EiendomThereses gate 14, 0452 Oslo, Etasje: 5
MatrikkelGnr. 217 Bnr. 358 Snr. 19 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformEierseksjon
ArealerTotalt BRA 36 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 31 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 5 kvm
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på
fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 2 kvm
ArealPrimærrom: 31 kvm, Bruksareal: 36 kvm, BRA-i: 31 kvm , BRA-e: 5 kvm , TBA: 2 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom1
Byggeår1938
TomtEiet tomt 379 kvm
Prisantydning3 990 000
TilstandsrapportTakstmann: Alexander Attramadal
Takstdato:
Befaringsdato: 05.07.2024
Rapportdato: 29.07.2024
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 38 739,- pr.09.07.2024
Andel fellesformue: kr. 18 274,- pr.31.12.2023
Totalpris inkl. omkostningerkr 3 990 000,- (Prisantydning)
kr 38 739,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 028 739,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 107 200,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 108 400,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 137 139,- (Totalpris inkl omkostninger)
FelleskostnadKr. 2 898,- pr. mnd.
Herav:
A konto oppvarming kr. 116,-
Felleskostnader kr. 1.456,-
Vedlikeholdsfond kr. 897,-
Bredbånd/evt kabel TV kr. 429,-
Felleskostnad inkludererákonto fyring og v.vann, brebånd Telia, kommunale avgifter, forretningsførsel, betjening fellesgjeld, trappevask, felles byggforsikring, strøm fellesarealer, revisjonshonorar og styrehonorar, avsetning til drift og mindre vedlikehold.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom sameiets felleskostnader.
EierMarie Løken
ParkeringParkering i gate etter gjeldende bestemmelser.
Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt -
også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering.
Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5940 kroner for ett år
Motorsykkel og moped: 2970 kroner for ett år
El-bil : 2000 kroner for ett år
El-motorsykkel og el-moped: 1000 kroner for ett år
Det tas forbehold om prisendring. For mer informasjon og priser for andre transportmidler se:
https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/beboerparkering-for-privatpersoner/
BeliggenhetLeiligheten har en svært attraktiv og sentral beliggenhet på Bislett/Adamstuen. Her bor du med alle
fasiliteter du trenger innenfor gåavstand. Kun få minutters gange fra leiligheten finner du
rekreasjonsområder som Stensparken, Idioten og St.Hanshaugen. Det er flere matbutikker kun en kort
spasertur unna, som Joker, Bunnpris, Coop Extra og Kiwi. Ønsker du noe godt å spise eller drikke kan
blant annet Thereses gate by på en rekke ulike kafeer og restauranter. Her kan blant annet Kolonialen, St.
Lars og flere andre spisesteder. Ellers kan du også finne apotek, frisør og en rekke andre
spesialforretninger i Thereses Gate og videre opp Ullevålsveien.
For den treningsglade er det en rekke tilbud i umiddelbar nærhet, som Bislett Stadion, SATS og Bislet bad
trening. Ellers har du også utendørs fotball- og basketballbane like ved boligkomplekset Lille Bislett.
Innenfor gangavstand fra leiligheten ligger også Bogstadveien. Med sine over 300 butikker er
Bogstadveien Norges største og lengste handlegate. Hvert år arrangeres det to bilfrie markedsdager her,
en på våren og en på høsten. Under markedsdagene har butikkene mange spennende tilbud samt at det
blir satt opp boder langs gaten. Bogstadveien med dens sidegater byr også på et bredt utvalg av
restauranter, kafeer og butikker.
Det er god offentlig kommunikasjon med både buss og trikk i umiddelbar nærhet. Du finner blant annet
busstopp for 21, 20 og 37-bussen og trikkestopp for 17 og 18-trikken kun et steinkast unna. Herfra kan du
via gode ruteforbindelser ta deg helt til Lysaker, Skøyen, Bygdøy, Solli, Frogner, Oslo S, Grünerløkka,
Torshov, Sagene, Nydalen, Storo, m.m. Høyskolen i Oslo/Akershus ligger innenfor gangavstand sammen
med Veterinærhøyskolen, Nationaltheateret og Majorstuen T-banestasjon. Ellers er det svært gode
transportmuligheter til Universitetet i Oslo og Handelshøyskolen BI i Nydalen.
BebyggelseHovedsaklig kvartalsbebyggelse.
TomtEiet tomt, 379 kvm
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra
ønsket startsted til den aktuelle boligen.
Skole/barnehageDersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med
barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.
InneholderBoligen ligger i byggets 5. etg. og inneholder entré, bad/vaskerom, soverom, kjøkken/stue. Fra stuen er
det utgang til balkong på ca. 2 kvm.
Med boligen følger loftbod og kjellerbod.
ByggemåteBygningen antas å være fundamentert med betong til stedlige masser. Grunnmur og etasjeskillere av
betong. Yttervegger er oppført i betong/murverk, utvendig pusset og malt. Takkonstruksjon med sperrer av
tre utført som saltakskonstruksjon, tekket med takstein/takplater e.l. (ikke besiktiget). -Drenering rundt
bygningen er trolig fra byggeåret.
-Bygningen er trolig isolert etter byggeårets gjeldende krav til isolasjon. Dette kan følgelig ikke med
sikkerhet stadfestes da dette ligger skjult i byggkonstruksjonen.
Vinduer:
Vinduer i tre med isolerglass fra 1994.
Dører:
Brannklassifisert ytterdør i finérutførelse fra produsent Swedoor. Kikkehull. (B30, 35dB).
Balkongdør i tre med isolerglass.
Balkong:
Rekkverk i betong og metall. Balkongdekke dekket med gulvplater/terrassefliser.
BoderMed boligen følger bod i kjeller på ca. 2 kvm. og bod på loft på ca. 3 kvm.
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
StandardKjøkken:
Eldre kjøkkeninnredning med malte flater og laminat benkeplate med utslagsvask med ett-greps
blandebatteri. Integrerte hvitevarer som stekeovn og induksjonsplatetopp. Kjjøkkenventilator over
platetopp og opplegg for oppvaskmaskin. Avsatt plass til oppvaskmaskin og kjøl/frys.
Kjøkkeninnredning fra 2007 iht. tidligere salgsoppgave
Baderom:
Bad/vaskerom med flislagte gulv og vegger. Varmekabler i gulv. Baderomsinnredning med heldekkende
servant og ett-greps blandebatteri. Speil over servant. Dusjkabinett. vegghengt toalett og opplegg for
vaskemaskin. Vaskemaskin med tørk medfølger.
Bad antatt fra 2007.
Innvendige overflater:
Innvendige gulv er av 3-stavs parkett.
Innvendige vegger er hovedsakelig av malte flater av mur/betong.
Innvendige tak er av malte/pussede overflater.
Innvendige dører:
Malte slette dører innvendig.
Følgende registrerte avvik ihht. tilstandsrapporten:
TG 3 - Store eller alvorlige avvik:
Våtrom > Sluk,membran og tettesjikt:
Det er påvist tegn på utettheter på våtrommet.
Det kan ikke konstateres synlig bruk av membran/tettesjikt på våtrommet.
Rørgjennomføring i gulvet for avløpsrør under vasken har ingen synlig membranoppkant på min. 25 mm.
Det er ikke observert synlig bruk av membran bak det vegghengte toalettet.
Konsekvens/tiltak:
Våtrommets tettesjikt/membran står foran utbedring/utskiftning.
Basert på visuelle observasjoner og våtrommets alder anbefales det en totalrenovering av våtrommet
med etablering av ny membran.
Kostnadsestimatet omfatter oppføring av et nytt tilsvarende våtrom iht. gjeldende krav for våtrom. Dette
innebærer tilsvarende materialvalg og løsninger, uten videre standardheving av våtrommet.
Kostnadsestimat: 100 000 - 300 000.
Tekniske installasjoner > Vannledninger:
Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger.
Stoppekran er ikke lokalisert eller tilgjengelig.
Det er irr på rør.
Det er observert koblinger av vannrør i sisternekassen.
Tiltak:
Det er ikke behov for umiddelbare utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan
skader plutselig oppstå på eldre anlegg.
I forbindelse med oppgradering av våtrom vil det være naturlig med utskiftning av rør.
Eier kjenner ikke til om det eksisterer lokal innvendig stoppekran. Det må gjøres nærmere undersøkelser
for å få avklart plasseringen til lokal innvendig
stoppekran. Kostnadsestimatet omfatter ytterligere undersøkelser rundt plasseringen til eventuell lokal
stoppekran.
Kostnadsestimat: Under 10 000
TG 2 - Avvik som kan kreve tiltak:
Utvendig > Balkonger, terrasser og rom under balkonger:
Balkongen fremstår med noe vedlikeholdsbehov av overflatebehandlingen på dekket under
gulvplatene/terrasseflisene. Det er synlig malingsavflassing
inn mot veggen. Ellers ingen større bemerkninger foruten normal bruksslitasje.
TG er gitt med tanke på alder, observasjoner og normalt forventet brukstid.
Rekkverket er for lavt i forhold til dagens krav til rekkverkshøyder.
Det er observert malingsavflassing på balkongdekket langs ytterveggen.
Rekkverkshøyden ble målt til ca. 87 cm. Høyden på rekkverket er bygget iht. byggeforskrifter som var
gjeldende på oppføringstidspunktet for boligen.
Dagens krav til høyde på rekkverk er minst en meter dersom avstanden ned til underliggende terreng er
under 10 meter. Ved høyder over 10 meter til
bakken/underliggende terreng er kravet 1,2 meter høyde.
Det er ikke krav om utbedring av rekkverkshøyde opp til dagens forskriftskrav.
Innvendig > Innvendige dører:
Det ble observert malingsavflassing og noe tørt/oppsprukket trevirke på balkongdøren. Det bemerkes at
anbefalt brukstid for døren er mer enn 50%
passert og noe vedlikehold må påregnes.
Våtrom > Overflater, vegger og himling:
Gjennomføringer for vannrør bak dusjkabinettet og under vasken fremstår noe ufagmessig utført. Det er
ingen synlig bruk av membranmansjett rundt disse rørgjennomføringene, og det kan dermed ikke
garanteres for bakenforliggende konstruksjons tetthet.
Tiltak:
Det bør unngås vannsprut/vannsøl rundt disse gjennomføringspunktene. Utbedring av forholdet vil være
hensiktsmessig i forbindelse med
totalrenovering av våtrommet.
Våtrom > Overflater Gulv:
Det er påvist at høydeforskjell fra topp slukrist til gulv/synlig topp membran ved dørterskel er mindre enn
25 mm.
Det er påvist at noen fliser har bom (hulrom under).
Det er ikke observert synlig membransjikt ved dørterskelen, og fallforholdet til sluket ved toalettet er målt til
ca. 14 mm.
Våtrom > Sanitærutstyr og innredning:
Det er observert synlige svelleskader på servantinnredningen. For å utbedre forholdet må
servantinnredningen skiftes ut. Behovet for dette kan vurderes opp til den enkelte.
Våtrom > Ventilasjon:
Naturlig oppdriftsventilasjon via tilluftsspalte under dørbladet og veggventil.
Elektrisk avtrekksvifte bør monteres for å lukke avviket.
Det kan være at sameiet har egne vedtekter som hindrer montering av mekanisk avtrekk fra våtrommet,
anbefalt tiltak må derfor avklares nærmere med styret i sameiet før det eventuelt kan gjennomføres.
Kjøkken > Overflater og innredning:
Det er observert svelleskader på kjøkkenskroget under kjøkkenvasken og på sokkelen. Blandebatteriet til
kjøkkenvasken er løst.
Blandebatteriet bør etterstrammes. Behovet for utbedring av skadene på kjøkkeninnredningen kan
vurderes opp til den enkelte.
Kjøkken > Avtrekk:
Kjøkkenventilator med kullfilter. Det er vanskelig å etablere andre løsninger.
Det kan være at sameiet har egne vedtekter som hindrer montering av mekanisk avtrekk fra rommet,
anbefalt tiltak må derfor avklares nærmere med styret i sameiet før det eventuelt kan gjennomføres.
Tekniske installasjoner > Avløpsrør:
Det er påvist ufagmessig utførelse av avløpsledninger.
Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige avløpsledninger.
Det ble observert en form for antatt tetting rundt avløpsstammen under servanten på badet. Ved
funksjonstetsting av vasken er det ikke observert drypplekkasje rundt tettingen, men forholdet fremstår
noe ufagmessig utført.
Tiltak:
Det er ikke behov for umiddelbare utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan
skader plutselig oppstå på eldre anlegg.
I forbindelse med oppgradering av våtrom vil det være naturlig med utskiftning av rør. Det anbefales å
jevnlig overvåke forholdet under servanten på badet.
TG2 - Avvik som ikke krever umiddelbare tiltak:
Utvendig > Vinduer:
Stedvis synlig slitasje grunnet alder. Det må forventes høyere varmetap fra disse vinduene sammenlignet
med vinduer av nyere dato. Normal brukstid på
40 år er lagt til grunn for vurderingen.
Det ble på befaringstidspunktet ikke oppdaget punkterte glass, men det kan allikevel ikke utelukkes.
Punktering er påregnelig som følge av vanlig slitasje. Anbefalt brukstid er mer enn 50% passert på
vinduene og noe vedlikehold må påregnes.
Utvendig > Dører:
Det ble observert malingsavflassing og noe tørt/oppsprukket trevirke på balkongdøren. Det bemerkes at
anbefalt brukstid for døren er mer enn 50% passert og noe vedlikehold må påregnes.
Innvendig > Overflater:
Overflater er en skjønnsmessig vurdering og TG er vurdert utfra om det er skader/større slitasje på
overflatene. Stedvis noe hakk og merker må forventes i en brukt bolig og kommenteres ikke hvis det ikke
er utover det som er å betegne som normal bruksslitasje. Det opplyses om at det bare er stedvis søkt
etter bom i fliser.
Det er observert stedvis mindre sprekker mellom parkettbordene.
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Utdrag fra selgers egenerklæringsskjema:
Kjenner du til om det er/har vært utettheter i terrasse/garasje/tak/fasade?
Ja. Lekkasje fra takterrassen over leiligheten i 2012.
Kjenner du til om det har vært utført arbeider på terrasse/garasje/tak/fasade?
Ja, kun faglært. Kjenner ikke firmanavnet. Lekkasjen fra terrassen over ble utbedret av fagfolk i regi av
sameiet i 2012.
Kjenner du til om det er/har vært utført arbeider på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank,
sentralfyr, ventilasjon)?
Ja, kun faglært. Kjenner ikke firmanavnet
Fjerning av oljefyr og rehabilitering av fyrrom av fagfolk i regi av sameiet i 2017.
Kjenner du til om det foreligger skaderapporter, tilstandsvurderinger, boligsalgsrapporter eller målinger?
Ja. Tilstandsrapport i forbindelse med salg av leilighet i 2024.
Kjenner du til vedtak/forslag til vedtak om forhold vedrørende eiendommen som kan medføre økte
felleskostnader/økt fellesgjeld?
Ja. Under ordinært årsmøte 25.04.2024 ble det vedtatt en kapitalinnkalling til fremtidig vedlikehold på
totalt kr 300.000 fordelt etter eierbrøk, innbetalt i 3 omganger.
Styret har besluttet at innbetalingene tillegges faktura for felleskostnadene i månedene August, Oktober
og Desember 2024.
Eierbrøken for leiligheten som selges er 3%. Det betyr at felleskostnaden for leiligheten vil være 3000 kr
ekstra i august, oktober og desember 2024.
Kjenner du til om det er/har vært skjeggkre i sameiet/laget/selskapet (i fellesareal eller i andre boliger)?
Ja. Ble i 2019 informert om at det var observert skjeggkre i en av leilighetene i sameiet. Ikke hørt noe om
dette siden. Det er IKKE observert skjeggkre i boligen som selges.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger uattestert ekspedisjonsdokument angående oppføring av våningshus. Innlevert:
27.10.1936.
Megler har undersøkt med kommunen, og det har ikke latt seg oppdrive ferdigattest for eiendommen, noe
som ikke er uvanlig for bebyggelse fra denne perioden.
Det foreligger "ekspedisjonsdokument" fra byggeåret. Et ekspedisjonsdokument er forgjengeren til
ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på
(oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc.). Dette dokumentet kan være (ferdig) attestert, men i noen
tilfeller er det bare registrert dato for byggeanmeldelse. Ved eldre bygårder er det som oftest dette
dokumentet som vedlegges (attestert eller uattestert) for bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp.
Ekspedisjonsdokument kommer hovedsakelig i bygg som ble bygget på 1800-tallet og frem til rundt
1940-50.
Byggetegninger:
Orginale byggetegninger er sett igjennom og disse er noe avvikende med dagens bruk. Det som
opprinnelig er tegnet inn som kjøkken benyttes i dag som soverom. Døråpning fra entré-siden er blendet
igjen, og inngang til soverommet er fra stuesiden.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingElektrisk oppvarming med gulvvarme på bad og radiatorer tilkoblet sameiets sentralfyr (antatt el.kjele)
OBOS Eiendomsforvaltning AS fakturerer den enkelte beboer akonto via den ordinære innkrevingen av
felleskostnader.
Brunata avregner faktisk energiforbruk pr. år mot innkrevd akontobeløp. Du som beboer kan logge deg inn
hos Brunata og hente ut informasjon om ditt forbruk.
https://brunata.com/sign-in/»
Mangler du tilgang kan tilgang bestilles ved å sende en e-post til;
brunata@brunata.no, oppgi navn, adresse og leilighetsnummer
Husk å melde fra til leverandør ved flytting.
Kontakt leverandør på brunata@brunata.no
Dersom det ikke er varmekilder i alle rom, fravikes NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter F
Kommunale avgifterDet gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og
eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.
EiendomsskattEiendomsskatt er beregnet til:0
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for
bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon
se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
i mellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 2 898,-
pr.mnd.
ákonto fyring og v.vann, brebånd Telia, kommunale avgifter, forretningsførsel, betjening fellesgjeld, trappevask, felles byggforsikring, strøm fellesarealer, revisjonshonorar og styrehonorar, avsetning til drift og mindre vedlikehold.
Herav:
A konto oppvarming kr. 116,-
Felleskostnader kr. 1.456,-
Vedlikeholdsfond kr. 897,-
Bredbånd/evt. Kabel TV kr. 429,-
Det ble vedtatt på generalforsamlingen en kapitalinnkreving på kr. 300 000 fordelt etter eierbrøk.
Innbetaling vil skje over 3 perioder.
Styret har besluttet at innbetalingene tillegges faktura for felleskostnadene i månedene August, Oktober
og Desember 2024.
Eierbrøken for leiligheten som selges er 3%. Det betyr at felleskostnaden for leiligheten vil være 3000 kr
ekstra i august, oktober og desember 2024. Dette i følge eier. Som følge av overnevnte innkrevinger
endringer, vil innkreving av totale felleskostnader for August, Oktober og Desember utgjøre kr. 5.899,-. Det
tas forbehold om endringer dersom styret og sameiet varsler ytterligere justeringer.
Det gjøres oppmerksom på at vedlikehold, tiltak fra eierseksjonssameiet etc. kan medføre en økning i
felleskostnadene. Det er normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.
Faste løpende kostnaderMye dekkes gjennom felleskostnadene. Normale tillegg vil være strøm, innboforsikring etc.
Spesifikasjon av fellesgjeldSameiet har 1 lån pr. 09.07.2024:
Lånenr.: OBOS03-98207795852
Annuitetslån med 12 terminer
Restsaldo kr. 1.291.131,-
Innfrielsesdato/restløpetid 9 år 10 md.
Rentesats er 7,90%
Andel restsaldo kr. 38.739,-
Kapitalkostnad kr. 476,-
IN-ordning: nei
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
Forsikring med polisenummerProtector AS
Polisenummer: 6592271
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig: kr 976 571
Som sekundærbolig: kr 3 710 971
SameieSameie: Sameiet Theresesgate 14, Orgnr: 981886941
Sameiet Theresesgate 14 ligger i bydel St.Hanshaugen-Ullevål i Oslo kommune.
Sameiet består av 20 seksjoner.
Styrets arbeid 2023/2024:
Det har vært gjennomført et større vedlikeholdsprosjekt i 2023 og det er bytte av gammel branndør til ny
branndør på loftet.
Det er gjennomført en forenklet gjennomgang av bygningsmassen av
OBOS Prosjekt med tilhørende utarbeidelse av en vedlikeholdsplan. Denne viser et moderat
vedlikeholdsbehov kommende 1-3 år periode. Dette anses å øke i perioden fra 4-7 år. Det er derfor behov
for en kapitalinnkalling for å hente midler til dette arbeidet.
Følgende ble vedtatt på årets generalforsamling:
- Justering "A konto oppvarming":
Styret får fullmakt til å justere det som kreves inn for "A konto oppvarming" månedlig, og justerer dette
basert på de siste års avregninger. Beløpene skal ligge nærmere det som er faktisk kostnad.
- Kapitalinnkreving:
På bakgrunn av ekstraordinært årsmøte januar 2024 ble det fremmet ønske om at finansiering av
nødvendig vedlikehold iht. vedlikeholdsplanen skal finansieres gjennom kapitalinnskudd. Styret fikk
vedtatt på årets generalformsamling en kapitalinnkalling på kr. 300.000,- iht. eierbrøk. Dette skal brukes til
tiltak i vedlikeholdsplanen. Nedbetalingsordning på 3 terminer. Eierbrøken for leiligheten som selges er
ca. 3%. Det betyr at felleskostnaden for leiligheten vil være ca. 3000 kr ekstra i august, oktober og
desember 2024. Dette i følge eier. Som følge av overnevnte innkrevinger endringer, vil innkreving av totale
felleskostnader for August, Oktober og Desember utgjøre kr. 5.899,-. Det tas forbehold om endringer
dersom styret og sameiet varsler ytterligere justeringer.
ForretningsførerOBOS Eiendomsforvaltning AS
StyregodkjenningKjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan
ikke nektes uten saklig grunn.
Tekniske installasjonerTV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
Sameiet har avtale med Telia om levering av bredbånd.
TV er ikke inkludert i fellesutgifter med den pakken som er valgt i dag.
Eier kan velge å gå å bytte til en lavere brebånds hastighet og få TV inkludert.
Alternativt kan eier betale en liten ekstra kostnad for å få full brebånd og TV inkludert i fellesutgifter.
DyreholdI henhold til Sameiermøte 17.3.2013 er det bestemt at det ikke skal være lov med hundehold i gården.
Dette pga øket behov for rengjøring av trappeoppgangen som det ikke er rimelig at fellesskapet skal
dekke, og på grunn av mulig støy fra bjeffende hund. Allergi er også en problemstilling i forbindelse med
dyr. Andre dyr må det tas stilling til individuelt, avhengig av innvirkning dyret har for andre beboere i
gården.
AnnetGarderobeskap og sengeramme følger med.
Vaskemaskin med tørk følger med.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterKommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd
Heftelser
1919/912702-1/105 ERKLÆRING/AVTALE TINGLYST
12.06.1919
Bestemmelse om benyttelse
OVERFØRT FRA: 0301-217/358
Gjelder denne registerenheten med flere
1938/301383-1/105 BEST. OM VANN/KLOAKKLEDN. TINGLYST
22.03.1938
OVERFØRT FRA: 0301-217/358
Gjelder denne registerenheten med flere
1938/305223-1/105 BESTEMMELSE OM GJERDE TINGLYST
22.10.1938
OVERFØRT FRA: 0301-217/358
Gjelder denne registerenheten med flere
Grunndata
________________________________________
1975/508431-2/105 SEKSJONERING TINGLYST
02.05.1975
SNR: 19
FORMÅL: Bolig
SAMEIEBRØK: 3/100
EIENDOMMEN ER OPPDELT I 20 SEKSJONER
Rettet seksjonenes nummerering på tegningene 30/1-98.RIB.
For øvrige opplysninger om grunndata, se den seksjonerte matrikkelenheten.
Rettigheter på andre eiendommer
UtleieVedtektene begrenser ikke i noen grad utleie av seksjonen
Seksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av
sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge,
pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes styret.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie
i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til
mellom 60 og 120 døgn. Slik beslutning krever et flertall på minst to tredjedeler av de avgitte stemmene
på årsmøtet.
Vei/vann/kloakkEiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger.
ReguleringRegulert område for bolig m.tilh. anlegg. Plannavn/ ID: S-2255. Pr. 28.07.1977 iht. Oslo planinnsyn.
Det anbefales å sette seg inn i gjeldende reguleringsbestemmelser og plan for nærmere opplysninger
om reguleringsbegrensningene m.v.
Plansaker i området:
Ullevålsveien fra Colletts gate til Ring 2 - Detaljregulering - Sykkeltrasé
Saksnummer: 202207037 - Reguleringssak
Mottatt sak: 03.11.2023
Byggesaker i området:
Thereses gate 12 - Innvendig rehabilitering av to pipeløp
Saksnummer: 202456313 - Byggesak
Status: Venter på tilleggsdokumentasjon
Siste bevegelse: 28.07.2024: oversendt tilleggsdokumentasjon.
Thereses gate 12 - Installasjon av brannalarmanlegg
Saksnummer: 202454094 - Byggesak
Status: Tillatelse gitt
Siste bevegelse: 17.04.2024
Thereses gate 8 B - Oppføring av to takarker med en glugge imellom, innbygging av innfelt takterrasse,
takoppbygg med terrasse over
Saksnummer: 202316569 - Byggesak
Status: Rammetillatelse gitt
Siste bevegelse: 16.02.2024
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 3 990 000,- (Prisantydning)
kr 38 739,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 028 739,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 107 200,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 108 400,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 137 139,- (Totalpris inkl omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Provisjon (Fastpris) (Kr.30 000)
Tinglysning sikringspant selveier (Kr.500)
Visningshonorar pr.stk (2stk) (Kr.5 980)
Tilrettelegging (Kr.14 900)
Innhenting av offentlige opplysninger (Kr.1 581)
Elektronisk kommunikasjon (Kr.490)
Tilstandsrapport (Kr.8 500)
Eierskiftegebyr forretningsfører (Kr.6 385)
Fakturagebyr (factoring) (Kr.3 500)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.18 785)
Foto (Kr.3 200)
Innhenting av grunnbok (Kr.808)
Innhenting av informasjon fra forretningsfører (Kr.4 607)
Markedspakke (Kr.19 900)
Oppgjør (Kr.7 500)
Totalt kr. (Kr.126 636)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer125-24-0370
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingHegdehaugen Eiendomsmegling AS
EIE Majorstuen & St. Hanshaugen
Org. nr: 931569082
Hegdehaugsveien 24
0352 Oslo
Tlf:
Ansvarlig meglerEiendomsmegler MNEF Mikkel Johnsen
SaksbehandlereMikkel Johnsen
EIE Majorstuen & St. Hanshaugen
Eiendomsmegler MNEF
Mob: 90 14 27 45 / E-post: mj@eie.no
Morten Melsom
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Mob: 92 03 71 16
[/ E-post: mme@eie.no