Bilde 1 av Folke Bernadottes vei 2Bilde 2 av Folke Bernadottes vei 2
Digital salgsoppgave
Folke Bernadottes vei 2

0862 Oslo • Oslo kommune

Dette objektet er solgt!

Vi gjør oppmerksom på at denne tjenesten kan gjøre feil

Tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger.

Ved å velge å benytte tjenesten bekrefter du å være kjent med dette, og at opplysningene som fremkommer ikke er tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.

Aia Eie profilbildeHei! Jeg er AIA, vår virtuelle meglerassistent ✨

Spør meg om det du lurer på, og jeg skal forsøke å finne svarene for deg.

Du kan bruke et naturlig språk, og stille spørsmål som:

  • "Hvordan er utsikten?"
  • "Er det noe i tilstandsrapporten jeg bør merke meg?"

Takk for tilbakemeldingen!

Det gjøres oppmerksom på at tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger. Opplysningene som fremkommer ved bruk av denne tjenesten er ikke tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.
Prisantydning

Objektet er solgt!

Nydelig lys 1-roms hjørneleilighet i 8. etasje - Heis i bygget - Moderniseringsbehov - Fellesvaskeri - Fellesbalkong
Vis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Eierseksjon
Eierseksjon
54
Etasje
8
Internt bruksareal (BRA-i)
27 m²
Bruksareal (BRA)
28 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
1 m²
Fellesutgifter
kr 1 950 / Mnd
Prisantydning
kr 2 800 000
Omkostninger
kr 95 670
Fellesgjeld
kr 39 081
Totalpris
kr 2 934 751
Fellesformue
kr 69 775
Byggeår
1962
Tomt
Eiet tomt 1955 m²
Oppdragsnummer
15240286
card-default

Jacob Santiago Salvesen

Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner
Les om Jacob
Prisantydningkr 2 800 000,-
Fellesgjeldkr 39 081,-
Tingl.gebyr pantedokumentkr 500,-
Tingl.gebyr skjøtekr 500,-
Dokumentavgiftkr 84 720,-
Boligkjøperpakke (valgfritt)kr 9 950,-
  
Totalpris kr 2 934 751
Eiendom
Folke Bernadottes vei 2, 0862 Oslo, Etasje: 8

Matrikkel
Gnr. 50 Bnr. 296 Snr. 54 i Oslo kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Eierseksjon

Arealer
Totalt BRA 28 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 27 kvm

Følgende rom inngår i innvendig bruksareal:
- Entré, baderom og åpen stue-kjøkkenløsning.

- BRA-e (eksternt bruksareal): 1 kvm

I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal):

Areal
Primærrom: 27 kvm, Bruksareal: 28 kvm, BRA-i: 27 kvm , BRA-e: 1 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Byggeår
1962

Tomt
Eiet tomt 1955 kvm

Prisantydning
2 800 000

Tilstandsrapport
Tilstandsrapporten er avholdt av Anders J. Bryhn datert 21.11.2024.

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 39 081,- pr. 31.12.23 31.12.2023
Andel fellesformue: kr. 69 775,- pr. 31.12.23 31.12.2023

Totalpris inkl. omkostninger
kr 2 800 000,- (Prisantydning)
kr 39 081,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 2 839 081,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 84 720,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 85 720,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 2 924 801,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 2 934 751,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 1 950,- pr. mnd.

Felleskostnad inkluderer
Varmtvann, trappevask, tv og internett, vaktmestertjenester, drift og vedlikehold, kommunale avgifter og felles bygningsforsikring.

Styret informerer per e-post den 22.11.2024 at felleskostnadene vil øke fra 01.01.2025, og henviser til årsmøtet avholdt april 2024. Totale felleskostnader fra 01.01.25 vil da være på kr. 2 240,- for denne leiligheten.

Kommunale avgifter
Kommunale avgifter er inkludert i felleskostnadene.

Eier
Ragnhild Barbro Josdal

Beskrivelse
Velkommen til en spennede mulighet og en vanvittig utsikt!

Dette er en herlig 1-roms leilighet med en svært lys og luftig beliggenhet i byggets 8. etasje. Boligen ligger på hjørnet av bygget, som gir herlig lysinnslipp og en enestående utsikt. Begge deler er absolutt noe som må oppleves. Herfra ser du nemlig over hustak og tretopper, mot Nesodden i sør og Holmenkollen i vest. Boligen har ikke egen balkong, men rett ved siden av inngangsdøra finner vi en stor fellesbalkong. Luksus!

Høydepunkter:
- Moderniseringsbehov: Her kan du skape ditt eget drømmehjem!
- Lysinnslipp fra ca. lunsjtider til kvelden på sommerstid
- Nyere heiser i bygget
- Fellesbalkong rett utenfor
- Supert førstegangskjøp eller utleieobjekt
- Kort vei til butikker og servicetilbud
- Super beliggenhet på Kringsjå med T-bane
- Gangavstand til Sognsvann

Parkering
Sameiet har 14 biloppstillingsplasser på parkeringsplassen utenfor blokka. Leiepris per måned er på kr. 350.

Sameiet har også 6 biloppstillingsplasser i garasjen under Folke Bernadottes vei 4. Leiepris per måned er på kr. 1 250.

Beliggenhet
Leiligheten ligger i et attraktivt og ettertraktet boligområde på Kringsjå, som byr på flotte omgivelser og nærhet til både natur og byliv. Den naturskjønne perlen Sognsvann, som er kjent for sine rekreasjonsmuligheter, ligger rett i nærheten. Her kan du nyte turer, trening, bading, sport, friluftsliv og lek i vakre omgivelser. Fra Sognsvann går det en lysløype som leder til den koselige Ullevålseter, et populært knutepunkt for turveier, skiløyper og stier som tar deg videre inn i den sørlige delen av Nordmarka.

Dagligvare og shoppingmuligheter
Det er flere dagligvarebutikker i nærheten, inkludert Kiwi, Meny og Joker, samt et postkontor for praktisk erend. For større shoppingbehov finner du kjøpesentrene Tåsen, Storo og Ullevål Stadion innen kort avstand. Disse har et bredt utvalg av butikker, apotek, vinmonopol, frisører og andre servicetilbud, som gjør hverdagen både praktisk og bekvem.

Aktiviteter og fritid
For deg som er glad i fysisk aktivitet, er det mange tilbud i området. Norges idrettshøgskole (NIH) har et treningssenter, svømmeskole og kunstisbane. Idrettslaget Lyn tilbyr fotballaktiviteter for både voksne og barn, med fotballbaner både i området rundt Kringsjå og ved Korsvoll. Tenniselskere kan ta turen til Nordberg tennisklubb i Carl Kjelsens vei. For en flott topptur kan du gå til Vettakollen, hvor du belønnes med spektakulær utsikt over fjorden. I tillegg har idrettslaget Koll masse aktiviteter for både barn og voksne, inkludert en hoppbakke for de minste.

Nærhet til arbeidsplasser og utdanning
Leiligheten er også svært godt plassert med tanke på nærhet til arbeidsplasser og utdanningsinstitusjoner. Idrettshøyskolen, Toppidrettssenteret, Riksarkivet, Universitetet i Oslo på Blindern, Forskningsparken, Rikshospitalet og Ullevål Sykehus er alle lett tilgjengelige. For den som jobber eller studerer i Nydalen, er BI og Storo kjøpesenter også i nærheten.

Kringsjå er med andre ord et ideelt sted for både familier, studenter og profesjonelle som ønsker et rolig, men samtidig praktisk og aktivt nabolag med tilgang til både natur og urbane fasiliteter.


Bebyggelse
Det er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.

Tomt
Eiet tomt, 1955 kvm

Adkomst
Se vedlagte kart. Det vil bli satt opp visningsskilt ved fellesvisninger.

Offentlig kommunikasjon
Fra boligen er de ca. 230 meters gange til Sognsvann T-banestasjon som tar deg til Majorstuen på 12 minutter. Det er også bussforbindelse i Carl Kjelsens vei ved Kongleveien der bussnr. 25 (Majorstua/Lørenskog) går.

Inneholder
Entré, stue med kjøkken og baderom.

Byggemåte
Se vedlagte tilstandsrapport for teknisk beskrivelse av eiendommen.
 

Boder
I tillegg til leilighetens arealer disponerer boligen 1 bod: Kjellerbod på ca. 1 m² i felles kjeller.

Standard
Eiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport. Nedenfor følger informasjon om forhold som har fått TG 3 og TG 2.

TG3 STORE ELLER ALVORLIGE AVVIK
Avløpsrør
Originalt avløpsrør (soilrør, ikke synlig pga. innkasset) og avløpsrør på kjøkken.
Sluk og avløpsrør fra sluk i taket (tilhørende naboleiligheten) på baderommet er originalt og synlig.
Vurdering av avvik:
- Det er sprekk i slukkopp til naboens leilighet, synlig i taket på dette baderommet.
Konsekvens/tiltak:
- Det må gjøres tiltak med defekt slukkopp, se bildet. Takstmann har ikke vurdert konkrete tiltak eller ansvar for dette. Naboseksjonen og sameiet må involveres i dette tilfellet. Kostnadsvurdering avhenger veldig av hvilket tiltak som gjøres. Kostnadsestimat: 10 000 - 50 000.

TG2 AVVIK SOM KAN KREVE TILTAK
Overflater og innredning - kjøkken
Eldre/original kjøkkeninnredning med malte glatte fronter, laminat benkeplate, stålkum i stålbenk, plass til frittstående komfyr med to kokeplater. Overskap og åpne hyller.
Vurdering av avvik:
- Kjøkkeninnredning med generell elde og slitasje.
Konsekvens/tiltak:
- Det må påregnes utskifting av kjøkkeninnredning. Kostnadsestimat: 50 000 - 100 000.

Avtrekk - kjøkken
Det er mekanisk avtrekk fra rommet (i veggen over komfyren) tilknyttet bygningens felles mekaniske avtrekksventilasjon.
Vurdering av avvik:
- Det er ikke kullfiltervifte/ventilator med spjeld over komfyren.
Konsekvens/tiltak:
- Det må monteres enten kullfiltervifte eller ventilator med spjeldløsning dersom det tillates i sameiet og er teknisk mulig. Kostnadsestimat: Under 10 000.

Vannledninger
Type rør: Originale kobberrør. Det er nyere vannrør i krombelagt kobber på baderommet.
Fordelerskap: Nei. Evt. lekkasjevann fra vannrør blir ikke ledet til drensspalte i vegg på baderommet eller annen sikker løsning.
Røranvisning: Nei
Hovedstoppekran for leiligheten: Ukjent plassering, trolig i fellesområde. Det er viktig å lokalisere hovedstoppekranen.
Det er en nyere kuleventil i underskapet på kjøkkenet men det har ingen betydning å kunne stoppe vanntilførselen her dersom det skulle oppstå lekkasje på vannrøret frem til denne kuleventilen.
Lekkasjestopper: Nei, må påregnes å montere.

Levetidsbetraktninger:
Levetid | Vannrør av kobber over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
Levetid | Rør i rør system over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
TEK10
Der bygningens vanninstallasjon er uten overløp, må det være montert automatisk lekkasjestopper. Med automatisk lekkasjestopper menes en fuktføler som gir signal til en ventil som stenger vanntilførselen når den mottar signal.
TEK17
Teknisk forskrift fra 2017 (TEK17) krever at installasjoner med vann i rom uten sluk i gulv skal sikres med lekkasjestoppere.
Det er fremvist faktura fra rørlegger på rørarbeider gjort i forbindelse med arbeider på baderommet.
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger. Dette gjelder originale vannrør.
Konsekvens/tiltak:
- Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg. Det må påregens oppgraderinger av gammelt røropplegg. Kostnadsestimat: 10 000 - 50 000.

Elektrisk anlegg
Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll.

Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert elektrovirksomhet.

DET BLE OBSERVERT FØLGENDE PÅ BEFARINGSDAGEN:
-Skrusikringer i el.skap med forbruksmåler er plassert i fellesgangen. -Inntaksledning/stigeledning i bygningen, alder: Fra byggeåret -Hovedsikring: 15 Amp iflg. kursanvisningen
-Utenpåliggende / skjult ledningsnett.
El.anlegg er ikke takstmannens kompetanseområde og nærmere undersøkelse er ikke foretatt.
Evt. dokumentasjon på utførte elektroarbeider i leiligheten er ikke kjent for takstmann utover det som evt. nevnes i rapporten.


1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne, utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)?
- Nei.
Spørsmål til eier

2. Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert menes fullstendig utskiftet anlegg fra inntakssikring og videre.
- Ukjent.

3. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet?
- Ukjent.

4. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter 1.1.1999?
- Ukjent.

5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet – Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år?
- Nei.

6. Forekommer det ofte at sikringene løses ut?
- Ukjent.

7. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler, kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg?
- Nei.

Generelt om anlegget
8. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights, stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder, jamfør eget punkt under varmtvannstank
- Ukjent

9. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet?
- Ukjent

Inntak og sikringsskap
10. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig å sjekke uten å fjerne kapslinger?
- Ukjent.

11. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer?
- Ja.

12. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll?
- Ja. Det må utføres en uavhengig el-kontroll da det ikke har vært gjort de siste 5 år. Behov for oppgraderinger/utbedringer må vurderes av elektriker/el-takstmann.

Kostnadsestimat: 50 000 - 100 000

TG2 AVVIK SOM IKKE KREVER UMIDDELBARE TILTAK
Vinduer
Isolérglass i treramme datert 91. Årstall: 1991
Vurdering av avvik:
- Noe malingsavskalling utendørs. Generell slitasje.
Konsekvens/tiltak:
- Ingen tiltak ansees som nødvendig. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Overflater
Gulvflater består av: Linoleumsbelegg. Nyere vinylgulv på baderommet.
Veggflater består av: Malt betong og malt glassfiberstrie.
Himlinger består av: Malt betong.
Vurdering av avvik:
- Enkelte sår og merker i veggflater og himling. Enkelte glipper i overganger mellom vegg og himling. Generell elde og slitasje.
Konsekvens/tiltak:
- Ingen umiddelbare tiltak ansees som nødvendig men vær klar over avvikene/slitasje/elde. Det må påregnes overflateoppussing. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Innvendige dører
Original innerdør i finér til baderommet.
Vurdering av avvik:
- Generell elde og slitasje.
Konsekvens/tiltak:
- Det bør påregnes utskifting av innerdør men det er ikke umiddelbart behov for det. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Sluk, membran og tettesjikt - baderom
Type sluk: Plastsluk med uttagbar vannlås for inspeksjon og rengjøring.
Type membran: Vinylbelegg er benyttet som gulvmembran. Membran på vegger og evt. membranoppkant under/ved dørterskel er ikke mulig å konstatere visuelt. Det vises til evt. dokumentasjon for å konstatere hvilken løsning som er valgt.

Levetidsbetraktning:
Levetid | Smøremembran over 15 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
Levetid | Banemembran over 20 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
Årstall: 2014.
Vurdering av avvik:
- Evt. membran på veggflater er ikke mulig å konstatere. Faktura opplyser ikke om membran.
Konsekvens/tiltak:
- Vær klar over avviket. Pga. usikkerhet rundt veggmembran må det benyttes et tett dusjkabinett for å unngå vannsøl på veggflater. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det er utstedt ferdigattest for høyhus, datert 1976.


Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.

Oppvarming
Leiligheten varmes opp med elektriske panelovner.

Selger opplyser om et årlig strømforbruk på ca. 3500 kWh.

Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter F

Kommunale avgifter
Kommunale avgifter er inkludert i felleskostnadene.
Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.

Eiendomsskatt
Det er innført eiendomsskatt i Oslo. Det betales i dag ikke eiendomsskatt på denne boligen, men ved endring i formuesverdien kan det utløse eiendomsskatt. Vi gjør oppmerksom på at satsen for eiendomsskatt blir fastsatt årlig av bystyret. Eiendomsskatten vil derfor kunne variere fra år til år. 

Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 1 950,- pr.mnd.
Varmtvann, tv og internett, drift og vedlikehold, kommunale avgifter og felles bygningsforsikring.

Faste løpende kostnader
Felleskostnader, strøm og innboforsikring. 

Spesifikasjon av fellesgjeld
Sameiet har følgende lån:

Bank: DNB
Lånets totale saldo per 31.10.2024: 4 274 051,-
Lånetype: Annuitet
Årlig rentesats per 31.12.2023: 5,71%
Antall årlige terminer: 12
Dato for siste termin: 07.11.2042

Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Årsregnskap
Årets resultat vises i resultatregnskapet og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. Driftsinntekter for 2023 er på kr. 2 855 399,- og driftskostnader på kr. 2 023 333,-. Dette gir et årsresultat med overskudd på kr 390 034,-.

Forsikring med polisenummer
IF Polisenummer: SP403349

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022: Som primærbolig Kr. 859 333,- Som sekundærbolig Kr. 3 265 466,-

Sameie
Sameie: Sameiet Folke Bernadottes Vei 2,

Sameiet består av 65 andelsleiligheter. Sameiet Folke Bernadottes vei 2 er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjons- nummer 987 736 615, og ligger i bydel Sagene i Oslo kommune.

HJEMMESIDE
For ytterligere informasjon om sameiet, besøk sameiets nettside: https://www.fb2.no/

KONTAKTINFORMASJON
Styret kan kontaktes per e-post på styret@fb2.no.

INNFLYTNINGSGEBYR
Sameiet krever et innflytningsgebyr på kr. 1 250 ved ny erverver.

DUGNAD
Det gjennomføres en vårdugnad og en høstdugnad i sameiet.

SYKKELPARKERING
Sameiet har et rom i blokken med 17 plasser for sykkelparkering. Leiepris pr år er kr. 300.

FELLESVASKERI
Sameiet har fellesvaskeri. Vaskeriet benytter en betalingsløsning levert av Airwallet.

STYRETS ARBEID I 2023/2024
Dette har vært en periode hvor det har blitt arbeidet videre med større saker fra foregående år, og styret ønsker å raskt gå gjennom hva som er gjort.

1. Ferdigstilling av heisene har vært et stort prosjekt, og det har opptatt mesteparten av tiden til Styret. Det har vært utfordringer med samarbeidet med Otis og Styret valgte å leie inn en uavhengig heiskonsulent for å forsikre oss om at vi får det resultatet vi har krav på. Han avdekket noen svakheter i arbeidet og derfor er ferdigstillingen fremdeles ikke ferdig, men det nærmer seg. Sameiet har holdt tilbake siste avdrag slik at heisene ikke blir betalt i sin helhet før dette er ordnet.

2. Branndørene til etasjene er byttet til moderne tette dører som faktisk har en funksjon ved brann. Det ble nevnt tidligere at de skulle få et magnetfeste for å stå åpne. Dette har vært en av konfliktene med Otis, og på dette punktet har vi ikke noe mer å gå på, dess- verre. Men nytt Styre må gjerne få fortsette kampen om de mener det er hensiktsmessig bruk av ressurser.

3. Styret har inngått ny snømåkingsavtale med 1 hjelpende hånd. Dette ser vi på som en stor oppgradering fra tidligere år når det gjelder brøytingen. Firmaet har også mulighet til å bidra med annet vedlikehold, men vi har ikke avtalt noe mer pr. d.d.

4. Det har generelt vært en del uro i enkelte utleieleiligheter i bygget og Styret har brukt en del tid på dette, særlig på nyåret 2024 har det vært tidkrevende.

5. Det har på nytt vært gjort en nødvendig utbredning på taket og rundt heishuset, noe som heldigvis har gitt god effekt. I anledning årets snøsmelting har det ikke vært meldt om tette avløp eller lekkasjer, det er gledelig. Det har vært den største ugiftsposten i år, med tanke på at Styret har holdt tilbake på mye for å bygge opp økonomien igjen. Dette for å være helt sikker på at vi har økonomisk slingringsmonn dersom det skulle komme ytterligere rentehevinger, særlig med tanke på lånet vi har tatt opp. Derfor har ikke Styret brukt penger på vedlikehold som ikke har vært prekært. Det er flere ting som bør gjøres, der oppgradering av ringeklokketablå står øverst på vår liste. Vi har hentet inn anbud og vi anbefaler nytt styre til å prioritere dette om økonomien tillater det. Noe Sandberg har tatt høyde for i budsjettet for 2024. Ønsket Oppgradering/vasking av fasade, maling av trappehuset osv. er også noe vi har utsatt da vi har ønsket å ha mer penger i backup for å foreløpig unngå økning av felleskostnadene.

6. Styret har forsøkt å arrangere dugnad, men oppslutningen var lav. Det var tre som møtte opp, og to som ga svar at det ikke passet. Vi overlater med dette nytt Styre å forsøke å arrangere vårdugnad.

Slik Styret ser det så er det mye bra som fungerer i Sameiet, men det er også ting som burde gjøres for å øke trivselen. En visuell oppgradering av trappehuset, få malt dette, få vasket byg- get utvendig (særlig veggen mot Fb4) og ferdigstille uteområdet er punkter som er viktigere for et bedre helhetsinntrykk.
Drenering bak blokken er fortsatt noe som burde gjøres, og El-billadere til uteplassen er satt på pause, da vi ikke har prioritert dette økonomisk.

Styret har ikke tatt tak i prosjektet med takterasse i året som har gått, men dette er noe som vekket interesse hos flere og som kan være spennende å se om nytt styre kan se videre på muligheten for.
Man må være oppmerksom på at både vaskemaskinene og varmtvannstankene nærmer seg / har overskredet sin forventede levetid, og derfor vil dette være utgifter som plutselig kan komme og som man må ta høyde for i fremtidige prioriteringer. Da vil det nok innebære en økning av felleskostnadene for å kunne dekke slike utgifter.
Styreleder Karlsen flyttet fra Fb2 i oktober 2023, samme gjorde Styremedlem Størmer. Hauge flytter våren 2024 så det vil være helt avgjørende å samle et nytt Styre som melder seg til tjeneste på årsmøtet 2.april og som er operativt fra samme dag.

Rent økonomisk vil det være praktisk å få noen inn i Styret som har mulighet til å kunne gjøre enkelt vedlikehold selv for å slippe å leie inn folk for mindre oppgaver. Det hadde også vært lurt med noen som har erfaring med jus, da Styret ofte må ta stilling til komplekse saker som krever mer enn hva man kan forvente av en gjennomsnitlig beboer. Dette blir dyrt om man til en hver tid må innhente hjelp utenfra.

ÅRSMØTET 2024
Følgende forslag ble vedtatt på årsmøte avholdt den 02.04.24.
4E. Øke fellesutgifter på grunn av økte kostnader
Forslag til vedtak:
- Fra 1.juli økes fellesutgiftene økes til 76 kroner per andel i sameiebrøken. Dette er en økning på om lag 4.5% fra dagens 72,75 per andel, og dette vil bety at de minste leilighetene vil måtte betale 2128 kroner per måned.
- Fra 1. januar økes fellesutgitene til 80 kroner per andel i sameierbrøken. Dette er en økning på om lag 5% fra høstens nivå på 76 kroner per andel, som vil bety at de minste leilighetene vil måtte betale 2240 kroner per andel.
- Subsidiært foreslås det samme med henholdsvis 75 kroner per andel fra 1.juli og 78 kroner per andel fra 1. januar. Det vil si, dersom forslaget over ikke vedtas, bør det samme forslaget stemmes over med reduserte valører.

Forslaget ble behandlet i forbindelse med gjennomgangen av budsjettet. Forslagstiller begrunnet forslaget med generell prisstigning i samfunnet, slik at det er naturlig at fellesutgiftene økes og at eventuelt overskudd vil benyttes til å betale ned på sameiets lån.
Flere sameiere mente at det ikke var nødvendig å øke fellesutgiftene på nåværende tidspunkt, blant annet fordi økningen ikke knytter seg til konkrete budsjettposter eller behov. En sameier tok opp at et alternativ til å øke fellesutgiftene kan være ekstraordinære innbetalinger om behovet skulle oppstå. En annen sameier nevnte muligheten for ekstraordinær innbetaling på lånet i stedet for å øke felleskostnadene.

Vedtak: Etter forslagstillers ønske ble det subsidiære forslaget stemt over. Det første forslaget ble trukket. Det subdidiære forslaget ble vedtatt, slik at fellesutgiftene økes til 75 kr per andel fra 1.juli og 78 kr per andel fra 1.januar.

4I. Sanksjoner
Forslag til vedtak:
- Styret skal utarbeide ytterligere sanksjonsformer, som for eksempel døgnmulgt, for eiere som nekter å rette seg etter husreglene eller utføre pålagte utbedringer.

En sameier tok opp utfordringen med røyking på balkongen og at eventuelle nye sanksjoner også burde gjelde overfor balkongrøykerne. Styret forklarte at de tar klager på alvor, men at det er noen som ikke tar klaget til etterretning. En sameier stilte spørsmål ved om eventuell innføring av dagmulkt ville vedtas på et senere sameiermøte basert på styrets utredning.  Forslagstiller bekreftet at intensjonen med forslaget var at styret skulle undersøke saken nærmere og forslaget til vedtak ble på denne bakgrunn presisert.
Vedtak: Forslaget ble vedtatt med følgende presiserte ordlyd: Styret skal vurdere å utarbeide ytterligere sanksjonsformer, som for eksempel døgnmulkt, for eiere som nekter å rette seg etter husreglene eller utføre pålagte utbedringer.

EKSTRAORDINÆRT ÅRSMØTE 2024
Følgende saker ble vedtatt på ekstraordinært sameiemøte datert 04.06.2024:
Delfinansiering av brannvarsling i tre leiligheter
En sameier mente det var feil at saken kom opp i et ekstraordinært sameiemøte, og at saken burde avvises. Dette ble fremmet som et forslag for avstemming. I denne avstemningen ble det avgitt 3 stemmer for å avvisse sak 2, mens det ble avlagt 6 stemmer mot forslaget. Det var 16 blanke stemmer. Dermed kunne saken fortsette. For å presisere forslaget fra innkallingen, ønsket en sameier å vise til at sameiets utgifter skal være begrenset til 6000 kroner. Derfor ble dette presisert i en ny formulering av det samme forslaget, som følger.
Forslag til vedtak: Dersom tilbudet fra Firesafe presentert i sak 4j fra det ordinære sameiemøtet 2. april i år aksepteres av alle de tre eierne av de aktuelle leilighetene, skal Sameiet betale en tredjedel, men maksimalt 6000 kroner totalt for alle de tre leilighetene. Det overlates til regnskapsfører å føre utgiften på en rimelig post i regnskapet.
Vedtak: Forslaget ble vedtatt med 23 stemmer for og 2 stemmer mot.


Forretningsfører
Sandberg Regnskap AS

Styregodkjenning
Det foreligger krav om styregodkjennelse av ny erverver i sameiets vedtekter.

Risikoen for å bli godkjent som ny erverver påhviler kjøper og kjøper er forpliktet til å gjennomføre handelen uavhengig av om slik godkjennelse foreligger på overtakelsestidspunktet.

Kjøper kan gå til søksmål mot sameiet dersom kjøper mener manglende styregodkjennelse ikke er saklig begrunnet, jf. eierseksjonsloven § 24 tredje ledd.

Tekniske installasjoner
Sameiet har en avtale med Telia som er leverandør av internett. Beboerne kan velge mellom to alternativer for standardleveransen som er inkludert:
- TV og 50/50 internett. Dette inkluderer Telia Box TV-boks og Wifi router. Internett kan oppgraderes til 1250/500.

- 1250/500 internett uten TV. Dette inkluderer Wifi router og må bestilles fra Telia kundesenter.

TV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.

Dyrehold
Dyrehold er tillat etter søknad til styret. Styret vil nekte dyrehold, hvis dyreholdet fører til ulempe for andre beboere.

Diverse
Bransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller  annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.

Speil i gang medfølger ikke boligsalget.
 

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Kommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad.  For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.

Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd

På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver:
1961/5090-1/105 Erklæring/avtale
Bestemmelse om trafostasjon/kiosk
Rettighetshaver: Oslo Lysverker
Overført fra: 0301-50/296
Gjelder denne registerenheten med flere

1965/17258-3/105 Best. iflg. festekontrakt
Bestemmelse om bebyggelse
Bestemmelse om gjerde
Overført fra: 0301-50/296/0/54 F
Gjelder denne registerenheten med flere

1990/74359-1/105 Erklæring/avtale
Erklæring angående midlertidig bruksendring fra bolig til kontor for Oslo krets av norges vanførelags hybelbygg. Kan ikke overføres til andre og når som helst tas tilbake.
Kan ikke avlyses uten samtykke fra Oslo bygningsråd.
Overført fra: 0301-50/296/0/54 F
Gjelder denne registerenheten med flere

2004/32623-3/105 Erklæring/avtale
Plikt til fradelig og overskjøting av parsell av d.e.
Gjelder denne registerenheten med flere

2015/1109544-1/200 Best. om adkomstrett
Allmennheten gis rett til bruk av regulert gangvei
Kan ikke endres eller slettes uten samtykke fra Oslo kommune
Gjelder denne registerenheten med flere

Rettigheter på andre eiendommer:
2017/1403655-1/200 Bestemmelse om parkering
Kan ikke slettes uten samtykke fra:OSLO KOMMUNE Org.nr: 958935420
Rettighetshaver: Knr:0301 Gnr:50 Bnr:296 Snr:1-65
Bruksrett til 9 plasser til biloppstilling i garasje.
Endring kan ikke skje uten samtykke fra Oslo kommune.

Utleie
Det er ikke kjent at det foreligger regler som er til hinder for at hele eiendommen leies ut.


Vei/vann/kloakk
Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann- og avløpsnett.

Regulering
Eiendommen ligger i et byggeområde for boliger. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser S-808 og S-4919 kan sees hos megler.

Pågående byggesaker:
* Folke Bernadottes vei 2 - Reetablering og tilbakeføring av brannskille og leilighetsoppdeling. Saksnummer: 202308868. Søknaden gjelder reetablering av brannskille i leilighet H0711(seksjon 42) i Folke Bernadottes vei 2. Det foreligger tillatelse til tiltaket datert 16.08.2023.

* Minister Ditleffs vei 23C - Fasadeendringer - Etablering av vindu og takvinduer. Saksnummer: 202458572. Tiltaket omfatter etablering av et vindu på fasaden mot vest, samt to takvinduer på takfasaden. Rammetillatelse er gitt den 06.11.2024. Det foreligger merknader til søknaden.
Les mer om saken her: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202458572

* Minister Ditleffs vei 22 - Boring av 13 energibrønner og etablering av varmepumper. Saksnummer 202456571. Tillatelse til tiltaket er gitt den 30.08.2024. Søknaden gjelder etablering av energibrønner i forbindelse med installasjon av varmepumper i området. Tiltaket gjennomføres i Minister Ditleffs vei 22 på Nordberg i bydel Nordre Aker.

* Folke Bernadottes vei 32 - Bruksendring av deler av 1. etasje fra næring til bolig. Saksnummer 202455309. Det foreligger en rammetillatelse datert 20.06.2024. Det er søkt om bruksendring fra næringslokale til bolig i bygningens første etasje for å etablere
to nye boenheter på henholdsvis ca. 60 m2 og ca. 40 m2. Det er også søkt om unntak fra krav til energi i kapittel 14 i byggteknisk forskrift (TEK17). Gitt at tiltaket omfatter en så liten del av bygningens totale volum, mener vi at kravene ikke er relevante og vi har følgelig ikke behandlet søknadene om unntak. Tiltaket skal likevel etterstrebe å oppfylle kravene i så stor grad som mulig. LEs mer om saken her: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202455309.

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 2 800 000,- (Prisantydning)
kr 39 081,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 2 839 081,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 84 720,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 85 720,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 2 924 801,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 2 934 751,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

Provisjon (Kr.60 300)
Visninger 2 stk. + 1 privatvisning (Kr.10 500)
Grunnpakke (Kr.9 940)
Tilrettelegging (Kr.14 900)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.14 807)
Eierskiftegebyr forretningsfører (Kr.6 385)
Foto (Kr.5 000)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.2 900)
Markedspakke (Kr.22 900)
Oppgjør (Kr.6 500)
Totalt kr. (Kr.154 132)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
15-24-0286

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Generelle bestemmelser Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.

En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.

På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).

Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
Sagene & Bjølsen Eiendomsmegling AS
EIE Ullevål & Sagene
Org. nr: 989734598
Maridalsveien 154 A
0461 Oslo
Tlf: 22 02 11 60

Ansvarlig megler
Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner Jacob Santiago Salvesen

Saksbehandlere
Jacob Santiago Salvesen
EIE Ullevål & Sagene
Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner
Mob: 45 51 23 55 / E-post: jsa@eie.no


Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.

Vennligst ta kontakt med megler om budgivningen.

Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Folke Bernadottes vei 2
For mer om objektet
Folke Bernadottes vei 2

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: