Bilde 1 av Badebakken 26Bilde 2 av Badebakken 26
Digital salgsoppgave
Badebakken 26

0467 Oslo • Oslo kommune

Dette objektet er solgt!

Vi gjør oppmerksom på at denne tjenesten kan gjøre feil

Tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar og gjøre feil.

Ved å velge å benytte tjenesten bekrefter du å være kjent med dette, og at opplysningene som fremkommer ikke er tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.

Aia Eie profilbildeHei! Jeg er AIA, vår virtuelle meglerassistent ✨

Spør meg om det du lurer på, og jeg skal forsøke å finne svarene for deg.

Du kan bruke et naturlig språk, og stille spørsmål som:

  • "Hvordan er utsikten?"
  • "Er det noe i tilstandsrapporten jeg bør merke meg?"

Takk for tilbakemeldingen!

Det gjøres oppmerksom på at tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og den kan derfor gi ufullstendige svar og gjøre feil. Opplysningene som fremkommer ved bruk av denne tjenesten er ikke tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.
Prisantydning

Objektet er solgt!

Pen og romslig 4-roms med solrik vestvendt balkong på 13 m². Heis. Garasjeplass med lader. Barnevennlig.
icon

Unngå doble renteutgifter

Vis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Eierseksjon
Eierseksjon
200
Antall soverom
3 soverom
Etasje
3
Internt bruksareal (BRA-i)
80 m²
Bruksareal (BRA)
82 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
2 m²
Balkong/Terrasse (TBA)
13 m²
Fellesutgifter
kr 5 986 / Mnd
Prisantydning
kr 7 300 000
Omkostninger
kr 230 550
Fellesgjeld
kr 292 000
Totalpris
kr 7 822 550
Fellesformue
kr 27 504
Byggeår
2000
Tomt
Eiet tomt 18323 m²
Oppdragsnummer
92240142
card-default

Siamak Ebrahimi

Eiendomsmegler MNEF / Partner
Les om Siamak
card-default

Aurora Helgesen Johansen

Eiendomsmeglerfullmektig
Les om Aurora
Prisantydningkr 7 300 000,-
Fellesgjeldkr 292 000,-
Dokumentavgiftkr 219 800,-
Pantattest kjøperkr 500,-
Tingl.gebyr pantedokumentkr 500,-
Tingl.gebyr skjøtekr 500,-
Boligkjøperpakke (valgfritt)kr 9 250,-
  
Totalpris kr 7 822 550
Eiendom
Badebakken 26, 0467 Oslo, Etasje: 3

Matrikkel
Gnr. 57 Bnr. 400 Snr. 200 i Oslo kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Eierseksjon

Arealer
Totalt BRA 82 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 80 kvm
- BRA-b (innglasset balkong):
- BRA-e (eksternt bruksareal): 2 kvm

I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 13 kvm

Areal
Primærrom: 76 kvm, Bruksareal: 82 kvm, BRA-i: 80 kvm , BRA-e: 2 kvm , TBA: 13 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Antall soverom
3

Byggeår
2000

Tomt
Eiet tomt 18323 kvm

Prisantydning
7 300 000

Tilstandsrapport
Takstmann: Robert Wilhelmsen Takstdato: 26.06.24

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 292 000,- pr.
Andel fellesformue: kr. 27 504,- pr.

Totalpris inkl. omkostninger
kr 7 300 000,- (Prisantydning)
kr 292 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 7 592 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 219 800,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 221 300,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 7 813 300,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 7 822 550,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 5 986,- pr. mnd.

Eier
Merethe Haavi Lybekk Tommy Olsen

Beskrivelse
Velkommen til Badebakken 26!

Pen og romslig 4-roms leilighet med en attraktiv beliggenhet i idylliske grøntområder ved Akerselva. Boligen ligger i byggets 3. etasje og byr på en gjennomgående planløsning med store vindusflater som sørger for gode lysforhold. Fra stuen er det utgang til en romslig balkong på hele 13 m² med god plass til utemøbler, planter og grill. Boligen disponerer i tillegg egen garasjeplass med el-bil lader.

Beliggenheten oppleves som stille og rolig i et idyllisk og barnevennlig område, omkranset av grøntareal og fantastiske turområder.

Høydepunkter

•4-roms selveier fra 2000
•Praktisk planløsning med stor kjøkken/stue løsning
•Romslig balkong på 13 m²
•Heis - Garasjeplass med lader
•Veldrevet sameie
•Kort avstand til Akerselva
•Gode kollektivforbindelser med både buss og T-bane

Parkering
Det medfølger disposisjonsrett til en parkeringsplass i felles garasjeanlegg.

Parkeringsplass kan bare selges sammen med hoveddelen.

Parkeringsplass kan fritt leies ut. Seksjonseier plikter å orientere styret skriftlig om utleie av parkeringsplass og opplyse om leietakers navn og kontaktinformasjon.

El-billading:
Strøm blir viderefakturert til seksjonseier etter målt forbruk med utgangspunkt i sameiets innkjøpspris på tidspunktet for utstedelse av faktura. Sameiet sender årlig regning for el-bil ladning til den som er seksjonseier på faktureringstidspunktet.
Ved eierskifte må selger og kjøper gjøre opp seg imellom.

Ladeboksen er seksjonseiers eiendom og må vedlikeholdes og skiftes av seksjonseier.

Tomt
Eiet tomt, 18323 kvm

Adkomst
Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startsted til den aktuelle boligen.

Skole/barnehage
Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.

Inneholder
Det totale bruksarealet fordeler seg som følger:

BRA 82 m²
- BRA-i 80 m²: (Entrè, gang, bad, 3 soverom, innvendig bod og stue/kjøkken)
- BRA-e 2 m²: (En utebod tilknyttet balkong)

Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.

Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport. Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Byggemåte
Fundamentert med støpt såle på antatt fast grunn. Konstruksjon oppført betong med innfelte fasader i trebindingsverk. Fasader forblendet med trepanel og malte flater. Flatt tak tekket med papp/membran. Vinduer og balkongdører med isolerglass og trekarmer. Felles trappegang med betongtrapp. Personheis i oppgang.
Informasjon om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport.

Følgende har fått tilstandsgrad 2 (TG-2) i tilstandsrapport:
Vinduer og dører - Oppsummering
Det ikke registrert skader eller behov for tiltak utover normalt vedlikehold. Punktering er påregnelig som følge av vanlig slitasje. Dørblad tilknyttet entredør "subber" noe i karm.
TG-2 gis grunnet alder og oppgitt avvik.

Anbefalte tiltak:
Entredør med behov for justering.

Etasjeskille og gulv på grunn - Oppsummering
Etasjeskiller fremstår i normal forventet stand på bakgrunn av visuelle observasjoner og bruk av niveleringsutstyr. Det er ikke registrert forhold som tyder på svekkelser i konstruksjonen. Skjevheter og ujevnheter ble registrert.
Lokalt avvik er målt opp til 13 mm. Totalt avvik er målt opp til 23 mm.
Oppgitte skjevheter gis TG-2.

Anbefalte tiltak:
Ikke behov for umiddelbare tiltak men ved evt. legging av nytt gulv som stiller krav til planhet av underlaget, må tiltak påregnes.

Avløpsrør - Oppsummering
Undertegnede har ikke vurdert røranlegget av den grunn at det kreves spesielt utstyr og kompetanse. Det er ikke påvist noen stakeluke i boenheten. Staking kan utføres via sluk eller andre installasjoner med avløp.
Kontrollen er avgrenset til innvendig i leiligheten og stopper ved sluket/etasjeskille. Innvendige avløpsrør fra byggeår har nådd en høy alder og gir økt risiko for skader.
TG-2 gis grunnet alder.

Anbefalte tiltak:
Ved eventuelle oppgraderinger av våtrom/kjøkken vil det være hensiktsmessig å skifte avløpsrør.

Vannledninger - Oppsummering
Undertegnede har ikke vurdert røranlegget av den grunn at det kreves spesielt utstyr og kompetanse.
Kontrollen er avgrenset til innvendig i leiligheten og stopper ved veggjennomføringer. Adkomst til fordelerskap via luke i himling på bad/vaskerom. Ingen lekkasjer ble avdekket ved befaringen. Vannrør er fra byggeåret, og har nådd en alder hvor det vil være økt risiko for lekkasjer.
TG-2 gis grunnet alder.

Anbefalte tiltak:
Vannledninger bør skiftes i forbindelse med fremtidig oppgradering av våtrom/kjøkken.

Varmtvannsbereder - Oppsummering
For fullverdi kontroll av varmtvannsbereder, må dette utføres av en autorisert rørlegger. Normalt vil fabrikkår indikere tilstanden og samtidig forventet levetid ut ifra en gjennomsnittsbetraktning.
Varmtvannsbereder fra byggeår gis TG-2 grunnet alder.

Anbefalte tiltak:
En utskifting av bereder som følge av oppnådd alder (over 20 år) er påregnelig.

Våtrom: Bad/Vaskerom
Oppsummering av overflater:
Høydeforskjell fra topp sluk til tettesjikt ved dør er mindre enn 25 mm med risiko for at vann renner ut gjennom døråpning. Veggfuger i dusjsone med riss/sprekker. Borehull i mange veggfliser. Flere er skadet i overflate. Flere sokkelfliser i dusjsone har krakelert. 1 er misfarget. Dusjdører er montert noe skjevt (ute av vinkel).
Oppgitte avvik gis TG-2.

Anbefalte tiltak overflater:
Det anbefales å installere et dusjkabinett for å begrense overflater for belastning med fritt vann.

Oppsummering av membran, tettesjikt og sluk:
Utførelsen av klemring og membran lar seg ikke kontrollere grunnet overdekning. Rørføringer til dusjbatteri er ikke synlig for inspeksjon (skjult bak deksel).
Alder på tettesjikt og manglende mulighet til å kontrollere membran i sluk gis TG-2.

Anbefalte tiltak membran, tettesjikt og sluk:
Det anbefales å installere et dusjkabinett for å begrense overflater for belastning med fritt vann.

Øvrig: Gulv - Oppsummering
Gulvoverflater med normal elde og slitasje. TG-1. "Knirk" ved flere parkettskjøter gis TG-2.

Øvrig: Innerdører - Oppsummering
Innerdører med normal elde og slitasje. TG-1. Flere dørterskler med "knirk" samt med dårlig understøtting gis TG-2.

Anbefalte tiltak:
Utbedre overnevnte avvik.

Øvrig: Utendørs - Oppsummering
Balkongvarmer preget av værslitasje (rustangrep).
Oppgitt avvik gis TG-2.

Øvrig: Utvendig solavskjeming - Oppsummering
Markise med værslitasje.
Oppgitt avvik gis TG-2.

Følgende har fått tilstandsgrad ikke undersøkt (TG-IU) i tilstandsrapport:
Elektrisk - Oppsummering
Det elektriske anlegget er ikke vurdert da dette ligger utenfor takstmannens kompetansefelt. Dersom ytterligere gjennomgang av det elektriske anlegget ønskes, anbefales en eltakst.

  Det er viktig at interessenter setter seg grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de opplysninger som tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.

Sammendrag selgers egenerklæringsskjema:
1. Kjenner du til om det er/har vært feil ved våtrommene, f. eks. sprekker, lekkasje, råte, lukt eller soppskader?
Ja. Noe riss i fliser.

2. Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? Hvis nei, gå til punkt 3.
Ja, både av faglært og ufaglært / egeninnsats. Firmanavn: Baderom AS.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
Gulvflis lagt på eksisterende flis i 2016 av Baderom AS. Baderomsmøblement og dusjsett skiftet ved egeninnsats.

2.2 Foreligger det dokumentasjon på arbeidene?
Ja. Faktura fra Baderom AS.

5. Kjenner du til om det er/har vært problemer med drenering, fuktinnsig, øvrig fukt eller fuktmerker i underetasje/kjeller?
Nei. Ikke i vår blokk, har vært utfordringer med vann i boder i langblokken som nå er utbedret.

9. Kjenner du til om det er/har vært insekter/skadedyr i boligen som f.eks. rotter, mus, maur eller lignende?
Nei. Har fra tid til annen sett "majorstubille" i vinduskarm, uten at det har vært behov for tiltak mtp det.

11. Kjenner du til om det er/har vært utettheter i terrasse/garasje/tak/fasade?
Nei. Ikke i vårt bygg, men vet det har vært tilfeller i langblokken.

12. Kjenner du til om det har vært utført arbeider på terrasse/garasje/tak/fasade?
Ja, kun faglært. Firmanavn: Viking Entreprenør og Thorendahl.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
2018-2019 Thorendahl AS ble engasjert til å pusse opp garasjen og til fasade- og balkongarbeider i sameiet.
Vinteren 2018/2019 malte de tak og vegger i garasjen, samt etablerte hulkil i overgangene gulv/vegg for å forhindre rustangrep på armeringsjern i den bærende konstruksjonen. Fasadearbeidene startet opp i april 2019 og ble i all hovedsak ferdigstilt i desember 2019. Entreprenøren har malt hele fasaden inkludert trekledning, håndløpere, vinduer og balkongdører, samt lagt nytt beskyttende polyuretanbelegg på alle
balkonger med rå eller flislagt betonggulv. På lufte- og hengebalkonger mot Kr. Aamots gate har Thorendahl lagt nytt Kebony-gulv og montert nye ytre ventiler. De har også byttet alle fasadelamper i sameiet.
2020-2023 Viking Entreprenør har rehabilitert tak- og markterrasser.

13. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeider på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Hvis nei, gå til punkt 14.
Ja, kun faglært. Firmanavn: Aarseth boligventilasjon, Elektriker´n Majorstua AS.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
2017: Skiftet spotter i tak på bad og lysbryter, arbeid utført av Elektriker´n Majorstua AS.
2024: Skiftet kjøkkenvifte og kjøkkenhette, arbeid utført av Aarset boligventilasjon.

13.1Foreligger det samsvarserklæring for hele eller deler av det elektriske anlegget (i henhold til forskrift om lavspenningsanlegg)?
Ja. For arbeid på bad beskrevet over.

15. Har du ladeanlegg/ladeboks for el-bil i dag?
Ja. Zaptec.
26. Kjenner du til om sameie/laget/selskapet er involvert i tvister av noe slag?
Nei. Tidligere tvist med Viking Entreprenør er avsluttet etter inngått forlik i 2023.

Standard
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest datert 2003 som omhandler Badebakken 2-34 - Nydalen - Nybygg - Boligblokker og barnehage.
Det foreligger ferdigattest datert 2020 som omhandler Badebakken 10 - 12 og 26 - 28 - Utskifting av heiser.

Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.

Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Oransje - Energikarakter D

Kommunale avgifter
Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.

Eiendomsskatt
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg imellom.

Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 5 986,- pr.mnd.
Forretningsførsel, drift, kommunale avgifter, felles bygningsforsikring, akonto gass m.m

Sameiet har gassavregning:
Den enkelte seksjons gassforbruk, drift og vedlikehold blir viderefakturert til seksjonseier etter målt forbruk med utgangspunkt i sameiets innkjøpspris. Avregning foregår en gang i året.
Nåværende eier og ny eier må gjøre opp denne avregningen i etterkant seg imellom, etter eget forbruk. Faktura vil bli sendt ny eier.

Felleskostnaden økte med 10% og bodleie med 40% fra 01.01.2024.

Det gjøres oppmerksom på at vedlikehold, tiltak fra eierseksjonssameiet etc. kan medføre en økning i felleskostnadene.
Det er normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.

Spesifikasjon av fellesgjeld
Selskapets totale lån og vilkår:
Lånenr.: OBOS01-98207559091
Type: A
Restgjeld: 7.179.535,-
Restløpetid: 12 år 4 md.
Term pr. år: 12
Type rente: Flytende
Rente: 6,70% (per 21.06.2024)

Lånenr.: OBOS02-98207676942
Type: A
Restgjeld: 43.630.098,-
Restløpetid: 19 år 6 md.
Term pr. år: 12
Type rente: Flytende
Rente: 6,70% (per 21.06.2024)

Lånenr.: OBOS03-98207865168
Type: A
Restgjeld: 23.734.293,-
Restløpetid: 22 år 2 md.
Term pr. år: 12
Type rente: Flytende
Rente: 6,70% (per 21.06.2024)

Sum andel fellesgjeld kr. 292.000,- per 01.06.2024, følger seksjonen ved salg.

Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Årsregnskap
Sameiet har et negativt årsresultat for 2023 på kr. 2 004 529.

Styret mener at årsregnskapet gir et riktig bilde av sameiets eiendeler og gjeld, finansielle stilling og resultat. Informasjon om sameiets forventede økonomiske utvikling er omtalt i årsrapportens punkt om budsjett for 2024.

Forutsetningen om fortsatt drift er til stede, og årsregnskapet for 2023 er satt opp under denne forutsetning.

Sameiet har negativ egenkapital i balansen (udekket tap). Dette er nærmere omtalt i årsregnskapet under noten for udekket tap.

Driftskostnadene er kr 3 880 999 høyere enn budsjettert, men likevel planlagt, og skyldes hovedsakelig betalinger i forbindelse med nødvendige vedlikeholdsarbeider.

Finanskostnader er kr 898 270 høyere enn budsjettert, og skyldes i hovedsak renteøkning.

Kommentrer til budsjett 2024:
Større vedlikehold:
I posten drift og vedlikehold er det beregnet kr 1 850 000 til løpende drift og vedlikehold.
Prognoser på kostnadene knyttet til det nødvendige og planlagte vedlikeholdsarbeidet relatert til avslutning av tak- og markterrasserehabilitering, og annet nødvendig vedlikehold, er ikke lagt inn i budsjettet for 2024, grunnet usikkerhet rundt kostnadene. Dette vedlikeholdet er tenkt lånefinansiert.

Forsikring med polisenummer
Tryg Forsikring Polisenummer: 6596939

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022: Som primærbolig Kr. 1 766 247,- Som sekundærbolig Kr. 6 711 739,-

Sameie
Sameie: Sameiet Badebakken 2-34, Orgnr: 982795796

Sameiet er et kombinert sameie som består av 259 boligseksjoner og 2 næringsseksjoner. Den ene næringsseksjonen er en barnehage, og den andre består av to parkeringsplasser.

Sameiet er tegnet av Lund & Slaatto Arkitekter AS, i samarbeid med Felix Vidal Arkitektkontor AS, og ble oppført av entreprenørselskapet Selmer / Selmer Skanska.
I forbindelse med vedlikeholdsarbeider i 2019 ble alle bygningene malt i tradisjonelle farger fra den gang Oslo het Kristiania. Fargekonseptet ble utviklet av Koi Fargestudio. 

-Sameiets hjemmeside: https://vibbo.no/badebakken-2-34/om
-Styrets viktigste informasjonskanal er sameiets hjemmeside på Vibbo.no
-Sameiet har installert kameraovervåking uten lydopptak.
-Ved grilling er det bare tillatt å bruke elektrisk grill eller gassgrill.
-Styret kontaktes enklest på epostadressen styret@badebakken.com
-Bare fysiske personer kan erverve boligseksjoner i sameiet., jfr.vedtektene.


Seksjonseier har plikt til å bestille standard postkasseskilt for å sikre lik merking av alle postkasser.
For endring av navn på utendørs ringepanel send epost til ringepanel@badebakken.com


Det pågår omfattende vedlikehold i sameiet Badebakken 2-34:
De er ferdig med oppussing av fasader og utskifting av heiser. Dette har kostet ca 60 millioner.

Årsmøtet ga i 2020 aksept til et nytt rammelån på 40 mill. til fremtidig vedlikeholdsarbeider. I første omgang skal alle mark- og takterrasser rehabiliteres.
Dette lånet vil tas ut etterhvert som utbedring/vedlikehold utføres planlagt å skje periode 2021-2023 og det vil bli ytterligere økning i fellesgjeld på bakgrunn av dette, lånet fordeles etter eierbrøk.

Felleskostnadene vil til enhver tid reflektere det kostnadsnivået sameiet har og styret vil med bakgrunn i det beslutte rett nivå for felleskostnader.

• Det står nå igjen kr 15 mill som ikke er tatt ut på lån. Hvorvidt det er aktuelt med nytt låneopptak, utover allerede eksisterende låneramme, og/eller kapitalinnhenting vil styret måtte vurdere.

• Vedlikeholdsprosjekt: Styret viser til årsrapporter hvor større planlagt nødvendig vedlikeholdsarbeid fremkommer. For tiden konsentrerer styret seg først og fremst om å få avsluttet restansene relatert til tak- og markterrasserehabiliteringen.

Sameiet har utarbeidet vedlikeholdplan for sameiet:
Styret legger planen til grunn når det prioriterer og planlegger nødvendig vedlikehold i sameiet.

Pågående eller planlagt nødvendig vedlikehold i kommende styreperiode:
Styret jobber fortsatt med å få ferdigstilt restansene rundt de ikke avsluttede tak- og markterrassearbeidene. I den forbindelse gjenstår blant annet:
- Etablering av 10 bassengklynger på takterrassene, som et risikoreduserende tiltak, for å begrense skadeomfanget ved eventuelle vannlekkasjer.
- Høyblokken (Badebakken 2) skal få ny takmembran.
- MA-rør i innvendige boder skal isoleres
- Vurderinger av og oppfølging av øvrige utestående avvik

I tillegg til ovenstående restanser, planlegges det også for annet nødvendig vedlikehold, som er vurdert tidligere. Styret har i skrivende stund begynt å se nærmere på nedenstående prosjektering, med sikte på oppstart av konkrete vedlikeholdsarbeider i løpet av kommende styreperiode:
- Oppussing av alle oppganger, herunder belysning, brannvarsling, oppgangs- og entredører grunnet lyd- og brannsikkerhet.
- Bytte lyskilder i garasjen til bevegelsesstyrte LED-lamper som sparer strøm.

På radaren (ikke tidsbestemt p.t.):
- Ny / stor revisjon av vedlikeholdsplan
- Plan for utomhusområdet
- Retekking av takene til lavblokkene, Badebakken 26-28 og 30-34
- Vindu- og dørutskiftning, ved behov, antatt 2029-2032

Det gjøres oppmerksom på at vedlikehold, tiltak fra eierseksjonssameiet etc. kan medføre en økning i felleskostnadene og fellesgjeld.

Styrets arbeid
Tak- og markterrasserehabiliteringsprosjektet:
I 2022 ble Viking Entreprenør (VE) og sameiet enige om en samlet betaling for arbeidene på kr 34 610 360 inkl. mva. for tak- og markterrasserehabiliteringen. En del av denne enigheten var at sameiet kunne holde tilbake kr 1 800 000 inkl. mva. inntil de påberopte manglene var utbedret.
VE utførte dessverre ikke utbedringsarbeider i henhold til avtalen. Etter en forutgående forhandling i fjor ble en ny forliksavtale inngått i 2023. Den nye avtalen innebærte at VE betalte kr 2 687 500 inkl. mva. til sameiet, i stedet for å gjøre ytterligere mangelsutbedringer.
Vikings samlede betaling for tak- og markterrassearbeidene ble således redusert til kr 31 922 860 inkl. mva.
Det gjøres oppmerksom på at forliksavtalene sameiet har inngått med VE er uten betydning for eventuelle fremtidige reklamasjoner og følgeskader, og beboerne bes varsle styret uten ugrunnet opphold dersom det oppdages avvik relatert til de utførte arbeidene.
Styret har siden forliket ble inngått sørget for å foreta utbedringer av mange restanser.
Styret jobber fortsatt med å få ferdigstilt restansene rundt de ikke avsluttede tak- og markterrassearbeidene.

Et utvalg av styrets prioriterte og løpende oppgaver i styreperioden 2023-2024:
- Styret har kontrahert Oslo Entreprenørbedrift AS til å ferdigstille en del restansearbeider etter Viking Entreprenør AS. I skrivende stund har de blant annet utført følgende: boddører er montert på de rehabiliterte takterrassene, to utelatte markterrasser og to utelatte balkonger er rehabilitert, glassbyggerstein i Badebakken 2 (høyblokken) er erstattet med fasadeglass.
- Styret har kontrahert Guthorm Hoff AS til å utbedre utomhusområder etter Viking Entreprenør AS, herunder gressplen, hekker, belegningsstein, asfalt etc. Vi etablerte samtidig et nytt fordrøyningsmagasin for bedre å kunne håndtere overflatevann ved nr. 34, og fikk utbedret vannavrenningen ved. nr. 18.
- Styret har inngått avtale med Parqio, slik at garasjeporten kan åpnes med skiltgjenkjenning, eller fjernåpnes med app (OBOS-nøkkelen / Unloc-app).
- Styret har byttet ut de mekaniske veibommene med elektriske ved Badebakken 2 og 34. Bommene kan nå åpnes med oppgangsnøkkel eller fjernåpnes med app (OBOS-nøkkelen / Unloc-app).
- Styret har skiftet kameraovervåkingssystemet i garasjen som var fra 2003 med et nytt og moderne anlegg.
- Styret har montert mekanisk sikring av strømkabler i taket i garasjen som har blitt påkjørt for å hindre lignende hendelser i
fremtiden.
- Styret har sørget for at det er lagt nytt gulvbelegg i heisene i oppgang nr. 2, 6, 10, 12, 14, 20, 26 og 28 (reklamasjonsarbeider).
- Styret har fulgt opp reklamasjonsarbeider overfor heisleverandøren Kone.
- Styret har hatt dialog med Bymiljøetaten relatert til ferdigstillelse / oppgradering av gang- og sykkelstier i nærområdet.
- Styret har hatt dialog med Bymiljøetaten vedrørende støy fra basketballbanen som har etablert slukking av lys etter kl. 22.
- Styret har utbedret brannporter.
- Styret har sendt kommentarer til nabovarsel i forbindelse med utbygging i Nydalsveien 15, med særskilt fokus på å hindre lyd- og lysforurensning.
- Styret har hatt dialog med Statnett i forbindelse med bygging av kabeltunnel i bakken mellom Sogn og Ulven.
- Styret har anskaffet årsoblat for merking av sykler. Det er et virkemiddel for å holde orden og fjerne sykler som ikke er i bruk.
- Styret har fulgt opp en rekke forsikringssaker - seks skader relatert til vann.
- Styret har fulgt opp to skadetilfeller av veggedyr. Det er svært viktig at beboere varsler styret umiddelbart slik at tiltak kan iverksettes.
- Styret har sørget for årlig test av brannvarslingsanlegget og bytte av defekte deler.
- Styret har sørget for årlig test av gassanlegget.
- Styret har sørget for opprydding i garasjen og innendørs sykkelrom.
- Bomiljøvakten rykket ut tre ganger ved varsel om bråk i 2023.
- Styret publiserte 40 nyheter i 2023 og har kontinuerlig forbedret innhold på temasidene, slik at beboere enkelt finner oppdatert og relevant informasjon.
- Styret sørget for å bestille konteinere vår og høst.

Kort utvalg av planlagte driftssaker i neste styreperiode:
Foruten løpende drift og vedlikehold, nevnes følgende:
- Reklamasjoner og 5 årsbefaring etter fasadeoppussingsprosjektet i 2019.
- Reklamasjoner etter heisrehabiliteringsprosjektet i 2019-20.
- Garasjeporten fra 2019 er slitt og blir skiftet ut med ny (til informasjon har garasjeporten ca. 300 åpninger om dagen, det vil si ca. 110 000 åpninger i året).
- Gassanlegg: Styret har fått vurdert tilstanden til gassanlegget. Som følge av HMSvurderinger vil det bli montert automatisk nedstenging av gassanlegget som utløses ved brannalarm. Det vurderes også andre sikkerhetstiltak. Vi ser på dette i sammenheng med utskiftningen av brannvarslingsanlegget.

Forretningsfører
OBOS Eiendomsforvaltning AS.

Styregodkjenning
Det er ikke krav til styregodkjenning av ny eier.

Tekniske installasjoner
TV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.

Dyrehold
Dyrehold er tillatt så lenge dette ikke på en urimelig eller unødvendig måte er til skade eller ulempe for de øvrige brukerne av eiendommen.

Diverse
Seksjonseieren har enerett til å bruke sin bruksenhet. Selv om den enkelte sameier har enerett til bruk av sin bruksenhet, plikter sameieren å stille bruksenheten til disposisjon når dette er nødvendig av hensyn til vedlikeholdsarbeider og lignende. Dette gjelder så vel bruksenhetens hoveddel som tilleggsdel.

Spesielt for seksjoner med tilgang til gassanlegg:
a) Seksjoner som er tilkoblet eller har mulighet til å koble seg til felles gassanlegg, skal betale et likt beløp til drift og vedlikehold av gassanlegget.
b) Den enkelte seksjons gassforbruk blir viderefakturert til seksjonseier etter målt forbruk med utgangspunkt i sameiets innkjøpspris.
c) Alle kostnader vedrørende drift og vedlikehold av gassanlegget og gassforbruk faktureres seksjonseieren på tidspunktet for utstedelse av faktura. Ved et eventuelt eierskifte må kjøper og selger selv avtale fordelingen av kostnadene seg imellom

Annet
Løsøre:
-Hvitevarer som medfølger: integrerte hvitevarer på kjøkken (kjøleskap, koketopp og stekeovn), i tillegg medfølger også kjøleskap i bod.
-Følgende fastmontert lampe medfølger ikke: lampe over spisebord i stue. Fastmontert vegghylle i stue medfølger ikke.

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Kommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad.  For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.

Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd
Bare fysiske personer kan erverve boligseksjoner i sameiet.

Utleie
Seksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge, pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes styret.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 60 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende.

Sameiets styre skal underrettes skriftlig om alle leieforhold. Det samme gjelder leietakers navn og kontaktinformasjon.

Vei/vann/kloakk
Offentlig.
Eierseksjonssameiet er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.

Regulering
Eiendommen er regulert til bolig med tilhørende anlegg i reguleringsplan.

Pågående saker i området:

Saksnummer 202305502: Nydalsveien 6 - Oppføring av ny garasje og riving av bod.

Saksnummer 202300492: Maridalsveien 265 D - Bruksendring, tilbygg, fasadeendring - med unntak fra tekniske krav (krav til fri høyde i kjeller).

Saksnummer 201914124: Nydalsveien 15 - Bestilling av oppstartsmøte - Utvikling av eiendommer og grøntområder.
Utvikling av eiendommen til bolig og utvidelse av grøntområde/park langs Akerselva. Eksisterende bevaringsverdig bebyggelse bevares, mens hall i Nydalsveien 17 rives. Norwegian Property ASA ønsker å omregulere Nydalsveien 15-17 fra spesialområde
bevaring og allmennnyttig formål til bolig/næring, offentlig park og spesialområde bevaring.
Forslagsstillers hensikt med planarbeidet er å tilrettelegge for nye, attraktive boliger nær kollektivknutepunkt i Nydalen, samt etablere park og møteplasser langs Akerselva. Det foreslås riving av eksisterende hall og etablering av en offentlig park på 1 daa tilknyttet turdrag og eksisterende badeplass langs Akerselva. Det foreslås et nytt bygg langs Nydalsveien i 6 - 7 etg, med kombinert formål bolig og næring/utadrettet virksomhet i 1.etasje. I tillegg foreslås et frittliggende boligbygg mot Kristoffer Aamots gate i 4 -5 etg. Eksisterende parkeringsplass vil erstattes av grønne arealer. Totalt vil planen legge til rette for ca. 100 boliger og ca. 1000 m2 ny næring i nær tilknytning til kollektivknutepunktet i Nydalen.

Saksnummer 201719253: Stavangergata og Lisa Kristoffersens plass - Endring av trafikkmønster - Detaljregulering.
Bymiljøetaten foreslår å oppgradere Stavangergata med bredere fortau og opphøyde sykkelfelt. Planforslaget sikrer også areal til overvannshåndtering, beplanting, parkeringsplasser for bevegelseshemmede og lommer for kortere stans tiltenkt varelevering og levering av barn til Margarinfabrikken barnehage. I tillegg sikrer planforslaget at det etableres et torg på Lisa Kristoffersens plass.

Saksnummer 201918859: Sandakerveien 114 - Planforslag til politisk behandling - Næring og kontor.
Sandakerveien 114 ANS foreslår å omregulere Sandakerveien 114 fra industri til kontor. Hensikten med planen er å bygge to nye kontorbygg på 6-8 etasjer med utadrettet virksomhet på gateplan, i tillegg til å sikre gode forbindelser for gående gjennom planområdet. Ny bebyggelse skal omkranse et diagonalt gårdsrom/passasje. Det tillates et maksimalt bruksareal på 18 500 m² BRA. Plan- og bygningsetaten anbefaler ikke planforslaget, og fremmer eget alternativ med samme utnyttelse men med lavere høyder. Plan- og bygningsetaten anbefaler alternativ 2.

Saksnummer 201816207: Vitaminveien - Opparbeidelse av gate - Detaljregulering.
Bymiljøetaten foreslår å omregulere Vitaminveien og deler av Nydalen allé, Gunnar Schjelderups vei og Sandakerveien fra offentlige og fellesprivate samferdselsformål og forretning/kontor/industri til offentlige samferdselsformål (bl.a. kjøreveg, fortau sykkelanlegg, torg) og annen veigrunn (grøntareal). Plan- og bygningsetaten anbefaler planforslaget.

Saksnummer 201604130: Sandakerveien 113 - 119 - Avklaringsfase etter nytt offentlig ettersyn - Park, boliger og forretning.
Avantor Sandakerveien 113 - 119 AS foreslår å omregulere Sandakerveien 113 - 119 fra kontor, industri, lager, bevertning og forretning til offentlig park, boliger og en mindre andel forretning, tjenesteyting, kontor og bevertning. Bakgrunnen for planarbeidet er å regulere en del av en større park i tråd med byrådets bestilling og boliger på resten av eiendommen. Planforslaget åpner for en offentlig park på 4,6 daa langs Sandakerveien og 286 leiligheter i tre blokker på 7 - 13 etasjer plassert i en trekant mot Gunnar Schjelderups vei. Plan- og bygningsetaten anbefaler planforslaget med forbehold om at høyder og utnyttelse reduseres noe, større fellesarealer til boligene og andre og ytterligere rekkefølgebestemmelser.

Saksnummer 201912539:Nydalsveien 36 - 38 - Planforslag til politisk behandling.
Nydalsveien 36 AS (Storebrand) foreslår å omregulere Nydalsveien 36-38 fra industri, kontor, lager, undervisning og annet veiareal til kombinert bolig og næring, torg og park. De foreslår også å regulere Gullhaugveien og Gullhaug torg (gate) fra felles avkjørsel og kjørevei til offentlig gate. Hensikten med planforslaget er å tilrettelegge for boligbebyggelse i 5-9 etasjer med næring i 1. etasje, og oppgradering av omkringliggende torg og gater. Plan- og bygningsetaten anbefaler forslaget, med forbehold om reduserte høyder og utnyttelse, andre støybestemmelser, bedre kvaliteter på uteoppholdsarealene, forbedret løsning i Gullhaug torg (gate), lavere parkeringsdekning og andre rekkefølgebestemmelser.

Saksnummer 201902658: Maridalsveien 299 med flere - Avklaringer etter offentlig ettersyn.
Maridalsveien Boligutvikling foreslår å omregulere Maridalsveien 299 fra bolig (småhusplanen) til boligbebyggelse (blokk), og videreføre formålene friområde/park. Hensikten er å tilrettelegge for 150-200 studentboliger i fire ulike bygg, og noe utadrettet virksomhet i 1.etasje. I tillegg tilrettelegger planforslaget for tilgjengeliggjøring og oppgradering av offentlige friområder. PBE mener planforslaget følger opp kommuneplanens byutviklingsstrategi, og vi er positive til studentboliger. For at vi skal anbefale planforslaget til politisk behandling mener vi forslagsstiller må redusere høydene og utnyttelsen på bebyggelsen sør for Nydalen Bruks vei, og endre bestemmelsene knyttet til støy, ha større innendørs fellesarealer, flere HC-parkeringsplasser og en endret rekkefølgebestemmelse.

Saksnummer 202209898: Nycoveien 1 og 1 B - Detaljregulering tilbygg til næringsbygg - saken pauses til 2025.
Det planlegges å se på muligheten for å bevare hovedtyngden av eksisterende bygningsmasse, noe som må vurderes nærmere mht. hva som er konstruktivt mulig. Første prioritet er å la dagens bebyggelse stå, mens ny fløy bygges inntil Vitaminveien i nord. Det er derimot et ønske om å ha fleksibilitet for fremtidig utvidelse av eksisterende bebyggelse.

Saksnummer 202212601: Grefsenveien/Sandakerveien mellom Åsengata og Grefsenveien 48 - Detaljergulering.
Det planlegges å se på muligheten for å bevare hovedtyngden av
eksisterende bygningsmasse, noe som må vurderes nærmere mht. hva
som er konstruktivt mulig. Første prioritet er å la dagens bebyggelse
stå, mens ny fløy bygges inntil Vitaminveien i nord. Det er derimot et
ønske om å ha fleksibilitet for fremtidig utvidelse av eksisterende
bebyggelse

Store deler av Oslo er omfattet av reguleringsplan S-4220, vedtatt 15.03.2006, revidert 12.06.2013 og 17.3.2015, "Småhusplanen". Småhusplanene er under revisjon, og i påvente av ny regulering er det også vedtatt et midlertidig tiltaksforbud på eiendommene som er omfattet av denne planen. Selv om Småhusplanen og tiltaksforbudet ikke gjelder denne eiendommen, kan det være av interesse å kjenne til revisjonen og du kan lese mer om dette her: https://www.oslo.kommune.no/slik-bygger-vi-oslo/revisjon-av-smahusplanen/

Området er stadig under endring/utvikling, bygg settes opp, rehabiliteres og rives ned. Området er i rask utvikling, og mange gode krefter er i sving. Vi anbefaler derfor alle budgivere å sette seg inn i gjeldende reguleringsbestemmelser.

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 7 300 000,- (Prisantydning)
kr 292 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 7 592 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 219 800,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 221 300,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 7 813 300,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 7 822 550,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

Grunnpakke brl/sameie (Kr.14 500)
Provisjon (Kr.87 920)
Tilrettelegging (Kr.15 000)
Tilstandsrapport (Kr.8 500)
Visnings-/overtagelseshonorar kr 3500 pr. stk. (Kr.7 000)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.36 000)
Foto (Kr.5 000)
Markedspakke (Kr.18 900)
Oppgjør (Kr.7 900)
Totalt kr. (Kr.200 720)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
92-24-0142

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Generelle bestemmelser Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.

En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.

På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).

Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
Sinsen og Rosenhoff Eiendomsmegling AS
EIE Sinsen
Org. nr: 922183201
Trondheimsveien 153-155
0570 Oslo
Tlf: 23 89 69 86

Ansvarlig megler
Eiendomsmegler MNEF / Partner Siamak Ebrahimi

Saksbehandlere
Siamak Ebrahimi
EIE Sinsen
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Mob: 91 72 47 25 / E-post: se@eie.no

Aurora Helgesen Johansen
Eiendomsmeglerfullmektig
Mob: 90 24 11 33
[/ E-post: ahj@eie.no

Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.

Vennligst ta kontakt med megler om budgivningen.

Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Badebakken 26
For mer om objektet
Badebakken 26

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: