensasjon fra første punkt kan gis etter søknad til styret, dersom hunden er eldre en 10 år og eier ønsker å anskaffe seg en hund nummer to. Det forutsettes at tidligere hundehold har oppfylt borettslagets krav jf. erklæring om dyrehold. Dispensasjon fra første punkt kan gis etter søknad til styret, for registrerte tjenestehunder og hunder under slik opplæring.
Kameraovervåkning
Borettslaget har godkjent kameraovervåkning på borettslagets fellesområder. Styret har ansvar for at kameraovervåkning foregår i henhold til Datatilsynets regelverk.
Vedtekter og ordensregler ligger vedlagt salgsoppgaven. Øvrige dokumenter for borettslaget kan fås ved henvendelse til megler.
Andelseiernes vedlikeholdsplikt
(1) Den enkelte andelseier skal holde boligen, og andre rom og annet areal som hører boligen til, i forsvarlig stand og vedlikeholde slikt som dører og vinduer innvendig, rør, sikringsskap fra og med første hovedsikring/inntakssikring, ledninger med tilbehør, varmekabler, inventar, utstyr inklusive vannklosett, varmtvannsbereder og vasker, apparater og innvendige flater. Våtrom må brukes og vedlikeholdes slik at lekkasjer unngås.
(2) Vedlikeholdet omfatter også nødvendige reparasjon og utskiftning av slikt som rør, sikringsskap fra og med første hovedsikring/inntakssikring, ledninger med tilbehør, varmekabler, inventar, utstyr inklusive slikt som vannklosett, varmtvannsbereder og vasker, apparater, tapet, gulvbelegg, vegg, gulv- og himlingsplater, skillevegger, listverk, skap, benker og innvendige dører med karmer.
(3) Andelseieren har også ansvaret for oppstaking og rensing av innvendige avløpsledninger både til og fra egen vannlås/sluk og fram til borettslagets felles- /hovedledning. Andelseier skal også rense eventuelle sluk på veranda, balkong og lignende.
(4) Andelseieren er selv ansvarlig for at installasjon og oppbevaring av brann- og eksplosjonsfarlige stoffer skjer i betryggende former og i henhold til gjeldende lover og forskrifter.
(5) Andelseieren skal holde boligen fri for insekter og skadedyr. Ved mistanke om innsekter og skadedyr plikter andelseieren straks å melde fra skriftlig til borettslaget.
(6) Vedlikeholdsplikten omfatter også utbedring av tilfeldig skade, herunder skade påført ved innbrudd og uvær.
(7) Oppdager andelseieren skade i boligen som borettslaget er ansvarlig for å utbedre, plikter andelseieren straks å melde fra skriftlig til borettslaget.
(8) Ny eier av andelen har plikt til å utføre vedlikehold medregnet reparasjon og utskifting i boligen, selv om det skulle vært utført av den forrige andelseieren.
Styrets arbeid i 2023
- Avholdt 20 styremøter og behandlet 134 saker.
- Styret har hatt en rekke møter og kommunikasjon med rådgivere og saksbehandlere i OBOS. Det har også vært kommunikasjon med Oslo kommune og Stovner bydel i flere saker.
- Styret har forlenget kontrakten med Multiconsult om å følge opp utførelsen av gjenstående arbeid etter rehabilitering av blokkene, som i all hovedsak ble avsluttet 31. 12. 2022. Det har vært flere byggemøter underveis i 2023.
- Vedlikeholdsarbeid: Det meste av arbeidet var utført til avtalt tid; 31. 12. 2022. Per 1. 1. 2023 gjenstår noe malerarbeid i enkelte partier i garasjene. Dette samt istandsetting av grøntarealene måtte vente til vår/sommer av naturlige grunner. Utbedring av feil i enkelte leiligheter fullføres i 2024. I 2024 vil det bli utført 1-årsbefaring.
- Søppelhåndtering: Stort sett er beboerne flinke til å bruke de nye søppelkassene ute ved RS 12, RS 22 og RS 26, men det er ikke greit å sette søppelposer utenfor entreen/utgangsdøra eller ved søppelkassene utenfor oppgangene. Er det fullt, så gå til neste stasjon og kast søppelet der. En stasjon har vært utsatt for vannansamling i brønnen, noe vi har tatt opp med leverandøren. Styret har inngått serviceavtale på søppelbrønnene.
- Parkeringskontroll: Ordningen med Aker P-drift ble evaluert i 20022 og fortsetter i 2023.
- Lading av el-biler: Styret etablerte tidlig muligheten til å lade elbiler på området vårt. Det ble opparbeidet 4 ladeplasser ved siden av garasje RS 4–8. Her kunne man inngå avtale om lading direkte med et ladefirma. De er nå omgjort til ladeplasser for gjester med elbiler. Se skilting. Kontakt firmaet PlugPay for avtale om lading. Med årene har flere kjøpt elbil. Styret har derfor inngått avtale med firmaet Aneo Mobility (tidligere Ohmia Charging), som har montert ladere på hver enkelt garasjeplass, unntatt gjesteparkeringen under RS 12. Dette ble ferdig installert i 2023. Andelseier kan inngå kontrakt direkte med firmaet.
- Problemer med varmtvannsforsyning og lavt vanntrykk: Styret har i perioder opplevd flere utfordringer med vannforsyningen. Vanntrykket er fortsatt ustabilt. Styret har i år skiftet filtrene i RS 12 kulvert og i to berederrom. Vi har hatt flere rørleggerfirmaer og rådgivere til å undersøke rørsystemene. Dette gjelder også bilyder fra vegg i midtleilighet i RS 32. Det har også vært vannlekkasje fra tak i oppgangene RS 6 og RS 24.
- HMS: Borettslaget følger lover og regler gitt av myndighetene. Vaktmester og styret samarbeider om dette. Styret har mange kurs og god opplæring i HMS. Vi går jevnlig gjennom vaktmesters verne- og sikringsutstyr. Sammen gjør vi befaringer på uteområder og lekeplasser, og foretar utvendig sjekk av ansamling av snø og is på tak og balkongkasser. Vi driver også med informasjonsarbeid. Vi har byttet snøfreser til traktoren og har nå fått en mer sikker og effektiv snømåking.
- Grøntanlegget: Grøntanlegget har delvis vært til disposisjon til lagring av materiale til byggearbeidene. Entreprenøren satte mye av dette i stand igjen i 2023. Vaktmester klippet plener og busker, og beskar og felte enkelttrær. Oppgangstillitsvalgte kan fortsatt kjøpe inn planter til hver oppgangs inngangsparti for 600 kroner og få refundert beløpet fra styret. Vi har hatt vikartjeneste ved Smart Vaktmesterservice når vår egen vaktmester har hatt ferie. Flaggheising ordnes internt i styret og utføres etter flaggloven av enkelte styremedlemmer etter kommunale takster.
- Skoletomta: Skoletomta er utstyrt med ballplasser, klatrestativ, klatreskulptur, flyttbar beplantning bordtennisbord m. m. Området har vært brukt til midlertidig parkeringsplass under borettslagets rehabilitering av blokkene. Det er nå plantet og sådd igjen av vårt borettslag. Det er veldig fint å se at dette området er tatt i bruk av både små og store barn i nærområdet. Vi ønsker fortsatt å benytte dette området til nærpark og utvikle det videre. Tomta eies av Oslo kommune og er overført til Omsorgsbygg.
- Fremtidig arbeid: Oppfølging av restarbeider etter rehabilitering. Oppfølging av 1-årsbefaring. Oppfølging av lekkasjesaker og vannproblematikk. Samarbeidet i styret har vært svært godt og konstruktivt. Vi har fordelt oppgavene oss imellom. Vi vil samtidig takke beboerne for godt samarbeid og gode tilbakemeldinger.
Sikringsordning
Borettslaget har avtale med OBOS Factoring AS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS Factoring AS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader
Fellesgjeld
Boligselskapet har en total gjeld på kr. 86 993 828,- pr. 01.10.2024.
Andel fellesgjeld er kr. 334 000,- pr. 01.10.2024.
Andel fellesformue er kr. 24 216,- iht. fjorårets likningsoppgave.
Fellesgjelden har følgende betingelser:
Lånenr.: OBBK01-98207639435
Restgjeld: 15.335.105,-
Restløpetid: 23 år 5 md.
Rentesats: 5,59%
Lånenr.: OBBK02-98207639443
Restgjeld: 13.435.262,-
Restløpetid: 15 år 2 md.
Rentesats: 5,59%
Lånenr.: OBBK03-98207956848
Restgjeld: 58.223.461,-
Restløpetid: 27 år 1 md.
Rentesats: 5,59%
Spesifikasjon av andel fellesgjeld:
Lånenr.: OBBK01-98207639435
Restgjeld: 58.826,-
Kapitalkostnader: 376,-
Lånenr.: OBBK02-98207639443
Restgjeld: 51.539,-
Kapitalkostnader: 421,-
Lånenr.: OBBK03-98207956848
Restgjeld: 223.377,-
Kapitalkostnader: 1.337,-
Mulighet for individuell nedbetaling på hele eller deler av fellesgjeld (IN-lån): Nei
All låneinformasjon over er beregnet ut fra dagens kjente lånebetingelser. De månedlige kapitalkostnadene (renter og avdrag) viser hvor mye det koster å betjene lån for eieren av denne leiligheten. Eventuelt avvik mellom kapitalkostnader og lånekostnader under punktet ”Økonomiske opplysninger om leiligheten”, kan skyldes renteendringer, periodisering eller andre årsaker.
Årsregnskap
Inntekter
For 2023 hadde borettslaget budsjettert kr. 13 078 000 i inntekter, mens faktiske inntekter endte på 13 088 724. Inntektene stammer av innkrevde felleskostnader, innetalinger, ladeinntekter EL-bil og andre inntekter.
Kostnader
I 2023 ble det budsjettert med kr. 7 381 273 mens faktiske kostnader endte på kr. 9 498 161. Driftskostnadene er høyere enn budsjettert og skyldes i hovedsak pågående prosjekt i 2023.
Resultat
Årets resultat vises i resultatregnskapet som et underskudd og foreslås ført mot egenkapital. Årsrapport og årsregnskap godkjennes. Årets resultat dekkes av egenkapital/låneopptak.
Styregodkjennelse og forkjøpsrett
Kjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn. Kun fysiske personer kan være andelseiere, og ingen kan eie mer enn én andel.
Det foreligger forkjøpsrett. Forkjøpsretten er sendt for utlysning for boligbyggelagets medlemmer samtidig med salget, ta kontakt med megler for nærmere info. Dersom forkjøpsretten benyttes, løses opprinnelig kjøper fra avtalen og alle økonomiske forpliktelser overfor selger bortfaller. Vær oppmerksom på at forretningsfører har anledning til å belaste et gebyr til den som benytter forkjøpsrett.
Midlertidig brukstillatelse og ferdigattest
Det foreligger ferdigattest datert 10.11.1978 som omhandler nybygg og større arbeider.
Byggetegninger fra kommunen samsvarer med dagens bruk av boligen. Kopi av tegninger og eventuelle attester kan fås ved henvendelse hos megler.
Regulering
Eiendommen er regulert til bolig (S-1935) iht. reguleringsplan.
Utsnitt av plan med tilhørende bestemmelser kan fås ved hendvendelse til megler.
Oslo kommune vedtok en ny kommuneplan 23. september 2015 som gjelder fram til 2030. For mer informasjon se link (Oslo kommune): https://www.oslo.kommune.no/politikk/kommuneplan/kommuneplanens-arealdel/[gref
Opplysningene omfatter gjeldene planer og pågående planarbeid for eiendommen. Nærmere opplysninger om den enkelte plan med dokumenter, mindre endringer, etc. finnes på internett, se lenken over eller besøk kommunens hjemmeside for mer informasjon.
Vei, vann og kloakk
Eiendommen har adkomst via offentlig vei.
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger.
Rettigheter og heftelser
Foruten om andel fellesgjeld, overdras andelen fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i borettslagets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. burettslagslova § 5-20 har borettslaget legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.
For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Heftelser/Merknader: Rett for kommunen til å anlegge og vedlikeholde ledninger. For ytterligere opplysninger ta kontakt med kommunen.
Hjemmelsopplysninger
Rettighetshavere til eiendomsrett
986/80643-1/105 09.12.1986
HJEMMEL TIL EIENDOMSRETT VEDERLAG: NOK 795 527
Omsetningstype: Uoppgitt
Vestliskogen Borettslag
ORG.NR: 948 291 142
Heftelser
1978/15186-2/105 12.07.1978
OBLIGASJON Beløp: NOK 7 220 500
Panthaver: OSLO BOLIG OG SPARELAG AL
LØPENR: 7279778 ANF.
PRIORITET ETTER OBLIGASJON(ER) TIL
HUSBANKEN SOM TIL ENHVER
TID HVILER PÅ EIENDOMMEN
1979/8959-3/105 26.03.1979
** NEDKVITTERING BELØPET ER NEDKVITTERT
TIL: Beløp: NOK 6 743 000
2000/35007-1/105 21.06.2000 **
PRIORITETSBESTEMMELSE VEKET
FOR: OBLIGASJON 2000/35001-1
2017/1076274-1/200 02.10.2017 21:00
PANTEDOKUMENT
Beløp: NOK 40 000 000
Panthaver: OBOS-BANKEN AS
ORG.NR: 911 986 884
2021/1425829-1/200 11.11.2021
13:48 PANTEDOKUMENT
Beløp: NOK 60 000 000
Panthaver: OBOS-BANKEN AS
ORG.NR: 911 986 884
ELEKTRONISK INNSENDT
Servitutter
Servitutter i grunn:
1986/80643-2/105 09.12.1986
ERKLÆRING/AVTALE
Bestemmelse om adkomstrett
Rett for kommunen til å anlegge og vedlikeholde ledninger m.m.
Grunndata
1976/9684-1/105 04.05.1976
REGISTRERING AV GRUNN
Denne matrikkelenhet utskilt fra:
KNR: 0301 GNR: 99 BNR: 27
1978/922554-1/105 13.06.1978
SAMMENSLÅING
Sammenslått med denne
matrikkelenhet:
KNR: 0301 GNR: 99 BNR: 114
1991/63135-1/105 25.11.1991
SAMMENSLÅING
Sammenslått med denne
matrikkelenhet:
KNR: 0301 GNR: 99 BNR: 112
Eiendomsrettigheter
Ingen rettigheter funnet.
Utleie
Andelseier kan ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Med samtykke fra styret kan andelseier overlate boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf. borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det. Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved spørsmål. Det gjøres oppmerksom på at det er krav om forsvarlige radonverdier ved utleie.
Radon
Det gjøres oppmerksom på at det ved utleie er krav til å gjennomføre radonmåling, og at forsvarlige nivåer skal kunne dokumenteres. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig, såfremt det betales husleie.
Totalpris inkl. omkostninger
Prisantydning kr 3 000 000,-
Andel fellesgjeld kr 334 000,-
I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:
Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper) kr 7 981,00,-
Pantattest kjøper kr 240,00,-
Tingl.gebyr BRL-skjøte kr 500,00,-
Tingl.gebyr pantedokument BRL kr 500,00,-
Trygg Boligkjøperpakke - andel/aksje/eierseksjon (valgfri) kr 9 950,00,-
Gebyr forretningsfører - Andre gebyrer kr 794,00,-
Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld kr 3 353 965,-
Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Av denne summen utgjør kr. 334 000,- andel fellesgjeld som vil følge andelen, men som ikke skal innbetales med oppgjøret. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
Boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet.
Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må senest tegnes i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.
Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen.
Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum inkludert omkostninger, samt eventuelt pantedokument tilknyttet lån, skal kunne disponeres over hos megler senest 2 virkedager før overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.
Lovanvendelse
Generelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker – avtalevilkår
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker – avtalevilkår
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret for videre oppfølging. Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften. Mulighetene for å få slettet personopplysninger er derfor begrenset. Les mer om EIE`s behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på eie.no/personvern
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift, som pålegger oss å gjennomføre kundekontroll av selger og kjøper, herunder fullmektiger. Slike kontrolltiltak vil i praksis gjøres ved å bekrefte våre kunders og reelle rettighetshaveres identitet, samt å innhente informasjon knyttet til handelens formål og tilsiktede art.
Dersom kjøper ikke bidrar til dette, og det medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig.
I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kontrolltiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.
Dersom nødvendige kontrolltiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Meglers vederlag
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Provisjon 1,750 % av salgssummen inkl. mva (minimum 39 000 inkl. mva)
Tilrettelegging Borettslag/Sameie: 16 900,00
Grunnpakke Borettslag/Sameie: 19 900,00
Visningshonorar per stk/overtagelseshonora: 2 900,00
Oppgjørsgebyr: 6 000,00
Markedspakke Premium: 21 900,00
Provisjon : 49 000,00
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Om oppdraget
Oppdr.nr: 75240506
Ansvarlig megler: Houssam Ben Zrelli
EIE Stovner
Novum Eiendomsmegling AS
NO 990 224 463 MVA
EIE vekst
EIE AS, og i noen tilfeller eiendomsmeglerforetak som er tilknyttet kjeden EIE eiendomsmegling, har eierinteresser i selskaper som leverer produkter og tjenester som våre kunder tilbys i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Les mer om dette på https://eie.no/eiendom/eie-investerer
Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan spørre megler for mer informasjon om budgivingsprosessen.
Gå til budgivning
Kontakt megler
Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.