EiendomMaridalsveien 44C, 0458 Oslo, Etasje: 3
MatrikkelGnr. 219 Bnr. 129 Snr. 14 i Oslo kommune
Denne seksjonens sameiebrøk utgjør: 61/2176
BoligtypeLeilighet
EierformEierseksjon
ArealerTotalt BRA 11 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal):
- BRA-e (eksternt bruksareal): 11 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 4 kvm
ArealPrimærrom: 50 kvm, Bruksareal: 61 kvm, BRA-e: 11 kvm , TBA: 4 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom1
Byggeår1891
TomtEiet tomt 639 kvm
Prisantydning4 800 000
TilstandsrapportTakstmann: Daniel P Martens
Takstdato: 03.05.24
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 96 965,- pr. 31.12.23
Andel fellesformue: kr. 12 072,- pr. 31.12.23
Totalpris inkl. omkostningerkr 4 800 000,- (Prisantydning)
kr 96 965,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 896 965,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 130 150,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 131 350,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 028 315,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 5 037 565,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 4 132,- pr. mnd.
Felleskostnad inkludererRenter og avdrag felles lån, kabel TV/bredbånd, forretningsførsel, kommunale avgifter, felles
byggforsikring, diverse honorarer, vaktmester, renhold, generell drift og vedlikehold m.m.
Kommunale avgifterKommunale avgifter er inkludert i felleskostnader.
EierHenrik Ognøy Bakkelund
BeskrivelseVelkommen til Maridalsveien 44C!
Dette er en meget sjarmerende og tidsriktig 2-roms selveier med supersentral beliggenhet på Alexander
Kiellands plass. Leiligheten har en fantastisk beliggenhet med gåavstand til det aller meste hovedstaden
har å by på. Umiddelbar nærhet til flotte rekreasjonsområder i Iladalen, samt et rikt utvalg av service- og
kollektivtilbud innen få minutters gange.
Her får du en klassiske perle med en godt utnyttet og gjennomgående planløsning som gir godt med
lysinnslipp. Sjarmerende detaljer som stukkaturlister, samt en koselig peis, gir leiligheten en behagelig
atmosfære. Du vil garantert også sette pris på balkongen, som vender inn mot felles bakgård og byr på
deilig ettermiddagssol. Balkongen er på 3,8 kvm.
Leiligheten ligger i byggets 3. etasje og har en godt utnyttet planløsning bestående av entré, et bad, et
soverom, samt separat kjøkken og stue.
Her er det gode muligheter for omgjøring til 3-roms ved å flytte dagens kjøkken inn til stuen.
Kvaliteter:
- Fin beliggenhet i 3. etasje
- Gjennomgående planløsning
- Mulighet for enkel omgjøring til 3-roms
- Soverom og balkong mot bakgård
- Koselig balkong på 3,8 kvm med ettermiddagssol
- Godt utnyttet planløsning
- Klassiske detaljer
- Stukkatur i stue
- Vegghengt ildsted i stue fra 2020
- Sjarmerende furugulv
- Flott kjøkken med integrerte hvitevarer
- Romslig stue med god plass til møblering
- Pent soverom med garderobeløsning
- Flislagt bad med varmekabler
- Opplegg for vaskemaskin på kjøkken
- Varmtvannstank på 120L
- Bod på loft og stor kjellerbod på 9 kvm.
- Meget sentral beliggenhet
- Kort vei til ''alt''
- Flotte turmuligheter langs Akerselva
- Nærhet til flere idylliske parker, kafeer og spisesteder
- Svært gode kollektivmuligheter
ParkeringGateparkering etter områdets gjeldende bestemmelser.
Det er beboerparkering i området. Følgende priser gjelder pr. 2024:
- Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5950 kroner
- Elbil: 2000 kroner
- Motorsykkel og moped: 2975 kroner
- El-motorsykkel og el-moped: 1000 kroner
For mer info se:
https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/priser-for-beboerparkeringstillatelse/[gref
BeliggenhetMaridalsveien 44C har en sentral og attraktiv, men samtidig tilbaketrukket og idyllisk beliggenhet, rett ved
Alexander Kiellands plass og Akerselva. Alexander Kiellands plass er et pulserende knutepunkt mellom
St.Hanshaugen, Sagene, Ila og Grünerløkka. Området har gjennomgått en omfattende oppgradering som
har ført til en svært positiv utvikling for nærområdet. I nærområdet finner man flere hyggelige spisesteder
og kaféer med uteservering. Noen av de lokale stedene som er verdt et besøk er den Colonel Mustard,
Pauls Boutique, Lofthus Samvirkelag/åpent bakeri og Gutta fra Calcutta.
Rett ved leiligheten finner du Kiellands Hus Senter hvor det finnes en rekke butikker, blant annet Coop,
apotek og vinmonopol. Rema 1000 og søndagsåpen Joker har du også i umiddelbar nærhet. I tillegg til
de servicetilbud man finner i umiddelbar nærhet, kan man velge å bevege seg vestover mot
St.Hanshaugen som byr på flere spennende forretninger og hyggelig parkliv. Vender man heller nesa
østover kommer man til Grünerløkka som byr på et pulserende liv med uttallige kaféer, restauranter og
butikker. Det er også kort vei til Vulkan området, hvor man blant annet finner den populære Mathallen,
med mange spennende spesialforretninger og restauranter. Ringnes Park med Meny, SATS/Elixia og
Ringen Kino ligger også innenfor gangavstand fra leiligheten.
Leiligheten ligger rett ved idylliske Akerselva. Herfra har man adkomst til flotte turveier langs elven som
strekker seg fra Maridalen i nord og helt til Bjørvika og Sentrum i sør. For trening innendørs er det også et
godt utvalg av ulike treningssentre i nabolaget.
Fra Alexander Kiellands plass har man en suveren tilgang på offentlig transport, og herfra kommer du
deg til alle byens retninger. 54-, 34-, 33- og 21-bussen har holdeplass på Alexander Kiellands plass.
54-bussen har også nattbusser natt til lørdag og søndag. I tillegg er det ca. syv minutters gangavstand til
Oslo sentrum.
BebyggelseOmrådet består i hovedsak av eldre og nyere blokkbebyggelse, parker og næringseiendom.
TomtEiet tomt, 639 kvm
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra
ønsket startsted til den aktuelle boligen.
Skole/barnehageDersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med
barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.
InneholderLeilighet beliggende i byggets 3. etasje. Adkomst via felles trappeoppgang.
Inneholder: Entré, bad, kjøkken, soverom og stue.
Utgang fra stue til balkong på ca. 4 kvm.
Det medfølger en bod på loft med gulvflate på 4 kvm, samt en stor kjellerbod på 9 kvm.
ByggemåteBygning generelt:
Kjellermur og fundamenter i naturstein/teglstein, eventuelt sokkel i granitt.
Antatt fundamentert på faste masser.
Etasjeskillere i tre.
Stubbloftskonstruksjon antatt fyllt med leire/koksstøv.
Bærende yttervegger og leilighetsskillevegger i murverkskonstruksjon.
Saltakskonstruksjon utført med taksperre. Takfall på minst 10-15 grader.
Vinduer og dører:
Bygningen har malte trevinduer med 3-lags glass.
Balkongdør med 2 lags isolerglass.
Inngangsdøren er lyd og brannklassifisert. Glatt overflate.
Balkong:
Balkong på 3,8 m2.
Utkraget stålkonstruksjon.
Malte terrassebord.
Rekkverk i stål med stående spiler.
Avrenning mellom spalter i terrassebord.
Innvendig:
Gulv: Furugulv.
Vegg: Malte og sparklede gipsplater. Malt mur.
Tak: Takplater. Stukkaturlister.
Vegghengt ildsted i støpejern. Fra 2020.
Innvendig har boligen malte fyllingsdører.
Baderom:
Bad med sluk av eldre dato. Antas fra 1985 iflg info hentet fra saksinnsyn.no.
Vegger: Fliser. Tak: Sparklet og malt gips. Gulv: Flislagt gulv. Elektriske varmekabler.
Støpejernssluk. Ukjent utførelse membran.
Badet er innredet med gulvstående toalett og servant på vegghengt servantskap. Vegghengte dusjdører i
glass. Det er naturlig ventilering.
Kjøkken:
Kjøkkeninnredning med profilerte fronter og heltre benkeplate.
Malt vegg over kjøkkenbenk.
Integrerte hvitevarer med innfelt platetopp i benkeplate, oppvaskmaskin, komfyr og kjøl/frys.
Vaskemaskin i kjøkkenskap.
Kjøkkenventilator med kullfilter.
Tekniske installasjoner:
Vannrør i kobber. Hovedstoppekran på bad.
Avløpsrør av plast.
Boligen har naturlig avtrekksventilasjon. På bad.
Varmtvannstanken er på ca 120 liter. I tak over baderomshimling.
Automatsikringer i sikringsskap. Hovedsikring i kjeller.
Kontroll av EL anlegg utført 22.03.2023. Ingen avvik registrert.
Sentralt brannvarslingssystem.
Følgende forhold er markert med TG3 i tilstandsrapporten:
- Innvendig > Etasjeskille/gulv mot grunn:
Vurdering av avvik:
• Målt høydeforskjell på over 20 mm innenfor en lengde på 2 meter.
Tilstandsgrad 3 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik.
• Målt høydeforskjell på over 30 mm gjennom hele rommet.
Tilstandsgrad 3 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik.
Opptil 60 mm over to meter i stue og gang. Ca 70 mm gjennom hele rommet (stue).
Merk gulv soverom avrettet.
Konsekvens/tiltak:
• For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk
rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan
man vurdere slike tiltak.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad
- Våtrom > 3. etasje > Bad > Sluk, membran og tettesjikt:
Vurdering av avvik:
• Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen.
• Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på slukløsningen.
Sluk fra byggeår. Har mye rust. Uten klemring. Overgang sluk-membran kan være utett. Sluk har passert
forventet leveralder. Ikke synlig membran i slukåpning. Det bemerkes at alder sluk er antatt. Tilstand sluk
kan muligens indikere enda eldre enn 1985.
Konsekvens/tiltak
• Sluket må sjekkes og rengjøres jevnlig.
Våtrommet må oppgraderes for å tåle normal bruk etter dagens krav.
Angitt kostnadsestimat er basert på full oppussing av badet.
Krever oppfølging med jevnlig ettersyn.
Kostnadsestimat: Over 300 000
Følgende forhold er markert med TG2 i tilstandsrapporten:
Enkelte vinduer harde å åpne, vrider hard. Ramme butter noe i karm.
Normal slitasje grunnet alder og bruk
Utside ramme med tørt treverk. Behov for overflatebehandling.
- Våtrom > 3. etasje > Bad > Overflater vegger og himling:
Løs flis på vegg i dusjsone.
- Våtrom > 3. etasje > Bad > Overflater gulv:
Gjennomføring i gulv. Vannrør hovedinntak. Rufsete og stedvis skadet silikonfuge i overgang vegg-gulv.
- Våtrom > 3. etasje > Bad > Sanitærutstyr og innredning:
Det er påvist fuktskjolder/svelling i skapinnredning.
- Innvendig > Pipe og ildsted:
Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på pipe.
- Innvendig > Innvendige dører:
• Det er påvist avvik som tilsier at det bør foretas tiltak på enkelte dører. Skjevt dørblad til stue. Lar seg ikke
lukke.
- Våtrom > 3. etasje > Bad > Ventilasjon:
Rommet har kun naturlig avtrekk via ventil i vegg eller tak.
- Kjøkken > 3. etasje > Kjøkken > Avtrekk:
Kjøkkenet har ventilator med omluft (kullfilter).
- Tekniske installasjoner > Vannledninger:
Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger.
Plassering stoppekran i gulv anses som uvanlig og ikke anbefalt. Grunnet gjennomføring i badets
våtsone.
- Tekniske installasjoner > Avløpsrør:
Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige avløpsledninger.
- Tekniske installasjoner > Ventilasjon:
Det er påvist mangelfull ventilasjon på ett eller flere rom i boligen. Det er ikke friskluftsvemtiler i boligen.
- Tekniske installasjoner > Varmtvannstank:
Det er påvist at varmtvannstank er over 20 år.
Utseende og type bereder tatt i betraktning antas tank å være mer enn 20 år gammel.
Merk type el tilkobling ikke synlig. Dvs ikke vurdert.
Informasjonen er hentet fra tilstandsrapport utført av bygningssakkyndig Daniel Martens. For ytterligere
informasjon om byggemåte se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Det er viktig at interessenter setter
seg inn i rapporten. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakkyndig ved eventuelle
bygningstekniske spørsmål.
Følgende info fremkommer av selgers egenerklæringsskjema:
14. Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank,
sentralfyr, ventilasjon)?
- Ja. Kontroll av el-anlegg ble utført våren 2023.
24. Kjenner du til om det foreligger skaderapporter, tilstandsvurderinger, boligsalgsrapporter eller
målinger?
- Ja. Tilstandsrapport fra salgsoppgave 2022.
27. Kjenner du til vedtak/forslag til vedtak om forhold vedrørende eiendommen som kan medføre økte
felleskostnader/økt fellesgjeld?
- Ja. Oppgradering av trappeoppgang innen 2024 og generelt økte kostnader i samfunnet.
29. Kjenner du til om det er/har vært skjeggkre i sameiet/laget/selskapet (i fellesareal eller i andre
boliger)?
- Ja. Observert sølvkre på bad. Behandlet med åte og gift. Ikke sett etter det.
BruksarealBruksareal: 61 kvm
BoderBod på loft med gulvflate på 4 m2.
Bod i kjeller på 9 m2.
StandardFor den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseTidligere adresse var Kingos gate 1. Det foreligger attestert bygningsanmeldelse for oppføring av
våningshus, datert 23.07.1891
Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, som stemmer med dagens bruk.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingElektrisk oppvarming med panelovner.
Varmekabler i baderomsgulv.
Ildsted i stue.
Dersom det ikke er varmekilder i alle rom, fravikes NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke
Kommunale avgifterKommunale avgifter er inkludert i felleskostnadene.
Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og
eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.
EiendomsskattDet er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for
bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon
se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
i mellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 4 132,-
pr.mnd.
Herav:
- Renter og avdrag 817
- Felleskostnader 3 315
Det gjøres oppmerksom på at vedlikehold, tiltak fra eierseksjonssameiet etc. kan medføre en økning i
felleskostnadene. Det er normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.
Faste løpende kostnaderFor aktuell leilighet vil dette blant annet være strøm etter forbruk, kabel-TV og bredbånd utover
grunnpakke, forsikringer etc.
Boligselskapet har avtale med Telia om levering av kollektiv kabel-TV og strømming og kollektiv
bredbånd.
Spesifikasjon av fellesgjeldDet ble i 2023 tatt opp et lån for å finansiere utskiftning av dørene.
Spesifikasjon av lån:
Lånenummer: 16367910171, DNB Bank ASA
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 21.05.2024: 7.15% pa.
Antall terminer til innfrielse: 74
Saldo per 21.05.2024: 3 427 167
Andel av saldo: 96 965
Første termin/første avdrag: 01.03.2024 ( siste termin 01.09.2042 )
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
Forsikring med polisenummerGjensidige Forsikring ASA
Polisenummer: 72602412
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 244 738,-
Som sekundærbolig Kr. 4 730 004,-
SameieSameie: Sameiet Maridalsveien 44, Orgnr: 980317501
Generelle opplysninger om Sameiet Maridalsveien 44
Sameiet Maridalsveien 44 er er registrert i Enhetsregisteret og /eller Foretaksregisteret med
organisasjonsnummer 980317501. Bygningen(e) er lokalisert i Oslo kommune. Maridalsveien 44 er delt
inn i tre oppganger (A til C). Det er totalt 27 seksjoner, derav to av seksjonene brukes til næring. Et brukes
til kontor (seksjon 7), mens det andre er under rehabilitering og har stått tomt i en lang periode (seksjon
6).
Det er fremmet ønske fra seksjonseier om å omseksjonere deler av seksjon 6 til boligformål. Dette skal
stemmes over på generalforsamlingen.
Årsmøtet 2024:
Det ble vedtatt oppdeling av seksjon 6.
Forretnings- og regnskapsførsel
Forretningsførselen er utført av Oslo og Omegn Boligforvaltning AS (OBF) i henhold til kontrakt.
Regnskapsførselen utføres av OBF Regnskapsbyrå AS.
Vaktmester- og renholdstjeneste
Sameiet Maridalsveien 44 har avtale om vaktmestertjenester med Coor Service management AS.
Nåværende kontaktperson er Aleksander Berge tlf. 413 50 708. De ivaretar oppgavene knyttet til teknisk
drift. De har også ansvar for trappevask hver 14. dag.
Nytt fra 2023 er at vaktmester kun møter en gang i uka, tidligere var det to dager. Han følger ekstra godt
med på sameiets fellesareal, inkludert det elektriske, vann & rør og annet mulig arbeid som må gjøres og
har fått tilgang til å kontakte respektive selskaper direkte. Vaktmester er sameiets øyne på arbeid som må
gjøres for å sikre at feil og mangler blir utarbeidet fortløpende.
Bredbånd, kabel-tv
Sameiet Maridalsveien 44 har avtale med Telia om levering av kollektiv kabel-TV og strømming og
kollektiv bredbånd. Sameiet har inngått avtale med fiberleverandøren Global Connect, og de kommer til å
erstatte Telia til høsten 2024. Fibernett er en raskere og mer stabil løsning enn det vi har hatt i dag.
Avtalen er rimeligere enn dagens løsning med Telia.
Overgangen fra Telia til Global Connect er forventet å skje i september. Mer informasjon vil komme når
det nærmer seg overgang.
Rehabilitering og større vedlikehold:
Fra side 11-13 i årsmøtedokumentene føres det opp en kronologisk oversikt over større vedlikehold som
er blitt gjennomført de siste årene i sameiet. Årsmøtedokumentene er vedlagt salgsoppgaven.
Vi oppfordrer interessenter til å sette seg inn i vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett og
årsberetning. Dokumentene vil være vedlagt salgsoppgaven. Det gjøres oppmerksom på at fellesgjeld og
felleskostnader kan variere over tid som følge av beslutninger foretatt i sameiets styre og/eller
generalforsamling.
ForretningsførerOslo og Omegn Boligforvaltning AS (OBF)
StyregodkjenningDet er ikke krav til styregodkjenning av ny eier.
Tekniske installasjonerTV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
DyreholdDyrehold er tillatt såfremt det ikke er til sjenanse for de andre beboerne.
DiverseKun integrerte hvitevarer medfølger handelen. Se forøvrig vedlagte løsøreliste.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterKommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd.
Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. Det er tinglyst 3 servitutter på eiendommen som
omhandler bestemmelse om vann/kloakkledninger, bestemmelse om bruksendring, samt
pantsettelseserklæring. For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan
ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. Ta kontakt med
megler for mer informasjon.
Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd
UtleieSeksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av
sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge,
pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes styret.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie
i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til
mellom 60 og 120 døgn. Slik beslutning krever et flertall på minst to tredjedeler av de avgitte stemmene
på årsmøtet.
GEBYR VED SALG OG BORTLEIE
Gebyret er satt til 1500- ved salg. Beløpet belastes av selger. Faktureres megler/oppgjørsavdeling ved
salgsoppgjør.
Ved utleie er gebyret satt til 1500,-.
Vei/vann/kloakkEiendommen har adkomst via kommunal vei og private internveier med felles vedlikeholdsansvar for
sameiet.
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger. Sameiet er ansvarlig for
private stikkledninger til bygningen.
ReguleringEiendommen er regulert til bolig med tilhørende anlegg ihht. reguleringskart fra Oslo kommune datert
21.05.2024 med tilhørende reguleringsbestemmelser i S-2255 vedtatt 28.07.1977, samt
kommunedelplanene KDP-15 og KDP-17 (områdeavgrensning for indre Oslo). Reguleringsplan S-2255
er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2018, sak 262 (Kommuneplan 2015 -
Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn).
Oslo kommune vedtok 23.09.2015 kommuneplanen "Oslo mot 2030: Smart, trygg og grønn". Dette får
betydning for en rekke av de vedtatte
reguleringsplanene i kommunen. Planen legger opp til fortetting av indre by og utvikling rundt Oslos
sentrale knutepunkter. Fortetting av dagens bebyggelse kan bli aktuelt i disse områdene. Mer informasjon
finnes på kommunens hjemmeside: https:// www.oslo.kommune.no/politikk-og-administrasjon/
politikk/kommuneplan/
Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser er vedlagt salgsoppgave. Vi oppfordrer alle
interessenter til å sette seg inn i reguleringer og kommuneplan, samt hvilken betydning de har for
eiendommen. Det gjøres oppmerksom på at området er under utvikling og at endringer og oppføring av
nye bygg vil kunne skje. Det anbefales spesielt å følge med på de planer og prosesser som pågår for
området via Oslo kommune, Plan- og bygningsetaten.
Pågående byggesaker:
- Saksnr. 202303024: Maridalsveien 44 B - Bruksendring av lokale i 1. etasje fra næring til bolig
- Saksnr. 202455549: Kingos gate 1 - Bruksendring av næringslokale til bolig
- Saksnr. 202106231: Kingos gate 1 - Rehabilitering av lokale for restaurant
- Saksnr. 201515208: Kingos gate 1 B - Montering av fettutskiller
- Saksnr. 201109229: Maridalsveien 46 - Rehabilitering av bad
- Saksnr. 202117318: Maridalsveien 46 - Loftsutbygging
Link til saksinnsyn: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/main.asp
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 4 800 000,- (Prisantydning)
kr 96 965,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 896 965,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 130 150,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 131 350,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 028 315,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 5 037 565,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
- Provisjon: 1%
- Tilrettelegging: 17 500,-
- Visnings-/overtagelseshonorar: 3 450,-/stk.
- Markedspakke: 19 900,-
- Oppgjør: 7 900,-
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer91-24-0074
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingEnsjø Eiendomsmegling AS
EIE Ensjø
Org. nr: 921542690
Gladengveien 24
0661 Oslo
Tlf: 22 34 34 64
Ansvarlig meglerEiendomsmegler / Salgsleder / Partner Granit Zumberi
SaksbehandlereGranit Zumberi
EIE Ensjø
Eiendomsmegler / Salgsleder / Partner
Mob: 98 49 66 02 / E-post: gz@eie.no
Argjenda Krasniqi
Eiendomsmegler
Mob: 91 83 10 94
[/ E-post: arkr@eie.no