EiendomHeimdalsgata 37, 0578 Oslo, Etasje: 2
MatrikkelAndelsnr. 139 Orgnr. 955112725 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
ArealerTotalt BRA 92 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 80 kvm
- BRA-b (innglasset balkong): 6 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 6 kvm
Leiligheten disponerer 1 kjellerbod pa° ca 6,3 m² som er avrundet til 6 m² BRA-e i rapporten.
Stuen har utgang til innglasset balkong med gulvflate pa° ca.5,9 m² + andel yttervegg mot leiligheten.
Andel yttervegg mellom innglasset balkong og annet bruksareal legges til i arealet for innglasset balkong
(BRA-b) i henhold til ny arealstandard NS 3940:2023. Totalt areal BRA-b i rapporten avrundes til 6 m².
ArealPrimærrom: 80 kvm, Bruksareal: 92 kvm, BRA-i: 80 kvm , BRA-e: 6 kvm , BRA-b: 6 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom2
Byggeår1987
TomtEiet tomt 399 kvm
Borettslaget eier tomten. Tomtens areal er 7 3333kvm. G.nr 229, b.nr 21,48,90,193 og G.nr 230 b.nr
125,126,355 og 380.
Prisantydning6 200 000
TilstandsrapportTakstmann: Kjetil Nilsen
Takstdato: 11.06.24 12:00
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 256 115,- pr.
Andel fellesformue: kr. 10 220,- pr.
Andel fellesgjeld er pr. 18.06.2024 og andel fellesformue per 31.12.2023.
Selskapet har inngått avtale om IN-ordning med Husbanken og Usbl. Såfremt det er flytende rente på
lånet er det anledning til å nedbetale på fellesgjelden to ganger i året; 15. mars og 15. september. Usbl
må kontaktes senest to uker før nedbetaling. Minstebeløp for nedbetaling er kr 100 000 pr gang. Dette
lånet er snart nedbetalt.
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 6 200 000,- (Prisantydning)
kr 256 115,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 6 456 115,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 391,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper))
--------------------------------------------------------
kr 8 891,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 6 465 006,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 6 473 256,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
Det er mulig å kjøpe garasjeplass (med elbillader) for kr. 350 000,- Kjøper betaler i tillegg eierskiftegebyr
på kr. 1 328,- ifm kjøpet. Det kommer egne månedlige felleskostnader for garasjeplassen.
FelleskostnadKr. 5 899,- pr. mnd.
Totale felleskostnader er fordelt på følgende måte:
* Internett: 278,-
* Tillegg Fellesutgifter: 5 621,-
Det er vedtatt en økning i felleskostnadene på 10% grunnet bl.a. økning i kostnader tilknyttet løpende drift
og vedlikehold. Fra august er fellesutgiftene kr. 5 899,- etter 10% økning, som opplyst i annonsen.
Borettslaget skal også refinansiere fellesgjelden, og låne opp. Samtidig er det ett lån som vil være
nedbetalt i juli. Ny andel fellesgjeld er ikke oppdatert. Det vil være 3 års avdragsfrihet på lånet -
felleskostnadene kan øke etter at avdragsfriheten er over. Se ytterligere informasjon under punktet
"Borettslaget".
I tillegg kommer felleskostnader for garasje, om aktuelt. Disse ligger pt. på kr. 533,-/mnd. Det er ikke
planlagt noen økning av felleskostnadene (for garasjeplassen) det neste året. Med forbehold om at det
kan oppstå uforutsette utgifter som påvirker felleskostnadene.
Felleskostnad inkludererFelleskostnadene inkluderer bredbånd, varmtvann, kommunale avgifter, felles forsikring, avdrag og renter
på felles lån.
Selger forplikter for felleskostnader i overtakelsesmåneden, unntatt ved overtakelse den 1. i måneden. Vi
forutsetter at kjøper og selger gjør opp seg imellom for oppgjørsmåneden.
Sikringsordning fellesgjeld"Et borettslag er organisert som et selskap, dette innebærer at dersom noen av andelseierne ikke betaler sine fellesutgifter må borettslaget selv ta tapet og fordele det på de øvrige andelseieren, man kan på denne måten bli tvunget til å betale dersom andre ikke betaler sine fellesutgifter. For å hindre at dette skjer er borettslaget tilknyttet en sikringsordning som dekker borettslagets tap i en fastsatt periode dersom noen av andelseierne ikke betaler sin fellesutgifter. Sikringsordningen er levert av 'X'. "
Borettslaget er sikret mot tap av felleskostnader i Klare Finans AS. Borettslaget er, etter gjeldende
bestemmelser fastsatt av finansieringsselskapet, sikret mot tap som følge av at en andelseier unnlater å
betale sine felleskostnader. Avtalen om sikring er gyldig til avtalen sies opp av en av partene.
Oppsigelsesfrist er 1. desember med gyldighet fra førstkommende årsskifte.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget/aksjelaget.
EierSandra Blikås
Eirik Djupvik Smedsrud
BeskrivelseOppsummering av selgers egenerklæringsskjema:
2. Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? Hvis nei, gå til punkt 3.
- Ja, både av faglært og ufaglært. Firmanavn: Dregan Bygg & Eiendom AS
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
2015 - Dregan Bygg & Eiendom AS: Pusset opp bad - nye varmekabler, nye fliser, ny vask, nytt toalett, nytt
badekar, ledlys i tak, jording av elektrisk installasjon
2023 - Egeninnsats: Oppsett av skuffer og vaskesøyle på bad
2.2 Foreligger det dokumentasjon på arbeidene?
- Ja. Kommentar: Dokumentasjon fra Dregan Bygg & Eiendom AS
3. Kjenner du til om det er/har vært feil på vann/avløp, herunder rørbrudd, tilbakeslag, tett sluk eller
lignende?
- Ja. Kommentar: Sluk på bad har vært tett 1 gang - staket opp, ingen problemer etter dette.
5. Kjenner du til om det er/har vært problemer med drenering, fuktinnsig, øvrig fukt eller fuktmerker i
underetasje/kjeller?
- Ja. Kommentar: Har vært vannlekasje i kjeller i 2023 da et rør på gateplan frøys. Påvirket enkelte boder,
ikke vår bod.
7. Kjenner du til om det er/har vært skjevheter/setningsskader, f. eks. riss/sprekker i mur, skjeve gulv eller
lignende?
- Ja. Kommentar: Noen skjevheter i gulv - se takstrapport.
9. Kjenner du til om det er/har vært insekter/skadedyr i boligen som f.eks. rotter, mus, maur eller
lignende?
- Ja. Kommentar: Observert enkeltvis majorstuebille på bad noen ganger på vår/sommer. 2 stk sølvkre
sett for ca 2 år siden 1 ved inngang til bad og 1 inne på bad.
12. Kjenner du til om det har vært utført arbeider pa° terrasse/garasje/tak/fasade?
- Ja, kun faglært. Firmanavn: Borettslag
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
2018 - Ny innglasset balkong i regi av borettslaget.
13. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeider på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks.
oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Hvis nei, gå til punkt 14.
- Ja, kun faglært. Firmanavn: Elektrikergruppen AS, Viken Entreprenør, Viken Strøm, Casa AS
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
2015 - Elektrikergruppen AS : Tilkobling av nytt kjøkken, jording bad og kjøkken, ledlys og varmekabler på
bad.
2021 - Viken Entreprenør - Dobbel stikkontakt og montering av taklampe på balkong.
2021 - Viken Strøm AS - Byttet dimmere, utbedret feil oppdaget på Eltilsyn (feil type stikkontakt i stue mot
balkong)
2024 - Casa AS - Defekt varmeregulator byttet, montert led dimmer kjøkken og belysning under
benkeskap, skiftet lysbryter soverom 1, 2 og stue.
Montert vegglok bak skap på soverom 1. Defekt lampe under kjøkkenbenk skiftet ut til tilsvarende.
13.1 Foreligger det samsvarserklæring for hele eller deler av det elektriske anlegget (i henhold til forskrift
om lavspenningsanlegg)?
- Ja. Kommentar: Har samsvarsærklering på det som Casa AS har gjort og dokumentasjon på resten av
det som er nevnt i punkt 13.
14. Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank,
sentralfyr, ventilasjon)?
- Ja. Kommentar: Har hatt El-tilsyn utført i 2021 av Elvia AS
15. Har du ladeanlegg/ladeboks for el-bil i dag?
- Ja. Kommentar: Ja i garasjeanlegg
24. Kjenner du til om det foreligger skaderapporter, tilstandsvurderinger, boligsalgsrapporter eller
ma°linger?
- Ja. Kommentar: Har takstrapport i sammenheng med dette salget.
Hele egenerklæringsskjemaet er vedlagt salgsoppgaven.
ParkeringMange av leilighetene har en tilhørende garasjeplass i garasjeanlegg i Heimdalsgata 36. Leiligheter med
tilhørende garasjeplass har et garasjeinnskudd tilknyttet garasjeplassen. Garasjeanlegget er et sameie,
Nedre Tøyen Garasjesameie, som eies sammen med borettslaget Friisgate 6, og som har et eget styre.
Selger av leiligheten har også en garasjeplass, som kan kjøpes mot tillegg i pris.
Eierskifte på parkeringsplass i Nedre Tøyen garasjesameie utløser et ekstra eierskiftegebyr. Ta kontakt
med eierskifte@usbl.no ved spørsmål.
Ellers parkering i nærliggende gater.
BeliggenhetLeiligheten ligger supersentralt til på Tøyen/Grønland, med nærhet til serveringssteder og solid
kollektivtilbud.
Parkkulturen står høyt! I nærheten har du flere av Oslos mest populære parker; idylliske Botanisk Hage er
en av selgers favoritter (ca. 5 min til fots), Naturhistorisk museum og Tøyenparken (ca. 11 min til fots). Her
arrangeres Øya-festivalen, en av Norges største musikkfestivaler. Cirka femten minutters gange fra
leiligheten finner du Klosterenga Park, som nettopp er rehabilitert med åpning av Hovinbekken og
etablering av ny skulpturpark.
Det er flust av ulike ting å finne på i nærområdet. Grønland Boulebar byr på kulturelle opplevelser som
bl.a. boule, operapub, pubquiz, loppemarkeder, fransk-inspirert mat og live jazz! De har forskjellige
arrangementer hver uke, alt under ett tak. Pigalle/Olympen har herlig takterrasse.
The Golden Chimp som ligger i byggets første etasje, Brutus, The Little Pickle, Kafé Asylet, Mad love
Pizza, og Pillefyken er populære spisesteder i området. Videre bugner det av høyaktuelle kaféer, vinbarer
og puber. Papegøye (tidligere Neongrut) har deilig kvalitetskaffe farlig nærme, rett rundt hjørnet.
Dagligvarehandelen kan gjøres på søndagsåpne Joker, Meny, eller Rema1000. På Grønland torg finner
du den kjente og innholdsrike grønnsakshandelen, med rikt utvalg. Det finnes også flere kiosker i
området, og en lokal matbutikk med hyggelig betjening åpent 09-24 hver eneste dag, rett på hjørnet. Ille
brød surdeigsbakeri baker ekte surdeigsbrød på gamle kornsorter, med mye næring og smak. Ifølge
selger er de Norges beste surdeigsbakeri! På Grønland basar åpner det en stor og fin Kiwi nå i august.
Her er også vinmonopol og diverse handlesteder.
Offentlig kommunikasjon som buss, trikk og T-banestasjon på Grønland ligger rett i nærheten, ca. 4
minutter fra leiligheten. Det er ca 8 minutters gange til Tøyen t-banestasjon. Ellers er det ca.14 min gange
til Oslo S og Oslo bussterminal.
Det er også verdt å nevne at det er gåavstand til Barcode og Munch Brygge, samt snaue åtte minutter på
sykkel til Sørenga, samt kort gange til bl.a. Kampen, Gamlebyen, Grünerløkka og sentrum.
Liker du å trene innendørs? SATS Schous plass (11 min gange), Fresh fitness Grønland (3 min), Barry´s
Bootcamp i Barcode (14 min) og Crossfit Gamlebyen (9 min) er lett tilgjengelig i området. Alternativet er
en opplevelsesrik etappe i Kampen Park, Tøyenparken og Botanisk hage som grenser til hverandre, og
har flotte stier for lange gå- og løpeturer. Liker du ishockey eller foretrekker skateboard, er det kort vei til
Jordal Amfi og Jordal Skatepark.
Oslo kommune bygger et nytt og moderne badeanlegg på Tøyen. Det nye Tøyenbadet blir byens største
badeanlegg og vil gi Oslo et nytt hovedbad for både idrett og publikum. Badet bygges på den samme
tomten som det gamle anlegget. Tøyenbadet er derfor stengt frem til det nye badet står ferdig.
Totalt vil det nye Tøyenbadet bestå av både et innendørsanlegg, et utendørsanlegg og en fullverdig
flerbrukshall.
Det nye anlegget skal blant annet inneholde et innendørsbad med fire basseng, et stort utendørs
badeanlegg, vannsklie inne og ute, stupetårn inne og ute, samt kafeteria. Ulike badetemperaturer og
store arealer med varierende vanndybder gir gode forhold for svømmeopplæring og forskjellige aktiviteter.
Utebadet vil ligge i parken mot sør, og deler av familiebassenget inne forlenges i et utebasseng som vil
være åpent hele året. Flerbrukshallen, som skal bygges i tilknytning til badeanlegget, er tilrettelagt for
innendørs ballidrett og får en spilleflate tilsvarende en håndballbane på 20 x 40 meter.
Se mer informasjon her: https://www.oslo.kommune.no/slik-bygger-vi-oslo/nye-toyenbadet/
BebyggelseDet er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området, med tilhørende næringsfunksjoner.
TomtEiet tomt, 399 kvm
AdkomstSe vedlagt kart. Det vil bli satt opp visningsskilt ved fellesvisninger.
InneholderLeiligheten består av entré, stue, kjøkken, 2 soverom, bad og en bod og innglasset balkong. I tillegg
disponerer leiligheten en kjellerbod.
Entréen:
Du får "oi, wow"-inntrykket i dét du kommer inn. Fargepaletten er virkelig godt planlagt, og man blir
nysgjerrig på hva som venter i de neste rommene. Først må du få med deg at entréen har plass til
sittebenk, oppheng til yttertøy, og adkomst til en superpraktisk innvendig bod. Denne har et lite vindu, og
naturlig lys inn i boden er en fin bonus. Her har du godt med plass til å organisere yttertøy, sko, støvsuger
og vaskeutstyr - det man gjerne har lyst til å ha lett tilgjengelig i hverdagen.
I entréen er sikringsskap og dørcalling plassert.
Det er lagt lys 1-stavsparkett i alle rom (utenom på bad, naturligvis).
Kjøkkenet:
Noen liker åpne løsninger, andre liker separate kjøkken. Her har du et riktig fint kompromiss. Stue og
kjøkken er lokalisert i hver sin ende av leiligheten, med lysinnslipp fra begge sider.
Kjøkkenet har innredning fra Kvik, pusset opp i 2015. Hvitevarer medfølger, og inkluderer kjøleskap med
frysedel, oppvaskmaskin, stekeovn og induksjonskoketopp. To doble stikkontakter er plassert over
kjøkkenbenken. Her har du plass til stort spisebord.
Stuen og balkongen:
For et stort og herlig rom! Vi hopper rett på balkongen: Den er innglasset,hvilket utvider balkongsesongen.
Her sitter man lunt og skjermet, også tidlig vår og sen høst. Skyvedøren har høyt glassfelt, og slipper inn
dagslys. Merk at glassfeltene kan skyves til siden, slik at du får åpnet helt opp. Her har du plass til å
møblere med sittegruppe og beplantning. Praktisk: Balkongen er utstyrt med belysning og utvendig
stikkontakt.
Du må gjerne unne deg en stor sofagruppe; dette tåler stua godt, uten at det går på bekostning av
romfølelsen. Ønsker du enda en spisegruppe, tør vi påstå at du fint kan sette inn et spisebord her.
Leiligheten har to store soverom. Det ene har adkomst fra stuen. Soverom 2 har adkomst fra kjøkkenet.
Legg merke til at det er dør mellom stue og kjøkken, hvilket gjør det mulig å skille de to sosiale sonene.
Modernisering gjort de siste årene:
2024 – Nye silikonfuger bad
2024 – Nytt blandebatteri kjøkken
2024 – Byttet spoter under overskap kjøkken, utrede varmekabler og bytte lysbrytere i boligen
2023 – Helsparklet kjøkken + soverom 2
2023 – Nye vinduer + karmer i hele boligen
2023 – Skuffer, overskap og vaskesøyle bad.
2022 – Ny Boen parkett i hele bolig
2020 – Ny balkongdør
2019 – Nye HTH garderobeskap soverom 1
2019 – Helsparklet stue + soverom 1
2018 – Ny innglasset balkong
2015 – Oppussing av bad
2015 – Nytt Kvik kjøkken
Byggemåte- Betongsåle/grunnmur fundamentert til antatt fast masse og drenering trolig fra byggeår. Såle på ukjent
grunn for takstmannen. Det presiseres at undertegnede ikke har foretatt noen geotekniske undersøkelser
og derved har begrenset kunnskap til byggets byggegrunn og stabilitet utover eventuelle visuell
observasjon som gjelder sprekker og setninger.
- Dreneringsforhold er ikke kjent for takstmannen og ikke kontrollert videre.
- Boligblokk med bærende konstruksjoner og leilighetsskillende vegger i betong/mur. Støpt såle, antatt
fundamentert til fast grunn eller faste komprimerte masser.
- Yttervegger i betong, forblendet med tegl. Deler av tegl er pusset og malt. Utfyllende bindingsverk.
- Saltak antatt tekket med plater.
- Adkomst til boenhet via svalgang.
Vinduer:
- Malte trevinduer med 2 og 3-lags glass fra 2022 og 2023. Malte karmer og lister. Det blir kun gjort
kontroll på enkelte vinduer, avvik på årstall kan forekomme.
Dører:
- Bygningen har malt hovedytterdør. Entrédør i ut til felles gang er ikke brannklassifisert (Ei30).
- Balkongdør med 3-lags glass, malte karmer og lister. Årstall 2020.
Overflater:
- Gulv består av: Parkett.
- Vegger består av: Malte flater/tapet.
- Himling består av: Malte flater.
Ventilasjon:
- Mekanisk ventilasjon på bad og trolig kjøkken, ellers naturlig ventilasjon i leiligheten med klaffventil i
yttervegg.
Hver leilighet har egen avtrekksvifte på loftet og må ha kjøkkenhette som styrer motoren. Har du spørsmål
angående kjøkken- eller baderomsvifte ta kontakt med vedlikeholdsansvarlige i styret på epost
vedlikehold@heimdal2.no
Gjennomgående leilighet beliggende i blokkens 2. etasje, bestående av entre, 2 soverom, stue, kjøkken,
bod og bad.
Utgang til innglasset balkong fra stuen.
Leiligheten fremstår som normalt vedlikeholdt med vanlig bruksslitasje. Parkett på gulvene og malte
flater/tapet på veggene.
Badet er flislagt på gulv og vegger. Det må alltids påregnes noe oppgraderinger/ overflatebehandlinger
ved kjøp av brukt bolig.
Kvik kjøkkeninnredning fra 2015 med hvite profilerte fronter. Det er ikke kjent for takstmannen om det er
gjort endringer på det elektriske som utløser krav til komfyrvakt på kjøkkenet. Det er ikke montert
komfyrvakt over steketoppen eller lekkasjestopper i kjøkkenbenk. Det anbefales å montere begge deler.
Bygninger kan ha skjulte feil og mangler som er vanskelig å oppdage ved befaring. Særlig kritiske
områder er membranløsninger i våtrom, isolasjon i gulv, vegger og himlinger, vann- og avløpsrør og evt.
drenering. Elde og utidsmessighet kombinert med endret bruk, kan over tid avdekke skjulte feil og
mangler som ikke oppdages ved visuell kontroll.
Det gjøres oppmerksom på at dette er en "nivå 1" rapport, dvs. kun en visuell befaring av overflater.
Tilstandsrapporten inneholder bare avvik som den bygningssakkyndige kan se eller kontrollere med
enkle hjelpemidler. Det gjøres ikke nærmere undersøkelser slik som åpning av vegger eller andre
bygningsdeler bortsett fra i vegg mot våtrom og rom under terreng der det evt. kan borres et hull for å gjøre
enkle undersøkelser slik som fuktsøk. Ved åpning av konstruksjon vil visse feil og mangler kunne
avdekkes.
Rapporten er i hovedsak avgrenset til innvendig i selve leiligheten. Hovedkonstruksjon og fellesarealer er
beskrevet, men da dette er et sameie/borettslag med flere enheter gjøres det ikke undersøkelser av
utvendige bygningsdeler som yttertak (inkludert loft), yttervegger, grunn og fundamenter m.m.
Borettslaget/sameiet er ansvarlig for fellesarealer, felles bygningsdeler og utvendig vedlikehold.
Noen bygningsdeler som gjelder sikkerhet mot brann, rekkverk og trapper osv., vil den
bygningssakkyndige vurdere mot dagens regelverk. Etter dagens regelverk vil disse kunne få en
tilstandsgrad 2 eller 3 uten at det nødvendigvis er krav om at avviket må utbedres. For ytterligere
informasjon vises det til konstruksjonsbeskrivelser.
Rombetegnelser tar ikke hensyn til om rom er godkjent hos Plan og bygningsetaten iht. takstbransjens
retningslinjer ved arealmåling à 2015, "Det er bruken av rommet på befaringstidspunktet som avgjør om
rommet defineres som P-ROM eller S-ROM. Dette betyr at rommet både kan være i strid med
byggeteknisk forskrift og mangle godkjennelse i kommunen for den aktuelle bruken, uten at dette vil få
betydning for takstmannens valg.
PrimærromPrimærrom: 80 kvm
Følgende rom er inkludert i P-rom:
BruksarealBruksareal: 92 kvm
BoderLeiligheten disponerer en kjellerbod på 6 kvm.
StandardFor den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Eiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. Denne er
vedlagt salgsoppgaven. Nedenfor følger informasjon om forhold som har fått TG2 og TG3:
TG3 - Store eller alvorlige avvik
Innvendig > Etasjeskille/gulv mot grunn
Etasjeskille i armert betong.
Det er foretatt stikkprøver med laser for å kontrollere skjevheter i etasjeskille, eller gulv på grunn i boligen.
Stikkprøver er foretatt i minst to rom, i hver etasje hvis boligen har det. Kontroll er utført i stue og kjøkken.
Høyder er tatt punktvis i hvert hjørne og midt på gulvet og svanker eller ujevnheter utover målte punkter kan
forekomme.
Øvrige rom kan også ha skjevheter i konstruksjoner uten at det er nevnt i rapporten.
Målinger er utført etter stikkprøveprinsippet for å gi en indikasjon på evt. skjevheter i gulvkonstruksjoner i
boligen.
Etasjeskillere fremstår i normal forventet stand på bakgrunn av visuelle observasjoner, samt bruk av
niveleringsutstyr. Det er ikke tatt hensyn til
kosmetiske forhold, men selve konstruksjonselementet som er observert.
Etasjeskille er naturlig nok ikke tilgjengelig for inspeksjon uten å gjøre inngrep i konstruksjonen.
Med bakgrunn i at bygningen har "satt" seg etter oppføringen, må enkelte mindre skjevheter dog
påregnes.
Vurdering av avvik:
• Målt høydeforskjell på mellom 10 - 20 mm innenfor en lengde på 2 meter. Tilstandsgrad 2 gis med
bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik.
• Målt høydeforskjell på over 30 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 3 gis med bakgrunn i
standardens krav til godkjente måleavvik.
Stue:
Det er målt høydeforskjell på ca 34mm gjennom hele rommet og målt ca 11mm høydeforskjell over en
lengde på ca 2 meter.
Kjøkken:
Det er målt høydeforskjell på ca 8mm gjennom hele rommet og målt ca 5mm høydeforskjell over en
lengde på ca 2 meter.
Tilstandsgraden settes grunnet avvik fra standarens krav til godkjent måleavvik i de overnevnte rommene.
Konsekvens/tiltak
• Andre tiltak:
• For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk
rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig
som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan man vurdere slike tiltak.
Årsaken til skjevhetene er ikke vurdert.
Det på påregnes oppgraderinger av gulvkonstruksjon for å få rettet opp i avvikene.
Kostnadsestimat: 50 000 - 100 000
***
Våtrom > 2 Etasje > Bad > Sluk, membran og tettesjikt
Plast hovedsluk er plassert i dusjsone, det er ikke hjelpesluk på badet. Alder på sluk, membran og
tettesjikt er ikke kjent for takstmannen men det antas å
være av eldre dato og er trolig fra byggeår.
Utførende entreprenør som har lagt fliser har pr tlf bekreftet at dem smurte en type
smøremembran/tettesjikt på de eksisterende overflatene, dette er uheldig løsning da den eksisterende
membran som er fra byggeår ligge bak de eksisterende flisene. Dette blir en såkalt sandwich
konstruksjon der fuktighet kan bli liggende i mellom de to tettesjiktene. Ikke videre kontrollert eller vurdert
av takstingeniøren.
Membran/tettesjik er en skjult konstruksjon og umulig å kontrollere uten inngrep i konstruksjonen.
Kontroll av tettesjik kan imidlertid til en hvis grad kontrolleres ved hjelp av prosjekteringsgrunnlag og
sjekklister fra utførende håndverker eller uavhengig kontroll våtrom. Dette er ikke forelagt takstmann og
membran/tettesjikt vurderes derfor utelukkende på bakgrunn av alder/gjenværende levetid iht. Sintef
Byggforsk 700.320.
Ikke synlig membran i sluk eller oppbrett ved terskel.
Membran/slukmansjett kan ikke verifiseres og således er det uklart om den finnes/er tilfredstillende
etablert.
Det er ikke fremvist noen dokumentasjon på membran, uavhengig kontroll,
prosjekteringsplan/kontrollplaner eller lignende.
Takstmann er ikke godkjent innenfor området VVS, det anbefales derfor å få en autorisert rørlegger til å
gjennomgå anlegget dersom dette er ønskelig.
Anlegget er kun visuelt besiktiget da dette krever spesielt utstyr og kompetanse.
Røranlegget innbygd i konstruksjonen er ikke vurdert.
Vurdering av avvik:
• Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen.
• Det er påvist andre avvik:
Tilstandsgrad 3 settes på grunn av alder/ gjenværende brukstid, ukjent underlag/oppbygging og
manglende garantier. Det er nå ingen symptomer på funksjonssvekkelse, men vær oppmerksom på at
dette er en risikokonstruksjon.
Badet er funksjonelt men utfra dagens krav til våtrom og rapportens krav jmf Byggeforskrifter fra før 1997
settes sluk, membran og tettesjikt med tilstandsgrad 3.
Sluk, membran og tettesjikt anses som utgått.
Det er ukjent/uvisst for takstmannen om det er benyttet og evt. hva slags membranløsninger som er
benyttet på våtrommet, da det ikke foreligger noen dokumentasjon på dette. Det anbefales ytterligere
undersøkelser.
Synlig rørgjennomføringer til vannrør i vegg som ikke fremstår fagmessig utført. Store utskjæringer og det
er kun silikonering rundt vannrør som er synlig.
Ikke synlig membran rundt rørføringer i vegg.
Konsekvens/tiltak
• Andre tiltak:
• Installering av tett dusjkabinett anbefales.
• Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må tettesjiktet skiftes ut, men tidspunktet for
når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om.
• Det må foretas tiltak for å lukke avviket.
Hva som skal gjøres må vurderes av ny eier, men det må hensyntas alder på tettesjikt. Det må påregnes
oppgraderinger/utskiftninger av sluk, membran og tettesjikt.
Det må påregnes full rehabilitering for å føre baderommet opp til dagens krav.
Kostnadsestimat: Over 300 000
***
Tekniske installasjoner > Stoppekraner
Stoppekraner/balofix for kjøkken er lokalisert på vannrør i kjøkkenbenken og funksjonstestet.
Stoppekraner for servant på bad/wc er lokalisert på vannrør i servantskapet og funksjonstestet.
Stoppekran for vannet til dusjen er ikke lokalisert og funksjonstestet.
Hovedstoppekran er ikke lokalisert, men opplyses om at den er plassert i kjeller.
Vurdering av avvik:
• Stoppekran er ikke tilgjengelig.
Tilstandsgrad 3 settes på grunn av manglende stoppekran.
Stoppekran til dusj er ikke lokalisert/tilgjengelig
Konsekvens/tiltak
• Det må etableres tilgang til stoppekran.
Det må påregnes etablering/montering av stoppekraner som stenger alt vannet til leiligheten, ved en
eventuell lekkasje er det viktig å få stengt vannet så raskt som mulig.
Kostnadsestimat: Under 10 000
TG2 - Avvik som kan kreve tiltak
Utvendig > Dører
Bygningen har malt hovedytterdør.
Entrédør i ut til felles gang er ikke brannklassifisert (Ei30).
Innsetningsdetaljer, slik som beslag, vannbord, omramming, karm og ytre tetting er ikke vurdert av
takstmann da dette antas å være lagt under borettslagets/sameiets vedlikeholdsplikt.
Normal funksjon på dørene, noe justering på dører kan forekomme. Det er kun foretatt stikkontroll på
funksjon av dører.
Vurdering av avvik:
• Det er påvist andre avvik:
Entredør synes å oppfylle tiltenkt funksjon, men TG er gitt utfra alder, tilstand og gjenværende brukstid
Bygningsdelen har oversteget halvparten av sin levetid og utskiftning må påregnes på sikt.
Konsekvens/tiltak
• Andre tiltak:
Hva som skal gjøres, må vurderes av ny eier, men dør bør vurderes byttet.
For at entredør skal få tilstandsgrad 1 må denne skiftes. Dette er normalt sett borettslagets/sameiets sitt
ansvar og kan evt. ikke gjennomføres uten styrets
samtykke.
***
Innvendig > Radon
Det er ikke fremlagt dokumentasjon fra eier på sikring av boligen mot radon. Det er ikke kjent for
takstmannen om bygget er sikret med radonsperre eller
andre tiltak.
Boligen ligger i et område som i NVE Radon aktsomhetskart er definert til "særlig høy" aktsomhetsgrad.
Link til radonkart http://geo.ngu.no/kart/radon/
Vurdering av avvik:
• Det er ikke foretatt radonmålinger, og bygget er heller ikke utført med radonsperre.
Det anbefales radonmålinger på etasjer til og med 2. etasje i boligblokken. Det anbefales å kontakte
styret for ytterligere informasjon.
Konsekvens/tiltak
• Andre tiltak:
• Det bør gjennomføres radonmålinger.
I boligblokker skal boenheter med bakkekontakt og boenheter i etasjen over, måles. En tradisjonell
førsteetasje har per definisjon alltid bakkekontakt, selv om det er kjeller/krypkjeller under. For å kunne
lukke avviket så må det foretas radonmålinger, enten i privat regi eller i regi av borettslaget. Det anbefales
å kontakte styret for ytterligere informasjon.
***
Våtrom > 2 Etasje > Bad > Overflater vegger og himling
Overflate vegger består av: Fliser. Det er lagt flis på flis i 2015. Original konstruksjon under nye fliser.
Overflate himling består av: Malte flater med innfelte downlights
Downlights er ikke demontert for inspeksjon.
Vurdering av avvik:
• Det er påvist andre avvik:
Ufagmessig flislegging/avslutninger rundt rørgjennomføringer til servanten.
Konsekvens/tiltak
• Det må foretas tiltak for å lukke avviket.
Hva som skal gjøres må vurderes av ny eier, men det må hensyntas alder på veggkonstruksjon/overflater
og påviste avvik. Overflatebehandling må
påregnes.
***
Våtrom > 2 Etasje > Bad > Overflater Gulv
Flislagt gulv og gulvvarme. Det er lagt flis på flis i 2015. Original konstruksjon under nye fliser.
Gulvet fremstår med normal funksjonalitet, og fall mot sluk. Det er på badegulvet målt høydeforskjell fra
gulv ved dør til overkant slukrist. Det er i tillegg gjort enkle punktmålinger av gulvet på befaringen og ikke
testet med vann. Svanker kan forekomme.
Det er målt fall på ca 21mm fra gulv ved dør til hovedsluk med en avstand på ca195cm.
I en avstand på ca. 80 cm ut fra sluket er det målt høydeforskjell til topp slukrist på ca. 8-12 mm.
Til orientering bør det nevnes at takstmannen ikke har kjennskap til oppbygningen av badets
konstruksjon.
TEK 97-07 §8-37punkt våtrom: Bad og vaskerom skal ha sluk. Rom med sluk skal ha gulv med
tilstrekkelig fall mot sluk for de deler av gulvet som må antas å bli utsatt for vann regelmessig.
Tilfredsstillende fall vil være 1:50 minst 0,8 m ut fra sluket.
Vurdering av avvik:
• Det er påvist avvik i fallforhold til sluk i forhold til krav i forskrift på byggetidspunktet.
Tilstandsgrad settes på grunn av avvik i fallforhold jmf oppgitt referansenivå (byggetidspunktet). Badegulv
har fall på gulv til sluk, men for lite fall på gulv iht. preaksepterte ytelser i veiledningen til forskrift.
Badegulv med avvik på fallforhold kan likevel fungere tilfredsstillende, men det anbefales årvåkenhet ved
bruk.
Det ble målt fall på ca 8-12mm, 80 cm ut fra sluket. Tilfredsstillende fall vil være 1:50 minst 0,8 m ut fra
sluket. Dvs en høydeforskjell på minst 16 mm 80 cm utenfor sluket.
Terskellist er ikke fjernet på befaringen og mulig banemembran er trukket opp mot dørterskel.
Konsekvens/tiltak
• Våtrommet fungerer med dette avviket.
• Andre tiltak:
Hva som skal gjøres må vurderes av ny eier, men det må hensyntas påviste avvik.
For å få endret tilstandsgrad må gulvet bygges om, for å få riktig fall til sluk. Det vil imidlertid sjelden være
økonomisk rasjonelt som et enkeltstående
tiltak. Ved en eventuell renovering, påse at badet bygges med riktig fall til sluk.
***
Våtrom > 2 Etasje > Bad > Ventilasjon
Mekanisk felles avtrekksventil i himling, samt liten spalteåpning mellom dørblad og dørterskel.
Kapasitet og mengde luftutskifting er ikke kontrollert da det krever eget utstyr for måling og hører ikke
under nivå 1 undersøkelse.
Vurdering av avvik:
• Våtrommet mangler tilluftsventilering, f.eks. spalte/ventil ved dør.
Tilstandsgrad settes på bakgrunn av manglende tilluft til badet, det ble målt ca 5mm spalteåpning
mellom dørterskel og dørkarm. Det anbefales min 10 mm.
***
Tekniske installasjoner > Vannledninger
Kjøkken:
Vannrør av typen kobber med flexitslanger til blandebatteri, samt plast avløpsrør i kjøkkenbenken.
Bad:
Skjulte vann og avløpsrør til installasjonene.
Vannledninger antas å være fra byggeår da det ikke er utført noen felles utskiftning av dette i regi av
borettslaget.
Myke kobberrør i skjulte konstruksjoner er en risiko som alltid må hensyntas i vurderingen.
Elde og utidsmessighet kombinert med endret bruk, kan over tid avdekke skjulte feil og mangler som ikke
oppdages ved visuell kontroll.
Takstmann er ikke godkjent innenfor området VVS, det anbefales derfor å få en autorisert rørlegger til å
gjennomgå anlegget dersom dette er ønskelig.
Anlegget er kun visuelt besiktiget da dette krever spesielt utstyr og kompetanse.
Røranlegget innbygd i konstruksjonen er ikke vurdert.
Vurdering av avvik:
• Vurdering er basert på alder. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i at mer enn halvparten av forventet
brukstid for skjulte røranlegg er passert. Det er nå
ingen symptomer på funksjonssvekkelse, men vær oppmerksom på at dette er en risikokonstruksjon.
Tilstandsgrad settes på bakgrunn av:
Levetid | Vannrør av kobber over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2
Levetid | Rør i rør system over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2
Eldre rørinstallasjoner som avviker fra dagens krav, rørstamme med vannrør av eldre type. Elde og
utidsmessighet kombinert med endret bruk, kan over tid
avdekke skjulte feil og mangler som ikke oppdages ved visuell kontroll, derav tilstandsgrad.
Konsekvens/tiltak
• Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må røranlegget skiftes ut, men tidspunktet for
når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om.
Ved renovering, påse at røranlegget dokumenteres av fagperson.
Hva som skal gjøres, må vurderes av ny eier, men de bør vurderes byttet. For å få endret tilstandsgrad må
eldre vannrør byttes.
Det må påregnes utskiftinger av vannrør til installasjonene.
***
Tekniske installasjoner > Avløpsrør
Det er felles avløps-rør i borettslaget/sameiet
Avløpsrør i plast fra installasjoner på kjøkken og bad. Tilstandsgrad er kun vurdert utfra synlig avløp i
boligen og byggeår.
Levetid | Avløpsrør i plast over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2
Levetid | Støpejernsrør. Dominerende rørmateriale mellom 1950 og 1970 = TG 2/3
Det er ikke mulig å identifisere type på avløpsrør da disse er innebygget i lukkede konstruksjoner.
Avløpsrør og soil antas å være fra byggeår da det ikke er utført noen felles utskiftning av dette i regi av
borettslaget.
Røropplegg og installasjoner er ikke vurdert utover visuell besiktigelse i denne rapporten, da dette krever
spesiell kompetanse og autorisasjon.
Lufting og stakemuligheter på avløpsanlegg er ikke synlig eller vurdert av takstmannen da dette er
boligbygg med flere boenheter.
Takstmann er ikke godkjent innenfor området VVS, det anbefales derfor å få en autorisert rørlegger til å
gjennomgå anlegget dersom dette er ønskelig.
Anlegget er kun visuelt besiktiget da dette krever spesielt utstyr og kompetanse.
Røranlegget innbygd i konstruksjonen er ikke vurdert.
Vurdering av avvik:
• Vurdering er basert på alder. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i at mer enn halvparten av forventet
brukstid for skjulte røranlegg er passert. Det er nå
ingen symptomer på funksjonssvekkelse, men vær oppmerksom på at dette er en risikokonstruksjon.
Tilstandsgrad settes på bakgrunn av:
Levetid | Avløpsrør i plast over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2
Levetid | Støpejernsrør. Dominerende rørmateriale mellom 1950 og 1970 = TG 2/3
Konsekvens/tiltak
• Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må røranlegget skiftes ut, men tidspunktet for
når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om.
Ved renovering, påse at røranlegget dokumenteres av fagperson.
Hva som skal gjøres, må vurderes av ny eier, men eldre avløpsrør bør vurderes byttet.
For å få endret tilstandsgrad må eldre avløpsrør byttes.
***
Tekniske installasjoner > Elektrisk anlegg
Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova
(tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig
myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken
kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll.
Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder.
El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor
oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert
elektrovirksomhet.
Elektrisk anlegg er en kombinasjon av åpent og skjult anlegg. Eier/bruker er ansvarlig for at den elektriske
installasjonen og det elektriske utstyret er i henhold til gjeldende regelverk.
Opplysninger om det elektriske anlegget er gitt av eier.
Sikringsskap med automatsikringer. Det ble ikke opplyst om noe feil med det elektriske anlegget i
leiligheten på befaringen.
Det elektriske anlegget ikke er vurdert utover visuell besiktigelse i denne rapporten, da dette krever
spesiell kompetanse og autorisasjon. På generelt grunnlag anbefales det alltid en gjennomgang av
EL-fagmann.
Opplysninger om det elektriske anlegget er gitt av eier. Spørsmål vedrørende elektroinstallasjoner 1 - 6 er
tilsendt og besvart av kunde pr. mail.
Det er foreligger en avsluttet tilsynssak utført av Elvia AS av leiligheten datert den 26.06.2021, det
fremkommer i tilssynsaken følgende:
Vi viser til kontroll av deres elektriske anlegg utført den 09.03.2021 i Heimdalsgata 37, etasje 2, leilighet
139, 0578 OSLO.
Vi har mottatt tilfredsstillende tilbakemelding om at avvik er utbedret. Saken er nå avsluttet.
Takstmannen legger denne til grunn for vurdering av det elektriske anlegget i leiligheten.
Utbedringer på el-anlegget må allikevel påregnes da el-anlegg har en generell levetid på 20-30 år.
1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne,
utenom retting av eventuelle avvik i
eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)?
Nei
2. Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert
menes fullstendig utskiftet anlegg fra inntakssikring og videre.
1987 - Installert i byggeåret.
Følgende info er gitt av eier:
2015 - Elektrikergruppen AS – tilkobling av nytt kjøkken, jording på bad og kjøkken, ledlys og varmekabler
på bad.
2021 - Viken Entreprenør – Dobbel stikkontakt og montering av taklampe på balkong.
2021 - Viken Strøm AS – Byttet dimmere, utbedret feil oppdaget på Eltilsyn (feil type stikkontakt i stue mot
balkong).
2024 - Casa AS - Defekt varmeregulator byttet, Montert LED dimmer kjøkken og belysning under
benkeskap, skiftet lysbryter soverom 1, 2 og stue. Montert vegglokk bak skap soverom 1. Defekt lampe
under kjøkkenbenk skiftet ut til tilsvarende.
3. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet?
Ja, Ukjent for takstmannen. Det foreligger ingen dokumentasjon.
Eier er ikke kjent med hva som er gjort tidligere i leiligheten.
Det som er utført av elektrisk arbeid i eiers botid opplyses å være utført av en registrert
elektroinstallasjonsvirksomhet
Elektrikergruppen AS, Viken strøm AS, Viken Entreprenør iflg eier.
4. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter
1.1.1999?
Ja. Det foreligger samsvarserklæring fra Casa Elnesvågen AS datert 27.03.2024 på følgende:
Diverse utbedringer leilighet:
1. Defekt varmeregulator bad ble byttet skiftet til Mikrotemp MTC4
2. Lys Kjøkken: Montert 2 stk. Elko 315 LED dimmer, belysning over kjøkken bord og belysning under
benkeskap
3. Skiftet lysbryter 16/1 polt innf. i sov 1, sov 2 og stue
4. Montert vegglokk på el. punkt bak garderobeskap sov 1
5. Defekt lampe under kjøkkenbenk ble skiftet ut til tilsvarende
Det foreligger samsvarserklæring fra Elektriker gruppen AS datert 2.03.2015 på følgende:
Flytting av punkter på vegg bad, samt omtrekking av 1 kurs.
Eksisterer det samsvarserklæring?
Ja
5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet – Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre
tilsvarende kontrollinstanser med avvik som
ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år?
Ja. Det er foreligger en avsluttet tilsynssak utført av Elvia AS av leiligheten datert den 26.06.2021
6. Forekommer det ofte at sikringene løses ut?
Nei. Opplyst av eier
7. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler,
kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg?
Nei. Opplyst av eier
Generelt om anlegget
8. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights,
stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder,
jamfør eget punkt under varmtvannstank
Nei
9. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet?
Nei
10. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig
å sjekke uten å fjerne kapslinger?
Nei
Inntak og sikringsskap
11. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer?
Ja
12. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og
helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet
el-kontroll?
Ja Tilstandsgrad 2 settes på grunn av manglende samsvarserklæringer/dokumentasjon på alt av det
elektriske anlegget i leiligheten etter 1999.
Generell kommentar
Tilstandsgrad er satt ut fra gitte opplysninger om det elektriske anlegget fra eier, visuell kontroll av
takstmannen og fremviste samsvarserklæringer.
Møbler og inventar er ikke flyttet på befaringen og alt elektrisk anlegg er derfor ikke besiktiget.
Det ble ikke observert eller opplyst om feil/skader på det elektriske anlegget i leiligheten på
befaringsdagen.
Takstmannen kan ikke vurdere det elektriske anlegget i sin helhet og takstmannen anbefaler alltid en
generell utvidet el-kontroll av anlegget fra en autorisert elektriker.
Det elektriske anlegget er ukjent for takstmannen og det anbefales en generell kontroll av anlegget.
Det elektriske anlegget i leiligheten er av eldre og nyere dato.
Teknisk anlegg er ikke funksjonstestet på befaring, det er heller ikke opplyst om problemer ved tekniske
anlegg eller funksjoner i boligen.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger brukstillatelse datert 07.07.1989. Saken ble henlagt uten ferdigattest, 21.09.1995.
Det foreligger ferdigattest på innglassing av balkong, datert den 23.11.2018.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Selger kan informere om et årlig strømforbruk på 8399 kWt
OppvarmingLeiligheten varmes opp elektrisk; panelovn og elektrisk gulvvarme på bad. Varmtvann inkl. i
felleskostnadene.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter E
EiendomsskattBoligselskapet mottar eiendomsskatteseddel fra Eiendomsskattekontoret og blir fakturert eiendomsskatt
sammen med de kommunale avgiftene til Oslo kommune. Andelene som faller inn under kriteriene for
eiendomsskatt blir viderefakturert av Usbl medio mai og medio oktober.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 5 899,-
pr.mnd.
Inneholder:
- Internett (278,-)
- Tillegg fellesutgifter (5.621,-)
Selve felleskostnadene inkluderer varmtvann.
Ved kjøp av garasjeplass kommer kr. 533,-/mnd i tillegg.
Faste løpende kostnaderInnboforsikring, felleskostnader og strøm. Fellekostnader for garasjeplass, dersom denne kjøpes i
tillegg.
Spesifikasjon av fellesgjeldLånenr.: 114967268, Den Norske Stats Husbank
Type: Annuitetslån
Terminer per år: 4
Rentesats per 07.03.2024: 4.47%
Antall terminer til innfrielse: 2
Saldo per 07.03.2024: 1 705 242
Andel av saldo: 11 973,-
Siste termin: 01.07.2024
Lånenr.: 16365805834, DNB Bank ASA
Type: Annuitetslån
Terminer per år: 4
Rentesats per 07.03.2024: 5.54%
Antall terminer til innfrielse: 112
Saldo per 07.03.2024: 11 300 000
Andel av saldo: 67 665,-
Siste termin: 31.12.2051
Lånenr.: 16365805826, DNB Bank ASA
Type: Annuitetslån
Terminer per år: 4
Rentesats per 07.03.2024: 5.54%
Antall terminer til innfrielse: 98
Saldo per 07.03.2024: 12 968 060
Andel av saldo: 77 654,-
Siste termin: 30.06.2048
Lånenr.: 16365805818, DNB Bank ASA
Type: Annuitetslån
Terminer per år: 4
Rentesats per 07.03.2024: 5.54%
Antall terminer til innfrielse: 113
Saldo per 07.03.2024: 17 629 189
Andel av saldo: 105 565,-
Siste termin: 31.03.2052
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
Selskapet har inngått avtale om IN med Husbanken og Usbl. Såfremt det er flytende rente på lånet er det
anledning til å nedbetale på fellesgjelden to ganger i året; 15. mars og 15. september. Usbl må kontaktes
senest to uker før nedbetaling. Minstebeløp for nedbetaling er kr 100 000 pr gang.
ÅrsregnskapResultatregnskapet for borettslaget i 2022 var som følgende; inntekter kr. 12 925 977 og kostnader 11
009 499. Årets årsregnskap viser et overskudd på 1 380 063.
Resultatregnskapet for 2023 viser et resultat på kr -12 364 353. Totalt for hele 2023 hadde borettslaget
inntekter på kr 14 827 541. Reparasjon og vedlikehold i regnskapet viser alle utgiftene borettslaget har
hatt til drift og vedlikehold. Av denne kostnaden i regnskapet så utgjør vindusrehabiliteringen for 2023 kr
12 006 709. Den øvrige summen er drift og vedlikehold av borettslagets bygningsmasse.
Forsikring med polisenummerGjensidige
Polisenummer: 79352208
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 700 940,-
Som sekundærbolig Kr. 2 663 573,-
BorettslagBorettslag: HEIMDAL 2 BORETTSLAGET, Orgnr: 955112725
Borettslaget Heimdal II er et samvirkeforetak som har til formål å gi andelseierne bruksrett til egen bolig i
lagets eiendom (borett) og å drive virksomhet som står i sammenheng med denne. Borettslaget ligger i
Oslo kommune og har forretningskontor i Oslo kommune. Heimdal II Borettslag ble bygget som en del av
byfornyelsen på Grønland mellom 1986 og 1989 og består av syv forskjellige bygg i postmodernistisk stil
som er fordelt over tre kvartaler og fire forskjellige bakgårder.
Borettslaget består av 173 boliger og fem næringslokaler.
Nedre Tøyen Garasjesameie og Gamle Oslo Eiersameie
Borettslaget eier 87% i Nedre Tøyen garasjesameie og 33,47% i Gamle Oslo Eiersameie. Gamle Oslo
Eiersameie (GOE) er et sameie som eies av USBL og seks borettslag, deriblant Heimdal II borettslag.
GOE er eier av ett næringslokale i vårt borettslag. Det er igangsatt ett arbeid for å avvikling av dette
selskapet.
VAKTMESTERTJENESTER
Borettslagets vaktmestertjenester utføres av Vaktmester Andersen. Kontaktinformasjon til vaktmester er
tilgjengelig på heimdal2.no og USBL min side
RO
Det skal være ro i leilighetene mellom kl. 2300 og kl. 0600.
VASKERI
Borettslaget har fellesvaskeri for beboerne. Fellesvaskerier kan benyttes mot betaling.
STYRETS ARBEID:
- Ventilasjon
Det har vært utført kartlegging og korrigering av individuelle avtrekk som har vært i konflikt med
borettslagets infrastruktur. Det pågår også en modernisering av hvordan ventilasjonen reguleres.
- Vannlekkasje Heimdalsgata 35-37
Borettslaget opplevde i november en stor og omfattende vannlekkasje i Heimdalsgata 35 og 37.
Skadeårsak er brudd på rør i innstøpt i betong i kjelleretasje. Skaden ble meldt til Gjensidige og i dette
tilfelle kom forsikringen til anvendelse (skaden ble dekket av borettslagets bygningsforsikring).
- Påkjørsel av lift, Herslebs gata 37
I januar i år skulle nabogården fjerne istapper. Dette arbeidet innebar bruk av lift. Liften kom borti en vaier
som henger mellom nabogården og Herslebs gate 37 og skadet i pyntemuren i Herslebs gate 37. Denne
skaden ble også meldt til Gjensidige og saken er i skrivende stund ikke avsluttet.
- Heis
Også i inneværende periode har det vært uforholdsmessig mange heisstans. Dette har vært til stor
ulempe for beboere. Kostnadene er betydelige og vedlikeholdsgruppa ser på flere alternative løsninger
for utbedringer.
Individuell avregning av varmtvann i borettslaget
- I fjorårets generalforsamling bel det bestemt at styret skal utrede mulighetene for individuell avregning
av varmtvann. Styret har arbeidet med dette gjennom året, og hatt kontakt med to leverandører.
En leverandør har ikke villet gi pris på jobben uten å først være på befaring i de fleste av borettslagets
leiligheter, da det er stor forskjell på hvordan røropplegg og tilgang til dette ser ut inne i leilighetene. Den
andre leverandøren har gitt en estimert pris på 149 kr per måned per leilighet. Estimatet er gitt med
forbehold, og leverandør presiserer at de må inn i fleste leilighetene for å kunne gi et forpliktende tilbud.
Som det ser ut per i dag er det ikke kostnadsmessig realistisk å innføre individuell avregning av
varmtvann i borettslaget, selv om dette er en løsning styret gjerne skulle ha hatt.
Styret vil følge med på om det kommer ny teknologi, støtteordninger eller annet som vil gjøre det mer
økonomisk levedyktig å innføre et slikt system, og eventuelt ta det opp igjen da.
UTFØRT VEDLIKEHOLD
2022/2023: Vindusrehabilitering i borettslaget.
2021/2022: Etablering av nød- og ledelys. Påbegynt arbeid for bytte av felles låssystem i borettslaget.
2020: Rehabilitering av balkonger. Vedlikehold av utvendig inngangsparti Heimdalsgata 36. Nye dører til
søppel- og sykkelrom i Heimdalsgata 30 og Herslebs gate 37.
2019: Reparasjon av toppbalkonger.
2017: Påbegynt oppussing av fellesrom i Herslebs gate 37 (Midler fra USBL). Reparasjon tak og utskifting
av takvinduer Herslebs gate 37. Snurre-sykkelbod for Heimdalsgata 37 bygget i bakgården. Reparert
betongskader i svalgangen i Heimdalsgata 36. Reparert taklekkasje Heimdalsgata 35. Påbegynt
utskifting av balkonger. Diverse arbeider med gjestehybelen. Påbegynt arbeid med varmepumper.
2016: Drenert rundt to vegger som grenser ned mot vaskeriet i Urtegata 46. Pusset opp badstuer i
Heimdalsgata 30 og Tøyengata 32. Reparert og utsmykket gavlvegg i Heimdalsgata 36. Skiftet ut to
takvinduer i leilighet 101 i Heimdalsgata 36. Fire åpne terrasser i Heimdalsgata 36 ble reparert. Membran
ble skiftet ut. Alle fikk en ny enkel platting. Skilleveggene ble reparert etter angrep av råte. Innføring av nytt
låssystem i Tøyengata 32. Pusset opp berederrom i Heimdalsgata 35-37. Nytt gjerde langs nedkjørselen
til jernporten i Heimdalsgata 36. Nytt gjerde mellom Heimdalsgata 42 og Tøyengata 32. Oppussing
gjerde rundt barnehagen. Ny dør til søppelrom i Heimdalsgata 37. Tilbakeføring av plattinger etter
gravearbeidet i bakgården til Heimdalsgata 36. Uteområdet i Urtegata ferdigstilt i mai 2017. Halvparten
betalt av prosjektmidler fra Tøyen/Grønland-løftet.
2015:
- Drenert i Herslebs gate 37 i bakgården fra inngangspartiet og frem til Tøyenkirken. Tatt bort all gammel
masse i oppkjørselen til Heimdalsgata 36 fra fortauet og opp til kummen. Det ble lagt ut 5 cm styropor
(isolasjon), armering og så påstøp 5 cm med fall mot midten av veien. Det ble det primet og lagt to lag
kjæremembran på hele dekket og deretter asfaltering 2,5 cm støpasfalt. Det er lagt hulkil langs hele
oppkjørselen og blikkbeslag på samme måte som på øvre plan. Asfalt og gammel masse ble fjernet i
bakgården i Heimdalsgata 36 fra trappa og frem til inngangspartiet og bortover langs bodene.
Betongskader ble reparert og betongdekket ble primet og det ble lagt dobbel kjæremembran på hele
området. Det ble lagt 2,5 cm med tett støpasfalt over hele området. I støpasfalten ble det festet 10 stk.
stålfundamenter for feste av gjerde. Deretter ble det lagt en hulkil langs alle murene. Denne og synlig del
av membran er tilslutt skåret til, det ble skåret til spor i vegg og beslag ble montert. Fra bod-området til
Heimdalsgata 36 og ned langs veggen inn mot hagen ble det etablert en toppdrenering ca. 60 cm ned.
Denne toppdrenering ble tilkoplet overvannskum på hjørne av garasjeanlegg. Utført diverse forbedringer i
bakgården til Herslebs gate i forbindelse med gravearbeidet.
- Pusset opp badstuen i Heimdalsgata 36, samt gang inn til badstuen.
- Pusset opp den gamle sykkelboden i Heimdalsgata 37 og omgjort det til søppelrom med vannuttak.
- Klargjort rom for ølbrygging i Heimdalsgata 36.
- Klargjort musikkrom i Tøyengata 32.
2014: Bygget tak over inngangspartiet fra bakgården i Heimdalsgata 36. Bygget ny bod i barnehagen i
Tøyengata 32 (kommunen tok regningen).
2013: Malt fasader og vinduer i Urtegata 46 og Tøyengata 32. Utskifting av skadede takrenner i Urtegata
46, Tøyengata 32 og Herslebs gate 37. Malt liten bod ute i Urtegata 46. Reparasjon av lang åpen terrasse
i øverste etasje i Heimdalsgata. 36. Byttet membran/isolasjon og lagt nytt gulv. Pusset opp vaskeriene i
Herslebs gate 37 og Urtegata 46. Bygget opp eget lager i Heimdalsgata 30 for materialer og utstyr for
vedlikehold.
2012: Drenering i Tøyengata utenfor Heimdalsgata 37. Malt fasader og vinduer Herslebs gate 37.
2011: Maling av trapperom i Heimdalsgata 37 og Herslebs gate 37. Opprustning av bakgården i
Heimdalsgata 30.
2010: Rensing av alle ventilasjonskanaler vinduer og yttervegger i Heimdalsgata 30, 35 og 37. Skifte av
postkasser, oppslagstavler og søppelbøtte i Heimdalsgata 37. Utbedring av betongskader i
Heimdalsgata 35 og 37. Utskifting og reparasjon av takrenner i Heimdalsgata 30, 35 og 37. Oppussing av
lokale og etablering av gjestehybel i Heimdalsgata 37.
2009: Bytting av brannfarlige bøttelamper i alle trapperom. Sykkelstativer montert i alle sykkelboder.
Vasking av alle gatefasader. Innkjøp av benker til takterrasser, Tøyengata 32 og plantekasser utenfor
Heimdalsgata 37
Analyse av betongskader. Bytting av brannfarlige bøttelamper i alle trapperom. Sykkelstativer montert i alle
sykkelboder. Vasking av alle gatefasader. Innkjøp av benker til takterrasser, Tøyengata 32 og
plantekasser utenfor Heimdalsgata 37. Analyse av betongskader.
2008: Totalrenovering av felleslokale i Heimdalsgata 30.
2007: Skifte av postkasser, oppslagstavler og søppelbøtter, Urtegata 46 og Heimdalsgata 30. Maling av
vegger og vinduer, både ut mot gata og inn mot bakgården, Heimdalsgata 36. Reparasjon av
betongskader i svalganger, trapp og murer, Heimdalsgata 36. Oppussing av inngangspartier,
Heimdalsgata 36. Utbedring av råteskader samt maling av uteboder, Heimdalsgata 36. Nytt callinganlegg
med video i alle gårder, samt automatiske døråpnere til alle inngangsdører.
2006: Oppussing av ytre inngangspartier, alle blokkene. Bytting av alle utelamper samt oppsett av noen
nye. Malerarbeid, inngangsparti og kjeller i Tøyengata 32 (fullført i 2007). Malerarbeid, inngangsparti og
kjeller i Heimdalsgata 30 (fullført i 2007). Maling av søppelrom Heimdalsgata 37.
2005: Malerarbeid, inngangsparti i Urtegata 46. Bytting av alle lamper i inngangspartiet i Urtegata 46.
Malerarbeid, inngangsparti i Heimdalsgata 35. Bytting av alle lamper i inngangspartiet i Heimdalsgata 35.
Hellelegging/oppgradering i bakgården Urtegata/Heimdalsgata.
Styret opplyser at det er vedtatt en 10% økning av felleskostnadene, og refinansiering ved nytt låneopptak:
Borettslaget har et fortsatt stort vedlikeholdsbehov. I den sammenheng og for å sikre borettslagets
likviditet så har styret reforhandlet dagens tre DNB lån til ett langsiktig lån.
Refinansieringen innebærer et låneopptak på ca kr 2 500 000 som betyr at borettslagets totale gjeld i
DNB utgjør kr 44 000 000. Samtidig har borettslaget fått godkjent avdragsfrihet i tre år. På den måten vil
borettslaget frigjøre midler som kan rettes mot vedlikeholdet.1. juli så nedbetales siste avdrag på
borettslagets lån i Husbanken og lånet er ferdig betalt.
Fra og med august vil derimot felleskostnadene øke med 10 %. Dette for å kunne ivareta borettslagets
trengende vedlikeholdsbehov samt ha en forutsigbar likviditet i årene som kommer. Styret er klar over at
en slik endring vil ha innvirkning for mange, men styret ønsker å kunne ha en mest mulig forutsigbar
økonomisk fremtid for borettslaget. Felleskostnadene er planlagt å være 5 899,-, som opplyst i annonsen.
Det er ikke videre planlagt økning pt ihht til refinansiering av lån utover dette, ifølge forretningsfører USBL.
Det er tre års avdragsfrihet på det nye lånet, og fellesutgiftene vil kunne øke da avdragsfriheten er over.
Hvor mye andel fellesgjeld vil øke med, svarer forretningsfører: "Vi har ikke mottat oversikten fra DNB enda
vedrørende lånet. Men av 2 500 000,- i oppbelåning så bruker dere fordelingsnøkkelen for å beregne det
for andelen.
For andelen dere skal selge andel 139 så er fordelingsnøkkelen 2157 av en andelsnevner 51493 for
borettslaget. Så da må dere regne ut hva det vil bli ekstra for denne enheten."
Kjøper må regne med økt andel fellesgjeld og økte felleskostnader.
Utenom løpende vedlikehold, planlegges det å gjøre en evaluering av takene, for å se om de muligens
må skiftes eller oppgraderes (grunnet alder).
Bakgård
Bakgården deles av flere andre borettslag og sameier, blant dem Tøyengata 32 og Heimdalsgata 36 som
også er en del av Heimdal II. I denne bakgården finner du en sittegruppe på gressplenen foran bygget, en
dyrkeplass med pallekarmer, et drivhus, ballplass og en liten lekeplass tilknyttet barnehagen i Tøyengata
32. Har du spørsmål om dyrkeplassen eller vil ha tilgang til drivhuset kontakter du bakgårdsgruppa på
epost bakgard@heimdal2.no
Det er også hyggelige sittegrupper, grill, og lekeplass.
Gjestehybel
Det er gjestehybel i kjelleren her som kan leies for lav døgnpris, dersom man har får gjester på
overnatting.
Borettslaget har en god og nyttig hjemmeside. Se her for oversikt over arbeider, informasjon, og
fellesfasiliteter: https://www.heimdal2.no/
Nedre Tøyen Garasjesameie:
Nedre Tøyen Garasjesameie (org.nr.: 999 263 429) har til formål å eie og forvalte garasjeanlegget i
Heimdalsgata 36, beliggende i
underetasjene i Borettslaget Heimdal II's boligblokk. Sameiet eies av borettslagene Friis’ gate 6 (org.nr.
948 301 377 og
Heimdal II, org.nr. 955 112 725), og med ulik part på hvert. Borettslaget Friis´gate 6 eier 13% av sameiet,
og borettslaget Heimdal II eier 87% av sameiet.
Andelseiere i borettslagene Friis´gate 6 og Heimdal II, som har ervervet rett til garasjeplass i Nedre Tøyen
Garasjesameie (heretter benevnt Disponenter), er ikke å regne som sameiere. Det er kun andelseiere i
borettslagene Friis´gate 6 og Heimdal II som har rett til å bli Disponenter. Disse har ikke rett til å erverve
mer enn én rett til garasjeplass pr andel i borettslagene.
Styret i Nedre Tøyen garasjesameie kan, der det er nødvendig eller praktisk av hensyn til sameiet,
omdisponere plassene.
All utleie av parkering skal meldes skriftlig til styret i garasjesameiet. Utleier er ansvarlig for at leietaker
overholder ordensreglene.
Utleiere er ansvarlig for at egne leietagere overholder de samme ordensregler som gjelder for sameiere.
Selger har garasjeplass, som kan kjøpes for tillegg i pris (350 000,-). El-billader følger. Kjøper må selv
bekoste strømutgiftene ifm. eventuell lading. I tillegg til kjøpesum, må kjøper betale eierskiftegebyr på kr.
1 328,- for garasjeplassen. Kjøper betaler felleskostnader for garasjeplassen. Disse ligger p.t på kr.
533,- i måneden. Ifølge styret i garasjesameiet er det ikke planlagt noen økning av felleskostnadene det
neste året. Med forbehold om at det kan oppstå uforutsette utgifter som påvirker felleskostnadene.
ForretningsførerBorettslaget er tilknyttet Boligbyggelaget Usbl som er forretningsfører.
StyregodkjenningEn andelseier har rett til å overdra sin andel, men erververen må godkjennes av borettslaget for at ervervet
skal bli gyldig overfor borettslaget. Nekter borettslaget å godkjenne erververen som andelseier, må
melding om dette komme fram til erververen senest 20 dager etter at søknaden om godkjenning kom
fram til borettslaget. I motsatt fall skal godkjenning regnes som gitt.
Bare andelseiere i boligbyggelaget og bare fysiske personer (enkeltpersoner) kan være andelseiere i
borettslaget. Ingen fysiske personer kan eie mer enn en andel.
ForkjøpsrettDet foreligger forkjøpsrett for borettslagets/ boligaksjeselskapets (USBL) medlemmer. Forhåndsavklaring
er igangsatt. Meldfrist er satt til mandag, 17.06.2024 kl 23:59
Avklaring skjer kort tid etter salg.
Tekniske installasjonerBorettslaget har ingen kollektiv avtale om kabel-tv. Siden 2017 har Homenet levert fiber til borettslaget.
Ønsker man TV må andelseier selv ta kontakt med leverandører som kan levere dette på fiber,
eksempelvis Riks-TV, Altibox, Telenor og Telia.
DyreholdHusdyrhold er kun tillatt etter godkjenning av styret og skal ikke være til sjenanse for andre beboere.
Under kan du lese punktene i dyreholderklæringen man forplikter seg til å følge når man søker om å
skaffe seg, eller har hund eller katt i borettslaget. Kontakt styret på epost styret@heimdal2.no for å få
tilsendt en søknad.
https://www.heimdal2.no/regler-retningslinjer-instrukser/retningslinjer-for-dyrehold-i-borettslaget/
DiverseKun hvitevarer som er spesifikt angitt i salgsoppgaven, følger med. Dette gjelder uavhengig av om
hvitevaren(e) eventuelt kan anses som integrerte. Det er ikke garanti på hvitevarene, utover eventuell
leverandørgaranti.
Medfølger:
- Kjøleskap
- Oppvaskmaskin
- Gardiner (100% lin)
- Innredning i innvendig bod
- Vaskemaskin og tørketrommel kan stå igjen dersom kjøper ønsker. Disse er ikke nye og følger uten
garanti.
Medfølger ikke:
- Taklampe hovedsoverom
- Pendel på kjøkken
- Pendel i stue
- Fastmontert hylle kjøkken (kan selges med)
- Fastmontert hylle soverom (kan selges med)
Eventuelt annet inventar kan avtales etter avtale med selger.
AnnetBoligen vil først kunne bli registrert på kjøper(e) etter at medlemskap er betalt. Iht. borettslagsloven av
6.6.2003 § 5-2, (4) skal alle som er medeiere i en andelsbolig ha egne medlemskap i boligbyggelaget
USBL. Innmelding koster pt. kr. 300,-
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
For krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra lagforholdet har laget panterett i andelen foran
alle andre heftelser. Pantekravet er begrenset til en sum som svarer til 2 ganger folketrygdens
grunnbeløp på tidspunktet da tvangsdekning besluttes gjennomført.
UtleieAndelseieren kan ikke uten samtykke fra styret overlate bruken av boligen til andre.
Med styrets godkjenning kan andelseierne overlate bruken av hele boligen
dersom:
- andelseier selv eller andelseierens ektefelle eller slektning i rett opp- eller nedstigende linje eller
fosterbarn av andelseieren eller ektefellen, har bodd i boligen i minst ett av de siste to årene.
Andelseierne kan i slike tilfeller overlate bruken av hele boligen for opp til tre år.
- andelseier er en juridisk person.
- andelseier skal være midlertidig borte som følge av arbeid, utdanning, militærtjeneste, sykdom eller
andre tungtveiende grunner.
- et medlem av brukerhusstanden er andelseierens ektefelle eller slektning i rett opp- eller nedstigende
linje eller fosterbarn av andelseieren eller ektefellen.
- det gjelder bruksrett til noen som har krav på det etter ekteskapslovens § 68 eller
husstandsfellesskapslovens § 3, andre ledd.
Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det. Godkjenning kan nektes
dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Har laget ikke sendt svar på skriftlig søknad om
godkjenning av bruker innen en måned etter at søknaden har kommet fram til laget, skal brukeren regnes
som godkjent.
Andelseier som bor i boligen selv, kan overlate bruken av deler av den til andre uten godkjenning.
Se borettslagets vedtekter.
Vei/vann/kloakkOffentlig.
ReguleringEiendommen ligger i et byggeområde for boliger. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser
S-2255.
(Reguleringsbestemmelser S-2255 er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak
23.09.2015, sak 262 (kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Informasjon om ny
kommuneplan med lenke til kartinnsynsløsning finner du på
http://www.kommuneplan.oslo.kommune.no.)
Eiendommen ligger i kommunedelplan for torg og møteplasser. Kopi av kommuneedelplan KDP-17.
Pågående saker:
* Tøyengata 26 A - Gjenoppføring av rømningsbro i 3. etasje. Saksnummer: 202117162 - Byggesak. Plan-
og bygningsetaten godkjenner søknaden om etablering av rømningsbro i 3. etasje mottatt 29. oktober
2021.
* Tøyengata 26 B - Fasadeendringer. Saksnummer: 201612235 - Byggesak. Søknaden gjelder nye
takvinduer på hovedtakkonstruksjon, ny takkonstruksjon mot sør-øst og etablering av nye vinduer. Endring
av vinduskonstruksjon mot nord-vest. Søknad om fasadeendring av 18.08.2016 godkjennes.
* Urtegata 43 - Oppføring av støyskjerm. Saksnummer: 201914163 - Byggesak. Det søkes om å føre opp
en levegg som er 22,3m lang og 2 meter høy, plassert inntil nabogrensen i hver ende og 1 meter fra
nabogrensen parallelt med leveggen. Plan- og bygningsetaten godkjenner søknaden om oppføring av
levegg, mottatt 09.07.2019, med senere supplering og revidert prosjekt mottatt 17.02.2020.
* Nordbygata 52 - Disponering av tomt til parkeringsplasser. Saksnummer: 202306409 - Byggesak.
Tiltaket gjelder midlertidig disponering av tomt til 11 parkeringsplasser i Norbygata 52 på Grønland. Plan-
og bygningsetaten godkjenner søknaden om midlertidig disponering av tomt til parkeringsplasser, mottatt
20.04.2023.
* Gartnerløkka - Oppgradering av park. Saksnummer: 202310592 - Byggesak. Plan- og bygningsetaten
godkjenner søknaden om oppgradering av park, mottatt 30.06.2023.
* Tøyengata 21 A-B - Bruksendring fra forretning til 6 leiligheter i 1.etasje. Saksnummer: 200801147 -
Byggesak. Søknaden omfatter bruksendring av del av 1. etasje fra forretning til bolig, oppdeling av
eksisterende boliger i del av 1. etasje og hele 2. og 3. etasje, bruksendring av loft til del av boliger i
underliggende etasje. Det etableres takvinduer ved gesims mot gate. Det er 18 leiligheter, 1 en roms, 11
to roms, 5 tre roms og 1 fire roms. BRA oppgis til 971 kvm. Det er gitt rammetillatelse, endret tillatelse,
igangsettingstillatelse og endret tillatelse.
* Tøyengata 17 B - Utbygging av loft for underliggende leilighet, fem arker og fasadeendringer.
Saksnummer: 202011642. Søknaden omfatter loftsutbygging på 69,2 m2 til del av boenhet i fjerde etasje,
rehabilitering av taket, fem arker mot gaten, to sliss i gavlveggen og en takterrasse mot bakgården. Det er
gitt rammetillatelse, endret tillatelse, igangsettingstillatelse 1, endret tilltatelse og igangsettingstillatelse
2.
Pågående plansaker
* Kolstadgata m.fl. - Detaljregulering til politisk behandling - Møteplass ved Tøyen skole.
Saksnummer 201809736, mottatt 06.07.2018. Se mer informasjon på kommunens sider:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201809736
* Schweigaards gate 10 m.fl. (Galleri Oslo)
Saksnummer 202103235, 22.02.2021. Galleri Oslo Utvikling ønsker å gjenåpne Akerselva og utvikle
planområdet til et flerfunksjonelt byområde med arbeidsplasser, servicefunksjoner og boliger, i tråd med
Oslos overordnede byutviklingsstrategi om fortetting i knutepunkt. Forslaget innebærer at dagens
langstrakte bygg erstattes av mer oppdelt bebyggelse og nye byrom, og at Akerselva åpnes gjennom
planområdet.
Bystyret ønsker gjenåpning av Akerselva, som krever ny reguleringsplan for Galleri Oslo. Men det krever
også en ny løsning for Oslo bussterminal. Det trengs også en ny reguleringsplan for Nylandsveien,
Schweigaards gate og Biskop Gunnerus’ gate.
Se mer informasjon på kommunens sider:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202103235
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 6 200 000,- (Prisantydning)
kr 256 115,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 6 456 115,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 391,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper))
--------------------------------------------------------
kr 8 891,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 6 465 006,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 6 473 256,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Eierskiftegebyr forretningsfører (Kr.6 385)
Visningshonorar (Kr.3 100)
Tilrettelegging (Kr.17 900)
Utskrift av heftelser/servitutter (pris pr. dok.) 240,- 3 stk innhentet (Kr.720)
Tinglysning av urådighetserklæring (Kr.500)
Innhenting av informasjon fra forretningsfører (Kr.4 900)
Søk eiendomsregister og elektronisk signering (Kr.1 750)
Kommunale opplysninger (Kr.1 900)
Markedsføringspakke (Kr.19 900)
Oppgjør (Kr.6 500)
Provisjon (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 6 456 115,-) (Kr.58 105,04)
Totalt kr. (Kr.121 660,04)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer15-24-0045
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSagene & Bjølsen Eiendomsmegling AS
EIE Ullevål & Sagene
Org. nr: 989734598
Maridalsveien 154 A
0461 Oslo
Tlf: 22 02 11 60
Ansvarlig meglerEiendomsmegler I Partner Alice Brandwijk
SaksbehandlereAlice Brandwijk
EIE Ullevål & Sagene
Eiendomsmegler I Partner
Mob: 92 30 18 87 / E-post: alb@eie.no
Linnea Markussen
Eiendomsmeglerfullmektig
Mob: 45 46 41 95
[/ E-post: lm@eie.no