EiendomKnud Graahs gate 2, 0481 OSLO
MatrikkelAndelsnr. 84 Orgnr. 953475294 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
ArealerTotalt BRA 68 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 55 kvm
Følgende rom inngår i innvendig bruksareal: Entré, baderom, toalettrom, kjøkken, stue og soverom.
- BRA-e (eksternt bruksareal): 13 kvm
ArealPrimærrom: 55 kvm, Bruksareal: 68 kvm, BRA-i: 55 kvm , BRA-e: 13 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom1
Byggeår1926
TomtFestet tomt 519 kvm
Grunneier: Oslo kommune - Bolig og eiendoms etaten. Fornyet for 70 nye år i 2021.
Prisantydning5 200 000
TilstandsrapportTilstandsrapporten er avholdt av Jan-Petter Vie, datert 30.05.2024.
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 34 194,- pr. 16.05.2024
Andel fellesformue: kr. 28 879,- pr. 31.12.2023
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 5 200 000,- (Prisantydning)
kr 34 194,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 5 234 194,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 500,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 235 694,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 5 243 944,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 3 211,- pr. mnd.
Felleskostnad inkludererInternett, trappevask, nedbetaling av felleslån, betjening av forretningsførsel, felles bygningsforsikring,
kommunale avgifter og driftsutgifter.
Totale felleskostnadene per med er på kr. 3 211 og fordelt på følgende måte:
- Felleskostnader: 2 887 kr
- Internett: 189 kr
- Trappevask: 135 kr
Sikringsordning fellesgjeldFor krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra lagsforholdet har borettslaget en lovbestemt
panterett i andelen foran alle andre heftelser. Pantekravet er begrenset til en sum som svarer til to ganger
folketrygdens grunnbeløp på tidspunktet tvangsdekning besluttes gjennomført.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.
EierMichaela Klouda
Remi Juliebø
ParkeringDet er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt –
også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering.
Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene:
- Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5 950 kroner for ett år
- Motorsykkel og moped: 2 975 kroner for ett år
- El-bil : 2 000 kroner for ett år
- El-motorsykkel og el-moped: 1 000 kroner for ett år
Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjonse:
https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-ogparkering/parkering/beboerparkering/.
BeliggenhetBoligen ligger i et attraktivt boligområde på Torshov i Oslo, med kort gangavstand til handlegater, kafeer,
et variert servicetilbud og god offentlig kommunikasjon som trikk, buss og T-bane. Selv om området er
meget sentralt, er det likevel rolig og barnevennlig.
I gangavstand fra boligen er det flotte park- og friområder som blant annet Torshovparken og
Muselunden. Det er få min å gå til Akerselva, hvor det er bilfri gang- og sykkelvei helt fra sentrum, opp til
marka og Maridalsvannet. Ta gjerne turen til Grefsenkollen, hvor du finner alpinbakke og mange kilometer
med tur- og skiløyper innover marka.
Området har et godt sports- og aktivitetstilbud. I Torshovparken er det mulighet for aking om vinteren, og
sommerstid er det mulighet for ballspill på sandvolleybane og basketbane. Går du gjennom parken
kommer du til Lilleborgbanen med bl.a. fotballbane, lekeplass, skøytebane, tennisanlegg og minigolf.
Storo storsenter med en rekke tilbud av forretninger, matbutikker, servicetilbud og vinmonopol ligger en
kort spasertur unna. Det samme er Sandaker senter med bl.a. stor matvareforretning og vinmonopol. Like
ved Storo Storsenter er Norges største og første IMAX-kino å finne. Kinoen stod klar i mars 2018 og huser
hele 11 saler, hvor det tilrettelegges for en fantastisk filmopplevelse.
Fra eiendommen er det kort gangavstand til flere barnehager, ungdomsskoler og Fernanda Nissen
barneskole, som ble bygget i 2016. Det finnes flere videregående skoler og utdanningsinstitusjoner i fin
gang- og sykkelavstand, som bl.a. Handelshøyskolen BI, Kunsthøgskolen, Arkitekthøgskolen, Westerdals
og OsloMet.
BebyggelseDet er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.
TomtFestet tomt, 519 kvm
AdkomstSe vedlagte kart. Det vil bli satt opp visningsskilt ved fellesvisninger.
Offentlig kommunikasjonNærområdet har et godt kollektivtilbud med både buss, trikk og T-bane. Her har du 11- trikken (Kjelsås -
Majorstuen), 12-trikken (Kjelsås - Majorstuen) og 18-trikken (Rikshospitalet - Storo - Grefsen stasjon) en
liten spasertur unna. Rett utenfor døren, på holdeplassen Nordpolen skole, finner vi busslinjene 30
(Bygdøy - Nydalen) og 58 (Nydalen - Tveita).
Storo T-banestasjon er kun noen minutter unna med linje 2, 4 og 5.
ByggemåteBygning fundamentert med støpt mur og såle, yttervegger i mur med malt puss på fasader, etasjeskillere
med støpt dekke, vinduer med 2-lags glass, profilerte dører og valmet tak tekket med takstein.
Se vedlagte takstrapport for teknisk beskrivelse av eiendommen.
PrimærromPrimærrom: 55 kvm
BruksarealBruksareal: 68 kvm
BoderI tillegg til leilighetens arealer disponerer boligen 2 boder:
- 1 bod på ca. 2m² på loftet
- 1 bod på ca. 11m² i kjelleren
StandardEiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. Denne er
vedlagt salgsoppgaven. For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte
tilstandsrapport. Nedenfor følger informasjon om forhold som har fått TG 2.
TG2 AVVIK SOM KAN KREVE TILTAK
Vinduer
Vinduer med 2-lags glass fra 2005.
Vurdering av avvik:
- Det er flere vinduer som er trege å åpne/lukke, og har trege låsemekanismer.
TG2 AVVIK SOM KAN KREVE UMIDDELBARE TILTAK
Overflater
Gulv med tregulv og fliser. Vegger med malte flater og fliser. Malte himlinger.
Vurdering av avvik:
- Det er noe slitasje, glipper, synlige spiker m.m. på gulv.
Konsekvens/tiltak
- Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Sluk, membran og tettesjikt
Plastsluk med udokumentert utførelse på membran. Årstall: 2011
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen. Det er ingen dokumentasjon
på membran.
Konsekvens/tiltak
- Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må tettesjiktet skiftes ut, men tidspunktet for
når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Overflater og innredning
Kjøkkeninnredning fra 2013 med glatte fronter og ventilator. Årstall: 2013
Vurdering av avvik:
- Det er ikke montert komfyrvakt i kjøkkenet som er krav på dette kjøkkenet ut ifra alder. Det er noe slitasje
på kjøkken.
Konsekvens/tiltak
- Komfyrvakt må monteres. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Avtrekk
Ventilator med kullfilter fra 2013. Årstall: 2013
Vurdering av avvik:
- Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra
kokesonen.
Konsekvens/tiltak
- Om mulig bør det etableres mekanisk/forsert avtrekk ut fra kokesonen. Kostnadsestimat: Ingen
umiddelbar kostnad.
Overflater og konstruksjon
Separat toalettrom med servant og wc fra 2013.
Vurdering av avvik:
- Toalettrom har kun naturlig avtrekk fra rommet, NS 3600 krever mekanisk avtrekk for å kunne gi TG 0/1.
Konsekvens/tiltak
- Mekanisk avtrekk bør etableres på toalettrom. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Elektrisk anlegg
Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova
(tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig
myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken
kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll.
Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder.
El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor
oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert
elektrovirksomhet.
Det er el-anlegg med eldre og noe nyere komponenter, stikkontakter, brytere m.m. Sikringsskap med
eldre hovedsikringer, og ellers nyere automatsikringer.
1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne,
utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)?
- Nei.
Spørsmål til eier
2. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet?
- Ukjent.
3. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter
1.1.1999?
- Ja. Det er utført el-arbeider på bad, kjøkken m.m. Det foreligger ingen samsvarserklæring på dette
arbeidet.
Eksisterer det samsvarserklæring?
- Nei.
4. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet – Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre
tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år?
- Nei.
5. Forekommer det ofte at sikringene løses ut?
- Nei.
6. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler,
kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg?
- Nei.
Generelt om anlegget
7. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights,
stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av
varmtvannsbereder, jamfør eget punkt under varmtvannstank
- Nei.
8. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet?
- Nei.
Inntak og sikringsskap
9. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig å
sjekke uten å fjerne kapslinger?
- Nei.
10. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer?
- Ja.
11. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og
helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll?
- Ja. Utvidet kontroll på elanlegg uten samsvarserklæring anbefales alltid. Kostnadsestimat: Ingen
umiddelbar kostnad.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger uattestert "ekspedisjonsdokument" på vaaningshus datert 1924.
Et ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på
byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på (oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc). Ved
eldre bygårder er det som oftest dette dokumentet som vedlegges (attestert eller uattestert) for
bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp.
Det er utstedt ferdigattest på rehabilitering av våtrom datert 2012.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingLeiligheten oppvarmes med peisovn og varmekabler på baderomsgulvet.
Selger opplyser om et årlig strømforbruk på ca. 8800 kWh i 2023.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Oransje - Energikarakter D
EiendomsskattDet er innført eiendomsskatt i Oslo. Det betales i dag ikke eiendomsskatt på denne boligen, men ved
endring i formuesverdien kan det utløse eiendomsskatt. Vi gjør oppmerksom på at satsen for
eiendomsskatt blir fastsatt årlig av bystyret. Eiendomsskatten vil derfor kunne variere fra år til år.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 3 211,-
pr.mnd.
Internett, trappevask, nedbetaling av felleslån, betjening av forretningsførsel, felles bygnignsforsikring, kommunale avgifter og driftsutgifter.
Faste løpende kostnaderFelleskostnader, innboforsikring og strøm.
Spesifikasjon av fellesgjeldBorettslaget har følgende lån:
Bank: Obos Boligkreditt AS
Lånenr.: 98207360287
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 5,99%
Restsaldo: 2 636 373,00
Innfrielsesdato: 30.12.2033
Rente type: Flytende
Bank: Obos Boligkreditt AS
Lånenr.: 98207360058
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 5,99%
Restsaldo: 1 046 460,00
Innfrielsesdato: 30.04.2032
Rente type: Flytende
Forretningsfører gjør oppmerksom på at borettslaget kan ha mottatt varsel om renteendring eller nye lån
som ikke er iverksatt pr dags dato.
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapÅrets resultat vises i resultatregnskapet og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig
gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. Driftsinntekter for 2023 er på kr 4 972 276,- og driftskostnader på kr 5 262
687,-. Dette gir et årsresultat med underskudd på kr 372 091,-.
Forsikring med polisenummerGjensidige Forsikring
Polisenummer: 78852519
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 333 082,-
Som sekundærbolig Kr. 5 065 712,-
BorettslagBorettslag: Søylegården vest borettslag, Orgnr: 953475294
Borettslaget består av 107 andelsleiligheter. Søylegården Vest Borettslag er registrert i Foretaksregisteret
i Brønnøysund med organisasjonsnummer 953475294, og ligger i bydel Sagene i Oslo kommune.
VIBBO
Du kan finne informasjon om boligselskapet og ditt boforhold ved å logge deg inn på Vibbo.no. Her finner
du oversikt over din bolig, felleskostnader og annen nyttig informasjon.
FLYTTEGBEYR
Kjøper skal betale kr. 200,- eller 284,- avhengig av adresse, (ekskl.. fakt. omk.) for skilt til ringeklokke og
postkasse. Faktureres kjøper direkte fra forretningsfører.
FELLESVASKERI
Borettslaget har 2 fellesvaskerier Knud Graahsgt. 8 og Borger Withsgt.1. Vaskeriene kan benyttes på
hverdager mellom kl. 08.00 -21.00, på lørdager fra kl. 08.00 - 21.00, på søndager fra kl. 12.00 – 17.00.
STYRETS ARBEID
Vedlikeholdsspyling
Det ble i 2023 utredet mulige leverandører av vedlikeholdsspyling av rør. Bakgrunnen var at enkelte
oppganger i borettslaget har erfart problemer med tette avløpsrør, som følge av at fett, kaffegrut og annet
har bygget seg opp i rørene over tid. Vedlikeholdsspyling innebærer at avløpsrørene rengjøres med 80
grader varmt vann og roterende dyser. Dette fjerner alle avleiringer som har bygget seg opp ved normal
bruk over tid. Styret valgte å akseptere tilbudet fra Gravco/Norva24, totalt kr. 95 230 eks. MVA for 107
boenheter. Grunnet arbeidet med bytte av internettleverandør bestemte styret å utsette gjennomføringen
av vedlikeholdsspylingen til mars 2024.
Porttelefon/callinganlegg
Det ble i 2023 gjennomført en større gjennomgang av ringeklokke-systemet, ettersom mange beboere
opplevde problemer. Automatikk-service, som er teknisk ansvarlig, var innom i flere omganger for å rette
opp i alle feilene. Etter gjennomgangen er det, etter styrets oppfatning, mye færre innrapporterte
problemer.
Vinduer
Altiglass AS har unnagjort første runde med nødvendig utskifting av vinduer med store feil og mangler.
Resten av vinduene i denne kategorien skiftes tidlig 2024. Til sammen er rundt 50 vinduer skiftet ut og det
koster borettslaget i overkant av 2 millioner kroner. Det er forventet forslag om egenandel på vinduer til
årsmøtet.
Frosne rør
På slutten av året kom det uvanlig kaldt vær og flere opplevde å få frosne rør. Styret oppfordrer alle til å
følge med på værvarselet og sette på varmen på minimum 10-11 grader. Dette er særlig viktig å huske på
dersom man skal reise bort.
STØRRE VEDLIKEHOLD OG REHABILITERING
- 2020: Byttet hovedsikringer/inntak . For å sikre strømforsyning og redusere brannfare.
- 2017: Malt trappeoppganger.
- 2010: Byttet callinganlegg. I Hans Nielsen Hauges Gate 34A og 32.
- 2010: Isolering av kjellervinduer. For reduksjon av frosne rør og kulde i kjellerne.
- 2008- 2009: Drenering/Salg av råloft. Drenering av ytre og indre gårdsrom.,ferdig mai 2009. Salg og
rehabilitering av 4 råloft - 2008. Salg og rehabilitering av 2 råloft 2009.
- 2007: Salg og rehabilitering 3 råloft.
- 2005-2006: Utskifting av vinduer. Utskifting av vinduer. Arbeidet ferdigstilt våren 2006.
- 2004: Reklamasjonsarbeid Brendmoen & Kirkestue. Reklamasjonsarbeid Brendmoen & Kirkestuen.
- 2004: Salg og rehabilitering av tre råloft. Salg og rehabilitering av tre råloft. Alle tre er under utbyging.
- 2003-2004: Salg og rehabilitering av to råloft. Salg og rehabilitering av to råloft. Begge er ferdigstilt.
- 2002-2003: Utskifting av rørstammer på bad/WC. Utskifting av rørstammer på bad/WC. Ferdig i mai
2003.
- 2001: Avsluttet rehabilitering av trappeoppg. Avsluttet rehabilitering av trappeoppganger og fasader.
- 2000: Nytt callinganlegg.
- 2000-2001: Utskifting av rørstammer på kjøkken. Utskifting av rørstammer på kjøkken i alle leilighetene.
- 1999: Nytt kabelanlegg.
- 1995: Gårdsrom og grøntanlegg ble utbedret.
ForretningsførerOBOS Eiendomsforvaltning AS
StyregodkjenningAndelseier(e) kan kun eie en andel i borettslaget. Kun fysiske personer kan eie andelen. Kjøper skal
godkjennes av borettslagets styre for at ervervet skal bli gyldig. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten
saklig grunn. Kjøper er forpliktet til å gjennomføre handelen uavhengig av om kjøper på
overtakelsestidspunktet er godkjent av borettslaget som ny andelseier. Risikoen for å bli godkjent som ny
andelseier påhviler kjøper. Dersom kjøper på overtakelsestidspunktet ikke er godkjent som ny
andelseier, har kjøper dog ikke rett til å ta eiendommen i bruk, jf. borettslagslovens § 4-5 (2). Kjøper kan
gå til søksmål mot borettslaget dersom kjøper mener manglende godkjennelse ikke er saklig begrunnet.
Dersom borettslaget er tilknyttet et boligbyggelag, er det ofte et krav fra boligbyggelagets side at kjøper må
melde seg inn i boligbyggelaget før kjøper kan bli godkjent som ny andelseier i det aktuelle borettslaget.
Det gjøres oppmerksom på at det vil kunne påløpe et innmeldingsgebyr til boligbyggelaget, og de fleste
boligbyggelagene krever at innmeldingsavgiften skal være innbetalt før godkjenningen blir gitt.
Innmeldingsgebyret faktureres kjøper direkte.
ForkjøpsrettIngen forkjøpsrett!
Tekniske installasjonerBorettslaget har en avtale med OBOS OpenNet som er leverandør av internett.
DyreholdDet er tillatt med dyr i boligselskapet under forutsetning av at eier aksepterer boligselskapets regler for
dyrehold. Signert erklæring om dyrehold vedlegges søknad. Skjemaet er med som vedlegg til
husordensreglene men kan fås hos styret.
DiverseBransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av
salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med
bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen
garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved
overskjøting til ny hjemmelshaver:
1925/993709-1/105 BEST. OM VANN/KLOAKKLEDN.
Med flere bestemmelser
1928/924504-1/105 ERKLÆRING/AVTALE
Bestemmelser om brannvegg/-dør
1951/414022-21/105 FESTEKONTRAKT - VILKÅR
FESTETID: 70 år
ÅRLIG AVGIFT NOK 1,739
PANT FOR FORFALT FESTEAVGIFT
BESTEMMELSER OM FORKJØPSRETT
MED FLERE BESTEMMELSE
1956/405907-3/105 **NYE VILKÅR
Pengeheftelser i festerett:
1951/414022-21/105 FESTEKONTRAKT - VILKÅR
FESTETID: 70 år
ÅRLIG AVGIFT NOK 1,739
PANT FOR FORFALT FESTEAVGIFT
BESTEMMELSER OM FORKJØPSRETT
MED FLERE BESTEMMELSER
GJELDER FESTE
1956/405907-3/105 **NYE VILKÅR
2002/24634-1/105 OBLIGASJON
BELØP: NOK 6.700.000
PANTHAVER:Oslo Bolig Og Sparelag
Lnr: 1087116
GJELDER FESTE
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
2012/369653-1/200 PANTEDOKUMENT
BELØP: NOK 2.200.000
PANTHAVER:OBOS BBL
Org.nr: 937052766
GJELDER FESTE
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
FesteavtaleAreal: 519 kvm, Eierform: Festet tomt, Grunneier: Oslo kommune - Bolig og eiendoms etaten. Fornyet for 70 nye år i 2021.
UtleieMed godkjenning fra styret er utleie tillatt for inntil 3 år, dersom andelseier selv eller person nevnt i
Borettslagsloven § 5-6 (1) nr. 3 har bebodd eiendommen i minst ett av de to siste årene.
Vei/vann/kloakkEiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann- og avløpsnett.
ReguleringEiendommen ligger i et byggeområde for boliger. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser
S-2255 og S-5142 kan sees hos megler.
Reguleringsbestemmelser S-2255 er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015,
sak 262 (kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Informasjon om ny kommuneplan
med lenke til kartinnsynsløsning finner du på http://www.kommuneplan.oslo.kommune.no.
Eiendommen ligger innenfor område med reguleringsplan for ny vannforsyning i Oslo - Stamnett
(S-5142). Reguleringsplanen skal legge til rette for bygging og drift av forsterket overordnet infrastruktur
for vannforsyning med tilknytning til eksisterende anlegg. Det meste av arbeidet skal foregå under
bakken, men det må likevel påregnes støyende aktiviteter når rigg og anleggsarbeider starter i
Bjølsendumpa som blir påkoblingspunkt på eksiterende vannforsyningsnett. Eneste synlige installasjon
etter endt anleggsfase blir et mindre bygg på om lag 10 m2.
Vernestatus for Knud Graahs gate 2: Kommunalt listeført (tidligere kjent som Gul liste).
Gul liste gir en oversikt over erkjente og prioriterte kulturminner og kulturmiljøer i Oslo, og er
Byantikvarens verktøy i arbeidet med å kartlegge og verne et utvalg av byens historie. Dersom en eiendom
er registrert i Gul liste, vil Plan- og bygnings- etaten oversende byggesaker som berører eiendommen til
Byantikvaren for rådgivende uttalelse. Saken returneres deretter fra Byantikvaren til Plan- og
bygningsetaten for sluttbehandling.
Pågående saker:
*Grefsenveien 9 A-B og Fredrik Glads gate 8 A-B - Oppføring av boligbygg og ombygging av eksisterende
bolig. Saksnummer: 202456118. To nye boligbygg i 4 etasjer på lokk over eksisterende parkeringskjeller.
Tilbygg/ombygging av fasade i eksisterende sokkeletasje mot Brettevilles gate. Etablering av takterrasse
på eksisterende boligblokk og oppgradering av utearealer. Ombygging av trafo. Søknad om
rammetillatelse ble mottatt 15.05.2024.
*Hans Nielsen Hauges gate 29 C - Bruksendring, ombygging og etablering av parkeringsplasser.
Saksnummer: 202453951. Det er sendt en søknad om rammetillatelse dater 28.02.2024, og saken er per
dags dato (16.05.2024) under behandling.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 5 200 000,- (Prisantydning)
kr 34 194,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 5 234 194,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 500,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 235 694,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 5 243 944,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Visningshonorar (Kr.5 800)
Tilrettelegging (Kr.14 900)
Grunnpakke borettslag (Kr.19 325)
Provisjon (Kr.66 300)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.14 254,50)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.2 900)
Markedspakke (Kr.22 900)
Oppgjør (Kr.6 500)
Totalt kr. (Kr.152 879,50)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer15-24-0141
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSagene & Bjølsen Eiendomsmegling AS
EIE Ullevål & Sagene
Org. nr: 989734598
Maridalsveien 154 A
0461 Oslo
Tlf: 22 02 11 60
Ansvarlig meglerEiendomsmegler I Partner Sverre Tandberg
SaksbehandlereSverre Tandberg
EIE Ullevål & Sagene
Eiendomsmegler I Partner
Mob: 40 44 10 00 / E-post: st@eie.no