EiendomInnspurten 10B, 0663 Oslo, Etasje: 2
MatrikkelGnr. 130 Bnr. 213 Snr. 131 i Oslo kommune
Seksjonsbrøk: 40/24691
BoligtypeLeilighet
EierformEierseksjon
ArealerTotalt BRA 48 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 41 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 7 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 9 kvm
ArealPrimærrom: 41 kvm, Bruksareal: 48 kvm, BRA-i:41 kvm , BRA-e: 7 kvm , TBA: 9 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom1
Byggeår2019
TomtEiet tomt 10992 kvm
Prisantydning4 190 000
TilstandsrapportTakstmann: Daniel P Martens
Takstdato: 31.01.24
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 2 000,- pr. 01.01.24
Andel fellesformue: kr. 3 192,- pr. 31.12.22
Totalpris inkl. omkostningerkr 4 190 000,- (Prisantydning)
kr 2 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 192 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 108 800,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 110 000,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 302 000,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 311 250,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 1 604,- pr. mnd.
Felleskostnad inkludererBredbånd, renter og avdrag felleslån, forretningsførsel, kommunale avgifter, diverse honorarer, felles
bygningsforsikring, drift og vedlikehold m.m.
Kommunale avgifterKommunale avgifter er inkludert i felleskostnader.
EierSebastian Gautland Nuri
BeskrivelseVelkommen til Innspurten 10B.
Dette er romslig og lekker 2-roms selveier i et moderne bygg fra 2019. Leiligheten har en meget god
planløsning med entré, flott bad, en praktisk innvendig bod, et soverom med tilhørende garderobe, samt
en flott stue med åpen kjøkkenløsning. Fra stuen er det utgang til en fin balkong på 9 kvm med hyggelig
utsyn.
Her er det bare å flytte rett inn og nyte boligens kvaliteter, samt alt området har å by på!
Kvaliteter:
- 2-roms selveier fra 2019
- Heis i bygget
- God planløsning
- Moderne standard
- Romslig balkong på 9 kvm.
- Flotte fargevalg
- Lys trestavs parkett
- Kjøkken med øy og integrerte hvitevarer
- Lekkert bad med opplegg for vaskemaskin
- Soverom med garderobe
- God lagringsplass i innvendig bod
- Balansert ventilasjon
- Bod i kjeller på 6,6 kvm.
- Veldrevet sameie
- Flotte og grønne fellesarealer utenfor
- Attraktivt boligområde
- Kort vei til dagligvare, buss og t-bane
ParkeringDet medfølger ikke parkeringsplass med leiligheten. I følge styreleder dukker det stadig opp
parkeringsplasser til leie på sameiets hjemmeside.
Gateparkering etter områdets gjeldende bestemmelser.
BeliggenhetVelkommen til Innspurten 10B! Her bor du i et rolig og attraktivt område like ved Valle Hovin. Bydelen er
under stor utvikling og vil i de neste årene markere seg som et attraktivt boligområde. Vålerenga
idrettsforening har sin storstue Intility Arena på Valle Hovin.
Det er i umiddelbar nærhet til Hovindammen som er perfekt for deg som ønsker å bo nærme flotte
naturområder. Perfekt sted for parkliv om sommeren, skøyter om vinteren og tur hele året. Flotte
turområder ved Hovindammen eller ned langs Alnaelva i urskogen (ved Etterstad).
For de treningsglade er det et steinkast unna FX fitness og SATS på Hasle torg. Det finnes også to
kampsportsenter bare noen minutter fra leiligheten. På Fyrstikktorget finner du Baker Hansen, og rett ved
har du Trewerket restaurant. Fyrstikktorget ligger en liten sykkeltur unna, der kan de kan tilby lege,
tannlege, helsestasjon, apoteker, postkontor m.m. Av dagligvarehandel har man kort avstand til Rema
1000 eller Kiwi.
Området gir deg gode muligheter til offentlig kollektiv via buss og T-bane samt flybuss. Det er
gangavstand til Valle busstasjon og Helsfyr med både buss og T-bane med en rekke linjer som tar deg
dit du skal i Oslo. Ensjø befinner seg også nærområdet og er i rivende utvikling. Her er det T-bane med 4
linjer.
Kombinasjonen av nærhet til tur og rekreasjonsområder og kort vei til Oslo sentrum gjør dette området til
et spesielt godt bomiljø for folk i alle aldre.
BebyggelseOmrådet består av nyere blokkbebyggelse, småhusbebyggelse, parker og næringseiendom
TomtEiet tomt, 10992 kvm
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra
ønsket startsted til den aktuelle boligen.
Skole/barnehageDersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med
barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.
InneholderLeilighet beliggende i byggets 2. etasje. Adkomst via heis eller trapper. Oppgangen har dørcalling.
Inneholder: Entré, bad, soverom, innvendig bod/omkledningsrom, samt stue med åpen kjøkkenløsning.
Utgang fra stue til balkong på 9 kvm.
Det medfølger en bod i kjeller på 6,6 kvm.
ByggemåteBygning generelt:
Antatt fundamentert på faste masser.
Grunnmur, frittbærende dekker, bærende yttervegger og leilighetskillevegger i armert betong.
Flatt tak (fall mindre enn 6 grader) antatt utført som kompakt tak.
Vinduer, dører og balkong:
Bygningen har malte trevinduer med 2-lags glass.
Balkongdør med 2 lags isolerglass.
Inngangsdøren er lyd og brannklassifisert. Glatt overflate.
Balkong på 9 m2. Utført på betong dekke.
Treheller lagt på betonggulv. Det er montert belysning og stikkontakter.
Avrenning mot ytterkant balkong.
Rekkverk i stål med stående spiler, glass og plater.
Innvendig:
Gulv: Trestavs parkett.
Vegg: Malt mur. Malte og sparklede gipsplater.
Tak: Sparklet og malt gips. Malt betong.
Etasjeskiller er av betongdekke.
Innvendig har boligen malte glatte dører.
Baderom:
Badet er et prefabrikkert modulbad produsert på fabrikk. TEK 10 gjeldende ved oppføring av badet.
Vegger: Fliser. Tak: Malt betong. Gulvet er flislagt. Rommet har vannbåren gulvvarme. Hjørnesluk i
dusjsonen.
Badet er innredet med vegghengt toalett med innebygd sisternekasse, servant på vegghengt
servantskap, samt vegghengte dusjdører i glass. Opplegg for vaskemaskin. Det er balansert ventilasjon.
Kjøkken:
Kjøkken med kjøkkenøy. Innredning med glatte fronter og laminert benkeplate. Fliser på vegg over
kjøkkenbenk.
Det er opplegg for frittstående kjøl/frys. Integrert komfyr, platetopp og oppvaskmaskin. Komfyrvakt og
automatisk lekkasjesikring er innstallert. Kjøkkenventilator er tilkoblet byggets ventilasjonsanlegg.
Tekniske installasjoner:
Plast (rør i rør). Fordeleskap i bad, med hovedstoppekraner.
Avløpsrør av plast. Synlig i servantskap bad og i kjøkkenskap med vask.
Boligen har balansert ventilasjon.
Automatsikringer i sikringsskap. I bod.
Sentralt brannvarslingssystem. Sprinkleranlegg.
Alle bygningsdeler har mottatt tilstandsgrad 0-1.
Informasjonen er hentet fra tilstandsrapport utført av bygningssakkyndig Daniel P. Martens. For ytterligere
informasjon om byggemåte se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Det er viktig at interessenter setter seg
inn i rapporten. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakkyndig ved eventuelle
bygningstekniske spørsmål.
BruksarealBruksareal: 48 kvm
StandardFor den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger ferdigattest for oppføring av to boligblokker - Innspurten 10-12 datert 01.12.2021.
Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra
kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan-
og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for at det ikke er utført arbeid på
boligen som ikke er byggemeldt eller godkjent.
Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, som stemmer med dagens bruk
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
OppvarmingVannbåren gulvvarme i gulv bad.
Vannbåren varme med radiatorer i stue/kjøkken og soverom.
Dersom det ikke er varmekilder i alle rom, fravikes NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter B
Kommunale avgifterKommunale avgifter er inkludert i felleskostnadene.
Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og
eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.
EiendomsskattDet er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2023 på inntil 4 millioner kroner for bolig
og fritidsboliger. Skattesatsen er 3 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
i mellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 1 604,-
pr.mnd.
Herav:
- Felleskostnader 1.444,-
- TV/bredbånd 160,-
Etter kjente fremtidige endringer, blir summen av de totale felleskostnadene kr. 1.614,-
Det gjøres oppmerksom på at vedlikehold, tiltak fra eierseksjonssameiet etc. kan medføre en økning i
felleskostnadene. Styreleder opplyser at det ikke foreligger noen konkrete planer om økning i kostnadene.
Det er normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.
Faste løpende kostnaderFor aktuell leilighet vil dette blant annet være strøm etter forbruk, kabel-TV og bredbånd utover
grunnpakke, forsikringer etc.
Obos OpenNet/NextGenTel er sameiets leverandør av bredbåndstjenester. TV må hver enkelt seksjon
ordne selv.
Nåværende eier har et strømforbruk som tilsvarer ca. 1365 kwh pr. år. Forbruket for varmtvann og
oppvarming var i 2023 på 1101 kwh. Utgiftene er basert på nåværende eiers forbruk.
Spesifikasjon av fellesgjeldSameiet har et lån i OBOS-banken.
Lånenr.: OBOS01-98207915114
Lånetype: Annuitetslån
Restsaldo: 922.223,-
Restløpetid: 6 år 11 md.
Terminer pr. år: 12
Rente: Flytende 7,70%
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
Forsikring med polisenummerTryg Forsikring
Polisenummer: 6688625
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 159 369,-
Som sekundærbolig Kr. 4 405 602,-
SameieSameie: Sameiet Hovinenga, Orgnr: 921564074
Generelt om sameiet:
- Består av 357 seksjoner.
- OBOS er forretningsfører.
- Sameiets revisor er BDO AS.
Vi oppfordrer interessenter til å sette seg inn i vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett og
årsberetning. Dokumentene vil være vedlagt salgsoppgaven. Det gjøres oppmerksom på at fellesgjeld og
felleskostnader kan variere over tid som følge av beslutninger foretatt i sameiets styre og/eller
generalforsamling.
ForretningsførerOBOS Eiendomsforvaltning AS.
StyregodkjenningDet er ikke krav til styregodkjenning av ny eier.
Tekniske installasjonerTV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
DyreholdDet er tillatt å holde dyr så lenge dyreholdet ikke er til sjenanse eller ulempe for de øvrige beboerne. Jf.
husordensreglenes punkt §8.
DiverseKun integrerte hvitevarer medfølger handelen. Se forøvrig vedlagte løsøreliste.
- Kjøleskap og fryseboks medfølger boligen, men ikke vaskemaskin
- Taklampe og TV-feste på rommet følger ikke med boligen, men ellers medfølger alle taklamper og hyller
- Klesskap på soverom og i omkledningsrom medfølger også boligen
Følgende info fremkommer fra selgers egenerklæringsskjema:
27. Kjenner du til vedtak/forslag til vedtak om forhold vedrørende eiendommen som kan medføre økte
felleskostnader/økt fellesgjeld?
- "På grunn av økende prisvekst på varer og tjenester, i tillegg til høyere kostnader for drift og vedlikehold,
vil prisen på deres internettabonnement KPI-justeres med 6,8% i måneden per husstand". Dette betyr en
økning på 10kr i måneden, og gjelder fra mars 2024. Dette er første økning på nettet siden vi fikk det.''
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterKommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd.
Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For servitutter eldre enn fradelingsdato og
eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket /
avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd
UtleieSeksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av
sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge,
pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes styret.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie
i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til
mellom 60 og 120 døgn. Slik beslutning krever et flertall på minst to tredjedeler av de avgitte stemmene
på årsmøtet.
Vei/vann/kloakkEiendommen har adkomst via kommunal vei og private internveier med felles vedlikeholdsansvar for
sameiet.
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger. Sameiet er ansvarlig for
private stikkledninger til bygningen.
ReguleringEiendommen er regulert til bolig/forretning/barnehage/bevertning ihht. reguleringsplankart fra Oslo
kommune datert 31.01.2024 med tilhørende bestemmelseri reguleringsplan S-4953, vedtatt 14.06.2017.
Videre er området regulert etter bestemmelsene i kommunedelplanen KDP-17.
Oslo kommune vedtok 23.09.2015 kommuneplanen "Oslo mot 2030: Smart, trygg og grønn". Dette får
betydning for en rekke av de vedtatte reguleringsplanene i kommunen. Planen legger opp til fortetting av
indre by og utvikling rundt Oslos sentrale knutepunkter. Fortetting av dagens bebyggelse kan bli aktuelt i
disse områdene. Mer informasjon finnes på kommunens hjemmeside: https://
www.oslo.kommune.no/politikk-og-administrasjon/ politikk/kommuneplan/
Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser er vedlagt salgsoppgave. Vi oppfordrer alle
interessenter til å sette seg inn i reguleringer og kommuneplan, samt hvilken betydning de har for
eiendommen. Det gjøres oppmerksom på at området er under utvikling og at endringer og oppføring av
nye bygg vil kunne skje. Det anbefales spesielt å følge med på de planer og prosesser som pågår for
området via Oslo kommune, Plan- og bygningsetaten.
Pågående plansaker:
- Saksnummer 201716171: Fredrik Selmers vei 2 og 5 - Detaljregulering - Utvikling av næring -
S-5204.
Malling & Co Property Partners AS og Skanska Næringseiendom AS foreslår å omregulere
Fredrik Selmers vei 2 og 5 fra kontor og industri til i hovedsak kontor i tillegg til forretning,
bevertning, mindre kultur eller idrettsformål og mulighet for hotell. Eksisterende bygg i
Fredrik Selmers vei 5 skal beholdes, men bygges på og skal brukes til kontor. Fredrik
Selmers vei 2 reguleres til kontor med mulighet for hotell/overnatting. På begge
eiendommene foreslås publikumsrettede funksjoner mot gater og byrom.
Les mer her: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201716171
- Saksnummer 202017619: Grenseveien 99 og 107 - Avslått Planforslag med planprogram til offentlig
ettersyn - Næringsbygg.
Grenseveien 99 AS foreslår å regulere 40 000 m2 næring og kontor. PBE er positiv til oppstart av
planarbeid, men mener at høyder og bebyggelse må tilpasses nærområdet i tråd med overordnede
føringer. Viktige temaer er bebyggelse på torget, utvidelse av Grenseveien, konsekvenser for kulturminner,
formål og gjenbruk av dagens bebyggelse. Planinitiativet utløser krav til planprogram og
konsekvensutredning.
Les mer her: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202017619
- Saksnummer 202201642: Grensesvingen 12 med flere - Avklaringsfase før offentlig ettersyn -
Grensesvingen 2 - 18 - Utvidelse av kontoreiendom.
Det foreslås å utvide eksisterende kontoreiendom med et tilbygg med samme formål, kontor/næring. Det
foreslås at eksisterende bebyggelse på 19 000 m2 beholdes, og ny bebyggelse i størrelsesorden 9 000
til 13 000 m2 ut mot Grenseveien. Dagslysforhold, møtet med bakkeplanet og bedring av forhold for myke
trafikanter vil være fokusområder i planarbeidet. Høyder og plassering av ny bebyggelse må tilpasses det
eksisterende, og vil også vurderes ut fra virkning for tilgrensende gater og byrom.
Les mer her: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202201642
- Saksnummer 202118619: Grenseveien 73, 91 og 95 - Dialogfase - Regulering til barneskole og park.
Oslobygg KF foreslår å regulere ny 4 parallells barneskole med flerbrukshall. Saken inkluderer også nye
Grønvoll park. Skolens utearealer må være
minimum 12 m² per elev, og vil sammen med parken bli viktige lokale møteplasser. Barneskolen
planlegges samtidig som Ensjø ungdomsskole i Grenseveien 65-67, og sakene samkjøres. Gjenbruk og
transformasjon av eksisterende bygg og materialer må legges til grunn.
Les mer om saken her:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202118619
Pågående byggesaker:
- Saksnummer 201514133: Innspurten 12 - Flytting av meteorologisk målestasjon.
Det er gitt tillatelse til tiltak. Les mer om saken her:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201514133
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 4 190 000,- (Prisantydning)
kr 2 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 192 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 108 800,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 110 000,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 302 000,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 311 250,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringDet er ikke tegnet boligselgerforsikring ifbm. salget. Det er likevel utarbeidet en egenerklæring som interessenter bør gjøre seg kjent med før budgivning. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Provisjon: 1%
Tilrettelegging: 14 900,-
Visnings-/overtagelseshonorar: 3 450,-/stk.
Markedspakke: 19 900,-
Oppgjør: 7 900,-
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer91-24-0015
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseEiendommen selges etter reglene i avhendingsloven.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakkyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut i fra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pktm. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingEnsjø Eiendomsmegling AS
EIE Ensjø
Org. nr: 921542690
Gladengveien 24
0661 Oslo
Tlf: 22 34 34 64
Ansvarlig meglerEiendomsmegler Argjenda Krasniqi
SaksbehandlereMahan Ronaghi
EIE Ensjø
Eiendomsmegler / Partner
Mob: 98 85 22 63 / E-post: mr@eie.no
Argjenda Krasniqi
Eiendomsmegler
Mob: 91 83 10 94
[/ E-post: arkr@eie.no