EiendomBentsebrugata 31B, 0469 OSLO, Etasje: 3
MatrikkelAndelsnr. 126 Orgnr. 953105667 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
ArealerTotalt BRA 42 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 37 kvm
Følgende rom inngår i innvendig bruksareal: Entré, baderom, åpen stue og kjøkkenløsning og soverom.
- BRA-e (eksternt bruksareal): 5 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 3 kvm
ArealPrimærrom: 37 kvm, Bruksareal: 42 kvm, BRA-i: 37 kvm , BRA-e: 5 kvm , TBA: 3 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom1
Byggeår1939
TomtEiet tomt 1519 kvm
Prisantydning4 400 000
TilstandsrapportTilstandsrapporten er avholdt av Anders J. Bryhn dater 03.12.2024.
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 256 539,- pr. 21.11.2024
Andel fellesformue kr. 0,- 31.12.2023
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 4 400 000,- (Prisantydning)
kr 256 539,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 656 539,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 000,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 657 539,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 667 489,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 3 834,- pr. mnd.
Felleskostnad inkludererOppvarming, varmtvann, internett (fiber), trappevask, vaktmestertjenester, fellesvaskeri, betjening andel
fellesgjeld, dugnad, bygningsforsikring, kommunale avgifter, forretningsførsel m.m.
Totale felleskostnader per mnd er på kr. 3 834 og fordelt på følgende måter:
- Felleskostnader: kr. 2 334
- Balkong: kr. 687
- Bad: kr. 609
- Bredbånd: kr. 174
- Dugnad: kr. 30
Fra 01.01.25 vil posten "bredbånd" gå ned til kr. 164.
Sikringsordning fellesgjeldBorettslaget er ikke tilknyttet en sikringsordning.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.
EierRebecca Løkling
Petter Faye Eriksen
BeskrivelseVelkommen sol- og balkonglivet i Bentsebrugata 31B!
Dette er en svært lys og fin 2-roms leilighet, med god intern beliggenhet i byggets 3. etasje. Boligen ligger
høyt og fritt, med herlig utsyn og nesten ingen innsyn. Fra stuen er det utgang til en vestvendt balkong
med herlige solforhold. Leiligheten har en smart planløsning med en åpen og sosial kjøkken- og
stueløsning, perfekt for sosiale sammenkomster.
Høydepunkter:
- Forutsigbare boutgifter med både oppvarming, varmtvann og internett inkl.
- Vestvendt balkong med sol fra ca. 13:00-solnedgang på sommerstid
- Én-stavs parkettgulv
- Sykkelparkering i kjeller og i bakgård
- God lagring i to boder (kjeller og loft)
- Verken dok.avgift eller forkjøpsrett
- Veldrevet borettslag
- Bredt kollektivtilbud rett utenfor, med buss til både Handelshøyskolen BI og marka
ParkeringDet er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt -
også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering.
Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene:
- Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5 950 kroner for ett år
- Motorsykkel og moped: 2 975 kroner for ett år
- El-bil : 2 000 kroner for ett år
- El-motorsykkel og el-moped: 1 000 kroner for ett år
Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon se:
https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-ogparkering/parkering/beboerparkering/.
BeliggenhetMed Sagene og Bjølsen som utgangspunkt har en alt innen rekkevidde, om det er særegne og koselige
butikker, restauranter, marka, trenings- eller kulturtilbud som frister; her er mulighetene mange!
Restauranter som Sagene Lunsjbar, Sagene Samfunnshus og Mat og Mer har alle sin egen unike
atmosfære. I tillegg finner du flere kaffebarer og andre små utsalgssteder. Sentralt i Arendalsgata finner
du Sagene Torg, som byr på et bredt utvalg av blant annet frukt og grønnsaker, samt en spennende
ferskvaredisk. Torget blir flittig brukt av beboere i nærområdet og er absolutt verdt et besøk.
Sagene har også fått et unikt og hyggelig møtested, Mysterud Bar. Valget av navnet på baren er langt fra
tilfeldig, da lokalene i en årrekke har vært en særpreget jernvarebutikk drevet av tre generasjoner ved
samme navn. Drømmen om en lokal bar i nærmiljøet ble realisert av fem lokale Sagene-gutter, som selv
handlet kruttlapper, cowboy- og indianerfigurer på Mysterud da de var små. Baren har et godt utvalg av
lokale øltyper fra Oslo-bryggeriene, i tillegg til ulike viner og klassiske cocktails på drinklisten.
En kort spasertur i fine omgivelser langs Akerselva og du ender opp på Grünerløkka eller i Nydalen. I
tillegg til flotte grøntområder samt tur- og rekreasjonsmuligheter langs elva, tilbyr området Myraløkka,
Bjølsenparken, Geitmyra skolehager og Voldsløkka Idrettsanlegg - sistnevnte med volleyballbaner,
skatepark, fotballbaner og joggeløyper. Ikke minst kjøres det opp skispor på Voldsløkka idrettsanlegg
vinterstid.
Av treningstilbud finner du SATS på Sagene og Myrens Sportssenter på Torshov. Hos Myrens har man
tilgang til selve treningssenteret og Oslo Squash, men også til landets råeste klatresenter.
BebyggelseDet er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.
TomtEiet tomt, 1519 kvm
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE-visningsskilt under oppsatt visningstidspunkt.
Offentlig kommunikasjonGod offentlig kommunikasjon med buss nr. 20 (Galgeberg/Skøyen), 37 (Nydalen/Helsfyr), 54 (Kjelsås
stasjon/Kværnerbyen) eller 34 (Ekeberg/Tåsen). Fra Sandaker/Torshov går det trikk, samt T-bane fra
Nydalen eller Storo Stasjon.
BoderI tillegg til leilighetens arealer disponerer boligen 2 boder:
- 1 bod på ca. 3 m² på loftet
- 1 bod på ca. 2 m² i kjelleren
StandardEiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. For den
utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport. Nedenfor følger
informasjon om forhold som har fått TG 2:
TG2 AVVIK SOM KAN KREVE TILTAK
Overflater vegger og himling - baderom
Flislagte vegger. Malte plater (systemhimling) i himling. Årstall: 2001
Vurdering av avvik:
- Noen skruehull i veggfliser. Noe skjolder i himlingsplate over dusjen.
Konsekvens/tiltak:
- Ingen umiddelbare tiltak ansees som nødvendig men vær klar over avvikene.
Sanitærutstyr og innredning - baderom
Toalett. Servantskap med blandebatteri. Dusjhjørne med dusjarmatur og innfellbare dusjdører. Bruksslitt
sanitærutstyr.
Årstall: 2001
Vurdering av avvik:
- Dels defekt dusjhodeholder.
Konsekvens/tiltak:
- Utskifting må påregnes. Kostnadsestimat: Under 10 000.
Overflater og innredning - kjøkken
Kjøkkeninnredning består av glatte fronter med metallhåndtak, laminat benkeplate, stålkum med
blandebatteri, integrert oppvaskmaskin, koketopp og stekeovn. Plass til frittstående kjøleskap. Nyere
kjøkkeninnredning, alder ukjent.
Vurdering av avvik:
- Liten sprekk i benkeplaten under blandebatteriet vil tiltrekke seg vannsøl jevnlig.
Konsekvens/tiltak:
- Det bør påregnes utskifting av benkeplaten. Kostnadsestimat: Under 10 000.
Vannbåren varme
Vannbåren radiatorer. Det er nye radiator i stue og original radiator på soverommet.
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på anlegg for vannbåren varme. Gjelder kun den
originale radiatoren på soverommet.
Konsekvens/tiltak:
- Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader
plutselig oppstå på eldre anlegg.
TG2 AVVIK SOM IKKE KREVER UMIDDELBARE TILTAK
Sluk, membran og tettesjikt - baderom
Type sluk: Metallsluk med uttagbar vannlås for inspeksjon og rengjøring.
Type membran: dokumentasjon for å konstatere hvilken løsning som er valgt.
Membran på vegger og gulv og evt. membranoppkant under/ved dørterskel er ikke mulig å konstatere
visuelt. Det vises til evt. Årstall: 2001
Levetidsbetraktning:
Levetid | Smøremembran over 15 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
Levetid | Banemembran over 20 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen.
Konsekvens/tiltak:
- Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må tettesjiktet skiftes ut, men tidspunktet for
når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Avtrekk - kjøkken
Ventilator med kullfilter gis automatisk TG2 pga. ventilasjonsprinsippet.
Vurdering av avvik:
- Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra
kokesonen.
Konsekvens/tiltak:
- Om mulig bør det etableres mekanisk/forsert avtrekk ut fra kokesonen.
- Det er vanskelig å etablere andre løsninger. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Vannledninger
Type rør:
- Kobberrør fra 2001 i forbindelse med baderom oppussing.
- Røropplegg i forbindelse med flytting av kjøkken.
Fordelerskap: Nei. Evt. lekkasjevann fra vannrør på baderom blir ikke ledet til drensspalte i vegg på
baderommet men til gulv med sluk.
Evt. lekkasjevann på kjøkken blir stanset av lekkasjestopper forutsatt at lekkasjen skjer etter
lekkasjestopperen.
Røranvisning: Nei.
Hovedstoppekran for leiligheten: Over himling på baderom, ble testet og fungerte 100%.
Lekkasjestopper: Ja, på kjøkken.
Levetidsbetraktninger:
Levetid | Vannrør av kobber over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
Levetid | Rør i rør system over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
TEK17
Teknisk forskrift fra 2017 (TEK17) krever at installasjoner med vann i rom uten sluk i gulv skal sikres med
lekkasjestoppere.
Evt. dokumentasjon på utførte rørarbeider i leiligheten er ikke kjent for takstmann utover det som evt.
nevnes i rapporten. Dette gis TG2 på bakgrunn av NS3600:2018 "Valg av tilstandsgrader". Årstall: 2001.
Vurdering av avvik:
- Manglende dokumentasjon på rørarbeider.
Konsekvens/tiltak:
- Dersom dokumentasjon ikke blir tilgjengelig anbefales det en kontroll av røropplegget mht.
brukssikkerhet. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Elektrisk anlegg
Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova
(tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig
myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken
kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll. Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og
begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik
forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre
veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert elektrovirksomhet.
DET BLE OBSERVERT FØLGENDE PÅ BEFARINGSDAGEN:
-Automatsikringer av varierende alder i el.skap med forbruksmåler er plassert i fellesgang.
-Inntaksledning/stigeledning i bygningen, alder: Ukjent
-Hovedsikring: 40 Amp iflg. kursanvisningen
-Utenpåliggende / skjult ledningsnett.
Eier opplyser at det elektriske anlegget fungerer fint.
El.anlegg er ikke takstmannens kompetanseområde og nærmere undersøkelse er ikke foretatt.
Evt. dokumentasjon på utførte elektroarbeider i leiligheten er ikke kjent for takstmann utover det som evt.
nevnes i rapporten.
1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne,
utenom retting av eventuelle avvik i
eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)?
- Nei.
Spørsmål til eier
2. Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert
menes fullstendig utskiftet anlegg fra
inntakssikring og videre.
- Ukjent.
3. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet?
- Ukjent.
4. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter
1.1.1999?
- Ja.
Eksisterer det samsvarserklæring?
- Nei.
5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet – Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre
tilsvarende kontrollinstanser med avvik som
ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år?
- Nei.
6. Forekommer det ofte at sikringene løses ut?
- Nei.
7. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler,
kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske
anlegg?
- Nei.
Generelt om anlegget
8. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights,
stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig
tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder, jamfør eget punkt under varmtvannstank.
- Nei.
9. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet?
- Ukjent.
Inntak og sikringsskap
10. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig
å sjekke uten å fjerne kapslinger?
- Ukjent.
11. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer?
- Ja.
12. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og
helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll?
- Nei.
Generell kommentar
Det anbefales å få utført en uavhengig el-kontroll da det ikke har vært gjort de siste 5 år. Evt. behov for
oppgraderinger/utbedringer må vurderes av elektriker/el-takstmann. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar
kostnad.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger uattestert "ekspedisjonsdokument" på bygget datert 1939.
Et ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på
byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på (oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc). Ved
eldre bygårder er det som oftest dette dokumentet som vedlegges (attestert eller uattestert) for
bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp.
Det foreligger ferdigattest på oppføring av balkonger datert 10.05.2019.
Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, men det er avvik fra disse. Arkitekttegningen viser
opprinnelig planløsning slik kjøkken var opprinnelig plassert. Dvs. takstmann er ikke kjent med om det
foreligger godkjente og byggemeldte tegninger som stemmer med dagens planløsning. Dagens
planløsning er sammenliknet mot ark.tegning "Bentsebrugaten 31. Rehabilitering av våtrom" datert
27.08.01.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
OppvarmingLeiligheten blir oppvarmet med varmekabler på baderomsgulvet og radiatorvarme.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Lys grønn - Energikarakter D
Selger opplysninger om et årlig strømforbruk på ca. 3000 kWh. Faktisk forbruk varierer fra husstand til
husstand.
EiendomsskattDet er innført eiendomsskatt i Oslo. Det betales i dag ikke eiendomsskatt på denne boligen, men ved en
endring i formuesverdien kan det utløse eiendomsskatt. Vi gjør oppmerksom på at satsen for
eiendomsskatt blir fastsatt årlig av bystyret. Eiendomsskatten vil derfor kunne variere fra år til år.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 3 834,-
pr.mnd.
Oppvarming, varmtvann, internett (fiber), trappevask, vaktmestertjenester, fellesvaskeri, betjening andel fellesgjeld, dugnad, bygningsforsikring, kommunale avgifter, forretningsførsel m.m.
Faste løpende kostnaderFelleskostnader, innboforsikring og strøm.
Spesifikasjon av fellesgjeldBorettslaget har følgende felleslån:
Bank: Husbanken
Lånenr.: 11452525
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 4,66%
Restsaldo 8 548 088,00
Innfrielsesdato: 01.04.2034
Type rente: Flytende rente
Bank: Handelsbanken
Lånenr.: 94927028543
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 5,79%
Restsaldo 14 155 741,00
Innfrielsesdato: 29.02.2048
Type rente: Flytende rente
Bank: Handelsbanken
Lånenr.: 94927043178
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 5,54%
Restsaldo 12 872 227,00
Innfrielsesdato: 01.01.2048
Type rente: Flytende rente
Bank: Handelsbanken
Lånenr.: 94927080006
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 5,59%
Restsaldo 1 697 371,00
Innfrielsesdato: 30.09.2059
Type rente: Flytende rente
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapBorettslaget fremstår som ryddig, med et veldrevet styre, utfyllende vedlikeholdshistorikk og god økonomi.
Driftsinntekter for 2023 var på kr. 8 450 427og driftskostnader på kr. -5 268 562. Dette gir et årsresultat på
kr. 1 543 908. Tallene er hentet fra borettslagets årsregnskap.
Forsikring med polisenummerGjensidige Forsikring
Polisenummer: 93204371
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 012 984,-
Som sekundærbolig Kr. 4 051 935,-
BorettslagBorettslag: Bentsebrugt. 29/31 B/L,
Borettslaget Bentsebrugata 29/31 består av 157 andelsleiligheter og 9 næringslokaler. De 9
næringslokalene eies av borettslaget og gir en svært god inntekt. Totale inntekter i 2023 utgjorde kr.
2.061.008,-. Dette tilsvarer nesten 25 % av borettslagets totale inntekter. Pr. dags dato består
næringslokalene av Synsam AS, Tiffany´s Bjølsen, Titanlaser AS, Pizza Pancetta, Urmaker Erik Sutterud
AS, Kaisas Hus, Cirkel herrefrisør og Bjølsen Legesenter.
HJEMMESIDE
Borettslaget har en egen hjemmeside med god informasjon til beboerne: www.bentsebrugata.no.
VIBBO
Du kan finne informasjon om boligselskapet og ditt boforhold ved å logge deg inn på Vibbo.no. Her finner
du oversikt over din bolig, felleskostnader og annen nyttig informasjon. Nettside:
https://vibbo.no/bentsebrugt-2931/om
NYHETSBREV
Styret har i tillegg etablert et nyhetsbrev for beboere slik at det skal bli enklere å holde seg oppdatert på
nyheter. Du kan enkelt melde deg opp på deres nettsider.
STYRET
Du kan kontakte styret i borettslaget ved å sende en e-post til: styret@bentsebrugata.no.
KABEL-TV OG INTERNETT
Borettslaget har avtale med Global Connect (tidligere Homenet) som leverandør av internett (fibernett) og
TV. Det er lagt inn en 500 Mbit/s-linje som er inkludert i månedlige felleskostnader. Egen TV-pakke
bekostet av beboer, og er et valgfritt tilleggsprodukt som den enkelte beboer bekoster. Dersom du har
spørsmål om TV, oppgradering av internett eller hvilke produkter som er tilgjengelige, bes du ta kontakt
med Global Connect.
VAKTMESTER
Borettslaget har avtale om vaktmestertjeneste med ISS Facility Services AS. Vaktmesteren besøker
borettslaget 2 ganger pr. uke for å gjøre tilsyn av eiendommen, drift av tekniske anlegg og løpende mindre
vedlikehold.
RENHOLD
Styret har avtale med Rene Trapper AS vedrørende renhold av fellesarealene.
VEKTERTJENESTER
Borettslaget har avtale med Securitas sin bomiljøtjeneste, som en ekstra trygghet for beboerne. Dersom
det oppleves husbråk, uønsket opphold av personer i fellesarealene eller lignende kan du ringe og tilkalle
vektere på tlf. 22 97 10 70.
FELLES BRANNVARSLINGSANLEGG
Borettslaget har to ulike brannvarslingsanlegg i 29 A-B og 31 A-E. I leilighetene i 31 A-E ble det i 2019
installert et felles brannvarslingsanlegg i alle leilighetene og fellesarealene. Dette er seriekoblet slik at
alarmen i alle leilighetene går dersom det utløses. Det finnes en brannsentral ved inngangsdøren i hver
oppgang med informasjon om hvordan anlegget benyttes.
FELLESVASKERI
I borettslaget er det flere praktiske fellesvaskerier med vaskemaskin og tørketrommel, som er gratis og til
fri benyttelse for beboerne. Disse ligger praktisk til i hver etasje (2. - 5. etasje) i Bentsebrugata 29.
KOMMENDE PLANER I BORETTSLAGET
I mail fra styreleder 21.05.24, ble følgende opplyst: Til årsmøtet den 5. juni vil det bli foreslått et lite
låneopptak på inntil kr. 1,5 mill. for å utbedre et varmepumpeanlegg. Prosjektet vil bli iverksatt omgående
slik at det er klart i god tid før fyringssesongen starter i oktober 2024. I forbindelse med dette kan det
komme en justering, men borettslaget forsøker å holde kostnadene så lave som mulig.
STØRRE VEDLIKEHOLD OG REHABILITERING
- 2022: I oktober ble det inngått ny avtale med Global Connect (tidligere Homenet) som leverandør av
internett (fibernett) og TV. Det ble lagt inn en 500 Mbit/s-linje som er inkludert i månedlige felleskostnader.
Høsten 2022 ble det gjennomført en rens av ventilasjonskanalene i bygget. Dette omfattet rens av alle
sjakter, aggregat på loftet og rørledningen fram til avtrekkspunktet i alle leilighetene. Formålet var å bedre
flyt i anlegget og bedre luft i leilighetene.
- 2021/2022: Våren 2021 ble det utført periodisk kontroll av borettslaget sine el-anlegg i fellesarealene.
Her ble det påpekt flere mindre mangler. Styret har jobbet med å rette disse manglene gjennom
styreperioden. Dette arbeidet er i sluttfasen og vil bli ferdigstilt våren 2022.
- 2021: Byttet brannslukningsapparater i alle leiligheter. Etablert avtrekkspipe opp langs fasaden fra
avtrekksanleget til Tiffanys Bjølsen. Byttet defekt ekspansjonsanlegg til radiatoranlegget.
- 2020: Nytt låsesystem: Byttet låser i port og oppgangsdør. Borettslaget har gått over til digitale nøkler
(nøkkelbrikke).
- 2019: Elektrisk anlegg i borettslaget: Vernerunde ble gjennomført 18. okt. 2019 av HMS-ansvarlig i Styret
i samarbeid med ISS. På vernerunden ble kjellere, loft og andre fellesarealer inspisert i henhold til
standard sjekkliste fra Obos. Alt av elektrisk anlegg ble visuelt sjekket og funnet i orden.
- 2019: Installert felles brannvarslingsanlegg i Bentsebrugata 31.
- 2018 - 2019: Rehabilitering av vinduer. Balkongutbygging.
- 2016 - 2017: Rehabilitering av fasade. Utført av NorEntreprenør.
- 2015: Brannsikring Kontroll av brannsikkerhet: Ny optisk røykvarsler (batterilevetid ca 10 år) og sjekk/
oppdatering av brannslukningsapparat i alle leiligheter.
- 2015: Byttet dør ut mot Maridalsveien.
- 2015: Ny branndør i 29 B, 5 etg.
- 2013 - 2014: Vedlikehold av port, porttelefoner og yt På bakgrunn av beboere som har klaget på støy fra
porten, har den vært utbedret og justert. Det er fjernet skilter på porten, og det er satt på døråpner på
veggen som reduserer støy. Noen porttelefoner har vært til utbedring i denne perioden, og det følges opp
fortløpende. Ytterdørene har vært justert i forhold til at de skal gå i lås.
- 2013 - 2014: Fibernett Styret har iverksatt oppgradering det eksisterende nettverket til fiber. Canal Digital
har fått oppdraget og vil før sommeren 2014 ferdigstille alle leilighetene til fibernett. Dette vil ikke koste
noe for beboerne. Alle husstandene får en ny dekoder.
- 2012: Nytt callinganlegg.
- 2012: Ny port.
- 2012: Individuell måling av strøm.
- 2011: Rehabilitering av næringslokale Det største næringslokalet er rehabilitert, med nye vinduer,
drenering i kjeller og overflatebehandling av hele lokalet.
- 2011: Takomlegging Full takomlegging på hele gården.
- 2009: Overgang til fjernvarme Det gamle fyranlegget ble demontert og fjernet, samt at forholdene for
fjernvarme ble lagt inn.
- 2009: Alle brannslukkingsapparater byttet ut.
- 2007: Bakgårdsoppgradering.
- 2005: Nye branndører i fellesareal i 29 og 31.
- 2005: Ny oljetank.
- 2005: Nytt varmepumpeanlegg.
- 2004: Innføring av fellesmåling av strøm.
- 2004: Nytt brannvarslingsanlegg i 29.
- 2002 - 2003: Satt inn ventilasjonsanlegg i 29 og 31.
- 2002 - 2003: Skifting av vannrør og bunnledninger.
- 2002 - 2003: Rehabilitering av bad i 31.
- 2002 - 2003: Nye bad i 29.
- 1999: Nye dører til leilighetene B30-dører.
- 1999 - 2000: Fasaderehabilitering.
- 1994: Innlagt kabel-TV.
- 1993 - 1994: Nytt elektrisk anlegg.
ForretningsførerOBOS Eiendomsforvaltning
StyregodkjenningVed et hvert eierskifte må erververen godkjennes av styret for å få rett til å bruke boligen. Styret kan nekte
godkjenning når det er saklig grunn til det og skal nekte godkjenning dersom ervervet vil være i strid med
kap 2 i vedtektene. Nekter styret å godkjenne erververen som bruker, må melding om dette komme fram
til erververen senest 7 dager etter at søknaden om godkjenning kom fram til borettslaget. I motsatt fall
skal godkjenning regnes som gitt. Erververen har ikke rett til å bruke boligen før godkjenning er gitt eller
det er rettskraftig avgjort at erververen har rett til å erverve andelen. Den forrige andelseieren er solidarisk
ansvarlig med en eller flere nye erververe for betaling av felleskostnader frem til ny andelseier er godkjent,
eller det er rettskraftig avgjort at en ny andelseier har rett til å erverve andelen.
ForkjøpsrettIngen forkjøpsrett.
Tekniske installasjonerBorettslaget har en felles avtale med Global Connect, som er leverandør av internett.
TV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
DyreholdHusdyr er tillatt, men må ikke være til sjenanse for beboerne.
DiverseBransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av
salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med
bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen
garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved
overskjøting til ny hjemmelshaver:
1939/306487-1/105 ERKLÆRING/AVTALE
Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v.
Best. om felles gårdsplass m-v-
Med flere bestemmelser
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
1940/300028-1/105 ERKLÆRING/AVTALE
Bestemmelse om trafostasjon/kiosk
1940/303708-1/105 BEST. OM VANN/KLOAKKLEDN.
Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
1983/508321-2/105 OBLIGASJON
BELØP: NOK 2.485.000
PANTHAVER:Obos Eiendomsforvaltning As
Lnr: 5193097
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
1999/38543-1/105 TRANSPORT AV PANTHAVER
FRA:Andelseierne I Borettslaget
Lnr: 1086915
TIL:Obos Eiendomsforvaltning As
Lnr: 5193097
1999/38543-2/105 PRIORITETSBESTEMMELSE
16.07.1999
Viker prioritet for obligasjoner til Husbanken
2004/49-1/105 DIVERSE PÅTEGNING
Mortifisert iht lov av 23.okt 1959 prf 1, 1.ledd, jfr prf 2.
Sak nr: 03-02687
Nytt originaldokument utstedt den 02.01.2004
1996/13652-4/105 ERKLÆRING/AVTALE
:Knr:0301 Gnr:222 Bnr:102
:Knr:0301 Gnr:222 Bnr:102 Snr:1
:Knr:0301 Gnr:222 Bnr:102 Snr:2
:Knr:0301 Gnr:222 Bnr:102 Snr:3
:Knr:0301 Gnr:222 Bnr:102 Snr:4
:Knr:0301 Gnr:222 Bnr:102 Snr:5
:Knr:0301 Gnr:222 Bnr:102 Snr:6
Bestemmelse om bebyggelse
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
2003/85689-1/105 PANTEDOKUMENT
BELØP: NOK 27.120.000
PANTHAVER:HUSBANKEN
Org.nr: 942114184
Uomsettelig
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
2018/491868-1/200 PANTEDOKUMENT
BELØP: NOK 13.200.000
PANTHAVER:SVENSKA HANDELSBANKEN AB NUF
Org.nr: 971171324
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
2018/491901-1/200 PANTEDOKUMENT
BELØP: NOK 16.750.000
PANTHAVER:SVENSKA HANDELSBANKEN AB NUF
Org.nr: 971171324
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
UtleieMed godkjenning fra styret er utleie tillatt for inntil 3 år, dersom andelseier selv eller person nevnt i
Borettslagsloven § 5-6 (1) nr. 3 har bebodd eiendommen i minst ett av de to siste årene.
Vei/vann/kloakkEiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann- og avløpsnett.
ReguleringEiendommen ligger i et byggeområde for boliger. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser
S-2255. Kopi av reg.kart kan kan sees hos megler. Reguleringsbestemmelser S-2255 er helt eller delvis
opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015, sak 262 (kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 -
Smart, trygg og grønn. Informasjon om ny kommuneplan med lenke til kartinnsynsløsning finner du på
http://www.kommuneplan.oslo.kommune.no.
Advokat Dehlis plass består i dag av parkeringsplass og rundkjøring. Nå ønsker bydelen og
lokalpolitikerne å stenge av og lage en hyggelig nabolagspark. Sommeren 2019 presenterte
bydelsdirektøren et forslag til plan for videre arbeid med saken i sak 19/35 "Status for arbeidet med bilfritt
byliv ved Advokat Dehlis plass". Bydelsutvalget vedtok den 13.6.19 å støtte administrasjonens plan. Videre
fremdrift for planleggingen og eventuell oppstart er ikke kjent for megler, da de er i et tidlig stadie.
Pågående saker:
* Gjøvikgata 3 D - Bruksendring av næringslokale til leilighet. Saksnummer 202216349. Søknad om
rammetillatelse er mottatt fra plan og bygningsetaten den 11.11.2022. Den 16.05.2024 er byggesaken
satt i bero.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 4 400 000,- (Prisantydning)
kr 256 539,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 656 539,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 000,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 657 539,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 667 489,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.2 900)
Markedspakke (Kr.22 900)
Oppgjør (Kr.6 500)
Provisjon (Kr.55 800)
Visninger 2 stk. (Kr.7 000)
Grunnpakke (Kr.9 940)
Tilrettelegging (Kr.14 900)
Eierskiftegebyr forretningsfører (Kr.6 385)
Foto (Kr.5 500)
Totalt kr. (Kr.131 825)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer15-24-0297
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
EIE vekstEIE AS, og i noen tilfeller eiendomsmeglerforetak som er tilknyttet kjeden EIE eiendomsmegling, har
eierinteresser i selskaper som leverer produkter og tjenester som våre kunder tilbys i forbindelse med
eiendomstransaksjonen. Les mer om dette på https://eie.no/eiendom/eie-investerer
AvdelingSagene & Bjølsen Eiendomsmegling AS
EIE Ullevål & Sagene
Org. nr: 989734598
Maridalsveien 154 A
0461 Oslo
Tlf: 22 02 11 60
Ansvarlig meglerEiendomsmegler | Salgsleder | Partner Jacob Santiago Salvesen
SaksbehandlereJacob Santiago Salvesen
EIE Ullevål & Sagene
Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner
Mob: 45 51 23 55 / E-post: jsa@eie.no