Bilde 1 av Uelands gate 53Bilde 2 av Uelands gate 53
Digital salgsoppgave
Uelands gate 53

0175 OSLO • OSLO kommune

Dette objektet er solgt!

Det gjøres oppmerksom på at tjenesten «Spør om boligen» er en betaversjon

Tjenesten er AI-drevet med OpenAI sin GPT-motor, og den kan derfor gi ufullstendige svar og gjøre feil.

Ved å velge å benytte tjenesten bekrefter du å være kjent med at dette er en betaversjon som er under utprøving, og at opplysningene som fremkommer ikke er tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.

Still et spørsmål og jeg skal forsøke å finne svaret for deg.

Du kan bruke et naturlig språk, og stille spørsmål som:

  • "Hvor mange soverom er det?"
  • "Er det noe i tilstandsrapporten jeg bør merke meg?"
  • "Hvordan er utsikten?"

Takk for tilbakemeldingen!

Det gjøres oppmerksom på at tjenesten «Spør om boligen» er AI-drevet med OpenAI sin GPT-motor, og den kan derfor gi ufullstendige svar og gjøre feil. Opplysningene som fremkommer ved bruk av denne tjenesten er ikke tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.
Prisantydning

Objektet er solgt!

Pen 2-roms med markterrasse på 4,5 kvm. Vendt mot rolige fellesområder. Fyring/vv ink. Populær beliggenhet!
icon

Unngå doble renteutgifter

Vis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Eierseksjon
Antall soverom
1 soverom
Etasje
3
Internt bruksareal (BRA-i)
44 m²
Bruksareal (BRA)
49 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
5 m²
Balkong/Terrasse (TBA)
5 m²
Fellesutgifter
kr 2 617 / Mnd
Prisantydning
kr 4 450 000
Omkostninger
kr 127 990
Totalpris
kr 4 577 990
Fellesformue
kr 12 966
Byggeår
2006
Tomt
Eiet tomt 6787 m²
Matrikkel
knr. 0301, gnr. 219, bnr. 259, snr. 84
Oppdragsnummer
71240109
card-default

Daniel Berggren

Eiendomsmegler | Partner
Les om Daniel
Visninger

Det er p.t. ingen annonserte fellesvisninger.

Meld din interesse til megler her

Meld interesse for visning
Prisantydningkr 4 450 000,-
Pantattest kjøperkr 240,-
Tingl.gebyr skjøtekr 500,-
Tingl.gebyr pantedokumentkr 500,-
Tryg Boligkjøperpakke Leilighet kr 9 250,-
2,5% dokumentavgiftkr 117 500,-
  
Totalpris kr 4 577 990
Standard

Entré | Velkommen inn til en lys og pen leilighet! 

Heisadkomst til boligen som ligger i byggets 3. etasje, men som er vendt mot bakkeplan mot felles lukket gårdsrom når du kommer inn. Entréen er lys og romslig med 3-stavsparkett på gulv (2021) og malte overflater (2021) - noe som er gjennomgående for hele boligen med unntak av baderommet. Her er det plass til knaggrekke, speil og lignende. Stor garderobeløsning gir godt med oppbevaring og blir stående. Av ekstern lagring medfølger en bod på 5 kvm.


Stue og kjøkken | Åpent og sosialt.

Gå videre inn fra entréen og du finner boligens oppholdsrom. Stue- og kjøkkenet er i en åpen løsning, noe som gir et sosialt og luftig allrom. Her vil du umiddelbart legge merke til vindusrekken som strekker seg fra gulv til tak og gir godt med naturlig lysinnslipp inn i rommet. Den gode planløsning gjør at det er plass til både sofagruppe med tilhørende møblement og spisebord. Det er parkett på gulv og overflatene er malt i moderne fargevalg. Den balanserte ventilasjonen bidrar til å gi et godt inneklima. Fra stuen er det utgang til boligens markterrasse.


I hjørnet av rommet finner du boligens kjøkkenhjørne med mye skap- og benkeplass. Innredningen består av hvite glatte fronter og laminat benkeplate med nedfelt kum i rustfritt stål med ett-greps blandebatteri. Det er montert både stikkontakter og belysning under overskapene. Hvitevarer som komfyr, oppvaskmaskin og kjøl/frys medfølger. Ny ventilator i regi av sameiet i 2024.


Markterrasse | En herlig uteplass.

Fra stuen er det utgang til boligens uteplass på 4,5 kvm. De to-fløyede dørene kan åpnes helt opp og gir med det en forlengelse av stuen på sommeren. Uteplassen er vendt mot hyggelig og lukket gårdsrom. Markterrassen har plass til sittegruppe og beplantning. Her kan du nyte med venner og familie. Behøver du mer plass er veien kort til et av bordene på fellesarealet, eventuelt takterrassen med flott utsikt. Terrasseplattingen er satt opp i 2024.


Soverommet | Sov godt i rolige omgivelser

Boligens soverom er av god størrelse og har plass til dobbeltseng med tilhørende nattbord. Stor garderobeløsning gir godt med oppbevaring og medfølger ved salg. Plassbesparende skyvedører på hver sin side av sengen. Rommet er som i likhet med resten av boligen vendt mot rolige fellesarealer, så her er alt lagt til rette for en god natts søvn.


Baderom | Flislagt og lyst.

Boligen har et lyst, flislagt baderom med varme i gulv og opplegg for vaskemaskin. Baderomsinnredningen består av servant med underskap, speil, høyskap, hyller og vegghengt toalett. Videre er det dusjhjørne med innfellbare dører som frigjør plass på gulvet. Mekanisk avtrekk. Oppgradert med følgende i 2024: Nye dusjvegger.


Overflater:

- 3-stavs eikeparkett på gulv

- Malte slette overflater på vegg

- Malte betongelementer i tak.

Oppgraderinger:

Det ble lagt ny parkett rundt 2021, overflater ble samtidig sparklet og malt.


Sammendrag fra selgers egenerklæringsskjema: 


Kjenner du til om det er/har vært utført arbeider på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)?

Ja, kun faglært.

Firmanavn: Jenssen-Systemer AS

Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Montert ny ventilator på kjøkken, dette arbeidet er utført i regi av sameiet av Jenssen-Systemer AS


Tilleggskommentar:

Det er satt opp terrasseplatting i 2024. Det er montert dusjvegger på bad i 2024



Tilstandsrapport og byggemåte

Selger har i forbindelse med salget innhentet en tilstandsrapport fra Norsk takst, datert 02.04.24. Rapporten er en teknisk gjennomgang av boligen og angir eventuelle byggetekniske avvik, samt kostnadsoverslag for eventuelle oppgraderinger. Tilstandsrapporten og selgers egenerklæring er en del av denne salgsoppgaven og må leses nøye av interessenter før det legges inn bud. Kjøper anses kjent med de opplysninger som tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport, og kan følgelig ikke reklamere på belyste forhold. Vi vil gjøre spesielt oppmerksom på viktigheten av å lese igjennom rapportens TGIU (tilstandsgrad ikke undersøkt), samt TG2 og TG3 som angir avvik fra normal slitasje, høy alder, bygningsdel som må utbedres, og lignende. Det følgende er hentet fra den bygningssakkyndiges beskrivelse av boligen:   

  

Boligen fremstår med normal standard på innredninger, utstyr og er jevnlig vedlikeholdt. I 2024 er leiligheten oppgradert med terrasse/platting, nye dusjvegger på bad og ny ventilator i regi av sameiet. I 2021 ble det lagt ny parkett i leiligheten, overflater pusset og malt. Bygget er fundamentert med såle til faste masser/fjell. Bærende konstruksjoner, fasader, etasjeskille og vegger i betong/mur. Yttervegger har utfyllende bindingsverk, utvendig isolert og pusset mot bakgård, synlig forblendet teglstein mot gate. Takkonstruksjon er flat med takterrasse, tekket med papp/membran (ikke besiktiget). Bygning oppført i 6 etasjer med 2 underetasjer. Vinduer har rammer og karmer av tre, vindusglass har 2-lags isoler-/energiglass, fra

2020/2006. Brann- og lydklassifisert entrédør. I følge merking i dørkarm er det en brannklasse b30, lydklasse 35db, fra byggeår. Balkongdør med 2-lags isolerglass i stue/kjøkken med utgang til balkong, fra 2020.

  

Boligen har fått følgende TG2:  


Innvendig > Overflater:

Det er skader og bruksslitasje, slik som hull, hakk og merker på vegg. Sprekk i betongelement i tak.


Innvendig > Radon:

Det er ikke foretatt radonmålinger, og bygget er heller ikke utført med radonsperre.


Innvendig > Dører:

Det er påvist avvik som tilsier at det bør foretas tiltak på enkelte dører. Enkelte av innvendige dører har en del slitasje.


Bad > Sluk, membran og tettesjikt:

Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen.


Bad > Sanitærutstyr og innredning: 

Det er ikke påvist tilfredsstillende løsning for å synliggjøre lekkasje fra innebygget sisterne. Det er påvist skader på innredning.


Kjøkken > Overflater og innredning: 

Det er påvist at overflater har noe skader.


Ovennevnte punkter er på ingen måte utfyllende. For ytterligere informasjon om byggemåte, årsak bak tilstandsgrader, konsekvens og anslag på eventuelle utbedringskostnader, se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.



Arealer

Totalt bruksareal: 49,0 m²

- BRA-i: 44,0 m²

- BRA-e: 5,0 m²


I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 4,5 m²



Arealbeskrivelse

Det totale bruksarealet fordeler seg som følger:


3. etasje - på bakkeplan:

BRA 49 m²

- BRA-i 44 m²: Entré, stue/kjøkken, bad og soverom.

- BRA-e 5 m²: Kjellerbod.

- TBA 4,5 m²: Markterrasse.


P-rom: 44 kvm og S-rom: 0 kvm.


Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.


Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport. Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.



Elektrisk anlegg

El-anlegg med automatsikringer fra byggeår. Sikringsskap plassert i entré


Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget, og at megler ikke har innhentet særskilte opplysninger om det finnes pålegg fra E.Verk på eiendommen.



Oppvarming og energimerking

Boligen varmes opp via felles fjernvarme gjennom radiatorer i oppholdsrom. Elektriske varmekabler på bad. Sentralt varmtvannsberedning.


Det vil foretas en avregning en gang i året, den 31. mai av radiatorvarme.


Dersom rom for varig opphold ikke har vegg- eller fastmonterte varmekilder ved visning følger dette heller ikke med.


Energiattest med energimerke Grønn D er vedlagt salgsoppgaven.



Tekniske installasjoner og VVS

Vannledninger:

Vannledninger i plast (rør i rør) med fordelerskap på bad og i fellesoppgang. Stoppekran lokalisert i fordelerskap i fellesoppgang.

Merknad: Det mangler tettemuffer i enden av varerør på rør-i-rør-system, det er istedenfor muffer brukt silikon. Anbefaler å ettermontere tettemuffer. Alle gjennomføringer i et fordelerskap skal være vanntette. Det påvises hull i skapet som bør tettes. Rørkurser på rør-i-rør system bør merkes, dette er dog ikke et krav.


Avløpsrør:

Avløpsrør av plast fra byggeår. Lufting av kloakk er ført ut og over tak. Staking kan gjøres via sluk, vannlåser, toalett etc.


Ventilasjon:

Mekanisk ventilasjon.



Løsøre og tilbehør

Interessenter oppfordres til å lese vedlagte liste over løsøre og tilbehør som skal medfølge ved handelen. I de tilfeller det medfølger hvitevarer, overleveres disse uten noen form for garanti utover leverandørgaranti. Det gjøres oppmerksom på at løsøre som har en klar karakter av å være en del av selgers møbler - selv om det er skrudd opp på veggen, normalt sett ikke vil medfølge boligen ved overtakelse.



Tomten

6787,00 m² eiet.  Indre atrium/bakgård er pent opparbeidet med gressplen, plattinger, lekestativ og diverse beplantning. Tilgang til felles takterrasse.




Parkering

Sameiet eier ikke parkeringsgarasjen. Parkeringsplasser leies ut av/Aimo Park Norway AS https://www.aimopark.no/byer/oslo/kiellands-p-hus/


Det er per 23.05.24 ledige plasser.


Området er en del av ordningen "beboerparkering". Dvs. at man med beboerkort kan parkere gratis døgnet rundt - hele uken - også utover det som er maksimal parkeringstid, mot et årlig gebyr. For mer info se: www.bymiljoetaten.oslo.kommune.no/trafikk_og_samferdsel/parkering/beboerparkering/.



Diverse

Sameiets hjemmeside: https://kiellandshus.net


Selger har selv ikke bebodd eiendommen, og sitter derfor med begrenset kjennskap til eiendommens tilstand. Interessenter oppfordres til å foreta grundige undersøkelser, gjerne sammen med bygningssakkyndig eller annen fagkyndig.


Seksjonseiere som selger eller leier ut sin leilighet plikter å melde dette til sameiets styre. Ved utleie er eier ansvarlig for at leietaker følger sameiets vedtekter og beboerregler, og at leietaker signerer på beboerskrivet. I forbindelse med eierskifte eller utleie/bruksoverlating må seksjonseieren betale et gebyr på kr 600,- for postkasseskilt, navnetavle og andre administrative kostnader, samt fakturaomkostninger til forretningsfører.



Skole og barnehage

Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for kjøpet, må interessenter selv sjekke dette med skolesjefens kontor. Se nabolagsprofilen i salgsoppgavens vedleggsdel, for oversikt over andre skoler og barnehager i nærheten.



Adkomst

Ved å trykke på kartet i annonsen får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startdestinasjon til den aktuelle boligen. Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt ved fellesvisninger.



Områdebeskrivelse

Uelands gate 53 er et populært og meget sentralt boligområde på Alexander Kiellands plass beliggende midt mellom St. Hanshaugen, Sagene, Sentrum og Gründerløkka. Alexander Kiellands plass fremstår som urbant med nærhet til handlegater, shoppingsentre, uteliv, kaféer, restauranter, utdanningstilbud og god offentlig kommunikasjon. Alexander Kiellands plass er et populært boområde på grunn av sine idylliske grønne omgivelser og rekreasjonsområder, samtidig som det ligger sentralt i Oslo med kort gåavstand til det meste byen har av servicetilbud og fasiliteter


Servicetilbud

Dagligvarehandelen kan gjøres i underetasjen av bygget på Coop Mega, Rema 1000 både i Darres gate og på Ila-senteret eller Nærbutikken på hjørne (åpent hele døgnet hver dag). Tranen er et kjent og kjært sted for mange. På dagtid er det Åpent bakeri og på kveldstid blir Tranen en pizzarestautant. Fra leiligheten er det gangavstand til handlegater som Bogstadveien og Hegdehaugsveien. Kiellands hus byr på blant annet vinmonopol, apotek, blomsterbutikk, bokhandel og optiker.


I motsatt retning ligger Grünerløkka med spennende og unike utvalg av vintagebutikker innen mote og interiør, samt spisesteder, barer og frisører.


St. Hanshaugen skilter med flere hyggelige spisesteder og spennende nisjebutikker. På Kiellands kryr det av restauranter og serveringssteder, deriblant indiske med Gutta fra Calcutta, Tranen kjent som en av Oslos aller beste pizzarestauranter, og de hyggelige uteserveringenene på Colonel Mustard, Los Tacos og Alf Nabolagsbar. Alt dette ligger i umiddelbar nærhet.


Fritidsaktiviteter

Boligen har kort avstand til flotte park- og grøntområder. Like utenfor døren ligger Akerselva, med fine turstier som tar deg helt opp til Maridalen og ned til Operaen i Bjørvika. Videre kan området by på flotte parker som St. Hanshaugen, Sofienbergparken og Birkelunden med et yrende folkeliv, arrangementer og konserter om sommeren. Det er kort vei til fotballbaner, basketballbaner, lekeplasser, idrettshall og svømmehall.


For de aktive finnes det et bredt utvalg av treningssenter, man kan velge mellom bl.a. nyåpnede Sats Ila (gamle Gym ILA), Sats Ringnes Park og Fresh Fitness St. Hanshaugen.


Offentlig kommunikasjon

Gode offentlige kommunikasjonsmuligheter via buss nr. 21, 34, 37 og 54 som tar deg til sentrum, Tjuvholmen/Aker Brygge og Torshov/Sagene. Buss nr. 54 tar deg også til Maridalen, en populær innfallsport til Nordmarka for løping, langrenn, sykkel eller soppturer. Flybussen kjører forbi på Alexander Kiellands plass. Med bil tar det ca. 4 min til Bogstadveien, 5 min til Oslo S, 8 min til Nydalen og ca. 35 min til Oslo lufthavn.


Skoler og barnehager

Det er et godt utvalg av private og offentlige barnehager i gangavstand. Flere høyskoler ligger i gå- og sykkelavstand, blant annet Kunsthøgskolen, Arkitekthøgskolen, Westerdals, Høgskolesenteret, Lovisenberg Diakonale høgskole og Universitetet på Blindern




Eiendomsskatt

Det er eiendomsskatt i Oslo kommune.


Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/.


Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg i mellom.



Kommunale avgifter

Kommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i eierseksjonssameiet.



Fellesutgifter

Fellesutgiftene utgjør kr. 2 617,- pr. mnd. og inkluderer:

Varmtvann og fyring (Fjernvarme), Fibernett, felles forsikring, kommunale avgifter, vaktmestertjenester, renhold, drift og vedlikehold.


Fellesutgiftene justeres normalt årlig iht. boligselskapets faktiske driftsutgifter, og de fordeler seg som følger:

- Felleskostnader 2.467,-

- Bredbånd 150,-


Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som iverksettes av boligselskapet kan medføre økning i felleskostnadene.



Andre løpende kostnader

Felleskostnader, strøm og innboforsikring. Denne listen er ikke uttømmende. Ny eier må selv tegne nødvendige forsikringer.



Forsikring

Eiendommen er forsikret i Gjensidige Forsikring med polisenummer: 86832694



Formuesverdi

Formuesverdien fastsettes av Skatteetaten etter en beregningsmodell som hensyntar om boligen er "primærbolig"; (der eier er bosatt iht. Folkeregisteret) eller "sekundærbolig"; (andre boliger man eier).


Formuesverdi for skatteåret 2021 var for primærbolig 25% av beregnet markedsverdi, og 90% for sekundærboliger. Det gjøres oppmerksom på at kjøper selv må sende inn opplysninger om adresse, areal, boligtype og byggeår til skattemyndighetene.


Det tas forbehold om endring av satser, og henvises til Skatteetatens websider dersom ytterligere informasjon er ønskelig.




Sameiet

Sameiet består av 228 seksjoner. Kiellands Hus Sameie er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer 991302549, og ligger i bydel Sagene i Oslo kommune Waldemar Thranes gate 72 Uelands gate 51 (FNC Kiellands Hus) Uelands gate 53 Uelands gate 55 (Circle K) Landstads gate 2 Kingos gate 8 Kingos gate 6 (FNC Kiellands Hus.


Spørsmål med salg fra styret 24.05.24:

- Er det planlagt fremtidig rehabilitering/utbedringer i sameiet/borettslaget i fremtiden, i såfall hva? Ja, og det som er aktuelt står i årsmeldingen "Styrets beretning" som dere finner på hjemmesiden under "Årsmøter".


- Er det planlagt økning i fellesgjeld og felleskostnader? Det vil bli en økning i felleskostnadene f.o.m. 1. januar 2025 for å dekke inn Oslo kommunes kraftige økning i de kommunale avgiftene og den generelle prisstigningen i samfunnet. Hvor mye dette blir, avgjøres ikke før budsjettet legges i november.


- Har dere noen pågående rettslige konflikter? Nei


- Har dere dugnadsordning? Ja, dette står det om i "Styrets beretning"


Dyrehold:

Søknad om anskaffelse av husdyr skal sendes styret i sameiet som godkjenner dyreholdet. Sameiet benytter OBOS sitt søknadsskjema for søknad om dyrehold. Det er båndtvang for hunder, og lufting av husdyr må ikke skje i oppgangen, utenfor inngangen, på takterrassen eller i bakgården. Dersom husdyret etterlater seg ekskrementer på sameiets fellesareal, er eier ansvarlig for at disse fjernes umiddelbart. Eier er ansvarlig for at sitt/sine husdyr ikke er til sjenanse for naboer eller volder disse ulempe. Brudd på reglene i søknadsskjemaet vil bli betraktet som brudd på vedtektene.


Internett:

Boligselskapet har en kollektiv bredbåndsavtale med GlobalConnect som innebærer 1000mbps/1000mbps inkludert i fellesutgiftene. Hver leilighet har en AppleTV som sameiet er juridisk eier av. Denne skal følge leiligheten.


Diverse:

I forbindelse med eierskifte eller utleie/bruksoverlating må seksjonseieren betale et gebyr på kr 600,- for postkasseskilt, navnetavle og andre administrative kostnader, samt fakturaomkostninger til forretningsfører.


Økonomi:

Sameiets regnskap er gjort opp med et overskudd på 726 867 kr. Likviditeten til sameiet er god da vi per 31.12.2023 hadde en arbeidskapital på 5 883 986 kr.


Den generelle prisstigningen i samfunnet er årsaken til at styret ved budsjett-legging i november valgte å øke felleskostnadene med 6 % f.o.m. 1. Januar 2024.


Samtlige serviceavtaler har økt med 7 %, og forsikringspremien med hele 18 %, noe som utgjør 165 000 kr. Oslo kommune økte også vann- og avløpsavgiften med hele 21,2 % for 2024 og renovasjonsavgiften med 9 %. For sameiet innebærer dette en økning på ca 500 000 kroner for 2024. Kommunen har allerede varslet at vannavgiften vil økes ytterligere med minst 17% i 2025 og minst 17,2% i 2026. Begrunnelsen er følgende: «For å nå overordnede målsettinger som å redusere utslippet av urenset avløpsvann til vassdrag og Oslofjorden, og sikre en robust forsyning av rent drikkevann, har det vært nødvendig å gjøre betydelige investeringer i byens vann- og avløpsnett de senere årene».


De to siste årene har de kommunale avgiftene økt med ca 900 000 kr for sameiets del. Dette er en nesten uvirkelig økning sammenliknet med tidligere år. Vi må derfor mest sannsynlig forberede oss på høyere felleskostnader de kommende årene for å dekke inn de varslede økningene.



Styret har fokus på å holde kostnadene nede så godt det lar seg gjøre, og styreleder følger sameiets økonomi tett.


Det er en utfordring å budsjettere for et så stort og komplisert sameie som Kiellands Hus, men sameiet nyter godt av at styret har et par svært sentrale medlemmer som har sittet i hhv 11 og 12 år. Dette gjør at man har svært god oversikt over historikken i forhold til inntekter og kostnader. Videre har styret god kontroll på sameiets avtaler og hvilke kostnader de skal og ikke skal generere til enhver tid, samt hvordan kostnader skal fordeles på de ulike seksjonseierne i henhold til sameiets vedtekter. Styret gjør alltid sitt beste for å styre økonomien på en forsvarlig og fornuftig måte når uforutsette hendelser inntreffer.

Individuell måling av radiatorvarme

De særskilt høye fjernvarmeprisene har gjort at individuell måling av radiatorvarme ble, slik styret så det, en nødvendighet. Bakgrunnen var ønsket om en mer rettferdig fordeling av fyringskostnadene. På årsmøtet i 2023 ble det presentert to alternativer fra Norges ledende bedrifter på området. Årsmøtene valgte Ista Norge som leverandør, og installasjonen begynte i september måned. Det vil foretas en avregning en gang i året, den 31. mai.


Ventilasjonsanlegget

Etter hvert som årene har gått, har ventilasjonen i bygget blitt stadig dårligere. Vi har leiligheter der det nesten ikke er avtrekk over kjøkkenhetten eller på badet. Det er flere årsaker til dette, men en stor årsak er at beboere har installert kjøkkenvifter som ikke er kompatible med anlegget i bygget, og de blokkerer dermed avtrekket i naboleiligheter. Dette fører også til dårligere inneklima, og derfor har styret sett det som nødvendig å gjøre noe med dette.

Høsten 2021 ble det gjennomført en inspeksjon av ventilasjonsanlegget i alle leilighetene i regi av Jenssen System AS. I løpet av inspeksjonen ble følgende kontrollert:

- Kontroll av kjøkkenhette, type/modell

- Mål av fritthengende og vegghengte typer

- Kontroll av styring f.eks. spjeld

- Kontroll av kanal, tilkoblet eller avvik

- Kontroll av ventiler i seksjon

- Luftmengdemåling over ventiler og kjøkkenhette.

- Kontroll av fettfillter.

- Kontroll av kjøkkenhettens tilstand

Samtlige eiere fikk en rapport på sin leilighet over måleresultater og eventuelle avvik. Det ble også gitt tilbud på utbedring av avvik.

På grunn av store leveringsproblemer på ventilatorer og kjøkkenhetter i 2022, ble det stans i prosjektet. Prosjektet startet opp igjen i begynnelsen av 2023.


Seksjonseierne som hadde avvik i sine leiligheter fikk hele 2023 på seg til å utbedre disse. De aller fleste gjorde det, men det gjenstår fortsatt noen leiligheter når dette skrives.


Håpet er å få gjort de siste utbedringene før sommeren, slik at man kan starte på neste fase i prosjektet, som er å installere spjeld i de resterende leilighetene. Dette må gjøres for at man skal kunne nullstille anlegget.


Renholdsfirma

Sameiet har de siste årene hatt en avtale med Fortuna Renhold om renhold av sameiets fellesarealer. Vi har fått på plass løsninger vi synes fungerer veldig bra, og vi samarbeider svært godt med både ledelse og renholdere.


Vaktmesteravtale

Styret er svært fornøyd med vaktmesteravtalen vi har med Karlsens vaktmestertjeneste AS. Samarbeidet med våre to vaktmestere er svært godt, og vi opplever å få gode tjenester til en god pris. Vi har også tegnet en skjøtselsavtale med Karlsens Vaktmestertjeneste for bakgården, og denne ble fulgt opp svært godt i løpet av sommerhalvåret i fjor. Karlsen stod også for vaskingen av balkongdekket i bakgården i fjor vår, og resultatet ble veldig fint. Bakgården ble både lysere og penere å se på for alle som har utsikt til bakgården og de som oppholder seg der i sommerhalvåret.


I tillegg til det ordinære vedlikeholdet av bygg og eiendom, har styret planlagt følgende vedlikeholdsprosjekter for 2024:

- Maling av fellesarealer

- Sluttføre ventilasjonsprosjektet og nullstille ventilasjonsanlegget

- Male gulvene i søppelrommene

- Vedlikeholdsspyling av avløpsrør hvis det er behov for det (kameraundersøkelser avgjør)

- Sjekk av vinduskarmene til leilighetene ut mot Uelands gate og Waldemar Thranes gate




Fellesgjeld

Boligselskapet har en total gjeld på kr. 0,- pr. 01.05.2024.

Andel fellesgjeld er kr. 0,- pr. 01.05.2024.

Andel fellesformue er kr. 12 966,- iht. fjorårets likningsoppgave.


Ingen lån registrert for selskap.



Årsregnskap

Regnskap for 2023 viser et overskudd på kr. 726.867.

Budsjett for 2024 viser et underskudd på kr. 134.398.


Styrehonorar er høyere enn budsjettert fordi det kom et benkeforslag om å øke honoraret på årsmøtet i 2023. Beløpet ble vedtatt av det samme årsmøtet. Kostnader til drift og vedlikehold ble noe høyere enn budsjettert og skyldes i hovedsak ny dør til søppelrommet i Kingos gate og vedlikehold av inngangsdørene. Kostnader til energi/fyring ble lavere enn budsjettert. Totalt sett var driftskostnadene lavere enn budsjettert for åre




Styregodkjennelse og forkjøpsrett

Kjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn. Seksjonen er ikke beheftet med forkjøpsrett.



Midlertidig brukstillatelse og ferdigattest

Det foreligger ferdigattest for Waldemar Thranes gate 72 - Uelands gate 51-55 for kvartalbebyggelse med boliger, datert 19.11.2009.


Byggetegninger fra kommunen datert 24.06.08 samsvarer med dagens bruk av boligen. Kopi av tegninger og eventuelle attester kan fås ved henvendelse hos megler.



Regulering

Eiendommen er regulert til bolig, forretning, kontor, felles underjordisk anlegg, bensinstasjon og felles lekeareal iht. reguleringsplan S-3110, datert 30.08.89


Pågående byggesaker

Saksnummer 202311682: Uelands gate 57 A-S - Utskifting av vinduer og utbedring av fasadeflater.

Saksnummer 202455549: Kingos gate 1 - Bruksendring av næringslokale til bolig

Saksnummer 202303024: Maridalsveien 44 B - Bruksendring av lokale i 1. etasje fra næring til bolig


Utsnitt av plan med tilhørende bestemmelser kan fås ved hendvendelse til megler.



Vei, vann og kloakk

Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann og kloakk via privat stikkvei/-ledninger.



Rettigheter og heftelser

Eiendommen overdras fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. eierseksjonsloven § 31 har sameiet legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.


Dnr. 510037, tgl. 10.06.1960 - Erklæring/avtale

Bestemmelse om kloakkledning
Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE


Dnr. 520740, tgl. 09.12.1960 - Bestemmelse om bebyggelse

vedr. erstatn ved skade m.v.
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE


Dnr. 507013, tgl. 09.05.1962 - Erklæring/avtale

vedr. utvendig vaskeplass m.v.
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE


Dnr. 511711, tgl. 06.08.1962 - Bestemmelse om bebyggelse

vedr. utsalgskiosk m.v.
Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE


Dnr. 517691, tgl. 01.10.1966 - Bestemmelse om bebyggelse

Midlertidig dispensasjon fra Bygningsloven vedr. propanlager
m.v.
Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE


Dnr. 521469, tgl. 04.12.1973 - Bestemmelse om bebyggelse

vedr. pumpefundamenter m.v.
Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE


Dnr. 64664, tgl. 08.10.2003 - Erklæring/avtale

Denne seksjon har tilleggsdel - bygning.
Denne seksjon har tilleggsdel - areal.
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE


Dnr. 121633, tgl. 01.02.2021 - Bestemmelse om gjerde

GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE


Dnr. 121633, tgl. 01.02.2021 - Bestemmelse om vann/kloakk

Adkomstrett for drift og vedlikehold av anlegg/ledninger/kabler
Med flere bestemmelser
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE


For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.



Utleie

Seksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge, pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes styret.


Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn. Slik beslutning krever et flertall på minst to tredjedeler av de avgitte stemmene på årsmøtet.




Radon

Det gjøres oppmerksom på at det ved utleie er krav til å gjennomføre radonmåling, og at forsvarlige nivåer skal kunne dokumenteres. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig, såfremt det betales husleie.



Totalpris inkl. omkostninger

Prisantydning kr 4 450 000,-

Andel fellesgjeld kr 0,-


I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:

Dokumentavgift kr 117 500,00,-

Pantattest kjøper kr 240,00,-

Tingl.gebyr skjøte kr 500,00,-

Tingl.gebyr pantedokument kr 500,00,-

Tryg Boligkjøperpakke Leilighet kr 9 250,00,-


Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld kr 4 577 990,-


Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.



Overtakelse

Overtakelse etter avtale med selger. Interessenter oppfordres til å angi ønsket overtakelse i budskjema. Antall nøkkelsett ved overtakelse kan variere, og kjøper må selv besørge nye nøkler/låser for egen regning.



Boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring

EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.


Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet.


Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.


Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må senest tegnes i forbindelse med kontraktsmøtet.


Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.



Boligselgerforsikring

Det er ikke tegnet boligselgerforsikring i forbindelse med salget. Det er likevel utarbeidet en egenerklæring som interessenter bør gjøre seg kjent med før budgivning. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven og interessenter oppfordres til å gjennomgå dette før bud inngis.



Budgivning

Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.


Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.


Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen.


Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.


Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.



Betalingsbetingelser

Fullstendig kjøpesum inkludert omkostninger, samt eventuelt pantedokument tilknyttet lån, skal kunne disponeres over hos megler senest 2 virkedager før overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.



Lovanvendelse

Generelle bestemmelser

Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.


Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.


En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.


Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.


På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.


Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.


Forbrukerkjøp - definisjon

Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.


Forbruker – avtalevilkår

Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.


Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.


Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).


Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon

Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.


Ikke-forbruker – avtalevilkår

Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.


Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.


Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.


Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.



Personvern

Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret for videre oppfølging. Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften. Mulighetene for å få slettet personopplysninger er derfor begrenset. Les mer om EIE`s behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på eie.no/personvern



Hvitvasking

Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift, som pålegger oss å gjennomføre kundekontroll av selger og kjøper, herunder fullmektiger. Slike kontrolltiltak vil i praksis gjøres ved å bekrefte våre kunders og reelle rettighetshaveres identitet, samt å innhente informasjon knyttet til handelens formål og tilsiktede art.


Dersom kjøper ikke bidrar til dette, og det medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig.


I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kontrolltiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.


Dersom nødvendige kontrolltiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.



Meglers vederlag

Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:


Provisjon 1,000 % av salgssummen inkl. mva


Tinglysning av sikringsobligasjon, innhenting av informasjon fra kommunen/forretningsfører, innhenting av grunnbok og servitutter og eierskiftegebyr (evt. eierskiftegebyr for garasje kommer i tillegg).: 15 500,00

Arbeid med klargjøring av salget, tilgang til interessent database, lovpålagt forsikring og startkostnad for opprettelse av oppdraget, samt utarbeidelse av salgsoppgave.: 14 900,00

Foto, annonsering på finn.no og eie.no med digital salgsoppgave.: 24 000,00

Inkluderer kjøring til og fra samt 1 time visning.: 3 450,00

Sletting av panteheftelser, tinglysing, kontroll av legalpant samt gjennomføring av oppgjør.: 7 900,00

Meglerhonorar og utlegg trekkes direkte fra oppgjøret på oppgjørsdagen.: 3 500,00


Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.



Om oppdraget

Oppdr.nr: 71240109

Ansvarlig megler: Daniel Berggren


EIE Løren & Økern

Løren & Økern Eiendomsmegling AS

NO 916 510 845 MVA



Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan spørre megler for mer informasjon om budgivingsprosessen.

Vennligst ta kontakt med megler om budgivningen.

Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 1 av Uelands gate 53
0175 OSLO
Uelands gate 53

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: