EiendomBjerregaards gate 68D, 0174 Oslo, Etasje: 3
MatrikkelAksjebrevnr. 24 Orgnr. 929564979 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformAksje
ArealerTotalt BRA 60 kvm
- BRA-i (internt bruksareal): 54 kvm
Følgende rom er inkludert i innvendig bruksareal: Entré, baderom, kjøkken, stue og soverom.
- BRA-e (eksternt bruksareal): 6 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 3 kvm
ArealPrimærrom: 54 kvm, Bruksareal: 60 kvm, BRA-i: 54 kvm , BRA-e: 6 kvm , TBA: 3 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom1
Byggeår1875
TomtFellestomt 694 kvm
Prisantydning5 650 000
TilstandsrapportTilstandsrapporten er avholdt av Anders J. Bryhn datert 19.12.2024.
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 96 127,- pr. 18.12.2024
Andel fellesformue: kr. 15 614,- pr. 31.12.2023
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 5 650 000,- (Prisantydning)
kr 96 127,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 5 746 127,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 2 000,- (Innflyttingsgebyr)
kr 4 150,- (Noteringsgebyr forretningsfører)
kr 10 043,- (Transportgebyr)
--------------------------------------------------------
kr 16 193,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 762 320,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 5 772 270,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 2 735,- pr. mnd.
Felleskostnad inkludererBetjening av andel fellesgjeld, drift og vedlikehold, felles bygningsforsikring, trappevask, internett og
kabel-TV og kommunale avgifter.
Styret informerer i en e-psot den 03.01.2025:
Det har nylig vært innbetalinga av felleskostnader ifm fasaderehabilitering. På grunn av økte kommunale
kostnader neste år er det varslet mulig økning i fellekostnader i løpet av første halvdel av 2025, men ikke
besluttet i styret enda og heller ikke vedtatt hvor høy økning.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i aksjelaget.
EierHilde Wasteson
Sondre Pudelewicz Drangevåg
BeskrivelseVelkommen til det beste av to verdener!
Dette er en nydelig lys 2-roms, med svært god beliggenhet i indre bakgårdsrom. Det gjør at du bor svært
stille og rolig, samtidig som det kollektive knutepunktet Alexander Kiellands plass ligger et lite kvartal
unna. Selve leiligheten holder en gjennomgående moderne standard, i god harmoni med de klassiske
detaljene. Det er takhøyde på nesten tre meter, originale tregulv, rosett og stukkatur, i tillegg til store
vindusflater. Sistnevnte var nye i 2024, badet ble renovert i 2019 og flere overflater helsparklet i 2020.
Høydepunkter:
- Vendt i sin helhet mot bakgårdsrom
- Store vinduer (nye i 2024)
- Vestvendt balkong
- Peisovn i stue
- Bad fra 2019 med opplegg for vaskemaskin
- Generøs takhøyde (målt til 2,92 m), originale tregulv, rosett og stukkatur
- Lave felleskostnade
ParkeringDet er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt –
også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering.
Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene:
- Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5 940 kroner for ett år
- Motorsykkel og moped: 2 975 kroner for ett år
- El-bil : 2 000 kroner for ett år
- El-motorsykkel og el-moped: 1 000 kroner for ett år
Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon
se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-ogparkering/parkering/beboerparkering/.
BeliggenhetVelkommen til et populært, idyllisk og sentralt sted å bo! Meget attraktiv og sentral beliggenhet ved
Alexander Kiellands plass. Dette er et koselig og unikt område plassert midt mellom Alexander Kiellands
plass, St. Hanshaugen, Sagene, Torshov og Grünerløkka.
Avstanden er kort til alt av urbane fasiliteter. Kvelds- og søndagsåpen matbutikk finnes like i nærheten og
dekker de fleste enkle og hverdagslige behov. I umiddelbar nærhet finnes Kiellands Hus med matbutikk,
vinmonopol, apotek, kafé, bokhandel, frisør og kiosk, samt flere restauranter som gamle Tranen som er
Åpent Bakeri på dagtid og Colonel Mustard etc.
Både St. Hanshaugen senter og Ringnes Park senter med blant annet Ringen Kino er kun en kort
spasertur unna. For øvrig kan sentrum, Majorstuen og Storo Storsenter enkelt nåes med kollektivtilbudet i
området.
For den aktivitetslystne er tilbudet bredt og treningsmulighetene mange: aktivitetspark i Ilaparken, SATS
treningssenter på Sagene Ring, SATS på Ringnes Park og Myrens Sportssenter på Torshov med Oslo
Squash, Klatreverket og Golfsenteret i Myrens Verksted, Sagene squash, samt. SiO Athletica Vulka. .
Kubaområdet sør for Kiellands plass kan blant annet friste med Smelteverket og Nedre Foss Gård. og
populære Mathallen. Sjarmerende trehusbebyggelse og flere fantastiske grøntområder som Iladalen,
parken på St. Hanshaugen, Akerselva Miljøpark, Myraløkka m.fl. finnes like ved.
Langs Akerselva er turmulighetene flotte, enten du velger å bevege deg i retning sentrum eller nordover,
gjennom Nydalen og Maridalen, inn i Nordmarka. Utdanningsinstitusjoner som OsloMet, UiO (Blindern),
BI i Nydalen, Tannlegehøyskolen, Sykepleierskolen på Lovisenberg, Kunsthøyskolen og Arkitektur- og
Designhøyskolen, Høyskolen Kristiania (Campus Vulkan) er alle godt innenfor rekkevidde.
BebyggelseDet er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.
TomtFellestomt, 694 kvm
AdkomstSe vedlagte kart. Det vil bli satt opp visningsskilt ved fellesvisninger.
Offentlig kommunikasjonKollektivtilbudet er godt, og mulighetene mange: Fra Alexander Kiellands plass går bussnr. 21
(Tjuvholmen - Helsfyr), 34 (Tåsen - Ekeberg Hageby) og nr. 54 (Kværnerbyen - Kjelsås). I tillegg går
Flybussen FB5A til Oslo Lufthavn herfra.
ByggemåteSe vedlagte tilstandsrapport for teknisk beskrivelse av eiendommen.
BoderI tillegg til leilighetens arealer disponerer boligen 1 bod:
- Kjellerbod på ca. 6 m² i felles kjeller.
StandardEiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. For den
utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport. Nedenfor følger
informasjon om forhold som har fått TG 2:
TG2 AVVIK SOM KAN KREVE TILTAK
Avløpsrør
Trolig originalt avløpsrør.
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige avløpsledninger.
Tiltak:
- Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader
plutselig oppstå på eldre anlegg.
TG2 AVVIK SOM IKKE KREVER UMIDDELBARE TILTAK
Felles konstruksjoner
Gjelder felles konstruksjoner ihht. NS3600. Boligselskapets vedlikeholdsoversikt (utførte eller planlagte
arbeider) er ikke kjent for takstmann. Hovedkonstruksjoner er fra byggeåret med den slitasje og
elde/utidsmessighet dette medfører.
Vurdering av avvik:
- Det er ikke utarbeidet Tilstandsanalyserapport, vedlikeholdsplan e.l. for fellesdeler i bygget.
Tiltak:
- For å lukke avviket ihht NS 3600.2018 må det utarbeides en Tilstandsanalyserapport/vedlikeholdsplan
for fellesdeler i bygget. Da dette er opp til borettslag/sameie å rekvirere er kostnadsestimat ikke satt.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Overflater
- Gulvflater består av: Originale tregulv. Fliser på baderom.
- Veggflater består av: Malt panel. Fliser på baderom. Malte plater.
- Himlinger består av: Malt pusshimling. Malt panel. Malte plater.
Det er både originale og nyere overflater. Samtlige overflater er fullt brukbare. Originale overflater er preget
av generell elde og slitasje.
Vurdering av avvik:
- Sprekkdannelser i original pusshimling.
- Originale tregulv med elde, slitasje og sår/merker.
Tiltak:
- Ingen umiddelbare tiltak ansees som nødvendig men vær klar over avvikene/slitasje/elde. Det må
påregnes jevnlig vedlikehold av originale konstruksjoner. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Etasjeskille
Originalt trebjelkelag som etasjeskillere.
Måling av høydeforskjeller med laser gjort i rom: STUE OG KJØKKEN
- Lokalt avvik måles med laser (5 punkter) innenfor 2 m: Størst avvik: 20 mm på 2m avstand
- Totalt avvik målt med ett punkt ved hver vegg i rommet, samt et punkt midt på gulvet: Størst avvik: 20 mm
Tilfeldig valgte målesteder i rommene.
Vurdering av avvik:
- Det er målt høydeforskjell på mellom 15-30 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 2 gis med
bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik.
- Målt høydeforskjell på mellom 10 - 20 mm innenfor en lengde på 2 meter. Tilstandsgrad 2 gis med
bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik.
Tiltak:
- For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk
rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan
man vurdere slike tiltak. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Pipe og ildsted
- Ildsted: Nyere peisovn med glassfront
- Type pipeløp: Mursteinspipe. Evt. piperehabilitering i regi av borettslaget er ukjent for takstmann.
- Ikke brennbar plate på gulv: ja
- Synlige sider av pipeløp: 3 av 3 mulige
- Avstand til brennbart materiale: Tilfredstillende
Pipe over tak er ikke besiktiget da det krever sikringstiltak mht. adkomst og opphold på yttertaket.
Vurdering av avvik:
- Generell elde og slitasje.
- Noe sprekkdannelser i pipeløpet.
Tiltak:
- Det anbefales på generelt grunnlag en kontroll av pipeløp og ildsted utført av Brann- og Redningsetaten i
Oslo kommune mht. sikkerhet dersom det ikke har vært gjort nylig. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar
kostnad.
Innvendige dører
Én original og én nyere.
Vurdering av avvik:
- Generell elde og slitasje.
Tiltak:
- Ingen umiddelbare tiltak er nødvendig men vær klar over elde og slitasje. Kostnadsestimat: Ingen
umiddelbar kostnad.
Ventilasjon - baderom
Det er naturlig oppdriftsventilasjon i baderommet. Luftespalte under dørbladet. Årstall: 2019.
Vurdering av avvik:
- Rommet har kun naturlig ventilasjon.
Tiltak:
- Elektrisk avtrekksvifte bør monteres for å lukke avviket. Dersom tillatt i boligselskapet og teknisk mulig
anbefales det montering av elektrisk avtrekksvifte. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Overflater og innredning - Kjøkken
Kjøkkeninnredning består av malte glatte fronter med knotter, heltre benkeplater, stålkum med
blandebatteri, integrert komfyr med koketopp og stekeovn. Integrert kjøl/frys. Fliser er fra 2022.
Vurdering av avvik:
- Generell bruksslitasje.
- Skjolder/misfarging i benkeplate.
Tiltak:
- Ingen umiddelbare tiltak ansees som nødvendig. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Avtrekk
Ventilator med kullfilter. Det er en spirokanal (avtrekkskanal) over ventilatoren som er ført inn i bakveggen.
Det er ukjent for takstmann hvor denne avtrekkskanalen evt. er ført videre.
Vurdering av avvik:
- Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra
kokesonen. Ukjent hvor avtrekksluften blir ført, trolig blendet mot veggen.
Tiltak:
- Om mulig bør det etableres mekanisk/forsert avtrekk ut fra kokesonen. Dersom tillatt i sameiet og
teknisk mulig anbefales det å lede avtrekksluften fra ventilatoren til yttervegg eller felles kanal i bygningen.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Vannledninger
Type rør: Kobberrør med plastkappe og rør-i-rør.
Rør-i-rør er fra 2019.
Kobberrør med plastkappe: Ukjent alder.
Det er fremvist dokumentasjon fra Amundsen Bad & Flis.
Fordelerskap: Ja, i vegg på soverommet mot baderommet. Evt. lekkasjevann fra fordelerskap blir ledet til
drensspalte i vegg på baderommet. Synlig drensspalte i veggen på baderommet.
Røranvisning: Ja.
Hovedstoppekran for leiligheten: I felles kjeller. Stoppekraner i fordelerskapet stanser kun
vannforsyningen til baderommet.
Lekkasjestopper: Nei, anbefales på kjøkken.
Levetidsbetraktninger:
- Levetid | Vannrør av kobber over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
- Levetid | Rør i rør system over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
TEK10
Der bygningens vanninstallasjon er uten overløp, må det være montert automatisk lekkasjestopper. Med
automatisk lekkasjestopper menes en fuktføler som gir signal til en ventil som stenger vanntilførselen når
den mottar signal.
TEK17
Teknisk forskrift fra 2017 (TEK17) krever at installasjoner med vann i rom uten sluk i gulv skal sikres med
lekkasjestoppere.
Vurdering av avvik:
- Stoppekran for kjøkken er ikke inni leiligheten.
- Stoppekran på kjøkken sitter fast.
Tiltak:
- Stoppekran på kjøkken må utbedres av rørlegger.
- Stoppekran for hele leiligheten er i felles kjeller.
- Ukjent alder på kobberrør med plastkappe. Ingen dokumentasjon på rørarbeider med kobberrør.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Ventilasjon
Det er naturlig oppdriftsventilasjon i leiligheten.
Vurdering av avvik:
- Det er påvist mangelfull ventilasjon på ett eller flere rom i boligen.
Det er hverken luftespalter over vinduer eller lufteluker i yttervegger.
Tiltak:
- Det bør etableres veggventiler/vindusventiler i alle oppholdsrom som ikke har det. Kostnadsestimat:
Ingen umiddelbar kostnad.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger attestert "ekspedisjonsdokument" på bygget datert 1898.
Et ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på
byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på (oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc). Ved
eldre bygårder er det som oftest dette dokumentet som vedlegges (attestert eller uattestert) for
bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp.
Det er utstedt ferdigattest for oppføring av balkonger fra 2021.
Det foreligger godkjente byggetegninger, men disse er fra 1898. Det er dermed vanskelig å antyde hva
rommene ble innmeldt som på byggetidspunktet.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
OppvarmingLeiligheten varmes opp med varmekabler på baderom, panelovner og ildsted.
Selger opplyser om årlig strømforbruk på ca. 6 500 kWh.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Oransje - Energikarakter G
EiendomsskattDet er innført eiendomsskatt i Oslo. Det betales i dag ikke eiendomsskatt på denne boligen, men ved en
endring i formuesverdien kan det utløse eiendomsskatt. Vi gjør oppmerksom på at satsen for
eiendomsskatt blir fastsatt årlig av bystyret. Eiendomsskatten vil derfor kunne variere fra år til år.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 2 735,-
pr.mnd.
Betjening av andel fellesgjeld, drift og vedlikehold, felles bygningsforsikring, trappevask, internett og kabel-TV og kommunale avgifter.
Faste løpende kostnaderFelleskostnader, strøm og innboforsikring.
Spesifikasjon av fellesgjeldAksjelaget har følgende lån:
Bank: Handelsbanken
Lånenr.: 94927079172
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats per 18.12.2024: 6,85%
Restsaldo: 4 639 399 kr
Innfrielsesdato: 30.07.2039
Type rente: Flytende rente
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapÅrets resultat vises i resultatregnskapet og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig
gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. Driftsinntekter for 2023 er på kr. 1 301 144,- og driftskostnader på kr. 1
311 021,-. Årsresultat endte med underskudd på kr. 177 833,-.
Forsikring med polisenummerGjensidige Forsikring
Polisenummer: 82741113
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 413 475,-
Som sekundærbolig Kr. 5 653 900,-
AksjelagAksjelag: As Bjerregaards Gate 68, Orgnr: 929564979
Boligen er en aksjeleilighet, og selve eiendommen eies av et aksjeselskap (Boligaksjeselskapet). Et boligaksjeselskap har flere likhetstrekk med borettslag. Kjøp av en aksjeleilighet innebærer at man kjøper en aksje i boligaksjeselskapet som gir borett til en bestemt bolig i eiendommen. Det påløper ikke dokumentavgift når man kjøper en aksjeleilighet, og leiligheten tinglyses ikke i Grunnboken. Din rettighet som eier registreres i stedet i aksjeeierboken.
Boligaksjeselskaper reguleres av aksjeloven og deler av borettslagsloven, der §§ 1-5, 4-2, kapittel 5 samt § 13-5 gjelder tilsvarende for boligaksjeselskaper, jf. borettslagsloven § 1-4. Eierne av aksjene får medbestemmelsesrett i boligaksjeselskapet sammen med de øvrige aksjonærene, innenfor rammene av aksjeloven, selskapets vedtekter og borettslagsloven.
Selve kjøpsavtalen er regulert av kjøpsloven, men en forutsetning for salget er at avhendingsloven gjelder så langt den passer.
Interessenter oppfordres til å sette seg inn i boligaksjeselskapets vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett og årsberetning som kan fås ved henvendelse til megler.
Aksjeselskapet består av 36 leiligheter knyttet til aksjer. AS Bjerregaards Gate 68 er registrert i
Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer 929564979, og ligger i bydel
St.Hanshaugen i Oslo kommune
KONTAKTINFORMASJON
Styret kan kontaktes per e-post på Bjerregaardsgate68@live.com.
INNFLYTTINGSGEBYR
Boligselskapet har et servicebidrag ved innflytting på kr. 2000,- for nye beboere grunnet vedlikehold og
slitasje ved inn/utflytting. Det kommer et tillegg på kroner 94,- som administrasjonskostnader.
STYRETS ARBEID
Vindusprosjektet
Styret har i lengre tid jobbet med planlegging og innhenting av tilbud vedrørende utskiftning av beboernes
vinduer. Styret endte med å engasjere arkitekt Astad Arkitektur AS og ingeniør K. Apeland AS for bistand til
dette. De utformet prosjektbeskrivelse og utførte befaring med relevante entreprenører. Styret fikk tilbud fra
5 entreprenører som i detalj ble gjennomgått av K. Apeland AS. Apeland anbefalte Bjerkes vinduer AS på
bakgrunn av den mest komplette tilbudsbeskrivelsen samt konkurransedyktig pris. Styret fulgte denne
anbefalingen og engasjerte høsten 2023 Bjerkes vinduer, som senere har utført befaringer og avtaler
med den enkelte beboer som ønsker å skifte vinduer. Vinduene er spesialtilpassede og lik originale slik
at utskiftning ikke har medført søknadsprosess til plan- og bygningsetaten. Arbeidene startet primo 2024
og er fullført første kvartal 2024. Styret har i prosessen også erfart at vinduer i trappeoppgangene trenger
rehabilitering og vi planlegger å bruke Bjerke vinduer også for dette etter at arbeidene hos den enkelte
beboer er utført.
Installert ny luftavfukter i B/D og etablert ny serviceavtale
Primo 2023 fikk vi installert tilsvarende type luftavfukter i B/D som den i A/C og vi inngikk serviceavtale på
begge luftavfukterne med Tørt Bygg AS. Tørt Bygg leverte også den avfukteren vi allerede hadde i A/C.
Kontroll av felles el-skap (hovedtavler)
På bakgrunn av el-sjekk utført av Elsjekk as i desember 2022 utførte Elektriker Gruppen AS utbedringer i
felles hovedtavler og inntaksskap i april 2023. I november byttet samme firma 7 vegglamper til nye i LED i
trappehus A, B og C. Det anbefales el-kontroll hvert 5. år, også for leilighetene. Dette må den enkelte selv
bestille og prisen ligger på 2-3 tusen kroner.
Brannvarslingsanlegg
I februar 2023 inngikk vi en ny vedlikeholdsavtale med Siemens for ettersyn av brannvarslingsanlegg og vi
byttet batterier fire batterier i begge våre to brannvarslingssentraler (batteriene har ca. 5 års levetid). Om 5
år vil det være behov for å erstatte dagens brannvarslingsanlegg.
Befaring av avløpsrør mm
Olimb AS foretok befaring av avløpsrør med tanke på behov for rørfornying/utbedring i 2023. I følge Olimb
AS er avløpsrør fra etter år 2000 og noen av eierne bekrefter at nye avløpsrør er fra ca. 2008. Olimb mener
at vannrørene holder lenge.
Rehabilitering av fasader
Begge blokkene har behov for utbedring av fasader på “baksiden” av byggene. Styret har innhentet tilbud
på fasadeutbedring og fortsatte denne prosessen i 2024. Dette anslås kostnadsmessig til 1,5-2 MNOK.
Eierskap/merking av boder i kjellere
Styret har jobbet med å klargjøre eierskap/bruk av boder i kjellere. Det er viktig med god merking av
bodene og at styret har mulighet for rask tilgang til de boder der dette kreves for vedlikehold og utbedring
av rør og tekniske installasjoner. Vi ber aksjonærene bidra til å etablere en fullstendig oversikt over boder
og nødvendig tilgang til disse.
Eierskap og disponering av trappeboder (tidl. toaletter i trappeoppgangene)
Styret har gjennom det siste året arbeidet med å klargjøre og formalisere bruken av trappebodene
(opprinnelig toaletter). Dette tiltaket ble igangsatt som en respons på behovet for en klarere forståelse og
organisering av bruksretten til fellesarealene som benyttes som trappeboder. Initiativet omfattet en
omfattende gjennomgang av den eksisterende bruken og fordelingen av bodene samt dokumentasjon av
strømtilførsel til de bodene som er i bruk som vaskerom.
For å sikre en rettferdig og gjennomsiktig håndtering, engasjerte det tidligere styret allerede i 2021
juridisk ekspertise fra Brækhus Advokatfirma DA. Advokatfirmaet bidro med en juridisk vurdering som
understreket at trappebodene, i fravær av formell dokumentasjon på eksklusiv bruksrett, skal betraktes
som fellesareal. Basert på denne vurderingen har styret utformet et forslag til nye vedtekter.
Forslaget til nye vedtekter inkluderer retningslinjer for tildeling av bruksrett, krav til dokumentasjon og
godkjenning av strømtilførsel og prosedyrer for hvordan endringer i disponering kan foretas. Disse
vedtektene er laget for å sikre en enhetlig og rettferdig tilnærming til forvaltningen av trappebodene, samt
tilrettelegge for en ryddig prosess når nye eiere skal overta bruksretten til en trappebod.
Styret vil legge frem dette forslaget til vedtektsendring på årsmøtet og det er planlagt at endelige vedtekter
skal vedtas og tre i kraft etter godkjenning av generalforsamlingen. Målet er at alle eksisterende og
fremtidige aksjeeiere skal ha en klar og forutsigbar forståelse av sine rettigheter og forpliktelser knyttet til
bruk av trappebodene og at dette vil bidra til å opprettholde et godt og harmonisk bomiljø i AS
Bjerregaards gate 68.
Ny avtale om internett med GlobalConnect fra mars 2025
Styret har inngått avtale med GlobalConnect til kr 289/mnd for 1000/1000 som vil erstatte dagens avtale
med Telia når den utgår 1. mars 2025. Vi får eiendomsretten til fiberlinjene når avtaleperioden på 60 mnd
utløper. Fordi vi har gitt GlobalConnectanledning anledning til å trekke kabler via vår eiendom til
nabotomtene har vi kunnet forhandle frem en god pris/avtale.
Omgjøring til sameie/borettslag
Styret har fulgt opp vedtak på generalforsamlingen i 2023 om omgjøring av as til BRL/sameie og har
formidlet juridiske betraktninger fra Huseiernes Landsforbund og OBOS på Vibbo slik at denne saken kan
diskuteres på generalforsamlingen.
Evakuering ved brann/redningsstiger
Styret har fulgt opp vedtak på generalforsamlingen i 2023 gjennom innhenting av tilbud på redningsstige
og har fått tilbud på opp under 200 000 kr for å etablere faste stiger på baksidene av A/C og B/D. Styret
ønsker å vente med å etablere redningsstiger til etter utbedring av fasade på baksiden av begge byggene.
I dialog med styret per e-post den 03.01.2025 informerer styret:
Ved styremøte i oktober ble det diskutert følgende: Styret undersøker behov for reparasjoner av takrenner
og skal innhente tilbud på dette i løpet av 2025, men det er uavklart om det er behov for dette umiddelbart.
Styret utarbeider også plan om vedlikehold de neste 5 årene, bl.a. regelmessig rørinspeksjon.
ÅRSMØTE 2024
Følgende sak ble vedtatt på årsmøtet avholdt den 29. april 2024:
Evakueringsmidler/redningsstiger
GF vedtok i fjor: "Styret skal se på løsninger som kan bedre brannsikkerheten ved forbedret evne til
evakuering, herunder brannstiger".Styret har innhentet tilbud på montering av redningsstiger. Kostnaden
kommer på ca. 150 000 kr for 4 stk. stiger a 13 m. I lys av behov for å rehabilitere fasadene foreslår styret
å avvente montering av redningsstiger til etter fasaderehabiliteringen.
Styrets innstilling: Montering av redningsstiger utsettes til etter rehabilitering av fasade.
Forslag til vedtak: Montering av redningsstiger utsettes til etter rehabilitering av fasade. Vedtatt.
ForretningsførerOBOS Eiendomsforvaltning AS
StyregodkjenningDet foreligger krav om styregodkjennelse av ny erverver i aksjelagets vedtekter. Kun fysiske personer kan
eie aksje. Kjøper skal godkjennes av aksjetlagets styre for at ervervet skal bli gyldig. Styregodkjennelse
kan ikke nektes uten saklig grunn. Kjøper er forpliktet til å gjennomføre handelen uavhengig av om kjøper
på overtakelsestidspunktet er godkjent av aksjelaget som ny aksjeeier. Risikoen for å bli godkjent som ny
eier påhviler kjøper.
ForkjøpsrettIngen forkjøpsrett!
Tekniske installasjonerAksjelaget har en avtale med Telia, som er aksjelagets leverandør av internett. Man kan velge å øke
hastigheten på internett mot TV-tilgang.
Det er planlagt overgang til fiberinternett i løpet av 2025 (GlobalConnect) når avtalen med Telia utløper.
TV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
DyreholdNormalt dyrehold er ikke søknadspliktig. Med normalt dyrehold menes her hund, katt og fugl.
Dersom dyrehold oppleves som en ulempe eller sjenanse for andre aksjonærer, andre brukere av
leiligheter i selskapet eller selskapet, kan styre nekte dyrehold. Dette gjelder i særdeleshet lukt, lyd og
utagerende dyrehold. Brudd på denne bestemmelse er å betrakte som vesentlig mislighold.
DiverseBransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av
salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med
bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen
garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.
Følgende kan medfølger etter avtale med selger:
- Taklamper i gang, kjøkken og soverom
- Hvitevarer
- Garderobeskap på soverom
- Hyller i kjellerbod
- Skjenk i stue
- Utemøbler på balkong
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved
overskjøting til ny hjemmelshaver:
2000/60171-3/105 Erklæring/avtale
Rettighetshaver: Knr:0301 Gnr:218 Bnr:221
Rett til bruk av grunn for rep. og vedlikehold
Kan ikke slettes uten samtykke fra Oslo Kommune v/Plan- og bygningsetaten
Gjelder denne registerenheten med flere
2006/579364-1/200 PANTEDOKUMENT
BELØP: NOK 5.750.000
PANTHAVER:SVENSKA HANDELSBANKEN AB NUF
Org.nr: 971171324
2007/746219-1/200 PANTEDOKUMENT
BELØP: NOK 250.000
PANTHAVER:SVENSKA HANDELSBANKEN AB NUF
Org.nr: 971171324
UtleieAksjonæren kan ikke uten samtykke fra styret overlate bruken av leiligheten til andre.
Med styrets godkjenning kan aksjonæren overlate bruken av hele leiligheten til andre for en periode av
inntil tre år under forutsetning av at aksjonæren selv, aksjonærens ektefelle eller slektning i rett opp- eller
nedstigende linje, fosterbarn av aksjonæren eller ektefellen har bodd i leiligheten i minst et av de siste to
årene.
Med styrets godkjenning kan aksjonæren overlate bruken av leiligheten til andre når:
- Aksjonæren er en juridisk person
- Aksjonæren skal være midlertidig borte som følge av arbeid, utdanning, militærtjeneste,
sykdom eller andre tungtveiende grunner
- Et medlem av den husstand som bruken skal overlates til er aksjonærens ektefelle eller
slektning i rett opp- eller nedstigende linje eller fosterbarn av andelseieren eller
ektefellen.
- Bruken skal overlates til noen som har bruksrett etter ekteskapsloven §68 eller lov om
husstandsfellesskap § 3 andre ledd.
Godkjenning kan i alle tilfeller bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det.
Vei/vann/kloakkEiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann- og avløpsnett.
ReguleringEiendommen ligger i et byggeområde for boliger. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser
S-2255 kan sees hos megler.
Reguleringsbestemmelser S-2255 er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015,
sak 262 (kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Informasjon om ny kommuneplan
med lenke til kartinnsynsløsning finner du på http://www.kommuneplan.oslo.kommune.no.
Vernestatus for Bjerregaards gate 68D: Kommunalt listeført (tidligere kjent som Gul liste).
Gul liste gir en oversikt over erkjente og prioriterte kulturminner og kulturmiljøer i Oslo, og er
Byantikvarens verktøy i arbeidet med å kartlegge og verne et utvalg av byens historie. Dersom en eiendom
er registrert i Gul liste, vil Plan- og bygnings- etaten oversende byggesaker som berører eiendommen til
Byantikvaren for rådgivende uttalelse. Saken returneres deretter fra Byantikvaren til Plan- og
bygningsetaten for sluttbehandling.
Pågående byggesaker:
* Bjerregaards gate 64A - Nytt taktekke - etterisolering. Saksnummer: 202458403. Søknaden gjelder nytt
taktekke og oppbygging av tak på en bygård i Bjerregaards gate 64 A, i bydel St. Hanshaugen. Det
etableres to-trinns lufting og isolering av taket medfører en heving på 129 mm. Plan- og bygningsetaten
godkjenner søknaden om nytt taktekke og oppbygging av tak, den 03.10.2024.
* Waldemar Thranes gate 51 D - Bruksendring av lager/garasje til enebolig og fasadeendringer.
Saksnummer: 202216828. Waldemar Thranes gate 51A er en tradisjonell murgård i 5 etasjer samt loft og
kjeller, beliggende ved St. Hanshaugen. Eiendommen omfatter også en stallbygning oppført samtidig
med bygården. Søknaden omfatter fasadeendringer og bruksendring av stallbygningen (sist godkjent til
bruk som garasje) til boligformål med én bruksenhet. Rammetillatelse er gitt den 03.02.2023.
Igangsettingstillatelse er gitt den 29.03.2023.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 5 650 000,- (Prisantydning)
kr 96 127,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 5 746 127,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 2 000,- (Innflyttingsgebyr)
kr 4 150,- (Noteringsgebyr forretningsfører)
kr 10 043,- (Transportgebyr)
--------------------------------------------------------
kr 16 193,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 762 320,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 5 772 270,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Foto (Kr.6 400)
Visningshonorar (Kr.3 500)
Tilrettelegging (Kr.14 900)
Grunnpakke aksje (Kr.9 900)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.2 900)
Markedspakke (Kr.22 900)
Oppgjør (Kr.6 500)
Provisjon (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 5 746 127,-) (Kr.56 500)
Totalt kr. (Kr.123 500)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer15-24-0307
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
EIE vekstEIE AS, og i noen tilfeller eiendomsmeglerforetak som er tilknyttet kjeden EIE eiendomsmegling, har
eierinteresser i selskaper som leverer produkter og tjenester som våre kunder tilbys i forbindelse med
eiendomstransaksjonen. Les mer om dette på https://eie.no/eiendom/eie-investerer
AvdelingSagene & Bjølsen Eiendomsmegling AS
EIE Ullevål & Sagene
Org. nr: 989734598
Maridalsveien 154 A
0461 Oslo
Tlf: 22 02 11 60
Ansvarlig meglerEiendomsmegler | Salgsleder | Partner Jacob Santiago Salvesen
SaksbehandlereJacob Santiago Salvesen
EIE Ullevål & Sagene
Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner
Mob: 45 51 23 55 / E-post: jsa@eie.no