0195 OSLO • OSLO kommune
Dette objektet er solgt!
Vi gjør oppmerksom på at denne tjenesten kan gjøre feil
Tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger.
Ved å velge å benytte tjenesten bekrefter du å være kjent med dette, og at opplysningene som fremkommer ikke er tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.
Spør meg om det du lurer på, og jeg skal forsøke å finne svarene for deg.
Du kan bruke et naturlig språk, og stille spørsmål som:
- "Hvordan er utsikten?"
- "Er det noe i tilstandsrapporten jeg bør merke meg?"
Takk for tilbakemeldingen!
Objektet er solgt!
- Boligtype
- Leilighet
- Eierform
- Andel
- Andelsnummer
- 26
- Antall soverom
- 2 soverom
- Etasje
- 3
- Internt bruksareal (BRA-i)
- 66 m²
- Bruksareal (BRA)
- 71 m²
- Eksternt bruksareal (BRA-e)
- 5 m²
- Balkong/Terrasse (TBA)
- 16 m²
- Fellesutgifter
- kr 8 610 / Mnd
- Prisantydning
- kr 4 450 000
- Omkostninger
- kr 17 471
- Fellesgjeld
- kr 999 997
- Totalpris
- kr 5 467 468
- Fellesformue
- kr 13 742
- Byggeår
- 2014
- Tomt
- Eiet tomt 3887 m²
- Matrikkel
- knr. 0301, gnr. 236, bnr. 230, snr. 1
- Oppdragsnummer
- 71240119
Det er p.t. ingen annonserte fellesvisninger.
Meld din interesse til megler her
Prisantydning | kr 4 450 000,- |
Andel av fellesgjeld | kr 999 997,- |
Pantattest kjøper | kr 240,- |
Tingl.gebyr BRL-skjøte | kr 500,- |
Tingl.gebyr pantedokument BRL | kr 500,- |
Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper) | kr 7 981,- |
Tryg Boligkjøperpakke Leilighet (valgfri) | kr 8 250,- |
Totalpris | kr 5 467 468 |
Entré | Velkommen inn og føl deg hjemme fra første sekund!
Via felles inngangsparti og garasje har du heisadkomst til etasjeplan, men ønsker du å ta trappene stopper du i byggets 3. etasje. Når inngangsdøren åpnes møtes du av en lys entré med parkett på gulv - noe som er gjennomgående for hele boligen med unntak av bad. Her er det god plass til speil, knaggrekker og oppbevaringsmøblement. I tilknytning til entréen er det en praktisk innvendig bod på 3 kvm som kan benyttes for oppbevaring av klær og annet. Av ekstern lagring medfølger en kjellerbod på kvm.
Stue og kjøkken | Åpen og fin løsning.
Gå videre inn fra entréen og du kommer inn til boligens oppholdsrom. Stuen og kjøkkenet ligger i en åpen løsning og får godt med naturlig lys fra generøse vindusflater på to sider, samt god takhøyde (2,67 meter) som gir en lys og luftig romfølelse. Det er utgang til en stor balkong med gode solforhold. Dette er et romslig og sosialt allrom for hele familien. Stuen er lys og pen og har parkett på gulv. Det er god plass til sofa samt tilhørende møblement. Det er også plass til spisebord mellom kjøkken og stue.
Lyst kjøkkenhjørne med mye skap- og benkeplass. Innredningen består av glatte fronter med laminat benkeplate, nedfelt oppvaskkum med ett-greps blandebatteri samt fliser over benk. Benkeskapsbelysning og stikkontakter under overskap. Videre er det integrerte hvitevarer som komfyr, platetopp, kjøl/frys og oppvaskmaskin som medfølger. Det er etablert lekkasjestopper og komfyrvakt. Kjøkkenventilator tilknyttet avtrekkskanal.
Balkong | En herlig stue på sommeren.
Fra oppholdsrommet er det utgang til en flott balkong på hele 16 kvm. Balkongen er sydvendt og gir med det gode solforhold. Balkongen blir som et ekstra rom om sommeren hvor du kan nyte med familie og venner. Her er det god plass til balkongmøblement, grill og beplantning. Det er tillatt med både gass- og elektrisk grill på balkongen. Balkongen er overbygget, og det er montert både stikkontakt og utebelysning.
Bad | Lyst og flislagt fra 2018.
Boligens baderom er lyst, flislagt og har varme i gulv samt downlights i himling. Innredningen består av servant, benkeplate, underskap, ettgreps blandebatteri, veggskap og speil. Videre er det vegghengt toalett og dusjhjørne med innfellbare dører som frigjør plass på gulvet. Det er opplegg for vaskemaskin og plass til tørketrommel i praktisk nisje som også gir ekstra benkeplass. Mekanisk avtrekk. Badet er nytt fra 2018 og jobben ble utført av Sans Bygg AS i regi av OBOS som en del av en reklamasjon fra borettslaget.
Soverommene | Perfekt for den lille familien.
Leiligheten har to soverom som har parkett på gulv og malte overflater. Hovedsoverommet er av god størrelse og har plass til dobbeltseng med tilhørende nattbord. Videre har rommet en romslig skyvedørsgarderobe som selvsagt blir stående og gir godt med oppbevaring. Det andre soverommet har også plass til seng og tilhørende møblement. Rommet er perfekt som barnerom, gjesterom og/eller kontor - alt etter ønske og behov.
Overflater:
- Gulvflater belagt med parkett.
- Vegg- og himlingsflater i malte flater og malt mur.
Sammendrag fra selgers egenerklæringsskjema:
Kjenner du til om det er/har vært utført arbeider på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)?
Ja, kun faglært.
Firmanavn: Fixel
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Stue: Byttet defekt stikkontakt Sikringskap: Byttet overspeningsvern. November 2020
Tilstandsrapport og byggemåte
Selger har i forbindelse med salget innhentet en tilstandsrapport fra Anticimex, datert 06.05.24. Rapporten er en teknisk gjennomgang av boligen og angir eventuelle byggetekniske avvik, samt kostnadsoverslag for eventuelle oppgraderinger. Tilstandsrapporten og selgers egenerklæring er en del av denne salgsoppgaven og må leses nøye av interessenter før det legges inn bud. Kjøper anses kjent med de opplysninger som tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport, og kan følgelig ikke reklamere på belyste forhold. Vi vil gjøre spesielt oppmerksom på viktigheten av å lese igjennom rapportens TGIU (tilstandsgrad ikke undersøkt), samt TG2 og TG3 som angir avvik fra normal slitasje, høy alder, bygningsdel som må utbedres, og lignende. Det følgende er hentet fra den bygningssakkyndiges beskrivelse av boligen:
Boligbygg over 7 etasjer. Grunnmur, skillende dekker og bærende konstruksjoner i hovedsak av betong. Utvendige fasader forblendet med teglstein. Tilnærmet flatt yttertak som er utvendig tekket med papp/membran (ikke besiktiget). Leiligheten har entredør i brannklasse B30 og lydklasse 35 dB med kikkehull. Vinduer og balkongdør med karmer av tre, og tre-lags glass fra 2013/17. Oppvarming med vannbåren varme tilkoblet radiatorer. Leiligheten har balansert ventilasjon og er tilknyttet felles varmtvann.
Boligen har fått følgende TG2:
Øvrige rom:
Overflater gulv - Det registreres noe svelling/ ujevnheter i skjøter på parkett. Tiltak kan iverksettes ved behov.
Ovennevnte punkter er på ingen måte utfyllende. For ytterligere informasjon om byggemåte, årsak bak tilstandsgrader, konsekvens og anslag på eventuelle utbedringskostnader, se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.
Arealer
Totalt bruksareal: 71,0 m²
- BRA-i: 66,0 m²
- BRA-e: 5,0 m²
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 16,0 m²
Arealbeskrivelse
Det totale bruksarealet fordeler seg som følger:
3. etasje:
BRA 71 m²
- BRA-i 66 m²: Entré, bad, bod, stue/kjøkken og to soverom.
- BRA-e 5 m²: Kjellerbod.
- TBA 16 m²: Balkong.
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Leiligheten inneholder 63 m2 P-ROM og 3 m2 S-ROM
Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport. Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.
Elektrisk anlegg
Sikringsskap med automatsikringer plassert i bod.
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget, og at megler ikke har innhentet særskilte opplysninger om det finnes pålegg fra E.Verk på eiendommen.
Oppvarming og energimerking
Leiligheten er oppvarmet med radiator tilknyttet fjernvarme. Felles varmtvann.
Dersom rom for varig opphold ikke har vegg- eller fastmonterte varmekilder ved visning følger dette heller ikke med.
A-konto oppvarming og varmtvann er inkludert i fellesutgiftene. Det betyr at det er en egen post i felleskostnadene hver mnd. som dekker fyring og varmtvann. Faktisk forbruk avregnes hvert år og dersom man har benyttet mindre enn estimert vil dette blir tilbakebetalt eier. Er det benyttet mer enn estimert forbruk vil eier måtte betale differansen. Målere for fyring og varmtvann må leses av ved overtakelse av ny eier slik leverandør av fjernvarme avregner faktisk forbruk. De gjøres opp mellom partene.
Energiattest med energimerke Grønn D er vedlagt salgsoppgaven.
Tekniske installasjoner og VVS
Leiligheten er oppvarmet med radiatorer tilknyttet felles varmesentral. Vannrør av typen rør-i-rør. Fordelerskap for vannrør med stoppekraner er plassert i himling på bad. Fordelerskap for vannbåren varme med stoppekraner er plassert i vegg i gang. Leiligheten har balansert ventilasjon og er tilknyttet felles varmtvann.
Løsøre og tilbehør
Interessenter oppfordres til å lese vedlagte liste over løsøre og tilbehør som skal medfølge ved handelen. I de tilfeller det medfølger hvitevarer, overleveres disse uten noen form for garanti utover leverandørgaranti. Det gjøres oppmerksom på at løsøre som har en klar karakter av å være en del av selgers møbler - selv om det er skrudd opp på veggen, normalt sett ikke vil medfølge boligen ved overtakelse.
Tilbehør:
- Hvitevarer på kjøkken medfølger i handelen.
- Alle garderobeløsninger med innredning medfølger.
- Alle lamper medfølger.
- Alle fastmonterte hyller medfølger.
Tomten
3887,00 m² eiet. Borettslaget har felles tomt opparbeidet med blant annet asfaltert inngangsparti, trær og prydbusker
Parkering
Det medfølger bruksrett til en parkeringsplass i felles garasjeanlegg.
Området er en del av ordningen "beboerparkering". Dvs. at man med beboerkort kan parkere gratis døgnet rundt - hele uken - også utover det som er maksimal parkeringstid, mot et årlig gebyr. For mer info se: www.bymiljoetaten.oslo.kommune.no/trafikk_og_samferdsel/parkering/beboerparkering/.
Gateparkering etter områdets bestemmelser.
Skole og barnehage
Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for kjøpet, må interessenter selv sjekke dette med skolesjefens kontor. Se nabolagsprofilen i salgsoppgavens vedleggsdel, for oversikt over andre skoler og barnehager i nærheten.
Adkomst
Ved å trykke på kartet i annonsen får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startdestinasjon til den aktuelle boligen. Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt ved fellesvisninger.
Områdebeskrivelse
Leiligheten ligger i et sentralt og populært boligområde i Kværnerbyen i Oslo kommune. Bydelen er bygd på Kværner Brugs gamle tomt og har sentral beliggenhet med kort avstand til Gamlebyen, samt Bjørvika, der Operaen og Oslos nye finansdistrikt allerede er etablert. I dette området vil det de kommende årene åpnes praktfulle bulevarder med en rekke nye forretninger og restauranter. En kort spasertur unna har du blant annet Ladegården Café hvor du kan sitte ute i solen i sommerhalvåret og nyte en italiensk steinovnsbakt pizza servert med noe godt i glasset. Det er i tillegg gangavstand til Bjørvika og Sørenga. Langs Barcode er det flere restauranter som Vaaghals, Nodee Barcode og Nodee Sky. Flere cafeer, butikker og SATS treningssenter finner du også her. Om sommeren er det også bademuligheter på Sørenga bad, samt et ytterligere tilbud av restauranter med uteservering på bryggen. Det er også kort vei til Tøyen, med ca. 20 minutters gange kommer du til Tøyen torg der du finner hyggelige steder som Postkontorets pizza og øl. Grønland med sitt yrende folkeliv med spennende, særpregede butikker ligger også i gangavstand fra Kværnerbyen.
Kværnerbyen byr på treningssenter, kort vei til idrettshall, samt Jordal sportspark med bl.a. fotballbane, skøytehall, amerikansk fotball og skateanlegg m.m. Det er etablert fine grøntområder med vannspeil, hyggelige møteplasser og torg i nærområdet.
En rekke parker og fine rekreasjonsområder ligger i gangavstand, blant annet Klosterenga kulturpark, Middelalderparken med Middelalder festivalen, samt Tøyenparken med Tøyenbadet og Botanisk hage. Ekeberg med parken, sletta og EKT er lett tilgjengelig med 34- og 74- bussene. Langs Alnaelva kan man gå inn mot Svartdalen med flotte skogsområder for både turgåere og mosjonister. Svartdalsskogen som er Oslos siste urskog har fine turstier og er et ypperlig sted for å ta seg en joggetur. Gjennom Kværnerbyen går vannspeilet en liten kanal med dam. I vinterhalvåret kan du ta frem skøytene, og om sommeren er dette et fint sted å samles eller gå tur. Kværnerbyen er pent opparbeidet med elementer fra gamle Kværner Brug. Enkel adkomst til Manglerud Bad og Østensjøvannet med 70-bussen som går like ved boligen.
Servicetilbud
Dagligvarehandelen kan gjøres ved blant annet Kiwi i Kværnerbyen og Rema 1000 på Vålerenga. I Kværnerbyen finner du også treningssenteret Fitnessroom, apotek, frisørsalong, neglesalong, renseri. Posten og Postnord har satt ut pakkebokser i Kværnerbyen. Nærmeste postkontor er post i butikk hos Coop Extra i St. Halvardsgate, kun en liten spasertur fra boligen. Søndagsåpen nærbutikk i Konows gate.
Restaurant Kraft har åpnet en hyggelig nabolagsrestaurant i Turbinveien 26 og Åpent bakeri har nylig åpnet i Kværnerbyen.
Ved Vålerenga-parken som ligger en kort spasertur unna leiligheten, finner vi Smia Galleri en skjult perle som tilbyr gourmetmat i et sjarmerende lokale. Kiosk - en hyggelig kaffebar finner du på Galgeberg.
Ønsker du ytterligere servicetilbud byr Barcode/Bjørvika, Oslo City, Byporten, Aker Brygge og Grønland Basar og de øvrige handlegatene i sentrum på et rikt og variert utvalg. Ulike kafeer, barer og restauranter ligger godt innen rekkevidde.
Buss, trikk og sykkel
Området gir gode mulighet for offentlig kommunikasjon. Nærmeste holdeplass er Kværnerbyen, med 54-bussen fra Kværnerbyen tar det ca. 6 minutter til Bjørvika. I helgen går også 54-bussen som nattbuss til Kværnerbyen.
Fra Konows gate går buss 34, 70 og 74 fra holdeplassen Kværner. "Kværnertrappa" gjør busstoppet i Konows gate lett tilgjengelig for alle beboere i Kværnerbyen. Her går det for tiden 26 busser til Jernbanetorget mellom 08.00-09.00. Videre går buss nr. 20 og 37 fra Galgeberg og trikk 13 og 19 fra Middelalderparken. Det går bussrute døgnet rundt til Galgeberg, i tillegg til nattbuss fra lørdag- søndag til stoppet Kværner som ligger på toppen av "Kværnertrappa". Dette er buss nummer 18N og 70N. Gangavstand til knutepunktet på Helsfyr via Etterstadsletta med flere busser og T-bane.
I Kværnerbyen er det etablert bysykkelstativ der sykler kan leies til en rimelig pris for rask adkomst til byen eller en hyggelig søndagstur.
Tidsavstander med bil
Med bil fra Kværnerbyen tar det ca.:
1 min til både E6 og E 18,
3 min til Gamlebyen,
4 min til Oslo S,
8 min til Grünerløkka,
8 min til Majorstuen,
31 min til Oslo lufthavn
Eiendomsskatt
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune.
Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/.
I månedene mai, juni, september og november påløper det eiendomsskatt for enkelte leiligheter i borettslaget. Dette fremkommer som egen spesifikasjon på felleskostnadene i disse månedene.
Kommunale avgifter
Kommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.
Fellesutgifter
Fellesutgiftene utgjør kr. 8 610,- pr. mnd. og inkluderer:
Fyring og varmtvann (akonto oppvarming), garasje, kapitalkostnad, TV/bredbånd, drift og vedlikehold, kommunale avgifter mm.
Fellesutgiftene justeres normalt årlig iht. boligselskapets faktiske driftsutgifter, og de fordeler seg som følger:
- Garasje 200,-
- Felleskostnader 3.111,-
- A-konto oppvarming 716,-
- Kapitalkost. lån 1 DANBA1 4.583,-
Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som iverksettes av boligselskapet kan medføre økning i felleskostnadene.
Ved innfrielse av fellesgjelden vil felleskostnadene gå ned til 4.027,-/mnd. pt.
Andre løpende kostnader
Felleskostnader, strøm og innboforsikring. Denne listen er ikke uttømmende.
Et estimert årlig strømforbruk som tilsvarer ca 3 924 kwh. pr. år.
Eiendommen er p.t. forsikret i Gjensidige Forsikring.
Utgiftene er basert på nåværende eiers forbruk. Ny eier må selv tegne nødvendige forsikringer.
Forsikring
Eiendommen er forsikret i Gjensidige Forsikring med polisenummer: 90563945
Formuesverdi
Ifølge Skatteetaten var formuesverdien for inntektsåret 2022:
Som primærbolig kr. 1 650 701,00,- som forutsetter at boligen brukes som fast bopæl.
Som sekundærbolig kr. 6 272 665,00,- ved annen bruk av eiendommen.
Formuesverdien justeres normalt årlig, og det henvises til Skatteetatens websider dersom ytterligere informasjon er ønskelig.
Borettslaget
Pelton Borettslag, Orgnr: 913 042 506
Forretningsfører: OBOS forkjøp
Dyrehold:
Det er tillatt å holde dyr så lenge dyreholdet ikke er til sjenanse for de øvrige beboerne. Dyrehold tillates kun etter søknad til styret og undertegning av borettslagets dyreholdserklæring.
Spørsmål med svar fra styret 13.04.24:
Er det planlagt fremtidig rehabilitering/utbedringer i borettslaget i fremtiden, i såfall hva?
Vi planlegger å skifte adgangsløsningen og erstatte denne med elektronisk, "brikkebasert" løsning. I tillegg vil det om ikke lenge være nødvendig å skifte belysningen i bakgården. Begge arbeidene vil dekkes innenfor budsjett
Er det planlagt økning i fellesgjeld og felleskostnader?
Vi planlegger ingen økning i fellesgjeld. Felleskostnadene reguleres av styret og generalforsamlingen, og følger den generelle kostnadsutviklingen
Har dere noen pågående rettslige konflikter?
Borettslaget har ingen rettslige konflikter, men vi ligger i en advokatstyrt dialog med OBOS om regulering av det sentrale ventilasjonsanlegget. Denne saken har bakgrunn i en tidligere reklamasjon og vi har valgt å innhente juridisk bistand, da saken er komplisert.
Har dere dugnadsordning?
Vi har en dugnadsordning. Denne er frivillig blant beboerne.
Hva slags pakke er inkludert vedrørende tv og internett?
Vi har i dag en totalløsning fra Telia, men generalforsamlingen 2023 påla styret å utrede og komme med forslag til alternativ leverandør. Dagens løsning er koaksialbasert og generalforsamlingen ønsket fiber.
Hva er inkludert i felleskostnadene?
Felleskostnadene inkluderer alle kostnader knyttet til driften av borettslaget
Styrets arbeid
Det er avholdt tretten styremøter og en ekstraordinær generalforsamling siden siste ordinære generalforsamling i mars 2022. Styret arbeid har vært preget av løpende saker på drift og vedlikehold, i tillegg reklamasjonssak med OBOS rundt ventilasjon.
Innbrudd og innbruddsikring
Det har vært flere innbrudd i garasje- og bodområdene våre som også omfatter sykkelbodene. En av årsakene til dette er at de tar strømmen i nøkkelbokser og dørpumper og kortslutter, da settes dørene i åpen tilstand. Vi har hatt løpende dialog med både elektrofirma og lås-selskap som har forsøkt å sikre bedre men her er vi ikke helt i mål. En del av årsaken skyldes at det er vanskelig å få tak i de rette boksene og deksel, store forsinkelser av leveranser. Målet er å få skiftet samtlige nøkkelbokser til de vi har enkelte steder, som har en kraftigere utforming som gjør det vanskeligere å løsne/åpne. Vi jobber også for å gjøre dørpumpene sikrere og vanskeligere å åpne.
Kameraovervåking
Vi har fulgt opp beskjeden fra forrige årsmøte om å se på løsninger for kameraovervåking. Vi har sjekket ut flere leverandører og tilbud, og sjekket disse opp mot det som finnes av løsninger i de andre borettslagene i Kværnerbyen. Styret legger frem til votering på årsmøte den løsningen vi mener vil fungere best for Pelton brl., med vekt på pris, driftssikkerhet og GDPR.
Elektronisk nøkkel
Vi har sjekket ut og vurdert løsninger for elektronisk nøkkel. Spesielt i lys av at det har vært en del innbrudd og at vi antar det er en del nøkler på «avveie» siden borettslaget nå er 9 år gammelt og mange som har flyttet. Vi kan ikke være sikre på at samtlige nøkler er blitt overlevert nye eiere siden det ikke føres noe logg over ekstra bestilte nøkler til den enkelte leilighet og hvor mange som overleveres nye eier. Dette betyr at det alltid vil være noen som har nøkkel og kommer seg innenfor skallsikringen som ikke skulle hatt tilgang. De løsningene vi har vurdert har mulighet for elektronisk brikke og App for å låse opp ytterdører, men det fjerner ikke uten videre problemet siden det kun er et supplement og ikke noe som erstatter fysisk nøkkel. Patentet på nøkkelsystemet vårt gikk ut 31.12.2022 og styrets vurdering er at vi uansett må skifte hele nøkkelsystemet, som omfatter skallsikringen og fellesområder, i løpet av et år eller to. Vi kommer tilbake med mer informasjon rundt mulige løsninger.
Ventilasjonssaken
Her har styret gjennom flere år jobbet for å få til en ny innregulering av ventilasjonsanlegget. Mange beboere opplever dårlig avtrekk og støy fra anlegget og en ny innregulering er trolig eneste måte å forbedre anlegget på. Vi er fortsatt i dialog med OBOS via vår advokat i Kvaale, og håper å kunne melde ut noe mer konkret i løpet av første kvartal 2023.
Lys og ledelys i garasje
Vi har skiftet ut alle eksisterende lamper i garasjen U1 og U2 fra lysstoffrør til LED-belysning. Årsaken er at vi vil kunne spare store deler av strømutgiftene i området for de gamle lampene trekker mer enn 50% mer strøm. I tillegg har vi måttet utbedre ledelyset i begge etasjer som ikke fungerte bra nok og ville gjort det vanskelig å komme seg ut dersom all strøm gikk.
Vedlikeholdsspyling av rør
Høsten 2022 gjennomførte vi vedlikeholdsspyling av rørene i Pelton. Det var veldig god oppslutning blant beboerne, vi fikk spylt nesten samtlige leiligheter. Veldig bra!! Vedlikeholdsspyling er en rimelig forsikring og kan forlenge levetiden av røranlegget betraktelig så det bør gjennomføres regelmessig.
IN-lån
Det har vært mye spørsmål til styret og forretningsfører rund løsningen vi har på IN-lånene våre i Danske Bank med NIBOR-rente. Det første året vi hadde denne løsningen opplevde de fleste av oss å ha en konkurransedyktig rente, men når rentenivået begynte å stige i 2022 så ble det vanskelig for mange og opplevdes veldig uforutsigbart. Styret og forretningsfører forsøkte etter beste evne og informere om hvordan dette hang sammen og hva som lå bak tallene dere fikk på de månedlige fakturaene fra Obos. Styret oppfatning i dag er at vi ikke har spesielt mye høyere rente enn banker vi kan sammenligne oss med men at vi ser det kan være uheldig over tid å ha en løsning som er såpass uforutsigbar, i hvert fall nå renten er på vei oppover. Til info så gjør styret nå en vurdering av andre løsninger og banker og vil sende ut informasjon til beboere på Vibbo etter hvert. Målet er å få til en god løsning som er noe mer forutsigbar og robust over tid.
Vaktmestertjenester
Vi har hatt litt utfordringer med tjenesten Vaktmesters Andersen skulle levere oss. De har vært rammet av mye sykdom og andre uforutsett ting og har derfor ikke vært like raske til å utføre oppgaver og behov som vi hadde forventet og ønsket oss. Vi er i dialog med de om dette og i tillegg vil vi også vurdere andre mulige løsninger og leverandører. Det viktigste for styret og Pelton er at vi har en løsning som fungerer godt og leverer på de tingene vi trenger opp mot hva vi må betale.
Renhold
Vi har ikke vært helt fornøyde med det som blir levert fra firmaet som vasker. Vi er i god dialog og tror dette nå skal bli bedre. Fint at dere fortsetter å melde tilbake til styret når dere opplever dårlig renhold.
Tomtegrenser Pelton
Slik vi skrev om på Vibbo i desember, er vi i prosess om «fradeling av veggrunn». Styret har, sammen med vår advokat fra Kvaale, vært i dialog med OBOS om dette og det jobbes i disse dager med en skisse til løsning. Konklusjonen blir at vi avgir deler av Freserveien til Oslo kommune, men at vi «får igjen» tilsvarende areal mot vannspeilet og under balkongene mot Smeltedigelen og Francis. Viktig for oss at vi også eier grunnen under balkongene våre.
Kværnerbyen utenomhussameie
OBOS Eiendom er i prosess på å trekke seg ut fra Kværnerbyen og i den forbindelse skal det opprettet et nytt sameie, Kværnerbyen Utenomhussameie. Alle borettslagene i Kværnerbyen skal ha en representant i dette sameiet og det nye styret i Pelton, 2023/2024, må velge en som går inn fra oss. Sameiets største kostnader og ansvar er: * Offentlige avgifter til vann og kloakk: Hovedsakelig vannavgift for vannspeilet * Vaktmestertjenester: All drift av fellesområdene. Søppeltømming, rydding, kosting, snømåking og strøing, drift og rens av vannspeil osv. *Gartner, omfatter snørydding, gressklipping o.l.
MER – EL-bil lading
Pelton har driftsavtale med MER om levering av ladepunkter for EL-bil i garasjeanlegget. Borettslaget betaler for selve driften av anlegget, mens den enkelte andelseier (som har ladeboks) betaler for sitt eget strømforbruk. Pris pr KwH til bruker er satt til kr 3. Denne prisen kan borettslaget velge å justere, noe vi vurderer løpende. Konsekvensen av å redusere prisen i en situasjon med store varianser i strømprisen, kan bli at borettslaget må øke felleskostnadene mer enn planlagt, da en eventuell differanse mellom avtalt pris og påløpt brukerkostnad vil bli fakturert borettslaget. Inntil videre har derfor styret valgt å holde prisen uforandret. Vi vil i 2023 gå i dialog med MER for å finne ut om den kostnadsmodellen vi har i dag kan endres, til fordel for både borettslaget og brukerne.
Sykkelrommene
Sykkelparkeringen har “gått ut på dato”. Det er kjent at elektriske sykler tar vesentlig større plass (både i høyden og i bredden) enn vanlige sykler. Styret har i 2023 vært i kontakt med flere, mulige leverandører av innredning, for å utrede mulighetene for en mer praktisk parkeringsløsning. Vi har mottatt to tilbud, men begge vil medføre en så høy kostnad at saken foreløpig er stilt i bero. En quick-fix vil kunne være å øke avstanden mellom øvre og nedre “etasje”, slik at elektriske sykler lettere kan plasseres i den nedre “etasjen”. Dette er noe som – i tilfelle – enten kan gjøres på dugnad eller ved bruk av vaktmester. Styret vil ta stilling til løsning i løpet av 2023. Det er videre en utfordring at sykkelrommene fylles opp med andre gjenstander enn sykler. Styret har i den sammenhengen vurdert å gjennomføre en ryddeaksjon, der alle som eier sykler vil bli bedt om å frigjøre eller merke disse på en bestemt dato. Sykler og annet som da ikke er låst opp eller merket, vil bli fjernet. Dette er imidlertid noe styret vil komme tilbake til, da det krever grundig planlegging for alle parter.
Større vedlikehold og rehabilitering
2022: Vedlikeholdsspyling avløpsrør
2021: Oppgradert lekeplass
2020: Byttet til LED-lamper fellesarealer
2019: Etablert infrastruktur lading
2019: Rehabilitering grøntområder/uteområder
Sikringsordning
Borettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av partene. Oppsigelsestiden er 12 – tolv– måneder regnet fra oppsigelsesdato.
Fellesgjeld
Boligselskapet har en total gjeld på kr. 164 689 909,- pr. 01.04.2024.
Andel fellesgjeld er kr. 999 997,- pr. 01.04.2024.
Andel fellesformue er kr. 13 742,- iht. fjorårets likningsoppgave.
Fellesgjelden har følgende betingelser:
Lånenr.: DANBA1-81014776729
Restgjeld: 163.845.822,-
Restløpetid: 30 år 7 md.
Terminer per år: 12.
Type, rente: flyt 5,50%
Andelens restsaldo: 4.583,-
Avdragsfrihet til og med: 01.11.2024.
Lånenr.: DANBA2-81014777814
Restgjeld: 844.087,-
Restløpetid: 9 md.
Terminer per år: 4.
Type, rente: flyt 5,20%
Andelens restsaldo: 0,-
Det er avdragsfrihet på lån DANBA1-81014776729 frem til 01.11.2024. Estimert avdrag er kr 1.095,-, Etter avdragsfrihet vil felleskostnadene komme på kr. 9.705,-/mnd.
Estimatet forutsetter at avdrag- og rentebetingelsene beholdes uendret. Det gjøres oppmerksom på at dette kun er et estimat og at fremtidige endringer i lånebetingelsene vil kunne medføre endringer i oppgitt estimert kostnad.
IN-Ordning
Borettslaget har lagt til rette for individuell nedbetaling av fellesgjeld (IN-ordning). Dette gir andelseier adgang til å innbetale sin del av fellesgjelden. Innbetaling forutsetter at andelseier har inngått en egen avtale med borettslaget. Ved henvendelse til OBOS Eiendomsforvaltning via epost oef@obos.no vil andelseier få informasjon om avtalens betingelser og priser. Innbetaling kan foretas to ganger pr. år ved terminforfall 30.5. og 30.11. på borettslagets felleslån. Andelseier må ta kontakt med OBOS minimum en måned før terminforfall for opprettelse av avtale. Innbetalingen må være kreditert OBOS’ klientkonto senest 10 dager før terminforfall. Dersom fristen ikke overholdes vil nedbetaling ikke kunne foretas, og beløpet blir returnert andelseier. Minimumsbeløpet for innbetaling er kr 60 000 pr. gang. Andelseieren vil da få redusert sine kapitalutgifter (andel renter og avdrag) som kreves inn sammen med felleskostnadene.
Ved innfrielse av fellesgjelden vil felleskostnadene gå ned til 4.027,-/mnd. pt.
Årsregnskap
Regnskap for 2022 viser et overskudd på kr. 1.194.467.
Budsjett for 2023 viser et overskudd på kr. 1.503.800.
Styregodkjennelse og forkjøpsrett
Kjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn. Kun fysiske personer kan være andelseiere, og ingen kan eie mer enn én andel.
Det er forkjøpsrett for borettslagets medlemmer samt Obos. Parallellavklaring er igangsatt, konferer megler. Interesse for forkjøpsrett må meldes boligbyggelaget direkte.
Midlertidig brukstillatelse og ferdigattest
Det foreligger ferdigattest datert 02.01.2019 som omhandler oppføring av Freserveien 2-12 og Smeltedigelen 4-6.
Byggetegninger fra kommunen datert 28.08.12 samsvarer med dagens bruk av boligen med unntak av at dør fra stue til soverom er stengt igjen og åpnet opp i gangen. Kopi av tegninger og eventuelle attester kan fås ved henvendelse hos megler.
Regulering
Eiendommen er regulert til bolig, forretning og bevertning iht. reguleringsplan S-4198, datert 07.12.05.
Kværnerbyen er fortsatt under utvikling. I forbindelse med oppføring av nye bygg etc. kan/vil det forkomme byggestøy, støv og tilhørende ulempe.
Utsnitt av plan med tilhørende bestemmelser kan fås ved hendvendelse til megler.
Vei, vann og kloakk
Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann og kloakk via privat stikkvei/-ledninger.
Rettigheter og heftelser
Foruten om andel fellesgjeld, overdras andelen fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. burettslagslova § 5-20 har borettslaget legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.
Dnr. 871492, tgl. 10.10.2014 - Felles pantedok bor.innsk
Beløp: 126 132 000
Panthaver: FELLESSKAPET AV INNSKYTERE JF. BRL §2-11, 1.LEDD
Orgnr: 13 684 144
Beskrivelse:
Dnr. 845268, tgl. 03.10.2014 - Seksjonering
SNR: 1
Formål: Samleseksjon bolig
Tilleggsdel: Bygning
Sameiebrøk: 9056 / 9530
Beskrivelse:
Dnr. 333256, tgl. 28.04.2014 - Best. om adkomstrett
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Beskrivelse:
Dnr. 320436, tgl. 27.03.2023 - Bestemmelse om bebyggelse
Tillatt å bygge nærmere tomtegrensen enn 4 m
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Beskrivelse:
Dnr. 320436, tgl. 27.03.2023 - Bestemmelse om adkomstrett
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Beskrivelse:
Dnr. 471398, tgl. 03.10.2006 - Utbyggingsavtale
Offentlig veianlegg.
Med flere bestemmelser
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Beskrivelse:
Dnr. 117060, tgl. 18.02.2009 - Erklæring/avtale
Rettigheter og plikter ved bygging, drift og vedlikehold av nettstasjon nr. 0862 i bygg
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Beskrivelse:
Dnr. 117088, tgl. 18.02.2009 - Erklæring/avtale
Rettigheter og plikter ved bygging, drift og vedlikehold av nettstasjon nr. 0629 i bygg
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Beskrivelse:
Dnr. 371850, tgl. 29.04.2015 - Bruksrett
Bruksrett til utendørs amfi
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Beskrivelse:
For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Utleie
Andelseier kan ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Med samtykke fra styret kan andelseier overlate boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf. borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det. Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved spørsmål. Det gjøres oppmerksom på at det er krav om forsvarlige radonverdier ved utleie.
Radon
Det gjøres oppmerksom på at det ved utleie er krav til å gjennomføre radonmåling, og at forsvarlige nivåer skal kunne dokumenteres. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig, såfremt det betales husleie.
Totalpris inkl. omkostninger
Prisantydning kr 4 450 000,-
Andel fellesgjeld kr 999 997,-
I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:
Pantattest kjøper kr 240,00,-
Tingl.gebyr BRL-skjøte kr 500,00,-
Tingl.gebyr pantedokument BRL kr 500,00,-
Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper) kr 7 981,00,-
Tryg Boligkjøperpakke Leilighet (valgfri) kr 8 250,00,-
Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld kr 5 467 468,-
Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Av denne summen utgjør kr. 999 997,- andel fellesgjeld som vil følge andelen, men som ikke skal innbetales med oppgjøret. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
Overtakelse
Overtakelse etter avtale med selger. Interessenter oppfordres til å angi ønsket overtakelse i budskjema. Antall nøkkelsett ved overtakelse kan variere, og kjøper må selv besørge nye nøkler/låser for egen regning. Overtagelse kan tidligst skje etter at forkjøpsretten og styrets godkjennelse er avklart.
Boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet.
Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må senest tegnes i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.
Boligselgerforsikring
Det er ikke tegnet boligselgerforsikring i forbindelse med salget. Det er likevel utarbeidet en egenerklæring som interessenter bør gjøre seg kjent med før budgivning. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven og interessenter oppfordres til å gjennomgå dette før bud inngis.
Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen.
Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum inkludert omkostninger, samt eventuelt pantedokument tilknyttet lån, skal kunne disponeres over hos megler senest 2 virkedager før overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.
Lovanvendelse
Generelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker – avtalevilkår
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker – avtalevilkår
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret for videre oppfølging. Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften. Mulighetene for å få slettet personopplysninger er derfor begrenset. Les mer om EIE`s behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på eie.no/personvern
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift, som pålegger oss å gjennomføre kundekontroll av selger og kjøper, herunder fullmektiger. Slike kontrolltiltak vil i praksis gjøres ved å bekrefte våre kunders og reelle rettighetshaveres identitet, samt å innhente informasjon knyttet til handelens formål og tilsiktede art.
Dersom kjøper ikke bidrar til dette, og det medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig.
I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kontrolltiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.
Dersom nødvendige kontrolltiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Meglers vederlag
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Provisjon 1,000 % av salgssummen inkl. mva (minimum 48 750 inkl. mva)
Arbeid med klargjøring av salget, tilgang til interessent database, lovpålagt forsikring og startkostnad for opprettelse av oppdraget, samt utarbeidelse av salgsoppgave.: 15 600,00
Tinglysning av sikringsobligasjon, innhenting av informasjon fra kommunen/forretningsfører, innhenting av grunnbok og servitutter og eierskiftegebyr (evt. eierskiftegebyr for garasje kommer i tillegg).: 16 300,00
Premium foto, interiørveiledning, annonsering på finn.no, hjem.no, eie.no med digital salgsoppgave, digital markedsføring med EIE LOOK og nabolagsprofil. : 27 500,00
Inkluderer kjøring til og fra samt 1 time visning.: 1 950,00
Overtakelseshonorar: 0,00
Sletting av panteheftelser, tinglysing, kontroll av legalpant samt gjennomføring av oppgjør.: 8 300,00
Meglerhonorar og utlegg trekkes direkte fra oppgjøret på oppgjørsdagen.: 3 500,00
Tilstandrapoort fra kr.: 10 000,00
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Om oppdraget
Oppdr.nr: 71240119
Ansvarlig megler: Silje Dammen
EIE Løren & Økern
Løren & Økern Eiendomsmegling AS
NO 916 510 845 MVA
Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan spørre megler for mer informasjon om budgivingsprosessen.
Vennligst ta kontakt med megler om budgivningen.
Kontakt megler
Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.