EiendomBåhusveien 12, 0573 OSLO, Etasje: 1
MatrikkelGnr. 83 Bnr. 155 Snr. 12 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformEierseksjon
ArealerTotalt BRA 40 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 37 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 3 kvm
ArealPrimærrom: 37 kvm, Bruksareal: 40 kvm, BRA-i: 37 kvm , BRA-e: 3 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Byggeår1936
TomtEiet tomt 3599 kvm
Prisantydning3 650 000
TilstandsrapportTakstmann: Robert Wilhelmsen
Takstdato: 17.06.24
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 226 871,- pr.
Andel fellesformue: kr. 33 236,- pr.
Totalpris inkl. omkostningerkr 3 650 000,- (Prisantydning)
kr 226 871,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 876 871,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 102 400,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 103 900,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 980 771,- (Totalpris inkl omkostninger)
FelleskostnadKr. 3 616,- pr. mnd.
Felleskostnad inkludererBredbånd, fyring og varmtvann, vedlikehold, betjening andel fellesgjeld, kommunale avgifter, felles
bygningsforsikring, drift, forretningsførsel m.m.
Kommunale avgifter
Betales via felleskostnader.
EierKenneth Støback Andersen
BeskrivelseFresh og romslig 1-roms med alkove og separat kjøkken, i et tilbaketrukket område på Rosenhoff/Sinsen.
Leiligheten har store vindusflater og fin størrelse på rommene, noen som gjør at du får en lys og luftig
atmosfære.
Her bor du i rolige omgivelser, hvor du ha kort gåavstand til trikk, T- bane og buss, samt flere butikk- og
servicetilbud.
- Lekkert bad fra 2018
- Vinduer 2022
- Med både oppvarming og varmtvann inkl. i felleskostnadene bidrar det til å holde strømkostnadene dine
nede
- Gode oppbevaringsmuligheter i bod på 3 kvm
- Innendørs sykkelparkering
- *Mulighet for å leie parkeringsplass etter venteliste
- Kort gåavstand til Torshovdalen
- Umiddelbar nærhet til kollektivtransport
Leiligheten passer perfekt for deg som skal inn på boligmarkedet og ønsker en leilighet med god
standard og kort vei til alt Oslo har å by på.
ParkeringSameiet har parkeringsplasser som leies ut etter venteliste og gjeldende priser.
Styreleder opplyser at leie av parkeringsplass er kr. 500,- pr. mnd.
Ved inngåelse av leieavtale for parkeringsplass påløper det kr. 550,- for etablering av avtale.
Ingen kan i utgangspunktet leie mer enn en parkeringsplass; seksjonseier kan i kortere tid leie to, så
lenge det er ledige plasser og ingen står på venteliste, og bare frem til andre beboere ønsker plass.
Parkeringsplasser tildeles løpende av styret.
Ved ønske om å bli satt på venteliste, ta kontakt på sameiets mail; styret@bahusveien.com.
Ellers gateparkering etter gjeldende bestemmelser:
Beboerparkering etter gjeldende bestemmelser for området.
Følgende priser gjelder for beboerparkering for 2024 i indre by:
Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5950 kroner for ett år
El-bil: 2000 kroner for ett år
Motorsykkel og moped: 2975 kroner for ett år
El-motorsykkel og el-moped: 1000 kroner for ett år
Det tas forbehold om prisendring. For mer informasjon, se Oslo kommune sine hjemmesider:
https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/beboerparkering-for-privatpersoner/
BeliggenhetBåhusveien 12 har en meget populær og attraktiv beliggenhet på Sinsen. Leiligheten ligger tilbaketrukket
fra trafikkert vei, med kort avstand til flotte grøntområder. Flere rekreasjonsområder som Torshovdalen,
Torshovparken, Sofienbergparken og Botanisk Hage ligger kun en liten gåtur unna.
Fra adressen har du tilgang til alt av servicetilbud som bl.a. nærbutikker, Kaféer, restauranter, og
treningssentre i nærområdet.
Rett i nærheten finner du senteret Carl Berner Passasjen, med Vinmonopolet utsalg, en moderne KIWI
dagligvarebutikk, Apotek1 og veldig fin blomsterbutikk. På Carl Berner vil du også finne "Carls", storstua
på nesten 3000 kvm med store og små opplevelser, under ett og samme tak. Fordelt over en kafé & bar,
restaurant, uteservering, vinbar, og to store arrangementsrom som gir nytt liv til den gamle fabrikken igjen
og vil gi puls til en bydel av Oslo i enorm vekst.
Grünerløkka og Torshov med sitt pulserende byliv er innen gangavstand. Her har du et meget godt utvalg
av caféer, butikker, spisesteder og mye annet. Det er også kort avstand til Storo Storsenter med en rekke
butikker, dagligvare, vinmonopol, bank, apotek, frisør m.m.
Kort vei til offentlig kommunikasjon som buss og trikk i Trondheimsveien og T-bane på Carl Berner og
Sinsen som er tilknyttet den nye T-baneringen som gir kort reisevei til Oslo sentrum, Oslo Met, UiO og BI
Nydalen. 31-bussen går for øvrig 24 timer i døgnet til / fra byen. Ta bussen opp til Årvoll - her ligger
Grefsenkollen Alpinsenter og inngangsportalen til friluftsparadiset Lillomarka. Flybussen går også fra
Trondheimsveien (Rosenhoff) to ganger i timen.
For de treningsglade finnes det både Fresh Fitness og SATS i nærområdet. Er du glad i naturen er det
kort avstand til både Grefsenkollen og Lillomarka med flotte turområder sommer som vinter. Det er
forøvrig også kort vei til toget mot Stryken for å gå på ski.
TomtEiet tomt, 3599 kvm
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra
ønsket startsted til den aktuelle boligen.
Skole/barnehageDersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med
barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.
InneholderDet totale bruksarealet fordeler seg som følger:
BRA 40 m²
- BRA-i 37 m²: (Entrè/gang, bad, sovealkove, stue og kjøkken)
- BRA-e 3 m²: (Kjellerbod)
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på
fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport.
Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt
ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.
ByggemåteByggemåte:
Fundamentert med støpt såle på antatt fast grunn. Hovedbærekonstruksjon i betong. Yttervegger oppført i
teglstein. Flatt tak tekket med papp/membran. Felles trappegang med trapp i støpt terrazzo. Vinduer med
isolerglass og trekarmer.
Vinduer og dører:
Vinduer med 3-lags glass og trekarmer. Malt entredør i stål (EI30/35db) med kikkehull. Vinduene er datert
2022. Entredør med ukjent alder.
Kjøkken:
Kjøkkeninnredning med finerte fronter, laminat benkeplater, oppvaskkum, ventilator, fliser over benk,
belysning under overskap, tørketrommel, oppvaskmaskin, kjøl/fryseskap, integrert stekeovn og keramisk
platetopp. 2 fronter med glass.
Eier opplyser at tørketrommel er fra 2014. Oppvaskmaskin er fra 2015. Stekeovn og kjøl/fryseskap er fra
2022.
Bad:
Baderommene i sameiet ble pusset opp i 2018.
Bad med vaskemaskin, veggmontert toalett, dusjnisje, speilskap med overliggende belysning,
glasshyller, baderomsinnredning med malte fronter og heldekkende servant.
Tilstøtende vegg mot våtrommet er i mur og det er derfor ikke mulig å foreta hulltaking.
VVS:
Avløpsrør: Plast.
Vannledninger: Rør i rør system.
Sluk: Plast.
Elektrisk anlegg:
Automatsikringer.
Delvis skjult elektrisk anlegg.
Ventilasjon:
Naturlig ventilasjon.
Eier opplyser om mekanisk avtrekk på bad. Kontroll/rens er utført i regi av sameiet i 2024.
Oppvarming:
Fjernvarmeanlegg med radiator i stue.
Elektrisk gulvvarme på bad.
Overflater:
1-stavs eikeparkett og fliser.
Flislagte overflater på bad.
Malte flater på vegger og himlinger.
Følgende har fått tilstandsgrad 2 (TG-2) i tilstandsrapport:
Etasjeskille og gulv på grunn - Oppsummering
Etasjeskiller fremstår i normal forventet stand på bakgrunn av visuelle observasjoner og bruk av
niveleringsutstyr. Det er ikke registrert forhold som tyder på svekkelser i konstruksjonen. Skjevheter og
ujevnheter ble registrert.
Lokalt avvik er målt opp til 13 mm. Totalt avvik er målt opp til 16 mm.
Oppgitte skjevheter gis TG-2.
Kjøkken Oppsummering av avtrekk
Avtrekk med kullfiltervifte gis TG-2 (ref. NS3600).
Vannledninger - Oppsummering
Kontrollen er avgrenset til innvendig i leiligheten og stopper ved veggjennomføringer. Undertegnede har
ikke vurdert røranlegget av den grunn at det kreves spesielt utstyr og kompetanse. Adkomst til
koblingsstokker for rør-i-rør system via luke i rørkasse på bad/vaskerom. Ingen lekkasjer ble avdekket på
befaringsdagen. Kondens ble observert/registrert. Stoppekraner fungerer som tiltenkt.
Vannrør fra 2018 gis TG-1 grunnet alder. Avdekket kondens i rørkasse gis TG-2.
Anbefalte tiltak:
Utbedre avvik tilknyttet kondens i rørkasse.
Elektrisk - Oppsummering
Det elektriske anlegget er ikke vurdert da dette ligger utenfor takstmannens kompetansefelt. Dersom
ytterligere gjennomgang av det elektriske anlegget ønskes, anbefales en eltakst.
Deler av el-anlegget ble oppgradert i 2018 og 2024. Dokumentasjon foreligger.
TG-2 gis grunnet manglende dokumentasjon på deler av el-anlegget, samt manglende el-kontroll de
siste 5 år.
Anbefalte tiltak:
Det anbefales en utvidet el-kontroll.
Vannbåren varme - Oppsummering
Installasjonene er ikke vurdert av takstmann grunnet manglende kompetanse.
Radiator og røropplegg gis TG-2 grunnet alder.
Våtrom: Bad/Vaskerom - Oppsummering av overflater
Overflater med normal elde og slitasje. TG-1. Dårlig og manglende fall til sluk i dusjsonen gis TG-2.
Øvrig: Gulv - Oppsummering
Flere gulvfliser på kjøkken med riss/sprekker. Oppgitte avvik gis TG-2 Gulv gis TG-1 og TG-2.
Øvrig: Radon - Oppsummering
Det er ikke utført radonmålinger i boligen.
Oppgitt avvik gis TG-2 (ref. NS3600).
Anbefalte tiltak:
Det anbefales å utføre målinger for å kartlegge radonkonsentrasjon i boligen.
Det er viktig at interessenter setter seg grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de
opplysninger som tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å
kontakte bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema:
2. Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? Hvis nei, gå til punkt 3.
Ja, kun faglært. Firmanavn: Sans Bygg.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
Byttet rør og renovert bad 2018 i regi av sameiet.
2.1 Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet?
Ja. Firmanavn: Sans Bygg.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
Byttet tettsjikt, membran og sluk i forbindelse med revovering av bad i 2018 i regi av sameiet.
2.2 Foreligger det dokumentasjon på arbeidene?
Ja. Se samsvarserklæring, styret i sameien har info om dette.
2.3 Er arbeidet byggemeldt?
Ja. Styret i sameiet har info om dette.
4. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp?
Ja, kun faglært. Firmanavn: Sans Bygg.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
Byttet rør og installert waterguard under vask på kjøkken i sammenheng med renovering av bad i 2018.
7. Kjenner du til om det er/har vært skjevheter/setningsskader, f. eks. riss/sprekker i mur, skjeve gulv eller
lignende?
Ja. Liten sprekk, sprekkdannelse fliser kjøkken. Det var eksisteresne sprekkdannelser ved kjøp i 2014,
ingen forandring/forverring siden dette.
12. Kjenner du til om det har vært utført arbeider på terrasse/garasje/tak/fasade?
Ja, kun faglært. Firmanavn: VD Montasje.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
Byttet vinduer januar 2023 i regi av sameiet.
13. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeider på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks.
oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Hvis nei, gå til punkt 14.
Ja, kun faglært. Firmanavn: Alna Elektro.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
Byttet 10 downlights gang og kjøkken, montert plejd lysstyring i leiligheten i 2024.
13.1Foreligger det samsvarserklæring for hele eller deler av det elektriske anlegget (i henhold til forskrift
om lavspenningsanlegg)?
Ja. Se samsvarserklæringer.
14. Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank,
sentralfyr, ventilasjon)?
Ja. Kontroll/rens av avtrekk bad 2024 i regi av sameiet. Aktiv ventilasjon AS.
BoderSeksjonen disponerer en kjellerbod på 3 kvm.
StandardFor den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger ferdigattest datert 1939 som omhandler våningshus.
Det foreligger ferdigattest datert 13.09.2018 som omhandler modernisering av bad i Båhusveien 10-18.
Det foreligger ferdigattest datert 17.01.2024 som omhandler utskifting av vinduer.
Det gjøres oppmerksom på at dagens bruk av boligen ikke er i samsvar med byggegodkjente tegninger:
Sovealkove er etablert i stuedel. Opprinnelig bod/kott er innlemmet som del av bad/vaskerom.
Rommet som i dag er innlemmet som del av bad er opprinnelig byggemeldt som bod/kott. Bod er ikke
godkjent som rom for varig opphold. Det fremgår i redegjørelsen oversendt til plan og bygningsetaten, ved
oppstart av rehabiliteringen, at eksisterende planløsninger beholdes. Planløsningen er endret, da bod er
innlemmet som del av badet, da badet ble renovert i regi av sameiet i 2018. Det er utstedt ferdigattest på
arbeidene.
Kjøper overtar ansvar for nevnte forhold med risiko og eventuelle pålegg fra kommunen og kostnader
forbundet med dette.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter G
Kommunale avgifterDet gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og
eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.
EiendomsskattDet er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for
bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon
se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
imellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 3 616,-
pr.mnd.
Bredbånd, fyring og varmtvann, vedlikehold, betjening andel fellesgjeld, kommunale avgifter, felles
bygningsforsikring, drift, forretningsførsel m.m.
Herav;
Vedlikeholdstillegg: 104,-
Felleskostnader: 2004,-
Tillegg bredbånd: 149,-
Avdrag IN-lån: 274,-
Renter IN-lån: 1085,-
Det gjøres oppmerksom på at vedlikehold, tiltak fra eierseksjonssameiet etc. kan medføre en økning i
felleskostnadene.
Styreleder opplyser at sameiet ikke har planer om vesentlige vedlikeholdarbeider pt., kun mindre
utbedring av fyringsanlegget.
Styreleder opplyser videre at sameiet vurderer en mindre økning av felleskostnadene fra nyttår. Dette er
som følge av at sameiet ikke har justert felleskostnadene på flere år. Hva økninger eventuelt vil være er
foreløpig ikke klart, da dette pt. er under vurdering.
Det er normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.
Faste løpende kostnaderKjøper/ny eier må etter overtakelse dekke bl.a. egne felleskostnader, eget strømforbruk, innboforsikring
samt andre valgfrie tilleggstjenester. Dette kan/vil variere fra inngåtte avtaler og forbruk.
Spesifikasjon av fellesgjeldSpesifikasjon av lån:
Lånenummer: 83987209847, Handelsbanken
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 10.06.2024: 7% pa.
Antall terminer til innfrielse: 110
Saldo per 10.06.2024: 21 187 181,-
Andel av saldo: 226 871,-
Første termin/første avdrag: 01.03.2022 ( siste termin 01.12.2051 )
Sum andel fellesgjeld kr. 226 871,- følger seksjonen ved salg.
Det er etablert individuell nedbetalingsmulighet på andel fellesgjeld for seksjonseiere.
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapSameiet har et negativt årsresultat for 2023 på kr. -7 056 879.
Styreleder opplyser at nye vinduer og balkongdører (for de som har balkong), er grunnen til det negative
årsresultatet.
Kostnadsutvikling 2024:
Styret har satt opp en oversikt over beregnede inntekter og kostnader i budsjett for 2024.
Tallene er vist som egen kolonne ved siden av driftsoversikten i årsregnskapet. Oppsettet gir et forventet
årsresultat på kr 100 412, og endringer i disponible midler på kr -206 742.
Forsikring med polisenummerIf Skadeforsikring NUF
Polisenummer: SP1930870.1.7
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 983 139,-
Som sekundærbolig Kr. 3 735 928,-
SameieSameie: Sameiet Båhusveien 10-18, Orgnr: 983490697
Sameiet består av 88 boligseksjoner og 2 næringsseksjoner.
Seksjonene har gateadresser; Båhusveien 10, Båhusveien 12, Båhusveien 14, Båhusveien 16 og
Båhusveien 18.
-Vaktmester Service AS ivaretar oppgavene knyttet til rydding, plenklipping, snømåking, daglig drift.
-Sameiet har egen avtale for renhold av fellesarealer.
-Sameiet har installert seriekoblete røykvarslere fra SFTY as, disse har direkteoverføring av alarmer til
vaktsentral.
-E-post styre: styret.bahusveien@gmail.com
-Styret har kontor i Båhusveien 10 med kontortid torsdag kl. 18:30 til 19:00. Det bes om at direkte
henvendelser så langt det lar seg gjøre foretas i dette tidsrommet.
-Sameiet krever inn en engangssum fra seksjonseier til dekning av utgifter til skilter på hhv. postkasser,
ringeapparat og eventuelt dører. Dette må bestilles via styret og koster pt. ca. kr. 250,- ifølge styreleder.
Det er ikke tillatt med tape eller egne skilt på postkassene.
Kommunikasjonsplattfor i sameiet
Sameiet benytter plattformen "naborom" som kommunikasjonskanal ut til beboerne. Det er derfor viktig at
alle som eier leilighet eller bor i en leilighet i sameiet aktiverer sin bruker og laster ned appen "naborom"
for å få varslinger ved ny informasjon.
Se mer på borettslagets hjemmeside: www.bahusveien.no, for informasjon om aktivering av bruker.
Bredbånd
Sameiet har avtale med Telia for leveranse av bredbånd.
Ønsker den enkelte kabel-tv kan dette tegnes individuelt og direkte med Telia. Dette vil ikke gå via
sameiet.
Fellesvaskeri
Sameiet har eget fellesvaskeri som er lokalisert i Båhusveien 14. Dette kan benyttes i henhold til oppsatte
regler. Vaskerikort kan lades opp på styrekontoret mandager kl. 18.00-18.30.
Styrets arbeid i 2023:
Siden forrige ordinært årsmøte har styret avholdt 8 møter.
Styret har i perioden hatt fokus på: Vindusutskiftning, fyringsanlegg, økonomi, felleskostnader, generelt
vedlikehold.
Rehabilitering og større vedlikehold utført i sameiet
2023:
-Utskifting av samtlige vinduer og balkongdører i nr-12-14-16-18.
-Utbedring/vedlikehold av fyringsanlegg.
2022:
-Søknadsprosess for nye vinduer, Oslo Kommune og Byantikvar
-Utskifting av vinduer i nr 10
-Div utbedringer av fyringsanlegget
-Byttet ut deler aav rørstammene for fyrinsanlegget i underetasje /bod gangene i nr 10 pga rust/lekkasje.
2021:
-Avtale inngått med VD Montasje AS for utskifting av vinduer i samtlige seksjoner, gjennomføres Q2-2022.
-Reforhandlet lån hos Handelsbanken for finansiering av nye vinduer.
-Balkonger endeseksjonene ferdig rehabilitert.
-Brannbalkongene på langsidene rehabilitert (noe finpuss gjenstår).
-Byttet brannslukkere i samtlige seksjoner og fellesområder (de gamle utgått på dato).
-Nye lamper med bevegelsessensor i alle oppganger / fellesområder.
-Diverse utbedringer av elektrisk anlegg etter funn gjort under El kontroll. (HMS rutine/krav).
-Omkopling stigerør varmeanlegg grunnet feilkobling «tur/retur».
2020:
-Installert nye seriekoblete brann/røykvarslere med automatisk varsling i hele Sameiet og overføring til
alarmsentral..
-Vedlikehold av brannbalkongene. (Arbeidet ikke helt ferdig, noe utsatt til våren).
-Automatisert vaskeriet.
-Skifting knust/lekk trådglass takvinduer oppganger.
-El-kontroll samtlige fellesarealer.
-Termofotografering av El tavler.
-Vedlikehold varmeanlegg/radiatorer.
-Byttet defekt callinganlegg i nr 14.
2019:
-Ny hekk å nytt gjerde mot gangvei mellom hørnet nr 18 og Båhusveien
-Bjørketrær foran nr 10 kappet ned da de var begynt å råtne, erstattet med nye.
2018:
-Totalrenovert vann og avløp, nye stigeledninger til kjøkken og bad, nye bunnstrekk.
-Totalrenovert alle bad i Sameiet.
-Aquastopp innstallert i alle kjøkken.
-Nye avtrekksvifter på tak for samtlige luftekanaler.
-Utbedret mindre skade fasade 5 etg hjørnet nr. 18.
-Vaskerom renovert/alle overflater malt.
-Fjernet/sanert gammel fyrkjele.
-Etterisolert deler av fjernvarmerør i fyrrom.
For komplett liste over utførte rebahiliteringer/vedlikehold i sameiet, så årsberetning vedlagt
salgsoppgaven.
ForretningsførerOslo og Omegn Boligforvaltning AS (OBF).
StyregodkjenningDet er ikke krav til styregodkjenning av ny eier.
Tekniske installasjonerTV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
DyreholdDet er tillatt å ha husdyr i sameiet så lenge ordensreglene og båndtvangsreglene overholdes.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterKommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd
1936/1389-1/105 Bestemmelse om veg
04.02.1936
Bestemmelse om kloakkledning
Bestemmelse om gjerde
Med flere bestemmelser
Overført fra: 0301-83/155
Gjelder denne registerenheten med flere
1936/3071-1/105 Best. om vann/kloakkledn.
10.03.1936
Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v.
Overført fra: 0301-83/155
Gjelder denne registerenheten med flere
1985/36888-81/105 Erklæring/avtale
21.06.1985
PANTERETT UTEN OPPTRINNSRETT TIL SAMEIET
FOR: NOK 10,000
MED PRIORITET ETTER 90% AV LÅNETAKST
Gjelder denne registerenheten med flere
UtleieSeksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av
sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge,
pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes styret.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie
i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til
mellom 60 og 120 døgn. Slik beslutning krever et flertall på minst to tredjedeler av de avgitte stemmene
på årsmøtet.
Styret fakturerer seksjonseier kr 1000,- ved registrering av nye leietakere. Det faktureres i tillegg ca. kr.
250,- til dekning av nye skilt til postkasse/ringeapparat, ifølge styreleder.
Dersom leieforhold ikke meldes medfører det tilleggsgebyr på kr 1500,-.
Informasjon skal inneholde navn, telefon og mailadresse til leietager(e).
Vei/vann/kloakkVei: offentlig.
Vann: offentlig.
Avløp: offentlig.
Eierseksjonssameiet er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.
ReguleringEiendommen er regulert til bolig med tilhørende anlegg i reguleringsplan.
Bygningen har vernestatus "kommunalt listeført" (Gul liste: Byantikvarens oversikt over registrerte
kulturminner i Oslo).
Alle eiendommer som er oppført på Gul liste, har kulturminneverdi. Hvis en eiendom står oppført på Gul
liste, skal Byantikvaren uttale seg i alle byggesaker som berører eiendommen. Det betyr at man må søke
Plan- og bygningsetaten før man setter i gang arbeider som medfører endringer. Kommunalt listeførte
kulturminner har ikke juridisk vedtatte bestemmelser. Man må likevel søke til Plan- og bygningsetaten
hvis man vil gjøre utvendige endringer.
Pågående saker i området:
Saksnummer 201813816: Vedtak om midl. forbud mot tiltak: Plan- og bygningsetaten vedtar midlertidig
forbud mot tiltak i påvente av regulering/omregulering, jf. plan- og bygningsloven§ 13-1. Plan- og
bygningsetaten har etter anmodning fra Byantikvaren besluttet at hele området nedlegges midlertidig
forbud mot tiltak på bakgrunn av en stadig økende takt av endringstiltak i området. Forbudet har ikke som
hensikt amotsette seg rehabiliteringer og mindre tiltak som er i tråd med byantikvarens føringer. Se Plan-
og Bygningsetatens hjemmesider:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?direct=Y&mode=&caseno=201813816
202100768 - Reguleringssak: Trondheimsveien 197 C med flere - Bestilling av oppstartsmøte - Bevaring
kulturmiljø - Sinsenterrassen. Omregulering til H570 bevaring kulturmiljø skal sikre varig vern av et
helhetlig kulturmiljø med eksisterende bebyggelse og uteområder. Planområdet er vist med arealformål
Bebyggelse og anlegg, nåværende i kommuneplanen, og ligger innenfor kommuneplanens definerte
utviklingsområder. Detaljregulering av Sinsenterrassen skal sikre varig vern av et helhetlig kulturmiljø
med eksisterende bebyggelse og uteområder. Dette sikres gjennom omregulering til H570 bevaring
kulturmiljø. Eksisterende bebyggelse utgjør maksimal utnyttelse, og eksisterende torg/ møteplasser samt
grøntområder opprettholdes. Les mer på Plan- og Bygningsetatens hjemmeside:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202100768
Saksnr 201817368: Saken gjelder Trondheimsveien 132. Sophies Minde. Pågående plansak, saksnr
201817368: Saken gjelder Trondheimsveien 132. Sophies Minde. Omsorgsbygg ønsker å rehabilitere og
bygge om Sophies Minde til barnehage med inntil 28 avd. og etablere ca 185 kontorplasser og
bydelsfunksjoner for Bydel Grünerløkka. Man skal også rehabilitere «Sorgenfri» -bygningen for fremtidig
bruk. Se saken på Plan- og Bygningsetatens hjemmesider:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201817368
Saksnummer 201812025: Sinsenterrassen 11 - 21 - Utskifting av vinduer.
Saksnummer 202316366: Knut Alvssons vei 23 - 31 - Oppføring av balkonger.
Saksnummer 201716949: Sinsenterrassen 23, 25, 27 - Utvidelse og oppføring av balkonger.
Saksnummer 202310853: Schouterrassen 16 - Rehabilitering av fyrhus, oppgradering av tak til felles
oppholdsområde og fasadeendringer.
Saksnummer 202451391: Hasleveien 28, 30, 36, 38 og Sinsenveien 11 - bolig og næring - fortsettelse av
sak 202113718.
Hensikten med reguleringsplanen er å muliggjøre en transformasjon av dagens lukkede næringsbygg til
et åpent og levende bygg med bolig, næring, kultur og servicefunksjoner.
Saksnummer 202018759: Trondheimsveien 119-125, Sinsenveien 1 og Hasleveien 4-8 - Bestilling av
oppstartsmøte - Boligbebyggelse.
Muligheter for bolig og næring på en stor, sentral og ubebygget tomt. Ligger nær knutepunktet Carl
Berners plass. Prosjektet er planlagt med overvekt av boliger.
Området er stadig under endring/utvikling, bygg settes opp, rehabiliteres og rives ned. Vi anbefaler derfor
alle budgivere å sette seg inn i gjeldende reguleringsbestemmelser.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 3 650 000,- (Prisantydning)
kr 226 871,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 876 871,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 102 400,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 103 900,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 980 771,- (Totalpris inkl omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Foto (Kr.4 500)
Visnings-/overtagelseshonorar pr. stk. 3000,- for to stk: (Kr.6 000)
Grunnpakke (Kr.17 500)
Provisjon (Kr.40 968,71)
Maikampanje (Kr.- 5 000)
Tilrettelegging (Kr.10 900)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.17 105,40)
Markedspakke (Kr.21 950)
Oppgjør (Kr.9 500)
Tilstandsrapport (Kr.8 500)
Totalt kr. (Kr.131 924,11)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer92-24-0137
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSinsen og Rosenhoff Eiendomsmegling AS
EIE Sinsen
Org. nr: 922183201
Trondheimsveien 153-155
0570 Oslo
Tlf: 23 89 69 86
Ansvarlig meglerEiendomsmegler | Salgsleder | Partner Aida Rajic
SaksbehandlereAida Rajic
EIE Sinsen
Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner
Mob: 93 02 56 90 / E-post: ara@eie.no
Sturla Trudvang
Eiendomsmeglerfullmektig
Mob: 91 00 51 80
[/ E-post: stu@eie.no