Bilde 1 av Karl Staaffs vei 49Bilde 2 av Karl Staaffs vei 49
Digital salgsoppgave
Karl Staaffs vei 49

0665 Oslo • Oslo kommune

Dette objektet er solgt!

Det gjøres oppmerksom på at tjenesten «Spør om boligen» er en betaversjon

Tjenesten er AI-drevet med OpenAI sin GPT-motor, og den kan derfor gi ufullstendige svar og gjøre feil.

Ved å velge å benytte tjenesten bekrefter du å være kjent med at dette er en betaversjon som er under utprøving, og at opplysningene som fremkommer ikke er tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.

Still et spørsmål og jeg skal forsøke å finne svaret for deg.

Du kan bruke et naturlig språk, og stille spørsmål som:

  • "Hvor mange soverom er det?"
  • "Er det noe i tilstandsrapporten jeg bør merke meg?"
  • "Hvordan er utsikten?"

Takk for tilbakemeldingen!

Det gjøres oppmerksom på at tjenesten «Spør om boligen» er AI-drevet med OpenAI sin GPT-motor, og den kan derfor gi ufullstendige svar og gjøre feil. Opplysningene som fremkommer ved bruk av denne tjenesten er ikke tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.
Prisantydning

Objektet er solgt!

Lys og gjennomgående 3-roms med solrik balkong | Varmtvann og fyring inkl. | Nytt bad kommer | God intern beliggenhet!
icon

Unngå doble renteutgifter

Vis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Borettslag
Antall soverom
2 soverom
Etasje
2
Internt bruksareal (BRA-i)
67 m²
Bruksareal (BRA)
73 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
6 m²
Balkong/Terrasse (TBA)
7 m²
Fellesutgifter
kr 4 827 / Mnd
Prisantydning
kr 3 990 000
Omkostninger
kr 1 500
Fellesgjeld
kr 86 207
Totalpris
kr 4 077 707
Fellesformue
kr 10 252
Byggeår
1956
Tomt
Eiet tomt 9915 m²
Oppdragsnummer
92240023
card-default

Vincent Mabuza

Eiendomsmegler / Partner
Les om Vincent
Prisantydningkr 3 990 000,-
Fellesgjeldkr 86 207,-
Pantattest kjøperkr 500,-
Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverkkr 500,-
Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverkkr 500,-
  
Totalpris kr 4 077 707
Eiendom
Karl Staaffs vei 49, 0665 Oslo, Etasje: 2

Matrikkel
Andelsnr. 107 Orgnr. 946802107 i Oslo kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Borettslag

Arealer
Totalt BRA 73 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 67 kvm
- BRA-b (innglasset balkong):
- BRA-e (eksternt bruksareal): 6 kvm

I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 7 kvm

Areal
Primærrom: 67 kvm, Bruksareal: 73 kvm, BRA-i: 67 kvm , BRA-e: 6 kvm , TBA: 7 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Antall soverom
2

Byggeår
1956

Tomt
Eiet tomt 9915 kvm

Prisantydning
3 990 000

Tilstandsrapport
Takstmann: Robert Wilhelmsen Takstdato:

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 86 207,- pr.
Andel fellesformue: kr. 10 252,- pr.

Totalpris inkl. fellesgjeld
kr 3 990 000,- (Prisantydning)
kr 86 207,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 076 207,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 500,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 077 707,- (Totalpris inkl omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 4 827,- pr. mnd.

Sikringsordning fellesgjeld
Borettslaget er ikke tilknyttet sikringsordning. For krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra lagsforholdet har borettslaget en lovbestemt panterett i andelen foran alle andre heftelser. Pantekravet er begrenset til en sum som svarer til to ganger folketrygdens grunnbeløp på tidspunktet tvangsdekning besluttes gjennomført.

Kommunale avgifter
Kommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.

Eier
Eirik Zachariassen Janecke Sofie Bjørnøy

Beskrivelse
Lys og gjennomgående 3-roms leilighet, beliggende sentralt og barnevennlig til på Ulven. I umiddelbar nærhet finnes fasiliteter som offentlig kommunikasjon, matbutikker, parkområder m.m

Leiligheten ligger i 2. etg. med en av borettslagets beste interne beliggenheter! Den består av; lys entré med plass til oppbevaring. Kjøkkenet er i en delvis åpen og sosial løsning med stuen, og har godt med skap- og benkeplass. Romslig stue med utgang til sydvendt balkong med nydelig utsikt - perfekt for varme sommerdager. To gode soverom og eldre bad. Det er vedtatt rehabilitering av våtrom i regi av brl. høsten 2024.
  
  • Nytt bad kommer
  • Solrik, sydvendt balkong
  • Vinduer og entrédør fra 2013
  • Oppussingsbehov
  • *Mulighet for leie av P-plass
  • Det følger med to kjellerboder på 2,9 og 3,4 m2 (BRA-e)
  • Sentral og tilbaketrukket beliggenhet på Ulven
  • Grønt utsyn og lite til ingen innsyn
  • Beliggende i rolig blindvei
  • Fyring og varmtvann inkludert i felleskostnadene (bergvarme)
  • Grønne og frodige fellesarealer
  • Kort vei til matbutikk og offentlig kommunikasjon

Parkering
Det er mulighet for leie av parkeringsplass. Disse tildeles etter ansiennitet, og følger ikke leiligheten ved salg. Det må betales administrasjonskostnader pt. kr.680 inkl. mva. til forretningsfører ved tildeling av plass.

For øvrig gratis parkering i gaten etter gjeldende bestemmelser.

Beliggenhet
Karl Staaffs vei - en hyggelig blindvei i grønne omgivelser. Her er det ingen gjennomgangstrafikk noe som gjør dette til et meget rolig og ikke minst et barnevennlig område. Borettslaget fremstår som et trygt borettslag som blant annet kan by på flotte fellesarealer med flere lekeplasser og sittegrupper. Et meget hyggelig bomiljø hvor du vil trives!

Boligen er beliggende i et spennende område i vekst. Dessuten er det heller ikke langt til Økernområdet som er under spennende utvikling. Det planlegges parker, restauranter, cafeer mm. Økern Portal åpnet høsten 2021 og er Oslos mest unike næringsbygg - et sted der næring og nærmiljø møtes.

Fantastiske tur- og treningsmuligheter:
Det er kort avstand til en rekke tur- og rekreasjonsmuligheter som egner seg både om sommer og vinter. For den aktive eller naturinteresserte kan området friste med få minutters gange til rekreasjonsmulighetene på Valle Hovin. Området har fine treningsmuligheter med blant annet treningssentre som Fitness Xpress på Valle, Sats Hasle og Studio Jobbsprek på Økern, samt et flott parkområde omkring Hovindammen. Valle Hovin tilbyr også en skøytebane på vinterstid. Ellers kan man ta seg en spasertur i turområdene oppover langs Alnaelva. Videre er det enkel tilgang fra leiligheten til vakre Østmarka, med utallige turmuligheter i herlig natur - sommer som vinter. Marka byr på et stort nettverk av turstier og sykkelveier samt ski- og lysløyper. Det oppfordres til turer til populære turområder som for eksempel Rustadsaga, Skullerudstua og idylliske Nøklevann.

Butikk- og servicetilbud:
Fra leiligheten er det kort avstand til det du trenger av matbutikker, treningsmuligheter og andre servicetilbud. Dagligdagse innkjøp gjøres enkelt i nærbutikkene Matkroken og Kiwi Ulven. Matkroken ligger i Karl Staaffs vei og holder også søndagsåpent. Du har også Meny Løren og en ny søndagsåpen Rema 1000 på Intility Arena. Av restauranter og kafeer på Ulven så er det verdt å nevne de populære stedene Mon An Asian Food og Wraps & Coffee.

Fyrstikktorget er kun en spasertur unna boligen med butikker, apotek, legekontor, serveringssteder m.m. For større innkjøp kan nærområdet friste med gode shoppingmuligheter på blant annet Bryn, Alnabru og Tveita Senter som har et godt utvalg av butikker og servicefasiliteter.

Offentlig kommunikasjon:
Den offentlig kommunikasjonen i området er svært god med flere busslinjer og flybuss i nærheten. Nærmeste busstopp er Ulvenkrysset med flere linjer og avganger, både dagtid og nattetid. Her er det også stoppested for flybussen til Gardermoen. Ulvenkrysset ligger kun et par minutter fra leiligheten og her går bussnr: 68, 76, 100, 110, 300, 375, 125E, 110E, 115E, 400, 400E og 470E. Det er i tillegg gangavstand til bussholdeplassene på Valle Hovin og Teisenkrysset. Det er ca. 1 minutt med buss til Helsfyr, ca. 10 minutter med buss til Oslo S, og ca. 8 minutter til Bjørvika.

T-bane på Helsfyr med ca. 7 minutters reisetid til sentrum. Helsfyr er forøvrig et knutepunkt med fire T-banelinjer, samt utallige busslinjer. Det går direktelinjer til Blindern og BI i Nydalen, samt at bussen stopper i nærheten av HIO.

Bebyggelse
Området består hovedsakelig av blokkbebyggelse.

Tomt
Eiet tomt, 9915 kvm
Opparbeidede felles grøntareal beplantet med trær, busker og øvrig beplantning. Lekeplass med sandkasser og lekeapparater. Asfalterte internveier, biloppstillingsplasser og adkomst til bebyggelsen.

Borettslaget fester tomten av Oslo Kommune i 90 år fra 01.01.1956. Festeavgiften reguleres hvert 10. år og ble sist regulert 1.1.2009. Megler har innhentet festekontrakt, ta kontakt for andre spørsmål.

Adkomst
Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger. Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startsted til den aktuelle boligen.

Skole/barnehage
Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.

Inneholder
Det totale bruksarealet fordeler seg som følger:

2 etasje:
BRA 73 m²
- BRA-i 67 m²: (Entré/gang, bad, soverom, stue og kjøkken.)
- BRA-e 6 m²: (kjellerbod)
- TBA 7 m²

Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.

Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport. Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Byggemåte
Fundamentert med støpt såle på antatt fast grunn. Betongkonstruksjon med innfelte fasader i trebindingsverk. Fasader med fasadeplater i stål. Saltak i treverk tekket med profilerte takplater. Snøfangere, renner, nedløp og beslag i stål. Vinduer og balkongdører med isolerglass og trekarmer. Felles trappegang med trapp i støpt terrazzo.

Styret innhentet i 2022 en tilstandsrapport over bygningsmassen og det er flere større prosjekter som må gjennomføres i borettslaget fremover, blant annet full våtromsrehabiltering, tak, balkongtak, ytterdører, lekeplasser. Det vil bli kalt inn til ekstraordinær generalforsamling i forbindelse med våtromsrehabiliteringen. Det anbefales at ingen setter i gang oppussing av bad. Alt arbeid er tiltenkt lånefinansiert og det må påregnes høyere fellesgjeld og felleskostnader fremover. For mer spørsmål ta kontakt med styret.

Det er viktig at interessenter setter seg grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de opplysninger som tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål. Informasjon om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport.

Følgende har fått tilstandsgrad 3 (TG-3) i tilstandsrapport:

Kjøkken - Oppsummering av avtrekk:
Manglende kjøkkenventilator gis TG-3 (ref. NS3600).
Anbefalte tiltak avtrekk
Montering av kjøkkenventilator.
Utbedringskostnader ventilasjon: Under 10 000

Våtrom: Bad/Vaskerom - Oppsummering av sanitærutstyr:
Baderomsinnredning gis TG-3 grunnet svelleskader.
Anbefalte tiltak sanitærutstyr
Utskifting av baderomsinnredning.
Utbedringskostnader sanitærutstyr: 10 000 - 50 000

Følgende har fått tilstandsgrad 2 (TG-2) i tilstandsrapport:

Øvrig: Gulv - Oppsummering:
Gulv i entré/gang preget av elde og slitasje. Oppgitte avvik gis TG-2.
TG-2 gis grunnet elde, slitasje og oppgitt avvik.
Eier opplyser at nytt gulv i stue/kjøkken er lagt i mai 2024 etter en lekkasje fra oppvaskmaskin. Arbeider
utført i regi av forsikringsselskap.
Anbefalte tiltak
Utskifting av gulv i entré/gang må påregnes.

Kjøkken - Oppsummering av overflater og innredning
Deler av kjøkkeninnredningen er fra byggeår. TG-2 gis grunnet elde og slitasje.
Utbedringskostnader overflater: Under 10 000

Balkong, terrasse, platting - Oppsummering:
Det er ikke registrert skader eller forhold med behov for tiltak. Rekkverket tilfredsstiller krav til høyde på oppføringstidspunktet, men er lavere enn dagens forskriftskrav på 100 cm. Ingen tiltak er påkrevd. Lavt rekkverk i henhold til dagens krav gis TG-2 (ref. NS3600).

Etasjeskille og gulv på grunn - Oppsummering: Etasjeskiller fremstår i normal forventet stand på bakgrunn av visuelle observasjoner og bruk av niveleringsutstyr. Det er ikke registrert forhold som tyder på svekkelser i konstruksjonen. Skjevheter og ujevnheter ble registrert. Lokalt avvik er målt opp til 12 mm. Totalt avvik er målt opp til 17 mm. Oppgitte skjevheter gis TG-2.

Avløpsrør - Oppsummering:
Undertegnede har ikke vurdert røranlegget av den grunn at det kreves spesielt utstyr og kompetanse. Det er ikke påvist noen stakeluke i boenheten. Staking kan utføres via sluk eller andre installasjoner med avløp. Kontrollen er avgrenset til innvendig i leiligheten og stopper ved sluket/etasjeskille. Innvendige avløpsrør fra byggeår har nådd en høy alder og gir økt risiko for skader. Avløpsrør gis TG-2 grunnet alder. Anbefalte tiltak
Avløpsanlegg bør pga. alder oppgraderes sammen med eventuelle oppgraderinger av våtrom/kjøkken.

Vannledninger - Oppsummering:
Undertegnede har ikke vurdert røranlegget av den grunn at det kreves spesielt utstyr og kompetanse. Kontrollen er avgrenset til innvendig i leiligheten og stopper ved veggjennomføringer. Kobberrør har nådd en høy alder og gir økt risiko for skader. Ingen lekkasjer ble avdekket ved befaringen. TG-2 gis grunnet alder.
Anbefalte tiltak
Vannrør bør pga. alder oppgraderes sammen med eventuelle oppgraderinger av våtrom/kjøkken

Elektrisk - Oppsummering:
Det elektriske anlegget er ikke vurdert da dette ligger utenfor takstmannens kompetansefelt. Dersom ytterligere gjennomgang av det elektriske anlegget ønskes, anbefales en eltakst. TG-2 gis grunnet manglende dokumentasjon på el-anlegget, samt manglende el-kontroll de siste 5 år
Anbefalte tiltak
Det anbefales en utvidet el-kontroll.

Vannbåren varme - Oppsummering:
Installasjonene er ikke vurdert av takstmann grunnet manglende kompetanse. Radiatorer og røropplegg gis TG-2 grunnet alder.

Våtrom: Bad/Vaskerom - Oppsummering av overflater:
Undertegnede har ikke vurdert røranlegget av den grunn at det kreves spesielt utstyr og kompetanse. Kontrollen er avgrenset til innvendig i leiligheten og stopper ved veggjennomføringer. Kobberrør har nådd en høy alder og gir økt risiko for skader. Ingen lekkasjer ble avdekket ved befaringen. TG-2 gis grunnet alder.
Anbefalte tiltak overflater
Fortsatt dusjing i lukket kabinett.

Oppsummering av membran, tettesjikt og sluk:
Synlig klemt membranløsning i sluk. Ingen avvik registreres på befaringsdagen. Tettesjikt gis TG-2 grunnet alder.
Anbefalte tiltak membran, tettesjikt og sluk
Baderommet er modent for rehabilitering. Fortsatt dusjing i lukket kabinett.
Oppsummering av ventilasjon:
TG-2 er satt pga. naturlig avtrekk selv om løsningen tilfredsstiller forskriften ved byggeåret.

Øvrig: Annet fast inventar - Oppsummering:
Inventar med normal elde og slitasje, alder tatt i betraktning. TG-2 gis grunnet elde og slitasje.

Øvrig: Innerdører - Oppsummering:
Innerdører med normal elde og slitasje, alder tatt i betraktning. TG-2 gis grunnet elde og slitasje. Anbefalte tiltak
Overflatebehandlinger.

Øvrig: Utvendig solavskjerming - Oppsummering:
Markise med værslitasje. TG-2 gis grunnet elde og slitasje.

Øvrig: Entredør - Oppsummering:
Entredør med bruksslitasje. TG-2 gis grunnet elde og slitasje.

Primærrom
Primærrom: 67 kvm
Følgende rom er inkludert i P-rom:

Bruksareal
Bruksareal: 73 kvm

Standard
Leiligheten har følgende standard:
Vegger: Malte glatte flater, malt strie og fliser.
Himling: Malte flater og downlights på bad.
Gulvflater: laminat, malt gulvbelegg og fliser. (Nytt gulv i stue/kjøkken ble lagt i mai 2024)

Entré:
Lys og innbydende entré med plass til oppbevaring av sko og yttertøy i innebygd skap, samt overskap. Finert entredør (B30/40db) med kikkehull og sikkerhetslås.

Stue:
Stuen oppleves som et lyst og hyggelig rom med god plass for sofaløsning med tilhørende møblement. Stuen og kjøkkenet er i en åpen løsning, og fremstår som et sosialt rom hvor det er god plass til sofagruppe og stort spisebord. Utgang til sydvendt balkong på ca. 7 m², med gode solforhold og ingen sjenerende innsyn. Balkongen har god plass til utemøbler, grill og planter - perfekt for varme sommerdager. Muligheter for innglassing om ønskelig.

Kjøkken:
Tidsriktig og praktisk kjøkkeninnredning med god benk- og lagringsplass. Kjøkkenet ligger i en delvis åpen og sosial løsning med stuen - perfekt for å varte opp gjester! Kjøkkenet har godt med skap- og benkeplass. Kjøkkeninnredningen utført med malte fronter, laminat benkeplate, oppvaskkum, kjøl/fryseskap, komfyr med keramisk platetopp og oppvaskmaskin. 2 fronter med glass. Deler av kjøkkeninnredning ble montert i 2009, mens resten er fra byggeår. Alle hvitevarer på kjøkkenet medfølger.

Bad:
Eldre, men praktisk bad med opplegg for vaskemaskin. Baderommet er innredet med toalett, opplegg for vaskemaskin, dusjkabinett i herdet glass, speilskap med integrert belysning, plassbygd veggskap med malt front, baderomsinnredning med malt glatt front og heldekkende servant. Det er vedtatt rehabilitering av våtrom i regi av brl. høsten 2024.

Styreleder opplyser at de vil begynne med rehabilitering av våtrom i Karl Staaffs vei 49, Oktober 2024. Det vil bli avholdt informasjonsmøte i August, hvor entreprenøren presenterer seg selv og informerer om prosjektets gang og fremdriftsplan.

Soverom:
Boligens hovedsoverom er holdt i moderne farger som står i stil med resten av leiligheten. Det er god plass til dobbeltseng og garderobeløsning. Soverommene vender ut mot rolige og stille områder, og ligger praktisk til i hver sin ende av boligen.

Soverom II
Soverom II er også av god størrelse, med plass til dobbeltseng og medfølgende garderobeløsning. Rommet egner seg ypperlig som gjesterom, kontor eller barnerom.

For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest datert 19.11.1996: Gjelder 51 (blokknr 3) Rehab inngangsparti og 7 nye balkonger.
Det foreligger ferdigattest datert 10.01.1986: Gjelder Karl Staaffs vei 49 - 51 - Kvartal 2 - Blokk 3 - Fasadeforandring med mer.
Det foreligger ferdigattest datert 02.11.1984: Gjelder utskiftning av vinduer.
Karl Staaffs vei 49-51 (blokk 3) - Boligblokk - Arkivkort (attestert) - 1960.

Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.

Oppvarming
Leiligheten blir oppvarmet med radiatoranlegg. Nylig tilknyttet eget bergvarmeanlegg(2019/ 2020). Varmtvann og fyring er inkludert i felleskostnadene.

Fyring og varmtvann er inkludert i felleskostnadene. Under rehabilitering av sanitæranlegg vil det klargjøres for måling av varmtvannsforbruk. Så på sikt kan det tenkes at boligselskapet vil ta betalt for faktisk forbruk. Som vil treffe mer rettferdig

Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter E

Eiendomsskatt
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg imellom.

Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 4 827,- pr.mnd. Inkluderer: Varmtvann/fyring, kommunale avgifter, festeavgift, GlobalConnect, felles bygningsforsikring, trappevask, honorarer, div. drift og vedlikehold.

Verken kabel-TV eller internett er inkludert i fellesutgiftene. Boligen er tilknyttet GlobalConnect hvor beboere fritt velge om de ønsker TV fra Allente, RiksTV eller andre tilbydere, de har også friheten til å velge mellom 10/10, 100/100 eller 1000/1000mbit hastighet for internett.

Styreleder opplyser om at det ble foretatt en økning på 16% i fellesutgifter fra 1. april. Videre forventes det å måtte øke fellesutgiftene 1. januar 2025 med ytterligere 15% som følge av sanitærprosjektet og generell prisstigning.

Faste løpende kostnader
Kjøper/ny eier må etter overtakelse dekke bl.a. egne felleskostnader, eget strømforbruk, innboforsikring samt andre valgfrie tilleggstjenester. Dette kan/vil variere fra inngåtte avtaler og forbruk.

Spesifikasjon av fellesgjeld
Lånenr.: OBBK01-98207379719
Lånetype: Annuitetslån
Type rente: Flytende
Rentesats: 5.84%
Restsaldo: 3.291.667,-
Andelens restsaldo: 9.825,-
Restløpetid: 20 år 2 mnd.
Term pr år: 12
Kapitalkostnader:140,-

Lånenr.: OBBK02-98207846910
Lånetype: Annuitetslån
Type rente: Flytende
Rentesats: 5,84%
Restsaldo: 10.397.209,-
Andelens restsaldo: 62.626,-
Restløpetid: 25 år 11 mnd.
Term pr år: 12
Kapitalkostnader: 392,-

Lånenr.: OBOS01-98208206206
Lånetype: Annuitetslån
Type rente: Flytende
Rentesats: 5,79%
Restsaldo: 866.440,-
Andelens restsaldo: 5.219,-
Restløpetid: 29 år 9 mnd.
Term pr år: 12
Kapitalkostnader: 31,-

Festetomt utgjør 23 606 kr av gjeld.

Vi gjør oppmerksom på at vi kan ha mottatt varsel om renteendring eller nye lån som ikke er iverksatt pr dags dato.

Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Årsregnskap
KOMMENTARER TIL ÅRSREGNSKAPET FOR 2023
Styret mener at årsregnskapet gir et riktig bilde av borettslagets eiendeler og gjeld, finansielle stilling og resultat. Informasjon om borettslagets forventede økonomiske utvikling er omtalt i årsrapportens punkt om budsjett for 2024.

Forutsetningen om fortsatt drift er til stede, og årsregnskapet for 2023 er satt opp under denne forutsetning.

Vesentlig avvik
Driftsinntektene er kr 8 828 011,- og er mer grunnet mer innkrevd i felleskostnader
Driftskostnadene er kr 7 769 314,- og er lavere enn budsjett grunnet mindre brukt i drift og vedlikehold
Finanskostnader er kr 702 899,-

Resultat
Årets resultat kr 370 577,- vises i resultatregnskapet og foreslås ført mot egenkapital. Avdrag på langsiktig gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til.

Disponible midler
Borettslagets disponible midler (omløpsmidler fratrukket kortsikt gjeld) viser borettslagets likviditet. De disponible midlene bør til enhver tid være positive, som en del av forutsetningene for videre drift.

KOMMENTARER TIL BUDSJETT FOR 2024
Til orientering for generalforsamlingen legger styret fram budsjettet for 2024. Tallene er vist i kolonnen til høyre i resultatregnskapet.

Større vedlikehold
I posten drift og vedlikehold er det beregnet kr 52 658 566 til større vedlikehold som omfatter rehabilitering av sanitæranlegg og våtrom, rens av ventilasjonssjakter og installering av bevegelsesstyrt LED-belysning i alle oppganger og kjellere.

Kommunale avgifter i Oslo kommune
Oslo Kommune har i sitt budsjettforslag for 2024 lagt til grunn en økning på 8 % for renovasjon, 20,3 % for vann- og avløp og 145 % for feiegebyret. Eiendomsskatten følger egne satser.

Energikostnader
Energikostnadene har hatt en betydelig økning det siste året. Vi forventer at energiprisene vil holde seg høye også i 2024, men antar at strømstøtten videreføres og at mange har fått et mer bevisst forhold til energiforbruk og energisparing. Vi antar dermed at energikostnadene vil ligge på omtrent samme kostnadsnivå som i 2023.

Forsikring
Premieendringen er en følge av indeksjustering på bygninger på 5,2 % fra 1. januar, samt forsikringsselskapets individuelle prisjustering basert på skadehistorikken i Helsfyr Borettslag.

Lån
Helsfyr Borettslag har lån i OBOS-banken.
For opplysninger om opprinnelig lånebeløp og restsaldo henvises til note 17 i regnskapet.

Felleskostnader
I budsjettet har styret tatt hensyn til ovennevnte, samt øvrige prisendringer knyttet til produkter og tjenester borettslaget anskaffer. Dette danner grunnlaget for foreløpig fastsettelse av felleskostnader for 2024.

Budsjettet er basert på 16 % økning av felleskostnadene fra 01.04.2024.

For øvrig vises til de enkelte tallene i budsjettet.

Forsikring med polisenummer
Tryg Forsikring Polisenummer: 6647897.

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022: Som primærbolig Kr. 1 029 596,- Som sekundærbolig Kr. 3 912 464,-

Borettslag
Borettslag: Helsfyr Borettslag, Orgnr: 946802107
* Borettslaget består av 168 andelsleiligheter.
* Ny eier blir fakturert direkte for skilt til postkasse og ringetablå. Skiltene koster kr 250,- + samkostnad. kr 94,-.

Forretningsfører
Obos Eiendomsforvaltning AS

Styregodkjenning
Kjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn. Kun fysiske personer kan være andelseiere, og ingen kan eie mer enn én andel.

Forkjøpsrett
Det foreligger ikke forkjøpsrett i borettslaget.

Tekniske installasjoner
TV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.

Dyrehold
Det er tillatt med husdyr i borettslaget, men skal foregå på en slik måte som ikke er til sjenanse eller ulempe for andre beboere.

Diverse
Styret planlegger fremover flere større prosjekter, røropplegg/bad, tak, balkongtak, ytterdører, el-bil og lekeplasser. Arbeidet er tiltenkt lånefinansiert. Etter samtale med styreleder er det avsatt kr 50.000.000,- til større vedlikehold. Vi har ikke mottatt noe konkret kostnad for hver andel. Det er forventet at fellesgjeld og felleskostnader vil øke per leilighet i borettslaget. Styreleder opplyser om at det ble foretatt en økning på 16% som tredde i kraft fra 1. april. Videre forventes det å måtte øke fellesutgiftene 1. januar 2025 med ytterligere 15% som følge av sanitærprosjektet og generell prisstigning.

Sluk og rørsytem er opprinnelig fra slutten av 1950-årene. På grunn av elde vil alle sluk og soilrør måtte skiftes ut etterhvert. Det ble bestilt en vedlikeholdsplan av OBOS prosjekt i mai 2022, som ble levert samme året. Intensjonen med vedlikeholdsplanen var å ha ett verktøy for å kunne planlegge budsjettere langsiktig behov for vedlikehold av bygningsmassen. Her ble det funnet frem at sanitæranlegget bør prioriteres da sluk og rørsystem er opprinnelig fra byggeår. Det har underveis blitt dekket om lag 50 registrerte vannskader, hvorav 20 av disse skadene er rapport inn de siste 5 årene som viser en tydelig trend.

Styret som Byggherre har derfor engasjert OBOS prosjekt til å bistå i prosjektet. De har nå forberedt tilbudsbeskrivelse, invert og avholdt befaringer, sammenstilt og vurdert samtlige tilbud. Tilbudskonkurransen ble avhold i første kvartal 2023 hvor fire totale entreprenørskap gav tilbud på jobben. Styret sammen med OBOS Prosjekt avholdt oppklarende møter med Tore Orvei og Sans bygg. Oppdaterte tilbud og oppklaringer ble mottatt av begge entreprenørene uke 36 i 2023. Styret har nærmere vurdert begge de oppdaterte tilbudene.

Utskiftning av sanitæranlegget og rehabilitering av våtrom anses som kritiske forhold og faller under styrets vedlikeholdsplikt. Derfor ønsker styret en bred enighet med beboerne da et slikt omfang og inngrip vil påvirke hverdagen til beboerne. Det er flere av beboerne som har nyoppussede bad. Om arbeidet er tilstrekkelig dokumentert og utført i så måte at det kan kobles opp mot felles anlegg, kan det være muligheter for at det kan bevares. Dette må vurderes nærmere og konkluderes av kontrahert total entreprenør for hvert enkelt bad.

Styreleder opplyser at de vil begynne med rehabilitering av våtrom i Karl Staaffs vei 49, Oktober 2024. Det vil bli avholdt informasjonsmøte i August, hvor entreprenøren presenterer seg selv og informerer om prosjektets gang og fremdriftsplan. Prosjektgjennomføringen forutsetter at beboerne skal kunne bo hjemme. Det vil etableres egne dusj og toalettfasiliteter for å ivareta behovet for sanitærfasiliteter. Beboer må regne med å dekke til og rydde plass i arbeidsområdets både i egen leilighet og fellesområder. Normal vil gjennomføringen i leiligheten ta 4-5 uker fra oppstarter til baderommet er funksjonsklart. Mindre justeringer i innhold og omfang må påberegnes frem mot endelig gjennomføring.

Grunnpakken for bad er følgende beregnet:
50.000.000,- totalt for hele borettslaget.
Grunnpakke = inkl. wc, utvalg av flis, tilrette for vaskemaskin, stikk for vaskemaskin.
Det vil være muligheter å benytte seg av tilleggspakker. Disse tilleggspakkene vil være valg av fliser, baderomsinnredning og diverse.

Lånerammen godkjennes og styret har mottatt fullmakt til å fortsette rehabiliteringsprosjektet av sanitæranlegg og våtrom inkludert grunnpakken.

Det anbefales at ingen setter i gang oppussing av bad da borettslaget jobber med prosjektering av våtromsrehabilitering. 2024 oppstart , planlagt å bli ferdig i 2024/2025. Forsinkelser kan oppstå.

Annet
Større vedlikehold og rehabilitering:
2023: Installasjon av nye søppelbrønner for kvartal.
Etablering av ladeinfrastruktur til 52 parkeringsplasser - Levert av Elaway og MF Engineering. Signert eksklusiv driftsavtale med Elaway.
2022: Etablering av infrastruktur for fiberinternett til alle boliger -
2022: Beskjæring av trær og planting av nye trær
2020: Etablering av energibrønner og oppgradering av sentralvarmeanlegg
2014: Utskifting av balkongdører og vinduer
2010 - 2011: Nye avfallsbrønner - Leverandør av avfallsbrønnene var BM Prosjekt AS. Kostnad ca. kr 545 000. Arbeid med asfaltering osv. rundt avfallsbrønnene hadde en kostnad på ca. 225 000.
2009: Vaskerier, setningsskade og p-plasser - Rehabilitering av vaskerier i KS 62 og 73. Rehabilitering av setningsskade i KS 64 og 66. Økt antall p-plasser med 13.
2006 - 2007: Oppgradering boder og kjellere.
2005 - 2006: Elektrisk fellesanlegg og lekeplasser - Utbedring av elektrisk fellesanlegg, utskifting av stigeledninger, og utskifting av alt elektrisk i den enkeltes leilighet. Utbedring av lekeplasser i kvartal 2 og 7 iht. gjeldende regler.
2004: Nye beboermapper laget til nye eiere.
2003: Utvendig mur og brannslukningsutstyr - Vedlikehold utvendig mur. Nytt brannslukningsutstyr delt ut til alle andelseierne.
2002: Avløpssystem - Høytrykk-spyling av hele avløpssystemet, med rengjøring av baderomssluk og behandling med Poly-
Seal gummiasfalt for å unngå at vann trekker inn i dekket over slukkanten og videre til underliggende leilighet. Tilstandsrapporten avslører et rørsystem som er i god stand, men med mye rust i bunnledningene. Opp til 5 års garanti på arbeidet.
2001: Parkeringsplasser og postkasser - Ferdigstillelse av parkeringsplasser bak KS 73-75. (78 faste plasser til utleie, 21
gjesteparkeringsplasser). Nytt postkasseanlegg.
2000: Nye undersentraler til fjernvarmeanlegg.
1999: Nye kabler for tv/data inn i hver leil.
1997 - 1998: Nytt uteareal.
1995 - 1997: Nye balkonger.

Styrets arbeid
I tillegg til kontinuerlig dialog mellom styremedlemmene om daglig drift og forvaltning, ble
det i 2023 ble det avholdt seks styremøter. Noen av vedtakene fra møtene var:
  •  Å forprosjektere rehabilitering av tak, og budsjettere for det i 2024.
  • Elaway ble valgt som tilbyder av ladeinfrastruktur og drift av anlegget.
  • Budsjettere for ekstern kontroll av lekeplasser i 2024.
  • Det ble vedtatt å ta i bruk vedlikehold og bærekraftsmodulen på Styrerommet.

I 2023 fikk styret etablert nye søppelbrønner for kvart 7 ved Karl Staaffs vei 58. De gamle brønnene ble fjernet, og fylt igjen, og området ble asfaltert.

Det ble etablert ladeinfrastruktur for 52 av borettslagets parkeringsplasser, hvorav fire nye parkeringsplasser ble lagt til hvor de forrige søppelbrønnene var.

Alle trær i borettslaget ble beskjært, og nye trær ble plantet.

Flere runder med befaringer ble avholdt med OBOS Prosjekt for å forberede prosjektbeskrivelse for rehabilitering av sanitæranlegg. Det ble også avholdt befaringer med aktuelle totalentreprenører for prosjektet. Tilbud ble vurdert, entreprenører ble invitert til oppklarende møter, hvor reviderte tilbud igjen ble nøye vurdert.

Befaring med Statnett for Ulven Trafostasjon.

Det ble kjøpt inn nye tørketromler for vaskeriene i Karl Staaffs vei 53 og 63.

Det ble gjort lokale utbedringer på tak. Som lekke tetninger rundt takvindu i Karl Staaffs vei 65 og -67 og løs takplate i Karl Staaffs vei 71
.
Styreleder har rykket ut til flere varslinger om vannlekkasjer som har vist seg å være tilfeller av dårlig ventilasjon, høy luftfuktighet og dugg på kalde overflater.

Styret har og fulgt opp fem skadesaker som følge av vannlekkasjer.

Forberedelser for sanitærprosjektet
  • Avholdt befaringer med OBOS Prosjekt
  • Forberedelse av prosjektbeskrivelse / invitasjon til anbudskonkurranse
  • Avholdt befaringer for totalentreprenørene
  • Det ble avholdt informasjonsmøte 31. August
  • Vurdering av tilbud, forberedelse av kommentarer og spørsmål.
  • Oppklarende møter med tre aktuelle totalentreprenører
  • Vurdering av reviderte tilbud, forberedelse av kommentarer og spørsmål.
  • Styret deltok i kontraktsmøte med Obos Prosjekt og Totalentreprenør
  • Forberedelser til ekstraordinært årsmøte i januar 2024

Endringer i avtaler
  • Etter en krevende sommer hvor ProEiendom var rammet av sykdom og underbemanning gikk borettslaget over til Maximum Service for vaktmestertjenester.
  • Borettslaget har inngått avtale med Ren Service for renhold av trappeoppganger, kjellere og vaskerier.

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
På eiendommen er det tinglyst erklæringer/avtaler som for eksempel rett for kommunen til å anlegge vann- og kloakkledninger inkludert reparasjon av disse, bestemmelser om bebyggelsen, gjerder, vei og adkomstrettigheter. Disse erklæringene/avtalene følger eiendommen ved salg og kan ikke slettes. Vennligst ta kontakt med megler for nærmere spesifikasjon av disse.

Servitutter i grunn:

1965/3945-11/105  Bestemmelse om veg  
22.03.1965 
Bestemmelse om gjerde
Bestemmelse om vann/kloakkledning
Bestemmelse om adkomstrett
Med flere bestemmelser
Gjelder denne registerenheten med flere

1965/3945-15/105  Festekontrakt - vilkår  
22.03.1965 
ÅRLIG AVGIFT NOK 2,578
BEST. OM VARIGHET
PANT FOR FORFALT FESTEAVGIFT
BESTEMMELSER OM REGULERING AV LEIEN
BESTEMMELSER OM OVERDRAGELSE AV KONTRAKTEN
BESTEMMELSER OM FORKJØPSRETT

Utleie
Iht. brl. § 5-4 (2) har andelseieren mulighet til korttidsutleie i opptil 30 dager i løpet av året. Andelseier kan ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Andelseier kan overlate boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf. borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det. Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved spørsmål.

Vei/vann/kloakk
Vei: offentlig.
Vann: offentlig.
Avløp: offentlig.

Eierseksjonssameiet er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.

Regulering
Eiendommen er regulert til byggeområde for boliger iht. reguleringsplan S-493, datert 18.9.1953.

Området er i utvikling og større prosjekter må påregnes.
På Ulven bygger OBOS bygger OBOS mange nye leiligheter. Se https://www.obos.no/ny-bolig/nye-nabolag/ulven/ for mer informasjon. Mange av leilighetene er allerede nyoppførte.

Ihht. hjemmesiden til Statens Vegvesen foreligger det et prosjekt på E6 Oslo Øst, som blant annet involverer Teisenkrysset og Ulvensplitten. Grunnet den politiske uenigheten rundt prosjektets omfang ble prosjektet satt på vent høsten 2020. Oslo kommune ønsker ikke prosjektet slik det nå er foreslått. Regjeringen har gitt tydelige signaler om reduksjon i de økonomiske rammene til vegbygging framover, og vil derfor blant annet utsette revisjonen av Nasjonal transportplan (NTP). I mars 2023 leverte Statens vegvesen sitt forslag til porteføljeprioritering som innspill til NTP. E6 Oslo øst var ikke blant de foreslåtte prosjektene på denne listen. Regjeringens forslag til Nasjonal transportplan 2025-2036 legges fram våren 2024, og behandles i Stortinget sommeren 2024. Se blant annet https://www.vegvesen.no/Europaveg/e6osloost for nærmere informasjon. Til orientering har det tidligere vært snakk om at Gullhaug borettslag (Karl Staaffs vei 70-82 partall), skal rives ifbm. med oppgraderingen av E6.

Pågående byggesaker:
Saksnr. 201517538: Karl Staffs vei 74 - Montering av stolheis
Tillatelse gitt.
Følg saken her: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201517538

Saksnr. 201913052: Karl Staaffs vei 58-68 og 49-75 - Boring av energibrønner
Tillatelse gitt.
Følg saken her: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201913052

Saksnr. 202107507: Tvetenveien 11 - Avklaringsfase før offentlig ettersyn - Detaljregulering - Boliger
Det foreslås å regulere for nye boliger i lavblokk/rekke på den langstrakte eiendommen og å bevare de gamle fabrikkbygningene i nordvest.
Link til sak: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/showfile.asp?jno=2021160015&fileid=9943523

Saksnr. 202453286: Innspurten 9 - Bestilling av oppstartsmøte - Helsfyr Panorama
Planinitiativet innebærer å innpasse et bygg på maksimalt 42 meter i tillegg til eksisterende bygg på 56 meter. Dette tilsvarer en økning i BRA på 14300 m2 til totalt 28750 m2 og en samlet tomteutnyttelse på 1257 % BRA.
Link til sak: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202453286

Saksnr. 202210596: Strømsveien, Innspurten - E6 GSV - Ensjøveien - Detaljregulering
Statens vegvesen (SVV) ønsker å etablere sykkelveg med fortau og bytte ut dagens gang og sykkelvegkulvert under Ensjøveien med ny og bredere kulvert for sykkelveg med fortau. Dessuten vil bussholdeplass Helsfyr T bli utvidet med høyere kapasitet enn dagens løsning.
Link til sak: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202210596

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 3 990 000,- (Prisantydning)
kr 86 207,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 076 207,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 500,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 077 707,- (Totalpris inkl omkostninger)

Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

Tilrettelegging (Kr.14 900)
Tilstandsrapport (Kr.8 500)
Tinglysing sikringspant borettslag (Kr.500)
Visnings-/overtagelseshonorar pr. stk. x 3 (Kr.8 100)
Eierskiftegebyr forretningsfører (Kr.6 385)
Fakturagebyr (factoring) (Kr.2 890)
Foto (Kr.5 500)
Innhenting av informasjon fra forretningsfører (Kr.4 850)
Innhenting av offentlige opplysninger (Kr.3 500)
Innhenting av servitutter (per stk) (Kr.240)
Markedspakke (Kr.16 900)
Oppgjør (Kr.7 500)
Provisjon (forutsatt salgssum eksl f.gjeld: 4 100 000,-) (Kr.47 150)
Totalt kr. (Kr.126 915)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
92-24-0023

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Generelle bestemmelser Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.

En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.

På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).

Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
Sinsen og Rosenhoff Eiendomsmegling AS
EIE Sinsen
Org. nr: 922183201
Trondheimsveien 153-155
0570 Oslo
Tlf: 23 89 69 86

Ansvarlig megler
Eiendomsmegler / Partner Vincent Mabuza

Saksbehandlere
Vincent Mabuza
EIE Sinsen
Eiendomsmegler / Partner
Mob: 94 30 30 95 / E-post: vima@eie.no


Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.

Vennligst ta kontakt med megler om budgivningen.

Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Karl Staaffs vei 49
For mer om objektet
Karl Staaffs vei 49

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: