Bilde 1 av Mor Go'hjertas vei 23Bilde 2 av Mor Go'hjertas vei 23
Digital salgsoppgave
Mor Go'hjertas vei 23

0469 Oslo • Oslo kommune

Dette objektet er solgt!

Vi gjør oppmerksom på at denne tjenesten kan gjøre feil

Tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger.

Ved å velge å benytte tjenesten bekrefter du å være kjent med dette, og at opplysningene som fremkommer ikke er tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.

Aia Eie profilbildeHei! Jeg er AIA, vår virtuelle meglerassistent ✨

Spør meg om det du lurer på, og jeg skal forsøke å finne svarene for deg.

Du kan bruke et naturlig språk, og stille spørsmål som:

  • "Hvordan er utsikten?"
  • "Er det noe i tilstandsrapporten jeg bør merke meg?"

Takk for tilbakemeldingen!

Det gjøres oppmerksom på at tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger. Opplysningene som fremkommer ved bruk av denne tjenesten er ikke tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.
Prisantydning

Objektet er solgt!

Nydelig 2-roms beliggende i idylliske, frodige omgivelser - Privat terrasse 23 kvm og plen - Alt* inkl i felleskostnader
Vis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Borettslag
Eierseksjon
6
Antall soverom
1 soverom
Etasje
1
Internt bruksareal (BRA-i)
32 m²
Bruksareal (BRA)
35 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
3 m²
Balkong/Terrasse (TBA)
23 m²
Fellesutgifter
kr 5 173 / Mnd
Prisantydning
kr 4 080 000
Omkostninger
kr 10 950
Fellesgjeld
kr 7 000
Totalpris
kr 4 097 950
Fellesformue
kr 16
Byggeår
1948
Tomt
Eiet tomt 2613 m²
Oppdragsnummer
15240269
Prisantydningkr 4 080 000,-
Fellesgjeldkr 7 000,-
Boligkjøperpakke (valgfritt)kr 9 950,-
Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverkkr 500,-
Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverkkr 500,-
  
Totalpris kr 4 097 950
Eiendom
Mor Go'hjertas vei 23, 0469 OSLO, Etasje: 1

Matrikkel
Andelsnr. 6 Orgnr. 988891452 i Oslo kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Borettslag

Arealer
Totalt BRA 35 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 32 kvm

Følgende rom inngår i innvendig bruksareal: Entré, åpen stue-kjøkkenløsning, baderom og soverom.

- BRA-e (eksternt bruksareal): 3 kvm

I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 23 kvm

Areal
Primærrom: 32 kvm, Bruksareal: 35 kvm, BRA-i: 32 kvm , BRA-e: 3 kvm , TBA: 23 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Antall soverom
1

Byggeår
1948

Tomt
Eiet tomt 2613 kvm

Prisantydning
4 080 000

Tilstandsrapport
Tilstandsrapporten er avholdt av Glenn-Erik Larsen datert 27.10.2024.

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 7 000,- pr. 01.10.2024
Andel fellesformue: kr. 16,65,- pr. 31.12.2023

Det er planlagt utskifting av vinduer i borettslaget, samt oppgradering av belysning og nye sykkelstativer innvendig og utvendig. Planlagte prosjekter vil finansieres med lånopptak og fellesgjelden vil dermed øke, hvilket vil gjenspeile seg i økte felleskostnader. Lånet vil sannsynligvis bli opprettet med IN-ordning slik at det vil være anledning å innfri fellesgjelden hvis ønskelig.

Totalpris inkl. fellesgjeld
kr 4 080 000,- (Prisantydning)
kr 7 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 087 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 000,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 088 000,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 097 950,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 5 173,- pr. mnd.

Felleskostnad inkluderer
Strøm, oppvarming, varmtvann, kabel-TV og internett, vaktmestertjenester, drift og vedlikehold, kommunale avgifter og felles bygningsforsikring.

Totale felleskostnader pr. mnd er på kr 5.173,– og fordelt på følgende måte:
- Felleskostnader 4.620,-
- Kabel-tv 553,-

Det er planlagt utskifting av vinduer i borettslaget, samt oppgradering av belysning og nye sykkelstativer innvendig og utvendig. Planlagte prosjekter vil finansieres med lånopptak og fellesgjelden vil dermed øke, hvilket vil gjenspeile seg i økte felleskostnader. Lånet vil sannsynligvis bli opprettet med IN-ordning slik at det vil være anledning å innfri fellesgjelden hvis ønskelig.

Sikringsordning fellesgjeld
Borettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader.

Kommunale avgifter
Kommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.

Eier
Snorre Vestre Buvik

Parkering
Det er mulig å leie parkeringsplass av borettslaget etter venteliste for kr. 450,- pr mnd. Det påløper et administrasjonsgebyr fra Obos pålydende kr. 825,- ved tildeling av plass. Borettslaget disponerer 8 parkeringsplasser.

Det er også beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt- også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering. Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene:
- Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5 950 kroner for ett år.
- Motorsykkel og moped: 2 975 kroner for ett år.
- El-bil : 2 000 kroner for ett år.
- El-motorsykkel og el-moped: 1 000 kroner for ett år.
 
Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon
se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-ogparkering/parkering/beboerparkering/.

Beliggenhet
Med Sagene og Bjølsen som utgangspunkt har en alt innen rekkevidde, om det er særegne og koselige butikker, restauranter, marka, trenings- eller kulturtilbud som frister; her er mulighetene mange!

Restauranter som Sagene Lunsjbar, Tiffany's, Sagene Samfunnshus, Villa Paradiso og Mat og Mer har alle sin egen unike atmosfære. Jungel Pizza har også fått plass rett ved Sagene kirke, og er et pizzeria basert på tradisjonen fra New York. I tillegg finner du flere kaffebarer og andre små utsalgssteder. Mjøl bakeri og Norð Bjølsen Bakeri fortjener å trekkes frem som flotte eksempler på godt gammeldags håndverk og ekte service. Sentralt i Arendalsgata finner du Sagene Torg, som byr på et bredt utvalg av blant annet frukt og grønnsaker, samt en spennende ferskvaredisk. Torget blir flittig brukt av beboere i nærområdet og er absolutt verdt et besøk.

Sagene har også et unikt og hyggelig møtested, Mysterud Bar. Valget av navnet på baren er langt fra tilfeldig, da lokalene i en årrekke har vært en særpreget jernvarebutikk drevet av tre generasjoner ved samme navn. Drømmen om en lokal bar i nærmiljøet ble realisert av fem lokale Sagene-gutter, som selv handlet kruttlapper, cowboy- og indianerfigurer på Mysterud da de var små. Baren har et godt utvalg av lokale øltyper fra Oslo-bryggeriene, i tillegg til ulike viner og klassiske cocktails på drinklisten.

En kort spasertur i fine omgivelser langs Akerselva og du ender opp på Grünerløkka eller i Nydalen. I tillegg til flotte grøntområder samt tur- og rekreasjonsmuligheter langs elva, tilbyr området Myraløkka, Bjølsenparken, Geitmyra skolehager og Voldsløkka Idrettsanlegg - sistnevnte med volleyballbaner, skatepark, fotballbaner og joggeløyper. Ikke minst kjøres det opp skispor på Voldsløkka idrettsanlegg vinterstid.

Utdanningsinstitusjoner som BI Nydalen, Blindern - Universitetet i Oslo, OsloMet, Tannlegehøyskolen, Veterinærhøyskolen, Lovisenberg Diakonale Høgskole og Arkitekthøyskolen er alle i nærheten.

Av treningstilbud finner du SATS på Sagene og Myrens Sportssenter på Torshov. Hos Myrens har man tilgang til selve treningssenteret og Oslo Squash, men også til landets råeste klatresenter.

Det er flere barnehager i nærområdet: Badebakken barnehage (beliggende i sameiet), Mor Go'hjertas barnehage, Montessoribarnehagen Solsikken Maristova, Margarinfabrikken barnehage, Fernanda FUS barnehage og Lillohøyden FUS barnehage.

Adressen sokner til Bjølsen barneskole. I Oslo kommune tilhører man en ungdomsskole basert på hvilken barneskole man har hatt nærskolerett ved. Går barnet på Bjølsen skole, vil barnet tilhøre Voldsløkka ungdomsskole.

Bebyggelse
Det er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.


Tomt
Eiet tomt, 2613 kvm


Adkomst
Se vedlagte kart. Det vil bli satt opp visningsskilt ved fellesvisninger.

Offentlig kommunikasjon
Bydelen er et kollektivt knutepunkt med buss nr. 20 (Galgeberg/Skøyen), 37 (Nydalen/Helsfyr), 54 (Kjelsås/Kværnerbyen) eller 34 (Ekeberg/Tåsen). Fra Sandaker/Torshov går det trikk, samt T-bane fra Nydalen eller Storo Stasjon. I tillegg går Flybussen til Gardermoen fra Arendalsgata, Torshov og Torshovparken.


Inneholder
Bygget ble modernisert og omgjort til leiligheter i 2006, og leiligheten har en derfor en gjennomgående pen og velholdt standard. Det er lyst tregulv og overflater er malt i delikate fargetoner.

Entrè
Selve entréen er lys og romslig, og det er god plass til oppheng av klær og plassering av sko i medfølgende skyvedørsgarderobe.

Kjøkken og stue
Selve kjøkkenet er innbydende, med god skap- og benkeplass. Det er integrerte hvitevarer som stekeovn, koketopp, ventilator tilkoblet avtrekkssystem, oppvaskmaskin og integrert kjøleskap under benkeplate. Det er fryser i kjøkkenøyen som er en god venn i en praktisk hverdag. Alle hvitevarer medfølger leiligheten. Kjøkkenøya kommer godt med på alle måter; her får du ekstra oppbevaring, benkeplass og spiseplass med barstoler. Styret har blitt gjort oppmerksomme på at det er montert feil ventilatorhetter til avtrekkssystemet i borettslaget. Styret venter på rapport som skal utarbeides av Din Ventilasjon AS. Det blir deretter tatt en avgjørelse om eventuelle tiltak.

Det ville være unaturlig å snakke om kjøkkenet uten å også beskrive stuen, for disse to rommene henger sammen. De store vindusflatene slipper inn godt med dagslys i stuen, og den gode takhøyden på ca. 2,59 meter gir en luftig følelse. De dype vinduskarmene er helt ypperlige å innrede. Det er verdt å nevne at vindu og balkongdør i stuen er fra 2017. I stuen er det god plass til en hyggelig sofagruppe, salongbord og tv-benk. Fra stuen er det utgang til den herlige terrassen.

Terrasse
Både vår, sommer og høst får leiligheten et ekstra oppholdsrom på ca. 23 m². Terrassen er østvendt, og har dermed gode solforhold fra ca. 08:00 til 17:00 på sommeren: Perfekt for sene sommerkvelder med noe godt i glasset, og selvsagt en ypperlig samleplass for vennegjengen. Her har du plass til å innrede med både spisebord og en god lounge. Det er hyggelig utsyn mot grønne omgivelser med parklivet ved Akersleva. Det er tillatt å bruke elektrisk- eller gassgrill.

Soverom
Selve soverommet er innredet med seng, nattbord og veggskap. Dersom det er ønskelig med ytterligere oppbevaring er det plass til garderobeskap. Rommet er delt av fra stuen med en praktisk og plassbesparende skyvedør i frostet glass. Dette gir mye naturlig lysinnslipp i leiligheten.

Vinduet på soverommet er av eldre standard, 1987, og det er vedtatt at vinduet skal skiftes ut i regi av borettslaget. Se punkt om "Borettslag" for mer info.

Soverommet har noe mindre areal enn anbefalt størrelse for rom til varig opphold. Rommet er ca. 5,9 m², og det anbefalte er 7 m². Anbefalingen er ikke et absolutt krav. Rommet er utformet iht. tiltenkt funksjon med ventilasjon og dagslys gjennom vindu, samt rømningsvei via dør mot stuen.

Bad
Leiligheten har et pent flislagt bad som ble totalrehabilitert i forbindelse med bygging av leilighetene i 2006. Det er innredet med dusjhjørne, toalett, servant med flislimt speil, samt veggskap for praktisk oppbevaring. Det er plass og opplegg for vaskemaskin og tørketrommel. I gulvene er det lune varmekabler og downlights i tak for god belysning. Varmtvann er inkludert i månedlige felleskostnader. Alle soilrør i borettslaget ble rehabilitert i 2006 i forbindelse med omgjøring til leiligheter, og sluket fikk ny membran i 2022. Det er en felles avtrekksvifte i bygningen.

Byggemåte
Se vedlagte tilstandsrapport for teknisk beskrivelse av eiendommen.

Boder
I tillegg til leilighetens arealer disponerer boligen 1 bod på ca. 3 kvm i felles kjeller.

Standard
Eiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport. Nedenfor følger informasjon om forhold som har fått TG 2 og TG IU.

TGIU KONSTRUKSJONER SOM IKKE ER UNDERSØKT
Bygning generelt
Punktet må sees i sammenheng med Takkonstruksjon/Loft
Blokk i mur/ betong med teglsteins fasade. Leilighetens skillende etasjeskiller i betong. Saltak i trekonstruksjon tekket med takstein.

Bygninger/leiligheter kan ha skjulte feil og mangler som er vanskelig å oppdage ved befaring. Særlig kritiske områder er membranløsninger i våtrom, isolasjon i gulv, vegger og himlinger, vann- og avløpsnett. Elde og utidsmessig het kombinert med endret bruk, kan over tid avdekke skjulte feil og mangler som ikke oppdages ved visuell kontroll. Eldre bygårder vil alltid ha noe rettningsavvik og setninger.

Merk. Det er satt tilstandsgrader på bygningsdeler som er synlig inne i leiligheten, selv om disse mulig kan omfattes av borettslagets vedlikeholdsansvar. (F.eks. vinduer, entrédører).

Andre innvendige forhold
Tekniske installasjoner/komponenter er ikke funksjon testet på befaring, det ble ikke opplyst om problemer/feil på installasjoner/ komponenter i boligen på befaringen av eier.

Varmtvannstank
Varmtvannsbereder er plassert i fellesareal, og er ikke befart av Takstmann.

TG2 AVVIK SOM IKKE KAN KREVE UMIDDELBARE TILTAK
Vinduer
Vinduer på soverom med 2-lags glass i trerammer fra 1993. Vindu i stue med 3-lags glass fra 2017. Avhengig av lys- og solforhold kan punktering i glass være vanskelig å se, og derfor kan det være tilfelle at glass er punktert uten at det er oppgitt i denne rapporten. Det blir kun gjort kontroll på enkelte vinduer, avvik på årstall kan forekomme. Årstall: 1993 Kilde: Produksjonsår på produkt.
Vurdering av avvik:
- TG settes ut i fra alder på glass i det eldste vinduet, da isoleringsevne i glass vil reduseres med årene.
Konsekvens/tiltak:
-  Vinduer fungerer bra med tanke på alder, det er ingen behov for strakstiltak. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Overflater
Innvendige gulvflater belagt med henholdsvis: Tregulv.
Innvendige veggflater belagt med henholdsvis: Malte flater av plater og mur.
Innvendige takflater belagt med henholdsvis: Malte flater i alle rom bestående av dekke/plater. Det er innfelte lys i senket himling i entre, samt i lyskasser på kjøkken/stue. Takhøyde i leiligheten er målt opp mot 2,59m.
Vurdering av avvik:
- Det er observert endel sår og merker i tregulv.
Konsekvens/tiltak:
- Oppgradering av tregulv bør påberegnes, for å bevare levetid på gulvet. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Overflater vegger og himling - baderom
Takflate er belagt med malte plater og innfelte lys, veggflater er belagt med mosaikkfliser. Årstall: 2006 Kilde: Andre opplysninger.
Vurdering av avvik:
- Det er gitt TG.2 på veggflater grunnet brukstid på mer enn halvparten av konstruksjonens levetid. Normal tid før utskifting av keramiske fliser er 10 - 30 år.
Konsekvens/tiltak:
- Konstruksjoner fungere med dagens løsning. Det er målt på vegger med Protymeter fuktmåler, ingen unormale verdier er registrert. Ut i fra alder på konstruksjoner, bør oppgradering forventes. Det anbefales bruk av dusjkabinett, for å hindre fuktinntregning i eldre konstruksjoner. Vanninntregning i eldre konstruksjoner vil kunne påføre større skader. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Overflater Gulv - baderom
Gulvet på bad er belagt med: Mosaikkfliser og underliggende gulvvarme. Årstall: 2006 Kilde: Offentlig informasjon Vurdering av avvik:
- Det er påvist avvik i fallforhold til sluk i forhold til krav i forskrift på byggetidspunktet. Det er gitt TG.2 på gulvflater grunnet brukstid på mer enn halvparten av konstruksjonens levetid. Normal tid før utskifting av keramiske fliser er 10 - 30 år. Gulvet fremstår med normal funksjonalitet, og fall mot sluk. Det er på badegulvet målt 15mm høydeforskjell fra gulv ved dør til overkant slukrist i dusjssone. Høydeforskjell er under krav i teknisk forskrift, vann vil føres til sluk.

Konstruksjoner fungere med dagens løsning, og noe redusert fall til sluk. Ut i fra alder på konstruksjoner, bør oppgradering forventes. Det anbefales bruk av dusjkabinett, for å hindre fuktinntregning i eldre konstruksjoner. Vanninntregning i konstruksjoner vil kunne påføre større skader. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Sluk, membran og tettesjikt - baderom
Sluk i plast plassert i dusjssonen. Det er synlig smøremembran i hovedsluk. Dokumentasjon fra plan og bygg legges
til grunn for vurdering av badets tettesjikt. Årstall: 2006.
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen. TG settes ut i fra alder på veggmembran, da mer enn halvparten av konstruksjonens levetid er oppbrukt. Forventet levetid på smøremembran, er ca.15 år. Sluk med membran fremstår med normal funksjonalitet. Ut i fra alder på konstruksjoner, bør oppgradering forventes. Det anbefales bruk av dusjkabinett, for å hindre fuktinntregning i eldre konstruksjoner. Vanninntregning i konstruksjoner vil kunne påføre større skader. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Elektrisk anlegg
Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll.

Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert elektrovirksomhet.

Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig myndighet (Det lokale El-tilsyn) eller registrert elektro virksomhet, og en bygningskyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll.

Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av en registrert elektro virksomhet.

Elektrisk anlegg er en kombinasjon av åpent og skjult anlegg. Sikringsskap med automatsikringer plassert i entre. Det ble ikke opplyst om noe feil med det elektriske anlegget i leiligheten på befaringen. Det anbefales el-takst ved tvil om funksjonalitet og kapasitet.

1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne, utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)?
- Nei.

Spørsmål til eier
2. Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert menes fullstendig utskiftet anlegg fra inntakssikring og videre. Leiligheten ble bygget i 2006, det foreligger ferdigattest som dokumentasjon fra byggeår. Det er ikke opplyst om endringer på anlegget av dagens eier. Arbidet ble utført av Arkel El- Entrepenør.

3. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet?
- Ukjent. Dagens eier kan ikke svare for arbeid som er utført for tidligere eier, det må foreligge full dokumentasjon på anlegget om dette skal bekreftes.

4. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter 1.1.1999?
- Ja. Samsvarserklæring må fremlegges for at ferdigattest skal utstedes. Takstmann har ikke innsyn i dokumentasjon hos plan og bygg, og er ikke kjent med innholdet for ferdigattest.
Eksisterer det samsvarserklæring?
- Ukjent.

5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet – Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år?
- Nei.

6. Forekommer det ofte at sikringene løses ut?
- Nei. Opplysninger er gitt av eier.

7. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler, kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg?
- Nei.

Generelt om anlegget
8. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights, stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder, jamfør eget punkt under varmtvannstank
- Nei.

9. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet?
- Nei.

Inntak og sikringsskap
10. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig å sjekke uten å fjerne kapslinger?
- Nei.

11. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer?
- Ja.

12. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll?
- Ja. Det elektriske anlegget er ikke vurdert utover visuell besiktigelse i denne rapporten, da dette krever spesiell kompetanse og autorisasjon. For å utelukke feil på anlegget, anbefales det alltid en gjennomgang av EL-fagmann. Dette gjelder anlegg som er av noe eldre dato, eller uten form for full kontroll.

TG2 settes i følge forskrift på anlegg, uten fremlagt samsvarserklæring på hele anlegget. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det er utstedt exdok på eiendommen fra 1949.

Et ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på (oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc). Ved eldre bygårder er det som oftest dette dokumentet som vedlegges (attestert eller uattestert) for bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp.

Det foreligger også ferdigattest på rehabilitering av bygget, som i 2006 ble omgjort fra servicehjem til bolig (leiligheter). Ferdigattesten er datert 2015.


Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget. Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.

Oppvarming
Leiligheten blir oppvarmet med fjernvarme via radiatorer og varmekabler på baderomsgulvet.

Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Lys grønn - Energikarakter G

Eiendomsskatt
Det er innført eiendomsskatt i Oslo. Det betales i dag ikke eiendomsskatt på denne boligen, men ved en endring i formuesverdien kan det utløse eiendomsskatt. Vi gjør oppmerksom på at satsen for eiendomsskatt blir fastsatt årlig av bystyret. Eiendomsskatten vil derfor kunne variere fra år til år.


Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 5 173,- pr.mnd.
Strøm, oppvarming, varmtvann, kabel-TV og internett, vaktmestertjenester, drift og vedlikehold, kommunale avgifter og felles bygningsforsikring.

Faste løpende kostnader
Felleskostnader, innboforsikring og strøm.


Spesifikasjon av fellesgjeld
Lånenummer: OBBK01-98207644587
Type: Annuitet
Restsaldo: 28.410.126,-
Restløpetid: 32 år og 1 mnd.
Terminer pr år: 12
Type rente: Flytende
Rente pr. 24.10.24: 5,75%

Lånenummer: OBBK02-98207644595
Type: Annuitet
Restsaldo: 7.275.095,-
Restløpetid: 32 år og 1 med
Terminer pr år: 12
Type rente: Flytende
Rente pr. 24.10.24: 5,75%

Lånenummer: OBBK03-98207876941
Type: Annuitet
Restsaldo: 337.777,-
Restløpetid: 1 år og 7 mnd
Terminer pr år: 12
Type rente: Flytende
Rente pr. 24.10.24: 5,75%

Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Årsregnskap
Årets resultat vises i resultatregnskapet og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. Driftsinntekter for 2023 er på kr. 7 335 411,- og driftskostnader på kr. 4 828 377,-. Dette gir et årsresultat med overskudd på kr. 1 331 016,-.

Forsikring med polisenummer
Tryg Forsikring Polisenummer: 8196248

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022: Som primærbolig Kr. 923 110,- Som sekundærbolig Kr. 3 507 817,-

Borettslag
Borettslag: Borettslaget parksiden, Orgnr: 988891452

Parksiden Borettslag ligger idyllisk til i grønne omgivelser, med Akerselva og flotte parkanlegg som nærmeste nabo. Borettslaget består av 60 andelsleiligheter, og er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer 988 891 452.

Bygget huser i tillegg Morgo Borettslag som består av 40 leiligheter. Parksiden Borettslag og Morgo Borettslag består med andre ord av to borettslag med til sammen 100 leiligheter som sammen deler alle driftskostnadene. Borettslagene samtaler om en mulig fusjon, og vil i så fall kalle inn til ekstraordinær generalforsamling når utredningen foreligger. Styret vil se på hvilke besparelser som ligger ved å fusjonere de to borettslagene.

ÅRSMØTE 2024
7. Renoveringsprosjekt- Utskiftning av vinduer og dører
Som kjent så fikk styret i 2023 utarbeidet vedlikeholdsplan for Mor Go`hjertas vei 23 og iht. vedlikeholdsplan skal nå alle vinduer og balkongdører i 2 til 5 etg. skiftes. Enkelte vinduer i 1. etasje av eldre dato skal også skiftes ut.

Bygningsmassen har gamle vinduer og balkongdører som gir varmetap, som igjen gjør at borettslagene har høye strømkostnader. Ved utskiftninger av vinduer og balkongdører vil strømkostnadene kunne bli redusert i fremtiden.

Styret har i denne sammenheng jobbet med dette prosjektet i 2023 og 2024 og nå er det gjennomført anbudsutlysning av prosjektet og da i regi av Aktiva Takst AS (tidligere Soon Takst AS). I anbudsutlysningen var det 5 tilbydere som ble kontaktet, hvorav 3 tilbydere gav tilbud på prosjektet og er blitt vurdert som entreprenør. Etter gjennomgang av tilbudene som ble levert har Aktiva Takst anbefalt at man velger entreprenør VD Montasje AS til gjennomføring av prosjektet.

Styret støtter anbefalingen til Aktiva Takst og innstiller VD Montasje AS som entreprenør for prosjektet.

Totalkostnad for prosjektet er kr. 7 150 000,- inkl. mva som da også inkluderer byggherreoppfølgning fra Aktiva Takst AS. Styreleder deltar på byggemøter mellom tilbyder, Aktiva Takst og styret (som er byggherre).

Finansiering
For gjennomføring av prosjektet så kreves det kapitalinnhenting da borettslaget ikke har oppsparte midler til dette prosjektet. Innhenting av kapital gjøres da gjennom låneopptak og styret har i den sammenheng innhentet en indikativ tilbud fra DNB Bank ASA.

Tilbudet er kun for synliggjøring av ny fellesgjeld for andelshaverne, samt synliggjøring av kapitalkostnadene pr. mnd. pr. leilighet da vil utgjøre.

Da prosjektet er vedlikehold av bygningsmassen og ikke et nytt tiltak, er borettslaget v/styret ansvarlig for at borettslagets bygningsmasse vedlikeholdes og således skal sak ikke voteres over og er kun til orientering.

I sak 4D vil styret be generalforsamlingen om mandatet til innhenting av konkret lånetilbud, og opptak av lån med løpetid på 25 år etter de beste betingelser som styret innhenter. Samt etablering av lån med valgt lånetilbyder for prosjektet vil være Parksiden Eierseksjonssameie.

Vedlegg til sak:
1. Innstilling av entreprenører
2. Indikativ tilbud fra DNB Bank ASA
3. Matrise over kapitalkostnader
Matrisen er satt opp med et låneopptak på kr. 7 800 000,- som dekker kostnadene samlet i sak 4A, B og C.

Forslag til vedtak er vedtatt.

8. Utskiftning av lys i korridorer Mor Go`hjertas vei 23
Styret planlegger å gjøre en fullstendig utskiftning av belysningen i korridorene og trappeoppgangene i blokka.
Lyset har i dag gått i mange taklamper, og disse lampene benytter lysrør som ikke er å få tak i lengre, noe som har ført til at flere områder i fellesarealene er mørklagt.

Enkelte steder har det blitt fikset med midlertidige løsninger, men dette har også ført til et rotete uttrykk med forskjellige lamper. Styret ønsker å innføre en helhetlig gjennomført belysning med bruk av LED-lamper i samme stil. Innføring av LED vil også ha en positiv energisparende effekt på blokka. Se vedlagt tilbud fra Lightmakers, som representerer styrets innstilling.

Totalkostnad for prosjektet settes til kr. 400 000,- inkl.mva og uforutsett tillegg

Fjerne eksisterende armaturer og tette hull for sparkling og maling.
Montere 60 stk Nina Norikon https://www.norikon.no/norikon-nina-led
Montere 10 stk Stavanger Norikon https://www.norikon.no/stavanger-led-prismatisk
Montere 2 stk Pluriel Exenia vegg https://www.exenia.eu/en/product/pluriel-plus-wall
60 stk Nina 15W 915,- eks.mva
10 stk Stavanger 1416,- eks.mva
2 stk Pluriel vegg 1796,- eks.mva
Installasjon 222 459,- eks.mva
Totalt 295 111,- eks.mva, frakt og miljøgebyr

Finansiering
For gjennomføring av prosjektet så kreves det kapitalinnhenting da borettslaget ikke har oppsparte midler til dette prosjektet. Innhenting av kapital gjøres da gjennom låneopptak og styret har i den sammenheng innhentet en indikativ tilbud fra DNB Bank ASA.

Tilbudet er kun for synliggjøring av ny fellesgjeld for andelshaverne, samt synliggjøring av kapitalkostnadene pr. mnd. pr. leilighet da vil utgjøre.

Da prosjektet er vedlikehold av bygningsmassen og ikke et nytt tiltak, er borettslaget v/styret ansvarlig for at borettslagets bygningsmasse vedlikeholdes og således skal sak ikke voteres over og er kun til orientering.

I sak 4D vil styret be generalforsamlingen om mandatet til innhenting av konkret lånetilbud, opptak av lån med løpetid på 25 år etter de beste betingelser som styret innhenter. Samt etablering av lån med valgt lånetilbyder for prosjektene i sak 4A, B og C.

Prosjektet skal gjøres i samarbeid mellom Borettslaget Parksiden og Morgo Borettslag, hvor hvert av borettslagene tar opp lån iht. eierbrøk å 60% i Borettslaget Parksiden og 40% i Morgo Borettslag Byggherre i prosjektet vil være Parksiden Eierseksjonssameie.

Matrisen er satt opp med et låneopptak på kr. 7 800 000,- som dekker kostnadene samlet i sak 4A, B og C.

Styrets innstilling: Styret innstiller budet fra Lightmakers som entreprenør i prosjektet.
Forslaget er vedtatt.

9. Sykkelstativer inne og ute, samt sikring sykkelskur

Etter flere innbrudd i sykkelskuret, så har styret nå utarbeidet tiltak for bedre sikring av sykkelskuret inkl. nye sykkelstativ, samt man ønsker å få etablert innvendig sykkelstativer.

Styret har innhentet tilbud på sykkelstativer innvendig og utvendig fra Sandvik Play AS og tilbud på sikring av sykkelskur fra Automatikk Service AS.

Vedr Automatikkservice sitt tilbud er snakk om å montere en dørpumpe, slik at døren ikke blir stående på gløtt. I tillegg skal det monteres et større beslag i stål rundt låskassen, slik at man ikke kan snike inn en hånd mellom spilene (eller fjerne en spile) for å rekke bort til låsen.

Dette i kombinasjon med stålbeslag rundt låskassen skal minske sannsynligheten for uvedkommende og uønskede sykkeltyverier.

Totalkostnad for prosjektet settes til kr. 200 000,- inkl mva og uforutsett tillegg.

Stativene ser slik ut: Smartstativ til innvendig parkering, monteres enten på rekke bortover eller i "saksemønster":

Lift Premium til utvendig parkering:
Bilder vedlagt i årsberetning som finnes som vedlegg til salgsoppgaven.

Finansiering

For gjennomføring av prosjektet så kreves det kapitalinnhenting da borettslaget ikke har oppsparte midler til dette prosjektet. Innhenting av kapital gjøres da gjennom låneopptak og styret har i den sammenheng innhentet en indikativ tilbud fra DNB Bank ASA.

Tilbudet er kun for synliggjøring av ny fellesgjeld for andelshaverne, samt synliggjøring av kapitalkostnadene pr. mnd. pr. leilighet da vil utgjøre.

Da prosjektet sykkelstativer er et nytt tiltak, skal sak voteres over av generalforsanlingen.

For å synliggjøre kostnaden for prosjektet og kapitalinnhentingen, har styret utarbeidet en matrise for kapitalkostnadene pr. mnd. pr. andel.

I sak 4D vil styret be generalforsamlingen om mandatet til innhenting av konkret lånetilbud, opptak av lån med løpetid på 25 år etter de beste betingelser som styret innhenter. Samt etablering av lån med valgt lånetilbyder i prosjektet vil være Parksiden Eierseksjonssameie.

Matrisen er satt opp med låneopptak på kr. 200 000,- som dekker kostnadene i prosjektet.

Kostnaden er inkludert i matrisen på totalt låneopptak kr 7 800 000,-.

Vedlegg til sak:
1. Indikativ tilbud fra DNB Bank ASA
2. Matrise over kapitalkostnader

Styrets innstilling
Vi i styret er positive til tiltaket og ser nytteverdien i å få etablert innvendig sykkelparkering. Dette vil være et fint tiltak både for dyrere sykler, samt spesielt gjennom vinterhalvåret da syklene vil få langt mindre skader grunnet vær. Vi ønsker samtidig nye sykkelstativer utvendig av hovedsakelig 3 årsaker:

1. Det vil styrke sikkerheten i sykkelskuret med nye stativer. Det vil bli en dør inn til sykkelskuret som da blir i bruk, og stativene vil eller sørge for at de andre dørene blir stengt av. Man vil ikke kunne bryte seg inn i skuret der stativene er plassert.
2. De nye stativene er langt bedre for sykkelhjulene, enn dagens stativer.
3. Det samler seg per nå store mengder løv mellom syklene, samtidig som syklene er vanskelig å kome til per i dag. Det er også flere som ikke har støtte på sykkelen som også fører til at sykkelen vil lene seg på nabosykkelen eller "velte".

Forslag vedtatt.

10. Finansiering sak A, B og C
Styret viser til forbigående saker 4 A, B og C for finansiering av prosjektene.

Totalkostnad for prosjektene er kr. 7 800 000,- inkl. mva og uforutsett tillegg

Finansiering
For gjennomføring av prosjektene så kreves det kapitalinnhenting da borettslaget ikke har oppsparte midler til disse prosjektene. Innhenting av kapital gjøres da gjennom låneopptak og styret har i den sammenheng innhentet en indikativ tilbud fra DNB Bank ASA for synliggjøring av kapitalkostnader.

Prosjektet skal gjøres i samarbeid mellom Borettslaget Parksiden og Morgo Borettslag, hvor hvert av borettslagene tar opp lån iht. eierbrøk på 60% i Borettslaget Parksiden og 40% i Morgo Borettslag Byggherre i prosjektet vil være Parksiden Eierseksjonssameie.

Styrets innstilling
Styret er bevist på styrets arbeid hva angår å vedlikeholde borettslagenes bygningsmasse, samt iverksette tiltak som kommer alle andelshaverne til gode, dette skaper et godt bomiljø og verdien på leilighetene øker ved at bygningsmassen er godt vedlikeholdt.

Når prosjektene er gjennomført vil styret etter en avklaring om utbygging av loftsareal og konkretiserte kostnader vedrørende etablering av ny heis, starte opp arbeidet med refinansiering av borettslagenes fellesgjeld. Dette gjøres av styrene i de respektive borettslagene.

Borettslaget Parksiden har idag IN-avtale (individuell nedbetaling av fellesgjeld) hvor gjennom en refinansiering inkluderer opptaket av ny fellesgjeld i avtalen.

Morgo Borettslag har ikke IN-avtale (individuell nedbetaling av fellesgjeld) og her ønsker man gjennom refinansiering at man etablerer en slik avtale for andelshaverne.

Forslag til vedtak:
Styret får mandatet innhenting av konkret lånetilbud, opptak av lån med løpetid på 25 år etter de beste betingelser som styret innhenter. Samt etablering av lån med valgt lånetilbyder for prosjektene i sak 4A, B og C.

Forslag vedtatt- kostnaden fordeles etter nytte: 1.etg har allerede nye balkongdører og noen nye vinduer, og har bekostet dette tidligere. 1.etg vil dermed få en lavere kostnad ved rehabiliteringen.

UTBYGGING AV LOFT TIL LEILIGHETER
Det er berammet en forhåndskonferanse for utbygging av loft til leiligheter. 202460117 - Byggesak

Beskrivelse av prosjektet:
Loftsutbygging - Etablering av to leiligheter på loft i eksisterende bygård med etablering av takarker, takterrasser og takvinduer. Bruksendring fra bod til boliger på loft. Viser til byggesak 202007577 og dialog med Celine Jødal. Det er tidligere gitt tillatelse for etablering av loftsutbygging av totalt 6 leiligheter med takarker og takterasser med bruksendring fra boder til bolig på loft. Rammetillatelsen krevde fullsprinkling av bygård, noe som har vanskeliggjort gjennomføringen av prosjektet opp og rammetillatelsen har bortfalt. Det er dermed ønske om å omprosjektere tiltaket fra 6 til 2 leiligheter basert på tidligere gitt tillatelse. Siden antallet boenheter endres, bør fasadeuttrykket vurderes på nytt da det er krav om at det skal være i tråd med sin funksjon. Celine Jødal anbefalte dermed å bestille en forhåndskonferanse før innsendelse av en ny byggesøknad, slik at aktuelle problemstillinger kan avklares. Bygården er utstyrt med totalt 3 felles trappeløp, hvor 2 av trappeløpene går helt opp til loftet. Hovedtrapp i midten av bygget vil forlenges slik at hver leilighet har direkte tilgang til 2 trappeløp og nødutganger. Eksisterende heis vil ikke forlenges til loft.
Forhold som må avklares:
- Antall takarker og takterrasser på fasade vest (evnt. færre og større)
iht. omprosjektering.
- Takvinduer på fasade øst.

Parksiden og Morgo Borettslag har jevnlig dialog med utbygger Morgo Utvikling AS. Ingen kostnader forbundet med utbygging av loftsetasjen vil bæres av andre enn utbygger. Verken Parksiden borettslag eller Morgo Borettslag skal bli økonomisk berørt av dette tiltaket. Leilighetene vil få inngang via eksisterende trapperom og heis. Oppstart av loftsutbyggingen er ikke kjent pr. 01.08.2024.
Les mer info på Oslo Kommune: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202007577&wfl=N&Dateparam=07/30/2024&sti=

HEIS
Det er planlagt utskifting av heis hvor eksisterende heisinstallasion rives fra kjeller til heisrom på loft. Det er uavklart om heissjakt skal forlenges fra 5. etasje til 6. etasje grunnet omprosjektering av utbygging. Oppbygging av ny heissjakt utføres i tråd med gjeldene regler og rammetillatelse for utbygging av loftet. Ny heis installeres i heissjakten fra kjeller til 5. eller 6. etasje. Eksisterende heisinstallasjon har overgått forventet brukstid med 11 år. Borettslagene har hatt svært høye driftskostnader med eksisterende heis, som reduseres betydelig med ny heis. Ny heis har også lavere strømforbruk enn eksisterende.

Forventet levetid på ny heis er ca 35 år. Det foreligger en avtale mellom Parksiden Eierseksjonssameie og Morgo Utvikling AS, der Morgo Utvikling dekker 25% av kostnadene til den nye heisen. Totale kostnader er estimert til ca kr. 950.000,- inkl. mva. Grunnet omprosjektering av loftsutbygging kan dette påvirke avtalen med fordeling mellom borettslagene og utbygger.

VENTILATORHETTE
Vi i styret har blitt gjort oppmerksom på at det er montert feil ventilatorhetter til avtrekkssystemet i borettslaget. Vi venter på rapport som skal utarbeides av Din Ventilasjon AS. Det blir deretter tatt en avgjørelse om eventuelle tiltak.

STØRRE VEDLIKEHOLD OG REHABLITERING
2020-2021: Utendørs. Arbied med nye markterrasser på veisiden sammen med nytt søppelanlegg og sykkelparkeringsbod på sydsiden av bygget. Ferdigstilles før sommer 2021.
2018: Rehabilitering av heis.
2017: Etablering av balkonger i 1.etg.
2016: Rehabilitering av alle kraner i kjellere.
2015: Etablering av ny renovasjonsløsning.
2015: Tak over inngangsparti.
2015: Balkongprosjekt for 1.etasje påbegynt.
2012: Rehabilitering balkonger.
2010: Rehabilitering av heis.
2009: Fjernvarme. Tilkobling til Hafslund fjernvarme senhøsten -09.
2006-2007: Soil og bad rehabilitert i brl.
2001-2012: Soil og bad rehabilitert i SE (40 leil).

Forretningsfører
Obos Eiendomsforvaltning AS

Styregodkjenning
Andelseier(e) kan kun eie en andel i borettslaget. Kun fysiske personer kan eie andelen. Kjøper skal godkjennes av borettslagets styre for at ervervet skal bli gyldig. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn. Kjøper er forpliktet til å gjennomføre handelen uavhengig av om kjøper på overtakelsestidspunktet er godkjent av borettslaget som ny andelseier. Risikoen for å bli godkjent som ny andelseier påhviler kjøper. Dersom kjøper på overtakelsestidspunktet ikke er godkjent som ny andelseier, har kjøper dog ikke rett til å ta eiendommen i bruk, jf. borettslagslovens § 4-5 (2). Kjøper kan gå til søksmål mot borettslaget dersom kjøper mener manglende godkjennelse ikke er saklig begrunnet.
 
Dersom borettslaget er tilknyttet et boligbyggelag, er det ofte et krav fra boligbyggelagets side at kjøper må melde seg inn i boligbyggelaget før kjøper kan bli godkjent som ny andelseier i det aktuelle borettslaget. Det gjøres oppmerksom på at det vil kunne påløpe et innmeldingsgebyr til boligbyggelaget, og de fleste boligbyggelagene krever at innmeldingsavgiften skal være innbetalt før godkjenningen blir gitt. Innmeldingsgebyret faktureres kjøper direkte.

Forkjøpsrett
Ingen forkjøpsrett!

Tekniske installasjoner
Telia er leverandør av Tv og internett.


Dyrehold
Dyrehold er kun tillatt ved godkjenning fra styret.

Diverse
Bransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.


Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad.  For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.

På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver:
1940/302004-1/105 Erklæring/avtale
Bestemmelse om kloakkledning
Overført fra: 0301-222/125
Gjelder denne registerenheten med flere

1947/300307-1/105 Erklæring/avtale
Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v.
Overført fra: 0301-222/125
Gjelder denne registerenheten med flere

1947/302641-1/105 Erklæring/avtale
vedr. begrensninger i utleiemulighetene m.v.
Overført fra: 0301-222/125
Gjelder denne registerenheten med flere

1947/304403-1/105 Erklæring/avtale
Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v.
Overført fra: 0301-222/125
Gjelder denne registerenheten med flere

1947/304405-1/105 Erklæring/avtale
Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v.
Med flere bestemmelser
Overført fra: 0301-222/125
Gjelder denne registerenheten med flere

1979/516724-1/105 Bestemmelse om bebyggelse
Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v.
Med flere bestemmelser
Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
Overført fra: 0301-222/125
Gjelder denne registerenheten med flere

2006/29587-1/105 Erklæring/avtale
Rett til å ombygge og reseksjonere snr. 61-80
Med flere bestemmelser
Overført fra: 0301-222/125
Gjelder denne registerenheten med flere

2014/469705-1/200 Bestemmelse om bebyggelse
Midlertidig dispensasjon fra vegloven gjelder Søppelskur
Vedtak av visse vilkår vedrørende utskillelse/bebyggelse av denne matrikkelenhet
Kan ikke slettes uten samtykke fra Oslo kommune, org.nr 958 935 420
Gjelder denne registerenheten med flere

2017/1134198-1/200 Pantedokument ved bytte av bank
BELØP: NOK 65.000.000
Panthaver:OBOS-BANKEN AS
Org.nr: 911986884
Gjelder denne registerenheten med flere

2017/1134198-2/200 **Ombytte
PÅBEROPT OMBYTTE MED: PANTEDOKUMENT 2014/227301-1/200
PÅBEROPT PRIORITET FRA: 19.03.2014

2020/1974943-1/200 Felles pantedok bor.innsk
BELØP: NOK 27.427.500
Panthaver:Fellesskapet Av Innskytere Jf. Brl § 2-11, 1. Ledd
Lnr: 20018518
Gjelder denne registerenheten med flere

2020/2499599-1/200 Pantedokument
BELØP: NOK 1.000.000
Panthaver:OBOS-BANKEN AS
Org.nr: 911986884
Gjelder denne registerenheten med flere
Elektronisk innsendt

Utleie
Med godkjenning fra styret er utleie tillatt for inntil 3 år, dersom andelseier selv eller person nevnt i Borettslagsloven § 5-6 (1) nr. 3 har bebodd eiendommen i minst ett av de to siste årene.

Vei/vann/kloakk
Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann- og avløpsnett.

Regulering
Eiendommen ligger i et byggeområde for boliger. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser S-2255 kan sees hos megler.
 
Reguleringsbestemmelser S-2255 er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015, sak 262 (kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Informasjon om ny kommuneplan med lenke til kartinnsynsløsning finner du på http://www.kommuneplan.oslo.kommune.no.

Pågående saker:
*Mor Go'hjertas vei 23 - Forhåndskonferanse - Loftsutbygging. Saksnummer 202460117. Saken ble mottatt den 26.09.2024.

* Mor Go'hjertas vei 25-29 - Rehabilitering og sammenslåing av leiligheter. Saksnummer 202303521. Det foreligger rammetillatelse datert 07.06.2023. Søknaden omfatter rehabilitering og sammenslåing av boliger, bruksendring fra barnehage til bolig, fasadeendringer, og etablering av nedgravde avfallskonteinere i Mor Go’hjertas vei 25-29, i bydel Sagene.


Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 4 080 000,- (Prisantydning)
kr 7 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 087 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 000,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 088 000,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 097 950,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.2 900)
Markedspakke (Kr.22 900)
Oppgjør (Kr.6 500)
Visningshonorar (Kr.3 500)
Utlegg styling og blomster (Kr.17 290)
Balkongfoto (Kr.1 750)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.10 887,60)
Provisjon (Kr.46 420)
Grunnpakke (Kr.4 990)
Tilrettelegging (Kr.12 900)
Eierskiftegebyr forretningsfører (Kr.6 385)
Foto (Kr.5 500)
Totalt kr. (Kr.141 922,60)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
15-24-0269

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Generelle bestemmelser Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.

En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.

På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).

Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
Sagene & Bjølsen Eiendomsmegling AS
EIE Ullevål & Sagene
Org. nr: 989734598
Maridalsveien 154 A
0461 Oslo
Tlf: 22 02 11 60

Ansvarlig megler
Eiendomsmegler Silje Muri

Saksbehandlere
Silje Muri
EIE Ullevål & Sagene
Eiendomsmegler
Mob: 97 57 04 10 / E-post: sim@eie.no


Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.

Vennligst ta kontakt med megler om budgivningen.

Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Mor Go'hjertas vei 23
For mer om objektet
Mor Go'hjertas vei 23

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: