EiendomRødbergveien 35, 0591 OSLO, Etasje: 2
MatrikkelGnr. 85 Bnr. 124 Snr. 11 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformEierseksjon
ArealerTotalt BRA 62 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 53 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 9 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 7 kvm
ArealPrimærrom: 53 kvm, Bruksareal: 62 kvm, BRA-i: 53 kvm , BRA-e: 9 kvm , TBA: 7 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom1
Byggeår1959
TomtEiet tomt 4101 kvm
Pent opparbeidet tomt, med gress og beplantning.
Prisantydning4 350 000
TilstandsrapportTakstmann: Eirik H. Brynhildsen
Takstdato: 23.08.24 08:00
Følgende punkter har fått tilstandsgrad 2 (avvik som ikke krever umiddelbare tiltak)
Innvendig:
- Etasjeskille/gulv mot grunn: Målt høydeforskjell på over 15 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 2
gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik. Det ble ved stikkprøver observert opp mot
18mm høydeforskjell på gulv. Konsekvens/tiltak: For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes
opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette.
Dersom boligen en gang skal renoveres, kan man vurdere slike tiltak.
Bad:
- Overflater gulv: Det er påvist at høydeforskjell fra topp slukrist til gulv/synlig topp membran ved dørterskel
er mindre enn 25 mm. Det er oppkant ved terskel men denne har ikke membran. Det er hul lyd under flis,
men det ble ikke observert sprekker i flis eller fug. Lyden skyldes sannsynligvis støp.
Konsekvens/tiltak: Våtrommet fungerer med dette avviket.
- Sluk, membran og tettesjikt: Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen.
Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på slukløsningen. Det er ikke montert slukforlenger
eller smurt membran ned på sluket. Dusj er direktekoblet til avløp og vil ha forhøyet risiko for tilstopping.
Konsekvens/tiltak: Sluket må sjekkes og rengjøres jevnlig. Overvåk tilstanden jevnlig. For å få
tilstandsgrad 0 eller 1 må slukløsningen skiftes ut og sannsynligvis må også membransjiktet
skiftes/utbedres. Det er imidlertid vanskelig å si noe om tidspunktet for
når dette er nødvendig. Installering av tett dusjkabinett anbefales.
- Ventilasjon: Rommet har kun naturlig ventilasjon. Konsekvens/tiltak: Elektrisk avtrekksvifte bør monteres
for å lukke avviket. Det anbefales å etablere løsning for mekanisk ventilasjon, enten lokalt
for rommet eller sentralt for bygget. Det kan være at borettslag/sameie har egne vedtekter som hindrer
montering av mekanisk avtrekk direkte fra rommet, anbefalt tiltak må derfor avklares nærmere med styret i
borettslag/sameie før det eventuelt kan gjennomføres.
Tekniske installasjoner:
- Vannledninger: Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger.
Konsekvens/tiltak: Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer.
- Avløpsrør: Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige avløpsledninger.
Konsekvens/tiltak: Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder
kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg.
- Vannbåren varme: Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på anlegg for vannbåren varme.
Konsekvens/tiltak: Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag,
men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg.
Følgende punkter har fått tilstandsgrad 2 (avvik som kan kreve tiltak)
Innvendig:
- Radon: Det er ikke foretatt radonmålinger, og bygget er heller ikke utført med radonsperre. I følge NGU
aktsomhetskart for radon ligger boligen i ett område med moderat til lav aktsomhet. Konsekvens/tiltak:
Det bør gjennomføres radonmålinger.
Bad:
- Overflater vegger og himling: Det er påvist avvik i fuger. Misfarging på fug og tørr/sprukken elastisk fug.
Belistning på dør går ned på gulv og suger vann. Andre tiltak: Fuger bør utbedres. Lister utbedres eller
skiftes.
- Sanitærutstyr og innredning: Det er påvist skader på innredning. Svelling på skap er slipt ned og malt
over, det er begynnende delaminering på siden av skap. Konsekvens/tiltak: Lokal utbedring må utføres.
Kjøkken:
- Overflater og innredning: Det er påvist at overflater har noe skader. Det er stedvis svelling mot gulv og på
front under vask. Elastisk fug mellom benkeplate og vegg er ufagmessig utført. Konsekvens/tiltak: Det må
foretas lokal utbedring.
Tekniske installasjoner:
- Elektrisk anlegg: Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som
forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil
avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig
kontroll utført av registrert elektrovirksomhet.
Selger har kommentert følgende punkter i egenerklæringsskjema:
Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom?
Ja, kun faglært. Firmanavn: Vet ikke. Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: I 1999, flislagt, satt
inn dusjkabinett.
Kjenner du til om det har vært utført arbeider på terrasse/garasje/tak/fasade?
Firmanavn: Vet ikke. Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Bytta vinduer og terassedør ca. i
2010/2011.
Kjenner du til om det er/har vært utført arbeider på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank,
sentralfyr, ventilasjon)?
Ja, kun faglært. Firmanavn: Løvlie. Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Byttet automat med
kombiautomat i sikringsskap.
Har du ladeanlegg/ladeboks for el-bil i dag?
Nei. Men har opplegg for å kunne installere det i garasje.
Kjenner du til om det foreligger skaderapporter, tilstandsvurderinger, boligsalgsrapporter eller målinger?
Nei. Takstmann mente den vi har er så gammel at den ikke er relevant (fra 1999).
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 8 000,- pr. 01.08.24
Andel fellesformue: kr. 28 976,- pr. 31.12.23
Totalpris inkl. omkostningerkr 4 350 000,- (Prisantydning)
kr 8 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 358 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 1 200,- (Eierskiftegebyr for garasje)
kr 102 700,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 105 100,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 463 100,- (Totalpris inkl omkostninger)
FelleskostnadKr. 4 738,- pr. mnd.
Den enkelte seksjonseier skal forskuddsvis betale et akontobeløp som fastsettes på årsmøtet, eller av
styret, for å dekke sin andel av felleskostnadene. Akontobeløpet kan også dekke avsetning av midler til
framtidig vedlikehold, påkostninger eller andre fellestiltak på eiendommen dersom årsmøtet har vedtatt
slik avsetning. Midlene skal settes på egen bankkonto. Avsetning til vedlikehold er en felleskostnad og
innbetalingene skal følge sameiebrøk.
Felleskostnadene økte siste med 3% 01.01.2024, som er litt lavere enn veksten i konsumprisindeksen.
Styret mener det er en fordel at sameiet har en viss egenkapital slik at et eventuelt stort
vedlikeholdsprosjekt ikke skal føre til en stor plutselig økning i fellesutgiftene, og at det derfor ikke er en
god idé å ha et for lavt nivå på fellesutgiftene. Utgiftene til trappevask var i november ventet å øke med 10
%, altså mer enn økningen i fellesutgifter.
Det gjøres oppmerksom på at vedlikehold, tiltak fra eierseksjonssameiet etc. kan medføre en økning i
felleskostnadene. Det er dog normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.
Felleskostnad inkludererTotale felleskostnader pr. d.d. kr 4.738,- pr. md.
Herav:
A konto oppvarming 1.140,-
Felleskostnader 3.422,-
Trappevask 176,-
Boligselskapet har avtale med Ista om leveranse av energiservicetjenester. Dette innebærer måling og
avlesing av varme. Varmtvann måles ikke individuelt og blir fordelt etter sameierbrøken. OBOS
Eiendomsforvaltning AS fakturerer den enkelte beboer akonto via den ordinære innkrevingen av
felleskostnader. Ista avregner faktisk energiforbruk pr. år mot innkrevd akontobeløp. Du som beboer kan
logge deg inn hos Ista og hente ut informasjon om ditt forbruk:
www.istaonline.no/Login.aspx?ReturnUrl=%2f
Månedlige felleskostnader som ikke er spesifiserte, dekker boligselskapets driftskostnader. For
ytterligere spesifikasjon, vennligst se regnskapet i årsrapporten
EierHenriette S Holmestrand
BeskrivelseAlicha Viste v/EIE Eiendomsmegling har gleden av å presentere Rødbergveien 35! Drømmer du om å bo
midt i naturen, med turmuligheter rett utenfor døren og store, frodige grøntarealer som nærmeste nabo?
Denne romslige og lyse 2-roms leiligheten ligger i hjertet av attraktive Tonsenhagen, et sentralt og
populært boligområde hvor du kan nyte det beste av både by og natur.
Kvaliteter:
Gjennomgående planløsning
Vestvendt balkong m. gode solforhold + glimt av byutsikt
Vindu/balkongdør fra 2010
Varmtvann, fyring, kabel-TV og internett inkludert i fellesutgiftene
Nye hvitevarer fra 2023
Parkett på gulv
Felles trim- og sykkelrom
Garasjeplass
Kjeller- og loftsbod
Usjenert beliggenhet
Kort vei til marka, kollektiv, nærbutikker og Linderud senter!
Dyrehold tillatt
Ingen forkjøpsrett
Ingen TG3!
Velkommen til visning.
ParkeringSelger eier en garasjeplass i Tonsenhagen Garasjelag. Dette er en nyere garasjeplass på 16 kvm som
medfølger handelen. Garasjen har også lagringsloft med gulv på ca. 9 kvm. Det påløper månedlige
felleskostnader for garasjeplassen. Selger opplyser om at det er månedlige felleskostnader på 350 kr.
Garasjen ligger på enden i bygg nr. 11.
Garasjelaget har lagt opp mulighet for lading av elbil, men det er ikke montert lader på denne plassen.
Elbil-lading skjer via Elway - du bestiller selv din ladeboks og avtale via linken på garasjelagets nettsider.
Det er kun lov for eiere i sameiene Tonsenhagen/Rødberget å eie garasjer i Tonsenhagen Garasjelag.
Dette er stadfestet i både vedtekter og kontrakten mellom Fellesstyret og Tonsenhagen garasjelag. Utleie
av parkeringsplassen er tillatt iht. vedtekter.
Eierskifte av parkeringsplass registreres hos USBL og det påløper et gebyr på kr. 1.200,- ved eierskifte.
Garasjelaget har egen nettside: https://tonsenhagen-garasjelag.com/
Videre følger det også med to biloppstillingsplasser i Rødbergveien med parkeringsbevis.
BeliggenhetLeiligheten ligger i et rolig og sentralt boligområde på Tonsenhagen i Oslo. Her får man nærhet til både
grønne turområder og alt man måtte trenge av servicetilbud. Kiwi er nærmeste dagligvare, rett nedenfor
leiligheten. Både Årvoll, Linderud og Økern senter har et godt og variert utvalg. Det er kort vei til Storo med
Oslos største kjøpesenter. I Økern Sentrum er det vedtatt at ett av Oslos største kjøpesenter skal bygges
sammen med badeland, kino, boliger og kultur. Oslo sentrum ligger også godt innen rekkevidde via god
offentlig kommunikasjon og bil, med alt det innebærer av hovedstadens fasiliteter og servicetilbud.
Kollektivtilbudet i området består av buss og T-bane. Nærmeste holdeplass er Tonsenhagen som ligger
rett utenfor leiligheten. Fra boligen er det kort vei til fotballbane, ballbinge, treningssenter og Bjerke
travbane i tillegg til Deickmanske bibliotek på Bjerke. Årvoll IL har et godt aktivitetstilbud innen fotball,
håndball, ski, volleyball og orientering. Årvoll idrettspark ligger i kort gangavstand og har fotballbaner som
islegges vinterstid.
Med Lillomarka som nærmeste nabo finnes det milevis med tur- og skiløyper, samt flere idylliske
badevann, noe som gir gode rekreasjonsmuligheter både sommer og vinter. Herfra er det kort vei inn til
Linderudkollen og Lilloseter, samt idylliske Årvolldammen. En 20 minutters spasertur fører deg til
Bjerkedalen park med fine promenader, paviljong, sandstrand og dam med bademuligheter. Parken er
svært pent beplantet, og en av hovedattraksjonene er Hovinbekken med fossefall. Det er også kort vei til
Oslos beste alpinbakke, Grefsenkollen, samt Grefsen Tennisklubb som har et flott anlegg med syv baner.
Det er også kort vei til utkikkspunkter med utsikt over Oslo, for eksempel Glassberget, Årvollåsen og
Grefsenkollen.
Ønsker man en fin søndagsutflukt anbefales et besøk på Årvoll gård. Gården byr på bl.a. ulike dyr, kafé og
forskjellige kulturtilbud. Her er det aktiviteter for både store og små i alle aldre.
BebyggelseOmrådet består hovedsakelig av blokkbebyggelse.
TomtEiet tomt, 4101 kvm
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra
ønsket startsted til den aktuelle boligen.
Skole/barnehageDersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med
barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.
Offentlig kommunikasjonBuss
Stasjon: Tonsenhagen, 1 min
Linje: 25, 31, 60
T-bane
Stasjon: Linderud 15 min
Linje: 4 og 5
InneholderEntré | Velkommen hjem!
Velkommen inn til en romslig og innbydende entré med parkett på gulv og lekre rosa vegger som gir et
friskt førsteinntrykk! Entreen er smart innredet med knagger og hylle for enkel oppbevaring, og appstyrt
belysning i taket som skaper en moderne og praktisk atmosfære. Dette er det naturlige knutepunktet til
leilighetens øvrige rom.
Stue | Hjertet av boligen
Stilfull stue med parkett på gulv og lysmalte vegger med en mørk grå kontrastvegg som tilfører rommet
dybde og komplimenterer de lysmalte veggene. Her er det god plass til både sofagruppe, medievegg og
spisestue. I stuen er det store vindusflater som slipper inn rikelig med naturlig lys. Vinduer og balkongdør
ble skiftet ut i 2010. Leiligheten har også a-konto oppvarming inkludert i felleskostnadene, som gir deg en
jevn og forutsigbar innetemperatur hele året.
Balkong | Vestvendt perle med byutsikt
Nyt den vestvendte balkongen på ca. 7 kvm, perfekt for lange, solfylte ettermiddager. Balkongen er utstyrt
med en praktisk markise som kan justeres med fjernkontroll, og gir skygge når solen er på sitt sterkeste.
Her kan du enkelt innrede med både sittegruppe og planter, og det er tillatt med både gass- og elektrisk
grill - ideelt for sene grillkvelder. Balkongen byr også på glimt av byutsikt, noe som skaper en hyggelig
atmosfære til enhver anledning.
Kjøkken | Praktisk og funksjonelt
Dette koselige Norema-kjøkkenet, med sine hvite profilerte fronter og laminatbenkeplate, gir deg et solid
grunnlag for matlaging og oppbevaring. Kjøkkenet har plass til alle nødvendige hvitevarer, inkludert ny
Electrolux komfyr, Bosch vaskemaskin og Bosch oppvaskmaskin, som ble kjøpt i 2023. Kvitteringer
foreligger. Selger opplyser om at det har blitt installert ny vannvakt og vannstopp under kjøkkenbenken, i
tråd med kravene for de nye hvitevarene. Faktura på arbeid foreligger Kjøkkenet har rosa vegger og et stort
vindu som slipper inn rikelig med naturlig lys, og gir et friskt og innbydende preg. Hvitevarer følger med,
inkludert mikroovn.
Bad | Sjarmerende og funksjonelt bad med blå toner
Dette innbydende badet, med flislagte vegger og gulv, samt malte plater i taket, er et bad som kombinerer
funksjonalitet med karakter. Badet er innredet med et dusjhjørne med dusjkar, en praktisk servant i
innredning og et gulvstående toalett. Den sjarmerende blå glassbyggesteinen og de blå tonene i
kombinasjon med hvite detaljer gir en sjarmerende atmosfære. Til tross for at det ble oppusset i 2000, gir
badet et koselig og velholdt inntrykk.
Soverom | En lys og funksjonell oase
Dette lyse soverommet er utført med parkett på gulvet og vegger malt i en lys nyanse, med en mørk grå
kontrastvegg. Rommet har appstyrt belysning for fleksibel stemningssetting. Her finner du et romslig
skap som gir rikelig med oppbevaringsplass, samt god plass til et skrivebord eller sminkebord. Fra
soverommet kan du også nyte et glimt av byen, noe som gir en ekstra koselig atmosfære.
ByggemåteUtvendig
Malte trevinduer med 2-lags glass B30 branndør med 35db lyddemping i tre mot oppgang. Døren har
tittehull og sikkerhetslås. Balkongdør i tre med 2-lags glass (2010). Balkong ca. 7m2 av betong med
utendørs teppe, rekkverk av metall. Balkong ligger vestvendt.
Innvendig
Gulv: Parkett i stue og soverom, flis på bad. Vegger: malte tapet, flis på bad. Himling: takess i taket..
mindre sår/merker på overflater, vurderes normalt for alder. Malte glatte innerdører. Det er noe slitasje på
dører, vurderes normalt alder i betraktning.
BoderBoligen disponerer en kjellerbod på 6 kvm og en loftsbod på 3 kvm.
StandardLeiligheten holder en normal standard med varmekabler på gulv på bad. Parkett på gulv i alle
oppholdsrom. Lys og pen stue med store vindusflater sikrer gode lysforhold. Utgang fra stue til vest vendt
balkong. Kjøkkenløsning med profilerte fronter, laminat benkeplate, godt med skap/benkeplass og
frittstående hvitevarer. Alle bygningsdeler er vurdert og beskrevet i rapporten under de forskjellige avsnitt.
Boligen fremstår i god stand, men det gis TG2 for endel bygningsdeler pga alder og forventning om
fremtidig vedlikeholdsbehov.
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger et arkivkort (attestert) datert 02.10.1959 som omhandler våningshus.
Det foreligger ferdigattest datert 08.07.1993 som omhandler utvidelse av balkonger.
Det foreligger ferdigattest datert 23.04.1979 som omhandler mindre arbeider (gavler)
Det foreligger ferdigattest datert 23.04.1979 som omhandler mindre arbeider (kledning av gavler)
Etter at bygningsmassen ble oppført har det blitt innført nye bestemmelser i plan- og bygningsloven.
Ferdigattest utstedes ikke for bygg/endringer/tiltak som ble omsøkt før 01.01.1998. Det vil dermed ikke
være mulig å be om ferdigattest for slike tiltak. Dette betyr ikke at tiltak blir lovlige, men at saken ikke
lenger kan avsluttes med ferdigattest.
Dokumentene kan fås ved henvendelse til megler.
Det er mottatt byggetegninger fra kommunen datert 21.08.1959. Disse samsvarer med dagens bruk av
boligen.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det er utført en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til
avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll
utført av offentlig myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en
bygningssakkyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll.
Eldre elektrisk anlegg med automatsikringer. Stedvis oppgradert i nyere tid.
På grunn av elde på deler av anlegget (eldre en 5 år) uten el kontroll de siste 5 årene bør hele anlegget
sjekkes av fagfolk. Eier har gjennomgått spørsmål vedr elektrisk anlegg. Varmekabler er ikke funksjon
testet.
1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne,
utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)?
Nei.
Spørsmål til eier
2. Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert
menes fullstendig utskiftet anlegg fra inntakssikring og videre.
Ukjent.
3. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet?
Ukjent. Arbeider etter 1999 er utført av fagfolk. Arbeider før dette har eier ikke kjennskap til.
4. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter
1.1.1999?
Ja.
Eksisterer det samsvarserklæring?
Nei.
5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet - Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre
tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år?
Nei.
6. Forekommer det ofte at sikringene løses ut?
Nei.
7. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler,
kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg?
Nei.
Generelt om anlegget
8. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights,
stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder,
jamfør eget punkt under varmtvannstank
Nei.
9. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet?
Nei.
Inntak og sikringsskap
10. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig
å sjekke uten å fjerne kapslinger?
Nei.
11. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer?
Ja.
12. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og
helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll?
Ja. På grunn av elde på deler av anlegget (eldre en 5 år) uten el kontroll de siste 5 årene. bør hele
anlegget sjekkes av fagfolk. Eier har gjennomgått spørsmål vedr elektrisk anlegg. Varmekabler er ikke
funksjon testet.
Generell kommentar
El anlegget er ved visuell vurdering i god stand men er utenfor takstmannens fagfelt.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingSentral oppvarming med radiatorer og tappevann.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter G
Selger opplyser om et strømforbruk på ca. 500 kWh pr. måned / 6000 kWh pr. år. En månedlig
strømfaktura ligger på ca. 400 kr pr. måned. Strømforbruket vil variere fra husholdning til husholdning
samt forbruk, strømpriser/årstid og strømleverandør.
Kommunale avgifterDet gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og
eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.
EiendomsskattDet er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for
bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon
se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
imellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 4 738,-
pr.mnd.
Faste løpende kostnaderForuten om felleskostnadene må ny kjøper beregne kostnader til strøm, TV- og internettpakke,
innboforsikring, mm. Denne listen er ikke uttømmende.
Spesifikasjon av fellesgjeldLånenr.: OBOS01-98207391883
Restgjeld: 314.876,-
Restløpetid: 8 år 8 md.
Rentekostnader: 8,00%
Spesifikasjon av andel fellesgjeld og kapitalkostnader
Lånenr.: OBOS01-98207391883
Restgjeld: 7.242,-
Kapitalkostnader: 303,-
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapInntekter
I 2023 var det budsjettert med kr. 1 809 000 i inntekter, mens faktiske inntekter resulterte i kr. 1 816 216 kr.
Avviket skyldes av at det ble krevd inn noe mer i felleskostnader.
Kostnader
I 2023 var det budsjettert med kr. 1 487 000 i kostnader, mens faktiske kostnader resulterte i 1 227 137 kr.
Avviket skyldes av at det var høyere budsjettert i drift og vedlikehold.
Resultat
Resultatet viser et overskudd på kr. 589 079 kr. Årets resultat vises i resultatregnskapet og foreslås ført
mot egenkapital.
Forsikring med polisenummerIf skadeforsikring
Polisenummer: 564687
Sameiets eiendommer er forsikret i IF SKADEFORSIKRING(35704) med polisenummer 564687.
Forsikringen dekker bygningene og fellesareal. Forsikringen dekker også veggfast utstyr,
bygningsmessige tilleggsinnretninger og forbedringer i den enkelte bolig. Oppstår det skade i leiligheten,
skal seksjonseier sørge for å begrense skadeomfanget mest mulig og prøve å kartlegge årsaken til
skaden. Skaden meldes til forsikringsavdelingen i OBOS Eiendomsforvaltning AS på telefon 22868398,
eller e-post forsikring@obos.no. Forsikringsavdelingen melder skaden til forsikringsselskapet, bestiller
om ønskelig håndverker for reparasjon og sørger for at kostnader knyttet til skaden blir refundert eller
betalt av forsikringsselskapet. Selv om sameiets forsikring brukes, kan seksjonseier belastes hele eller
deler av egenandelen dersom forholdet ligger innenfor seksjonseiers ansvar. Den enkelte seksjonseier
må selv sørge for å ha hjemforsikring som dekker innbo og løsøre.
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 014 068,-
Som sekundærbolig Kr. 3 853 459,-
SameieSameie: Sameiet Tonsenhagen 11, Orgnr: 975437124
Sameiet består av 40 seksjoner.
Grilling
Grilling på balkongene er kun tillatt med gass og elektrisk grill. Grilling med kull er kun tillatt i hagen, i
behørig avstand fra blokka og naboer slik at ikke disse sjeneres av røyk og os og slik at ikke plenen
påføres skade. Grilling må aldri forekomme under markiser eller parasoller.
Seksjonseierens plikt til å vedlikeholde bruksenheten
(1) Seksjonseieren skal vedlikeholde bruksenheten slik at skader på fellesarealene og andre
bruksenheter forebygges, og slik at de øvrige seksjonseierne slipper ulemper. Vedlikeholdsplikten
omfatter også eventuelle tilleggsdeler til bruksenheten.
(2) Seksjonseierens vedlikeholdsplikt omfatter slikt som
a) inventar
b) utstyr, som vannklosett, varmtvannsbereder, badekar og vasker
c) apparater, for eksempel brannslukkingsapparat
d) skap, benker, innvendige dører med karmer
e) listverk, skillevegger, tapet
f) gulvbelegg, varmekabler, membran og sluk
g) vegg-, gulv- og himlingsplater
h) rør, ledninger, sikringsskap fra og med første hovedsikring eller inntakssikring
i) innsiden av vinduer, veranda- og ytterdører til boligen
(3) Seksjonseieren skal vedlikeholde våtrom slik at lekkasjer unngås.
(4) Vedlikeholdet omfatter også nødvendig reparasjon og utskifting av det som er nevnt ovenfor, men ikke
utskifting av sluk, vinduer, veranda- og ytterdører til bolig. Seksjonseier er likevel ansvarlig for utskifting av
ødelagte vindusruter (f. eks. punkterte), dersom dette er et teknisk og økonomisk forsvarlig alternativ til å
skifte ut hele vinduet. Dersom styret og seksjonseier blir enige om at seksjonseier skal gjennomføre
utskiftning av sluk på sameiets bekostning, må seksjonseier besørge for dokumentasjon om at sluket er
byttet til ensartet/samme materiale som eksisterende sluk samt at bytte er meldt til Plan- og
bygningsetaten i Oslo kommune og videre at det er foretatt en 3.parts kontroll om at membranen er
kontrollert. Dokumentasjonen skal fremvises styret.
(5) Seksjonseieren skal rense sluk og holde avløpsrør åpne frem til fellesledningen. Dette gjelder også
sluk på balkong eller lignende, som ligger til bruksenheten.
(6) Vedlikeholdsplikten omfatter ikke reparasjon eller utskifting av tak, bjelkelag, bærende
veggkonstruksjoner og rør eller ledninger som er bygget inn i bærende konstruksjoner.
(7) Vedlikeholdsplikten omfatter også utbedring av tilfeldige skader, for eksempel skader som er
forårsaket av uvær, innbrudd eller hærverk.
(8) Oppdager seksjonseieren skade i bruksenheten som sameiet er ansvarlig for å utbedre, plikter
seksjonseieren straks å sende skriftlig varsel til styret.
(9) Seksjonseieren skal holde bruksenheten fri for insekter og skadedyr. Ved mistanke om insekter og
skadedyr plikter seksjonseier straks å sende skriftlig varsel til styret.
(10) Ny eier av seksjonen har plikt til å utføre vedlikehold, inkludert reparasjoner og utskifting i seksjonen,
selv om vedlikeholdet skulle vært utført av den tidligere seksjonseier.
(11) En seksjonseier som ikke oppfyller vedlikeholdsplikten, skal erstatte tap dette påfører sameiet eller
andre seksjonseiere, jf. eierseksjonsloven § 34.
Styrets arbeid
Styret har avholdt 7 styremøter, foruten uformelle samtaler. Som planlagt har de ikke satt i gang store
arbeid med tanke på den økonomiske situasjonen. Styrets dugnader høst og vår ble gjennomført med
godt oppmøte som vanlig. Høstdugnaden ble gjennomført uten container. Styret vurderte at kostnaden var
større enn nytten, og mottok ingen motforestillinger. Hver høst gjennomfører styret et opplegg med tanke
på brannvern. Dette er styret pålagt å gjøre. Styret samarbeider med Aktivt brannvern som for noen år
siden gjennomførte både et brannslukkingskurs og et rømningskurs. I mellomliggende år mente de det
var tilfredsstillende å gjøre det for at alle ble kjent med branntavlene i sameiet. I alle leilighetene er det et
brannslukkingsapparat av miljøtypen. Dette skal byttes ut hvert 5 år. Denne gangen har fristen overskredet
noe, og styret har derfor inngått avtale med Aktivt brannvern om regelmessig utbytting av apparatene både
i leilighetene og på fellesområdene. Hver vår og høst gjennomfører det en el- sjekk i sameiet. Sameiet er
i tillegg pålagt, på samme måte som næringsbygg, å gjennomføre en offisiell El-sjekk med jevne
mellomrom. Denne planlegger styret nå.
Styret har startet en mer systematisk gjennomgang av vedlikeholdsrapporten fra 2014 med tanke på
framtidige prosjekter. Som følge av dette har styret bedt om en uavhengig gjennomgang av rørene i
sameiet. Styret har ingen kjennskap til at de skal være i dårlig forfatning, men ønsker å være i forkant.
Styret skal melde sameierne så fort de får resultatet av gjennomgangen.
ForretningsførerSameiet praktiserer ikke forkjøpsrett.
StyregodkjenningDet er ikke krav til styregodkjenning av ny eier.
Tekniske installasjoner- Dekoder i leiligheten følger med.
- Vannledninger i kobber
- Avløpsrør av plast og støpejern.
- Synlige deler av røranlegg er inspisert. Bygget er naturlig ventilert med ventiler på vegg/vinduer
- Sentral oppvarming med radiatorer og tappevann
- Fyrsentralen er en del av fellesarealer og vedlikeholdes i regi av boligselskapet. Konstruksjonen er
derfor kun beskrevet, ikke tilstandsvurdert.
- Vannbåren varme med radiatorer.
- Eldre elektrisk anlegg med automatsikringer. Stedvis oppgradert i nyere tid. På grunn av elde på deler av
anlegget (eldre en 5 år) uten el kontroll de siste 5 årene bør hele anlegget sjekkes av fagfolk. Eier har
gjennomgått spørsmål vedr elektrisk anlegg.
- Varmekabler er ikke funksjon testet.
- Leiligheten har brannvarsler tilkoblet strøm og felles varslingsanlegg. Brannslukker kontrollert 2024.
DyreholdDyrehold er tillatt så lenge dette ikke på en urimelig eller unødvendig måte er til skade eller ulempe for de
øvrige brukerne av eiendommen.
Hunder skal som hovedregel holdes i bånd på sameiets fellesarealer. Det kan likevel gjøres unntak for
lufting, lek og opphold med hund i hagen (på vestsiden av blokka) dersom hunden er under kontroll og
det ikke oppholder seg andre beboere eller dyr i hagen. Hunden skal umiddelbart settes i bånd igjen
dersom andre beboere eller dyr kommer ut i hagen. Hunder som luftes i strid med denne regelen, eller
som oppleves som farlige eller truende av andre beboere, kan etter styrets vurdering kreves holdt i bånd
til enhver tid.
DiverseFølgende tilbehør medfølger handelen:
- Hvitevarer på kjøkken, inkludert mikroovn.
- Tv-benk
- Spisestue
- Kommode
- Sminkebord
- Terrassemøbler
Alle møbler og hvitevarer som er nevnt overfor er kjøpt nytt i 2023 med unntak av kjøl/frys og mikroovn.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterKommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
De andre seksjonseierne har lovbestemt panterett i seksjonen for krav mot seksjonseieren som følger av
sameieforholdet, jf. eierseksjonslovens § 31. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for hver
bruksenhet svarer til to ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunktet tvangsdekning besluttes
gjennomført. Panteretten omfatter også krav som skulle ha vært betalt etter at det er kommet inn en
begjæring til namsmyndighetene om tvangsdekning.
Heftelser
1957/4412-1/105 Bestemmelse om veg
10.04.1957
Bestemmelse om gjerde
Regulering av areal i forbindelse med veggrunn/jernbanegrunn
Med flere bestemmelser
Overført fra: 0301-85/124
Gjelder denne registerenheten med flere
1984/60775-47/105 Erklæring/avtale
28.11.1984
PANTERETT UTEN OPPTRINNSRETT TIL SAMEIET
FOR: NOK 25,000
MED PRIORITET ETTER
90% AV LÅNETAKST AVHOLDT ETTER FORSIKRINGSRÅDETS REGLER
Gjelder denne registerenheten med flere
2015/232590-1/200 Pantedokument
16.03.2015
BELØP: NOK 1.725.000
Panthaver:DNB BANK ASA
Org.nr: 984851006
Panthaver:DNB BOLIGKREDITT AS
Org.nr: 985621551
Uomsettelig
Elektronisk innsendt
2023/278864-1/200 ** Massetransport
15.03.2023 13:04
Fra:DNB BOLIGKREDITT AS
Org.nr: 985621551
Til:DNB BANK ASA
Org.nr: 984851006
Til:DNB BOLIGKREDITT AS
Org.nr: 985621551
Elektronisk innsendt
2024/1900158-1/200 Pantedokument
03.09.2024 14:58
BELØP: NOK 4.800.000
Panthaver:EIE ØKONOMI AS
Org.nr: 990025983
Elektronisk innsendt
2024/1900158-2/200 Registerenheten kan ikke disponeres over uten samtykke fra rettighetshaver
03.09.2024 14:58
Rettighetshaver:EIE ØKONOMI AS
Org.nr: 990025983
Elektronisk innsendt
Grunndata
1984/60775-46/105 Seksjonering
28.11.1984
opprettet seksjoner:
snr: 11
formål: Bolig
sameiebrøk: 8600/373824
TIL EIENDOMMEN HØRER FELLES-AREAL UNDER GNR: 85, BNR: 69 OG BNR: 74
EIENDOMMEN ER OPPDELT I 40 SEKSJONER
For øvrige opplysninger om grunndata, se den seksjonerte matrikkelenheten.
Rettigheter på andre eiendommer
Ingen rettigheter funnet.
Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd
UtleieSeksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av
sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge,
pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes styret.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie
i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til
mellom 60 og 120 døgn. Slik beslutning krever et flertall på minst to tredjedeler av de avgitte stemmene
på årsmøtet.
Vei/vann/kloakkEiendommen har adkomst via offentlig vei.
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger.
ReguleringEiendommen er regulert til bolig (S-2943) i reguleringsplan.
Oslo kommune vedtok en ny kommuneplan 23. september 2015 som gjelder fram til 2030. For mer
informasjon se link (Oslo kommune):
https://www.oslo.kommune.no/politikk/kommuneplan/kommuneplanens-arealdel/[gref
Opplysningene omfatter gjeldene planer og pågående planarbeid for eiendommen. Nærmere
opplysninger om den enkelte plan med dokumenter, mindre endringer, etc. finnes på internett, se lenker
under eller besøk kommunens hjemmeside for mer informasjon.
Byggesaker
Anna Rogstads vei 21 - Rehabilitering av fasader
Saksnummer: 202453738 - Byggesak
Mottatt sak: 15.03.2024
Status: Tillatelse gitt
Saken omhandler fasaderehabilitering og utskiftning av balkongrekkverk.
For mer informasjon, se link:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202453738
Rødbergveien 43 - Rehabilitering av våtrom - H0101
Saksnummer: 202455131 - Byggesak
Mottatt sak: 19.04.2024
Status: Tillatelse gitt
Saken omhandler rehabilitering av våtrom, bytte av sluk og etablering av ny membran på gulv og vegger.
For mer informasjon, se link:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202455131
Plansaker
Erich Mogensøns vei 38 - Planforslag til offentlig ettersyn - Linderud senter
Saksnummer: 202000978 - Reguleringssak
Mottatt sak: 17.01.2020
Hovedhensikten med planen er bolig, næring og offentlig rom. Citycon Linderud Eiendom AS ønsker å
videreutvikle og styrke både senterets fysiske, men også den konseptuelle koblingen med
nærområdet og omkringliggende funksjoner. Dette ønskes gjort bl.a. ved å åpne senteret mer mot
omgivelsene, etablere flere og bedre entreer og generelt myke opp overgangen mellom det innvendige
og ut vendige. Fotgjengere og myke trafikant er skal prioriteres og være et
sentralt premiss for ut vikling av senteret og tilgrensende byrom og gater.
For mer informasjon, se link:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202000978
Marka - Bestilling av oppstartsmøte - Årvollbassenget
Saksnummer: 202452124 - Reguleringssak
Mottatt sak: 14.02.2024
Saken omhandler at vann- og avløpsetaten har behov for å utvide og rense Årvollbassenget. Det er kritisk
for leveranse til Groruddalen, og det har ikke vært mulig å drive vedlikehold av eksisterende basseng
siden etableringen tidlig på 1970-tallet.
For mer informasjon, se link:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/showfile.asp?jno=2024524261&fileid=11259446
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 4 350 000,- (Prisantydning)
kr 8 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 358 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 1 200,- (Eierskiftegebyr for garasje)
kr 102 700,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 105 100,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 463 100,- (Totalpris inkl omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Provisjon (Kr.49 296)
Tilrettelegging (Kr.19 900)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.18 122)
Tilstandsrapport (Kr.7 000)
Foto (Kr.4 500)
Grunnpakke eierseksjon (Kr.16 500)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.4 900)
Markedspakke 1 (Kr.21 900)
Oppgjør (Kr.6 000)
Totalt kr. (Kr.148 118)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer75-24-0354
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingNovum Eiendomsmegling AS
EIE Stovner
Org. nr: 990224463
Stovner senter 3
0913 Oslo
Tlf: 22 30 18 00
Ansvarlig meglerDaglig leder | Eiendomsmegler MNEF | Partner Petter Eia Haavi
SaksbehandlereAlicha Viste
EIE Stovner
Eiendomsmegler
Mob: 96 72 90 62 / E-post: alicha@eie.no