Bilde 1 av Garver Ytteborgs vei 107Bilde 2 av Garver Ytteborgs vei 107
Digital salgsoppgave
Garver Ytteborgs vei 107

0977 Oslo • Oslo kommune

Det gjøres oppmerksom på at tjenesten «Spør om boligen» er en betaversjon

Tjenesten er AI-drevet med OpenAI sin GPT-motor, og den kan derfor gi ufullstendige svar og gjøre feil.

Ved å velge å benytte tjenesten bekrefter du å være kjent med at dette er en betaversjon som er under utprøving, og at opplysningene som fremkommer ikke er tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.

Aia Eie profilbildeHei! Jeg er AIA, din digitale meglerassistent ✨

Spør meg om det du lurer på, og jeg skal forsøke å finne svarene for deg.

Du kan bruke et naturlig språk, og stille spørsmål som:

  • "Hvordan er utsikten?"
  • "Er det noe i tilstandsrapporten jeg bør merke meg?"

Takk for tilbakemeldingen!

Det gjøres oppmerksom på at tjenesten «Spør om boligen» er AI-drevet med OpenAI sin GPT-motor, og den kan derfor gi ufullstendige svar og gjøre feil. Opplysningene som fremkommer ved bruk av denne tjenesten er ikke tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.
Prisantydning

kr 2 500 000

Fellesgjeld: kr 141 000Omkostninger: kr 17 431Totalpris: kr 2 658 431
Arealeffektiv 1-roms | Nyere bad | Innglasset balkong | Heis | V.v./fyring/TV/internett inkl. | Perfekt førstegangskjøp!
icon

Unngå doble renteutgifter

Se bladbar salgsoppgaveLast ned denne salgsoppgavenVis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Borettslag
Etasje
7
Internt bruksareal (BRA-i)
31 m²
Bruksareal (BRA)
41 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
2 m²
Innglasset balkong (BRA-b)
8 m²
Fellesutgifter
kr 3 253 / Mnd
Prisantydning
kr 2 500 000
Omkostninger
kr 17 431
Fellesgjeld
kr 141 000
Totalpris
kr 2 658 431
Fellesformue
kr 8 789
Byggeår
1972
Tomt
Eiet tomt 53048 m²
Oppdragsnummer
75240341
card-default

Houssam Ben Zrelli

Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner
Les om Houssam
Visninger
Onsdag 21. aug.
17:00 - 18:00
Meld deg på visning
Meld interesse

Få informasjon og oppdatering om denne boligen

Meld interesse
Prisantydningkr 2 500 000,-
Fellesgjeldkr 141 000,-
Pantattest kjøperkr 200,-
Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverkkr 500,-
Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverkkr 500,-
Gebyr for å forhåndsvarsle forkjøpsrettkr 7 981,-
Boligkjøperpakke (valgfritt)kr 8 250,-
  
Totalpris kr 2 658 431
Eiendom
Garver Ytteborgs vei 107, 0977 OSLO, Etasje: 7

Matrikkel
Andelsnr. 827 Orgnr. 948515571 i Oslo kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Borettslag

Arealer
Totalt BRA 41 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 31 kvm
- BRA-b (innglasset balkong): 8 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 2 kvm

Areal
Primærrom: 31 kvm, Bruksareal: 41 kvm, BRA-i: 31 kvm , BRA-e: 2 kvm , BRA-b: 8 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Byggeår
1972

Tomt
Eiet tomt 53048 kvm

Prisantydning
2 500 000

Tilstandsrapport
Takstmann: Eirik H. Brynhildsen Takstdato: 09.08.24 10:00
Følgende punkter har fått tilstandsgrad 2 (avvik som ikke krever umiddelbare tiltak):
Bad:
- Overflater gulv: Det er ett lite skår i en flis. Badet fungerer med dette avviket.
- Ventilasjon: Rommet har kun naturlig ventilasjon. Elektrisk avtrekksvifte bør monteres for å lukke avviket.
Det anbefales å etablere løsning for mekanisk ventilasjon, enten lokalt for rommet eller sentralt for bygget. Det kan være at borettslag/sameie har egne vedtekter som hindrer montering av mekanisk avtrekk direkte fra rommet, anbefalt tiltak må derfor avklares nærmere med styret i borettslag/sameie før det eventuelt kan gjennomføres.

Tekniske installasjoner:
- Vannbåren varme: Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på anlegg for vannbåren varme. Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg.

Følgende punkter har fått tilstandsgrad 2 (avvik som kan kreve tiltak):
Utvendig:
- Balkonger, terrasser og rom under balkonger: Maling på gulv har noe avflassing og tak/deler av vegg er dårlig dekket med maling. Tiltak: Kan benyttes som det er eller males.

Innvendig:
- Gulv og brystning: Overflater har en del slitasjegrad utover det en kan forvente. Teppe har misfarginger og er løs/bølger seg. Brystningspanel er løst. Konsekvens/tiltak: Overflater må utbedres eller skiftes.
- Innvendige dører: Enkelte av innvendige dører har en del slitasje. Lokal utbedring må påregnes.

Bad:
- Overflater vegger og himling: Det er påvist sprekker i fliser. Det er misfarginger i elastisk fug. Det må gjøres tiltak for å utbedre avviket.
- Sanitærutstyr og innredning: Det er påvist skader på innredning. Lokal utbedring må utføres.

Kjøkken:
- Avtrekk: Det er manglende forsert mekanisk avtrekk fra kokesone i kjøkkenet. Mekanisk avtrekk bør etableres. Det kan være at borettslag/sameie har egne vedtekter som hindrer montering av mekanisk avtrekk direkte fra kokesonen, anbefalt tiltak må derfor avklares nærmere med styret i borettslag/sameie før det eventuelt kan gjennomføres. Det bør monteres ventilator med kullfilter om ikke annet tillates.
- Overflater og innredning: Det er påvist skader på overflater/kjøkkeninnredning utover normal
slitasjegrad. Det må påregnes lokal utbedring/utskiftning.

Tekniske installasjoner:
- Elektrisk anlegg: Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en
fullstendig kontroll utført av registrert elektrovirksomhet.

Selger har kommentert følgende punkter i egenerklæringsskjema:
Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom?
Ja. Totaltoppuset i regi av borettslaget.
Redegjør for årstallet og hva som ble gjort: 2018/2019. Alt!

Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet?
Ja.

Hvem er arbeidet utført av?
I regi av borettslaget.

Er forholdet byggemeldt?
Ja.

Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon, varmepumpe)?
Nei. 2 nye sikringer i forhold til baderomsrehabilitering.

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 141 000,- pr. 01.08.2024
Andel fellesformue: kr. 8 789,- pr. 31.12.23

Totalpris inkl. fellesgjeld
kr 2 500 000,- (Prisantydning)
kr 141 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 2 641 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr for å forhåndsvarsle forkjøpsrett)
--------------------------------------------------------
kr 9 181,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 2 650 181,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 2 658 431,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 3 253,- pr. mnd.

Felleskostnadene forfaller til betaling den 1. i hver måned. Borettslaget kan endre felleskostnadene med èn måneds skriftlig varsel uten generalforsamlings samtykke. Felleskostnadene økte sist med 17% fra 01.01.2024.

På ekstraordinær generalforsamling 24.04.24 ble det vedtatt fasaderehabilitering. Det henvises til innkalling og protokoll fra møte. Det ble vedtatt en 94% økning av felleskostnadene over en periode på 5 år slik at de totale felleskostnadene vil blitt totalt ca. kr. 5865. Forslaget som ble vedtatt omfatter rehabilitering og oppgraderinger av inngangsdører med callingsystem, økt støydemping vinduer, ny taktekking og etterisolering av himlinger i inngangspartier. Prosjektet skal i hovedsak finansieres med låneopptak. Felleskostnader og fellesgjeld vil øke som følge av låneopptak.

Forslaget som ble vedtatt innebærer prosjektstart andre halvår 2024 med et låneopptak med 40 års løpetid. Dette forutsetter at det blir delbetalt 01.07.2024 og halvårlig deretter. Lån er lagt inn med avdragsfrihet i prosjektperioden, tilsvarende 5 år. Dette er de anbefalte økningene for felleskostnadene;

- 01.07.2024: 25% økning
- 01.07.2025: 10% økning
- 01.07.2026: 10% økning
- 01.07.2027:10% økning
- 01.07.2028: 8% økning
- 01.07.2029: 8% økning

Totalt anbefalt økning i felleskostnader = 94%

Se gjerne vedlegget fra ekstraordinær generalforsamling for likvidetsanalyse.

Her er hendelsesforeløpet:
Oppdatering 29.04.2024
Styret publiserte følgende melding på Vibbo til beboerne vedrørende fasaderehabiliteringen:
Styret har mottatt over 200 underskrifter som krever en ny avstemming av fasadeprosjektet. Det er mer enn de 10% underskrifter som kreves for å kreve en ny ekstraordinær generalforsamling. Styret plikter derfor å legge til rette for en ny avstemming over fasadeprosjektet.
Styret vil komme tilbake til om det vil arrangeres en ny egen ekstraordinær generalforsamling for fasadeprosjektet, eller om avstemmingen over fasadeprosjektet blir en av sakene under den ordinære generalforsamlingen som foreløpig er berammet til 23. mai, men mulig vil bli flyttet.
Status nå er uansett at vedtaket om alternativ 2 fra den ekstarordinære generalforsamlingen onsdag 24. april er opphevet, og generalforsamlingen må behandle saken på nytt. Styret vil ved neste avstemming over fasadeprosjektet legge til rette for at avstemmingen foregår skriftlig, slik at det ikke blir noen tvil om resultatet av avstemmingen. Videre framdrift av prosjektet er nå satt på pause fram til et nytt vedtak fra generalforsamlingen er klart. I mellomtiden jobber styret for fullt med å kunne svare på spørsmål fra beboere og jobbe videre med å kartlegge om det finnes andre alternativer som kan få totalkostnaden ned. Vi er i kontakt med juridisk avdeling i OBOS for å se på hvilke alternativer vi som borettslag har i den situasjonen vi står i. Vi har også kontaktet media for å sette økt fokus på de fordyrende kravene Byantikvaren har pålagt oss.
Kilde: Vibbo

Oppdatering 05/05/2024
Styret ønsker å informere om status i fasadeprosjektet og veien videre. Vedtaket fra ekstraordinær generalforsamling 24.04.2024 er inntil videre satt på vent. Styret er i kommunikasjon med flere instanser innen offentlige etater, media, politikere og ledelsen i OBOS for å sjekke muligheter for endring i kravene som Byantikvaren har satt for Haugenstua Borettslag. Styret takker engasjerte ildsjeler/beboere i borettslaget for sitt bidrag til styret, ettersom deres bidrag har vært med på å skape et stort engasjement i media og blant politikere.

Veien videre
Det jobbes tverrpolitisk med å finne en løsning for å begrense eller eventuelt fjerne samtlige krav som er satt av Byantikvaren. Dette er ingen enkel sak ettersom Haugenstua mest sannsynlig er det første borettslaget som kjemper mot Byantikvaren og deres urimelige krav på dette nivået. Styret kommer ikke til å gi seg før det forhandles frem en løsning som beboerne kan godta og leve med uten like store konsekvenser for privatøkonomien. Når styret har kommet frem til en overkommelig løsning vil det bli kalt inn til nye informasjonsmøter hvor beboerne får informasjon om status og fremdrift i saken og kostnadene knyttet til det nye løsningsforslaget. Løsningsforslaget vil da nøye gjennomgås slik at alle er tilstrekkelig informert. På informasjonsmøtet vil også avstemmingsprosessen nøye forklares slik at alle er forberedt for en fremtidig ekstraordinær generalforsamling. Styret har fått mange gode tilbakemeldinger med forbedringspunkter for fremtidige generalforsamlinger. Disse tas til etterretning, og styret vil etterstrebe å imøtekomme forbedringsforslagene i fremtiden. Den ordinære generalforsamlingen i mai vil IKKE inneholde noen sak om fasadeprosjektet. Den ordinære generalforsamlingen vil gjennomføres på vanlig måte med vedtak rundt regnskap og budsjett, valg av styremedlemmer og eventuelt andre forslag til saker som ble meldt før 1. mars med mer. Styret kommer til å informere beboerne fortløpende om fremdrift og eventuell ny informasjon rundt fasadeprosjektet.
Kilde: Vibbo

Oppdatering 08/05/2024
Vedtaket fra siste generalforsamling  ble annullert og vi er fortsatt i dialog med Byantikvaren om diverse avklaringer. Vi har foreløpig ingen konkret tall å gå ut med.
Kilde: Mailtråd med styret

Felleskostnad inkluderer
Herav:
Felleskostnader 3.133,-
Trappevask 120,-

Felleskostnadene inkluderer blant annet kommunale avgifter, varmtvann, fyring, kabel-tv, internett, nedbetaling felles lån og trappevask. Varmtvann og fyring er a-konto avregning.

Månedlige felleskostnader som ikke er spesifiserte, dekker boligselskapets driftskostnader. For ytterligere spesifikasjon, vennligst se regnskapet i årsrapporten.

Felleskostnader totalt etter avdragsfri periode
Lån OBBK01-98207546526 har avdragsfrihet til 01.09.26. Estimert endring i felleskostnader etter avdragsfriheten er kr. 110,-

Sikringsordning fellesgjeld
Borettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader.

Mulighet for individuell nedbetaling på hele eller deler av fellesgjeld (IN-lån): Nei

Kommunale avgifter
Kommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget/aksjelaget.

Eier
Kjell Olav Johansen

Beskrivelse
Houssam Ben Zrelli ved EIE Eiendomsmegling har gleden av å presentere Garver Ytteborgs vei 107.

Boligen er en lys og arealeffektiv 1-roms toppleilighet med en smart planløsning som maksimerer utnyttelsen av plassen. I tillegg har boligen en sentral beliggenhet på Haugenstua med kort vei til "alt"!

Kvaliteter verdt å merke seg:
  • Lys og arealeffektiv 1-roms
  • Nytt bad i regi av brl fra 2018/19 m. opplegg for vaskemaskin
  • Store vindusflater
  • Stor sørvendt innglasset balkong på 8 kvm
  • Sovealkove
  • TV, internett, varmtvann og fyring (a-konto) inkl. i felleskostnader
  • Heis direkte til 7. etasje
  • Praktisk kjellerbod for oppbevaring
  • Fellesvaskeri
  • Dyrehold tillatt
  • Sykkelrom
  • Mulighet for å leie p-plass
  • Tog til Oslo S på ca. 13 minutter.

Velkommen til visning!

Parkering
Det medfølger ikke parkeringsplass med boforholdet, men det er mulighet for å leie parkeringsplass/garasjeplass og plasser med lademulighet via styret/henvendelse til parkeringsutvalget. Det kan leies inntil tre plasser for hver leilighet, 1 i garasje og inntil 2 ute. Borettslaget har 321 plasser i garasjeanlegget og 355 uteparkeringsplasser hvorav 118 med strøm. Parkering skal kun gjøres på faste plasser som leies ut av borettslaget.

Priser for parkering og garasjeplasser er ulike for inneparkering, uteparkering, HC plasser, MC plasser, Elbil plasser etc. Parkeringsutvalget har oversikt over priser. Det er ventelister på parkeringsplasser for el-biler. De som ønsker parkeringsplass, eller stå på venteliste, kan ta kontakt med parkeringsutvalget på e-post parkering@haugenstua.no

Disse prisene gjelder kun for faste leiekontrakter:
Uteplass uten motorvarmer 225,- kr
Uteplass med motorvarmer 325,- kr
Garasjeplass 390,- kr
Motorsykkelplass 225,- kr
El-bilplass i Ole Brumms vei 450,- kr eks. strøm
El-bilplass på garasjetaket 450,- kr eks. strøm
El-bilplass inne i garasjen 615,- kr eks. strøm
Alle el-bileiere betaler strøm etter eget forbruk.
Ved alle leiekontrakter tilkommer et registreringsgebyr fra Obos. Dette er for tiden på 825,- kr tilsvarende gebyr gjelder også ved bytte av P-plass.

Gjesteparkering
Borettslaget har gratis gjesteparkering mot registrering av kjøretøy. Se bestemmelser og bruksanvisning på www.vibbo.no. Gjesteparkering kan benyttes i inntil 3 døgn. Beboere kan kun stå på gjesteparkering på hverdager fra kl. 07:00 - kl. 17:00. Ved behov for parkering utover dette må gjesteparkeringsbevis ordnes hos parkeringsutvalget, driftskoordinator eller på borettslagets hjemmeside.

Beliggenhet
Garver Ytteborgs vei 107 har en sentral beliggenhet på Haugenstua øverst i Groruddalen, nord i Oslo. Det er kort vei til togstasjon samt diverse forretninger. Borettslaget har grønne lunger i flotte opparbeidede fellesarealer - her finner man blant annet hyggelige parkgrupper og parsellhager. Ellers er det gode tur- og rekreasjonsmuligheter i umiddelbar nærhet.

Diverse aktivitetstilbud som friidrettsbane, golfbane, kunstgressbane, idrettshall, slalåmbakke, ridesenter og treningssenter finnes også i nærområdet og boligen ligger tett mot marka. Kort vei til Lillomarka, Østmarka og Gjelleråsmarka med sine mange skogsveier, fiskevann og lysløyper åpner for gode turmuligheter sommer som vinter. Bygger'n aktivitetspark åpnet for noen år siden, her kan man betrakte vannet, grille og slappe av. Etableringen av Bygger'n er samordnet med Statens vegvesens nye regionale gang- og sykkelvei, som går gjennom hele området.

Fra boligen er det gangavstand til Haugenstua senter som tilbyr Kiwi, Rema 1000 (post i butikk), Fitness 24Seven, apotek, Holdbart, Haugenstua helsestasjon og tannklinikk. Har man glemt noe til middagen er det helt ypperlig med Ulker Supermarket som er søndagsåpen og byr på alt fra kjøtt til grønnsaker. I tillegg finner du flotte COOP OBS stormarked på Smedstua.

Kollektivtilbudet er meget godt med hyppige avganger med både buss og tog. Det tar ca. 13 minutter med tog til Oslo sentrum og ca. 15 minutter til Lillestrøm. Flybussekspressen stopper utenfor borettslaget ved Østre Akervei 3 ganger i timen og bruker ca. 30 min til Gardermoen. Nærmeste kjøpesenter er Stovner senter, som huser flere klesforretninger, kolonialbutikker, spiseplasser, frisører mm. Stovner Senter ble utvidet med 3-4000 nye kvadratmeter og 25 nye butikker en stund tilbake. Det ble også satset stort på spisesteder, som er en møteplass for bydel Stovners innbyggere. Utenfor senteret åpnet Fossumparken i 2017, her er det blant annet sitteplasser, basketballbane, sandvolleyballbane, scene etc. Fossumparken er en av de fire bydelsparkene i Groruddalssatsingen.

På Stovner senteret finner du også nærmeste T-banestasjon (linje 4 og 5) samt bussholdeplass, med linje 64 og 65 til Furuset samt 67 til Galgeberg. Med egen bil tar du deg enkelt ut på både riksvei 4 og Østre Aker vei til E6. For øvrig er det ca. 12 km til Oslo sentrum, og det tar rundt 13 minutter med bil

Bebyggelse
Boligen ligger i et populært boligområde, hovedsakelig bestående av boligblokker.

Tomt
Eiet tomt, 53048 kvm

Adkomst
Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.

Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startsted til den aktuelle boligen.

Skole/barnehage
Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.

Offentlig kommunikasjon
Tog
Stasjon: Haugenstua
Linje: L1

Buss
Stasjon: Smedstua
Linje: 64B, 65, 67, 345

Inneholder
Entre | Velkommen hjem
Velkommen inn! Entreen er det første som møter deg når du kommer inn døren. Gangen er et naturlig knutepunkt i leiligheten til de øvrige rommene i leiligheten.

Bad | For morgenstellet
Meget pent flislagt baderom fra 2018/2019 utført i regi av borettslaget! Badet er helflislagt og er innredet med dusjhjørne, servant innredning og vegghengt toalett. Her er det også praktisk opplegg for vaskemaskin!

Stue / alkove | Hjertet av boligen
Opplev sjarmen i denne lyse stuen! Veggene består av en lys og nøytral fargenyanse og belegg på gulv. Leiligheten har store vindusflater som gir rikelig med naturlig lys, og stuen har naturlige møbleringssoner for både sofagruppe og medievegg. Stuen er det perfekte stedet for avslapning og sosiale stunder.

Balkong | Forlengelse av stua
På varme sommerdager blir det naturlig å åpne opp balkongskyvedøren! Fra stuen har du utgang til en innglassert balkong på 8 m². Innglasseringen kan åpnes og lukkes etter vær og behov. Her har du god plass til en sittegruppe, elektrisk grill og dekorativ beplantning. Her kan sommeren virkelig nytes!

Kjøkken | Kjøkkenkrok
Boligen byr på en praktisk kjøkkenkrok. Innredningen består av glatte fronter, stål benkeplate med vask og frittstående hvitevarer.

Byggemåte
Utvendig
Malte trevinduer med 2-lags glass fra 1982. Vinduene er godt vedlikeholdt uten vesentlige skader. Pga alder vil vinduene ha dårligere isoleringsevne enn nye vinduer og pakninger beslag og lignende har brukt opp mye av sin levetid. Ytterdør i tre mot oppgang. Døren har tittehull og sikkerhetslås. Balkong skyvedør i tre med 2 lags glass. Eldre dører med normal bruksslitasje alder i betraktning. Innglasset balkong ca 8m2 av betong, vegger av murvegg og glass. Balkong ligger sørvendt.

Innvendig
Vegger: malte plater og malt betong, flis på bad. Himling: malt betong. Mindre sår/merker på overflater. En potensiell kjøper oppfordres til å undersøke flater nøye. Kjøper må vurdere ut fra egne
preferanser om det er behov for oppgradering av overflater. Betongdekke som etasjeskiller, trolig isolert etter byggeårets krav. Det er mindre skjevheter som er målbare men som ikke er til sjenanse for bruken
av leiligheten Leiligheten ligger i 7.etasje over bakkenivå. Radonmålinger er derfor ikke relevant. Malte glatte innerdører.

Boder
Boligen disponerer en bod i kjeller på ca. 2 kvm.

Standard
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest datert 08.11.1972 som omhandler nybygg og større arbeider.
Det foreligger ferdigattest datert 01.04.1992 som omhandler utskiftning vinduer balkongvegg.
Det foreligger approbasjon/ferdigattest datert 16.12.1993 som omhandler innglassing av balkonger.
Det foreligger sluttnotat med tillatelse i ett trinn eldre enn 3 år, datert 29.12.2014.
Det foreligger ferdigattest datert 23.03.2017 som omhandler installasjon av nærvarmeanlegg.
Det foreligger ferdigattest datert 15.01.2020 som rehabilitering av bad.

Dokumentene kan fås ved henvendelse til megler.

Det er mottatt byggetegninger fra kommunen. Disse samsvarer med dagens bruk av boligen.

Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.

Det er gjort en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll.

Elektrisk anlegg med automatsikringer fra byggeåret men stedvis oppgradert i nyere tid.
1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne, utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)?
Nei.

Spørsmål til eier
2. Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert menes fullstendig utskiftet anlegg fra inntakssikring og videre.
1993

3. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet?
Ukjent.

4. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter 1.1.1999?
Ukjent.

5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet - Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år?
Ukjent.

6. Forekommer det ofte at sikringene løses ut?
Ukjent.

7. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler, kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg?
Ukjent.

Generelt om anlegget
8. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights, stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder, jamfør eget punkt under varmtvannstank
Ukjent.

9. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet?
Ukjent.

Inntak og sikringsskap
10. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig å sjekke uten å fjerne kapslinger?
Ukjent.

11. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer?
Ja.

12. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll?
Ja. På grunn av elde på deler av anlegget (eldre en 5 år) uten el kontroll de siste 5 årene. bør hele anlegget sjekkes av fagfolk.

Generell kommentar
El anlegget er ved visuell vurdering i god stand men er utenfor
takstmannens fagfelt.

Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.

Oppvarming
Varmtvann og fyring er inkludert i felleskostnadene. Oppvarming med elektrisitet og radiatorer tilkoblet varmesentral. Varmekabler i bad.

Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter E

Eiendomsskatt
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg imellom.

Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 3 253,- pr.mnd.

Faste løpende kostnader
Foruten om felleskostnadene må ny eier forvente andre faste løpende kostander slik som innboforsikring, strøm, mm. Denne listen er ikke uttømmende.

Spesifikasjon av fellesgjeld
Lånenr.: OBBK01-98207546526
Restgjeld: 160.000.000,-
Restløpetid: 32 år 1 md.
Rentekostnader: 5,40%

Lånenr.: OBOS01-98208126016
Restgjeld: 32.993.701,-
Restløpetid: 19 år 9 md.
Rentekostnader: 5,40%

Lånenr.: OBOS02-98208125990
Restgjeld: 5.890.336,--
Restløpetid: 28 år 10 md.
Rentekostnader: 5,40%

Lånenr.: OBOS03-98208126008
Restgjeld: 11.010.716,-
Restløpetid: 5 år 11 md.
Rentekostnader: 5,40%

Styret vedtok opptak av lån på kr 6 millioner i 2023. Lånet ble utbetalt 02.06.23 og ble fordelt på andelene etter felleskostnadsbrøken.

Spesifikasjon av andel fellesgjeld, kapitalkostnader og eventuell avdragsfrihet
Lånenr.: OBBK01-98207546526
Restgjeld: 107.242,-
Kapitalkostnader: 491,-
Avdragsfrihet: 01.09.2026
Estimert endring etter avdragsfrihet: 104,-

Lånenr.: OBOS01-98208126016
Restgjeld: 22.113,-
Kapitalkostnader: 152,-

Lånenr.: OBOS02-98208125990
Restgjeld: 3.952,-
Kapitalkostnader: 23,-

Lånenr.: OBOS03-98208126008
Restgjeld: 7.379,-
Kapitalkostnader: 123,-

Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Selskapet har 1 lån med avdragsfrihet. Lånekostnadene for den enkelte andel vil øke med pr. måned når selskapet begynner å betale avdrag, og fra hvilket tidspunkt avdragene begynner å løpe. Estimatet for denne leiligheten er kr. 110,-. Estimatet forutsetter at avdrags og rentebetingelsene pr. 31.12 beholdes uendret. Da fremtidige endringer i lånebetingelsene vil kunne medføre endringer i den informasjon som fremkommer av tabellen (jf. årsmøte 2024), må man utvise forsiktighet med å bruke beregningene som grunnlag for økonomisk planlegging eller investeringer.

Det understrekes at felleskostnadene i et borettslag ikke nødvendigvis vil øke fra det tidspunkt avdragene begynner å løpe. Det er borettslagets styre som bestemmer om felleskostnadene skal økes og fra hvilket tidspunkt.

Årsregnskap
Inntekter
For 2023 var det budsjettert driftsinntekter på kr. 52 552 000,-. Faktiske inntekter endte på kr. 53 009 767,-

Kostnader
For 2023 var det budsjettert driftskostnader på kr. 43 899 600. Faktiske kostnader endte på kr. 45 438 725,-. Vesentlig avvik skyldes drift og vedlikehold.

Resultat
Borettslaget har et negativt årsresultat for 2023 på kr. 1 607 549,-. Generalforsamlingen godkjenner årsrapport og årsregnskap for 2023, og årsresultatet dekkes ved overføring fra egenkapitalen.

Forsikring med polisenummer
Protector Forsikring Polisenummer: 2133158-5.3

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022: Som primærbolig Kr. 527 331,- Som sekundærbolig Kr. 2 003 856,-

Borettslag
Borettslag: Haugenstua borettslag, Orgnr: 948515571
Kontakte styret
Styret har kontor i Garver Ytteborgs vei 105 (inngang fra baksiden, dvs. mot barnehagen). Kontortid er normalt mellom kl. 09:00 og kl. 15:00 mandag til fredag. Styrerommet har telefon 992 78 452, og e-post haugenstua@styrerommet.no. Se Haugenstua Borettslags hjemmeside på www.haugenstua.no for ytterligere informasjon.

Nøkler
Nøkler bestilles hos vaktmester via www.vibbo.no Vibbo

Skilt
Skilt til ringeklokke og postkasse bestilles hos vaktmester via www.vibbo.no

Vakttelefon
Haugenstua Borettslag har avtale om vaktmestertjeneste med Bygårdservice AS som kan kontaktes på hverdager etter kontortid, helg og helligdager på telefon 905 20 63, det er kun akutte hendelser som for eksempel. Heisstans og vannlekkasjer. Dersom ikke annet er avtalt med styret på forhånd, må den enkelte eier påregne å måtte betale for tjenesten selv.

Vektertjeneste
Borettslaget har avtale med Securitas AS om vakthold. Dersom andelseier har behov for assistanse, kan vektertjenesten kontaktes på 230 38 13.

Renhold
Borettslaget har avtale med Ren-Service AS om renhold av fellesarealene.
Avtale om leveranse av elektrisk kraft OBOS Eiendomsforvaltning AS har fremforhandlet en kraftavtale med Entelios på vegne av selskapene. Haugenstua Borettslag er tilsluttet avtalen med kraftleveranse til våre fellesanlegg.

Kabel-TV
Telenor Norge AS er borettslagets leverandør av TV- og bredbåndstjenester. Har du spørsmål knyttet til dette kan du ringe Telenor på telefon 815 55 520 eller besøke deres nettside www.telenor.no.

Verandaer, vinduer og markiser
a) Bygningsmessige endringer av verandaer, vindusrammer o.l. inngår som en del av fasaden og må godkjennes av styret.
b) Blomsterkasser kan kun henges opp innvendig på verandaen. Blomsterkassen eller andre gjenstander (f.eks. møbler) må ALDRI være til hinder for rømningsveier.
c) Andelseier er selv ansvarlig for markisen, og har ansvar for vedlikehold av denne, og koster selv reparasjoner ved skade. Farlige markiser skal demonteres. Markisen inngår som en del av fasaden og ved manglende vedlikehold, tilgrisete duker etc. kan styret pålegge andelseier å foreta nødvendig oppdatering, eventuelt demontering.
d) Soveromsvinduer og rekkverk/brystning på veranda må ikke brukes til lufting av tøy, dyner, tepper og lignende. Lufting må gjøres inne på veranda.
e) Risting av tøy i trappeoppgangen eller på utsiden av verandaen er ikke tillatt.
f) Grilling på verandaen er kun tillatt med elektrisk grill.
g) Verandaens betongvegger og tak skal være malt med: utvendig helmatt betongmaling, hvit 5 S 1002 Y
h) Vinduskarmer og treverk på veranda kan males med: lyseblått Nordsjø Tintorama 14-2 vindusmaling farge NCS S 2020-R90B
i) Rekkverket i stål kan males med: hvit bengalakk
j) Verandagulvet males med epoxymaling - lys grå.
k) Nye markiser skal ha hvitt/blått stripemønster med godkjent fargekode 5173/75.

Bruk av fellesvaskeri
a) Det er ikke tillatt med mer enn 1 lås med leilighetsnummer på reservasjonstavle.
b) Ved behov for lås med leilighetsnummer, ta kontakt med vaktmester.
c) Det er ikke tillatt å ta med dyr i vaskeriet.
d) Vaske- og tørketider: mandag - lørdag kl 07:00 - kl 22:00
e) Strømstyring til maskinene skjer automatisk. Når strømmen frakoples vil døren på vaskemaskiner IKKE kunne åpnes, og det må da IKKE brukes makt for å åpne døren.
f) Vasketiden pr. reservasjon er 3 timer.
g) Vask av mopper, tepper og ryer er ikke tillatt fordi løse fibre ødelegger maskinen.
h) Etter bruk tørkes maskinene med en fuktig klut, og såpekummen skylles med vann.
i) Etter bruk tømmes lofilteret i tørketrommel og tørkeskap.
j) Vaskekum, benkeplater og gulv rengjøres etter bruk.
k) Vinduer og dør inn til vaskeriet lukkes.
l) Det er ikke tillatt å vaske eller tørke tøy som tilhører andre enn de som bor i leiligheten.
m) Feil med maskiner og utstyr meldes til driftskoordinator.

Bruk av sykkelrom
a) Alle sykler skal være merket med navn og leilighetsnummer.
b) Nøkkel til sykkelrommet fås kjøpt hos vaktmester.

Andelseiernes vedlikeholdsplikt
(1) Den enkelte andelseier skal holde boligen, og andre rom og annet areal som hører boligen til, i forsvarlig stand og vedlikeholde slikt som dører og vinduer innvendig, rør, sikringsskap fra og med første hovedsikring/inntakssikring, ledninger med tilbehør, varmekabler, inventar, utstyr inklusive vannklosett, vasker, apparater og innvendige flater. Våtrom må brukes og vedlikeholdes slik at lekkasjer unngås.
(2) «Vedlikeholdet omfatter også nødvendige reparasjon og utskiftning av slikt som rør, sikringsskap fra og med første hovedsikring/inntakssikring, ledninger med tilbehør, varmekabler, inventar, utstyr inklusive slikt som vannklosett, vasker, apparater, tapet, gulvbelegg, vegg, gulv- og himlingsplater, skillevegger, listverk, skap, benker og innvendige dører med karmer. Andelseier har ansvaret for at leilighetens bad og eventuelt toalettrom har vanntett gulv og at leiligheten har et elektrisk anlegg iht gjeldende lover og forskrifter. Videre er andelseier ansvarlig for at vegger på bad ikke kan påvirkes negativt av fukt, dette gjelder også for eventuelle gjennomføringer i vegger og gulv. Alt arbeid med leilighetens røranlegg skal utføres av autorisert rørlegger. Alt arbeid med leilighetens elektriske anlegg skal utføres av autorisert elektriker. Ved større arbeid på bad eller toalettrom skal styret/driftskoordinator varsles i forkant og arbeidet må utføres int. Byggebransjens våtromsnorm (BVN). Med større arbeid menes alt arbeid som bryter med badet eller toalettrommets tetthetssjikt. Dette med unntak for enkel hulltaking, utenfor den delen av badet som kan bli utsatt for fukt. Hulltaking i gulv og i dusjsonen skal alltid varsles styret/driftsleder i forkant av utførelse.
(3) Andelseieren har også ansvaret for oppstaking og rensing av innvendige avløpsledninger både til og fra egen vannlås/sluk og fram til borettslagets felles-/hovedledning. Andelseier skal også rense eventuelle sluk på veranda, balkong og lignende.
(4) Andelseieren er selv ansvarlig for at installasjon og oppbevaring av brann- og eksplosjonsfarlige stoffer skjer i betryggende former og i henhold til gjeldende lover og forskrifter.
(5) Andelseieren skal holde boligen fri for insekter og skadedyr. Ved mistanke om innsekter og skadedyr plikter andelseieren straks å melde fra muntlig og skriftlig til borettslaget.
(6) Vedlikeholdsplikten omfatter også utbedring av tilfeldig skade, herunder skade påført ved innbrudd og uvær.
(7) Oppdager andelseieren skade i boligen som borettslaget er ansvarlig for å utbedre, plikter andelseieren straks å melde fra skriftlig til borettslaget.
(8) Ny eier av andelen har plikt til å utføre vedlikehold medregnet reparasjon og utskifting i boligen, selv om det skulle vært utført av den forrige andelseieren.

Borettslagets vedlikeholdsplikt
(1) Borettslaget skal holde bygninger og eiendommen for øvrig i forsvarlig stand så langt plikten ikke ligger på andelseierne. Vedlikeholdsplikten omfatter også utvendig vedlikehold av vinduer.
(2) Felles rør, ledninger, kanaler og andre felles installasjoner som går gjennom boligen, skal borettslaget holde ved like. Borettslaget har rett til å føre nye slike installasjoner gjennom boligen dersom det ikke er til vesentlig ulempe for andelseieren.
(3) Borettslagets vedlikeholdsplikt omfatter også utskifting av vinduer, herunder nødvendig utskiftning av termoruter, og ytterdører til boligen og reparasjon eller utskiftning av tak, bjelkelag, bærende veggkonstruksjoner, sluk og rør eller ledninger som er bygd inn i bærende konstruksjoner med unntak av varmekabler.
(4) Andelseieren skal gi adgang til boligen slik at borettslaget kan utføre sin vedlikeholdsplikt, herunder ettersyn, reparasjon eller utskifting. Ettersyn og utføring av arbeid skal gjennomføres slik at det ikke er til unødig ulempe for andelseieren eller annen bruker av boligen.

Utbedringsansvar og erstatning
(1) Fører en andelseiers mislighold til skade på borettslagets eiendom eller på annen andelseiers bolig eller fastmontert inventar som naturlig hører boligen til, skal skaden utbedres av borettslaget.
(2) Skade på innbo og løsøre skal utbedres av skadelidte andelseier. Borettslaget hefter ikke for eventuelle skader på skadelidtes innbo og/eller løsøre.
(3) Borettslaget og skadelidte andelseiere kan kreve erstatning for tap som følger av at andelseieren misligholder sine plikter, jf borettslagslovens §§ 5-13 og 5-15.
(4) Andelseier kan kreve erstatning for tap som følge av at borettslaget ikke oppfyller pliktene sine, jf borettslagslovens § 5-18.
(5) Borettslaget kan viderefakturere for utgifter som beviselig kan dokumenteres er påført borettslaget unødvendig i henhold til vedtekter eller boregler.

Valg av oppgangstillitsvalgte og vara
Det ble i løpet av høsten 2022 avholdt oppgangsmøter i samtlige oppganger for valg av oppgangstillitsvalgte og vara. I disse møtene ble det i tillegg gitt informasjon om viktige saker fra styret. Møtene ble gjennomført av blokkansvarlige som består av representanter fra styret. Det er en tillitsvalgt i hver oppgang, og en varatillitsvalgt i de fleste oppganger. Kontaktinformasjon til oppgangstillitsvalgte samt vara i din oppgang finner du lett tilgjengelig på oppslagstavlen i heisen. dersom du har behov for lån av fellesrommet (lekerommet) eller tilgang til storsøppelrommet, tar du kontakt med din oppgangstillitsvalgt.

Blokkansvar
Hver blokk har et medlem fra styret som er blokkansvarlig, og som fungerer som et bindeledd mellom oppgangstillitsvalgt og styret. Blokkansvarlig er ansvarlig for månedlige sjekkrunder og rapportering fra hver blokk og oppgang til daglig leder. Ved avvik videreformidles dette til vaktmestere for utbedring eller andre aktuelle håndverkertjenester kobles inn.

Kameraovervåking
Det tillates kameraovervåkning på borettslaget fellesområdet.

Drift og vedlikehold
Styret har kontinuerlig oppfølgingsmøter med driftspersonalet, og følger opp kvalitet på vaktmestertjenester, utbedring og reparasjon av avvik samt oppfølging av HMS-arbeidet i borettslaget. I vinterhalvåret er fokuset stort på brøyting og strøing for å sikre fri ferdsel. I sommerhalvåret ligger fokuset på grøntarealer, som plen og kantklipping, luking, stell av hekker, beskjæring av trær osv. Det utføres årlig kontroll på alle lekeapparater i borettslaget av Lekeplassinspektøren. Styret tar også kontinuerlige vurderinger og kontroll av lekeapparater og lekeplasser generelt i borettslaget. Dette gjelder også benker og sosiale soner utendørs. I tillegg har styret en egen bomiljøgruppe som jevnlig gjennomfører kontroller av alle borettslagets uteområder.

Styret har i perioden 2023-2024 hatt ekstra fokus på følgende områder:
1. Avtale med Telenor på TV og Bredbånd
Styret har hatt flere forhandlingsrunder med Telenor om TV- og bredbåndsavtalen i borettslaget. Resultater etter forhandlingen er som følger:
1. Den varslede prisøkningen fra 01.01.2024 på kr 39 pr boenhet pr måned ble avverget. Det ble ingen prisøkning for borettslaget i 2024. Dette utgjør en årlig besparelse på kr 412 776,-
2. Styret har sikret prisfrys for TV og bredbånd frem til mars 2025. Dette gir borettslaget en besparelse på kr 515 970,-
3. Vi har fått dagens avtale på TV og komplett 50, 5 kroner billigere pr boenhet enn det vi betalte i 2023. Dette gir en besparelse på kr 52 920,- pr år.

2. Gjesteparkering
Styret jobbet med en løsning for å forhindre togpendlere og andre uvedkommende fra å misbruke våre gjesteparkeringer. Gjesteparkeringsbestemmelsene for Haugenstua Borettslag ble derfor endret 6. Mars 2023. Borettslaget har hatt utfordringer med at togpendlere bruker gjesteparkeringene på dagtid og opptar plasser som er tiltenkt besøkende. Styret forhandlet frem et kostnadsfritt system for borettslaget og det er gratis for beboerne å registrere parkering for sine gjester. Alle beboere skal registrere sine gjester elektronisk via smarttelefon, nettbrett eller pc. Med dette systemet vil misbruk fra togpendlere og andre uvedkommende bli avdekket og bøtelagt av parkeringsselskapet. Beboere som har vanskeligheter for å bruke håndholdte enheter og PC, kan ta kontakt med daglig leder på mobil nr 992 78 452 eller sende en e-post til haugenstua@styrerommet.no for å få tildelt gjesteparkeringskort. Parkeringskortene tildeles kun til beboere med spesifikke behov for et fysisk kort. Ved behov for mer enn 3 døgn på gjesteparkeringen, må det bestilles midlertidig gjesteparkeringsbevis på Vibbo.no eller parkering@haugenstua.no som tidligere.

3. Serviceavtale for rørleggertjenester
Borettslaget inngikk i 2021 en serviceavtale for rørleggertjenester med Rørlegger Teknikk AS etter en evaluering av innkomne tilbud i forbindelse med en anbudsrunde. Beboerne kan også bruke Rørlegger Teknikk AS til borettslagets framforhandlede priser. Styret har hatt to oppfølgingsmøter med leverandøren i 2022 og 2023.

4. Serviceavtale for elektrikertjenester
Borettslaget har serviceavtale på elektrikertjenester med SMS Electro AS. Beboerne kan også bruke SMS Electro AS til borettslagets framforhandlede priser. Styret har hatt flere oppfølgingsmøter med leverandøren både i 2022 og 2023 i forbindelse med utbedring av feil og mangler knyttet til Elvias el-kontroller inne i boligene. Styret får ofte spørsmål om hvem som har bestilt slike kontroller. Dette er kontroller som Hafslund/Elvia gjennomfører ca. hvert 20 år i alle boliger i Oslo for å sjekke at det elektriske anlegget i boligene er i henhold til lovverket og ikke utgjør en fare for beboere og naboer. Styret har hverken bedt om eller kan påvirke denne kontrollen.

5. Vaktmestertjenester
Styret følger opp vaktmesteravtalen kontinuerlig ved driftsmøter og direkte kommunikasjon med vaktmesterne og ledelsen. Det har vært avholdt 2 offisielle oppfølgingsmøter med Bygårdsservice AS i 2023 og planlagt ytterligere to møter i 2024. I disse oppfølgingsmøtene diskuteres og drøftes kvaliteten på vaktmestertjenester generelt, og det foretas en oppsummering av sesongene. Styret benytter også disse møtene til å ta opp klager og problemstillinger som oppstår, og prøver alltid å finne den beste måten å drifte og vedlikeholde borettslaget på uten at det blir en belastning for beboerne, styret eller leverandøren.

6. Renholdsavtale
Styret følger kontinuerlig opp kvaliteten på renholdstjenestene fra Ren Service AS og har jevnlige oppfølgingsmøter med ledelsen i selskapet. Leverandøren hadde noen utfordringer i oppstartsfasen, men etter oppfølging og møter med leverandør opplever
styret nå at de fleste beboere er fornøyde med kvaliteten på renholdsarbeidet.

7. OBOS-banken
Styret følger nøye med på rentemarkedet og har vært i jevnlig kontakt med OBOS-banken i forbindelse med rentesats på lån. Renten på borettslagets lån var på 1,9 % i juni 2022. Renten var stabilt lav i flere år, men Norges Bank (sentralbanken) har de siste årene hevet renten kraftig. Renten på borettslagets lån per mars 2024 er på 5,4%. Styringsrenten for lån har fra mars 2023 økt med 1,5%, og ligger nå på 4,5%.

Prosjekter og større vedlikeholdsarbeid
Branntetting/muring av hull bak postkassene
Branntetting av hullene bak de nye postkassene ble utført i 2023. Arbeidet var et nødvendig brannsikkerhetstiltak i oppgangene ettersom bodområdene og trapperommene er to separate brannceller. For å hindre brann- og røykspredning mellom disse to
branncellene ved branntilfelle, måtte hullene bak postkassene brann- og røyk tettes. Prosjektgruppen i styret utarbeidet prosjektbeskrivelse, konkurransegrunnlag, og gikk befaringer med tre leverandører. Pristilbudene ble evaluert på gjennomføringsevne, kapasitet og kostnad, oppdraget ble tildelt den leverandøren som var rimeligst og kunne utføre jobben snarest.

Istandsetting av tilfluktsrom
I 2023 ble det foretatt istandsetting av borettslagets tilfluktsrom som følge av krigen mellom Russland og Ukraina så styret behov for å kartlegge disse. Sanitærutstyret stod ubrukt i en årrekke og vanntilførsel var koblet ut. Det ble på bakgrunn av dette besluttet å
gjøre det som var nødvendig for å istandsette og tilgjengeliggjøre disse rommene. Prosjektet innebar utskifting av eksisterende sanitærutstyr. Det vil si toaletter, pissoarer, håndvasker, utslagsvasker, dusjhoder og slanger. I tillegg ble låssylindere til dørene skiftet til ILOQ-sylindere som er tilsvarende lås som sitter på gitterportene i 1.etg. Dette ble gjort for at den samme nøkkelen som åpner gitterporten kan åpne tilfluktsrommene, slik at tilgangen er enkel om det skulle være behov for å benytte seg av disse rommene. Det er også satt opp ny skilting til tilfluktsrommene både utvendig og innvendig.

Brannslukningsapparater.
Samtlige brannslukningsapparater har blitt skiftet unntatt noen få beboere som ikke bor hjemmet eller av forskjellige årsaker ikke kunne stille opp for å låse opp for kontrollørene. Disse har styret kommunisert med i etterkant og bedt dem møte opp på kontoret for å få et nytt slukningsapparat til deres bolig, i tillegg ble det etablert et brannslukningsapparat pr lekerom, ettersom rommet er et fellesareal og må minst ha et brannslukningsapparat pr rom.

Utekino arrangert av OBOS
1. september arrangerte OBOS og Arthaus gratis utekino på Storstua på Haugenstua, hvor styret bidro til å fasilitere dette. I tillegg til filmvisning var det aktiviteter for barna, salg av mat og snacks, DJ, trikseshow og danseopptreden av Quick Step.

Utendørs treningspark
Høst/vinter 2023 ble det etablert en utendørs treningspark ved juletreet nærmest fotballbanene. Leverandøren vil snart komme tilbake for å ferdigstille underlaget med plen over gressarmering. Apparatene er tilpasset alle slags mennesker uansett alder og treffer de fleste aldersgrupper. Prosjektet ble fullfinansiert gjennom miljøtilskudd fra OBOS.

Utvidelse av strømkapasitet i P-huset
Som informert om tidligere har borettslaget brukt all strømkapasiteten inn i parkeringshuset, og ventelisten på parkeringsplasser med ladestasjon i garasjen har vokst kraftig. For å kunne utvide ladeanlegget inne i P-huset må strømkapasiteten oppgraderes
fra trafo som er eid av Hafslund/Elvia. Styret har sendt søknad og er i dialog med Elvia som er den rette instansen for slike oppgraderinger.

Ladestasjoner
Styret etablerte 16 nye ladestasjoner i garasjen sommer/høst 2022, og det ble benyttet eksisterende infrastruktur uten å oppgradere strøminntaket. Ved ytterligere utvidelse av ladeanlegget må strøminntaket økes i parkeringshuset. Styrets prosjektgruppe utarbeidet en kravspesifikasjon for prosjektet og innhentet pris fra tre forskjellige leverandører. Etter
evaluering av tilbudene ble oppdraget tildelt EDA Elektro AS i samarbeid med eksisterende ladeleverandør Smartly. Styret følger med på elbilparken i borettslaget, og ved behov etableres det flere ladestasjoner. Det er fortsatt noen ledige parkeringsplasser med ladestasjon i Ole Brumms vei.

Gjenstående eldre belysning ellers i borettslaget
EU har vedtatt at fra februar 2023 ble det forbudt å produsere og importere mange ulike typer lyskilder. I den forbindelse har styret satt en prosjektgruppa som skal kartlegge gjenstående lysarmaturer som har gamle lyskilder i hele borettslaget. Områder som
fortsatt har gamle lyskilder er: bodområder, tilfluktsrom, tekniske rom, sport/sykkelbod, søppelrom, pullerter foran inngangsparti, heissjakt, heismaskinrom, vifterom og de fleste lekerom/fellesrom. For å sikre tilgang til lyskilder inntil utskiftning er fullført, ble det kjøpt inn en liten buffer av gamle lyskilder til lager før lagrene hos grossistene gikk tomme. Prosjektgruppa i styret er i gang med kartlegging av all gjenstående gammel belysning, videre vil det utarbeides en kravspesifikasjon for type belysningsarmatur og ønsket styring pr. sone/rom før prosjektet legges ut på anbud, målet er at prosjektet gjennomføres i år.

Kollapset avløpsrør i Ole Brumms vei 20
I juli kollapset et avløpsrør som følge av uværet HANS. Rørsystemet ble sjekket av rørlegger, kamerainspeksjon ble utført, det viste seg at en del av hovedavløpsrøret fra blokk 3 mot sykkelveien hadde kollapset. Dette medførte tilbakeslag i kjelleren som førte til
overfylt kjeller med kloakk. Arbeidet med tømming og sanering av kjelleren ble satt i gang umiddelbart. Utbedring av skaden/avløpsrøret krever graving fra blokk 3 mellom trærne og videre til nærmeste offentlig kum ved sykkelveien, avløpsrøret må skiftes og arbeid settes i gang vår/sommer 2024.

Fasaderehabiliteringsprosjektet
Vedtaket fra ekstraordinær generalforsamling 24.04.2024 er inntil videre satt på vent. Styret er i kommunikasjon med flere instanser innen offentlige etater, media, politikere og ledelsen i OBOS for å sjekke muligheter for endring i kravene som Byantikvaren har satt
for Haugenstua Borettslag. Styret takker engasjerte ildsjeler/beboere i borettslaget for sitt bidrag til styret, ettersom deres bidrag har vært med på å skape et stort engasjement i media og blant politikere.

Veien videre
Det jobbes tverrpolitisk med å finne en løsning for å begrense eller eventuelt fjerne samtlige krav som er satt av Byantikvaren. Dette er ingen enkel sak ettersom Haugenstua mest sannsynlig er det første borettslaget som kjemper mot Byantikvaren og deres
urimelige krav på dette nivået. Styret kommer ikke til å gi seg før det forhandles frem en løsning som beboerne kan godta og leve med uten like store konsekvenser for privatøkonomien. Når styret har kommet frem til en overkommelig løsning vil det bli kalt inn til nye informasjonsmøter hvor beboerne får informasjon om status og fremdrift i saken og kostnadene knyttet til det nye løsningsforslaget. Løsningsforslaget vil da nøye gjennomgås slik at alle er tilstrekkelig informert. På informasjonsmøtet vil også avstemmingsprosessen nøye forklares slik at alle er forberedt for en fremtidig ekstraordinær generalforsamling. Styret har fått mange gode tilbakemeldinger med forbedringspunkter for fremtidige generalforsamlinger. Disse tas til etterretning, og styret vil etterstrebe å imøtekomme forbedringsforslagene i fremtiden. Den ordinære generalforsamlingen i mai vil IKKE inneholde noe sak om fasadeprosjektet. Den ordinære generalforsamlingen vil gjennomføres på vanlig måte med vedtak rundt regnskap og budsjett, valg av styremedlemmer og eventuelt andre forslag til saker som ble meldt før 1. mars med mer. Styret kommer til å informere beboerne fortløpende om fremdrift og eventuell ny informasjon rundt fasadeprosjektet.

Oppsummering
Nåværende styre har selv stått for prosjektledelse og prosjektbeskrivelse inkludert kravspesifikasjon på alle prosjekter som ble utført i 2023-2024, samt bidratt effektivt og faglig tungt i fasadeprosjektet. Hvert enkelt prosjekt har krevd mange tilbudsbefaringer, evalueringer, oppstarts- og byggemøter, oppfølging i gjennomføringsfasen, befaring ved overtakelse, og oppfølging av
reklamasjoner i etterkant. Dette setter vanligvis andre borettslag i stor grad bort ved å benytte eksterne konsulenter, da med medfølgende store kostnader. Styret har med bakgrunn i dette brukt betydelig mer tid enn det man kan forvente av vanlig
styrearbeid, noe som har bidratt til store besparelser for borettslaget ved å selv foreta prosjektering, oppfølging og gjennomføring av prosjektene. Dette kommer beboerne til gode i form av store besparelser, samt et spesifikt fokus på muligheter og utfordringer fra noen som faktisk bor i borettslaget.

Større vedlikehold og rehabilitering
2022 - 2023: Utskiftning postkasser Oppstart høsten 2022, ferdigstillelse i 2023
2016 - 2019: VVS-prosjekt Oppstart var i 2016, ferdigstillelse i februar 2019.
2014 - 2015: Forprosjekt vann/ avløp og balkonger. Styret fikk på generalforsamlingen i 2013 aksept for å etablere forprosjekt på vann og avløp samt balkonger. Dette arbeidet er påbegynt i samarbeid med OBOS Prosjekt.
2013 - 2016: Utskiftning av heiser Oppstart oktober 2013, ferdigstillelse i 2016.
2009 - 2010: Forprosjekt "rehabilitering av fasade" Forprosjekt rehabilitering av fasade - nye balkonger. Prosjektet ble nedstemt
av generalforsamlingen.
2008 - 2010: Rehabilitering av inngangspartiene Oppstart 2008, ferdigstillelse i 2010

Følgende saker ble vedtatt på generalforsamlingen 2024:
Overdragelse av deler av tomt til Oslo Kommune
Grunnerverv for Haukåsen skole Styret har blitt kontaktet av Oslo kommune om at kommunen må erverve grunn fra borettslagets eiendom i forbindelse med byggingen av nye Haukåsen skole. Generalforsamlingen godkjenner at området markert med gult, se vedlagte kart, overdras til Oslo Kommune mot et vederlag på kr 30 000.

Følgende saker ble vedtatt på ekstraordinært årsmøte 2024:
Fasaderehabilitering
Borettslaget er klassifisert som et kulturminne grunnet dets alder og arkitektoniske uttrykk, og står på Oslo Byantikvar sin gule liste. Dette betyr at det er veldig strenge krav til rehabilitering og bygningenes arkitektoniske uttrykk etter ferdigstilte arbeider. Det
har ikke vært foretatt noen form for vedlikeholdsarbeid innen fasadearbeider i borettslagets levetid. Dette har ført til et vesentlig etterslep av vedlikehold, og gjør nå at det må igangsettes et stort rehabiliteringsarbeid. Uten rehabiliteringsarbeider medfører det store avvik innen helse, miljø og sikkerhet (HMS) for beboerne, og styret ser det ikke forsvarlig å utsette arbeidet. I tillegg risikerer borettslaget pålegg om rehabilitering fra Plano g Bygningsetaten dersom det ikke foretas utbedring snarest. Dersom det blir tilfellet er det de som vil sette krav rundt rehabiliteringen og alt som har blitt forhandlet og godkjent av Byantikvaren hittil blir tilbakevist.
Totalkostnadene for borettslaget vil bli deretter.
Alt 2: forslag 1 + inngangsdører med callingsystem, taktekking, etterisolering himlinger i inngangpartier. Krav
om alminnelig flertall 50% Vedtatt. Det ble først votert over forslag 3 og 4, ingen av disse oppnådde 2/3-flertall. Deretter ble det votert
over alternativ 2 som ble vedtatt med 146 stemmer for og 122 stemmer mot. Alternativ 1 ble nedstemt med overveldende flertall mot.

Forretningsfører
OBOS Eiendomsforvaltning AS

Styregodkjenning
Kjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn.

Forkjøpsrett
Det foreligger forkjøpsrett for borettslagets/ boligaksjeselskapets medlemmer. Forhåndsavklaring er igangsatt. Ta kontakt med megler eller forretningsfører for ytterligere opplysninger om meldefristen.

Tekniske installasjoner
- TV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
- Vannrør av plast, rør i rør system.
- Avløpsrør i plast, avløpsrør er kun inspisert inne i boligen.
- Avtrekk fra kjøkken og bad i felles avtrekk.
- Naturlig ventilasjon med tilluft fra ventiler på vegg/vindu.
- Sentral oppvarming med radiatorer og tappevann
- Fyrsentralen er en del av fellesarealer og vedlikeholdes i regi av boligselskapet.
- Konstruksjonen er derfor kun beskrevet, ikke tilstandsvurdert. Eier mener anlegget har
bergvarme med borebrønner for effektiv oppvarming.
- Vannbåren varme med radiatorer.
- Elektrisk anlegg med automatsikringer fra byggeåret men stedvis oppgradert i nyere tid.
- Leiligheten har brannvarsler og brannslokker.

Merk borettslagets husordensregler vedrørende teknisk utstyr:
a) Montering av avtrekksvifter til luftekanalene på kjøkken og bad/wc er ikke tillatt.
b) Det er ikke tillatt å lufte gjennom leilighetens inngangsdør.
c) Alle rom må holdes varme nok til at vannledninger og radiatorer ikke frostskades.
d) Brannslokningsapparatet i leiligheten skal kontrolleres og snus opp/ned slik at pulveret høres, 4 ganger i året. Feil eller mangel rapporteres til driftskoordinator.
e) Batteri i røykvarslere skal kontrolleres årlig.
f) Det er ikke tillatt med gasskomfyr i leiligheten, kun elektrisk komfyr tillates.

Dyrehold
Det er kun tillatt med opptil 2 hunder/katter pr. leilighet i borettslaget.

Videre står det i husordensreglene, pkt. 1.5:
a) Det er tillatt å holde husdyr dersom det registreres hos styret/driftskoordinator.
b) Det er båndtvang for hund på borettslagets uteområder hele året.
c) Det er ikke lov å holde ulovlige dyr.
d) For øvrig gjelder de regler om dyrehold som fremgår av borettslagslovens § 5-11(4).

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad.  For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.

Hjemmelsopplysninger
Rettighetshavere til eiendomsrett
1986/42968-1/105  Hjemmel til eiendomsrett  
16.07.1986 
Vederlag: NOK 3.526.016
KJØPER:Haugenstua Borettslag  
Org.nr: 948515571
Gjelder denne registerenheten med flere
 
Heftelser
1974/2240-1/105  Obligasjon  
31.01.1974 
BELØP: NOK 17.605.100
Panthaver:Oslo Bolig Og Sparelag Al  
Lnr: 1087017
ANF. PRIORITET ETTER OBLIGASJON(ER) TIL HUSBANKEN
SOM TIL ENHVER TID HVILER PÅ EIENDOMMEN
Gjelder denne registerenheten med flere
 
1977/4216-1/105   ** Prioritetsbestemmelse  
24.02.1977 
veket for: OBLIGASJON 1977/4215-1/105
2004/79783-1/105   ** Forhøyelse  
19.11.2004 
FORHØYET TIL NOK 17,628,000
 
1975/210-1/105  Erklæring/avtale  
06.01.1975 
Bestemmelse om tilfluktsrom
Gjelder denne registerenheten med flere
 
1986/42968-2/105  Best. om vann/kloakkledn.  
16.07.1986 
Med flere bestemmelser
Gjelder denne registerenheten med flere
 
2010/813675-1/200  Obligasjon  
21.10.2010 
BELØP: NOK 27.400
Panthaver:Oslo Bolig Og Sparelag Al  
Lnr: 1087017
Opprinnelig tinglyst som forhøyelse av OBLIGASJON 2240/1974
Gjelder denne registerenheten med flere
 
2014/175642-1/200  Obligasjon  
03.03.2014 
BELØP: NOK 23.900
Panthaver:Oslo Bolig Og Sparelag Al  
Lnr: 1087017
Opprinnelig tinglyst som forhøyelse av OBLIGASJON 2240/1974
Gjelder denne registerenheten med flere
 
2016/833794-1/200  Pantedokument  
14.09.2016 
BELØP: NOK 180.000.000
Panthaver:OBOS-BANKEN AS  
Org.nr: 911986884
Uomsettelig
Gjelder denne registerenheten med flere
Elektronisk innsendt
 
2023/547777-1/200  Pantedokument  
30.05.2023 11:36 
BELØP: NOK 54.000.000
Panthaver:OBOS-BANKEN AS  
Org.nr: 911986884
Gjelder denne registerenheten med flere
Elektronisk innsendt
 
Grunndata
1968/10834-1/105  Registrering av grunn  
23.07.1968 
Denne matrikkelenhet opprettet fra:Knr:0301 Gnr:102 Bnr:1
1969/990095-1/105  Sammenslått med denne matrikkelenhet:  
07.02.1969 
GNR 105 BNR 365
GNR 106 BNR 172
 
1970/8184-1/105  Registrering av grunn  
15.05.1970 
Utskilt fra denne matrikkelenhet:Knr:0301 Gnr:102 Bnr:695
 
1970/928075-1/105  Sammenslåing  
23.07.1970 
Denne matrikkelenheten er sammenslått med:Knr:0301 Gnr:105 Bnr:372
 
Rettigheter på andre eiendommer
Ingen rettigheter funnet.


Utleie
Iht. brl. § 5-4 (2) har andelseieren mulighet til korttidsutleie i opptil 30 dager i løpet av året. Andelseier kan ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Andelseier kan overlate boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf. borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det. Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved spørsmål.

Vei/vann/kloakk
Eiendommen er tilknyttet kommunalt avløp.
Eiendommen er tilknyttet kommunalt vannforsyning

Regulering
Eiendommen er regulert til bolig i reguleringsplan tilknyttet S-1352.
Oslo kommune vedtok en ny kommuneplan 23. september 2015 som gjelder fram til 2030. For mer informasjon se link (Oslo kommune): https://www.oslo.kommune.no/politikk/kommuneplan/kommuneplanens-arealdel/[gref

Byggesaker:
Ole Brumms vei 40 - 44 - Rehabilitering og oppgradering av fasader og balkonger for Blokk 6
Saksnummer: 202108682 - Byggesak             
Mottatt sak: 21.05.2021
Status: Endret tillatelse gitt
Saken omfatter følgende: Rehabilitering og oppgradering av fasader og balkonger fra Haugenstua borettslag Blokk 6, adresse Ole Brumms vei 40-44. Tiltaket omfatter utskiftning av følgende fasadeelementer med tilsvarende utseende som originalt: balkongfronter i naturbetong med åpent rekkverk i stål over, vertikale betongspileelementer mellom balkongene, øvrige betongelementer i fasadene og vinduer i fasade mot Syd. Nye betongspileelementer vil beholde utvendig uttrykk, men få et noe justert horisontalsnitt som slipper mer lys inn. Nye balkongdekker søkes utvidet i dybden 50 cm, som medfører en mindre økning av byggets totale bredde. For gavlvegger mot Øst og Vest vil hvert fasadeelement økes med 7cm i bredden, og mot Vest til integrert kunstverk av Knut Steen tilpasses den økte bredden uten at motivene blir disproporsjonale. Innglassing utføres som et profilløst glassystem som kan skyves inn til sidene. Balkongene får solavskjerming med vertikal screenduk i avdempende farger, som tåler mer i forhold til vær og vind. Prosjektet er søknadspliktig i henhold til Plan- og Bygningsloven, og det vil være mulig å følge saken på saksinnsyn hos Plan- og Bygningsetaten.
For mer informasjon, se link: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202108682

Garver Ytteborgs vei 100 - Etablering av hurtigladere
Saksnummer: 202316177 - Byggesak             
Mottatt sak: 01.11.2023
Status: Tillatelse gitt
Saken omfatter følgende: oppføring av hurtigladere for el-biler på bensinstasjonen Esso Haugenstua. Det planlegges 8 ladestolper på betongfundament, nettstasjon, powermodul og tavle. En mindre tørrmur mot eksisterende terreng oppføres pga nivåforskjell fra asfaltert areal og grøntområde.
For mer informasjon, se link: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202316177

Østre Aker vei 400 - Oppføring av paviljong - Stovner barneskole
Saksnummer: 202450709 - Byggesak             
Mottatt sak: 04.04.2024
Saken omfatter følgende: Stovner skole skal bygge tilbygg som skal erstatte paviljongene på skoletomta. I byggetiden har de behov for midlertidige paviljonger som erstatter lokalene i de gamle paviljongene. Det søkes om å oppføre midlertidige paviljonger på deler av friområdet sør for Stovnerfaret. Paviljongene vil stå til desember 2027 og området tilbakeføres til eksiterende tilstand når paviljongene fjernes.
Status: Mottatt søknad
For mer informasjon, se link: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202450709

Østre Aker vei 400 - Rehabilitering av støyskjermer
Saksnummer: 202207204 - Byggesak             
Mottatt sak: 10.05.2022
Status: Mottatt søknad om igangsettingstillatelse
Saken omfatter følgende: Det vil søkes om dispenasjon fra formål i gjeldene reguleringsplan. Hoveddelen av eksisterende støyskjermer ligger på arealer som er regulert til friområde park. Det vil samtidig søkes om dispenasjon fra regulert byggegrense mot vei.
For mer informasjon, se link: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202207204

Garver Ytteborgs vei 95 C - Fasadeendringer
Saksnummer: 202300724 - Byggesak             
Mottatt sak: 13.01.2023
Status: Tillatelse gitt
Saken omfatter følgende: Søknaden gjelder fasadeendring på en blokk i Garver Ytteborgs vei 95C. Fasadeendringen innebærer at et teglforblendet fasadeparti i utskiftes til puss.
For mer informasjon, se link: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202300724

Garver Ytteborgs vei 127 B - Oppføring av utebod/låve - Stig gård
Saksnummer: 201908035 - Byggesak             
Mottatt sak: 21.05.2019
Status: Igangsettingstillatelse gitt
Saken omfatter følgende: Oppføring av låve/utebod på BYA areal 87,75 kvm.
For mer informasjon, se link: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201908035

Garver Ytteborgs vei 145 - Oppføring av skole og barnehage - Haukåsen skole
Saksnummer: 202306952 - Byggesak             
Mottatt sak: 21.04.2023
Status: Igangsettingstillatelse gitt
Saken omfatter følgende: Oslobygg KF skal bygge en ny skole og barnehage som er tilpasset multifunksjonshemmede barn i Garver Ytteborgs vei 145, på tomten til gamle Stig skole. Bygget dimensjoneres for 83 elever fra 1. til 13. trinn, barnehage med 4 avdelinger for 16 barn, og til sammen ca. 150 ansatte. Skolen skal også inneholde en gymsal og terapibasseng. Tiltaket omfatter også komplett utomhusanlegg inkludert gang-/sykkelveier og støyskjerm mot Østre Aker vei med tilhørende støttemurer.
For mer informasjon, se link: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202306952

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 2 500 000,- (Prisantydning)
kr 141 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 2 641 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr for å forhåndsvarsle forkjøpsrett)
--------------------------------------------------------
kr 9 181,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 2 650 181,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 2 658 431,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Boligselgerforsikring
Det er ikke tegnet boligselgerforsikring ifbm. salget. Det er likevel utarbeidet en egenerklæring som interessenter bør gjøre seg kjent med før budgivning. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

Foto, ca. (Kr.3 000)
Grunnpakke borettslag (Kr.19 900)
Provisjon (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 2 641 000,-) (Kr.52 820)
Tilrettelegging (Kr.13 900)
Markedspakke 1 (Kr.21 900)
Oppgjør (Kr.6 000)
Visningshonorar (Kr.2 900)
Totalt kr. (Kr.120 420)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
75-24-0341

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Generelle bestemmelser Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.

En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.

På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).

Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
Novum Eiendomsmegling AS
EIE Stovner
Org. nr: 990224463
Stovner senter 3
0913 Oslo
Tlf: 22 30 18 00

Ansvarlig megler
Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner Houssam Ben Zrelli

Saksbehandlere
Houssam Ben Zrelli
EIE Stovner
Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner
Mob: 94 31 90 38 / E-post: hz@eie.no


Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.


Gå til budgivning
Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Garver Ytteborgs vei 107
For mer om objektet
Garver Ytteborgs vei 107

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: