Bilde 1 av Anna Sethnes gate 4BBilde 2 av Anna Sethnes gate 4B
Digital salgsoppgave
Anna Sethnes gate 4B

0474 Oslo • Oslo kommune

Det gjøres oppmerksom på at tjenesten «Spør om boligen» er en betaversjon

Tjenesten er AI-drevet med OpenAI sin GPT-motor, og den kan derfor gi ufullstendige svar og gjøre feil.

Ved å velge å benytte tjenesten bekrefter du å være kjent med at dette er en betaversjon som er under utprøving, og at opplysningene som fremkommer ikke er tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.

Still et spørsmål og jeg skal forsøke å finne svaret for deg.

Du kan bruke et naturlig språk, og stille spørsmål som:

  • "Hvor mange soverom er det?"
  • "Er det noe i tilstandsrapporten jeg bør merke meg?"
  • "Hvordan er utsikten?"

Takk for tilbakemeldingen!

Det gjøres oppmerksom på at tjenesten «Spør om boligen» er AI-drevet med OpenAI sin GPT-motor, og den kan derfor gi ufullstendige svar og gjøre feil. Opplysningene som fremkommer ved bruk av denne tjenesten er ikke tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.
Prisantydning

kr 4 290 000

Fellesgjeld: kr 33 000Omkostninger: kr 17 731Totalpris: kr 4 340 731
2-roms på Torshov - Varmtvann, oppvarming og fibernett inkl. Populært borettslag!
icon

Unngå doble renteutgifter

Se bladbar salgsoppgaveLast ned denne salgsoppgavenVis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Borettslag
Antall soverom
1 soverom
Etasje
3
Internt bruksareal (BRA-i)
39 m²
Bruksareal (BRA)
47 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
8 m²
Fellesutgifter
kr 2 713 / Mnd
Prisantydning
kr 4 290 000
Omkostninger
kr 17 731
Fellesgjeld
kr 33 000
Totalpris
kr 4 340 731
Fellesformue
kr 30 378
Byggeår
1938
Tomt
Eiet tomt 2814 m²
Oppdragsnummer
15240103
card-default

Alice Brandwijk

Eiendomsmegler I Partner
Les om Alice
Visninger
Onsdag 03. jul.
16:30 - 17:15
Søndag 07. jul.
14:15 - 15:15
Meld deg på visning
Meld interesse

Få informasjon og oppdatering om denne boligen

Meld interesse
Prisantydningkr 4 290 000,-
Fellesgjeldkr 33 000,-
Pantattest kjøperkr 500,-
Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverkkr 500,-
Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverkkr 500,-
Boligkjøperpakke (valgfritt)kr 8 250,-
Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper)kr 7 981,-
  
Totalpris kr 4 340 731
Eiendom
Anna Sethnes gate 4B, 0474 OSLO, Etasje: 3

Matrikkel
Andelsnr. 208 Orgnr. 948322358 i Oslo kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Borettslag

Arealer
Totalt BRA 47 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 39 kvm

Følgende rom er inkludert i internt bruksareal:
Entré, soverom, bad, kjøkken og stue.

- BRA-e (eksternt bruksareal): 8 kvm

Areal
Primærrom: 39 kvm, Bruksareal: 47 kvm, BRA-i: 39 kvm , BRA-e: 8 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Antall soverom
1

Byggeår
1938

Tomt
Eiet tomt 2814 kvm

Prisantydning
4 290 000

Tilstandsrapport
Takstmann: Truls Herman Tofteng Takstdato:

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 33 000,- pr. pr. 01.05.24
Andel fellesformue: kr. 30 378,- pr. pr. 31.12.23

Totalpris inkl. fellesgjeld
kr 4 290 000,- (Prisantydning)
kr 33 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 323 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper))
--------------------------------------------------------
kr 9 481,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 332 481,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 340 731,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 2 713,- pr. mnd.

Vedlikeholdsprosjekter (som f.eks det kommende vindusbyttet, og ev. fasaderehabilitering) vil føre til økt andel fellesgjeld og økte felleskostnader.

Felleskostnad inkluderer
Varmtvann og oppvarming (radiator, fjernvarme), fibernett, vaktmestertjenester og renhold i fellesarealer, fellesvaskeri, kommunale avgifter, forretningsførsel og løpende drift.

Sikringsordning fellesgjeld
Borettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for
overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende
innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av
partene. Oppsigelsestiden er 12 – tolv– måneder regnet fra oppsigelsesdato.

Kommunale avgifter
Kommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget/aksjelaget.

Eier
Nina Valen Kristensen

Beskrivelse
Entréen har et praktisk innvendig kott, hvor du kan gjemme bort yttertøy. Inngangspartiet får fint plass til kommode og øvrig garderobeløsning. Veggfestet callinganlegg med døråpner og videofunksjon.

Badet har flislagte og malte vegger, og malt himling med innfelte downlights. Flislagt gulv med elektriske varmekabler. Innredning består av frittstående klosett, servantinnredning, servant med ettgreps blandebatteri, dusjdører, dusjarmatur, opplegg og plass til vaskemaskin. Ventilasjon gjennom
oppdriftsventil og tilluft fra spalte under dør.


Kjøkkenet har innredning med glatte fronter og foliert benkeplate. Kjøkkenet er utstyrt med platetopp, kum med ettgreps blandebatteri, ventilator, kjøl/fryseskap, ovn og oppvaskmaskin. Det er montert vannvakt.
Avløpspumpe er plassert i benkeskap.
Det er ukjent om det er lagt opp ny kurs til komfyr, vurdering av komfyrvakt er derfor ikke utført. Bygningssakkyndig anbefaler montering av komfyrvakt.



Parkering
Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt - også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering. Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene:
- Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5 950 kroner for ett år
- Motorsykkel og moped: 2 975 kroner for ett år
- El-bil : 2 000 kroner for ett år
- El-motorsykkel og el-moped: 1 000 kroner for ett år
 
Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon
se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-ogparkering/parkering/beboerparkering/.

Beliggenhet
Velkommen til Torshov - bydelen som er elsket for sine fine parker, spennende utesteder, og et solid kollektivtilbud.

Torshov er en av Oslos kanskje koseligste bydeler, høyt verdsatt av mange. Det er ikke vanskelig å skjønne. Her får man gjerne følelsen av å være en del av et ekte nabolag. Det oppleves som rolig, men samtidig skjer det noe hele tiden.

Atmosfæren er avslappet, men det er allikevel ikke langt til nærmeste "vannhull" eller solrike uteserveringer. Torshovgata har "stripa" med anerkjente Lasarett (som Vink kåret til årets vinbar i 2023), som har pop-upbegivenheter og uformell vinsmaking på tirsdager. Bruun-Larsen og nabolagsbaren Albatross holder til i samme gate. Beliggenheten er altså midt i blinken for livsnytere, som verdsetter restauranter og serveringssteder, med noe godt i glasset, servert i intime lokaler. Liminal fikk umiddelbar suksess etter åpning i fjor, og de serverer nordiske råvarer i sesong. Det nyåpnede spisestedet, Bente, ligger an til å bli en solid nabolagsrestaurant.

Trikkestallen er bokstavelig talt rett opp gata, og har fin uteservering i sola. Oskar Braatens plass er en kort gåtur fra leiligheten. Her holder populære Grisen til, som også har solrik uteservering.

Ellers er det mye å velge i, om man vil sitte ned eller ta med. God sushi hos Mr. Fish, eller kaffe samt smørbrød fra Kaffebrenneriet, Espressohouse og W.B. Samson. Strøm-Larsen er en av Oslos mest kjente slaktere, og her finner du garantert noe godt til grillen i sommer. De holder til få minutter opp gata.

Bryggepuben på Ringnes har jazzkonserter på lørdager, og den populære Nieu scene er innen kort gåavstand. I nærheten finner du også Norges største improteater: Det Andre Teatret. Bistro på Soria Moria har populær humorscene og god mat. Pizzarestauranten Villa Paradiso holder til på Lilleborg Torg. Digg pizza fås selvsagt også hos Lofthus Samvirkelag, på Sandaker - i samme lokale er det Åpent Bakeri som driver kafé dagtid. Apropos pizza, så holder Jungel Pizza til i Vogts gate. Det blir farlig lett å ta med seg hjem, for en lettvint middag i borettslaget solrike fellesarealer.

Du har nærhet til både Torshovparken (rett opp i gata!) og parkanlegget Torshovdalen. Fra Torshovparkens høyeste punkt har du utsikt over Oslo by. Her arrangeres også konserter i paviljongen. Like ved parken kan du spille minigolf eller sandvolleyball. Om sommeren er det herlig å kunne slå seg ned i gresset, med noe kaldt i glasset og gjerne medbragt fra Jungel Pizza, som holder til i Vogts gate.

Torshovdalen med sine 180 mål står for parksesong fra vår til tidlig høst, turmuligheter hele året og preparerte skiløyper vinterstid. Yndet sted for to- og firbeinte!

Det er lett å handle lokalt på Torshov. I handlegata finner du selvestendige butikker som Mustang Sally; en koselig butikk som selger bl.a. jeans og snittblomster, i tillegg til grønne planter og tilbehør. Dersom du trenger nye møbler og interiør til ditt nye hjem, må du ta turen til Konstabel. Konstabel er en stilsikker interiørbutikk, med tidsriktige merkevarer. De åpnet nylig eget showroom i Torshovgata.

Det er enkel vei opp til Storo storsenter, som har en rekke tilbud av forretninger, matbutikker, servicetilbud og stor SATS-avdeling. Vinmonopolet på Storo senter er spesialbutikk for øl og brennevin. Sandaker senter har også vinmonopol og hyggelig betjening, stor matbutikk, WM Samson, og frisør. Like ved er Deichmanske bibliotek.

Bunnpris er bokstavelig talt like ved leiligheten. Butikken leier forresten lokalet av borettslaget, som bidrar til ekstra inntjening. Butikken er kanskje din beste nabo, og holder åpent også på søndager. For større handleturer er Torshov Torg en liten gåtur unna. Her har du en stor Rema 1000-butikk med hyggelig betjening og post i butikk. Sandaker senter har blomsterbutikk, Coop Mega og Vinmonopolet, i tillegg til frisør, bibliotek og diverse tilbud.

Treningssentre i området er bl.a. Myrens Verksted og Klatreverket, med gruppetimer, squashbane og klatrevegger. Om du ønsker å trene innendørs, kan du velge blant bl.a. Crossfit Sagene, SATS Ringnes Park, Ila, Sagene og Storo.

Dersom du foretrekker å legge treningsøkta ute, er Akerselva ideell. Her er det flotte grøntområder og turstier, som gir hyggelige turopplevelser hele året. Følg elva helt opp til Maridalen og Nordmarka. Dersom du følger elva nedover, når du til slutt Bjørvika og Sørenga sjøbad. Ta gjerne turen til Grefsenkollen. hvor du finner alpinbakke og mange kilometer med tur- og skiløyper innover marka.

Kollektivtilbudet er bredt, med både flere aktuelle bussruter og trikkelinjer, like ved. Gangavstand til flere andre spennende bydeler: du kan rusle ned til Grünerløkka på ti små minutter, eller oppover mot Storo, Nydalen og naturskjønne bademuligheter. Sagene, St. Hanshaugen og omegn er også innen kort rekkevidde.

Siden 1899 har Torshovbeboerne hatt tilgang på kollektivtrafikk. Den gang gikk fremkomstmiddelet under navnet "Grønnetrikken". Da var Torshov endestoppet på Grünerløkka-Torshov-linjen. Kollektivtilbudet er solid, med både buss og trikk.

Fra Torshov::
Trikk 11: Majorstuen-Kjelsås
Trikk 12: Majorstuen-Kjelsås
Trikk 18: Rikshospitalet- Storo-Grefsen stasjon
Buss 20: Galgeberg/Skøyen

Torshovparken:
Buss 30: Nydalen T/Bygdøy

Flybussen FB1 går fra Torshovparken

T-bane
Sinsen-T er ca. 20 min gange fra leiligheten

Fra Københavngata:
Buss 21:Tjuvholmen/Helsfyr T
Buss 21: Tjuvholmen/Helsfyr
Buss 33: Filipstad/Ellingsrudåsen
Flybussen FB5

Fra Vogts gate:
Buss 28: Fornebu/Økern

Det er Bysykkelstativ like ved parken.

Vi viser til ruter.no for oppdatere ruter og avganger.

Bebyggelse
Det er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.


Tomt
Eiet tomt, 2814 kvm

Adkomst
Se vedlagte kart. Det vil bli satt opp visningsskilt ved fellesvisninger.

Inneholder
Entré, soverom, bad, kjøkken og stue.

Byggemåte
Bygning fra 1938.

Utvendig:
- Grunnmur i betongkonstruksjoner.
- Yttervegger i mur/betong med pusset og malt fasade.
- Takkonstruksjon i treverk tekket med stein/plater.
- Tilknyttet offentlig vann og avløp.
- Adkomstvei via offentlig vei.

Innvendig:
- Trapper i betong.
- Etasjeskiller i betong.
- Dørcalling.
- Radiatorer.
- Felles varmtvann.

Tomten er pent opparbeidet med gressplen, prydbusker, beplantning og interne stikkveier.

Det er ikke foretatt tilstandsvurdering av bygningsdeler som er underlagt borettslagets/sameiets ansvarsområde, Utenom nærliggende bygningsdeler som må vurderes i henhold til forskrift. Det vises til årsberetninger, vedtekter og sameie/borrettslaget for opplysninger om oppgraderinger, vedlikehold, tilstand og fremtidige kostnader.

For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport. Nedenfor kan du se de forhold som har fått TG2 og TG IU (ikke undersøkt). Ingen forhold har fått TG3.

TG2 - AVVIK SOM KAN KREVE TILTAK

Utvendig > Vinduer
Vinduer med karm og rammer i treverk utstyrt med 2-lags isolerglass fra 1984.
Vinduer er som regel under sameie/borettslagets vedlikeholdsplikt, selv om vedlikeholdsplikt ikke er undersøkt spesifikt i dette tilfellet.

Vurdering av avvik:
• Det er avvik:
Utvendig: Punktvise sprekker i materialet og i overflatebehandlingen.
Sikring på enkelte vinduer fungerer ikke.
Bygningsdelen har skjulte løsninger og kan ha en feil/skade som ikke er synlig, ut i fra alder/gjenværende brukstid kan det være sannsynlighet for skjulte feil.

Konsekvens/tiltak
• Tiltak:
Skader på materialet og overflatebehandling som fører til mindre reparasjoner og vedlikehold.
Sikringer må utbedres.

Ut i fra alder må det forventes utbedringer/utskifting på sikt. Det er derimot vanskelig å si noe om eksakt når.

Meglers kommentar: Det er planlagt vindusbytte.

   ***
Våtrom > 3 etasje > Bad > Overflater vegger og himling
Overflater er utført med flislagte/malte vegger og malt himling med innfelte downlights. Årstall: 2000 Kilde: Tidligere salgsoppgaver

Vurdering av avvik:
• Det er påvist at flisfuger har riss/sprekker.
• Det er påvist at noen fliser har bom (hulrom under).

Konsekvens/tiltak:
• Slike riss/sprekker kan indikere bakenforliggende fuktskader, og konstruksjonen bør observeres jevnlig for å vurdere utvikling.

   ***
Våtrom > 3 etasje > Bad > Sluk, membran og tettesjikt
Plastsluk i dusjsone.
Membranens gjennomføring er ikke synlig grunnet støpens og slukets utførelse, det kan derfor ikke konstateres synlig bruk av membran/tettesjikt på våtrommet.
Antatt underliggende banemembran i gulv. Antatt smøremembran på vegger.
Fuktindikasjon med overflatemåler: Det er påvist noe høye verdier i nederste sokkelflis i dusjsonen. Jevnlige undersøkelser anbefales.

INFO:
Smøremembran over 15 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2 Banemembran over 20 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2
Årstall: 2000 Kilde: Tidligere salgsoppgaver

Vurdering av avvik:
• Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen.

Konsekvens/tiltak
• Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må tettesjiktet skiftes ut, men tidspunktet for når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om. Grunnet alder anbefales det installering av tett dusjkabinett.

   ***

Våtrom > 3 etasje > Bad > Ventilasjon
Ventilasjon gjennom oppdriftsventil og tilluft fra spalte under dør.

Vurdering av avvik:
• Rommet har kun naturlig ventilasjon.
Konsekvens/tiltak
• Elektrisk avtrekksvifte bør monteres for å lukke avviket.

Borettslag/sameier tillater vanligvis ikke tilkobling av elektrisk vifte til felles anlegg. Ta kontakt styret for ytterligere informasjon. Men i henhold til NS3600 gis det tilstandsgrad 2 på naturlig ventilasjon.

   ***
Kjøkken > 3 etasje > Stue/kjøkken > Avtrekk
Kjøkkenventilator med kullfilter.

Vurdering av avvik:
• Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra kokesonen.
Det mangler fettfilter.

Konsekvens/tiltak
• Om mulig bør det etableres mekanisk/forsert avtrekk ut fra kokesonen.
Borettslag/sameier tillater vanligvis ikke tilkobling til felles anlegg eller kanal ut i yttervegg. Men i henhold til NS3600 gis det uansett tilstandsgrad 2 på kjøkkenventilator med kun kullfilter.
Fettfilter må monteres.

   ***
Tekniske installasjoner > Ventilasjon
Leilighetens ventilasjonsløsning gjennom: Kjøkkenventilator med kullfilter. Oppdriftsventil på kjøkken. Tilluft gjennom veggventiler.

Vurdering av avvik:
• Det er avvik:
Det er ingen forsert avtrekksløsning fra kjøkken.

Konsekvens/tiltak
• Tiltak:
Forsert avtrekksløsning fra kjøkken bør etableres dersom mulig.

   ***
Tekniske installasjoner > Elektrisk anlegg

Elektrisk anlegg:
Sikringsskap med automatsikringer plassert: I oppgang Forbruksmåler plassert: I sikringsskap
Kursoversikt: Ja
Antall kurser: 7
Brukerveiledning til jordfeilbryter: Ja

Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll? - Ja

Tilstandsgrad 2:
Det foreligger ikke samsvarserklæringer for deler eller rapporter for hele det innvendige elektriske anlegget leiligheten og tilstandsgrad settes grunnet NS 3600 krav til dette. Det er ukjent hva tidligere eiere har gjort og det er ukjent om arbeider er utført i tråd med regler.
Det anbefales derfor en utvidet el-kontroll. El-kontrollen kan påvise feil/mangler på anlegget takstingeniøren ikke kan ha funnet ved visuell besiktigelse.

   ***

TG2 - AVVIK SOM IKKE KREVER UMIDDELBARE TILTAK
Våtrom > 3 etasje > Bad > Overflater Gulv
Flislagt gulv med elektriske varmekabler.

Fall/høydeforskjell:
Fra topp gulvflis ved dørterskel til topp slukrist: ca 20 mm. Det er målt fall til sluk i dusjsonen.
Det er målt fall på gulv fra dørterskel mot sluk.
Lokalt fall på valgte steder er målt med håndholdt vater/digitalt vater. Høydeforskjell sluk til gulvflis er målt med krysslaser.
Årstall: 2000 Kilde: Tidligere salgsoppgaver

Vurdering av avvik:
• Det er påvist at høydeforskjell fra topp slukrist til gulv/synlig topp membran ved dørterskel er mindre enn 25 mm.

Konsekvens/tiltak
• Andre tiltak:
Våtrommet fungerer med dagens fallforhold. Vær klar over avviket.

   ***
Tekniske installasjoner > Vannledninger
Vannledninger utført i en kombinasjon av kobberrør, plastrør og forkrommede rør. Lokale stoppeventiler for kjøkken plassert i luke på soverom.
Lokale stoppeventiler for bad plassert på bend i dusjsonen.
Felles hovedstoppekran i kjeller.

Vurdering av avvik:
• Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger.
Det er ikke intern hovedstoppekran.

Konsekvens/tiltak
• Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg. Ved en eventuell oppussing av badet, bør intern hovedstoppekran etableres.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad

   ***
Tekniske installasjoner > Vannbåren varme
Radiatorer tilkoblet vannbåren varme plassert i stue/kjøkken og på soverom. Justeringsventiler fungerer. Ingen synlige lekkasjer.
Radiatorer fremstår skiftet i senere tid. Felles anlegg utenfor leiligheten er ikke vurdert.
Radiatorer og anlegg er som regel under sameie/borettslagets vedlikeholdsansvar, selv om det ikke er undersøkt i dette tilfellet.

Vurdering av avvik:
• Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på anlegg for vannbåren varme.
Gjelder røropplegg.
Radiator i stue har løst feste.

Konsekvens/tiltak
• Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg. Radiator må festes tilstrekkelig.


Interessenter bes sette seg inn i fullstendig tilstandsrapport.

Primærrom
Primærrom: 39 kvm


Bruksareal
Bruksareal: 47 kvm

Boder
Bod på loft med måleverdig areal på 3 kvm. Bod er merket med: Ikke merket.
Bod i kjeller på 4,60 kvm. Bod er merket med: 1608

Rom utenfor boenheten kan omdisponeres av borettslaget og dette kan påvirke boligens BRA.

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det foreligger et ekspedisjonsdokument på bygget datert 1943. Det er avvik fra byggegodkjente tegninger. Kjøkkenet er flyttet inn i stuen, og det er etablert rom som benyttes som soverom.

Et ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på (oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc). Ved eldre bygårder er det som oftest dette dokumentet som vedlegges for bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp.


Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.

Oppvarming
Leiligheten har elektrisk gulvvarme på bad, hvilket går på strømregningen. Ellers er det vannbåren varme via radiator (fjernvarme) samt varmtvann som inngår i fellesutgiftene.

Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Lys grønn - Energikarakter E

Energiforbruk vil variere fra husholdning til husholdning.

Eiendomsskatt
Det er innført eiendomsskatt i Oslo. Det betales i dag ikke eiendomsskatt på denne boligen, men ved en endring i formuesverdien kan det utløse eiendomsskatt. Vi gjør oppmerksom på at satsen for eiendomsskatt blir fastsatt årlig av bystyret. Eiendomsskatten vil derfor kunne variere fra år til år.

Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 2 713,- pr.mnd.
Varmtvann og oppvarming (radiator, fjernvarme), fibernett, vaktmestertjenester og renhold i fellesarealer, fellesvaskeri, kommunale avgifter, forretningsførsel og løpende drift.

Faste løpende kostnader
Strøm, felleskostnader og innboforsikring.

Spesifikasjon av fellesgjeld
Lånenummer: OBOS01-98208202839
Type: Annuitet
Restsaldo: 8.852.903,-
Restløpetid: 6 år og 7 mnd
Terminer pr år: 12
Type rente: Flytende
Rente pr. 04.05.24: 5,95%

Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Årsregnskap
Årets resultat vises i resultatregnskapet og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. Driftsinntekter for 2023 er på kr 8 909 540,- og driftskostnader på kr 7 793 266,-. Opptjent egenkapital på kr. 707 801,-

Vedlikeholdsprosjekter (som f.eks det kommende vindusbyttet, ev. fasade) vil føre til økt andel fellesgjeld og økte felleskostnader.

Forsikring med polisenummer
If Skadeforsikring Polisenummer: 589183

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022: Som primærbolig Kr. 1 021 721,- Som sekundærbolig Kr. 3 882 539,-

Borettslag
Borettslag: Presidentgaten Borettslag, Orgnr: 948322358

Borettslag: Presidentgaten Borettslag, Orgnr: 948322358

Borettslaget består av 231 andelsleiligheter. I tillegg kommer 1 tjenesteleilighet. Presidentgaten Borettslag er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer 948322358, og ligger i bydel Sagene i Oslo kommune.

STYRET
Styret kan kontaktes på e-post; presidentgatabrl@gmail.com
Hjemmeside: www.vibbo.no/presidentgaten
Du kan også komme i kontakt med styret via Vibbo.no.

RØRLEGGER
Borettslaget har en rammeavtale med Rørleggersentralen AS. Dette er en løpende avtale på et år, som sikrer omfattende kartlegging og planlegging for oppgradering og vedlikehold av alt som handler om vann og varme i borettslaget. Avtalen sikrer borettslaget en fast rabatt på alle tjenester, og dette gjelder også for andelseieres egne prosjekter.

FELLESVASKERI
Dersom det er behov for større vask, har borettslaget fellesvaskeri i kjelleren. Her kan du kjøpe vaskekort på Bunnpris som ligger rett ved boligen.

STYRETS ARBEID 2023 - 2024.
Informasjon er hentet via årsmelding fra styret, del av årsmøteinnkallingen. Se vedlagte dokument for utfyllende informasjon.
- Årets primære fokus har vært å stabilisere økonomien og kutte kostnader der mulig da vi ser at våre kostnader blir stadig høyere. Samtidig som vi har brukt veldig mye tid på en energikartlegging og teknisk tilstandsvurdering, for å få oversikt over mulig fremtidige større vedlikeholdsprosjekter.

- Jobbet med økonomien. Alle borettslagets kostnader har generelt gått opp, ikke minst fra det offentlige.
Borettslaget har forsøkt å være litt nøkterne i bruk av penger, samtidig som vi har forsøkt å redusere kostnader og øke inntekter.
Konkrete tiltak har vært
- Øke felleskostandene fra og med.1.12.2023
- Nye leietakere Groomers på plass i næringslokalet i Oskar Braatens gate 18.
- Selv gjennomføre enkelte prosjekter via dugnad, heller enn å få levert tjenester av eksterne.
- Ny og forbedret avtale på vasking.
- Forsøk på å redusere størrelsen på restavfall dunker for å senke totalkostnad på renovasjon.

- Gjerder: Vi har på dugnad fortsatt å sette opp noen strategiske gjerder for å forsøke å gi et bedre helhetsinntrykk, hindre at ferdsel gjennom buskene. Styret ønsker at Presidentgata skal være en åpen plass for alle, men støy og søppel på våre uteområder er et pågående problem (både fra beboere og andre).

- Måker: Håndtert utfordringer knyttet til måker og reder på borettslagets tomt.

- Gjennomført en ny runde med kartlegging og analyse av Brannverntiltak.

- Næringslokaler: Bunnpris har vært vår mangeårige leietaker, noe begge parter er veldig glade for.
Når en driver en forretning fører det med seg en del eksterne leverandører som dessverre kan være sjenerende, spesielt på helligdager. Staben på bunnpris forsøker å holde kommunikasjon med sine leverandører for at det vises spesielt mye hensyn mtp. støy og rot, spesielt på røde dager.

Groomers - Oskar Braatens gate 18: Styret er veldig glade for at Groomers AS flyttet inn som leietakere i næringslokalene i Oskar Braatens gate 18 mot slutten av 2023. Lokalene hadde stått tomme en lengre periode og styret opplevde det som vanskelig i et litt tungt eiendomsmarked å finne relevante leietakere.

Hunder: Til tross for at vi nå har et næringslokale som driver med tjenester til hunder, så er det fortsatt ikke lov å lufte dyr på våre plener. Det er kontraktsfestet at Groomers hjelper oss å sørge for at det ikke ligger igjen noen gavepakker fra sine kunder på vår plen. Der ønsker gjerne store og små å ligge og kose seg på sommeren.

Hunder som tar for seg fører til stor sjenanse for enkelte beboere, du har lov til å formidle til noen du ser lufte sine dyr på vår tomt at det finnes mange fine grøntområder nær vår eiendom som kan benyttes.
Det forventes at våre andelseiere er de som er ivrigst på å følge våre regler.

- Sykkelskur og sykkeltyveri: Generalforsamlingen 2023 påla styret å utbedre skuret utenfor Oskar Braatens gate. Bestilt nytt sykkelstativ. Etter et innbruddsforsøk i sykkelskuret i Presidentgata der tyven ble tatt på fersken, vedtok styret etter forslag fra politiet å dekke til sykkelskur i Presidentgata for å hindre innsyn.

- Murpuss: Fasaden er som kjent slitt i enkelte deler av bygningsmassen vår.
Håndverker ble hentet inn for å lappe nederste del av fasade for å hindre at frost og vann kommer inn i bygget, styret har forsøkt å unngå å gjøre større investeringer i dette arbeidet i påvente av å avklare når en fasade oppgradering eventuelt vil gjennomføres.

- Rør: Arbeidet med å oppgradere og vedlikeholde anlegget generelt har fortsatt, av større investeringer iløpet av vinteren har det blitt installert et filter for å rense vannet i varmeanlegget, fungerer dette som det skal, bør det forlenge levetiden på anlegget med opptil 10 år.

- Arrangert dugnad vår og høst

- Uteområder: Selv om det er pågående arbeid og ute, så ble disse bevisst blitt nedprioritert i 2023 for å forsøke å spare penger. Selv om vaktmester rekker mye, så går det gjerne en full arbeidsdag på å klippe plenene våre, når vaktmester kun arbeider 50% og gresset helst bør klippes ukentlig, så blir det en vurdering for å prioritere ressurser.

- Vedlikeholdsplaner: Ny vedlikeholdsnøkkel bestilt
Styret ønsker å få på plass et system for mer langsiktig planlegging av vedlikeholdsarbeidet. Tidligere vedlikeholdsnøkkel via OBOS prosjekt opplevde vi som manglende, og vi har nå funnet muligheten til å få utarbeidet en ny (gratis) vedlikeholdsnøkkel som forhåpentligvis er litt bedre. Styret har i sitt arbeid og vedtatt å begynne å bruke en modul som OBOS kaller bærekraft og vedlikeholds modulen for å bistå til å dokumentere og synliggjøre nødvendige oppgaver på kort og lang sikt.

- Energikartlegging - Fasade og vinduer
Den tidligere vedlikeholdsplanen var som nevnt litt manglende. Over tid har vi bedt diverse eksperter på forskjellige fagfelt komme på befaring for å gi oss mer detaljerte oppgaver å fokusere på. Kombinert med teorier om mulig energibesparende tiltak, ble det bestilt en energikartlegging av borettslaget som og tok et spesielt øye på den byggtekniske tilstanden.

Oppsummering av energikartlegging og byggteknisk tilstandsvurdering. Styret i Presidentgata borettslag har høsten 2023 fått bistand fra Multiconsult til:
- Kartlegging av muligheter for reduksjon av energiforbruk i borettslaget
- Byggteknisk tilstandsvurdering av fasade og tak på borettslagets bygningsmasse Multiconsult har levert en rapport for hver av de to kartleggingene, hovedkonklusjonene fra disse rapportene presenteres her.

Energikartlegging
Rapporten fra energikartleggingen beskriver lønnsomhetsvurdering av identifiserte tiltak. Det er identifisert 4 tiltak som vil kunne redusere energiforbruket:
- Utskifting av vinduer
- Montering av solceller på tak
- Montering av bygningsintegrerte solceller
- Etterisolering av fasader
Utskifting av vinduer gir den klart største reduksjonen i energiforbruk, og er i praksis det eneste av de 4 tiltakene som er beregnet med positiv nåverdi

Byggteknisk tilstandsvurdering
Rapporten fra denne tilstandsvurderingen har gitt følgende beskrivelse av identifiserte tiltak:
- Fasadesystemet har utlevd sin tekniske levealder. Levetiden kan forlenges med 5 – 10 år med reparasjoner, utover dette anbefales full utskifting av fasadesystemet
- Vinduer og balkongdører har utlevd sin tekniske levealder. Disse anbefales utskiftet, samt eventuelt også flytte vinduene lengre ut i fasadelivet.
- Ytterdører bærer preg av slitasje, reparasjoner og tilpasninger. For å gjenopprette funksjonalitet og redusere vedlikeholds- og ettersynsbehov, anbefales ytterdører utskiftes.
- Det er p.t. ikke grunnlag for å anbefale full utskifting av tak (taktekking og undertaksbelegg).

Styrets vurdering og videre arbeid
Tiltaket som er identifisert som en fellesnevner i de to rapportene er utskifting av vinduer, og dette er også det tiltaket med størst lønnsomhet. Videre er utskifting av fasade og utskifting av ytterdører det som er vurdert som nødvendige tiltak, ut fra en byggteknisk vurdering. Det er ikke konkludert hvorvidt utskifting av vinduer, balkongdører og inngangsdører må gjøres samtidig som en eventuell utskifting av fasaden.
Videre fremdrift er at styret har samtaler med aktuelle selskap som kan lede arbeidet med et forprosjekt som vil påbegynnes utover 2024.
- Det vil ikke påbegynnes arbeid før tidligst 2025.
- Da omfanget av prosjekter, tidshorisonter ikke er klart, er det heller ikke foreløpig mulig å gi et realistisk anslag på kostnader eller hvordan økonomien vil påvirke andelseiere.

Inngangsdører:
Fjorårets generalforsamling påla styret å se på løsninger for å forsøke å utbedre støy fra ytterdører som smeller. Styret har vært i dialog med Plan- og bygningsetaten i Oslo kommune for å få informasjon om retningslinjer og føringer for å gjøre endringer på ytterdørene. Styret har også innhentet priser for nye dører til oppgang og ned til kjeller til alle oppganger i borettslaget. Samtlige leverandører leverte prisoverslag rett i underkant av kr 3.000.000,-. Styret har vurdert det som ikke aktuelt å gå videre med dette på nåværende tidspunkt, da styret trolig må regne med at borettlaget står overfor en omfattende kostnad for å oppgradere fasader og bytte vinduer i løpet av noen år. Se mer om tidspunkt for dette under «Energikartlegging». I dialog med Plan- og bygningsetaten fikk styret vite at dørene borettslaget har nå ikke stemmer overens med originalt design. Dette vil kunne være noe borettslaget må ta høyde for når en fasadeoppgradering finner sted.

Kjøper må regne med at vedlikeholdsprosjekter vil medføre låneopptak, og da økt andel fellesgjeld samt økte felleskostnader. Borettslaget er i gang med forprosjekt vedrørende bytte av vinduer. Styret regner med at forprosjektet vil komme med en anbefaling om fasade også bør rehabiliteres i samme anledning.

VEDLIKEHOLDSHISTORIKK:
- 2023: Oppgradert sykkelskur
- 2022-2023:Asbestsanering. Rehabilitering av tak på næringslokalet.
- 2020-2021: Nye røykvarslere i alle leiligheter. Byttet vann-rør fra fyrrom i Oskar Braathens gate til Presidentgaten 3.
- 2019: Porttelefon. Oppgradering av lys fellesarealer. Nye brannvarslere.
- 2018: Oppgradering til fiber. Nye postkasser.
- 2017: Rørfornying av bunnledning. Oppgradering av låser.  Utbygging av sykkelskur.
- 2016: Kontroll og sikring av tak og piper. Oppgradering av belysning i kjeller.
- 2015: Installering av kameraovervåkning.
- 2014: Konvertering til fjernvarme. Installering av røykvarslere i alle leiligheter.
- 2013: Utskiftning av nøkkelsystem.
- 2011: Nye vaskemaskiner.
- 2010: Nye Tørketromler.
- 2009: Fasaderehabilitering.
- 2008: Maling av vinduer og balkongdører. Bytting av dørpumper og låssylindere. Maling av oppganger.
- 2006-2007: Maling av søppelskur og sykkelboder / Skifte av panel og tak på panterom i butikken / Skifte av diverse deler til fyrrommet. Brannsikkerheten i borettslaget fellesarealer gjennomgått og utbedret på punkter som anbefalt i rapport.
- 2005: Utvendig vedlikehold av butikklokale.
- 2004: Utomhusrehabilitering.
- 2001-2002: Skiftet varmtvannsbereder / Rehabilitert fyrrom / Tyverisikret alle inngangsdører i alle oppganger og kjellernedganger.
- 2000: VVS-prosjekt med utskifting av innvendig røropplegg og oppgradering av baderom / Borettslagets uttrekksledning til kommunalt avløp rehabilitert / Kabel-TV oppgradert.
- 1998: Grøntanlegget ferdigstilt.
- 1996-1997: Tilleggsisolering og ny puss på fasader / Utskifting av eksisterende balkonger og gamle vinduer / Skiftet alle entredører.
- 1993: Skiftet tak på alle blokkene.
- 1992: Ny oljetank / Skiftet vinduer i trappeoppgangene / Nytt kaldt- og varmtvannsanlegg i kjeller.
- 1989-1990: Det elektriske anlegget for hele borettslaget ble rehabilitert.
- 1976: Nytt kabel-TV-anlegg.

Årsmøtet for 2024 ble avholdt 23.mai.

Sak 7
Radiatorer/oppvarming:
De siste årene har oppvarming av leilighet vært en stor kostnad for borettslaget, men også generelt for
den norske befolkningen. Vi er så heldige å ha oppvarming som en del av vår inkluderte felleskostnad, men radiatorene er dessverre ikke stabile til å holde en spesifikk temperatur over lengre tid. Jeg, og mange andre jeg har snakket med, føler det er på tide å investere i smarte radiatortermostat og erstatte de gamle/delvis ødelagte. Dette kan på lang sikt være en god besparelse på borettslagets kostnad for oppvarming, da man ikke trenger å skru av og på radiatorene til en hver tid.

Styrets innstilling
Styret støtter forslaget om å undersøke dette nærmere.

Vedtatt forslag
Styret får i oppdrag å vurdere kostnad og besparelse ved felles innkjøp og montering av "smarte radiatortermostat".
 *
Sak 12
Vedtatt forslag
Legge til følgende tekst til 4-2 (7) i vedtektene: "Andelseiere plikter å skriftlig informere styret om alle former for bruksoverlating, også bruksoverlating som ikke er søknadspliktig. Informasjon om utleie skal formidles til styret før utleien finner sted."
Årsmøtet vedtok styrets forslag om informasjonsplikt ved all utleie. Oppdaterte vedtekter er ikke mottatt pt
 *

Det ble også valgt ny styreleder og nytt styre.

Forretningsfører
OBOS Eiendomsforvaltning AS

Styregodkjenning
Andelseier(e) kan kun eie en andel i borettslaget. Kun fysiske personer kan eie andelen. Kjøper skal godkjennes av borettslagets styre for at ervervet skal bli gyldig. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn. Kjøper er forpliktet til å gjennomføre handelen uavhengig av om kjøper på overtakelsestidspunktet er godkjent av borettslaget som ny andelseier. Risikoen for å bli godkjent som ny andelseier påhviler kjøper. Dersom kjøper på overtakelsestidspunktet ikke er godkjent som ny andelseier, har kjøper dog ikke rett til å ta eiendommen i bruk, jf. borettslagslovens § 4-5 (2). Kjøper kan gå til søksmål mot borettslaget dersom kjøper mener manglende godkjennelse ikke er saklig begrunnet.
 
Dersom borettslaget er tilknyttet et boligbyggelag, er det ofte et krav fra boligbyggelagets side at kjøper må melde seg inn i boligbyggelaget før kjøper kan bli godkjent som ny andelseier i det aktuelle borettslaget. Det gjøres oppmerksom på at det vil kunne påløpe et innmeldingsgebyr til boligbyggelaget, og de fleste boligbyggelagene krever at innmeldingsavgiften skal være innbetalt før godkjenningen blir gitt. Innmeldingsgebyret faktureres kjøper direkte.

Forkjøpsrett
Det foreligger forkjøpsrett for borettslagets/ boligaksjeselskapets medlemmer (OBOS). Forhåndsavklaring ble igangsatt og meldefristen er utløpt. Kontakt megler forretningsfører for ytterligere opplysninger om forkjøpsretten. Den vil avklares innen kort til etter salget.

Tekniske installasjoner
Bredbånd (fiber) opptil 1000 MB er inkludert. TV-tjenester må skaffes og betales av andelseier selv.

Dyrehold
Det er i utgangspunktet ikke tillatt å holde husdyr. Ved særlige forhold har imidlertid beboerne en lovbestemt rett til å ha dyr. Det understrekes at dette bare gjelder i helt spesielle tilfeller. Det må foreligge gode grunner som taler for dyrehold, samtidig som det ikke må være til ulempe for de øvrige beboerne.

Husdyrhold må godkjennes av styret før det tar til. Standard søknadsblankett fåes ved henvendelse til styret. I søknaden skal det legges ved dokumentasjon på at man har god grunn for å ha husdyr, samt godkjenning fra alle beboerne i samme oppgang. Styret vil foreta en helhetlig vurdering av sosiale og velferdsmessige
hensyn i hvert enkelt tilfelle.

Særlige ordensregler gjelder for de som eventuelt får tillatelse til å ha dyr. Det forutsettes at eier av dyret kjenner til politivedtektene angående dyrehold og
straffebestemmelsene som gjelder for å holde dyr. På borettslagets eiendom skal dyr være i bånd. Ekskrementer som husdyret måtte etterlate seg på området skal fjernes omgående. Eieren er ansvarlig for enhver skade som dyret beviselig påfører personer eller eiendommen i borettslaget. Dersom det kommer berettigede klager over dyreholdet som sjenerer naboer med lukt, bråk eller liknende, er eieren pliktig til å fjerne dyret hvis ikke ordning oppnås på annen tilfredsstillende måte.

Ordensreglene her gjelder også for de som eventuelt måtte ha husdyr på besøk.


Diverse
Bransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.

Annet
Leiligheten samt vinduer er vasket ut i forbindelse med foto og visning, og vil ikke bli ytterligere vasket til overtakelse.

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad.  For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.


Utleie
Med godkjenning fra styret er utleie tillatt for inntil 3 år, dersom andelseier selv eller person nevnt i Borettslagsloven § 5-6 (1) nr. 3 har bebodd eiendommen i minst ett av de to siste årene.

Vei/vann/kloakk
Offentlig.

Regulering
Eiendommen ligger i et byggeområde for boliger. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser S-2255 og S-178GO kan sees hos megler.

Borettslaget består av bygg i Presidentgata 3, Oskar Braatens gate, og Anna Sethnes gate 2 og 4. Byggene i Anna Sethnes gate 2 og 4 er registrert på Byantikvarens «gule liste»; bygg som er bevaringsverdige. Dette kan legge føringer for bl.a bygningsmessige arbeider i alle blokkene i borettslaget.

Reguleringsbestemmelser S-2255 og S-178GO er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015, sak 262 (kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Informasjon om ny kommuneplan med lenke til kartinnsynsløsning finner du på http://www.kommuneplan.oslo.kommune.no.

Pågående saker:
* Torshovgata - Bylivsgatetiltak. Saksnr. 202306913.
Saken gjelder midlertidig strenging av gate for gjennomføringstrafikk, og oppføring av midlertidig beplantning og bymøbler i Torshovgata, i bydel Sagene. Tiltaket er midlertidig og skal plasseres inntil 2 år.

* Rosenlundgata 9 B - Påbygg og etablering av 15 boenheter, eksisterende bygningsskall bevares. Saksnummer 202002741. Det er gitt rammetilalttelse den 20.10.20, igangsettingstillatelse 1 den 24.06.21 og igangsettingstillatelse 2 den 04.01.2024. Tiltaket omfatter etablering av 15 boenheter og oppføring av påbygg ved transformasjon av eksisterende garasjebebyggelse i bakgård på Torshov. Boenhetene er fordelt på to rekker, og har tilgang på fellesareal og privat takterrasse. Eksisterende bygningsskall bevares, med unntak av taket som fjernes for å gi plass til påbygg på en etasje. Søknaden omfatter riving og miljøsanering.

* Torshovgata 9 - Rehabilitering og ombygging - Lilleborg skole. Saksnummer 202308249. Rammetillatelse ble gitt den 22.08.2023. Søknaden omfatter rehabilitering av bygg 01, 02, 03 og 04, inkl. leskur mellom bygg 02 og 04, oppgradering av utomhusanlegget, flytte eksisterende avkjørsel i Rosenlundgata, etablere ny adkomst for gående og syklende, etablere ny renovasjonsløsning og flytte eksisterende trafo. Tiltaket er lokalisert i bydel Sagene.

Pågående plansaker i området:
* Vogts gate - Toftes gate - Fremkommelighetstiltak for trikk, saksnummer 202315257
Bymiljøetaten ønsker å omregulere gateløpet Vogts gate-Toftes gate - på strekningen fra Åsengata på Torshov til Birkelunden på Grünerløkka - med hovedhensikt å bedre fremkommelighet for trikk, i tillegg til forbedring av forhold for gående, overvannshåndtering og byliv.

* Vossegata 31 B med flere - Boliger, næring og barnehage - Torshaug. Saksnummer 202453023
Bastia Eiendom AS foreslår en omregulering fra offentlig bygning til blant annet bolig, næring, offentlig og allmennyttige formål. Forslagsstiller har vist ulike alternativer for utforming og plassering av bebyggelsen, og har satt av areal til skole, barnehage, flerbrukshall og sykehjem. Foreslått totalt bruksareal (BRA) er 48 000 kvm, hvorav 4 875 kvm er eksisterende bebyggelse. Det foreslås ca. 500 boliger.

Dette er det fjerde planinitiativet for eiendommen som PBE har stoppet siden 2020. De andre sakene kan ses i saksnummer 202001384, 202101999 og 202211939. Planinitiativ med saksnummer 202001384 ble oversendt bystyret og stoppingen ble opprettholdt.

Plan- og bygningsetaten anbefaler at planinitiativet blir stoppet fordi Plan- og bygningsetatens tidligere anbefalinger ikke er fulgt opp og forslaget fremdeles er i strid med den ønskede utviklingen av området. Planinitiativet er i strid med kommuneplanens intensjon om å ivareta viktige kulturminner, naturverdier og landskap. Plan- og bygningsetaten anbefaler at eiendommen opprettholdes med offentlige formål, og anbefaler bruk som barnehage og demenslandsby.

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 4 290 000,- (Prisantydning)
kr 33 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 323 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper))
--------------------------------------------------------
kr 9 481,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 332 481,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 340 731,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

Tinglysning av sikringsobligasjon, innhenting av informasjon fra kommunen, opplysninger fra forretningsfører OBOS, eierski (Kr.14 900)
Visningshonorar 2750,- pr. stk (Kr.5 500)
Eierskiftegebyr selger (Kr.6 385)
Gebyr utlysing forkjøpsrett (Kr.7 981)
Provisjon (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 4 323 000,-) (Kr.49 714,50)
Privatvisning - 50% av ordinær (Kr.1 375)
Tilrettelegging (Kr.16 900)
Innhenting av informasjon fra forretningsfører (Kr.4 900)
Innhenting av offentlige opplysninger (Kr.1 750)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.3 500)
Look (Kr.3 600)
Markedsføringspakke (Kr.23 900)
Oppgjør (Kr.6 500)
Totalt kr. (Kr.146 905,50)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
15-24-0103

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Generelle bestemmelser Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.

En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.

På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).

Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
Sagene & Bjølsen Eiendomsmegling AS
EIE Ullevål & Sagene
Org. nr: 989734598
Maridalsveien 154 A
0461 Oslo
Tlf: 22 02 11 60

Ansvarlig megler
Eiendomsmegler I Partner Alice Brandwijk

Saksbehandlere
Alice Brandwijk
EIE Ullevål & Sagene
Eiendomsmegler I Partner
Mob: 92 30 18 87 / E-post: alb@eie.no


Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.


Gå til budgivning
Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Anna Sethnes gate 4B
For mer om objektet
Anna Sethnes gate 4B

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: