EiendomUlvenveien 125 C, 0665 Oslo, Etasje: 4
MatrikkelGnr. 131 Bnr. 93 Snr. 155 og Gnr. 131 Bnr. 82 i Oslo kommune
sameiebrøk: 1530/364944
BoligtypeLeilighet
EierformEierseksjon
ArealerTotalt BRA 79 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 74 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 5 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 12 kvm
5.etasje: (BRA-i): 34 kvm.
4.etasje: (BRA-i): 40 kvm.
sum: (BRA-i): 74 kvm.
BRA: 79 kvm.
Ikke måleverdig areal (ALH): 2 kvm.
5.etasje: (gulvareal): 34 kvm
4.etasje: 42 kvm.
kjeller: 5 kvm.
sum: 81 kvm.
ArealPrimærrom: 70 kvm, Bruksareal: 79 kvm, BRA-i: 74 kvm , BRA-e: 5 kvm , TBA: 12 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom2
Byggeår1982
TomtFestet fellestomt 16900 kvm
Prisantydning4 350 000
TilstandsrapportTakstmann: Daniel P Martens
Takstdato: 10.12.24
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 513 260,- pr. 31.12.23
Andel fellesformue: kr. 69 728,- pr. 31.12.23
Totalpris inkl. omkostningerkr 4 350 000,- (Prisantydning)
kr 513 260,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 863 260,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 121 820,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 4 873 260,-))
--------------------------------------------------------
kr 123 020,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 986 280,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 996 230,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 8 720,- pr. mnd.
Det gjøres oppmerksom på at vedlikehold, tiltak fra eierseksjonssameiet etc. kan medføre en økning i
felleskostnadene. Styreleder opplyser at det foreligger noen konkrete planer om økning i utgiften. Det er
dog normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.
Felleskostnad inkludererTv/bredbånd, forretningsførsel, fryser, kommunale avgifter, felles bygningsforsikring, diverse honorarer,
vaktmestertjenester, renhold, generell drift og vedlikehold m.m.
Kommunale avgifterKommunale avgifter er inkludert i felleskostnader.
EierSiamak Javid
BeskrivelseVelkommen til Ulvenveien 125C - Presentert av Halid Talic ved Eie eiendomsmegling
Boligen er en attraktiv og populær 3-roms toppleilighet over to plan med nydelig utsikt. Leiligheten har en
meget sentral beliggenhet på Ulven. Her bor du i rolige og barnevennlige omgivelser, med kort vei til
skole, barnehage og servicefasiliteter.
Leiligheten strekker seg over 2 plan og inneholder:
5. Etasje: Åpen stue og kjøkkenløsning med god plass til flere møbleringsmuligheter. Kjøkkenet fremstår
pent og har godt med skap- og benkeplass.
4. Etasje: Entré, bad, to romslige soverom og to boder.
Kvaliteter
- Stor og solrik veranda på ca.11,8 kvm
- Toppleilighet med nydelig utsikt
- Behov for noe oppussing. Dette er det perfekte objektet for den nevenyttig kjøper!
- TV og internett inkl. i felleskostnadene
- Attraktiv planløsning
- Sentral og populær beliggenhet
- Kort vei til "alt"
- IN-ordning
- To boder på til sammen 5 kvm.
ParkeringDet medfølger en garasjeplass (p-plass nr. 202) som er beliggende i andre underetasje (-2). Sameiet
leier garasjeplasser av Ulven AS (OBOS Forretningsbygg). Avtalen er tinglyst. Garasjen er tinglyst som et
realsameie med, Gnr:131, Bnr:93, Snr:155 og Ideell andel: 7650/1824720. Leien faktureres sameiet, som
trekker hver enkelt seksjonseier hver måned gjennom fellesutgiftene. Retten til å leie garasjeplassene
følger seksjonen ved salg. Det er ikke mulig å si opp avtalen.
Det er beboerparkering i området. Følgende priser gjelder pr. 2024:
Priser ytre by: Ytre by er bydel Ullern, Nordre Aker, Alna, Stovner, Bjerke og Vestre Aker. Dette er
beboerparkeringssone F, G, H, I, J og K.
- Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 1 krone
- El-bil: 1 krone
- Motorsykkel og moped: 1 krone
- El-motorsykkel og el-moped: 1 krone
BeliggenhetBoligen ligger i et attraktivt og spennende område i utvikling på Ulven. Nærområdet byr på gode
turmuligheter og grønne omgivelser, umiddelbar nærhet til kollektivtransport, og en rekke servicetilbud.
Her bor du i et barnevennlig og bilfritt boligsameie. Ulven er en del av Hovinbyen, et av Oslos største og
viktigste satsingsområde i kommuneplanen. De tre hovedplanene for området er en fremtidsrettet og
klimasmart byutvidelse, et mangfold av attraktive byområder og en stor satsing på at gange, sykkel og
kollektiv skal bli letteste og mest attraktive måte å ferdes rundt på.
Nærområdet byr også på flotte grøntarealer med gode tur- og rekreasjonsmuligheter, blant annet
Hovindammen som er en liten idyll med omkringliggende gangstier, sittebenker og grønne lunger. Det er
kort vei til Valle Hovin med flotte aktivitetsmuligheter. Man har også Østmarka med flotte turstier, skiløyper,
bade- og fiskevann, noe lenger unna. Den nye Vålerenga stadion, Intility Arena, rommer et bredt tilbud av
aktiviteter. Arenaen inngår i konseptet Vålerenga kultur- og idrettspark og dekker hele området med
Vallhall arena og treningsfeltet. Her finner man blant annet FitnessXpress, Valle Hovin Idrettsbarnehage,
Vålerenga fotball elite, Valle Hovin videregående skole, stadionpuben ØST og Rema 1000.
Ulven terrasse er et veldrevet og trygt boligsameie som blant annet kan by på et flott og bilfritt område
med flere lekeplasser og sittegrupper. I nærområdet har du det du måtte trenge av servicetilbud. Frisør,
lege, tannlege og dagligvarebutikker som Kiwi og Matkroken ligger kun en gåtur fra leiligheten.
Den offentlig kommunikasjonen i området er svært god med flere busslinjer og flybuss i nærheten.
Nærmeste busstopp er Persveien, Ulven Torg, og Ulvenkrysset med flere linjer og avganger. Her er det
også stoppested for flybussen til Gardermoen. Du finner også T-bane på Helsfyr. Helsfyr er forøvrig et
knutepunkt med T-banelinjer og busslinjer.
BebyggelseOmrådet består av blokkbebyggelse, parker og næringseiendom.
TomtFestet fellestomt, 16900 kvm
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra
ønsket startsted til den aktuelle boligen.
Skole/barnehageDersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med
barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.
InneholderLeiligheten strekker seg over 2 plan og inneholder:
5. Etasje: Åpen stue og kjøkkenløsning.
4. Etasje: Entré, bad, to soverom og to boder.
Veranda på ca.11,8 kvm.
Leiligheten disponerer bod i kjeller på 4,6kvm og skapbod i kjeller på skapbod i kjeller på 0,4kvm samt to
boder i 4.etasje.
ByggemåteInformasjon om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport utført av bygningssakyndig Daniel P.Martens.
Bygning generelt:
Antatt fundamentert på faste masser. Grunnmur, frittbærende dekker, bærende yttervegger og
leilighetskillevegger i armert betong. Flatt tak
(fall mindre enn 6 grader) antatt utført som kompakt tak.
Vinduer og dører:
Bygningen har malte trevinduer med 2-lags glass. Balkongdør med 2 lags isolerglass. Med
skyvedørsfunksjon. Inngangsdøren er lyd og brannklassifisert. Glatt overflate.
Balkong / terrasser:
Veranda på 11,8 m2. Utført på betong dekke. Flislagt gulv. Belysning, Avrenning overvann til renne.
Tilfredsstillende avrenning iflg eier.
Rekkverk i stål med glassplater.
Innvendig:
Gulv: Trestavs parkett. Fliser i kjøkkendel.
Vegg: Malt mur. Malte og sparklede gipsplater. Panelplater.
Tak: Sparklet og malt gips. Malt betong. Etasjeskiller er av betongdekke. Ca. 10 mm planhetsavvik i
stue/kjøkken. Boligen har betongtrapp. Teppebelagte trinn. Håndløpere på begge sider. Innvendig har
boligen malte mønstrete dører.
Baderom:
Bad med sluk fra byggeår. Overflater og innredning av eldre dato. Flislagte gulv og vegger. Malt tak.
Frittstående badekar. Servant på vegghengt servantskap. Gulvstående toalett. Oppvarming med panelovn
på vegg. Det må påregnes behov for oppussing av bad.
Kjøkken:
Kjøkken med glatte fronter. Benkeplate i treverk. Flislagt vegg over kjøkkenbenk. Frittstående hvitevarer
med opplegg for kjøl/frys,
oppvaskmaskin og komfyr. Kjøkkenventilator med kanal ført til felles luftekanal. Kjøkkenventilator er
tilkoblet byggets ventilasjonsanlegg.
Tekniske installasjoner / utstyr:
Vannrør i kobber. I baderom delvis fra byggeår. I kjøkken alder ikke kjent. Hovedstoppekran i kjøkkenskap.
Avløpsrør av plast. Synlig i servantskap bad og i kjøkkenskap med vask. Sentral avtrekksventilasjon.
Friskluftsventiler i vinduer. Varmtvannstanken er på ca. 120 liter.
Skrusikringer. Sikringsskap i felles gang. Lokale brannvarslere.
Følgende forhold er markert med TG2 i tilstandsrapporten:
Innvendig (overflater):
Gulv: Trestavs parkett. Fliser i kjøkkendel. Vegg: Malt mur. Malte og sparklede gipsplater. Panelplater. Tak:
Sparklet og malt gips. Malt betong.
Det må på generelt grunnlag påregnes stedvis skruehull/merke/hakk på overflater. Grunnet normal
bruksslitasje.
Vurdering av avvik:
• Det er avvik: Stedvis synlig slitasje gulv.
Konsekvens/tiltak
• Tiltak:
Det må påregnes behov for overflatebehandling. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Tekniske installasjoner (vannledninger):
Vannrør i kobber. I baderom delvis fra byggeår. I kjøkken alder ikke kjent.
Hovedstoppekran i kjøkkenskap.
Vurdering av avvik: Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger.
Gjelder kobberrør fra byggeår.
Konsekvens/tiltak: I forbindelse med oppgradering av våtrom vil det være naturlig med utskiftning av rør.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Følgende forhold er markert med TG3 i tilstandsrapporten:
Bad med sluk fra byggeår. Overflater og innredning av eldre dato. Flislagte gulv og vegger. Malt tak.
Frittstående badekar. Servant på
vegghengt servantskap. Gulvstående toalett. Det ble registrert delvis fall mot sluk. Enkelte flate områder.
Merk ikke kontrollert under badekar.
Oppvarming med panelovn på vegg. Det er ikke kjent om denne er godkjent for bruk i våtrom.
Vurdering av avvik: Våtrommet må oppgraderes for å tåle normal bruk etter dagens krav.
Konsekvens/tiltak: Våtrommet må totalrenoveres. Alle forhold med tettesjikt, våtsone, sluk m.m. må
dokumenteres.
Kostnadsestimat: Over 300 000.
Informasjonen er hentet fra tilstandsrapport utført av bygningssakkyndig Daniel Martens. For ytterligere
informasjon om byggemåte se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Det er viktig at interessenter setter
seg inn i rapporten. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakkyndig ved eventuelle
bygningstekniske spørsmål.
Følgende info fremkommer av selgers egenerklæringsskjema:
- Kjenner du til om det er/har vært feil på vann/avløp, herunder rørbrudd, tilbakeslag, tett sluk eller
lignende?
Ja: vanlig vedlikehold, rensing av sluk.
- Kjenner du til om det har vært utført arbeider på terrasse/garasje/tak/fasade?
Ja, kun faglært: Det har vært fasaderehabilitering i regi av sameiet.
- Kjenner du til om det er foretatt radonmåling?
Nei: Men det skal utføres i 10 utvalgte leiligheter i 2025.
- Tilleggskommentar:
Selger har ikke bodd i boligen. Kjøper oppfordres derfor å undersøke nøye gjerne med fagkyndig før bud
inngis.
BoderLeiligheten disponerer bod i kjeller på 4,6kvm og skapbod i kjeller på skapbod i kjeller på 0,4 kvm samt to
boder i 4.etasje.
StandardFor den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseFølgende ferdigattester foreligger:
- Ferdigattest oppføring av boligblokk datert 11.01.1984
- Ferdigattest lagerbygning datert 11.01.1984
- Ferdigattest ventilasjonsanlegg datert 22.02.1984
- Ferdigattest montering av trappeheis datert 03.05.2012
- Ferdigattest fasadeendring datert 12.08.2021
- Ferdigattest oppføring av avfallsanlegg datert 17.11.2022
Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra
kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan-
og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for at det ikke er utført arbeid på
boligen som ikke er byggemeldt eller godkjent.
Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, men det er avvik fra disse. Avviket baserer seg
innstallasjoner på bad og kjøkken ikke vises på tegninger. Dette er kun angitt som et rom med vegger.
Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
OppvarmingElektrisk oppvarming med panelovner.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter E
Kommunale avgifterDet gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og
eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.
EiendomsskattDet er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for
bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon
se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
imellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 8 720,-
pr.mnd.
Fordelingen er slik:
Lån nr: 9820782790; Adm. lån 1 - Akonto renter: kr. 3 027,26,-
Lån nr: 9820782790; Adm. lån 1 - Akonto avdrag: kr. 619,27,-
Vask fellesarealer: kr. 149,00 (vil øke til kr. 163,00 fra 01.01.2025)
Garasje: kr. 1 250,00,- (vil øke til kr. 1 578,00 fra 01.01.2025)
Fryseboks: kr. 100,00,-
Felleskostnader: kr. 2 995,00,- (vil øke til kr. 3.144,75 fra 01.01.2025)
Kabel-tv: kr. 579,00,- (vil øke til kr. 626,00 fra 01.01.2025)
Det gjøres oppmerksom på at vedlikehold, tiltak fra eierseksjonssameiet etc. kan medføre en økning i
felleskostnadene. Styreleder opplyser at det foreligger noen konkrete planer om økning i kostnadene (se
ovenfor) . Det er normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.
Faste løpende kostnaderFor aktuell leilighet vil dette blant annet være strøm etter forbruk, kabel-TV og bredbånd utover
grunnpakke, forsikringer etc.
Telia er sameiets leverandør av TV- og bredbåndstjenester. Priser kan sjekkes på tilbyders websider.
Tv-tuner/dekoder medfølger ikke.
Nåværende eier har ikke bebodd eiendommen, og har ikke kjennskap til strømkostnadene.
Spesifikasjon av fellesgjeldSelskapets totale lån og vilkår:
Bank: Obos-Banken AS
Lånenr.: 98207827908
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 6,95%
Restsaldo: 95.528.756,16,-
Restsaldo denne seksjonen: 523 259,60,-
Kapitalkostnader: 3 578,88,- Innfrielsesdato: 30.06.2050
Type rente: Flytende rente
Vi gjør oppmerksom på at vi kan ha mottatt varsel om renteendring eller nye lån som ikke er iverksatt pr
dags dato.
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
Forsikring med polisenummerProtector AS
Polisenummer: 1305836
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 076 792,-
Som sekundærbolig Kr. 4 307 168,-
SameieSameie: Boligsameiet Ulven Terrasse, Orgnr: 971518111. Sameiet består av 215 seksjoner og ligger i
bydel Alna i Oslo kommune med følgende adresse:
Ulvenveien 117 A - Ulvenveien 125 N
Gårds- og bruksnummer: 131/93 og 131/82 i Oslo.
-Forretningsførselen er utført av OBOS Eiendomsforvaltning AS i henhold til kontrakt.
-Autorisert regnskapsfører (oppdragsansvarlig) er Miglena Todorova.
-Sameiets revisor er PWC.
-Seksjoner med fryseboks i bod betaler ekstra for strøm. Dersom ny eier ikke skal ha fryseboks i bod må
dette opplyses om i forbindelse med eierskifte.
-Boligsameiet har fast ansatt vaktmester, Steinar Dulsrud. Han har kontor i blokk 125. Kontortid 12-12.30,
telefon 21942060. Ved akutte behov kan han nås på mobil 92246117.
-Sameiet avsluttet totalrehabilitering sommeren 2020. Rehabiliteringen ble finansiert med lån kr. 126
millioner.
-Sameiet betaler festeavgift. Regulering hvert 10. år iht. kontrakten. Siste regulering 2021.
IN-ordning:
Sameiet har etablert en ordning med mulighet for individuell nedbetaling av sin andel fellesgjeld.
Nedbetalingene gir de seksjonene som har nedbetalt, reduksjon i rente- og avdragsdelen av fremtidige
felleskostnader. Merk at ved en individuell innfrielse av fellesgjeld vil banken anse innbetalingen som en
regulær ekstraordinær nedbetaling av eierseksjonssameiets felleslåns hovedstol. Det betyr at
seksjonseiere som har innfridd sin andel av fellesgjelden fortsatt risikerer å måtte dekke sin del av
bankens lån dersom sameiet misligholder lånet. Mulighet for å innbetale/innfri ved låneforfall 30.
september og 31. mars. Grunnet IN-ordningen vil felleskostnadene endre seg i takt med endringer i
lånerenten.
Styrets arbeid:
Det er gjennomført 13 styremøter inkludert budsjett og regnskapsmøte med forretningsfører. Det er i
tillegg gjennomført en rekke møter og befaringer med leverandører, styremedlemmer, beboere, Statnett
og andre saker som har berørt oppfølging av drift, forsikringssaker, reklamasjoner og annet.
Perioden har vært preget av fokus på brannvern, ventilasjon og oppfølging av rehabiliteringssaker,
forsikringssaker, ny utebelysning og utarbeidelse av nye områdeskilt, HMS samt ordinær drift.
Styrets uttalelse til innkommende saker:
Det er allerede avdekket behov for avløpsrens. Det er imidlertid behov for et møte med Obos Eiendom for
å avklare delingspunktet for avløpsrørene. Det betyr hvor skillet går på vårt ansvar og hva som er Obos sitt
ansvar da nederste del av avløpsrørene går i garasjeanlegget,- altså ikke på vår tomt. Ved avløpsrens er
det særdeles viktig at den nederste delen blir utført først for at det ikke skal oppstå store rørskader som
kan
medføre at vi er uten avløp. Styret avventer møtetidspunkt med Obos og har håp om en avvikling av møtet i
andre halvdel av mai, -starten av juni.
Det vil bli lagt en plan for avløpsrens så snart delingspunktet er avklart. Det er også andre årsaker til vond
lukt fra sluk på badene. Ved befaring i noen leiligheter er det blant annet avdekket store mangler i
vedlikehold. Det skyldes flere ting som manglende kompetanse og installering av dusjanordninger som
umuliggjør tilgang til sluk. Styret vil utarbeide info om vedlikehold på vibbo. Styret vil også holde beboere
løpende orientert om fremgangen i arbeidet og følge gjeldene regler for det som trenger vedtak fra
ekstraordinær generalforsamling mht til kostnader.
Vi oppfordrer interessenter til å sette seg inn i vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett og
årsberetning. Dokumentene vil være vedlagt salgsoppgaven. Det gjøres oppmerksom på at fellesgjeld og
felleskostnader kan variere over tid som følge av beslutninger foretatt i sameiets styre og/eller
generalforsamling.
ForretningsførerOBOS eiendomsforvaltning
StyregodkjenningDet er ikke krav til styregodkjenning av ny eier.
Tekniske installasjonerTV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
DyreholdDyrehold er tillatt. Hund skal registreres hos styret slik at det er lettere å håndtere eventuelle klager.
Husdyr må ikke være til sjenanse for de øvrige brukere av eiendommen, og skal ikke ferdes fritt på
fellesareal. Avføring skal plukkes i pose som knytes og kastes i avfallsnedkastene. Posene skal ikke
ligge igjen verken på fellesområde, grøntarealer eller i åpne søppelbøtter. Hund skal alltid føres i bånd
både i trappeoppganger og på uteområdene (fellesområder). Katt kan heller ikke slippes løs utenfor
boenheten.
DiverseKun integrerte hvitevarer medfølger handelen. Se forøvrig vedlagte løsøreliste. Selger har selv ikke
bebodd eiendommen, og sitter derfor med begrenset kjennskap til eiendommens tilstand. Interessenter
oppfordres til å foreta grundige undersøkelser, gjerne sammen med bygningssakkyndig eller annen
fagkyndig.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterKommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
De andre seksjonseierne har panterett i seksjonen for krav mot seksjonseieren som følger av
sameieforholdet.
Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for hver bruksenhet svarer til 2 x folketrygdens grunnbeløp, jfr.
lov om eierseksjoner § 31.
Følgende servitutter er registrert på eiendommens grunnboksblad:
2016/826034-1/200 Opprettelse av realsameie
12.09.2016
Denne matrikkelenhet har andel i:
Knr:0301 Gnr:131 Bnr:82 10100/1824720
1981/6574-367/105 Festekontrakt - vilkår
10.03.1981
festetid: 90 år
ÅRLIG AVGIFT NOK 133,958
BESTEMMELSER OM REGULERING AV LEIEN
PANT FOR FORFALT FESTEAVGIFT
BESTEMMELSER OM OVERDRAGELSE AV KONTRAKTEN
FESTE GJELDER 17174 M2 PÅ TAKET AV LAGERBYGN. PÅ D.E.
Gjelder feste
1981/6574-434/105 ** Diverse påtegning
10.03.1981
Bestemmelse om overdragelse gjelder ved overdragelse av ubebygd tomt
1985/17654-351/105 Erklæring/avtale
29.03.1985
PANTERETT UTEN OPPTRINNSRETT TIL SAMEIET
FOR: NOK 15,000
MED PRIORITET ETTER FØRSTE KJØPESUM
SENERE ETTER 90 % AV LÅNETAKSTEN
Gjelder feste
Gjelder denne registerenheten med flere
1985/17654-350/105 Seksjonering
29.03.1985
opprettet seksjoner:
snr: 155
formål: Bolig
sameiebrøk: 7650/1
Nevner: 1.803.800
1986/77580-141/105 Resek/tilleggssek
27.11.1986
nye seksjoner:
snr: 213
formål: Bolig
sameiebrøk: 908/364944
nye seksjoner:
snr: 214
formål: Næring
sameiebrøk: 1076/364944
nye seksjoner:
snr: 215
formål: Næring
sameiebrøk: 2200/364944
seksjonsameieandeler:
snr: 155
formål: Bolig
sameiebrøk: 7650/1
EIENDOMMEN ER OPPDELT I 215 SEKSJONER
1986/77580-143/105 Resek/endring formål/brøk/tilleggsdel
27.11.1986
endring av formål/brøk:
snr: 155
formål: Bolig
sameiebrøk: 1530/364944
Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i
samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd
Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd
FesteavtaleAreal: 16 900 kvm, Eierform: Festet fellestomt
Festetiden er 90 år fra 10.03.1981
Årlig festeavgift kr.511.000 ,-
Bortfester: Ulven AS (Obos eiendom)
Festeavgiften reguleres neste gang i 2031 i henhold til konsumprisindeksen. Regulering av festeavgiften
finner sted hvert 10.år.
Siste regulering 2021.
Det kreves ikke samtykke fra bortfester.
UtleieSeksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av
sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge,
pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes styret.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie
i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til
mellom 60 og 120 døgn. Slik beslutning krever et flertall på minst to tredjedeler av de avgitte stemmene
på årsmøtet.
Vei/vann/kloakkEiendommen har adkomst via kommunal vei og private internveier med felles vedlikeholdsansvar for
sameiet.
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger. Sameiet er ansvarlig for
private stikkledninger til bygningen.
ReguleringEiendommen er regulert til bolig med tilhørende anlegg ihht. reguleringskart fra Oslo kommune datert
15.02.2023 med tilhørende reguleringsbestemmelser i S-2255 vedtatt 28.07.1977, S-1964 og S-2864
samt kommunedelplan KDP-17 (områdeavgrensning for indre Oslo). Reguleringsplan S-2255 er helt
eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtatt 23.09.2018, sak 262 (Kommuneplan 2015 - Oslo mot
2030 - Smart, trygg og grønn).
Oslo kommune vedtok 23.09.2015 kommuneplanen "Oslo mot 2030: Smart, trygg og grønn". Dette får
betydning for en rekke av de vedtatte
reguleringsplanene i kommunen. Planen legger opp til fortetting av indre by og utvikling rundt Oslos
sentrale knutepunkter. Fortetting av dagens bebyggelse kan bli aktuelt i disse områdene. Mer informasjon
finnes på kommunens hjemmeside: https:// www.oslo.kommune.no/politikk-og-administrasjon/
politikk/kommuneplan/
Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser er vedlagt salgsoppgave. Vi oppfordrer alle
interessenter til å sette seg inn i reguleringer og kommuneplan, samt hvilken betydning de har for
eiendommen. Det gjøres oppmerksom på at området er under utvikling og at endringer og oppføring av
nye bygg vil kunne skje. Det anbefales spesielt å følge med på de planer og prosesser som pågår for
området via Oslo kommune, Plan- og bygningsetaten.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 4 350 000,- (Prisantydning)
kr 513 260,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 863 260,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 121 820,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 4 873 260,-))
--------------------------------------------------------
kr 123 020,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 986 280,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 996 230,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven.
Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven og interessenter oppfordres til å gjennomgå dette før
bud inngis.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Følgende er avtalt om meglers vederlag:
- Provisjon: 1%
- Tilrettelegging: 17.900,-
- Visnings-/overtagelseshonorar: 3.450,-/stk.
- Markedspakke: 19.900,-
- Oppgjør: 8.300,-
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer91-24-0280
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
EIE vekstEIE AS, og i noen tilfeller eiendomsmeglerforetak som er tilknyttet kjeden EIE eiendomsmegling, har
eierinteresser i selskaper som leverer produkter og tjenester som våre kunder tilbys i forbindelse med
eiendomstransaksjonen. Les mer om dette på https://eie.no/eiendom/eie-investerer
AvdelingEnsjø Eiendomsmegling AS
EIE Ensjø
Org. nr: 921542690
Gladengveien 24
0661 Oslo
Tlf: 22 34 34 64
Ansvarlig meglerEiendomsmegler / Partner Halid Talic
SaksbehandlereHalid Talic
EIE Ensjø
Eiendomsmegler / Partner
Mob: 46 79 09 93 / E-post: ht@eie.no
Henrik Haugen
Eiendomsmeglerfullmektig
Mob: 99 55 51 51
[/ E-post: heha@eie.no