EiendomSandstuveien 52A, 1184 OSLO
MatrikkelGnr. 149 Bnr. 437 Snr. 19 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformEierseksjon
ArealerTotalt BRA 73 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 68 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 5 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 4 kvm
ArealPrimærrom: 68 kvm, Bruksareal: 73 kvm, BRA-i: 68 kvm , BRA-e: 5 kvm , TBA: 4 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom2
Byggeår1956
TomtEiet tomt 2646 kvm
Prisantydning3 750 000
TilstandsrapportTakstmann: Robert Wilhelmsen
Takstdato: 03.09.24
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 315 000,- pr. pr. 01.08.2024.
Andel fellesformue: kr. 27 142,- pr. pr. 31.12.2023.
Totalpris inkl. omkostningerkr 3 750 000,- (Prisantydning)
kr 315 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 065 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 101 620,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 4 065 000,-))
--------------------------------------------------------
kr 103 120,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 168 120,- (Totalpris inkl omkostninger)
FelleskostnadKr. 5 936,- pr. mnd.
EierHana Sjeikhi
ParkeringDet gjøres oppmerksom på at det er leieplikt på garasjeplass av Sandstuveien Garasjeanlegg AS. Selger
leier plass nr 57 og leien er kr. 4462,- per kvartal som kommer i tillegg til felleskostnader for
boligseksjonen, ifølge styreleder av Sandstuveien Garasjeanlegg AS.
Ellers gateparkering etter gjeldende bestemmelser.
BeliggenhetBoligen ligger i et hyggelig nabolag med nærhet til skoler, barnehager, kollektivtransport, marka og
daglige servicetilbud.
Kort vei til Holtet sentrum hvor man finner servicetilbud som gourmetbutikken Jacobs, Åpent Bakeri,
Sparebanken Øst, apotek, Jernia, Sushi på Holtet og Best Helse. For ytterligere servicetilbud er det kort
vei til Lambertseter senter som er et relativt nytt og moderne senter med et godt utvalg av butikker samt
egen kino, vinmonopol og bibliotek.
Området har et meget godt kollektivtilbud som gjør det enkelt å leve et aktivt liv uten bil. 1 minutt gange til
T-banen/Brattlikollen stasjon. Ellers trikk og buss i nærområdet.
I nærområdet er det gode skole- og barnehagetilbud med gangavstand til Bekkelaget barneskole,
Brannfjell ungdomsskole og Holtet videregående skole, i tillegg til et godt utvalg av både private og
kommunale barnehager. Nærmeste barnehager er Kongsveien barnehage, Frier'n barnehage, Ekeberg
idrettsbarnehage og Bekkelaget menighets barnehage.
Nærhet til flotte tur- og friluftsområder som bl.a. Ekebergsletta, Brannfjell, Østensjøvannet, Østmarka,
Nordstrand bad og Katten som gir gode rekreasjonsmuligheter, både sommer og vinter. Brannfjell og
Ekebergsletta er et av de første skogsområdene i hovedstaden som blir bart på vårparten, noe både
hundeeiere, barnefamilier, terrengsyklister og idrettsutøvere vet å benytte seg av. Det er stier over hele
åsen, alt fra brede lysløyper til trange skogstier og svabergpartier. I nærområdet finnes aktivitetstilbud
som EKT Rideskole og Husdyrpark, preparerte skiløyper om vinteren, "Frisbeepark", KFUM og Bekkelaget
sportsklubb, SATS på Karlsrud og Lambertseter svømmeklubb. Ekeberg parken, også kjent som
Skulpturparken åpnet høsten 2013. Parken inneholder skulpturer og kulturminner av blant annet Salvador
Dalí, Per Ung og Auguste Renoir. Gangstier og friområder er oppgradert med nytt dekke og belysning og
har blitt et yndet turmål for mange både på dag- og kveldstid. Parken har vekket enorm interesse, også
blant utenlandsk presse. Kombinasjonen av natur og kunst er enestående.
TomtEiet tomt, 2646 kvm
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra
ønsket startsted til den aktuelle boligen.
Skole/barnehageDersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med
barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.
InneholderDet totale bruksarealet fordeler seg som følger:
BRA 73 m²
- BRA-i 68 m²: (Entrè/gang, bad, 2 soverom, stue og kjøkken)
- BRA-e 5 m²: (En bod i 3. etg)
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på
fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport.
Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt
ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.
ByggemåteGenerell beskrivelse av boligen:
Hovedbærekonstruksjon i betong. Fasader med pussede og malte flater. Pulttak i treverk tekket med
papp. Renner, nedløp og beslag i stål. Vinduer og balkongdører med 2-lags glass og trekarmer. Felles
trapper i støpt terrazzo. Informasjon om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport.
Oppsummering av tilstandsgrag 3 (TG3)
Bad/vaskerom
Sluket er et eldre støpejernsluk uten klemring for god tetting av membran i sluket. Gulvet kan derfor være
utsatt for lekkasjer. Oppgitt avvik gis TG-3.
Anbefalte tiltak membran, tettesjikt og sluk
Baderommet er modent for rehabilitering.
Utbedringskostnader membran, tettesjikt og sluk: 150 000 - 300 000.
Øvrig: Innerdører
Eldre innerdører med bruksslitasje. Skade i dørblad tilknyttet stue. TG-2 gis grunnet elde og slitasje.
Skadet dørblad gis TG-3.
Anbefalte tiltak:
Overflatebehandlinger. Utskifting av skadet dørblad.
Utbedringskostnader: Under 10 000.
Oppsummering av tilstandsgrad 2 (TG2)
Vinduer og dører
Vinduer og balkongdør er datert 2001. Entredør med ukjent alder. Normal elde og slitasje, alder tatt i
betraktning. Punktering er påregnelig som følge av vanlig slitasje. Vindusfelt tilknyttet kjøkken "subber" i
karm, samt at låsesystem går tregt. TG-2 gis grunnet elde, slitasje og oppgitte avvik.
Anbefalte tiltak
Vinduer og dører med behov for service. Sammendrag selgers egenerklæringsskjema:
Etasjeskille og gulv på grunn
Etasjeskiller fremstår i normal forventet stand på bakgrunn av visuelle observasjoner og bruk av
niveleringsutstyr. Det er ikke registrert forhold som tyder på svekkelser i konstruksjonen. Skjevheter og
ujevnheter ble registrert. Lokalt avvik er målt opp til 12 mm. Totalt avvik er målt opp til 16 mm. Oppgitte
skjevheter gis TG-2
Kjøkken
Kjøkkeninnredning med bruksslitasje. Benkeplate har svellet ved oppvaskkum. 1 endesokkel mangler.
Blandebatteri med dårlig innfesting. Benkeskap for oppvaskkum har svellet. Flere sprukkede fliser over
benk. Silikonfuger med svertesopp.
Oppgitte avvik gis TG-2.
Anbefalte tiltak overflater og innredning
Oppgradering av kjøkkeninnredning må påregnes.
Kjøkken - Avtrekk
vtrekk med kullfiltervifte gis TG-2 (ref. NS3600).
Avløpsrør
Undertegnede har ikke vurdert røranlegget av den grunn at det kreves spesielt utstyr og kompetanse. Det
er ikke påvist noen stakeluke i boenheten. Staking kan utføres via sluk eller andre installasjoner med
avløp. Kontrollen er avgrenset til innvendig i leiligheten og stopper ved sluket/etasjeskille. Innvendige
avløpsrør fra byggeår har nådd en høy alder og gir økt risiko for skader. TG-2 gis grunnet alder
Anbefalte tiltak
Avløpsanlegg bør pga alder oppgraderes sammen med eventuelle oppgraderinger av våtrom/kjøkken.
Vannledninger
Undertegnede har ikke vurdert røranlegget av den grunn at det kreves spesielt utstyr og kompetanse.
Kontrollen er avgrenset til innvendig i leiligheten og stopper ved veggjennomføringer. Innvendige vannrør
har nådd en høy alder og gir økt risiko for skader. Ingen lekkasjer ble avdekket ved befaringen. TG-2 gis
grunnet alder.
Anbefalte tiltak
Vannrør bør pga alder oppgraderes sammen med eventuelle oppgraderinger av våtrom/kjøkken.
Elektrisk
Det elektriske anlegget er ikke vurdert da dette ligger utenfor takstmannens kompetansefelt. Dersom
ytterligere gjennomgang av det elektriske anlegget ønskes, anbefales en eltakst. TG-2 gis grunnet
manglende dokumentasjon på el-anlegget, samt manglende el-kontroll de siste 5 år.
Anbefalte tiltak
Det anbefales en utvidet el-kontroll.
Vannbåren varme
Anlegget er ikke vurdert av takstmann grunnet manglende kompetanse. Ingen lekkasjer ble
observert/registrert på befaringsdagen. Radiatorer og røropplegg gis TG-2 grunnet alder.
Bad - overflater
Gulv med dårlig og manglende fall til sluk. Flere veggfliser har krakelert i overflate. Borehull i flere
veggfliser. Flere silikonfuger med svertesopp. Oppgitte avvik gis TG-2.
Anbefalte tiltak overflater
Fortsatt dusjing i lukket kabinett.
Bad- sanitærutstyr
Innredninger og sanitærutstyr med normal elde og slitasje, alder tatt i betraktning. TG-2 gis grunnet elde
og slitasje.
Bad - ventilasjon
TG-2 er satt pga naturlig avtrekk selv om løsningen tilfredsstiller forskriften ved byggeåret. Manglende
luftespalte ved dørterskel gis TG-2.
Anbefalte tiltak ventilasjon
Etablere tilluft for å tilrettelegge for bedre luftutskifting.
Øvrig - Gulv
Gulvoverflater med bruksslitasje. Laminatskjøter med svelleskader. Oppgitte avvik gis TG-2.
Anbefalte tiltak
Utskifting av gulv må påregnes.
Øvrig - Vegger
Flere vegger med bruksslitasje. Oppgitte avvik gis TG-2. Vegger gis TG-1 og TG-2.
Anbefalte tiltak
Overflatebehandlinger
Øvrig - Radon
Det er ikke utført radonmålinger i boligen. Oppgitt avvik gis TG-2 (ref. NS3600).
Anbefalte tiltak
Det anbefales å utføre målinger for å kartlegge radonkonsentrasjon i boligen
Det er viktig at interessenter setter seg grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de
opplysninger som tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å
kontakte bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.
StandardFor den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger ikke ferdigattest på eiendommen, men brukstillatelse datert 1957 vedrørende
Forretningsgård med beboelse og garasje - Sandstuveien 52 A - E.
Det foreligger ferdigattest datert 1982 som omhandler Sandstuveien 52 - Fasadeendring.
Det foreligger ferdigattest datert 2014 som omhandler Sandstuveien 52 - Oppføring av nye balkonger og
franske balkonger - Fasaderehabilitering
Det foreligger ferdigattest datert 2014 som omhandler Sandstuveien 52 - Oppføring av byggetekniske
installasjoner - Ventilasjonsanlegg.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingRadiatorer tilknyttet fjernvarme.
Gulvvarme (elektrisk) på bad.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Lys grønn - Energikarakter D
Kommunale avgifterDet gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og
eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.
EiendomsskattDet er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for
bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon
se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
imellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 5 936,-
pr.mnd.
Akonto (fyring/varmtvann), kabel tv, internett, fyring, trappevask, kommunale avgifter, dugnad, felles forsikring, drift og vedlikehold mm.
Herav:
Felleskostnader: 4324,-
Akonto fyring: 1005,-
Dugnad: 42,-
Trappevask: 135,-
Kabel-tv: 430,-
Sameiet har energiavregning en gang i året som gjennomføres av selskapet Ista. Tilgode/skyldig beløp
blir krevd inn via felleskostnadene til hver enkelt seksjoneier.
Det gjøres oppmerksom på at vedlikehold, tiltak fra eierseksjonssameiet etc. kan medføre en økning i
felleskostnadene. Se informasjon om planer i sameiet, under "sameie".
Det er normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.
Faste løpende kostnaderKjøper/ny eier må etter overtakelse dekke bl.a. egne felleskostnader, eget strømforbruk, innboforsikring
samt andre valgfrie tilleggstjenester. Dette kan/vil variere fra inngåtte avtaler og forbruk.
Spesifikasjon av fellesgjeldSelskapets totale lån og vilkår:
Lånenr.: OBOS02-98207362875
Type: A
Restsaldo: 8.477.641,-
Restløpetid: 18 år 5 md.
Term pr. år: 12
Type rente: Flytende
Rente (26.08.24): 6,95%
Lånenr.: OBOS03-98207882011
Type: A
Restsaldo: 3.842.588,-
Restløpetid: 26 år 2 md.
Term pr. år: 12
Type rente: Flytende
Rente (26.08.24): 6,95%
Lånenr.: OBOS05-98208123378
Type: A
Restsaldo: 2.934.737,-
Restløpetid: 23 år 9 md.
Term pr. år: 12
Type rente: Flytende
Rente (26.08.24): 6,95%
Sum andel frellesgjeld kr 315.000,- pr. 01.08.2024, følger seksjonen ved salg.
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapSameiet har et positivt årsresultat for 2023 på kr. 175 372,-
Forsikring med polisenummerGjensidige Forsikring
Polisenummer: 80541746
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 078 019,-
Som sekundærbolig Kr. 4 096 470,-
SameieSameie: Sameiet Sandstuveien 52, Orgnr: 971259035
-Sameiet består av 116 seksjoner.
-Boligselskapet har digital adkomstløsning med OBOS Nøkkel på fellesdører.
-Grilling (med kull) på balkonger og fellesterrasser er ikke tillatt.
Postkasse:
Hver enkelt seksjonseier plikter å levere ferdig utfylt utleieskjema eller for ny eier si fra til styret hvilke navn
som skal på postkasseskilt og ringeklokke. Styret ordner med nye skilt for 500,-kr som faktureres
seksjonseier. Det skal ikke klistres navn på postkassene.
Fyring og lufting av radiatorer:
Hver høst må beboer lufte radiatorene når oljefyringsanlegget startes opp. Dette må til for å få skikkelig
varme og unngå surkling i rørene. Nøkkel for lufting kan kjøpes på Jernia butikker, eller spør vaktmester
om hjelp.
Planer i sameiet
Styreleder opplyser følgende:
Det er et stort etterslep av for lite utført vedlikeholdsarbeid og behov for rehabilitering. Styret arbeider nå
med følgende:
- Energikartlegging av sameiet, som vil bli gjennomført med støtte fra Enova og forhåpentligvis Oslo
kommune v/klimaetaten.
- Forbedre brannvarslingssystemet i sameiet og sannsynligvis montering av brannalarmanlegg
- Gjennomføring av energitiltak etter at energikartleggingen er gjennomført. Høyst sannsynlig vil styret
vedta brønnboring ogm installasjon av varmepumper som tilkobles eksisterende vannbårent
sentralvarmeanlegg og varmtvannsbeholdere.
- Vann- og avløpssystemet i sameiet er over 70 år gammelt og bør utbedres.
- Den elektriske inntaksledningen og deler av det elektriske anlegget er over 70 år gammelt.
Utbedring av punktene ovenfor vil høyst sannsynlig føre til både økning av felleskostnader og fellesgjeld. I
tillegg har lånerenten for sameiet på eksisterende lån hatt betydelig økning i løpet av de siste to år, samt
veldig stor økning i offentlige avgifter og andre felleskostnader. Dette har medført at felleskostnadene har
blitt økt, men høyst sannsynlig vil de økes mer i tiden fremover.
Styret har ennå ikke besluttet endring av felleskostnadene. Eventuell økning kan skje med virkning i løpet
av første halvår 2025 eller senere. En eventuell reduksjon i lånerenten på eksisterende lån for sameiet,
kan medføre at økning i felleskostnadene blir utsatt. Økte kommunale avgifter kan også resultere i økning
i felleskostnadene.
Styret opplyser videre at sameiet Sandstuveien 52 har fått tilsagn om 50% støtte fra Enova og 50% støtte
fra Oslo kommune v/klimaetaten til å gjennomføre energikartlegging av samiet. Dvs. at
energikartleggingen vil skje uten kostnader for sameiet.
Styret tror at konkusjonene i energikartleggingen vil anbefale brønnboring og etablering av
bergvarmeanlegg som tilkobles eksisterende vannbårent radiatorsystem og varmtvann. En slik etablering
vil resultere i reduserte oppvarmingskostnader (radiatorer og varmtvann). Reduksjonen i
oppvarmingskostnadene vil forhåpentligvis være så store at de vil dekke renter og avdrag på
investeringskostnadene. Dette vil imidlertid være avhengig av lånerenten, samt investeringskostnadene
og støtte fra Enova til gjennomføring av tiltaket.
Følgende ble vedtatt på årsmøte 2024:
-Årsmøtet godkjenner at styret i Sameiet Sandstuveien 52 gis fullmakt til å innhente tilbud om Enova støtet
energitiltak som erstatning for sameiets varmesentral, samt inngåelse av kontrakt med best vurdert
tilbyder for realisering av prosjektet. Det er en forutsetning at prosjektet vil medføre økonomiske støte fra
Enova, inntil 30% og fortrinnsvis grønt lån hos långiver av totalinvesteringen. Det forutsetter også at
investeringen gir minimum 20% besparelse i energikostnadene.
-Styret gis fullmakt til å inngå kontrakt for sameiet med best vurderte tilbyder av bredbånd og TV-kanaler
Planer som styret har for utførelse i 2024, fra årsmøte 2024:
• Følge opp vedtak fra årsmøtet i 2024
• Utarbeide en vedlikeholdsplan for flere år fremover for sameiet
• Gjennomføre energikartligging av sameiet, med støtte fra Enova
• Sende søknad til Enova om støtte til gjennomføring av energitiltak, basert på gjennomført
energikarleggingen av sameiet
• Vurdere tilbud fra flere leverandører av brønnboring og installasjon av bergvarmeanlegg (energitiltak)
som kan tilkobles eksisterende vannbårent anlegg i sameiet.
• Sørge for finansiering og velge leverandør av energitiltak med økonomisk støtte fra Enova.
• Energitiltaket vil redusere brensel-/energikostnadene for sameiet og eierseksjonene, samtidig som det
vil bedre energiklassifiseringen og forhåpentligvis økt verdi på seksjonene.
Styrets arbeid
Sameiets økonomi var ved inngangen til 2023 svært krevende. Manglende likviditet og evne til å betale
fakturaer ved forfall medførte blant annet at det påløp renter ved forsinket betaling på flere fakturaer. I
motsetning til tidligere år, ble ikke brenselregnskapet for perioden 1. juni 2021 til 31. mai 2022 gjort opp
høsten 2022.
Det svekket sameiets økonomi, samtidig med at sameierne i 2023 ble belastet for brenselavregningen
for perioden 1. juni 2021- 31. mai 2022 og for perioden 1. juni 2022 til 31 mai 2023 i løpet av 2023. For å
begrense den økonomiske belastningen for sameierne, ble ½ parten av utestående for
brenselregnskapet for perioden 1. juni til 31. mai 2023 ilagt felleskostnadene som forfalt 1. februar 2024.
Forholdene relatert til brenselavregningen for perioden 2021-2022 er noe som styret sterkt beklager, men
vil samtidig gjøre oppmerksom på at det var forhold som ingen i nåværende styre kan bebreides for.
Siden nytt styre ble etablert 22. juni 2023, har det blitt arbeidet mye med å bedre sameiets økonomi.
Blant sakene som styret har arbeidet med, kan nevnes:
-Forbedre sameiets likviditet og økonomiske situasjon ved låneopptak, samt gjennomgang og
reforhandling av avtaler. Sameiets likvide situasjon var god ved utgangen av 2023..
-Innhentet tilbud fra flere leverandører av biobrensel, før oppfylling. Styret har arbeidet aktivt for å holde
brenselkostnadene så lave som mulig, da dette er en stor utgiftspost for sameierne og beboerne.
-Redusert konsulentkostnader ved at styret har utført flere oppgaver som tidligere ble utført av eksterne,
herav avviklet ekstern styreledelse.
-Økt felleskostnadene som følge av høyere lånerente på sameiets lån, økte kommunale avgifter (vann- og
avløpsavgift, feieavgift og renovasjonskostnader), økt forsikringspremie, økte energikostnader, økt
forretningsførerhonorar, økte kostnader for internett og TV-kanaler mv.
-Reforhandlet og oppnådd noe lavere lånerente på lån som sameiet har i OBOS banken.
-Fordelt ansvars- og arbeidsoppgaver i styret, for å sikre best mulig drift av sameiet og gjøre det lettere for
sameierne/beboerne å vite hvem man skal henvende seg til ved ulike behov og avklaringer.
-Aktivt tilstrebet å gi god informasjonen til sameierne, beboerne og næringsdrivende ved bruk av Vibbo,
epost og sms.
-Etablert avtaler med rabatterte priser for sameiet, sameierne, beboerne og næringsdrivende
-Tilstrebet å gi raskt svar og bistand fra styret på eposter og andre henvendelser fra eksterne, sameierne,
beboerne og næringsdrivende
-Hatt hyppig kontakt med vaktmestertjeneste, for å ivareta plenklipping, snømåking og strøing når det er
behov for det, samt når behov er meldt inn fra beboere og sameiere.
-Etablert og etterfulgt HMS system for sameiet.
-Ajourført oppslagtavler i trappeoppganger.
-Bistått sameiere og beboere med anskaffelse av nye nøkkelbrikker og tilgang til Unloc nøkkelsystem.
-Gjennomført dugnad, med enkel servering til de som deltok og muntlig informasjon fra styret til de
fremmøtte
-Fulgt opp vannskade og forsikringssak i sentralfyr og varmtvannsbeholder rommet, etter oversvømmelse
fra sluk ved ekstrem nedbør.
-Oppnådd aksept fra Bymiljøetaten i forhold til opprettholdelse av at de 4 opparbeidede
parkeringsplassene langs Sandstuveien. Bymiljøetaten ønsket å omdisponere og bruksendre disse
parkeringsplassene, men styret motsatte seg dette og det fikk vi aksept for.
-Rettet økonomisk krav mot Styrebistand AS, som følge av manglende oppfølging av oppgaver tillagt
ekstern styreleder i perioden juni 2022 og fram til fratredelse i juni 2023. Styrets forhandlinger med
representant fra Styrebistand AS førte fram til en minnelig ordning hvor 70.000,- kroner vil bli kreditert
(tilbakebetalt) i januar 2024.
-Innhentet og akseptert tilbud på montering av el-kjele som tilkobles eksisterende vannbårent
oppvarmingssystem for varmtvann og radiatorer i sameiet. Dette vil medføre at sameiet vil opprettholde
varmtvann og varme i radiatorer når fyrkjele får driftsstans eller når det er rimeligere å benytte strøm til
oppvarming, fremfor biobrensel som sentralfyrkjelen benytter.
-Gjennomførte beboermøte den 12. september.
-Bistått i støy- og beboerrelaterte forhold, samt forsikringssaker for sameiere.
-Innhentet tilbud fra flere leverandører av internett/bredbånd og TV-kanaler. Dette er egen sak som blir satt
opp på årsmøtet 2024.
-Innhentet tilbud fra flere leverandører av brønnboring og installasjon av bergvarmeanlegg som kan
tilkobles eksisterende vannbårent anlegg i sameiet. Dette er egen sak som blir satt opp på årsmøtet
2024.
ForretningsførerOBOS Eiendomsforvaltning AS.
StyregodkjenningKjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan
ikke nektes uten saklig grunn.
Tekniske installasjonerTV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
DyreholdDet er ikke tillat å holde hund eller katt i Sameiet. Dersom gode grunner taler for det og dyreholdet ikke er
til ulempe for de øvrige beboere, kan styret etter særskilt søknad, gi tillatelse til dyrehold. Det er ikke under
noen omstendighet tillatt å leie ut seksjoner til leietakere som holder hund eller katt.
Diverse-Ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn to boligseksjoner.
-Fellesvaskeri: Pris pr. vask er Kr 15,-. Vaskekort med verdi Kr 200,- fås kjøpt hos Nore VVS i 1 etg.
Depositum på Kr 50,- ved førstegangskjøp, deretter leveres tomt kort inn når du kjøper nytt.
-Sykler låses ute på sykkelstativ eller i sykkel boden.
-Grilling (med kull) på balkonger og fellesterrasser er ikke tillatt.
-Sameiet har energiavregning en gang i året som gjennomføres av selskapet Ista. Tilgode/skyldig beløp
blir krevd inn via felleskostnadene til hver enkelt seksjonseier.
AnnetBoligen er vasket til visning, og vil ikke bli ytterligere vasket til overtakelsen.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterKommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd
1955/787-1/105 Bestemmelse om veg
20.01.1955
Bestemmelse om gjerde
Bestemmelse om kloakkledning
Korrekt årstall for tinglysing er 1955 iht gammel grunnbok og pantebokskopi
Overført fra: 0301-149/437
Gjelder denne registerenheten med flere
1955/3489-1/105 Erklæring/avtale
08.03.1955
Vedtak av Oslo kommunes vann- og kloakkreglement
Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
Overført fra: 0301-149/437
Gjelder denne registerenheten med flere
1955/7561-1/105 Bestemmelse om veg
08.06.1955
Bestemmelse om gjerde
Bestemmelse om kloakkledning
Overført fra: 0301-149/437
Gjelder denne registerenheten med flere
1955/7914-1/105 Erklæring/avtale
15.06.1955
Vedtak av Oslo kommunes vann- og kloakkreglement
Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
Overført fra: 0301-149/437
Gjelder denne registerenheten med flere
1987/60417-9/105 Pantsettelseserklæring
18.09.1987
BELØP: NOK 10.000
Panthaver:Sameiet
Lnr: 1155497
Prioritet etter første overdragelsessum uten opptrinnsrett
Gjelder denne registerenheten med flere
1990/60239-1/105 Erklæring/avtale
08.10.1990
Plikt til å leie garasjeplass.
Gjelder denne registerenheten med flere
UtleieSeksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av
sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge,
pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes styret.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie
i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til
mellom 60 og 120 døgn. Slik beslutning krever et flertall på minst to tredjedeler av de avgitte stemmene
på årsmøtet.
Ved utleie av boligseksjonen, blir eier fakturert for utleiegebyr kr 500,- (ekskl. adm.omk.kr 94,-). Jfr. § 10 i
selskapets vedtekter.
Vei/vann/kloakkOffentlig.
Eierseksjonssameiet er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.
ReguleringEiendommen er regulert til bolig m.tilh. anlegg i reguleringsplan.
Pågående saker i området:
Saksnummer 201210450: Robert Millars vei 13 - Fasadeendringer tomannsbolig.
Saksnummer 202206286: Sandstuveien 41 A - Oppføring av boligbygg.
Det er gitt rammetillatelse på følgende: Tiltaket innebærer oppføring av boligblokk i fire etasjer med
takterrasse og integrert parkeringskjeller. Eiendommen er allerede bebygd med en tremannsbolig som
omsøkes revet. Tiltaket skal utføres i Sandstuveien 41 A i bydel Nordstrand.
Saksnummer 202209256: Libakkveien 9 - 11 - Oppføring av boliger.
Søknaden innebærer oppføring av en leilighetsblokk med inntil seks etasjer. Blokken vil inneholde 53
boenheter med varierende størrelse fra 36 m2 - 98 m2 samt integrert parkeringskjeller. Tiltaket er
lokalisert i Libakkveien 13-15 i bydel Nordstrand. Det er gitt rammetillatelse.
Saksnummer 201109448: Vestengveien 1 og 1 B - Riving av enebolig og to garasjer.
Det er gitt rammetillatelse. Bygningene rives for å gi plass til tre nye tomannsboliger og tre
dobbeltgarasjer.
Saksnummer 201007103: Vestengsvingen 10 - Riving av garasjer.
Saksnummer 201710560: Sandstuveien 57 - Bestilling av oppstartsmøte - Boliger.
På vegne av Milliarum Bolig AS og Bonum AS utarbeides detaljregulering for Sandstuveien 57. SJ
arkitekter vil i samarbeid med Viktor Johansen utarbeide forslag til detaljregulering. SJ arkitekter er
planfremmer. Sandstuveien 57 ligger ved Brattlikollen i Oslo kommune, bydel Nordstrand. Eiendommen
er avsatt til eksisterende bebyggelse og anlegg og fremtidig grøntstruktur. I gjeldende reguleringsplan er
tomten regulert til boligformål. Det planlegges etablering av opp til 220 nye leiligheter.
Store deler av Oslo er omfattet av reguleringsplan S-4220, vedtatt 15.03.2006, revidert 12.06.2013 og
17.3.2015, "Småhusplanen". Småhusplanene er under revisjon, og i påvente av ny regulering er det også
vedtatt et midlertidig tiltaksforbud på eiendommene som er omfattet av denne planen. Selv om
Småhusplanen og tiltaksforbudet ikke gjelder denne eiendommen, kan det være av interesse å kjenne til
revisjonen og du kan lese mer om dette her:
https://www.oslo.kommune.no/slik-bygger-vi-oslo/revisjon-av-smahusplanen/
Området og Oslo by er stadig under endring/utvikling, bygg settes opp, rehabiliteres og rives ned. Vi
anbefaler derfor alle budgivere å sette seg inn i gjeldende reguleringsbestemmelser.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 3 750 000,- (Prisantydning)
kr 315 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 065 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 101 620,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 4 065 000,-))
--------------------------------------------------------
kr 103 120,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 168 120,- (Totalpris inkl omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Eierskiftegebyr forretningsfører (Kr.6 385)
Tilstandsrapport (Kr.8 500)
Tinglysning sikringspant selveier (Kr.500)
Visnings-/overtagelseshonorar pr. stk. (Kr.2 700)
Ny annonse 14.10.2024 (Kr.4 950)
Foto og digital styling (Kr.6 250)
Innhenting av informasjon fra forretningsfører (Kr.4 850)
Innhenting av offentlige opplysninger (Kr.3 500)
Innhenting av servitutter (per stk) (Kr.240)
Markedspakke 1 (Kr.13 900)
Markedspakke 2 (Kr.19 900)
Oppgjør (Kr.6 000)
Totalt kr. (Kr.77 675)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer92-24-0184
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSinsen og Rosenhoff Eiendomsmegling AS
EIE Sinsen
Org. nr: 922183201
Trondheimsveien 153-155
0570 Oslo
Tlf: 23 89 69 86
Ansvarlig meglerEiendomsmegler MNEF / Partner Siamak Ebrahimi
SaksbehandlereSiamak Ebrahimi
EIE Sinsen
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Mob: 91 72 47 25 / E-post: se@eie.no