Bilde 1 av Kanonhallveien 66BBilde 2 av Kanonhallveien 66B
Digital salgsoppgave
Kanonhallveien 66B

0585 OSLO • OSLO kommune

Dette objektet er solgt!

Det gjøres oppmerksom på at tjenesten «Spør om boligen» er en betaversjon

Tjenesten er AI-drevet med OpenAI sin GPT-motor, og den kan derfor gi ufullstendige svar og gjøre feil.

Ved å velge å benytte tjenesten bekrefter du å være kjent med at dette er en betaversjon som er under utprøving, og at opplysningene som fremkommer ikke er tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.

Still et spørsmål og jeg skal forsøke å finne svaret for deg.

Du kan bruke et naturlig språk, og stille spørsmål som:

  • "Hvor mange soverom er det?"
  • "Er det noe i tilstandsrapporten jeg bør merke meg?"
  • "Hvordan er utsikten?"

Takk for tilbakemeldingen!

Det gjøres oppmerksom på at tjenesten «Spør om boligen» er AI-drevet med OpenAI sin GPT-motor, og den kan derfor gi ufullstendige svar og gjøre feil. Opplysningene som fremkommer ved bruk av denne tjenesten er ikke tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.
Prisantydning

Objektet er solgt!

Fin og gjennomgående 3-roms med stor markterrasse - Garasjeplass m/ lader - Gasspeis - Fyring, vv, strøm og gass inkl.
icon

Unngå doble renteutgifter

Vis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Eierseksjon
Antall soverom
2 soverom
Etasje
1
Internt bruksareal (BRA-i)
71 m²
Bruksareal (BRA)
76 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
5 m²
Balkong/Terrasse (TBA)
16 m²
Fellesutgifter
kr 4 698 / Mnd
Prisantydning
kr 5 700 000
Omkostninger
kr 155 740
Totalpris
kr 5 855 740
Fellesformue
kr 25 902
Byggeår
2007
Tomt
Eiet tomt 9082 m²
Matrikkel
knr. 0301, gnr. 124, bnr. 210, snr. 41
Oppdragsnummer
71240162
card-default

Christer Sebbah

Eiendomsmegler | Partner
Les om Christer
Visninger

Det er p.t. ingen annonserte fellesvisninger.

Meld din interesse til megler her

Meld interesse for visning
Prisantydningkr 5 700 000,-
Pantattest kjøperkr 240,-
Tingl.gebyr skjøtekr 500,-
Tingl.gebyr pantedokumentkr 500,-
Tryg Boligkjøperpakke Leilighet (valgfri)kr 9 250,-
2,5% dokumentavgiftkr 145 250,-
  
Totalpris kr 5 855 740
Standard

Entré: 

Velkommen inn! Det er enkelt adkomst til leiligheten som ligger på bakkeplan, samt via heis fra garasjeanlegget. Her møtes du av en fin og naturlig adskilt entré. Her er det mulighet for skyvedørsgarderobe, samt god plass til knaggoppheng, sittebenk, speil mm. For ekstern lagring medfølger det en kjellerbod på ca. 5 kvm. Det er Defigo callinganlegg ved hovedinngang som gjør at du kan fjernåpne og se hvem som ringer på døren fra mobilen, uansett hvor du er.


Åpen stue- og kjøkkenløsning: 

Videre inn fra entreen kommer man til boligens oppholdsrom. Stuen og kjøkkenet ligger i en åpen løsning, dette kombinert med de store vindusflatene gir et sosialt og luftig allrom. Her er det plass til sofa med lounge løsning eller større sofa med tilhørende møblement. Det er også plass til spisebordsgruppe hvor du kan invitere venner og familie til hyggelige middager. Her er det flere muligheter for møblering. Til glede for de kaldere høst- og vinterdagene har stuen en hyggelig gasspeis plassert i hjørnet av rommet. Gass leveres fra felles anlegg og et a-konto beløp er inkludert i felleskostnadene.


Den åpne kjøkkenløsningen gjør det enkelt å være sosial samtidig som du lager dagens måltider. Kjøkkenet er godt utnyttet og har mye skap- og benkeplass. Kjøkkeninnredningen er fra Sigdal og har fabrikklakkerte glatte fronter og laminat benkeplate med nedfelt oppvaskkum. Det er naturligvis opplegg for oppvaskmaskin på kjøkkenet. Alle hvitevarene på kjøkkenet medfølger.


Markterrasse:

Fra stuen er det utgang til en romslig markterrasse på ca.16 kvm. Markterrassen er vest/ nordvest-vendt. Her er alt lagt til rette for å nyte varme sommerdager og sene sommerkvelder i hyggelige lag. Det er god plass til balkongmøblement, beplantning og grill. Det er tillatt med el- og gassgrill. Uteplassen er vendt mot sameiets hyggelige fellesområder.


Bad: 

Boligens bad er lyst flislagt og har vannbåren varme i gulv. Baderommet har innredning med skap med ovenpåliggende servant, speil, veggmontert toalett og dusjvegger/hjørnet. Det er også opplegg for vaskemaskin og tørketrommel


To soverom: 

Boligen har i alt to soverom. Hovedsoverommet er av god størrelse og har plass til dobbeltseng. Videre har rommet garderobeløsning som selvsagt blir stående og gir godt med oppbevaring. Rommet er også tilknyttet en praktisk innvendig bod på 4 kvm som kan benyttes som walk-in-closet og annen oppbevaring. Det andre soverommet har også plass til seng og tilhørende møblement. Dette er perfekt som barnerom, gjesterom og/eller kontor - alt etter ønske og behov.


Overflater:

Gulv: Alle gulv med 3-stavs eikeparkett. Flislagt gulv på badet.

Vegger: Vegger med malte glatte overflater. Flislagte vegger på badet.

Himling: Himlinger med malte betongelementer. Nedsenket himling i badet. Himlinger og veggeroverflater overflatebehandlet i 2021 i følge eier.

Noe aldersrelatert slitasje på parketten. Enkelte små sår og merker. Noe vannsøl svelling/ oppsprekking av parketten ved kjøkken. Oppgraderes etter behov.


Fra selgers egenerklæringsskjema: 

Kjenner du til om det er/har vært feil på vann/avløp, herunder rørbrudd, tilbakeslag, tett sluk eller lignende?

Nei.

Kommentar: Det var en feil på vannfordeler/trykkregulater for hele bygget som ga noe ustabilt vanntrykk, men det skal være utbedret og koordinert av Styret. Trykkregulator for felles vannførsel byttet og utbedret av Bravida.


Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp?

Ja, kun faglært.

Firmanavn Bravida.

Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Ref. over. Alt kooridinert av Styret og dette gjelder ikke i leiligheten, men sentralt for alle enhetene.


Kjenner du til om det er/har vært problemer med drenering, fuktinnsig, øvrig fukt eller fuktmerker i underetasje/kjeller?

Nei.

Vet det har vært tilfeller av innslag av vann i garasje og i enkelte kjellerområder ved styrtregn-perioder. Slike tilfeller tas tak i av styret umiddelbart og krever ingen oppfølging av den enkelte.


Kjenner du til om det er/har vært problemer med ildsted/skorstein/pipe, f. eks dårlig trekk, sprekker, pålegg etter tilsyn, fyringsforbud eller lignende?

Nei.

Årlig tilsyn av gasspeis, senest utført i vinter.


Kjenner du til om det er/har vært skjeggkre i boligen?

Nei.

Kommentar: Sameiet/styret koordinerer rutinemessig skjeggkre-kontroll og utlegging av gift i alle enhetene preventivt for å hindre Skjeggkre. Sist utført i vinter av Nokas Skadedyrkontroll AS. Har selv aldri sett skjeggkre i leiligheten.


Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)?

Nei.

Kommentar: Kjenner selv ikke til det, men sameiet/Styret utfører og følger opp alle slike kontroller.


Har du ladeanlegg/ladeboks for el-bil i dag?

Ja.

Kommentar: Ladeboks til garasjeplassen. Eget abonnement med Smartly app.


Kjenner du til forslag til- eller vedtatte reguleringsplaner, andre planer, nabovarsel, eller offentlige vedtak som kan medføre endringer i bruken av eiendommen eller eiendommens omgivelser?

Nei.

Kommentar: Unntak for pågående byggeprosjekt på nabotomt, men dette endrer ikke bruk av denne eiendommen.


Kjenner du til om det foreligger skaderapporter, tilstandsvurderinger, boligsalgsrapporter eller målinger?

Ja.

Kommentar: Tilstandsrapport foreligger.


Kjenner du til om det er/har vært skjeggkre i sameiet/laget/selskapet (i fellesareal eller i andre boliger)?

Ja.

Kommentar: Visstnok vært skjeggkre i noen enheter. Derfor den rutinemessige kontrollen og utlegging av gift. Aldri vært rapportert skjeggkre i denne eneheten.



Tilstandsrapport og byggemåte

Selger har i forbindelse med salget innhentet en tilstandsrapport fra Christian Blom Kjerulf, datert 31.5.2024. Rapporten er en teknisk gjennomgang av boligen og angir eventuelle byggetekniske avvik, samt kostnadsoverslag for eventuelle oppgraderinger. Tilstandsrapporten og selgers egenerklæring er en del av denne salgsoppgaven og må leses nøye av interessenter før det legges inn bud. Kjøper anses kjent med de opplysninger som tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport, og kan følgelig ikke reklamere på belyste forhold. Vi vil gjøre spesielt oppmerksom på viktigheten av å lese igjennom rapportens TGIU (tilstandsgrad ikke undersøkt), samt TG2 og TG3 som angir avvik fra normal slitasje, høy alder, bygningsdel som må utbedres, og lignende. Det følgende er hentet fra den bygningssakkyndiges beskrivelse av boligen:   

 

Følgende har fått TG2 - avvik som kan kreve tiltak:

Våtrom > Bad > Overflater vegger og himling:

Skjolder påvist på èn veggflis i dusjsonen. Direkte årsak er ikke kjent, men undertegnede er kjent med at slike skjolder kan være produksjonsfeil på flisen. Flisen vil derfor trekke til seg vann fra baksiden og med tiden danne skjolde(r) i glasuren. Skifte av flis eller flis på flis løsning kan være en løsning. Anses som kosmetisk forhold, men kan gi unødig merbelastning på tettesjiktet. 


Våtrom > Bad > Sluk, membran og tettesjikt:

Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen. Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må tettesjiktet skiftes ut, men tidspunktet for når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om. Montering av dusjkabinett kan være en god løsning for å forlenge badets levetid.


Følgende har fått TG2 - avvik som ikke krever umiddelbare tiltak: 

Våtrom > Bad > Sanitærutstyr og innredning:

Det er påvist skader på innredning. Det anbefales lokal utbedring på innredning. 


Kjøkken > Stue/kjøkken > Avtrekk:

Spjellventilatoren er av typen utrekksvifte. Uttrekk fungerer, men det er noe defekt glideskinnefunksjon. Utbedring anbefales. Evnt utskifting. 


Øvrige punkter har fått TG1 og et punkt har fått TG0.


Byggemåte: 

Boligblokk fundamentert med såle til antatt faste masser. Bærende konstruksjoner i betong og stål. Fasader med malte og pussete overflater.

Teglsteinsforblending i sokkeldel. Flatt tak tekket med sveiset folie e.l. Bygningen har malte trevinduer med 3-lags glass. Bygningen har malt hovedytterdør og malt balkongdør i tre med 3-lags glass. 

  

Ovennevnte punkter er på ingen måte utfyllende. For ytterligere informasjon om byggemåte, årsak bak tilstandsgrader, konsekvens og anslag på eventuelle utbedringskostnader, se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.



Arealer

Totalt bruksareal: 76,0 m²

- BRA-i: 71,0 m²

- BRA-e: 5,0 m²


I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 16,0 m²



Arealbeskrivelse

Det totale bruksarealet fordeler seg som følger:


2.etasje:

BRA 76 m²

- BRA-i 71 m²: Entré, stue/kjøkken , to soverom, bad og bod.

- BRA-e 5 m²: Bod.

- TBA 16 m²: Balkong.


Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.


Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport. Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.



Elektrisk anlegg

Sikringsskapet er plassert i felles oppgang utstyrt med automatsikringer.


Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget, og at megler ikke har innhentet særskilte opplysninger om det finnes pålegg fra E.Verk på eiendommen.



Oppvarming og energimerking

Leiligheten blir oppvarmet av radiatorer tilknyttet fjernvarmeanlegg.


Vi gjør oppmerksom på at fjernvarme blir fakturert à konto sammen med felleskostnadene. Fjernvarme avregnes 1 gang pr år, senest i løpet av 2 kvartal påfølgende år. Avregningen for perioden avregnes eier av seksjonen på det tidspunkt avregningen sendes ut. Har det vært salg i løpet av perioden det avregnes for, må dette tas hensyn til ved oppgjør/eierskifte, og gjøres opp direkte mellom kjøper og selger. Eierskifteskjema fra Techem må fylles ut og oversendes Techem.


Dersom rom for varig opphold ikke har vegg- eller fastmonterte varmekilder ved visning følger dette heller ikke med.


Energiattest med energimerke Grønn F er vedlagt salgsoppgaven.



Tekniske installasjoner og VVS

Vannledninger:

Innvendige vannledninger er av plast (rør i rør). Stoppekraner og måler plassert i i servantskap i badet.


Avløpsrør: 

Det er avløpsrør av plast.


Ventilasjon:

Boligen har mekanisk ventilasjon. Tilluft via spalteventiler i vinduene.



Løsøre og tilbehør

Alle hvitevarer på kjøkkenet medfølger. 

Alt av garderobeskap/garderobeløsninger medfølger. 


Interessenter oppfordres til å lese vedlagte liste over løsøre og tilbehør som skal medfølge ved handelen. I de tilfeller det medfølger hvitevarer, overleveres disse uten noen form for garanti utover leverandørgaranti. Det gjøres oppmerksom på at løsøre som har en klar karakter av å være en del av selgers møbler - selv om det er skrudd opp på veggen, normalt sett ikke vil medfølge boligen ved overtakelse.



Tomten

9082,00 m² eiet

Fellesområdet opparbeidet med blant annet internstier, sykkelstativer, plenarealer, diverse beplantning. 



Parkering

Det medfølger bruksrett for en parkeringsplass med elbil lader i felles garasjeanlegg. Garasjeplassen er merket med nr. 5 og ligger nær heissjakten/oppgangen.


Fellesutgifter for bruksrett i Løren Garasjelag faktureres kvartalsvis, for tiden kr 788,- pr kvartal. Det påløper administrasjonskostnader til forretningsfører i forbindelse med eierskifte etter gjeldende priser. (for 2024 er gebyret kr. 838,-)


Området er en del av ordningen "beboerparkering". Dvs. at man med beboerkort kan parkere gratis døgnet rundt - hele uken - også utover det som er maksimal parkeringstid, mot et årlig gebyr. For mer info se: www.bymiljoetaten.oslo.kommune.no/trafikk_og_samferdsel/parkering/beboerparkering/.


Gateparkering etter områdets bestemmelser.



Skole og barnehage

Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for kjøpet, må interessenter selv sjekke dette med skolesjefens kontor. Se nabolagsprofilen i salgsoppgavens vedleggsdel, for oversikt over andre skoler og barnehager i nærheten.



Adkomst

Ved å trykke på kartet i annonsen får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startdestinasjon til den aktuelle boligen. Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt ved fellesvisninger.



Områdebeskrivelse

Eiendommen ligger fint til på Løren i Oslo, et hyggelig boområde hvor du finner stort sett alt du trenger i hverdagen i kort gangavstand. Her kan du bo godt i vakre og rolige, men likevel sentrale omgivelser. Løren har de senere årene hatt en enorm utvikling og er nå et moderne boområde, med store grønne lunger og et variert utvalg av servicetilbud.


Her er det kort gangavstand til et rikt servicetilbud og flotte grøntområder. Både Løren og Økern T-banestasjoner er i gangavstand fra boligen og tar deg begge retninger inn mot byen, i tillegg til flybuss og flere andre busslinjer. Det er gangavstand til Hasle via nyåpnet gangbro like i nærheten. Her finner man Vinslottet med flere servicetilbud deriblant privat legevakt, gastropub, butikker og flere spisesteder med uteservering om sommeren. I tilknytning til Peer Gynt parken har Nasjonalteateret teater i Kanonhallen.


Parker

Like ved ligger skulpturparken Peer Gynt, "Lørenparken". Parken er et naturlig samlingspunkt i nærområdet, og er tilrettelagt med lekeapparater, skulpturer, sittegrupper, og en ballplass som om vinteren omgjøres til skøytebane. I nærheten finner du også andre store grøntområder som Sinsenparken, Lørenbanen, Muselunden, Torshovdalen, Tøyenparken, Valle Hovin og Bjerkedalen park.


Dagligvarehandel og servicetilbud

Dagligvarehandel kan gjøres på nærbutikkene Rema 1000, Meny, All in one, Kiwi og Joker som alle ligger i gangavstand fra boligen. På Løren Torg finner du i tillegg til dagligvarer også en rekke servicetilbud som apotek, bokhandel og frisør.


Det er et godt utvalg av flere restaurant- og take away-tilbud i umiddelbar nærhet. Dominos Pizza, Sanjay's, Umai Sushi, Kai, Peppes Pizza, Noa, Fryd gastropub, samt nyåpnede Tiffanys med uteservering. For en hyggelig kopp kaffe er Kaffebrenneriet, Baker Norby og Baker Hansen populære kafeer i området, samt Samson på Vinslottet.


På Løren er det også en hyggelig handlegate med ytterligere tilbud som blomsterbutikk, dyrlege, legesenter, Lørenklinikken, Min hudklinikk, Sterk trening og Zaga hårstudio, Europris City og massasjetjenesten Squeeze. Den populære butikken Greenkids med klær og utstyr til barn finner du i Lørenveien.


Det er gangavstand til Økern som er i sterk utvikling med planer om å bli sentrum for nye Hovinbyen. Økern Portal sto ferdig høsten 2021 og er et kombinert kontorlokale med næringsvirksomhet. På Økern foreligger det i tillegg planer om å bygge ut et urbant, bærekraftig og levende bysentrum med torg, parker og møteplasser. Det er i tillegg flere nyoppførte kontorbygg i nærområdet og to nyoppførte hoteller.


Les mer på: Les mer på www.loren.no.


Fritid

Hasle-Løren IL er en aktiv klubb med tilbud innenfor fotball, ishockey, ski, innebandy, håndball, sykling og multisport. Løren Idrettspark består av kunstgressbaner, klubbhus, Løren ishall og Lørenhallen. Sistnevnte benyttes i all hovedsak til håndball og innebandy. Det er også taekwondo, wushu og andre kampsportklubber i området. Det er også kort vei til Sterk Treningssenter i Lørenveien, med flere dyktige personlige trenere, gode apparater og treningstimer. Det er også gangavstand til SATS Hasle og SATS Carl Berner. Crossfit Oslo har også åpnet et nytt senter på Løren.


Lørenbanen aktivitetspark er en park med fotballbane og flere utendørs treningsapparater, som gir gode muligheter for mosjon for både store og små. Her er det muligheter for både individuell og felles treninger. Aktivitetsparken driftes av Hasle-Løren Idrettslag og kan brukes av alle.


Skole/Barnehage

Det er et bredt utvalg av både barnehager og skoler i nærheten av leiligheten. Boligen har gangavstand til barneskolene Sinsen, Løren og Refstad (midlertidig flyttet til Bredtveit). For elever i ungdomstrinnene er det kort vei til Frydenberg ungdomsskole. Det finnes flere videregående skoler i nærliggende områder, bl.a. Bjerke og Kuben videregående. Det er også et stort utvalg av barnehager i kort gåavstand fra leiligheten.


Høyskoler og universitet

T-banen tar deg raskt til både Handelshøyskolen BI Nydalen i løpet av ca. 6 minutter og Universitetet på Blindern i løpet av ca. 11 minutter.


Kollektivtransport

Fra leiligheten er det ca. 450 meter til T-banen på Løren, som tar deg raskt til både Nydalen og sentrum. I tillegg stopper både 23 og 24- bussen, samt flybussen i nærområdet. 31-bussen, som går hele døgnet, stopper også i gangavstand fra leiligheten. Videre er det på Løren sykkelfelt med bysykkelordning.


Tidsavstander med T-bane

2 min til Økern

4 min til Storo Senter

6 min til Nydalen (Handelshøyskolen BI)

14 min til Majorstuen

19 min til Oslo Sentralstasjon


Tidsavstander med bil

Med bil fra Løren Torg tar det ca.:

2 min til Sinsen

2 min til Økern

10 min til Alna Senter

13 min til Oslo S

40 min til Oslo lufthavn.



Eiendomsskatt

Det er eiendomsskatt i Oslo kommune. Det er ikke beregnet noe eiendomsskatt for denne leiligheten i 2024. 


Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/.


Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg i mellom.



Kommunale avgifter

Kommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i eierseksjonssameiet.



Fellesutgifter

Fellesutgiftene utgjør kr. 4 698,- pr. mnd. og inkluderer:

A-konto energi (oppvarming, varmtvann, gass og strøm), TV/internett, kommunale avgifter, drift og vedlikehold, forretningsførsel m.m.


Fellesutgiftene justeres normalt årlig iht. boligselskapets faktiske driftsutgifter, og de fordeler seg som følger:

A-konto energi 1.452,-

Felleskostnader 2.827,-

Kabel-tv 419,-


Fellesutgifter for bruksrett i Løren Garasjelag faktureres kvartalsvis, for tiden kr 788,- pr kvartal.


Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som iverksettes av boligselskapet kan medføre økning i felleskostnadene.



Andre løpende kostnader

Ny eier må selv tegne nødvendige forsikringer.



Forsikring

Eiendommen er forsikret i Tryg Forsikring med polisenummer: 8545408



Formuesverdi

Ifølge Skatteetaten var formuesverdien for inntektsåret 2022:


Som primærbolig kr. 1 143 647,00,- som forutsetter at boligen brukes som fast bopæl.


Som sekundærbolig kr. 4 345 860,00,- ved annen bruk av eiendommen.


Formuesverdien justeres normalt årlig, og det henvises til Skatteetatens websider dersom ytterligere informasjon er ønskelig.



Sameiet

Sameiet Lørenplatået består av 9 blokker med til sammen 244 seksjoner, og har gårds – og bruksnummer: 124-210. Sameiet er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer 992104104, og ligger i bydel 2 Grünerløkka i Oslo kommune med følgende adresser: Børsteveien 2 A-B, 4 A-B, 6 A-B, Kanonhallveien 66 A-B, Peter Møllers vei 6 A-B Kruttveien 2 A-E, 4 A-B, 6 A-E, 8 A-E, 10 A-D, 11 A-C, 12, 13 A-C, 15 A-C.


Sameiet har egen hjemmeside: https://lorenplataet.no/


Dyrehold:

Husdyr er tillatt, men ikke dyr som er til ulempe for andre beboere. Lufting av hund skal skje i bånd og under kontroll. Hundeekskrementer må fjernes. Hunder må ikke bindes ute slik at de kan være til fare for andre.


Vaktmester, renhold og renovasjon:

Tjenestene leveres av Bygårdsservice AS.


TV og internett

Sameiet Lørenplatået er tilkoblet Viken Fiber AS / Altibox, gjennom felles rammeavtale med Løren Velforening. Avtalen var tidfestet til 2024, og sikrer leveranse av signaler for TV og internett via fiber helt inn i den enkelte seksjon. Ny avtale er inngått via Løren velforening som trer i kraft i mars 2024. Se nettsider for nærmere informasjon om tjenesteinnholdet i avtalen.


Vedlikehold og prosjekter 2023/24:

Av vesentlige vedlikeholdstiltak og prosjekter gjennomført siste året, nevnes følgende:


1. Fasade- og vindusarbeider

Sameiet har problemer med vannlekkasjer fra vinduer. I 2023 har sameiet gjennomført reparasjon av vindusomramminger og skiftet sålebenkbeslag på østre fasade bygning Peter Møllers vei 6B. Innvendige vinduskarmer er skiftet der det var vannskader. Kostnadene ble 273 750 kroner. Videre arbeid planlegges utført sammen med vask og malingsarbeider, og er lagt inn i vedlikeholdsplanen som legges fram for årsmøtet.


2. Elektronisk nøkkelsystem – service låssystem

Certego er ansvarlig for kontroll av våre mekaniske låser, samt våre elektroniske ARX-lesere (disse finnes på søppelnedkast, i garasjen og på våre bakdører). Den årlige servicekontrollen fra Certego ble gjennomført i desember 23/januar 24. Når det gjelder det elektroniske nøkkelsystemet driftes dette av Defigo. Hvis beboere opplever feil med systemet, er det fint om styret informeres ved bruk av skjema på nettsiden. Ved bestilling av nøkkelbrikker (RFID) og evt. feil i Defigo-app etc. må beboer selv kontakte Defigo. Kontaktinformasjon til Defigo: support@getdefigo.com/ 22 21 00 20


3. Fjernvarme

Det har vært mindre problemer i 2023, som trolig skyldes utførte endringer i drift av anlegget. Styret minner om at det er viktig at man ikke lufter radiatorer lenger, fordi vi har endret vakuumutskiller. Ved å lufte kan man tilføre oksygen i systemet som igjen kan skape urenheter i form av korrosjon/erosjon i rør og radiator. Unntaket er hvis man har byttet radiator/eller annet i systemet, men dette utfører Bravida. Seksjonseier skal altså ikke lufte anlegget selv. NB! For at termostatene på bad og radiator skal fungere er det helt nødvendig å «mosjonere» termostaten, det gjøres ved å bevege den fra stengt til fullt et par ganger per måned. Termostat kan settes tilbake til ønsket posisjon straks man har skrudd den opp og ned. Dersom man ikke gjør dette vil nålen i termostatventilen sette seg fast og man får ikke virkning i termostaten.


4. Fukt i boder

Det er fortsatt problem med kondens i to av bodene, men det har kommet seg etter at kanalene ble isolert høsten 2022. Gjenværende utfordring følges videre opp. Videre har vi gjennomført en ny runde med tetting for vanninntrenging i to av bodene ved å injisere en polyuretanmasse i støpeskjøtene mellom vegg og gulv, og i hjørner. Det er dessverre utfordrende å få dette helt tett, selv om det har blitt bedre.


5. Fukt i tavlerom KV 2-10

Sameiet har hatt problem med fukt i tavlerom Kruttveien 2-10. Fuktig luft kommer trolig fra grøfter og grunnvannet, og trekker opp fra kabelgrøft gjennom rist i gulvet. I 2023 er det montert vifter for å hindre fukt og mugg, samt gjennomført vask og rensing av rom og vegger. Dette ser så langt ut til å fungere tilfredsstillende.


6. Vanninntrengning ved store mengder nedbør

Sameiet har flere ganger opplevd vanninntrengning etter store mengder nedbør. I 2023 har det vært store problemer i søppelrommene, som er pumpet flere ganger. Det er vanskelig å finne årsak til vanninntrengningen, som styret også mener kan ha sammenheng med byggearbeidene i nabolaget. Vi har tatt det opp med utbyggere uten å nå frem. Styret vil engasjere konsulent for å prøve å finne ut av problem med vanninntrengning, og arbeider videre med saken i 2024.


7. Støy og støv fra utbyggingsprosjekter i nabolaget, tiltak i Børsteveien

Styret har hatt flere møter med utbygger, helseetaten og kommune om støy og støv fra byggeplassene. Restriksjoner på når utbygger kan bråke er fulgt opp jevnlig. Videre fikk vi med oss utbygger på å legge press på Oslo kommune om å endre planene for Børsteveien slik at den forblir så bilfri som mulig. Den er regulert som gatetun, og det har ikke lykkes å få aksept fra kommunen for å endre dette. Utforming av endelige tiltak for å begrense gjennomgangstrafikk er fortsatt til diskusjon med utbygger.


8. Avvikling av fellesmåler – strøm

Styret i Lørenplatået jobbet aktivt over lengre tid med å søke fritak fra krav om fellesmåling. Sameiet fikk vedtak om fritak i sommer 2023, noe som betyr kostnader spart for beboere og sameiet. Styret mener vi har fordeler ved lavere pris pr kWh når vi har felles måling, og i tillegg slipper hver enkelt beboer fast avgift på ca. 1000 kroner pr år. Målebytte ble gjennomført i 2023, og endelig ferdigstilt i mars 2024 Samme type målere på fjernvarme og varmtvann ble erstattet i 2016.


Andre oppgaver som har vært viktig for styret, samt løpende drift:

- Boning av alle fellesarealer i sameiet.

- Daglig løpende oppfølging av e-posthenvendelser og telefoner fra beboere, forretningsfører og leverandører. Styret får i snitt ca. 300 e-poster per måned som skal besvares.

- Løpende proaktivt vedlikehold av heiser, iht. oppsatt vedlikeholdsplan.

- Løpende oppfølging og service på varmeanlegg.

- Løpende oppfølging og service på ventilasjonsanlegg.

- Nødvendig vedlikehold og kontroll av bygningsmasse og fellesarealer.

- Løpende vurdering av vedlikeholdsbehov for sameiet nå og fremover.

- Løpende vurdering av leverandøravtaler, befaringer, tilbud, avtaleforslag, etter befaringer.

- Oppfølging og tilsvar til pågående byggesaker som påvirker vårt sameie.

- Gasspeiskontroll og oppfølging etter kontroll.

- Energiavregning.

- Forsikringssaker for sameiets fellesarealer og saker fra beboere.

- Økonomisk forvaltning.

- Oppfølging forretningsfører.

- Løpende oppdatering av postkasseskilt, beboerlister og e-post-grupper.

- Løpende oppfølging og service på låssystem.

- Administrering og løpende oppfølging av utleie av plass i sykkelboder.

- Løpende oppfølging av Renovasjonsetaten og Envac i forbindelse med propper i avfallsanlegget. Vi har også hatt komponenter som har blitt skiftet ut i 2023 grunnet alder.

- Løpende oppfølging av infrastruktur for brannsikkerhet i fellesområder og for beboere, samt test og kontroll av denne infrastrukturen.

- Løpende vurdering av tiltak for å styrke miljøet i sameiet/bygningsmassen.

- Styret har arbeidet med å gjennomgå nettsidene til sameiet for å fjerne gammel info, oppdatere lenker og tydeliggjøre språk. Nettsidene blir fortløpende oppdatert med viktig info og vi håper at flest mulig følger holder seg informert via disse.

- Tett samarbeid med Løren Garasjelag og Sameiet Lørenkvartalet/Lørenkvartalet Borettslag.

- Aktiv deltakelse i drift av Løren Velforening.

- Fakturering av tjenester vi deler med Lørenkvartalet og Garasjelaget.

- Arbeid med vedlikeholdsplan.


Årsmøtet ble avholdt 14.05.24 og følgende saker ble tatt opp:


Forslag om vedlikeholdsplan for Sameiet Lørenplatået.


Styrets vurdering:

Styret har arbeidet med vedlikeholdsplanen iht. informasjon på årsmøte 2023. OPAK utarbeidet en tiltaks- og vedlikeholdsrapport, med anbefalte strakstiltak og mer langsiktige tiltak. Rapporten definerer tiltaksgrader, og det er innhentet eller stipulert kostnader ut fra erfaringstall. Flere av tiltakene, som t.d. vask- og malingsarbeider, innebærer store kostnader og det skal innhentes tilbud fra flere leverandører før arbeid iverksettes. Dette er tidkrevende arbeid for styret, og det må vurderes bruk av konsulenter ved behov.


Vedlikeholdsplanen viser større arbeider som må/bør gjennomføres i perioden fram til 2040. Mindre vedlikehold tas på driftsbudsjettet. Det er også vist kostnader i perioden 2041-2050 for å synliggjøre tiltak som må gjennomføres periodevis, som f.eks. malingsarbeider. Kostnader er satt opp med utgangspunkt i dagens priser. Mindre arbeider følges opp gjennom årlig drift. Kostnadene i planen fordeler seg pr nå slik:

2024: 2,2 mill. kroner (budsjettert med i 2024)

2025: Kun mindre vedlikehold

2026-2027: 13,8 mill. kroner

2028-2030: 1,0 mill. kroner

2031-2040: 5,6 mill. kroner

2041-2050: Stipulert periodevist vedlikehold, men her kan større tiltak som f.eks. å skifte vinduer og taktekke komme til.


Årsak til store kostnader de nærmeste årene er behov for å vaske og male alle fasader. Styret har bevisst ventet med dette til byggearbeidene rundt oss avsluttet. Vi må også få avsluttet arbeid med å tette vinduer ved å skifte sålebenkbeslag på alle fasader. Dette planlegges fullført sammen med malingsarbeider for å samordne rigg og drift.

Sameiet har pr 31.12.2023 en egenkapital på ca. 6,4 mill. kroner. For å ha tilgjengelige midler til gjennomføring av tiltak foreslår styret å opprette et vedlikeholdsfond som det settes av penger til gjennom å øke felleskostnader med 20% (realøkning ca. 15%) fra 1.1.2025, og deretter økning i tråd med konsumprisindeks. Det kan da settes av ca.1,5 mill. kroner årlig til vedlikeholdsfondet, medregnet normalt overskudd fra drift. Restfinansiering de første årene skjer med bruk av midlertidig lån, som nedbetales med bruk av vedlikeholdsfondet.


Styrets forslag til vedtak:

1. Vedlikeholdsplan med oppgitt kostnadsramme for årene 2025-2040 godkjennes.

2. Det opprettes et vedlikeholdsfond, med avsetning på inntil 5 mill. kroner i 2024.

3. For å dekke nødvendig vedlikehold økes felleskostnader med 20% fra 1.1.2025.

4. Styret får fullmakt til å oppta midlertidig lån på vegne av Sameiet Lørenplatået på inntil 6 mill.

kroner. Lånet nedbetales raskest mulig.

5. Vedlikeholdsplanen rulleres av årsmøtet minst hvert 4. år. Styret gjennomgår planen hvert år ved utarbeiding av årsbudsjett.


Vedtak: Fremlagt forslag punkt 1-4 ble enstemmig vedtatt.


Det gjøres oppmerksom på at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner.



Fellesgjeld

Boligselskapet har en total gjeld på kr. 0,- pr. 15.05.2024.

Andel fellesgjeld er kr. 0,- pr. 15.05.2024.

Andel fellesformue er kr. 25 902,- iht. fjorårets likningsoppgave.



Årsregnskap

Regnskap for 2023 viste et overskudd på kr. 1.943.970,-.

Budsjett for 2024 viser et underskudd på kr. 591.799,-. som hovedsakelig skyldes økte driftskostnader.


Driftskostnadene er lavere enn budsjettert og skyldes i hovedsak lavere kostander til drift og vedlikehold, veldikeholdskostander som er utsatt til 2024.



Styregodkjennelse og forkjøpsrett

Det kreves ikke styregodkjennelse av kjøper. Seksjonen er heller ikke beheftet med forkjøpsrett.



Midlertidig brukstillatelse og ferdigattest

Det foreligger ikke ferdigattest, men midlertidig brukstillatelse.


Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, som stemmer med dagens bruk. 



Regulering

Eiendommen er regulert til byggeområde for boliger iht. reguleringsplan S-4083, datert 26.05.04. For øvrig ligger eiendommen i et område som er avsatt til torg og møteplasser (KDP-17) og et velfungerende og attraktivt næringsområde og for gode kollektivløsninger (KDP-15) i kommuneplanens arealdel, datert 22.04.09 og 26.05.04.


Området rundt Løren og Økern er under stor utvikling og stort sett vil alt av eldre næringsbebyggelse utvikles i tiden fremover.


Det pågår byggearbeid i nærområdet da resten av prosjektet " Løren Botaniske" utvikles og det totalt vil bli oppført 390 nye leiligheter. Det omhandler oppføring av boliger med parkeringskjeller, noen næringslokaler, opparbeidelse av uteareal, opparbeidelse av offentlige arealer og opparbeidelse av uteområde for barnehage. Støy i forbindelse med byggearbeidet må påregnes. Se link til prosjektet her: https://nye.obos.no/ny-bolig/boligprosjekter/oslo/grunerlokka/loren-botaniske.


Det er en pågående byggesak i Sinsenveien 45-49 der Nordr og Selvaag Bolig skal bygge tilsammen 348 boliger høyt på Løren, inntil en ny bypark. Som del av utbyggingen planlegges det barnehage og grønn, bilfri gårdshage. For mer info om prosjektet se: https://www.selvaagbolig.no/oslo/lillelorenpark/


Det er pågående byggesak i Sinsenveien 51-53 for oppføring av boliger med barnehage, uteoppholdsarealer, parkeringskjeller og felles torg - Borgen med saksnummer 202101480.


Det er pågående reguleringssak i Lørenvangen 22 og Peter Møllers vei 13 for omregulering av eiendommene fra næring til bolig med saksnummer 201509417. Siste status 080124: Byrådet etterlyser dokumenter/uttalelser for videre behandling.


Det er pågående reguleringssak i Lørenvangen 25 vedrørende oppføring av boligblokker. Det er planforslag til politisk behandling - saksnummer 201909046. siste status 16.02.24: behov for tilleggsdokumentasjon til oppdatert planforslag.


Det er pågående reguleringssak i Sinsenveien mellom Lørenveien og Dag Hammarskjölds vei med saksnummer 201900844. Detaljregulering for oppgradering til gate med bedre fremkommelighet og trafikksikkerhet for syklister og fotgjengere.


Utsnitt av plan med tilhørende bestemmelser kan fås ved hendvendelse til megler.



Vei, vann og kloakk

Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann og kloakk via privat stikkvei/-ledninger.



Rettigheter og heftelser

Eiendommen overdras fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. eierseksjonsloven § 31 har sameiet legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.


Dnr. 875676, tgl. 30.10.2007 - Seksjonering

SNR: 41
Formål: Bolig
Tilleggsdel: Bygning og grunn
Sameiebrøk: 69 / 16996


Dnr. 528792, tgl. 02.07.2007 - Erklæring/avtale

Gjensidig rett til bruk av nødvendig grunn for reparasjon og vedlikehold av bygninger/garasjeanlegg
fra Oslo kommune v/Plan-og bygningsetaten
Kan ikke slettes uten samtykke
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE


Dnr. 105056, tgl. 12.02.2009 - Erklæring/avtale

til fordel for ovennevnte seksjoner.
Kan ikke overdras på annen måte enn sammen med seksjonen.
Med flere bestemmelser
Bestemmelse om parkering
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE


For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.



Utleie

Seksjonen har ingen utleiedel, men normalt vil det være anledning til å leie ut hele eller deler av seksjonen, så sant utleiearealet er godkjent for varig opphold og har forsvarlige radonverdier. Det gjøres allikevel oppmerksom på at kortidsutleie av hele seksjonen i mer enn 90 døgn per år allikevel ikke er lov iht. eierseksjonsloven. Leietaker må følge ordensregler og vedtekter på lik linje som eier. Utleie skal meldes styret.



Radon

Det gjøres oppmerksom på at det ved utleie er krav til å gjennomføre radonmåling, og at forsvarlige nivåer skal kunne dokumenteres. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig, såfremt det betales husleie.



Totalpris inkl. omkostninger

Prisantydning kr 5 700 000,-

Andel fellesgjeld kr 0,-


I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:

Dokumentavgift kr 145 250,00,-

Pantattest kjøper kr 240,00,-

Tingl.gebyr skjøte kr 500,00,-

Tingl.gebyr pantedokument kr 500,00,-

Tryg Boligkjøperpakke Leilighet (valgfri) kr 9 250,00,-


Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld kr 5 855 740,-


Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.



Overtakelse

Overtakelse etter avtale med selger. Interessenter oppfordres til å angi ønsket overtakelse i budskjema. Antall nøkkelsett ved overtakelse kan variere, og kjøper må selv besørge nye nøkler/låser for egen regning.



Boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring

EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.


Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet.


Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.


Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må senest tegnes i forbindelse med kontraktsmøtet.


Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.



Boligselgerforsikring

Det er ikke tegnet boligselgerforsikring i forbindelse med salget. Det er likevel utarbeidet en egenerklæring som interessenter bør gjøre seg kjent med før budgivning. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven og interessenter oppfordres til å gjennomgå dette før bud inngis.



Budgivning

Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.


Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.


Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen.


Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.


Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.



Betalingsbetingelser

Fullstendig kjøpesum inkludert omkostninger, samt eventuelt pantedokument tilknyttet lån, skal kunne disponeres over hos megler senest 2 virkedager før overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.



Lovanvendelse

Generelle bestemmelser

Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.


Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.


En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.


Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.


På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.


Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.


Forbrukerkjøp - definisjon

Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.


Forbruker – avtalevilkår

Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.


Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.


Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).


Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon

Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.


Ikke-forbruker – avtalevilkår

Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.


Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.


Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.


Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.



Personvern

Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret for videre oppfølging. Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften. Mulighetene for å få slettet personopplysninger er derfor begrenset. Les mer om EIE`s behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på eie.no/personvern



Hvitvasking

Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift, som pålegger oss å gjennomføre kundekontroll av selger og kjøper, herunder fullmektiger. Slike kontrolltiltak vil i praksis gjøres ved å bekrefte våre kunders og reelle rettighetshaveres identitet, samt å innhente informasjon knyttet til handelens formål og tilsiktede art.


Dersom kjøper ikke bidrar til dette, og det medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig.


I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kontrolltiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.


Dersom nødvendige kontrolltiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.



Meglers vederlag

Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:


Provisjon 1,000 % av salgssummen inkl. mva


Grunnpakke eierseksjon: 16 300,00

Tilrettelegging: 15 600,00

Visningshonorar: 3 450,00

Oppgjørsgebyr: 8 300,00

Markedspakke: 24 900,00


Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.



Om oppdraget

Oppdr.nr: 71240162

Ansvarlig megler: Christer Sebbah


EIE Løren & Økern

Løren & Økern Eiendomsmegling AS

NO 916 510 845 MVA



Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan spørre megler for mer informasjon om budgivingsprosessen.

Vennligst ta kontakt med megler om budgivningen.

Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 1 av Kanonhallveien 66B
0585 OSLO
Kanonhallveien 66B

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: