Bilde 1 av Sletteløkka 38BBilde 2 av Sletteløkka 38B
Digital salgsoppgave
Sletteløkka 38B

0597 Oslo • Oslo kommune

Det gjøres oppmerksom på at tjenesten «Spør om boligen» er en betaversjon

Tjenesten er AI-drevet med OpenAI sin GPT-motor, og den kan derfor gi ufullstendige svar og gjøre feil.

Ved å velge å benytte tjenesten bekrefter du å være kjent med at dette er en betaversjon som er under utprøving, og at opplysningene som fremkommer ikke er tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.

Still et spørsmål og jeg skal forsøke å finne svaret for deg.

Du kan bruke et naturlig språk, og stille spørsmål som:

  • "Hvor mange soverom er det?"
  • "Er det noe i tilstandsrapporten jeg bør merke meg?"
  • "Hvordan er utsikten?"

Takk for tilbakemeldingen!

Det gjøres oppmerksom på at tjenesten «Spør om boligen» er AI-drevet med OpenAI sin GPT-motor, og den kan derfor gi ufullstendige svar og gjøre feil. Opplysningene som fremkommer ved bruk av denne tjenesten er ikke tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.
Prisantydning

kr 2 990 000

Fellesgjeld: kr 191 548Omkostninger: kr 89 970Totalpris: kr 3 271 518
Lys og pen 2-R selveier m. innglasset balkong på 8 m² | Nytt bad fra 2017 | Sentral beliggenhet | Ingen forkjøp!
icon

Unngå doble renteutgifter

Se bladbar salgsoppgaveLast ned denne salgsoppgavenVis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Eierseksjon
Eierseksjon
21
Antall soverom
1 soverom
Etasje
2
Internt bruksareal (BRA-i)
39 m²
Bruksareal (BRA)
49 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
2 m²
Innglasset balkong (BRA-b)
8 m²
Fellesutgifter
kr 4 038 / Mnd
Prisantydning
kr 2 990 000
Omkostninger
kr 89 970
Fellesgjeld
kr 191 548
Totalpris
kr 3 271 518
Fellesformue
kr 15 144
Byggeår
1962
Tomt
Eiet tomt m²
Oppdragsnummer
75240156
card-default

Houssam Ben Zrelli

Eiemdomsmegler | Salgsleder | Partner
Les om Houssam
Visninger
Mandag 08. jul.
16:30 - 17:30
Tirsdag 09. jul.
16:00 - 17:00
Meld deg på visning
Meld interesse

Få informasjon og oppdatering om denne boligen

Meld interesse
Prisantydningkr 2 990 000,-
Fellesgjeldkr 191 548,-
Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 3 181 548,-)kr 79 520,-
Pantattest kjøperkr 200,-
Tingl.gebyr pantedokumentkr 500,-
Tingl.gebyr skjøtekr 500,-
Boligkjøperpakke (valgfritt)kr 9 250,-
  
Totalpris kr 3 271 518
Eiendom
Sletteløkka 38B, 0597 OSLO, Etasje: 2

Matrikkel
Gnr. 89 Bnr. 19 Snr. 21 i Oslo kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Eierseksjon

Arealer
Totalt BRA 49 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 39 kvm
- BRA-b (innglasset balkong): 8 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 2 kvm

Areal
Primærrom: 38 kvm, Bruksareal: 49 kvm, BRA-i: 39 kvm , BRA-e: 2 kvm , BRA-b: 8 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Antall soverom
1

Byggeår
1962

Tomt
Eiet tomt kvm
Pent opparbeidet tomt, med gress og beplantning.

Prisantydning
2 990 000

Tilstandsrapport
Takstmann: Rune Larsen Takstdato:
Følgende punkter har fått tilstandsgrad 2 (avvik som ikke krever umiddelbare tiltak):
Innvendig
- Overflater: Overflater har en del slitasjegrad utover det en kan forvente. Det er flere setningsskader i tak.

Bad
- Overflater gulv: Det er påvist at høydeforskjell fra topp slukrist til gulv/synlig topp membran ved dørterskel er mindre enn 25 mm. Man kan legge en seal strip på terskel, slik at totalen blir 25 mm.

Kjøkken
- Overflater og innredning: Det er påvist skader på overflater/kjøkkeninnredning utover normal slitasjegrad. Det er slitasje og små skader på kjøkken, trolig pga. alder.

Tekniske installasjoner
- Vannledninger: Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger. Halvparten av forventet brukstid på kobberrør er oppbrukt. Antatt levetid på kobber er 25 år.
- Elektrisk anlegg: Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik
forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert elektrovirksomhet.

Følgende punkter har fått tilstandsgrad 2 (avvik som kan kreve tiltak):
- Innvendige dører: Noen av dørene har skader og bør byttes. Kostnadsestimat: Under 10 000

Følgende punkter har fått tilstandsgrad 3:
- Vinduer: Det er påvist vinduer med fukt/råteskader. Karmene i vinduer er slitte og det er sprekker i trevirket. Det er registrert råte og fuktskader nede i høyre hjørne sett innenfra.

Konsekvens/tiltak
• Vinduer med råteskader må erstattes med nye.
Vinduet bør byttes.
Kostnadsestimat: Under 10 000

Selger har kommentert følgende punkter i egenerklæringsskjemaet:
Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom?
Ja, kun faglært. Firmanavn: Husker ikke.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Oppussing av badet i 2017. Nytt laminat på gulv. Bytte av rør og sluk på badet. Det har også blitt fornyet ny sikringsanlegg i skapet.

Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet?
Ja. Firmanavn: Samme firma som fiksa badet. Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: 2017. Under oppussing av badet.

Foreligger det dokumentasjon på arbeidene?
Nei. Kommentar: Badet, ja og nei.

Kjenner du til om det er/har vært feil på vann/avløp, herunder rørbrudd, tilbakeslag, tett sluk eller
lignende?
Ja. Det har vært tett sluk på badet før oppussing. Etter det ble alt byttet på nytt.

Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp?
Ja, kun faglært. Firmanavn: Borettslag. Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Ny vanntank.

Kjenner du til om det er/har vært skjeggkre i boligen?
Ja. Det skjedde i 2021 ca., men skadedyr firma fikk tatt hånd om saken og fikk fiksa det. Alt er normalt nå.

Kjenner du til om det er/har vært utført arbeider på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank,
sentralfyr, ventilasjon)?
Ja. Firmanavn: Borettslag. Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: ny vanntank.

Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)?
Ja. Borettslag.

Kjenner du til andre forhold av betydning som kan være relevant for kjøper å vite om (f.eks. rasfare, tinglyste forhold eller private avtaler)?
Ja. Privat parkering.

Kjenner du til vedtak/forslag til vedtak om forhold vedrørende eiendommen som kan medføre økte felleskostnader/økt fellesgjeld?
Ja. Borettslag.

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 191 548,- pr. 20.06.2024
Andel fellesformue: kr. 15 144,- pr. 31.12.23

Totalpris inkl. omkostninger
kr 2 990 000,- (Prisantydning)
kr 191 548,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 181 548,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 79 520,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 3 181 548,-))
--------------------------------------------------------
kr 80 720,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 262 268,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 3 271 518,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 4 038,- pr. mnd.

Den enkelte sameier betaler et A-kontobeløp fastsatt av styret til dekning av sin andel av felleskostnadene. A-kontobeløpet skal også kunne dekke avsetning av midler til fremtidig vedlikehold, påkostninger eller andre fellestiltak på eiendommen dersom sameiermøtet har vedtatt slik avsetning.

Det gjøres oppmerksom på at vedlikehold, tiltak fra eierseksjonssameiet etc. kan medføre en økning i felleskostnadene. Det er dog normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.

Felleskostnad inkluderer
Trappevask: kr. 150,-
Balkong/terrasse lån: kr. 1 127,-
Ringeklokker: 200,-
Kabel-tv: kr. 500,-
Felleskostnader: kr. 2 061,-

Månedlige felleskostnader som ikke er spesifiserte, dekker boligselskapets driftskostnader. For ytterligere spesifikasjon, vennligst se regnskapet i årsrapporten.

Eier
Maurice Ochieng Achieng

Beskrivelse
Velkommen til Sletteløkka 38B presentert av Houssam Ben Zrelli ved EIE Eiendomsmegling.

Er du på jakt etter en romslig og arealeffektiv 2-roms leilighet? Da er denne boligen perfekt for deg! Boligen er et helt ypperlig førstegangskjøp eller utleieobjekt.

Boligen er en lys og flott 2-roms. Leiligheten har et romslig soverom, et bad, en pen stue med en sosial og åpen kjøkkenløsning. Fra stuen har du utgang til en romslig balkong på 8m².

Kvaliteter ved boligen:
  • Pen 2-R leilighet
  • 2. etasje
  • Sosial og romslig planløsning
  • Store vindusflater som slipper mye naturlig lys inn
  • Innglasset balkong på 8m²
  • Moderne bad fra 2017
  • Kjellerbod på 2m²
  • Gode parkeringsmuligheter
  • Skjermet og lite innsyn
  • Treningsrom for beboerne
  • Kort vei til kjøpesentere
  • Gode kollektivforbindelser
  • Ingen forkjøpsrett!

Velkommen til visning!

Parkering
Det medfølger ikke egen parkeringsplass/garasjeplass. Selskapet har en del parkeringsplasser og garasjer til utleie. Plassen følger ikke boligen ved salg, det er tildeling av styret. Det påløper administrasjonskostnader til forretningsfører ved tildeling av plass etter gjeldende priser. De som ønsker å leie garasjer/parkeringsplasser sender søknad til styret. Det er venteliste.

Garasjene i Sletteløkka 40 forbeholdes sameierne bosatt i Kolås Boligsameie: Garasjene i Pottemakerveien og samtlige parkeringsplasser utleies som hovedregel etter denne prioritetsliste:
1. Boligsameiets sameier bosatt i Kolås Boligsameie.
2. Leietagere av boligsameiets leiligheter.
3. Sameiernes husstandsmedlemmer, herunder også seksjonsmedeiere og denne husstands kjøretøy 2-3 mv.
4. Andre av styret godkjente personer.
Utleie skjer etter ledighet og søknadsdato.
Styret fører ventelister over søkere til:
1. Garasjene i Sletteløkka 40.
2. Garasjene i Pottemakerveien.
3. Parkeringsplasser med motorvarmeuttak.

Styret fastsetter størrelsen på leien for garasjer og parkeringsplasser. Leien betales forskuddsvis innen den 1. i hver måned.

Lading av el-bil skal kun foregå på leid p-plasser med ladeboks. Ved ønske om leie av el-bil plass sendes søknad til styret. Innskudd for el-bil p-plass er Kr 10 000,- Dette dekker etableringen av ladeboksen. Innskudd vil bli refundert leietager hvis man sier opp leieforholdet. Månedsleie for el-bil p-plass er kalkulert til å inkludere strømforbruk som tilsvarer ca.10000 km/år per bil.

Gjesteparkering er kun tillatt på anviste/oppmerkede plasser, tillates maks 3 døgn etter hverandre uavhengig av hvor lang tid kjøretøyet står parkert per døgn. Etter dette må kjøretøyet være borte fra gjesteparkeringen i minst ett døgn før ny parkering kan finne sted. Gyldig parkeringsbevis for gjester i Kolås Boligsameie skal benyttes.

Mister du parkeringsbevis for gjesteparkering, kan du kjøpe nytt av vaktmester for 500 kroner.

Beliggenhet
Sletteløkka 38B ligger i et attraktivt boligområde sentralt på Rødtvet/Linderud, kjent for sin gode infrastruktur og korte avstand til sentrum. Offentlig transport er lett tilgjengelig med både buss og T-bane, noe som gjør pendlingen enkel. Dagligvarebutikker er rett rundt hjørnet, og både Linderud Senter og Veitvet Senter tilbyr et bredt utvalg av butikker og spisesteder. Kiwi Rødtvet og søndagsåpne Joker på Linderudsletta (Postnord i butikk) ligger en kort spasertur unna boligen. Linderud senter har et variert utvalg med blant annet Coop og Kiwi matbutikk, post og bank i butikk, minibank, apotek, helsekost, klær, interiør, vinmonopol, kafé/restaurant, frisør, lege og tannlege etc. Oslo sentrum ligger også godt innen rekkevidde via offentlig kommunikasjon og bil med alt det innebærer av hovedstadens fasiliteter.

For de som er glad i fritidsaktiviteter, tilbyr området mange muligheter. Her finner du idrettsbaner, treningssenter, alpinanlegg i Grefsenkleiva, idrettsplass på Veitvet, lysløyper og nærhet til vakre Lillomarka. Svømmehallen på Nordtvet og idrettsanleggene på Linderud og Apalløkka er også i kort avstand. Området er ideelt for turgåere og skiløpere, med kort gangavstand til populære tur- og skiterreng i Lillomarka/Nordmarka, hvor du også finner idylliske badevann og flotte turløyper. Med Lillomarka som nærmeste nabo finnes det milevis med tur- og skiløyper og flere idylliske badevann, noe som gir gode rekreasjonsmuligheter både sommer og vinter.

Dette er den perfekte beliggenheten for deg som ønsker å ikke bo langt unna fra bykjernen, men også med kort vei inn til marka!

Bebyggelse
Området består i hovedsak av boligblokker.

Tomt
Eiet tomt, kvm

Adkomst
Kjør mot sør på Lybekkergata mot Stenersgata. Ta Fv4 og Trondheimsveien til Rødtvetveien i Grorud. Ta Sletteløkka til målet i Bydel Bjerke. Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startsted til den aktuelle boligen.

Skole/barnehage
Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.

Offentlig kommunikasjon
Buss
Rødtvet T (5 minutters gange)
Totalt 9 ulike linjer

T-bane
Rødtvet (9 minutters gange)
Linje 4 og 5

Inneholder
Entre | Velkommen hjem
Velkommen inn! Denne hyggelige entréen har rikelig med plass til både skohylle og knagger. Her kan du enkelt organisere sko og yttertøy, og skape en praktisk og ryddig velkomst til hjemmet ditt. Leiligheten har glatt entredør og er utstyrt med dørcalling anlegg. Entreen er et naturlig knutepunkt til de øvrige rommene.

Stue | Hjertet av boligen
Lys og luftig stue! Denne flotte stuen har en åpen løsning mot kjøkkenet, noe som gir en romslig og sosial atmosfære. Herfra er det også utgang til en innglasset balkong på 8 kvm, perfekt for å nyte utendørsopplevelser året rundt. Innglasseringen kan åpnes og skyves på etter vær og behov. Stuen har naturlige møbleringssoner for sofa, TV, spisegruppe og mer. De store vinduene slipper inn rikelig med naturlig lys og skaper en lys og trivelig stue.
Det ble lagt ny laminat i 2017, samt er det spotter i himlingen som gir et moderne preg.

Soverom | Enkelt og funksjonelt soverom
Soverommet inviterer til en behagelig og funksjonell atmosfære, preget av laminatgulv og lysmalte vegger som skaper et rent og ryddig utseende. Det er rikelig med naturlig lysinnslipp som strømmer gjennom det store vinduet, og gir rommet en følelse av lys og luftighet. Her er det nok plass til en komfortabel dobbeltseng og nattbord. Her har man også plass til garderobeløsning.

Kjøkken | Sosial og åpen kjøkkenløsning
Pent og sosialt kjøkken med flott kjøkkenøy! Kjøkkenet er en del av den åpne stueløsningen og byr på god plass til å lage mat med en praktisk utforming som gjør matlagingen til en hyggelig opplevelse. Innredningen består av glatte fronter, laminat benkeplate, samt frittstående hvitevarer slik som komfyr og frys/kjøleskap.

Bad | Nyere og moderne bad fra 2017
Moderne baderom fra 2017! Baderommet består av flislagte gulv med behagelig gulvvarme og flislagte vegger, som skaper en moderne og lettstelt preg. Det er også montert downlights i himlingen som gir en avslappende belysning. Videre består baderomsinnredningen av dusjhjørne med glassvegger, montert toalett og håndvask med speil. Det er også opplegg og tilstrekkelig plass for vaskemaskin, noe som gjør baderommet både praktisk og funksjonelt.

Innglasset balkong| Forlengelse av stuen
Fra stuen har du direkte utgang til en sørøstvendt innglasset balkong på 8 kvadratmeter. Innglasseringen kan åpnes og skyves på etter vær og behov. Her kan du også glede deg over grillkvelder med en elektrisk grill, og skape hyggelige minner utendørs uten bekymringer.

Byggemåte
Utvendig:
- H vindu på soverom, trolig fra byggeår.
- Malte trevinduer med 2-lags glass, trolig fra byggeår.
- Ett stort fastkarm vindu og ett topp hengslet i stue.
- Ytterdører i eik finer med lås sylinder og dør klinke.
- Balkong dør med glass og brystning, ut til balkong.
- Sørøst vendt balkong på 8m2, av betong med teppe oppå. Rekkverk av stål og glass. Balkongen er innglasset.

Innvendig
- Gulv har overflater av laminat
- Flis på bad
- Vegger har overflater at malte plater.
- Himlinger har overflater av malt betong
- Betong bjelkelag
- Malte glatte dører fra Swedoor

Primærrom
Primærrom: 38 kvm

Bruksareal
Bruksareal: 49 kvm

Boder
Leiligheten disponerer en bod i kjeller på 2 kvm.

Standard
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest datert 22.10.1976 som omhandler mindre arbeider (garasjerekke) med forbehold om at garasjen godkjennes midlertidig i henhold til bygningsvedtektene §85.
Det foreligger ferdigattest datert 12.10.1962 som omhandler nybygg og større arbeider. 
Det foreligger ferdigattest datert 31.10.1980 som omhandler mindre arbeider (utskiftning av vinduer) med forbehold om at det påtales at arbeidet er utført uten byggetillatelse og derved uten kontroll.
Det foreligger ferdigattest datert 25.04.1986 som omhandler mindre arbeider (ny kledning av fasader).
Dokumentene kan fås ved henvendelse til megler.

Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, som stemmer med dagens bruk.

Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget. Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll.

Spørsmål til eier
1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne, utenom retting av eventuelle avvik eltilsynsrapport (dvs. en el-tilsynsrapport uten avvik)?
Nei.

2. Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert menes fullstendig utskiftet anlegg fra inntakssikring og videre. 2017 Det henger en lapp fra Eltel med samsvarserklæring i skapet hvor datoen er fra 2017.

3. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet?
Ja.

4. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter 1.1.1999?
Ja. Det er en kvittering fra bolig. Elektrikeren som megler har fått av eier. Kun fra lapp som henger i sikring skapet.
Eksisterer det samsvarserklæring?
Ja.

5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet - Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år?
Ukjent.

6. Forekommer det ofte at sikringene løses ut?
Nei.

7. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler, kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg?
Nei.

8. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights, stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder, jamfør eget punkt under varmtvannstank.
Nei.

Generelt om anlegget
9. Er det synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet?
Nei.

10. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig å sjekke uten å fjerne kapslinger?
Nei.

Inntak og sikringsskap
11. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer?
Ja.

12. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll?
Ja. På grunn av elde på deler av anlegget (eldre en 5 år) uten el kontroll de siste 5 årene. bør hele anlegget sjekkes av fagfolk. Varmekabler er ikke funksjon testet.

Generell kommentar
El anlegget er ved visuell vurdering i god stand men er utenfor takstmannens fagfelt. På generelt grunnlag anbefaler vi en el kontroll av alle elektriske anlegg som er eldre enn 5 år uten el kontroll de siste 5 årene.


Oppvarming
Leiligheten varmes opp med direkte elektrisitet ved bruk av elektriske varmeovner og varmekabel på bad.

Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter D

Kommunale avgifter
Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.

Eiendomsskatt
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg imellom.

Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 4 038,- pr.mnd.

Faste løpende kostnader
Strøm, felleskostnader og innboforsikring. Denne listen er ikke uttømmende.

Spesifikasjon av fellesgjeld
Lånenr.: 60308115391
Restgjeld: 13 934 860
Restløpetid: 30.03.2052
Rentekostnader: 5,90%

Lånenr.: 60308115405
Restgjeld: 10 657 612
Restløpetid: 31.12.2036
Rentekostnader: 5,90%

Spesifikasjon av andel fellesgjeld, kapitalkostnader og eventuell avdragsfrihet:
Lånenr.: 60308115391
Restgjeld: 71 287,12
Kapitalkostnader:

Lånenr.: 60308115405
Restgjeld: 120 261,17
Kapitalkostnader: Ca. 1 127,00

Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Årsregnskap
Inntekter
Innkrevde felleskostnader er som forventet og i henhold til fastsatte priser. Avvik mot budsjett skyldes tomme leieforhold for parkeringsplasser. Andre inntekter er hovedsakelig utleie av parkeringsplasser til Ragde Eiendom.

Kostnader
Driftskostnadene er kr 2 218 014 høyere enn budsjettert og skyldes i hovedsak drift og vedlikeholdskostnader - TT Teknikk, utskifting av ringekolokkeanlegg og låser. Finanskostnader er høyere enn budsjettert og skyldes renteøkninger i 2023.

Resultat
Årets resultat vises i resultatregnskapet som et underskudd og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til.

Forsikring med polisenummer
Nemi Forsikring Asa Polisenummer: 33577.4.

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022: Som primærbolig Kr. 813 264,- Som sekundærbolig Kr. 3 090 404,-

Sameie
Sameie: Kolås Boligsameie, Orgnr: 983632777
Sameiet består av 108 seksjoner.
Kolås B/S er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer 983632777, og ligger i bydel Bjerke i Oslo kommune.

Vaktmester
Vaktmester og garasje/parkeringsansvarlig er Claus Kvasnes. E- post: claus.kvasnes@gmail.com. Vaktmesterkontoret har adresse 42E og er åpent hverdager mellom kl. 0700 og kl. 1500. Vaktmester kan også kontaktes på telefon 92 02 50 69. Unngå å ringe utenom ordinær arbeidstid.

Vaskeri og tørkeplass
Sameiet har egne regler for vaskeriet
Tørkeplassene skal bare brukes til tørk av vasketøy. De som har vaskedag skal bruke plassen først. Luftestativ brukes til lufting av tøy og bankestativ til banking av matter, tepper og lignende. Tøy skal ikke henge til lufting lenger enn nødvendig for ikke å oppta plass. Tøy må ikke henge utendørs fra kl.18.00 dagen før helligdag og høytidsdag til neste virkedags morgen.

Lufting og oppvarming.
Leiligheten må ikke luftes ved å ha entredøren åpen. Ved fravær i den kalde årstiden må enhver sameier sørge for varme i leiligheten slik at vannledningen ikke fryser.

Bad, WC, kraner og ledninger
Badekarene bør ikke brukes til klesvask fordi tråder o.l. fra tøyet vil tette avløpet. Stoppekran fra klosett reguleres ned slik at sus fra rørene unngås. Det må brukes toalettpapir, og uvedkommende ting må ikke kastes i klosettet. Alle innredninger og alt utstyr ellers behandles forsiktig. La aldri en kran stå åpen når et rom forlates.
For å unngå sjenerende sus i ledningene bør en kran aldri skrues helt opp. Fett eller kaffegrut må ikke tømmes i vasker eller sluk. Skyll en gang i blant med avløpsåpner. Hvis et rør lekker og stoppekran ikke kan bli stengt med det samme, surres et håndkle eller lignende rundt stedet. La en snipp av håndkledet henge ned i en bøtte eller vask slik at vannet kan samles opp.
Alle beboere er pliktig til å gjøre seg kjent med hvor hoved stoppekran for vann til sin seksjon er plassert i kjeller, og i sin egen leilighet

Balkonger
Det er eierne av balkongene som er ansvarlig for det innvendige vedlikehold og rengjøring. Ved vanning av blomster på balkongene, eller ved rengjøring av disse, må det påsees at det ikke drypper på hva som er under. Om vinteren må balkongene holdes rene for snø. Blomsterkasser må festes slik at man er helt sikker på at de ikke kan falle ned. Grilling er ikke tillatt på balkongene og terrassene. Balkongene skal ikke brukes som lagerplass. Sigarettsneiper eller annet avfall skal ikke kastes fra balkongene.

Balkongene er å betrakte som et uteområde, selv om de er innglasset. Feil bruk vil kunne forårsake kondensproblemer og fuktskader.
- Det må derfor ikke monteres eller brukes varmekilder på balkongene.
- Ved lufting fra leilighet gjennom balkong må man påse at det er tilstrekkelig luftsirkulasjon på balkongen, slik at kondens / dugg ikke legger seg på tak og vegger.

Mellom dobbeltbalkonger er det montert en skillevegg. Denne tjener som brannisolering. Det er ikke tillatt a montere noen form for gjenstander på denne. Balkongene har to overlopslor i gulvet. Disse må holdes frie og apne slik at vann som matte komme inn på balkongen kan renne ut.

Solavskjerming kan kun settes opp etter tillatelse fra styret. Det er ikke tillat å montere noen form for folie for solavskjerming direkte på balkongglasset. Blomsterkassene må kun benyttes til mindre blomster. Medfølgende plastkasser må benyttes ved fylling av jord og beplantning. Flaggfeste skal kun benyttes til balkongflagg som er levert med balkongen. Tak over øverste balkong er kledd med gipsplater, og er ikke beregnet for oppheng av gjenstander. Det må ikke under noen omstendighet løsnes skruer m.m. eller endres på balkong / innglassingskonstruksjon uten godkjenning fra styret.

Vedlikehold
Den enkelte sameier skal fullt ut og for egen regning vedlikeholde egen bruksenhet slik at det ikke oppstår skade eller ulempe for de andre sameierne.Innvendige vann- og avløpsledninger omfattes av vedlikeholdsplikten til og med forgreningspunktet inn til seksjonen, og de elektriske ledninger til og med seksjonens sikringsboks. Ytre vedlikehold av eiendommen med bygninger, fellesrom, fellesarealer, anlegg og utstyr, herunder trappeoppganger og inngangsdører til oppgangene er sameiets ansvar.
Styret har ansvaret for det ytre vedlikehold. Styret har ansvaret for å lage en vedlikeholdsplan for eiendommen med prioritering av de enkelte tiltak. Planen skal likeledes inneholde kostnadsoverslag for de enkelte tiltak. Det er sameiermøtet som skal godkjenne vedlikeholdsplanen.

Følgende saker ble vedtatt under protokoll til årsmøte 2024
Innkommet forslag fra Styret - endringer i Regler for garasjer og parkeringsplasser
Forslag:
Denne linje i §10 fjernes: Gjesteparkering kan imidlertid brukes av beboere som bruker bildelingstjenester eller låner bil i korte perioder (iht. parkering bestemmelser)
Denne linje i §14 fjernes: innskudd for el-bil plass er kr. 10 000,-. Dette dekker etablering av ladeboksen. Innskudd vil bli refundert leietager hvis man sier opp leieforholdet.

Styrets innstilling:
§10 har skapt mange utfordringer og denne regelen blir mye misbrukt som smutthull.
§14 er ikke relevant lenger da sameiet har betalt ut ladeboksene.

Forslag til vedtak: godkjent.

Vedtatt på årsmøte
På årsmøtet ble det vedtatt at styret skal avvikle eksisterende motorvarmere langs 38 og 40 siden for så å bruke denne strømkapasiteten til å etablere EL-Bil lading. Infrastrukturen dekkes av sameiet, ladeboks dekkes av el-bileiere.

Forslag om Elbillader til alle med P-plass i sameiet.
Det blir lagt til rette for elbillading i sameiet til de som har p-plass, og at kostnadene blir fordelt bredt på alle brukerne.
Med etablering av ladeanlegg ville jeg anbefalt å øke inntaket fra 3x315A(dagens) til 3x500A. Det er plass på trafoen nede i gata (ved statuen) til dette, men det må graves ny kabel hvor Elvia dekker 50% av grøftekostnadene. Er ikke behov for å gjøre noe med traforom med tilhørende lavspenningsanlegg. Anslått kostnad er ca. 100 000kr for Elvia sitt arbeid. I tillegg til Elvia sine kostnader må kvalifisert installatør vurderes hvilke tiltak som må gjøres for å legge opp elbillading internt i og utenfor bygget. Men dette er fult mulig å gjøre i etapper om det blir kostbart. I første omgang kunne det eksempelvis vært lagt opp lading internt i bygget. Med arbeid i hovedtale og fordeling med lading vil det erfaringsmessig ligge på 300-400 000kr. Hvis hovedtavlen må byttes kan kostnaden fort komme opp mot 1 MNOK. Men dette må vurderes av installatør, og der borettslaget får tilbud på arbeidet. Som sagt, dette arbeidet kan gjøres i etapper hvor garasjeplasser tas først, og at graving til uteplassene tas på et senere tidspunkt om ønskelig.

Forslag til vedtak:
Styret gjennomfører et forprosjekt med sikte på at det blir elbillading for alle med P-plass i sameiet. Den som har P-plass betaler for egen ladeboks og montering av denne. Kostnaden med infrastrukturen blir fordelt likt på alle brukerne. Anlegget blir dimmensjonert stort nok til at det kan utvides til alle brukerne av P-plasser, og infrastrukturen må være på plass til alle.
Vi må unngå system som vi har nå at det er noen få VIP-beboere som bruker opp all elkapasiteten.

Styrets arbeid
Møter
Det er i perioden avholdt 8 styremøter. Blant disse er ett budsjettmøte og ett konstitueringsmøte. Ett digitalt årsmøte og tre fysiske møter med TT-teknikk og et med Lumon Norge.

Soilrør rehabilitering (rørfornying)
Styret har jobbet med soilrør rehabiliteringsprosjektet i hele 2023. Frem til våren 2023 med prosjektplanen og utover året med ferdigstillelse, sluttkontroll med sluttoppstilling. Sluttoppgjøret er ikke helt ferdig enda og Styret har dialog med Huseierne for bistand. Dette er og har vært en meget krevende prosess både for styret og vaktmester. Dette har vært et veldig stort prosjekt som har medført mye ekstra arbeid og mye frustrasjon. Styret har informert hele veien både på Vibbo og på dører slik at alle skulle være omforent om hver aktivitet som var i gang.

Boligsjekk og varmtvannsberedere
Ifm. soilrør prosjektet har mange beboere valgt å følge styrets råd om å bytte gamle varmtvannsberedere til en god prosjektpris. Ca. 25% av seksjonene har kjøpt seg ny bereder. Dette er bra for sameiet da vi har hatt en del forsikringssaker også i 2023. Vi har fått inn ca. 95% av alle boligsjekker. Styret er fornøyd med dette.

Forsikringssaker
Sameiet har forsikring i Storebrand og vi fikk en økning i premien på 25% fra 2022 til 2023. Dette er en konsekvens på bakgrunn av skademassen vi har hatt gjennom 2021, 2022 og 2023. Pga. vår dokumentasjon av boligsjekken og utbytting av gamle beredere fikk vi forhandlet ned premien med 20%.

Trappevask
Odin renhold som har vært vårt vaskebyrå. Odin renhold har gitt seg. Vi har fått inn et nytt vaskebyrå som heter OK renhold og som yter tilsvarende kvalitet og pris som vi er vant med. Styret har vurdert andre byråer med vasketjeneste. Vår avtale med OK renhold er
god, og styret er fornøyd.

Arrangementer
Sankthans feiring og julegrantenning er også i år arrangert av vårt bomiljø som har stått for bevertning og aktiviteter for store og små. Bomiljø har også stått for bevertning på dugnaden.

Skadedyr
Problemer med skadedyr kan forekomme når som helst, og hvor som helst. Kolås B/S har avtale med Pelias skadedyr kontroll som gir oss god kontroll.

Aktivitetsrom
Aktivitetsrommet er fortsatt driftet på en god måte gjennom hele 2023. Vi har valgt å beholde den elektroniske låsen som på sikt vil bli erstattet med samme elektronisk lås som på utgangsdørene. Booking på Vibbo er fremdeles aktiv. Dette gir oss god kontroll. Alle brukere må rydde etter seg når de er ferdig med sin treningsøkt samt følge reglene for bruk.

Dugnad
Årets dugnad ble gjennomført på tradisjonell måte. Dette var også i år mange beboere som møtte opp. Det ble gjort et godt stykke arbeid for at Kolås B/S skal være et trivelig og fint sted å bo. Vi avsluttet med forfriskninger og noe å bite i bak blokka med hyggelig
stemning. Takk til alle som bidro av både stort og smått.

HMS
Styret bruker HMS tjenesten fra OBOS. Tjenesten er god, og vaktmester og styret får en god oversikt over lovverket innen HMS. Styret får en oversikt i hva sameiet plikter å utføre samt dokumentere det lovverket pålegger oss som vi etterlever.

Varmekabler i storbakken
Som i fjor er det høye strømpriser. Styret og vaktmester har også i år videreført vaktordning for å manuelt skru kablene av og på i henhold til behov slik at de ikke står på og bruker strøm hele tiden. Besparelse på våre strømutgifter har også i år vært stor pga.
dette. Varmekablene i slangebakken har vært ute av drift i noen sesonger nå og styret har valgt å ikke koste på reparasjon av disse med det første.

Info til nye beboere
Velkomstbrev og husordensregler til alle nye beboere har blitt en rutine. Disse sendes på e-post ved eierskifte. Velkomstbrevet inneholder all informasjon man trenger for å sette seg inn i vårt flotte sameie. Velkomstbrevet er også publisert på Vibbo.no. Vi oppfordrer alle seksjonseiere som leier ut sin seksjon til å gjøre det samme da styret ikke har denne informasjonen.

Vibbo er sameiets primære informasjonskanal
Her legger styret ut og samler alt av informasjon om sameiet. Vibbo kan også brukes for kommunikasjon til og fra styret. Du kan når som helst se hva som har skjedd på Vibbo ved å klikke på aktivitet. Det er viktig at du registrerer deg riktig med seksjons nr. og hvilken rolle du har i sameiet, hvis du ikke er eier så er du leietager, medboer eller pårørende. Vibbo er stadig under utvikling og ny funksjonalitet kommer jevnlig. Hvis du har problemer med å registrere deg på Vibbo MÅ du sende e-post til styret så hjelper vi deg.

Lys
Det er montert nye led lysarmaturer i tre kjellere. Dette arbeidet vil også fortsette frem til alle kjellere har fått montert nye led lysarmaturer og sensorer slik at vi får fordelt kostnaden over flere år.

Kjellere og søppel
Vi har hatt inspeksjon i alle kjellere som har resultert i at vaktmester har måtte kjøre bort mye søppel. Det skal ikke lagres søppel i kjellere (heller ikke på balkonger eller i boder). Dette er HMS avvik og brannfarlig. Avfall som ikke er husholdningsavfall, kan leveres
gratis til Haraldrud gjenvinningsstasjon på Brobekk. Trenger du bortkjøring, kontakt vaktmester.

Balkonger
Styret har informert og tilrettelagt for utskiftning og reparasjon av balkongglass mm. Flere seksjoner har benyttet seg av dette og fått ny innglassing på sin balkong. Lumon Norge har gjort disse installasjonene og som er en stor leverandør av innglassinger
både til privatpersoner, borettslag og boligsameier.

Beplantning av uteområde
Vaktmester sammen med styret har også i 2023 tatt vare på og forskjønnet uteområdene med noe ny beplantning.

Utleie parkering - Pottemakerveien
Utleie er videreført med Ragde eiendom også dette året.

Informasjon til seksjonseiere og beboere om vedlikeholdsplan
Vedlikeholdsplan for kommende periode (1-5 år)
- Ny takpapp
- Dreneringsutfordringer fra kummer bak blokka til bakken foran 42D/E
- Masseutglidning hjørnet 40/42 (Hellans plass).
- Oppgradering av felles el-anlegg

Tomt og VPOR
Styret har også i 2023 hatt noen møter og dialoger med parter ifm. utvikling av tomten. VPOR Rødtvet tar tid og har ikke kommet noe særlig lenger i prosessen. Det er et vanskelig marked om dagen og ut fra de signaler vi har fått er VPOR prosjekt litt på hold
før detaljregulering er i gang. Kolås B/S har en intensjonsavtale med Bylos som jobber med utvikling av tomten. Fremdrift ifm. med en reguleringssak er at Arkitekt Coera er engasjert til å fremme plansaken til Plan og bygg. Det er gjennom vinteren laget ett utkast
til søknad. Det sendt henvendelse til PBE og bedt om oppstartsmøte. Styret orienterer så snart vi har noe å informere om. Styret presiserer at sameiet ikke har noen kostnader i denne fasen.

Økonomi
Styret driver sameiet på en god og veldrevet måte, men sparsommelig. Det har også i 2023 vært en markant inflasjon og prisstigning på kommunale avgifter (vann, kloakk, søppel etc.), Energikostnader, forsikring og alle andre tjenester. I tillegg har Norges Bank hatt syv renteøkninger i 2023 (14 siden 2021). Styret følger nøye med på våre kostnader og en økning av felleskostnader var uunngåelig i 2024. Tallene finnes i vedlagt regnskap.

Større vedlikehold og rehabilitering
2023: Nye ringeklokker 38-40-42, soilrør rehabilitering prosjekt 22/23 38 og 40 blokka og nye låser til utgangsdører og kjellere 38-40-42
2022: Soilrør rehabilitering prosjekt 22/23 42 blokka
2021: Felling og bortkjøring av hele "skogen" mellom Sletteløkka 42 og garasjeanlegg
2020: Oppgradering av lekeplass i hagen Ny sklie og benker, etablert stein rekke langs 38 og 40 siden. Tilrettelagt uttak av strøm, utenfor 38 og 40 siden, og etablert treningspark på enden av 38 - 38 gavl side
2017 - 2019: Skogrydding og planting av nye trær og busker. Store syke trær fjernes og nye trær plante. Vedlikeholds høytrykksspyling av soilrør og sluk i alle leiligheter
2012 - 2014: Asfaltering av innfartsvei og parkeringsplasser, utbedring av fordelinger fellesområdet og oppgradering av lekeplass i hagen.
2010 - 2016: Omlegging av hovedvannledning i 38-40-42 og omlegging av hovedvannledning i 38C - 40D.
2009 - 2009: Ny avfallsløsning, maling av oppgangene, bytte av postkasser, utvidelse av parkeringsområde, tekking av luftekanaler fra kjøkken og bad, og omlegging av hovedvannledning. i 42 D-F
2008 - 2009: Bytte av trapperomsdører og kjellerdører Iht. til brannforskrifter.
2005 - 2006: Utskifting/innglassing av balkonger, nye terrasser for 1.etg. og utskifting av vinduer og ny fasadebekledning
2002: Oppussing av vaktmesterleiligheten, beising av garasjeanlegget og impregnering av pipene
2001: Byttet ut utvendige kloakkrør fra hovedhuset til kommunal tilkoblingsledning, nytt tak for hele blokka og rehab. av baldakinene i 40 blokk
1999: Maling av vinduer/verandadører/grunnmur vaskeri/fasadevask, ball-løkke
1996: Skiftet skillevegger mellom balkongene
1995: Murt opp nye piper
1993: Byttet ut utvendige kloakkrør fra hovedhuset til kommunal tilkoblingsledning og nye utvendige bordkledninger/plater
1977: Nye vinduer
1972: Bygging av balkonger

Forretningsfører
OBOS Eiendomsforvaltning AS.

Styregodkjenning
Kjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn.

Tekniske installasjoner
- TV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
- Røranlegg av kobber vannledninger, stoppekran i befarings luke på bad.
- Avløpsrør i plast, avløpsrør er kun inspisert inne i boligen.
- Kjøkken ventilator og elektrisk vifte på bad går til felles anlegg. Det er lufte luker til naturlig
ventilasjon i yttervegg og det er lufte ventiler i vinduene.
- Varmtvannsbereder, ca. 120 liter. Plassert i kjøkkenskap. Tanken er byttet ut av borrettslag i 2017 ifølge eier.
- Elektrisk anlegg fra byggeåret som trenger oppgraderinger. Eier var ikke til stede for å svare på spørsmål. Kun megler. Derfor er svar antagelser fra takstmannen. Eier opplyser i
egenerklæringsskjema at det er "blitt fornyet i sikringsanlegg i skapet".
- Boligen er utstyrt med brannvarslere som er tatt ned og ligger i vinduskarmen. Batteri mangler.
- Det er brannslukningsapparat i leiligheten.

Dyrehold
Det er tillatt å holde hunder og katter, men hvis dyreholdet er til ulempe eller sjenanse for de øvrige brukere av eiendommen, kan styret etter mottatte klager bringe dyreholdet til opphør. Se husordensreglene for nærmere bestemmelser om hundehold.

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Kommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad.  For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.

Urådigheter
2024/1592281-2/200 REGISTERENHETEN KAN IKKE DISPONERES OVER UTEN SAMTYKKE FRA RETTIGHETSHAVER

Heftelser
1965/12879-1/105  Best om garasje/parkering  
21.09.1965 
Midlertidig dispensasjon fra bygningsloven
Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet
Overført fra: 0301-89/19
Gjelder denne registerenheten med flere
 
1984/60829-3/105  Erklæring/avtale  
28.11.1984 
 PANTERETT UTEN OPPTRINNSRETT TIL SAMEIET
FOR: NOK 25,000
MED PRIORITET ETTER
90% AV LÅNETAKST ETTER FORSIKRINGSRÅDETS REGLER
Overført fra: 0301-89/19/0/21 F
Gjelder denne registerenheten med flere
 
2022/1036278-1/200  Pantedokument  
16.09.2022 12:38 
BELØP: NOK 2.500.000
Panthaver:SPAREBANK 1 BOLIGKREDITT AS  
Org.nr: 988738387
Panthaver:SPAREBANK 1 ØSTLANDET  
Org.nr: 920426530
Elektronisk innsendt
 
2024/1556750-1/200  Pantedokument  
12.06.2024 14:05 
BELØP: NOK 3.000.000
Panthaver:Luster Sparebank  
Org.nr: 937898614
Panthaver:VERD BOLIGKREDITT AS  
Org.nr: 994322427
Elektronisk innsendt
 
2024/1592281-1/200  Pantedokument  
20.06.2024 10:57 
BELØP: NOK 3.960.000
Panthaver:EIE ØKONOMI AS  
Org.nr: 990025983
Elektronisk innsendt
 
2024/1592281-2/200  Registerenheten kan ikke disponeres over uten samtykke fra rettighetshaver  
20.06.2024 10:57 
Rettighetshaver:EIE ØKONOMI AS  
Org.nr: 990025983
Elektronisk innsendt
 
Grunndata
1984/60829-2/105  Seksjonering  
28.11.1984 
opprettet seksjoner:
snr: 21
formål: Bolig
sameiebrøk: 360/71280
EIENDOMMEN ER OPPDELT I 108 SEKSJONER
 For øvrige opplysninger om grunndata, se den seksjonerte matrikkelenheten.

Rettigheter på andre eiendommer
Ingen rettigheter funnet.

Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd

Utleie
Seksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge, pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes styret.

Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn. Slik beslutning krever et flertall på minst to tredjedeler av de avgitte stemmene på årsmøtet.

Vei/vann/kloakk
Eiendommen er tilknyttet kommunalt vannforsyning.
Eiendommen er tilknyttet kommunalt avløp.

Regulering
Eiendommen er regulert til bolig i reguleringsplan.

Oslo kommune vedtok en ny kommuneplan 23. september 2015 som gjelder fram til 2030. For mer informasjon se link (Oslo kommune): https://www.oslo.kommune.no/politikk/kommuneplan/kommuneplanens-arealdel/[gref

Plansaker:
Kakkelovnskroken 1 og 2 - Bestilling av oppstartsmøte - Bebyggelse og byrom - Rødtvet T-banestasjon. Fortsettelse av saksnummer 202218694
Saksnummer: 202454281 - Reguleringssak                 
Mottatt sak: 15.03.2024
For mer informasjon, se link: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202454281

Sletteløkka 44 - Reguleringsforslag boliger
Saksnummer: 200300207 - Reguleringssak               
Mottatt sak: 07.01.2003
Status: Planforslag
For mer informasjon, se link: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=200300207

Marka - Bestilling av oppstartsmøte - Årvollbassenget
Saksnummer: 202452124 - Reguleringssak                
Mottatt sak: 14.02.2024
For mer informasjon, se link: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202452124

Byggesaker:
Kakkelovnskroken 3 A-D - Oppføring av bydelshus
Saksnummer: 202213897 - Byggesak             
Mottatt sak: 23.09.2022
Status: Endret tillatelse gitt
Saken handler om oppføring av nytt bydelshus for Bydel Grorud.
For mer informasjon, se link: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202213897

Trondheimsveien 371 - Innvendig ombygging
Saksnummer: 202314002 - Byggesak             
Mottatt sak: 19.09.2023
Status: Rammetillatelse gitt
Saken omhandler innvendig ombygging i Trondheimsveien 371 av Bredtvet fengsel.
For mer informasjon, se link: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202314002

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 2 990 000,- (Prisantydning)
kr 191 548,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 181 548,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 79 520,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 3 181 548,-))
--------------------------------------------------------
kr 80 720,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 262 268,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 3 271 518,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

Foto (Kr.2 900)
Visningshonorar (Kr.2 900)
Provisjon (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 3 181 548,-) (Kr.31 815,48)
Tilrettelegging (Kr.13 900)
Tilstandsrapport (Kr.7 000)
Grunnpakke eierseksjon (Kr.19 900)
Markedspakke 1 (Kr.21 900)
Oppgjør (Kr.6 000)
Totalt kr. (Kr.106 315,48)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
75-24-0156

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Generelle bestemmelser Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.

En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.

På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).

Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
Novum Eiendomsmegling AS
EIE Stovner
Org. nr: 990224463
Stovner senter 3
0913 Oslo
Tlf: 22 30 18 00

Ansvarlig megler
Eiemdomsmegler | Salgsleder | Partner Houssam Ben Zrelli

Saksbehandlere
Houssam Ben Zrelli
EIE Stovner
Eiemdomsmegler | Salgsleder | Partner
Mob: 94 31 90 38 / E-post: hz@eie.no


Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.


Gå til budgivning
Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Sletteløkka 38B
For mer om objektet
Sletteløkka 38B

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: