EiendomKarl Staaffs vei 49, 0665 Oslo, Etasje: 2
MatrikkelAndelsnr. 107 Orgnr. 946802107 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
ArealerTotalt BRA 73 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 67 kvm
- BRA-b (innglasset balkong):
- BRA-e (eksternt bruksareal): 6 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 7 kvm
ArealPrimærrom: 67 kvm, Bruksareal: 73 kvm, BRA-i: 67 kvm , BRA-e: 6 kvm , TBA: 7 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom2
Byggeår1956
TomtEiet tomt 9915 kvm
Prisantydning3 990 000
TilstandsrapportTakstmann: Robert Wilhelmsen
Takstdato:
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 86 207,- pr.
Andel fellesformue: kr. 10 252,- pr.
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 3 990 000,- (Prisantydning)
kr 86 207,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 076 207,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 500,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 077 707,- (Totalpris inkl omkostninger)
FelleskostnadKr. 4 827,- pr. mnd.
Sikringsordning fellesgjeldBorettslaget er ikke tilknyttet sikringsordning. For krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra
lagsforholdet har borettslaget en lovbestemt panterett i andelen foran alle andre heftelser. Pantekravet er
begrenset til en sum som svarer til to ganger folketrygdens grunnbeløp på tidspunktet tvangsdekning
besluttes gjennomført.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.
EierEirik Zachariassen
Janecke Sofie Bjørnøy
BeskrivelseLys og gjennomgående 3-roms leilighet, beliggende sentralt og barnevennlig til på Ulven. I umiddelbar
nærhet finnes fasiliteter som offentlig kommunikasjon, matbutikker, parkområder m.m
Leiligheten ligger i 2. etg. med en av borettslagets beste interne beliggenheter! Den består av; lys entré
med plass til oppbevaring. Kjøkkenet er i en delvis åpen og sosial løsning med stuen, og har godt med
skap- og benkeplass. Romslig stue med utgang til sydvendt balkong med nydelig utsikt - perfekt for
varme sommerdager. To gode soverom og eldre bad. Det er vedtatt rehabilitering av våtrom i regi av brl.
høsten 2024.
- Nytt bad kommer
- Solrik, sydvendt balkong
- Vinduer og entrédør fra 2013
- Oppussingsbehov
- *Mulighet for leie av P-plass
- Det følger med to kjellerboder på 2,9 og 3,4 m2 (BRA-e)
- Sentral og tilbaketrukket beliggenhet på Ulven
- Grønt utsyn og lite til ingen innsyn
- Beliggende i rolig blindvei
- Fyring og varmtvann inkludert i felleskostnadene (bergvarme)
- Grønne og frodige fellesarealer
- Kort vei til matbutikk og offentlig kommunikasjon
ParkeringDet er mulighet for leie av parkeringsplass. Disse tildeles etter ansiennitet, og følger ikke leiligheten ved
salg. Det må betales administrasjonskostnader pt. kr.680 inkl. mva. til forretningsfører ved tildeling av
plass.
For øvrig gratis parkering i gaten etter gjeldende bestemmelser.
BeliggenhetKarl Staaffs vei - en hyggelig blindvei i grønne omgivelser. Her er det ingen gjennomgangstrafikk noe som
gjør dette til et meget rolig og ikke minst et barnevennlig område. Borettslaget fremstår som et trygt
borettslag som blant annet kan by på flotte fellesarealer med flere lekeplasser og sittegrupper. Et meget
hyggelig bomiljø hvor du vil trives!
Boligen er beliggende i et spennende område i vekst. Dessuten er det heller ikke langt til Økernområdet
som er under spennende utvikling. Det planlegges parker, restauranter, cafeer mm. Økern Portal åpnet
høsten 2021 og er Oslos mest unike næringsbygg - et sted der næring og nærmiljø møtes.
Fantastiske tur- og treningsmuligheter:
Det er kort avstand til en rekke tur- og rekreasjonsmuligheter som egner seg både om sommer og vinter.
For den aktive eller naturinteresserte kan området friste med få minutters gange til
rekreasjonsmulighetene på Valle Hovin. Området har fine treningsmuligheter med blant annet
treningssentre som Fitness Xpress på Valle, Sats Hasle og Studio Jobbsprek på Økern, samt et flott
parkområde omkring Hovindammen. Valle Hovin tilbyr også en skøytebane på vinterstid. Ellers kan man
ta seg en spasertur i turområdene oppover langs Alnaelva. Videre er det enkel tilgang fra leiligheten til
vakre Østmarka, med utallige turmuligheter i herlig natur - sommer som vinter. Marka byr på et stort
nettverk av turstier og sykkelveier samt ski- og lysløyper. Det oppfordres til turer til populære turområder
som for eksempel Rustadsaga, Skullerudstua og idylliske Nøklevann.
Butikk- og servicetilbud:
Fra leiligheten er det kort avstand til det du trenger av matbutikker, treningsmuligheter og andre
servicetilbud. Dagligdagse innkjøp gjøres enkelt i nærbutikkene Matkroken og Kiwi Ulven. Matkroken
ligger i Karl Staaffs vei og holder også søndagsåpent. Du har også Meny Løren og en ny søndagsåpen
Rema 1000 på Intility Arena. Av restauranter og kafeer på Ulven så er det verdt å nevne de populære
stedene Mon An Asian Food og Wraps & Coffee.
Fyrstikktorget er kun en spasertur unna boligen med butikker, apotek, legekontor, serveringssteder m.m.
For større innkjøp kan nærområdet friste med gode shoppingmuligheter på blant annet Bryn, Alnabru og
Tveita Senter som har et godt utvalg av butikker og servicefasiliteter.
Offentlig kommunikasjon:
Den offentlig kommunikasjonen i området er svært god med flere busslinjer og flybuss i nærheten.
Nærmeste busstopp er Ulvenkrysset med flere linjer og avganger, både dagtid og nattetid. Her er det
også stoppested for flybussen til Gardermoen. Ulvenkrysset ligger kun et par minutter fra leiligheten og
her går bussnr: 68, 76, 100, 110, 300, 375, 125E, 110E, 115E, 400, 400E og 470E. Det er i tillegg
gangavstand til bussholdeplassene på Valle Hovin og Teisenkrysset. Det er ca. 1 minutt med buss til
Helsfyr, ca. 10 minutter med buss til Oslo S, og ca. 8 minutter til Bjørvika.
T-bane på Helsfyr med ca. 7 minutters reisetid til sentrum. Helsfyr er forøvrig et knutepunkt med fire
T-banelinjer, samt utallige busslinjer. Det går direktelinjer til Blindern og BI i Nydalen, samt at bussen
stopper i nærheten av HIO.
BebyggelseOmrådet består hovedsakelig av blokkbebyggelse.
TomtEiet tomt, 9915 kvm
Opparbeidede felles grøntareal beplantet med trær, busker og øvrig beplantning. Lekeplass med
sandkasser og lekeapparater. Asfalterte internveier, biloppstillingsplasser og adkomst til bebyggelsen.
Borettslaget fester tomten av Oslo Kommune i 90 år fra 01.01.1956. Festeavgiften reguleres hvert 10. år
og ble sist regulert 1.1.2009. Megler har innhentet festekontrakt, ta kontakt for andre spørsmål.
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger. Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved
å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startsted til den aktuelle
boligen.
Skole/barnehageDersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med
barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.
InneholderDet totale bruksarealet fordeler seg som følger:
2 etasje:
BRA 73 m²
- BRA-i 67 m²: (Entré/gang, bad, soverom, stue og kjøkken.)
- BRA-e 6 m²: (kjellerbod)
- TBA 7 m²
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på
fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport.
Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt
ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.
ByggemåteFundamentert med støpt såle på antatt fast grunn. Betongkonstruksjon med innfelte fasader i
trebindingsverk. Fasader med fasadeplater i stål. Saltak i treverk tekket med profilerte takplater.
Snøfangere, renner, nedløp og beslag i stål. Vinduer og balkongdører med isolerglass og trekarmer.
Felles trappegang med trapp i støpt terrazzo.
Styret innhentet i 2022 en tilstandsrapport over bygningsmassen og det er flere større prosjekter som må
gjennomføres i borettslaget fremover, blant annet full våtromsrehabiltering, tak, balkongtak, ytterdører,
lekeplasser. Det vil bli kalt inn til ekstraordinær generalforsamling i forbindelse med
våtromsrehabiliteringen. Det anbefales at ingen setter i gang oppussing av bad. Alt arbeid er tiltenkt
lånefinansiert og det må påregnes høyere fellesgjeld og felleskostnader fremover. For mer spørsmål ta
kontakt med styret.
Det er viktig at interessenter setter seg grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de
opplysninger som tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å
kontakte bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål. Informasjon om byggemåte er
hentet fra tilstandsrapport.
Følgende har fått tilstandsgrad 3 (TG-3) i tilstandsrapport:
Kjøkken - Oppsummering av avtrekk:
Manglende kjøkkenventilator gis TG-3 (ref. NS3600).
Anbefalte tiltak avtrekk
Montering av kjøkkenventilator.
Utbedringskostnader ventilasjon: Under 10 000
Våtrom: Bad/Vaskerom - Oppsummering av sanitærutstyr:
Baderomsinnredning gis TG-3 grunnet svelleskader.
Anbefalte tiltak sanitærutstyr
Utskifting av baderomsinnredning.
Utbedringskostnader sanitærutstyr: 10 000 - 50 000
Følgende har fått tilstandsgrad 2 (TG-2) i tilstandsrapport:
Øvrig: Gulv - Oppsummering:
Gulv i entré/gang preget av elde og slitasje. Oppgitte avvik gis TG-2.
TG-2 gis grunnet elde, slitasje og oppgitt avvik.
Eier opplyser at nytt gulv i stue/kjøkken er lagt i mai 2024 etter en lekkasje fra oppvaskmaskin. Arbeider
utført i regi av forsikringsselskap.
Anbefalte tiltak
Utskifting av gulv i entré/gang må påregnes.
Kjøkken - Oppsummering av overflater og innredning
Deler av kjøkkeninnredningen er fra byggeår. TG-2 gis grunnet elde og slitasje.
Utbedringskostnader overflater: Under 10 000
Balkong, terrasse, platting - Oppsummering:
Det er ikke registrert skader eller forhold med behov for tiltak. Rekkverket tilfredsstiller krav til høyde på
oppføringstidspunktet, men er lavere enn dagens forskriftskrav på 100 cm. Ingen tiltak er påkrevd. Lavt
rekkverk i henhold til dagens krav gis TG-2 (ref. NS3600).
Etasjeskille og gulv på grunn - Oppsummering:
Etasjeskiller fremstår i normal forventet stand på
bakgrunn av visuelle observasjoner og bruk av niveleringsutstyr. Det er ikke registrert forhold som tyder på
svekkelser i konstruksjonen. Skjevheter og ujevnheter ble registrert. Lokalt avvik er målt opp til 12 mm.
Totalt avvik er målt opp til 17 mm. Oppgitte skjevheter gis TG-2.
Avløpsrør - Oppsummering:
Undertegnede har ikke vurdert røranlegget av den grunn at det kreves spesielt utstyr og kompetanse. Det
er ikke påvist noen stakeluke i boenheten. Staking kan utføres via sluk eller andre installasjoner med
avløp. Kontrollen er avgrenset til innvendig i leiligheten og stopper ved sluket/etasjeskille. Innvendige
avløpsrør fra byggeår har nådd en høy alder og gir økt risiko for skader. Avløpsrør gis TG-2 grunnet alder.
Anbefalte tiltak
Avløpsanlegg bør pga. alder oppgraderes sammen med eventuelle oppgraderinger av våtrom/kjøkken.
Vannledninger - Oppsummering:
Undertegnede har ikke vurdert røranlegget av den grunn at det kreves spesielt utstyr og kompetanse.
Kontrollen er avgrenset til innvendig i leiligheten og stopper ved veggjennomføringer. Kobberrør har nådd
en høy alder og gir økt risiko for skader. Ingen lekkasjer ble avdekket ved befaringen. TG-2 gis grunnet
alder.
Anbefalte tiltak
Vannrør bør pga. alder oppgraderes sammen med eventuelle oppgraderinger av våtrom/kjøkken
Elektrisk - Oppsummering:
Det elektriske anlegget er ikke vurdert da dette ligger utenfor takstmannens kompetansefelt. Dersom
ytterligere gjennomgang av det elektriske anlegget ønskes, anbefales en eltakst. TG-2 gis grunnet
manglende dokumentasjon på el-anlegget, samt manglende el-kontroll de siste 5 år
Anbefalte tiltak
Det anbefales en utvidet el-kontroll.
Vannbåren varme - Oppsummering:
Installasjonene er ikke vurdert av takstmann grunnet manglende kompetanse. Radiatorer og røropplegg
gis TG-2 grunnet alder.
Våtrom: Bad/Vaskerom - Oppsummering av overflater:
Undertegnede har ikke vurdert røranlegget av den grunn at det kreves spesielt utstyr og kompetanse.
Kontrollen er avgrenset til innvendig i leiligheten og stopper ved veggjennomføringer. Kobberrør har nådd
en høy alder og gir økt risiko for skader. Ingen lekkasjer ble avdekket ved befaringen. TG-2 gis grunnet
alder.
Anbefalte tiltak overflater
Fortsatt dusjing i lukket kabinett.
Oppsummering av membran, tettesjikt og sluk:
Synlig klemt membranløsning i sluk. Ingen avvik registreres på befaringsdagen. Tettesjikt gis TG-2
grunnet alder.
Anbefalte tiltak membran, tettesjikt og sluk
Baderommet er modent for rehabilitering. Fortsatt dusjing i lukket kabinett.
Oppsummering av ventilasjon:
TG-2 er satt pga. naturlig avtrekk selv om løsningen tilfredsstiller forskriften ved byggeåret.
Øvrig: Annet fast inventar - Oppsummering:
Inventar med normal elde og slitasje, alder tatt i betraktning. TG-2 gis grunnet elde og slitasje.
Øvrig: Innerdører - Oppsummering:
Innerdører med normal elde og slitasje, alder tatt i betraktning. TG-2 gis grunnet elde og slitasje.
Anbefalte tiltak
Overflatebehandlinger.
Øvrig: Utvendig solavskjerming - Oppsummering:
Markise med værslitasje. TG-2 gis grunnet elde og slitasje.
Øvrig: Entredør - Oppsummering:
Entredør med bruksslitasje. TG-2 gis grunnet elde og slitasje.
PrimærromPrimærrom: 67 kvm
Følgende rom er inkludert i P-rom:
BruksarealBruksareal: 73 kvm
StandardLeiligheten har følgende standard:
Vegger: Malte glatte flater, malt strie og fliser.
Himling: Malte flater og downlights på bad.
Gulvflater: laminat, malt gulvbelegg og fliser. (Nytt gulv i stue/kjøkken ble lagt i mai 2024)
Entré:
Lys og innbydende entré med plass til oppbevaring av sko og yttertøy i innebygd skap, samt overskap.
Finert entredør (B30/40db) med kikkehull og sikkerhetslås.
Stue:
Stuen oppleves som et lyst og hyggelig rom med god plass for sofaløsning med tilhørende møblement.
Stuen og kjøkkenet er i en åpen løsning, og fremstår som et sosialt rom hvor det er god plass til
sofagruppe og stort spisebord. Utgang til sydvendt balkong på ca. 7 m², med gode solforhold og ingen
sjenerende innsyn. Balkongen har god plass til utemøbler, grill og planter - perfekt for varme
sommerdager. Muligheter for innglassing om ønskelig.
Kjøkken:
Tidsriktig og praktisk kjøkkeninnredning med god benk- og lagringsplass. Kjøkkenet ligger i en delvis
åpen og sosial løsning med stuen - perfekt for å varte opp gjester! Kjøkkenet har godt med skap- og
benkeplass. Kjøkkeninnredningen utført med malte fronter, laminat benkeplate, oppvaskkum,
kjøl/fryseskap, komfyr med keramisk platetopp og oppvaskmaskin. 2 fronter med glass. Deler av
kjøkkeninnredning ble montert i 2009, mens resten er fra byggeår. Alle hvitevarer på kjøkkenet medfølger.
Bad:
Eldre, men praktisk bad med opplegg for vaskemaskin. Baderommet er innredet med toalett, opplegg for
vaskemaskin, dusjkabinett i herdet glass, speilskap med integrert belysning, plassbygd veggskap med
malt front, baderomsinnredning med malt glatt front og heldekkende servant. Det er vedtatt rehabilitering
av våtrom i regi av brl. høsten 2024.
Styreleder opplyser at de vil begynne med rehabilitering av våtrom i Karl Staaffs vei 49, Oktober 2024. Det
vil bli avholdt informasjonsmøte i August, hvor entreprenøren presenterer seg selv og informerer om
prosjektets gang og fremdriftsplan.
Soverom:
Boligens hovedsoverom er holdt i moderne farger som står i stil med resten av leiligheten. Det er god
plass til dobbeltseng og garderobeløsning. Soverommene vender ut mot rolige og stille områder, og
ligger praktisk til i hver sin ende av boligen.
Soverom II
Soverom II er også av god størrelse, med plass til dobbeltseng og medfølgende garderobeløsning.
Rommet egner seg ypperlig som gjesterom, kontor eller barnerom.
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger ferdigattest datert 19.11.1996: Gjelder 51 (blokknr 3) Rehab inngangsparti og 7 nye
balkonger.
Det foreligger ferdigattest datert 10.01.1986: Gjelder Karl Staaffs vei 49 - 51 - Kvartal 2 - Blokk 3 -
Fasadeforandring med mer.
Det foreligger ferdigattest datert 02.11.1984: Gjelder utskiftning av vinduer.
Karl Staaffs vei 49-51 (blokk 3) - Boligblokk - Arkivkort (attestert) - 1960.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
OppvarmingLeiligheten blir oppvarmet med radiatoranlegg. Nylig tilknyttet eget bergvarmeanlegg(2019/ 2020).
Varmtvann og fyring er inkludert i felleskostnadene.
Fyring og varmtvann er inkludert i felleskostnadene. Under rehabilitering av sanitæranlegg vil det
klargjøres for måling av varmtvannsforbruk. Så på sikt kan det tenkes at boligselskapet vil ta betalt for
faktisk forbruk. Som vil treffe mer rettferdig
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter E
EiendomsskattDet er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for
bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon
se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
imellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 4 827,- pr.mnd. Inkluderer: Varmtvann/fyring, kommunale avgifter, festeavgift,
GlobalConnect, felles bygningsforsikring, trappevask, honorarer, div. drift og vedlikehold.
Verken kabel-TV eller internett er inkludert i fellesutgiftene. Boligen er tilknyttet GlobalConnect hvor
beboere fritt velge om de ønsker TV fra Allente, RiksTV eller andre tilbydere, de har også friheten til å velge
mellom 10/10, 100/100 eller 1000/1000mbit hastighet for internett.
Styreleder opplyser om at det ble foretatt en økning på 16% i fellesutgifter fra 1. april. Videre forventes det
å måtte øke fellesutgiftene 1. januar 2025 med ytterligere 15% som følge av sanitærprosjektet og generell
prisstigning.
Faste løpende kostnaderKjøper/ny eier må etter overtakelse dekke bl.a. egne felleskostnader, eget strømforbruk, innboforsikring
samt andre valgfrie tilleggstjenester. Dette kan/vil variere fra inngåtte avtaler og forbruk.
Spesifikasjon av fellesgjeldLånenr.: OBBK01-98207379719
Lånetype: Annuitetslån
Type rente: Flytende
Rentesats: 5.84%
Restsaldo: 3.291.667,-
Andelens restsaldo: 9.825,-
Restløpetid: 20 år 2 mnd.
Term pr år: 12
Kapitalkostnader:140,-
Lånenr.: OBBK02-98207846910
Lånetype: Annuitetslån
Type rente: Flytende
Rentesats: 5,84%
Restsaldo: 10.397.209,-
Andelens restsaldo: 62.626,-
Restløpetid: 25 år 11 mnd.
Term pr år: 12
Kapitalkostnader: 392,-
Lånenr.: OBOS01-98208206206
Lånetype: Annuitetslån
Type rente: Flytende
Rentesats: 5,79%
Restsaldo: 866.440,-
Andelens restsaldo: 5.219,-
Restløpetid: 29 år 9 mnd.
Term pr år: 12
Kapitalkostnader: 31,-
Festetomt utgjør 23 606 kr av gjeld.
Vi gjør oppmerksom på at vi kan ha mottatt varsel om renteendring eller nye lån som ikke er iverksatt pr
dags dato.
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapKOMMENTARER TIL ÅRSREGNSKAPET FOR 2023
Styret mener at årsregnskapet gir et riktig bilde av borettslagets eiendeler og gjeld, finansielle stilling og
resultat. Informasjon om borettslagets forventede økonomiske utvikling er omtalt i årsrapportens punkt
om budsjett for 2024.
Forutsetningen om fortsatt drift er til stede, og årsregnskapet for 2023 er satt opp under denne
forutsetning.
Vesentlig avvik
Driftsinntektene er
kr 8 828 011,- og er mer grunnet mer innkrevd i felleskostnader
Driftskostnadene er
kr 7 769 314,- og er lavere enn budsjett grunnet mindre brukt i drift og vedlikehold
Finanskostnader er
kr 702 899,-
Resultat
Årets resultat
kr 370 577,- vises i resultatregnskapet og foreslås ført mot egenkapital. Avdrag på
langsiktig gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til.
Disponible midler
Borettslagets disponible midler (omløpsmidler fratrukket kortsikt gjeld) viser borettslagets likviditet. De
disponible midlene bør til enhver tid være positive, som en del av forutsetningene for videre drift.
KOMMENTARER TIL BUDSJETT FOR 2024
Til orientering for generalforsamlingen legger styret fram budsjettet for 2024. Tallene er vist i kolonnen til
høyre i resultatregnskapet.
Større vedlikehold
I posten drift og vedlikehold er det beregnet kr 52 658 566 til større vedlikehold som omfatter rehabilitering
av sanitæranlegg og våtrom, rens av ventilasjonssjakter og installering av bevegelsesstyrt LED-belysning
i alle oppganger og kjellere.
Kommunale avgifter i Oslo kommune
Oslo Kommune har i sitt budsjettforslag for 2024 lagt til grunn en økning på 8 % for renovasjon, 20,3 % for
vann- og avløp og 145 % for feiegebyret. Eiendomsskatten følger egne satser.
Energikostnader
Energikostnadene har hatt en betydelig økning det siste året. Vi forventer at energiprisene vil holde seg
høye også i 2024, men antar at strømstøtten videreføres og at mange har fått et mer bevisst forhold til
energiforbruk og energisparing. Vi antar dermed at energikostnadene vil ligge på omtrent samme
kostnadsnivå som i 2023.
Forsikring
Premieendringen er en følge av indeksjustering på bygninger på 5,2 % fra 1. januar, samt
forsikringsselskapets individuelle prisjustering basert på skadehistorikken i Helsfyr Borettslag.
Lån
Helsfyr Borettslag har lån i OBOS-banken.
For opplysninger om opprinnelig lånebeløp og restsaldo henvises til note 17 i regnskapet.
Felleskostnader
I budsjettet har styret tatt hensyn til ovennevnte, samt øvrige prisendringer knyttet til produkter og tjenester
borettslaget anskaffer. Dette danner grunnlaget for foreløpig fastsettelse av felleskostnader for 2024.
Budsjettet er basert på 16 % økning av felleskostnadene fra 01.04.2024.
For øvrig vises til de enkelte tallene i budsjettet.
Forsikring med polisenummerTryg Forsikring
Polisenummer: 6647897.
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 029 596,-
Som sekundærbolig Kr. 3 912 464,-
BorettslagBorettslag: Helsfyr Borettslag, Orgnr: 946802107
* Borettslaget består av 168 andelsleiligheter.
* Ny eier blir fakturert direkte for skilt til postkasse og ringetablå. Skiltene koster kr 250,- + samkostnad. kr
94,-.
ForretningsførerObos Eiendomsforvaltning AS
StyregodkjenningKjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan
ikke nektes uten saklig grunn. Kun fysiske personer kan være andelseiere, og ingen kan eie mer enn én
andel.
ForkjøpsrettDet foreligger ikke forkjøpsrett i borettslaget.
Tekniske installasjonerTV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
DyreholdDet er tillatt med husdyr i borettslaget, men skal foregå på en slik måte som ikke er til sjenanse eller
ulempe for andre beboere.
DiverseStyret planlegger fremover flere større prosjekter, røropplegg/bad, tak, balkongtak, ytterdører, el-bil og
lekeplasser. Arbeidet er tiltenkt lånefinansiert. Etter samtale med styreleder er det avsatt kr 50.000.000,- til
større vedlikehold. Vi har ikke mottatt noe konkret kostnad for hver andel. Det er forventet at fellesgjeld og
felleskostnader vil øke per leilighet i borettslaget. Styreleder opplyser om at det ble foretatt en økning på
16% som tredde i kraft fra 1. april. Videre forventes det å måtte øke fellesutgiftene 1. januar 2025 med
ytterligere 15% som følge av sanitærprosjektet og generell prisstigning.
Sluk og rørsytem er opprinnelig fra slutten av 1950-årene. På grunn av elde vil alle sluk og soilrør måtte
skiftes ut etterhvert. Det ble bestilt en vedlikeholdsplan av OBOS prosjekt i mai 2022, som ble levert
samme året. Intensjonen med vedlikeholdsplanen var å ha ett verktøy for å kunne planlegge budsjettere
langsiktig behov for vedlikehold av bygningsmassen. Her ble det funnet frem at sanitæranlegget bør
prioriteres da sluk og rørsystem er opprinnelig fra byggeår. Det har underveis blitt dekket om lag 50
registrerte vannskader, hvorav 20 av disse skadene er rapport inn de siste 5 årene som viser en tydelig
trend.
Styret som Byggherre har derfor engasjert OBOS prosjekt til å bistå i prosjektet. De har nå forberedt
tilbudsbeskrivelse, invert og avholdt befaringer, sammenstilt og vurdert samtlige tilbud.
Tilbudskonkurransen ble avhold i første kvartal 2023 hvor fire totale entreprenørskap gav tilbud på jobben.
Styret sammen med OBOS Prosjekt avholdt oppklarende møter med Tore Orvei og Sans bygg.
Oppdaterte tilbud og oppklaringer ble mottatt av begge entreprenørene uke 36 i 2023. Styret har nærmere
vurdert begge de oppdaterte tilbudene.
Utskiftning av sanitæranlegget og rehabilitering av våtrom anses som kritiske forhold og faller under
styrets vedlikeholdsplikt. Derfor ønsker styret en bred enighet med beboerne da et slikt omfang og inngrip
vil påvirke hverdagen til beboerne. Det er flere av beboerne som har nyoppussede bad. Om arbeidet er
tilstrekkelig dokumentert og utført i så måte at det kan kobles opp mot felles anlegg, kan det være
muligheter for at det kan bevares. Dette må vurderes nærmere og konkluderes av kontrahert total
entreprenør for hvert enkelt bad.
Styreleder opplyser at de vil begynne med rehabilitering av våtrom i Karl Staaffs vei 49, Oktober 2024. Det
vil bli avholdt informasjonsmøte i August, hvor entreprenøren presenterer seg selv og informerer om
prosjektets gang og fremdriftsplan. Prosjektgjennomføringen forutsetter at beboerne skal kunne bo
hjemme. Det vil etableres egne dusj og toalettfasiliteter for å ivareta behovet for sanitærfasiliteter. Beboer
må regne med å dekke til og rydde plass i arbeidsområdets både i egen leilighet og fellesområder.
Normal vil gjennomføringen i leiligheten ta 4-5 uker fra oppstarter til baderommet er funksjonsklart.
Mindre justeringer i innhold og omfang må påberegnes frem mot endelig gjennomføring.
Grunnpakken for bad er følgende beregnet:
50.000.000,- totalt for hele borettslaget.
Grunnpakke = inkl. wc, utvalg av flis, tilrette for vaskemaskin, stikk for vaskemaskin.
Det vil være muligheter å benytte seg av tilleggspakker. Disse tilleggspakkene vil være valg av fliser,
baderomsinnredning og diverse.
Lånerammen godkjennes og styret har mottatt fullmakt til å fortsette rehabiliteringsprosjektet av
sanitæranlegg og våtrom inkludert grunnpakken.
Det anbefales at ingen setter i gang oppussing av bad da borettslaget jobber med prosjektering av
våtromsrehabilitering. 2024 oppstart , planlagt å bli ferdig i 2024/2025. Forsinkelser kan oppstå.
AnnetStørre vedlikehold og rehabilitering:
2023: Installasjon av nye søppelbrønner for kvartal.
Etablering av ladeinfrastruktur til 52 parkeringsplasser - Levert av Elaway og MF Engineering. Signert
eksklusiv driftsavtale med Elaway.
2022: Etablering av infrastruktur for fiberinternett til alle boliger -
2022: Beskjæring av trær og planting av nye trær
2020: Etablering av energibrønner og oppgradering av sentralvarmeanlegg
2014: Utskifting av balkongdører og vinduer
2010 - 2011: Nye avfallsbrønner - Leverandør av avfallsbrønnene var BM Prosjekt AS. Kostnad ca. kr 545
000. Arbeid med asfaltering osv. rundt avfallsbrønnene hadde en kostnad på ca. 225 000.
2009: Vaskerier, setningsskade og p-plasser - Rehabilitering av vaskerier i KS 62 og 73. Rehabilitering av
setningsskade i KS 64 og 66. Økt antall p-plasser med 13.
2006 - 2007: Oppgradering boder og kjellere.
2005 - 2006: Elektrisk fellesanlegg og lekeplasser - Utbedring av elektrisk fellesanlegg, utskifting av
stigeledninger, og utskifting av alt elektrisk i den enkeltes leilighet. Utbedring av lekeplasser i kvartal 2 og
7 iht. gjeldende regler.
2004: Nye beboermapper laget til nye eiere.
2003: Utvendig mur og brannslukningsutstyr - Vedlikehold utvendig mur. Nytt brannslukningsutstyr delt ut
til alle andelseierne.
2002: Avløpssystem - Høytrykk-spyling av hele avløpssystemet, med rengjøring av baderomssluk og
behandling med Poly-
Seal gummiasfalt for å unngå at vann trekker inn i dekket over slukkanten og videre til underliggende
leilighet. Tilstandsrapporten avslører et rørsystem som er i god stand, men med mye rust i
bunnledningene. Opp til 5 års garanti på arbeidet.
2001: Parkeringsplasser og postkasser - Ferdigstillelse av parkeringsplasser bak KS 73-75. (78 faste
plasser til utleie, 21
gjesteparkeringsplasser). Nytt postkasseanlegg.
2000: Nye undersentraler til fjernvarmeanlegg.
1999: Nye kabler for tv/data inn i hver leil.
1997 - 1998: Nytt uteareal.
1995 - 1997: Nye balkonger.
Styrets arbeid
I tillegg til kontinuerlig dialog mellom styremedlemmene om daglig drift og forvaltning, ble
det i 2023 ble det avholdt seks styremøter. Noen av vedtakene fra møtene var:
- Å forprosjektere rehabilitering av tak, og budsjettere for det i 2024.
- Elaway ble valgt som tilbyder av ladeinfrastruktur og drift av anlegget.
- Budsjettere for ekstern kontroll av lekeplasser i 2024.
- Det ble vedtatt å ta i bruk vedlikehold og bærekraftsmodulen på Styrerommet.
I 2023 fikk styret etablert nye søppelbrønner for kvart 7 ved Karl Staaffs vei 58. De gamle brønnene ble
fjernet, og fylt igjen, og området ble asfaltert.
Det ble etablert ladeinfrastruktur for 52 av borettslagets parkeringsplasser, hvorav fire nye
parkeringsplasser ble lagt til hvor de forrige søppelbrønnene var.
Alle trær i borettslaget ble beskjært, og nye trær ble plantet.
Flere runder med befaringer ble avholdt med OBOS Prosjekt for å forberede prosjektbeskrivelse for
rehabilitering av sanitæranlegg. Det ble også avholdt befaringer med aktuelle totalentreprenører for
prosjektet. Tilbud ble vurdert, entreprenører ble invitert til oppklarende møter, hvor reviderte tilbud igjen ble
nøye vurdert.
Befaring med Statnett for Ulven Trafostasjon.
Det ble kjøpt inn nye tørketromler for vaskeriene i Karl Staaffs vei 53 og 63.
Det ble gjort lokale utbedringer på tak. Som lekke tetninger rundt takvindu i Karl Staaffs vei 65 og -67 og
løs takplate i Karl Staaffs vei 71
.
Styreleder har rykket ut til flere varslinger om vannlekkasjer som har vist seg å være tilfeller av dårlig
ventilasjon, høy luftfuktighet og dugg på kalde overflater.
Styret har og fulgt opp fem skadesaker som følge av vannlekkasjer.
Forberedelser for sanitærprosjektet
- Avholdt befaringer med OBOS Prosjekt
- Forberedelse av prosjektbeskrivelse / invitasjon til anbudskonkurranse
- Avholdt befaringer for totalentreprenørene
- Det ble avholdt informasjonsmøte 31. August
- Vurdering av tilbud, forberedelse av kommentarer og spørsmål.
- Oppklarende møter med tre aktuelle totalentreprenører
- Vurdering av reviderte tilbud, forberedelse av kommentarer og spørsmål.
- Styret deltok i kontraktsmøte med Obos Prosjekt og Totalentreprenør
- Forberedelser til ekstraordinært årsmøte i januar 2024
Endringer i avtaler
- Etter en krevende sommer hvor ProEiendom var rammet av sykdom og underbemanning gikk
borettslaget over til Maximum Service for vaktmestertjenester.
- Borettslaget har inngått avtale med Ren Service for renhold av trappeoppganger, kjellere og
vaskerier.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterPå eiendommen er det tinglyst erklæringer/avtaler som for eksempel rett for kommunen til å anlegge
vann- og kloakkledninger inkludert reparasjon av disse, bestemmelser om bebyggelsen, gjerder, vei og
adkomstrettigheter. Disse erklæringene/avtalene følger eiendommen ved salg og kan ikke slettes.
Vennligst ta kontakt med megler for nærmere spesifikasjon av disse.
Servitutter i grunn:
1965/3945-11/105 Bestemmelse om veg
22.03.1965
Bestemmelse om gjerde
Bestemmelse om vann/kloakkledning
Bestemmelse om adkomstrett
Med flere bestemmelser
Gjelder denne registerenheten med flere
1965/3945-15/105 Festekontrakt - vilkår
22.03.1965
ÅRLIG AVGIFT NOK 2,578
BEST. OM VARIGHET
PANT FOR FORFALT FESTEAVGIFT
BESTEMMELSER OM REGULERING AV LEIEN
BESTEMMELSER OM OVERDRAGELSE AV KONTRAKTEN
BESTEMMELSER OM FORKJØPSRETT
UtleieIht. brl. § 5-4 (2) har andelseieren mulighet til korttidsutleie i opptil 30 dager i løpet av året. Andelseier kan
ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Andelseier kan overlate
boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf.
borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det.
Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas
ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved
spørsmål.
Vei/vann/kloakkVei: offentlig.
Vann: offentlig.
Avløp: offentlig.
Eierseksjonssameiet er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.
ReguleringEiendommen er regulert til byggeområde for boliger iht. reguleringsplan S-493, datert 18.9.1953.
Området er i utvikling og større prosjekter må påregnes.
På Ulven bygger OBOS bygger OBOS mange nye leiligheter. Se
https://www.obos.no/ny-bolig/nye-nabolag/ulven/ for mer informasjon. Mange av leilighetene er allerede
nyoppførte.
Ihht. hjemmesiden til Statens Vegvesen foreligger det et prosjekt på E6 Oslo Øst, som blant annet
involverer Teisenkrysset og Ulvensplitten. Grunnet den politiske uenigheten rundt prosjektets omfang ble
prosjektet satt på vent høsten 2020. Oslo kommune ønsker ikke prosjektet slik det nå er foreslått.
Regjeringen har gitt tydelige signaler om reduksjon i de økonomiske rammene til vegbygging framover,
og vil derfor blant annet utsette revisjonen av Nasjonal transportplan (NTP). I mars 2023 leverte Statens
vegvesen sitt forslag til porteføljeprioritering som innspill til NTP. E6 Oslo øst var ikke blant de foreslåtte
prosjektene på denne listen. Regjeringens forslag til Nasjonal transportplan 2025-2036 legges fram
våren 2024, og behandles i Stortinget sommeren 2024. Se blant annet
https://www.vegvesen.no/Europaveg/e6osloost for nærmere informasjon. Til orientering har det tidligere
vært snakk om at Gullhaug borettslag (Karl Staaffs vei 70-82 partall), skal rives ifbm. med oppgraderingen
av E6.
Pågående byggesaker:
Saksnr. 201517538: Karl Staffs vei 74 - Montering av stolheis
Tillatelse gitt.
Følg saken her: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201517538
Saksnr. 201913052: Karl Staaffs vei 58-68 og 49-75 - Boring av energibrønner
Tillatelse gitt.
Følg saken her: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201913052
Saksnr. 202107507: Tvetenveien 11 - Avklaringsfase før offentlig ettersyn - Detaljregulering - Boliger
Det foreslås å regulere for nye boliger i lavblokk/rekke på den langstrakte eiendommen og å bevare de
gamle fabrikkbygningene i nordvest.
Link til sak:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/showfile.asp?jno=2021160015&fileid=9943523
Saksnr. 202453286: Innspurten 9 - Bestilling av oppstartsmøte - Helsfyr Panorama
Planinitiativet innebærer å innpasse et bygg på maksimalt 42 meter i tillegg til eksisterende bygg på 56
meter. Dette tilsvarer en økning i BRA på 14300 m2 til totalt 28750 m2 og en samlet tomteutnyttelse på
1257 % BRA.
Link til sak: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202453286
Saksnr. 202210596: Strømsveien, Innspurten - E6 GSV - Ensjøveien - Detaljregulering
Statens vegvesen (SVV) ønsker å etablere sykkelveg med fortau og bytte ut dagens gang og
sykkelvegkulvert under Ensjøveien med ny og bredere kulvert for sykkelveg med fortau. Dessuten vil
bussholdeplass Helsfyr T bli utvidet med høyere kapasitet enn dagens løsning.
Link til sak: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202210596
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 3 990 000,- (Prisantydning)
kr 86 207,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 076 207,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 500,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 077 707,- (Totalpris inkl omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Tilrettelegging (Kr.14 900)
Tilstandsrapport (Kr.8 500)
Tinglysing sikringspant borettslag (Kr.500)
Visnings-/overtagelseshonorar pr. stk. x 3 (Kr.8 100)
Eierskiftegebyr forretningsfører (Kr.6 385)
Fakturagebyr (factoring) (Kr.2 890)
Foto (Kr.5 500)
Innhenting av informasjon fra forretningsfører (Kr.4 850)
Innhenting av offentlige opplysninger (Kr.3 500)
Innhenting av servitutter (per stk) (Kr.240)
Markedspakke (Kr.16 900)
Oppgjør (Kr.7 500)
Provisjon (forutsatt salgssum eksl f.gjeld: 4 100 000,-) (Kr.47 150)
Totalt kr. (Kr.126 915)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer92-24-0023
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSinsen og Rosenhoff Eiendomsmegling AS
EIE Sinsen
Org. nr: 922183201
Trondheimsveien 153-155
0570 Oslo
Tlf: 23 89 69 86
Ansvarlig meglerEiendomsmegler / Partner Vincent Mabuza
SaksbehandlereVincent Mabuza
EIE Sinsen
Eiendomsmegler / Partner
Mob: 94 30 30 95 / E-post: vima@eie.no