EiendomTvetenveien 233, 0675 Oslo, Etasje: 14
MatrikkelAndelsnr. 442 Orgnr. 850373612 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
ArealerTotalt BRA 61 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 46 kvm
- BRA-b (innglasset balkong): 11 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 4 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal):
ArealPrimærrom: 46 kvm, Bruksareal: 61 kvm, BRA-i: 46 kvm , BRA-e: 4 kvm , BRA-b: 11 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom1
Byggeår1974
TomtFellestomt 38396 kvm
Prisantydning3 300 000
TilstandsrapportTakstmann: Christian Blom Kjerulf
Takstdato: 22.01.24
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 136 000,- pr. 01.01.24
Andel fellesformue: kr. 6 720,- pr. 31.12.2022
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 3 300 000,- (Prisantydning)
kr 136 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 436 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper))
--------------------------------------------------------
kr 9 181,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 445 181,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 3 453 431,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 3 548,- pr. mnd.
Felleskostnad inkludererAkonto varmtvann, TV/bredbånd, nedbetaling fellesgjeld, forretningsførsel, kommunale avgifter, felles
bygningsforsikring, strøm til fellesarealer, diverse honorarer, vaktmestertjenester, renhold, generell drift
og vedlikehold m.m
Sikringsordning fellesgjeldBorettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for
overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende
innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av
partene. Oppsigelsestiden er 12 - tolv- måneder regnet fra oppsigelsesdato.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.
EierEmelin Agnethe Melaa
BeskrivelseVelkommen til Tvetenveien 233! En lys og arealeffektiv 2-roms andelsleilighet med solrik innglasset
balkong på 11 kvm og herlig utsikt. Leiligheten har en fin beliggenhet på Trosterud, i grønne og
barnevennlige omgivelser. Det er kort vei til Østmarka, servicetilbud og T-bane i umiddelbar nærhet som
tar deg til sentrum på 15 min. Leiligheten består av en innbydende entré med god plass for avheng av
yttertøy og sko, en romslig og pen stue store vinduer og utgang til balkong, et kjøkken i delvis åpen
løsning, et bad, samt et romslig soverom.
Høydepunkter:
- Fantastisk utsikt
- Varmtvann
- Familievennlig beliggenhet
- Veldrevet borettslag
- Kabel-TV og internett inkl.
- Bad TG:3
- Gangavstand til dagligvare og offentlig transport
- Fine grøntarealer og lekeplasser i borettslaget
- Gode rekreasjonsmuligheter
ParkeringBorettslaget har noen parkeringsplasser/garasjeplasser som leies ut etter ventelister.
Gjesteparkeringsplassene er mellom nr. 197 og 205.
Parkering er kun tillatt for gjester med registreringspliktige kjøretøy som kan parkere innenfor oppmerket
plass.
Parkering ut over 30 minutter må registreres i App for parkering, eller få lagt et parkeringsbevis synlig i
kjøretøyet.
Parkeringsbevis for utfylling med start parkering kan hentes hos vaktmester-/styrekontoret i åpningstiden.
Uten samtykke fra styret/trafikkutvalget har gjester ikke adgang til å benytte gjesteplass
sammenhengende utover tre døgn.
BeliggenhetTvetenveien er beliggende i et attraktivt og veletablert boligområdet sentralt på Trosterud i Alna bydel.
Leiligheten ligger tilbaketrukket i rolige og grønne omgivelser med kort vei til offentlig kommunikasjon og
servicetilbud. Østmarka med Lutvann ligger like i nærheten, og starten på lysløypene ligger kun noen
minutters gange fra boligen. Herfra har du milevis med turveier og stier til bruk året rundt. Ellers er det kort
vei til både barnehager og skoler til alle aldre, dette er et perfekt område for barnefamilier.
Trosterud er et trygt og rolig boligområde, og borettslaget har pent opparbeidede fellesområder med
gangveier, store plener, beplantning og lekeplasser.
Dagligvarehandelen kan gjøres på Kiwi kun et steinkast (2.min) unna boligen eller Rema 1000 innen få
minutters gange. Du har også Haugerud senter med bl.a. Coop Extra, post, apotek, lege og Bare
treningssenter innen få minutters gange. For ytterligere servicetilbud har du Tveita senter med over 70
butikker og forretninger. IKEA, Alna Senter og Bryn Senter er en rask kjøretur unna. Med bil har du større
kjøpesentre som Metro og Triaden på Lørenskog, Strømmen Storsenter og Stovner senter tilgjengelig, og
selvfølgelig Oslo sentrum med alt hva et livlig byliv kan tilby.
Det er et godt opparbeidet kollektivtilbud i området med hyppige buss og t-bane. Kort gange til Trosterud
ca. 2.min og Haugerud T-bane ca.15 min (linje 2 Østerås) som tar deg til Oslo sentrum på ca. 15 min.
3.min gange fra leiligheten stopper buss nr 69 og 79 går fra Dr. Dedichens vei. Enkel adkomst til E6 og
Ytre Ringvei. Ca. 11. min med bil til Oslo S.
For den aktive er det flotte tur- og rekreasjonsmuligheter hele året i naturskjønne omgivelser i Østmarka
ved Lutvann og Nøklevann. Om sommeren kan område by på fine turiststier, bade- og fiskevann,
kajakkpadling og lysløyper om vinteren. Rikelig av fritidsaktiviteter for barn og unge i området med bl.a.
ridesenter på Alnaparken, skitrekk i Jerikobakken på Lindeberg og svømmehall på Furuset. Idylliske
Tveita gård som tilbyr stadig gratiskonserter og andre aktiviteter. Det er også turstier i tilknytning til Tveten
Gård som ligger like ved. Nærmeste treningssenter er Sats Elixia på Hellerud, Actic på Furuset, og Bare
Trening på Haugerud.
Leiligheten ligger i et barnevennlig område med sittegrupper og lekeapparater. I nærheten ligger flere
barnehager og ungdomsskole, blant annet Trosterud senter barnehage (1-5 år), Barneslottet barnehage
(1-6 år) og Stubberudlia barnehage (1-6 år). Boligen sokner og har gangavstand til Lutvann barneskole
(1-7 kl.) og Haugerud ungdomsskole (8-10 kl.)
BebyggelseOmrådet består i hovedsak av blokkbebyggelse.
TomtFellestomt, 38396 kvm
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra
ønsket startsted til den aktuelle boligen.
Skole/barnehageDersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med
barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.
InneholderLeilighet beliggende i byggets 14. etasje. Adkomst via heis og trapper.
Leiligheten inneholder entre, et soverom, bad, stue og kjøkken.
Utgang fra stue til sydvest-vendt innglasset balkong på 11 kvm.
ByggemåteUtvendig
Bærende konstruksjoner oppført av betong.
Fasader forblendet med teglstein og med
fasadelater. Etasjeskille av betong. Flatt tak,
antatt tekket med papp/folie.
Vinduer, dører og balkong
Bygningen har malte trevinduer med 3-lags glass. Årstall: 1995
Bygningen har malt balkongdør med koblet glass. Årstall: 1974
Utgang fra stuen til sydvest-vendt innglasset balkong i betongkonstruksjon.
Tretremmer på gulv. Oppmålt til 9,7m2 i gulvreal.
Dør fra byggeår, følgelig med noe aldersrelatert slitasje.
Bygningen har laminert inngangsdør. Årstall: 2018
Innvendig
Gulv belagt med parkett. Laminatfliser i entrédel. Flislagt gulv i bad.
Vegger er overflatebehandlet med malte glatte overflater. Flislagte vegger i badet.
Himlinger med malte betongoverflater.
Våtrom
Aktuell byggeforskrift er tekniske forskrifter i perioden 1997-2010.
Dokumentasjon: ingen dokumentasjon. Ukjent alder og oppbygging.
Badet er av den alder og tilstand at det må påregnes tiltak/ rehabilitering.
Inntil badet blir rehabilitert anbefales det å montere dusjkabinett.
Veggene har fliser. Taket er malt.
Gulvet er flislagt. Rommet har elektriske varmekabler. Fall mot sluk er målt til 20.
Det er eldre soilsluk. Ingen synlig membran og sluket er uten klemring.
Rommet har innredning med nedfelt servant, veggmontert toalett, dusjvegger/hjørne og opplegg for
vaskemaskin.
Det er mekanisk avtrekk.
Kjøkken
Kjøkkeninnredning med eikfinerte fronter. Kjøkkenet er utstyrt med integrert ovn, mikro, kjøl/ frys(mangler
fronter) og opplegg oppvaskmaskin. Laminat
benkeplate med nedfelt oppvaskkum og nedfelt induksjon koketopp. Takhøye overskap.
Det er kjøkkenventilator med kullfilter.
Tekniske installasjoner
Innvendige vannledninger er av kobber og forkrommete rør.
Iht til vedlikeholdshistorikken for borettslaget ble det skiftet rør, installert jordvarme og felles varmtvann i
perioden 2011-2013.
Eier fikk montert waterguard i kjøkken i ca. 2018.
Avløpsrør
Avløpsrør fra byggeår. Enkelte rør av nyere årgang.
Ventilasjon
Boligen har mekanisk ventilasjon med avtrekk i kjøkken og i bad. Tilluft via spalteventil i balkongdør og i
soveromsvinduet.
Elektrisk anlegg
Sikringsskapet er plassert i felles oppgang utstyrt med automatsikringer.
Brann
Felles røykvarslingsanlegg installert i perioden 2021-2023 i regi av borettslaget.
Braannslukningsapparat med ukje t produksjonsår, men det Nors Brannvern har årlig kontroll.
Følgende forhold er markert med TG2 i tilstandsrapporten:
Dører
Dør fra byggeår, følgelig med noe aldersrelatert slitasje.
Balkonger, terrasser og rom under balkonger
Rekkverket er for lavt i forhold til dagens krav til rekkverkshøyder.
Det er påvist en del malingsavflassing/ bobler i malingen i himlingen og over det ene vinduet. Dette er et
tegn på at det er utettheter fra etasjen over.
Sluk er ikke undersøkt da det er tretremmer på gulv.
Overflater
Overflater har en del slitasjegrad utover det en kan forvente.
En del bruksslitasje på parketten i stuen.
Overflater vegger og himling - Bad
Et hull fra feste i dusjsonen. Tettesjikt perforert.
Enkelte fliser med antydning til flisbom.
Rørgjennomføring i dusjsonen trolig uten rørmansjett.
Overflater Gulv - Bad
Det er påvist at høydeforskjell fra topp slukrist til gulv/synlig topp membran ved dørterskel er mindre enn
25 mm.
Det er påvist at noen fliser har bom (hulrom under).
Rørgjennomføring i dusjsonen trolig uten rørmansjett.
Sluk, membran og tettesjikt - Bad
Membran i kombinasjon med gammelt sluk uten klemring. Ingen synlig membran.
Overflater og innredning - Kjøkken
Noe fuktsvelling av benkeplate og i bunnhylle i oppvaskkumskapet, skade på en skapvange(mot
oppvaskmaskin)
Avtrekk - Kjøkken
Det er felles mekanisk avtrekk som er plassert i ventilatorskapet.
Avløpsrør
Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige avløpsledninger.
Ventilasjon
Det er påvist avvik i ventilasjonsløsning i forhold til gjeldende krav på oppføringstidspunktet.
Elektrisk anlegg
På generelt grunnlag anbefales det en gjennomgang av el. anlegget av en autorisert elektriker. Det
bemerkes at jordfeilbryteren mangler
beskyttelsesdeksel. Eier opplyser om at de 2 spottene over speil bør skiftes.
Følgende forhold er markert med TG3 i tilstandsrapporten:
Sanitærutstyr og innredning - Bad
Det er påvist skader på innredning.
• Det er ikke påvist tilfredsstillende løsning for å synliggjøre lekkasje fra innebygget sisterne.
Informasjonen er hentet fra tilstandsrapport utført av bygningssakkyndig Christian Blom Kjerulf. For
ytterligere informasjon om byggemåte se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Det er viktig at interessenter
setter seg inn i rapporten. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakkyndig ved eventuelle
bygningstekniske spørsmål.
PrimærromPrimærrom: 46 kvm
Følgende rom er inkludert i P-rom: entre, stue, soverom, bad og kjøkken.
BruksarealBruksareal: 61 kvm
BoderLeiligheten disponerer 1 bod i plan M og 1 bod i samme plan som leiligheten.
Boden er merket med nr. 14053 og er oppmålt til henholdsvis 2kvm og 2,3kvm.
StandardFor den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseFølgende dokumenter foreligger i saksinnsyn Oslo kommune:
- Ferdigattest - Tvetenveien 231, 233 og 253 - Fasaderehabilitering bolig
- Ferdigattest - Tvetenveien 233 - Oppgradering av heiser - Løpenummer 5921 og 5922
- Ferdigattest - Tvetenveien 233 - Rehabilitering - Blokk 7
- Ferdigattest - Tvetenveien 233 - Boligblokk - Blokk 7
Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra
kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan-
og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for at det ikke er utført arbeid på
boligen som ikke er byggemeldt eller godkjent.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter F
EiendomsskattEiendomsskatt er beregnet til:
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2022 på inntil 4 millioner kroner for bolig
og fritidsboliger. Skattesatsen er 3 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
i mellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 3 548,-
pr.mnd.
Felleskostnadene inkluderer a-konto varmtvann, kabel-TV og internett, nedbetaling av andel fellesgjeld, kommunale avgifter, felles bygningsforsikring, drift og vedlikehold.
Faste løpende kostnaderFor aktuell leilighet vil dette blant annet være strøm etter forbruk, kabel-TV og bredbånd utover
grunnpakke, forsikringer etc.
Nåværende eiers totale strømforbruk var på kwh i 2023. Utgiftene er basert på nåværende eiers forbruk
Spesifikasjon av fellesgjeldLånenr.: OBOS01-98207535591
Type: Annuitetslån
Restgjeld: 32.994.158,-
Restløpetid: 17 år 8 md.
Term pr. år: 4
Type rente: Fast
Rente: 2,50%
Lånenr.:OBOS02-98207952729
Type: Annuitetslån
Restgjeld:57.287.244,-
Restløpetid:27 år 6 md.
Term pr. år: 12
Type rente:Flyt
Rente: 5,30%
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
Forsikring med polisenummerGjensidige Forsikring
Polisenummer: 87955070
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 806 474,-
Som sekundærbolig Kr. 3 064 601,-
BorettslagBorettslag: Stubberudlia Borettslag, Orgnr: 850373612
Borettslaget består av 465 andelsleiligheter. Stubberudlia Borettslag er registrert i Foretaksregisteret i
Brønnøysund med organisasjonsnummer 850373612, og ligger i bydel Alna i Oslo kommune.
Første innflytting skjedde i 1974. Tomten ble kjøpt i 1986.
-Borettslaget har vaktmestertjeneste. Vaktmesterkontoret har adresse i Tvetenveien 249 og er åpent
hverdager mellom kl. 07.30 og kl. 08.00 samt 12.00 og 13.00. Vaktmester kan også kontaktes på telefon
eller e-post.
-Telia er borettslagets leverandør av TV- og bredbåndstjenester.
-Montering av vifter i avtrekkskanaler og friskluftsventiler er forbudt.
-Det er ikke lov å fjerne skyveluker på balkonger. Ved nedbør skal skyvelukene være lukket. Følgeskader
ved brudd på dette er beboerens ansvar.
Styrets arbeid
Arbeidet med brannsikring og fasaderehabilitering ble ferdig i høst 2022. Enkelte av fasadene ble
vurdert dit hen at man burde holde de under oppsyn de neste par årene, for å eventuelt avdekke mulige
rehabiliteringsbehov. Selvaag vil derfor holde de resterende fasadene under oppsyn de neste par årene,
og komme med råd til styret dersom det skulle bli behov for ytterlige rehabilitering.
I styrets arbeid sist år ble det nevnt at det er innhentet tilbud på rehabilitering av alle utvendige dører i
borettslaget med unntak av høyblokkene, samt postkasser og callinganlegg i alle blokkene. Arbeidet ble
ferdig februar 2023.
Følgende ble gjort:
-Alle lavblokker fikk nye inngangsdører, calling og postkasser.
-Alle høyblokkene fikk nytt callinganlegg og brikke løsning på eksisterende inngangsdører.
-Alle høyblokker utenom 209 fikk nye postkasser.
Det ble i forrige års styrets arbeid nevnt at leieavtalen borettslaget har med OBOS for 89
parkeringsplasser under Trosterud senter går ut i 2024. Status er fortsatt det samme. Avtalen koster
borettslaget relativt store summer hver måned. For leie utgiftene vi i dag betaler til OBOS kan vi betjene et
relativt stort lån. Styret har derfor valgt å starte et forprosjekt for å se på alternative løsninger for parkering i
borettslaget. Tanken er i utgangspunktet å erstatte de 89 plassene under Trosterud senter med parkering
andre steder på vår egen tomt. Prosjektet er fremdeles i startfasen, så styret har ikke veldig mye mer å
komme med p.t. Et eventuelt prosjekt vil kreve avstemning i generalforsamling.
Borettslaget har inngått en avtale med Securitas. Det er en vektertjeneste for å forebygge hendelser,
trygge beboere og sikre borettslagets eiendom.
I inneværende styreperiode har det også vært mange hendelser som det med normal folkeskikk ikke
skulle vært nødvendig å forholde seg til. Med dette menes urinering i borettslagets fellesarealer som
heiser, trappeoppganger, mesanin o.l.
Borettslaget har også avtale med PELIAS som passer på å holde rotter og mus borte fra borettslaget.
Det gjøres oppmerksom på at en eventuell vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som iverksettes av
borettslaget kan medføre økning i felleskostnadene og fellesgjeld.
Større vedlikehold og rehabilitering utført i borettslaget:
2021-2023:
Delvis rehabilitering av teglsteinsfasader på 231, 233, 209, 215 og 253. Montering av brannalarm i
høyblokker hos beboere og fellesarealer i 231, 233, 209 og 253. Utskifting av inngangsdører til beboere
etc. hvorav de dørene som ikke er godkjent branntett dør. Utskifting av hoved inngangsdører i hele
borettslaget med nye ringe tablåer etc. (postkasser, brikkeløsning, glassvinduer i oppganger.)
Oppgradering av heis i 209.
2016 - 2019 :
Utbedret fasade i 215
2019:
Nye blomsterbed. Fasadevask bestilt for borettslaget. Asfaltering av enkelte partier i borettslaget. Utføres
av Hage og Vedlikeholdsspesialisten AS, nærmere mai/juni 2019.
Utføres av Ren Service AS i april/mai 2019
Utføres av AH Bygg og Anlegg AS i april 2019, eller når været tillater det.
2018:
Ladeanlegg for ladbare biler. Reparasjon og omlegging av varmekabler i øverste etasje. Ladeanlegg
med 12 ladeplasser for elog hybridbiler, i regi av Energiplan AS, ble ferdigstilt til høsten 2019. Arbeid utført
av EDA Elektro AS i sensommer 2018
2017:
Nye ytterdører i høyblokkene Arbeid utført av Westby Lås og Innbruddsikring AS
2015-2016:
Rehabilitering av heis.
2011 - 2013:
Borettslaget har lagt om rørsystemet. Det er etablert felles varmtvanns tanker i kjeller. De gamle tankene i
hver leilighet demonteres. Det er boret etter jordvarme.
2005 - 2007:
Vedlikehold, malerarbeide ble utført på Lavblokkene 191-207 sommeren/høsten 2005. Blokkene 211-251
ble utført sommeren 2006.Blokkene 255-261 vil bli malt sommeren 2007, i tillegg kommer vi til og sette i
gang med Høyblokkene 209-231-233 253.her er det innhentet priser, men disse er i skrivende stund ikke
ferdig behandlet, heller ikke i hvilken rekkefølge disse blir tatt.
ForretningsførerOBOS Eiendomsforvaltning AS.
StyregodkjenningKjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan
ikke nektes uten saklig grunn.
ForkjøpsrettDet foreligger forkjøpsrett for borettslagets og obos medlemmer. Forhåndsavklaring er igangsatt. Ta
kontakt med megler eller forretningsfører for ytterligere opplysninger om meldefristen.
Tekniske installasjonerTV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
DyreholdDet er tillatt å holde husdyr i Stubberudlia Borettslag på følgende betingelser:
1. Hunder (og katter) skal føres i bånd innen borettslagets område. Dersom hunden luftes av barn, må
man påse at den ikke ertes eller skremmes slik at den kan skremme andre.
2. Hunde- og katteeiere er ansvarlige og erstatningspliktige for enhver skade som Deres hund/katt måtte
påføre person eller eiendom i borettslaget, f.eks. skader på grøntanlegg, planter og blomster, skraper på
dører og karmer osv. Hund- og katteeiere er forpliktet til straks å fjerne ekskrementer som deres dyr måtte
etterlate seg på trapper, veier og i oppganger.
Lufting av dyr må ikke foregå på steder som lekeplasser, sandkasser, plener og parkanlegg.
Det er lufteplass for hunder på Trosterud Treningssenters område beregnet på hundeeiere i vårt
borettslag. Den ligger lengst sør på området (mot Dr. Dedichens vei).
3. Dersom det kommer berettigede klager over at dyreholdet sjenerer naboer ved lukt, bråk eller på annen
måte, forplikter eieren seg til å straks å fjerne dyret fra leiligheten, hvis ikke en minnelig ordning med
klageren kan oppnås. I tvilstilfelle avgjør borettslagets styre hvorvidt en klage er berettiget.
4. Det er bare anledning til å holde et dyr (hund/katt) i hver leilighet. Bestemmelsene gjelder bare for dyr
som er anskaffet etter generalforsamlingen i 1978.
Styret kan gi dispensasjon fra bestemmelsene om at det bare er anledning til å holde en hund eller katt i
hver leilighet, om særlige grunner skulle tilsi det.
5. Hundeeiere forplikter seg å melde fra til styret om hundeholdet, for at styret til enhver tid skal ha oversikt
over samtlige hunder og hundeeiere. Melding kan gis på skjemaet som er trykket bakerst i
husordensreglene.
Skjemaet leveres i borettslagets postkasse i Tvetenveien 243 innen 14 dager etter generalforsamlingen.
Dersom det inntreffer andre omstendigheter i hundeholdet, skal melding om dette gis umiddelbart.
6. Disse bestemmelsene betraktes som en del av leiekontrakten. Brudd på bestemmelsene blir å
betrakte som et vesentlig brudd på husordensreglene og kan føre til oppsigelse av leieforholdet.
DiverseDet kreves medlemskap i OBOS for å erverve/eie denne boligen. Andelstegning skjer ved signering av
kjøpekontrakt for personer som ikke er medlem i OBOS. Dersom det er flere enn én som skal eie boligen
sammen, må alle være medlem i OBOS og betale hver sin medlemskontingent. Det er borettslaget som
betaler medlemskontingenten for alle som har en eierandel i boligen, og kontingent innkreves derfor via
felleskostnadene i borettslaget.
AnnetHvitevarer og vaskemaskin medfølger.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
UtleieIht. brl. § 5-4 (2) har andelseieren mulighet til korttidsutleie i opptil 30 dager i løpet av året. Andelseier kan
ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Andelseier kan overlate
boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf.
borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det.
Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas
ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved
spørsmål.
Vei/vann/kloakkEiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger.
Borettslaget er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.
ReguleringEiendommen er regulert til bolig med tilhørende anlegg i reguleringsplan.
Saker i området:
Saksnummer 202207307: Tvetenveien 219 - Fasadeendring - Trosterudklubben.
Saksnummer 202109180: Tvetenveien 221 - Oppføring av tak over vareleveringsrampe.
Saksnummer 202314518: Tvetenveien 219 - Etablering av solcelleanlegg på deler av taket - Trosterud
senter.
Saksnummer 201920844: Tvetenveien 292 - Tilbygg og fasadeendring - Norsk Autosenter.
Saksnummer 202211309: Oslo kommune ved Eiendom- og byfornyelsesetaten ønsker å omregulere Dr.
Dedichens vei 20 (Haukåsen skole) og Trosterudparken. Planområdet inkluderer Gårdsveien, Nordre
Trosterud gård, låven, drivhusene, Stubberudlia barnehage, Barneslottet barnehage, annekset
(Dr.Dedichens vei 28B) og Doktorvillaen.
Hensikten med reguleringsplanarbeidet er å følge opp Planprogram med VPOR vedtatt i 2019. Dette
inkluderer å finne ny bruk for byggene som i dag står tomme, utvide barnehagekapasiteten og
tilrettelegge for boliger. Planarbeidet vil undersøke hvordan dette kan gjennomføres gjennom å utrede
mulighetene i eksisterende og eventuell ny bygningsmasse. De eksisterende grønne områdene blir
videreført, og atkomster og trafikk skal undersøkes og forbedres.
Saksnummer 201901193: Tvetenveien 183 - Dialogfase - Oppføring av skole, flerbrukshall, kulturstasjon
og idrettsanlegg - Trosterud - Haugerud. Oslobygg KF (OBF) foreslår å omregulere Tvetenveien 183 -
Haugerud og Trosterud skoler fra Offentlig
bygning - skole med tilhørende anlegg, til formål Undervisning/kultur/idrett.
Haugerud og Trosterud er i Kommuneplan 2015 - "Oslo mot 2030" utpekt som prioriterte stasjonsnære
områder. På bakgrunn av dette ble det utarbeidet et planprogram med veiledende plan for offentlig rom
(VPOR) som ble vedtatt i Bystyret 19.06.2019 (sak 199). Det har vært et tett samarbeid mellom berørte
etater og virksomheter, bydel Alna og lokalbefolkningen. Planprogrammet ble koordinert med bydelens
pågående områdeløft og Utdanningsetatens konseptvalgutredning (KVU) for skolene. Gjennom
områdeløftet har lokalbefolkningen også vært en viktig premissgiver i den videre utviklingen av Haugerud
og Trosterud. Skolebehovsplanen 2022-2031 angir oppføring av to nye grunnskoler og en ny flerbrukshall
som skal erstatte de eksisterende skolene, Trosterud barneskole og Haugerud ungdomsskole, og
eksisterende Haugerudhallen.
Saksnummer 202003040: Haugerudsenteret 45 med flere - Dialogfase - Sentrumsutvikling, bolig,
tjenesteyting og barnehage.
Saksnummer 202106315: Haugerudsenteret 7 med flere. Forslagstiller ønsker å omregulere Haugerud
senter ved å legge til rette for økt og mer bymessig bebyggelse. I dag er arealet avsatt til forretning, bolig
og tjenesteyting. Formålene videreføres, men med en større andel næring og bolig, men også kontor.
Eksisterende høyhus beholdes. Det skal oppføres ny blokkbebyggelse på mellom 4 og 6 etasjer, felles
torg i den søndre delen av allmenningen og gangvei i Sara Hagerups vei. Parkering vil være under
bakken, delvis under den nye allmenning. Planen tilrettelegger for ca. 130 boliger. Sammen med
næringsdelen vil utbyggingen utgjøre ca. 18.000 m2 BRA. Totalt utgjør planforslaget 24.000 m2 BRA
inklusive parkering under bakken og eksisterende bebyggelse (12.570 m2 BRA).
Saksnummer 202217318: Lutvannsveien 60 - Dialogfase før offentlig ettersyn - Utbygging - Lutvann leir.
Planforslag for Lutvann leir legger opp til justering av byggegrenser og parkeringsdekning, samt økt
utnyttingsgrad innenfor leiren. Det er ikke planlagt vesentlig endring av byggehøyder eller arealformål.
Hovedformål er formål Forsvaret.
Det bygges, rives og endres nye bygg i nærområdet. Vi anbefaler derfor alle budgivere å sette seg inn i
gjeldende reguleringsbestemmelser.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 3 300 000,- (Prisantydning)
kr 136 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 436 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper))
--------------------------------------------------------
kr 9 181,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 445 181,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 3 453 431,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Markedspakke 1 (Kr.19 900)
Oppgjør (Kr.7 900)
Provisjon (Kr.34 860)
Tilrettelegging (Kr.14 900)
Tinglysing sikringspant borettslag (Kr.500)
Visningshonorar (Kr.3 450)
Transaksjonskostnad elektronisk signering (BankID) (Kr.390)
Takstmann (Kr.10 050)
Overtagelse (Kr.3 450)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.8 643)
Eierskiftegebyr forretningsfører (Kr.6 385)
Foto (Kr.4 000)
Innhenting av grunnbok (Kr.960)
Innhenting av informasjon fra forretningsfører (Kr.4 900)
Innhenting av offentlige opplysninger (Kr.2 935)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) kr. 3.990,- (Kr.3 990)
Totalt kr. (Kr.127 213)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer91-24-0008
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseEiendommen selges etter reglene i avhendingsloven.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakkyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut i fra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pktm. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingEnsjø Eiendomsmegling AS
EIE Ensjø
Org. nr: 921542690
Gladengveien 24
0661 Oslo
Tlf: 22 34 34 64
Ansvarlig meglerEiendomsmegler / Partner Daria Zuzanna Dymarska
SaksbehandlereDaria Zuzanna Dymarska
EIE Ensjø
Eiendomsmegler / Partner
Mob: 46 36 40 86 / E-post: dzd@eie.no
Halid Talic
Eiendomsmegler / Daglig leder / Partner
Mob: 46 79 09 93
[/ E-post: ht@eie.no