EiendomFolke Bernadottes vei 2, 0862 Oslo, Etasje: 8
MatrikkelGnr. 50 Bnr. 296 Snr. 54 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformEierseksjon
ArealerTotalt BRA 28 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 27 kvm
Følgende rom inngår i innvendig bruksareal:
- Entré, baderom og åpen stue-kjøkkenløsning.
- BRA-e (eksternt bruksareal): 1 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal):
ArealPrimærrom: 27 kvm, Bruksareal: 28 kvm, BRA-i: 27 kvm , BRA-e: 1 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Byggeår1962
TomtEiet tomt 1955 kvm
Prisantydning2 800 000
TilstandsrapportTilstandsrapporten er avholdt av Anders J. Bryhn datert 21.11.2024.
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 39 081,- pr. 31.12.23 31.12.2023
Andel fellesformue: kr. 69 775,- pr. 31.12.23 31.12.2023
Totalpris inkl. omkostningerkr 2 800 000,- (Prisantydning)
kr 39 081,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 2 839 081,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 70 970,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 2 839 081,-))
--------------------------------------------------------
kr 71 970,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 2 911 051,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 2 921 001,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 1 950,- pr. mnd.
Felleskostnad inkludererVarmtvann, trappevask, tv og internett, vaktmestertjenester, drift og vedlikehold, kommunale avgifter og
felles bygningsforsikring.
Styret informerer per e-post den 22.11.2024 at felleskostnadene vil øke fra 01.01.2025, og henviser til
årsmøtet avholdt april 2024. Totale felleskostnader fra 01.01.25 vil da være på kr. 2 240,- for denne
leiligheten.
Kommunale avgifterKommunale avgifter er inkludert i felleskostnadene.
EierRagnhild Barbro Josdal
BeskrivelseVelkommen til en spennede mulighet og en vanvittig utsikt!
Dette er en herlig 1-roms leilighet med en svært lys og luftig beliggenhet i byggets 8. etasje. Boligen
ligger på hjørnet av bygget, som gir herlig lysinnslipp og en enestående utsikt. Begge deler er absolutt
noe som må oppleves. Herfra ser du nemlig over hustak og tretopper, mot Nesodden i sør og
Holmenkollen i vest. Boligen har ikke egen balkong, men rett ved siden av inngangsdøra finner vi en stor
fellesbalkong. Luksus!
Høydepunkter:
- Moderniseringsbehov: Her kan du skape ditt eget drømmehjem!
- Lysinnslipp fra ca. lunsjtider til kvelden på sommerstid
- Nyere heiser i bygget
- Fellesbalkong rett utenfor
- Supert førstegangskjøp eller utleieobjekt
- Kort vei til butikker og servicetilbud
- Super beliggenhet på Kringsjå med T-bane
- Gangavstand til Sognsvann
ParkeringSameiet har 14 biloppstillingsplasser på parkeringsplassen utenfor blokka. Leiepris per måned er på kr.
350.
Sameiet har også 6 biloppstillingsplasser i garasjen under Folke Bernadottes vei 4. Leiepris per måned
er på kr. 1 250.
BeliggenhetLeiligheten ligger i et attraktivt og ettertraktet boligområde på Kringsjå, som byr på flotte omgivelser og
nærhet til både natur og byliv. Den naturskjønne perlen Sognsvann, som er kjent for sine
rekreasjonsmuligheter, ligger rett i nærheten. Her kan du nyte turer, trening, bading, sport, friluftsliv og lek
i vakre omgivelser. Fra Sognsvann går det en lysløype som leder til den koselige Ullevålseter, et populært
knutepunkt for turveier, skiløyper og stier som tar deg videre inn i den sørlige delen av Nordmarka.
Dagligvare og shoppingmuligheter
Det er flere dagligvarebutikker i nærheten, inkludert Kiwi, Meny og Joker, samt et postkontor for praktisk
erend. For større shoppingbehov finner du kjøpesentrene Tåsen, Storo og Ullevål Stadion innen kort
avstand. Disse har et bredt utvalg av butikker, apotek, vinmonopol, frisører og andre servicetilbud, som
gjør hverdagen både praktisk og bekvem.
Aktiviteter og fritid
For deg som er glad i fysisk aktivitet, er det mange tilbud i området. Norges idrettshøgskole (NIH) har et
treningssenter, svømmeskole og kunstisbane. Idrettslaget Lyn tilbyr fotballaktiviteter for både voksne og
barn, med fotballbaner både i området rundt Kringsjå og ved Korsvoll. Tenniselskere kan ta turen til
Nordberg tennisklubb i Carl Kjelsens vei. For en flott topptur kan du gå til Vettakollen, hvor du belønnes
med spektakulær utsikt over fjorden. I tillegg har idrettslaget Koll masse aktiviteter for både barn og
voksne, inkludert en hoppbakke for de minste.
Nærhet til arbeidsplasser og utdanning
Leiligheten er også svært godt plassert med tanke på nærhet til arbeidsplasser og
utdanningsinstitusjoner. Idrettshøyskolen, Toppidrettssenteret, Riksarkivet, Universitetet i Oslo på
Blindern, Forskningsparken, Rikshospitalet og Ullevål Sykehus er alle lett tilgjengelige. For den som
jobber eller studerer i Nydalen, er BI og Storo kjøpesenter også i nærheten.
Kringsjå er med andre ord et ideelt sted for både familier, studenter og profesjonelle som ønsker et rolig,
men samtidig praktisk og aktivt nabolag med tilgang til både natur og urbane fasiliteter.
BebyggelseDet er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.
TomtEiet tomt, 1955 kvm
AdkomstSe vedlagte kart. Det vil bli satt opp visningsskilt ved fellesvisninger.
Offentlig kommunikasjonFra boligen er de ca. 230 meters gange til Sognsvann T-banestasjon som tar deg til Majorstuen på 12
minutter. Det er også bussforbindelse i Carl Kjelsens vei ved Kongleveien der bussnr. 25
(Majorstua/Lørenskog) går.
InneholderEntré, stue med kjøkken og baderom.
ByggemåteSe vedlagte tilstandsrapport for teknisk beskrivelse av eiendommen.
BoderI tillegg til leilighetens arealer disponerer boligen 1 bod: Kjellerbod på ca. 1 m² i felles kjeller.
StandardEiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. For den
utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport. Nedenfor følger
informasjon om forhold som har fått TG 3 og TG 2.
TG3 STORE ELLER ALVORLIGE AVVIK
Avløpsrør
Originalt avløpsrør (soilrør, ikke synlig pga. innkasset) og avløpsrør på kjøkken.
Sluk og avløpsrør fra sluk i taket (tilhørende naboleiligheten) på baderommet er originalt og synlig.
Vurdering av avvik:
- Det er sprekk i slukkopp til naboens leilighet, synlig i taket på dette baderommet.
Konsekvens/tiltak:
- Det må gjøres tiltak med defekt slukkopp, se bildet. Takstmann har ikke vurdert konkrete tiltak eller
ansvar for dette. Naboseksjonen og sameiet må involveres i dette tilfellet. Kostnadsvurdering avhenger
veldig av hvilket tiltak som gjøres. Kostnadsestimat: 10 000 - 50 000.
TG2 AVVIK SOM KAN KREVE TILTAK
Overflater og innredning - kjøkken
Eldre/original kjøkkeninnredning med malte glatte fronter, laminat benkeplate, stålkum i stålbenk, plass til
frittstående komfyr med to kokeplater. Overskap og åpne hyller.
Vurdering av avvik:
- Kjøkkeninnredning med generell elde og slitasje.
Konsekvens/tiltak:
- Det må påregnes utskifting av kjøkkeninnredning. Kostnadsestimat: 50 000 - 100 000.
Avtrekk - kjøkken
Det er mekanisk avtrekk fra rommet (i veggen over komfyren) tilknyttet bygningens felles mekaniske
avtrekksventilasjon.
Vurdering av avvik:
- Det er ikke kullfiltervifte/ventilator med spjeld over komfyren.
Konsekvens/tiltak:
- Det må monteres enten kullfiltervifte eller ventilator med spjeldløsning dersom det tillates i sameiet og
er teknisk mulig. Kostnadsestimat: Under 10 000.
Vannledninger
Type rør: Originale kobberrør. Det er nyere vannrør i krombelagt kobber på baderommet.
Fordelerskap: Nei. Evt. lekkasjevann fra vannrør blir ikke ledet til drensspalte i vegg på baderommet eller
annen sikker løsning.
Røranvisning: Nei
Hovedstoppekran for leiligheten: Ukjent plassering, trolig i fellesområde. Det er viktig å lokalisere
hovedstoppekranen.
Det er en nyere kuleventil i underskapet på kjøkkenet men det har ingen betydning å kunne stoppe
vanntilførselen her dersom det skulle oppstå lekkasje på vannrøret frem til denne kuleventilen.
Lekkasjestopper: Nei, må påregnes å montere.
Levetidsbetraktninger:
Levetid | Vannrør av kobber over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
Levetid | Rør i rør system over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
TEK10
Der bygningens vanninstallasjon er uten overløp, må det være montert automatisk lekkasjestopper. Med
automatisk lekkasjestopper menes en fuktføler som gir signal til en ventil som stenger vanntilførselen når
den mottar signal.
TEK17
Teknisk forskrift fra 2017 (TEK17) krever at installasjoner med vann i rom uten sluk i gulv skal sikres med
lekkasjestoppere.
Det er fremvist faktura fra rørlegger på rørarbeider gjort i forbindelse med arbeider på baderommet.
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger. Dette gjelder originale
vannrør.
Konsekvens/tiltak:
- Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader
plutselig oppstå på eldre anlegg. Det må påregens oppgraderinger av gammelt røropplegg.
Kostnadsestimat: 10 000 - 50 000.
Elektrisk anlegg
Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova
(tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig
myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken
kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll.
Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder.
El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor
oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert
elektrovirksomhet.
DET BLE OBSERVERT FØLGENDE PÅ BEFARINGSDAGEN:
-Skrusikringer i el.skap med forbruksmåler er plassert i fellesgangen. -Inntaksledning/stigeledning i
bygningen, alder: Fra byggeåret -Hovedsikring: 15 Amp iflg. kursanvisningen
-Utenpåliggende / skjult ledningsnett.
El.anlegg er ikke takstmannens kompetanseområde og nærmere undersøkelse er ikke foretatt.
Evt. dokumentasjon på utførte elektroarbeider i leiligheten er ikke kjent for takstmann utover det som evt.
nevnes i rapporten.
1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne,
utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)?
- Nei.
Spørsmål til eier
2. Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert
menes fullstendig utskiftet anlegg fra inntakssikring og videre.
- Ukjent.
3. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet?
- Ukjent.
4. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter
1.1.1999?
- Ukjent.
5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet – Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre
tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år?
- Nei.
6. Forekommer det ofte at sikringene løses ut?
- Ukjent.
7. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler,
kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg?
- Nei.
Generelt om anlegget
8. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights,
stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder,
jamfør eget punkt under varmtvannstank
- Ukjent
9. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet?
- Ukjent
Inntak og sikringsskap
10. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig
å sjekke uten å fjerne kapslinger?
- Ukjent.
11. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer?
- Ja.
12. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og
helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll?
- Ja. Det må utføres en uavhengig el-kontroll da det ikke har vært gjort de siste 5 år. Behov for
oppgraderinger/utbedringer må vurderes av elektriker/el-takstmann.
Kostnadsestimat: 50 000 - 100 000
TG2 AVVIK SOM IKKE KREVER UMIDDELBARE TILTAK
Vinduer
Isolérglass i treramme datert 91. Årstall: 1991
Vurdering av avvik:
- Noe malingsavskalling utendørs. Generell slitasje.
Konsekvens/tiltak:
- Ingen tiltak ansees som nødvendig. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Overflater
Gulvflater består av: Linoleumsbelegg. Nyere vinylgulv på baderommet.
Veggflater består av: Malt betong og malt glassfiberstrie.
Himlinger består av: Malt betong.
Vurdering av avvik:
- Enkelte sår og merker i veggflater og himling. Enkelte glipper i overganger mellom vegg og himling.
Generell elde og slitasje.
Konsekvens/tiltak:
- Ingen umiddelbare tiltak ansees som nødvendig men vær klar over avvikene/slitasje/elde. Det må
påregnes overflateoppussing. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Innvendige dører
Original innerdør i finér til baderommet.
Vurdering av avvik:
- Generell elde og slitasje.
Konsekvens/tiltak:
- Det bør påregnes utskifting av innerdør men det er ikke umiddelbart behov for det. Kostnadsestimat:
Ingen umiddelbar kostnad.
Sluk, membran og tettesjikt - baderom
Type sluk: Plastsluk med uttagbar vannlås for inspeksjon og rengjøring.
Type membran: Vinylbelegg er benyttet som gulvmembran. Membran på vegger og evt. membranoppkant
under/ved dørterskel er ikke mulig å konstatere visuelt. Det vises til evt. dokumentasjon for å konstatere
hvilken løsning som er valgt.
Levetidsbetraktning:
Levetid | Smøremembran over 15 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
Levetid | Banemembran over 20 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
Årstall: 2014.
Vurdering av avvik:
- Evt. membran på veggflater er ikke mulig å konstatere. Faktura opplyser ikke om membran.
Konsekvens/tiltak:
- Vær klar over avviket. Pga. usikkerhet rundt veggmembran må det benyttes et tett dusjkabinett for å
unngå vannsøl på veggflater. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet er utstedt ferdigattest for høyhus, datert 1976.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingLeiligheten varmes opp med elektriske panelovner.
Selger opplyser om et årlig strømforbruk på ca. 3500 kWh.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter F
Kommunale avgifterKommunale avgifter er inkludert i felleskostnadene.
Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og
eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.
EiendomsskattDet er innført eiendomsskatt i Oslo. Det betales i dag ikke eiendomsskatt på denne boligen, men ved
endring i formuesverdien kan det utløse eiendomsskatt. Vi gjør oppmerksom på at satsen for
eiendomsskatt blir fastsatt årlig av bystyret. Eiendomsskatten vil derfor kunne variere fra år til år.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 1 950,-
pr.mnd.
Varmtvann, tv og internett, drift og vedlikehold, kommunale avgifter og felles bygningsforsikring.
Faste løpende kostnaderFelleskostnader, strøm og innboforsikring.
Spesifikasjon av fellesgjeldSameiet har følgende lån:
Bank: DNB
Lånets totale saldo per 31.10.2024: 4 274 051,-
Lånetype: Annuitet
Årlig rentesats per 31.12.2023: 5,71%
Antall årlige terminer: 12
Dato for siste termin: 07.11.2042
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapÅrets resultat vises i resultatregnskapet og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig
gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. Driftsinntekter for 2023 er på kr. 2 855 399,- og driftskostnader på kr. 2
023 333,-. Dette gir et årsresultat med overskudd på kr 390 034,-.
Forsikring med polisenummerIF
Polisenummer: SP403349
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 859 333,-
Som sekundærbolig Kr. 3 265 466,-
SameieSameie: Sameiet Folke Bernadottes Vei 2,
Sameiet består av 65 andelsleiligheter. Sameiet Folke Bernadottes vei 2 er registrert i Foretaksregisteret i
Brønnøysund med organisasjons- nummer 987 736 615, og ligger i bydel Sagene i Oslo kommune.
HJEMMESIDE
For ytterligere informasjon om sameiet, besøk sameiets nettside: https://www.fb2.no/
KONTAKTINFORMASJON
Styret kan kontaktes per e-post på styret@fb2.no.
INNFLYTNINGSGEBYR
Sameiet krever et innflytningsgebyr på kr. 1 250 ved ny erverver.
DUGNAD
Det gjennomføres en vårdugnad og en høstdugnad i sameiet.
SYKKELPARKERING
Sameiet har et rom i blokken med 17 plasser for sykkelparkering. Leiepris pr år er kr. 300.
FELLESVASKERI
Sameiet har fellesvaskeri. Vaskeriet benytter en betalingsløsning levert av Airwallet.
STYRETS ARBEID I 2023/2024
Dette har vært en periode hvor det har blitt arbeidet videre med større saker fra foregående år, og styret
ønsker å raskt gå gjennom hva som er gjort.
1. Ferdigstilling av heisene har vært et stort prosjekt, og det har opptatt mesteparten av tiden til Styret. Det
har vært utfordringer med samarbeidet med Otis og Styret valgte å leie inn en uavhengig heiskonsulent
for å forsikre oss om at vi får det resultatet vi har krav på. Han avdekket noen svakheter i arbeidet og derfor
er ferdigstillingen fremdeles ikke ferdig, men det nærmer seg. Sameiet har holdt tilbake siste avdrag slik
at heisene ikke blir betalt i sin helhet før dette er ordnet.
2. Branndørene til etasjene er byttet til moderne tette dører som faktisk har en funksjon ved brann. Det ble
nevnt tidligere at de skulle få et magnetfeste for å stå åpne. Dette har vært en av konfliktene med Otis, og
på dette punktet har vi ikke noe mer å gå på, dess- verre. Men nytt Styre må gjerne få fortsette kampen om
de mener det er hensiktsmessig bruk av ressurser.
3. Styret har inngått ny snømåkingsavtale med 1 hjelpende hånd. Dette ser vi på som en stor
oppgradering fra tidligere år når det gjelder brøytingen. Firmaet har også mulighet til å bidra med annet
vedlikehold, men vi har ikke avtalt noe mer pr. d.d.
4. Det har generelt vært en del uro i enkelte utleieleiligheter i bygget og Styret har brukt en del tid på dette,
særlig på nyåret 2024 har det vært tidkrevende.
5. Det har på nytt vært gjort en nødvendig utbredning på taket og rundt heishuset, noe som heldigvis har
gitt god effekt. I anledning årets snøsmelting har det ikke vært meldt om tette avløp eller lekkasjer, det er
gledelig. Det har vært den største ugiftsposten i år, med tanke på at Styret har holdt tilbake på mye for å
bygge opp økonomien igjen. Dette for å være helt sikker på at vi har økonomisk slingringsmonn dersom
det skulle komme ytterligere rentehevinger, særlig med tanke på lånet vi har tatt opp. Derfor har ikke Styret
brukt penger på vedlikehold som ikke har vært prekært. Det er flere ting som bør gjøres, der oppgradering
av ringeklokketablå står øverst på vår liste. Vi har hentet inn anbud og vi anbefaler nytt styre til å prioritere
dette om økonomien tillater det. Noe Sandberg har tatt høyde for i budsjettet for 2024. Ønsket
Oppgradering/vasking av fasade, maling av trappehuset osv. er også noe vi har utsatt da vi har ønsket å
ha mer penger i backup for å foreløpig unngå økning av felleskostnadene.
6. Styret har forsøkt å arrangere dugnad, men oppslutningen var lav. Det var tre som møtte opp, og to som
ga svar at det ikke passet. Vi overlater med dette nytt Styre å forsøke å arrangere vårdugnad.
Slik Styret ser det så er det mye bra som fungerer i Sameiet, men det er også ting som burde gjøres for å
øke trivselen. En visuell oppgradering av trappehuset, få malt dette, få vasket byg- get utvendig (særlig
veggen mot Fb4) og ferdigstille uteområdet er punkter som er viktigere for et bedre helhetsinntrykk.
Drenering bak blokken er fortsatt noe som burde gjøres, og El-billadere til uteplassen er satt på pause,
da vi ikke har prioritert dette økonomisk.
Styret har ikke tatt tak i prosjektet med takterasse i året som har gått, men dette er noe som vekket
interesse hos flere og som kan være spennende å se om nytt styre kan se videre på muligheten for.
Man må være oppmerksom på at både vaskemaskinene og varmtvannstankene nærmer seg / har
overskredet sin forventede levetid, og derfor vil dette være utgifter som plutselig kan komme og som man
må ta høyde for i fremtidige prioriteringer. Da vil det nok innebære en økning av felleskostnadene for å
kunne dekke slike utgifter.
Styreleder Karlsen flyttet fra Fb2 i oktober 2023, samme gjorde Styremedlem Størmer. Hauge flytter våren
2024 så det vil være helt avgjørende å samle et nytt Styre som melder seg til tjeneste på årsmøtet 2.april
og som er operativt fra samme dag.
Rent økonomisk vil det være praktisk å få noen inn i Styret som har mulighet til å kunne gjøre enkelt
vedlikehold selv for å slippe å leie inn folk for mindre oppgaver. Det hadde også vært lurt med noen som
har erfaring med jus, da Styret ofte må ta stilling til komplekse saker som krever mer enn hva man kan
forvente av en gjennomsnitlig beboer. Dette blir dyrt om man til en hver tid må innhente hjelp utenfra.
ÅRSMØTET 2024
Følgende forslag ble vedtatt på årsmøte avholdt den 02.04.24.
4E. Øke fellesutgifter på grunn av økte kostnader
Forslag til vedtak:
- Fra 1.juli økes fellesutgiftene økes til 76 kroner per andel i sameiebrøken. Dette er en økning på om lag
4.5% fra dagens 72,75 per andel, og dette vil bety at de minste leilighetene vil måtte betale 2128 kroner
per måned.
- Fra 1. januar økes fellesutgitene til 80 kroner per andel i sameierbrøken. Dette er en økning på om lag
5% fra høstens nivå på 76 kroner per andel, som vil bety at de minste leilighetene vil måtte betale 2240
kroner per andel.
- Subsidiært foreslås det samme med henholdsvis 75 kroner per andel fra 1.juli og 78 kroner per andel
fra 1. januar. Det vil si, dersom forslaget over ikke vedtas, bør det samme forslaget stemmes over med
reduserte valører.
Forslaget ble behandlet i forbindelse med gjennomgangen av budsjettet. Forslagstiller begrunnet
forslaget med generell prisstigning i samfunnet, slik at det er naturlig at fellesutgiftene økes og at
eventuelt overskudd vil benyttes til å betale ned på sameiets lån.
Flere sameiere mente at det ikke var nødvendig å øke fellesutgiftene på nåværende tidspunkt, blant annet
fordi økningen ikke knytter seg til konkrete budsjettposter eller behov. En sameier tok opp at et alternativ til
å øke fellesutgiftene kan være ekstraordinære innbetalinger om behovet skulle oppstå. En annen
sameier nevnte muligheten for ekstraordinær innbetaling på lånet i stedet for å øke felleskostnadene.
Vedtak: Etter forslagstillers ønske ble det subsidiære forslaget stemt over. Det første forslaget ble trukket.
Det subdidiære forslaget ble vedtatt, slik at fellesutgiftene økes til 75 kr per andel fra 1.juli og 78 kr per
andel fra 1.januar.
4I. Sanksjoner
Forslag til vedtak:
- Styret skal utarbeide ytterligere sanksjonsformer, som for eksempel døgnmulgt, for eiere som nekter å
rette seg etter husreglene eller utføre pålagte utbedringer.
En sameier tok opp utfordringen med røyking på balkongen og at eventuelle nye sanksjoner også burde
gjelde overfor balkongrøykerne. Styret forklarte at de tar klager på alvor, men at det er noen som ikke tar
klaget til etterretning. En sameier stilte spørsmål ved om eventuell innføring av dagmulkt ville vedtas på et
senere sameiermøte basert på styrets utredning. Forslagstiller bekreftet at intensjonen med forslaget var
at styret skulle undersøke saken nærmere og forslaget til vedtak ble på denne bakgrunn presisert.
Vedtak: Forslaget ble vedtatt med følgende presiserte ordlyd: Styret skal vurdere å utarbeide ytterligere
sanksjonsformer, som for eksempel døgnmulkt, for eiere som nekter å rette seg etter husreglene eller
utføre pålagte utbedringer.
EKSTRAORDINÆRT ÅRSMØTE 2024
Følgende saker ble vedtatt på ekstraordinært sameiemøte datert 04.06.2024:
Delfinansiering av brannvarsling i tre leiligheter
En sameier mente det var feil at saken kom opp i et ekstraordinært sameiemøte, og at saken burde
avvises. Dette ble fremmet som et forslag for avstemming. I denne avstemningen ble det avgitt 3
stemmer for å avvisse sak 2, mens det ble avlagt 6 stemmer mot forslaget. Det var 16 blanke stemmer.
Dermed kunne saken fortsette. For å presisere forslaget fra innkallingen, ønsket en sameier å vise til at
sameiets utgifter skal være begrenset til 6000 kroner. Derfor ble dette presisert i en ny formulering av det
samme forslaget, som følger.
Forslag til vedtak: Dersom tilbudet fra Firesafe presentert i sak 4j fra det ordinære sameiemøtet 2. april i
år aksepteres av alle de tre eierne av de aktuelle leilighetene, skal Sameiet betale en tredjedel, men
maksimalt 6000 kroner totalt for alle de tre leilighetene. Det overlates til regnskapsfører å føre utgiften på
en rimelig post i regnskapet.
Vedtak: Forslaget ble vedtatt med 23 stemmer for og 2 stemmer mot.
ForretningsførerSandberg Regnskap AS
StyregodkjenningDet foreligger krav om styregodkjennelse av ny erverver i sameiets vedtekter.
Risikoen for å bli godkjent som ny erverver påhviler kjøper og kjøper er forpliktet til å gjennomføre
handelen uavhengig av om slik godkjennelse foreligger på overtakelsestidspunktet.
Kjøper kan gå til søksmål mot sameiet dersom kjøper mener manglende styregodkjennelse ikke er
saklig begrunnet, jf. eierseksjonsloven § 24 tredje ledd.
Tekniske installasjonerSameiet har en avtale med Telia som er leverandør av internett. Beboerne kan velge mellom to
alternativer for standardleveransen som er inkludert:
- TV og 50/50 internett. Dette inkluderer Telia Box TV-boks og Wifi router. Internett kan oppgraderes til
1250/500.
- 1250/500 internett uten TV. Dette inkluderer Wifi router og må bestilles fra Telia kundesenter.
TV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
DyreholdDyrehold er tillat etter søknad til styret. Styret vil nekte dyrehold, hvis dyreholdet fører til ulempe for andre
beboere.
DiverseBransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av
salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med
bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen
garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.
Speil i gang medfølger ikke boligsalget.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterKommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved
overskjøting til ny hjemmelshaver:
1961/5090-1/105 Erklæring/avtale
Bestemmelse om trafostasjon/kiosk
Rettighetshaver: Oslo Lysverker
Overført fra: 0301-50/296
Gjelder denne registerenheten med flere
1965/17258-3/105 Best. iflg. festekontrakt
Bestemmelse om bebyggelse
Bestemmelse om gjerde
Overført fra: 0301-50/296/0/54 F
Gjelder denne registerenheten med flere
1990/74359-1/105 Erklæring/avtale
Erklæring angående midlertidig bruksendring fra bolig til kontor for Oslo krets av norges vanførelags
hybelbygg. Kan ikke overføres til andre og når som helst tas tilbake.
Kan ikke avlyses uten samtykke fra Oslo bygningsråd.
Overført fra: 0301-50/296/0/54 F
Gjelder denne registerenheten med flere
2004/32623-3/105 Erklæring/avtale
Plikt til fradelig og overskjøting av parsell av d.e.
Gjelder denne registerenheten med flere
2015/1109544-1/200 Best. om adkomstrett
Allmennheten gis rett til bruk av regulert gangvei
Kan ikke endres eller slettes uten samtykke fra Oslo kommune
Gjelder denne registerenheten med flere
Rettigheter på andre eiendommer:
2017/1403655-1/200 Bestemmelse om parkering
Kan ikke slettes uten samtykke fra:OSLO KOMMUNE Org.nr: 958935420
Rettighetshaver: Knr:0301 Gnr:50 Bnr:296 Snr:1-65
Bruksrett til 9 plasser til biloppstilling i garasje.
Endring kan ikke skje uten samtykke fra Oslo kommune.
UtleieDet er ikke kjent at det foreligger regler som er til hinder for at hele eiendommen leies ut.
Vei/vann/kloakkEiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann- og avløpsnett.
ReguleringEiendommen ligger i et byggeområde for boliger. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser
S-808 og S-4919 kan sees hos megler.
Pågående byggesaker:
* Folke Bernadottes vei 2 - Reetablering og tilbakeføring av brannskille og leilighetsoppdeling.
Saksnummer: 202308868. Søknaden gjelder reetablering av brannskille i leilighet H0711(seksjon 42) i
Folke Bernadottes vei 2. Det foreligger tillatelse til tiltaket datert 16.08.2023.
* Minister Ditleffs vei 23C - Fasadeendringer - Etablering av vindu og takvinduer. Saksnummer:
202458572. Tiltaket omfatter etablering av et vindu på fasaden mot vest, samt to takvinduer på
takfasaden. Rammetillatelse er gitt den 06.11.2024. Det foreligger merknader til søknaden.
Les mer om saken her:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202458572
* Minister Ditleffs vei 22 - Boring av 13 energibrønner og etablering av varmepumper. Saksnummer
202456571. Tillatelse til tiltaket er gitt den 30.08.2024. Søknaden gjelder etablering av energibrønner i
forbindelse med installasjon av varmepumper i området. Tiltaket gjennomføres i Minister Ditleffs vei 22
på Nordberg i bydel Nordre Aker.
* Folke Bernadottes vei 32 - Bruksendring av deler av 1. etasje fra næring til bolig. Saksnummer
202455309. Det foreligger en rammetillatelse datert 20.06.2024. Det er søkt om bruksendring fra
næringslokale til bolig i bygningens første etasje for å etablere
to nye boenheter på henholdsvis ca. 60 m2 og ca. 40 m2. Det er også søkt om unntak fra krav til energi i
kapittel 14 i byggteknisk forskrift (TEK17). Gitt at tiltaket omfatter en så liten del av bygningens totale
volum, mener vi at kravene ikke er relevante og vi har følgelig ikke behandlet søknadene om unntak.
Tiltaket skal likevel etterstrebe å oppfylle kravene i så stor grad som mulig. LEs mer om saken her:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202455309.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 2 800 000,- (Prisantydning)
kr 39 081,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 2 839 081,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 70 970,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 2 839 081,-))
--------------------------------------------------------
kr 71 970,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 2 911 051,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 2 921 001,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Eierskiftegebyr forretningsfører (Kr.6 385)
Foto (Kr.5 000)
Visningshonorar (Kr.3 500)
Grunnpakke (Kr.9 940)
Tilrettelegging (Kr.14 900)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.2 900)
Markedspakke (Kr.22 900)
Oppgjør (Kr.6 500)
Provisjon (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 2 839 081,-) (Kr.50 400)
Totalt kr. (Kr.122 425)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer15-24-0286
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSagene & Bjølsen Eiendomsmegling AS
EIE Ullevål & Sagene
Org. nr: 989734598
Maridalsveien 154 A
0461 Oslo
Tlf: 22 02 11 60
Ansvarlig meglerEiendomsmegler | Salgsleder | Partner Jacob Santiago Salvesen
SaksbehandlereJacob Santiago Salvesen
EIE Ullevål & Sagene
Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner
Mob: 45 51 23 55 / E-post: jsa@eie.no