EiendomJulianus Holms veg 30, 7041 Trondheim, Etasje: 3
MatrikkelGnr. 412 Bnr. 431 Snr. 21 i Trondheim kommune
Andel i realsameie
2019/887391-3/200 Opprettelse av realsameie
02.08.2019 21:00
Denne matrikkelenhet har andel i:
Knr:5001 Gnr:412 Bnr:429 3/247
2020/2943869-1/200 Opprettelse av realsameie
31.08.2020 21:00
Denne matrikkelenhet har andel i:
Knr:5001 Gnr:412 Bnr:232 1/97
BoligtypeLeilighet
EierformEierseksjon
ArealerTotalt BRA 79 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 68 kvm
- BRA-b (innglasset balkong): 6 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 5 kvm
ArealPrimærrom: 64 kvm, Bruksareal: 79 kvm, BRA-i: 68 kvm , BRA-e: 5 kvm , BRA-b: 6 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom2
Byggeår2019
TomtEiet tomt
Felles tomt for sameiet opparbeidet med asfaltert vei, diverse beplantninger, plenareal og lekeplass.
Prisantydning4 490 000
TilstandsrapportTakstmann: Jørgen Amtoft
Takstdato: 17.12.24
Takstmanns tilstandsrapport beskriver hvilke bygningsdeler som har tilstandsgrad 1, 2 og 3. Julianus
Holms veg 30 har en tilstandsrapport der 97% av bygningsdelen har TG1, 0% har TG2 og 0% har TG3 og
3% har TGIU (Ikke vurdert).
Se Tilstandsrapporten vedlagt salgsoppgave. Interessenter oppfordres til å gjøre seg kjent med denne.
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 0,- pr. 31.12.23
Andel fellesformue: kr. 11 682,- pr. 31.12.23
Totalpris inkl. omkostningerkr 4 490 000,- (Prisantydning)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 545,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 545,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 112 250,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum: 4 490 000,-))
--------------------------------------------------------
kr 113 540,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 603 540,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 613 490,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 3 211,- pr. mnd.
Det gjøres oppmerksom på at vedlikehold, tiltak fra eierseksjonssameiet etc. kan medføre en økning i
felleskostnadene. Det er dog normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.
Felleskostnadene ble økt sist 01.01.25.
Felleskostnad inkludererFelleskostnadene dekker drift og vedlikehold, forretningsførsel, felles bygningsforsikring, kontigent til
fellessameiet LA65, elektroniske fellesavtaler, parkering m.m.
Kommunale avgifterKr. 14 856 pr. år
Det ble fakturert kr 1 238,- for kommunale avgifter i 2024. Vi gjør oppmerksom på at beløpet kan ha økt etter årsskiftet. Kommunale avgifter og gebyrer kan avvike fra en termin til en annen.
EierRita Marie Øvergård
Linn Anita Øvergård
BeskrivelseEIE eiendomsmegling ved Daniel Lanto har gleden av å presentere Julianus Holms veg 30 - en stilfull og
moderne 3-roms leilighet i hjertet av Lade. Her bor du i et svært attraktivt område med kort vei til alt du
trenger, flotte turstier og en idyllisk badestrand.
Høydepunkter:
- Moderne 3-roms selveierleilighet fra 2019
- Praktisk og funksjonell planløsning
- God takhøyde i stuen
- Egen parkeringsplass i kjeller med heis direkte til leiligheten
- Innglasset balkong
- Lite innsyn til både leilighet og balkong
- Kjøkkeninnredning fra JKE Design
- Lave felleskostnader
- Trygt og stille nabolag
- Bod i kjeller, i tillegg til innvendig bod
- Ca. 12 minutter med buss til Midtbyen
- Ca. 3 minutter gange til Ladestien med grill- og solmuligheter
- Gangavstand til Leangen togstasjon
- Gangavstand til Sirkus og City Lade
Velkommen!
ParkeringLeiligheten disponerer en parkeringsplass i kjeller, dette er en handicapparkering.
Dersom en sameier har behov for parkeringsplass tilpasset funksjonshemmede, kan styret pålegge
sameierne å stille til disposisjon sin plass. Dette gjelder bare i tilfeller der sameieren med
funksjonshemning disponerer en annen parkeringsplass i parkeringskjelleren under sameiets eiendom,
og bruksoverlatingen skal skje mot at den sameier det gjelder får rett til bruk av denne
parkeringsplassen.
Det er et vilkår at vedkommende med funksjonshemning kan dokumentere at han eller hun på grunn av
funksjonshemning har tillatelse fra kommunen til "Parkering for forflytningshemmede" eller annen
tilfredsstillende dokumentasjon. Styret i Garasjesameiet LA65 behandler eventuelle henvendelser
vedrørende ovenstående ordning. Styrets avgjørelse skal være basert på henvendelse fra sameierne, og
styret skal ikke selv initiere bruk av ordningen.
En sameieandel med rett til parkeringsplass kan, med mindre den overføres sammen med seksjon i
bebyggelsen, ikke overføres til andre enn seksjonseiere/andelseiere enn i Sameiet Lade Idyll, Sameiet
LA65 eventuelt andre eiendommer med rettigheter iht § 3 i vedtektene. For mer informasjon, se vedlagte
vedtekter.
BeliggenhetLeiligheten ligger sentralt til på Lade, med nærhet til det aller meste.
Servicefunksjoner:
På Lade er ikke servicetilbud en mangelvare. Her har du et rikt tilbud på alt fra store kjøpesentre og
bransjeforretninger til restauranter, kafeer og dagligvare. Av kjøpesentre har du City Lade og Lade Arena
med et utvidet tilbud på detaljhandel. I tillegg har du Ladetorget med bla. dagligvare, apotek og frisør. Det
som er så ekstra fint er at alt du trenger i hverdagen er innen gangavstand.
Offentlig kommunikasjon:
Det er her et godt utbredt busstilbud med hyppige avganger. Buss nr. 20 og 13 går fra like ved leiligheten,
samt metrobuss med hyppige avganger. Du vil også ha kort avstand til Leangen Stasjon.
Skole og barnehage:
Lade skole har lenge hatt et godt omdømme for dyktige lærere og godt tilrettelagte dager for barna. Dette
er per tidspunkt en grunnskole med 1.-10 trinn. Nye Lade skole er nå ferdig og skal være en barneskole
for 750 elever, samt avdeling for 40 minoritetsspråklige elever og idrettshall. I første omgang skal det
være skole for 1.-10. trinn, med endring til 1.-7.trinn når ny ungdomsskole på Lilleby står ferdig.
På Lade har du et utbredt tilbud av barnehager. Lade barnehager består av Korsvika, Østmarkneset og
Stabburet barnehage. Her får du et barnehagetilbud som ønsker å få til en helhetlig oppvekst til det beste
for de små. Det betyr at de 3 barnehagene jobber sammen om et felles pedagogisk grunnsyn. Ladestien
barnehager består av Ladesletta og Tiriltoppen barnehage. Ladestien barnehager er grønt
flagg-sertifisert, og begge barnehagene har relasjonsarbeid, vennskap og felleskap som viktigste fokus.
Treningstilbud:
Lade idrettsanlegg er byens største arena for fotballaktivitet. Her arrangeres årlig Scandia Cup, og er året
rundt et populært mål for trening og gøyale aktiviteter. Idrettsanlegget har over tid blitt videreutviklet og
forbedret, og holder nå bane for flere ballaktiviteter, som bla. basketball og volleyball. Ladestien er en
ypperlig destinasjon for fine joggeturer. Om du foretrekker å trene innendørs har du flere gode
treningssentre å velge mellom, som Impulse, Speed, 3T Leangen, Flex Gym, Fresh Fitness og CrossFit.
Turmuligheter - Ladestien:
Langs sjøen kan du spasere langs idylliske Ladestien, som er et av de mest populære utfartsområdene i
Trondheim. Ladestien passer utmerket til gå- og joggeturer, samt at deler av stien er velegnet til sykkel og
barnevogner. Det finnes mange gode muligheter for rasteplasser, enten du besøker Sponhuset,
Ladekaia Kafé eller setter deg på en av de mange bordene langs stien. Her finner du de fleste av
Trondheims strender, som bla. Ringvebukta, Djupvika og Korsvika, og er ypperlige til bading. Det er også
flere flotte gressområder for soling og rekreasjon, sandvolleyballbane, ballplasser og lekeplasser. Du
kan også se flere krigsminner langs stien; rester etter underjordiske huler, fundament for
kanonoppstillinger og løpeganger. Ladestien byr på den aller tidligste våropplevelsen i Trondheim. Dette
er en utrolig fin turdestinasjon og byr på fine opplevelser og vakker natur med fantastisk utsikt utover
fjorden - må oppleves!
TomtEiet tomt,
Selveierleilighet tilhørende Sameiet LA65 beliggende på Lade, Trondheim kommune. Felles tomt for
sameiet opparbeidet med asfaltert vei, diverse
beplantninger, plenareal og lekeplass. Felles trappeoppgang med callinganlegg og heis.
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Skole/barnehageDersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med
barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.
InneholderLeilighet beliggende i byggets 3. etasje.
Adkomst til leiligheten via felles trappegang. Oppgangen har callinganlegg.
Leiligheten består av: Entré/gang, bad, bod, to soverom og stue/kjøkken.
Utgang fra stue/kjøkken til innglasset balkong
ByggemåteLeilighetsbygg oppført i 2019. Grunnmur og bærende konstruksjoner i hovedsak av betong. Fundamentert
på ukjent byggegrunn. Bygget er oppført
med parkeringsanlegg i nederste etasje. Yttervegger av betong/trekonstruksjoner. Utvendige fasader av
fasadeplater og synlig murverk.
Etasjeskillere av betong. Flatt tak (ikke besiktiget). Leiligheten har entrédør med brannklasse EI30 og
lydklasse Rw 38dB. Vinduer og balkongdør
med karmer av tre, og tre-lags glass. Oppvarming med vannbåren varme tilkoblet varmesentral. Øvrig
oppvarming med elektrisitet. Mekanisk
balansert ventilasjon.
Informasjon om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport.
For ytterligere informasjon om byggemåte se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Det er viktig at
interessenter setter seg grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de opplysninger som
tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å kontakte
bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.
BoderBoligen disponerer en bod i kjeller opplyst å være ca. 5 m², ifølge huseier. Boden var ikke tilgjengelig på
befaringen og er derfor ikke oppmålt. Det
tas ikke ansvar for feilaktige opplysninger vedrørende arealets størrelse.
StandardKjøkken
Kjøkkenet har en åpen løsning med innredning fra JKE Design, som er original fra byggeåret.
Innredningen har glatte fronter og en benkeplate av laminat. Kjøkkenet er utstyrt med en nedfelt
oppvaskkum og kjøkkenarmatur, samt benkebelysning og stikkontakter over kjøkkenbenken for økt
funksjonalitet. Det inkluderer integrerte hvitevarer som stekeovn, platetopp, oppvaskmaskin og et
kjøleskap med fryser. Det er vegghengt ventilator med komfyrvakt. Ventilatoren er plassert i overskapet og
drives av det balanserte ventilasjonsanlegget. Vannrørene er av typen rør-i-rør-system, og synlige
avløpsrør er laget av plast. Gulvflatene er belagt med parkett, mens vegger og himling har malte flater
som gir et moderne og stilrent uttrykk.
Bad
Badet er fra byggeåret og har flislagt gulv med gulvvarme samt flislagte vegger. Himlingen er malt, noe
som gir et moderne og rent uttrykk. Innredningen består av en vegghengt servantinnredning med en
ovenpåliggende servant og tilhørende armatur. Over servanten er det et speil med sidelys og en
stikkontakt. Dusjhjørnet er utstyrt med dører og et vegghengt dusjarmatur, mens toalettet også er
vegghengt for en stilren løsning.
Vannrørene er av typen rør-i-rør-system, og synlige avløpsrør er laget av plast. Ventilasjonen ivaretas av et
mekanisk avtrekk med ventil i himlingen. Badet har også opplegg for vaskemaskin, noe som gir praktiske
løsninger for hverdagsbruk.
Øvrige rom
De øvrige rommene har gulvflater belagt med parkett, mens vegger og himling er malt i nøytrale og
moderne farger. Innerdørene har glatte overflater som gir et enkelt og stilrent preg. Ventilasjonen er
mekanisk balansert og bidrar til et godt inneklima. Oppvarmingen skjer gjennom vannbåren varme som
er tilkoblet en sentral varmeanlegg, noe som gir en jevn og energieffektiv oppvarming.
Takhøyder er målt på tilfeldige steder i boligen.
I stue, soverom og gang er takhøyden målt til 2,30 - 2,68 meter og på bad er takhøyden målt til 2,30 meter.
Tekniske anlegg, VVS anlegg
Vannrør med rør-i-rør system. Vanninntaksrør i plast. Leilighetens stoppekran er plassert i fordelerskap.
Synlige avløpsrør i plast. Stakeluke er ikke lokalisert, og derfor heller ikke undersøkt. Det er ikke kjent om
stakeluke er etablert. Fordelerskap for rør-i-rør system er plassert i bod. Leiligheten er tilknyttet felles
varmtvann. Leiligheten er i hovedsak oppvarmet med vannbåren varme tilkoblet varmesentral. Balansert
ventilasjon (fra byggeår) med ventilasjonsaggregat plassert i bod
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger ferdigattest datert 2020, som gjelder Julianus Holms veg 28, 30 og 32. Attesten gjelder for
oppføring av 3 leilighetsblokker med tilhørende infrastruktur og parkeringskjeller.
Fylkesmannen har behandlet klage over vedtak av kommunen om ferdigattest for tre leilighetsblokker
med tilhørende infrastruktur. Sameiet i to av blokkene klagde på vedtaket, og påpekte at diverse
dokumentasjon manglet, i tillegg til mangler ved branndører, fukt og vannskader. Det var krevd utbedring
før tilbakeholdt beløp skulle frigis, og det ble anført at ferdigattest ikke kunne utstedes. Fylkesmannen har
vurdert saken og ikke funnet at det foreligger mangler som gjør at vilkårene for å få utstedt ferdigattest ikke
er oppfylte, jf. pbl. § 21-10. Fylkesmannen har kommet til at kommunens vedtak stadfestes.
Konferer megler ved spørsmål.
Megler har mottatt byggetegninger fra rammesøknaden, datert 2016.
Denne stemmer over ens med dagens bruk av boligen.
Elektrisk anleggDet er foretatt en forenklet vurdering av det elektriske anlegget. Vurderingen omfatter ikke
funksjonstesting, eller kontroll av skjult anlegg. Det legges
vekt på at den bygningssakyndige ikke er elfagmann. Vurderingen er derfor begrenset til visuelle
vurderinger og eiers informasjon. På generelt
grunnlag anbefales det alltid å gjennomføre en utvidet el-kontroll.
Sikringsskap med automatsikringer plassert i bod.
Boligen har hovedsakelig skjult elektrisk anlegg.
Etter forenklet vurdering er det elektriske anlegget gitt TG1. Det er gjennomført en forenklet vurdering av
det elektriske anlegget, uten at det er
registrert åpenbare avvik. Med bakgrunn i at det ikke har vært utført el-tilsyn/utvidet el -kontroll av boligen i
løpet av de siste fem år, anbefales det på et generelt grunnlag at dette gjennomføres.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingOppvarmingen i leiligheten skjer primært med vannbåren varme tilkoblet en sentral varmeanlegg, mens
øvrig oppvarming suppleres med elektrisitet.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter C
Kommunale avgifterKr. 14 856 pr. år
Det ble fakturert kr 1 238,- for kommunale avgifter i 2024. Vi gjør oppmerksom på at beløpet kan ha økt etter årsskiftet. Kommunale avgifter og gebyrer kan avvike fra en termin til en annen.
Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og
eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.
EiendomsskattEiendomsskatt ble beregnet til kr 6 318,- i 2023.
Det er eiendomsskatt på boliger/fritidsboliger/eiendommer i Trondheim kommune. Faktura for
eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på faktureringstidspunktet. Ved
eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg imellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 3 211,-
pr.mnd.
Felleskostnadene dekker drift og vedlikehold, forretningsførsel, felles bygningsforsikring, kontigent til fellessameiet LA65, elektroniske fellesavtaler, parkering m.m.
Opplyste fordeling gjelder 2024, og er ikke oppdatert etter 2025 fra forretningsfører:
Felleskostnad driftsdel kr 1 399,-
Bod kr 162,-
Elektroniske fellesavtaler kr 445,-
Kontingent Fellessameiet LA65 kr 391,-
Parkering kr 430,-
Totalsum per januar er 3 211,-, som avviker fra nevnte oppsett. Parkering utgjør per 10.01.25 kr 460,-.
Spesifikasjon av fellesgjeldSameiet har ingen fellesgjeld per tid.
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapSameiet LA65 hadde i 2023 driftsinntekter på kr 1 416 330,-, samt driftskostnader på kr 1 487 218,-. Dette
resulterte i et negativt årsresultat etter finansinntekter og -kostnader på kr -62 782,-. Årets største
utgiftspost var kontigent/felleskostnader, drifts- og serviceavtaler og elektroniske fellesavtaler.
Underskuddet ble dekt med annen egenkapital.
Fellessameiet LA65 hadde i 2023 driftsinntekter på kr 395 760, samt driftskostnader på kr 397 999,-.
Dette resulterte etter finansinntekter - og kostnader i et årsresultat på kr 4 189,-.
Garasjesameiet LA65 hadde i 2023 driftsinntekter på kr 726 532,-, samt driftskostnader på kr 857 341,-.
Dette resulterte i et underskudd etter finansinntekter og -kostnader på kr -123 896,-. Periodisk vedlikehold
utgjorde årets største kostnad. Underskuddet ble dekt med annen egenkapital.
Forsikring med polisenummerIf skadeforsikring nuf
Polisenummer: SP0004550975
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 116 949,-
Som sekundærbolig Kr. 4 467 796,-
Sameie,
Sameiet består av 67 boligseksjoner og har kollektiv avtale med Telenor.
Sameiet er en del av Fellessameiet LA65 og Garasjesameiet LA65.
Det fremgår av fellessameiets vedtekter at formålet er, på vegne av sine sameiere, forvalte felles
uteoppholdsareal, gjesteparkeringsplasser, lekeområder, sykkelparkering, adkomstarealer, felles
utomhus belysning og andre fellesfunksjoner for hele eiendommen gnr. 412 bnr. 232 i Trondheim
kommune. For Garasjesameiet LA65 er definert formål å på vegne av sine sameiere; drive og
vedlikeholde sameiets område med bygninger, installasjoner, innretninger og parkeringsplasser.
Informasjon fra sameiets årsmøte i 2024:
Hovedoppgaven for styret igjennom året har vært å følge opp de avvik vi har meldt til Selvaag Bolig. Her
har de hatt mange befaringer og møter både med advokat, og representanter for Selvaag Bolig og Ruta.
Saksgang for bygningsmessige avvik håndteres ved hjelp av et samarbeid mellom Bjerkan Stav
Advokatfirma, SINTEF AS og Tryg Forsikring AS.
De har meldt mange avvik angående bygningsleveransen til Selvaag Bolig AS og i april 2021 ble det
derfor tatt ut stevning mot Selvaag Bolig AS i anledning alle avvikene. Vedlagt denne stevningen var en
rapport utarbeidet av SINTEF. Selvaag Bolig AS gikk da med på et forlik der de påtok seg å dekke det
meste av utgifter for advokat og konsulenter. For å sikre sameiet mot foreldelse av våre krav, måtte de
stevne Selvaag Bolig atter en gang sist høst, noe som medførte forlik ved at Selvaag Bolig tok på seg
ansvar for utvidede garantier på de arbeider som er utført etter overtakelse og de arbeider som enda ikke
er ferdige.
Angående lekkasjer ned til garasje og kjeller hadde de per årsmøtet 2024 enda ikke lyktes i å fullføre
arbeidet, men de var lovet at det ville bli tatt igjen tidlig i våren 2024. Det skulle gjennomføres omfattende
gravearbeider på hagesiden av Julianus Holms veg 30 og 32.
Konferer megler ved spørsmål; og se vedlagte årsmøtedokument med tilhørende vedlegg.
ForretningsførerTOBB
StyregodkjenningDet er ikke krav til styregodkjenning av ny eier.
Tekniske installasjonerTV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
DyreholdDet er tillatt med dyr i sameiet under forutsetning av at eier aksepterer sameiets regler for dyrehold.
Signert erklæring om dyrehold skal sendes/leveres til styret.
DiverseKun integrerte hvitevarer medfølger handelen. Se forøvrig vedlagte løsøreliste.
Se også egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgave. Interessenter oppfordres til å gjøre seg kjent med
denne.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterKommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd
Følgende tinglyste heftelser følger eiendommen:
2019/333450-1/200 Seksjonering
20.03.2019 21:00
opprettet seksjoner:
snr: 21
formål: Bolig
tillegsdel: Bygning
sameiebrøk: 67/3759
Kommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte
kommunale skatte- og avgiftskrav.
De andre seksjonseierne har panterett i seksjonen for krav mot seksjonseieren som følger av
sameieforholdet.
Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for hver bruksenhet svarer til 2 x folketrygdens grunnbeløp, jfr.
lov om eierseksjoner § 31.
UtleieSeksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av
sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge,
pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes styret.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie
i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til
mellom 60 og 120 døgn. Slik beslutning krever et flertall på minst to tredjedeler av de avgitte stemmene
på årsmøtet.
Vei/vann/kloakkEiendommen har adkomst via offentlig vei.
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger.
Eierseksjonssameiet er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.
ReguleringEiendommen er etter reguleringsplan r20120006, regulert til boligbebyggelse-blokkbebyggelse og
nærmiljøanlegg. Eiendommen er i kommuneplanens arealdel avsatt til boligbebyggelse - Nåværende.
Kopi av situasjonskart og reguleringsbestemmelser er vedlagt salgsoppgave. Vi oppfordrer interessenter
til å gjøre seg kjent med disse.
Vi gjør oppmerksom på følgende reguleringer under arbeid:
Saksnr./PlanID: k20110088/ Lade og Leangen
Hensikten med planarbeidet er å fastsette nye rammer for detaljplanlegging innenfor
utbyggingsområdene på Lade og Leangen.
Saksnr./PlanID: r20210054/Jørgen B. Lysholms vei 62
Hensikten med planarbeidet er å erstatte dagens utdaterte og nedslitte garasjeanlegg for 26 biler med
parkeringskjeller og utnytte det frigjorte arealet til fortetting med boligbebyggelse. Bygningsrådet anser det
som positivt å utnytte muligheten til fortetting ved å erstatte bakkeparkering med parkering under bakken.
Planforslaget legger til rette for en vinkelformet blokkbebyggelse på tre og fire etasjer for inntil 21 boliger
og får en p-kjeller med plass til 58 biler. De 26 p-plassene i dagens garasjeanlegg forsvinner da
garasjen må rives for å gi plass til den nye boligblokka.
Saksnr./PlanID: r20240011/Lade alle 67A og 67D.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 4 490 000,- (Prisantydning)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 545,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 545,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 112 250,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum: 4 490 000,-))
--------------------------------------------------------
kr 113 540,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 603 540,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 613 490,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringDet er ikke tegnet boligselgerforsikring i forbindelse med salget. Det er likevel utarbeidet en
egenerklæring som interessenter bør gjøre seg kjent med før budgivning. Egenerklæringsskjema er
vedlagt salgsoppgaven og interessenter oppfordres til å gjennomgå dette før bud inngis.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Foto (Kr.4 500)
Visningshonorar (Kr.2 990)
Provisjon 0,68 & (minimum Kr. 30 000) - (forutsatt salgssum: 4 490 000,-) (Kr.30 532)
Tilrettelegging (Kr.19 900)
Markedspakke (Kr.16 500)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer133-24-0251
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
EIE vekstEIE AS, og i noen tilfeller eiendomsmeglerforetak som er tilknyttet kjeden EIE eiendomsmegling, har
eierinteresser i selskaper som leverer produkter og tjenester som våre kunder tilbys i forbindelse med
eiendomstransaksjonen. Les mer om dette på https://eie.no/eiendom/eie-investerer
AvdelingNidaros- Eiendomsmegling Sentrum AS
EIE Trondheim sentrum
Org. nr: 831699132
Nedre Bakklandet 58 C
7014 Trondheim
Tlf:
Ansvarlig meglerEiendomsmegler MNEF / Partner Daniel Lanto
SaksbehandlereDaniel Lanto
EIE Trondheim sentrum
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Mob: 93 85 30 70 / E-post: dal@eie.no