EiendomWaldemars hage 2, 0175 Oslo, Etasje: 6
MatrikkelGnr. 218 Bnr. 100 Snr. 182 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformEierseksjon
ArealerTotalt BRA 40 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 35 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 5 kvm
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på
fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 4 kvm
ArealPrimærrom: 35 kvm, Bruksareal: 40 kvm, BRA-i: 35 kvm , BRA-e: 5 kvm , TBA: 4 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom1
Byggeår2005
TomtEiet tomt 6790 kvm
Prisantydning4 500 000
TilstandsrapportTakstmann: Pål Henry Tronsen
Befaringsdato: 04.07.2024
Takstdato:06.07.2024
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 6 805,- pr. 11.07.2024
Andel fellesformue: kr. 35 451,- pr. 31.12.2023
Totalpris inkl. omkostningerkr 4 500 000,- (Prisantydning)
kr 6 805,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 506 805,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 112 500,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum: 4 500 000,-))
--------------------------------------------------------
kr 113 700,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 620 505,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 629 755,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 1 858,- pr. mnd.
Herav:
Felleskostnader kr. 1.428,-
Internett kr. 430,-
Felleskostnad inkludererFyring og varmtvann (fjernvarme), fiberbredbånd/TV fra Altibox, kommunale avgifter, forretningsførsel, felles bygningsforsikring, vaktmester/vektertjeneste, nedbetaling av andel fellesjeld, avsetning til drift og vedlikehold.
Viktig info:
Det faktureres tappevann (vann- og avløpsavgift) og fjernvarme etter faktisk kostnad hver måned.
Fjernvarme kreves inn som særskilt beløp over felleskostnadene. Beløpet er basert på sameiets
historiske forbruk og dagens kwh-pris, deretter fordelt etter brøk. Styret vil påse at beløpet avregnes mot
sameiets faktiske forbruk og gjøres også opp over felleskostnadene hvert kvartal.
Kommunale avgifterDekkes gjennom sameiets felleskostnader.
EierSofie P Munch-ellingsen
ParkeringFlere seksjonseiere har kjøpt garasjeplass i Waldemars hage Garasjelag. Plasser kan kjøpes/leies etter
kapasitet. Kontaktperson er Tom Just Olsen, e-post: tjols@online.no, tlf.: 90 58 51 47
Sameiet har noen boder og mc-plasser til utleie. Bod og mc-plass følger ikke boligen ved salg. For leie av
bod/ mc-plass, kontakt styret@whage.com.
Eller parkering etter gjeldende bestemmelser.
Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt -
også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering.
Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5940 kroner for ett år
Motorsykkel og moped: 2970 kroner for ett år
El-bil : 2000 kroner for ett år
El-motorsykkel og el-moped: 1000 kroner for ett år
Det tas forbehold om prisendring. For mer informasjon og priser for andre transportmidler se:
https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/beboerparkering-for-privatpersoner/
49 seksjonseiere har kjøpt bruksrett til biloppstillingsplass i sameiets garasjeanlegg (md. leie for dette
kommer i tillegg til felleskostnader for boligen).
Årsmøtet for 2017 vedtok å gi styret fullmakt til å reseksjonere arealet i U1 som brukes til parkering til en
ny seksjon i sameiet. Seksjonens formål skal være parkering og vil bli regulert tilsvarende som tidligere i
de reviderte vedtektene.
BeliggenhetSameiet Waldemars Hage ligger idyllisk og sentralt til ved Akerselven, med fine turmuligheter både ned
mot sentrum og oppover mot Maridalsvannet. leiligheten har en meget sentral beliggenhet i et attraktivt
område på Alexander Kiellands plass, mellom Grünerløkka, Sentrum og St.Hanshaugen, med alt av
byens fasiliteter like i nærheten. Området rundt Alexander Kiellands plass har i løpet årene gjennomgått
en omfattende forvandling og fremstår i dag som et pulserende knutepunkt mellom Grünerløkka og
St.Hanshaugen.
Kort vei til flere dagligvarebutikker, som f.eks. Coop Mega i Kiellands Hus, Rema1000, eller søndagsåpne
Bunnpris og Joker. Ringnes Park ligger også i gangavstand med Meny og Ringen kinosenter.
Området fra Vulkan til Kulturkirken Jakob ligger et par minutters gange fra leiligheten og har blitt kraftig
oppgradert med mat, restauranter og kulturtilbud, som velkjente Mathallen med delikatesser fra inn- og
utland. I tillegg finner du en av Oslos beste klatrevegger på Vulkan.
Det er kort gangavstand til både Karl Johans gate, Grünerløkka, Youngstorget og St.Hanshaugen. St.
Hanshaugen med Java, Baker Hansen, Espressohouse og Kaffebrenneriet, og Grünerløkka med Tim
Wendelboe og Villa Paradiso, Birkelunden, Olaf Ryes plass og Sofienbergparken, ligger en kort spasertur
unna. Spennende spesialbutikker som Gutta på Haugen, Birkelundens lille Ostebutikk og Hotell Havanna
med alskens delikatesser finner du i umiddelbar nærhet.
Fine tur- og rekreasjonsmuligheter langs Akerselva med ca. 30 min gange til Nydalen, samt flere
parkanlegg i nærområdet, samt flere treningssentre i kort vei fra leiligheten.
Av offentlig kommunikasjon, er det er rikt utvalg av bussforbindelser som tar deg både øst, vest og/eller
ned til sentrum.
Buss 21, 33, 34, 54 samt Flybussen går fra Kiellands plass. Kort vei til trikk 11, 12, og 13 ved Birkelunden.
BebyggelseOmrådet består i hovedsak av blokkbebyggelse og kvartalsbebyggelse.
TomtEiet tomt, 6790 kvm. Sameiet har en pent opparbeidet og inngjerdet
hage mot Akerselven.
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra
ønsket startsted til den aktuelle boligen.
Skole/barnehageDersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med
barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.
InneholderBoligen ligger i byggets 6. etg. og inneholder Entré, bad/WC, soverom, åpen stue- og kjøkkenløsning med
utgang til vestvendt balkong på ca. 4 kvm.
I tillegg medfølger bod i kjeller på ca. 5 kvm.
ByggemåteByggemåte:
Boligblokk oppført i 2005. Gulvflater i kjeller og etasjeskillere i betong. Yttervegger og bærende
konstruksjoner i stål-/betongkonstruksjoner med utfyllende bindingsverk. Støpt gulv mot grunn og
etasjeskillere in betongkonstruksjon. Utvendige fasader er forblendet med teglstein samt pussede og
malte overflater. Tilnærmet flatt tak, tekket med papp/membran.
Vinduer:
Vinduer med isolerglass i aluminium ramme og karm.
Dører:
Leilighetsdør med brann-/lydmotstand og
kikkehull.
Heve-/skyvedør til balkong med isolerglass og ramme/karm i aluminium.
Balkong:
Vestvendt balkong med støpt dekke og støpt rekkverk i betong.
PrimærromPrimærrom: 35 kvm
Følgende rom er inkludert i P-rom: Entré, bad/WC, soverom, stue/kjøkken
BruksarealBruksareal: 40 kvm
BoderMed boligen følger 1 kjellerbod (nr. B.06.04) på ca. 5 m²
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt ligger på fellesareal, men disponeres av
denne leiligheten
StandardKjøkken:
Stilren og tidløs kjøkkeninnredning fra Italienske Poliform, med slette fronter og laminat benkeplate med
nedfelt oppvaskkum og ettgreps blandebatteri. Plate i sprutsone. Spott belysning over benk. Dyp
kjøkkenøy med integrert komfyr og platetopp. Fritthengende ventilator i børstet stål med belysning. Nisje
med opplegg for oppvaskmaskin. Lekker heltre kjøkkenøy som en forlengelse av benkeplaten med
spiseplass og oppbevaringsmuligheter.
Baderom:
Stilrent og moderne bad med flislagt gulv og vegger, malt himling med dimbare downlights. Varmekabler
i gulv. Plasstilpasset baderomsinnredning i heltre eik med servant i porselen og ettgreps blandebatteri.
Stort speil på vegg med belysning. Praktisk speilskap for ytterligere oppbeavring. Nisje for vaskemaskin.
Romslig dusjnisje med pen dusjgarnityr på vegg. Stilren dusjvegg i herdet glass mot klosett. Vegghengt
klosett med skjult sisterne. Rør-i-rør system og fordelingsskap med stoppekraner.
Innvendige overflater:
Gulv består hovedsaklig av parkett og fliser på bad.
Veggene er hovedsakelig malte flater og fliser på bad.
Malte flater i himling.
Innvendige dører:
Fabrikklakkerte innerdører med slett overflate.
Skyvedør mellom stue og soverom.
Følgende registrerte avvik ihht. tilstandsrapporten:
TG 2 - Avvik som kan kreve tiltak:
Innvendig > Overflater:
Det er stedvis observert slitasjesår i overflater på gulv og vegger.
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Utdrag fra selgers egenerklæringsskjema:
Kommentar fra selger:
Verandadør kan være tung å åpne - men den er i orden. Den er også vanskelig å lukke helt, det krever en
spesifikk teknikk. Lettere på vinter når det er kaldt ute, da det virker som den "ekspanderer" noe i varmen.
Har fått montør til å se på den, som mente at den er noe overdimensjonert for leiligheten. Det var likevel
ikke noe å gjøre med det.
Sikringen til kjøkkenviften går hvis alle fire lys er koblet i. Vi har løst dette med å bare ha tre lys montert i
kjøkkenvifte-lyset. Det fungerer helt fint.
Armaturet på badet kan "løsne" litt, da må man stramme det fra undersiden, med hånden.
Internettet kan variere litt i hastighet. Det tåler strømming, men gjerne ikke at flere bruker det aktivt
samtidig.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger midlertidig brukstillatelse.
Det pågår en sak i sameiet som omfatter blant annet seksjon XXX Saken går ut på en tidligere
oppdeling av større leiligheter i sameiet til mindre leiligheter. Seksjon XXX er et resultat av en slik
oppdeling, og dagens planløsning stemmer av den grunn ikke med godkjente bygningstegninger.
Megler har forsøkt å innhente opprinnelige bygningstegninger, uten hell. Det er dermed uvisst hvilken
seksjon leiligheten opprinnelig ble delt ut av. De godkjente bygningstegningene stemmer ikke med
dagens bruk. Det foreligger midlertidig brukstillatelse som ble gitt 17.03.2006, før leiligheten ble delt
opp ulovlig. Den midlertidige brukstillatelse gjelder ikke boligen slik den fremstår i dag, og det er
usikkert om bruken av leilighetene slik den fremstår i dag er lovlig. Det foreligger heller ikke
ferdigattest. Sameiet har iverksatt en prosess for å få oppdelingen/fradelingen godkjent, og for å få
ferdigattest.
Kjøper påtar seg risikoen for usikkerhet knyttet til manglende godkjenning, ferdigattest/
brukstillatelse, risiko for fremtidige pålegg fra kommunen og risikoen for om bruken lar seg
godkjenne, og alle kostnader forbundet med dette.
Bakgrunn for saken:
I forbindelse med at styret for to år siden var i kontakt med kommunen om retting av
leilighetsnummer, oppdaget kommunen at det ikke var søkt om tillatelse etter plan- og bygningsloven
for oppdeling av et antall leiligheter som ble reseksjonert i 2006. Kommunen har informert styret om
at det nå bør søkes om tillatelse til oppdeling etter plan- og bygningsloven.
Saken dreier seg om et antall leiligheter i de fire oppgangene, som hadde rom på begge sider av
heissjakten og som dermed hadde en svært uhensiktsmessig utforming. Det gjorde det vanskelig å
selge leilighetene. Det lå derimot til rette for å dele disse leilighetene i to mindre leiligheter. Utbygger
innhentet tillatelse fra kommunen til de tekniske endringene. Det ble lagt opp helt adskilte el-opplegg,
adskilte varmesystemer, adskilt ventilasjon, separate inngangsdører mv., og leilighetene ble solgt
med sikte på oppdeling i to mindre enheter. Utbygger hadde planlagt å søke om tillatelse etter plan-
og bygningsloven for oppdeling av leilighetene, med unnlot å gjøre dette fordi det ville forsinke endelig
godkjenning av hele bygget. Eierne av de aktuelle leilighetene på dette tidspunktet i 2005, ble
informert om at de selv måtte søke om tillatelse til oppdeling, og selv sette opp en kort delevegg
mellom de de to enhetene. Det er ikke kjent at noen har søkt om slik tillatelse til oppdeling. Siden har
mange av de oppdelte leilighetene blitt solgt, og de fleste av dagens eiere har ikke vært klar over at
det mangler tillatelse etter plan- og bygningsloven.
Mangel på tillatelse etter plan- og bygningsloven hindret ikke at leilighetene ble reseksjonert i 2006.
Daværende seksjoneringslov krevde ikke at kommunen skulle undersøke at det forelå offentlige
tillatelser for oppdelingen. Så lenge alle vilkår i seksjoneringsloven var oppfylt, kunne ikke
kommunen nekte reseksjonering.
For å få tillatelse etter plan- og bygningsloven må kommunen gi dispensasjon fra bestemmelser i
reguleringsplanen for Waldemars Hage om maksimalt antall to-romsleiligheter, krav til antall
parkeringsplasser og krav om utvendig bod for alle leiligheter. Det ble søkt om endring av
leilighetsfordeling/rammetillatelse den 31.01.2021 men dette ble avslått av kommunen. Sameiet har
engasjert en egen arbeidsgruppe som arbeider med å få godkjent leilighetene hos kommunen.
For å følge saksgangen, se saksinnsyn:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?mode=&caseno=202101745
En konsekvens av at leilighetene ikke er godkjent kan være at toromsleilighetene vil måtte bli
tilbakeført/slått sammen til én, slik at de ser ut som de gjorde da leilighetskomplekset så ut da det sto
ferdig i 2005. Når det søkes om godkjenning i ettertid, vil imidlertid dagens regler gjelde. For at tiltaket
skal bli godkjent må kommunen frafalle kravet om parkeringsplasser og frafalle begrensningen til
antall to-roms leiligheter. Det må fortsatt gis dispensasjon fra dagens regler om at hver leilighet skal
ha egen bod, dersom dette ikke kan løses på annen måte. Dessuten må deleveggene mellom
leilighetene godkjennes i forhold til bestemmelser om brannsikkerhet og støy. Det kan påløpe en god
del kostnader for å få kommunens godkjennelse og kjøper overtar risikoen for dette.
Det tas forbehold om boligen kan bli godkjent, om ferdigattest kan gis, eventuelle etterfølgende
konsekvenser og/eller kostnader/risiko dersom kommunen ikke godkjenner fradelingen eller krever
utbedringer av leiligheten i forkant av en eventuell godkjennelse.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingBalansert ventilasjonsanlegg med varmegjenvinning. Avtrekk fra kjøkken og bad.
Vannbåren gulvvarme. Varmekabler på bad.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke
Kommunale avgifterDet gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og
eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.
EiendomsskattDet er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for
bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon
se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
i mellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 1 858,-
pr.mnd.
Fyring og varmtvann (fjernvarme), fiberbredbånd/TV fra Altibox, kommunale avgifter, forretningsførsel, felles bygningsforsikring, vaktmester/vektertjeneste, nedbetaling av andel fellesjeld, avsetning til drift og vedlikehold.
Herav:
Felleskostnader kr. 1.428,-
Internett kr. 430,-
Viktig info:
Det faktureres tappevann (vann- og avløpsavgift) og fjernvarme etter faktisk kostnad hver måned.
Fjernvarme kreves inn som særskilt beløp over felleskostnadene. Beløpet er basert på sameiets
historiske forbruk og dagens kwh-pris, deretter fordelt etter brøk. Styret vil påse at beløpet avregnes mot
sameiets faktiske forbruk og gjøres også opp over felleskostnadene hvert kvartal.
Faste løpende kostnaderMye dekkes gjennom felleskostnadene. Normale tillegg vil være strøm, innboforsikring etc.
Spesifikasjon av fellesgjeldSameiet har ett lån pr. 11.07.2024:
Lånenummer: 1OB940-98207442674
Annuitet med 12 terminer
Restgjeld: 2.763.154,-
Restløpetid: 13 år 11 md.
Type rente: Flytende
Rente: 6,99%
Andel fellesgjeld: 6 805,-
Kapitalkostnader: 64,-
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
Forsikring med polisenummerGjensidige forsikring
Polisenummer: 91086637
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig: kr 1 046 066
Som sekundærbolig: kr 3 975 049
SameieSameie: Sameiet Waldemars Hage 1, Orgnr: 988154962
Sameiet består av 254 seksjoner. Sameiet Waldemars Hage 1 er registrert i Foretaksregisteret i
Brønnøysund med organisasjonsnummer 988154962, og ligger på eiendommen gnr. 218, bnr 100 i Oslo
kommune.
Sameiet har 4 utleieleiligheter hvor eiere kan leie.
vibbo@whage.no
Sameiet benytter Vibbo.no
Vaktmester
Sameiet har inngått vaktmesteravtale for fellestjenester i sameiet med Espen Lie Eiendomsservice AS.
Kontaktperson Espen Lie tlf: 909 87 525. Dersom ikke annet er avtalt med styret på forhånd, må
seksjonseier påregne å måtte betale for tjenesten selv.
Vektertjeneste
Sameiet har avtale med Securitas AS om bomiljøtjeneste. Dersom beboer har behov for assistanse kan
vektertjenesten kontaktes på 22 97 10 70.
Renhold
Sameiet har avtale med Skandinaviske Renhold AS om renhold av fellesarealene (det er de samme
renholdere som tidligere, men annet selskapsnavn).
Avtale om leveranse av elektrisk kraft
OBOS Eiendomsforvaltning AS har fremforhandlet en kraftavtale med Entelios på vegne av selskapene.
Sameiet Waldemars Hage 1 er tilsluttet avtalen med kraftleveranse til våre fellesanlegg.
Fjernvarme
Sameiet Waldemars Hage 1 får levert fjernvarme fra Hafslund Oslo Celsio AS.
Følgende har blitt utført av styret i løpet av den siste styreperioden:
• Implementering av individuell måling av fjernvarme og tappevann ble dessverre mer
tidkrevende enn forutsatt, og styret har arbeidet mye med dette prosjektet gjennom
o Ferdigstillelse av målerinstallasjon
o Igangsettelse av fakturering basert på forbruk
o Optimalisering av anlegget
o Oppfølging henvendelser fra seksjonseiere
• Avtale med ny forretningsfører - Solibo
o Bedre fakturering og informasjon om forbruk vann/varme
o Betydelig kostnadsbesparelse mot nåværende avtale
o Forbedring og implementering av tekniske løsninger
o Ny plan og samarbeidspartner for fremtidig vedlikehold
• Belysning hageområder og gangvei
o Vedlikehold og utskiftning av belysning som ikke har fungert
• Ny porttelefon
o Spesifikasjon av tjeneste
o Sluttforhandling av detaljer i avtaler
o Implementering av testpanel
• Vedlikehold og rehabilitering systemer garasje - port, åpner/leser, snøostat
• Særskilte HMS-tiltak
o Sikring av område hage mot garasje
o Lekeplasskontroll og påfølgende utbedring av installasjoner
• Utredning av muligheter for oppgradering av heis
o Plan for rehabilitering av heisanlegg er under utredning
• Innhenting av tilbud og dialog med leverandører for internett/tv
o Ny avtale muliggjøres når ny porttelefoni er operativ
• Oppfølging og utbedring lekkasjer/vanninnsig
• Revidering av avfallshåndtering
o Justert antall beholdere som gir kostnadsbesparelse ca. 350 000 årlig
• Dialog med potensielle nye totalleverandører for oppfølging av sameiets systemer, herunder for VVS og
ventilasjon.
Følgende ble vedtatt på årets generalforsamling:
Ved avregning av individuelt forbruk for varmt tappevann og gulvvarme brukes nå standard-reglene til
EcoGuard. Det har to uheldige konsekvenser:
1. Vannbåren gulvvarme prises identisk per kWh som prisen per kWh fjernvarme levert inn til kjelleren i
sameiet
den måneden.
2. Oppvarming av varmt tappevann har en "magisk" omregningsfaktor tilsvarende 65 kWh fjernvarme per
m³
varmtvann.
Sameiet har ekstra energimålere i fellesanlegget som muliggjør beregning av en mer korrekt pris for
oppvarming av hver m³ varmt tappevann og hver kWh gulvvarme.
Etter vedtak skal Sameiet beregne faktisk pris per m³ oppvarmet varmt tappevann og kWh gulvvarme så
langt det lar seg gjøre med energimålere i fellesanlegget og bruker disse prisene ved avregning av
individuelt forbruk i leilighetene.
ForretningsførerOBOS Eiendomsforvaltning AS.
Sameiet bytter til Solibo AS fra 01.10.2024.
StyregodkjenningDet er ikke krav til styregodkjenning av ny eier.
Tekniske installasjonerAltibox-abonnementet i leiligheten overtas ved å kontakte Viken Fibers kundeservice på 02414 (ha
seksjonsnummeret klart). Vi anbefaler at du går inn på sameiets hjemmeside www.whage.no. Her finner
du mye nyttig informasjon fra styret i sameiet.
Annet:
Rør-i-rør system.
Fordelerskap og stoppekran er plassert i entré.
Avløpsrør i plast.
Balansert ventilasjon.
Balansert ventilasjonsanlegg med varmegjenvinner.
Varmtvann fra felles anlegg.
Elanlegg med automatsikringer.
Varmekabler i gulv på bad.
Brann- og røykvarsler tilkoblet sentral.
Pulver slokkingsapparat.
DyreholdBeboer og besøkende med ansvar for husdyr plikter ha kontroll med dyret ved bruk av bånd både
innendørs og utendørs på sameiets fellesarealer, slik at dyret ikke er til fare eller sjenanse. Husdyr skal
ikke luftes, dvs ikke gjøre fra seg, på sameiets fellesareal. Gressplener, sandkasser og lekeområder må
vernes spesielt av hensyn til hygiene, barn og voksnes miljø. Styret kan frata beboere retten til å holde
husdyr dersom det/de er til sjenanse.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterKommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd
1922/993544-1/105 Bestemmelse om bebyggelse
14.12.1922
Overført fra: 0301-218/100/0/142
Gjelder denne registerenheten med flere
1924/993504-1/105 Bestemmelse om gjerde
05.02.1924
Bestemmelse om garasje/parkering
Med flere bestemmelser
Overført fra: 0301-218/100/0/142
Gjelder denne registerenheten med flere
1938/300853-1/105 Bestemmelse om bebyggelse
15.02.1938
Overført fra: 0301-218/100/0/142
Gjelder denne registerenheten med flere
1938/305693-1/105 Bestemmelse om bebyggelse
11.11.1938
Overført fra: 0301-218/100/0/142
Gjelder denne registerenheten med flere
1939/304618-1/105 Bestemmelse om bebyggelse
28.08.1939
Overført fra: 0301-218/100/0/142
Gjelder denne registerenheten med flere
1942/303299-1/105 Bestemmelse om bebyggelse
20.10.1942
Overført fra: 0301-218/100/0/142
Gjelder denne registerenheten med flere
1947/303089-1/105 Bestemmelse om bebyggelse
13.09.1947
Overført fra: 0301-218/100/0/142
Gjelder denne registerenheten med flere
1954/303528-1/105 Erklæring/avtale
23.04.1954
Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v.
Overført fra: 0301-218/100/0/142
Gjelder denne registerenheten med flere
1954/510952-1/105 Best om garasje/parkering
20.11.1954
Korrekt dok.nr. er iht pantebokskopi: 1954/310592
Overført fra: 0301-218/100/0/142
Gjelder denne registerenheten med flere
1970/514682-1/105 Erklæring/avtale
18.09.1970
Vedtak av visse vilkår vedr. utskillelse/bebyggelse
av denne eiendom
Overført fra: 0301-218/100/0/142
Gjelder denne registerenheten med flere
1970/517844-1/105 Erklæring/avtale
09.11.1970
vedr. felles kloakkpumpestasjon m.v.
Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
Overført fra: 0301-218/100/0/142
Gjelder denne registerenheten med flere
1970/519717-1/105 Erklæring/avtale
09.12.1970
Bestemmelse om kloakkledning
Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
Overført fra: 0301-218/100/0/142
Gjelder denne registerenheten med flere
2005/7856-2/105 Erklæring/avtale
04.02.2005
Denne seksjon har tilleggsdel - bygning.
Overført fra: 0301-218/100/0/142
Gjelder denne registerenheten med flere
Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i
samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd
UtleieUtleie er tillatt iht. vedtekter.
Sameiets styre skal underrettes skriftlig om alle leieforhold utover korttidsutleie som nevnt nedenfor. Det
samme gjelder ny leietakers navn og
kontaktinformasjon. Ved eierskifte betales et eierskiftegebyr.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt. Med kortidsutleie menes utleie
i inntil 30 døgn sammenhengende.
Vei/vann/kloakkEiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger.
ReguleringEiendommen er regulert til boligformål iht. reguleringsplan S-3893, datert 07.05.02.
Tilliggende eiendommer er regulert til forretning ol., bolig og friområder.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 4 500 000,- (Prisantydning)
kr 6 805,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 506 805,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 112 500,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum: 4 500 000,-))
--------------------------------------------------------
kr 113 700,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 620 505,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 629 755,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Provisjon (forutsatt salgssum: 4 500 000,-) (Kr.45 000)
cj - Tilstandsrapport (Kr.8 200)
Tinglysning sikringspant selveier (Kr.500)
Visningshonorar (Kr.3 290)
Eierskiftegebyr forretningsfører (Kr.6 385)
Foto (Kr.5 000)
Innhenting av grunnbok (Kr.808)
Innhenting av informasjon fra forretningsfører (Kr.4 500)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.3 500)
Look (Kr.6 000)
Markedspakke 1 (Kr.17 900)
Oppgjør (Kr.7 500)
Totalt kr. (Kr.108 583)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer125-24-0372
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingHegdehaugen Eiendomsmegling AS
EIE Majorstuen & St. Hanshaugen
Org. nr: 931569082
Hegdehaugsveien 24
0352 Oslo
Tlf:
Ansvarlig meglerEiendomsmegler MNEF Mikkel Johnsen
SaksbehandlereTor Inge Polden
EIE Majorstuen & St. Hanshaugen
Eiendomsmeglerfullmektig MNEF
Mob: 95 06 99 80 / E-post: tip@eie.no
Mikkel Johnsen
Eiendomsmegler MNEF
Mob: 90 14 27 45
[/ E-post: mj@eie.no