EiendomHans Nordahls gate 66, 0485 OSLO, Etasje: 4
MatrikkelGnr. 79 Bnr. 127 Snr. 51 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformEierseksjon
ArealerTotalt BRA 48 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 40 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 8 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 11 kvm
ArealPrimærrom: 40 kvm, Bruksareal: 48 kvm, BRA-i: 40 kvm , BRA-e: 8 kvm , TBA: 11 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom1
Byggeår2016
TomtEiet tomt 1649 kvm
Prisantydning4 700 000
TilstandsrapportTakstmann: Robert Wilhelmsen
Takstdato: 05.06.24
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 0,- pr. 31.12.23
Andel fellesformue: kr. 1 422,- pr. 31.12.23
Totalpris inkl. omkostningerkr 4 700 000,- (Prisantydning)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 120 000,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 121 500,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 821 500,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 830 750,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 1 884,- pr. mnd.
EierNina Mortensen
Truls Nitschke Mortensen
BeskrivelseVelkommen til Hans Nordahls gate 66 - Lys, luftig og moderne 2-roms selveier fra 2016 i populære
Grefsen stasjon, med kort vei til alt du måtte trenge i hverdagen. Hele leiligheten vender inn mot stille og
rolig bakgård. Boligen har en optimal planløsning med består av praktisk entré med skyvedørsgarderobe,
åpen stue- og kjøkkenløsning, et pent og delikat bad, samt soverom med plass til dobbeltseng og
garderobeskap. Fra stuen er det utgang til en stor og luftig balkong på hele 11 m² med flott utsikt og gode
solforhold. Her kan du flytte rett inn!
•Moderne 2-roms selveier fra 2016
•Solrik sydvestvendt balkong på 11 m² med flott utsikt
•Vender mot stille og rolig bakgård
•Heis - Balansert ventilasjon
•Lave fellesutgifter
•Romslig kjellerbod på 8 m²
•Kort vei til alt
•Mulighet for rask overtagelse
ParkeringGateparkering etter gjeldende bestemmelser.
BeliggenhetHer bor man sentralt med gangavstand til kollektivtransport og servicetilbud. Stor Storsenter ligger i
gangavstand fra boligen og byr på en rekke butikker og spisesteder. Ved siden av Storo Storsenter finner
du flere hyggelige restauranter som blant annet, Sumo, Los Tacos og Rockets. Du finner også ODEON
kino, som er et av Norges største.
Lillo gård er også få minutters gange fra leiligheten med matbutikken Meny, blomsterbutikk, "smak av
Italia", og restauranter.
Torshov er en kun en liten spasertur unna og tilbyr et berikende kulturtilbud med blant annet Soria Moria
med Torshovteatret, samt et omfattende utvalg av barer og restauranter. Av restauranter finnes blant annet
"Grisen" som har flotte uteserveringer på sommeren, samt "Ugress" og "Tyren". Du finner også
"Albatross" og vinbaren "Lasarett". På Torshov ligger også Slakterforretningen Strøm-Larsen.
Det er heller ikke langt til populære Grünerløkka med et stort utvalg av kafeer og spisesteder, samt et
yrende uteliv.
For de som er glad i friluftsliv og aktivitet, byr området på rike muligheter for rekreasjon. I gangavstand fra
leiligheten finner du blant annet Muselunden, hvor det på sommeren er svært populært med frisbeegolf
for folk i alle aldre.
Det er for øvrig mange grøntområder i nærområdet, f.eks. Torshovparken med flotte grøntområder og
sandvolleyballbaner. Også Torshovdalen, Akerselva, og Voldsløkka ligger i gangavstand.
For innendørs trening har man SATS i Nydalen og på Storo, EVO Nydalen, og Fitness24Seven Storo, alle i
gangavstand fra leiligheten.
Storo er et knutepunkt for kollektiv transport, og man kan velge mellom trikk, buss, T-bane og flybuss - alt
innenfor gangavstand.
TomtEiet tomt, 1649 kvm
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra
ønsket startsted til den aktuelle boligen.
Skole/barnehageDersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med
barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.
InneholderDet totale bruksarealet fordeler seg som følger:
BRA 48 m²
- BRA-i 40 m²: (Entré/gang, bad, soverom og stue/kjøkken)
- BRA-e 8 m²: (Kjellerbod)
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på
fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport.
Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt
ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.
ByggemåteFundamentert med støpt såle på antatt fast grunn. Konstruksjon oppført i stål og betong. Fasader med
teglstein, pussede og malte flater. Flatt tak tekket med papp/membran. Vinduer og balkongdører med
trekarmer og isolerglass. Felles trappegang med betongtrapp. Personheis i oppgang.
Informasjon om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport.
Følgende har fått tilstandsgrad 2 (TG-2) i tilstandsrapport:
Vinduer og dører - Oppsummering
Vinduer og dører med normal elde og slitasje, alder tatt i betraktning. TG-1. Dørblad tilknyttet balkongdør
tetter dårlig mot karm grunnet skjevheter. I tillegg treghet tilknyttet låsemekanisme. Oppgitte avvik gis TG2.
Anbefalte tiltak:
Balkongdør med behov for justering og service.
Våtrom: Bad/Vaskerom - Oppsummering av overflater
Overflater med normal elde og slitasje. TG-1. Silikonfuger i dusjsone med svertesopp. Oppgitte avvik gis
TG-2.
Anbefalte tiltak overflater:
Utskifting av silikonfuger i dusjsone.
Følgende har fått tilstandsgrad ikke undersøkt (TG-IU) i tilstandsrapport:
Elektrisk - Oppsummering
Det elektriske anlegget er ikke vurdert da dette ligger utenfor takstmannens kompetansefelt. Dersom
ytterligere gjennomgang av det elektriske anlegget ønskes, anbefales en eltakst.
Vannbåren varme - Oppsummering
Anlegget er ikke vurdert av takstmann grunnet manglende kompetanse. Ingen lekkasjer ble avdekket på
befaringsdagen.
Ventilasjon - Oppsummering
Anlegget er ikke vurdert av takstmann grunnet manglende kompetanse. Ingen negative avvik ble observert
på befaringsdagen.
Det er viktig at interessenter setter seg grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de
opplysninger som tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å kontakte
bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema:
7. Kjenner du til om det er/har vært skjevheter/setningsskader, f. eks. riss/sprekker i mur, skjeve gulv eller
lignende?
Nei. Lite riss i hjørnet ved yttervegg på soverommet.
24. Kjenner du til om det foreligger skaderapporter, tilstandsvurderinger, boligsalgsrapporter eller
målinger?
Nei. Kun boligsalgsrapport i forbindelse med dette salget.
BruksarealBruksareal: 48 kvm
StandardFor den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger ferdigattest datert 06.05.2019 som omhandler Hans Nordahls gate 58 - 66 - Oppføring av
boligblokker - Hus 11-12 - Felt A4 - Grefsen stasjonsby.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingFjernvarmeanlegg med radiator. Elektrisk gulvvarme på bad.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter B
Kommunale avgifterDet gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og
eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.
EiendomsskattDet er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for
bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon
se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
imellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 1 884,-
pr.mnd.
Bredbånd, kommunale avgifter, felles bygningsforsikring, drift, forretningsførsel m.m.
I tillegg til felleskostnadene faktuereres det for energiforbruk. Dette avregnes hver måned, og vil variere utifra forbruk hos den eneklte seksjon.
Herav:
Felleskostnader 1.446,-
Bredbånd 438,-
Tillegg på felleskostnadene - Energiavregning:
Sameiet har individuelle målere for energiavregning (varmtvann og fyring). Det betyr at hver leilighet blir
fakturert for sitt reell forbruk hver måned. Dette faktureres sammen med felleskostnadene, og kommer i
tillegg til ovennevnte felleskostnader på kr 1.884,-
Forbruk avregnes hver måned før faktura sendes ut, noe som medfører at de totale felleskostnadene som
faktureres vil variere fra måned til måned, avhengig av forbruk.
Seksjonseiere kan se inndelingen av avregningsbeløpene gjennom Curves-appen fra EcoGuard.
(Selger har hatt ett energiforbruk som har ligget på mellom kr. 1.100 - 1.750,- de siste 5 månedene, ifølge
tall fra OBOS).
Kapitalinnkreving:
Det ble på årsmøte 2024 vedtatt nytt låsesystem, hvor hver seksjon må betale en engangssum på kr.
2000,- for å dekke installeringen. Ny eier må derfor måtte regne med å betale kostnader for denne
installeringen.
Det gjøres oppmerksom på at vedlikehold, tiltak fra eierseksjonssameiet etc. kan medføre en økning i
felleskostnadene.
Det er normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.
Faste løpende kostnaderKjøper/ny eier må etter overtakelse dekke bl.a. egne felleskostnader, eget strømforbruk, innboforsikring
samt andre valgfrie tilleggstjenester. Dette kan/vil variere fra inngåtte avtaler og forbruk.
Spesifikasjon av fellesgjeldIngen lån registrert for selskapet.
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapSameiet har et negativt årsresultat for 2023 på kr. -335 567
Vesentlig avvik:
Driftsinntektene er i samsvar med budsjett.
Driftskostnadene er kr 426 530 høyere enn budsjettert og skyldes i hovedsak kostnader tilknyttet
ventilasjonsarbeid.
Resultat:
Årets resultat vises i resultatregnskapet som et underskudd og foreslås ført mot egenkapital.
Kommentarer til sameiets arbeidskapital pr. 31.12.2023:
Arbeidskapitalen vises i balansen ved å trekke kortsiktig gjeld fra omløpsmidler og viser sameiets
likviditet.
Sameiet hadde pr. 31.12.2023 negativ arbeidskapital på kr - 417 373.
Styret har iverksatt tiltak for å gi positiv arbeidskapital i 2024. Tiltakene innebærer en økning av
felleskostnader på 7,5 % fra 01.01.2024.
Forsikring med polisenummerIf Skadeforsikring
Polisenummer: 1155950
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 100 000,-
Som sekundærbolig Kr. 4 457 830,-
SameieSameie: Hans Nordahls Gate 58-66 Sameie, Orgnr: 917091455
Sameiet er et kombinert sameie som består av 118 boligseksjoner og en næringsseksjon .
-Nøkkelbestilling gjøres av forretningsfører. Send mail til eierskifte@obos.no for nøkkelbestilling.
-Ved grilling kan det brukes gass- eller elektrisk grill. Kullgrill er ikke tillatt.
Vedtatt på årsmøte 2024:
Det ble på årsmøte 2024 vedtatt nytt låsesystem. Grunnet hærverk og innbrudd foreslo styret å bytte
låsesystem til brikkeløsning, som skal være mye sikrer enn nøkkel som i dag. På bakgrunn av nytt
låsesystem må alle seksjonseiere innbetale en engangssum på kr. 2000,- for å dekke kostnadene for
denne innstalleringen. Nytt låsesystem og kapitalinnkreving på kr. 2000,- for å dekke kostnadene ble
vedtatt. Ny eier må derfor måtte regne med å måtte betale nevnte sum.
Postkasseskilt og dørklokkenavn:
Ved endring av eksisterende navn eller ved nye beboere skal skilt til postkassen følge boligsameiets
utformings mal. Postkasseskiltet skal ha hvit bakgrunn med sort skrift og dekke hele skiltplassen. Det er
tillatt å ha "nei-takk til reklame" klistremerket på sin postkasse.
Dørklokkeskilt ved hoveddør vil bestå av etternavn og ringeklokkenummer.
Sameiet har pliktig medlemskap i utomhus sameie og velforening:
- Hans Nordahls gate 58-66 Sameie er en del av et større boligområde innenfor Grefsen Stasjon
utbyggingsområde, betegnet felt A3 og A4, som vil bli utbygd med flere eierseksjonssameier.
Grøntareal/beplantning, veier o.l., som ikke inngår i eierseksjonssameiernes eiendom, skal ligge i
sameie mellom eierseksjonssameierne på felt A3 og A4. Hans Nordahls gate 58-66 Sameie er forpliktet
til å delta i drift og vedlikehold av de nevnte fellesarealer, og til å bære sin forholdsmessige del av
utgiftene gjennom utomhus sameiet.
- Områder som er felles for hele Grefsen Stasjon, som grøntarealer med turveier, felles avkjørsler og
fellesområde for lek/opphold skal tilhøre Grefsen Stasjon Velforening. Alle utomhus sameiene på
Grefsen Stasjon (A1+A2, A3, A4, A5, A6 og A7) har rett og plikt til å være medlem av Grefsen Stasjon
Velforening og er pliktig til å bære sin forholdsmessige del av utgiftene.
Styrets arbeid:
Det store prosjektet i 2023 var at vi satte inn vannmålere i hver enkelt leilighet. Det betyr at en betaler for
det en bruker, og ikke en gitt andel av totalforbruket ut ifra antall kvadratmeter den enkelte har i leiligheten
sin. Selve jobben med målerne, levert av EcoGuard, har gått veldig bra. Når det gjelder rørdelene som
rørleggerfirmaet EcoGuard brukte for å utføre jobben, så har vi i skrivende stund enda ikke fått svar på en
reklamasjon styret leverte 22.12.2023. Dette har ført til at ingen av de fem sameiene som installerte
vannmålere samtidig som oss verken har betalt for deler eller arbeid.
Vi har et styrevedtak på å budsjettere med minst kroner 200.000,- i pluss med tanke på fremtidige utgifter.
Velforeningen er kommet i gang og vil fremover forhandle frem avtaler for hele HNG som vil kunne
redusere kostnadene. Kostnader til Velforeningen er budsjettert med kroner 525.000,- i 2024 og står i
regnskapet oppført som «Kostnader sameiet». Posten var ikke budsjettert i 2023, da det som kommer
inn under denne posten ble budsjettert andre steder.
Styret mener å ha god kontroll og oversikt på økonomien, og vil fortsette å budsjettere med overskudd for
å kunne opparbeide en buffer. Dette gjør vi for å være i best mulig stand til å håndtere eventuelle
uforutsette utgifter i fremtiden. Vi har 4 heiser, og selv service på disse, kan fort bli dyrt. Ved utskifting er
det helt nødvendig å ha penger i banken.
ForretningsførerOBOS Eiendomsforvaltning AS.
StyregodkjenningDet er ikke krav til styregodkjenning av ny eier.
DyreholdDet er tillatt å holde dyr så lenge dyreholdet ikke er til sjenanse for de øvrige beboerne.
Ved innflytting og ved anskaffelse av husdyr skal styret varsles om dette.
Ved dyrehold gjelder følgende bestemmelser:
-Det forutsettes at eier av dyret er kjent med politivedtektene angående dyrehold og
straffebestemmelsene som gjelder for å holde dyr. Hunder skal føres i bånd innenfor boligsameiets
område.
-Eier av dyret skal straks fjerne ekskrementer som dyret måtte etterlate på eiendommen.
-Dyr må holdes borte fra lekeplasser og sandkasser.
Eier av dyret er ansvarlig og erstatningspliktig for enhver skade som dyret måtte påføre person eller
eiendom, f. eks. Riper på dører og karmer, skade på blomster, planter, grøntanlegg m.v.
Kommer det inn skriftlige berettigede klager over at et dyrehold sjenerer naboer gjennom lukt, bråk etc.
eller på annen måte er til ulempe, f. eks. gir allergiske reaksjoner eller skaper redsel eller angst, kan
styret kreve dyret fjernet hvis ikke en minnelig ordning med klageren kan oppnås. I tvilstilfeller avgir styret
etter forhandling med partene hvorvidt en klage er berettiget.
AnnetLøsøre:
-Integrerte hvitevarer på kjøkken medfølger.
-Alle lamper og hyller medfølger.
-Hyller og kurvstativ i skyvedørsgarderobe i entre medfølger.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterKommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd
2015/823608-1/200 Erklæring/avtale
09.09.2015
Rettighetshaver:HAFSLUND OSLO CELSIO AS
Org.nr: 977296919
Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av fjernvarmerør
Avtalen kan kun slettes av partene i fellesskap
Overført fra: 0301-79/127
Gjelder denne registerenheten med flere
UtleieTillatt. Seksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av
sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge,
pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes styret.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie
i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til
mellom 60 og 120 døgn. Slik beslutning krever et flertall på minst to tredjedeler av de avgitte stemmene
på årsmøtet.
Sameiets styre skal underrettes skriftlig om alle leieforhold.
Vei/vann/kloakkOffentlig.
Eierseksjonssameiet er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.
ReguleringEiendommen er regulert til bolig i reguleringsplan.
Pågående saker i området:
Saksnummer 202457007: Søknad om Etablering av gang og sykkelvei - Grefsen stasjonsby.
Saksnummer 202205180: Storokrysset fra Grefsenveien 48 til Disen - Storokrysset - Detaljregulering.
Hensikten med prosjektet er å bedre fremkommelighet og trafikksikkerhet for syklister i Sandakerveien og
Grefsenveien på strekningen mellom Åsengata og Disen vendesløyfe. Gående skal også oppleve bedre
trafikksikkerhet og fremkommelighet ved at gater og byrom rustes opp langs trikketraseen. I tillegg skal
fremkommelighet for kollektivtrafikk ivaretas. Det er ønskelig å utvikle Storokrysset til et mer attraktivt
byrom og et effektivt trafikknutepunkt.
Saksnummer 202212601: Grefsenveien/Sandakerveien mellom Åsengata og Grefsenveien 48 -
Detaljergulering.
Hensikten med prosjektet er å bedre fremkommelighet og trafikksikkerhet for syklister i Sandakerveien og
Grefsenveien på strekningen mellom Åsengata og Disen vendesløyfe. Gående skal også oppleve bedre
trafikksikkerhet og fremkommelighet ved at gater og byrom rustes opp langs trikketraseen. I tillegg skal
fremkommelighet for kollektivtrafikk ivaretas. Det er ønskelig å utvikle Storokrysset til et mer attraktivt
byrom og et effektivt trafikknutepunkt.
Saksnummer 201816207: Vitaminveien - Opparbeidelse av gate - Detaljregulering.
Saksnummer 202017294: Vitaminveien 1 B - Planforslag i avklaringsfase - Kontorbygg.
Ferd AS v. Vitaminveien 1B AS ønsker å omregulere Vitaminveien 1B fra industri til kontor, forretning og
bevertning. Intensjonen er å realisere et kontorbygg som skiller seg ut i mengden med gjennomgående
høye ambisjoner om miljømessige, sosiale og økonomiske bærekraftige løsninger. Prosjektet skal sikre
en høy bymessig kvalitet, bygge opp under Vitaminveien som fremtidig strøksgate og tilrettelegge for et
aktivt bygulv med publikumsrettet virksomhet på bakkenivå.
Saksnummer 202214970: Hans Nielsen Hauges gate - Sykkeltilrettelegging - Detaljregulering.
Saksnummer 201312165: Hans Nielsen Hauges gate 43 - Detaljregulering - Byggemarked.
Det foreslås å regulere området til forretning for plasskrevende varer, kombinert formål gang -og
sykkelvei/annen veggrunn -grøntareal, gang -og sykkelveg, annen veggrunn -grøntareal, samt trasé for
jernbane. Bygget foreslås med inntil 2 etasjer og maks BRA = 4270 m². Dette tilsvarer dagens bygg,
supplert med en ny mesaninetasje. I tillegg foreslås det 657 m² til utvendig lagring og 1260 m² til
parkering (ca. 70 p - plasser).
Plan - og bygningsetaten anbefaler ikke planforslaget da det hverken ivaretar føringer i kommuneplanen
eller den midlertidige parkeringsnormen. Det er innsigelse fra Bane Nor angående plassering av
byggegrens er og Statens vegvesen angående antall parkeringsplasser og prosjektets utnyttelse. Plan -
og bygningsetaten er enig i disse innsigelsene.
Store deler av Oslo er omfattet av reguleringsplan S-4220, vedtatt 15.03.2006, revidert 12.06.2013 og
17.3.2015, "Småhusplanen". Småhusplanene er under revisjon, og i påvente av ny regulering er det også
vedtatt et midlertidig tiltaksforbud på eiendommene som er omfattet av denne planen. Selv om
Småhusplanen og tiltaksforbudet ikke gjelder denne eiendommen, kan det være av interesse å kjenne til
revisjonen og du kan lese mer om dette her:
https://www.oslo.kommune.no/slik-bygger-vi-oslo/revisjon-av-smahusplanen/
Området og Oslo er stadig under endring/utvikling, bygg settes opp, rehabiliteres og rives ned. Vi
anbefaler derfor alle budgivere å sette seg inn i gjeldende reguleringsbestemmelser.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 4 700 000,- (Prisantydning)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 120 000,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 121 500,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 821 500,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 830 750,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Foto (Kr.5 000)
Visnings-/overtagelseshonorar pr. stk. (Kr.3 000)
Direkteutlegg for selger-styling (Kr.23 000)
Grunnpakke brl/sameie (Kr.14 500)
Provisjon (Kr.48 000)
Tilrettelegging (Kr.15 000)
Markedspakke (Kr.21 900)
Oppgjør (Kr.7 500)
Tilstandsrapport (Kr.8 500)
Totalt kr. (Kr.146 400)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer92-24-0091
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSinsen og Rosenhoff Eiendomsmegling AS
EIE Sinsen
Org. nr: 922183201
Trondheimsveien 153-155
0570 Oslo
Tlf: 23 89 69 86
Ansvarlig meglerEiendomsmegler MNEF / Partner Siamak Ebrahimi
SaksbehandlereSiamak Ebrahimi
EIE Sinsen
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Mob: 91 72 47 25 / E-post: se@eie.no