Bilde 1 av Ekebergveien 208Bilde 2 av Ekebergveien 208
Digital salgsoppgave
Ekebergveien 208

1162 Oslo • Oslo kommune

Prisantydning

kr 3 200 000

Fellesgjeld: kr 45 697Omkostninger: kr 82 620Totalpris: kr 3 328 317
Seniorleilighet (60+) - Vestvendt Balkong - Heis - Kafé og allsenter - Pusset opp i 2017 - Gode solforhold
icon

Unngå doble renteutgifter

Se bladbar salgsoppgaveLast ned denne salgsoppgavenVis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Eierseksjon
Eierseksjon
54
Antall soverom
1 soverom
Etasje
1
Internt bruksareal (BRA-i)
37 m²
Bruksareal (BRA)
41 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
4 m²
Balkong/Terrasse (TBA)
3 m²
Fellesutgifter
kr 8 077 / Mnd
Prisantydning
kr 3 200 000
Omkostninger
kr 82 620
Fellesgjeld
kr 45 697
Totalpris
kr 3 328 317
Fellesformue
kr 13 069
Byggeår
1980
Tomt
Festet tomt 6260 m²
Oppdragsnummer
15240076
card-default

Gard Peder Kopstad

Daglig leder I Eiendomsmegler I Partner
Les om Gard
Meld interesse

Få informasjon og oppdatering om denne boligen

Meld interesse
Prisantydningkr 3 200 000,-
Fellesgjeldkr 45 697,-
Pantattest kjøperkr 500,-
Tingl.gebyr pantedokumentkr 500,-
Tingl.gebyr skjøtekr 500,-
Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 3 245 697,-)kr 81 120,-
  
Totalpris kr 3 328 317
Eiendom
Ekebergveien 208, 1162 Oslo, Etasje: 1

Matrikkel
Gnr. 183 Bnr. 508 Snr. 54 i Oslo kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Eierseksjon

Arealer
Totalt BRA 41 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 37 kvm

Følgende rom er inkludert:
Entré/gang, Kjøkken (åpen løsning), Stue, Soverom, Baderom (innenfor soverom).

- BRA-e (eksternt bruksareal): 4 kvm

I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 3 kvm

Areal
Primærrom: 37 kvm, Bruksareal: 41 kvm, BRA-i: 37 kvm , BRA-e: 4 kvm , TBA: 3 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Antall soverom
1

Byggeår
1980

Tomt
Festet tomt 6260 kvm

Prisantydning
3 200 000

Tilstandsrapport
Takstmann: Anders Jørgen Bryhn Takstdato: 15.01.2024

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 45 697,- pr. pr. 31.12.2022
Andel fellesformue: kr. 13 069,- pr. pr. 31.12.2022

Totalpris inkl. omkostninger
kr 3 200 000,- (Prisantydning)
kr 45 697,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 245 697,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 81 120,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 3 245 697,-))
--------------------------------------------------------
kr 82 620,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 328 317,- (Totalpris inkl omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 8 077,- pr. mnd.


Det er vedtatt en økning i fellesutgiftene på 10% fra 01.06.2024.

Felleskostnad inkluderer
Fellesutgiftene inkl.: Varmt vann og drift av allsenteret, i tillegg til sameiets løpende kostnader som blant annet forretningsførsel, kommunale avgifter, Telenor fiber (TV og internett), vask av fellesareal, vaktmestertjeneste, betjening av felles lån, vedlikehold og forsikring.

Eier
Gunnar Egil Myhre

Boligen ble solgt 06.03.24, men selges videre før overtagelse pga endrede forutsetninger for den som skulle bo i leiligheten.

Parkering
Det følger ikke parkering med leiligheten. Det er gjesteparkering ved oppkjørsel fra Ekebergveien.

Biloppstillingsplass på anviste områder. Mulighet for å leie garasje-/parkeringsplass i Skovheim Garasjeanlegg. Kontakt Stiftelsen Kirkens Bymisjon Oslo for opplysning om det for tiden er ledige plasser.


Beliggenhet
Skovheim Eldreboliger ligger sentralt på Nordstrand, med få minutters gange til dagligvarebutikk, trikk og lokal buss til blant annet Lambertseter kjøpesenter. Kort vei til Sæter handlesenter med et variert butikk- og servicetilbud, med blant annet bank, lege, apotek, konditori, restauranter, dagligvare, interiør, garn, helsekost, og bokhandel. Skovheim Eldreboliger består av 84 leiligheter. Allsenteret ligger i bygningens 1. etasje. Her er du velkommen for å spise lunsj og middag, bruke dine ressurser i ulike aktiviteter, få kulturelt påfyll og delta i et sosialt fellesskap. Allsenteret og eldreboligene skal gi beboerne støtte til å mestre tilværelsen i eget hjem på en verdig måte. Gjennom Allsenteret kan beboere og gjester nyte godt av et variert kulturtilbud, gode måltider og delta i et sosialt fellesskap.

Skovheim Eldreboliger er en del av Skovheimområdet, som i tillegg til eldreboligene, blant annet består av Nanna Maries Hjem, Villa Skovheim og Skovheim Barnehage. Området danner et miljø med tilbud til aldersgrupper som representerer ulike stadier i livsløpet. Allsenteret ved Skovheim Eldreboliger ønsker å legge til rette for gode generasjonsmøter og samarbeider med Skovheim Barnehage om felles lunsj i kaféen hver måned og generasjonssang hver annen torsdag.

Bebyggelse
Det er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.

Tomt
Festet tomt, 6260 kvm

Adkomst
Det vil bli skiltet med visningsskilt under oppsatt visningstidspunkt.

Inneholder
Dette er en svært arealeffektiv 2-roms leilighet, som er oppgradert i 2017. Leiligheten har en åpen stue/kjøkken-løsning, noe som forenkler hverdagen.

Leiligheten ligger i direkte tilknytning til Skovheim Allsenter, med åpen gjennomgang. Allsenteret tilbyr flere ulike aktiviteter, servicetilbud og et bredt kulturtilbud. Her er det også kafeteria hvor beboere kan kjøpe rimelige måltider og ettermiddagskaffe hver dag, i tillegg er det fotpleie og frisør i bygget. Det gode miljøet på senteret fremheves med blant annet temakvelder, turer, kurs, m.m, her er alt tilrettelagt for et hyggelig bomiljø.

Velkommen til visning!

Byggemåte
For mer informasjon se vedlagte tilstandsrapport avholdt 15.01.2024 av AB Taksering & Eiendom AS teknisk beskrivelse av eiendommen.

Primærrom
Primærrom: 37 kvm


Bruksareal
Bruksareal: 41 kvm

Standard
Eiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. Denne er vedlagt salgsoppgaven. Nedenfor følger informasjon om forhold som har fått TG 3 og TG2.

TG2 AVVIK SOM IKKE KREVER UMIDDELBARE TILTAK
Utvendig > Balkongdør
Vurdering av avvik:
Det er avvik: Låsemekanismen for å åpne døren til ulike posisjoner fungerer ikke tilfredstillende da hele dørbladet kan åpnes samtidig. Døren fungerte fint for øvrig.
Konsekvens/tiltak: Vær klar over avviket. Det kan ikke utelukkes behov for utbedring.

Utvendig > Balkong
Vurdering av avvik.
Rekkverket er for lavt i forhold til dagens krav til rekkverkshøyder.
Åpninger i rekkverk er ikke i henhold til krav i dagens forskrifter.
Det er avvik: Malingsavskalling. Noe råte i treverket.
Konsekvens/tiltak.
Tiltak: Generell oppussing må påregnes innen rimelig tid. Balkongen er fullt brukbar men vær klar over avvikene.

Innvendig > Etasjeskille
Vurdering av avvik:
Målt høydeforskjell på over 15 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik.
Målt høydeforskjell på mellom 10 - 20 mm innenfor en lengde på 2 meter. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik.
Konsekvens/tiltak:
For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan man vurdere slike tiltak.
Ingen umiddelbare tiltak ansees som nødvendig men vær klar over avvikene.

Våtrom > Etasje > Baderom (innenfor soverom) > Ventilasjon
Vurdering av avvik:
Det er avvik: Det var minimal effekt på avtrekksventilen. Ved test med løst ark utenpå ventilen indikerte det ikke tilfredstillende effekt.
Konsekvens/tiltak:
Tiltak: Vær klar over avviket. Evt. endringer i avtrekk må gjøres av sameiet.

Kjøkken > Etasje > Kjøkken (åpen løsning) > Avtrekk
Vurdering av avvik:
Det er avvik: Det ansees som feil ventilasjonsprinsipp med både elektrisk avtrekksvifte i tillegg til mekanisk avtrekk i bygningen og løses ved å ha en spjeldløsning i avtrekksviften (dvs. uten elektrisk vifte).
Konsekvens/tiltak:
Tiltak: Det anbefales å spørre sameiet om dagens løsning aksepteres mht. videre bruk og "husets standard". Evt. må det påregnes å utskifte dagens avtrekksvifte til en med spjeldløsning.

Tekniske installasjoner > Vannledninger
Vurdering av avvik:
Det er avvik: - Det mangler røranvisning inni fordelerskapet (oversikt over rørstrekkene)
- Vanskelig tilgang til kuleventiler i underskap på kjøkken
- Ved evt. lekkasje/drypp fra rørkobling i entré (mellom originale kobberrør og nyere plastrør) vil det ikke bli oppdaget av lekkasjestopper.
Konsekvens/tiltak:
Tiltak: Skaffe røranvisning
-Det anbefales å montere stoppekraner med håndtak i underskap på kjøkken som er enkle å betjene.
-Det anbefales å montere en lekkasjevarsler under rørkoblingen i entré for å varsle om evt. lekkasje/drypp i dette rommet.

Tekniske installasjoner > Avløpsrør
Vurdering av avvik:
Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige avløpsledninger.
Konsekvens/tiltak: Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg.

Tekniske installasjoner > Ventilasjon
Vurdering av avvik:
Det er avvik: Det var svak effekt på avtrekksventilen på baderommet (testet med løst ark på avtrekksventilen).
Konsekvens/tiltak:
Tiltak: Vær klar over begrenset avtrekkseffekt. Avtrekksventilasjonen styres sentralt av sameiet.

Elektrisk anlegg:
Det ble observert følgende på befaring: Automat- og skrusikringer. El.skap med forbruksmåler er plassert i fellesgangen.
Inntaksledning/stigeledning, alder: Fra byggeåret:Hovedsikring: Se felles el.skap. Kursanvisningen opplyser om 35 Amp på felles kursanvisning.
Utenpåliggende / skjult ledningsnett.
El.anlegg er ikke takstmannens kompetanseområde og nærmere undersøkelse er ikke foretatt.
Eier opplyser at det elektriske anlegget fungerer fint.
Evt. dokumentasjon på utførte elektroarbeider i leiligheten er ikke kjent for takstmann utover det som evt. nevnes i rapporten.
Det anbefales å få utført en uavhengig el-kontroll da det ikke har vært gjort de siste 5 år. Evt. behov for oppgraderinger/utbedringer må vurderes av
elektriker/el-takstmann.

1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne, utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport
(dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)?
- Nei
2. Når ble det elektriske anlegget installert eller sist oppdatert? (årstall) 2017. Store oppgraderinger gjort i 2017 i regi av dagens eier i forbindelse med oppussing av leiligheten. Spørsmål til eier:
3. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet?
- Ukjent
4. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter 1.1.1999?
- Ukjent
5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet – Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke
er utbedret eller kontrollen er over 5 år?
- Nei.
6. Forekommer det at sikringene løses ut?
-Nei.
7. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler, kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg?
-Nei.
8. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights, stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig
tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder, jamfør eget punkt under varmtvannstank
-Nei.
Generelt om anlegget
9. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet?
-Nei.
10. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig å sjekke uten å fjerne kapslinger?
-Nei.
Inntak og sikringsskap
11. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer?
-Ukjent.
12. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet elkontroll?
-Nei.

Branntekniske forhold:
Brannvarsler/røykvarsler.
Brannslukningsapparat blir skaffet etter takstbefaring.
Forskrift om brannforebygging stilles det følgende krav til utstyr: Eier av boliger og fritidsboliger skal sørge for at byggverkene har brannalarmanlegg eller et tilstrekkelig antall røykvarslere. Det skal være minst én detektor eller røykvarsler i hver etasje, som skal dekke kjøkken, stue, sone utenfor soverom og sone utenfor tekniske rom når dørene mellom rommene er lukket. Eieren skal sørge for at boliger og fritidseiendommer er utstyrt med minst ett av følgende slukkeutstyr som kan brukes i alle rom:
A) Formfast brannslange med innvendig diameter på minst 10 mm fast tilkoblet vannforsyningsnett
B) Pulverapparat på minst 6 kg med ABC-pulver(Eller ABE pulver som har hatt ti-års service med halsring)
C) Skum- eller vannapparat på minst 9 liter( A eller AB merking)
D) Skum- eller vannapparat på minst 6 liter med effektivitetsklasse på minst 21 A(A eller AB merking)
1. Er det skader på røykvarslere?
-Nei.
2. Er det mangler på røykvarsler i boligen iht. forskriftskrav på søknadstidspunktet, men minst Byggeforskrift 1985?
-Nei.
3. Er det skader på brannslokkingsutstyr eller er apparatet eldre enn 10 år?
-Ukjent.
4. Er det mangler for brannslukningsutstyr i boligen iht. forskriftskrav på søknadstidspunktet, men minst Byggeforskrift 1985?
-Nei.

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest på boligblokk for eldre- Allsenter, datert 2.3.1983.

Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent.

Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, men det er avvik fra disse. Opprinnelig planløsning er noe ombygget og dagens planløsning avviker dermed fra original arkitekttegning.


Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.

Oppvarming
Varmekabler på baderommet.
Det er felles varmtvannsforsyning i bygningen.

Energimerking
Energiattest med energimerke

Kommunale avgifter
Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.

Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 8 077,- pr.mnd.

I dialog med forretningsfører den 12.03.2024 opplyser de om trolig økning av felleskostnader den 01.07.2024. Dette skyldes generell økning i sameiets kostnader på bakgrunn av den generelle prisutviklingen i samfunnet. Det påfølgende årsmøtet vil ta stilling til hvor mye felleskostnadene eventuelt skal økes med.

Faste løpende kostnader
Fellesutgifter, strøm og innboforsikring.

Spesifikasjon av fellesgjeld
Bank: DNB
Restgjeld kr: 3.588.219,-
Andel fellesgjeld kr: 45.697,-
Restgjeld pr.: 31.12.2022
Flytende rente
Annuitetslån med flytende rente over 10 år ,med innfrielse i 2031.


Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Årsregnskap
Megler har kopi av budsjett for år: 2022 og årsregnskap for år: 2021. Dette kan interessenter få oversendt.

Forsikring med polisenummer
KNIF Trygghet Polisenummer: 305880

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022: Som primærbolig Kr. 851 121,- Som sekundærbolig Kr. 3 234 258,-

Sameie
Sameie: Sameiet Skovheim Eldreboliger,

Sameiet Skovheim eldreboliger består av 125 seksjoner. Seksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av sameieforholdet, eierseksjonsloven og disse vedtektene. Seksjonseieren kan fritt selge, pantsette og leie ut sin egen seksjon, men med unntak av seksjonene 1-4 kan de ikke selges eller leies ut til personer under 60 år.

Sameiet har renset ventilasjonsanlegg, og alle beboere som har vifte med egen motor er pålagt å bytte ut denne

I korridorene er det vestvendte fellesstuer med balkong, trimrom, hobbyrom og vaskerier til fri bruk for beboerne. I tillegg har hver leilighet en bod. Fellesrom i underetasjen for oppbevaring av
rullestoler med utkjøring via automatiske dører til terreng.

Sameiet har inngått avtale med Stiftelsen Kirkens Bymisjon Oslo om drift av Allsenteret som ligger på naboeiendommen (eiendomsgrensen går gjennom bygningen). Beboerne bestemmer hvilke tjenester som skal tilbys gjennom Allsenteret. Gjennom felleskostnadene dekker sameierene etter fordelingsbrøk underskudd fra Allsenteret. Det avsettes et fast beløp hver mnd., som en del av seksjonenes felleskostnader. Budsjettert driftstilskudd fra sameiet for 2023 utgjør kr. 4 700 000.

Skovheim Allsenter er åpent for alle og ligger i byggets 1. etasje. Her ligger den populære kaféen. Hvert halvår utarbeider Allsenteret et variert og skreddersydd kulturprogram.

Faste aktiviteter:
- Allmøte
- Allsang til kaffen
- Andakt med lystenning
- Nattverd
- Bingo, spill og moro
- Barnehagebesøk
- Quiz
- Håndarbeidsgruppe
- Kunst til kaffen
- Skrivekurs
- Trim

Se Skovheim allsenter sin hjemmeside for mer informasjon: https://kirkensbymisjon.no/skovheim-allsenter/


Forretningsfører
Advokatfirmaet Kopstad AS


Styregodkjenning
Det kreves styregodkjenning ved erverv eller utleie av seksjonene. Overdragelse av seksjon kan bare skje til personer over 60 år.

Tekniske installasjoner
Sameiet har avtale med Telenor fiber om levering av TV og internett. Dette betales gjennom de felleskostnadene.

Dyrehold
Dyrehold er ikke tillatt.

Diverse
Leiligheten er en del av Skovheim eldreboliger. Allsenteret ligger i tilknytning til eldreboligene, med åpen gjennomgang. Senteret gjennomfører fellesarrangementer og andre kulturtilbud. Her er det også kafeteria hvor beboerne kan få kjøpt rimelige måltider. Det er også fotpleie, frisør, naturterapi. Det er inngått avtale med Kirkens bymisjon om drift og bruk av Allsenteret.

I vestfløyen i førsteetasje er det et flott, nyoppusset bibliotek med et rikholdig utvalg bøker som man kan låne med seg, eller lese i ro og fred på stedet. I kaféen er det to datamaskiner og trådløst nettverk. I resepsjonsområdet kan man lese dagens aviser: Aftenposten, Dagsavisen og Nordstrand Blad.

For mer informasjon se: https://kirkensbymisjon.no/skovheim-allsenter/.

I følge vedtektene må man være fylt 60 år for å kunne bebo leiligheten. Det er fritt å leie ut leiligheten, men leietaker må være fylt 60 år.

I hver korridor er det fellesstue med balkong og vaskeri til bruk for beboerne.

Tomten er festet. Bortfester er Stiftelsen Kirkens Bymisjon Oslo. Festekontrakten er inngått i 1981 og utløper i 2081.

Annet
Eierseksjon (leilighet) i bygning fra 1980.
Hovedkonstruksjoner er fra byggeåret med den slitasje og elde/utidsmessighet dette medfører. Det er skiftet taktekking og foretatt rens av ventilasjonsanlegget. Støpt etasjeskille.

Leiligheten gjennomgikk betydelig oppussing i 2017 i regi av dagens eier.

Gulvflater består av:
Parkett
Fliser på baderom og i entré

Veggflater består av:
Malte plater
Malt betong
Fliser på baderom

Himlinger består av:
Malte plater
Malt betong
Overflater ble oppusset i 2017.

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Kommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad.  For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.

Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd

Festeavtale
Areal: 6 260 kvm, Eierform: Festet tomt, Utløpsår feste: 2061, Tomten er festet. Bortfester er Stiftelsen Kirkens Bymisjon Oslo. Festekontrakten er inngått i 1981 og utløper i 2061. Årlig festeavgift er kr 189 005,- Nærmere opplysninger om festeforholdet kan innhentes fra megler.

Utleie
Det er ikke kjent at det foreligger regler som er til hinder for at eiendommen leies ut. Kan ikke leies ut til personer under 60 år.

Kortidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn. Slik beslutning krever et flertall på minst to tredjedeler av de avgitte stemmene på årsmøtet. Merk imidlertid at begrensningen ikke gjelder for sameier hvor alle bruksenhetene brukes som fritidsboliger.

Vei/vann/kloakk
Offentlig vei, vann og avløp.

Regulering
Eiendommen er regulert til byggeområde for boliger, S-2161, 30.8.76.

Oslo kommune vedtok 23.09.2015 kommuneplanen «Oslo mot 2030: Smart, trygg og grønn». Planen legger opp til fortetting av indre by og utvikling rundt Oslos sentrale knutepunkter. Fortetting av dagens bebyggelse kan bli aktuelt i disse områdene. Mer informasjon finnes på kommunens hjemmeside: https://www.oslo.kommune.no/politikk-og-administrasjon/politikk/kommuneplan/ Vi oppfordrer alle interessenter til å sette seg inn i kommuneplan og hvilken betydning denne har for eiendommen.

Byggesak- 201401983: Ekebergveien 200 A - Montasje av digital kunstinstallasjon - Nordseter skole
Søknaden omfatter montering av en digital kunstinstallasjon på veggen til eksisterende Nordseter skole. Skjermen har format 2,88 x 1,7 m og er planlagt hengt i høyde ca 2,7 m fra bakken. For nærmere informasjon, se plan- og bygg sine hjemmesider: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201401983

Byggesak- 202117124: ved Ekebergveien 201C til 221 A-B - Utblokking av vannledning, punktoppgravinger, bygging av nye og rehabilitering av eksisterende kummer. Tiltaket omfatter punktgraving i forbindelse med utblokking av hovedvannledninger ø250VL til
ø315VL PE på en strekning av ca. 240 meter mellom Ekebergveien 201C til og med Ekebergveien 221A-B, samt bygging av en ny vannkum og ombygging av 7 eksisterende kummer. For nærmere informasjon, se plan- og bygg sine hjemmesider: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202117124

Byggesak- 202112343: Ekebergveien 203 A-E - Riving av eksisterende bebyggelse og oppføring av en tomannsbolig og tre eneboliger
Det er søkt om å rive eksisterende bolig og garasje og oppføre en tomannsbolig (hus D) og tre eneboliger (hus A, B og C) på eiendom i bydel Nordstrand. De nye boligene oppføres med saltak og fasadebekledning i tre med vekslende retning på trepanelene. Det er i tillegg søkt om å oppføre en støyskjerm ut fra nordvestfasaden til hus C med en høyde på ca. 3 meter og en lengde på ca. 2 meter. Det er også søkt om å felle tre trær. For nærmere informasjon, se plan- og bygg sine hjemmesider: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202112343

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 3 200 000,- (Prisantydning)
kr 45 697,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 245 697,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 81 120,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 3 245 697,-))
--------------------------------------------------------
kr 82 620,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 328 317,- (Totalpris inkl omkostninger)

Boligselgerforsikring
Det er ikke tegnet boligselgerforsikring ifbm. salget. Det er likevel utarbeidet en egenerklæring som interessenter bør gjøre seg kjent med før budgivning. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

Provisjon (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 3 245 697,-) (Kr.48 000)
Visningshonorar (Kr.2 900)
Eierskiftegebyr trekkes i oppgjør - SELGER (Kr.5 995)
Oppgjør (Kr.5 900)
Tilrettelegging (Kr.9 900)
Eierskiftegebyr forretningsfører (Kr.5 995)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.3 500)
Markedspakke 1 (Kr.19 900)
Totalt kr. (Kr.102 090)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
15-24-0076

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Generelle bestemmelser Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.

En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.

På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).

Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
Sagene & Bjølsen Eiendomsmegling AS
EIE Ullevål & Sagene
Org. nr: 989734598
Maridalsveien 154 A
0461 Oslo
Tlf: 22 02 11 60

Ansvarlig megler
Daglig leder I Eiendomsmegler I Partner Gard Peder Kopstad

Saksbehandlere
Gard Peder Kopstad
EIE Ullevål & Sagene
Daglig leder I Eiendomsmegler I Partner
Mob: 40 44 10 07 / E-post: gpk@eie.no

Lars Holt Pettersen
Eiendomsmegler
Mob: 41 50 17 03
[/ E-post: lhp@eie.no

Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.


Gå til budgivning
Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Ekebergveien 208
For mer om objektet
Ekebergveien 208

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: