Bilde 1 av Amtmann Meinichs gate 20DBilde 2 av Amtmann Meinichs gate 20D
Digital salgsoppgave
Amtmann Meinichs gate 20D

0482 Oslo • Oslo kommune

Dette objektet er solgt!

Prisantydning

Objektet er solgt!

Innbydende og supersjarmerende 1(2)-roms - V.vann & oppvarming ink. - Sentralt, men tilbaketrukket - Ingen forkjøpsrett
icon

Unngå doble renteutgifter

Vis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Aksje
Etasje
1
Internt bruksareal (BRA-i)
37 m²
Bruksareal (BRA)
43 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
6 m²
Fellesutgifter
kr 3 923 / Mnd
Prisantydning
kr 3 650 000
Omkostninger
kr 26 079
Fellesgjeld
kr 139 533
Totalpris
kr 3 815 612
Fellesformue
kr 3 706
Byggeår
1939
Tomt
Eiet tomt 1338 m²
Oppdragsnummer
15240043
card-default

Jacob Santiago Salvesen

Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner
Les om Jacob
Prisantydningkr 3 650 000,-
Fellesgjeldkr 139 533,-
Noteringsgebyr forretningsførerkr 3 194,-
Transportgebyrkr 6 385,-
Boligkjøperforsikring kr 8 250,-
Boligkjøperpakke (valgfritt)kr 8 250,-
  
Totalpris kr 3 815 612
Eiendom
Amtmann Meinichs gate 20D, 0482 Oslo, Etasje: 1

Matrikkel
Aksjebrevnr. 117-132 Orgnr. 933124169 i Oslo kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Aksje

Arealer
Totalt BRA 43 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 37 kvm

Følgende rom inngår i innvendig areal:
Entré, bad, stue, alkove og kjøkken.

- BRA-e (eksternt bruksareal): 6 kvm

Areal
Primærrom: 37 kvm, Bruksareal: 43 kvm, BRA-i: 37 kvm , BRA-e: 6 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Byggeår
1939

Tomt
Eiet tomt 1338 kvm.

Svakt skrånende tomt. Skjermet indre gårdsrom.

Prisantydning
3 650 000

Tilstandsrapport
Tilstandsrapporten er avholdt av Anders Jørgen Bryhn datert 21.03.2024.

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 139 533,- pr. 31.12.2022
Andel fellesformue: kr. 3 706,- pr. 31.12.2022

Totalpris inkl. fellesgjeld
kr 3 650 000,- (Prisantydning)
kr 139 533,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 789 533,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 3 194,- (Noteringsgebyr forretningsfører)
kr 6 385,- (Transportgebyr)
kr 8 250,- (Boligkjøperforsikring )
--------------------------------------------------------
kr 17 829,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 807 362,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 3 815 612,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)




I tillegg har kjøper muligheten til å tegne Boligkjøperpakke (valgfritt) til kr. 8.250,-. Se eget produktark for
mer informasjon.

Felleskostnad
Kr. 3 923,- pr. mnd.

Felleskostnad inkluderer
Varmtvann og oppvarming, kabel-tv/internett, trappevask, nedbetaling av fellesgjeld, felles bygningsforsikring og kommunale avgifter.

Totale felleskostnader per mnd er på kr. 3 923 og fordelt på følgende måte:
- Felleskostnader: 2.967,-
- Felleslån etter aksjer: 956,-

Kommunale avgifter
Kommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i aksjelaget.

Eier
Ruth Eva Jørgensen

Beskrivelse
Velkommen til denne fargerike leiligheten!

Sentralt på øvre Torshov finner du den perfekte boligen for deg som liker blandingen av moderne bokvalitet og tidløs vintage-stil. Alle overflater er malt etter en nøye planlagt fargepalett. Leiligheten har separat kjøkken, en stor stue med alkove, og bad pusset opp i regi av aksjelaget. Ved å flytte kjøkkenet inn i stuen, har man også mulighet til å etablere et fullverdig soverom der kjøkkenet står i dag.

HIGHLIGHTS:
- Skjermet beliggenhet i rolig gate
- Høy 1. etasje med god avstand til fortau og vei
- Oppvarming, varmtvann, TV og internett inkl.
- God lagringsplass i kjeller- og loftsbod
- Gangavstand til hjørnekiosk (åpent 7 dager i uka) og dagligvare
- Et bredt kollektivnettverk innen gangavstand: T-bane, trikk og buss
- Kort vei til Torshovdalen

Velkommen til en hyggelig visning!

Parkering
Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt - også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering. Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene:

- Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5 950 kroner for ett år
- Motorsykkel og moped: 2 975 kroner for ett år
- El-bil : 2 000 kroner for ett år
- El-motorsykkel og el-moped: 1 000 kroner for ett år
 
Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon
se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-ogparkering/parkering/beboerparkering/.

Beliggenhet
Velkommen til øvre Torshov og Sandaker!

Bydelen har et mangfoldig og spennende kulturtilbud i området. Blant annet finner man Soria Moria med konserter, bar/restaurant og teater. Området kan også friste med en rekke spisesteder og kafeer, bl.a. Som Tam, Åpent Bakeri, Trikkestallen, samt Jewel of India. Åpnet Bakeri rett oppi gata går som kjent over til å bli Lofthus Samvirkelag på ettermiddagen, og da byttes boller og kaffe ut med pizza og vin.

Kort avstand til Grünerløkka og Sagene med hyggelige kafeer, restauranter og yrende uteliv. Sandaker Senter med tilbud som apotek, vinmonopol, matbutikk og andre butikker ligger tre minutter unna. Kort gangvei til Handelshøyskolen BI i Nydalen og Storo Storsenter (Oslos største kjøpesenter). Et kvartal unna ligger to matbutikker og apotek. Kort vei til flotte Torshovparken og veldig fine friområder ved Akerselva. Nærhet også til Maridalen og Lillomarka.

Det er også et godt tilbud av treningssentre i området, f.eks. Myrens Sportssenter (med Klatreverket), Sats Elexia på Sagene, Storo, Nydalen, Ringnes Park og Carl Berner, samt sandvolleyballbaner ved Torshovparken og Voldsløkka. Utdanningsinstitusjoner som BI Nydalen, Blindern - Universitetet i Oslo, Høyskolen i Oslo og Akershus, Tannlegehøyskolen, Veterinærhøyskolen, Lovisenberg Diakonale Høgskole og Arkitekthøyskolen er alle i nærheten.

Bebyggelse
Det er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.

Tomt
Eiet tomt, 1338 kvm.

Svakt skrånende tomt. Skjermet indre gårdsrom.

Adkomst
Det vil bli satt opp visningsskilt under visning.

Offentlig kommunikasjon
Nærområdet har et godt kollektivtilbud med både buss, trikk og T-bane. Her har du 11- trikken (Kjelsås - Majorstuen), 12-trikken (Kjelsås - Majorstuen) og 18-trikken (Rikshospitalet - Storo - Grefsen stasjon) en liten spasertur unna. Rett utenfor døren, på holdeplassen Nordpolen skole, finner vi busslinjene 30 (Bygdøy - Nydalen) og 58 (Nydalen - Tveita).
 
Storo T-banestasjon er kun noen minutter unna med linje 2, 4 og 5.

Inneholder
Entré:
Leilighetens entré er av god størrelse. Her er det en stor innebygget garderobe, som gir deg mengder av lagringsplass. I tillegg til garderoben, er det også plass til oppbevaring av sko og oppheng av yttertøy. Leiligheten disponerer også 2 boder: En kjellerbod på ca. 4 kvm og en loftsbod på ca. 2 kvm (målt til ca. 6 kvm. gulvareal).

Stue med alkove:
Stuen er det naturlige oppholdsrommet i leiligheten. Veggene er pusset og malt i 2021 i tidløse fargetoner, i tillegg til at de store vindusflatene slipper inn rikelig med dagslys. Stuen er et godt rom å være i, og planløsning gir mange møbleringsmuligheter. Det er plass til både sofagruppe, salongbord og spisebord med tilhørende stoler. Leiligheten har en sovealkove, hvor det er plass til en større seng. Det er verdt å nevne at varmtvann, oppvarming og kabel-TV/internett er inkludert.

Kjøkken:
Med inngang fra entreen finner vi det store, separate kjøkkenet. Kjøkkeninnredningen består av profilerte fronter, laminat benkeplate, stålkummer med blandebatteri, og fliser over benk. Her er det mye benkeplass, i tillegg til god plass i både over- og underskap. Med en hyggelig og lun sitteplass kan du underholde gjester mens du lager mat, samt nyte en god frokost eller varm kopp kaffe. Alle hvitevarer følger med i salget.

Bad:
Leilighetens pent flislagte baderom (pusset opp i regi av borettslaget i 2007) har også inngang fra entreen. Badet er innredet med dusjhjørne, servant med underskap, speilskap over vask og vegghengt toalett. Innredningen var ny i 2020. Ellers er det downlights i himling og varme i gulvet, samt plass og opplegg til vaskemaskin.

Byggemåte
Se vedlagte takstrapport for teknisk beskrivelse av eiendommen.

Primærrom
Primærrom: 37 kvm

Bruksareal
Bruksareal: 43 kvm

Boder
I tillegg til leilighetens arealer disponerer boligen 2 boder:
- 1 bod på ca. 2 m² + gulvareal (skråtak i boden) på loftet
- 1 bod på ca. 4 m² i kjelleren

Standard
Eiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. Denne er vedlagt salgsoppgaven. Nedenfor følger informasjon om forhold som har fått TG 2:

TG 2: AVVIK SOM KAN KREVE TILTAK
Inngangsdør
B30 brannsertifisert inngangsdør med to låser.
Vurdering av avvik:
- Noe utett mellom dørblad og karm i lukket posisjon.
Tiltak:
- Å sette på tettelister i dørkarmen kan være et fornuftig tiltak. Døren fungerer for øvrig normalt.

Overflater
Gulvflater består av: Original parkett/tregulv. Fliser på bad.
Veggflater består av: Malt betong. Fliser på baderom.
Himlinger består av: Malt betong. Malte plater.
Vurdering av avvik:
- Noen bruksmerker og riper i parketter. Noe glipper. Noe fuktmerker i gulvet under kjøleskapet.

Sluk, membran og tettesjikt
Type sluk: Plastsluk med uttagbar vannlås for rengjøring og inspeksjon. Hjelpesluk i plast. Type membran: Synlig dukmembran. Membran på vegger er ikke mulig å konstatere visuelt. Evt. membranoppkant under/ved dørterskel er ikke mulig å konstatere visuelt.
Levetidsbetraktning:
Levetid | Smøremembran over 15 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2
Levetid | Banemembran over 20 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen.
Tiltak:
- Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må tettesjiktet skiftes ut, men tidspunktet for når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om. Ingen tiltak ansees som nødvendig.

Avtrekk
Det er kun en vifte med omluft, trolig ikke kullfilter inni denne.
Vurdering av avvik:
- Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra kokesonen. Merk: Det er luftenventil i yttervegg og i luftekanal, dette bidrar til ventilasjon på kjøkkenet. Ventilator må utskiftes. Kostnadsestimat: Under 10 000 kr.

Vannledninger
Type rør: Rør-i-rør. Trolig fra 2008 i forbindelse med baderomsarbeider, ikke konstatert. Fordelerskap: Nei. Det er en åpen samlestokk (rør) inni sjakt med luke på baderommet. Evt. lekkasjevann fra vannrørene blir trolig ledet til synlig drensspalte i veggen til høyre for toalettet, vanskelig å konstatere nærmere uten dokumentasjon. Røranvisning: Nei. Hovedstoppekran for leiligheten: Innenfor luke i vegg på bad. Lekkasjestopper: Nei, anbefales.
Levetidsbetraktninger:
Levetid | Vannrør av kobber over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2
Levetid | Rør i rør system over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2

TEK17
Teknisk forskrift fra 2017 (TEK17) krever at installasjoner med vann i rom uten sluk i gulv skal sikres med lekkasjestoppere.
Vurdering av avvik:
- Stoppekraner innenfor luke er for harde til å betjenes på en normal måte.
Tiltak:
- Det anbefales å justere evt. bytte stoppekranene slik at de er enklere å bruke mht. lekkasjesikkerhet. Dokumentasjon fra rørlegger er ikke sett av takstmann.

Vannbåren varme
Vannbåren radiatorer.
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på anlegg for vannbåren varme.
Tiltak:
- Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg.

TG 2: AVVIK SOM IKKE KREVER UMIDDELBARE TILTAK
Etasjeskille
Støpt etasjeskille. Det gjøres oppmerksom på at det er felles kjeller under leiligheten mht. kjellerens innemiljø og tilstøtende konstruksjoner. Måling av høydeforskjeller med laser gjort i rom: STUE/SOVEROM. Lokalt avvik måles med laser (5 punkter) innenfor 2 m: Størst avvik: 10 mm på 2m avstand. Totalt avvik målt med ett punkt ved hver vegg i rommet, samt et punkt midt på gulvet: Størst avvik: 15 mm. Tilfeldig valgte målesteder i rommene. Årstall: 1939.
Vurdering av avvik:
- Målt høydeforskjell på mellom 10 - 20 mm innenfor en lengde på 2 meter. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik.
- Målt høydeforskjell på over 15 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik.
Tiltak:
- Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Innvendige dører
Originale innerdører i treverk. Nyere håndtak.
Vurdering av avvik:
- Originale dører med generell elde og slitasje.
Tiltak:
- Ingen umiddelbare tiltak er nødvendig men vær klar over elde og slitasje. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Sanitærutstyr og innredning - Bad
Veggmontert toalett, ikke synlig drensspalte under toalettet. Servantskap med blandebatteri. Dusjhjørne.
Vurdering av avvik:
- Det er ikke synlig drensspalte i veggen under toalettsisternen, dvs. det er ukjent for takstmann hvor evt. lekkasjevann fra toalettsisternen blir ledet i så tilfelle.
Tiltak:
- Ingen tiltak ansees som nødvendig. Det anbefales å finne ut hvilken løsning som ble utført. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Ventilasjon - Bad
Naturlig oppdriftsventilasjon. Luftespalte under baderomsdøren.
Vurdering av avvik:
- Rommet har kun naturlig ventilasjon. Det ansees som liten avtrekkseffekt. Dersom tillatt av boligaksjeselskapet anbefales det montering av elektrisk avtrekksvifte.
Tiltak:
- Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Overflater og innredning - Kjøkken
Eldre kjøkkeninnredning med profilerte fronter, laminat benkeplate, stålkummer med blandebatteri, fliser over benk og plass til frittstående komfyr og kjøleskap.
Vurdering av avvik:
- Kjøkkeninnredning med elde og slitasje.
Tiltak:
- Det bør påregnes oppgraderinger evt. utskifting av innredning. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Elektrisk anlegg
Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll. Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert elektrovirksomhet. Det ble observert følgende på befaring: Eier opplyser at sikring har gått ved ett tilfelle pga. bruk av mange elektriske artikler samtidig.
- Automatsikringer i el.skap med forbruksmåler er plassert i fellesgang.
- Inntaksledning/stigeledning i bygningen, alder:
- Hovedsikring: 2/32 Amp iflg. kursanvisningen
- Utenpåliggende / skjult ledningsnett.
Eier opplyser at det elektriske anlegget fungerer fint. El.anlegg er ikke takstmannens kompetanseområde og nærmere undersøkelse er ikke foretatt. Evt. dokumentasjon på utførte elektroarbeider i leiligheten er ikke kjent for takstmann utover det som evt. nevnes i rapporten.
1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne, utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)?
- Nei

Spørsmål til eier
2. Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert menes fullstendig utskiftet anlegg fra inntakssikring og videre.
- Ukjent

3. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet?
- Ukjent

4. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter 1.1.1999?
- Ja. Evt. samsvarserklæring er ikke sett av takstmann.
Eksisterer det samsvarserklæring?
- Ukjent

5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet - Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år?
- Nei

6. Forekommer det ofte at sikringene løses ut?
- Nei

7. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler, kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg?
- Nei

Generelt om anlegget
8. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights, stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder, jamfør eget punkt under varmtvannstank.
- Nei

9. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet?
- Ukjent

Inntak og sikringsskap
10. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig å sjekke uten å fjerne kapslinger?
- Ukjent

11. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer?
- Nei

12. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet elkontroll?
- Nei

Generell kommentar
Det anbefales å få utført en uavhengig el-kontroll da det ikke har vært gjort de siste 5 år. Evt. behov for oppgraderinger/utbedringer må vurderes av elektriker/el-takstmann. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det foreligger et ekspedisjonsdokument på bygget datert 1940.

Et ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på (oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc). Ved eldre bygårder er det som oftest dette dokumentet som vedlegges (attestert eller uattestert) for bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp.

Det er utstedt ferdigattest for rehabilitering av bad datert 2009.

Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.

Oppvarming
Leiligheten blir oppvarmet med radiatorer og varmekabler på baderomsgulvet.

Selger opplyser om en årlig strømforbruk på ca. 2 100 kWh i 2023.

Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter G

Eiendomsskatt
Det er innført eiendomsskatt i Oslo. Det betales i dag ikke eiendomsskatt på denne boligen, men ved en endring i formuesverdien kan det utløse eiendomsskatt. Vi gjør oppmerksom på at satsen for eiendomsskatt blir fastsatt årlig av bystyret. Eiendomsskatten vil derfor kunne variere fra år til år.

Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 3 923,- pr.mnd.
Varmtvann og oppvarming, kabel-tv/internett, trappevask, nedbetaling av fellesgjeld, felles bygningsforsikring og kommunale avgifter.

Faste løpende kostnader
Felleskostnader, innboforsikring og strøm.

Spesifikasjon av fellesgjeld
Aksjelaget har 2 lån i Boligbanken:

Lånenr.: 9666.01.61047, Boligbanken
Restgjeld: 9 461 351,-
Lånet innfris: 01.07.2044
Nominell rente pr. 15.03.2024: 7,05%
Effektiv rente pr. 15.03.2024: 7,29%

NB! Dette lånet ble tatt opp for å finansiere bygging av balkonger. Det er kun de som har fått balkong som bærer lånekostnadene på dette lånet.
Lånenr.:  9666.01.61039
Restgjeld: 1 329 839,-
Lånet innfris: 2038
Nominell rente pr. 15.03.2024: 7,05%
Effektiv rente pr. 15.03.2024: 7,32%

Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Årsregnskap
Årets resultat vises i resultatregnskapet og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. Driftsinntekter for 2022 er på kr 2 433 414,- og driftskostnader på kr 2 186 328,-. Dette gir et årsresultat på kr -158 944,-.

Forsikring med polisenummer
Landkreditt Forsikring AS Polisenummer: 36695005

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022: Som primærbolig Kr. 1 002 305,- Som sekundærbolig Kr. 3 808 760,-

Aksjelag
Aksjelag: AS Amtmann Meinichs Gate 20, Orgnr: 933124169

Boligen er en aksjeleilighet, og selve eiendommen eies av et aksjeselskap Amtmann Meinichs gate 20. Et boligaksjeselskap har flere likhetstrekk med borettslag. Kjøp av en aksjeleilighet innebærer at man kjøper en aksje i boligaksjeselskapet som gir borett til en bestemt bolig i eiendommen. Det påløper ikke dokumentavgift når man kjøper en aksjeleilighet, og leiligheten tinglyses ikke i Grunnboken. Din rettighet som eier registreres i stedet i aksjeeierboken.

Selve kjøpsavtalen er regulert av kjøpsloven, men en forutsetning for salget er at avhendingsloven gjelder så langt den passer. Interessenter oppfordres til å sette seg inn i boligaksjeselskapets vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett og årsberetning som kan fås ved henvendelse til megler.

Boligaksjeselskapet består av 54 boliger og 2 næringslokaler.  Selskapet er organisert etter de bestemmelser som følger av aksjeloven og har til formål å drive eiendommen i samråd med og til beste for aksjonærene.

FORSIKRING
Bygningsmassen er fullverdiforsikret i Landkreditt Forsikring AS med forsikringsnummer 36695005. Den enkelte aksjonær bør tegne egen innboforsikring. Skader meldes direkte til forsikringsselskapet og styret skal informeres.

HMS
Boligselskap er definert som virksomhet og skal derfor ha internkontrollvirksomhet, i henhold til internkontrollforskriften av 6. desember 1996. Boligselskapets internkontroll skal blant annet omfatte kontrollsystem og oppfølging av brannvern, byggherreforskrifter ved byggeanleggsarbeid, lekeplasser og med elektrisk anlegg og elektrisk utstyr mm. Boligselskapets forpliktelser følger av opplistingen av relevante regelverk i internkontrollens § 5 med underliggende forskrifter.

FELLESVASKERI
Aksjelaget har gratis fellesvaskeri som beboerne kan bruke. Ønsker man å benytte seg av fellesvaskeriet kan man skrive seg opp på ledig tidspunkt i reservasjonslisten.

STYRETS ARBEID I 2022
I mai hadde aksjelaget en effektiv dugnad etterfulgt av grilling i bakgården med mulighet til å bli kjent med naboer. Styret har inntrykk av at dette ble tatt godt i mot, og ønsker å gjenta dette på senere dugnader - og kanskje også uten dugnad først!

Generalforsamlingen stemte for at aksjelaget skulle bytte til elektroniske nøkler og valgte Assistent Partner som leverandør. Det er også Assistent Partner som har montert ringetablå og dørtelefoner i alle oppgangene, og det var også de som monterte lås på portrommet samt satte opp et nytt ringetablå utenfor portrommet. De ble også valgt til leverandør for å sette inn nye loftsdører. I september ble alle sylindere i fellesdører byttet til det nye systemet, iLOQ, og de som ønsket det fikk samme sylinder på egen dør til leilighet. For de som ikke byttet sylinder på egen dør i fjor er det mulig å gjøre dette senere ved å melde fra til styret som kan formidle kontakten med Assistent Partner. Assistent Partner ønsker at dette tas gjennom styret da de ikke har anledning til å sjekke at eventuelle bestillere faktisk bor og eier leiligheten.

Loftsdørene ble også byttet samtidig som sylinderne og tilfredsstiller nå brannkrav. Høsten 2022 hadde aksjelaget også en opprydning i sykler i bakgården. Syklene som ble stående igjen har vaktmester satt i kjelleren. Dersom noen av syklene er brukbare kan de gis bort, resterende kan kastes ved neste dugnad. På tampen av året var det litt utfordringer med røykvarslere i flere oppganger. Vaktmester byttet batterier fortløpende og styret fikk til slutt Firesafe til å ta en gjennomgang og sjekk av alle røykvarslere og slukkeutstyr i fellesarealer. Akjselaget har hatt en årlig gjennomgang av Firesafe de siste årene, denne ble bare litt tidligere enn planlagt. For å gi aksjonærene mer innsyn i driftskostnadene til gården sendte styret ut en oversikt over strømkostnadene (fjernvarme) og utviklingen på disse de siste årene. Strømkostnadene er fortsatt høye, selv med kompensasjonsordningen er kostnadene høyere enn de har vært tidligere. Som i fjor er styret nødt til å øke felleskostnadene på grunn av økte kostnader. Renter, strøm og tjenester aksjelaget kjøper har økt i pris, og for å sikre forsvarlig drift av aksjelaget er styret nødt til å øke felleskostnadene for å dekke dette.

Fra årsmøte avholdt den 20. April 2024 ble følgende saker vedtatt:
Utskifting av pulverapparat
Bakgrunn for sak: Styret er ansvarlig for brannsikkerhet i fellesarealer, og har også plikt til å sørge for at de enkelte seksjonene/leilighetene også er brannsikret. De siste årene har Firesafe fulgt opp og sjekket varslere og pulverapparat i fellesareal, og for noen år siden ble også pulverapparat i leilighetene byttet der det var nødvendig. Vi antar at flere har pulverapparat som er modne for utskiftning nå. De som trenger å bytte apparat må melde fra om dette på generalforsamling.
Styrets innstilling: De som har utgåtte pulverapparat må melde fra til styret slik at vi kan gjøre en felles bestilling. Vedtak: Tatt til orientering

Forretningsfører
Enqvist Boligforvaltning AS

Styregodkjenning
Andelseier(e) kan kun eie en andel i borettslaget. Kun fysiske personer kan eie andelen. Kjøper skal godkjennes av borettslagets styre for at ervervet skal bli gyldig. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn. Kjøper er forpliktet til å gjennomføre handelen uavhengig av om kjøper på overtakelsestidspunktet er godkjent av borettslaget som ny andelseier. Risikoen for å bli godkjent som ny andelseier påhviler kjøper. Dersom kjøper på overtakelsestidspunktet ikke er godkjent som ny andelseier, har kjøper dog ikke rett til å ta eiendommen i bruk, jf. borettslagslovens § 4-5 (2). Kjøper kan gå til søksmål mot borettslaget dersom kjøper mener manglende godkjennelse ikke er saklig begrunnet.
 
Dersom borettslaget er tilknyttet et boligbyggelag, er det ofte et krav fra boligbyggelagets side at kjøper må melde seg inn i boligbyggelaget før kjøper kan bli godkjent som ny andelseier i det aktuelle borettslaget. Det gjøres oppmerksom på at det vil kunne påløpe et innmeldingsgebyr til boligbyggelaget, og de fleste boligbyggelagene krever at innmeldingsavgiften skal være innbetalt før godkjenningen blir gitt. Innmeldingsgebyret faktureres kjøper direkte.

Tekniske installasjoner
Boligselskapet har en avtale med Telia som er leverandør av TV og internett.

Styret informerer til beboerne den 4. februar 2024:
Telia har tatt på seg kostnaden med å oppgradere det interne systemet i oppgangene og sikre stabilt og raskt nett med 2024-standard. I forbindelse med dette arbeidet vil også alle kontaktpunkter i veggen i leilighetene måtte oppgraderes. Dette betyr at Telias folk må inn i hver enkelt leilighet og bytte kontakt. Dette er en jobb de beregner at tar 10-15 minutter pr leilighet. OBS: full oppnådd internetthastighet vil ikke oppnås før dette arbeidet er utført. Vi kommer tilbake til når denne delen av arbeidet vil skje.

Dyrehold
Husdyrhold er tillatt så lenge det ikke er til sjenanse for andre beboere. De som ønsker å ha husdyr må på forhånd søke styret om tillatelse i det enkelte tilfelle.

Diverse
Bransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.

Følgende medfølger ikke:
- TV-benk

Følgende medfølger:
- Hvitevarer

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad.  For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.


Utleie
Med godkjenning fra styret er utleie tillatt for inntil 3 år, dersom aksjeseier selv eller person nevnt i Borettslagsloven § 5-6 (1) nr. 3 har bebodd eiendommen i minst ett av de to siste årene.

Vei/vann/kloakk
Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann- og avløpsnett.

Regulering
Eiendommen ligger i et byggeområde for boliger. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser S-2255, S-5142 og S-178GO kan sees hos megler.

Reguleringsbestemmelser S-2255 og S-178GO er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015, sak 262 (kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Informasjon om ny kommuneplan med lenke til kartinnsynsløsning finner du på http://www.kommuneplan.oslo.kommune.no.

Eiendommen ligger innenfor område med reguleringsplan for ny vannforsyning i Oslo - Stamnett (S-5142). Reguleringsplanen skal legge til rette for bygging og drift av forsterket overordnet infrastruktur for vannforsyning med tilknytning til eksisterende anlegg. Det meste av arbeidet skal foregå under bakken, men det må likevel påregnes støyende aktiviteter når rigg og anleggsarbeider starter i Bjølsendumpa som blir påkoblingspunkt på eksiterende vannforsyningsnett. Eneste synlige installasjon etter endt anleggsfase blir et mindre bygg på om lag 10 m2.

Pågående saker:
*Borger Withs gate 19 - 33 - Utskifting av vinduer og lufteluker. Saksnr. 202312474. Tillatelse til tiltaket ble gitt den 31.08.2023. Det søkes om utskifting av vinduer, balkongdører og lufteluker på to boligbygg i Borger Withs gate. Søknaden gjelder Borger Withs gate 19-25 og Borger Withs gate 27-33.

*Borger Withs gate 22 - Bruksendring av butikklokale i 1. etasje til bolig. Saksnr. 202315066. Søknad mottatt den 16.10.2023.

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 3 650 000,- (Prisantydning)
kr 139 533,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 789 533,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 3 194,- (Noteringsgebyr forretningsfører)
kr 6 385,- (Transportgebyr)
kr 8 250,- (Boligkjøperforsikring )
--------------------------------------------------------
kr 17 829,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 807 362,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 3 815 612,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

Provisjon (Kr.47 274,40)
Urådighet selger (Kr.3 950)
Visninger 3 stk. (Kr.9 750)
Søk eiendomsregister og elektrisk signering (Kr.990)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.9 804)
Tilrettelegging (Kr.14 900)
Kopi av tinglyst dokument (Kr.172)
Foto (Kr.5 000)
Innhenting av informasjon fra forretningsfører (Kr.4 500)
Innhenting av offentlige opplysninger (Kr.2 300)
Markedspakke inkl. Blink (Kr.16 900)
Oppgjør (Kr.5 000)
Totalt kr. (Kr.120 540,40)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
15-24-0043

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Generelle bestemmelser Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.

En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.

På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).

Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
Sagene & Bjølsen Eiendomsmegling AS
EIE Ullevål & Sagene
Org. nr: 989734598
Maridalsveien 154 A
0461 Oslo
Tlf: 22 02 11 60

Ansvarlig megler
Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner Jacob Santiago Salvesen

Saksbehandlere
Jacob Santiago Salvesen
EIE Ullevål & Sagene
Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner
Mob: 45 51 23 55 / E-post: jsa@eie.no


Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.

Vennligst ta kontakt med megler om budgivningen.

Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Amtmann Meinichs gate 20D
For mer om objektet
Amtmann Meinichs gate 20D

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: