Bilde 1 av Sagveien 11Bilde 2 av Sagveien 11
Digital salgsoppgave
Sagveien 11

0459 Oslo • Oslo kommune

Dette objektet er solgt!

Prisantydning

Objektet er solgt!

Tiltalende 3-roms selveier - Hjørneleilighet - Balkong m/utsikt - Heis - Fyring/V.V. inkl.
icon

Unngå doble renteutgifter

Vis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Eierseksjon
Eierseksjon
46
Antall soverom
2 soverom
Etasje
6
Internt bruksareal (BRA-i)
57 m²
Bruksareal (BRA)
62 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
5 m²
Balkong/Terrasse (TBA)
3 m²
Fellesutgifter
kr 4 458 / Mnd
Prisantydning
kr 5 800 000
Omkostninger
kr 158 700
Fellesgjeld
kr 30 225
Totalpris
kr 5 988 925
Byggeår
2007
Tomt
Eiet tomt 638 m²
Oppdragsnummer
125240199
Prisantydningkr 5 800 000,-
Fellesgjeldkr 30 225,-
Boligkjøperpakke (valgfritt)kr 9 250,-
Pantattest kjøperkr 200,-
Tingl.gebyr pantedokumentkr 500,-
Tingl.gebyr skjøtekr 500,-
Dokumentavgiftkr 148 250,-
  
Totalpris kr 5 988 925
Eiendom
Sagveien 11, 0459 Oslo, Etasje: 6

Matrikkel
Gnr. 219 Bnr. 309 Snr. 46 i Oslo kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Eierseksjon

Arealer
Totalt BRA 62 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 57 kvm
- BRA-b (innglasset balkong):
- BRA-e (eksternt bruksareal): 5 kvm

I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 3 kvm

Areal
Primærrom: 57 kvm, Bruksareal: 62 kvm, BRA-i: 57 kvm , BRA-e: 5 kvm , TBA: 3 kvm
Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Antall soverom
2

Byggeår
2007

Tomt
Eiet tomt 638 kvm

Prisantydning
5 800 000

Tilstandsrapport
Takstmann: Nils Fosberg Takstdato: 08.04.24 21:37

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 30 225,- pr. 01.04.24
Andel fellesformue kr. 0,- pr. 01.04.24

Totalpris inkl. omkostninger
kr 5 800 000,- (Prisantydning)
kr 30 225,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 5 830 225,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 148 250,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 149 450,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 979 675,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 5 988 925,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 4 458,- pr. mnd.

Felleskostnad inkluderer
Varmtvann, fyring, betjening andel fellesgjeld, internett, trappevask og vaktmestertjeneste, felles byggforsikring, drift og vedlikehold, kommunale avgifter, strøm til fellesarealer, forretningsførsel, revisjonskostnader og styrehonorar.

Felleskostnadene fordeles på følgende måte:
Oppvarming: Kr. 832,-
Felleskostnader: Kr. 3 262,-
Kabel-TV: Kr. 364,-

Eier
Mads Valen-Sendstad Marita Valen-Sendstad

Beskrivelse
Innbydende 3-roms selveier på toppen av Ila, rett ved Alexander Kiellands Plass. Høyt og fritt beliggende i moderne leilighetsbygg fra 2008 med heis. Hjørneleilighet med fritt utsyn mot den gamle industribebyggelsen langs Akerselva. Svært attraktiv beliggenhet!

Boligen har en arealeffektiv planløsning hvor hver eneste kvadratmeter er godt utnyttet. Stue med "kontorhjørne", utgang til balkong, og fransk balkong med tofløyet dør. To gode soverom, hvorav ett med skyvedørsgarderobe. Moderne kjøkken i delvis åpen løsning mot stuen med integrerte hvitevarer og god plass til spisebord. Entré med walk-in closet. Svært gode lysforhold fra store vindusflater.

Enkel adkomst fra 7. et. i Sagveien med heis ned til 6 et. Bod på 4,5 kvm i samme et.

"Alt" inkludert i felleskostnadene.

Parkering
Garasjeanlegg i bygget. Plasser annonseres tidvis for utleie/salg.

Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt - også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering.

Priser for 2024:
Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5950 kroner
Elbil: 2000 kroner
Motorsykkel og moped: 2975 kroner
El-motorsykkel og el-moped: 1000 kroner

Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon og priser for andre transportmidler se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/beboerparkering-for-privatpersoner/

Beliggenhet
Meget attraktiv beliggenhet midt mellom St. Hanshaugen, sentrum, Sagene og Grünerløkka. Eiendommen ligger rolig til like ved vakre og frodige Iladalen. Kiellands Hus er et trivelig lite nærsenter som ligger lett tilgjengelig til ved Alexander Kiellands plass, hvor du får alt du trenger til hverdagen. Her finnes Coop Mega, Ark, Nille, Apotek1 og Vinmonopolet. I tillegg finnes det en rekke kaféer, take-away-restauranter og sushibarer i nærmiljøet. Like i nærheten ligger også Vulkan, som er et nyere og spennende byutviklingsområde med Mathall (se https://www.mathallenoslo.no), utesteder, butikker, treningssenter, kunstskole, hotell med mer (se https://www.vulkanoslo.no).

Leilighetens nærområde byr på en mengde muligheter for aktiviteter, gastronomiske opplevelser og rekreasjon. Her er det kort vei til store grøntområder som blant annet Ilaparken og St.Hanshaugen. La deg begeistre av de nydelige turområdene rundt ærverdige Akerselva.

I nærområdet finnes det flere hyggelige kaféer og restauranter med uteservering, nærbutikker og treningssentre. Her bor du i et matmekka med alt fra Åpent bakeri Tranen/ Lofthus Samvirkelag med byens beste Pizza, Mathallen og Michelinstjernerestauranten Kontrast i kort gåavstand. I tillegg er du omringet av byens beste kaffebarer med både Java, Supreme Roastworks og Tim Wendelboe like i nærheten. Det er også gangavstand til St. Hanshaugen med spesialbutikker som Gutta på Haugen og Kaffebrenneriet. Av treningssentre kan man velge mellom blant annet Athletica (Vulkan), SATS Ringnes Park, Gym Ila, Fresh Fitness, Crew og Indah Yoga.

Bebyggelse
Område hovedsakelig bestående av blokkbebyggelse.

Tomt
Eiet tomt, 638 kvm

Adkomst
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.

Meget god dekning av offentlig kommunikasjon med buss nr. 20 (Galgeberg - Skøyen), 34 (Ekeberg - Tåsen), 37 (Nydalen - Helsfyr) og 54 (Tjuvholmen - Kjelsås). Trikk fra Torshov/Grünerløkka. Busslinje 54 og 20 har også avganger natt til lørdag og søndag. Busslinje 37 med avganger hele døgnet. Flybuss til Gardermoen med avgang fra Arkitekt Rivertz' plass og Alexander Kiellands plass. For rutetider, se www.ruter.no.

Skole/barnehage
Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.

Inneholder
Det totale bruksarealet fordeler seg som følger:

BRA: 62 m²
- BRA-i: 57 m²: (Entré, bad/vaskerom, stue/kjøkken, to soverom, omkledningsrom og bod)
- BRA-e: 5 m²: (Bod)
- TBA: 3 m²: (Balkong)

Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.

Vedlagte plantegninger er målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport. Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Byggemåte
Seksjonsleilighet som er en del av Sagveien 9-11 Sameie på Ila. Sameiet består av 46 seksjoner, hvorav 3 er garasjeseksjoner og 10 er næringsseksjoner, og gjennomfører vedlikehold og oppgraderinger på felles bygningsdeler.

Moderne boligblokk oppført i 2007 i kvartalsbebyggelse. Bærende konstruksjon i betong/stål innfelt med bindingsverk, utvendig kledd med panel,
fasadeplater, store glasspartier, pusset og malt fasade. Yttertak i betongkonstruksjon antatt tekket med folie/membran el. Det er heis i bygget.

3-roms hjørneleilighet leilighet med adkomst via heis og felles trappeløp. Boligen består av entré, bad/vaskerom, åpen stue/kjøkkenløsning, omkledningsrom og 2 soverom. Fra stue er det utgang til balkong. Leiligheten er fra 2007 med bad fra byggeår. Kjøkkenet er fra 2018.

Følgende har fått TG2 (Avvik som kan kreve tiltak):
Dusjhjørnet er montert slik bunnen er tett mot veggene på sidene og det er heller ingen åpning/spalte for vann å renne gjennom. Hvis det oppstår lekkasje fra en av de andre vann- installasjonene på badet vil vann ikke kunne renne til sluket. Det er utvaskede fuger i dusjsonen.

For ytterligere informasjon om byggemåte se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Det er viktig at interessenter setter seg grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de opplysninger som tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.

Primærrom
Primærrom: 57 kvm
Følgende rom er inkludert i P-rom: Entré, bad/vaskerom, stue/kjøkken, to soverom, omkledningsrom og bod.

Bruksareal
Bruksareal: 62 kvm

Boder
Boligen disponerer en bod i samme etasje som leiligheten. Boden måler 4,5 kvm.

Standard
Innvendige gulv:
Fliser i entré og 3-stavs parkett i øvrige rom.

Innvendige vegger:
Malte plater og malt mur. Laminert sprutplate over kjøkkenbenk.

Innvendige himlinger:
Malte betongelementer og malte plater. Downlights i deler av stue/kjøkken.

Baderom:
Baderomsinnredningen består av servant over innredning, gulvmontert toalett og dusjhjørne med skyvedør. Opplegg for vaskemaskin. Mekanisk avtrekk med avtrekksventil i himling og luftespalte under dør. Badet er fra 2007.

Kjøkken:
Kjøkkenet har innredning med glatte fronter og benkeplate av kompositt med nedfelt vaskekum i rustfritt stål. Det er integrert oppvaskmaskin, microbølgeovn, komfyr og induksjonstopp. Komfyrvakt montert. Det er kjøkkenventilator med avtrekk ut.

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Sagveien 1-19 - Oppføring av boligblokker - Ferdigattest - 2009

Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.

Oppvarming
Det er sentralanlegg for varmt vann. Radiatorer tilknyttet fellesanlegg. Elektrisk varme i baderomsgulv.

Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter D

Eiendomsskatt
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg i mellom.

Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 4 458,- pr.mnd.
Fyring og varmtvann, betjening andel fellesgjeld, internett, kommunale avgifter, trappevask, vaktmestertjenester, felles bygningsforsikring, strøm til fellesarealer, forretningsførsel, drift og vedlikehold, revisjonskostnader og styrehonorar.

Spesifikasjon av fellesgjeld
Selskapets totale lån og vilkår:
Lånenummer: HANBAN-83987228671
Type: A
Restsaldo: Kr. 998 751,-
Restløpetid: 24 år 7 md.
Term per år: 12
Type rente: Flyt
Rente (10.04.24): 7,20%

Fellesgjeld og kapitalkostnader:
Lånenummer: HANBAN-83987228671
Restsaldo: Kr. 30 225,-
Kapitalkostnader: Kr. 219,-

Sum andel fellesgjeld (kun lån) kr 31.000, (avrundet opp til nærmeste hele tusen) pr. 01.04.2024.

Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Forsikring med polisenummer
Gjensidige Forsikring

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022: Som primærbolig Kr. 1 344 780,- Som sekundærbolig Kr. 5 110 162,-

Sameie
Sameie: Sagveien 9-11 Sameie, Orgnr: 994457381

Sameiet består av 46 seksjoner, hvorav 3 er garasjeseksjoner og 10 er næringsseksjoner. Sagveien 9-11 Sameie er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer 994457381, og ligger i bydel Sagene i Oslo kommune med følgende adresse: Sagveien 9 & Sagveien 11.
Gårds- og bruksnummer: 219/309.

Forretningsførselen er utført av OBOS Eiendomsforvaltning AS i henhold til kontrakt. Sameiets revisor er BDO AS.

Styrets arbeid 2023:
Hovedsaker for styret dette året har vært planlegging og gjennomføring av vedlikeholdsprosjekter;

Boning av gulv: Boning av gulv og trappeoppganger i hele bygget ble gjennomført. Behandling av fliser i inngangspartiene i både 1. og 7. etasje ble gjennomført i parallell.

Bytte av brannsentral: Det ble registrert feilmelding på brannsentral og sprinkelanlegg høsten 2022. Det dreide seg om feilmelding på både klokke- og strømkurs. Det var en defekt motstand i sirenen på utsiden av bygget. Hele sirenen ble deretter skiftet og systemet nullstilt uten feil.

Bytte av heisdriftleverandør: Styret ønsket å anskaffe en rimeligere heisdriftavtale. Etter gjennomgang av tilbud falt valget på Schindler som overtok 01.01.24.

Bytte av kloakkpumper: En sikring hadde gått og pumpen gikk som vanlig etter tilbake-stilling. Etter en liten periode med diverse inspeksjoner i blokken fant styret årsaken, den ene (av to) kloakkpumper hadde løsnet og gikk på tomgang. Kontroll og reparasjon ble bestilt. Under kontrollen ble det oppdaget større problemer. Pumpen som bråket hadde "mindre skader", mens den andre hadde kortsluttet helt. Etter en grundig evaluering besluttet styret å bestille nye pumper fra Xylem. Kloakkpumpene har fungert siden januar 2024.

Bytte av lampene i bygget: På grunn av nytt EU-regelverk rundt bruk av lamper med lysrør (som inneholder kvikksølv), ble sameiet tvunget til å bytte alle lampene i fellesarealet for å tilrettelegge for led-pærer. Utskifting av eksisterende bevegelsessensorer til takmonterte bevegelsessensorer utføres innen sommeren 2024.

Bytte av renholder: Etter anbefaling fra naboblokken (Mølletoppen brl) falt valget på Emenda Eiendomsdrift. Avtalen trådte i kraft 1. januar 2024.

Klager på støy og uro: Styret har håndtert flere klager på støy og uro om bråk fra næringsseksjonene i 2. etasje og på takterrassen bak inngangen til nr. 9.

Kloakkutfordringer i femte etasje: I februar 2023 opplevde to seksjoner kloakk i vannklosettet. Rørinspeksjon og spyling av et av 6 rørsystem ble gjennomført etter dialog med IF. IF fant ingen opplagt årsak til problemet, men rapporten påpeker: "Trolig luftingproblemer på grunn av mye utfelling/belegg." I forbindelse med bytte av kloakkpumpene ble alle rør i hele bygget spylt og problemet så ut til å være løst i en lengre periode, før det oppstod på nytt i januar 2024. Sameiets rørlegger konstaterte problemer med lufting etter å ha erfart at toalettene tømmes for vann når seksjonen under (i fjerde etasje) trekker ned. Stor-Oslo Rørleggerservice oppdaget et rustent og ødelagt lufterør i sjette etasje og IF byttet dette påfølgende uke. Problemet er redusert, men har ikke avtatt per februar 2024. Styret jobber videre med saken i samarbeid med IF og Stor-Oslo Rørleggerservice.

Lekkasjesaken: Det har siden 2014 vært utfordringer med vanninntrenging i bodområdet som ligger i 5. etasje i det sørlige hjørnet av bygget. Dette ble utbedret og den opprinnelige saken avsluttet i 2018. Etter kraftige nedbørsperioder sensommeren 2023 kom vanninntrengningen tilbake i bodområde, og styret har startet helt nye undersøkelser sammen med OBOS prosjekt. Omfanget av en utbedring er per dags dato veldig usikkert.

Opptak av lån: Styret har tatt opp et felles lån for Sameiet på 1 MNOK for å finansiere kloakkpumpebytte og lampeprosjektet. Valget falt på et annuitetslån fra Handelsbanken med en løpetid på 25 år til 6.95 % nominell rente.

Problemer med fjernvarmen: Deler av Sagveien 11 opplevde perioder uten varmtvann i 2023. Det gjaldt både varmtvann i springen og i radiatorene. Bravida har løst problemet ved begge anledninger og styret vurderer nå å inngå serviceavtale med en fast leverandør.

Serviceavtale for kloakkpumper: Høstens kloakkpumpebytte, 5-10 år før estimert levetid, gjorde styret oppmerksom på behovet for en service- og vedlikeholdsavtale.

Tvist med Oslo kommune: Oslo kommune v/ Innkrevingsetaten har fakturert Sameiet for mye i renovasjonsavgift. De ønsker ikke å kreditere beløpet. Styret har engasjert advokat i saken og sameiet krevet at Oslo kommune krediterer feilfakturert beløp i sin helhet. Kommunen har gitt Sameiet avslag på krav om tilbakebetaling, og vi har deretter klaget på vedtaket. Oslo kommune, ved Renovasjons- og gjenvinningsetaten, finner ikke grunnlag for å omgjøre vedtaket og en klagesaksfremstilling ble oversendt Byrådsavdelingen for miljø og samferdsel (MOS) i november. Styret venter fortsatt på tilbakemelding. 

Uteområdet: Styret har på sjette året selv kjøpt inn planter, og engasjert en beboer som "gartner" for uteområdet. 

Styrets faste plikter: Styret mottar ukentlig e-post, SMS og telefoner fra beboere og vi gjør vårt beste for å svare innen rimelig tid. Vibbo besvares kjappere enn e-post. De følger også løpende opp sameiets samarbeidspartnere. Styret bruker Vibbo som en levende oppslagstavle og denne oppdateres løpende.

HMS: Brannvern og avfallshåndtering havner også under HMS-paraplyen, og beboere har en viktig rolle med å sørge for korrekt avfallshåndtering, samt jevnlig sjekk av brannslukningsapparater og test av røykdetektorer.

Øvrig vedlikehold:
* Sementen/ betongdekket i trappen ved inngangen til nr. 11 er utbedret
* Metallrør som bråket og lagde vibrasjoner i 410 er isolert og takluke montert
* Vinduene (som lar seg åpne) i trappeoppgangen i både nr. 9 og 11 er byttet
* En dørsylindere i femte etasje er byttet
* Inngangsdøren i nr. 9 har blitt reparert
* Rammeavtale med Stor-Oslo Rørleggerservice er signert. Denne avtalen kan også beboere benytte seg av til privat bruk
* Det er byttet lamper i hele baktrappen (etter hærverk)
* Samtlige seksjoner har fått nye dørskilt
* Søppelrommet er spylt ved to anledninger

Styret opplyser om at sameiet vil øke felleskostnadene fra sommeren av for å utbedre lekkasjen. Det er usikkert hva dette kommer til å koste (da de ikke har funnet årsaken), og de kan foreløpig ikke gi noe godt estimat på hvor mye. De anslår et sted mellom 3 og 8 % pt.

Forretningsfører
Obos Eiendomsforvaltning AS.

Styregodkjenning
Det er ikke krav til styregodkjenning av ny eier.

Tekniske installasjoner
Bredbånd fra Telenor inkludert i felleskostnadene.
Innvendige vannledninger er av plast (rør i rør).
Besiktiget over himling på badet.
Mekanisk ventilasjon med avtrekkskanal fra bad og kjøkken.
Det er sentralanlegg for varmt vann.
Radiatorer tilknyttet fellesanlegg.
Sikringsskap i gang.
Hovedsikring på 40 ampere.
7 kurser sikret med automatsikringer og jordfeilautomater.
Kursfortegnelse i skap.
Røykvarsler montert og håndslukker tilgjengelig.
Husbrannslange montert under kjøkkenbenk.
Det er malte trevinduer med 2-lags glass.
Leiligheten har malt entrédør. Brann- og lydklassifisert med kikkehull montert.

Dyrehold
Dyrehold er tillatt så lenge de ikke er til sjenanse for andre beboere.

Annet
Megler gjør særlig oppmerksom på at selger ikke har bebodd den eiendom som legges ut for salg. Selger har derfor ikke spesifikk kunnskap om eiendommen, og har i begrenset grad kunnet supplere og/eller kontrollere opplysningene i denne salgsoppgaven. Det kan i denne sammenheng eksistere feil og skader pa. eiendommen som ikke er spesifikt opplyst. Kjøper oppfordres til a. foreta en særlig grundig besiktigelse, helst med bistand av teknisk sakkyndig.

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Kommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad.  For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.

Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd

Utleie
Seksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge, pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes styret. Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn. Slik beslutning krever et flertall på minst to tredjedeler av de avgitte stemmene på årsmøtet.

Vei/vann/kloakk
Eiendommen har adkomst via offentlig vei.
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger.

Regulering
Området er regulert til bolig-, industri, offentlig og næringsformål. Reguleringskart med bestemmelser ligger vedlagt i salgsoppgaven. For ytterligere opplysninger om regulering, vennligst ta kontakt med megler.

Vogts gate - Toftes gate - Bestilling av oppstartsmøte - Fremkommelighetstiltak for trikk
Saksnummer: 202315257 - Reguleringssak. Mottatt sak: 16.10.2023

Hovedhensikten med tiltaket er fremkommelighetstiltak for trikk i Vogts gate-Toftes gate, på en ca. 1,2 km lang strekning. Vogts gate og Toftes gate er en tung kollektivtrasé for tre trikkelinjer og en viktig gangtrasé mellom Torshov og Grünerløkka. Det er behov for i større grad å legge til rette for gående samt sikre fremkommelighet for kollektivtrafikken. Fjerning av parkering i Vogts gate på delstrekningen mellom Biermanns gate og Torshovgata er oppfølging av et tiltak i tiltakspakke 6 i prosjektet "Kraftfulle fremkommelighetstiltak" (KFT), som er et samarbeid mellom Ruter og Bymiljøetaten. Utilstrekkelig avstand mellom trikkespor og parkeringsplasser skaper tidvis fremkommelighetsproblemer for trikken, særlig vinterstid. Vinteren 2020 var det som et prøveprosjekt forbud mot parkering i Vogts gate. En evaluering fra Ruter, av dette og flere andre prøveprosjekt, viste positive effekter på både kjøretid og pålitelighet for kollektivtrafikken.

For mer informasjon, se https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202315257

Lovisenberggata 15 med flere - Dialogfase etter offentlig ettersyn - Tjenesteyting - Helse, pleie, omsorg med mere
Saksnummer: 201711927 - Reguleringssak. Mottatt sak: 10.08.2017

Stiftelsen Diakonissehuset Lovisenberg (SDL) foreslår å omregulere Lovisenberggt. 15 m.fl. fra allmennyttige formål, institusjon, sykehus, administrasjon, bolig og friområde til sykehus- og omsorgsformål, undervisning og administrasjon, boliger og bevaring av kultur- og naturmiljø m.m. Hensikten er å sikre funksjonelle utbyggingsvolumer for Lovisenberg i et lengre tidsperspektiv. Planforslagets størrelse og utnyttelse har utløst krav til planprogram med konsekvensutredning. Hovedtyngden av ny bebyggelse legges i nord med forbindelser til tilliggende gater og strøk. Plan- og bygningsetaten kan ikke anbefale planforslaget, og fremmer alternativ 2 med reduserte høyder, større grad av bevaring og lavere andel boliger.

For mer informasjon, se https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201711927

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 5 800 000,- (Prisantydning)
kr 30 225,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 5 830 225,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 148 250,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 149 450,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 979 675,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 5 988 925,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Provisjon: 0,70%

Tilrettelegging: Kr. 12 900,-

Visningshonorar: Kr. 2 950,- per visning.

Oppdragsnummer
125-24-0199

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Generelle bestemmelser Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.

En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.

På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).

Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
Hegdehaugen Eiendomsmegling AS
EIE Majorstuen & St. Hanshaugen
Org. nr: 931569082
Hegdehaugsveien 24
0352 Oslo
Tlf:

Ansvarlig megler
Eiendomsmegler MNEF / Partner Morten Melsom

Saksbehandlere
Morten Melsom
EIE Majorstuen & St. Hanshaugen
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Mob: 92 03 71 16 / E-post: mme@eie.no

Mikkel Johnsen
Eiendomsmegler MNEF
Mob: 90 14 27 45
[/ E-post: mj@eie.no

Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.

Vennligst ta kontakt med megler om budgivningen.

Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Sagveien 11
For mer om objektet
Sagveien 11

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: