Bilde 1 av Fossveien 16CBilde 2 av Fossveien 16C
Digital salgsoppgave
Fossveien 16C

0551 Oslo • Oslo kommune

Vi gjør oppmerksom på at denne tjenesten kan gjøre feil

Tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger.

Ved å velge å benytte tjenesten bekrefter du å være kjent med dette, og at opplysningene som fremkommer ikke er tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.

Aia Eie profilbildeHei! Jeg er AIA, vår virtuelle meglerassistent ✨

Spør meg om det du lurer på, og jeg skal forsøke å finne svarene for deg.

Du kan bruke et naturlig språk, og stille spørsmål som:

  • "Hvordan er utsikten?"
  • "Er det noe i tilstandsrapporten jeg bør merke meg?"

Takk for tilbakemeldingen!

Det gjøres oppmerksom på at tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger. Opplysningene som fremkommer ved bruk av denne tjenesten er ikke tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.
Prisantydning

kr 3 690 000

Fellesgjeld: kr 144 831Omkostninger: kr 17 332Totalpris: kr 3 852 163
Sjarmerende 1-roms på beste Grünerløkka! Varmende peisovn, nye vinduer 2022, god takhøyde. Oppussing/modernisering.
icon

Unngå doble renteutgifter

Se bladbar salgsoppgaveLast ned denne salgsoppgavenVis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Borettslag
Etasje
2
Internt bruksareal (BRA-i)
29 m²
Bruksareal (BRA)
29 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
8 m²
Fellesutgifter
kr 2 713 / Mnd
Prisantydning
kr 3 690 000
Omkostninger
kr 17 332
Fellesgjeld
kr 144 831
Totalpris
kr 3 852 163
Fellesformue
kr 6 832
Byggeår
1899
Tomt
Eiet tomt 520 m²
Oppdragsnummer
31240121
Visninger
Tirsdag 08. okt.
17:00 - 17:45
Meld deg på visning
Meld interesse

Få informasjon og oppdatering om denne boligen

Meld interesse
Prisantydningkr 3 690 000,-
Fellesgjeldkr 144 831,-
Pantattest kjøperkr 200,-
Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverkkr 500,-
Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverkkr 500,-
Gebyr utlysing forkjøpsrettkr 7 882,-
Boligkjøperpakke (valgfritt)kr 8 250,-
  
Totalpris kr 3 852 163
Eiendom
Fossveien 16C, 0551 OSLO, Etasje: 2

Matrikkel
Andelsnr. 20 Orgnr. 950291737 i Oslo kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Borettslag

Arealer
Totalt BRA 37 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 29 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 8 kvm

Areal
Primærrom: 29 kvm, Bruksareal: 29 kvm, BRA-i: 29 kvm , BRA-e: 8 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Byggeår
1899

Tomt
Eiet tomt 520 kvm

Prisantydning
3 690 000

Tilstandsrapport
Takstmann: Rune Mannsåker Takstdato: 30.09.24 12:00

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 144 831,- pr. 11.09.24 12:00
Andel fellesformue: kr. 6 832,- pr. 11.09.24 12:00

Totalpris inkl. fellesgjeld
kr 3 690 000,- (Prisantydning)
kr 144 831,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 834 831,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 882,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett)
--------------------------------------------------------
kr 9 082,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 843 913,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 3 852 163,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 2 713,- pr. mnd.

Felleskostnad inkluderer
Kommunale avgifter/renovasjon, TV/bredbånd, byggforsikring, felles strøm, renter/avdrag fellesgjeld m.m.

Sikringsordning fellesgjeld
Borettslaget er sikret mot tap av felleskostnader i Klare Finans AS. Borettslaget er, etter gjeldende bestemmelser fastsatt av finansieringsselskapet, sikret mot tap som følge av at en andelseier unnlater å betale sine felleskostnader. Avtalen om sikring er gyldig til avtalen sies opp av en av partene. Oppsigelsesfrist er 1. desember med gyldighet fra førstkommende årsskifte.
Hvis boligselskapet har felles lån vil andel renter og avdrag på fellesgjelden reguleres månedlig i henhold til gjeldende rente i banken.
Det sendes ikke ut spesielt varsel ved endring av lånekostnadene.

Kommunale avgifter
Kommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.

Eier
Thea Veronica Kjernmoen

Beskrivelse
Velkommen til en av Grünerløkkas beste beliggenheter, mellom Olaf Ryes Plass og Kubaparken. Her finner du alt av fasiliteter og kollektivtransport i umiddelbar nærhet. Området er ideelt for deg som ønsker å bo sentralt, samtidig som du har grønne og rolige omgivelser rett utenfor døren. Her har du alt av restauranter, kaféer, kultur, uteliv og grøntområder. Leiligheten er også rett ved KHIO.

Leiligheten ligger i byggets 2. etasje og har god takhøyde, store vinduer fra 2022 og dype vinduskarmer. Leiligheten fikk installert peis i 2021, som varmer godt på kalde høst- og vinterdager.

Kjøkken og bad er i daglig bruk og fungerer fint per i dag, men har behov for oppussing/modernisering.

Svært attraktiv og rolig beliggenhet på Grünerløkka, skjermet fra trikken.

Dette er et perfekt førstegangskjøp!

Verdt å merke seg:
- Ny vedovn 2021
- Nye vinduer 2022
- Nytt sammenkoblet brannalarmsystem 2018
- Kan gjøres om til en toroms
- To boder, en i kjeller og en på loft
- Veldig hyggelig bomiljø.

Parkering
Parkering i gate etter gjeldende bestemmelser. Det er beboerparkering i området.

Beliggenhet
Her bor du i Oslos mest populære bydel - Grünerløkka. Leiligheten har en fantastisk beliggenhet for deg som ønsker å bo sentralt, men likevel rolig. Grünerløkka er kjent for sitt pulserende kulturliv og kunstneriske uttrykk. Løkka har flust av spennende serveringssteder, hyggelige gater, caféer, markeder, små nisjebutikker med nytt eller retro - unike interiørbutikker, og ikke minst en helt egen parkkultur. Det er mange Vintage butikker og spisesteder i Markveien, samt kort vei til parker både som Olaf Ryes Plass, Birkelunden (med bruktmarked hver helg), Kubaparken og Sofienbergparken.

Området byr på mange fine og gode matbutikker. Her finner du spesialforretninger for ferskvarer, kaffe, grønnsaker, kjøtt og fisk. For handelen av det daglige finner du dagligvarebutikker som Coop Extra, Kiwi og døgnåpen Bunnpris like ved. Apotek, post og vinmonopol finner du også nær leiligheten. Det er flere nydelige restauranter i nærheten som Tim Wendelboe med god kaffe og Parkteateret med bar og konsertscene, Villa Paradiso med sin fantastiske pizza eller tapas på Delicatessen. Mathallen med sine nystekte brød, spennende oster og ferske råvarer er kun en kort spasertur bort.

I kort gangavstand ligger Vulkan, et av Oslos populære kultur- og kreative næringslivsenter. Vulkanområdet er en spennende møteplass med et mangfold av tilbud og opplevelser bare noen minutter unna. Her finner du Dansens Hus med bar og uteservering, BAR Vulkan, BLÅ og flere andre serveringssteder.
Ringnes Park er også i nærheten med blant annet Meny, SATS og Ringen Kino.
Det er kort vei til Sofienbergparken, Birkelunden, Botanisk hage, Olaf Ryes og Grünerhagen, som alle egner seg perfekt for de som ønsker å nyte fine dager i parken med grilling, ballspill, piknik og hygge.

Det er også kort vei til Akerselva som tar deg til Bjørvika i sør og Maridalsvannet i nord, her er gode bade- og fiskemuligheter, samt flotte tur- og rekreasjonsområder. Trening innendørs kan gjøres på bl.a. SATS Schous plass eller EVO Fitness. Bare noen trikkestopp unna finner du klatreverket på Torshov, her har du klatrevegger for nybegynnere til godt erfarne klatrere. Myrens sportssenter med squash bane og gruppetimer.

Tomt
Eiet tomt, 520 kvm

Adkomst
Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startsted til den aktuelle boligen.

Inneholder
Leiligheten har beliggenhet i byggets 2. etasje og inneholder:
Entré med plass til yttertøy, bad/vaskerom med delvis adskilt toalett, kjøkken og stue/sov med varmende peisovn.

Byggemåte
Gården har valmet tak av trekonstruksjoner tekket med profilerte stålplater.
Ytterveggene har spekkmurt og pusset teglstein.
Vinduer i trekarmer med tre-lags isolerglass fra 2021.
Brann og lydklassifisert entredør med dørkikkert, sikkerhetslås og dørpumpe.

Boder
En kjellerbod: 5 kvm.
En loftsbod: 3 kvm med skråtak (4 kvm gulvareal).

Standard
Sjarmerende leilighet med behov for oppussing.
Det er nye vinduer fra 2022 og peisovn fra 2021. Innvendige pipeløp ble utbedret i regi av laget i 2021.

KJØKKEN
Eldre malt kjøkkeninnredning med helt beslag.
Det er kjøkkenventilator med kullfilter.

VÅTROM
Bad/vaskerom:
Gulvet er flislagt, med nedsenket dusjnisje.
Innredning med WC, servant, veggmontert dusj i nisje med forheng, og opplegg for vaskemaskin.
Servanten er ny, men øvrig utstyr og konstruksjoner er av eldre dato. Det er plastsluk og ukjent membran/tettesjikt. Ventil i yttervegg.
Aktuell byggeforskrift er byggeforskrifter fra før 1997.

Det er varmtvannstank i kjøkkenbenken og over himlingen på badet.

ØVRIG
Innvendig er det gulvbord, og innvendige vegger har malte plater, malt murpuss og malt glassfiberstrie. Innvendige tak har malte plater.
Det er trebjelkelag isolert med stubbeloftsleire.
Boligen har mursteinspipe og peisovn i stuen.
Ståltrapper med vinylbelagte trinn og smijernsrekkverk i fellestrapp. Det er glatt malt baderomsdør.

Følgende har fått TG3 i tilstandsrapporten:
Innvendig - Etasjeskille/gulv mot grunn. Målt høydeforskjell i gulv.
Våtrom - Bad/vaskerom - Generell
Kjøkken - Overflater og innredning
Tekniske installasjoner - Avløpsrør
Tekniske installasjoner - Elektrisk anlegg

Følgende har fått TG2 i tilstandsrapporten:
Innvendig - Overflater
Innvendig - Radon
Innvendig - Innvendige dører

For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det foreligger expedisjonsdokument fra 1899.
Det foreligger ferdigattest på rehabilitering av fem piper fra 2021.
Det foreligger ferdigattest for montering av brannalarmanlegg fra 2018.

Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.

Oppvarming
Elektrisk oppvarming med panelovn i stuen og varmende peisovn.

Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Oransje - Energikarakter G

Eiendomsskatt
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg imellom.

Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 2 713,- pr.mnd.
Avdrag felleslån kr. 229,- Felleskostnader kr. 1 746,- Renter felleslån kr. 672,- Renhold kr. 66,-

Spesifikasjon av fellesgjeld
16368073109, DNB Bank ASA
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 11.09.2024: 5.64% pa.
Antall terminer til innfrielse: 98
Saldo per 11.09.2024: 5 238 796
Andel av saldo: 144 831
Første termin/første avdrag: 30.04.2024 ( siste termin 31.01.2049 )

Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Forsikring med polisenummer
If Skadeforsikring NUF Polisenummer: SP586935

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022: Som primærbolig Kr. 809 403,- Som sekundærbolig Kr. 3 075 731,-

Borettslag
Borettslag: Borettslaget Fossveien 16, Orgnr: 950291737

Forretningsfører
USBL

Styregodkjenning
Kjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn.

Forkjøpsrett
Det foreligger forkjøpsrett for borettslagets. Forhåndsavklaring er igangsatt. Ta kontakt med megler eller forretningsfører for ytterligere opplysninger om meldefristen.

Tekniske installasjoner
TV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.

Dyrehold
Det er tillatt med hund eller katt etter godkjenning fra styret og under forutsetning av at det ikke er til sjenanse for andre beboere.

Diverse
Borettslaget Fossveien 16 består av 24 boliger og 1 næringslokaler.
Det er trappevask en gang i uken.

Styret har gjennomført følgende HMS-tiltak i løpet av 2023:
Sørget for kontroll av alle røykvarslere og brannslukningsapparater i alle boenheter og fellesareal.
Ryddet fellesareal.
Kontroll av el-anlegg.
Gjort avtale med USBL om internettbasert HMS-system, som skal sikre HMS arbeidet i borettslaget.

Styrets arbeid:
Styret har i perioden etter forrige generalforsamling hatt fire styremøter, i tillegg til kontinuerlig kontakt digitalt.

Den årlige vårdugnaden ble arrangert, hvor det ble ryddet og beplantet bakgården, i tillegg arrangert bortkjøring av søppel og ny beplantning i bakgården. Fellesarealer på loft og i kjeller ble ryddet og støvsuget. I tillegg har vaktmestertjenesten skiftet lyspærer i alle oppganger, for bedre og hyggeligere belysning.

Brannsikkerhet har også hatt høy prioritet i denne perioden, og det ble gjennomført inspeksjon av brannslukkingsutstyr og brannvarslingsanlegg i alle boenheter. Kun mindre avvik ble funnet, som manglende nødlys og pulverapparat i oppgang A og B. Det gjøres tiltak for å rette opp dette i løpet av kort tid. Det er også gjennomgått og sagt opp den gjeldende brannavtalen med Norsk Brannvern, og gjort avtale med Branntec om videre kontroller, ettersom de var vesentlig billigere.

Styret har også hatt jevnlig kontakt med vaktmestertjenesten på bakgrunn av flere klager på manglende oppfølging av avtalte oppgaver. De har fått bedret kommunikasjonene med vaktmestertjenesten, men oppfordrer alle beboere til å ta kontakt med vaktmestertjenesten hvis det er noe som ikke blir utført etter avtale. Dette gjelder også for det ukentlige renholdet i alle oppganger.

Styret ønsker å sikre at HMS/IKT-arbeidet ivaretas og har gjort avtale med USBL om en internettbasert HMD- løsning, som sikrer at nødvendige kontroller gjennomføres. Det siste året har det vært gjennomført vedlikehold og utbedring av en lekkasje på tilbygget i oppgang A. I forbindelse med dette har det vært gjennomført flere befaringer av loft, rammede leiligheter og tak.

Taket på tilbygget i oppgang A har fått nytt dekke, takrenner er reparert og lekkasjene skulle nå være utbedret. Det har også vært befaring med rørlegger som har sett på stoppekraner i kjeller, og en stoppekran i kjelleroppgang A ble byttet i forbindelse med en lekkasje etter de frosne vannrørene. I forbindelse med dette har det også blitt utført andre utbedringer av rør som hadde frosset og sprukket i den store kuldeperioden i januar /februar. Styret utarbeidet i den forbindelse et detaljert informasjonsskriv om hva man skal gjøre og hvem man skal kontakte hvis noe oppstår.

Det har også vært utført vedlikeholdsarbeid på takrenner i indre bakgård etter meldinger om lekkasjer etter mye nedbør. Det viste seg at villvinen i indre bakgård ikke hadde vært beskåret på flere år, den vokste inn i åpninger på lufteluker og tettet takrenner. Dette arbeidet bør gjøres minimum hvert andre år, hvis villvinen skal beholdes.

Styret har også sørget for en oppdatering av gårdens matrikkelnummer, etter å ha blitt gjort oppmerksom på at det var feil i Kartverkets registering. Nødvendig informasjon ble innhentet fra de forskjellige andelshavere og oversendt til kartverket.

Styret har også gjort tiltak for å få oversikt over hvem som bruker de forskjellige boder på loft og kjeller. Det har vist seg å være svært viktig å ha oppdatert oversikt og kontaktinformasjon om dette i forbindelse med for eksempel sprukne vannrør.

Økonomien i borettslaget har vært svært anstrengt i denne perioden, og var kritisk lav ved årsskiftet. Dette skyldes for en stor del store og til dels uforutsette økninger i offentlige avgifter, som kommunale avgifter, i tillegg til en generell høy prisstigning i 2023. Dertil tilkommer mer enn syv renteøkninger dette året. Det ble derfor nødvendig å ta opp et tilleggslån på kr 200 000,- for å klare utgiftene.

Styret har i samarbeid med forretningsfører i USBL hatt en gjennomgang av og reforhandlet lånebetingelsene, og fikk noe bedre rentebetingelse og lengre avbetalingstid, slik at fellesutgiftene faktisk kunne settes ned fra mars 2024. Det er også avtalt en spredning av hevingen av fellesutgiftene til to ganger årlig, 01.01 og 01.06.2024.

Det er et stort ettslep med henhold til vedlikehold i borettslaget. Det har vært flere befaringer fra henholdsvis USBL Prosjekt og USBL Vedlikehold, med spesialister på tak og fasade, som har vurdert tilstanden på borettslaget og kommet med tilbakemeldinger og forslag til utbedring.

Det er gjort avtale med USBL Vedlikehold om bistand til å lage en vedlikeholdsplan for gården. Denne planen ble presentert for styret i desember 2023. Planen fokuserer i hovedsak på behovet for å rehabilitere tak og fasade. Men i tillegg vil det være behov for å ruste opp trappeoppganger, ytterdører bør skiftes, lysarmatur i trappeoppgangene bør skiftes, stoppekraner i kjelleren bør skiftes og det elektriske anlegget bør også skiftes ut på sikt.

I tillegg har borettslaget hatt befaring fra murmester Jahren i USBL Prosjekt, som har kommet med et tilbud om forprosjekt - /byggeledelse ved utbedring av tak og fasader. Forprosjektet anslås til å utgjøre ca. 60 timer à kr 1490,- eks mva. Prosjektbeskrivelsen ligger vedlagt under orienteringssaker.

Styret har mottatt to forslag til kjøp av hele eller deler av loftsarealene. Det ene forslaget kommer fra en andelshaver i oppgang A, 4. etg. som ønsker å utvide sin leilighet og kjøpe ca. 35 m2 av loftsarealet. Saken er meldt inn til avstemming på generalforsamlingen og vil bli orientert om på orienteringsmøtet i forkant av generalforsamlingen.

I tillegg har styret mottatt et indikativt tilbud om kjøp av hele loftarealet fra boligutviklingsselskapet Sequioa. Tilbudet ligger vedlagt i sakspapirene som orienteringssak og skal ikke stemmes over.

I forbindelse med eventuelle salg av deler eller hele loftsarealet , er det flere juridiske
spørsmål som må avklares, for eksempel hvem som skal ha vedlikeholdsansvaret ved bygging av en takterrasse, ansvar for reparasjoner ved eventuelle skader på tak m.v. og styret er oppfordret til å søke juridisk bistand før eventuelle salg iverksettes.

Styret foreslår å avvente de store rehabiliteringssakene, og har et perspektiv på dette på rundt fem år. Bakgrunnen for dette er at det nylig har vært gjennomført to store vedlikeholdsarbeider, skifte av vinduer og pipeløp, som har ført til at borettslaget har i
overkant av fem millioner i gjeld. Nye låneopptak er ikke ønskelig i den nåværende økonomiske situasjonen.

Hvis det skal gjennomføres større rehabiliteringsarbeider vil dette måtte medføre salg av hele loftarealet, og dette har tidligere vært stemt ned av andelshaverne. Salg av deler av loftet vil ikke kunne dekke de store forventede utgiftene.

Styret foreslår derfor at en lokal murmester kontaktes, som kan foreta en mindre reparasjon av sprekker i fasaden og indre gård, i tillegg til å male indre gårdsrom og nederste del av fasaden mot gaten. Dette kan medføre et mindre låneopptak.

Det er borettslaget som eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i borettslaget. Andel i borettslag gir andelseier borett til og råderett over en nærmere bestemt bolig. Andelseierne har ikke personlig ansvar for borettslagets gjeld, men borettslagets løpende utgifter må dekkes av andelseierne gjennom månedlige fellesutgifter (husleie).

Interessenter oppfordres til å sette seg inn i borettslagets vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett, årsberetning, vedtak fra årsmøte/generalforsamling m.m. Se særlig om vedtekter og husordensregler knyttet til husdyrhold, dugnader, trappevask o.l.

Annet
Dette medfølger:
Hvitevarer kjøkken og vaskemaskin.
Garderobeskap (det har en ødelagt dør)
Fastmonterte hyller, knagger og lamper.

Dette medfølger ikke:
TV

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad.  For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.


Utleie
Iht. brl. § 5-4 (2) har andelseieren mulighet til korttidsutleie i opptil 30 dager i løpet av året. Andelseier kan ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Andelseier kan overlate boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf. borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det. Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved spørsmål.

Vei/vann/kloakk
Offentlig.

Regulering
Eiendommen er regulert til bolig i reguleringsplan.
Kopi av situasjonskart og reguleringsbestemmelser er vedlagt salgsoppgave. Vi oppfordrer interessenter til å gjøre seg kjent med disse.

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 3 690 000,- (Prisantydning)
kr 144 831,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 834 831,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 882,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett)
--------------------------------------------------------
kr 9 082,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 843 913,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 3 852 163,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

Eierskiftegebyr forretningsfører (Kr.6 385)
Grunnpakke borettslag (Kr.15 000)
Eierskiftegebyr selger (Kr.6 385)
Provisjon (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 3 834 831,-) (Kr.65 000)
Tilrettelegging (Kr.4 900)
Markedspakke 1 (Kr.25 000)
Oppgjør (Kr.7 900)
Visningshonorar (Kr.3 750)
Totalt kr. (Kr.134 320)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
31-24-0121

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Generelle bestemmelser Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.

En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.

På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).

Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
Vinderen Eiendomsmegling AS
EIE Vinderen
Org. nr: 889665742
Slemdalsveien 70B, 0370 OSLO
0370 Oslo
Tlf: 22 13 55 00

Ansvarlig megler
Eiendomsmegler Eilen Skarnes

Saksbehandlere
Eilen Skarnes
EIE Vinderen
Eiendomsmegler
Mob: 93 83 30 30 / E-post: eska@eie.no


Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.


Gå til budgivning
Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Fossveien 16C
For mer om objektet
Fossveien 16C

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: