EiendomMor Go'hjertas vei 16, 0469 OSLO, Etasje: 2
MatrikkelAndelsnr. 20 Orgnr. 950489731 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
ArealerTotalt BRA 85 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 75 kvm
Følgende rom er inkludert i innvendig bruksareal: Entré, baderom, kjøkken, to soverom, stue og
omkledningsrom.
- BRA-e (eksternt bruksareal): 10 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 5 kvm
ArealPrimærrom: 75 kvm, Bruksareal: 85 kvm, BRA-i: 75 kvm , BRA-e: 10 kvm , TBA: 5 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom2
Byggeår1949
TomtEiet tomt 3110 kvm
Prisantydning7 100 000
TilstandsrapportTilstandsrapport er avholdt av Jan-Petter Vie, datert 30.05.2024.
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 56 000,- pr. 01.04.24
Andel fellesformue: kr. 46 668,- pr. 31.12.23
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 7 100 000,- (Prisantydning)
kr 56 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 7 156 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett)
--------------------------------------------------------
kr 9 481,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 7 165 481,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 7 173 731,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 3 612,- pr. mnd.
Felleskostnad inkludererFiberbredbånd 1000/1000, felles bygningsforsikring, kommunale avgifter, drift og vedlikehold, honorarer,
forretningsførsel mm.
Sikringsordning fellesgjeldBorettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for
overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende
innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av
partene. Oppsigelsestiden er 12 – tolv– måneder regnet fra oppsigelsesdato.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.
EierMaria Klemp Dolmen
Tobias Gulbrandsen Waaler
ParkeringDet er mulig å leie parkeringsplass (også med el-ladning) av borettslaget etter venteliste for kr. 300,- pr
mnd.
Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt -
også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering.
Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene:
- Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5 950 kroner for ett år
- Motorsykkel og moped: 2 975 kroner for ett år
- El-bil : 2 000 kroner for ett år
- El-motorsykkel og el-moped: 1 000 kroner for ett år
Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon
se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-ogparkering/parkering/beboerparkering/.
BeliggenhetMed Sagene og Bjølsen som utgangspunkt har en alt innen rekkevidde, om det er særegne og koselige
butikker, restauranter, marka, trenings- eller kulturtilbud som frister; her er mulighetene mange!
Restauranter som Sagene Lunsjbar, Tiffany's, Sagene Samfunnshus, Villa Paradiso og Mat og Mer har
alle sin egen unike atmosfære. Jungel Pizza har også fått plass rett ved Sagene kirke, og er et pizzeria
basert på tradisjonen fra New York. I tillegg finner du flere kaffebarer og andre små utsalgssteder. Mjøl
bakeri og Norð Bjølsen Bakeri fortjener å trekkes frem som flotte eksempler på godt gammeldags
håndverk og ekte service. Sentralt i Arendalsgata finner du Sagene Torg, som byr på et bredt utvalg av
blant annet frukt og grønnsaker, samt en spennende ferskvaredisk. Torget blir flittig brukt av beboere i
nærområdet og er absolutt verdt et besøk.
Sagene har også et unikt og hyggelig møtested, Mysterud Bar. Valget av navnet på baren er langt fra
tilfeldig, da lokalene i en årrekke har vært en særpreget jernvarebutikk drevet av tre generasjoner ved
samme navn. Drømmen om en lokal bar i nærmiljøet ble realisert av fem lokale Sagene-gutter, som selv
handlet kruttlapper, cowboy- og indianerfigurer på Mysterud da de var små. Baren har et godt utvalg av
lokale øltyper fra Oslo-bryggeriene, i tillegg til ulike viner og klassiske cocktails på drinklisten.
En kort spasertur i fine omgivelser langs Akerselva og du ender opp på Grünerløkka eller i Nydalen. I
tillegg til flotte grøntområder samt tur- og rekreasjonsmuligheter langs elva, tilbyr området Myraløkka,
Bjølsenparken, Geitmyra skolehager og Voldsløkka Idrettsanlegg - sistnevnte med volleyballbaner,
skatepark, fotballbaner og joggeløyper. Ikke minst kjøres det opp skispor på Voldsløkka idrettsanlegg
vinterstid.
Utdanningsinstitusjoner som BI Nydalen, Blindern - Universitetet i Oslo, Høyskolen i Oslo og Akershus,
Tannlegehøyskolen, Veterinærhøyskolen, Lovisenberg Diakonale Høgskole og Arkitekthøyskolen er alle i
nærheten.
Av treningstilbud finner du SATS på Sagene og Myrens Sportssenter på Torshov. Hos Myrens har man
tilgang til selve treningssenteret og Oslo Squash, men også til landets råeste klatresenter.
Det er flere barnehager i nærområdet: Badebakken barnehage (beliggende i sameiet), Mor Go'hjertas
barnehage, Montessoribarnehagen Solsikken Maristova, Margarinfabrikken barnehage, Fernanda FUS
barnehage og Lillohøyden FUS barnehage.
Adressen sokner til Bjølsen barneskole. I Oslo kommune tilhører man en ungdomsskole basert på
hvilken barneskole man har hatt nærskolerett ved. Går barnet på Bjølsen skole, vil barnet tilhøre
Voldsløkka ungdomsskole.
BebyggelseDet er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.
TomtEiet tomt, 3110 kvm
AdkomstSe vedlagte kart. Det vil bli satt opp visningsskilt ved fellesvisninger.
Offentlig kommunikasjonBydelen er et kollektivt knutepunkt med buss nr. 20 (Galgeberg/Skøyen), 37 (Nydalen/Helsfyr), 54
(Kjelsås/Kværnerbyen) eller 34 (Ekeberg/Tåsen). Fra Sandaker/Torshov går det trikk, samt T-bane fra
Nydalen eller Storo Stasjon. I tillegg går Flybussen til Gardermoen fra Arendalsgata, Torshov og
Torshovparken.
ByggemåteBygning fundamentert med støpt mur, yttervegger i mur og treverk med teglstein og plater på fasader,
etasjeskillere med støpt dekke, vinduer med 3-lags glass og saltak tekket med plater.
Se vedlagte tilstandsrapport for teknisk beskrivelse av eiendommen.
PrimærromPrimærrom: 75 kvm
BruksarealBruksareal: 85 kvm
BoderI tillegg til leilighetens arealer disponerer boligen 3 boder:
- 1 bod på ca. 3 m² + gulvareal (skråtak i boden) på loftet
- 2 boder på totalt ca. 7 m² i kjelleren
StandardEiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. Denne er
vedlagt salgsoppgaven. Nedenfor følger informasjon om forhold som har fått TG 2:
TG2 AVVIK SOM KAN KREVE TILTAK
Elektrisk anlegg
Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova
(tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig
myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken
kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll.
Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder.
El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor
oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert
elektrovirksomhet.
El-anlegg med nyere og noe eldre komponenter, stikkontakter, brytere m.m. Sikringsskap med
automatsikringer.
1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne,
utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)?
- Nei.
Spørsmål til eier
2. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet?
- Ja.
3. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter
1.1.1999?
- Ja. Det er utført el-arbeider på kjøkken, byttet flere stikkontakter, brytere, kurser m.m. i 2017. Eier har
samsvarserklæring på dette. Det foreligger ingen dokumentasjon på utførte el-arbeider på bad m.m.
Eksisterer det samsvarserklæring?
- Nei.
4. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet – Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre
tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år?
- Nei.
5. Forekommer det ofte at sikringene løses ut?
- Nei.
6. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler,
kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg?
- Nei.
Generelt om anlegget
7. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights,
stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av
varmtvannsbereder, jamfør eget punkt under varmtvannstank
- Nei.
8. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet?
- Nei.
Inntak og sikringsskap
9. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig å
sjekke uten å fjerne kapslinger?
- Nei.
10. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer?
- Nei.
11. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og
helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll?
- Ja. Kontroll på el-anlegg uten samsvarserklæring /eldre el-anlegg anbefales alltid.
TG2 AVVIK SOM IKKE KREVER UMIDDELBARE TILTAK
Overflater
Gulv med enstavsparkett og fliser. Vegger med malte flater og fliser. Himlinger med malte flater og malt
panel.
Vurdering av avvik:
- Det er stedvis noe ujevnheter på overflater.
Konsekvens/tiltak
- Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Radon
Vurdering av avvik:
- Det er ikke foretatt radonmålinger, og bygget er heller ikke utført med radonsperre.
Konsekvens/tiltak
- Det bør gjennomføres radonmålinger. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Overflater Gulv
Gulv med fliser og varmekabler.
Vurdering av avvik:
- Det er påvist avvik i fallforhold til sluk i forhold til krav i forskrift på byggetidspunktet. Det er ikke
tilstrekkelig fall til sluk.
Konsekvens/tiltak
- Det må foretas utbedring av fallforhold. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Sluk, membran og tettesjikt
Plastsluk med membran med udokumentert utførelse.
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen.
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på slukløsningen.
Konsekvens/tiltak
- Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må slukløsningen skiftes ut og sannsynligvis
må også membransjiktet skiftes/utbedres. Det er imidlertid vanskelig å si noe om tidspunktet for når dette
er nødvendig. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar. kostnad.
Sanitærutstyr og innredning
Det er montert innredning med glatte fronter og speilskap i rommet. Dusjdører er i glass.
Vurdering av avvik:
- Det er ikke påvist tilfredsstillende løsning for å synliggjøre lekkasje fra innebygget sisterne.
Konsekvens/tiltak
- Det må gjøres tiltak for å lukke avviket. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Ventilasjon
Det er naturlig avtrekk fra rommet.
Vurdering av avvik:
- Rommet har kun naturlig avtrekk.
Konsekvens/tiltak
- Mekanisk avtrekk bør installeres. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Avtrekk
Kullfilterventilator fra 2017. Årstall: 2007
Vurdering av avvik:
- Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra
kokesonen.
Konsekvens/tiltak
- Om mulig bør det etableres mekanisk/forsert avtrekk ut fra kokesonen. Kostnadsestimat: Ingen
umiddelbar kostnad.
Vannledninger
Det er vannrør av type rør i rør opplegg i boligen.
Vurdering av avvik:
- Det er ikke etablert koblingsskap til vannrør. Avrenning ved lekkasje går til kjøkkengulv med
lekkasjevarsler.
Konsekvens/tiltak
- Rørskap burde vært montert. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger ekspedisjonsdokument på bygget datert 1954.
Et ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på
byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på (oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc). Ved
eldre bygårder er det som oftest dette dokumentet som vedlegges for bekreftelse på at bygningen ble
lovlig satt opp.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
OppvarmingLeiligheten blir oppvarmet med varmekabler på baderomsgulvet samt. vanlig elektrisk oppvarming for
øvrig.
Selger kan informere om et årlig strømforbruk på ca. 10 000 kWh.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter E
EiendomsskattDet betales i tillegg eiendomskatt på totalt kr. 524 i 2024. Eiendomsskatt kreves inn via felleskostnader. Vi
gjør oppmerksom på at satsen for eiendomsskatt blir fastsatt årlig av bystyret. Eiendomsskatten vil derfor
kunne variere fra år til år.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 3 612,-
pr.mnd.
Fiberbredbånd 1000/1000, felles bygningsforsikring, kommunale avgifter, drift og vedlikehold, honorarer, forretningsførsel mm.
Faste løpende kostnaderFelleskostnader, innboforsikring og strøm.
Spesifikasjon av fellesgjeldBorettslaget har følgende lån:
Lånenummer: OBOS01-98208108697
Type: Annuitet
Restsaldo: 3.362.557,-
Restløpetid: 29 år og 6 mnd
Terminer pr år: 12
Type rente: Flytende
Rente pr. 18.04.24: 5,88%
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapÅrets resultat vises i resultatregnskapet og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig
gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. Driftsinntekter for 2023 er på kr 2 554 741,- og driftskostnader på kr 10
427 094,-. Dette gir da et årsresultat på kr - 7 795 670.
Forsikring med polisenummerGjensidige Forsikring
Polisenummer: 78975494
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 745 528,-
Som sekundærbolig Kr. 6 633 007,-
BorettslagBorettslag: Nordvoll Borettslag, Orgnr: 950489731
Borettslaget består av 60 andelsleiligheter. Nordvoll Borettslag er registrert i Foretaksregisteret i
Brønnøysund med organisasjonsnummer 950489731, og ligger i bydel Sagene i Oslo kommune. Gårds-
og bruksnummer: 222 123 128 Første innflytting skjedde i 1949. Tomten ble kjøpt i 1949.
KONTAKTINFORMASJON
Styret kan kontaktes per e-post på nordvoll@styrerommet.no.
VIBBO
Du kan finne informasjon om boligselskapet og ditt boforhold ved å logge deg inn på Vibbo.no. Her finner
du oversikt over din bolig, felleskostnader og annen nyttig informasjon.
FELLESOMRÅDER
Det er felles bakhage for andelseierne. Her er det blant annet satt opp pizza vedovn, sandkasser for barn,
hengekøyer og man kan leie velferdstelt til feiringer (300 kr) etc.
FELLESVASKERI
Ved behov kan du benytte deg av borettslagets fellesvaskeri. Fellesvaskeriet er lokalisert i kjelleren med 2
store vaskemaskiner, tørketrommel og felles tørkerom. Reservasjonen gjøres med reservasjons-og
betalingsløsningen Airwallet. I appen kan man reservere og betale for vasketid. Det er også enkelt å
fjerne en reservasjon dersom man likevel ikke skal vaske klær. Hver reservasjon har en varighet på 2
timer og koster 10 kr per reservasjon per maskin.
STYRETS ARBEID I 2023/2024
- Den daglige oppfølgingen av sameiets drift og økonomi, herunder besvarelse av alle henvendelser fra
beboerne. Nordvoll er et relativt aktivt borettslag, så henvendelsene er mange og vi forsøker å svare
fortløpende etter beste evne. Men beboerne må også være klar over at enkelte spørsmål er
kompliserte/vanskelige å svare på, og krever tid (undersøkelser, styrebehandling).
- Styret har avholdt jevnlige styremøter, samt gjennomført dynamisk styrearbeid med beslutninger pr. mail
og telefon mellom styremøtene.
- Budsjettarbeid og godkjennelse av fakturaer.
- Gjennomføring og avslutning av prosjekt for utskifting av vinduer. Det mest omfattende prosjektet styret
har jobbet med det siste året er utskifting av vinduer. Dette startet opp rundt mai 2023, og hoveddelen av
prosjektet var ferdig i september. Vi hadde slutbefaring den 07.09.23, men etter dette var det også en del
oppfølging av utestående reklamasjoner ifm. utskiftingen som medførte en god del merarbeid for styret.
Prosjektet ble endelig avsluttet og siste faktura ble betalt først i februar 2024.
- Skifte av duk på markisene på balkong siden av byggene ble gjennomført ila. høsten. Arbeidene ble
gjennomført av Hammerhei Dukskift, som etter en anbudsrunde ble valgt, da de var den rimeligste
leverandører og samtidig hadde gode tilbakemeldinger
- Oppfølging av vaktmester, samt snømåking og strøing om vinteren. Vi har hatt litt varierende erfaring
med måking i vinter og har klaget over dette underveis. Oppfølging av booking for partytelt/velferdsrom.
Herunder utarbeidelse av nye rutiner for dette, inkludert betaling for leie.
- Oppfølging av nøkkelbestilling for beboere. Vår leverandør Bergersen har nylig fått ny rutine for digital
nøkkelbestilling hvor beboere kan bestille direkte fra dem. Mer info om dette kommer i Vibbo nyhet.
- Oppfølging av Parkering og ventelister mht. parkering. Det er nå planlagt en overgang til faste P-plasser,
men dette vil først kunne gjøres når vi har på plass en ny løsning for el-bil lading. Styret arbeider i
skrivende stund med innhenting av anbud på dette, og har gått ut til 3 ledende leverandører for å tilbud på
en total løsning for el-bil lading. Dette arbeidet fortsetter, og vi håper å ha en beslutning og avtale på plass
før sommeren.
- Gjennomført vår og høstdugnad.
- Oppfølging av forsikringssaker.
- Vi har sagt opp gartnerdelen av avtale med vaktmesterselskapet da vi ikke har vært fornøyd med
leveransen her. Vi har inngått avtale med ny leverandør for gartnertjenester.
- Nytt felles anlegg for brannvarsling. Som et ledd i HMS-arbeidet har styret jobbet med å få på plass et
nytt felles anlegg for brannvarsling. Etter å ha innhentet tilbud fra flere leverandører, og gått en runde med
disse mht. leveransen, ble Firesafe valgt som leverandør for dette. Denne avtalen er nylig inngått, slik at vi
vil komme tilbake med nærmere informasjon og hva dette innebærer og når dette vil bli installert.
- Styret har jobbet med et nytt og bedre styringssystem for vaskemaskinene, herunder en
betalingsløsning, med tanke på at de som bruker maskinene på denne måten bidrar til å dekke
driftskostnadene på maskinene. Det er også utarbeidet nye rutiner/regler for booking og bruk av
fellesvaskeri. Dette er nærmere beskrevet i nyhetsinnlegg på Vibbo.
- Fjernet klatreplante på baksiden av nr. 16 da denne skapte problemer mht. fuktproblemer, hindre lys og
utsyn, samt at fugler bodde i planten og gjorde fra seg på balkongene. Planten kunne også potensielt
ødelegge de nye vinduene.
ForretningsførerOBOS Eiendomsforvaltning AS
StyregodkjenningAndelseier(e) kan kun eie en andel i borettslaget. Kun fysiske personer kan eie andelen. Kjøper skal
godkjennes av borettslagets styre for at ervervet skal bli gyldig. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten
saklig grunn. Kjøper er forpliktet til å gjennomføre handelen uavhengig av om kjøper på
overtakelsestidspunktet er godkjent av borettslaget som ny andelseier. Risikoen for å bli godkjent som ny
andelseier påhviler kjøper. Dersom kjøper på overtakelsestidspunktet ikke er godkjent som ny
andelseier, har kjøper dog ikke rett til å ta eiendommen i bruk, jf. borettslagslovens § 4-5 (2). Kjøper kan
gå til søksmål mot borettslaget dersom kjøper mener manglende godkjennelse ikke er saklig begrunnet.
Dersom borettslaget er tilknyttet et boligbyggelag, er det ofte et krav fra boligbyggelagets side at kjøper må
melde seg inn i boligbyggelaget før kjøper kan bli godkjent som ny andelseier i det aktuelle borettslaget.
Det gjøres oppmerksom på at det vil kunne påløpe et innmeldingsgebyr til boligbyggelaget, og de fleste
boligbyggelagene krever at innmeldingsavgiften skal være innbetalt før godkjenningen blir gitt.
Innmeldingsgebyret faktureres kjøper direkte.
ForkjøpsrettDet foreligger forkjøpsrett for borettslagets/ boligbyggelagets medlemmer. Avklaring er igangsatt. Ta
kontakt med megler eller forretningsfører for ytterligere opplysninger om meldefristen.
Tekniske installasjonerBorettslaget har en avtale med GlobalConnect AS som er leverandør av internett. Fiberbredbånd
1000/1000 er inkludert i felleskostnadene.
DyreholdDyrehold er tillatt så lenge det ikke er til sjenanse for naboene.
DiverseBransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av
salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med
bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen
garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.
Følgende medfølger ikke:
- PH5 og ape-lampe i stuen
- 3 Piet Hein på kjøkkenet
- 1 Piet Hein på indre bod
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
UtleieMed godkjenning fra styret er utleie tillatt for inntil 3 år, dersom andelseier selv eller person nevnt i
Borettslagsloven § 5-6 (1) nr. 3 har bebodd eiendommen i minst ett av de to siste årene.
Vei/vann/kloakkEiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann- og avløpsnett.
ReguleringEiendommen ligger i et byggeområde for boliger. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser
S-2255 og S-3746 kan sees hos megler.
Reguleringsbestemmelser S-2255 er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015,
sak 262 (kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Informasjon om ny kommuneplan
med lenke til kartinnsynsløsning finner du på http://www.kommuneplan.oslo.kommune.no.
Pågående saker:
* Mor Go'hjertas vei 23 - Bruksendring av boder på loft til bolig. Saksnummer: 202007577 - Byggesak.
Saken gjelder bruksendring fra loft til bolig, hvor det søkes om å etablere 6 leiligheter. Det foreligger
rammetillatelse datert 21.07.2021. Rammetillatelsen: "Plan- og bygningsetaten godkjenner søknaden om
bruksendring av boder på loft til bolig, etablering av takvinduer, takoppbygg og nedfelte takterrasser, samt
økning av mønehøyde som vi mottok 11.05.2020. Rammetillatelsen er hjemlet i plan- og bygningsloven
(pbl.) § 21-4." Det foreligger en endringssøknad om dispensasjon. Svarfristen på endringssøknaden er
utløpt. Se link for mer informasjon:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202007577&wfl=N&Dateparam=05/02/2024&sti=
* Maridalsveien 207 - Fasadeendring - Utvidelse av terrasse. Saksnummer: 202318362. Søknaden
gjelder utvidelse av eksisterende takterrasse på en boligblokk i Maridalsveien 207, i bydel Sagene. Plan-
og bygningsetaten godkjenner søknaden om fasadeendring i form av utvidelse av eksisterende terrasse
mottatt 21.12.2023.
* Moldegata 10 - Oppføring av leilighetsbygg. Saksnummer: 202214935. Det etableres 13 boenheter med
private uteoppholdsarealer fordelt over fem etasjer. Det er gitt rammetillatelse datert den 15.12.2023.
* Bergensgata 41 - 43 - Etablering av fortau. Saksnummer: 202013759. Søknaden gjelder etablering av
fortau langs Bergensgata og Moldegata på Bjølsen i bydel Sagene. Det er gitt rammetillatelse datert den
19.01.2021 og igangsettingstillatelse datert 18.02.2021. Det er deretter send ut en søknad om utsatt frist
25.04.2023.
* Mor Go'hjertas vei 25-29 - Rehabilitering og sammenslåing av leiligheter. Saksnummer 202303521. Det
er gitt rammetillatelse den 07.06.2023. Søknaden omfatter rehabilitering og sammenslåing av boliger,
bruksendring fra barnehage til bolig, fasadeendringer, og etablering av nedgravde avfallskonteinere i Mor
Go’hjertas vei 25-29, i bydel Sagene.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 7 100 000,- (Prisantydning)
kr 56 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 7 156 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett)
--------------------------------------------------------
kr 9 481,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 7 165 481,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 7 173 731,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Visningshonorar (Kr.5 000)
Eierskiftegebyr selger (Kr.6 385)
Tilrettelegging (Kr.15 000)
Kart og reguleringsplan (Kr.862)
Provisjon (Kr.77 000)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.19 866)
Foto (Kr.6 400)
Innhenting av informasjon fra forretningsfører (Kr.4 100)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.2 900)
Markedspakke 1 (Kr.17 900)
Oppgjør (Kr.4 750)
Totalt kr. (Kr.160 163)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer15-24-0106
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSagene & Bjølsen Eiendomsmegling AS
EIE Ullevål & Sagene
Org. nr: 989734598
Maridalsveien 154 A
0461 Oslo
Tlf: 22 02 11 60
Ansvarlig meglerEiendomsmegler I Partner Sverre Tandberg
SaksbehandlereSverre Tandberg
EIE Ullevål & Sagene
Eiendomsmegler I Partner
Mob: 40 44 10 00 / E-post: st@eie.no