EiendomIvan Bjørndals gate 17, 0472 OSLO, Etasje: 2
MatrikkelGnr. 224 Bnr. 384 Snr. 24 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformEierseksjon
ArealerTotalt BRA 133 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 127 kvm
Følgende rom er inkludert i innvendig bruksareal:
- Underetasje: trapperom, baderom, gang, og tre soverom.
- 1. etasje: entré, toalettrom, stue og kjøkken.
- Mesaninetasje: stue.
- BRA-e (eksternt bruksareal): 6 kvm
ArealPrimærrom: 127 kvm, Bruksareal: 133 kvm, BRA-i: 127 kvm , BRA-e: 6 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom3
Byggeår1902
TomtFellestomt 1884 kvm
Prisantydning13 700 000
TilstandsrapportTilstandsrapport er avholdt av Jan-Petter Vie, datert 06.05.2024.
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 261 000,- pr. pr. 01.04.24
Andel fellesformue: kr. 25 440,- pr. pr. 31.12.23
Totalpris inkl. omkostningerkr 13 700 000,- (Prisantydning)
kr 261 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 13 961 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 346 520,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 348 020,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 14 309 020,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 14 318 270,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 6 315,- pr. mnd.
Felleskostnad inkludererNedbetaling av fellesgjeld, felles bygningsforsikring, kommunale avgifter, drifts og vedlikeholdskostnader,
vaktmestertjenester, forretningsfører, utvendig vindusvask (årlig), vask av fellesområde med mer.
Fellesutgiftene er totalt kr 6.315,- pr mnd og er fordelt på følgende måte:
- Felleskostnader: 4.920,-
- Felleskostnader DLG : 800,-
- Nedbetaling lån: 595,-
Felleskostnadene vil øke med 5% fra 01.08.2024 og en ekstra innkrevning av kr. 150 000 - 200 000 til
dekning av vindusutskiftninger. Kostnad vil da ligge mellom ca. 2000-7500kr per enhet, avhengig av andel
i sameiet. Konferer med megler ved flere spørsmål.
Kommunale avgifterKommunale avgifter er inkludert i felleskostnader.
EierSarah Ellen Rosenbaum
BeskrivelseVelkommen til industrihistorie på Lilleborg!
Dette er en helt unik, storslått leilighet i et av de historiske farbrikkbyggene på Lilleborg. Her får du ikke
mindre enn 4 av de voldsomme fabrikkvinduene på rad og rekke, og for å forstå hva det gjør med lys og
rom må det bare oppleves. Følelsen av å komme inn her kan ikke beskrives!
Leiligheten er praktisk også, med 3 soverom, bra med bodplass og ikke minst garasjeplass med lader.
Den er stor, med sine 127 kvm, og fordi den går over 3 plan får du virkelig følelsen av hus i byen her.
Bygget er fra 1902, men alt innvendig er fra 2002 eller nyere. Hovedbadet er fra 2023.
Området utenfor er rolig og aktivt på samme tid, med badeplass i elva, badstu bygget av beboerne selv,
og et helt spesielt samhold. Et paradis for både barn og voksne.
Velkommen!
ParkeringDet medfølger en parkeringsplass i felles garasjeanlegg med el-bil lader.
I tillegg til dette er det også en gjesteparkeringsplasser i garasjen, og beboerparkering i området.
Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt - også utover det som er maksimal
parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering. Priser for beboerparkering i bydel
Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene:
- Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5 950 kroner for ett år
- Motorsykkel og moped: 2 975 kroner for ett år
- El-bil : 2 000 kroner for ett år
- El-motorsykkel og el-moped: 1 000 kroner for ett år
Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon
se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-ogparkering/parkering/beboerparkering/.
BeliggenhetBoligen ligger i et attraktivt boligområde på Lilleborg/Torshov, med kort gangavstand til handlegater,
kafeer, et variert servicetilbud og god offentlig kommunikasjon. Selv om området er meget sentralt, er det
likevel rolig og barnevennlig. Lilleborg er et unikt område med nyere bygg og rehabiliterte
fabrikkbygninger, som kan by på mange kulturtilbud med blant annet Det andre teateret og den populære
Villa Paradiso som ligger idyllisk ved Akerselva.
I gangavstand fra boligen er det flotte park- og friområder som blant annet Myraløkka og Torshovparken.
Akerselva er rett utenfor, hvor det er bilfri gang- og sykkelvei helt fra sentrum, opp til marka og
Maridalsvannet. Ta gjerne turen til Grefsenkollen, hvor du finner alpinbakke og mange kilometer med tur-
og skiløyper innover marka.
Området har et godt sports- og aktivitetstilbud. Rett i nærheten har du Myrens Treningssenter, med både
squashbaner og Oslos råeste klatresenter. I gangavstand finner du også Voldsløkka Idrettspark med
fotballbaner, volleyballbaner, tennisbaner og skatehall. I Torshovparken er det mulighet for aking om
vinteren, og sommerstid er det mulighet for ballspill på sandvolleybane og basketbane. Går du gjennom
parken kommer du til Lilleborgbanen med bl.a. fotballbane, lekeplass, skøytebane, tennisanlegg og
minigolf.
Storo storsenter med en rekke tilbud av forretninger, matbutikker, servicetilbud og vinmonopol ligger en
kort spasertur unna. Det samme er Sandaker senter med bl.a. stor matvareforretning og vinmonopol. For
de matinteresserte finner du byens beste slakter Strøm Larsen noen minutter unna. Det er også flere
dagligvarebutikker i alle segmenter i umiddelbar nærhet.
Fra eiendommen er det kort gangavstand til flere barnehager, ungdomsskoler og Fernanda Nissen
barneskole, som ble bygget i 2016. Det finnes flere videregående skoler og utdanningsinstitusjoner i fin
gang- og sykkelavstand, som bl.a. Handelshøyskolen BI, Kunsthøgskolen, Arkitekthøgskolen, Westerdals
og OsloMet.
BebyggelseDet er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.
TomtFellestomt, 1884 kvm
AdkomstDet vil bli satt opp visningsskilt under visning.
Offentlig kommunikasjonNærområdet har et godt kollektivtilbud med både buss, trikk og T-bane. Her har du 11- trikken (Kjelsås -
Majorstuen), 12-trikken (Kjelsås - Majorstuen) og 18-trikken (Rikshospitalet - Storo - Grefsen stasjon),
samt. busslinje nr. 20, 20, 37 og 54.
Flybussen går også forbi Arendalsgata eller Torshov bussholdeplass.
ByggemåteBygning antatt fundamentert med støpt mur, yttervegger i teglstein, etasjeskillere med støpt dekke og
elementdekke, vinduer med 2-lags glass, malte dører og saltak tekket med papp.
Se vedlagte tilstandsrapport for teknisk beskrivelse av eiendommen.
PrimærromPrimærrom: 127 kvm
BruksarealBruksareal: 133 kvm
BoderI tillegg til leilighetens arealer disponerer boligen 1 bod: Kjellerbod på ca. 6 m².
StandardEiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. Denne er
vedlagt salgsoppgaven. Nedenfor følger informasjon om forhold som har fått TG 2:
TG 2: AVVIK SOM KAN KREVE TILTAK
Dører
Malt lyd/brannklassifisert entredør fra 2002.
Vurdering av avvik:
- Døren bør justeres.
Avløpsrør
Det er avløpsrør i plast fra 2002.
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige avløpsledninger.
Tiltak:
- Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader
plutselig oppstå på eldre anlegg.
TG 2: AVVIK SOM IKKE KREVER UMIDDELBARE TILTAK
Overflater
Gulv med fliser, malt parkettgulv, parkettgulv og fliser. Vegger med malte flater og fliser. Malte himlinger.
Årstall: 2002.
Vurdering av avvik:
- Det er noe slitasje på gulv.
Tiltak:
- Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Etasjeskille/ gulv mot grunn
Etasjeskillere med støpt dekke og elementdekker.
Vurdering av avvik:
- Målt høydeforskjell på over 15 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i
standardens krav til godkjente måleavvik.
Tiltak:
- For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk
rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan
man vurdere slike tiltak. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Radon
Vurdering av avvik:
- Det er ikke foretatt radonmålinger, og bygget er heller ikke utført med radonsperre.
Tiltak:
- Det bør gjennomføres radonmålinger. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Overflater gulv
Fliselagt gulv med varmekabler. Årstall: 2022.
Vurdering av avvik:
- Det er påvist avvik i fallforhold til sluk i forhold til krav i forskrift på byggetidspunktet. Det er for lite fall til
sluk i dusjsone.
Tiltak:
- Det må foretas utbedring av fallforhold. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Overflater og innredning - Kjøkken
Kjøkkeninnredning med malte fronter, benkeplater i stein og ventilator. Deler av kjøkkenet er fra 2002, og
oppvaskkum, benkeplate og deler av innredningen er fra 2013. Det er oppvaskkum og opplegg til
oppvaskmaskin på kjøkkenet. Eier opplyser at det skal medfølge bred komfyr med
gassbluss/induksjonstopp.
Vurdering av avvik:
- Det er ikke montert lekkasjevarsler eller komfyrvakt på kjøkkenet.
Tiltak:
- Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Overflater og konstruksjon - Toalettrom
Separat toalettrom fra 2002 med servant og wc.
Vurdering av avvik:
- Det er mindre sprekk i wc.
Tiltak:
- Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Vannledninger
Det er vannrør av type rør i rør opplegg i boligen fra 2002 og 2022. Koblingspunkt for røropplegg er i
himling på bad.
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger.
Tiltak:
- Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader
plutselig oppstå på eldre anlegg. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Varmtvannstank
Bereder på ca. 120 liter fra 2002 er plassert i benkeskap på kjøkken.
Vurdering av avvik:
- Det er påvist at varmtvannstank er over 20 år.
Tiltak:
- Det er ikke behov for utbedringstiltak siden tanken fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig
oppstå på eldre tanker. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Elektrisk anlegg
Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova
(tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig
myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken
kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll.
Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder.
El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor
oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert
elektrovirksomhet. Det er el-anlegg fra 2002 med automatsikringer i boligen. Det er foretatt el-kontroll i
boligen i 2024.
1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne,
utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)?
- Ja.
Spørsmål til eier
2. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter
1.1.1999?
- Ja. Det er utført el-arbeider på bad, kjøkken m.m. Eier opplyser at det foreligger samsvarserklæring på
utførte el-arbeider på bad, men ellers ingen dokumentasjon.
Eksisterer det samsvarserklæring?
- Nei.
Inntak og sikringsskap
3. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og
helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll?
- Nei.
Generell kommentar: El-kontroll er utført i 2024. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet er utstedt ferdigattest for ombygging og bruksendring til bolig datert 2003.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingSelger kan informere om et årlig strømforbruk på ca. 14 800 kWh. Faktisk forbruk vil variere fra hustand til
hustand.
Leiligheten blir oppvarmet med varmekabler i hele underetasjen, unntatt innvendig bod. Vanlig elektrisk
oppvarming med panelovner for øvrig.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter E
Kommunale avgifterKommunale avgifter er inkludert i felleskostnader.
Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og
eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.
EiendomsskattDet betales i tillegg eiendomskatt på kr 5 814 for året 2024.
Vi gjør oppmerksom på at satsen for eiendomsskatt blir fastsatt årlig av bystyret. Eiendomsskatten vil
derfor kunne variere fra år til år.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 6 315,-
pr.mnd.
Nedbetaling av fellesgjeld, felles bygningsforsikring, kommunale avgifter, drifts og vedlikeholdskostnader, vaktmestertjenester, forretningsfører og trappevask.
Faste løpende kostnaderFelleskostnader, innboforsikring og strøm.
Spesifikasjon av fellesgjeldSameiet har følgende lån:
Lånenummer: OBOS05-98208199021
Type: Annuitet
Restsaldo: 6.580.029,-
Restløpetid: 24 år og 5 mnd
Terminer pr år: 12
Type rente: Flytende
Rente pr. 01.05.24: 7,30%
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapDriftsinntekter for 2023 er på kr 1 945 713,- og driftskostnader på kr - 4 935 005,-. Dette ga et årsresultat
på kr - 3 315 564 ,-.
Årets resultat vises i resultatregnskapet som et underskudd og foreslås ført mot en kapital. Eventuelt
avdrag på langsiktig gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. Det ble nedbetalt avdrag i 2023 med kr 94.983,-.
Forsikring med polisenummerGjensidige Forsikring
Polisenummer: 80133286
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 2 420 223,-
Som sekundærbolig Kr. 9 196 847,-
SameieSameie: Sameiet Lilleborg A3, Orgnr: 988065250
Sameie: Sameiet Lilleborg A3, orgnr: 988065250Sameie: Sameiet Lilleborg A3, Orgnr: 988065250
Sameiet består av 37 seksjoner. Sameiet Lilleborg A3 er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund
med organisasjonsnummer 988065250, og ligger i bydel Sagene i Oslo kommune. Sameiet er tilknyttet
"sameiet Lilleborg Det lille Grønne" som er et tingsrettslig sameie for felleseiendom, veiparsel og
garasjeeiendom. Eierandel i dette sameiet kan ikke skilles fra seksjonene.
STYRET
Henvendelser til styret kan skje til e-post: lilleborga3@styrerommet.no. Du kan også komme i kontakt
med styret via Vibbo.no.
VAKTMESTER
Sameiet Lilleborg A3 har avtale om vaktmestertjeneste med Jon Rudolfsen. Dersom ikke annet er avtalt
med styret på forhånd, må den enkelte eier betale for tjenesten selv.
RENHOLD
Sameiet har avtale med Bjerkan Renhold AS om renhold av fellesarealene.
NØKLER/SKILT
Det er montert digital lås på alle hoveddører og garasjeporter. Det gjør at alle kan åpnes med en app,
som du enkelt kan dele med dine gjester slik at de har tilgang. Eller til megleren din. Genialt
Nøkler kan for øvrig bestilles hos styreleder. Skilt til ringeklokke kan bestilles hos styret og skilt til
postkasse bestilles via posten.no.
PARKERING
Parkering Sameiet har parkering i fellesgarasjen i K1 og K2. Alle seksjonene disponerer en garasjeplass
i henhold til vedtektene. Plassen kan ikke selges, men den kan leies ut til beboere på Lilleborg.
Nøkler/skilt Nøkler kan bestilles hos styreleder.
STYRETS ARBEID I 2023/2024
Test brannvernsystem
- Årlig test og kontroll av brannvernsystem og nødlysene i fellesområdene ble gjennomført 21. oktober,
inklusiv test og mulighet for kontroll av slukkeutstyret i den enkeltes leilighet. Brannsentralen i sameiet er i
oppgangen til nr. 17. Der vil det varsles hvilken leilighet som er berørt og det ligger liste med navn og
telefon til alle beboere under skapet. Dersom man trenger slukkeutstyr i egen leilighet, kan man kontakte
vaktmester Jon Rudolfsen som bestiller for seksjonseiers kostnad. Styret informerer via Vibbo om HMS.
Punkterte vinduer
- Ett «lite» sideprosjekt er en del punkterte vinduer, dette gjelder en del av de gamle fabrikksvinduer. Alle
ble sjekket på høsten, men pga. frost kunne de ikke byttes umiddelbart. Disse bør byttes vår/sommer
2024. Se egen post i.f.t. kostnad for dette prosjektet.
Prosjekt vann og avløp
- Opp i dette prosjektet fant vi ut at vi manglet sluttattest på vann og avløp, som ingen hadde oppdaget før
nå. Alle ledninger og rør ble kartlagt og vannmåler installert. Dette siden vi har hatt ekstremt høy vannavgift
siden kommunen går ut fra totalareal av bygget, inkludert alle oppganger og bodområdene (hvor vi ikke
bruker noe vann). Med tanke på skadene vi har hatt i 2 omganger, pluss krav fra forsikringsselskapet satt
vi i gang ett prosjekt hvor det skulle settes inn en ekstra avløpskum rett ved siden av kommunal kum
utenfor nr.17. Her er det nå en tilbakeslagsventil med automatisk smsvarsling når det blir for mye vann i
kummen. Dette vil forebygge fremtidig vanninntrenging i A3 via kommunale rør.
Ny drenering, isolasjon og [kum2
- Mens installasjon av kum[1 pågikk oppdaget de (Gravco) at isolasjonen og dreneringen ikke var utført
riktig ved oppstart av A3 i 2001/2002. Dette medførte at vi besluttet å rette opp dette. Med tanke på
klimaendringer som bringer mer regn i fremtiden og som gjør at vi er veldig utsatt for fukt mener vi dette
var nødvendig og riktig. Derfor graving langs hele fronten av A3 pluss kortsiden som vender sørvest. På
grunn av manglende fall og høydeforskjell måtte vi ha en kum pluss pumpe til, rett utenfor nr.11, også
denne med tilbakeslagsventil (med varsling) tilfelle høyt vann. Arbeidet startet uke 5 2023, underveis var
det en god del utfordringer, men arbeidet ble ferdig høst 2023.
Fuktskader
Fuktskade [1
- I nr.17 har vi hatt fuktskade i 2 leiligheter i 2.etasje. Forsikringen ble koblet inn. Den dekker kun
følgeskadene og det måtte til en del utbedringer på terrassene/taket.
Fuktskade [2
- I nr.11 har vi hatt fuktskade i en leilighet. En beboer oppdaget et markant fuktmerke på elvesiden av
bygget. Vi kontaktet beboer og fant ut at de hadde fuktskade på innsiden. Også denne saken ble meldt inn
til forsikringen (kun følgeskadene blir dekket). Det måtte bygges stillas ut i elven når vannføringen tillot
det.. Både takrenner og beslag ble byttet ut av Nortekk. Kostnad på dette var 212.000kr.
Ny avtale takettersyn/utført av Nortekk
I 2023 fikk vi undersøkt hele taket pluss takrenner. Dette var ikke gjort på en stund og med tanke på
økende nedbør/alder besluttet vi å signere en serviceavtale med sjekk hvert andre år. Dette er også bra
tilfelle noe skjer og forsikringen vil vite når siste gjennomgang
var. Kravene blir strengere og strengere v/forsikringssaker. Konklusjon i rapport; Taket er i god stand;-)
Kostnad 64.000.
Prosjekter foreslått av Sameiet A3 til Sameiet DLG som er gjennomført/under planlegging - vedtatt på
årsmøte avholdt den 13.05.2023.
- Styret i A3 har foreslått og fått gjennomslag for to større prosjekter i Det Lille Grønne; Det ene prosjektet
er oppgraderinger av vårt felles grøntområde på A6. Arbeidene er utført og området er snart klart til bruk.
- Det andre prosjektet vi har fått gjennomslag for er under planlegging. Gjelder en ny innelåst
sykkelparkering i deler av K1 garasjekjeller.
Punkterte/sprukne vinduer
- Vi har kartlagt disse, det startet med noen få, men den lange kalde vinteren har gjort mye skade. Det er
totalt 27 vinduer som er skadet. Kostnaden vil sannsynligvis være mellom 150.000kr-200.000kr. Styret
foreslår å finansiere dette med en engangsinnbetaling av alle seksjonseiere. Dette for å unngå at vi må ta
opp mer lån. Kostnad vil da ligge mellom ca. 2000-7500kr per enhet, avhengig av andel i sameiet.
Økning felleskostnader
Styret vil også foreslå en 5% økning av fellesutgifter, dette siden vi ser at kostnadene øker mer enn det
som vi så for oss ved budsjettering. Denne økningen ønsker vi igangsatt fra 1.august 2024
Referer med megler dersom du har spørsmål til dette.
UTLEIE AV EKSTRA-BODER I KJELLEREN
Ta kontakt med styret dersom man er interessert i å leie ekstra bod. Prisen er kr. 500 per måned (hvis
ledig) og 4.500 per år.
STØRRE VEDLIKEHOLD OG REHABILITERING
Tak
- Taket er i god stand. Sameiet har signert serviceavtale med omfattende sjekk hvert andre år med
Nortekk AS. Siste servicerunden var oktober 2023. Rapport er lagret på OBOS styrerommet.
Fasade
- Fasaden er av murstein som krever mindre vedlikehold og er i god stand. Sameiet malte alle
dører/karmer utvendig rundt 2015.
Stigeledning
- Det er kun stigeledning på 2 plasser på bygget, disse blir kontrollert årlig ved brannøvelse.
Drenering/soilrør/vannrør
- Sameiet har fornyet alle rør på forsiden og langs veggen mot sørvest i 2023. Dette grunnet 2 tilfeller hvor
sameiet fikk tilbakeslag i alle leiligheter med kjelleretasje (i 2019 og 2022).
- Det er satt inn 2 nye kummer med tilbakeslagsventil med automatisk varsling til alle beboere når vannet
stiger i de kommunale kummer. Dette stenger inntrenging av vann og har bevisst sin funksjon da
ekstremværet “Hans” herjet i 2023. Flere nabobygg langs elven fikk vann i underetasjen, men grunnet
varsling og stenging av systemet slapp vi problemer.
- I tillegg ble det installert vannmåler for sameiet. Denne er allerede blitt spart inn med tanke på stigende
vannavgiftene i Oslo. Nedløpsrør ble oppgradert samtidig. I samme operasjonen ble hele rørsystemet til
sameiet Lilleborg A3 kartlagt av autorisert rørlegger.
Vinduer/dører
- Nye takvinduer i 2019. De store fabriksvinduer med små ruter blir tatt fortløpende i tilfelle skade.
ForretningsførerOBOS Eiendomsforvaltning AS
StyregodkjenningIngen styregodkjennelse, kun eierskiftemelding!
Tekniske installasjonerTV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
DyreholdDyrehold er tillatt så langt det ikke er til sjenanse for andre beboere.
DiverseBransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av
salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med
bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen
garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.
Følgende medfølger:
- Alle hvitevarer på kjøkken
Følgende medfølger ikke:
- Stor skruestykke montert på en verkstedsbenk
- Veggmontert nøkkelstativ ved inngangsdøren
- Vaskemaskin på bad
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterKommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd
UtleieDet er ikke kjent at det foreligger regler som er til hinder for at hele eiendommen leies ut.
Vei/vann/kloakkEiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann- og avløpsnett.
ReguleringEiendommen ligger i et byggeområde for boliger, kontor, forretning, bevertning, offentlig/ allmennytting og
industri. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser S-3727 og S-5142 kan sees hos megler.
Eiendommen ligger innenfor område med reguleringsplan for ny vannforsyning i Oslo - Stamnett
(S-5142). Reguleringsplanen skal legge til rette for bygging og drift av forsterket overordnet infrastruktur
for vannforsyning med tilknytning til eksisterende anlegg. Det meste av arbeidet skal foregå under
bakken, men det må likevel påregnes støyende aktiviteter når rigg og anleggsarbeider starter i
Bjølsendumpa som blir påkoblingspunkt på eksiterende vannforsyningsnett. Eneste synlige installasjon
etter endt anleggsfase blir et mindre bygg på om lag 10 m2.
Vernestatus for Ivan Bjørndals gate 13B: SEFRAK liste
SEFRAK gir en oversikt over eldre og prioriterte kulturminner i Norge, og er Riksantikvarens verktøy i
arbeidet med å kartlegge og verne et utvalg av landets historie. Registreringen fungerer som et varsel om
at kommunen bør ta en vurdering av verneverdien før det eventuelt blitt gitt tillatelse til å endre, flytte eller
rive.
Pågående byggesaker:
* Bentsebrua Skole - Oppføring av ungdomsskole - saksnr. 202102425
Undervisningsbygg Oslo KF oppfører ny ungdomsskole ved Bentsebrua. Ferdigstilles 2024.
*Ivan Bjørndals gate 11 C - Sammenslåing av to leiligheter og åpning av vegg. Saksnummer 202312259.
Tillatelse til tiltaket ble gitt en 31.08.2023. Søknaden gjelder sammenføyning av to leiligheter i Ivan
Bjørndals gate 11 C. Tiltaket medfører
ingen endringer på fasade, internt felles trapperom eller på bærende konstruksjoner.
*Bentsebrua - Opparbeidelse av friområde og turvei. Saksnummer 202306967. Rammetillatelse ble gitt
den 28.06.2023 og igangsettingstillatelse ble gitt den 28.06.2023. Det søkes om opparbeidelse av en
offentlig turvei og park under navnet "Bentsebrua park". Turvei opparbeides som regulert i
reguleringsplanen. Parken skal etableres mellom turvei og Akerselva. Parken skal i all hovedsak
opparbeides som grøntanlegg med noen oppholdssoner. I oppholdssonene vil det etableres
sitteplasser, men det skal ikke tilrettelegges for aktiviteter. Grøntanlegget skal bestå av stedlige arter og
gå gradvis over til natur. De eksisterende støttemurene av naturstein mot Akerselva må dels restaureres
og dels reetableres.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 13 700 000,- (Prisantydning)
kr 261 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 13 961 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 346 520,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 348 020,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 14 309 020,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 14 318 270,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Visningshonorar (Kr.5 800)
Eierskiftegebyr trekkes i oppgjør - SELGER (Kr.6 385)
Elektronisk signering og søk i eiendomsregister (Kr.1 750)
Tilrettelegging (Kr.14 900)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.36 000)
Provisjon (Kr.95 200)
Foto (Kr.7 500)
Innhenting av informasjon fra forretningsfører (Kr.4 900)
Innhenting av offentlige opplysninger (Kr.1 900)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.2 900)
Markedspakke Premium (Kr.19 900)
Oppgjør (Kr.6 500)
Totalt kr. (Kr.203 635)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer15-24-0126
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSagene & Bjølsen Eiendomsmegling AS
EIE Ullevål & Sagene
Org. nr: 989734598
Maridalsveien 154 A
0461 Oslo
Tlf: 22 02 11 60
Ansvarlig meglerEiendomsmegler I Partner Sverre Tandberg
SaksbehandlereSverre Tandberg
EIE Ullevål & Sagene
Eiendomsmegler I Partner
Mob: 40 44 10 00 / E-post: st@eie.no
Linnea Markussen
Eiendomsmeglerfullmektig
Mob: 45 46 41 95
[/ E-post: lm@eie.no