EiendomWaldemar Thranes gate 21, 0171 OSLO, Etasje: 3
MatrikkelAndelsnr. 61 Orgnr. 952769685 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
ArealerTotalt BRA 118 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 99 kvm
Følgende rom er inkludert i internt bruksareal:
Entré, tre soverom, kjøkken, stue, og bad.
- BRA-e (eksternt bruksareal): 19 kvm
Leiligheten er målt til 98,5 m² og avrundet opp til 99 m².
Leiligheten disponerer 1 kjellerbod på ca 12,4 m² som er avrundet til 12 m² BRA-e i rapporten, samt 1
loftsbod med gulvareal på ca 7,2 m² som er avrundet til 7 m² BRA-e i rapporten. Rom utenfor boenheten
kan omdisponeres av borettslaget/sameiet og dette kan påvirke boligens BRA.
ArealPrimærrom: 99 kvm, Bruksareal: 118 kvm, BRA-i: 99 kvm , BRA-e: 19 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom3
Byggeår1933
TomtFestet tomt 934 kvm
Arealet er 934,6 kvm ifølge Oslo kommunes sider. Forbehold om feil.
Prisantydning8 550 000
TilstandsrapportTakstmann:
Takstdato:
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 429 647,- pr. 21.05.24
Andel fellesformue: kr. 55 012,- pr. 31.12.23
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 8 550 000,- (Prisantydning)
kr 429 647,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 8 979 647,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 500,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 8 981 147,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 8 989 397,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 7 902,- pr. mnd.
Styret skal påse at alle felleskostnader blir dekket av andelseierne etter hvert som de forfaller. Til dekning
av sin andel av felleskostnadene skal den enkelte andelseier hver måned betale et a-kontobeløp fastsatt
av styret. Endring av a kontobeløp kan tidligst tre i kraft etter en måneds skriftlig varsel.
Felleskostnad inkludererFellesutgiftene utgjør totalt 7.902,-, og er fordelt på følgende måte:
Dugnadsbidrag: 83,-
Renter og avdrag: 2.734,- (obs - IN-ordning!)
Felleskostnader: 4.654,-
Bredbåndsavgift: 64,-
Kabel-TV avgift: 367,-
Det tilbakebetales 500 kr per dugnad (to dugnader per år) ved oppmøte på dugnad fra beboer/andelen.
Selve felleskostnadene dekker varmtvann, trappevask, gartner i bakgård, vaktmester i fellesarealer, felles
byggforsikring, kommunale avgifter, festeavgift, og forretningsførsel.
Eiendomsskatt kommer i tillegg.
Styret har inngått avtale med DnB, om IN-ordning på fellesgjelden. Dette betyr at du kan betale inn din del
av fellesgjelden. Dersom du innfrir hele andel fellesgjeld, vil posten over (pt. 2734,-) bortfalle. Det vil være
betingelser knyttet til ordning, bl.a. frister for innbetaling, samt minimumsbeløp. Konferer styret eller
forretningsfører for informasjon.
Sikringsordning fellesgjeldBoligselskapet er ikke tilknyttet sikringsordning
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget/aksjelaget.
EierErik Oskar Arvidsson
Ragnhild Melbye
Beskrivelse"Det er utrolig godt naboskap i gården. Her kjenner man naboen og slår gjerne av en prat i bakgården
eller oppgangen. Det er en gjeng som bryr seg om bakgården og folk er veldig hensynsfulle. Vi griller ofte
sammen med folk og det danner seg
gjerne langbord med naboer som spiser middag sammen. Egentlig litt utypisk Oslo, og veldig, veldig
hyggelig!" Selger om opplevd naboskap i gården.
Velkommen til en vakker og stor 4-romsleilighet. Dette hjemmet ble omhyggelig pusset opp i 2021, hvor
"Ett rom til" ledet prosjekteringen, og tegnet ny og bedre planløsning. Åpninger i bærende konstruksjoner
er omsøkt, og godkjent. Det elektriske anlegget er oppgradert, og det ble montert nye kurser (dog ikke på
bad).
Leiligheten har en lun og rolig fargepalett, med maling fra Pure & Original og Jotun.
Kjøkkenet er kanskje favorittrommet i leiligheten! Det er funksjonelt og godt planlagt, med gjennomtenkte
løsninger. Kjøkkenet er smaktfullt utført. Kjøkkenskroget er fra IKEA, og påkostet med bambusfronter fra
Ask og Eng, og kompositt benketopp fra Granitop. Av hvitevarer nevnes kjøleskap med fryser, og
oppvaskmaskin. Induksjonstopp med integrert kullfiltervifte og pyrolyseovn med dampfunksjon. Kjøkkenet
har plass til langbord.
Stuen er plassert i andre enden av leiligheten. Her får du gleden av herlig gjennomlys fra kjøkkensiden.
Stuen vender ut mot det gjennomførte gårdsrommet med felleshage. Det er langt frem til nærmeste
bygning, så rommet oppleves som usjenert. Peisovn.
Fra stuen er det adkomst til to (av tre) soverom, hvorav det ene gjerne kan benyttes som spisestue. Det er
god størrelse på alle rom i leiligheten!
Badet ble rehabilitert i 2004, i borettslagets regi. I senere tid er det lagt flis-på-flis. Eier har byttet armatur,
og fått på plass benkeplate i bambus. Badet er utstyrt med badekar, servant, og toalett. Her har du plass
til det du trenger.
Eier har fått bygget praktisk vaskesøyle (med lekkasjevarsler) i mellomgangen, rett foran baderommet.
Her er det lagt opp til smarte tørkeløsninger, slik at man kanskje ikke trenger å benytte tørkestativ i det
hele tatt.
Oppbevaringsplassen er godt ivaretatt i plassbygde garderobeskap (2023).
Leiligheten disponerer to store boder. Kjellerboden er ca. 12 m², og loftsboden er ca. 7 m². Her har du
god takhøyde.
ParkeringDet er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt –
også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering.
Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene:
- Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5 950 kroner for ett år
- Motorsykkel og moped: 2 975 kroner for ett år
- El-bil : 2 000 kroner for ett år
- El-motorsykkel og el-moped: 1 000 kroner for ett år
Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon
se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-ogparkering/parkering/beboerparkering/.
BeliggenhetSelger har satt stor pris på å ha alt man trenger i umiddelbar nærhet!
Man kommer seg raskt rundt i byen med 21-bussen og 37-bussen, som alltid går. Flybussen går også fra
Falck Ytters plass rett utenfor, hvilket gir enkel reisevei til Oslo lufthavn.
Dagligvarehandelen er lettvint, da du har St.Hanshaugen senter i nabobygget. Her er en stor Rema1000
med post i butikk, blomsterbutikk, apotek, frisør og dyrebutikk. Bare 500 meter fra leilighet er Alexander
Kiellands hus, med en stor Coop Mega, bakeri og Vinmonopolet. Det er ellers flere søndagsåpne butikker
i nærheten. Gutta på Haugen er en rendyrket delikatessebutikk med friske blomster, urter, eksotiske
matvarer, og godt utvalg innen spennende pølser og oster. Nå har de også åpnet softis-sesongen, og sin
berømte iskrembod like ved parken.
Er du glad i pizza? Rett i nærheten har du Oslos kanskje beste pizza hos Vesuvio. Lofthus
samvirkelag/Tranen har fine sitteplasser i sola, og koselige lokaler inne. Om dagen er det Åpent Bakeri
som regjerer i lokalet.
En av byens diggeste kaffebarer har du borte ved parken (Java). I tillegg finnes Kaffebrenneriet, Baker
Hansen og Pascal like ved. Området har vinbarer i fleng; Roleur, Gapet, Grotto og Bukken er noen av de
mest populære. Tips fra selger: en innmari godt bevart hemmelighet i en magisk koreansk takeaway rett
over gata.
Det er mange barnehager og lekeplasser i nærheten. For de minste er parkens fire lekeplasser gull verdt!
Av treningsmuligheter i området er St.Hanshaugen park en selvfølge. Ellers finnes det innendørs
alternativer som SATS Ila, som har et spennende HIIT-konsept.
BebyggelseDet er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området, samt næring.
TomtFestet tomt, 934 kvm
AdkomstSe vedlagte kart. Det vil bli satt opp visningsskilt ved fellesvisninger.
InneholderEntré, tre soverom, kjøkken, bad, og stue.
ByggemåteSe vedlagte tilstandsrapport for teknisk beskrivelse av eiendommen.
PrimærromPrimærrom: 99 kvm
BruksarealBruksareal: 118 kvm
StandardEiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. Denne er
vedlagt salgsoppgaven. Nedenfor følger informasjon om forhold som har fått TGIU (ikke undersøkt), TG 2
og TG 3:
TG3 - STORE ELLER ALVORLIGE AVVIK:
Innvendig > Etasjeskille/gulv mot grunn
Trolig trebjelkelag med stubbloft i etasjeskille.
Trebjelkelaget er naturlig nok ikke tilgjengelig for inspeksjon uten å gjøre inngrep i konstruksjonen, det er
ikke foretatt inngrep i konstruksjonen.
Det er foretatt stikkprøver med laser for å kontrollere skjevheter i etasjeskille, eller gulv på grunn i boligen.
Stikkprøver er foretatt i minst to rom, i hver etasje hvis boligen har det. Kontroll er utført i stue og på ett
soverom.
Høyder er tatt punktvis i hvert hjørne og midt på gulvet og svanker eller ujevnheter utover målte punkter kan
forekomme. Øvrige rom kan også ha skjevheter i konstruksjoner uten at det er nevnt i rapporten. Målinger
er utført etter stikkprøveprinsippet for å gi en indikasjon på evt. skjevheter i gulvkonstruksjoner i boligen.
Etasjeskillere fremstår i normal forventet stand på bakgrunn av visuelle observasjoner, samt bruk av
niveleringsutstyr. Det er ikke tatt hensyn til kosmetiske forhold, men selve konstruksjonselementet som er
observert.
Etasjeskille er naturlig nok ikke tilgjengelig for inspeksjon uten å gjøre inngrep i konstruksjonen. Med
bakgrunn i at bygningen har "satt" seg etter oppføringen, må enkelte mindre skjevheter dog påregnes.
Vurdering av avvik:
- Målt høydeforskjell på over 20 mm innenfor en lengde på 2 meter. Tilstandsgrad 3 gis med bakgrunn i
standardens krav til godkjente måleavvik.
- Målt høydeforskjell på over 30 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 3 gis med bakgrunn i
standardens krav til godkjente måleavvik.
Stue:
Det er målt høydeforskjell på ca 42mm gjennom hele rommet og målt ca 21mm høydeforskjell over en
lengde på ca 2 meter.
Soverom:
Det er målt høydeforskjell på ca 40mm gjennom hele rommet og målt ca 11mm høydeforskjell over en
lengde på ca 2 meter.
Tilstandsgraden settes grunnet avvik fra standarens krav til godkjent måleavvik i de overnevnte rommene.
Konsekvens/tiltak
• For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk
rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan
man vurdere slike tiltak.
Årsaken til skjevhetene er ikke vurdert.
Det på påregnes oppgraderinger av gulvkonstruksjon for å få rettet opp i avvikene.
Kostnadsestimat: 100 000,- - 300 000,-
***
Innvendig > Pipe og ildsted
Pusset og malt teglsteinspipe. Ovn i stue
Funksjonaliteten på pipen er ikke undersøkt. Det antas at de lokale krav fra feier og brannvesen er fulgt.
Dette er ikke kontrollert nærmere. Den tekniske tilstanden av piper og ildsted er ikke vurdert da dette må
utføres av det stedlige feievesen. Feieluke er ikke inspisert av takstmannen.
Ifølge eier fungerer ildstedet bra. Det anbefales alltid en kontroll av ildsteder ved kjøp av ny leilighet.
Det er ikke kjent for takstmannen om ovn er i bruk og tilfredstiller dagens krav. Varmeinstallasjoner er ikke
funksjontestet på befaring, men antas å fungere normalt. Det er ikke opplyst om noe feil eller mangler.
Vurdering av avvik:
- Pipevanger er ikke synlige.
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på pipe.
- Mursteinpipe er tildekket/innebygget.
Tilstandsgrad 3 settes på bakgrunn av teglsteins pipe som ikke har 4 sider tilgjengelig for inspeksjon,
samt pipeløp som er kledd igjen. Det er montert vegg/skap mot pipen fra gangen.
REF Byggforskserien 752.135 - 714 Tilgjengelighet for inspeksjon.
En teglskorstein må oppstilles slik at alle fire sidene er tilgjengelige for inspeksjon med hensyn til
eventuelle sprekker i skorsteinen.
Det er ikke tillatt å bruke kledninger, belegg eller tapeter som skjuler tegloverflaten for inspeksjon med
hensyn til sprekker. Tynne papirtapeter, som eventuelt vil sprekke opp sammen med skorsteinen, kan
likevel brukes.
Tilstandsgrad 2 er satt på grunn av pipeløp som har passert halvparten av forventet levetid.
Konsekvens/tiltak
• Pipevanger må gjøres tilgjengelig.
• Det bør foretas nærmere undersøkelser av pipeløp.
Pipevanger må frigjøres/ ikke tildekkes for å ha inspeksjon for eventuelle riss/sprekker som kan oppstå i
pipen. Skap i gang må eventuelt fjernes for å gjøre pipe synlig, det er ikke kjent for takstingeniøren om
pipe er kledd med plater eller om det kun er skap som er bygget foran pipen.
Kostnadsestimat: Under 10 000,-
TG 2 - AVVIK SOM KAN KREVE TILTAK:
Innvendig > Overflater
Overflater gulv består av: Parkett.
Overflater vegger består av: Malte flater.
Overflater himling består av: Malte flater og panel.
Overflater har noe bruksslitasje, men fungerer helt fint. Oppgraderes etter eget behov.
Noe overflatebehandling av vegger og tak må alltids påregnes ved et eierskifte. Normal slitasje på
parketten, noe bruksslitasje må alltid påregnes ved kjøp av brukt bolig.
Vurdering av avvik:
- Det er påvist andre avvik:
Det ble registrert stedvis noe svikt i parketten, dette skyldes trolig skjevheter i konstruksjonen. Ikke videre
vurdert/kontrollert av takstmannen. Det ble registrert settningsprekk i stue ved ovnen og på det ene
soverommet.
Konsekvens/tiltak
• Andre tiltak:
Hva som skal gjøres må vurderes av ny eier. Overflatebehandling/modernisering må påregnes for å
kunne få tilstandsgrad 1.
***
Våtrom > Etasje > Bad > Overflater Gulv
Flislagt gulv og gulvvarme. Det opplyses i tidligere salgsoppgave om at det er lagt nye flis på flis på
gulvene i 2013. Ingen ytterligere dokumentasjon på disse arbeidene.
Gulvet fremstår med normal funksjonalitet, og fall mot sluk. Det er på badegulvet målt høydeforskjell fra
gulv ved dør til overkant slukrist. Det er i tillegg gjort enkle punktmålinger av gulvet på befaringen og ikke
testet med vann. Svanker kan forekomme.
Det er målt fall på ca 20mm fra gulv ved dør til hovedsluk med en avstand på ca 174cm.
I en avstand på ca. 80 cm ut fra sluket er det målt høydeforskjell til topp slukrist på ca. 7-10 mm.
Sluket er plassert under innmurt badekar og det er derfor begrenset mulighet for å kunne måle korrekt fall
på hele badegulvet.
Til orientering bør det nevnes at takstmannen ikke har kjennskap til oppbygningen av badets
konstruksjon.
TEK 97-07 §8-37punkt våtrom: Bad og vaskerom skal ha sluk. Rom med sluk skal ha gulv med
tilstrekkelig fall mot sluk for de deler av gulvet som må antas å bli utsatt for vann regelmessig.
Tilfredsstillende fall vil være 1:50 minst 0,8 m ut fra sluket.
Vurdering av avvik:
- Det er påvist at høydeforskjell fra topp slukrist til gulv/synlig topp membran ved dørterskel er mindre enn
25 mm.
- Det er påvist avvik i fallforhold til sluk i forhold til krav i forskrift på byggetidspunktet.
Tilstandsgrad settes på grunn av avvik i fallforhold jmf oppgitt referansenivå (byggetidspunktet). Badegulv
har fall på gulv til sluk, men for lite fall på gulv iht. preaksepterte ytelser i veiledningen til forskrift.
Badegulv med avvik på fallforhold kan likevel fungere tilfredsstillende, men det anbefales årvåkenhet ved
bruk.
Det ble målt fall på ca 7-10mm, 80 cm ut fra sluket. Tilfredsstillende fall vil være 1:50 minst 0,8 m ut fra
sluket. Dvs en høydeforskjell på minst 16 mm 80 cm utenfor sluket.
Tilstandsgrad settes på grunn av manglende høydeforskjell fra topp slukrist til gulv/synlig topp membran
ved dørterskel på gulv iht. forskrift. Badegulv med manglende oppbrett på 25mm kan likevel fungere
tilfredsstillende, men det anbefales årvåkenhet ved bruk. Det er målt 20mm fra sluk til topp gulvflis ved
dørterskel.
Konsekvens/tiltak
- Det må foretas utbedring av fallforhold.
- Andre tiltak:
Hva som skal gjøres må vurderes av ny eier, men det må hensyntas påviste avvik. For å få endret
tilstandsgrad må gulvet bygges om, for å få riktig fall til sluk. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk
rasjonelt som et enkeltstående tiltak. Ved en eventuell renovering, påse at badet bygges med riktig fall til
sluk.
***
Våtrom > Etasje > Bad > Sluk, membran og tettesjikt
Plast hovedsluk er plassert i dusjsone, det er ikke hjelpesluk på badet.
Ingen synlig slukmansjett/smøremembran i sluk, ikke synlig membranoppbrett ved terskel. Det er uvisst
for takstmann om det er benyttet og evt. hva slags membranløsninger som er benyttet på bad/wc, det
anbefales ytterligere undersøkelser.
Sluk har begrenset inspeksjonmulighet og takstingeniøren anbefaler en ytterligere kontroll.
Sluket er undersøkt etter beste evne da sluket er plassert under innmurt badekar og kun mulig for
inspeksjon via liten inspeksjonsluke som er montert på veggen til badekaret. Ingen skader er observert
på synlige rør. Kontrollen er begrenset til det visuelle. Egen kontroll av autorisert fagfolk anbefales.
Membran/tettesjik er en skjult konstruksjon og umulig å kontrollere uten inngrep i konstruksjonen.
Kontroll av tettesjik kan imidlertid til en hvis grad kontrolleres ved hjelp av prosjekteringsgrunnlag og
sjekklister fra utførende håndverker eller uavhengig kontroll våtrom. Dette er ikke forelagt takstmann og
membran/tettesjikt vurderes derfor utelukkende på bakgrunn av alder/gjenværende levetid iht. Sintef
Byggforsk 700.320.
Det er ikke fremvist noen dokumentasjon på membran, uavhengig kontroll,
prosjekteringsplan/kontrollplaner eller lignende.
Synlig jordingskabel i sluk var ikke festet til slukrist på befaringsdagen, det er ikke kjent for takstmannen
om jording til gulvvarmen er i varetatt. Det anbefales en kontroll av elektriker på jordingen til badet.
Uten dokumentasjon kan ikke takstmannen vurdere annet enn overflater og tilgjengelige installasjoner.
Det tas derfor et generelt forbehold om membranløsninger, tilkobling til sluk etc.
Takstmann er ikke godkjent innenfor området VVS, det anbefales derfor å få en autorisert rørlegger til å
gjennomgå anlegget dersom dette er ønskelig. Anlegget er kun visuelt besiktiget da dette krever spesielt
utstyr og kompetanse.
Røranlegget innbygd i konstruksjonen er ikke vurdert.
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen.
- Rommet er et våtrom hvor det ved etablering var krav om "uavhengig kontroll", men det foreligger ingen
dokumentasjon på at det er utført "uavhengig kontroll".
- Sluk har begrenset mulighet for inspeksjon og rengjøring.
- Det er påvist andre avvik:
Tilstandsgrad settes på bakgrunn av:
- Det fremkommer i tidligere salgsoppgave om at det ble anlagt ekstra membran mellom gamle fliser fra
2003/04 og nye fliser i 2013. Dette er ikke en godkjent løsning, da det eventuelt ligger 2 forskjellige
membraner i konstruksjonen. Dette er en såkalt sandwich-konstruksjon og fuktighet mellom de to
sjiktene vil bli stående i konstruksjonen.
- Synlig avløp fra gulvet under servanten til vaskemaskin som er plassert delvis inn i veggkonstruksjon.
Dette er ikke en godkjent preakseptert løsning.
- Tilstandsgrad settes på bakgrunn av slukrist i dusjnisje som ikke er tilfredsstillende jordet. Jordledning
ligger løst i sluket og det er ikke fremlagt dokumentasjon på at det er utført annen tilfredsstillende jording
på badet. Det anbefales ytterligere undersøkelser.
- Det er ukjent/uvisst for takstmannen om det er benyttet og evt. hva slags membranløsninger som er
benyttet på våtrommet, da det ikke foreligger noen dokumentasjon på dette. Det anbefales ytterligere
undersøkelser.
- Tilstandsgrad 2 settes på grunn av manglende dokumentasjon, ukjent underlag/oppbygging på skjulte
bygningsdeler (membran) på badet.
- Det er ikke fremlagt prosjekteringsgrunnlag eller dokumentasjon på utførelse av skjulte bygningsdeler
på badet. Prosjekterende skal utarbeide tilstrekkelig dokumentasjon som bekrefter at løsninger som er
valgt oppfyller forskriftens krav.
- Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i at mer enn halvparten av forventet brukstid for membran/tettesjikt er
oppbrukt. Det er nå ingen symptomer på funksjonssvekkelse, men vær oppmerksom på at dette er en
risikokonstruksjon.
Levetid smøremembran over 15 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2 Levetid
banemembran over 20 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2
Konsekvens/tiltak
- Innhent dokumentasjon, om mulig.
- Installering av tett dusjkabinett anbefales.
- Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må tettesjiktet skiftes ut, men tidspunktet for
når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om.
- Tilgang til sluk må bedres både for inspeksjon og rengjøring.
- Det må foretas tiltak for å lukke avviket.
Hva som skal gjøres må vurderes av ny eier, men det må hensyntas alder på tettesjikt, samt påviste avvik.
Det må innhentes dokumentasjon på badet
Det anbefales alltid bruk av et tett dusjkabinett med kontrollert avløp til sluk på eldre bad for å hindre
direkte vannpåkjenning på gulv og vegger. Det må påregnes oppgraderinger av sluk, membran og
tettesjikt til dagens krav for våtrom.
***
Våtrom > Etasje > Bad > Sanitærutstyr og innredning
Bad består av innmurt badekar, servant m/underskap, veggmontert toalett.
Silikonering mellom badekar og vegg glipper nesten hele veien og det anbefales at denne byttes.
Normal god funksjon på innredningen.
Vurdering av avvik:
- Det er ikke påvist tilfredsstillende løsning for å synliggjøre lekkasje fra innebygget sisterne.
Tilstandsgrad settes på bakgrunn av ikke synlig avrenning, inspeksjonsmulighet, eller dokumentasjon på
utførelse av konstruksjon på innebygget sisterne for vegghengt wc.
Konsekvens/tiltak
- Det må gjennomføres ytterligere undersøkelser.
- Det må gjøres tiltak for å lukke avviket.
- Andre tiltak:
Ved implementering av innebygget sisterne var det ikke krav om lekkasjesikring, konstruksjonen bør
jevnlig observeres.
Det bør etableres lekkasjesikring eller annen form for lekkasjesikring til innbygget sisterne. Det kan
oppstå en fare for fukt ut i tilstøtende konstruksjoner ved en lekkasje fra innebygde vanninstallasjoner.
***
Våtrom > Etasje > Bad > Ventilasjon
Naturlig ventilasjon med ventil i himling til luftekanal og tilluft under dørblad til bad/wc.
Kapasitet og mengde luftutskifting er ikke kontrollert da det krever eget utstyr for måling og hører ikke
under nivå 1 undersøkelse. Det er kun utført enkel kontroll av ventilasjon ved bruk av et ark/papir eller
røykampull. Det er ikke foretatt tallfestede målinger, men ventilasjonen antas og fungere tilfredsstillende.
Vurdering av avvik:
- Rommet har kun naturlig ventilasjon.
Tilstandsgrad settes på bakgrunn standardens strenge krav til mekanisk avtrekk på våtrom.
Konsekvens/tiltak
- Elektrisk avtrekksvifte bør monteres for å lukke avviket.
Standardens strenge krav til mekanisk avtrekk fra våtrom lar seg som regel ikke gjennomføre da
borettslag/sameier ofte har interne retningslinjer/vedtekter om føring av mekanisk avtrekk ut av yttervegg,
eller til sentralt ventilasjonsanlegg.
Eier må kontrollere/avklare med styret i borettslaget/sameiet om det er lov å montere en elektrisk
avtrekksvifte på våtrommet.
***
Kjøkken > Etasje > Kjøkken > Avtrekk
Avtrekksvifte med kullfilter i steketoppen.
Vurdering av avvik:
- Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra
kokesonen.
Tilstandsgrad settes på bakgrunn standardens strenge krav til forsert avtrekk fra kjøkkenventilator over
kokesone. - Forsert avtrekk vil si mekanisk avtrekk ut av vegg, eller over tak.
Konsekvens/tiltak
- Om mulig bør det etableres mekanisk/forsert avtrekk ut fra kokesonen.
- Det er vanskelig å etablere andre løsninger.
Standardens strenge krav til forsert avtrekk fra kjøkkenventilator lar seg som regel ikke gjennomføre da
borettslaget/sameiet ofte har interne retningslinjer/vedtekter om føring av mekanisk avtrekk fra
kjøkkenventilator ut av yttervegg, eller til sentralt ventilasjonsanlegg.
Eier må kontrollere/avklare med styret i borettslaget om det er lov å montere en elektrisk avtrekksvifte på
kjøkkenet.
***
Tekniske installasjoner > Ventilasjon
Naturlig ventilasjon i leiligheten med spalteventil i vindu på det ene soverommet, ellers kun via åpning av
vinduer. Det er iflg eier vinduer med spalteventil på alle vinduene men disse er kledd igjen og lukket da
dem ikke passet hel inn i vindusåpningen ved utskiftning. For mer info ta kontakt med eier eller
borettslaget.
Kapasitet og mengde luftutskifting er ikke kontrollert da det krever eget utstyr for måling og hører ikke
under nivå 1 undersøkelse. Det er kun utført enkel kontroll av ventilasjon ved bruk av et ark/papir eller
røykampull. Det er ikke foretatt tallfestede målinger, men ventilasjonen antas og fungere tilfredsstillende.
Vurdering av avvik:
- Det er påvist mangelfull ventilasjon på ett eller flere rom i boligen. Tilstandsgrad settes på bakgrunn av
manglende ventilasjon.
Iht. forskrifter:
Boliger skal ha ventilasjon som sikrer et forsvarlig inneklima for personer i boligen. Ventilasjonen skal
være tilpasset det enkelte roms funksjon. Kjøkken, sanitærrom og våtrom skal ha avtrekk.
Konsekvens/tiltak
- Anlegget må sjekkes av fagperson.
- Det bør etableres veggventiler/vindusventiler i alle oppholdsrom som ikke har det.
- Det må gjøres nærmere undersøkelser.
- Ventilasjonsløsningen må utbedres.
Det kan være at borettslag/sameie har egne vedtekter som hindrer montering av mekanisk avtrekk fra
rommet, anbefalt tiltak må derfor avklares nærmere med styret i borettslag/sameie før det eventuelt kan
gjennomføres. For å lukke avviket må det etableres ventilasjon/avtrekk iht. forskrifter.
***
Tekniske installasjoner > Elektrisk anlegg
Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova
(tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig
myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken
kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll.
Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder.
El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor
oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert
elektrovirksomhet.
Elektrisk anlegg er en kombinasjon av åpent og skjult anlegg. Eier/bruker er ansvarlig for at den elektriske
installasjonen og det elektriske utstyret er i henhold til gjeldende regelverk.
Opplysninger om det elektriske anlegget er gitt av eier.
Sikringsskap med automatsikringer. Det ble ikke opplyst om noe feil med det elektriske anlegget i
leiligheten på befaringen.
Det elektriske anlegget ikke er vurdert utover visuell besiktigelse i denne rapporten, da dette krever
spesiell kompetanse og autorisasjon. På generelt grunnlag anbefales det alltid en gjennomgang av
EL-fagmann.
Teknisk anlegg er ikke funksjonstestet på befaring, det er heller ikke opplyst om problemer ved tekniske
anlegg eller funksjoner i boligen. Opplysninger om det elektriske anlegget er gitt av eier. Spørsmål
vedrørende elektroinstallasjoner 1 - 6 er tilsendt og besvart av kunde pr. mail.
Utbedringer på el-anlegget må allikevel påregnes da el-anlegg har en generell levetid på 20-30 år.
1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne,
utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)?
Nei
Spørsmål til eier
1. Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert
menes fullstendig utskiftet anlegg fra
inntakssikring og videre. 1933 Installert i byggeåret.
Det er gjort div elektriske arbeider i leiligheten etter byggeåret. Elektrokompetanse AS utførte utskifting av
gammelt anlegg i 2021. Samsvarserklæring foreligger.
3. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet?
Ukjent for takstmannen. Det foreligger ingen dokumentasjon. Eier er ikke kjent med hva som er gjort
tidligere i leiligheten.
Det som er utført av elektrisk arbeid i eiers botid opplyses å være utført av en registrert
elektroinstallasjonsvirksomhet.
4. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter
1.1.1999?
Ja. Det foreligger samsvarserklæring fra Elektrokompetanse AS datert 14.02.2022 på følgende:
- Demontert gammelt anlegg
- Montert nye kurser for lys og stikk sov x3, gang, stue, kjøkken, vaskemaskin, tørketrommel, stekeovn,
oppvask,
- Platetopp montert stikk ditto
- Montert komfyrvakt for platetopp
- Montert downlights i leil, montert kundes vegglamper/påv dl montert kundes speillys og pendel bad,
taklamper i leil. montert nytt bryterpanel bad
- Montert xcomfort lysstyring i leilighet
Det foreligger ingen ytterligere samsvarserklæringer på leiligheten.
Eksisterer det samsvarserklæring? -Nei
5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet – Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre
tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år?
- Vet ikke, ikke kjent. Opplyst av eier.
6. Forekommer det ofte at sikringene løses ut?
- Nei. Opplyst av eier.
7. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler,
kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg?
- Nei. Opplyst av eier.
Generelt om anlegget
8. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights,
stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder,
jamfør eget punkt under varmtvannstank.
- Nei
9. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet?
- Nei
Inntak og sikringsskap
10. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig
å sjekke uten å fjerne kapslinger?
- Nei
11. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer?
- Ja
12. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og
helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el- kontroll?
- Ja. Tilstandsgrad 2 settes på grunn av manglende samsvarserklæringer/dokumentasjon på alt av det
elektriske anlegget i leiligheten etter 1999. Det foreligger samsvarserklæringer på noe av det elektriske
arbeidet som er gjort i leiligheten etter 1999, se punkt 4.
Brannceller
Er det påvist synlige tegn på avvik i branncelleinndeling ut ifra dagens byggteknisk forskrift?
- Ja. Synlig brudd på brannskille i etasjeskille til leiligheten over. Det er inspeksjonsluke i baderomstaket
der det er synlig avløpsrør som går rett igjennom etasjeskille uten noen form for tetting, kun lagt løs
isolasjon rundt avløpet. Dette må utbedres.
Følgende er ikke undersøkt (TGIU):
Tilliggende konstruksjoner våtrom. Hulltaking er ikke foretatt da det ikke er fysisk mulig pga tilliggende
konstruksjoner.
Det er ikke foretatt hulltaking i vegg mellom dusjnisje og tilstøtende rom iht. forskrift til avhendingslova på
grunn av tilliggende veggkonstruksjoner i mur.
Ingen andre synlige tegn til fukt på befaringsdagen.
Takstmannen kontrollerer alltid med fuktindikator i våtsoner på bad. Om ikke annet er kommentert har
takstmannen ikke registrert skadelig fukt i området.
Vurdering av avvik:
- Det er pga bygningsmessige hindringer ikke fysisk mulig å foreta hulltaking i vegg bak våtsone
Det er mur/betong i veggene.
Konsekvens/tiltak
- TGIU gitt ut ifra manglende mulighet for hulltaking.
OPPSUMMERING AV SELGERS EGENERKLÆRINGSSKJEMA:
2. Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom?
Ja, kun faglært. Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
Christiania Rørleggerbedrift AS
Byttet servant og blandebatteri. Flyttet opplegg til vaskemaskin. Utført av Christiania Rørleggerbedrift AS i
2021/2022.
9. Kjenner du til om det er/har vært insekter/skadedyr i boligen som f.eks. rotter, mus, maur eller
lignende?
Ja. Kommentar: Vi har sett en og annen liten, sort bille i vinduskarmene.
13. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeider på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks.
oljetank, sentralfyr, ventilasjon)?
Ja, kun faglært. Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
Elektrokompetanse AS. Utskifting av gammelt anlegg.
13.1 Foreligger det samsvarserklæring for hele eller deler av det elektriske anlegget (i henhold til forskrift
om lavspenningsanlegg)?
Ja. Kommentar: Samsvarserklæring fra Elektrokompetanse AS
23. Kjenner du til om det er foretatt radonmåling?
Ja. Kommentar: Borettslaget har utført radonmålinger/tiltak i kjeller.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger et ekspedisjonsdokument på bygget, fra 1928.
Et ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på
byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på (oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc). Ved
eldre bygårder er det som oftest dette dokumentet som vedlegges for bekreftelse på at bygningen ble
lovlig satt opp.
Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, men det er avvik fra disse.
Dagens rominndeling avviker fra opprinnelige byggetekniske tegninger. Det er åpnet opp vegger og
endret på plasseringer av døråpninger, det er også laget en gang mellom entre og badet.
Det foreligger ferdigattest på erstatte bærende vegg med bærebjelke datert 27.10.2021 i Plan og
bygningsetaten i Oslo kommune.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingBoligen er elektrisk oppvarmet ved panelovn og elektriske varme i gulv på bad. Det er panelovner fra mill
3. generasjon på stue, kjøkken og barnerom. Peis i stua.
Selgerne har hatt følgende strømforbruk: 8526 kWh (snitt av 2023: 9200 kWh og 2022: 7851 kWh)
Det er to voksne og to barn i husholdningen. Faktisk forbruk vil variere fra husholdning til husholdning.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter F
EiendomsskattEiendomsskatt er beregnet til: kr 4219,-
I tillegg kommer det fakturagebyr på 200,- (pt)
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 7 902,-
pr.mnd.
Betjene andel fellesgjeld (IN-ordning!), varmtvann, TV og internett, trappevask, gartner i bakgård, vaktmester i fellesarealer, felles byggforsikring, kommunale avgifter, festeavgift, og forretningsførsel.
Faste løpende kostnaderFellesutgifter, eiendomsskatt, strøm, og innboforsikring.
Eiendomsskatt for leiligheten var første halvår: 2109,50 + administrasjonsgebyr på 100,-
Eiendomsskatt andre halvår: antatt samme (pleier å være det). Totalt for 2024:
4 419,- (inkl administrasjonsgebyr).
Spesifikasjon av fellesgjeldLånenummer: 90417273475, Handelsbanken
Type: Annuitet
Antall terminer pr år: 4
Restsaldo: 22.388.948,-
Rente pr. 21.05.24: 5,8%
Siste termin: 30.03.2048
Kapitalkostnader pr. mnd for denne andelen: pt. 2 734,-
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
Borettslaget er i prosess med å etablere IN-ordning på lånet. Dette gir deg mulighet til å betale inn andel
fellesgjeld førtidig, og få redusert fellesutgiftene tilsvarene renter og avdrag knyttet til lånet.
ÅrsregnskapÅrets resultat vises i resultatregnskapet og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig
gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. Driftsinntekter for 2023 er på kr 4 401 480,- og driftskostnader på kr 11
496 028,-. Dette gir da et årsresultat på kr -7 851 182,-.
Kostnadsutvikling 2024
Styret har satt opp en oversikt over beregnede inntekter og kostnader i budsjett for 2024.
Tallene er vist som egen kolonne ved siden av driftsoversikten i årsregnskapet. Oppsettet gir et forventet
årsresultat på kr 357 488,-, og endringer i disponible midler på kr -96 925,-.
Driften er basert på en økning i felleskostnadene. For øvrig vises det til de enkelte tallene i inntekt og
kostnadsoverslaget, som er utarbeidet på grunn av de planer som foreligger.
Balansen i årsregnskapet viser negativ egenkapital, dvs at eiendelenes balanseførte verdi er lavere enn
balanseført verdi av gjelden. Dette skyldes at regnskapsloven forutsetter at verdiene skal fastsettes på
basis av historisk kost. Konsekvensen av dette er at den balanseførte verdien i dette borettslaget ikke
gjenspeiler den reelle verdi av eiendelene. Erfaring med omsetning av enkeltleiligheter gir informasjon
om at den totale verdien av borettslagets eiendommer er høyere enn den balanseførte verdi.
Styret vurderer dermed den reelle egenkapitalen som positiv.
Forsikring med polisenummerGjensidige Forsikring ASA
Polisenummer: 78820547
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 2 216 723,-
Som sekundærbolig Kr. 8 423 546,-
BorettslagBorettslag: Ungers Gate Borettslag, Orgnr: 952769685
Bygningen(e) er lokalisert i bydel St.Hanshaugen i Oslo kommune kommune og har 71 boligenheter og 2
næringslokaler.
Borettslaget har følgende adresser:
- Waldemar Thranes gate 21, 23 A og B
- Bjerregaards gate 28 A, B og C
- Bjerregaards gate 30 A, B og C
STYRET
Styret kan kontaktes på ungersgate@gmail.com
VAKTMESTER- OG RENHOLDSTJENESTE
Ungers gate borettslags får utført vaktmestertjenester fra Espen Lie Eiendomsservice, ved Lars Andreas
Grimsgård. Vaktmesteren kan treffes på lgrimsgard@me.com, mob.: 922 44 813
Vaktmester ivaretar oppgavene knyttet til renovasjonsoppfølging, plenklipping, løpende vedlikehold/tilsyn
av fellesområder med lys og vannanlegg. Styret har tett samarbeid med vaktmester vedrørende
opprettholdelse av høyest mulig brannsikkerhet.
Ungers gate borettslag har avtale med renholdstjeneste med Rene Trapper. Renholdet skjer i ukens
første halvdel. Rene trapper står for gulvmattehåndtering.
BREDBÅND/ KABEL-TV
Borettslaget har avtale med Telia for leveranse av bredbånd og/eller kabeltv. Avtalen skal
reforhandles/endres høst 2024, da kontrakten utløper i 2025.
NØKLER OG POSTKASSESKILT
Nøkler til porter og gangsdør, bestilles hos styret. Navnelapper til ringeklokke printes på spesialpapir ved
vaktmester, og bestilles sammen med postkasseskilt hos styret. Nøkler til postkasser må files hos
nøkkelsmed, evt byttes til ny lås bestilt fra leverandør av postkassene for andelseiers regning. Se
bestillingsdetaljer inne i lokket på postkassen din, eventuelt kontakt styret.
REHABILITERING OG STØRRE VEDLIKEHOLD
2024:
- (Vår '24) Ferdigstillelse av arbeidet tilknyttet utskiftning av vinduer i andeler og næringslokale.
Reklamasjon og skader.
SYKLER OG BARNEVOGNER
Borettslaget har tilrettelagt med egne rom for parkering av barnevogner og sykler i kjellerrom.
2023:
- (Høst '23) Rehabilitering av pipeløp i 30 C. Utskiftning av alle vinduer i borettslaget gjennomføres av
entreprenør VD Montasje AS, samt teknisk rådgiver Joakim Utne fra Utne Prosjekt AS.
- Skiftet ut 2 varmtvannsberedere i WT 21, utført av 24/7 Rørleggervakten.
- Utført årlig kontroll av brannannlegget gjennomført av Firesafe.
- Årlig kontroll av EL-anlegget gjennomført av Lefdal, samt utbedret avvik.
- Bestilt abonnement for fjerning av grafitti fra Rein Tek AS.
2022:
- Vedtatt IN-lån under generalforsamlingen i mai 2022, i forbindelse med utskiftning av vinduer.
- Byttet branndør etter innbrudd i næringslokalet.
- Kjøpt inn hagemøbler til bakgården, med lang livstid.
- Ansatt gartner Martine Elise Gran på årskontrakt.
2021:
- Reklamert på skader i fasade etter grafittifjerning: dialog med både Stopp Tagging og Malermester Lund
i flere runder. Dialog med Lars Grimsgård (vaktmester) om utviklingen over tid.
- Kontrollmålinger radon.
- Opprettholdt kontakt med sameiet i Waldemar Thranes gate 19 vedr. sprekk i mur som bærer sameiets
hageparti. Kostnadene deles likt med Waldemar Thranes gate 19, etter kommunal oppmåling.
2020:
- Fortsette utbedring/iverksettelse av tiltak mot radonstråling: Installering av radonsug i alle kjellerganger,
samt radonbrønn i næringslokale. Forlenget avtrekkskanaler og justering av vifter i henhold til resultat av
kontrollmålinger. Satt hull i alle boddører for å sikre nødvendig luftsirkulasjon.
- Utbedret lekkasje bak trappa til Bjerregaards gate 30 C.
- Utbedret lekkasjer rundt piper og takvinduer.
- Iverksatt rehabilitering av fasadens nederste del, inklusive vinduskarm i første etasje.
- Inngått samarbeid med sameiet i Waldemar Thranes gate 19 vedr. sprekk i mur som bærer sameiets
hageparti. Kostnadene deles likt med Waldemar Thranes gt 19, etter kommunal oppmåling.
- Utskiftning av dørpumper i alle oppganger og portrom.
- Utbedring av gjerde mot fortau Waldemar Thranes gate: skadede bord er byttet, hele gjerdet vaskes og
males to strøk i samme farge som vinduskarmer på borettslagets vinduer.
- Kartlagt teknisk stand på vinduer basert på 8 stikkprøver i ulike etasjer og avdelinger/sider av bygget: En
uavhengig rådgiver fra Obos har utført en tilstandsvurdering av vinduene. Her pekes det hovedsakelig på
fuktskader forårsaket av dårlig ventilasjon. Det anbefales blant annet å male vinduer, og se på løsninger
for bedre ventilasjon i leilighetene. Viktigheten av å holde veggventiler i leilighetene åpne, ble særlig
fremhevet. Styret har satt i gang arbeid med å male vinduer. Det anbefales også at hver andelseier utfører
daglig utlufting.
2019:
- Tiltak radon-stråling: Installering av fire radonsug fordelt i avdeling Waldemar Thranes gate og avdeling
Bjerregaards gate. Kvalitetssikring av resultater fra oppussing av
oppganger.
2018:
- Oppussing av oppganger.
2017:
- Rens av ventilasjonssystem.
2013:
- Sluttføring av oppussing av indre fasade med riving av brannbalkonger.
- Innvendig rehabilitering ved glipestøp av piper i bruk.
- Rivning og gjenoppmuring av alle piper over tak, med fjerning av vifter på piper på de 20 første
leilighetene.
2012:
- Oppussing av ytre fasade.
- Omfattende brannsikringstiltak iht brannstrategi utarbeidet av Firesafe AS Innkjøp, montering og drift av
sentralt brannvarslingssystem.
2009:
- Sikringsarbeid/-tiltak på kjeller- og loftsdører, samt på øvre smijernsport.
2008:
- Oppgradering av bakgården med asfaltering og anlegg av gårdslys.
2005:
- Fortsettelse og ferdigstillelse av soilrør og vedlikehold av bad.
2004:
- Utskifting av soilrør og vedlikehold av bad. Arbeidet ble ikke gjort tilfredsstillende og det ble purret flere
ganger.
2003:
- Utskifting av soilrør og vedlikehold av bad.
- Utskifting av ringeklokkeanlegg.
- Installering av bredbånd fra UPC.
- Oppgradering av kjøkken i portnerleilighet.
Andre vedlikeholdsprosjekter/oppgaver styret vurderer som viktige og som er under gjennomføring/utføres
så snart som mulig:
- Gjennomgang av lister og pakninger rundt takvinduer på loftet.
- Gjennomgang av tetting i overgangen piper/tak.
- Gjennomgang og tetting av kjellervinduer.
- Utbedre skur i bakgården: bytte av takpapp, utskiftning av bunnlister, maling.
- Utskiftning av låssystemet og callinganlegget.
- Utbedring av takvifter.
- Optimalisere sykkelparkeringen.
- Skifte ut flere av varmtvannsberederne.
ForretningsførerOBF
StyregodkjenningAndelseier(e) kan kun eie en andel i borettslaget. Kun fysiske personer kan eie andelen. Kjøper skal
godkjennes av borettslagets styre for at ervervet skal bli gyldig. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten
saklig grunn. Kjøper er forpliktet til å gjennomføre handelen uavhengig av om kjøper på
overtakelsestidspunktet er godkjent av borettslaget som ny andelseier. Risikoen for å bli godkjent som ny
andelseier påhviler kjøper. Dersom kjøper på overtakelsestidspunktet ikke er godkjent som ny
andelseier, har kjøper dog ikke rett til å ta eiendommen i bruk, jf. borettslagslovens § 4-5 (2). Kjøper kan
gå til søksmål mot borettslaget dersom kjøper mener manglende godkjennelse ikke er saklig begrunnet.
Dersom borettslaget er tilknyttet et boligbyggelag, er det ofte et krav fra boligbyggelagets side at kjøper må
melde seg inn i boligbyggelaget før kjøper kan bli godkjent som ny andelseier i det aktuelle borettslaget.
Det gjøres oppmerksom på at det vil kunne påløpe et innmeldingsgebyr til boligbyggelaget, og de fleste
boligbyggelagene krever at innmeldingsavgiften skal være innbetalt før godkjenningen blir gitt.
Innmeldingsgebyret faktureres kjøper direkte.
ForkjøpsrettIngen forkjøpsrett!
Tekniske installasjonerBorettslaget har en avtale med Telia som er leverandør av TV og internett.
DyreholdDet er ikke tillatt å holde husdyr uten styrets forhåndsgodkjenning. Godkjenning er avhengig av at
husdyret ikke er til sjenanse eller ulempe for andre brukere av eiendommen. Styret fastsetter vanlige
ordensregler.
Husordensreglene sier at det er generell båndtvang i borettslaget året rundt.
Bakgården er felles rekreasjonsareal for alle beboerne og skal ikke systematisk brukes som toalett for
dyr. Ekskrementer som allikevel havner i fellesarealene skal i alle tilfeller plukkes opp og kastes i
søppelet.
DiverseBransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av
salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med
bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen
garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.
Følgende medfølger ikke handelen:
- Vegglamper kjøkken (ARETI Wall lamp Cone and Sphere)
- Lampe over koketopp kjøkken (FRAMA Eiffel-lampe)
- Vegghylle kjøkken: Shelf no. 3
- Gardiner i hele leiligheten
- Vegghylle over sofa stue: Shelf no. 1
- Knagger og barneknagger gang
- Vegglamper stue (FRAMA Eiffel, Bestlite BL5)
- Pendellamper på kjøkken, stue og de to soverommene (barnerommets lampe kan følge)
- Bokhylle stue: Pilaster Källemo
- Montanabokser på stue
- Montana-skuffer i gang
- Stringhyller soverom
- Vegglamper soverom
- Vegglampe barnerom
- Garderobeskap barnerom
- Vegghyller barnerom
- Nøkkelskap i gang
Vaskemaskin følger med, og tørketrommel kan eventuelt følge etter avtale med selger.
Kjøper må regne med merker i vegg etter at hyller er tatt ned.
Loftsarealene er vedtatt å selges til beboerne i fjerde etasje som ønsker å bygge ut. Flere er i prosess
med arkitekter og kommunen for å få kjøpt (men selger har ikke mottatt noe nabovarsel). Etter planen vil
ingen miste bodplass. Salg av fellesarealer vil medføre inntekter til borettslaget.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Laget har lovbestemt panterett på beste mulige prioritet i andelen for krav om felleskostnader og andre
krav som følger av lagsforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som svarer til to ganger
folketrygdens grunnbeløp på det tidspunktet da tvangsdekning besluttes
gjennomført.
FesteavtaleAreal: 934 kvm, Eierform: Festet tomt, Utløpsår feste: 2091, Festeavgift: 108000
FESTEKONTRAKT
Festekontrakten forlenges på samme kontraktsvilkår fra 01.11.2021 og til borettslaget eventuelt skulle
velge å si opp festet eller innløse festetomten, jf. tomtefesteloven §36.
Videre er det varslet at festeavgiften vil bli oppregulert med virkning fra 01.11.2021. I følge tomtefesteloven
§15 kan festeavgiften reguleres i samsvar med endringen i konsumprisindeksen fra Statistisk
sentralbyrå.
Festeavgiften ble sist regulert den 01.12.2011. Ny årlig festeavgift fra 01.11.2021 ser foreløpig ut til å bli
ca. kr 108 000,-. Endringen i konsumprisindeksen per 01.12.2011 - 01.11.2021 vil imidlertid ikke være
kjent før 10.12.2021.
UtleieMed godkjenning fra styret er utleie tillatt for inntil 3 år, dersom andelseier selv eller person nevnt i
Borettslagsloven § 5-6 (1) nr. 3 har bebodd eiendommen i minst ett av de to siste årene.
For korttidsutleie gjelder:
Andelseiere kan leie ut leiligheten sin for inntil 30 dager pr. år, uten samtykke fra styret.
Andelseiere må selv bo i boligen, men trenger ikke være til stede under utleien. Hvis boligen lånes ut
gratis, regnes dette med i de 30 dagene.
Andelseier må melde følgende til styret:
- navn på leietaker(e) med kontaktinfo
- datoer for utleieperioden.
Husordensreglene gjelder også for leietakerne. Andelseier er ansvarlig for at leietakere gjøres
kjent med husordensreglene.
Se borettslagets vedtekter.
Vei/vann/kloakkOffentlig.
ReguleringEiendommen er regulert til formål bolig, med tilhørende anlegg, jf. S-2255
Vedtatt: 28.07.1977
Pågående byggesaker:
* Waldemar Thranes gate 21 - Utskifting av vinduer
Siste dok. 9.4.2024
Saksnr:
202217163
* Waldemar Thranes gate 21 - 30 og Bjerregaards gate 28 - 30 - Riving av brannbalkonger mot gårdsrom
Siste dok. 7.11.2023
Saksnr:
201208128
* Waldemar Thranes gate 21 - Bruksendring fra tilleggsdel til hoveddel og innvendig ombygging
Siste dok. 30.6.2021
Saksnr:
201908638
* Bjerregaardsgate 26 A - Bruksendring fra næring til bolig - U0101
Saksnummer
202315145
Siste dok. 07.03.2024
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 8 550 000,- (Prisantydning)
kr 429 647,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 8 979 647,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 500,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 8 981 147,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 8 989 397,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Visningshonorar pr. stk 3400,- (Kr.6 800)
Tilrettelegging (Kr.16 900)
Provisjon (Kr.65 307,53)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.22 962)
Grunnpakke borettslag (Kr.19 325)
Foto (Walsø) (Kr.7 000)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.2 900)
Markedspakke leilighet (Kr.22 900)
Oppgjørsgebyr (Kr.6 500)
Totalt kr. (Kr.170 594,53)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer15-24-0143
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSagene & Bjølsen Eiendomsmegling AS
EIE Ullevål & Sagene
Org. nr: 989734598
Maridalsveien 154 A
0461 Oslo
Tlf: 22 02 11 60
Ansvarlig meglerEiendomsmegler I Partner Alice Brandwijk
SaksbehandlereAlice Brandwijk
EIE Ullevål & Sagene
Eiendomsmegler I Partner
Mob: 92 30 18 87 / E-post: alb@eie.no