EiendomHaugerudveien 80, 0674 OSLO, Etasje: 1
MatrikkelAndelsnr. 25 Orgnr. 948515660 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
ArealerTotalt BRA 47 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 45 kvm
Følgende rom er inkludert i intern bruksareal:
Entré, stue, kjøkken, soverom, bod og baderom.
- BRA-e (eksternt bruksareal): 2 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 4 kvm
ArealPrimærrom: 42 kvm, Bruksareal: 47 kvm, BRA-i: 45 kvm , BRA-e: 2 kvm , TBA: 4 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom1
Byggeår1967
TomtEiet tomt 60301 kvm
Prisantydning2 990 000
TilstandsrapportTilstandsrapporten er avholdt av Glenn-Erik Larsen, datert 17.09.2024.
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 182 000,- pr. 01.09.2024.
Andel fellesformue: kr. 14 028,- pr. 31.12.2022.
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 2 990 000,- (Prisantydning)
kr 182 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 172 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett)
--------------------------------------------------------
kr 9 481,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 181 481,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 7 150,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 3 188 631,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 3 722,- pr. mnd.
Felleskostnad inkludererFjernvarme, varmtvann, internett, vedlikehold og driftskostnader, betjening av fellesgjeld, felles
bygningsforsikring, kommunale avgifter, forretningsfører mm.
Totale felleskostnader pr. d.d. kr 3.722,- pr. mnd og fordelt på følgende måte:
- Felleskostnader: 2.851,-
- Kapitalkost. lån 1 OBOS01: 871,-
Det er mulighet til å betale inn deler av fellesgjelden for denne leiligheten (IN-ordning). Renter på
fellesgjelden utgjør kr. 871,-/mnd. Nedbetales fellesgjelden i sin helhet, vil leiligheten ha månedlige
utgifter på ca. kr. 2 851,-.
Fellesgjelden kan innbetales to ganger i året, ved låneforfall 30.11 og 30.05. Andelseier må ta kontakt
med OBOS minimum en måned før terminforfall for opprettelse av avtale. Innbetalingen må være kreditert
OBOS' klientkonto senest 10 dager før terminforfall. Minimumsbeløpet for innbetaling er kr 60 000 pr.
gang.
Sikringsordning fellesgjeldBorettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for
overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende
innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av
partene. Oppsigelsestiden er 12 - tolv- måneder regnet fra oppsigelsesdato.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.
EierNivethitha Nayagam
ParkeringBorettslaget leier ut parkerings- og garasjeplasser etter ansiennitiet ved å ta kontakt med styret. Det
påløper administrasjonskostnader til forretningsfører ved tildeling av plass. Alle biler med gyldig plass
må ha parkeringsoblat i vinduet på bilen. Dette fås ved å kontakte driftskontoret i Haugerudveien 80 ved
framvisning av kontrakt og vognkort.
BeliggenhetBoligen ligger i et attraktiv og barnevennlig boligområde på Haugerud. Perfekt for deg som ønsker å bo i
byen utenfor bykjernen, men samtidig i nærheten av offentlig kommunikasjon. Det er kort avstand til
Østmarka med mange mil nypreparerte skiløyper om vinteren, og et fantastisk turterreng om sommeren.
Boligen ligger sentralt i forhold til skoler, barnehager og nærbutikk. Dagligvarehandelen i hverdagen kan
du gjøre unna på Kiwi eller Rema 1000 like ved. Kort vei unna har du Haugerud senter med forskjellige
utvalg i forretninger og servicetilbud. Det er også et godt utvalg av kjøpesentere i nærheten som Tveita
Senter, Trosterud Senter, Ikea, Alna Senter og Bryn Senter.
Det er større planer for Haugerud senter, skole og idrettsplass. Til den som er nysgjerrig, ta gjerne en titt
på hva som skjer:
https://www.oslo.kommune.no/slik-bygger-vi-oslo/planprogram-for-trosterud-og-haugerud/[gref
BebyggelseDet er primært leilighets/gårdsbebyggelse i området.
TomtEiet tomt, 60301 kvm
AdkomstDet vil bli satt opp visningsskilt under visning, se også vedlagt kart i annonse.
Offentlig kommunikasjonFra leiligheten har du ca. 650 meter til nærmeste holdeplass, Haugerud T. Her går T-banen med linjenr. 2
Ellingsrudåsen/Østerås. i tillegg så går busser. 69 (Tveita/Lutvann), 79 (Åsbråten/Grorud T) og 25
(Majorstuen). I tillegg går flybussen til Oslo Lufthavn ca. hver time.
InneholderEntré:
Den gode følelsen starter allerede fra du kommer inn døren. I entréen er det plass til oppheng av jakker
og plassering av sko bak forheng.
Stue:
Leiligheten er lys og delikat, og med fint lysinnslipp som gjør at rommet oppleves ekstra luftig. Stuen er
selve hjertet i leiligheten, og det er godt med plass til sofamøblement og spisebord. Fra både stue,
kjøkken og soverom kan du nyte utsynet mot frodige trær. Det er verdt å nevne at oppvarming via
fjernvarme og internett er inkludert i månedlige fellesutgifter.
Balkong:
Balkongen er vestvendt og romslig på 4,4kvm. Balkongen har dermed ettermiddagssol og ellers et
hyggelig og frodig utsyn. Det er plass til å innrede med hyggelig sittegruppe. Balkongmøblement kan
kjøpes etter avtale med selger. Det gjøres oppmerksom på at det ikke er tillatt å grille på balkong.
Kjøkken:
Kjøkkenet er i et separat rom og er et deilig rom å være i. Kjøkkenet er svært godt utnyttet slik at du både
får rikelig med oppbevaring og benkeplass. Kjøkkeninnredning er noe eldre, men fremdeles fullt
funksjonelt. Vaskemaskinen har plass under benkeplate. Det er alternativt opplegg til vaskemaskin på
bad, og fellesvaskeri dersom man ønsker å benytte seg av det. Ellers består hvitevarer av kjøleskap,
komfyr og oppvaskmaskin. Hvitevarer er frittstående og medfølger ikke.
Soverom:
Soverommet er av god størrelse og med plass til å innrede med dobbeltseng med tilhørende nattbord.
Det er adkomst til walk-in garderobe.
Bad:
Badet ble totalrenovert i 2012 i regi av borettslaget, og det er valgt tidløse fliser og innredning. Badet er
innredet med veggmonterte dusjdører, servant med underskap, speilskap, overskap og veggmontert
toalett. Det er varmekabler i gulv som sørger for god og jevn varme gjennom hele året. Bryteren for å
justere varmen fungerer ikke, men varmekablene fungerer ellers fint. Dersom det er ønskelig med
vaskemaskin på badet, er det både plass og opplegg til dette.
ByggemåteBlokken fremstår med yttervegger med fasadeplater. Leilighetens etasjeskille i betong. Yttertak i flat
konstruksjon, antatt tekket med papp og beslag.
BoderI tillegg til leilighetens arealer disponerer boligen 1 kjellerbod på 2 kvm.
StandardEiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. For den
utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport. Nedenfor følger
informasjon om forhold som har fått TGIU, TG2 og TG3.
TGIU KONSTRUKSJONER SOM IKKE ER UNDERSØKT
Andre innvendige forhold
- Tekniske innstallasjoner/komponter er ikke funksjon testet på befaring. Det ble ikke opplyst om feil på
installasjoner/ komponenter i boligen på befaringen av eier.
Tilliggende konstruksjoner våtrom
- Det ble ikke foretatt hulltaking bak dusjssone på bad, da det ikke lot seg utføre konstruksjonsmessig.
Takstmannen kontrollerer alltid med fuktindikator i våtsoner på bad. Om ikke annet er kommentert har
takstmannen ikke registrert skadelig fukt i området.
Varmtvannstank
- Varmtvannsbereder er plassert i fellesareal, og er ikke befart av Takstmann.
TG3 AVVIK SOM KREVER UMIDDELBARE TILTAK
Overflater
Innvendige gulvflater belagt med henholdsvis: Laminat og fliser.
Innvendige veggflater belagt med henholdsvis: Malte flater av strie og mur.
Innvendige takflater belagt med henholdsvis: Malte flater i alle rom bestående av dekke. Takhøyde i
leiligheten er målt opp mot 2,44m.
Vurdering av avvik:
- Det er stedvis påvist synlige skader på overflater.
- Det er observert stedvis knirk i laminat, samt noe glipper fra laminat mot dørkarmer. På kjøkken er det
flere knuste gulvfliser.
Konsekvens/tiltak:
- Overflater må utbedres eller skiftes. Det er behov for oppgradering av overflater på kjøkken.
Kostnadsestimat: Under 10 000.
TG2 AVVIK SOM IKKE KREVER UMIDDELBARE TILTAK
Vinduer
Vinduer i boligen fremstår med 2-lags glass i PVC rammer. Avhengig av lys- og solforhold kan punktering
i glass være vanskelig å se. Og derfor kan det være tilfelle at glass er punktert, uten at det er oppgitt i
denne rapporten. Avvik på årstall kan forekomme. Årstall: 1993
Vurdering av avvik:
- TG settes ut i fra alder på glass, da isoleringsevne i glass vil reduseres med årene.
Konsekvens/tiltak:
- Vinduer fungerer tilfredsstillende. Det er ikke opplyst om dårlig isolasjonsevne med tanke på alder på
glass. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Dører
Entredør i malt finert utforming.
Vurdering av avvik:
- TG settes ut i fra alder på dør, da mer enn halvparten av dørens levetid er oppbrukt.
Konsekvens/tiltak:
- Entredør fungerer tilfredstillende til tross for alder. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Balkongdør
Balkongdør i PVC ramme med 2-lags glass. Avhengig av lys- og solforhold kan punktering i glass være
vanskelig å se på balkongdører. Og derfor kan det være tilfelle at glass er punktert, uten at det er oppgitt i
denne rapporten. Normal funksjon på dørene, noe justering på dører kan forekomme. Årstall: 1993
Vurdering av avvik:
- TG settes ut i fra alder på glass, da isoleringsevne i glass vil reduseres med årene.
Konsekvens/tiltak:
- Balkongdør fungerer tilfredsstillende. Det er ikke opplyst om dårlig isolasjonsevne med tanke på alder
på glass. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Radon
Det er ikke fremlagt opplysninger om radonmåling, av leilighet eller i bygget generelt.
Vurdering av avvik:
- Det er ikke opplyst fra eier om radonmålinger, heller ikke andre tiltak mot radon, eiendommen ligger i et
område som i NGU Radon aktsomhetskart er definert med moderat til lav aktsomhetsgrad.
Konsekvens/tiltak:
- Det må foreligge en rapport med moderate resultater, om det skal gis TG1 for radon i tilstandsrapporten.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Innvendige dører
Innvendige dører fremstår med: glatte dørblader i malt utførelse. Dørblader, dørvridere og karmer,
fremstår med normal funksjonalitet.
Vurdering av avvik:
- TG settes ut i fra, at mer enn halvparten av dørenes brukstid er oppbrukt. Det er observert noe slark i
dørvridere, dør mot soverom tar i karm.
Konsekvens/tiltak:
- Dørblad mot soverom bør justeres/høvles, for at hengsler ikke skal slites unødig. Kostnadsestimat:
Ingen umiddelbar kostnad.
Overflater vegger og himling - baderom
Takflate er belagt med malte plater og innfelte lys, veggflater er belagt med fliser. Årstall: 2012 Kilde:
Offentlig informasjon.
Vurdering av avvik:
- Det er vindu/dør med ikke fuktbestandige materialer i våtsonen (ved vask, dusj, badekar, osv.), løsningen
eller byggematerialet er uegnet. Dør til badet er nærmere enn 1m fra dusjvegg, og er da plassert i
våtsone. Alle konstruksjoner i våtsone må være beskyttet med fuktbestandig materiell.
Konsekvens/tiltak:
- Uegnede materialer må fuktbeskyttes/utskiftes. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Ventilasjon - baderom
Ventilasjonssystemet på bad fremstår med: Naturlig avtrekk fra ventil, det er spalte under dørblad for tilluft.
Det er kun utført enkel kontroll av ventilasjon ved bruk av et ark/papir eller røykampull. Det er ikke foretatt
tallfestede målinger, men ventilasjonen antas og fungere tilfredsstillende. Kapasitet og mengde
luftutskifting er ikke kontrollert da det krever spesial utstyr.
Vurdering av avvik:
- Rommet har kun naturlig ventilasjon.
Konsekvens/tiltak:
- Det kan være behov for rengjøring av kanaler, om avtrekket skulle reduseres. Det er i de fleste tilfeller
ikke lov å koble seg på felles avtrekkskanal med el-vifte, da dette vil forstyrre balansen i felles
ventilasjonssjakt. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Overflater og innredning - kjøkken
Kjøkkeninnredning fra Ikea fremstår med glatte/glass fronter. Laminert benkeplate med oppvaskkum og
1-greps blandebatteri.
Ventilator med kullfilter, og opplegg for vaskemaskin innredning fremstår med normal funksjonalitet.
Vurdering av avvik:
- Det er observert noe svelling i underkant av benkeplate, samt i bunnplate i benkeskap. Enkelte
skapdører og sokkel er noe avskallet.
Info fra eier: Ett kjøkkenskap som må fikses. Dør/hengsle er ødelagt på innsiden.
Konsekvens/tiltak:
- Oppgradering av innredning bør, påberegnes innen rimelig tid. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar
kostnad.
Avtrekk - kjøkken
Ventilator over komfyr er tilkoblet med kullfilter. Kapasitet og mengde luftutskifting er ikke kontrollert da det
krever eget utstyr for måling og hører ikke under nivå 1 undersøkelse. Det er kun utført enkel kontroll av
ventilasjon ved bruk av et ark/papir eller røykampull. Det er ikke foretatt tallfestede målinger, men
ventilasjonen antas og fungere tilfredsstillende.
Vurdering av avvik:
- Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra
kokesonen.
Konsekvens/tiltak
- Det er i de fleste tilfeller ikke lov å koble seg på felles avtrekkskanal via ventilator, da dette vil forstyrre
balansen i felles ventilasjonssjakt. Det er kun mulig å benytte vifter med kullfilter på kjøkken i eldre
bebyggelse. Det kan være behov for rengjøring av filter, om avtrekket skulle reduseres. Kostnadsestimat:
Ingen umiddelbar kostnad.
Vannledninger
Røropplegg i boligen fremstår med: vanntilkobling med Pex-rør, samleskap med rørkurser og
hovedstoppekran er plassert på bad. Stoppekraner er testet og fungerer som de skal. Årstall: 2012. Kilde:
Offentlig informasjon.
Vurdering av avvik:
- Det mangler tettemuffer i enden av varerør på rør-i-rør-system.
Konsekvens/tiltak:
- Det må monteres tettemuffer i enden av varerørene. Vaktmester har kontaktet rørlegger for utbedring.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Ventilasjon
Ventilasjon i boligen fremstår med: Naturlig avtrekk fra ventiler i yttervegg. Kapasitet og mengde
luftutskifting er ikke kontrollert da det krever eget utstyr for måling og hører ikke under nivå 1
undersøkelse. Det er kun utført enkel kontroll av ventilasjon ved bruk av et ark/papir eller røykampull. Det
er ikke foretatt tallfestede målinger, men ventilasjonen antas og fungere tilfredsstillende. Dette er en
skjønnsmessig vurdering av takstmannen.
Vurdering av avvik:
- Det er avvik: Info fra eier: Det er problemer med trekk, da det kommer matlukt inn fra boden ved
soverommet og fra kjøkkenviften.
Konsekvens/tiltak:
- Videre undersøkelse anbefales av ventilasjonsanlegg. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Varmesentral
Oppvarming ved fjernvarme via radiatorer i leiligheten. Åpne vannrør med tilkobling til radiatorer. Det er
etablert gulvvarme på badet. Varmeinstallasjoner er ikke funksjon testet på befaring, men antas og
fungere normalt. Det er ikke opplyst om noe feil eller mangler fra eier.
Vurdering av avvik:
- TG settes ut i fra alder på anlegget, da mer enn halvparten av forventet levetid er oppbrukt.
Konsekvens/tiltak:
- Anlegget fremstår med normal funksjonalitet i følge eier. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Elektrisk anlegg
Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova
(tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig
myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken
kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll.
Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder.
El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor
oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert
elektrovirksomhet.
Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova
(tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig
myndighet (Det lokale El-tilsyn) eller registrert elektro virksomhet, og en bygningskyndig har verken
kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll. Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og
begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik
forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre
veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av en registrert elektro virksomhet. Elektrisk anlegg er en
kombinasjon av åpent og skjult anlegg. Sikringsskap med automatsikringer plassert i felles gang. Det ble
ikke opplyst om noe feil med det elektriske anlegget i leiligheten på befaringen.
1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne,
utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)?
- Nei
Spørsmål til eier
2. Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert
menes fullstendig utskiftet anlegg fra inntakssikring og videre.
- Det er uvisst når hele anlegget ble totalt rehabilitert, da det ikke er fremlagt dokumentasjon på anlegget.
3. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet?
- Dagens eier kan ikke svare for arbeid som er utført for tidligere eier, det må foreligge full dokumentasjon
på anlegget om dette skal bekreftes.
4. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter
1.1.1999?
- Ja. Badet ble oppusset i regi av BRL i 2012. Det foreligger ferdigattest hos plan og bygg, som bekrefter
tilfredstillende dokumentasjon.
Eksisterer det samsvarserklæring?
- Ja.
5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet - Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre
tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år?
- Nei.
6. Forekommer det ofte at sikringene løses ut?
- Nei. Eier opplyser at sikringer løses sjeldent ut.
7. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler,
kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg?
- Nei.
Generelt om anlegget
8. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights,
stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder,
jamfør eget punkt under varmtvannstank
- Nei.
9. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet?
- Nei.
Inntak og sikringsskap
10. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig
å sjekke uten å fjerne kapslinger?
- Nei.
11. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer?
- Ja.
12. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og
helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll?
- Ja. Det elektriske anlegget er ikke vurdert utover visuell besiktigelse i denne rapporten, da dette krever
spesiell kompetanse og autorisasjon. På generelt grunnlag anbefales det alltid en gjennomgang av
EL-fagmann på anlegg som er av noe eldre dato, eller uten form for full kontroll. TG2 settes i følge forskrift
på anlegg, uten full dokumentasjon og med samsvarserklæring på hele anlegget. Det er foretatt El-tilsyn
av leiligheten i 2014. El-tilsyn er kun en stikkprøve kontroll, og omhandler ikke totalen på anlegget.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger ekspedisjonsdokument på boligblokk, datert: 13.04.1970
Det foreligger ekspedisjonsdokument på ventilasjonsanlegg, datert: 06.03.1969
Et ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på
byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på (oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc). Ved
eldre bygårder er det som oftest dette dokumentet som vedlegges (attestert eller uattestert) for
bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp.
Det foreligger ferdigattest på bad, datert: 11.08.2014
Det foreligger ferdigattest på heis, datert: 28.11.2018
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingLeiligheten blir oppvarmet med fjernvarme via radiatorer og gulvvarme på badet.
Selger opplyser om at det årlige strømforbruket har ligget på ca. 2000 kWh.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Lys grønn - Energikarakter D
EiendomsskattDet er innført eiendomsskatt i Oslo. Det betales i dag ikke eiendomsskatt på denne boligen, men ved en
endring i formuesverdien kan det utløse eiendomsskatt. Vi gjør oppmerksom på at satsen for
eiendomsskatt blir fastsatt årlig av bystyret. Eiendomsskatten vil derfor kunne variere fra år til år.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 3 722,-
pr.mnd.
Fjernvarme, internett, vedlikehold og driftskostnader, betjening av fellesgjeld, felles bygningsforsikring, kommunale avgifter, forretningsfører mm.
Faste løpende kostnaderFelleskostnader, innboforsikring og strøm.
Spesifikasjon av fellesgjeldBorettslaget har følgende lån:
Lånenr.: OBBK01-98207732001
Type lån: Annuitetslån
Restgsaldo: 31.645.452,-
Restløpetid: 24 år og 2 mnd
Termin pr. år: 12
Rentekostnader pr 01.09.2024: 5,45%
Type rente: Flytende
Lånene.: OBOS01-98208077554
Type lån: Annuitetslån
Restsaldo: 125.033.658,-
Restløpetid: 26 år og 1 mnd
Termin pr. år: 12
Rentekostnader pr 01.09.2024: 5,45%
Type rente: Flytende
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapÅrets resultat vises i resultatregnskapet og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig
gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. Driftsinntekter for 2023 er på kr. 46 890 990,- og driftskostnader på kr. 28
627 161,-. Dette gir et årsresultat med overskudd på kr. 18 486 511,-.
Forsikring med polisenummerIf Skadeforsikring
Polisenummer: 3294037
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 781 635,-
Som sekundærbolig Kr. 2 970 212,-
BorettslagBorettslag: Solfjellet Borettslag,
Borettslaget består av 647 andelsleiligheter. I tillegg kommer 1 tjenesteleilighet. Solfjellet Borettslag er
registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjons- nummer 948515660, og ligger i bydel
Alna i Oslo kommune.
HJEMMESIDE
Borettslaget har egen hjemmeside med mye nyttig informasjon www.solfjellet.no.
FELLESVASKERI
Det er fellesvaskeri i borettslaget, hvor beboerne kan vaske og tørke klær. Hver andel får får disponere ett
vaskerikort hver. Kjøp av vaskekort og opplading av vaskekort får man gjort på driftskontoret i
Haugerudveien 80. Opplading av vaskekort kan også gjøres via www.vasketid.no. Reservasjon av
vasketider kan enten gjøres i vaskeriene på automaten eller via www.vasketid.no.
STYRETS ARBEID
Styret har engasjert OBOS Prosjekt til utredning av energisparende tiltak for Solfjellet borettslag. Dette
omhandler følgende kategorier:
- Energi reduksjonstiltak
- Effekt reduksjonstiltak
- Lokal energiproduksjon
- Klimasmart rehabilitering
Omfang:
- Befaring av bygningsmassen
- Utredning av ulike energitiltak som er aktuelle for boligselskapet ? Muligheten for solceller
- Muligheten for bergvarmepumper
- Kostnadsberegninger og nedbetalingstid på tiltak
- Rapport med anbefaling av tiltak
Borettslaget har fått tildelt støtte fra ENOVA oppad til kr. 700 000 i forbindelse med utredningen. I tillegg
har OBOS tildelt borettslaget pr. dato 997 208 til borettslaget miljøkonto, som eksempelvis kan benyttes til
Effekt reduksjonstiltak. I sammenheng med ovenstående har styret arbeidet med energisparende tiltak
som gjenvinning av varme fra avtrekksluft med tilførsel til varmt tappevann og radiatorvarme. Det er
installert et prøveprosjekt i Haugerudveien 80. Dersom prøveprosjektet er vellykket, kan det bli aktuelt å
utvide dette.Resultatet / besparelsen har blitt månedlig informert overfor beboerne via Infotavler i alle
inngangspartier. Den fremtidige fremdrift vil være avholdelse av et fysisk informasjonsmøte med
andelseierne og deretter innkalling til generalforsamling hvor andelseierne stemmer i saksforholdet.
Budsjett likviditet felleskostnaden
Ved ekstraordinær generalforsamling i Solfjellet Borettslag godkjente generalforsamlingen kjøp av
eiendommen AS Haugerud Varmesentral innenfor en kostnad sramme på kr. 5,2 millioner til 10 millioner.
Videre framdrift i saken som gjelder salg av eie ndommen eller overførsel av aksjene/salg til Solfjellet
Borettslag innenfor kostnadsrammen, ble utført av styret i AS Haugerud
Varmesentral.
Haugerud Varmesentral ble solgt til høyeste bud som var 12,5 millioner kroner. Dette inneb ærer at
Solfjellet Borettslag ikke benyttet sin forkjøpsrett. Inntekten fra salget fordeles mell om Solfjellet og
Haugerud Borettslag med 50 % på hver av lagene. Informasjon om dette b le delt ut til samtlige
andelseier og informert om på borettslagets nettside. Det vises til resultatregnskapet og oppstilling over
disponible midler med merknader til disse, budsjett og påfølgende diagram.
Grøntutvalget I 2023.
Grøntutvalget startet sitt arbeid 19. april med rydding av bed og fortsatte videre med sine oppgaver. Det
ble ryddet og plantet både ved steinbedet ved nr. 74, ved buss- holdeplass en, små bed ulike steder i
borettslaget, langs fjellet ved grillplassen, samt påfyll på plante fatet vår og høst.
VEDLIKEHOLDSHISTORIKK
2020 - Forberedelser overgang til fjernvarme.
2019 - Oppgradert Solfjellet parkeringshus med elbil-ladere til hver parkeringsplass.
2017-2018 - Heiser, inngangsparti, nøkkelfri adkomst. Utskiftning av 18 heiser, 18 inngangspartier, nytt
nøkkelfri adkomst i inngangspartiene og nye porttelefoner.
2016 - Undersentral, nye heiser, portlf, heishus. Utskiftning av undersentraler, tak over heishus, nytt
porttelefoner, nye inngangsdører og nøkkelfri adkomst, oppstart utskiftning av heisene.
2015 - Tak over heishus.
2014 - Kjøp av Solfjellet Parkeringshus 1.11.14. Dette har en kostnadsramme på kr 54 000 000. Tildeling
av p-plass skjer etter ansiennitet.
2014 - Asfaltering av uteområdene.
2014 - Oppgradering av fellesvaskeriene. Antallet vaskerier redusert fra 18 til 9 vaskerier. Alle vaskeriene
ble pusset opp og fikk 2 nye vaskemaskiner og tørketromler. Innføring av betaling på vaskeriene.
2012 - Nye postkasser.
2011-2014 - Våtromsrehabilitering. Samtlige bad i borettslaget gjennomgikk våtromsrehabilitering iht.
våtromsnormen.
2009 - Tak. Tekket om alle tak med ny takpapp, nye beslag og nye piper for utlufting av soilrør.
2008 - Skifting av avtrekksvifter og rensing av avtrekkskanaler.
2008 - Oppgradering lekeplass.
2008 - Lampeutskiftning alle etasjevestibyler og vaskerier.
2006-2007 - Brannsikring. - Skiftet dører til branntrapp og hovedtrapp til samtlige vestibyler, startet
utskiftning av lysarmaturer til bevegelsesstyrte armaturer, skiftet dører til samtlige fellesrom i
underetasjer.
2004-2006 - Startet undersøkelser av fasadeelementer. Sikring og fuging rundt elementene.
2003 - Utbedring av betongskader (armeringskorrosjon) på bakkenivå.
2001-2002 - Skiftet trinser på innerdører - samtlige 18 heiser.
2000 - Samtlige dør/inngangspartier til underetasjene ble skiftet ut.
2000 - Skiftet vinduer i underetasjene.
2000 - Oppgradering av tørkerom ble utført.
2000 - Ventilasjonshatter og heishus. Det er utført omfattende rehabiliteringsarbeider på samtlige
ventilasjonshatter og heishus. Videre er samtlige taksluk skiftet ut.
1999 - Bredbånd. Det interne kabel-TV anlegget ble oppgradert til bredbånd og kan overføre
telefontjeneste, data samt fremtidens digitale TV-overføringer.
1997 - Samtlige vaskerier pusset opp.
1997-2001 - Heismaskineri og styresystemer utskiftet.
1994 - Oppgradering av innredning i samtlige heiskupèer.
1990-1991 - Skiftet vinduer i samtlige leiligheter.
1990 - Oppgradering av samtlige undersentraler for radiatorvarme og varmt tappevann ferdigstilt.
1987-1995 - Foretatt utskiftning av gulvbelegg i samtlige av blokkenes underetasjer og heiskupèer i 1987
og i 1995 med unntak av blokk 84 som fikk nytt belegg i underetasjen i 2001.
1985-2000 - Utearealene er opprustet med:
- Ny planter, busker og trær. Videre er gangveibelysningen forbedret over hele borettslaget med nye
lyktestolper og utvendig veggbelysning.
- Lekeplasser og lekeutstyr er oppgradert flere ganger på bakgrunn av stadig nye forskriftsendringer.
- Det er også utført landskapsmessige endringer ved blokkene 82 og 84 og standardplasser for
papiravfall/glass er oppført etter krav fra Oslo renholdsverk.
- Det er foretatt kontinuerlig vedlikehold av asfalterte områder.
- Lysarmaturene i samtlige etasjevestibyler er skiftet ut til armatur for sparepærer.
- Porttelefonanlegg med nytt ringetablå montert.
- Brannvarslingsanlegg montert.
ForretningsførerForretningsførselen er utført av OBOS Eiendomsforvaltning AS i henhold til kontrakt. Autorisert
regnskapsfører (oppdragsansvarlig) er Miglena Todorova. Borettslagets revisor er
PricewaterhouseCoopers AS.
StyregodkjenningAndelseier(e) kan kun eie en andel i borettslaget. Kun fysiske personer kan eie andelen. Kjøper skal
godkjennes av borettslagets styre for at ervervet skal bli gyldig. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten
saklig grunn. Kjøper er forpliktet til å gjennomføre handelen uavhengig av om kjøper på
overtakelsestidspunktet er godkjent av borettslaget som ny andelseier. Risikoen for å bli godkjent som ny
andelseier påhviler kjøper. Dersom kjøper på overtakelsestidspunktet ikke er godkjent som ny
andelseier, har kjøper dog ikke rett til å ta eiendommen i bruk, jf. borettslagslovens § 4-5 (2). Kjøper kan
gå til søksmål mot borettslaget dersom kjøper mener manglende godkjennelse ikke er saklig begrunnet.
Dersom borettslaget er tilknyttet et boligbyggelag, er det ofte et krav fra boligbyggelagets side at kjøper må
melde seg inn i boligbyggelaget før kjøper kan bli godkjent som ny andelseier i det aktuelle borettslaget.
Det gjøres oppmerksom på at det vil kunne påløpe et innmeldingsgebyr til boligbyggelaget, og de fleste
boligbyggelagene krever at innmeldingsavgiften skal være innbetalt før godkjenningen blir gitt.
Innmeldingsgebyret faktureres kjøper direkte.
ForkjøpsrettMedlemmer av borettslaget/boligbyggelaget har forkjøpsrett. For hver enkelt bolig blir det ved salg fastsatt
en egen frist for å melde bruk av forkjøpsretten (meldefrist). Medlemmer som vil benytte forkjøpsretten, tar
kontakt med OBOS for å få oppgitt e-postadresse som kan benyttes. Meldingen må være mottatt av OBOS
innen den fastsatte fristen. Meldefristen vil være normalt 5 virkedager etter at boligen er kunngjort i
OBOS-annonse i Aftenposten og/eller på www.obos.no. Hvis OBOS mottar din melding om forkjøp etter at
fristen er gått ut, kan du ikke kreve å få overta boligen på grunnlag av forkjøpsretten. Gjør du bruk av
forkjøpsretten, trer du inn i en allerede inngått avtale og kjøper boligen til den avtalte pris på avtalte vilkår.
Finansieringen må være i orden, og den må i sin helhet dokumenteres skriftlig. Er det flere medlemmer
som vil benytte forkjøpsretten, får den med lengst ansiennitet fortrinnsrett. Andelseiere i det borettslaget
boligen tilhører går foran øvrige medlemmer i OBOS. Dersom flere i borettslaget vil benytte forkjøpsretten,
blir normalt botiden i borettslaget avgjørende.
Tekniske installasjonerSelger har i dag Telia (250/250 mbps) som internett- og strømleverandør.
TV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
DyreholdAlle dyreeiere er forpliktet til å la sitt dyr registrere i dyreklubben Hund Og Katt. Det er kun tillatt med et dyr
pr. leilighet. Det er for øvrig ikke tillatt å anskaffe valp eller kattunge i den hensikt av at de skal være til
tilvenning/opplæring inntil andelseiers godkjente hund/katt frafaller.
DiverseBransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av
salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med
bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen
garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.
Hvitevarer medfølger ikke salget.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved
overskjøting til ny hjemmelshaver:
1971/3967-1/105 ERKLÆRING/AVTALE
Bestemmelse om trafostasjon/kiosk
1973/4910-1/105 FELLESOBL. FOR BOR.INNSK.
BELØP: NOK 11.938.500
PANTHAVER:Oslo Bolig Og Sparelag Al
Lnr: 1087017
ANF. PRIORITET ETTER OBLIGASJON(ER) TIL HUSBANKEN
SOM TIL ENHVER TID HVILER PÅ EIENDOMMEN
1981/24672-1/105 NYE VILKÅR
1987/46925-1/105 TRANSPORT AV PANTHAVER
FRA:Christiania Bank Og Kredittkasse As
Lnr: 1086585
TIL:Oslo Bolig Og Sparelag Al
Lnr: 1087017
2001/52704-1/105 PRIORITETSBESTEMMELSE
VEKET FOR: OBLIGASJON 1991/43643-1/105
1986/43002-2/105 BEST. OM VANN/KLOAKKLEDN.
Bestemmelse om veg
Med flere bestemmelser
2007/545422-2/200 BESTEMMELSE OM GJERDE
OVERFØRT FRA: 0301-141/380
2007/545422-3/200 BESTEMMELSE IFLG. SKJØTE
RETTIGHETSHAVER:OSLO KOMMUNE
Org.nr: 958935420
Bestemmelse om vann og kloakkledning
Bestemmelse om adkomstrett
Bestemmelse om bebyggelse
Med flere bestemmelser
OVERFØRT FRA: 0301-141/380
2009/521268-1/200 FELLESOBL. FOR BOR.INNSK.
BELØP: NOK 22.900
PANTHAVER:Oslo Bolig Og Sparelag Al
Lnr: 1087017
Opprinnelig tinglyst som forhøyelse
av FELLESOBL. FOR BOR.INNSK. 4910/1973
2010/725573-1/200 FELLESOBL. FOR BOR.INNSK.
BELØP: NOK 22.900
PANTHAVER:Oslo Bolig Og Sparelag Al
Lnr: 1087017
Opprinnelig tinglyst som forhøyelse
av FELLESOBL. FOR BOR.INNSK. 4910/1973
2015/822069-1/200 PANTEDOKUMENT
BELØP: NOK 155.000.000
PANTHAVER:OBOS-BANKEN AS
Org.nr: 911986884
Uomsettelig
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
ELEKTRONISK INNSENDT
2023/230806-1/200 TRANSPORT
FRA:EIKA BOLIGKREDITT AS
Org.nr: 885621252
TIL:OBOS-BANKEN AS
Org.nr: 911986884
2018/1320764-1/200 PANTEDOKUMENT
BELØP: NOK 36.750.000
PANTHAVER:OBOS-BANKEN AS
Org.nr: 911986884
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
ELEKTRONISK INNSENDT
UtleieMed godkjenning fra styret er utleie tillatt for inntil 3 år, dersom aksjeeier selv eller person nevnt i
Borettslagsloven § 5-6 (1) nr. 3 har bebodd eiendommen i minst ett av de to siste årene.
Vei/vann/kloakkEiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann- og avløpsnett.
ReguleringEiendommen ligger i et byggeområde for boliger. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser
S-1226 kan sees hos megler.
Vernestatus for Haugerudveien 80: Kommunalt listeført (tidligere kjent som Gul liste).
Gul liste gir en oversikt over erkjente og prioriterte kulturminner og kulturmiljøer i Oslo, og er
Byantikvarens verktøy i arbeidet med å kartlegge og verne et utvalg av byens historie. Dersom en eiendom
er registrert i Gul liste, vil Plan- og bygnings- etaten oversende byggesaker som berører eiendommen til
Byantikvaren for rådgivende uttalelse. Saken returneres deretter fra Byantikvaren til Plan- og
bygningsetaten for sluttbehandling.
Pågående saker:
*Ved Haugerudveien 77 - Riving og utvidelse av eksisterende portal og adkomsttunell - Driving av kort
tverrtunnel - Oppføring av tekniske anlegg inne i tunnelanlegget. Saksnummer 202213342 - Byggesak.
Det foreligger rammetillatelse datert 06.01.2023 og igangsettingstillatelser datert 10.02.2023, 26.09.2023
og 15.02.2024. Søknaden omfatter tillatelse til riving og utvidelse av eksisterende portal og
adkomsttunnel ved Haugerudveien 77, bydel Alna. Søknaden omfatter også driving av tverrtunnel fra
påhugg frem til tunnel innenfor planområdet S-5142 mot øst, og oppføring av midlertidig riggområde.
Tiltaket gjennomføres i forbindelse med Oslo kommunes Nytt Stamnett-prosjekt innenfor
bestemmelsesområde [13 i reguleringsplan S-5142. Søknaden omfatter alle nødvendige
anleggsarbeider og installasjoner i og ved portalanlegget, og frem til tunnelen mot øst. I forbindelse med
ferdigstillingen av anlegget vil terreng og utearealer bli tilbakeført og istandsatt.
*Haugerudsenteret 45 m.fl. - Planforslag til offentlig ettersyn - bolig, næring og barnehage. Saksnummer 202003040 - Reguleringssak. Hovedsakelig
omhandler søknaden sentrumsutvikling, bolig,
tjenesteyting, barnehage mm. Det er per 15.04.2024 sendt inn planforslag til plan og bygningsetaten,
men planforslaget er for lang og lite presis. Derfor har plan og bygningsetaten etterspurt en ny
planbeskrivelse. Du kan lese og følge saken her:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202003040
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 2 990 000,- (Prisantydning)
kr 182 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 172 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett)
--------------------------------------------------------
kr 9 481,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 181 481,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 7 150,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 3 188 631,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Eierskiftegebyr forretningsfører (Kr.6 385)
Foto (Kr.5 500)
Oppgjør (Kr.6 500)
Eierskiftegebyr selger (Kr.6 385)
Provisjon (Kr.48 000)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.8 256)
Grunnpakke (Kr.9 900)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.2 900)
Markedspakke (Kr.22 900)
Visningshonorar (Kr.3 500)
Tilrettelegging (Kr.12 900)
Utlegg Tilstandsrapport (Kr.10 000)
Totalt kr. (Kr.143 126)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer15-24-0245
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSagene & Bjølsen Eiendomsmegling AS
EIE Ullevål & Sagene
Org. nr: 989734598
Maridalsveien 154 A
0461 Oslo
Tlf: 22 02 11 60
Ansvarlig meglerEiendomsmegler Silje Muri
SaksbehandlereSilje Muri
EIE Ullevål & Sagene
Eiendomsmegler
Mob: 97 57 04 10 / E-post: sim@eie.no