EiendomSkolegata 35A, 2318 HAMAR
MatrikkelGnr. 1 Bnr. 309 Snr. 2 i Hamar kommune
BoligtypeLeilighet
EierformEierseksjon
ArealerTotalt BRA 51 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 48 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 3 kvm
Antall soverom2
Byggeår1900
TomtFellestomt 781 kvm
Prisantydning2 250 000
TilstandsrapportTakstmann: Trond Vangen
Takstdato: 27.05.24
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 15 808,- pr. 31.12.23
Andel fellesformue: kr. 12 279,- pr. 31.12.23
Totalpris inkl. omkostningerkr 2 250 000,- (Prisantydning)
kr 15 808,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 2 265 808,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 54 750,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 55 950,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 2 321 758,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 2 331 008,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 3 021,- pr. mnd.
Herav:
Ordinære fellesutgifter kr. 1 903,-
Kabel-TV/Internett kr. 489,-
Andel lån kr. 629,-
Fellesutgiftene inkluderer: Utvendig vedlikehold av bygninger, kommunale avgifter (herunder renovasjon
og vannforbruk utekran), grunnpakke kabel-TV/internett, bygningsforsikring, forretningsførsel og revisjon,
samt enkel vaktmestertjeneste (snøbrøyting/strøing om vinteren).
Sameiet er i gang med brannsikring og har i den forbindelse fått innvilget et lån på kr. 950 000,- for neste
del av brannsikringen. Når dette lånet begynner å løpe må det påregnes en økning i fellesutgiftene. Uten
å ha eksakt beløp antas et beløp rundt kr. 1 200,- pr. mnd. I tillegg vil det komme en økning i ordinære
fellesutgifter fra 2. halvår.
Kommunale avgifterKr. 7 490 pr. år
EierHege Aanerud Lerdahl
ParkeringParkering i gate etter gjeldende bestemmelser. Beboere kan kjøpe kort gjeldende for hele inneværende
år. Månedskort for beboere (i sone A, B, C eller D) er kr. 258,- pr. mnd. eller kr. 3 096,- pr. år for vanlig
gateparkering.
Mulighet for leie av parkeringsplass i bakgård via Robert Refsahl.
BeliggenhetMeget sentral og attraktiv beliggenhet på Ankerløkka, rett ved Høgskolen, Sykehuset og Hamar sentrum.
Dette er et stille område bestående av frittliggende eneboliger, leiligheter og noe næringseiendommer.
Området ligger i utkanten av sentrumskjernen i Hamar, som både gir deg en sentral og rolig beliggenhet.
Hamar sentrum med restauranter, kino, Kulturhuset og butikker i umiddelbar nærhet. Fine
rekreasjonsmuligheter i Ankerskogen Idrettspark med turstier, svømmehall, tennishall m.m. Ca. 800 m til
Mjøsas bredder med turstier som starter ved Koigen, fortsetter forbi Ridehusstranda og videre utover forbi
Domkirkeodden. Bussholdeplass i Skolegata.
TomtFellestomt, 781 kvm
Tomtestørrelse/-areal er hentet fra digitalt kartverk. Det gjøres oppmerksom på at denne type kart kan
være noe upresise og at man dermed kan få avvik ved en eventuell fremtidig oppmåling. Mangel grunnet
arealsvikt, jfr. avhendingslovas § 3-3, kan derfor ikke påberopes.
AdkomstSe vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra
ønsket startsted til den aktuelle boligen.
InneholderAreal og fordeling - Leilighet:
1. etasje: 48 m² BRA / 48 m² BRA-i
Kjeller: 3 m² BRA / 3 m² BRA-e
Følgende rom er inkludert i BRA-i:
Bad, gang, stue, kjøkken og to soverom.
Følgende rom er inkludert i BRA-e:
Bod.
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på
fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. De oppgitte arealer er hentet fra takstrapport. Arealene er
beregnet og rom er definert etter dagens faktiske bruk, uavhengig av hva som er godkjent av
bygningsmyndighetene.
ByggemåteInformasjon om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport utført av takstmann Trond Vangen:
Trevinduer med 2-lags isolerglass. Ytterdør i tre med 2-lags isolerglass. Etasjeskiller i trekonstruksjoner.
Kort oppsummert tilstandsgrad fra tilstandsrapport utført av takstmann:
Det er gitt TG2 på:
- Vinduer: Fuktskade i karm og generelt behov for vedlikehold.
- Dører: Skade i dørblad, ytterdør tar i karm og dør bærer preg av slitasje.
- Radon: Ikke foretatt måling og bygget er heller ikke utført med radonsperre.
- Bad: Overflater vegger og himling: Arbeidet på våtrommet bærer preg av manglende håndverksmessig
utførelse på deler av arbeidet. Flishjørne bak toalett mangler siliconfug. Overflater gulv: Ikke
tilfredsstillende fallforhold. Ved enkelte fuktsøk ble det registrert unormale verdier. Sluk, membran og
tettesjikt: Rørgjennomføringen i dusjsonen anses som en risikoløsning. Det var ikke tilkomst til sluk ved
befaring. Det finnes områder i våtsone uten membran og våtrommet må brukes deretter.
- Kjøkken: Overflater og innredning: Skade i benkeplate og på skap under oppvaskbenk. Avtrekk: Kun
kullfilterventilator på kjøkken.
- Ventilasjon: Ventilering vurderes som ikke tilfredsstillende. Kondensering på innsiden av isolerglass
kan ofte skyldes høy luftfuktighet inne i boligen, og må sees på i sammenheng med dårlig ventilering eller
høy fuktproduksjon.
- Varmtvannstank: Det er ikke påvist tilfredsstillende el-tilkobling av varmtvannstank iht. gjeldende forskrift.
Det er påvist at varmtvannstank er over 20 år.
- Elektrisk anlegg: Ikke fremlagt dokumentasjon på det elektriske anlegget.
For ytterligere informasjon om byggemåte se tilstandsrapporten som ligger vedlagt i salgsoppgaven. Det
er viktig at interessenter setter seg inn i rapporten. Interessenter oppfordres til å kontakte takstmann ved
eventuelle bygningstekniske spørsmål.
StandardVelkommen til denne pene og trivelige selveierleiligheten i Skolegata 35A! Leiligheten har en svært
sentral og god beliggenhet ved sjarmerende Ankerløkka. Ankerløkka er et område med eldre bebyggelse
rett utenfor sentrumskjernen i Hamar. Her bor du med andre ord i rolige omgivelser, samtidig som det er
umiddelbar nærhet til servicefasiliteter i sentrum og Høyskolen. Leiligheten har en arealsmart
planløsning og en raus takhøyde som sørger for gode oppholdsrom. Den har entré, stue, kjøkken, to
soverom og bad. I kjelleretasjen er det bod som tilhører leiligheten. Adkomst til leiligheten fra gate og
egen inngang. Leiligheten passer godt for deg som skal studere, eller for deg som ønsker bo med en
sentral beliggenhet i Hamar. Her bor du i gangavstand til det meste!
Entréen har plass til omkledning og oppbevaring av yttertøy. Gulvet er flislagt og har varmekabler.
Videre inn i leiligheten er boligens stue. Her er det vinduer mot to himmelretninger som gjør rommet lyst
og trivelig. Det er plass til møblering av både sitte- og spisegruppe. Stuen har også en lekker peis som
varmer godt.
Kjøkkenet har enkel innredning med malte sorte fronter og benkeplate av laminat. Det er avsatt plass til
frittstående hvitevarer. Hvitevarene medfølger handelen.
Leilighetens to soverom har plass til seng. Begge rommene har garderobeløsning.
Badet i leiligheten er flislagt og har gulvvarme. Rommet er innredet med heldekkende servant med
underskap, gulvstående toalett og dusjkabinett. Det er også opplegg for vaskemaskin.
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet er utstedt ferdigattest for bruksendring fra forretning til 2 leiligheter i 1. etasje datert 09.06.2005. Det er
ikke utstedt midlertidig brukstillatelse eller ferdigattest for opprinnelig del av boligen og/eller øvrig
bygningsmasse.
Det er mottatt byggetegninger fra Hamar kommune datert i 2003. Disse samsvarer i hovedsak med
dagens bruk av leiligheten, bortsett fra at enkelte innevegger er flyttet. Tiltaket er i utgangspunktet ikke
søknadspliktig så lenge de ikke omfatter bærevegger.
Elektrisk anleggElektrisk anlegg med automatsikringer. Åpent og skjult ledningsnett. Informasjonen er hentet fra
tilstandsrapport som er vedlagt i salgsoppgaven.
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
OppvarmingLeiligheten varmes opp med elektrisitet og vedfyring. Gulvvarme i entré og på bad. Det er demontert tre
panelovner som medfølger leiligheten. Peis i stue.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Oransje - Energikarakter G
Kommunale avgifterKr. 7 490 pr. år
Oppgitt beløp er fakturert i 2023. I disse inngår eiendomsskatt, feie- og tilsynsgebyr samt vann- og
avløpsgebyr. Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjon i avgiftene som følge av forbruk
og eventuelle endringer av gebyrer/avgifter. Vi oppfordrer ny eier til å følge opp hvor mange kubikk
vann/avløp det betales for i året og eventuelt justere i henhold til anbefalinger per person i husstanden.
Dette gjøres i samråd med kommunen.
EiendomsskattEiendomsskatt er for inneværende år beregnet til kr. 5 436,-. Eiendomsskatten er inkludert i de
kommunale avgiftene.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 3 021,-
pr.mnd.
Herav:
Ordinære fellesutgifter kr. 1 903,-
Kabel-TV/Internett kr. 489,-
Andel lån kr. 629,-
Fellesutgiftene inkluderer: Utvendig vedlikehold av bygninger, kommunale avgifter (herunder renovasjon
og vannforbruk utekran), grunnpakke kabel-TV/internett, bygningsforsikring, forretningsførsel og revisjon,
samt enkel vaktmestertjeneste (snøbrøyting/strøing om vinteren).
Sameiet er i gang med brannsikring og har i den forbindelse fått innvilget et lån på kr. 950 000,- for neste
del av brannsikringen. Når dette lånet begynner å løpe må det påregnes en økning i fellesutgiftene. Uten
å ha eksakt beløp antas et beløp rundt kr. 1 200,- pr. mnd. I tillegg vil det komme en økning i ordinære
fellesutgifter fra 2. halvår.
Faste løpende kostnaderUtover det som er nevnt under "Felleskostnader" og "kommunale avgifter" påløper kostnader til for
eksempel strøm, fyring/brensel, innbo-forsikring og innvendig vedlikehold.
Spesifikasjon av fellesgjeldIhht. opplysningsbrev fra forretningsfører er det per 15.05.2024 ikke fellesgjeld i sameiet. Sameiet har fått
innvilget et lån på kr. 950 000,-, men lånet har ikke begynt å løpe enda. Meglerforetaket er ikke kjent med
lånebetingelsene.
ÅrsregnskapRegnskapet for 2023 viser et underskudd (negativt årsresultat) på kr 129 188,57, fordelt med kr. 94
655,54 for A/B og kr. 34 533,03 C. Sum egenkapital A/B er kr. - 83 079,51 og sum egenkapital for C er kr. -
8 729,47. Styret bekrefter at forutsetningene for fortsatt drift er til stede og at årsregnskapet er avlagt under
denne forutsetning.
Forsikring med polisenummerSameiets bygningsmasse er forsikret med fellespolise i Tryg med polisenummer 6340075. Hver enkelt
seksjonseier må selv skaffe innboforsikring.
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 578 312,-
Som sekundærbolig Kr. 2 198 585,-
SameieSameiet Skolegata 35 er et boligsameie bestående av totalt 13 seksjoner fordelt på 2 gårder. Sameiet
har orgnr. 915704476.
Ved årsmøte 15.05.2024 ble budsjett for 2024 gjennomgått. På grunn av generelt økte kostnader og også
et behov for oppsparing av midler, vil sameiet måtte øke fellesutgiftene fra 01.07.2024. Dette gjelder både
Skolegata 35 A/B og Skolegata 35 C. Styret og forretningsfører avholder et styremøte der vi går igjennom
tallene og stadfester et konkret beløp. Nærmere informasjon vil bli sendt ut i god tid før 01.07.2024.
Sameiet har også fått innvilget et lån på kr. 950 000,- for et prosjekt vedr. brannsikring på byggene.
Det ble på årsmøte foretatt avstemning vedr. utskifting av vinduer. Det ble i denne omgang stemt ned,
men det må påregnes vedlikehold/utskifting av vinduer på et senere tidspunkt.
Felleskostnader kan variere over tid som følge av beslutninger foretatt i sameiets styre og/eller
generalforsamling. Felleskostnadene justeres normalt 1-2 ganger årlig iht. til renteendringer, generelle
kostnadsendringer og endringer i tjenestetilbud.
Sameiets vedtekter og husordensregler ligger vedlagt salgsoppgaven og interessenter oppfordres til å
gjøre seg kjent med disse.
ForretningsførerEcit.
StyregodkjenningDet er ikke opplyst om krav til styregodkjenning av ny eier.
Tekniske installasjonerDekoder og modem medfølger i handelen ettersom dette er sameiets eiendom.
Hvitevarer på kjøkken medfølger handelen.
Fastmonterte lamper av privat karakter, medfølger ikke boligen.
Se for øvrig vedlagte løsøreliste. Det gis ingen garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på
medfølgende teknisk utstyr/tilbehør/løsøre.
DyreholdEiere av dyr plikter å sørge for at dyret ikke sjenerer andre beboere. Det skal vises særlig
aktsomhet med hensyn til renhold og vedlikehold av egen seksjon og fellesareal som følge av
dyreholdet.
DiverseDet gjøres oppmerksom på at eiendomsmegler ikke har innhentet særskilte opplysninger om det finnes
pålegg fra E-Verk og/eller Brann- og feiervesenet.
Bygget er SEFRAK-registrert (gul trekant). SEFRAK er et landsdekkende register over eldre bygninger og
andre kulturminner. Bygninger som er SEFRAK- registrerte er ikke tillagt spesielle restriksjoner.
Registeringen fungerer mer som et varsko om at det bør gjøres en lokal vurdering av verneverdien før en
eventuelt gir tillatelse til å rive, flytte eller endre bygningen. For bygninger som er eldre enn 1850, er det
lovfestet jmf. Kulturminneloven §25 at en slik vurdering må gjøres før bygge- eller rivningssøknad blir
godkjent. Det er likevel mulig for kommune å gi tillatelse til rivning selv om kulturminnemyndighetene
(fylkeskommunen) tilrår at bygget bør vernes. I slike tilfeller må det også innhentes uttale fra Kultursjefen.
AnnetSelger opplyser om følgende i sitt egenerklæringsskjema:
Kjenner du til om det er/har vært skjevheter/setningsskader, f. eks. riss/sprekker i mur, skjeve gulv eller
lignende?
- Ja. Noe sprekker i murpuss på fasaden.
Kjenner du til om det er/har vært utettheter i terrasse/garasje/tak/fasade?
- Ja. Berørte ikke denne leiligheten, men vannlekkasje fra takterrasse til leilighet under.
Kjenner du til om det har vært utført arbeider på terrasse/garasje/tak/fasade?
- Ja, kun faglært. Nytt tak, beslag og takrenner I 2013 (Storhamar Tak). Oppussing av fasade 2016
(Budmax).
Kjenner du til om det er/har vært utført arbeider på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank,
sentralfyr, ventilasjon)?
- Ja, kun faglært. Installasjon av seriekoblet brannvarsler i hele bygget. Firmanavn: Edvardsen Elektro AS.
Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank,
sentralfyr, ventilasjon)?
- Ja. Kontroll av El-anlegg 15/8/2014, og sett over igjen i forbindelse med oppgradering av brannvarsler i
2023.
Kjenner du til vedtak/forslag til vedtak om forhold vedrørende eiendommen som kan medføre økte
felleskostnader/økt fellesgjeld?
- Ja. Nytt EL- anlegg i alle leilighetene. Utbedring av brannsikring.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterKommunen har legalpant i eierseksjonen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De
andre seksjonseierne har panterett i eierseksjonen for krav mot seksjonseieren og som følger av
sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for hver bruksenhet svarer til to ganger
folketrygdens grunnbeløp; jfr. lov om eierseksjoner.
Følgende er tinglyst på seksjonen:
- Dagboknr. 900086, tinglyst den 01.09.1897. Gjelder bestemmelse om kloakkledning. Megler har forsøkt
å rekvirere servitutten. Denne finnes ikke i statens arkiver og selger sitter heller ikke på denne. Det er
derfor ikke mulig å redegjøre for innholdet.
- Dagboknr. 102063, tinglyst den 14.07.1953. Gjelder bestemmelse om garasje/parkering. Tillatelse for
nabo til å oppføre garasje inntil grensen.
Tinglyst seksjonering med dagboknr. 4058, den 26.03.2004. Det er tinglyst reseksjonering med
dagboknr. 480496, den 22.06.2011. Sameiebrøk: 52/777. Reseksjonering gjort i forbindelse med at det
ble oppført ny seksmannsbolig på tidligere fellesareal, samt seks nye carporter med boder som blir
tilleggsdel for seksjonsnr. 9-14.
Dokumentet kan ses hos meglerforetaket eller utleveres etter forespørsel.
Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i
samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd.
UtleieSeksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av
sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge,
pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes styret. Korttidsutleie av hele boligseksjonen i
mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt iht. eierseksjonsloven. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn
sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og
120 døgn. Slik beslutning krever et flertall på minst to tredjedeler av de avgitte stemmene på årsmøtet.
Vei/vann/kloakkEiendommen har adkomst fra offentlig veg.
Sameiets eiendomsmasse er tilknyttet kommunalt vann- og avløpsnett via private stikkledninger. Sameiet
er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.
ReguleringEiendommen ligger i et område under reguleringsplan for Ankerløkken boligområde, planid. 290.
Eiendommen er regulert til bolig/forretning/kontor og ligger innenfor område med bevaring av bygninger.
Eiendommen omfattes av kommuneplanens arealdel 2018-2030, planid. 20170001. Reguleringsplan
skal fortsatt gjelde i området. Eiendommen ligger innenfor hensynsone for radon, krav vedørende
infrastruktur og bevaring kulturmiljø. Den ligger også innenfor gul støysone.
Eiendommen omfattes også av kommunedelplan for kulturminner og kulturmiljøer innenfor
byvekstgrensen, planid. 20110002. Området ligger innenfor båndlegging for regulering etter pbl.
Hensynsonenavn: H710_294.
Eiendommen ligger vis-à-vis Hamar Sykehus.
Kopi av planer fås ved henvendelse til megler. Vi oppfordrer interessenter til å gjøre seg kjent med disse.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 2 250 000,- (Prisantydning)
kr 15 808,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 2 265 808,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 54 750,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 55 950,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 2 321 758,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 2 331 008,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Grunnpakke eierseksjon (Kr.10 000)
Provisjon 1,8% (Minimum Kr.45 000)
Tilrettelegging (Kr.16 500)
Eierskiftegebyr trekkes i oppgjør (Kr.6 385)
Markedspakke 1 (Kr.21 500)
Oppgjør (Kr.6 900)
Visningshonorar (Kr.2 950)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer72-24-0106
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingHamar Eiendomsmegling AS
EIE Hamar
Org. nr: 916933568
Seminargata 3
2317 Hamar
Tlf: 62 50 71 00
Ansvarlig meglerEiendomsmegler MNEF / Fagansvarlig Ingrid Bøhmer
SaksbehandlereIngrid Bøhmer
EIE Hamar
Eiendomsmegler MNEF / Fagansvarlig
Mob: 97 41 17 70 / E-post: ibo@eie.no
Inger Helene Simensen
Daglig leder / Eiendomsmegler MNEF / Partner
Mob: 92 86 43 00
[/ E-post: ihs@eie.no