EiendomLøvenstadtorget 17, 2006 Løvenstad, Etasje: 3
MatrikkelAndelsnr. 287 Orgnr. 953303787 i Rælingen kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
ArealerTotalt BRA 53 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 47 kvm
Følgende rom er inkludert: Gang, stue/kjøkken, soverom , bad/vaskerom og innvendig bod
- BRA-b (innglasset balkong): 6 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal):
ArealPrimærrom: 44 kvm, Bruksareal: 53 kvm, BRA-i: 47 kvm , BRA-b: 6 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom1
Byggeår1964
TomtFellestomt 1113 kvm
Prisantydning2 700 000
TilstandsrapportTakstmann: Brede Jensen (99 56 77 66)
Takstdato: 21.02.24 12:00
Følgende punkter har fått tilstandsgrad 2:
Utvendig
- Vinduer: Det er påvist at enkelte vinduer er vanskelig å åpne/lukke. Dette er det normalt borettslaget som
er ansvarlige for. Det er ikke medtatt kostnadsestimat på dette.
Innvendig
- Overflater: Overflater har en del slitasjegrad utover det en kan forvente. Litt svellemerker på laminat gulv
på soverom. Ny eier må selv vurdere å bytte gulv. Eier opplyser at det er ny laminat til dette rommet i skap i
kjeller.
Bad
- Overflater gulv: Det er påvist avvik i fallforhold til sluk i forhold til krav i forskrift på byggetidspunktet. Det er
påvist at høydeforskjell fra topp slukrist til gulv/synlig topp membran ved dørterskel er mindre enn 25 mm.
Våtrommet fungerer med dette avviket. Ved videre bruk med dusjkabinett vil dette fungere bra. Det
anbefales på generelt grunnlagt at sluk renses jevnlig slik at man unngår opphopning av vann i
slukområdet. En slik opphopning øker belastning på gulvmembran og faren for en evnt lekkasje.
Kjøkken
- Avtrekk: Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske
avtrekksløsninger fra kokesonen. Det er vanskelig å etablere andre løsninger. Det kan være at
borettslag/sameie har egne vedtekter som hindrer montering av mekanisk avtrekk fra rommet, anbefalt
tiltak må derfor avklares nærmere med styret i borettslag/sameie før det eventuelt kan gjennomføres.
Tekniske installasjoner
- Avløpsrør: Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige avløpsledninger. Det er ikke
behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på
eldre anlegg. Dette er det normalt borettslaget som er ansvarlige for. Det er ikke medtatt kostnadsestimat
på dette.
Følgende punkter har fått tilstandsgrad 3:
Tekniske installasjoner
- Elektrisk anlegg: Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift
til avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en
kontroll utført av offentlig myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en
bygningssakkyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll.
Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder.
El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor
oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert
elektrovirksomhet.
Sikringsskap med automatsikringer.32 amp, 3 fordelerkurser. Ny måler montert.
Takstmannen har ikke elektrofaglig kompetanse.
Eier har hatt bekjent som har montert stikkontakter i leiligheten.
Kostnadsestimat: Under 10 000
Spørsmål til eier
1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne,
utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)?
Nei
2. Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert
menes fullstendig utskiftet anlegg fra inntakssikring og videre.
2021 Stikkontakter på kjøkken.
3. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet?
Nei
4. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter
1.1.1999?
Ja
Eksisterer det samsvarserklæring?
Nei
5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet - Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre
tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år?
Nei
6. Forekommer det ofte at sikringene løses ut?
Nei
7. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler,
kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg?
Nei
8. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights,
stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder,
jamfør eget punkt under varmtvannstank
Nei
Generelt om anlegget
9. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet?
Nei
10. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig
å sjekke uten å fjerne kapslinger?
Nei
Inntak og sikringsskap
11. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer?
Nei
12. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og
helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet elkontroll?
Ja. Fremskaff samsvarserklæring.
Selger har kommentert følgende punkter i egenerklæringsskjemaet:
Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? Hvis nei, gå til punkt 3.
Ja, både av faglært og ufaglært. Firmanavn: med hjelp fra min venn Asbjørn Rønning. Han var rørlegger i
40 år.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Nye vannrør til dusj og vaskemaskin med hjelp fra Asbjørn
Rønning i 2013. Baderomsplater nye i 2013. Egeninnsats
Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet?
Ja. Firmanavn: Løvenstad borettslag. Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: I regi av borettslaget.
Reklamasjon. Sluk oppdatert. 2013
Foreligger det dokumentasjon på arbeidene?
Ja. Borettslaget skal ha det da det var en reklamasjon.
Kjenner du til om ufaglærte har utført arbeider som normalt bør utføres av faglærte personer utover det
som er nevnt tidligere (f.eks. på drenering, murerarbeid, tømrerarbeid etc.)?
Ja. Egeninnsats.
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 272 641,- pr. 31.12.23
Andel fellesformue: kr. 7 270,- pr. 31.12.23
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 2 700 000,- (Prisantydning)
kr 272 641,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 2 972 641,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Forhåndsvarsling av forkjøpsrett)
--------------------------------------------------------
kr 9 181,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 2 981 822,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 7 150,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 2 988 972,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 5 833,- pr. mnd.
Felleskostnadene betales hver måned. Borettslaget kan endre felleskostnadene med en måneds skriftlig
varsel.
Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som
iverksettes av borettslaget kan medføre økning i felleskostnadene. Styret opplyser om at det blir en
halvårig budsjettgjennomgang med forretningsfører/styret i juni hvor dette skal tas stilling til. Styreleder
anslår at det blir en prisjustering iht. gjeldende KPI.
Det er dog normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.
Felleskostnad inkludererFelleskostnadene inkluderer kabel-tv fra Telia, varmtvann (inkl. oppvarming fra radiatorer), vaktmester,
vask av fellesarealer, forsikringer felles, driftskostnader, kommunale avgifter, lønnskostnader,
forretningsførsel nedbetaling av renter og avdrag mm.
Felleskostnadene fordeler seg slik:
Felleskostnader kr. 3 733,-
Stipulerte avdrag kr. 1 161,-
Stipulerte renter kr. 939,-
Totale felleskostnader = kr. 5 833,-
Sikringsordning fellesgjeldFor krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra lagsforholdet har laget panterett i andelen foran
alle andre heftelser. Pantekravet er begrenset til en sum som svarer til to ganger folketrygdens
grunnbeløp på tidspunktet da tvangsdekning besluttes gjennomført.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget/aksjelaget.
EierGlenn Roger Bråten
BeskrivelseEr du på jakt etter din første bolig? Da behøver du ikke å lete lenge! Denne lyse og romslige 2-roms
leiligheten på Løvenstadtorget 17 er det perfekte førstegangskjøpet for deg! Leiligheten byr på en
arealeffektiv planløsning med en sentral beliggenhet på Løvenstad ? her finner du alt du trenger
innenfor rekkevidde!
Kvaliteter verdt å merke seg:
- Lekkert kjøkken m. integrerte hvitevarer fra 2021
- Pent bad m. opplegg for vaskemaskin
- Romslig soverom
- Nytt gulv i stue/kjøkken fra 2021
- Tidsriktig fargevalg
- Innglasset balkong på 6kvm med morgensol
- Kabel-TV/V.vann/fyring inkludert i felleskostnadene
- Lave strømutgifter
- Parkeringsplass medfølger.
- Dagligvarehandel og pizzeria rett utenfordørs
- Bussholdeplass 200 meter unna
- For mer info om borettslaget: https://www.lovenstadbrl.no
Velkommen til en hyggelig visning!
ParkeringBorettslaget har parkeringsplasser som følger andel ved salg. (1. p.plass per andel). Det er mulighet for
motorvarmer. Det er klargjort for ladeboks, som bestilles via Elaway AS. Borettslaget har eget garasjelag,
og andelshavere kan kjøpe garasje når disse legges ut for salg.
Det er godt med gjesteparkeringsplasser tilgjengelig for besøkende, i 3 områder av borettslaget.
Borettslaget benytter parkeringsselskap (P-Service AS), og har egen innlogging for beboere til registrering
av gjestparkering.
BeliggenhetLøvenstadtorget 17 har en god beliggenhet i det attraktive og sentrale boligområdet på Løvenstad. Dette
borettslaget har mye å tilby, med flotte og romslige grøntområder som passer perfekt for alle beboere.
Den korte avstanden til offentlig transport gjør det enkelt å komme seg til både Lillestrøm og Oslo, med
Løvenstad senter bussholdeplass bare ca. 200 meter unna.
For dagligvarehandelen er det bare en kort spasertur til Coop Ekstra på Løvenstadtorget, og hvis du
ønsker en rask middag, er det også Rælingen Pizza og Kebabhus rett utenfor. Ønsker du flere
servicetilbud eller shoppingmuligheter, er både Strømmen og Lillestrøm lett tilgjengelig, enten med bil
eller offentlig transport. Strømmen Storsenter, et av Norges største kjøpesentre, er kun en 6-minutters
kjøretur unna, og Lillestrøm har et bredt spekter av byfasiliteter og et rikt kulturprogram for alle aldre.
Beliggenheten tilbyr også nærhet til flotte rekreasjonsmuligheter året rundt. Enten det er sommer eller
vinter, er det et godt utvalg av aktiviteter å velge mellom. Du kan utforske Åmotdammen på en
35-minutters spasertur, eller utforske Rælingåsen, også kjent som den typiske "100-meters skogen". I
tillegg tilbyr Bjønnåsen den beste utsikten i Østmarka, og fra Marikollen er det merkede løyper til attraktive
destinasjoner, ideelt for fotturer og andre utendørsaktiviteter.
For de som er interessert i sportsaktiviteter, er det rikelig med muligheter rett i nærheten. Marikollen er et
populært samlingspunkt med hoppbakke, alpinbakke, lysløyper, skøytebane, fotballbaner og en koselig
kafeteria. Og for de som liker å klatre, er det til og med en klatrehall i Marikollen. Om sommeren kan du
nyte Myrdammen med sine bade- og fiskemuligheter, perfekt for å tilbringe lange dager med venner og
familie.
Med nærhet til marka, skatepark, svømmehall og fotballbane, samt en stor innendørs treningshall med
klatrevegg og andre fasiliteter i Rælingen kommune, er det rikelig med muligheter for fysisk aktivitet og
utfoldelse rett utenfor døren. Og for de som ønsker en dag ved vannet, er Nebbursvollen Friluftsbad i
Lillestrøm et populært valg, med flere basseng, vannsklier, kiosk og store grøntområder langs Nitelva for
en hyggelig dag utendørs.
BebyggelseOmrådet består hovedsakelig av blokk- og småhusbebyggelse.
TomtFellestomt, 1113 kvm
Tomten er flat og opparbeidet med plen, busker, blomsterbed og variert beplantning. Asfaltert gårdsplass
med noe plass til parkering. Forøvrig gateparkering etter gjeldende bestemmelser.
AdkomstLeiligheten ligger i 3. etg og har adkomst via felles trappeoppgang og med to personheiser.
Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra
ønsket startsted til den aktuelle boligen.
Skole/barnehageDersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med
barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.
Offentlig kommunikasjonNærmeste bussholdeplass er Løvenstad senter som ligger ca. 200 meter fra boligen. Det tar ca. 7
minutter med buss til Lillestrøm, her går det hyppige avganger med buss til Oslo, Strømmen, Lørenskog,
mm. Fra Lillestrøm går det direktetog til Oslo, som tar ca. 11 minutter.
Lillestrøm buss- og togterminal er knutepunktet for all trafikk i Skedsmo kommune. Du kommer deg
enkelt med toget til Gardermoen, som kun tar ca. 12 min.
InneholderEntre | Velkommen hjem!
Velkommen inn! Entreen er det første som møter deg når du kommer inn døren. Entreen er romslig med
god plass til diverse møblement og innredning slik som knagger, sittepuff og kommode. Her er det enkelt
å pynte og gjøre entreen til et hyggelig sted å komme inn. Gangen er et naturlig knutepunkt i leiligheten til
de øvrige rommene i leiligheten.
Gulvflatene er belagt med fliser samt. er veggflatene malt med en varm fargenyanse som pryder veggene,
og skaper en inviterende atmosfære.
Videre har oppgangen dørcalling med automatisk åpner.
Stue | Hjerte av boligen
Opplev sjarmen i denne lyse og romslige stuen! Veggene består av en varm fargenyanse og laminatgulv
som skaper et tidløst preg. Leiligheten har store vindusflater som gir rikelig med naturlig lys, og stuen har
naturlige møbleringssoner for både sofagruppe og medievegg. Stuen er det perfekte stedet for
avslapning og sosiale stunder.
Gulvet ble skiftet ut i 2021, og de tidsriktige fargene i rommet fungerer perfekt for å matche ulike farger og
stiler!
Kjøkken | Hyggelig samvær
I åpen løsning mot stuen finner du et flott kjøkken, perfekt for å varte opp gjester! Kjøkkenet ble skiftet ut i
2021 og innredningen består av sorte glatte fronter samt. tapet med glassplater over laminert benk.
Videre er det integrert koketopp, stekeovn, mikrobølgeovn og oppvaskmaskin. Her får man et kjøkken som
tilbyr rikelig med skap- og benkeplass for matlaging samt som du får praktiske oppbevarings muligheter
av kjøkkenredskaper. I tillegg er det plass til en liten spisekrok ved vinduet, her kan man enkelt sette opp
og dekke frokostbordet.
Integrerte hvitevarer på kjøkkenet medfølger handelen. Kjøleskap/frys kan avtales med selger.
Soverom | Godt med nattesøvn
Leiligheten byr på et svært romslig soverom! Soverommet har plass til en større seng og nattbord.
Soverommet ligger i tilknytning til stuen. Soverommet er utstyrt med en stor og praktisk
skyvedørsgarderobe som byr på god lagringsplass for klær. Videre har soverommet et stort vindu som
sørger for godt med lysinnslipp og en luftig atmosfære.
Bad | For morgenstellet
Pent flislagt baderom fra ca. 2015. Badet har baderomsplater med flismønster på vegger, og takess i
himling. Badet består av baderomsinnredning med servant, speil, wc og dushjørne.
I tillegg er det praktisk opplegg for vaskemaskin slik at man ikke behøver å benytte fellesvaskeriet om
ønskelig.
Balkong | Nyt morgensolen!
På varme sommerdager blir det naturlig å åpne opp balkongdøren! Fra stuen har du utgang til en
innglassert balkong på ca. 6 m². Selger opplyser om at det er morgensol fra kl. 07 t.o.m. ca. kl. 13. Her
har du god plass til en sittegruppe, elektrisk grill og dekorativ beplantning.
Balkongen er utført av betong med rekkverk med plater og skyveglass. Det er også lagt trykkimpregnert
terrassebord.
Innvending bod | Godt med oppbevaringsplass
Leiligheten har en innvendig bod i tilknytning til entréen. Boden er sjenerøs med oppbevaringsplass, og
gir deg muligheten til å organisere alt fra ekstra husholdningsartikler til personlige eiendeler - alt etter
eget behov!
ByggemåteHovedkonstruksjon i betong, plassbygd og/eller som prefabrikkerte elementer. Yttervegger med pusset
platekledning og utfyllende vegger i tre. Flatt tak i betongkonstruksjon, antatt tekket med papp/folie.
PrimærromPrimærrom: 44 kvm
Følgende rom er inkludert i P-rom: Gang, stue/kjøkken, soverom og bad/vaskerom
BruksarealBruksareal: 53 kvm
StandardFor den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger ferdigattest datert 07.10.1971 som omhandler nybygg.
Det foreligger ferdigattest datert 22.02.2011 som omhandler personheis.
Det foreligger ferdigattest datert 23.07.2012 som omhandler brannvarslingsanlegg.
Det foreligger ferdigattest datert 14.03.2005 som omhandler restaureringsarbeid inkl. nye balkonger.
Dokumentene kan fås ved henvendelse til megler.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingRadiator tilkoblet fjernvarme.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter G
Selger opplyser om et energiforbruk på ca. 1600 kWh. En månedlig strømfaktura ligger et sted mellom
150-200 kr, ifølge selger. Strømforbruk vil variere fra husholdning til husholdning.
EiendomsskattDet er ikke innført eiendomsskatt i Rælingen kommunen p.t.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 5 833,-
pr.mnd.
Felleskostnadene inkluderer kabel-tv fra Telia, varmtvann (inkl. oppvarming fra radiatorer), vaktmester,
vask av fellesarealer, forsikringer felles, driftskostnader, kommunale avgifter, lønnskostnader,
forretningsførsel nedbetaling av renter og avdrag, mm.
Faste løpende kostnaderForuten om felleskostnadene må ny eier beregne andre faste løpende kostnader som innboforsikring,
strømforbruk, oppgradert bredbånd, etc. Listen er ikke uttømmende.
Spesifikasjon av fellesgjeldAndel fellesgjeld for andel
Bank: Husbanken
Term: 2
Restgjeld: 23 627 128
Andel saldo: 57 483
Restløpetid: 31.12.05 -31.12.35
Rentekostnader: 3,13%
Bank: Husbanken
Term: 2
Restgjeld: 53 814 433
Andel saldo: 130 927
Restløpetid: 31.12.05 -31.12.35
Rentekostnader: 3,13%
Bank: BOLIGBANKEN ASA
Term: 4
Restgjeld: 32 645 458
Andel saldo: 79 424
Restløpetid: 10.11.22 -30.09.50
Rentekostnader: 5,70%
Bank: BOLIGBANKEN ASA
Term: 4
Restgjeld: 1 976 007
Andel saldo: 4 807
Restløpetid: 30.06.23 -31.12.50
Rentekostnader: 5,70%
Borettslag har inngått avtale om fastrente i 10 år fra 1.7.22 på lån i Husbanken.
Fast renter 3,126% for 10 år gjelder fra 01.7.22
Fast renter 3,126% for 10 år gjelder fra 01.7.22
Lån til søppelavsug
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
Styreleder informerer om at det er planer om å ta opp fellesgjeld mtp. rørfornying. Rør er fra byggeår, og
det er nødvendig å gjøre en fullstendig rehabilitering (strømpe - vil ikke berøre baderom). Styret er i
anbudsprosess med tilbydere på totalentreprise nå, så styreleder har ingen eksakt sum å komme med.
Anslagsvis vil styreleder si 15 - 20 mill. totalt, antagelig nærmere det sistnevnte.
ÅrsregnskapInntekter
Driftsinntektene for 2022 var på til sammen kr. 25 364 274,- mot budsjettert kr.24 949 792,- Dette skyldtes
hovedsakelig av andre inntekter (vaskeri, utleie av lokale, antenneleie basestasjon (ICE, Telenor) og
tilskudd fra BORI fondet).
Kostnader
Driftskostnadene for 2022 var på til sammen kr. 17 506 054,- mot budsjettert kr. 16 409 047,-. Avviket
skyldes pga. blant annet av reparasjon og vedlikehold.
Resultat
Årets resultat vises i resultatregnskapet som et overskudd.
Forsikring med polisenummerIf Skadeforsikring
Polisenummer: SP1855910.2.1
Som hovedregel dekkes de fleste skader på bygningen, så sant skaden er plutselig og upåregnelig.
Manglende vedlikehold er ikke en forsikringssak.
Skadedyr
Forsikringen dekker skade voldt av ulike innsekter. For utfyllende informasjon, se forsikringsvilkårene.
Forsikringen dekker også bekjempelse av mus og rotter i bygningen etter påvist aktivitet. Styret blir
kontaktet dersom det har oppstått skader på bygningen.
Ved skade i boligen skal beboerne straks ta kontakt med styreleder. Utenfor kontortid gis det melding til
borettslagets styreleder/vakttelefon.
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 633 410,-
Som sekundærbolig Kr. 2 406 958,-
BorettslagBorettslag: LØVENSTAD BORETTSLAG A/L, Orgnr: 953303787
Løvenstad Borettslag ble stiftet 04.09.1962 og har organisasjonsnummer 953 303 787. Borettslaget
består av 363 boligseksjoner, fordelt på 12 bygninger. I tillegg er det 03 næringsseksjoner.
Eiendommen har gnr. 106 bnr. 205 i Rælingen kommune.
Borettslaget disponerer et selskapslokale som leies ut til beboere.
Forretningsfører er BORI BBL. Borettslaget er tilknyttet BORI BBL.
Revisor er statsautorisert revisor SLM Revisjon AS, Lillestrøm.
Borettslaget har hjemmeside, www.lovenstadbrl.no. Hjemmesiden er oppdatert med løpende
informasjon om daglig drift i Brl.
Styrets arbeid
- Drenering rundt Løvenstadvegen 2, en jobb som har vært krevende for styret da firmaet som startet
jobben ble kjøpt opp og en annen aktør sluttførte jobben.
- Vedlikeholds spyling: spyling rør, hovedstamme og grener ble utført høsten 2022.
- Våren 2023 blir alle elektroarbeidene i borettslaget sluttført. Det gjenstår kun 2 hovedtavler og de er blitt
lovet montert i april 23.
- Brannforebyggende tiltak. Det vil bli montert opp røykvarslere i alle lavblokkene og også satt inn
pulverapparat. Dette skal utføres våren 2023.
- Det har vært mange vannlekkasjer i borettslaget siste året. Dette kommer av at rørene er fra 1960 tallet.
Dette er en sak styret vil jobbe med fremover. Rørrenovering innebærer store kostnader for borettslaget
så i den forbindelse må vi låne penger for å få utført dette. Dere vil bli holdt orientert om dette og nytt
låneopptak må tas på en GF.
- Styret har nå leid inn vaktmester i 100 % stilling fra 1.8.23. Han vil stå for alt sommervedlikeholdet i
borettslaget i tillegg til vanlige vaktmester oppgaver. I den forbindelse er det kjøpt en garasje for kr 150
000,- fra garasjelaget som vaktmesteren skal bruke til bl. a. gressklipper og utstyr. Garasjen er
borettslagets eiendom.
- Styret har mottatt en del klager på snøryddingen sist vinter. Styret har innhentet anbud på snørydding og
fra vinteren 2023-2024 er kontrakt med nytt firma er skrevet.
- Lørenskog Dental har sagt opp leieavtalen i høyblokka. Ny leietager her blir Rælingen Pizza som
allerede har lokaler her. Ny leiekontrakt til Løvenstad Pizza er undertegnet.
- Dugnad våren 2022.
- Juletretenning for beboerne 27 november 2022 med servering og underholdning.
- Styret har gitt ut Løvenstadblekka hvor beboerne har fått informasjon om det viktigste som har skjedd. I
tillegg finnes info om borettslaget på hjemmesiden. Lovenstadbrl.no
- Styret har i juni 2022 bundet renten i husbanken, ny rente 3,126% i 10 år.
Innkomne forslag
Avvikle drift av vaskeriene
Forslag fra styret: Avvikle drift av vaskeriene. I borettslaget har vi 14 vaskerier fil sammen. I første kvartal
2023 var det 43 av 363 beboere som benyttet seg av vaskeriene (styret har registrert beboere ved salg av
påfyll fil vaskekort).
Reparasjon og vedlikehold 2022: Kr. 172.000,00
Inntekter fra salg av vaskekort 2022: Kr. 143.000,00
I fillegg kommer forbruk av vann/strøm
Dette medfører at vi går i tap på drift av vaskeriene. Maskinene begynner å bli tilårskomne og vil kreve mer
service/vedlikehold i tiden som kommer. For å holde kostnadene nede har det blitt flyttet maskiner
mellom vaskeriene - da enkelte vaskerier har 2 maskiner. Dette medfører også kostnader fil frakobling,
flytting og montering. Å erstatte med ny maskin har en kostnad på kr. 80-100.000,00 per maskin. I enkelte
blokker er det kun 1-2 beboere som benytter vaskeriet. De fleste som kjøper vaskekort gir også uttrykk for
at de har vaskemaskin i leiligheten, men benytter vaskeriene fil større vask mv.
Forslag fil vedtak, alternativ 1: Vi reduserer antall vaskerier i borettslaget til 3 (vaskeriene blir i
Løvenstadtorget 6-11, Ragnhild Jølsensveg 40 og Løvenstadvegen 12). Det vil bli nødvendig med
kostnadsøkning per vask/tørk, med bakgrunn i kjente kostnads- og investeringsbehov. Forslag fil vedtak,
alternativ 2: Vi avvikler drift ved vaskeriene innen utgangen av 2023. Maskiner som ikke fungerer vil ikke få
service/vedlikehold i denne perioden. 5.2
Forslag til vedtak, alternativ 2:
Vi avvikler drift ved vaskeriene innen utgangen av 2023. Maskiner som ikke fungerer vil ikke få service/
vedlikehold i denne perioden.
Vedtak: Ikke godkjent
Forslag til vedtak, alternativ 1:
Vi reduserer antall vaskerier i borettslaget til 3 (vaskeriene i Løvenstadtorget 6-11, Ragnhild Jølsensveg
40 og Løvenstadvegen 12). Det vil bli nødvendig med kostnadsøkning per vask/tørk, med bakgrunn i
kjente kostnads- og investeringsbehov.
Vedtak: Godkjent
Inngå avtale med parkeringsselskap
Forslag fra styret: Styret ønsker å fremme forslag om å inngå avtale med parkeringsselskap om
parkeringskontroll på borettslagets område. Formålet er å sikre at bruken av
fellesarealer/parkeringsarealer fungerer optimalt. Det er en økende utfordring at utenforstående parkerer
på gjesteparkeringsplasser (skal ikke besøke i borettslaget), videre opptas gjesteparkeringsplasser ofte
av beboeres samboere/kjærester - som ikke leier ledig plass. Vi finner det ugreit at enkelte beboere gjør
rett for seg og leier ledig plass, mens andre finner det for godt å utnytte gjesteparkeringen. Styret har ikke
kapasitet fil å følge opp gjesteparkeringsplasser/feilparkering. Styret ønsker å engasjere
parkeringsselskap med avtale om 3 døgn parkering, med påfølgende 2 døgn karantene. Forslaget
gjelder gjesteparkeringsplasser og områdene utenfor oppmerkede plasser.
Forslag fil vedtak: Styret får generalforsamlingens fullmakt fil å inngå avtale med parkeringsselskap.
Forslag til vedtak:
Styret får fullmakter av generalforsamlingen til å inngå avtale med parkeringsselskap.
Vedtak: Godkjent
Andelseiernes vedlikeholdsplikt
1) Den enkelte andelseier skal holde leiligheten, og andre rom og annet areal som hører leiligheten til, i
forsvarlig stand og vedlikeholde slikt som inngangsdør til leiligheten, vinduer, rør etter leilighetens første
stoppekraner, sikringsskap fra og med første hovedsikring/ inntakssikring, ledninger med tilbehør,
varmekabler, inventar, utstyr inklusive vannklosett, varmtvannsbereder og vask, apparater og innvendige
flater. Våtrom må brukes og vedlikeholdes slik at lekkasjer unngås. Dersom andelseier ønsker å skifte
inngangsdør til boligen stilles det krav til valg av dør type og farge. Borettslagets samtykke skal innhentes
i god tid før slike arbeider gjennomføres.
(2) Vedlikeholdet omfatter også nødvendige reparasjoner og utskifting av slikt som rør, sikringsskap fra
og med første hovedsikring/ inntakssikring, ledninger med tilbehør, varmekabler, inventar, utstyr inklusive
slik som vannklosett, varmtvannsbereder og vasker, apparater, tapet, gulvbelegg, vegg-, gulv- og
himlingsplater, skillevegger, listverk, skap, benker og innvendige dører, inklusiv inngangsdør til leilighet
med karmer. Dersom det oppstår skade på inngangsdøren til leiligheten, slik at døren må byttes ut eller
repareres, skal andelseieren melde fra til styret som melder saken inn til borettslagets
forsikringsselskap. Dersom skaden dekkes, skal forsikringsselskapet foreta oppgjør med fradrag for
egenandel. Om skaden skyldes uforutsette hendelser, som brann, innbrudd eller inngripen fra nødetater
m.v., skal egenandelen dekkes av borettslaget.
(3) Andelseieren har også ansvaret for opp staking og rensing av innvendig kloakkledning både til og fra
egen vannlås/ sluk og fram til borettslagets felles hovedledning.
(4) Andelseieren skal holde boligen fri for insekter og skadedyr.
(5) Vedlikeholdsplikten omfatter også utbedring av tilfeldig skade, herunder skade påført ved innbrudd og
uvær.
(6) Oppdager andelseieren skade i boligen som borettslaget er ansvarlig for å utbedre plikter
andelseieren straks å sende melding til borettslaget.
(7) Borettslaget og andre andelseiere kan kreve erstatning for tap som følger av at andelseieren ikke
oppfyller pliktene sine, jf. borettslagsloven § 5-13 og § 5-15.
Utsmykning/solavskjerming mv.
Utvendig utsmykning som balkongkasser og balkongflagg må bestilles av borettslaget, og festes på
godkjent måte. Annen utsmykning og utvendig solavskjerming er ikke tillatt montert.
Lufting av tøy
a) Av hensyn til naboene skal risting av tøy utover balkongkanten ikke foretas.
b) Tøy til tørking eller lufting skal ikke henge ut av vinduer eller balkonger.
Navnemerking
a) Porttelefon og postkasse skal være merket med standard navneskilt i hvit bunnfarge med sort skrift.
b) På skilt over porttelefon i lavblokkene kan beboere selv sette opp egne navnelapper. Skilt skal ikke
skrives direkte på.
Skilt for postkasse skal ikke inneholde mer enn 4 linjer. Første linje skal inneholde teksten" Leil.nr." og
andelsnummeret. Eksempel: Leil.nr. 999
Andre linje skal inneholde andelshavers fulle navn eller initialer på fornavn for de som ikke ønsker fullt
navn. 3 og 4 linje kan inneholde navn på andre i husstanden.
c) Når ny andelseier flytter inn, bestilles og monteres det automatisk navneskilt til både port telefon og
postkasse i henhold til punkt 8 a og b. Dette utføres av og belastes borettslaget. Ved senere endring av
postkasse eller porttelefonskilt, belastes den enkelte andelseier.
d) Navneskilt på inngangsdør må ikke festes på en slik måte at den reduserer brannsikkerheten døren er
ment å ivareta. Lim og andre typer løsninger som ikke penetrerer dørbladets overflate skal benyttes.
Balkonger - innredning og innvendig vedlikehold
a) Innvendig vedlikehold som maling av tak og vegger, samt beising av gulv er den enkelte beboers
ansvar. Likeledes kan den enkelte innrede balkongene etter eget ønske og behov. Det må imidlertid ikke
under noen omstendighet lages hull i balkongenes faste rammeverk, takplater, front - og sideplater eller
brannvegger.
Bruk av grill
a) Godkjent elektrisk grill tillates brukt på verandaen. Kull/gassgrill tillates ikke brukt inne på verandaene,
men kan selvsagt brukes på fellesområder og hageparseller lengst mulig unna blokkene.
b) Ved bruk av grill må sikkerhetsregler som gjelder det enkelte apparat tillegges vekt og følges.
c) Forøvrig må alle som griller så vel på verandaene som på bakkeplan vise tilbørlig hensyn til sine
naboer, slik at sjenerende røyk ikke blir til unødvendig ulempe for andre.
Vaktmestertjeneste
Borettslaget har avtale med Uterom om vaktmestertjeneste
Renhold
Firmaet Trappevask service AS er engasjert til å vaske fellesarealene
Vektertjeneste/kameraovervåkning
Borettslaget har avtale med Verisure om vektertjeneste/alarm på styrekontoret.
Kabel TV/Bredbånd
Tjenesten(e) leveres av TELIA. Kabel-TV-dekoder/annet utstyr skal stå igjen i boligen ved flytting.
ForretningsførerBORI BBL
StyregodkjenningKjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan
ikke nektes uten saklig grunn.
ForkjøpsrettDet foreligger forkjøpsrett for borettslagets/ boligaksjeselskapets medlemmer. Forhåndsavklaring er
igangsatt. Ta kontakt med megler eller forretningsfører for ytterligere opplysninger om meldefristen.
Tekniske installasjoner- En stk HDTVR (dekoder med opptak) følger leiligheten ved salg.
DyreholdI følge husordensreglene er det tillat å holde 1-en hund eller 1-utekatt pr. husstand på betingelse av at det
inngås skriftlig kontrakt med borettslaget. Kontrakten regulerer forholdet mellom partene. Hold av innekatt
berøres ikke av forannevnte. Se husordensreglene for nærmere bestemmelser vedrørende av ansvar og
oppfølging av dyrehold.
DiverseKun integrerte hvitevarer medfølger handelen. Se forøvrig vedlagte løsøreliste.
Kjøl/frys og vaskemaskin kan overtas etter avtale med selger.
AnnetStyreleder informerer om at det er planer om å ta opp fellesgjeld mtp. rørfornying. Rør er fra byggeår, og
det er nødvendig å gjøre en fullstendig rehabilitering (strømpe - vil ikke berøre baderom). Styret er i
anbudsprosess med tilbydere på totalentreprise nå, så styreleder har ingen eksakt sum å komme med.
Anslagsvis vil styreleder si 15 - 20 mill. totalt, antagelig nærmere det sistnevnte.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Hjemmelsopplysninger
Rettighetshavere til eiendomsrett
1966/101870-1/8 Hjemmel til eiendomsrett
18.05.1966
Vederlag: NOK 0
KJØPER: Løvenstad Borettslag A/L
Org.nr: 953303787
Heftelser
1972/101039-1/8 Obligasjon
29.02.1972
BELØP: NOK 7.030.850
Panthaver: Rælingen Boligbyggelag A/L
Lnr: 1481535
OBLIGASJON - FELLESOBLIGASJON FOR BORETTSINNSKUDD
Gjelder denne registerenheten med flere
1996/3698-1/8 ** Prioritetsbestemmelse
19.03.1996
veket for: OBLIGASJON 1995/16697-1/8
2005/172004-1/200 ** Prioritetsbestemmelse
16.11.2005
veket for: PANTEDOKUMENT 2005/12512-1/8
2005/172004-2/200 ** Prioritetsbestemmelse
16.11.2005
veket for: PANTEDOKUMENT 2005/12514-1/8
2005/12512-1/8 Pantedokument
05.08.2005
BELØP: NOK 85.000.000
Panthaver: HUSBANKEN
Org.nr: 942114184
Gjelder denne registerenheten med flere
2005/12514-1/8 Pantedokument
05.08.2005
BELØP: NOK 37.516.000
Panthaver: HUSBANKEN
Org.nr: 942114184
Gjelder denne registerenheten med flere
2021/611918-1/200 Bestemmelse om elektriske ledninger/kabler
26.05.2021 21:00
Rettighetshaver:ELVIA AS
Org.nr: 980489698
Bestemmelse om stedsvarig rett til bygging, drift, vedlikehold og fornyelse
Bestemmelse om transport og ferdsel
Bestemmelse om byggeforbud og beplantning
2022/1268401-1/200 Pantedokument
08.11.2022 13:18
BELØP: NOK 33.717.324
Panthaver: BOLIGBANKEN ASA
Org.nr: 914827841
Gjelder denne registerenheten med flere
Elektronisk innsendt
2023/678370-1/200 Pantedokument
27.06.2023 13:58
BELØP: NOK 2.000.000
Panthaver: BOLIGBANKEN ASA
Org.nr: 914827841
Gjelder denne registerenheten med flere
Elektronisk innsendt
Grunndata
1966/100892-1/8 Registrering av grunn
08.03.1966
Denne matrikkelenhet opprettet fra:Knr:3224 Gnr:106 Bnr:8
2020/1627992-1/200 Omnummerering ved kommuneendring
01.01.2020 00:00
2024/138700-1/200 Omnummerering ved kommuneendring
01.01.2024 00:00
Rettigheter på andre eiendommer
Rettigheter på 3224-106/8
Rettigheter i eiendomsrett
1966/101108-1/8 Bestemmelse om bebyggelse
22.03.1966
rettighetshaver:Knr:3224 Gnr:106 Bnr:205
Rettigheter på 3224-106/201
Rettigheter i eiendomsrett
1966/101110-1/8 Bestemmelse om bebyggelse
22.03.1966
rettighetshaver:Knr:3224 Gnr:106 Bnr:205
UtleieIht. brl. § 5-4 (2) har andelseieren mulighet til korttidsutleie i opptil 30 dager i løpet av året. Andelseier kan
ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Andelseier kan overlate
boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf.
borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det.
Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas
ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved
spørsmål.
Vei/vann/kloakkEiendommen har adkomst via offentlig vei eller gate.
Eiendommen er tilknyttet offentlig vannforsyning via private stikkledninger.
Eiendommen er tilknyttet offentlig avløpsnett via private stikkledninger.
ReguleringEiendommen er regulert til bolig/forretning i reguleringsplan.
Kommuneplaner:
Rælingen kommune vedtok en ny kommuneplan 15.02.2023 som gjelder frem til 2033. Planen styrer
hvordan det kan bygges og fortsettes på eiendommer som er omfattet av planen. For mer informasjon om
nærmere bestemmelser, se link (Rælingen kommune):
https://webhotel2.gisline.no/GisLinePlanarkiv/3224/247/Dokumenter/247-bestemmelser.pdf
Reguleringsplaner:
Eiendommen er regulert til bolig/forretning, torg og parkeringsplass i hht. reguleringsplan Løvenstad og
Løvenstad bo- og omsorgssenter. Reguleringsplanen ble vedtatt 11.11.98 i kommunestyret. For mer
informasjon om nærmere bestemmelser, se link:
https://webhotel2.gisline.no/GisLinePlanarkiv/3224/142/Dokumenter/142_regbest.pdf
Reguleringsplaner under arbeid:
Det er en områdereguleringsplan under arbeid, og planlegging er igangsatt. Løvenstad skal omformes
og fornyes, for å legge til rette for en god tettstedsutvikling. Rælingen kommune har startet arbeidet med
en områdereguleringsplan for Løvenstad. For mer informasjon, se link:
https://www.ralingen.kommune.no/artikkel/lovenstadutviklingen
På kommuneplankartet er Løvenstadtorget markert med "Sentrumsformål - nåværende". Løvenstad torg
med høyblokk og bakenforliggende blokkbebyggelse har blitt klassifisert som kategori 2-3 kulturminne.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 2 700 000,- (Prisantydning)
kr 272 641,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 2 972 641,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Forhåndsvarsling av forkjøpsrett)
--------------------------------------------------------
kr 9 181,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 2 981 822,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 7 150,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 2 988 972,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringDet er ikke tegnet boligselgerforsikring ifbm. salget. Det er likevel utarbeidet en egenerklæring som interessenter bør gjøre seg kjent med før budgivning. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Provisjon (Kr.25 000)
Foto (Kr.3 850)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.2 950)
Oppgjør (Kr.5 500)
Grunnpakke borettslag (Kr.15 500)
Markedspakke 1 (Kr.14 950)
Totalt kr. (Kr.67 750)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer75-23-0137
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingNovum Eiendomsmegling AS
EIE Stovner
Org. nr: 990224463
Stovner senter 3
0913 Oslo
Tlf: 22 30 18 00
Ansvarlig meglerDaglig leder | Eiendomsmegler MNEF | Partner Petter Eia Haavi
SaksbehandlereAlicha Viste
EIE Stovner
Eiendomsmeglerfullmektig
Mob: 96 72 90 62 / E-post: alicha@eie.no