EiendomGunnar Schjelderups vei 11R, 0484 Oslo, Etasje: 2
MatrikkelGnr. 77 Bnr. 57 Snr. 131 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformEierseksjon
ArealerTotalt BRA 73 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 66 kvm
- BRA-b (innglasset balkong):
- BRA-e (eksternt bruksareal): 7 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 14 kvm
ArealPrimærrom: 66 kvm, Bruksareal: 73 kvm, BRA-i: 66 kvm , BRA-e: 7 kvm , TBA: 14 kvm
Vedlagte plantegninger er målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser
på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.
Antall soverom2
Byggeår2006
TomtEiet tomt 18884 kvm
Prisantydning6 300 000
TilstandsrapportTakstmann: Pål Henry Tronsen
Takstdato: 04.06.24
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 14 468,- pr. 31.12.23
Andel fellesformue kr. 0,- pr. 31.12.23
Totalpris inkl. omkostningerkr 6 300 000,- (Prisantydning)
kr 14 468,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 6 314 468,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 151 600,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 152 800,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 6 467 268,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 6 476 518,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 3 856,- pr. mnd.
Felleskostnad inkludererVarmtvann, bredbånd, kabel-TV, trappevask, vaktmestertjenester, felles byggforsikring, parkering, strøm til
fellesarealer, drift og vedlikehold, kommunale avgifter, forretningsførsel, revisjonskostnader og
styrehonorar.
Felleskostnadene fordeles på følgende måte:
TV/Internett: Kr. 460,-
Felleskostnader: Kr. 3 396,-
EierTrond Lyngbø
BeskrivelseVi har gleden av å presentere en lys, pen og moderne 3-roms leilighet i populære Gunnar Schjelderups
vei 11R i Nydalen. Leiligheten holder en god standard og består av et moderne kjøkken, lys stue, to gode
soverom, delikat baderom og hyggelig entré. To fantastiske balkonger, en østvendt balkong på ca. 4 kvm
og en vestvendt balkong på ca. 10 kvm.
Dette er den perfekte leiligheten for deg som ønsker å bo sentralt og bynært, men samtidig ha kort vei til
grønne rekreasjonsmuligheter og turområder.
Høydepunkter
-Mulighet for kjøp/leie garasjeplass
-God internbeliggenhet i byggets 2. etg
-Heis
-Varmtvann og kabel-TV inkl.
-2 fantastiske balkonger
-Store vindusflater som gir rikelig med naturlig lys
-Flislagt baderom med opplegg for vaskemaskin
-Tilhørende kjellerbod 7 kvm
-Nærhet til BI og Storo Storsenter
ParkeringDet medfølger en parkeringsplass i lukket og oppvarmet garasjeanlegg. Det påløper
administrasjonskostnader til forretningsfører etter gjeldende priser ved overdragelse av bruksretten.
Det er mulighet for kjøp/leie av garasjeplass i garasjeanlegget.
Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt -
også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering.
Priser for 2024:
Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5950 kroner
Elbil: 2000 kroner
Motorsykkel og moped: 2975 kroner
El-motorsykkel og el-moped: 1000 kroner
Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon og priser for andre transportmidler se:
https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/beboerparkering-for-privatpersoner/
BeliggenhetBoligen ligger i et attraktivt og sentralt boligområde ved Nydalen. Nydalen har de siste årene gjennomgått
en totalforvandling og er nå et urbant, levende og meget moderne bydelssenter. Antall beboere og
brukere av området er i sterk vekst og i takt med etterspørselen er det etablert en rekke serveringssteder
og butikker. Dagligvarehandelen kan gjøres ved bl.a. Meny, Coop Mega, Rema 1000, Kiwi og Bunnpris.
Ikke mange minutter unna boligen finner man Storo Storsenter, et av Norges største kjøpesentre med
130 butikker, spisesteder og tjenester. Like ved Storo Storsenter er Norges største og første IMAX-kino å
finne. Kinoen stod klar i mars 2018 og huser hele 11 saler, hvor det tilrettelegges for en fantastisk
filmopplevelse.
Torgbygget i Nydalen, senter som åpnet i 2016 og har servicetilbud som vinmonopol. matvarebutikk,
restauranter/kaféer, bakeri, apotek og blomsterbutikk. St. Hanshaugen, Grünerløkka, Grønland og Oslo
sentrum ligger i tillegg godt innen rekkevidde med alt det innebærer av fasiliteter og servicetilbud.
Det er kort vei til ypperlige tur- og treningsfasiliteter, med blant annet Maridalen som et naturlig valg
dersom man ønsker rolige tur- og sykkelveier. Her har man også tilgang til et fantastisk utvalg av turstier,
både til fots, på sykkel eller på ski. Kort vei også til Sognsvann og Nordmarka, med alle sine muligheter.
Like i nærheten ligger også Grefsenkollen med muligheter for motbakketrening til fots eller på sykkel. På
toppen kan man nyte den fantastiske utsikten over hele Oslo by evt. sammen med ett godt måltid på
Grefsenkollen restaurant. Her arrangeres det også utekonserter i sommerhalvåret kalt "OVER OSLO"
Svært populært.
For den treningsglade ligger Sats Nydalen og Storo, samt Evo og Crossfit Oslo ikke mange minutter unna
boligen.
Akerselva renner gjennom Nydalen og er med på å forsterke den idylliske opplevelsen av området. Elven
kan benyttes til både bading (Nydalsdammen) og fisking. Følger du Akerselva som strekker seg mer enn
8 km fra Maridalsvannet i Maridalen og videre ned gjennom Nydalen forbi Lillo og til slutt ut ved
Paulsenkaia i Bjørvika, kan du kombinere markatur eller bytur langs en elv med historisk "brus". Akerselva
har mange historiske minner og følger du den hele veien vil du møte 20 fosser og hele 45 bruer og flere
badeplasser. Badeplassen i Nydalen ligger bare ett steinkast unna. Om man ikke ønsker en historisk
elvevandring, anbefales allikevel at man følger turstiene langs med elva dersom formålet er en tur dypere
inn i marka. Maridalsvannet er i denne sammenheng det perfekte utgangspunkt i alle årstider for å
utforske marka, enten til fots, på sykkel eller på ski- man er garantert en opplevelse.
Nydalen er et knutepunkt for kollektiv transport, og man kan velge mellom trikk, buss, T-bane, flybuss eller
tog, alt innenfor få minutters gangavstand. Med hyppige avganger og linjer i alle retninger kommer man
seg enkelt dit man skal. Nærmeste holdeplass er Nydalen/Kristoffer Aamodts gate og ligger noen hundre
meter fra boligen.
TomtEiet tomt, 18884 kvm
AdkomstSe vedlagt kartskisse i annonsen. Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Skole/barnehageDersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med
barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.
InneholderDet totale bruksarealet fordeler seg som følger:
BRA: 73 m²
- BRA-i: 66 m²: (Bad, entré, to soverom, stue og kjøkken)
- BRA-e: 7 m²: (Kjellerbod)
- TBA: 14 m²: (To balkonger)
Boligen disponerer en kjellerbod på ca. 7 kvm. Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er
medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport.
Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt
ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.
ByggemåteBoligblokk oppført i 2006. Gulvflater i kjeller og etasjeskillere i betong. Yttervegger og bærende
konstruksjoner i stål -/betongkonstruksjoner med utfyllende bindingsverk. Utvendige fasader er forblendet
med teglstein samt pussede og malte overflater. Tilnærmet flatt tak, tekket med papp/membran. Heis
over alle plan. Leilighet beliggende i 2. etasje med bruksareal (BRA-i) på 66 m2. Normal standard og god
planløsning.
Oppvarming består av strøm. Se boligens energiattest. Naturlig ventilasjon. El-anlegg med
automatsikringer.
For ytterligere informasjon om byggemåte se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Det er viktig at
interessenter setter seg grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de opplysninger som
tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å kontakte
bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.
PrimærromPrimærrom: 66 kvm
Følgende rom er inkludert i P-rom: Bad, entré, to soverom, stue og kjøkken.
BruksarealBruksareal: 73 kvm
BoderBoligen disponerer en kjellerbod på ca. 7 kvm.
StandardInnvendige gulv:
Parkett og fliser.
Innvendige vegger:
Malte flater. Alle vegger er overmalt i 2024.
Innvendige himlinger:
Malte flater. Alle tak er overmalt i 2024.
Kjøkken:
Pent og moderne kjøkken som består av glatte fronter og kvartsbenkeplate. Hvitevarene består av komfyr,
oppvaskmaskin og kjøl-/fryseskap. Nedfelt oppvaskkum og ventilator over kokesone.
Baderom:
Fint, flislagt baderom som består av dusjhjørne med inn-/utadslående dører, vegghengt toalett, servant
over innredning, samt overskap med speilfronter. Varme i gulv, opplegg for vaskemaskin. Mekaninsk
avtrekk tilkoblet felles avtrekkskanal.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingElektrisk oppvarming via panelovner. Varmtvann fra fellesanlegg. Elanlegg med automatsikringer.
Varmekabler i gulv på bad.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter D
Kommunale avgifterDet gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og
eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.
EiendomsskattEiendomsskatt er beregnet til kr. 306,- per 2024.
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for
bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon
se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
i mellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 3 856,-
pr.mnd.
Varmtvann, bredbånd, kabel-TV, trappevask, vaktmestertjenester, parkering, felles byggforsikring, strøm til fellesarealer, drift og vedlikehold, kommunale avgifter, forretningsførsel, revisjonskostnader og styrehonorar.
Spesifikasjon av fellesgjeldIngen lån registrert på selskap.
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
Forsikring med polisenummerGjensidige Forsikring
Polisenummer: 82776079
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 717 664,-
Som sekundærbolig Kr. 6 527 122,-
SameieSameie: Sameiet Nydalen Kvarter, Orgnr: 991081267
Sameiet består av 386 seksjoner. Sameiet Nydalen Kvarter er registrert i Foretaksregisteret i
Brønnøysund med organisasjonsnummer
991081267, og ligger i bydel Nordre Aker i Oslo kommune. Gårds- og bruksnummer: 77/57.
Forretningsførselen er utført av OBOS Eiendomsforvaltning AS i henhold til kontrakt. Sameiets revisor er
BDO AS.
Styret kan primært kontaktes via melding på Vibbo, se https://vibbo.no/nydalen-kvarter for
ytterligere informasjon. Styret kan også kontaktes på e-post: nydalenkvarter@styrerommet.no
ForretningsførerOBOS Eiendomsforvaltning AS.
StyregodkjenningDet er ikke krav til styregodkjenning av ny eier.
Tekniske installasjonerRør-i-rør system.
Fordelerskap plassert i entré.
Avløpsrør i plast.
Naturlig ventilasjon.
Varmtvann fra fellesanlegg.
Elanlegg med automatsikringer.
Varmekabler i gulv på bad.
Panelovner.
Brann- og røykvarsler.
Brannslange i kjelkenbenk.
DyreholdDyrehold er tillatt iht. husordensreglene.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterKommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
1916/900892-1/105 Best. om vann/kloakkledn.
18.02.1916
Bestemmelse om veg
Overført fra: 0301-77/57
Gjelder denne registerenheten med flere
1926/911775-1/105 Erklæring/avtale
05.03.1926
Rettighetshaver: Televerket
Bestemmelser om telefonledninger/stolper/kabler/grøfter m.v.
Overført fra: 0301-77/57
Gjelder denne registerenheten med flere
1958/15062-1/105 Best. om vann/kloakkledn.
16.12.1958
Rett for kommunen til å anlegge og vedlikeholde ledninger m.m.
Overført fra: 0301-77/57
Gjelder denne registerenheten med flere
1987/37375-1/105 Erklæring/avtale
17.06.1987
Vedtak av visse vilkår vedr. utskillelse/bebyggelse av denne eiendom
Overført fra: 0301-77/57
Gjelder denne registerenheten med flere
2000/45754-2/105 ** Diverse påtegning
10.08.2000
Slettes i gnr. 77 bnr. 351
2004/9389-1/105 Erklæring/avtale
09.02.2004
Bestemmelser om parkering
Med flere bestemmelser
Overført fra: 0301-77/57
Gjelder denne registerenheten med flere
2004/23093-1/105 Best. om vann/kloakkledn.
01.04.2004
Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.m.
Rettighetshaver Oslo Kommune Vann- og avløpsetaten
Med flere bestemmelser
Overført fra: 0301-77/57
Gjelder denne registerenheten med flere
2004/26601-1/105 Erklæring/avtale
21.04.2004
Midlertidig dispensasjon fra Bygningsloven vedr.Gunnar
Schjelderups vei.Forpliktelse til fremtidig vederlagsfri
overdragelse av veigrunn til Oslo kommune,
Med flere bestemmelser
Overført fra: 0301-77/57
Gjelder denne registerenheten med flere
2004/26602-1/105 Bestemmelse om gjerde
21.04.2004
rettighetshaver:Knr:0301 Gnr:73 Bnr:8
Overført fra: 0301-77/57
Gjelder denne registerenheten med flere
2004/29225-2/105 Erklæring/avtale
30.04.2004
rettighetshaver:Knr:0301 Gnr:77 Bnr:375
rettighetshaver:Knr:0301 Gnr:77 Bnr:376
Bestemmelse om veg
Kan ikke slettes uten samtykke fra Oslo kommune Plan- og bygningsetaten
Overført fra: 0301-77/57
Gjelder denne registerenheten med flere
2004/29225-3/105 Erklæring/avtale
30.04.2004
rettighetshaver:Knr:0301 Gnr:77 Bnr:375
Bestemmelse om garasje/parkering
Kan ikke slettes uten samtykke fra Oslo kommune Plan- og bygningsetaten.
Overført fra: 0301-77/57
Gjelder denne registerenheten med flere
2004/29225-6/105 Erklæring/avtale
30.04.2004
rettighetshaver:Knr:0301 Gnr:77 Bnr:375
rettighetshaver:Knr:0301 Gnr:77 Bnr:376
Bestemmelse om vann/kloakkledning
Kan ikke slettes uten samtykke fra Oslo kommune Vann- og avløpsetaten.
Overført fra: 0301-77/57
Gjelder denne registerenheten med flere
2006/427903-1/200 Erklæring/avtale
11.09.2006
Rettighetshaver:NYDALEN BOLIG AS
Org.nr: 986844899
Bestemmelse om adkomstrett
Bestemmelse om parkering
Med flere bestemmelser
Overført fra: 0301-77/57
Gjelder denne registerenheten med flere
2006/623828-2/200 Bruksrett
13.12.2006
Rettighetshaver:NYDALEN BOLIG AS
Org.nr: 986844899
Bruksrett
gjelder utomhusareal
Bestemmelse om drift og vedlikehold.
Med flere bestemmelser
Gjelder denne registerenheten med flere
2012/66912-1/200 Best. om adkomstrett
24.01.2012
Driftsavtale for felles adkomstvei
Gjelder denne registerenheten med flere
Grunndata
2006/610840-1/200 Seksjonering
07.12.2006
opprettet seksjoner:
snr: 131
formål: Bolig
sameiebrøk: 66/26865
For øvrige opplysninger om grunndata, se den seksjonerte matrikkelenheten.
Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd
Vei/vann/kloakkEiendommen har adkomst via offentlig vei. Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private
stikkledninger.
ReguleringOmrådet er regulert til bolig-, industri, offentlig og næringsformål. Reguleringskart med bestemmelser
ligger vedlagt i salgsoppgaven. For ytterligere opplysninger om regulering, vennligst ta kontakt med
megler.
Gunnar Schjelderups vei - Bestilling av oppstartsmøte - Studentboliger - fortsettelse av sak 202314276
Saksnummer: 202318148 - Reguleringssak. Mottatt sak: 26.09.2023
Tomten er i dag en parkeringsplass som ligger langs Gjøvikbanen og Ring 3 med betydelig trafikk, hvor
samspillseffekten mellom støy og luftforurensning er en utfordring. I dag viser støykartet til
Kommuneplanen et rødt støyavtrykk som siver helt ned til rekkehusområdet sør for den aktuelle tomten.
Ved å bebygge eksisterende parkeringstomt kan man bidra til å bygge rundt 100 sårt tiltrengte nye
studentsenger, samtidig som bygningen fungere som en støyskjerm for bebyggelsen mot syd. Vårt
prinsippforslag er en U-formet bygning som skaper et støyskjermet grønt innvendig gårdsrom med mye
sol og støyskjermede hybler med utsikt over byen. I tillegg vil bygget fungere som en
støyskjerm/buffersone mot ringveien og jernbanen. Taket er utformet som et støyskjermet felles uteareal
med fantastisk utsikt over Oslo by som supplerer de skjermede uteoppholdsarealene på bakkeplan. På
det resterende del av takarealet og deler av fasaden plasseres det solcellepaneler. Tiltaket er foreslått i 1
underetasje, 7 boligetasjer og en takterrasse med sosiale rom som slutter seg til bebyggelsen langs
ringveien og jernbanen og bidrar sterkt til støyskjermingen av bebyggelsen syd for studentboligene. Til
Kommunens tidligere bemerkning om at studenthuset bør trappes ned mot rekkehusene i syd, vil vi
bemerke at prosjektet er søkt tilpasset bebyggelsen langs jernbane/ringveien og at disse to ulike
bygningstypologiene er lett lesbare i forhold til hverandre. Studentboligene vil være en god støyskjerm for
rekkehusbebyggelsen, uten å redusere deres solbelyste arealer. Det nye studenthuset er tenkt lagt 10m
fra eksisterende studenthus mot øst, med en tilbaketrukket underetasje slik at det dannes en romslig
plass/oppholdsareale mot gang- og sykkelveien som inviterer syklende/gående til en pust i bakken. Vi
vedlegger en rapport utarbeidet av Norconsult som omhandler muligheten for å bygge offentlig
gang-/sykkelvei, både samtidig eller etter at studentboligene er ferdig bygget.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202318148
Vitaminveien 5 B - Planforslag i avklaringsfase - Boliger og næring
Saksnummer: 202007151 - Reguleringssak. Mottatt sak: 04.05.2020
Avantor Vitaminveien 5 ønsker å omregulere eiendommen og legge til rette for fortetting av området og
utvikle det til en ny destinasjon. Det skal bidra til et flerfunksjonelt nabolag med mulige formål som bolig
og
næring som samlet bidrar til økt byliv med utadrettet virksomhet på bakkeplan samt park og møteplasser.
Deler av Vitaminveien 5B, sammen med Gunnar Schjelderups vei 9, er i TOR Nydalen angitt som ny park.
Denne parken vil bidra til å dekke parkbehovet i Nydalen.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202007151
Gunnar Schjelderups vei 9 - Planforslag til offentlig ettersyn - Bolig
Saksnummer: 202002121 - Reguleringssak. Mottatt sak: 05.02.2020
Bonum og Avantor tok kontakt med PBE i 2018 for å undersøke mulighetene for å utvikle sine
eiendommer i felleskap, til henholdsvis bolig, kontor, utadrettet virksomhet m.m. PBE informerte om at
Avantors eiendom måtte vurderes opp mot undervisningsformål, og det ble enighet om at man kunne
sende inn egne planforslag for de ulike eiendommene. Bonum er opptatt av å ta ansvar for en bærekraftig
utvikling, og jobber målrettet i alle prosjekt for å bidra t il å bygge opp under felles målsettinger om en
klimavennlig by- og stedsut vikling. Planforslaget foreslår boligbebyggelse av høy kvalitet med et
særegent utrykk og varierte boformer, og legger til rette for byliv med tilbaketrukket fasadeliv og utadrettet
virksomhet på bakkeplan. Ved å foreslå boliger tett opptil et viktig kollektivknutepunkt på Storo,
rekreasjonsområder langs Akerselva, arbeidsplasser, handel og sosial infrastruktur ellers i Nydalen
bidrar planforslaget til å oppnå Oslo kommunes målsetning nullutslippsbyen, hvor flere går, sykler og
benytter kollektiv transport.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202002121
Storokrysset fra Grefsenveien 48 til Disen - Bestilling av oppstartsmøte - Detaljregulering - Storokrysset
Saksnummer: 202205180 - Reguleringssak. Mottatt sak: 01.04.2022
Hensikten med prosjektet er å bedre fremkommelighet og trafikksikkerhet for syklister i Sandakerveien og
Grefsenveien på strekningen mellom Åsengata og Disen vendesløyfe. Gående skal også oppleve bedre
trafikksikkerhet og fremkommelighet ved at gater og byrom rustes opp langs trikketraseen. I tillegg skal
fremkommelighet for kollektivtrafikk ivaretas. Det er ønskelig å utvikle Storokrysset til et mer attraktivt
byrom og et effektivt trafikknutepunkt. Forslaget er delt inn i to delstrekninger, som vil reguleres hver for
seg:
Detaljregulering for Sandakerveien/Grefsenveien fra Åsengata til Grefsenveien 49
Detaljregulering for Grefsenveien fra Grefsenveien 49 til Disen vendesløyfe
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202205180
Grefsenveien/Sandakerveien mellom Åsengata og Grefsenveien 48 - Bestilling av oppstartsmøte -
Detaljregulering
Saksnummer: 202212601 - Reguleringssak. Mottatt sak: 10.02.2022
Hensikten med prosjektet er å bedre fremkommelighet og trafikksikkerhet for syklister i Sandakerveien og
Grefsenveien på strekningen mellom Åsengata og Disen vendesløyfe. Gående skal også oppleve bedre
trafikksikkerhet og fremkommelighet ved at gater og byrom rustes opp langs trikketraseen. I tillegg skal
fremkommelighet for kollektivtrafikk ivaretas. Det er ønskelig å utvikle Storokrysset til et mer attraktivt
byrom og et effektivt trafikknutepunkt. Forslaget er delt inn i to delstrekninger, som vil reguleres hver for
seg:
Detaljregulering for Sandakerveien/Grefsenveien fra Åsengata til Grefsenveien 49
Detaljregulering for Grefsenveien fra Grefsenveien 49 til Disen vendesløyfe
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202212601
Vitaminveien 1 B - Planforslag i avklaringsfase - Kontorbygg
Saksnummer: 202017294 - Reguleringssak. Mottatt sak: 30.10.2020
Ferd AS v. Vitaminveien 1B AS gjennomførte våren/ sommeren 2020 en arkitektkonkurranse for nytt
kontorbygg på sin eiendom i Vitaminveien 1B på Storo. Oslo Works i samarbeid med Bollinger +
Grohmann ble utropt som vinnere, og har senere bearbeidet vinnerprosjektet som grunnlag for å
igangsette reguleringsarbeid. Hensikten med prosjektet/planinitiativet er å legge til rette for utvikling av
eiendommen gjennom etablering av et kontorbygg som skiller seg ut fra mengden - med
gjennomgående høye ambisjoner om miljømessige, sosiale og økonomiske bærekraftige løsninger.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202017294
Nycoveien 1 og 1 B - tilbygg til næringsbygg - dialogfase
Saksnummer: 202209898 - Reguleringssak. Mottatt sak: 30.06.2022
GE Healthcare AS ønsker å forbli i byen. De har behov for å utvikle aktuelle eiendommer og øke
bygningsmassen for å kunne tilrettelegge for en fremtidsrettet virksomhet. Det vil vurderes hvor vidt det
kan være aktuelt å anlegge arealer for parkering under bakken og redusere areal for overflateparkering.
Her er det ønskelig å utforske mulighetene for å ta i bruk planlagt rampe ifm. p-kjeller for Vitaminveien 6.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202209898
Vitaminveien - Detaljregulering - Opparbeidelse av gate
Saksnummer: 201816207 - Reguleringssak. Mottatt sak: 09.11.2018
Bymiljøetaten foreslår å omregulere Vitaminveien og deler av Nydalen allé, Gunnar Schjelderups vei og
Sandakerveien fra offentlige og fellesprivate samferdselsformål og forretning/kontor/industri til offentlige
samferdselsformål (bl.a. kjøreveg, fortau sykkelanlegg, torg) og annen veigrunn (grøntareal). Plan- og
bygningsetaten anbefaler planforslaget.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201816207
Sandakerveien 114 - Planforslag til politisk behandling - Næring og kontor
Saksnummer: 201918859 - Reguleringssak. Mottatt sak: 15.11.2019
Sandakerveien 114 ANS foreslår å omregulere Sandakerveien 114 fra industri til kontor. Hensikten med
planen er å bygge to nye kontorbygg med utadrettet virksomhet på gateplan, i tillegg til å sikre gode
forbindelser for gående gjennom planområdet. Eksisterende bebyggelse skal rives, og til erstatning for
disse kan det oppføres to nye bygningsvolumer i 6-8 etasjer som omkranser et diagonalt
gårdsrom/passasje. Det tillates et maksimalt bruksareal på 18 500 m² BRA. Plan- og bygningsetaten
anbefaler planforslaget med forbehold om at byggehøyder holdes under 30 m målt fra ferdig planert
fortau, og at byggegrense i gangpassasjens nordvestre inngang utvides og gjøres til en åpen og tydelig
inngang.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201918859
Nydalsveien 15 - Bestilling av oppstartsmøte - Utvikling av eiendommer og grøntområder
Saksnummer: 201914124 - Reguleringssak. Mottatt sak: 04.09.2019
Utvikling av eiendommen til bolig og utvidelse av grøntområde/park langs Akerselva. Eksisterende
bevaringsverdig bebyggelse bevares, mens hall i Nydalsveien 17 rives.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201914124
Sandakerveien 113 - 119 - Avklaringsfase etter nytt offentlig ettersyn - Park, boliger og forretning
Saksnummer: 201604130 - Reguleringssak. Mottatt sak: 18.03.2016
Avantor AS foreslår å omregulere Sandakerveien 113-119 fra byggeområde for kontor, industri, lager,
bevertning og forretning til bolig, tjenesteyting, undervisning, kontor, bevertning, gatetun, park og
hensynssone for anlegg i grunnen. Hensikten med planen er å legge til rette for en kompakt utbygging
med blandet bruk, men hovedvekt på boliger, mellom kollektivknutepunktene på Nydalen og Storo og å
anlegge en park på 2,5 daa. Planforslaget innebærer fire bygg på 5-13 etasjer, som inneholder ca. 450
boliger og inntil 17 000 m2 BRA næring/undervisning. Plan- og bygningsetaten anbefaler ikke forslaget og
fremmer alternativ 2 og alternativ 3 med hovedhensikt å vise en større sammenhengende park
henholdsvis mot vest (beliggende til Sandakerveien) og mot øst (beliggende til Gunnar Schjelderups vei).
Alternativ 2 og 3 skiller seg videre fra alternativ 1 ved at de har en mindre utbygging. Plan- og
bygningsetaten anbefaler alternativ 2 eller 3, men ønsker å gjennomføre den medvirkningsprosessen
som offentlig ettersyn er før vi tar stilling til
hvilket alternativ vi kommer til å anbefale. Plan- og bygningsetaten ber om bemerkninger til forslaget i
løpet av høringsperioden som er oppgitt i varslingsbrevet.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201604130
Sandakerveien 121 - Planforslag til offentlig ettersyn - Oppføring av boliger - Offentlig park
Saksnummer:201619470 - Reguleringssak. Mottatt sak:27.12.2016
OBOS Nye Hjem AS foreslår å omregulere Sandakerveien 121 fra industri, lager, kontor (trykkeri),
forretning, felles gangareal, fellesområde (parkering), felles lekeareal, spesialområde parkbelte i
industristrøk, til bolig, offentlig park, forretning, barnehage, tjenesteyting (helse, velvære, treningssenter,
kultur, allmennyttige formål), kontor, bevertning, offentlige friområder og hensynssone bevaring.
Bakgrunnen for planarbeidet er å regulere en del av en større park i tråd med byrådets bestilling, og
boliger og andre formål på resten av eiendommen. Planforslaget åpner for en offentlig park på 7,1 daa
langs Sandakerveien og ca 700 leiligheter fordelt på tre kvartal med nybygg. De eksisterende
trykkerihallene på eiendommen er foreslått regulert til bevaring. Det er foreslått boliger og blandede
formål i hallene. Plan- og bygningsetaten anbefaler forslaget med forbehold om lavere høyder og
utnyttelse, en annen arealdisponering av trykkerihallene som bedre ivaretar bokvalitet og
bevaringshensyn, og reguleringsbestemmelser som i større grad sikrer kvalitet i utforming av
bebyggelsen.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201619470
Nydalsveien 36 - 38 - Planforslag til offentlig ettersyn
Saksnummer: 201912539 - Reguleringssak. Mottatt sak: 09.08.2019
Nydalsveien 36 AS (Storebrand) foreslår å omregulere Nydalsveien 36-38 fra industri, kontor, lager,
undervisning og annet veiareal til kombinert bolig og næring, torg og park. De foreslår også å regulere
Gullhaugveien og Gullhaug torg (gate) fra felles avkjørsel og kjørevei til offentlig gate. Hensikten med
planforslaget er å tilrettelegge for boligbebyggelse i 5-9 etasjer med næring i 1. etasje, og oppgradering
av omkringliggende torg og gater. Plan- og bygningsetaten anbefaler forslaget, med forbehold om
reduserte høyder og utnyttelse, andre støybestemmelser, bedre kvaliteter på uteoppholdsarealene,
forbedret løsning i Gullhaug torg (gate), lavere parkeringsdekning og andre rekkefølgebestemmelser.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201912539
Maridalsveien 299 med flere - Dialogfase før offentlig ettersyn
Saksnummer: 201902658 - Reguleringssak. Mottatt sak: 19.02.2019
Maridalsveien Boligutvikling foreslår å omregulere Maridalsveien 299 fra bolig (småhusplanen) til
boligbebyggelse (blokk), og videreføre formålene friområde/park. Hensikten er å tilrettelegge for 150-200
studentboliger i fire ulike bygg, og noe utadrettet virksomhet i 1.etasje. I tillegg tilrettelegger planforslaget
for tilgjengeliggjøring og oppgradering av offentlige friområder. PBE mener planforslaget følger opp
kommuneplanens byutviklingsstrategi, og vi er positive til studentboliger. For at vi skal anbefale
planforslaget til politisk behandling mener vi forslagsstiller må redusere høydene og utnyttelsen på
bebyggelsen sør for Nydalen Bruks vei, og endre bestemmelsene knyttet til støy, ha større innendørs
fellesarealer, flere HC-parkeringsplasser og en endret rekkefølgebestemmelse.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201902658
Gjerdrums vei 1 - 5 - Etablering av ny næringsbebyggelse - Dialogfase
Saksnummer: 202211023 - Reguleringssak. Mottatt sak: 26.07.2022
Forslagsstiller ønsker å realisere et nytt kontorbygg. En sentral premiss i utviklingen er de to eksisterende
bygningene i Gjerdrums vei 1 og 3. Disse planlegges beholdt og integrert i prosjektet. Det nye
bygningsvolumet er gitt et større fotavtrykk mot nord og øst, helt ut mot de gitte avstandsgrensene for hhv.
Ring 3 og Gjøvikbanen. I plan tar nybygget opp de ulike retningene til de to bygningene på tomten. Dette
skaper et «knukket» og fasettert forløp av fasadeflater. Bygningsvolumet trapper seg ned fra nord mot sør,
som et svar på de ulike by-situasjonene, og danner på denne måten et rolig, men differensiert bakteppe
til de eldre byggene. Nybyggets nedskalerte utforming mot syd og vest relaterer til den mer sammensatte
gatesituasjonen lang Gjerdrums vei. Prosjektets volumutforming skaper en romslig forplass omtrent midt
i
gatestrekket langs Gjerdrums vei. Forplassen danner også en naturlig «ankomst-favn» i enden av den
nye park-passasjen som vil strekke seg på tvers av kvartalsstrukturen, nede fra Gullhaug Torg og opp til
Gjerdrums vei.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202211023
Gullhaug torg 4 A - Tilbygg med bolig - stoppet planinitiativ
Saksnummer: 202313794 - Reguleringssak. Mottatt sak: 18.09.2023
Gullhaug torg 4 er en større eiendom med kontorbygg oppført i 1999 (vedtak rammetillatelse) med
ferdigattest gitt i 2002. Hele eiendommen og bygningsmassen har vært leid ut til Justis- og
beredskapsdepartementet som har strenge sikkerhetskrav. Når Justis- og beredskapsdepartementet
flytter må området aktiviseres og gis nytt innhold. I henhold til VPOR skal Gullhaug Torg (gate) reguleres
til strøksgate. Fasadene skal åpnes og det etableres en aktiv 1. etasje samt at funksjonssammensetning
skaper aktivitet gjennom store deler av dagen.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202313794
Gullhaug torg 3 - planforslag til offentlig ettersyn
Saksnummer: 201813505 - Reguleringssak. Mottatt sak: 24.09.2018
Gullhaugveien 9-13 AS foreslår å omregulere Sandakerveien 138 og 140 og Gullhaug torg 3 fra industri,
kontor og lager til bolig og næring. Hensikten med planforslaget er å legge til rette for økt
funksjonsblanding, ved å fornye og modernisere eksisterende kontorbygg i Sandakerveien 139 og 140 og
etablere 106 nye boliger i Gullhaug torg 3. Planforslaget innebærer byggehøyder opp til 30 meter.
Planforslaget sikrer en oppgradering av gater og byrom, med blant annet en ny lekeplass og et nytt
offentlig parkdrag. Forslaget sikrer utadrettet virksomhet i 1. etasje mot Gullhaug torg. Plan- og
bygningsetaten anbefaler ikke planforslaget og fremmer alternativ med lavere høyder og uten utkraget
bygningsvolum over tverrforbindelsen i sør.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201813505
Gullhaug torg 1 - Planforslag til politisk behandling
Saksnummer: 202011062 - Reguleringssak. Mottatt sak: 03.07.2020
Avantor Gullhaug torg 1 AS foreslår å omregulere Gullhaug torg 1 fra industri og parkering til kombinert
bolig og næring og park. De foreslår også å regulere Gullhaugveien og Gullhaug torg (gate) til offentlig
gate. Hensikten er å tilrettelegge for boligbebyggelse i 4-8 etasjer med næring i 1. etasje, og
oppgradering av omkringliggende gater. Plan- og bygningsetaten anbefaler forslaget, med forbehold om
forbedret løsning i Gullhaug torg (gate), at høyder og utnyttelse reduseres, en endret støybestemmelse
med flere avbøtende og kompenserende tiltak, lavere parkeringsdekning, bedre kvaliteter på innendørs
fellesarealer og andre og flere rekkefølgebestemmelser.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202011062
Nydalsveien 36 - 38 - Planforslag til offentlig ettersyn
Saksnummer: 201912539 - Reguleringssak. Mottatt sak: 09.08.2019
Storebrand ønsker å utvikle eiendommene Nydalsveien 36/38 med fokus på bymessige kvaliteter og
samtidig skape et pilotprosjekt for bygg oppført av gjenbrukte materialer.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201912539
Gjerdrums vei 11 - Bestilling av oppstartsmøte - Kontor og bolig
Saksnummer: 202206527 - Reguleringssak. Mottatt sak: 28.04.2022
Gjerdrums vei 11 ønskes omregulert fra industri til kontor- og boligformål, med utadrettet virksomhet på
gateplan langs Gjerdrums vei. Eksisterende kontor-bebyggelse tenkes revet. Avantor har innledningsvis
gjennomført et parallelloppdrag/ plankonkurranse for å få belyst eiendommens muligheter. Det vises til
det vedlagte vinnerutkastet fra Pushak AS for nærmere redegjørelse. Utkastet er bearbeidet på bakgrunn
av forhåndsuttalelse fra Byantikvaren.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202206527
Gunnar Schjelderups vei 33 B - Fasadeendring og oppføring av balkonger
Saksnummer: 202310968 - Byggesak. Mottatt sak: 07.07.2023
Status: Venter på tilleggsdokumentasjon
Det søkes om rammetillatelse for ny fasade med verandaer for Gunnar Schjelderups vei 33B. Sameiet
har ved avstemning på generalforsamlingen stemt for forslaget om å endre fasadene og etablere
verandaer mot sør og vest. Det er stort behov for opprusting av fasadene, mens nye verandaer tilfører de
små leilighetene stor verdi i form av økt uteoppholdsareal og bedret romfølelse. Det er mottatt skriftlig
tilbakemelding på forhåndskonferanse med PBE, og tilbakemeldingene er lagt til grunn for utforming av
tiltaket.
For mer informasjon, https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202310968
Gunnar Schjelderups vei 39 D - Tilbygg rekkehus
Saksnummer: 202203944 - Byggesak. Mottatt sak: 13.03.2022
Status: Rammetillatelse gitt
Søknaden omfatter tilbygg til eksisterende rekkehus, fasadeendring og bruksendring av kjelleretasjen.
Tiltaket er lokalisert i bydel Nordre Aker.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202203944
Gunnar Schjelderups vei 31 D - Oppføring av tilbygg - Rekkehus
Saksnummer: 200908289 - Byggesak. Mottatt sak: 21.09.2009
Status: Tillatelse gitt
For mer https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=200908289
Gunnar Schjelderups vei 11 - Anlegg av gang- og sykkelvei og undergang / kulvert samt drenering -
Nydalen - Gjøvikbanen - Rammetillatelse utløpt
Saksnummer : 200705049 - Byggesak. Mottatt sak: 09.05.2007
Status: Endret tillatelse gitt
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=200705049
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 6 300 000,- (Prisantydning)
kr 14 468,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 6 314 468,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 151 600,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 152 800,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 6 467 268,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 6 476 518,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Styling (Kr.24 300)
Tilstandsrapport (Kr.8 500)
Markedspakke 1 (Kr.19 900)
Oppgjør (Kr.7 250)
Look (Kr.5 000)
Foto (Kr.4 000)
Tilrettelegging (Kr.13 900)
Provisjon (Kr.48 400)
Visningshonorar (Kr.2 999)
Innhenting av informasjon fra forretningsfører (Kr.3 650)
Innhenting av offentlige opplysninger (Kr.732)
Eierskiftegebyr forretningsfører (Kr.6 385)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.3 500)
Totalt kr. (Kr.148 516)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer125-24-0304
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingHegdehaugen Eiendomsmegling AS
EIE Majorstuen & St. Hanshaugen
Org. nr: 931569082
Hegdehaugsveien 24
0352 Oslo
Tlf:
Ansvarlig meglerEiendomsmegler MNEF / Partner / Salgsleder Sebastian Andresen
SaksbehandlereSebastian Andresen
EIE Majorstuen & St. Hanshaugen
Eiendomsmegler MNEF / Partner / Salgsleder
Mob: 45 45 75 93 / E-post: sea@eie.no
Christopher Jørgensen
Daglig leder / Eiendomsmegler
Mob: 90 96 08 36
[/ E-post: cj@eie.no