EiendomHollendergata 2B, 0191 Oslo, Etasje: 4
MatrikkelGnr. 230 Bnr. 279 Snr. 20 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformEierseksjon
ArealerTotalt BRA 93 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 85 kvm
- BRA-b (innglasset balkong):
- BRA-e (eksternt bruksareal): 8 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 6 kvm
ArealPrimærrom: 84 kvm, Bruksareal: 93 kvm, BRA-i: 85 kvm , BRA-e: 8 kvm , TBA: 6 kvm
Vedlagte plantegninger er målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser
på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.
Antall soverom2
Byggeår2018
TomtEiet tomt 1837 kvm
Prisantydning8 500 000
TilstandsrapportTakstmann: Nils Fosberg
Takstdato: 18.06.24 13:53
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 0,- pr. 31.12.23
Andel fellesformue: kr. 16 173,- pr. 31.12.23
Totalpris inkl. omkostningerkr 8 500 000,- (Prisantydning)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 212 500,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum: 8 500 000,-))
--------------------------------------------------------
kr 213 700,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 8 713 700,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 8 722 950,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 6 938,- pr. mnd.
Felleskostnad inkludererA-konto varmtvann og fyring, Internett, kabel-TV, trappevask, dugnadsavgift, felles byggforsikring, drift og
vedlikehold, kommunale avgifter, strøm til fellesarealer, forretningsførsel, revisjonskostnader og
styrehonorar.
Felleskostnadene fordeles på følgende måte:
Felleskostnader: Kr. 4 262,-
Á konto fjernvarme: Kr. 2 576,-
Tilleggsytelser: Dugnadstillegg: Kr. 100,-
EierFinn S. Keillor Kvalheim
BeskrivelseInnbydende og moderne 3-roms eierseksjonsleilighet. Høyt og fritt beliggende i 4. et. med flott sydvendt
utsikt. Boligen består av åpen kjøkken- og stueløsning, to gode soverom, hvorav ett med utgang til
balkong vendt mot praktfullt, bilfritt gårdsrom. Delikat flislagt baderom og entré med skyvedørsgarderobe.
Boligen har også en hybeldel som består av åpen stue-/kjøkkenløsning, baderom og entré. Hybeldelen
har estimert leieinntekter på kr. 12.500,- per mnd.
Boligen har en supersentral og attraktiv beliggenhet i Gamlebyen/ Grønland med gangavstand til
sentrum, Bjørvika, Sørenga og Oslo S. Trikk, buss, tog og t-bane i umiddelbar nærhet.
Moderne bygård fra 2018 med gjennomgående god standard. Vannbåren gulvvarme i alle rom og
balansert ventilasjon.
Felles takterrasse!
ParkeringDet er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt -
også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering.
Priser for 2024:
Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5950 kroner
Elbil: 2000 kroner
Motorsykkel og moped: 2975 kroner
El-motorsykkel og el-moped: 1000 kroner
Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon og priser for andre transportmidler se:
https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/beboerparkering-for-privatpersoner/
BeliggenhetLeiligheten har en svært sentral og attraktiv beliggenhet mellom Grønland og Bjørvika. Dette er en perfekt
beliggenhet for deg som ønsker å bo sentralt, og har mange spennende butikker, treningssenter og
hyggelige kafeer i umiddelbar nærhet. Her har man kun få minutters gange til Grønlandskvartalene som
er knutepunktet til Bjørvika gjennom to nye gangbroer, hvorav én ligger rett ved leiligheten.
For den naturglade er det kort gangavstand til flere av byens mest populære park- og grøntområder som
Botsparken, Klosterenga park, Tøyenparken, Botanisk hage, Middelalderparken og Ekebergskrenten. Her
har man gode muligheter for rekreasjon i hyggelige og grønne omgivelser. Det er også kort vei til flere av
byens mest populære museer og kulturminner. Morgenbadet tar du i Bispevika eller på Sørenga Sjøbad.
Verdt å nevne er Teaterplassen. Her har man et stort åpent torg med blant annet utendørsscene på
sommerhalvåret, flere forretninger, kafeer, populære puber/barer, samt et hav av ulike spisesteder for
enhver smak. I tillegg er det kort vei til Grønlands Torg og Grønland Basar der man blant annet finner
Vinmonopol, bokhandel, klesbutikker, restauranter og eksotiske dagligvarebutikker. Den flotte restaurerte
restauranten Olympen, eller "Lompa" som den kalles på folkemunne, ligger rett borti gata og er et
populært samlingspunkt på Grønland. Grønland har de senere årene gjennomgått en betydelig utvikling
og anses i dag som et urbant og livlig område. Videre har man gangavstand til både til Karl Johan og
Grünerløkka med rikelig shoppingmuligheter.
Dagligvarehandelen kan du gjøre ved blant annet Rema 1000, Kiwi og søndagsåpne Bunnpris som du
finner i gangavstand fra leiligheten.
BebyggelseOmråde hovedsakelig bestående av bygårder og blokkbebyggelse i kvartalsstruktur.
TomtEiet tomt, 1837 kvm
Tomten er pent opparbeidet interne gangveier, sittebenker og diverse beplantning.
AdkomstSe vedlagt kartskisse i annonsen. Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Skole/barnehageDersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med
barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.
InneholderDet totale bruksarealet fordeler seg som følger:
BRA: 93 m²
- BRA-i: 85 m²: (Entré, gang, bad/vaskerom, stue/kjøkken, to soverom, teknisk rom. Hybel: Entré,
bad/vaskerom, stue/kjøkken)
- BRA-e: 7,6 m²: (Kjellerbod)
- TBA: 6 m²: (Balkong)
Boligen disponerer en kjellerbod på ca. 7,6 kvm. Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er
medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Vedlagte plantegninger er målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport. Arealene er
beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra den
faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.
ByggemåteFølgende har fått TG 2 (avvik som kan kreve tiltak):
Våtrom > 4 Etasje > Bad/vaskerom > Sanitærutstyr og innredning:
Det er ikke påvist tilfredsstillende løsning for å synliggjøre lekkasje fra innebygget sisterne. Sprekk i fuge i
overgangen toalett/vegg. Det er ørlite fuktsvelling på servantskapet. Det er krav til en løsning for å avdekke
lekkasje fra sisternen. Det må etableres en spalte i sisterne-kassen bak/under wc så lekkasjevann kan
renne fritt til sluk. Eventuelt kan det monteres waterguard på røropplegget.
Følgende har fått TG 2 (avvik som ikke krever umiddelbare tiltak):
Våtrom > 4 Etasje > Bad/vaskerom > Overflater vegger og himling
Kjøkken > 4 Etasje > Stue/kjøkken > Overflater og innredning
For ytterligere informasjon om byggemåte se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Det er viktig at
interessenter setter seg grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de opplysninger som
tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å kontakte
bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.
PrimærromPrimærrom: 84 kvm
Følgende rom er inkludert i P-rom: Entré, gang, bad/vaskerom, stue/kjøkken, to soverom, teknisk rom.
Hybel: Entré, bad/vaskerom, stue/kjøkken.
BruksarealBruksareal: 93 kvm
BoderBoligen disponerer en kjellerbod på ca. 7,6 kvm.
StandardHoveddel:
Innvendige gulv:
1-stavs parkett. Flislagt gulv med varme i baderom.
Innvendige vegger:
Malte flater. Flislagte vegger i baderom.
Innvendige himlinger:
Malte flater.
Kjøkken:
Lekkert og moderne kjøkken som består av hvite, glatte fronter og benkeplate i laminat. Rikelig med skap-
og benkeplass. Hvitevarene består av oppvaskmaskin, komfyr og induksjonstopp. Nedfelt vaskekum i
rustfritt stål og ventilator med avtrekk via balansert anlegg.
Baderom:
Fint, flislagt baderom som består av servant over innredning, vegghengt toalett, dusjhjørne med
glassdører og speil. Vannbåren gulvvarme, downlights i himling og opplegg for vaskemaskin. Avtrekk i
himling via balansert ventilasjon.
Hybel:
Innvendige gulv:
1-stavs parkett. Flislagt gulv med varme i baderom.
Innvendige vegger:
Malte flater. Flislagte vegger i baderom.
Innvendige himlinger:
Malte flater.
Kjøkken:
Tidsriktig og delikat kjøkken som består av lyse, glatte fronter og benkeplate i laminat. Rikelig med skap-
og benkeplass. Hvitevarene består av komfyr, keramisk platetopp og kjøleskap med fryser. Nedfelt
vaskekum i rustfritt stål og ventilator med avtrekk via balansert anlegg.
Baderom:
Pent, flislagt baderom som består av servant over innredning, veggmontert toalett, dusjhjørne med
foldedører i glass og speil. Vannbåren gulvvarme, god belysning og opplegg for vaskemaskin. Avtrekk i
himling via balansert ventilasjon.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseSchweigaards gate 40-42 46 Hollendergata 2 A-C - Boligbygg - Ferdigattest - 2021
Schweigaards gate 40-42 46 Hollendergata 2 A-C - Boligbygg - Brukstillatelse B4-5-6 - 2018
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingDet er sentralanlegg for varmt vann. Vannbåren gulvvarme i alle rom.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter C
Kommunale avgifterDet gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og
eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.
EiendomsskattDet er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for
bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon
se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
imellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 6 938,-
pr.mnd.
A-konto varmtvann og fyring, Internett, kabel-TV, trappevask, dugnadsavgift, felles byggforsikring, drift og vedlikehold, kommunale avgifter, strøm til fellesarealer, forretningsførsel, revisjonskostnader og styrehonorar.
Faste løpende kostnaderMånedlige felleskostnader, strøm etter eget forbruk, innboforsikring.
Spesifikasjon av fellesgjeldLigning 2023:
Gjeld: Kr. 0,-
Andre inntekter: Kr. 593,-
Annen formue: Kr. 16 173,-
Utgifter: Kr. 0,-
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
Forsikring med polisenummerCodan Forsikring
Polisenummer: 1102549
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 632 939,-
Som sekundærbolig Kr. 6 205 169,-
SameieSameie: SAMEIET HOLLENDERKVARTALET, Orgnr: 921251319
Sameiet Hollenderkvartalet er organisert etter de bestemmelser som følger av loven, og har til formål å
drive eiendommen i samråd med, og til det beste for, eierne. Sameiet Hollenderkvartalet ligger i Oslo
kommune, og har organisasjonsnummer 921251319. Sameiet Hollenderkvartalet består av 62 boliger og
3 næringslokaler.
Forretningsfører er Boligbyggelaget Usbl. Revisor er KPMG.
ForretningsførerUSBL.
StyregodkjenningDet er ikke krav til styregodkjenning av ny eier.
Tekniske installasjonerInnvendige vannledninger er av plast (rør i rør).
Det er besiktiget i rørskap i gang.
Balansert ventilasjonsanlegg med varmegjenvinning er montert med avtrekk fra baderom og kjøkken,
samt lufttilførsel i oppholdsrom.
Luftespalte med lufttilførsel under dører.
Aggregat er plassert i teknisk rom i gang.
Det er sentralanlegg for varmt vann.
Vannbåren gulvvarme i alle rom. Sonestyrt.
Fordelerskap i gang.
Sikringsskap i felles entré.
Hovedsikring på 63 amperé.
Overspenningsvern.
10 kurser sikret med jordfeilautomater.
Kursfortegnelse.
Sentralt brannvarslingssystem i gården med seriekoblede røykvarslere montert.
Sprinkleranlegg og brannslukningsapparat tilgjengelig.
DyreholdDyrehold er tillatt iht. husordensreglene.
DiverseAlle vinduer er rengjort til visning. Disse vil ikke bli ytterligere rengjort før overtakelse.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterKommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
1894/990923-1/105 Erklæring/avtale
04.10.1894
Bestemmelse om benyttelse
Overført fra: 0301-230/279
Gjelder denne registerenheten med flere
1895/993013-1/105 Best. om adkomstrett
07.03.1895
Bestemmelse om benyttelse
Bestemmelse om gjerde
Overført fra: 0301-230/279
Gjelder denne registerenheten med flere
1896/900787-1/105 Bestemmelse om bebyggelse
26.11.1896
Med flere bestemmelser
Overført fra: 0301-230/279
Gjelder denne registerenheten med flere
1932/991062-1/105 Bestemmelse om bebyggelse
26.11.1932
Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet
Overført fra: 0301-230/279
Gjelder denne registerenheten med flere
1935/990948-1/105 Bestemmelse om bebyggelse
05.03.1935
Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet
Overført fra: 0301-230/279
Gjelder denne registerenheten med flere
1958/300515-1/105 Best om garasje/parkering
13.01.1958
Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet
Overført fra: 0301-230/279
Gjelder denne registerenheten med flere
1966/503903-2/105 Bestemmelse om bebyggelse
24.02.1966
Midlertidig dispensasjon fra bygningsloven
Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet
Overført fra: 0301-230/279
Gjelder denne registerenheten med flere
1966/506021-2/105 Erklæring/avtale
30.03.1966
Vedtak av Oslo kommunes vann- og kloakkreglement
Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
Overført fra: 0301-230/279
Gjelder denne registerenheten med flere
1967/516979-2/105 Erklæring/avtale
13.09.1967
Midlertidig dispensasjon fra Bygningsloven vedr.takreklame
Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet
Overført fra: 0301-230/279
Gjelder denne registerenheten med flere
2014/314701-1/200 Best. om adkomstrett
16.04.2014
rettighetshaver:Knr:0301 Gnr:230 Bnr:110 Snr:1 - 2
rettighetshaver:Knr:0301 Gnr:230 Bnr:284 Snr:1 - 11
rettighetshaver:Knr:0301 Gnr:230 Bnr:285 Snr:1 - 10
rettighetshaver:Knr:0301 Gnr:230 Bnr:286 Snr:24 - 51
Overført fra: 0301-230/279
Gjelder denne registerenheten med flere
2016/113247-2/200 Bestemmelse om bebyggelse
08.02.2016
Overført fra: 0301-230/279
Gjelder denne registerenheten med flere
2016/113247-5/200 Bestemmelse om gjerde
08.02.2016
Overført fra: 0301-230/279
Gjelder denne registerenheten med flere
2016/113247-6/200 Bestemmelse iflg. skjøte
08.02.2016
Rettighetshaver:OSLO KOMMUNE
Org.nr: 958935420
Rett til å ha liggende ledninger, kummer o.l
Med flere bestemmelser
Overført fra: 0301-230/279
Gjelder denne registerenheten med flere
2016/113247-7/200 Bestemmelse iflg. skjøte
08.02.2016
Rettighetshaver:ELVIA AS
Org.nr: 980489698
Rett til å ha liggende ledninger, kummer o.l
Med flere bestemmelser
Overført fra: 0301-230/279
Gjelder denne registerenheten med flere
2018/556945-1/200 Bestemmelse om adkomstrett
19.03.2018 21:00
Kan ikke slettes uten samtykke fra:OSLO KOMMUNE
Org.nr: 958935420
rettighetshaver:Knr:0301 Gnr:230 Bnr:281
Endring kan ikke skje uten samtykke fra Oslo kommune
Overført fra: 0301-230/279
Gjelder denne registerenheten med flere
2018/556945-2/200 Bestemmelse om gjerde
19.03.2018 21:00
Kan ikke slettes uten samtykke fra:OSLO KOMMUNE
Org.nr: 958935420
Bestemmelse om fysiske markeringer på eiendomsgrensene
Endring kan ikke skje uten samtykke fra Oslo kommune
Overført fra: 0301-230/279
Gjelder denne registerenheten med flere
Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd
UtleieSeksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av
sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge,
pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes styret. Korttidsutleie av hele boligseksjonen i
mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende.
Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn. Slik
beslutning krever et flertall på minst to tredjedeler av de avgitte stemmene på årsmøtet.
Vei/vann/kloakkEiendommen har adkomst via offentlig vei. Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private
stikkledninger.
ReguleringOmrådet er regulert til bolig-, industri, offentlig og næringsformål. Reguleringskart med bestemmelser
ligger vedlagt i salgsoppgaven. For ytterligere opplysninger om regulering, vennligst ta kontakt med
megler.
Håkons gate 14 - 16 - skal på offentlig ettersyn - Omsorgsboliger
Saksnummer: 201905974 - Reguleringssak. Mottatt sak: 03.04.2019
Bydel Gamle Oslo (BGO) fikk i 2018 i oppdrag fra Byrådsavdelingen for eldre, helse og arbeid om å
utarbeide en forenklet KVU (konseptvalgutredning) for boliger til vanskeligstilte personer i bydelen, hvor
Boligbygg (nå Oslobygg) hadde ansvaret for utarbeidelse av en alternativanalyse. Bakgrunnen for KVU var
boligbehov til vanskeligstilte i bydel Gamle Oslo. Målet var å etablere inntil 25 nye boliger. Det ble vurdert
ulike måter å fremskaffe boliger avhengig av målgruppe, blant annet kjøp av enkeltboliger, ombygging og
kjøp av tomt for bygging. 9 eiendommer ble vurdert i alternativanalysen og Håkons gate 14 - 16 var den
eneste av disse som ble vurdert som egnet til boliger for vanskeligstilte.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201905974
Åkebergveien 11 - Avklaringsfase før offentlig ettersyn - Nytt Oslo fengsel på Grønland
Saksnummer: 202305104 - Reguleringssak. Mottatt sak: 31.03.2023
Statsbygg foreslår å rive eksisterende bebyggelse for Oslo fengsel (avdeling B) for å oppføre et nytt
moderne fengselsanlegg. Et enkeltbygg på planområdet («Smia») er fredet, og videreføres som i dag.
Det foreslås etablere et nytt parkareal med passasje mellom Klosterenga park og Åkebergveien.
Byantikvaren fremmer to alternativ, hvor alternativ 2a omregulerer deler av planområdet til andre formål
enn fengsel og store deler av
eksisterende bebyggelse reguleres til bevaring. Alternativ 2b har samme formål som alternativ 1, men
deler av eksisterende bebyggelse reguleres til bevaring. Plan- og bygningsetaten anbefaler alternativ 1
med forbehold om at større deler av eksisterende bebyggelse med bevaringsverdier bevares.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202305104
Egedes gate, Gamlebyen skole - Plansak - Regulering av Egedes gate til skole
Saksnummer: 201910844 - Reguleringssak. Mottatt sak: 04.07.2019
Oslobygg KF foreslår å omregulere planområdet fra skole, offentlig kjørebane, fortau og parkering til blant
annet undervisning og veg, og boliger som i dag er regulert til skole til kombinert formål
bolig/undervisning. Hensikten med planforslaget er å legge til rette for at deler av Egedes gate kan
opparbeides som uteoppholdsareal for Gamlebyen skole, og å sikre vern av eksisterende bebyggelse og
kulturverdier innenfor planområdet. Utearealene øker fra 8,5 m2 til 9,4 m2 per elev, og får økt kvalitet.
Skolehagen på ca. 380 m2 kommer i tillegg til dette arealet. Plan- og bygningsetaten anbefaler
planforslaget, og mener det følger opp overordnede mål om at myke trafikanter, grønne kvaliteter og byliv
skal prioriteres over personbiltrafikk.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201910844
Oslo gate 7 - Detaljregulering - Nytt boligbygg og ombygging eksisterende murgård - OG7 - Status:
Avklaringsfase etter offentlig ettersyn
Saksnummer: 201802760 - Reguleringssak. Mottatt sak: 21.02.2018
Bane NOR Eiendom (BNE) foreslår å omregulere Oslo gate 7 fra jernbaneformål til boligformål. Den
verneverdige toetasjes murgården fra 1850-tallet foreslås rehabilitert og sikret med hensynssone
bevaring kulturmiljø, og ombygd til å huse ca. 9 leiligheter. Ved siden av murgården foreslås det et nybygg
over 4 etasjer med ca. 18 leiligheter. Totalt sikrer planforslaget ca. 27 leiligheter, ingen
bilparkeringsplasser og 72 sykkelparkeringsplasser i tråd med parkeringsnorm. Planforslaget sikrer
byen flere sentrale boliger med god kollektivdekning, tilrettelagt for grønn mobilitet i tråd med
byutviklingsstrategien i Oslo.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201802760
Bjørvika - Bispegata - C6-feltene - Detaljregulering til nytt offentlig ettersyn - Etablering av kontorarealer,
boliger, forretning og bevertning
Saksnummer: 201704197 - Reguleringssak. Mottatt sak: 14.03.2017
Oslo S Utvikling og HAV Eiendom foreslår å omregulere felt C6 i Bjørvika fra offentlig bygning
(kulturhistorisk museum), boliger, diverse nærings- og allmennyttig formål, mm., til forretning, diverse
offentlig og privat tjenesteyting, messehall/konferansesenter/forskningssenter, kontor, bevertning, hotell,
bolig, kjøreveg, torg, mm. Planen omfatter 3 hovedbygninger med skrå takflater og en forlengelse av
Trelastgata. Kvartalet i vest består av et næringsbygg på 13 etasjer (ca. 54 m), et boligbygg på 14 etasjer
(ca. 50 m) og en lav base / torg. Det østlige kvartalet omfatter et næringsbygg på 9 etasjer (ca. 41 m). Det
foreslås en utnyttelse på 55 600 m² BRA. Det kan bli 60-80 leiligheter. Plan- og bygningsetaten anbefaler
ikke alternativ 1, og fremmer et alternativ 2. Med utgangspunkt i alternativ 1 foreslås lavere høyder,
smalere næringsbygg i vest, lavere utnyttelse (44 325 m² BRA) og noen andre justeringer og ytterligere
sikring av kvaliteter. Byantikvaren fremmer et alternativ 3. Den vestlige delen omfatter en park med en
visuell forlengelse av middelaldervannspeilet. I parken tillates det oppført rekonstruksjoner av mindre
middelalderbygninger og brygge, med kulturformål som f.eks. formidling av historie, tradisjonelt håndverk
og båtbygging. I øst tillates det oppført bebyggelse i inntil 4 etasjer (ca. 19 m) for kulturskole, kunst- og
kulturvirksomhet, aktivitets-/fritidsklubb, kunst- og håndverksvirksomhet, bevertning. Plan- og
bygningsetaten anbefaler alternativ 2. Plan- og bygningsetaten ber om bemerkninger til forslaget i løpet av
høringsperioden som er oppgitt i varslingsbrevet.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201704197
Schweigaards gate 41-53 og Oslo gate 1 - Detaljregulering: Nytt kontorbygg med utadrettet førsteetasje
og gjennomgående park - Status: Avklaringsfase før politisk behandling
Saksnummer: 201615016 - Reguleringssak. Mottatt sak: 07.10.2016
Bane Nor Eiendom (BNE) foreslår å omregulere Schweigaards gate 41-51 til kontor/forretning og
Schweigaards gate 53 til bolig/forretning, begge med utadrettede førsteetasjer. BNE foreslår å bygge ett
nytt kontorbygg på 23 800 m2 over 7 etasjer på den i dag ubebygde busstomten, hvor de 2 øverste
etasjene er trukket inn fra gaten. Schweigaards gate 51 foreslås innlemmet i det nye kontorbygget og
eksisterende boliger fjernet. De gamle bygårdene reguleres også til bevaring, og det sikres en offentlig
park på ca. 125 m2 mot Oslo gate. Foreslått kontorbygning gjør at eksisterende underjordiske kulvert for
Hovinbekken må flyttes, og bekken kan ikke gjenåpnes i resten av Schweigaards gate hvis planforslaget
realiseres. Hele planområdet er i dag detaljregulert til jernbaneformål. Foreslått utbygging er for lite
tilpasset bevaringsverdig nabobebyggelse og bydelens behov. Planforslaget er videre ikke i tråd med
retningslinjen om 20 meter byggefrie belter langs Oslos åpne- og lukkede hovedvassdrag, jf. § 13.3 i
kommuneplanens arealdel. Plan- og bygningsetaten anbefaler derfor ikke planforslaget og stiller med
eget planalternativ 2 hvor planområdet reguleres til park. Planalternativ 2 skal sikre flere lokale
møteplasser og grønne byrom, og øke overvanns- og flomhåndteringen i området ved at Hovinbekken kan
gjenåpnes over planområdet og videre ned Schweigaards gate.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201615016
Jernbanetorget 1 - Nye Oslo S - Ny stasjon med mer (Christian Frederiks plass, Nordisk lys
hotell/næring) - Detaljregulering
Saksnummer: 201510215 - Reguleringssak. Mottatt sak: 16.07.2015
Med bakgrunn i Områdeprogram Oslo S (bystyrevedtak 26.09.2012) og anbefalinger fra Plansamarbeidet
kollektivknutepunkt Oslo S (hovedrapport august 2013) utarbeides felles planprogram og KU for
planforslag om ny bussterminal over sporområdet Oslo S, utvikling av Biskop Gunnerus gt. 14b, og ny
jernbanestasjon/stasjonshall Oslo S, for å sikre tilstrekkelig samordning. Det er lagt til grunn at
prosjektene kan behandles som separate reguleringsplaner, og at felles KU skal foreligge senest
samtidig som første reguleringsforslag legges ut til offentlig ettersyn.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201510215
Biskop Gunnerus' gate 14 B (BG14B) - Planforslag: Transformasjon av postterminalen og oppføring av to
høyhus - Status: Offentlig ettersyn ferdig
Saksnummer: 201015299 - Reguleringssak. Mottatt sak: 25.11.2010
Status: Planforslag
KLP Eiendom AS foreslår å omregulere Postterminalen i Biskop Gunnerus gate 14B fra tomt for offentlig
bygning (postgiro- og jernbaneposthus) til forretning, undervisning, kulturinstitusjon, annen offentlig eller
privat tjenesteyting (treningssenter, helse, service, velvære), kontor, hotell, bevertning. Det er foreslått to
høyhus opp til kote +132,5 (kontor) og +78,4 (hotell) på en base (lavblokka) der eksisterende hoved
konstruksjon gjenbrukes og reguleres til bevaring. Taket på lavblokka foreslås som allment tilgjengelig
parklandskap. Akerselvallmenningen sikres opparbeidet og delvis gjenåpning av Akerselva foreslås
regulert. Samlet utnyttelse er 85 000 m2. Plan- og bygningsetaten er positive til at det foreslås å bevare
lavblokka, men mener at foreslått utnyttelse, høyder og utforming av foreslåtte høyhusene tilsidesetter
hensynet til byens landskap og kulturhistoriske verdier. Plan- og bygningsetaten anbefaler ikke
planforslaget.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201015299
Schweigaards gate 10 m.fl. (Galleri Oslo)
Saksnummer: 202103235 - Reguleringssak. Mottatt sak: 22.02.2021
Galleri Oslo Utvikling ønsker å gjenåpne Akerselva som ønsket av Oslo bystyre, og utvikle planområdet til
et flerfunksjonelt byområde med arbeidsplasser, servicefunksjoner og boliger, i tråd med Oslos
overordnede byutviklingsstrategi om fortetting i knutepunkt. Forslaget innebærer at dagens langstrakte
bygg erstattes av mer oppdelt bebyggelse og nye byrom, og at Akerselva åpnes gjennom planområdet.
Planalternativene skal kunne tilpasses beslutningen om ny utforming av Schweigaards gate og
Nylandsveien, og fremtidig plassering og størrelse på Oslo bussterminal, innenfor eller utenfor Galleri
Oslo. Viktige tema i planarbeidet er blant annet bylandskap og høydevirkning, åpning av Akerselva, og
forholdet til ny gate- og byromsstruktur og bussterminal.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202103235
Schweigaards gate 48 A - Bruksendring og ombygging av bakgårdsbygg til bolig
Saksnummer: 202016404 - Byggesak. Mottatt sak: 16.10.2020
Status: Igangsettingstillatelse gitt
Eiendommen ligger i Bydel Gamle Oslo og er bebygd med en bygård, samt det aktuelle bakgårdsbygget i
3 etasjer. Søknaden omfatter bruksendring av bakgårdsbygget fra verksted til bolig, påbygg i 3.etasje og
etablering av takterrasse, fasadeendringer og utgraving av kjeller. Det etableres en boenhet med
bruksareal på 153,4 m2 i bygningen.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202016404
Grønlandsleiret 55 - Riving av eksisterende bebyggelse
Saksnummer: 202015187 - Byggesak. Mottatt sak: 25.09.2020
Status: Venter på tilleggsdokumentasjon
Søknaden gjelder riving av eksisterende bakgårdsbygning i Grønlandsleiret 55. Tomten skal klargjøres
som byggetomt. Vi viser til sak 201918232 for oppføring av nybygg.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202015187
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 8 500 000,- (Prisantydning)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 212 500,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum: 8 500 000,-))
--------------------------------------------------------
kr 213 700,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 8 713 700,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 8 722 950,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetProvisjon: 0,7%
Tilrettelegging: Kr. 5 900,-
Visningshonorar: Kr. 2 950,-
Oppdragsnummer40-24-0027
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingHegdehaugen Eiendomsmegling AS
EIE Torshov & Nydalen
Org. nr: 931569082
Sandakerveien 56 H
0477 Oslo
Tlf: 21 01 68 00
Ansvarlig meglerEiendomsmegler MNEF / Partner Morten Melsom
SaksbehandlereMorten Melsom
EIE Torshov & Nydalen
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Mob: 92 03 71 16 / E-post: mme@eie.no