EiendomAmtmann Meinichs gate 20D, 0482 Oslo, Etasje: 1
MatrikkelAksjebrevnr. 117-132 Orgnr. 933124169 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformAksje
ArealerTotalt BRA 43 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 37 kvm
Følgende rom inngår i innvendig areal:
Entré, bad, stue, alkove og kjøkken.
- BRA-e (eksternt bruksareal): 6 kvm
ArealPrimærrom: 37 kvm, Bruksareal: 43 kvm, BRA-i: 37 kvm , BRA-e: 6 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Byggeår1939
TomtEiet tomt 1338 kvm.
Svakt skrånende tomt. Skjermet indre gårdsrom.
Prisantydning3 650 000
TilstandsrapportTilstandsrapporten er avholdt av Anders Jørgen Bryhn datert 21.03.2024.
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 139 533,- pr. 31.12.2022
Andel fellesformue: kr. 3 706,- pr. 31.12.2022
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 3 650 000,- (Prisantydning)
kr 139 533,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 789 533,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 3 194,- (Noteringsgebyr forretningsfører)
kr 6 385,- (Transportgebyr)
kr 8 250,- (Boligkjøperforsikring )
--------------------------------------------------------
kr 17 829,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 807 362,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 3 815 612,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
I tillegg har kjøper muligheten til å tegne Boligkjøperpakke (valgfritt) til kr. 8.250,-. Se eget produktark for
mer informasjon.
FelleskostnadKr. 3 923,- pr. mnd.
Felleskostnad inkludererVarmtvann og oppvarming, kabel-tv/internett, trappevask, nedbetaling av fellesgjeld, felles
bygningsforsikring og kommunale avgifter.
Totale felleskostnader per mnd er på kr. 3 923 og fordelt på følgende måte:
- Felleskostnader: 2.967,-
- Felleslån etter aksjer: 956,-
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i aksjelaget.
EierRuth Eva Jørgensen
BeskrivelseVelkommen til denne fargerike leiligheten!
Sentralt på øvre Torshov finner du den perfekte boligen for deg som liker blandingen av moderne
bokvalitet og tidløs vintage-stil. Alle overflater er malt etter en nøye planlagt fargepalett. Leiligheten har
separat kjøkken, en stor stue med alkove, og bad pusset opp i regi av aksjelaget. Ved å flytte kjøkkenet
inn i stuen, har man også mulighet til å etablere et fullverdig soverom der kjøkkenet står i dag.
HIGHLIGHTS:
- Skjermet beliggenhet i rolig gate
- Høy 1. etasje med god avstand til fortau og vei
- Oppvarming, varmtvann, TV og internett inkl.
- God lagringsplass i kjeller- og loftsbod
- Gangavstand til hjørnekiosk (åpent 7 dager i uka) og dagligvare
- Et bredt kollektivnettverk innen gangavstand: T-bane, trikk og buss
- Kort vei til Torshovdalen
Velkommen til en hyggelig visning!
ParkeringDet er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt -
også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering.
Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene:
- Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5 950 kroner for ett år
- Motorsykkel og moped: 2 975 kroner for ett år
- El-bil : 2 000 kroner for ett år
- El-motorsykkel og el-moped: 1 000 kroner for ett år
Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon
se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-ogparkering/parkering/beboerparkering/.
BeliggenhetVelkommen til øvre Torshov og Sandaker!
Bydelen har et mangfoldig og spennende kulturtilbud i området. Blant annet finner man Soria Moria med
konserter, bar/restaurant og teater. Området kan også friste med en rekke spisesteder og kafeer, bl.a.
Som Tam, Åpent Bakeri, Trikkestallen, samt Jewel of India. Åpnet Bakeri rett oppi gata går som kjent over
til å bli Lofthus Samvirkelag på ettermiddagen, og da byttes boller og kaffe ut med pizza og vin.
Kort avstand til Grünerløkka og Sagene med hyggelige kafeer, restauranter og yrende uteliv. Sandaker
Senter med tilbud som apotek, vinmonopol, matbutikk og andre butikker ligger tre minutter unna. Kort
gangvei til Handelshøyskolen BI i Nydalen og Storo Storsenter (Oslos største kjøpesenter). Et kvartal
unna ligger to matbutikker og apotek. Kort vei til flotte Torshovparken og veldig fine friområder ved
Akerselva. Nærhet også til Maridalen og Lillomarka.
Det er også et godt tilbud av treningssentre i området, f.eks. Myrens Sportssenter (med Klatreverket), Sats
Elexia på Sagene, Storo, Nydalen, Ringnes Park og Carl Berner, samt sandvolleyballbaner ved
Torshovparken og Voldsløkka. Utdanningsinstitusjoner som BI Nydalen, Blindern - Universitetet i Oslo,
Høyskolen i Oslo og Akershus, Tannlegehøyskolen, Veterinærhøyskolen, Lovisenberg Diakonale
Høgskole og Arkitekthøyskolen er alle i nærheten.
BebyggelseDet er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.
TomtEiet tomt, 1338 kvm.
Svakt skrånende tomt. Skjermet indre gårdsrom.
AdkomstDet vil bli satt opp visningsskilt under visning.
Offentlig kommunikasjonNærområdet har et godt kollektivtilbud med både buss, trikk og T-bane. Her har du 11- trikken (Kjelsås -
Majorstuen), 12-trikken (Kjelsås - Majorstuen) og 18-trikken (Rikshospitalet - Storo - Grefsen stasjon) en
liten spasertur unna. Rett utenfor døren, på holdeplassen Nordpolen skole, finner vi busslinjene 30
(Bygdøy - Nydalen) og 58 (Nydalen - Tveita).
Storo T-banestasjon er kun noen minutter unna med linje 2, 4 og 5.
InneholderEntré:
Leilighetens entré er av god størrelse. Her er det en stor innebygget garderobe, som gir deg mengder av
lagringsplass. I tillegg til garderoben, er det også plass til oppbevaring av sko og oppheng av yttertøy.
Leiligheten disponerer også 2 boder: En kjellerbod på ca. 4 kvm og en loftsbod på ca. 2 kvm (målt til ca. 6
kvm. gulvareal).
Stue med alkove:
Stuen er det naturlige oppholdsrommet i leiligheten. Veggene er pusset og malt i 2021 i tidløse
fargetoner, i tillegg til at de store vindusflatene slipper inn rikelig med dagslys. Stuen er et godt rom å
være i, og planløsning gir mange møbleringsmuligheter. Det er plass til både sofagruppe, salongbord og
spisebord med tilhørende stoler. Leiligheten har en sovealkove, hvor det er plass til en større seng. Det er
verdt å nevne at varmtvann, oppvarming og kabel-TV/internett er inkludert.
Kjøkken:
Med inngang fra entreen finner vi det store, separate kjøkkenet. Kjøkkeninnredningen består av profilerte
fronter, laminat benkeplate, stålkummer med blandebatteri, og fliser over benk. Her er det mye
benkeplass, i tillegg til god plass i både over- og underskap. Med en hyggelig og lun sitteplass kan du
underholde gjester mens du lager mat, samt nyte en god frokost eller varm kopp kaffe. Alle hvitevarer
følger med i salget.
Bad:
Leilighetens pent flislagte baderom (pusset opp i regi av borettslaget i 2007) har også inngang fra
entreen. Badet er innredet med dusjhjørne, servant med underskap, speilskap over vask og vegghengt
toalett. Innredningen var ny i 2020. Ellers er det downlights i himling og varme i gulvet, samt plass og
opplegg til vaskemaskin.
ByggemåteSe vedlagte takstrapport for teknisk beskrivelse av eiendommen.
PrimærromPrimærrom: 37 kvm
BruksarealBruksareal: 43 kvm
BoderI tillegg til leilighetens arealer disponerer boligen 2 boder:
- 1 bod på ca. 2 m² + gulvareal (skråtak i boden) på loftet
- 1 bod på ca. 4 m² i kjelleren
StandardEiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. Denne er
vedlagt salgsoppgaven. Nedenfor følger informasjon om forhold som har fått TG 2:
TG 2: AVVIK SOM KAN KREVE TILTAK
Inngangsdør
B30 brannsertifisert inngangsdør med to låser.
Vurdering av avvik:
- Noe utett mellom dørblad og karm i lukket posisjon.
Tiltak:
- Å sette på tettelister i dørkarmen kan være et fornuftig tiltak. Døren fungerer for øvrig normalt.
Overflater
Gulvflater består av: Original parkett/tregulv. Fliser på bad.
Veggflater består av: Malt betong. Fliser på baderom.
Himlinger består av: Malt betong. Malte plater.
Vurdering av avvik:
- Noen bruksmerker og riper i parketter. Noe glipper. Noe fuktmerker i gulvet under kjøleskapet.
Sluk, membran og tettesjikt
Type sluk: Plastsluk med uttagbar vannlås for rengjøring og inspeksjon. Hjelpesluk i plast. Type
membran: Synlig dukmembran. Membran på vegger er ikke mulig å konstatere visuelt. Evt.
membranoppkant under/ved dørterskel er ikke mulig å konstatere visuelt.
Levetidsbetraktning:
Levetid | Smøremembran over 15 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2
Levetid | Banemembran over 20 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen.
Tiltak:
- Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må tettesjiktet skiftes ut, men tidspunktet for
når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om. Ingen tiltak ansees som nødvendig.
Avtrekk
Det er kun en vifte med omluft, trolig ikke kullfilter inni denne.
Vurdering av avvik:
- Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra
kokesonen. Merk: Det er luftenventil i yttervegg og i luftekanal, dette bidrar til ventilasjon på kjøkkenet.
Ventilator må utskiftes. Kostnadsestimat: Under 10 000 kr.
Vannledninger
Type rør: Rør-i-rør. Trolig fra 2008 i forbindelse med baderomsarbeider, ikke konstatert. Fordelerskap:
Nei. Det er en åpen samlestokk (rør) inni sjakt med luke på baderommet. Evt. lekkasjevann fra
vannrørene blir trolig ledet til synlig drensspalte i veggen til høyre for toalettet, vanskelig å konstatere
nærmere uten dokumentasjon. Røranvisning: Nei. Hovedstoppekran for leiligheten: Innenfor luke i vegg
på bad. Lekkasjestopper: Nei, anbefales.
Levetidsbetraktninger:
Levetid | Vannrør av kobber over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2
Levetid | Rør i rør system over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2
TEK17
Teknisk forskrift fra 2017 (TEK17) krever at installasjoner med vann i rom uten sluk i gulv skal sikres med
lekkasjestoppere.
Vurdering av avvik:
- Stoppekraner innenfor luke er for harde til å betjenes på en normal måte.
Tiltak:
- Det anbefales å justere evt. bytte stoppekranene slik at de er enklere å bruke mht. lekkasjesikkerhet.
Dokumentasjon fra rørlegger er ikke sett av takstmann.
Vannbåren varme
Vannbåren radiatorer.
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på anlegg for vannbåren varme.
Tiltak:
- Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader
plutselig oppstå på eldre anlegg.
TG 2: AVVIK SOM IKKE KREVER UMIDDELBARE TILTAK
Etasjeskille
Støpt etasjeskille. Det gjøres oppmerksom på at det er felles kjeller under leiligheten mht. kjellerens
innemiljø og tilstøtende konstruksjoner. Måling av høydeforskjeller med laser gjort i rom:
STUE/SOVEROM. Lokalt avvik måles med laser (5 punkter) innenfor 2 m: Størst avvik: 10 mm på 2m
avstand. Totalt avvik målt med ett punkt ved hver vegg i rommet, samt et punkt midt på gulvet: Størst avvik:
15 mm. Tilfeldig valgte målesteder i rommene. Årstall: 1939.
Vurdering av avvik:
- Målt høydeforskjell på mellom 10 - 20 mm innenfor en lengde på 2 meter. Tilstandsgrad 2 gis med
bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik.
- Målt høydeforskjell på over 15 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i
standardens krav til godkjente måleavvik.
Tiltak:
- Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Innvendige dører
Originale innerdører i treverk. Nyere håndtak.
Vurdering av avvik:
- Originale dører med generell elde og slitasje.
Tiltak:
- Ingen umiddelbare tiltak er nødvendig men vær klar over elde og slitasje. Kostnadsestimat: Ingen
umiddelbar kostnad.
Sanitærutstyr og innredning - Bad
Veggmontert toalett, ikke synlig drensspalte under toalettet. Servantskap med blandebatteri. Dusjhjørne.
Vurdering av avvik:
- Det er ikke synlig drensspalte i veggen under toalettsisternen, dvs. det er ukjent for takstmann hvor evt.
lekkasjevann fra toalettsisternen blir ledet i så tilfelle.
Tiltak:
- Ingen tiltak ansees som nødvendig. Det anbefales å finne ut hvilken løsning som ble utført.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Ventilasjon - Bad
Naturlig oppdriftsventilasjon. Luftespalte under baderomsdøren.
Vurdering av avvik:
- Rommet har kun naturlig ventilasjon. Det ansees som liten avtrekkseffekt. Dersom tillatt av
boligaksjeselskapet anbefales det montering av elektrisk avtrekksvifte.
Tiltak:
- Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Overflater og innredning - Kjøkken
Eldre kjøkkeninnredning med profilerte fronter, laminat benkeplate, stålkummer med blandebatteri, fliser
over benk og plass til frittstående komfyr og kjøleskap.
Vurdering av avvik:
- Kjøkkeninnredning med elde og slitasje.
Tiltak:
- Det bør påregnes oppgraderinger evt. utskifting av innredning. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar
kostnad.
Elektrisk anlegg
Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova
(tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig
myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken
kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll. Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og
begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik
forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre
veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert elektrovirksomhet. Det ble observert følgende
på befaring: Eier opplyser at sikring har gått ved ett tilfelle pga. bruk av mange elektriske artikler samtidig.
- Automatsikringer i el.skap med forbruksmåler er plassert i fellesgang.
- Inntaksledning/stigeledning i bygningen, alder:
- Hovedsikring: 2/32 Amp iflg. kursanvisningen
- Utenpåliggende / skjult ledningsnett.
Eier opplyser at det elektriske anlegget fungerer fint. El.anlegg er ikke takstmannens kompetanseområde
og nærmere undersøkelse er ikke foretatt. Evt. dokumentasjon på utførte elektroarbeider i leiligheten er
ikke kjent for takstmann utover det som evt. nevnes i rapporten.
1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne,
utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)?
- Nei
Spørsmål til eier
2. Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert
menes fullstendig utskiftet anlegg fra inntakssikring og videre.
- Ukjent
3. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet?
- Ukjent
4. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter
1.1.1999?
- Ja. Evt. samsvarserklæring er ikke sett av takstmann.
Eksisterer det samsvarserklæring?
- Ukjent
5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet - Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre
tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år?
- Nei
6. Forekommer det ofte at sikringene løses ut?
- Nei
7. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler,
kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg?
- Nei
Generelt om anlegget
8. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights,
stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder,
jamfør eget punkt under varmtvannstank.
- Nei
9. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet?
- Ukjent
Inntak og sikringsskap
10. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig
å sjekke uten å fjerne kapslinger?
- Ukjent
11. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer?
- Nei
12. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og
helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet elkontroll?
- Nei
Generell kommentar
Det anbefales å få utført en uavhengig el-kontroll da det ikke har vært gjort de siste 5 år. Evt. behov for
oppgraderinger/utbedringer må vurderes av elektriker/el-takstmann. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar
kostnad.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger et ekspedisjonsdokument på bygget datert 1940.
Et ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på
byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på (oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc). Ved
eldre bygårder er det som oftest dette dokumentet som vedlegges (attestert eller uattestert) for
bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp.
Det er utstedt ferdigattest for rehabilitering av bad datert 2009.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingLeiligheten blir oppvarmet med radiatorer og varmekabler på baderomsgulvet.
Selger opplyser om en årlig strømforbruk på ca. 2 100 kWh i 2023.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter G
EiendomsskattDet er innført eiendomsskatt i Oslo. Det betales i dag ikke eiendomsskatt på denne boligen, men ved en
endring i formuesverdien kan det utløse eiendomsskatt. Vi gjør oppmerksom på at satsen for
eiendomsskatt blir fastsatt årlig av bystyret. Eiendomsskatten vil derfor kunne variere fra år til år.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 3 923,-
pr.mnd.
Varmtvann og oppvarming, kabel-tv/internett, trappevask, nedbetaling av fellesgjeld, felles bygningsforsikring og kommunale avgifter.
Faste løpende kostnaderFelleskostnader, innboforsikring og strøm.
Spesifikasjon av fellesgjeldAksjelaget har 2 lån i Boligbanken:
Lånenr.: 9666.01.61047, Boligbanken
Restgjeld: 9 461 351,-
Lånet innfris: 01.07.2044
Nominell rente pr. 15.03.2024: 7,05%
Effektiv rente pr. 15.03.2024: 7,29%
NB! Dette lånet ble tatt opp for å finansiere bygging av balkonger. Det er kun de som har fått balkong som
bærer lånekostnadene på dette lånet.
Lånenr.: 9666.01.61039
Restgjeld: 1 329 839,-
Lånet innfris: 2038
Nominell rente pr. 15.03.2024: 7,05%
Effektiv rente pr. 15.03.2024: 7,32%
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapÅrets resultat vises i resultatregnskapet og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig
gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. Driftsinntekter for 2022 er på kr 2 433 414,- og driftskostnader på kr 2 186
328,-. Dette gir et årsresultat på kr -158 944,-.
Forsikring med polisenummerLandkreditt Forsikring AS
Polisenummer: 36695005
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 002 305,-
Som sekundærbolig Kr. 3 808 760,-
AksjelagAksjelag: AS Amtmann Meinichs Gate 20, Orgnr: 933124169
Boligen er en aksjeleilighet, og selve eiendommen eies av et aksjeselskap Amtmann Meinichs gate 20.
Et boligaksjeselskap har flere likhetstrekk med borettslag. Kjøp av en aksjeleilighet innebærer at man
kjøper en aksje i boligaksjeselskapet som gir borett til en bestemt bolig i eiendommen. Det påløper ikke
dokumentavgift når man kjøper en aksjeleilighet, og leiligheten tinglyses ikke i Grunnboken. Din rettighet
som eier registreres i stedet i aksjeeierboken.
Selve kjøpsavtalen er regulert av kjøpsloven, men en forutsetning for salget er at avhendingsloven gjelder så langt den passer.
Interessenter oppfordres til å sette seg inn i boligaksjeselskapets vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett og årsberetning som kan fås ved henvendelse til megler.
Boligaksjeselskapet består av 54 boliger og 2 næringslokaler. Selskapet er organisert etter de
bestemmelser som følger av aksjeloven og har til formål å drive eiendommen i samråd med og til beste
for aksjonærene.
FORSIKRING
Bygningsmassen er fullverdiforsikret i Landkreditt Forsikring AS med forsikringsnummer 36695005. Den
enkelte aksjonær bør tegne egen innboforsikring. Skader meldes direkte til forsikringsselskapet og styret
skal informeres.
HMS
Boligselskap er definert som virksomhet og skal derfor ha internkontrollvirksomhet, i henhold til
internkontrollforskriften av 6. desember 1996. Boligselskapets internkontroll skal blant annet omfatte
kontrollsystem og oppfølging av brannvern, byggherreforskrifter ved byggeanleggsarbeid, lekeplasser og
med elektrisk anlegg og elektrisk utstyr mm. Boligselskapets forpliktelser følger av opplistingen av
relevante regelverk i internkontrollens § 5 med underliggende forskrifter.
FELLESVASKERI
Aksjelaget har gratis fellesvaskeri som beboerne kan bruke. Ønsker man å benytte seg av fellesvaskeriet
kan man skrive seg opp på ledig tidspunkt i reservasjonslisten.
STYRETS ARBEID I 2022
I mai hadde aksjelaget en effektiv dugnad etterfulgt av grilling i bakgården med mulighet til å bli kjent med
naboer. Styret har inntrykk av at dette ble tatt godt i mot, og ønsker å gjenta dette på senere dugnader - og
kanskje også uten dugnad først!
Generalforsamlingen stemte for at aksjelaget skulle bytte til elektroniske nøkler og valgte Assistent
Partner som leverandør. Det er også Assistent Partner som har montert ringetablå og dørtelefoner i alle
oppgangene, og det var også de som monterte lås på portrommet samt satte opp et nytt ringetablå
utenfor portrommet. De ble også valgt til leverandør for å sette inn nye loftsdører. I september ble alle
sylindere i fellesdører byttet til det nye systemet, iLOQ, og de som ønsket det fikk samme sylinder på egen
dør til leilighet. For de som ikke byttet sylinder på egen dør i fjor er det mulig å gjøre dette senere ved å
melde fra til styret som kan formidle kontakten med Assistent Partner. Assistent Partner ønsker at dette
tas gjennom styret da de ikke har anledning til å sjekke at eventuelle bestillere faktisk bor og eier
leiligheten.
Loftsdørene ble også byttet samtidig som sylinderne og tilfredsstiller nå brannkrav. Høsten 2022 hadde
aksjelaget også en opprydning i sykler i bakgården. Syklene som ble stående igjen har vaktmester satt i
kjelleren. Dersom noen av syklene er brukbare kan de gis bort, resterende kan kastes ved neste dugnad.
På tampen av året var det litt utfordringer med røykvarslere i flere oppganger. Vaktmester byttet batterier
fortløpende og styret fikk til slutt Firesafe til å ta en gjennomgang og sjekk av alle røykvarslere og
slukkeutstyr i fellesarealer. Akjselaget har hatt en årlig gjennomgang av Firesafe de siste årene, denne
ble bare litt tidligere enn planlagt. For å gi aksjonærene mer innsyn i driftskostnadene til gården sendte
styret ut en oversikt over strømkostnadene (fjernvarme) og utviklingen på disse de siste årene.
Strømkostnadene er fortsatt høye, selv med kompensasjonsordningen er kostnadene høyere enn de har
vært tidligere. Som i fjor er styret nødt til å øke felleskostnadene på grunn av økte kostnader. Renter, strøm
og tjenester aksjelaget kjøper har økt i pris, og for å sikre forsvarlig drift av aksjelaget er styret nødt til å
øke felleskostnadene for å dekke dette.
Fra årsmøte avholdt den 20. April 2024 ble følgende saker vedtatt:
Utskifting av pulverapparat
Bakgrunn for sak: Styret er ansvarlig for brannsikkerhet i fellesarealer, og har også plikt til å sørge for at
de enkelte seksjonene/leilighetene også er brannsikret. De siste årene har Firesafe fulgt opp og sjekket
varslere og pulverapparat i fellesareal, og for noen år siden ble også pulverapparat i leilighetene byttet der
det var nødvendig. Vi antar at flere har pulverapparat som er modne for utskiftning nå. De som trenger å
bytte apparat må melde fra om dette på generalforsamling.
Styrets innstilling: De som har utgåtte pulverapparat må melde fra til styret slik at vi kan gjøre en felles
bestilling. Vedtak: Tatt til orientering
ForretningsførerEnqvist Boligforvaltning AS
StyregodkjenningAndelseier(e) kan kun eie en andel i borettslaget. Kun fysiske personer kan eie andelen. Kjøper skal
godkjennes av borettslagets styre for at ervervet skal bli gyldig. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten
saklig grunn. Kjøper er forpliktet til å gjennomføre handelen uavhengig av om kjøper på
overtakelsestidspunktet er godkjent av borettslaget som ny andelseier. Risikoen for å bli godkjent som ny
andelseier påhviler kjøper. Dersom kjøper på overtakelsestidspunktet ikke er godkjent som ny
andelseier, har kjøper dog ikke rett til å ta eiendommen i bruk, jf. borettslagslovens § 4-5 (2). Kjøper kan
gå til søksmål mot borettslaget dersom kjøper mener manglende godkjennelse ikke er saklig begrunnet.
Dersom borettslaget er tilknyttet et boligbyggelag, er det ofte et krav fra boligbyggelagets side at kjøper må
melde seg inn i boligbyggelaget før kjøper kan bli godkjent som ny andelseier i det aktuelle borettslaget.
Det gjøres oppmerksom på at det vil kunne påløpe et innmeldingsgebyr til boligbyggelaget, og de fleste
boligbyggelagene krever at innmeldingsavgiften skal være innbetalt før godkjenningen blir gitt.
Innmeldingsgebyret faktureres kjøper direkte.
Tekniske installasjonerBoligselskapet har en avtale med Telia som er leverandør av TV og internett.
Styret informerer til beboerne den 4. februar 2024:
Telia har tatt på seg kostnaden med å oppgradere det interne systemet i oppgangene og sikre stabilt og
raskt nett med 2024-standard. I forbindelse med dette arbeidet vil også alle kontaktpunkter i veggen i
leilighetene måtte oppgraderes. Dette betyr at Telias folk må inn i hver enkelt leilighet og bytte kontakt.
Dette er en jobb de beregner at tar 10-15 minutter pr leilighet. OBS: full oppnådd internetthastighet vil ikke
oppnås før dette arbeidet er utført. Vi kommer tilbake til når denne delen av arbeidet vil skje.
DyreholdHusdyrhold er tillatt så lenge det ikke er til sjenanse for andre beboere. De som ønsker å ha husdyr må
på forhånd søke styret om tillatelse i det enkelte tilfelle.
DiverseBransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av
salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med
bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen
garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.
Følgende medfølger ikke:
- TV-benk
Følgende medfølger:
- Hvitevarer
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
UtleieMed godkjenning fra styret er utleie tillatt for inntil 3 år, dersom aksjeseier selv eller person nevnt i
Borettslagsloven § 5-6 (1) nr. 3 har bebodd eiendommen i minst ett av de to siste årene.
Vei/vann/kloakkEiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann- og avløpsnett.
ReguleringEiendommen ligger i et byggeområde for boliger. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser
S-2255, S-5142 og S-178GO kan sees hos megler.
Reguleringsbestemmelser S-2255 og S-178GO er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets
vedtak 23.09.2015, sak 262 (kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Informasjon
om ny kommuneplan med lenke til kartinnsynsløsning finner du på
http://www.kommuneplan.oslo.kommune.no.
Eiendommen ligger innenfor område med reguleringsplan for ny vannforsyning i Oslo - Stamnett
(S-5142). Reguleringsplanen skal legge til rette for bygging og drift av forsterket overordnet infrastruktur
for vannforsyning med tilknytning til eksisterende anlegg. Det meste av arbeidet skal foregå under
bakken, men det må likevel påregnes støyende aktiviteter når rigg og anleggsarbeider starter i
Bjølsendumpa som blir påkoblingspunkt på eksiterende vannforsyningsnett. Eneste synlige installasjon
etter endt anleggsfase blir et mindre bygg på om lag 10 m2.
Pågående saker:
*Borger Withs gate 19 - 33 - Utskifting av vinduer og lufteluker. Saksnr. 202312474. Tillatelse til tiltaket ble
gitt den 31.08.2023. Det søkes om utskifting av vinduer, balkongdører og lufteluker på to boligbygg i
Borger Withs gate. Søknaden gjelder Borger Withs gate 19-25 og Borger Withs gate 27-33.
*Borger Withs gate 22 - Bruksendring av butikklokale i 1. etasje til bolig. Saksnr. 202315066. Søknad
mottatt den 16.10.2023.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 3 650 000,- (Prisantydning)
kr 139 533,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 789 533,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 3 194,- (Noteringsgebyr forretningsfører)
kr 6 385,- (Transportgebyr)
kr 8 250,- (Boligkjøperforsikring )
--------------------------------------------------------
kr 17 829,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 807 362,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 3 815 612,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Provisjon (Kr.47 274,40)
Urådighet selger (Kr.3 950)
Visninger 3 stk. (Kr.9 750)
Søk eiendomsregister og elektrisk signering (Kr.990)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.9 804)
Tilrettelegging (Kr.14 900)
Kopi av tinglyst dokument (Kr.172)
Foto (Kr.5 000)
Innhenting av informasjon fra forretningsfører (Kr.4 500)
Innhenting av offentlige opplysninger (Kr.2 300)
Markedspakke inkl. Blink (Kr.16 900)
Oppgjør (Kr.5 000)
Totalt kr. (Kr.120 540,40)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer15-24-0043
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSagene & Bjølsen Eiendomsmegling AS
EIE Ullevål & Sagene
Org. nr: 989734598
Maridalsveien 154 A
0461 Oslo
Tlf: 22 02 11 60
Ansvarlig meglerEiendomsmegler | Salgsleder | Partner Jacob Santiago Salvesen
SaksbehandlereJacob Santiago Salvesen
EIE Ullevål & Sagene
Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner
Mob: 45 51 23 55 / E-post: jsa@eie.no