Bilde 1 av Ulvenveien 117 CBilde 2 av Ulvenveien 117 C
Digital salgsoppgave
Ulvenveien 117 C

0665 Oslo • Oslo kommune

Det gjøres oppmerksom på at tjenesten «Spør om boligen» er en betaversjon

Tjenesten er AI-drevet med OpenAI sin GPT-motor, og den kan derfor gi ufullstendige svar og gjøre feil.

Ved å velge å benytte tjenesten bekrefter du å være kjent med at dette er en betaversjon som er under utprøving, og at opplysningene som fremkommer ikke er tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.

Still et spørsmål og jeg skal forsøke å finne svaret for deg.

Du kan bruke et naturlig språk, og stille spørsmål som:

  • "Hvor mange soverom er det?"
  • "Er det noe i tilstandsrapporten jeg bør merke meg?"
  • "Hvordan er utsikten?"

Takk for tilbakemeldingen!

Det gjøres oppmerksom på at tjenesten «Spør om boligen» er AI-drevet med OpenAI sin GPT-motor, og den kan derfor gi ufullstendige svar og gjøre feil. Opplysningene som fremkommer ved bruk av denne tjenesten er ikke tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.
Prisantydning

kr 5 150 000

Fellesgjeld: kr 526 822Omkostninger: kr 152 650Totalpris: kr 5 829 472
Lys og romslig 3-roms over over to plan | Sydvendt balkong med fin utsikt | Garasjeplass | Barnevennlig | IN-ordning
icon

Unngå doble renteutgifter

Last ned salgsoppgaveVis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Eierseksjon
Eierseksjon
21
Antall soverom
2 soverom
Etasje
4
Internt bruksareal (BRA-i)
78 m²
Bruksareal (BRA)
78 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
5 m²
Balkong/Terrasse (TBA)
11 m²
Fellesutgifter
kr 8 472 / Mnd
Prisantydning
kr 5 150 000
Omkostninger
kr 152 650
Fellesgjeld
kr 526 822
Totalpris
kr 5 829 472
Fellesformue
kr 69 728
Byggeår
1981
Tomt
Festet fellestomt 16930 m²
Oppdragsnummer
92240076
card-default

Vincent Mabuza

Eiendomsmegler / Partner
Les om Vincent
Meld interesse

Få informasjon og oppdatering om denne boligen

Meld interesse
Prisantydningkr 5 150 000,-
Fellesgjeldkr 526 822,-
Pantattest kjøperkr 500,-
Tingl.gebyr pantedokumentkr 500,-
Tingl.gebyr skjøtekr 500,-
Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 5 676 822,-)kr 141 900,-
Boligkjøperpakke (valgfritt)kr 9 250,-
  
Totalpris kr 5 829 472
Eiendom
Ulvenveien 117 C, 0665 Oslo, Etasje: 4

Matrikkel
Gnr. 131 Bnr. 93 Snr. 21 i Oslo kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Eierseksjon

Arealer
Totalt BRA 83 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 78 kvm
- BRA-b (innglasset balkong):
- BRA-e (eksternt bruksareal): 5 kvm

I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 11 kvm

Areal
Primærrom: 76 kvm, Bruksareal: 78 kvm, BRA-i: 78 kvm , BRA-e: 5 kvm , TBA: 11 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Antall soverom
2

Byggeår
1981

Tomt
Festet fellestomt 16930 kvm

Prisantydning
5 150 000

Tilstandsrapport
Takstmann: Robert Wilhelmsen
Takstdato: 13.05.2024

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 526 822,- pr. 16.04.24
Andel fellesformue: kr. 69 728,- pr. 31.12.23

Totalpris inkl. omkostninger
kr 5 150 000,- (Prisantydning)
kr 526 822,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 5 676 822,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 141 900,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 5 676 822,-))
--------------------------------------------------------
kr 143 400,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 820 222,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 5 829 472,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 8 472,- pr. mnd.

Eier
Virk Group AS

Beskrivelse
Lys og romslig 3-roms eierleilighet over to plan, beliggende sentralt og barnevennlig til på Ulven. I umiddelbar nærhet finnes fasiliteter som offentlig kommunikasjon, matbutikker, parkområder m.m

Boligen består av; lys entré med plass til oppbevaring. Kjøkkenet ligger i åpen løsning mot stuen, som gir et sosialt og romslig preg. Stue med utgang til sydvendt balkong med nydelig utsikt - perfekt for varme sommerdager. To soverom, eldre bad og garasjeplass.
  
  • Oppussingsbehov
  • Solrik balkong på 11,5 m² med nydelig utsikt
  • Kjellerbod ca. 5,3 m² (nr. A29)
  • Veldrevet sameie med god vedlikeholds historikk
  • Bruksrett til garasjeplass i underjordisk garasjeanlegg
  • Sentral, men tilbaketrukket beliggenhet på Ulven
  • Spennende nabolag under utvikling
  • Ved innfrielse av IN lånet, vil f. kostnadene være kr. 4 830,- pr. mnd
  • Fin planløsning med gode lysforhold.
  • IN-ordning
  • Kort vei til butikker og kollektivtilbud.
  • Nærhet til marka med flotte turmuligheter.
Barnevennlig, skjermet og bilfritt bomiljø uten gjennomgangstrafikk

Parkering
Det medfølger rett til å leie en parkeringsplass (nr. 138) i underjordisk garasjeanlegg. Plassen kan fremleies. Det er tilrettelagt for el-bil lading. Kostnad til ladeboks bekostes av den enkelte sameier og bestilles gjennom styret. Styret har inngått avtale med Movel AS om drift av ladestasjonene. Retten til å leie garasjeplassene følger seksjonen ved salg. Det er ikke mulig å si opp avtalen.

Etter eierseksjonsloven § 26 kan styret, etter krav fra en seksjonseier med nedsatt funksjonsevne, pålegge en annen seksjonseier uten behov for å tilrettelagt plass å bytte parkeringsplass. Dette gjelder kun dersom seksjonseieren med nedsatt funksjonsevne allerede disponerer en parkeringsplass i sameiet.

Det er tidvis anledning til å leie ekstra garasjeplass eller utendørs parkeringsplass av naboer.

Det er også gjesteparkeringsplasser i opptil 3 døgn i tilknytning til sameiet. Ellers gateparkering etter gjeldene regler for området.

Beliggenhet
Ulven terrasse fremstår som et veldrevet og trygt boligsameie som blant annet kan by på et flott og bilfritt område med flere lekeplasser og sittegrupper. I nærområdet har du det du måtte trenge av servicetilbud. For den aktive eller naturinteresserte kan området friste med gangavstand til rekreasjonsmulighetene på Valle Hovin. Området har fine treningsmuligheter med blant annet treingssentre som Fitness Xpress på Valle, Sats Hasle og Studio Jobbsprek på Økern. Ellers kan man ta seg en spasertur i turområdene oppover langs Alnaelva. Videre er det også fine turmuligheter i Østmarka, sommer som vinter. Marka byr på et stort nettverk av turstier og sykkelveier samt ski- og lysløyper.

Fra leiligheten er det kort avstand til det du trenger av matbutikker, treningsmuligheter og andre servicetilbud. Dagligdagse innkjøp gjøres enkelt i nærbutikkene Kiwi Ulven eller søndagsåpen Matkroken.

Fyrstikktorget ligger i gangavstand fra boligen med butikker, apotek, legekontor, serveringssteder m.m. For større innkjøp kan nærområdet friste med gode shoppingmuligheter på blant annet Bryn, Alnabru og Tveita Senter som har et utvalg av butikker og servicefasiliteter.

Den offentlig kommunikasjonen i området er svært god med flere busslinjer og flybuss i nærheten. Nærmeste busstopp er Persveien, Ulven Torg, og Ulvenkrysset med flere linjer og avganger. Her er det også stoppested for flybussen til Gardermoen. Du finner også T-bane på Helsfyr. Helsfyr er forøvrig et knutepunkt med T-banelinjer og busslinjer.

Området er i stor utvikling: OBOS vekker nå Ulven! Skal man investere i en bydel fremover, er dette et sted man bør ha øynene åpne for. Ytterligere informasjon finnes her om utviklingen: https://www.oslo.kommune.no/politikk-og-administrasjon/slik-bygger-vioslo/hovinbyen/strategisk-plan-forhovinbyen-article78096.html

Bebyggelse
Bebyggelsen i nærområdet består hovedsakelig av boligblokker.

Tomt
Festet fellestomt, 16930 kvm
Sameiet har pent opparbeidede fellesområder. Sameiet betaler festeavgift for tomten. Regulering hvert 10. år iht. kontrakten. Siste regulering 2021.

Adkomst
Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startsted til den aktuelle boligen.

Skole/barnehage
Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.

Inneholder
Det totale bruksarealet fordeler seg som følger:

Leiligheten går over to plan. Bruksareal for begge etasje totalt:
BRA 83 m²
- BRA-i 78 m²: (Entrè/gang, bad, to soverom, stue og kjøkken, bod.
- BRA-e 5 m²: (Kjellerbod på ca. 5,3)

Det totale bruksarealet fordelt i de ulike etasjene:
4. etasje:
BRA 39 m²
- BRA-i 39 m²: (Stue og kjøkken)

3. etasje:
BRA 39 m²
- BRA-i 39 m²: (Entrè/gang, bad, 2 soverom, bod)

Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.

Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport. Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Byggemåte
Hoved bærekonstruksjon i betong. Fasader med tegl og fasadeplater. Flatt tak tekket med papp/membran. Vinduer og balkongdører med 2-lags glass og trekarmer. Felles trappegang med betongtrapp.

Det er viktig at interessenter setter seg grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de opplysninger som tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål. Informasjon om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport.

Følgende har fått tilstandsgrad 3 (TG-3) i tilstandsrapport:

Våtrom: Bad/Vaskerom - Oppsummering av overflater:
Fall på gulv til sluk er dårlig og manglende. Det ble observert svertesopp i silikonfuger i dusjsonen. Flere gulvfliser med riss/sprekker. En skadet veggflis ved ytterhjørne. Himling med avflasset maling. TG-2 gis grunnet elde, slitasje og oppgitte avvik. Skinne for dusjdører danner sperre mot sluk. Ved en lekkasje utenfor dusjsone vil vann renne ut gjennom døråpning. Oppgitt avvik gis TG-3.
Anbefalte tiltak overflater Skifte ut silikonfuger. Etablere opphøyd kant ved dørterskel, samt lekkasjespalte i skinne for dusjdører. Baderommet er modent for rehabilitering. Det anbefales å installere et dusjkabinett for å begrense overflater for belastning med fritt vann. Utbedringskostnader overflater: Under 10 000

Følgende har fått tilstandsgrad 2 (TG-2) i tilstandsrapport:

Etasjeskille og gulv på grunn - Oppsummering: Etasjeskiller fremstår i normal forventet stand på bakgrunn av visuelle observasjoner og bruk av niveleringsutstyr. Det er ikke registrert forhold som tyder på svekkelser i konstruksjonen. Skjevheter og ujevnheter ble registrert.
3. etg.: lokalt avvik er målt opp til 13 mm. Totalt avvik er målt opp til 20 mm.
4. etg.: lokalt avvik er målt opp til 15 mm. Totalt avvik er målt opp til 17 mm.
Oppgitte skjevheter gis TG-2.
Kjøkken - Oppsummering av overflater og innredning:
Kjøkkeninnredning med finerte fronter, laminat benkeplater, oppvaskkum, ventilator, fliser over benk, belysning under overskap og oppvaskmaskin. Kjøkkeninnredning med bruksslitasje. Flere overskap har løsnet fra vegg. TG-2 gis grunnet elde og slitasje, samt oppgitt avvik.
Anbefalte tiltak overflater og innredning Kjøkkeninnredningen er moden for utskifting.
Oppsummering av avtrekk Kjøkkenventilator er preget av elde og slitasje. Styringsbryter med manglende funksjon.
Oppgitte avvik gis TG-2.
Anbefalte tiltak avtrekk Kjøkkenventilator er moden for utskifting.

Trapp - Oppsummering:
Trapp fra byggeår med normal elde og slitasje, alder tatt i betraktning. TG-2 gis grunnet elde og slitasje.

Avløpsrør - Oppsummering:
Undertegnede har ikke vurdert røranlegget av den grunn at det kreves spesielt utstyr og kompetanse. Det er ikke påvist noen stakeluke i boenheten. Staking kan utføres via sluk eller andre installasjoner med avløp. Kontrollen er avgrenset til innvendig i leiligheten og stopper ved sluket/etasjeskille. Innvendige avløpsrør fra byggeår har nådd en høy alder og gir økt risiko for skader. Avløpsrør gis TG-2 grunnet alder.
Anbefalte tiltak
Sluk/avløpsanlegg bør pga. alder oppgraderes sammen med eventuelle oppgraderinger av våtrom/kjøkken.
  Vannledninger - Oppsummering:
Undertegnede har ikke vurdert røranlegget av den grunn at det kreves spesielt utstyr og kompetanse. Kontrollen er avgrenset til innvendig i leiligheten og stopper ved veggjennomføringer. Innvendige kobberrør har nådd en høy alder og gir økt risiko for skader. Ingen lekkasjer ble avdekket ved befaringen. TG-2 gis grunnet alder. Anbefalte tiltak
Vannrør bør pga. alder oppgraderes sammen med eventuelle oppgraderinger av våtrom/kjøkken

Elektrisk - Oppsummering:
Det elektriske anlegget er ikke vurdert da dette ligger utenfor takstmannens kompetansefelt. Dersom ytterligere gjennomgang av det elektriske anlegget ønskes, anbefales en eltakst. TG-2 gis grunnet manglende dokumentasjon på el-anlegget, samt manglende el-kontroll de siste 5 år.
Anbefalte tiltak
Det anbefales en utvidet el-kontroll.

Varmtvannsbereder - Oppsummering:
For fullverdig kontroll av varmtvannsbereder, må dette utføres av en autorisert rørlegger. Normalt vil fabrikk år indikere tilstanden og samtidig forventet levetid ut ifra en gjennomsnittsbetraktning. Varmtvannsbereder fra 2006. TG-2 gis grunnet alder.

Våtrom: Bad/Vaskerom - Oppsummering av membran, tettesjikt og sluk
TG-2 er satt med bakgrunn i alder på tettesjikt og derav økt risiko for lekkasjer.

Anbefalte tiltak membran, tettesjikt og sluk
Baderommet er modent for rehabilitering. Det anbefales å installere et dusjkabinett for å spare overflater
for belastning med fritt vann.
  Oppsummering av sanitærutstyr Sanitærutstyr og innredninger med normal elde og slitasje, alder tatt i betraktning.
TG-2 gis grunnet elde og slitasje.

Øvrig: Gulv - Oppsummering
Gulv med bruksslitasje, samt hakk/merker i flere rom. 2 fotlister mangler.
Oppgitte avvik gis TG-2.

Øvrig: Vegger - Oppsummering
Flere vegger med bruksslitasje, samt skade i ytterhjørne ved trapp i 4. etg. Oppgitte avvik gis TG-2. Vegger gis TG-1 og TG-2.
Anbefalte tiltak
Overflatebehandlinger.
Øvrig: Innerdører - Oppsummering
Eldre innerdører med bruksslitasje.
TG-2 gis grunnet elde og slitasje.
Informasjon om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport.

Bruksareal
Bruksareal: 78 kvm

Standard
Leiligheten har følgende standard:
Vegger: Tapet, malte glatte flater, malt strie og fliser
Himling: Malte flater
Gulvflater: Belegg og parkett og fliser.

Entré:
Lys og innbydende entré med plass til oppbevaring av sko og yttertøy. Lyd- og brannklassifisert entredør ((B30/38db) med kikkehull. I tilknytning til entreen er det en praktisk, innvendig bod på ca. 1 m² (måleverdig areal). Den er perfekt til oppbevaring ytterklær og plassering av sko, så vel som støvsuger, strykebrett og klesstativ. Det er skråtak i boden, som betyr at gulvarealer er en del større.

Stue:
De store vindusflatene gir rommet en svært lys og luftig følelse. Selve stuen er det naturlige oppholdsrommet hvor det er god plass til en hyggelig sofagruppe, salongbord og TV-benk. Planløsningen er svært praktisk, og det er naturlig plass til et større spisebord i tilknytning til kjøkkenet som er perfekt når familie og venner kommer på besøk.

Balkong:
Sydvendt balkong på ca.11,4 m², med gode solforhold og hyggelig utsyn over nærområdet, Nordmarka og ikke minst et glimt av indre Oslofjord og deler av byen. Balkongen har god plass til utemøbler, grill og planter - perfekt for varme sommerdager.

Kjøkken:
Eldre, men praktisk kjøkkeninnredning, med gode arbeidsflater og rikelig med skuff- og skapløsninger. Kjøkkenet ligger i en delvis åpen løsning mot stuen, som skaper et sosialt og romslig preg. Kjøkkeninnredningen er utført med finerte fronter, laminat benkeplater, oppvaskkum, ventilator, fliser over benk, belysning under overskap og oppvaskmaskin. Varmtvannsbereder (116L) fra 2006, plassert under kjøkkenbenk.

Bad:
Eldre, men praktisk bad med varme i gulvet og opplegg for vaskemaskin. Baderommet er innredet med toalett, opplegg for vaskemaskin, dusjnisje, speilskap, veggskap med malte fronter, baderomsinnredning med høyglans fronter og heldekkende servant. Baderommet er modent for rehabilitering.

Hovedsoverom:
Boligens hovedsoverom er god størrelse med god plass til dobbeltseng og garderobeløsning. Tilgang til walk-in closet med gode oppbevaringsmuligheter.

Soverom II
Soverom II er også av god størrelse, med plass til dobbeltseng og medfølgende garderobeløsning. Rommet egner seg ypperlig som gjesterom, kontor eller barnerom.

For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest datert 11.01.1984 som omhandler nybygg, boligblokk A, Ulvenveien 117 A-B-C.
Det foreligger ferdigattest datert 22.02.1984 som omhandler Ulvenveien 117 A - B - C - Blokk A - Ventilasjonsanlegg.

Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.

Oppvarming
Enkelte har fryseboks i boden. Beløpet er på kr 100 per måned.

Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter E

Selger har ikke energimerket boligen og settes dermed til laveste karakter Rød G.

Kommunale avgifter
Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.

Eiendomsskatt
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg imellom.

Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 8 472,- pr.mnd. Inkluderer: Kabel-TV og internett, garasjeplass, trappevask, betjening andel fellesgjeld, kommunale avgifter, felles byggforsikring, forretningsførsel m.m.

Herav:
Garasje 1.250,-
Felleskostnader 2.852,-
Vask fellesarealer 149,-
Lånekostnad 1 3.642,-
Kabel-tv 579,-

N-ORDNING
Det er mulighet til å betale inn fellesgjelden for denne leiligheten (IN-ordning). Renter og avdrag på fellesgjelden utgjør kr. 3.642,- per mnd. Nedbetales fellesgjelden i sin helhet, vil leiligheten ha månedlige utgifter på kr. 4.830,-.

Det er mulighet for å innbetale/innfri ved låneforfall 30. september og 31. mars. Seksjonseier må i så tilfelle gi beskjed før den 1. mars eller 1. september dersom en ønsker å nedbetale fellesgjeld. Andel fellesgjeld må nedbetales i sin helhet og felleskostnader vil da bli redusert med (Lånekostnad 1, som tilsvarer kr. 3.642,-/mnd.)

Det gjøres oppmerksom på at vedlikehold, tiltak fra eierseksjonssameiet etc. kan medføre en økning i felleskostnadene.  Styreleder opplyser at sameiet ikke økte ikke felleskostnadene ved inngangen til dette året, men at det kan ligge an til en økning i andre halvår. Ingen beslutning tatt foreløpig.

Det er normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.

Faste løpende kostnader
Kjøper/ny eier må etter overtakelse dekke bl.a. egne felleskostnader, eget strømforbruk, innboforsikring samt andre valgfrie tilleggstjenester. Dette kan/vil variere fra inngåtte avtaler og forbruk.

Spesifikasjon av fellesgjeld
Selskapets totale lån og vilkår: Lånenr.: OBOS03-98207827908
Type: A
Restsaldo: 97.997.666,-
Restløpetid: 26 år 3 md
Term pr. år: 12
Type rente: Flytende
Rente: 6,95%
Andel kapitalkostnad for denne seksjonen: 3.642,-

Sum andel fellesgjeld kr. 527.000,- pr. 01.04.2024 følger seksjonen. 
Festetomt utgjør 21 426 kr av andel gjeld.

N-ORDNING
Det er mulighet til å betale inn fellesgjelden for denne leiligheten (IN-ordning). Renter og avdrag på fellesgjelden utgjør kr. 3.642,- per mnd. Nedbetales fellesgjelden i sin helhet, vil leiligheten ha månedlige utgifter på kr. 4.830,-.

Det er mulighet for å innbetale/innfri ved låneforfall 30. september og 31. mars. Seksjonseier må i så tilfelle gi beskjed før den 1. mars eller 1. september dersom en ønsker å nedbetale fellesgjeld. Andel fellesgjeld må nedbetales i sin helhet og felleskostnader vil da bli redusert med (Lånekostnad 1, som tilsvarer kr. 3.642,-/mnd.)

Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Årsregnskap
Sameiet har et negativt årsresultat for 2022 på kr. -2 092 418

Kommentarer til årsregnskapet for 2022
Styret mener at årsregnskapet gir et riktig bilde av sameiets eiendeler og gjeld, finansielle stilling og resultat. Informasjon om sameiets forventede økonomiske utvikling er omtalt i årsrapportens punkt om budsjett for 2023.

Forutsetningen om fortsatt drift er til stede, og årsregnskapet for 2022 er satt opp under denne forutsetning.

Sameiet har negativ egenkapital i balansen (udekket tap). Dette er nærmere omtalt i årsregnskapet under noten for udekket tap.

Vesentlig avvik:
Driftsinntektene er høyere enn budsjettert og skyldes i hovedsak andre inntekter. Dette gjelder i hovedsak tilskudd fra Oslo kommune for ladeinfrastruktur. Se note 3 for nærmere informasjon.

Driftskostnadene er lavere enn budsjettert og skyldes i hovedsak drift og vedlikehold og lavere energikostnader, i hovedsak grunnet bytte over til LED-lamper.

Finanskostnader er høyere enn budsjettert og skyldes i hovedsak renteendringer.

Resultat:
Årets resultat vises i resultatregnskapet som et underskudd og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til.

Kommentarer til sameiets arbeidskapital pr. 31.12.2022:
Arbeidskapitalen vises i balansen ved å trekke kortsiktig gjeld fra omløpsmidler og viser sameiets likviditet. Arbeidskapitalen pr. 31.12.2022 var kr 5 392 826.

Forsikring med polisenummer
Protector AS Polisenummer: 1305836

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022: Som primærbolig Kr. 950 000,- Som sekundærbolig Kr. 3 610 000,-

Sameie
Sameie: Boligsameiet Ulven Terrasse, Orgnr: 971518111

Sameiet består av 213 boligseksjoner og 2 næringsseksjoner.

-Boligsameiet har fast ansatt vaktmester. Han har kontor i blokk 125. Kontortid 12-12.30.
-Postkasser skal merkes med skilt av godkjent type med leilighetsnummer, dette kan vaktmester hjelpe med.
-Gassgrill og elektrisk grill kan brukes, men ikke annen grill med åpen flamme.

Sameiet avsluttet totalrehabilitering, sommeren 2020. Rehabiliteringen ble finansiert med lån kr. 126
millioner.

Vedlikehold i sameiet:
Styreleder opplyser at styret jobber med å få opp en vedlikeholds-modul som viser det langsiktige behovet for vedlikehold. Brannvarslingsanlegg er under planlegging og vil bli tatt opp på et ekstraordinært årsmøte. Ingen store prosjekter vedtatt.

Sameiet har vært gjennom en stor rehabilitering med skifte fasade, vinduer, og dører, oppussing oppganger. Skiftet alle inngangsdører.

Styrets arbeid 2022
Det er gjennomført 13. styremøter inkludert budsjett og regnskapsmøte med forretningsfører. Det er i tillegg gjennomført en rekke møter og befaringer med leverandører, styremedlemmer og andre saker som har berørt oppfølging av rehabilitering, reklamasjoner, forsikringssaker og annet.
Perioden har vært preget av oppfølging av igangsatte rehabiliteringsarbeider som nytt avfallsanlegg, nye inngangsdører og opp-pussing av oppganger.

Utskifting av nye inngangsdører:
Alle 40 år gamle innvendige leilighetsdører, 204 stk., er skiftet.

Utskifting av ny belysning i oppganger:
Belysning i samtlige oppganger er skiftet til led lys med betydelig mindre strømforbruk. Totalt antall lamper 300 stk. Arbeidet ble utført av Elmann AS.

Oppskuring av gulvbelegg i oppganger:
Opp-skuring og boning med 3 strøk polish. Samtlige trappetrinn fikk også en grundig opp-skuring. Arbeidet ble utført av Coor AS.

Maling av oppganger:
Alle vegger, tak, rekkverk, spiler, sidevanger, gulvlister, dører (felles) er malt i tidens farge og er fuget rundt alle leilighetsdører etter skift. Alle gamle søppel nedkast er fjernet og lukket.

Diverse merking:
Det har vært behov for bedre oppmerking utvendig for at besøkende / post levering etc. for lettere å finne fram til riktig blokk og oppgang. Alle blokker og oppganger er nå merket utvendig. Blomsterkasser i front mot hovedveien ved blokk 119 er nå tydelig merket med Boligsameiet Ulven Terrasse Dette er gjort for å synliggjøre oss bedre. Etter opp-pussing av oppganger er det kommet ny merking av alle oppganger på innvendige oppgangs,- og vaskeridører.

Nytt søppelanlegg på Plan 1:
Nytt søppelanlegg på plan 1 med tilbake stilling av område foran lavblokka ble gjennomført høsten 2022 på en god måte av Selvaag og styrets prosjektgruppe. Anlegget på plan 1 fikk også ny belysning utført av Elmann AS.
Området foran lavblokka er tilbakestilt med gress. I tillegg er det plantet frukttrær i forkant mot grusveien som går foran blokka. Det er også lagt ut noen steinblokker for å forhindre bilkjøring på gresset. Bommen bak 123 er flyttet til innkjøringen ved gjesteparkeringen for å hindre mest mulig biltrafikk til Ulvenjordet.
Det gjenstår noe såing av blomstereng ved gjesteparkeringen som vil bli utført forsommer 2023.
Reklamasjoner:
Det har i perioden igjen vært skifte av kontaktperson hos Selvaag som har ført til mye ekstraarbeid og nye gjennomganger/befaringer av reklamasjonssaker. Mye er gjennomført og arbeidet fortsetter når temperaturen tillater det. Vi håper å komme i mål i løpet av sommeren.

Forsikringssaker:
Det har i perioden vært 13 forsikringssaker og en skjeggkrebekjempelse i blokk 117. Flere av sakene skyldes kondens som ikke dekkes av forsikring.
Det har vært 2 forsikringssaker hvor det har vært forsøk på innbrudd. De klarte ikke å komme inn, men det ble skader på dører og lister. Denne type saker har det gjennom årenes løp ikke vært mange av.
Det har vært 4 ulike vannlekkasjer hvorav en som skyldes defekt varmtvannsbereder, en med skade på stueparkett etter fukt utenfra, en skade som skyldes defekt fryser og en med skade i tak som er under utredning.
Det har vært en alvorlig skade med branntilløp. Det skyltes en powerbank som sto på lading på kjøkkenbenken og tok fyr.

Brannsikkerhet:
Styret fant det nødvendig å inngå avtale med en profesjonell aktør,- i dette tilfelle Norsk Brannvern,- for å sikre at vi har "alt på stell".
Avtalen omfatter kortfattet årlig kontroll i alle leiligheter og fellesareal - årlig gjennomgang og rådgivning til beboere på bruk av slukkeutstyr, rømning og rutiner - brannteknisk dokumentasjon som kan forvises forsikringsselskap etc.
Norsk Brannvern sjekket 177 av 215 leiligheter og det var mange som ikke hadde godkjent utstyr på plass. Det var også mangler i fellesarealer som er satt i bestilling.
I henhold til våre vedtekter pkt. 5 er det seksjonseiers plikt å vedlikeholde bruksenheten mht. til å sørge for at den er utstyrt med påbudt brannvernutstyr. 
Befaring i samtlige leiligheter:
Det har vært en del klager fra beboere på dårlig ventilasjon. Flere beboere har kjøkkenvifter med motor som forstyrrer ventilasjonen i andre leiligheter. Styret starter befaring i samtlige leiligheter i slutten av april 2023. Boenheter med motor får pålegg om å skifte vifte. Tett filter påvirker også avtrekket betydelig og må rengjøres og skiftes med jevne mellomrom. Det er også viktig at man faktisk har filter i ventilatoren slik at fett ikke går uhindret inn i ventilasjonskanalene. Åpne kanaler uten filter medfører også at støy forplanter seg lett i kanalsystemet mellom leilighetene.
Styret mottar flere meldinger om renne og sluk på balkong som ikke er gjort ren. Det vil medføre at vann renner ned til nabo og over tid medfører vannskader. Derfor vil renne også bli kontrollert på befaringsrunden.
Det vil også bli kontrollert at pålagt brannvernutstyr er på plass.
Flere beboere har klaget på gamle og skjemmende markiseduker. Det vil bli fulgt opp på befaringen og enkelte vil her få pålegg om å fjerne de som er skjemmende og ikke har riktig farge.

Garasjevask og merking av P-plasser:
Sommer 2022 ble det utført garasjevask og merking av P-plasser på Plan 3 som tidligere ikke var merket. Det er også opprettet noen MC- plasser som kan leies ved behov.

Statnett og arbeider med oppgradering Sogn- Ulven:
Olje- og energidepartementet (OED) har gitt Statnett endelig konsesjon for å fornye kabelforbindelsen mellom Sogn og Ulven transformatorstasjoner. Styret har signert forhåndstiltredelse.
De to jordkabelforbindelsene som i dag går mellom Sogn og Ulven er fra 1950- og 60- tallet, og må derfor erstattes for å sikre trygg strømforsyning i og rundt Oslo i fremtiden. Sogn transformatorstasjon er bygd om for å tåle en fremtidig spenningsheving til 420 kilovolt. Ulven transformatorstasjon vil også oppgraderes for fremtidig spenningsheving til 420 kilovolt.
Statnett har signert kontrakt med AF Gruppen for bygging av kabeltunnel mellom Sogn og Ulven transformatorstasjoner i Oslo. Etter påske starter forberedende arbeider knyttet til tunnelarbeidene.
Selve anleggsarbeidet vil starte opp i månedsskiftet mai/juni på Rektorhaugen/Tåsen og i midten av mai på Ulven. I starten skal det etableres en adkomst til tunnelen (forskjæring) som innebærer boring, pigging og sprengning før selve tunnelarbeidene kan starte opp.

Planlagte tiltak
Etter flere år med meget stor aktivitet kan det nå være lurt å roe ned og heller bruke tid på å planlegge gjenstående tiltak som oppgradering eltavler , rørspyling og uteområder. Det er for tiden et meget høyt kostnadsnivå og sannsynlig lurt å avvente situasjonen for videre fremdrift av større saker dersom det ikke er akutt. Sommer 2023 starter sameiet å betale avdrag på fellesgjelden og Obos gjør nødvendige
forberedelser på vårparten med å trekke avdragsdelen ut av felleskostnadene for de som har betalt ned fellesgjelden. Når vi starter å betale avdrag vil vi ikke lenger spare. Det blir interessant å se hvordan vi kommer ut mht. normal drift sett i lys av et stadig økende kostnadsnivå. I mars 2022 satte styret ned felleskostnadene med 10 % for å kompensere noe av renteøkningen. I januar 2023 økte felleskostnadene 5 %.
Det gjenstår noe arbeid i forbindelse med maling av blomsterkasse, undergang ved 123AB og belysning i sameiet. Det gjenstår også noe arbeid i forbindelse med skilting og oppmerking og diverse andre mindre saker. Det bør imidlertid vurderes å skaffe noe utebenker/bord samt beplantning for å gjøre området hyggelig og brukervennlig for beboere. Prosjektet pynting i oppganger vil også bli vurdert.

Forretningsfører
OBOS Eiendomsforvaltning AS.

Styregodkjenning
Det kreves ikke styrets godkjennelse ved overtakelse. Sameiets styre skal uansett underrettes om alle overdragelser og leieforhold.

Tekniske installasjoner
TV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.

Dyrehold
Dyrehold er tillatt. Hund skal registreres hos styret slik at det er lettere å håndtere eventuelle klager. Husdyr må ikke være til sjenanse for de øvrige brukere av eiendommen, og skal ikke ferdes fritt på fellesareal. Avføring skal plukkes i pose som knytes og kastes i avfallsnedkastene. Posene skal ikke ligge igjen verken på fellesområde, grøntarealer eller i åpne søppelbøtter. Hund skal alltid føres i bånd både i trappeoppganger og på uteområdene i fellesområder). Katt kan heller ikke slippes løs utenfor boenheten.

Diverse
Informasjon fra selgers egenerklæringsskjema:
Selger har ikke bebodd eiendommen og har derfor ikke spesifikk kunnskap om den. Det kan derfor være skader og andre forhold ved eiendommen som ikke er spesifikt opplyst. Kjøper oppfordres derfor til å foreta en særlig grundig undersøkelse av eiendommen, gjerne med bistand av teknisk sakkyndig.

Annet
- Enkelte har fryseboks i boden. Beløpet er på kr 100 per måned.
- Seksjoner med frysboks i bod, betaler ekstra for strøm. Dersom ny eier ikke skal ha fryseboks i bod må
dette opplyses om i forbindelse med eierskifte

Løsøre:

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
På eiendommen er det tinglyst erklæringer/avtaler som for eksempel rett for kommunen til å anlegge vann- og kloakkledninger inkludert reparasjon av disse, bestemmelser om bebyggelsen, gjerder, vei og adkomstrettigheter. Disse erklæringene/avtalene følger eiendommen ved salg og kan ikke slettes. Vennligst ta kontakt med megler for nærmere spesifikasjon av disse.

Servitutter i grunn:

1981/6574-377/105  Festekontrakt - vilkår  
10.03.1981 
festetid: 90 år
ÅRLIG AVGIFT NOK 133,958
BESTEMMELSER OM REGULERING AV LEIEN
PANT FOR FORFALT FESTEAVGIFT
BESTEMMELSER OM OVERDRAGELSE AV KONTRAKTEN
FESTE GJELDER 17174 M2 PÅ TAKET AV LAGERBYGN. PÅ D.E.

1981/6574-434/105   ** Diverse påtegning  
10.03.1981 
Bestemmelse om overdragelse gjelder ved overdragelse av ubebygd tomt

1985/17654-351/105  Erklæring/avtale  
29.03.1985 
PANTERETT UTEN OPPTRINNSRETT TIL SAMEIET
FOR: NOK 15,000
MED PRIORITET ETTER FØRSTE KJØPESUM
SENERE ETTER 90 % AV LÅNETAKSTEN
Gjelder feste
Gjelder denne registerenheten med flere

Ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn to boligseksjoner i ett og samme eierseksjonssameie.

Festeavtale
Areal: 16 930 kvm, Eierform: Festet fellestomt

Sameiet betaler festeavgift. Regulering hvert 10. år iht. kontrakten. Siste regulering 2021.
Festetiden er 90 år regnet fra den 1.1. i kalenderåret etter at festeavgift for hele festetomten er begynt å løpe.
Festekontrakten utløper ikke - og kan heller ikke sies opp - så lenge det hviler Husbanklån på festerett med påstående bygninger.

Utleie
Seksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge, pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes styret.

Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn. Slik beslutning krever et flertall på minst to tredjedeler av de avgitte stemmene på årsmøtet.

Sameiets styre skal underrettes om alle overdragelser og leieforhold.

Vei/vann/kloakk
Offentlig.
Eierseksjonssameiet er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.

Regulering
Eiendommen er regulert til kontor/bolig og lager med tilhørende anlegg i reguleringsplan.

Pågående saker i området:

Saksnummer 202305029: Ulvenveien 111 - Ombygging av kontorlokaler i 4. etasje.
Det er gitt tillatelse til tiltaket. Tiltaket gjelder ombygging av kontorlokaler i 4. etasje i Ulvenveien 111 i bydel Bjerke.

Saksnummer 202453424: Ulvenveien 92C - Bestilling av oppstartsmøte - oppføring av skole, flerbrukshall, boliger og barnehage. Bakgrunnen for planinitiativet er at forslagsstiller OBOS Eiendom AS eier flere eiendommer i området og har en pågående utbygging innenfor reguleringsplan S-4832. Arkitektkontoret GASA AS på vegne av Oslobygg KF har bestilt et oppstartsmøte for ny skole på Ulven (PBE saksnummer 202318515.) I dette forslaget foreslås det et planområde på eiendommer som eies av OBOS, og hvor det allerede er igangsatt arbeid med infrastruktur og foreligger utbyggingsavtaler mellom OBOS og Eiendoms- og byfornyelsesetaten. 

Det må påpekes at OBOS har hatt en pågående dialog med Plan- og bygningsetaten som gjelder lokalisering av skoletomt i dette området siden 2021. Det har vært uenighet om eksakt plassering, men det er noen åpenbare fordeler med dette planinitiativet som bør belyses og fremlegges for politisk behandling.

Saksnummer 202318515: Ulvenveien 92 C - Bestilling av oppstartsmøte - oppføring av grunnskole og flerbrukshall - Ulven skole.
Hensikten med reguleringen/planforslaget er å legge til rette for etablering av en grunnskole og flerbrukshall.

Saksnummer 201606594: Kabelgata 1 - 39 - Detaljregulering - Transformasjon av industriområde til byområde med boliger og næring - Dialogfase 1.
Ulvenveien Utvikling AS ønsker å utvikle Kabelgata 1-39 fra industri til et flerfunksjonelt bolig- og næringsområde med høy grad av bevaring av eksisterende bygninger, samt nye torg, møteplasser og parker.

Saksnummer 201916403: Selma Ellefsens vei 2 - 6 - Bestilling av oppstartsmøte - Boliger.

Saksnummer 202107993: Innspurten 15 - Bestilling av oppstartsmøte - Bolig, kontor og næring.

Store deler av Oslo er omfattet av reguleringsplan S-4220, vedtatt 15.03.2006, revidert 12.06.2013 og 17.3.2015, "Småhusplanen". Småhusplanene er under revisjon, og i påvente av ny regulering er det også vedtatt et midlertidig tiltaksforbud på eiendommene som er omfattet av denne planen. Selv om Småhusplanen og tiltaksforbudet ikke gjelder denne eiendommen, kan det være av interesse å kjenne til revisjonen og du kan lese mer om dette her: https://www.oslo.kommune.no/slik-bygger-vi-oslo/revisjon-av-smahusplanen/

Nærområdet på Ulven gjennomgår et løft og det må påregnes ytterligere utvikling i området som en følge av dette. For mer informasjon om arbeider i nærliggende områder anbefaler vi et søk på plan og bygg sin sakinnsyn portal: https://www.oslo.kommune.no/plan-bygg-og-eiendom/

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 5 150 000,- (Prisantydning)
kr 526 822,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 5 676 822,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 141 900,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 5 676 822,-))
--------------------------------------------------------
kr 143 400,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 820 222,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 5 829 472,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Boligselgerforsikring
Det er ikke tegnet boligselgerforsikring ifbm. salget. Det er likevel utarbeidet en egenerklæring som interessenter bør gjøre seg kjent med før budgivning. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

Foto + digital styling (Kr.5 400)
Tilrettelegging (Kr.9 900)
Tilstandsrapport (Kr.8 500)
Grunnpakke eierseksjon (Kr.14 500)
Eierskiftegebyr trekkes i oppgjør - SELGER (Kr.6 385)
Markedspakke 1 (Kr.16 900)
Oppgjør (Kr.7 500)
Provisjon (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 5 676 822,-) (Kr.40 000)
Totalt kr. (Kr.109 085)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
92-24-0076

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Generelle bestemmelser Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.

En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.

På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).

Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
Sinsen og Rosenhoff Eiendomsmegling AS
EIE Sinsen
Org. nr: 922183201
Trondheimsveien 153-155
0570 Oslo
Tlf: 23 89 69 86

Ansvarlig megler
Eiendomsmegler / Partner Vincent Mabuza

Saksbehandlere
Vincent Mabuza
EIE Sinsen
Eiendomsmegler / Partner
Mob: 94 30 30 95 / E-post: vima@eie.no


Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.


Gå til budgivning
Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Ulvenveien 117 C
For mer om objektet
Ulvenveien 117 C

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: