EiendomTønsberggata 8, 0464 Oslo, Etasje: 1
MatrikkelAndelsnr. 32 Orgnr. 962129544 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
ArealerTotalt BRA 77 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 56 kvm
Følgende rom er inkludert i innvendig bruksareal:
Entré, baderom, åpen stue-kjøkkenløsning, to soverom og kott.
- BRA-e (eksternt bruksareal): 21 kvm
ArealPrimærrom: 56 kvm, Bruksareal: 77 kvm, BRA-i: 56 kvm , BRA-e: 21 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom2
Byggeår1932
TomtFestet tomt 2748 kvm
Tomten er festet av Oslo Kommune.
Festeavgiften utgjør kr 304.586,- pr år. Festeforholdet løper i 75 år fra 27. januar 1981 og utløper derfor i
2056.
Prisantydning5 490 000
TilstandsrapportTilstandsrapporten er avholdt av Anders J. Bryhn datert 27.12.2024.
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 0,- pr. 31.12.23
Andel fellesformue: kr. 3 431,- pr. 31.12.23
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 5 490 000,- (Prisantydning)
Omkostninger:
kr 545,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 545,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 090,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 491 090,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperforsikring (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 5 501 040,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
I tillegg kommer valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
FelleskostnadKr. 2 780,- pr. mnd.
Felleskostnad inkludererTrappevask, internett, vaktmestertjenester, drift og vedlikehold, kommunale avgifter og felles
bygningsforsikring.
Totale felleskostnader per mnd er på kr. 2 780,- og fordelt på følgende måte:
- Felleskostnader: kr. 2570,-
- Bredbånd-avgift: kr. 210,-
Styret er i gang med planlegging av utskiftning av vinduer i borettslaget. Styret innhenter flere tilbud og vil
legge dette frem til et ekstraordinært generalforsamling. Det er usikkert over evt. kostnad for dette og
hvordan det vil påvirke fellesgjelden og felleskostnadene. Borettslaget har ingen gjeld pr. 20.12.24.
Kostnaden for vindusutskiftning vil fordeles på alle andelseiere med gjeldsopptak og forventet økning i
felleskostnadene på ca. 10-15%. Styret kommer tilbake med informasjon når det er avklart. Konferer med
megler ved eventuelle spørsmål.
Sikringsordning fellesgjeldBorettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for
overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende
innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av
partene. Oppsigelsestiden er 12 – tolv– måneder regnet fra oppsigelsesdato.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.
EierRuth Irene Andersen
BeskrivelseVelkommen til Beste Sagene!
Dette er en gjennomgående, lys og innbydende 3-roms. Leilighetens planløsning er gjennomtenkt og
praktisk, perfekt for deg som er på jakt etter to gode soverom, en stor stue og innholdsrikt kjøkken.
Mangelen på uteplass glemmes fort med den store, frodige bakgården rett utenfor. Praktisk talt en privat
park for borettslagets beboere. Beliggenheten er også svært god, med gangavstand til alt fra kollektive
holdeplasser, dagligvare, kafeer, Hjemmets Kolonihager og Bjølsenparken.
Høydepunkter:
- To romslige soverom vendt mot grønn og fin bakgård
- Stor stue med plass til langbord og sofagruppe
- Moderne peisovn i stue
- God takhøyde og originale tregulv
- Nyere baderom fra 2013
- Herlig lagringsplass i tre boder: Totalt 21 kvm
- Bjølsenparken og Hjemmets Kolonihager som nærmeste nabo
ParkeringDet er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt –
også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering.
Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene:
- Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5 940 kroner for ett år
- Motorsykkel og moped: 2 975 kroner for ett år
- El-bil : 2 000 kroner for ett år
- El-motorsykkel og el-moped: 1 000 kroner for ett år
Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon
se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-ogparkering/parkering/beboerparkering/.
BeliggenhetMed Sagene og Bjølsen som utgangspunkt har en alt innen rekkevidde, om det er særegne og koselige
butikker, restauranter, marka, trenings- eller kulturtilbud som frister; her er mulighetene mange!
Restauranter som Sagene Lunsjbar, Tiffany's, Sagene Samfunnshus, Villa Paradiso og Mat og Mer har
alle sin egen unike atmosfære. Jungel Pizza har også fått plass rett ved Sagene kirke, og er et pizzeria
basert på tradisjonen fra New York. I tillegg finner du flere kaffebarer og andre små utsalgssteder. Mjøl
bakeri og Norð Bjølsen Bakeri fortjener å trekkes frem som flotte eksempler på godt gammeldags
håndverk og ekte service. Sentralt i Arendalsgata finner du Sagene Torg, som byr på et bredt utvalg av
blant annet frukt og grønnsaker, samt en spennende ferskvaredisk. Torget blir flittig brukt av beboere i
nærområdet og er absolutt verdt et besøk.
Sagene har også et unikt og hyggelig møtested, Mysterud Bar. Valget av navnet på baren er langt fra
tilfeldig, da lokalene i en årrekke har vært en særpreget jernvarebutikk drevet av tre generasjoner ved
samme navn. Drømmen om en lokal bar i nærmiljøet ble realisert av fem lokale Sagene-gutter, som selv
handlet kruttlapper og lekefigurer på Mysterud da de var små. Baren har et godt utvalg av lokale øltyper fra
Oslo-bryggeriene, i tillegg til ulike viner og klassiske cocktails på drinklisten.
En kort spasertur i fine omgivelser langs Akerselva og du ender opp på Grünerløkka eller i Nydalen. I
tillegg til flotte grøntområder samt tur- og rekreasjonsmuligheter langs elva, tilbyr området Myraløkka,
Bjølsenparken, Geitmyra skolehager og Voldsløkka Idrettsanlegg - sistnevnte med volleyballbaner,
skatepark, fotballbaner og joggeløyper. Ikke minst kjøres det opp skispor på Voldsløkka idrettsanlegg
vinterstid.
Utdanningsinstitusjoner som BI Nydalen, Blindern - Universitetet i Oslo, Høyskolen i Oslo og Akershus,
Tannlegehøyskolen, Veterinærhøyskolen, Lovisenberg Diakonale Høgskole og Arkitekthøyskolen er alle i
nærheten.
Av treningstilbud finner du SATS på Sagene og Myrens Sportssenter på Torshov. Hos Myrens har man
tilgang til selve treningssenteret og Oslo Squash, men også til landets råeste klatresenter.
BebyggelseDet er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.
TomtFestet tomt, 2748 kvm
Oslo kommune fester tomten. Festeavgiften utgjør kr 304.586,- pr år. Festeforholdet løper i 75 år fra 27.
januar 1981 og utløper derfor i 2056.
AdkomstSe vedlagte kart. Det vil bli satt opp visningsskilt ved fellesvisninger.
Offentlig kommunikasjonBydelen er et kollektivt knutepunkt med buss nr. 20 (Galgeberg/Skøyen), 37 (Nydalen/Helsfyr), 54
(Kjelsås/Kværnerbyen) eller 34 (Ekeberg/Tåsen). Fra Sandaker/Torshov går det trikk, samt T-bane fra
Nydalen eller Storo Stasjon. I tillegg går Flybussen til Gardermoen fra Arendalsgata, Torshov og
Torshovparken.
ByggemåteSe vedlagte tilstandsrapport for teknisk beskrivelse av eiendommen.
BoderTillegg til leilighetens arealer disponerer boligen 3 boder:
- En loftsbod på 9 kvm.
- To kjellerboder på 3 kvm og 9 kvm.
StandardEiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. For den
utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport. Nedenfor følger
informasjon om forhold som har fått TG 2:
TG2 AVVIK SOM KAN KREVE TILTAK
Felles konstruksjoner
Gjelder felles konstruksjoner ihht. NS3600. Boligselskapets vedlikeholdsoversikt (utførte eller planlagte
arbeider) er ikke kjent for takstmann. Hovedkonstruksjoner er fra byggeåret med den slitasje og
elde/utidsmessighet dette medfører.
Vurdering av avvik:
- Det er ikke utarbeidet Tilstandsanalyserapport, vedlikeholdsplan e.l. for fellesdeler i bygget.
Sanitærutstyr og innredning - baderom
Veggmontert toalett, ikke synlig drensspalte i veggen under toalettet. Servantskap med blandebatteri.
Dusjhjørne med innfellbare dusjdører og dusjarmatur. Årstall: 2013
Vurdering av avvik:
- Det er ikke påvist tilfredsstillende løsning for å synliggjøre lekkasje fra innebygget sisterne. Dvs.
takstmann er ikke kjent med hvor evt. lekkasjevann fra toalettsisternen blir ledet i så tilfelle. Krakkelering i
servanten.
Konsekvens/tiltak:
- Det må gjøres tiltak for å lukke avviket. Utskifting av servant bør påregnes.
Ventilasjon - baderom
Det er mekanisk avtrekk i rommet tilknyttet bygningens felles mekaniske avtrekksventilasjon. Årstall: 2013
Vurdering av avvik:
- Det mangler luftespalte under dørbladet.
Konsekvens/tiltak:
- Lage luftespalte under eller i dørbladet. Kostnadsestimat: Under 10 000.
Tilliggende konstruksjoner våtrom - baderom
Hulltaking er ikke foretatt da det ikke er fysisk mulig pga. tilliggende konstruksjoner. For å kunne utføre
hulltaking skal det gjøres helst fra baksiden av dusjhjørnet som det ikke er tilgang til.
Vurdering av avvik:
- Protimeter fuktapparat gjorde utslag langs sokkel i dusjhjørnet.
Konsekvens/tiltak:
- Det anbefales bruk av dusjkabinett. Kostnadsestimat: Under 10 000.
Varmtvannstank
Bereder på soverom:
Produksjonsår: 2012
Effekt: 1,95kW
Volum: 117 liter
Bereder på kjøkken:
Produksjonsår: ukjent
Volum: ukjent
Effekt: ukjent
Årstall: 2012
Vurdering av avvik:
- Det er ikke påvist tilfredsstillende avrenning eller annen kompenserende løsning fra varmtvannstank.
- Det er ikke påvist tilfredsstillende el-tilkobling av varmtvannstank iht. gjeldende forskrift. Gjelder begge
beredere.
Konsekvens/tiltak:
- Det bør etableres tilfredsstillende el-tilkobling etter gjeldende forskrift.
- Det bør etableres tilfredsstillende avrenning eller lekkasjesikring ved varmtvannstank. Gjelder begge
beredere. Kostnadsestimat: 10 000 - 50 000.
TG2 AVVIK SOM IKKE KREVER UMIDDELBARE TILTAK:
Vinduer
Isolérglass i treramme datert 80.
Innkalling til generalforsamling hvor styrets årsberetning 2023 opplyser:
"Jf pkt 8: Styret har hatt åtte møter. Den største jobben vi har satt i gang er kontroll av og utskiftning av alle
vinduene i leilighetene i borettslaget. Dersom det viser seg å være nødvendig vil det være styrets
innstilling av vi skifter ut alle vinduene. Unntaket blir vinduer som er skiftet nylig og er i god stand. Vi
arbeider med en søknad om offentlig økonomisk støtte i forbindelse med dette. Gjenstående vinduer i
leiligheter som hittil ikke blitt skiftet vil bli skiftet ut."
Vurdering av avvik:
- Vinduer med generell elde og slitasje.
Konsekvens/tiltak:
- Ingen umiddelbare tiltak ansees som påkrevet men vær klar over høy alder og generell slitasje.
Utskifting bør påregnes innen kort tid. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad
Overflater
Gulvflater består av: Originale tregulv og fliser på baderom.
Veggflater består av: Malt mur og fliser på bad.
Himlinger består av: Malt betong og malte plater på baderom.
Det er både originale og nyere overflater. Samtlige overflater er fullt brukbare.
Vurdering av avvik:
- Generell elde og slitasje. Stedvise sår og bruksmerker/skruehull, noe manglende listverk. Noe
sprekkdannelser i original betonghimling.
Konsekvens/tiltak:
- Ingen umiddelbare tiltak ansees som nødvendig men vær klar over avvikene/slitasje/elde.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Pipe og ildsted
Ildsted: Nyere peisovn. Evt. dokumentasjon for montering av denne er ikke kjent for takstmann. Type
pipeløp: Murt pipeløp. Evt. piperehabilitering er ukjent for takstmann.
Det opplyses av styret at Brann- og Redningsetaten kontrollerte borettslagets pipeløp for ca. 2-3 år siden
hvor borettslaget "...fikk veldig gode skussmål av brannvesenet". Dokumentasjon på dette er ikke sett av
takstmann.
Ikke brennbar plate på gulv: Ja
Synlige sider av pipeløp: 3 av 3 mulige
Avstand til brennbart materiale: Tilfredstillende.
Pipe over tak er ikke besiktiget da det krever sikringstiltak mht. adkomst og opphold på yttertaket.
Vurdering av avvik:
- Originalt pipeløp med den elde, slitasje og utidsmessighet det medfører. Ingen dokumentasjon på
montering av ildsted eller pipeløpskontroll.
Konsekvens/tiltak:
- Det anbefales på generelt grunnlag en kontroll av pipeløp og ildsted utført av Brann- og Redningsetaten i
Oslo kommune mht. sikkerhet.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Innvendige dører
Slagdører, både original og nyere.
Vurdering av avvik:
- Original innerdør gis TG2 pga. elde og slitasje. Svelling nederst på baderomsdør.
Konsekvens/tiltak:
- Ingen umiddelbare tiltak er nødvendig men vær klar over elde og slitasje. Kostnadsestimat: Ingen
umiddelbar kostnad.
Overflater vegger og himling - baderom
Flislagte vegger. Malte plater i himling. Årstall: 2013
Vurdering av avvik:
- Noe sprekkdannelser i overgangen mellom vegg og tak. Forekomst av svertesopp i fuger i dusjhjørnet.
Konsekvens/tiltak:
- Ingen umiddelbare tiltak ansees som nødvendig men vær klar over avvikene. Det anbefales å fjerne
fuger med svertesopp og legge nye. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Overflater Gulv - baderom
Flislagt gulv.
Følgende målinger av fall i retning sluk (høydeforskjeller) ble gjort på BADEROMMET: Fra gulvflis ved
dørterskel til topp slukrist: 23 mm, ikke tilfredstillende mht. dagens forskrift. Målt med krysslaser. Fall =
1:100 på gulvet utenfor dusj målt mellom dørterskel og dusj. Evt. membranoppkant er ikke mulig å
konstatere visuelt, det vises til evt. dokumentasjon for å vurdere dette.
Det er fall til sluk i dusjsonen målt på flere tilfeldig valgte steder.
Det er fall på gulv ved dørterskel i retning sluk.
Det er fall på gulvet for øvrig målt på noen tilfeldig valgte steder.
Fall nevnt over er målt med håndholdt vater og krysslaser. Oppmålingen er gjort ved tilfeldig valgte steder
på baderomsgulvet. Årstall: 2013
Vurdering av avvik:
- Det er påvist at høydeforskjell fra topp slukrist til gulv/synlig topp membran ved dørterskel er mindre enn
25 mm. Ikke tilfredstillende fallforhold.
Konsekvens/tiltak:
- Våtrommet fungerer med dette avviket. Men vær klar over avviket ved en evt. lekkasjesituasjon.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Sluk, membran og tettesjikt - baderom
Type sluk: Plastsluk med uttagbar vannlås for inspeksjon og rengjøring.
Type membran: Det er synlig dukmembran under klemring i sluk. Membran på vegger og evt.
membranoppkant under/ved dørterskel er ikke mulig å konstatere visuelt. Det vises til evt. dokumentasjon
for å konstatere hvilken løsning som er valgt.
Levetidsbetraktning:
Levetid | Smøremembran over 15 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
Levetid | Banemembran over 20 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
Årstall: 2013
Vurdering av avvik:
- Manglende dokumentasjon for membran og sluk.
Konsekvens/tiltak:
- Ingen tiltak er nødvendig. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Overflater og innredning - kjøkken
Kjøkkeninnredning består av profilerte og folierte fronter, heltre benkeplater, stålkum med blandebatteri,
fliser over benk, integrert koketopp, stekeovn og oppvaskmaskin. Plass til frittstående kjøleskap. Fliser
over benk. Belysning under overskap.
Vurdering av avvik:
- Innredning er montert noe skjevt og noe unøyaktig. Benkeplater er ikke i samme høyde. Avskalling på
fronter. Sokkel er noe løs og dels defekt.
Konsekvens/tiltak:
- Det må påregnes tiltak mht. avvikene. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Avtrekk - kjøkken
Ventilator med kullfilter. Årstall: 2013
Vurdering av avvik:
- Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra
kokesonen.
Konsekvens/tiltak:
- Om mulig bør det etableres mekanisk/forsert avtrekk ut fra kokesonen. Kostnadsestimat: Ingen
umiddelbar kostnad.
Vannledninger
Type rør: Kobberrør og plastrør (rør-i-rør).
Fordelerskap: På baderommet. Evt. lekkasjevann fra fordelerskap blir ledet til drensspalte i vegg på
baderommet. Evt. lekkasje fra vannrør før lekkasjestopper på kjøkken ledes ikke til sluk og vil heller ikke
bli stanset av lekkasjestopperen.
Røranvisning: Ja, håndskrift på fordelerskapet, kun stikkord, uten firmanavn.
Hovedstoppekran for leiligheten: Fordelerskap stengte vannforsyningen på baderommet 100% men ikke
nok på baderommet.
Lekkasjestopper: På kjøkken, anbefales å montere på baderommet.
Levetidsbetraktninger:
Levetid | Vannrør av kobber over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
Levetid | Rør i rør system over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
TEK10
Der bygningens vanninstallasjon er uten overløp, må det være montert automatisk lekkasjestopper. Med
automatisk lekkasjestopper menes en fuktføler som gir signal til en ventil som stenger vanntilførselen når
den mottar signal.
TEK17
Teknisk forskrift fra 2017 (TEK17) krever at installasjoner med vann i rom uten sluk i gulv skal sikres med
lekkasjestoppere. Evt. dokumentasjon på utførte rørarbeider i leiligheten er ikke kjent for takstmann utover
det som evt. nevnes i rapporten. Dette gis TG2 på bakgrunn av NS3600:2018 "Valg av tilstandsgrader".
Årstall: 2013
Vurdering av avvik:
- Stoppekran på kjøkken stenger ikke vannforsyningen 100%. Evt. lekkasjevann på kjøkken blir ikke stengt
av lekkasjestopperen dersom det oppstår før lekkasjestopperen. Manglende dokumentasjon for
rørarbeider.
Konsekvens/tiltak:
- Det anbefales å kontrollere røropplegget da det mangler dokumentasjon. Stoppekran må utbedres.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Avløpsrør
Det er et originalt avløpsrør synlig i taket på soverommet ved siden av baderommet. Hovedsoilrør er ikke
synlig pga. skjult i konstruksjoner. Det antas å være originalt soilrør da annen informasjon er ukjent for
takstmann.
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige avløpsledninger.
Konsekvens/tiltak:
- Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader
plutselig oppstå på eldre anlegg. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Oppvarming
Varmekabler fra 2013 på bad. Elektriske panelovner. Det gis TG1 som varmekilder.
Vurdering av avvik:
- Det opplyses at varmekable/termostatbryter er noe ustabil.
Konsekvens/tiltak:
- Vær klar over avviket. Det kan ikke utelukkes behov for en kontroll av termostatbryteren/varmekablene.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Alarm- og signalanlegg
Dørcalling. Internett.
Felles brannvarslingsanlegg: Nei
Lekkasjestopper: På kjøkken.
Komfyrvakt: Nei
Sprinkleranlegg: Nei
Innbruddsalarm: Nei
Generell info: Det er krav til fastmontert komfyrvakt i alle nye boliger fra 2010 i henhold til NEK 400. Denne
skal monteres av elektroinstallatør. Ved oppussing gjelder kravet om fastmontert komfyrvakt dersom det
legges opp ny kurs til platetopp/komfyr. Kilde: https://www.dsb.no
TEK10
Der bygningens vanninstallasjon er uten overløp, må det være montert automatisk lekkasjestopper. Med
automatisk lekkasjestopper menes en fuktføler som gir signal til en ventil som stenger vanntilførselen når
den mottar signal.
TEK17
Teknisk forskrift fra 2017 (TEK17) krever at installasjoner med vann i rom uten sluk i gulv skal sikres med
lekkasjestoppere.
Vurdering av avvik:
- Det er ikke lekkasjestopper under vaskemaskin.
- Det mangler komfyrvakt.
Konsekvens/tiltak:
- Montere lekkasjestopper og komfyrvakt. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger et uattestert ekspedisjonsdokument på bygget datert 1931.
Et ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på
byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på (oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc). Ved
eldre bygårder er det som oftest dette dokumentet som vedlegges (attestert eller uattestert) for
bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp.
Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, men det er avvik fra disse. Opprinnelig planløsning er
ombygget og dagens planløsning avviker dermed fra original arkitekttegning. Dagens kjøkken er flyttet fra
opprinnelig kjøkken som er bruksendret til soverom. Dvs. takstmann er ikke kjent med om det foreligger
godkjente og byggemeldte tegninger som stemmer med dagens bruk.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
OppvarmingLeiligheten blir oppvarmet med varmekabler på baderommet, elektriske panelovner og peisovn.
Selger opplyser om et årlig strømforbruk på ca. 9 000 kWh i 2023.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Oransje - Energikarakter G
EiendomsskattDet er innført eiendomsskatt i Oslo. Det betales i dag ikke eiendomsskatt på denne boligen, men ved en
endring i formuesverdien kan det utløse eiendomsskatt. Vi gjør oppmerksom på at satsen for
eiendomsskatt blir fastsatt årlig av bystyret. Eiendomsskatten vil derfor kunne variere fra år til år.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 2 780,-
pr.mnd.
Trappevask, internett, vaktmestertjenester, drift og vedlikehold, kommunale avgifter og felles bygningsforsikring.
Faste løpende kostnaderFelleskostnader, strøm og innboforsikring.
Spesifikasjon av fellesgjeldIngen lån registrert på borettslaget.
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapBorettslaget fremstår som ryddig, med et veldrevet styre, utfyllende vedlikeholdhistorikk og god økonomi.
Driftsinntekter i 2023 var til sammen kr. 2 313 008,- og driftskostnadene i 2023 var til sammen kr. 2 295
452,-. Årets resultat er et overskudd på kr. 8 972,- som fremkommer i resultatregnskapet.
Forsikring med polisenummerIF Forsikring
Polisenummer: SP 1127443.1.4
Borettslaget er også forsikret i Norsk Hussoppforsikring Gjensidige med polise nr. 4142344.
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 345 862,-
Som sekundærbolig Kr. 5 383 447,-
BorettslagBorettslag: Moløkken borettslag, Orgnr: 962129544
Moløkken Borettslag er et borettslag bestående av 66 boenheter og 2 næringseiendommer. Borettslaget
ligger sentralt på Sagene i Tønsberggata/Mogata, og grenser til både Bjølsenparken og Hjemmets
kolonihager med Portveien 2 som nærmeste nabo.
KONTAKTINFORMASJON
Styret kan kontaktes per e-post på styret@molokken.com.
HJEMMESIDE
Du kan finne informasjon om boligselskapet på borettslagets hjemmeside: https://molokken.com/
FELLESVASKERI
Det er fellesvaskeri i kjelleren som kan benyttes av beboerne. Vaskekortet kan utleveres av styret for
300kr.
STYRETS ARBEID I 2023/2024
- Styret har hatt åtte møter. Den største jobben vi har satt i gang er kontroll av og utskiftning av alle
vinduene i leilighetene i borettslaget. Dersom det viser seg å være nødvendig vil det være styrets
innstilling av vi skifter ut alle vinduene. Unntaket blir vinduer som er skiftet nylig og er i god stand. Vi
arbeider med en søknad om offentlig økonomisk støtte i forbindelse med dette.
- Vi har utredet ulike alternativer til brannvarsling i fellesarealene. Et av alternativene er å beholde
systemet vi har nå. Vi fortsetter dette arbeidet.
- Vi har ryddet bort etterlatte sykler og hatt søppelcontainere i forbindelse med vårrengjøringen. Det har
blitt utført malearbeider i de siste oppgangene og rekkverkene har også blitt malt. Fellesrom på loft og i
kjellere er ryddet. Ryddet i den store bakgården. Oppdatert borettslagets nettsider. Hagestell og
beskjæring av trær. Vi forbereder å gjøre om et kjellerrom til felles hobbyrom.
RENGJØRING AV BEBOERNE
Fellesrommene benyttes og rengjøres av beboerne, eller etter regler fastsatt av styret. Styret kan ta
beslutning om rengjøring av vaskeri, loft, trappeoppganger og kjellerganger. Utgifter vil bli fordelt på
vedkommende beboere.
PLANLAGTE VEDLIKEHOLD
For planlagte vedlikehold er styret i gang med å kartlegge status på vinduer. Styret informerer beboerne at
det trolig bør byttes en del vinduer. Styret innhenter flere tilbud og vil legge dette frem til et ekstraordinært
generalforsamling. Det er usikkert over evt. kostnad for dette og hvordan det vil påvirke fellesgjelden og
felleskostnadene. Borettslaget har ingen gjeld og dette vil dermed ikke utgjøre en stor forskjell for
andelseierne. Kostnaden for dette vil fordeles på alle andelseiere med gjeldsopptak og forventet økning i
felleskostnadene på ca. 10-15%. Styret kommer tilbake med informasjon når det er avklart. Konferer med
megler ved eventuelle spørsmål.
ForretningsførerADVOKATFIRMAET RØER ANS
StyregodkjenningAndelseier(e) kan kun eie en andel i borettslaget. Kun fysiske personer kan eie andelen. Kjøper skal
godkjennes av borettslagets styre for at ervervet skal bli gyldig. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten
saklig grunn. Kjøper er forpliktet til å gjennomføre handelen uavhengig av om kjøper på
overtakelsestidspunktet er godkjent av borettslaget som ny andelseier. Risikoen for å bli godkjent som ny
andelseier påhviler kjøper. Dersom kjøper på overtakelsestidspunktet ikke er godkjent som ny
andelseier, har kjøper dog ikke rett til å ta eiendommen i bruk, jf. borettslagslovens § 4-5 (2). Kjøper kan
gå til søksmål mot borettslaget dersom kjøper mener manglende godkjennelse ikke er saklig begrunnet.
Dersom borettslaget er tilknyttet et boligbyggelag, er det ofte et krav fra boligbyggelagets side at kjøper må
melde seg inn i boligbyggelaget før kjøper kan bli godkjent som ny andelseier i det aktuelle borettslaget.
Det gjøres oppmerksom på at det vil kunne påløpe et innmeldingsgebyr til boligbyggelaget, og de fleste
boligbyggelagene krever at innmeldingsavgiften skal være innbetalt før godkjenningen blir gitt.
Innmeldingsgebyret faktureres kjøper direkte.
ForkjøpsrettDet er ikke vedtektsfestet forkjøpsrett i borettslaget.
Tekniske installasjonerMoløkken Borettslag har en fiberavtale med GlobalConnect om levaranse av internett og TV. I
grunnpakken som er innlagt i husleie ligger det en intenettlinje med kapasitet på inntill 1000mbps opp og
ned. Dersom det er ønskelig med TV pakker, kan dette bestilles ved å kontakte GlobalConnet som
belastes den enkelte.
DyreholdDyrehold er kun tillatt ved helsemessige årsaker som tilsier at dyrehold er gunstig for den enkelte beboer.
DiverseBransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av
salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med
bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen
garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.
To taklamper i stuen medfølger ikke salget.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved
overskjøting til ny hjemmelshaver:
1932/900945-2/105 FESTEKONTRAKT - VILKÅR
ÅRLIG AVGIFT NOK 77,144
VEKET PRIORITET M/ FESTEAVGIFTEN
TIL FORDEL FOR OBL KR 334.000
PANT FOR FORFALT FESTEAVGIFT
KONTRAKTEN KAN IKKE OVREDRAS/UTLEIES UTEN SAMTYKKE FRA
HJEMMELSHAVER/UTLEIER
BESTEMMELSER OM FORKJØPSRETT
KONTRAKTEN KAN PANTSETTES
MED FLERE BESTEMMELSER
1983/502992-2/105 NYE VILKÅR
1932/990812-1/105 BESTEMMELSE OM BEBYGGELSE
Bestemmelse om benyttelse
Med flere bestemmelser
1933/942392-1/105 ERKLÆRING/AVTALE
Bestemmelser om brannvegg/-dør
FesteavtaleAreal: 2 748 kvm, Eierform: Festet tomt, Festeavgiften utgjør kr 304.586,- pr år. Festeforholdet løper i 75 år fra 27. januar 1981 og utløper derfor i 2056.
UtleieMed godkjenning fra styret er utleie tillatt for inntil 3 år, dersom andelseier selv eller person nevnt i
Borettslagsloven § 5-6 (1) nr. 3 har bebodd eiendommen i minst ett av de to siste årene.
Vei/vann/kloakkEiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann- og avløpsnett.
ReguleringEiendommen ligger i et byggeområde for boliger. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser
S-2255 og S-173GO kan sees hos megler.
Reguleringsbestemmelser S-2255 er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015,
sak 262 (kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Informasjon om ny kommuneplan
med lenke til kartinnsynsløsning finner du på http://www.kommuneplan.oslo.kommune.no.
Vernestatus for Tønsberggata 8 : Kommunalt listeført (tidligere kjent som Gul liste).
Gul liste gir en oversikt over erkjente og prioriterte kulturminner og kulturmiljøer i Oslo, og er
Byantikvarens verktøy i arbeidet med å kartlegge og verne et utvalg av byens historie. Dersom en eiendom
er registrert i Gul liste, vil Plan- og bygnings- etaten oversende byggesaker som berører eiendommen til
Byantikvaren for rådgivende uttalelse. Saken returneres deretter fra Byantikvaren til Plan- og
bygningsetaten for sluttbehandling.
Pågående saker:
*Mogata 16 A - Bruksendring av postkontor til to leiligheter, fasadeendring og oppføring av sykkelbod.
Saksnummer 202300636. Det foreligger rammetillatelse datert 21.09.2023 og endret tillatelse den
27.09.2024. Det var søkt om rammetillatelse for bruksendring av opprinnelig postkontor i del av 1. etasje
mot Mogata til to boenheter på henholdsvis 90 og 110 m2, fasadeendringer, samt riving av eksisterende
utebod for avfallsbeholdere og oppføring av ny utebod for sykler og avfallsbeholdere. Søknaden om
endring innebærer reduksjon av arealet til uteboden for sykler og avfallsbeholdere, samt å fjerne tre
lekeapparater som opprinnelig var planlagt opparbeidet på eiendommens
vestside.
*Drøbakgata 12 - Etablering av solcelleanlegg på tak. Saksnummer 202208762. Det er gitt tillatelse til
tiltaket datert 20.02.2023. Søknaden gjelder etablering av 12 solcellepaneler på taket i Drøbakgata 12.
*Stavangergata og Lisa Kristoffersens plass - Endring av trafikkmønster - Detaljregulering. Saksnummer:
201719253.
Bymiljøetaten foreslår å oppgradere Stavangergata med bredere fortau og opphøyde sykkelfelt.
Planforslaget sikrer også areal til overvannshåndtering, beplanting, parkeringsplasser for
bevegelseshemmede og lommer for kortere stans tiltenkt varelevering og levering av barn til
Margarinfabrikken barnehage. I tillegg sikrer planforslaget at det etableres et torg på Lisa Kristoffersens
plass. Plan- og bygningsetaten anbefaler planforslaget.
Mer informasjon om saken, kan ses her:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201719253
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 5 490 000,- (Prisantydning)
Omkostninger:
kr 545,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 545,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 090,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 491 090,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperforsikring (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 5 501 040,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
I tillegg kommer valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Provisjon (Kr.55 750)
Visninger 2 stk. (Kr.5 800)
Grunnpakke (Kr.9 940)
Tilrettelegging (Kr.9 900)
Eierskiftegebyr (Kr.6 385)
Foto (Kr.5 500)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.2 900)
Markedspakke (Kr.22 900)
Oppgjør (Kr.6 500)
Totalt kr. (Kr.125 575)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer15-24-0265
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
EIE vekstEIE AS, og i noen tilfeller eiendomsmeglerforetak som er tilknyttet kjeden EIE eiendomsmegling, har
eierinteresser i selskaper som leverer produkter og tjenester som våre kunder tilbys i forbindelse med
eiendomstransaksjonen. Les mer om dette på https://eie.no/eiendom/eie-investerer
AvdelingSagene & Bjølsen Eiendomsmegling AS
EIE Ullevål & Sagene
Org. nr: 989734598
Maridalsveien 154 A
0461 Oslo
Tlf: 22 02 11 60
Ansvarlig meglerEiendomsmegler | Salgsleder | Partner Jacob Santiago Salvesen
SaksbehandlereJacob Santiago Salvesen
EIE Ullevål & Sagene
Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner
Mob: 45 51 23 55 / E-post: jsa@eie.no