EiendomRavnkollbakken 11, 0971 OSLO, Etasje: 1
MatrikkelAndelsnr. 16 Orgnr. 951081728 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
ArealerTotalt BRA 52 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 48 kvm
Følgende rom er inkludert: Stue/kjøkken, soverom, entré, bad og innvendig bod.
- BRA-e (eksternt bruksareal): 4 kvm
Ekstern bod.
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 28 kvm
ArealPrimærrom: 44 kvm, Bruksareal: 52 kvm, BRA-i: 48 kvm , BRA-e: 4 kvm , TBA: 28 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom1
Byggeår1972
TomtEiet tomt 14349 kvm
Tiurleiken har et pent opparbeidet uteområde bestående av lekeplasser, ballplass, grillplass,
grønnsakshage, frukttrær og sitteområder. Borettslagets indre område er bilfritt. Det er varmekabler i
asfalt på gangveier i helninger, slik at disse er isfrie om vinteren.
Prisantydning2 990 000
TilstandsrapportTakstmann: Magne Jonassen
Takstdato: 20.08.24 10:00
Følgende punkter har fått tilstandsgrad 2 (avvik som ikke krever umiddelbare tiltak):
Innvendig:
- Etasjeskille/gulv mot grunn: Målt høydeforskjell på over 15 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 2
gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må
høydeforskjeller rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk rasjonelt som et enkeltstående
tiltak i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan man
vurdere slike tiltak.
Kjøkken:
- Avtrekk: Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske
avtrekksløsninger fra kokesonen. Konsekvens/tiltak: Det er vanskelig å etablere andre løsninger.
Følgende punkter har fått tilstandsgrad 2 (avvik som kan kreve tiltak):
Innvendig:
- Radon: Det er ikke foretatt radonmålinger, og bygget er heller ikke utført med radonsperre.
Konsekvens/tiltak: Det bør gjennomføres radonmålinger.
Tekniske installasjoner:
- Elektrisk anlegg: Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som
forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil
avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig
kontroll utført av registrert elektrovirksomhet.
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 235 000,- pr. 01.08.24
Andel fellesformue: kr. 4 434,- pr. 31.12.23
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 2 990 000,- (Prisantydning)
kr 235 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 225 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 150,- (Boligkjøperpforsikring (rettshjelp))
kr 7 981,- (Forkjøpsrett benyttet - Forhåndsavklaring)
--------------------------------------------------------
kr 16 331,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 241 331,- (Totalpris inkl omkostninger)
FelleskostnadKr. 4 052,- pr. mnd.
Felleskostnadene forfaller til betaling den 1. i hver måned. Styret kan endre felleskostnadene med èn
måneds skriftlig varsel.
Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som
iverksettes av borettslaget kan medføre økning i felleskostnadene. Felleskostnadene økte sist med 6 %
01.02.24 og 6% 01.08.2024. Økningen er foretatt pga. større vedlikehold (forsterking av elektrisk anlegg i
garasjehus) og økning av kommunale avgifter, energikostnader, forsikring, forretningsførerhonorar, mm.
Se mer informasjon under borettslag.
Styreleder opplyser at det ikke foreligger noen konkrete planer om økning i utgiften. Det er dog normalt at
det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.
Felleskostnad inkludererFelleskostnadene inkluderer bredbånd, renter og avdrag felleslån, forretningsførsel, kommunale avgifter,
felles bygningsforsikring, strøm til fellesarealer, diverse honorarer, vaktmestertjenester, renhold, generell
drift og vedlikehold m.m
Månedlige felleskostnader som ikke er spesifiserte, dekker boligselskapets driftskostnader. For
ytterligere spesifikasjon, vennligst se regnskapet i årsrapporten.
Felleskostnader totalt etter avdragsfri periodeAvdragsfrihet på lån: OBBK01 er avdragsfritt til og med 30.12.2025 og OBOS01 er avdragsfritt til og med
30.12.2025. Det gjøres oppmerksom på at estimert endring i felleskostnader pr. md. etter avdragsfri
periode forutsetter at avdrag og rentebetingelser pr. dato beholdes uendret. Se for øvrig egen note i
regnskapet for ytterligere informasjon og forutsetninger.
På OBBK01 er den estimerte endringen kr. 59,- etter avdragsfriheten.
Sikringsordning fellesgjeldBorettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for
overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende
innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av
partene.
Mulighet for individuell nedbetaling på hele eller deler av fellesgjeld (IN-lån): Nei
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget/aksjelaget.
EierDorsa Bråthen
BeskrivelseAlicha Viste ved din lokale eiendomsmegler EIE Stovner har gleden av å presentere Ravnkollbakken 11 -
en delikat 2-roms leilighet oppgradert i 2018 og 2020. Boligen ligger til i grønne og rolige omgivelser med
kort vei til offentlig kommunikasjon, servicetilbud og flotte turmulighet sommer som vinter. Boligen passer
utmerket for deg som vil bo sentralt, men som samtidig ønsker å ha turmuligheter i umiddelbar nærhet.
- Arealeffektiv planløsning
- Vesentlig påkostet i 2018
- Nytt bad fra 2020 med resterende garanti
- Åpen kjøkkenløsning
- Varmtvann inkludert
- Ingen TG3
- Store vindusflater
- Gode lys- og solforhold
- Stor vestvendt terrasse på 28 kvm!
- Høy 1. etasje
- Innvendig bod + ekstern bod
- Kort vei til kollektivtransport
- Nærsenter med dagligvarebutikker og servicetilbud
- Mulighet for parkering
- Perfekt førstegangskjøp!
Velkommen til visning!
ParkeringLeiligheten disponerer ikke garasjeplass. Det er gateparkering etter gjeldende bestemmelser. Det er
mulig å parkere gratis rundt Romsås ringen. Det gjøres oppmerksom på at andre beboere i borettslaget
annonserer stadig muligheten for å leie garasjeplass, dette annonseres oftest på oppslagstavla på
Romsås senter, på Facebook gruppen for borettslaget og/eller på Vibbo.
Borettslaget har også ladeplasser utendørs som er kun for kjøretøy som lader. Biler skal fjernes når
ladning er fullført.
Gjester kan parkere inntil 3 døgn på anviste gjesteplasser. Etter søknad kan styret innvilge forlenget
gjesteparkering. Parkeringstillatelsen skal legges synlig i frontruten.
BeliggenhetRavnkollbakken 11 ligger i øvre del av bydel Grorud på Romsås i Tiurleiken borettslag. Området er et
idyllisk sted å bo for alle. Området byr på flotte fasiliteter slik som flotte fellesområder, kort vei til marka,
godt utvalg av barnehager samt. skoler innenfor rekkevidde, nær senter med alt det du trenger, og ikke
minst - et levende og sosialt lokalsamfunn!
Fra leiligheten er det kort vei til Romsås senter som byr på diverse servicetilbud. Her finner du alt fra
dagligvarebutikker, kiosk, bibliotek, frisørsalong, pizzeria, tannlege, veterinær, legekontor, treningssenter,
svømmehall og mer. Alt du trenger er lett tilgjengelig innenfor en 5-6 minutters gange fra boligen.
Romsås T-banestasjon er også lett tilgjengelig gjennom senteret ved å ta heisen ned. Her går linje 4 og
5 og tar deg effektivt til sentrum, med hyppige avganger og en reisetid på ca. 25 minutter til Oslo S. I tillegg
er det kort gange til nærmeste bussholdeplass, der tar 63-bussen deg ned til Grorud. Fra Grorud er det et
stort utvalg av bussforbindelser til store deler av Oslo og Akershus. Her finner man også Grorud senter
som byr på blant annet matbutikk, apotek, vinmonopol mm. I tillegg er det kort vei til Stovner senter som
har et rikt utvalg av forretninger og servicetilbud innenfor de fleste bransjer.
Humleby fritidspark er et imponerende samlingspunkt for aktiviteter, med kunstgressbaner, ballbaner,
sandfotballbane, streetbasketbane, petanquebane, labyrint, idrettslekeplass og utendørs treningspark
med treningsapparater. Her er det rikelig med muligheter for en rekke aktiviteter, inkludert klatring, løping,
hopp og balanse.
Romsås er et sosialt samfunn med alt fra fellesdugnader til store arrangementer som Romsås Cup,
som samler både barn og voksne fra ulike borettslag for å spille fotball. Svarttjernparken, rett i
nærområdet, tilbyr badevann og strandlinje, og her arrangeres også Romsåsdagen med hoppeslott,
kano-utleie, salg av grillmat, mm. Dette er et populært arrangement for beboerne med musikk og hygge.
Romsås frivillighetssentral arrangerer også flere aktiviteter gjennom året, alt fra strikkeklubb til
malegruppe. Sjekk ut hvilke aktiviteter som finner sted på Romsås:
https://romsas.frivilligsentral.no/aktiviteter
På søndagene på Romsås finner man søndags åpen joker butikk + grønsaksbutikk, samt.
grønnsaksbutikken på Romsås senter og pizzeria. I tillegg arrangeres det søndagskafe for eldre ungdom
(18+). Her kan du spille biljard, playstation og se fotball på storskjerm. Søndagskaféen arrangerer også
temakvelder, ulike kurs som f.eks matlaging, hjelp til jobbsøking, dialogmøter om samfunnsaktuelle
temaer og nattfutsalcup.
For de som er glad i aktivitet og trening finnes det diverse innendørs treningssentre i nærområdet, men
Romsås tilbyr også en arena for utendørstrening. Humleby fritidspark er et imponerende samlingspunkt
for aktiviteter, med kunstgressbaner, ballbaner, sandfotballbane, streetbasketbane, petanquebane,
idrettslekeplass og utendørs treningspark med treningsapparater (Romsåsgymmen). Her er det rikelig
med muligheter for en rekke aktiviteter, inkludert klatring, løping, hopp og balanse.
For de som elsker friluftsliv, er Romsås det ideelle stedet å bo. Med kort vei til Lillomarka får du tilgang til
flotte rekreasjonsmuligheter som lysløyper, turstier, bade- og fiskevann, samt en opparbeidet gangvei til
Røverkollen utsiktstårn på toppen av Romsås. Marka byr også på idylliske tjern og vann, som Vesletjern
og Steinbruvann, som er åpne for fiske og familieaktiviteter. Steinbruvannet er spesielt populært om
sommeren, der beboere fra Groruddalen samles for å fiske, grille og nyte godt vær!
BebyggelseOmrådet består hovedsakelig av blokkbebyggelse.
TomtEiet tomt, 14349 kvm
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra
ønsket startsted til den aktuelle boligen.
Skole/barnehageDersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med
barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.
Offentlig kommunikasjonBuss:
Stasjon: Tiurleiken
Linje 63
Fra boligen er det ca. 5 minutters gange til Grorud. Her går linje 31, 66, 63, 62 og 79.
T-bane:
Stasjon: Romsås
- linje 4 og 5
InneholderRavnkollbakken 11 er en meget pen og påkostet 2-roms leilighet beliggende i byggets 1. etasje.
De fleste overflater i leiligheten ble pusset opp i 2018 og er i bra stand med lite slitasje. Det er vinduer og
balkongdør fra 1999. Leiligheten har fine opparbeidede uteområder.
Entré | Lys og praktisk velkomst!
Velkommen inn i en lys og innbydende entré! Her møter du lyse overflater som skaper en frisk og
moderne atmosfære. Det slitesterke laminatgulvet gir både et stilrent utseende og praktisk holdbarhet. I
tillegg er det plassert et garderobeskap i entreen, som gir deg rikelig med oppbevaringsplass til yttertøy
og sko. Dette er et rom som gir et godt førsteinntrykk og sørger for en ryddig og funksjonell start på ditt
hjem.
Stue | Lys og luftig stue
Sjekk ut denne flotte stuen! Stuen i denne leiligheten er en lys og romslig oase som innbyr til både
avslapning og sosialt samvær. Med overflater fra 2018, bestående av slitesterkt laminat på gulvet og
slette malte vegger og tak, fremstår rommet som moderne og velholdt. Dette er et rom hvor du enkelt kan
skape din egen stil, med plass til både sofagruppe, spiseplass og medieenhet. Stuen har også direkte
utgang til en stor terrasse på 28 m², som fungerer som en naturlig forlengelse av oppholdsrommet,
perfekt for sommerens lune kvelder.
Terrasse | Solrik, vestvendt hageoase
Denne vestvendte terrassen på 28 m² er en ekte perle, hvor du kan nyte solen. Selger informerer om at
det er sol fra kl. 11:00 og helt ut på kvelden. Den er belagt med mykt kunstgress, som gir en grønn og
innbydende atmosfære. Her har du muligheten til å skape din egen grønne verden; den romslige
terrassen gir god plass til både urtekasser og plantekasser, slik at du kan dyrke dine egne urter,
grønnsaker eller blomster. Med vakker beplantning rundt deg, blir terrassen en privat hageoase. Her har
du god plass til å skape en hyggelig uteplass med møbler, grill og dekorative elementer. Med de gode
solforholdene blir dette til et ideelt sted for både avslapning og sosiale sammenkomster, fra tidlig
ettermiddag til sene sommerkvelder.
OBS! Borettslaget har husordensregler som gjelder forhagen som vi oppfordrer at kjøper setter seg inn i.
Kjøkken | Sosialt samvær
Lekkert IKEA kjøkken fra 2018! Med sorte slette fronter og en stilren laminat benkeplate, er kjøkkenet både
elegant og funksjonelt. Det ble oppgradert i 2018 og fremstår i meget god stand, med integrerte hvitevarer
som oppvaskmaskin, komfyr, platetopp og et frittstående kjøl/fryseskap. Den åpne løsningen gir deg
muligheten til å være en del av samtalen og selskapet mens du lager mat, og sørger for at rommet føles
både romslig og innbydende. Med god arbeidsplass og praktiske løsninger, er dette et kjøkken som gjør
matlaging til en glede og passer perfekt inn i hjemmets sosiale sone.
Soverom | Perfekt for nattesøvn
Soverommet er sjenerøs i størrelse, og har rikelig plass til en større seng, nattbord og ekstra møbler,
uten at rommet føles trangt. Det praktiske skyvedørsgarderobeskapet med speil gjør at du enkelt kan
organisere klær og tilbehør, samtidig som speildørene bidrar til å gi rommet en følelse av ekstra lys og
romslighet. De lyse veggene skaper en avslappende atmosfære, og med god plass til oppbevaring og
møblering, er dette et soverom som virkelig innbyr til komfort og velvære.
Bad | Nyere bad med garanti
Badet i denne leiligheten ble grundig rehabilitert i regi av borettslaget i 2020, utført av fagfolk med høy
standard. Dette gir deg en 5-års garanti som sikrer at arbeidet er av profesjonell kvalitet og gir ekstra
trygghet.
Rommet er utført med fliser på både gulv og vegger, samt varmekabler i gulvet for en komfortabel
opplevelse. Innredningen på badet består av vegghengt toalett, dusjnisje med glassdører og servant. Her
det også praktisk opplegg for vaskemaskin. Spotter i taket gir god belysning, og naturlig avtrekk via felles
ventilasjon bidrar til et godt inneklima. Med garanti fra 2020, kan du være trygg på at kvaliteten er i orden,
og at eventuelle problemer vil bli håndtert.
ByggemåteInnvendig
Leiligheten har overflater av laminat på gulv og slette malte flater i tak og vegger. De fleste overflater er i
bra stand og fra 2018.
Betongdekke i som skille ned mot underliggende enhet, trolig isolert etter byggeårets krav. Det er
skjevheter som er målbare men som ikke er til sjenanse for bruken av leiligheten Det er ikke fremlagt
dokumentasjon på om det er utført radonmålinger, eller om leiligheten er bygget med radonsperre.
Leiligheten har malte speildører, dørene er i bra stand med lite slitasje.
Utvendig
Leiligheten har malte trevinduer med 2 lags glass, vinduer fra 1999 i bra stand med noe slitasje.
Leiligheten har hoveddør av teakfiner, dør fra 1989 med brannklasse B-30. Døren er i bra stand med noe
slitasje. Det er også en heve/ skyvedør med utgang til balkong, denne døren er i bra stand med noe
slitasje. Dør fra 1999. Det er vestvendt terrasse med utgang fra stue, deler av terrassen er belagt med
gressteppe. Deler av terrassen er overbygd av tak. Terrassen er i bra stand med noe slitasje på overflater.
BoderBoligen disponerer en romslig utvendig bod på 4 kvm.
StandardFor den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger ferdigattest datert 13.11.1974 som omhandler nybygg og større arbeider.
Det foreligger ferdigattest datert 14.04.1982 om omhandler tak over luftebalkong.
Det foreligger ferdigattest datert 14.11.2000 som omhandler fasadeendring.
Det foreligger ferdigattest datert 29.09.2021 som omhandler modernisering av bad.
Det er mottatt byggetegninger fra kommunen datert 08.07.1970. Disse samsvarer med dagens bruk av
boligen.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
Dette er utført en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til
avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll
utført av offentlig myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en
bygningssakkyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll.
Elektrisk anlegg med automatsikringer.
1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne,
utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)?
Nei.
Spørsmål til eier
2. Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert
menes fullstendig
utskiftet anlegg fra inntakssikring og videre.
1972.
3. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet?
Ja.
4. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter
1.1.1999?
Ja.
Eksisterer det samsvarserklæring?
Ukjent.
5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet - Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre
tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år?
Nei.
6. Forekommer det ofte at sikringene løses ut?
Ukjent.
7. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler,
kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg?
Nei.
Generelt om anlegget
8. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights,
stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder,
jamfør eget punkt under varmtvannstank
Nei.
9. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet?
Nei.
Inntak og sikringsskap
10. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig
å sjekke uten å fjerne
kapslinger?
Nei.
11. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer?
Ja.
12. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og
helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll?
Ja. På grunn av elde på deler av anlegget (eldre en 5 år) uten el kontroll de siste 5 årene. bør hele
anlegget sjekkes av fagfolk.
Eier har gjennomgått spørsmål vedr elektrisk anlegg. Varmekabler er ikke funksjon testet.
OppvarmingElektrisk oppvarming og varmekabler på bad.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter D
Selger opplyser om et strømforbruk på 8236,38 kWh for det siste året. Selger opplyser videre om at
strømfakturaene ligger på 300 kr til 1500 kr. Forbruket vil variere fra husholdning til husholdning, årstid
samt strømleverandør.
EiendomsskattDet er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for
bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon
se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
imellom. Felleskostnader: Enkelte leiligheter er ilagt eiendomsskatt. Eiendomsskatt kreves inn via
felleskostnader i månedene: mai, juni, september og november
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 4 052,-
pr.mnd.
Faste løpende kostnaderForuten om felleskostnadene må ny kjøper beregne kostnader til strøm, utvidet TV- og internettpakke,
innboforsikring, mm. Denne listen er ikke uttømmende.
Spesifikasjon av fellesgjeldLånenr.: HUS602-11451595
Restgjeld: 4.578.875,-
Restløpetid: 1 år 5 md.
Rentekostnader: 4,68%
Lånenr.: HUS603-11451595
Restgjeld: 374.172,-
Restløpetid: 1 år 5 md.
Rentekostnader: 4,68%
Lånenr.: OBBK01-98207838756
Restgjeld: 30.372.142,-
Restløpetid: 30 år 2 md.
Avdragsfrihet til og med 01.01.2026
Rentekostnader: 5,45%
Lånenr.: OBOS01-98207984108
Restgjeld: 98.000.000,-
Restløpetid: 35 år 7 md.
Rentekostnader: 5,45%
Lånenr.: OBOS02-98208142593
Restgjeld: 949.101,-
Restløpetid: 24 år 5 md.
Rentekostnader: 5,45%
Spesifikasjon av fellesgjeld, kapitalkostnader og avdragsfrihet:
Lånenr.: HUS602-11451595
Restgjeld: 7.985,
Kapitalkostnader: 521,-
Lånenr.: HUS603-11451595
Restgjeld: 647,-
Restløpetid: 1 år 5 md.
Kapitalkostnader: 43,-
Lånenr.: OBBK01-98207838756
Restgjeld: 52.955,-
Avdragsfrihet til og med 01.01.2026
Kapitalkostnader: 244,-
Lånenr.: OBOS01-98207984108
Restgjeld:170.847,-
Kapitalkostnader: 789,-
Lånenr.: OBOS02-98208142593
Restgjeld: 1.653,-
Kapitalkostnader: 10,-
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapInntekter
For 2023 var det budsjettert kr. 23 588 000 i inntekter. Regnskapet viser totalt 24 595 768 kr,- Avviket
skyldes andre inntekter som kommer fra blant annet bomiljøtilskudd, miljøtilskudd, automatpenger, mm.
Kostnader
For 2023 var det budsjettert kr. 15 296 393, mens faktiske kostnader ble kr. 15 162 053. Avvikene skyldes
av blant annet at det var høyere budsjettert med TV-anlegg/bredbånd, energi/fyring, mm.
Resultat
Årsrapport og årsregnskap godkjennes. Årets resultat overføres til egenkapital. Borettslaget har et positivt
årsresultat for 2023 på kr. 3 377 829,-
Forsikring med polisenummerIf Skadeforsikring
Polisenummer: 3087500
Borettslagets forsikring dekker bygningene, fellesareal og boliger, med veggfast utstyr. Den dekker også
bygningsmessige tilleggsinnretninger og forbedringer i boligen bekostet av andelseier. Oppstår det
skade i leiligheten, sørg for å begrense skadeomfanget mest mulig og prøv å kartlegge årsaken til
skaden. Er flere leiligheter berørt, noter hvordan berørte andelseiere kan kontaktes og opplys om dette
når skaden meldes til telefon 21 49 24 00 eller vi nettsiden: https://www.if.no/bedrift/meldskade
Ved skader som dekkes av borettslagets bygningsforsikring, krever forsikringsselskapet en egenandel.
Selv om borettslagets forsikring brukes, kan andelseier belastes hele eller deler av egenandelen dersom
forholdet ligger innenfor andelseiernes ansvar.
Den enkelte andelseier må ha egen hjemforsikring som dekker innbo og løsøre (det vil si
utstyr/innredning som det er naturlig å ta med seg når en flytter).
Selv om borettslagets forsikring brukes, kan andelseier belastes hele eller deler av egenandelen dersom
forholdet ligger innenfor andelseiers ansvar. Den enkelte andelseier må selv sørge for å ha
hjemforsikring som dekker innbo og løsøre.
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 769 099,-
Som sekundærbolig Kr. 2 922 577,-
BorettslagBorettslag: Tiurleiken Borettslag,
Borettslaget består av 332 andelsleiligheter.
Styret
Styret kan kontaktes på epost: styret@tiurleiken.no og på vibbo.no/376.
Vibbo
Du kan finne informasjon om boligselskapet og ditt boforhold ved å logge deg inn på Vibbo.no. Her finner
du oversikt over din bolig, felleskostnader og annen nyttig informasjon.
Grendehuset Tiurstua
Borettslaget har et utleielokale med plass til 45 gjester. Grendehuset kan leies av andelseierne til ulike
arrangement. Se mer om dette på Vibbo.
Internett
Borettslaget har fellesavtale gjennom Telia inkludert i husleien. Kontakt Telia ved spørsmål/feil om/ved TV
og Internett.
Navneskilter og forandring på ringeklokke
Skiltene og forandring på ringeklokke kan bestilles på styrerommet i åpningstiden, eller per mail.
Mailadresse: styret@tiurleiken.no
Rehab
Rør- og våtromsrehabilitering ble sluttført oktober 2021. Alle rør ble skiftet og baderom rehabilitert. Felles
varmtvann ble etablert med luft til varmepumper. Det er 5 års garanti på arbeidene som er gjort.
Bruk av balkonger og forhager
Balkonger, vinduer eller trapper skal ikke brukes til risting av tøy eller sengeklær. Tørking og lufting av tøy
skal skje på luftebalkongene, og for underetasjes leiligheter på dertil egnet tørkestativ. Av hensyn til
brannfaren er det ikke tillatt å grille med kull på balkongene og i forhagene. Grilling med gassgrill krever
god utlufting med tanke på ev lekket gass. Det er kun tillatt å oppbevare inntil 2 stk 11 kg gassbeholdere
pr leilighet. Beholderne skal ikke etterlates på balkonger, boder eller i fellesarealer når
grillen ikke er i bruk. Den enkelte beboer kan ikke gjøre tiltak på balkongene som endrer byggets fasade.
Dette vil være slik som å endre fargen på husveggene eller installere lys etc. slik at helheten i fasaden
brytes. Dette skal l ikke være til hinder for vanlig belysning på balkongene. Flaggstenger, antenner, skilt
eller lignende kan bare settes opp etter godkjenning av styret. Parabolantenner kan bare settes opp inne
på balkongene. Ingen del av antennen eller holderen kan stikke utenfor balkongkanten, heller ikke om det
bare er mens antennen er i bruk. Dette gjelder både hovedbalkong og luftebalkong. Gjentatte brudd på
denne bestemmelsen er vesentlig mislighold fra andelseiers side, og gir borettslagethjemmel til å
pålegge vedkommende å selge andelen.
Eksklusiv bruksrett til forhager
(1) Andelseiere med boliger på bakkeplan, inngår skriftlig avtale med borettslaget om eksklusiv bruksrett
til forhager, som er i direkte tilknytning til boligen, i en tidsbestemt periode på inntil 30 år. Avtalen følger
andelen ved eierskifte.
(2) Ved inngått avtale om eksklusiv bruksrett, aksepterer andelseier følgende:
• Det er ikke anledning å ha beplantning/gjerde/skjerming høyere enn 180 cm
• Forhagen skal ikke benyttes til lufting av dyr, ref. husordensreglene 4-3 Plikter for eier av dyr.
• Andelseier har ansvar for at dyr ikke oppholder i forhagene alene, og at oppholdet ikke er til fare eller
sjenanse for naboene ved for eksempel bjeffing eller bråk, eller føre til ubehag eller ulemper for
forbipasserende.
• Andelseier har ansvar for at bruk av forhagene ikke er til sjenanse eller ulempe for øvrige beboere
• Etter søknad til styret kan andelseier selv bekoste og legge platting på området bruksretten gjelder for.
Det er andelseiers ansvar å sørge for at en slik platting holder en standard som ikke medfører risiko for
skader eller andre uønskede hendelser.
• Andelseier har ansvar for vedlikehold av beplantning/gjerde/skjerming, plen osv., samt kostnadene ved
vedlikeholdet.
• Mating av dyr skal ikke forekomme.
(3) Dersom andelseier ikke vedlikeholder forhagen i samsvar med andre ledd, og mangelfullt vedlikehold
kan medføre skade eller ødeleggelse av eiendommen, kan styret, etter varsel til andelseier, beslutte å
istandsette forhagen. I slike tilfeller vil styret, på vegne av borettslaget, kreve andelseier for å medgåtte
kostnader.
(4) Dersom andelseier ikke innretter bruken av forhagen i samsvar med andre ledd og
Husordensreglene, vil styret vurdere å trekke tilbake bruksrett.
Ekstra søppelbil
Det går ekstra søppelbil gjennom borettslaget en gang i måneden. Denne kan brukes til å kaste slikt som
kartonger av papp, gamle møbler, rester etter oppussing (trevirke etc.) osv. Det kan ikke legges
spesialavfall i eller våtorganisk avfall som matrester i søppelbilen. Hvitevarer (kjøleskap, frysere,
komfyrer) eller andre større elektriske/elektroniske produkter (TV, PCskjermer,
etc.). kan avhendes i trådkurv som settes opp på baksiden av Tiurstua v/muren samme dag som
månedlig søppelbil. Tidspunkter for søppelbil annonseres på Vibbo og ved oppslag i oppgangene.
Ventilasjon og avløp
Alle rom må holdes såpass oppvarmet at vannet i ledningene ikke fryser. Ventilasjonskanaler må ikke
stenges, tapes igjen eller lukkes på annen måte enn med standard ventiler. Det kan føre til at andre
leiligheter får sterk ventilasjonsstøy, eller trekk og ubalanse i hele ventilasjonen av leiligheten. MERK! Det
er ikke tillatt å koble seg på ventilasjonsanlegget med en ekstra avtrekksvifte eksempelvis beregnet for
komfyr. Dette vil påvirke avtrekket i hele oppgangen. Det skal kun brukes kullfilter i avtrekksvifter. Det er
ikke tillatt å lufte ut matlukt gjennom inngangsdøren til leiligheten. Det må ikke kastes uvedkommende
ting i klosettet, og det må bare brukes toalettpapir. Rensing av sluk tilhører andelseiers vedlikeholdsplikt
og bør utføres regelmessig.
Spesielt om ventilasjon
Det er mekanisk ventilasjonsanlegg i leilighetene. Det vil si at det er en vifte på taket for hver oppgang.
Denne viften går 24 timer i døgnet. Mesteparten av tiden går den på halv hastighet, men i en periode om
morgenen og ved middagstider går den for fullt. Det er avtrekksventiler i kjøkken og bad i alle leiligheter.
For at viften skal kunne suge ut luft, er den avhengig av at det kommer ny luft inn i leilighetene, og at dette
skjer gjennom spalteventiler i alle vinduene. Disse må være åpne, for hvis de stenges så stiger
luftfuktigheten meget raskt og det oppstår fuktighets-/muggskader i leiligheten. Slike skader på leiligheten
som følge av feil bruk av ventilasjonsanlegget er derfor beboerens eget ansvar. Hvis du har mistanke om
at viften er ute av drift, kan du holde et papirark foran ventilen. Hvis arket suges fast, er det sannsynligvis
ikke noe feil på viften. Hvis arket ikke suges fast, ta da kontakt med styret slik at vi kan få meldt fra om
feilen. Spesielt i 2-roms leilighetene må man være oppmerksom på dette med fuktighet. Disse
leilighetene har vindu bare på en side og får derfor ingen naturlig gjennomtrekk.
Bad, WC, kraner, avløp og vannledninger
Det er i andelseierens egen interesse å behandle boligens innredning forsiktig. Tøm ikke fett eller
kaffegrut i vask eller sluk. Skyll en gang i blant med oppløsningsmiddel for å hindre tilstopping av
avløpsrør. Steng av vannet når du reiser bort. Stoppekraner finnes i teknisk skap på bad. Det er også
installert automatisk stoppekran (waterguard), som kobler ut vannet ved fuktighet på kjøkkenet.
Vedlikehold
Vegger på balkonger må ikke males i annen farge enn den opprinnelige. Hvis det er behov for maling, må
andelseieren først skaffe seg styrets tillatelse. Styret vil dessuten skaffe andelseieren maling i riktig farge
og kvalitet.
Andelseiernes vedlikeholdsplikt
(1) Den enkelte andelseier skal holde boligen, og andre rom og annet areal som hører boligen til, i
forsvarlig stand og vedlikeholde slikt som dører og vinduer innvendig, rør, sikringsskap fra og med første
hovedsikring/inntakssikring, ledninger med tilbehør, varmekabler, inventar, utstyr inklusive vannklosett,
vasker, apparater og innvendige f later. Våtrom må brukes og vedlikeholdes slik at lekkasjer unngås.
(2) Vedlikeholdet omfatter også nødvendige reparasjon og utskiftning av slikt som
rør, sikringsskap fra og med første hovedsikring/inntakssikring, ledninger med tilbehør, varmekabler,
inventar, utstyr inklusive slikt som vannklosett, vasker, apparater, tapet, gulvbelegg, vegg, gulv- og
himlingsplater, skillevegger, listverk, skap, benker, entredør og innvendige dører med karmer. (3)
Andelseieren har også ansvaret for oppstaking og rensing av innvendige avløpsledninger både til og fra
egen vannlås/sluk og fram til borettslagets felles-/hovedledning. Andelseier skal også rense eventuelle
sluk på veranda, balkong og lignende.
(4) Andelseieren er selv ansvarlig for at installasjon og oppbevaring av brann- og eksplosjonsfarlige
stoffer skjer i betryggende former og i henhold til gjeldende lover og forskrifter.
(5) Andelseieren skal holde boligen fri for insekter og skadedyr.
Ved mistanke om insekter og skadedyr plikter andelseieren straks å melde fra skriftlig til borettslaget.
(6) Vedlikeholdsplikten omfatter også utbedring av tilfeldig skade, herunder skade påført ved innbrudd og
uvær.
(7) Oppdager andelseieren skade i boligen som borettslaget er ansvarlig for å utbedre, plikter
andelseieren straks å melde fra skriftlig til borettslaget.
(8) Ny eier av andelen har plikt til å utføre vedlikehold medregnet reparasjon og utskifting i boligen, selv
om det skulle vært utført av den forrige andelseieren.
STYRETS ARBEID
Oppfølging vedtak fra generalforsamling 2023
Husordensreglene er redigert i henhold til vedtak.
Utleie Tiurstua - enkeltdager helg. Det er installert digital adgangskontroll, utleiereglene er endret og det
er innført system der leietaker selv vasker etter endt leie. Leieprisene er justert i henhold til vedtak.
Tidsstyrt/behovsstyrt belysning. Styret har gjennomført befaring med tilbyder og innhentet priser.
Etter anbefaling fra tilbyder prioriteres sensorstyrt belysning i garasjehuset. Her er det mest energi å
spare. Dette vil være installert i løpet av vår/høst 2024.
Styret vurderer også sensorstyrt lys i oppganger samt bytte av stolpebelysning utendørs til led-armaturer.
Boligselskapets økonomiske situasjon vil avgjøre hvorvidt disse tiltakene blir gjennomført i inneværende
år.
Revisor er byttet fra Pricewaterhouse Coopers til BDO i henhold til vedtak.
Velferdstiltak og andre sosiale tiltak.
Det ble invitert til blomsterdugnad og rusken i mai, med hyggelig sammenkomst i Tiurstua etter
dugnaden. Styret takker de fremmøtte for innsatsen.
Gjennom sommeren har ungdommen i Tiurleiken hatt sommerjobb med luking og vanning av blomster.
Styret takker for upåklagelig innsats.
Første søndag i advent ble det arrangert sammenkomst i Tiurstua for beboerne med julegrantenning,
pepperkaker, gløgg og nisseorkester. Styret takker velferdsutvalget for innsatsen.
Før jul ble det utdelt konfekt og julekort (tegnet av Tina i Ravnkollbakken 14) til beboerne.
Innvielse av grillplass ble planlagt, men utsatt til 2024 grunnet dårlig vær.
Styrets planer fremover.
Styret har bestilt og mottatt en vedlikeholdsplan fra Obos prosjekt for de neste fem årene. Planen
beskriver tilstanden på bygningsmassen og foreslår tiltak.
Med bakgrunn i denne planen har styret utformet en prioriteringsliste. Vinteren viste oss at vi ikke har nok
strøm inn i garasjehuset. Anleggsforsterkning er bestilt fra netteier.
Vedlikeholdsplan utformet av Obos prosjekt anslår et investeringsbehov i bygningsmassen på 11 060
000,- i den inneværende femårs-perioden.
Selskapets økonomiske situasjon
Det har vært utfordrende tider økonomisk med vedvarende økte energipriser, hyppige renteøkninger og
generell prisstigning i samfunnet. Tiurleiken Borettslag er berørt av dette. Vi har de senere år gjennomført
en kostbar rør og våtromsrehabilitering, der egenkapitalen ble tæret på, og der det ble gjort betydelige
låneopptak.
Styret i Tiurleiken har på lik linje med de fleste andre borettslag sett seg nødt til å heve husleien for å bøte
på situasjonen, og bedre selskapets likviditet.
Våre 16 heiser må antagelig skiftes ut i 2030, og det vil være naturlig for det sittende og fremtidige styrer å
gradvis øke husleien til et nivå der boligselskapets egenkapital økes, slik at større rehabiliteringsbehov
ikke må fullfinansieres med låneopptak. Fremtidig husleieøkning vil i stor grad påvirkes av utvikling i
styringsrente, energikostnader og inflasjon.
Tiurleiken Borettslag har etter søknad fått utbetalt kr. 566.906 i tilskudd fra Oslo Kommune til grillplass,
lekeplass, kirsebærhage og ladeinfrastruktur i 2023.
VEDLIKEHOLDSHISTORIKK:
2023 - 2023: Skiftet utendørs søppelkasser. Montert spadeholdere og satt opp spader i samtlige
oppganger. Frostsikret bakrom Tiurstua og demontert brannfarlige varmekabler. Installert digital
adgangskontroll garasjehus. Sluttført ladeinfrastruktur samtlige
plasser garasjehus. Etablert grillplass på nordsiden av garasjehuset. Sluttført Kirsebærhage. Installert
digital adgangskontroll
Tiurstua. Byttet kjøkkenvifte og kjøleskap Tiurstua.
2022 - 2022: Uteområde Etablert lekeplass på nedre tun. Laget platting og planert i forhold til
kirsebær/morell hage. Kartlagt og inngått avtale om infrastruktur for el-billading i garasjeanlegget
(oppstart februar). 2023).
2021 - 2022: Uteområdet. VVS rehab. Kjeller. Gjerde foran Tiurstua og ned mot parkeringsplassene på
plass. Startet opp parsell/kjøkkenhage med grønnsaker og bærbusker. Sommerhjelp begynt å rydde i
buskas mellom gjesteparkering og Romsås ring. Fått i stand varmekabler stikkveien mellom 16-18.
Avsluttet rør og baderomsrehabilitering 24 Tiurleiken Borettslag. Istandsatt kjellerlokaler i nr 21
(vannlekkasje)
2020 - 2021: Tiurstua malt, el arbeid og lysbryter flyttet til inngangsdør.
2020 - 2021: Malt murer og beiset treverk Malt alle murer i inngangspartier og v/Tiurstua. Beiset alt treverk
i inngangspartier og
gjerder.
2020 - 2021: Oppgradert noe uteområde Tilrettelagt for parsell v/gavl rkb 21. Plantet hekk fra nr 1 og ned til
gangbrua. Plantet epletrær. Ryddet i planter/busker ved gavl i nr 19 (trapp mellom øvre og nedre tun).
Fjernet trær bl. a ved nr 13
2020 - 2021: Tilrettelagt for parsell.
2020 - 2021: Rehabilitering av rør og våtrom.
2019 - 2019: VVS-/våtrom, uteområder VVS-/våtromsrehabilitering startet opp. Gravd opp bed utenfor rkb
24, skiftet
jord og plantet nytt. Taklamper inngangspartiet byttet ut. Fjernet gjerde foran Tiurstua v/bom.
2018 - 2018: Individuell strømmåling, utomhus Skiftet alle strømmålere for overgang til individuell måling
(strøm). Byttet ut murene ved Ravnkollbakken 9 og 21/19. Ladestolper til el-biler etablert og satt i drift. Ny
betalingsordning (bankkort) installert
på hovedbom ved Tiurstua. Dreneringsarbeider utført ved gavl i nr 25. Ny betalingsordning (bankkort)
installert på hovedbom ved Tiurstua. Dreneringsarbeider utført ved gavl i nr 25.
2017 - 2017: Eltavler, uteområder De siste eltavlene ble skiftet ut. Ny pningsmekanisme for veibom.
Plantet nye trær. Lagt nye granittfliser utenfor alle oppgangene.
2016 - 2016: Yttertak, lekeplass, HMS Skiftet yttertak i nr. 12, 14 og 16. Ny lekeplass på øvre tun og en i
den lille skogen. Skiftet brannslukningsapparater i alle boliger. Brannskap i alle etasjer i garasjen.
2015 - 2015: Veibommer, uteområder og yttertak. Oppgradert sikringsskap i Vaktmesterboden. Lagt opp
lys ved rundkjøringen som lyser opp Tiuren. Skiftet takvifter i Ravnkollbakken 1-3-5-7-11-13-15-17-19.
Skiftet ut innkjøringsbom v/Tiurstua og bom ved Ravnkollbakken 24-25. Oppgradert uteområdet. Det er
satt opp nye benker og bord. Det er satt opp et lite bord som er tiltenkt små barn ved sandkassa på øvre
tun. Sandkassa på nedre tun er fjernet og det er lagt ny asfalt der. Det er bygd opp ny mur i granitt ved
blomsterbedene ved Ravnkollbakken 24 og 25. Tekket om taket på Ravnkollbakken 18-20-22-24.
2014 - 2014: Større vedlikehold av P-hus med mer. Større vedlikehold av P-hus inkludert ny hovedtavle og
el-skap. Lagt opp katodisk beskyttelse for å forhindre videre korrosjon av armeringen. Nye avløpsrør.
Drenering rundt P-hus,
asfaltering uteområde rundt P-hus. 2 nye avløpsrør. Opprettet 10 el-bil plasser i 1. etg. i P-hus. Ny
hovedtavle i Ravnkollbakken 16. Nye takvifter i Ravnkollbakken 2-4-12-14-16. Nytt takbelegg i
Ravnkollbakken 1-2-3-4-5-7- 9-11-13-15-17-19. Ferdigstilt boder.
Installert duegardiner.
2013 - 2013: Større vedlikehold av uteboder, med mer. Større vedlikehold av uteboder inkludert nytt el-
anlegg. Skiftet takvifter i nr 16, 18, 20, 22 og 24. Skiftet hovedtavler i nr 18 og 24. Varmepumper og nytt gulv
i oppholdsrommet i Tiurstua.
2012 - 2012: Taktekking, takvifter, med mer Skiftet takvifter i Ravnkollbakken 21-23-25. Lagt hengeskive på
eksisterende gesimsbeslag for å dekke overgangen mellom finer og tegl på soverom-siden og balkong.
Skiftet takbelegg på blokk 21-23-25, samt nytt beslag på hele taket. Skiftet dørpumper på alle
inngangsdører.
2011 - 2011: Utvendig maling, forprosjekt rehab, m.m. Pusset og malt sideskiver og tørkeverandaer på
alle blokker. Kjerneboret i garasjeanleggets 3. og 4.etasje. Forprosjekt rehabilitering uteboder og
garasjehus.
2010 - 2010: Oppganger, ballbinge, med mer Malt alle oppgangene (22 stk). Skiftet ringeknapper ved
entredørene. Skiftet 1
stk. takvifte i Ravnkollbakken 22. Satt opp ekstra belysning i midtblokka på øvre og nedre tun (i 1. og 2.
underetasje) i alt 7 lamper.
Ferdigstillelse av koblinger til tørropplegg utenfor oppgangene. Kjøpt inn nye møbler til Tiurstua (sofaer,
stoler, puffer og bord). Ballbingen fjernet. Ballplass satt i stand og asfaltert. Billettautomaten måtte byttes
ut p.g.a. slitasje. Proxll monterte den nye og den
er av typen Cale MI 104 for myntinnkast.
2009 - 2009: Sikringsskap, brannvern, Tiurstua, mm. Skiftet innmat i alle sikringsskap. Lagt opp
jordings-kabler på kabelbroer i
kjellere. Utskifting av brannslukningsapparater. Utskiftning av koblinger til tørropplegg i alle oppganger.
Utskifting av hovedstoppekraner/reduksjonsventiler i kjellere. Skiftet ut glatte fliser til sklisikre fliser i
inngangspartiene. Beiset vegg hovedbalkong (andelseiere beiset selv). Pumper til takluker. Oppussing
Tiurstua (byttet kjøkken med hvitevarer). Lagt inn alarm i Tiurstua
2008 - 2008: Låsesystem, varmekabler, el.anlegg heis. Nytt TAG system i inngangsdørene og i
garasjeanlegget med nye
garasjeåpnere. Lagt varmekabler inn til garasjeanlegget i 2 etg. (sideinngangen). Lagt opp nytt elektrisk
anlegg i garasjen 3. og 4. etasje, utbedret i 2.etasje. Reparert display i heisene i Ravnkollbakken
2-3-4-14-15- 18-20-22-24, samt satt på plexiglass. Pusset opp styrerom. Kjøpt inn nye møbler.
2007 - 2007: Nytt dørtelefonanlegg.
2006 - 2006: Utskifting av lekeapparater Kostnad ca. kr 230.000,-
2004 - 2006: Utskifting av heiser.
1998 - 2000: Fasaderehabilitering Totalkostnad kr 101.692.252,- etter fradrag for tilskudd. Tilskudd
Husbanken kr 3.320.000,-.
1995 - 1996: Omfattende dreneringsarbeider utført.
ForretningsførerBorettslaget er tilknyttet OBOS som er forretningsfører.
StyregodkjenningKjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan
ikke nektes uten saklig grunn.
ForkjøpsrettDet foreligger forkjøpsrett for borettslagets medlemmer. Forhåndsavklaring er igangsatt. Ta kontakt med
megler eller forretningsfører for ytterligere opplysninger om meldefristen.
Tekniske installasjoner- V-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
- Vannrør av plast, rør i rør system.
- Avløpsrør i plast, avløpsrør er kun inspisert inne i leiligheten.
- Det er kullfilterventilator på kjøkken, avtrekk til felles ventilasjon på bad. Ventiler i vinduer.
- Varmtvann (forbruksvann) leveres via
- Fyrsentralen/fellesanlegg
- Varmtvannstanken er en del av fellesarealer og vedlikeholdes i regi av sameie. Konstruksjonen er derfor
kun beskrevet, ikke
tilstandsvurdert.
- Elektrisk anlegg med automatsikringer.
- Leiligheten har brannalarm og brannslokker som er yngre enn 10 år.
Følgende dokumenter er lastet opp i boligmappa av Trygg Elektro AS:
- U0102 Ravnkollbakken 11
- Følgebrev beboere
- Kortfattet bruksanvisning
- Risikovurdering Tiurleieken BRL
- Samsvarserklæring Tiurleieken BRL
- Led dimmer
- Stikk dobbel innfelt
- Junistar Eco 5W 230V
- FDV comfortemp 710 og extreme VK
- FDV jordfeilautomat DPC 100
- XTREME_230V_toleder_varmekabelelementer
DyreholdReglene for dyrehold gjelder dyr i både eierforhold og pensjon. Brudd på disse reglene er å anse som
brudd på husordenen, og vil føre til at vedkommende eier blir nektet dyrehold. Det er ikke tillatt med mer
enn to dyr (hund/katt) per leilighet. Det er ikke tillatt å drive med noen form for oppdrett av dyr.
Alle former for dyrehold må godkjennes av styret før anskaffelsen. Dette gjelder også hvis beboer skal ha
dyr i pensjon. Søknad om dyrehold, eller hvis beboer skal ha dyr i pensjon, skal sendes styret for
godkjennelse. Behandlingstid for slike søknader er ca. 3 uker.
Hunderaser, som pitbullterrier, amerikansk staffordshireterrier (såkalt amstaff) og andre
kamphundlignende raser er det ikke tillatt å holde i borettslaget.
Det forutsettes at eier av dyret er kjent med politivedtektene angående dyrehold og straffebestemmelsene
som gjelder for å holde dyr. Hunder skal føres i bånd på borettslagets område, også utenom de
båndtvangsperioder som myndighetene fastsetter.
Dyreholdet skal ikke være til fare eller sjenanse for naboene ved for eksempel bjeffing eller bråk, eller føre
til andre ulemper for borettslaget. Det er forbudt å lufte dyr på borettslagets område, og dyreeiere må
påse at deres dyr ikke skitner til verken ute eller inne i borettslaget. Det vil i praksis si at dyret bør luftes på
andre siden av Romsås Ring (Ravnkollbakken). Ekskrementer dyr etterlater seg på borettslagets
område, må fjernes umiddelbart. Den som passer dyret, må ha full kontroll over dyret, og all lufting for
øvrig foregår på eiers ansvar. Det er en selvfølge at man ikke lufter dyrene på de andre borettslagenes
områder, tilknyttede friområder, på barnehager, eller på skoleområder. Alle hunder og katter skal være
merket med eierens adresse og telefonnummer.
I de oppgangene der det foreligger legeattest for at dyrehold vil føre til helseskade for beboere, er de
således ikke tillatt å holde dyr. Det gjelder for oppgang nr. 3, 20 og 25.
Eier av dyret er ansvarlig og erstatningspliktig for enhver skade som dyret måtte påføre person eller
eiendom, for eksempel oppskraping av dører og karmer, skade på blomster, planter, grøntanlegg m.v.
Ved skriftlige klager over at dyrehold sjenerer naboer, gjennom lukt, bråk etc., eller på annen måte er til
ulempe, for eksempel gir allergiske reaksjoner eller skaper redsel eller angst, kan styret kreve dyret
fjernet fra borettslagets område. Styret skal på forhånd undersøke om en minnelig ordning med klageren
kan oppnås. I tvilstilfeller avgjør styret, etter forhandling med partene, hvorvidt en klage er saklig
begrunnet.
DiverseFølgende tilbehør medfølger handelen:
- Integrerte hvitevarer
- Garderobeskap i gangen
Følgende tilbehør medfølger ikke handelen:
- Frittstående kjøleskap.
- Speil i stue
Se forøvrig vedlagte løsøreliste.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
For krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra lagsforholdet har borettslaget en lovbestemt
panterett i andelen foran alle andre heftelser. Pantekravet er begrenset til en sum som svarer til to ganger
folketrygdens grunnbeløp på tidspunktet tvangsdekning besluttes gjennomført.
Heftelser
1976/6225-2/105 Fellesobl. for bor.innsk.
18.03.1976
BELØP: NOK 6.505.000
Panthaver:Andelseierne I Borettslaget
Lnr: 1086915
ANF. PRIORITET ETTER OBLIGASJON(ER) TIL HUSBANKEN
SOM TIL ENHVER TID HVILER PÅ EIENDOMMEN
2001/65254-1/105 ** Nedkvittering
25.10.2001
Beløpet er nedkvittert til:
Beløp: NOK 6.502.000
2003/1827-1/105 ** Prioritetsbestemmelse
13.01.2003
veket for: PANTEDOKUMENT 2003/1825-1/105
2003/42462-1/105 ** Forhøyelse
10.07.2003
FORHØYET TIL NOK 6,542,800
1986/42962-2/105 Best. om vann/kloakkledn.
16.07.1986
Gjelder denne registerenheten med flere
2000/35640-1/105 Obligasjon
23.06.2000
BELØP: NOK 86.745.000
Panthaver:HUSBANKEN
Org.nr: 942114184
Gjelder denne registerenheten med flere
2003/1825-1/105 Pantedokument
13.01.2003
BELØP: NOK 1.060.000
Panthaver:Oslo Bolig Og Sparelag
Lnr: 1087116
Gjelder denne registerenheten med flere
2006/31781-1/105 Pantedokument
08.05.2006
BELØP: NOK 1.080.000
Panthaver:Oslo Bolig Og Sparelag
Lnr: 7247929
Gjelder denne registerenheten med flere
2021/1260687-1/200 Pantedokument
08.10.2021 15:06
BELØP: NOK 130.000.000
Panthaver:OBOS-BANKEN AS
Org.nr: 911986884
Gjelder denne registerenheten med flere
Elektronisk innsendt
Grunndata
1972/14917-1/105 Registrering av grunn
08.09.1972
Denne matrikkelenhet opprettet fra:Knr:0301 Gnr:96 Bnr:36
Rettigheter på andre eiendommer
Ingen rettigheter funnet.
UtleieIht. brl. § 5-4 (2) har andelseieren mulighet til korttidsutleie i opptil 30 dager i løpet av året. Andelseier kan
ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Andelseier kan overlate
boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf.
borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det.
Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas
ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved
spørsmål.
Vei/vann/kloakkEiendommen har adkomst via offentlig vei.
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger.
Borettslaget er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.
ReguleringEiendommen er regulert til bolig i reguleringsplan (S-1470).
Oslo kommune vedtok en ny kommuneplan 23. september 2015 som gjelder fram til 2030. For mer
informasjon se link (Oslo kommune):
https://www.oslo.kommune.no/politikk/kommuneplan/kommuneplanens-arealdel/[gref
Opplysningene omfatter gjeldene planer og pågående planarbeid for eiendommen. Nærmere
opplysninger om den enkelte plan med dokumenter, mindre endringer, etc. finnes på internett, se lenker
under eller besøk kommunens hjemmeside for mer informasjon.
Plansaker
Trondheimsveien 529 - Planforslag til offentlig ettersyn - Oppføring av boliger
Saksnummer: 202106632 - Reguleringssak
Mottatt sak: 20.04.2021
For mer informasjon, se link:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202106632
Byggesaker
Romsås Senter 2 - Fasadeendring og ombygging - Nærmiljøhuset
Saksnummer: 202107082 - Byggesak
Mottatt sak: 26.04.2021
Status: Igangsettingstillatelse gitt
I regi av Bydel Grorud skal Nærmiljøhuset på Romsås senter 2 rehabiliteres og oppgraderes for å kunne
ha et økt og variert tilbud for flere brukere. Nærmiljøhuset skal etter rehabiliteringen blir en samskapende
møteplass for frivillighet, kommunale og kommersielle tjenester. Det skal bli en jobb- og
kvalifiseringsarena og være et sted man kan oppsøke for både læring, sosiale aktiviteter og avslapning.
For mer informasjon, se link:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202107082
Romsås senter 7 - Riving av gang- og sykkelbru
Saksnummer: 201511518 - Byggesak
Mottatt sak: 21.08.2015
Status: Tillatelse gitt
Saken går utpå riving av eksisterende gang og sykkelbru. Dagens bru er i dårlig forfatning og skal
erstattes med ny bru.
For mer informasjon, se link:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201511518
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 2 990 000,- (Prisantydning)
kr 235 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 225 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 150,- (Boligkjøperpforsikring (rettshjelp))
kr 7 981,- (Forkjøpsrett benyttet - Forhåndsavklaring)
--------------------------------------------------------
kr 16 331,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 241 331,- (Totalpris inkl omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Foto (Kr.4 500)
Provisjon (Kr.47 722,50)
Tilrettelegging (Kr.19 900)
Tilstandsrapport (Kr.7 000)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.8 514)
Grunnpakke borettslag (Kr.16 500)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.4 900)
Markedspakke 1 (Kr.21 900)
Oppgjør (Kr.6 000)
Totalt kr. (Kr.136 936,50)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer75-24-0349
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingNovum Eiendomsmegling AS
EIE Stovner
Org. nr: 990224463
Stovner senter 3
0913 Oslo
Tlf: 22 30 18 00
Ansvarlig meglerDaglig leder | Eiendomsmegler MNEF | Partner Petter Eia Haavi
SaksbehandlereAlicha Viste
EIE Stovner
Eiendomsmegler
Mob: 96 72 90 62 / E-post: alicha@eie.no