EiendomPrinsens gate 8, 0152 Oslo, Etasje: 5
MatrikkelGnr. 207 Bnr. 39 Snr. 113 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformEierseksjon
ArealerTotalt BRA 0 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal):
- BRA-b (innglasset balkong):
- BRA-e (eksternt bruksareal):
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal):
ArealPrimærrom: 63 kvm, Bruksareal: 63 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Arealene er hentet fra tilstandsrapport. Areal og rom er angitt og
definert etter dagens faktiske bruk, uavhengig av hva som er godkjent fra bygningsmyndighetene.
Antall soverom1
Byggeår1916
TomtEiet tomt 4897 kvm i henhold til arealbekreftelse fra Oslo kommune.
Prisantydning5 990 000
TilstandsrapportTakstmann:
Takstdato: 23.08.23
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 132 569,- pr. 22.08.23
Totalpris inkl. omkostningerkr 5 990 000,- (Prisantydning)
kr 132 569,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 6 122 569,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 150 800,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 152 000,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 6 274 569,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 6 283 819,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 5 856,- pr. mnd
Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som
iverksettes av sameiet kan medføre økning i felleskostnadene. Styreleder opplyser om at det vil bli en
økning i felleskostnadene på 9% fra og med 1. juni grunnet kostnader for callinganlegg. Kostnaden som
faktureres boligeiere har stått urørt i minst 10 år, og må økes til kr 75 fra og med 1. juni. Deretter må også
denne kostnaden økes i takt med øvrige felleskostnader. Det er en del kostnader forbundet med
drift/service av callinganlegget som bør dekkes på denne måten. Det er videre ingen planer om å ta opp
noe mer fellesgjeld.
Mer info om økningen av felleskostnadene finner man på sameiers hjemmeside.
Hjemmeside: https://www.quadraturen.no/radiatorvarme
Felleskostnad inkludererForretningsførsel, felles bygningsforsikringer, kommunale avgifter, drift og vedlikehold, vedlikeholdsfond,
vaktmestertjenester og renhold for felles arealer, nedbetaling av felleslån, kabel-TV (Altibox), internett
(Vikenfiber), ventilasjon, varmtvann og fjernvarme.
EierIngeborg Ingersdatter Djupnes
ParkeringLeiligheten disponerer ikke egen parkeringsplass.
Sameiet har tinglyst prioritert rett til leie av 45 parkeringsplasser på Bankplassen P-hus og 45
parkeringsplasser på Galleriet P-hus. Leieavtale inngås direkte mellom seksjonseier og
parkeringsselskap Q-park. Leie skjer til markedspris.
Sameiet har egen Scooter/MC-parkering i felles bakgård. Næringsdelen disponerer 3 plasser, mens
boligdelen disponerer 7 plasser. Parkeringen må søkes om til Styret hvert år (april-mai) da det er
begrenset antall plasser. Scooter/MC-parkeringen for 2023 sesongen (01.april - 30.november) koster en
symbolsk sum på kr 1.550,- som betales via PayPal. Plassene tildeles etter "førstemann til mølla
prinsippet".
For mer info se;
https://www.quadraturen.no/parkering
BeliggenhetVelkommen til Prinsens gate 8 - en sentral beliggenhet midt i Oslo sentrum med umiddelbar nærhet til alt
man trenger i hverdagen. Fra leiligheten er det gangavstand til et mangfold av fasiliteter og servicetilbud,
og du har enkelt tilgang på mye av det beste Oslo har å tilby.
Det er kort avstand til sentralstasjonen, Karl Johan og Bjørvika, der man blant annet finner Operaen og
Oslos nye finansdistrikt Barcode. En rekke trendy restauranter og forretninger. Ute ved havnpromonaden
kan man kose seg på Sukkerbiten- en hyggelig sommerresturant med uteservering og arrangerte
konserter. Sørenga sjøbad er ikke mer enn 20 minutters gangavstand unna.
For den treningsglade er det er fint utvalg av treningsfasiliteter med SATS Akersgata, SATS Spektrum og
24Fintess AS ikke mer enn en liten gåtur unna. I tillegg har sameiet et eget tilbud til eksklusive
helsestudio "Muskelklinikken" som er åpent fra kl 06.00 til kl 23.30 hver dag, året rundt. Fra leiligheten er
det heisadgang direkte ned til treningsstudioet.
Dagligvarehandel kan du gjøre på Joker eller Kiwi som bare ligger noen få minutters gange unna
leiligheten. I tillegg ligger både en Meny og Rema 1000 butikk bare noen få ekstra minutter unna. Hvis du
vil spise ute er det et hav av muligheter i gangavstand fra leiligheten.
Karl Johan er rett ved leiligheten som er Oslos hovedgate med et stort valg av shoppingmuligheter. Karl
Johan med dens sidegater byr også på et bredt utvalg av kafeer og restauranter.
Her kommer du deg enkelt rundt med kollektivtransport. Fra leiligheten har man kort gangavstand til
buss- og trikkestopp. I tillegg er det kort gangavstand fra Oslo Sentralstasjon med et bredt kollektivtilbud,
togtilbud og flytoget til Gardemoen samt flere busslinjer. Oslo S er landets største stasjon. Stasjonen
inneholder også en rekke servicetilbud, butikker og spisesteder.
BebyggelseNærområdet består i hovedsak av bolig- og næringsbebyggelse.
TomtEiet tomt, 4897 kvm i henhold til arealbekreftelse fra Oslo kommune.
AdkomstAdkomst via felles trappegang med callinganlegg og heis.
Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra
ønsket startsted til den aktuelle boligen.
InneholderAreal og fordeling pr etasje:
5. etasje: 38 kvm BRA / 38 kvm P-rom
6. etasje: 25 kvm BRA / 25 kvm P-rom
Totalt: 63 kvm BRA / 63 kvm P-rom
Leiligheten går over 2 plan og følgende rom er inkludert i P-rom:
5. etasje: Entre, bad og stue/kjøkken.
6. etasje: Soverom og kontorplass.
Leiligheten disponerer i tillegg en kjellerbod på ca. 5 kvm.
ByggemåteInformasjon om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport utført av takstmann Torbjørn Sæbøe:
Boligbygg over 7 etasjer med felles takterrasser samt kjeller og loft.
Grunn og fundamenter:
Bygningen har støpt gulv mot grunn. Grunnmur og bærende konstruksjoner av betong.
Yttervegger:
Fasader forblendet med stein.
Takkonstruksjoner:
Saltak tekket med takpapp og kobber. (Taket er ikke besiktiget).
Gulvsystemer:
Skillende dekker av betong.
Dører og vinduer:
Entredører av tre med brannklasse B30 og lydklasse 40dB fra 2006. Vinduer med karmer av tre og
aluminium med to-lags glass fra 2023. Takvindu med karmer av tre og aluminium med to-lags glass fra
2006.
Tilstandsgradene definerer tilstanden på diverse ting og rom i boligen etter dagens standardkrav.
Tilstandsgrad 0: Ingen symptomer
Tilstandsgrad 1: Svake symptomer
Tilstandsgrad 2: Middels kraftige symptomer
Tilstandsgrad 3: Kraftige symptomer (også sammenbrudd og total funksjonssvikt)
Følgende er beskrevet av takstmann:
Deler av boligen som har mottatt tilstandsgrad 2:
Bad:
- Overflater vegger: Misfarging/svertesopp påvist på elastiske flisfuger i dusjhjørne. Fuger bør
rengjøres/fornyes.
- Overflater himling: Det er registrert noe fuktmerker rundt downlights ved dør.
- Membran, tettesjikt og overgang til sluk: Tettesjiktet har en alder som tilsier at restlevetiden er usikker.
Rommets lekkasjesikkerhet kan derfor ikke verifiseres, eventuelt bør nytt tettesjikt etableres.
Kjøkken:
- Vannrør: Vannrørene er ikke plugget mot varerør. Av denne grunn kan eventuelt lekkasjevann fra rør-i-rør
system forårsake følgeskader.
- Innredning: Kjøkkeninnredningen bærer moderat preg av alder/slitasje.
Øvrige rom:
- Overflater gulv: Gulvet bærer moderat preg av slitasje.
Loft - innredet:
- Konstruksjonsoppbygging: Konstruksjonen er lukket, og det er ikke kjent hvordan oppbyggingen er utført.
Erfaringsmessig betraktes slike konstruksjoner som risikokonstruksjoner blant annet med tanke på
fukt-/kondensproblematikk. Det er ikke observert skader eller symptomer på skader, men skader kan ikke
utelukkes. Oppfølging med jevnlig ettersyn anbefales slik at tiltak kan iverksettes ved behov. TG2 er valgt
for å belyse risiko.
Elektrisk anlegg:
- Forenklet vurdering av det elektriske anlegget: Det er kun fremlagt samsvarserklæring på deler av det
elektriske anlegget, montert etter 1999. Se sjekkliste dokumentasjon. Med bakgrunn i de registrerte avvik
bør det gjennomføres en utvidet el-kontroll av en kvalifisert elektrofaglig person.
Dører og vinduer:
- Takvinduer: Påbegynt vannskade/råteskader påvist ved takvindu. Råteskade bør utbedres.
Øvrige bygningsdeler har mottatt tilstandsgrad 1.
For ytterligere informasjon om byggemåte se tilstandsrapport som ligger vedlagt salgsoppgaven.
StandardLeiligheten ligger i 5. etasje med heis og går over to plan. Leiligheten inneholder entré, bad, soverom og
åpen- stue og kjøkkenløsning, soverom og kontorplass. I tillegg disponerer leiligheten en kjellerbod på
ca. 5 kvm. Leiligheten har solid takhøyde på ca. 6,5 meter og gir deg "New York" viben.
Entré |
Du blir ønsket velkommen inn i en lys og praktisk entré med innebygd garderobeløsning, hvor man har
god plass til oppheng av yttertøy og oppbevaring av sko. Alle overflatene i leiligheten ble malt i 2016, samt
er gulvene belagt med eikeparkett som ble slipt ned og hvitoljet i 2016.
Bad |
Helfliset baderom fra 2006 med gulvvarme. Badet er utstyrt med vegghengt servantinnredning med dører
samt vegghengt speil med overbelysning. Servanten ble byttet ut i 2016 og er levert av Proff Rørlegger AS.
Videre har badet dusjhjørne med glassdører og vegghengt toalett. Badet har mekanisk avtrekksventil
plassert i himling, vannrør av kobber og synlig avløpsrør av plast. Det er opplegg for vaskemaskin.
Leiligheten har en praktisk hems over badet som skaper ekstra oppbevaringsplass. Her har du for
eksempel plass til oppbevaring av madrasser og andre store gjenstander som er greit å få vekk.
Åpen stue- og kjøkkenløsning |
Leiligheten har en praktisk planløsning med åpen kjøkkeninnredning mot stue. Kjøkkenet er fra 2006
med glatte fronter og benkeplate av stein med oppvaskkum av rustfritt stål. Det er benkeskapsbelysning
og stikkontakter under overskap. Videre er kjøkkenet utstyrt med integrerte hvitevarer med Gorenje
oppvaskmaskin og stekeovn med lekker sort front samt nytt Bosch kjøleskap fra 2015.
Leiligheten har store vindusflater som slipper inn mye naturlig lys. Stuen er lys og luftig med en praktisk
planløsning. Her er det ingen problem å innrede med en fullverdig sofagruppe og etablere TV-krok. I 2020
ble stuen og kjøkkenet malt i en dus og behagelig grønnfarge.
Tilkomst fra stue til loft via vindeltrapp.
Leiligheten går over to plan og har en romslig og praktisk toppetasje med god plass til stor dobbeltseng
og andre ønskelige møblementer. I 6. etajse er det direkte adkomst til en gang som tar deg videre til
byggets takterrasse.
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger ekspedisjonsdokument datert 16.09.1925 vedrørende posthus.
Det foreligger ekspedisjonsdokument fra byggeåret. Et ekspedisjonsdokument er forgjengeren til
ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på
(oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc.). Dette dokumentet kan være (ferdig) attestert, men i noen
tilfeller er det bare registrert dato for byggeanmeldelse. Ved eldre bygårder er det som oftest dette
dokumentet som vedlegges (attestert eller uattestert) for bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp.
Ekspedisjonsdokument kommer i hovedsakelig i bygg som ble bygget på 1800-tallet og frem til rundt
1940-50.
Det foreligger ferdigattest datert 03.06.2011 vedrørende bruksendring.
Det foreligger ferdigattest datert 02.10.2014 vedrørende bruksendring.
Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra
kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan-
og bygningsloven. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for at det ikke er utført arbeid på boligen som
ikke er byggemeldt eller godkjent. Det gjøres oppmerksom på at det ikke utstedes ferdigattest for
ikke-avsluttede byggesaker/byggemeldinger som er fra før 1998.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Selger opplyser om at strømregningene hennes har ligget på ca. kr. 250,- i sommermånedene og maks
kr. 500,- i vintermånedene.
OppvarmingLeiligheten er oppvarmet via vannbåren varme til radiatorer og er tilknyttet felles varmtvann.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter G
Kommunale avgifterDet gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og
eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.
EiendomsskattEiendomsskatten er beregnet til kr. 1423,- pr.år i 2023 ifølge Oslo kommune.
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2023 på 4 millioner kroner for bolig og
fritidsboliger. Skattesatsen i 2023 er 3 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
i mellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 5 856,-
pr.mnd.
Forretningsførsel, felles bygningsforsikringer, kommunale avgifter, drift og vedlikehold, vedlikeholdsfond, vaktmestertjenester og renhold for felles arealer, nedbetaling av felleslån, kabel-TV, internett, ventilasjon, varmtvann og fyring.
Herav:
Nøkkel og callinganlegg: kr. 35,-
Vedlikeholdsfond: kr. 65,-
Fjernvarme: kr. 779,-
Internett: kr. 519,-
Felleskostnader: kr. 3.408,-
Sameiet varmes opp med vannbåren fjernvarme, og radiatorer finnes i alle leilighetene. Anlegget skrus av
på våren når været tillater det, og på igjen om høsten når det er behov.
For mer info se;
https://www.quadraturen.no/radiatorvarme
Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som
iverksettes av sameiet kan medføre økning i felleskostnadene. Styreleder opplyser om at det vil bli en
økning i felleskostnadene på 9% fra og med 1. juni grunnet kostnader for callinganlegg. Kostnaden som
faktureres boligeiere har stått urørt i minst 10 år, og må økes til kr 75 fra og med 1. juni. Deretter må også
denne kostnaden økes i takt med øvrige felleskostnader. Det er en del kostnader forbundet med
drift/service av callinganlegget som bør dekkes på denne måten. Det er videre ingen planer om å ta opp
noe mer fellesgjeld.
Faste løpende kostnaderFor aktuell leilighet vil dette blant annet være strøm etter forbruk, forsikringer etc.
Spesifikasjon av fellesgjeldLånenummer: 98208027107
Lånetype: A
Rentesats: 6,10%
Restsaldo: kr. 22.225.909,-
Innfrielsesdato: 30.03.2033
Type rente: Flytende
Seksjonens fellesgjeld og kapitalkostnader:
Lånenummer: 98208027107
Restsaldo: kr. 93.013,66
Kapitalkostnader: ca.1.037,-
Sum andel fellesgjeld (kun lån) per. 22.08.2023: kr. 93 013,66,-
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapIfølge regnskap pr 31.12.2021 hadde borettslaget følgende tall:
- Overskudd kr 65.455 ,-
For ytterligere informasjon se årsberetning og regnskap som følger i salgsoppgaven. Vi oppfordrer
interessenter til å sette seg grundig inn i disse.
Forsikring med polisenummerGjensidige Forsikring
Polisenummer: 87413449
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2021:
Som primærbolig kr. 1 598 054,-
Som sekundærbolig kr. 5 752 994,-
SameieSameie: Quadraturen Eierseksjonssameie, Orgnr: 989976478
Gjeldende sameiebrøk for denne seksjonen: 64/15293
Generelt om sameiet:
Sameiet består av 217 seksjoner.
Forretningsførselen er utført av OBOS Eiendomsforvaltning AS.
Autorisert regnskapsfører (oppdragsansvarlig) er Egil Havre, regnskapssjef i OBOS.
Revisor er BDO AS.
Sameiet har felles fullverdigforsikring i Gjensidige Forsikring.
Vaktmestertjenester for felles arealer blir utført av vaktmester Jan Aarskog.
Sameiet har en avtale med Securitas om en miljøvakttjeneste.
Sameiet har felles sykkelparkering kjelleren med videoovervåking og søppelrom bak Postrommet i 1.
etasje.
Sameiet har et eget tilbud til eksklusive helsestudio "Posthallen Trening", som er åpent fra kl 06.00 til kl
23.30 hver dag, året rundt. Alle beboere med abonnement får egen tilgangsbrikke. Medlemskapet koster
kr 790/måned med binding i minst 5 måneder. Se mer info;
https://www.quadraturen.no/muskelklinikken-1
Hele bygget, spesielt fasadene, er beskyttet av Byantikvaren. Den historiske betydningen av Posthuset i
norsk byggarkitektur er ubestridelig. Likevel klarte Kritt-arkitektene å gjennomføre en usedvanlig vellykket
ombygging fra gamle kontorlokaler til et toppmoderne butikk- og boligkompleks. Leilighetene har blitt en
stor suksess, og objektene i Quadraturen er meget ettertraktet. Det er mer informasjon om historien til
bygget på sameiets hjemmeside.
Sameiet har egen hjemmeside: www.quadraturen.no.
Seksjonseiere og deres leietakere er pliktige til å følge med Sameiets hjemmeside for informasjon.
Hjemmesiden oppdateres flere ganger i uken.
Sameiet har felles vaskeri. Vaskeriene er kun til privat bruk for beboere i Quadraturen. Se vedlagt
husordensregler pkt. nr. 6 for mer informasjon. For mer info se; https://www.quadraturen.no/vaskeri
Takterrasser og parsellhage:
Sameiet har 3 felles takterrasser med fantastisk utsikt over byen. På takterrassen i 5. etasje skal det bli
en frodig parsellhage i løpet av uke 36 og 37, 2023. Det er mulig å leie plass til kr. 1600,- per. år som
inkluderer to bokser ferdig montert med jord. Terrassen blir forbeholdt parselholdere.
Det er totalt 10 hageparseller, der 1 parsell består av 2 jordkasser hver. Én beboer har fått rollen som
administrator av urban farming prosjektet. For de som har lyst å melde seg og reservere hageparsell
gjelder det "førstemann til mølla prinsippet". Se mer informasjon på sameiets hjemmeside.
Rehabilitering og større vedlikehold i 2021:
- Alle takrenner (i hele bygget) ble renset og skader på enkelte takrenner er utbedret.
- Taket ble repartert for lekkasjer rundt takvinduer.
- 4 viftemotorer i fellesventilasjonsaggregater i boligdelen ble skiftet ut.
- 2 viftemotorer inne i leiligheter ble skiftet ut.
- Gulvet i korridorene ble bonet.
- Alle mellomdørene fra hovedtrappene til korridor har fått påmontert brikkelesere.
- Alle ventilasjons- og strømskapdørene har fått påmontert brikkelesere.
- Utskifting av 6 takstein.
- Skroget under betonghellene i svalgangen i 4. etasje ble skiftet ut.
- 2 pumper i fjernvarmeanlegget til næringsdelen ble skiftet ut.
- Nytt callinganlegg, med nye digitale tablåer, ble montert ved hovedinngangene.
For ytterligere informasjon se årsberetning og regnskap som følger i salgsoppgaven. Vi oppfordrer
interessenter til å sette seg grundig inn i disse.
ForretningsførerOBOS Eiendomsforvaltning AS
StyregodkjenningDet er ikke krav til styregodkjenning av ny eier.
Tekniske installasjonerTekniske- og VVS anlegg:
- Vannrør av typen rør-i-rør kombinert med kobber.
- Fordelerstammer med stoppkraner er plassert på bad.
- Leiligheten har mekanisk avtrekk på kjøkken, bad og stue samt tilluftsventiler i takvindu.
- Leiligheten har vannbåren varme til radiatorer og er tilknyttet felles varmtvann.
Elektrisk anlegg:
- Sikringsskap med automatsikringer er plassert entre.
- Leiligheten har skjult elektrisk anlegg.
Brann:
- Leiligheten har røykvarsler og brannslukningsutstyr.
Utstyr:
- Sameiet har avtale med Viken FiberNett og Altibox for kabel-TV og internett.
DyreholdDyrehold er tillatt iht. husordensregelene. Dyrehold er tillatt for inntil to hunder og/eller katter per. seksjon.
Beboere som ønsker å holde flere dyr må sende søknad om dette til styret i hvert enkelt tilfelle. Se vedlagt
husordensregler pkt. nr. 8 for mer informasjon.
DiverseHvitevarer på kjøkkenet medfølger handelen. Vaskemaskin på bad medfølger også om ønskelig.
Alle innvendige og utvendige arealangivelser er hentet fra vedlagte takstdokumenter og er ikke
kontrollmålt av megler.
I internettannonsen, salgsoppgaven og eventuell avisannonse er det bruken av boligens rom som er
opplyst, selv om denne kan være i strid med dagens krav for tilsvarende bruk.
AnnetVi i Eie Eiendomsmegling Frogner & Aker brygge etterstreber å ha de beste boligannonsene i Norge og vi
er stolte av å ha tilknyttet oss det som etter vår mening er de beste på styling og bilder i landet. Stylistene i
Studio Ønseth og fotografen Daniel Bergsagel jobber eksklusivt for vårt kontor. Slik kan vi love det beste
resultatet for våre kunder.
Rett til fritt å velge megler:
Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag
om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn
eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterDe andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av
sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2
ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om
eierseksjoner § 31 første ledd.
Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For servitutter eldre enn fradelingsdato og
eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket /
avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta
kontakt med megler for mer informasjon
Gjeldende sameiebrøk denne seksjonen: 64/15293
Erklæring tinglyst 28.04.2006 vedrørende seksjonering.
Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i
samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd.
Kommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte
kommunale skatte- og avgiftskrav.
UtleieSeksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av
sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge,
pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes styret.
Det er mulig å leie ut leiligheten på Airbnb om ønskelig. Selger opplyser om at det er mulig å leie ut for kr.
1600-1900,- per natt.
Med korttidsutleie er det lovt til å leie ut i inntil 30 døgn sammenhengende.
Vei/vann/kloakkEiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann og avløp ifølge Oslo kommune.
ReguleringOmrådet er regulert til bolig tilhørende anlegg, jf. reguleringsplan S-4012 ifølge Oslo kommune.
Pågående byggesaker:
Saksnummer: 202211345. Tollbugata 13 - 15, Dronningens gate 15 og Prinsens gate 8 10 - Utskifting og
vedlikehold av vinduer.
Saksnummer: 202218257. Tollbugata 15 - Mindre fasadeendring.
Saksnummer: 201920296. Tollbugata 17 - Bruksendring av deler av 1. etasje til dagligvareforretning.
Saksnummer: 201214889. Kirkegata 18 - Oppføring av stålgjerder på gesims.
Saksnummer: 202114165. Kirkegata 20 - Påbygg, bruks- og fasadeendring.
Saksnummer: 201911789. Kirkegata 20 - Endring av inngangsparti
Saksnummer: 201913143. Kirkegata 20 - Bruksendring og ombygging del av museum til bevertning i
H01.
Saksnummer: 202218769. Rådhusgata 7 B - Oppgradering av tekniske installasjoner.
Saksnummer: 202311011. Rådhusgata 7 B - Rehabilitering, bruksendring, endring av tekniske
installasjoner og fasadeendring - Thon Hotel Panorama.
Pågående plansaker:
Saksnummer: 202018799, Reguleringssak - Dronningens gate 13 og Kirkegata 12 - Økt byliv og
boligbebyggelse.
Saksnummer: 201510215, Reguleringssak - Jernbanetorget 1 - Nye Oslo S - Ny stasjon med mer
(Christian Frederiks plass, Nordisk lys hotell/næring) - Detaljregulering.
Eiendommen er oppført på byantikvarens "Gule liste". Ettersom eiendommen er registrert i Gul liste skal
Byantikvaren gi en rådgivende uttalelse i eventuelle byggesaker som berører eiendommen. For ytterligere
informasjon: https://www.oslo.kommune.no/plan-bygg-og-eiendom/kulturminner-og-bevaring/gul-liste
Kopi av reguleringskart med tegnforklaring er vedlagt salgsoppgave. Vi oppfordrer interessenter til å gjøre
seg kjent med disse.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 5 990 000,- (Prisantydning)
kr 132 569,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 6 122 569,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 150 800,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 152 000,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 6 274 569,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 6 283 819,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Fast pris: 55.000,-
Tilrettelegging: 14.900,-
Grunnpakke: 15.000,-
Markedspakke: 21.900,-
Visning/overtagelse: 3.500,-
Oppgjørshonorar: 7.990,-
Factoring: 2.490,-
Meglerbrev: 4.925,-
Eierskiftegebyr: 6.215,-
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp er det avtalt intet salg - ingen regning.
Oppdragsnummer99-23-0273
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseEiendommen selges etter reglene i avhendingsloven.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakkyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut i fra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pktm. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingMekleriet Frogner AS
EIE Frogner & Aker Brygge
Org. nr:924606134
Kristinelundveien 2
0268 Oslo
Tlf: 22 12 06 62
Ansvarlig meglerFagansvarlig / Eiendomsmegler MNEF Carl Fredrik Sønsteby
SaksbehandlereAlexander Birkeland
EIE Frogner & Aker Brygge
Eiendomsmeglerfullmektig | Partner | Salgsleder
Mob: 98 02 16 26 / E-post: abi@eie.no
Helene Antone Norstrøm
Eiendomsmegler
Mob: 45 50 11 60
[/ E-post: han@eie.no