EiendomUelands gate 59E, 0460 Oslo, Etasje: 4
MatrikkelAndelsnr. 54 Orgnr. 956464218 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
ArealerTotalt BRA 60 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 55 kvm
Følgende rom inngår i innvendig bruksareal:
Entré, baderom, kjøkken, stue, to soverom og omkledningsrom.
- BRA-e (eksternt bruksareal): 5 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 4 kvm
ArealPrimærrom: 55 kvm, Bruksareal: 60 kvm, BRA-i: 55 kvm , BRA-e: 5 kvm , TBA: 4 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom2
Byggeår1941
TomtFellestomt 4578 kvm
Tomten er festet av Oslo Kommune. Avtalen ble forlenget i 1985 med 80 år. Festeavgift for 2024 er på kr.
78 146,-. Festeavgiften kan økes cirka hvert 10. år.
Prisantydning5 450 000
TilstandsrapportTilstandsrapporten er avholdt av Anders J. Bryhn datert 10.09.2024.
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 228 222,- pr. 31.12.23
Andel fellesformue: kr. 12 230,- pr. 31.12.23
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 5 450 000,- (Prisantydning)
kr 228 222,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 5 678 222,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 000,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 679 222,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 5 687 472,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 3 759,- pr. mnd.
Felleskostnad inkludererVarmtvann, brensel, kabel-tv, vaktmester, renhold, festeavgift, vedlikehold, betjening av fellesgjeld,
kommunale avgifter, felles bygningsforsikring, driftskostnader og forretningsfører.
Totale felleskostnader per mnd er på kr. 3 759 og fordelt på følgende måte:
- Felleskostnader: kr. 3 679
- Vedlikeholdsinnbetaling: kr. 80
I dialog med styret per e-post den 23.08.2024 informerer styret at vi holder på å kartlegge vinduer i
leiligheter. Det er mulig beboere med eldre vinduer blir pålagt å skifte. Da vil det skje ved et sidlån til
fellesgjeld. Vi gjør oppmerksom på at dette kan føre til mer lån, og derav en økning felleskostnader.
Sikringsordning fellesgjeldBorettslaget har ingen avtale om sikringsordning.
For krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra lagsforholdet har laget panterett i andelen foran
alle andre heftelser. Pantekravet er begrenset til en sum som svarer til to ganger folketrygdens
grunnbeløp på tidspunktet da tvangsdekning besluttes gjennomført.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.
EierAndrea Flinstad Ludvigsen
BeskrivelseVelkommen til toppen!
Dette er en gjennomgående og pen 3-roms toppleilighet, med herlig utsikt over Iladalen! Her bor du i et
etterspurt og sentralt område rett ved Alexander Kiellands plass. Leiligheten har en svært praktisk
planløsning, med to soverom (i hver sin ende) og i praksis to stuer. For det store kjøkkenet er praktisk talt
en spisestue, med god plass til stort spisebord med plass til flere gjester. Fra kjøkkenet finner vi også
den herlige balkongen. Herfra er det enestående utsikt og flotte solforhold.
Høydepunkter:
- Helt nytt og romslig bad i 2020 (rørfornying i 2020)
- Stort og sosialt kjøkken fra 2018
- Usjenert beliggenhet helt uten innsyn
- Balkong med frodig utsyn mot Iladalen
- Varmtvann, oppvarming og internett inkl.
- Verken dokumentavgift eller forkjøpsrett
- Supersentral beliggenhet
Velkommen til en hyggelig visning!
ParkeringDet er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt –
også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering.
Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene:
- Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5 950 kroner for ett år
- Motorsykkel og moped: 2 975 kroner for ett år
- El-bil : 2 000 kroner for ett år
- El-motorsykkel og el-moped: 1 000 kroner for ett år
Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon
se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-ogparkering/parkering/beboerparkering/.
BeliggenhetVelkommen til et populært, idyllisk og sentralt sted å bo!
Meget attraktiv og sentral beliggenhet ved Iladalen. Ila er et koselig og unikt område plassert midt mellom
Alexander Kiellands plass, St. Hanshaugen, Sagene, Torshov og Grünerløkka. Avstanden er kort til alt av
urbane fasiliteter. Kvelds- og søndagsåpen matbutikk finnes like i nærheten og dekker de fleste enkle og
hverdagslige behov. I umiddelbar nærhet finnes Kiellands Hus med matbutikk, vinmonopol, apotek, kafé,
bokhandel, frisør og kiosk, samt flere restauranter som gamle Tranen som er Åpent Bakeri på dagtid og
Colonel Mustard etc. Både St. Hanshaugen senter og Ringnes Park senter med blant annet Ringen Kino
er kun en kort spasertur unna. For øvrig kan sentrum, Majorstuen og Storo Storsenter enkelt nåes med
kollektivtilbudet i området.
For den aktivitetslystne er tilbudet bredt og treningsmulighetene mange: aktivitetspark i Ilaparken, SATS
treningssenter på Sagene Ring, SATS Iladalen (ca. 200 meter unna), SATS på Ringnes Park, nyåpna
Crew og Myrens Sportssenter på Torshov med Oslo Squash, Klatreverket og Golfsenteret i Myrens
Verksted, Sagene squash, samt SiO Athletica Vulkan og Vulkan Squash. Kubaområdet sør for Kiellands
plass kan blant annet friste med Smelteverket og Nedre Foss Gård. og populære Mathallen. Sjarmerende
trehusbebyggelse og flere fantastiske grøntområder som Iladalen, parken på St. Hanshaugen, Akerselva
Miljøpark, Myraløkka m.fl. finnes like ved. Langs Akerselva er turmulighetene flotte, enten du velger å
bevege deg i retning sentrum eller nordover, gjennom Nydalen og Maridalen, inn i Nordmarka.
Utdanningsinstitusjoner som OsloMet, UiO (Blindern), BI i Nydalen, Tannlegehøyskolen,
Sykepleierskolen på Lovisenberg, Kunsthøyskolen og Arkitektur- og Designhøyskolen, Høyskolen
Kristiania (Campus Vulkan) er alle godt innenfor rekkevidde.
BebyggelseDet er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.
TomtFellestomt, 4578 kvm
AdkomstSe vedlagte kart. Det vil bli satt opp visningsskilt ved fellesvisninger.
Offentlig kommunikasjonFra Alexander Kiellands plass går bussnr. 21 (Tjuvholmen - Helsfyr), 34 (Tåsen - Ekeberg Hageby) og nr.
54 (Kværnerbyen - Kjelsås). I tillegg går Flybussen til Oslo Lufthavn herfra.
På Sagene går bussnr. 20 (Skøyen - Galgeberg), nr. 37 (Nydalen - Helsfyr) og fra Vøyenbrua går bussnr.
28 (Fornebu - Økern). Trikkelinjer 11, 12 og 18 går fra Biermanns gate, som tar deg til bl.a.
Jernbanetorget, Aker Brygge og Majorstuen.
ByggemåteSe vedlagte tilstandsrapport for teknisk beskrivelse av eiendommen.
BoderI tillegg til leilighetens arealer, disponnerer boligen 1 bod.
- Kjellerbod på 5 kvm.
StandardEiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. For den
utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport. Nedenfor følger
informasjon om forhold som har fått TG 2:
TG2 AVVIK SOM KAN KREVE TILTAK
Oppvarming
Varmekabler på baderom.
Vurdering av avvik:
- Det er ikke varmekilde på det minste soverommet.
Tiltak:
- Det bør påregnes å montere en varmekilde på soverommet. Kostnadsestimat: Under 10 000.
TG2 AVVIK SOM IKKE KREVER UMIDDELBARE TILTAK
Vinduer
Isolérglass i treramme datert 84.
Vurdering av avvik:
- Eldre og slitasje. Enkelte vinduer er punktert.
Tiltak:
- Vinduer skal utskiftes i regi av sameiet. Kontakt styret for status og evt. kostnadsvurdering.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Balkongdør
Balkongdør med isolérglass datert 84.
Vurdering av avvik:
- Eldre og slitasje.
Tiltak:
- Utskifting av døren må påregnes. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Balkong
Balkong med adkomst fra stuen. Bygget med metallramme forankret til ytterveggen. Rekkverk høyde: 99
cm.
Generelt krav: Høyde på rekkverk ved balkonger, tribuner, passasjer og lignende skal være minimum 1,0
m. Der nivåforskjellen er mer enn 10,0 m, skal rekkverk ha en høyde på minimum 1,2 m.
Vurdering av avvik:
- Rekkverket er for lavt i forhold til dagens krav til rekkverkshøyder.
Tiltak:
- Det er ikke krav om utbedring av rekkverkshøyde opp til dagens forskriftskrav. Vær klar over lavt rekkverk
mht. sikkerhet. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Etasjeskille
Støpt etasjeskille.
Måling av høydeforskjeller med laser gjort i rom: STUE OG KJØKKEN
- Lokalt avvik måles med laser (5 punkter) innenfor 2 m: Størst avvik: 11 mm på 2m avstand.
- Totalt avvik målt med ett punkt ved hver vegg i rommet, samt et punkt midt på gulvet: Størst avvik: 25 mm.
Tilfeldig valgte målesteder i rommene.
Vurdering av avvik:
- Målt høydeforskjell på mellom 10 - 20 mm innenfor en lengde på 2 meter. Tilstandsgrad 2 gis med
bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik.
- Målt høydeforskjell på over 15 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i
standardens krav til godkjente måleavvik.
Tiltak:
- For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk
rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan
man vurdere slike tiltak. Ingen umiddelbare tiltak ansees som nødvendig men vær klar over avvikene.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Avtrekk - Kjøkken
Ventilator med kullfilter. Årstall: 2018.
Vurdering av avvik:
- Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra
kokesonen.
Tiltak:
- Om mulig bør det etableres mekanisk/forsert avtrekk ut fra kokesonen. Kostnadsestimat: Ingen
umiddelbar kostnad.
Vannledninger
- Type rør: Rør-i-rør.
- Fordelerskap: Ja. Evt. lekkasjevann fra fordelerskap/vannrør blir ledet til drensspalte i vegg på
baderommet.
- Røranvisning: Ja, rørene er merket.
- Hovedstoppekran for leiligheten: Inni fordelerskapet.
- Lekkasjestopper: Ja, på kjøkken.
Levetidsbetraktninger:
- Levetid | Vannrør av kobber over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
- Levetid | Rør i rør system over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
TEK17
Teknisk forskrift fra 2017 (TEK17) krever at installasjoner med vann i rom uten sluk i gulv skal sikres med
lekkasjestoppere.
Evt. dokumentasjon på utførte rørarbeider i leiligheten er ikke kjent for takstmann utover det som evt.
nevnes i rapporten. Dette gis TG2 på bakgrunn av NS3600:2018 "Valg av tilstandsgrader". Årstall: 2020.
Vurdering av avvik:
- Det mangler dokumentasjon for rørarbeider i leiligheten. Innerste beskyttelses lokk mangler.
Tiltak:
- Forsøke å få tak i dokumentasjon. Evt. anbefales det å få røropplegget kontrollert av en rørlegger for
sikkerhets skyld.
- Skaffe innerste beskyttelseslokk, viktig ved en evt. lekkasje inni fordelerskapet. Kostnadsestimat: Ingen
umiddelbar kostnad.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger attestert "ekspedisjonsdokument" på bygget datert 1941.
Et ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på
byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på (oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc). Ved
eldre bygårder er det som oftest dette dokumentet som vedlegges (attestert eller uattestert) for
bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp.
Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, men det er avvik fra disse. Opprinnelig planløsning er
ombygget og dagens planløsning avviker dermed fra original arkitekttegning. Dvs. takstmann erikke kjent
med om det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger som stemmer med dagens bruk.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingLeiligheten blir oppvarmet med varmekabler på baderomsgulvet og radiatorer.
Selger informerer om et årlig strømforbruk på 5000 kWh. Faktisk forbruk varierer fra husstand til
husstand.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter G
EiendomsskattDet er innført eiendomsskatt i Oslo. Det betales i dag ikke eiendomsskatt på denne boligen, men ved en
endring i formuesverdien kan det utløse eiendomsskatt. Vi gjør oppmerksom på at satsen for
eiendomsskatt blir fastsatt årlig av bystyret. Eiendomsskatten vil derfor kunne variere fra år til år.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 3 759,-
pr.mnd.
Varmtvann og fyring,, kabel-tv, vaktmester, renhold, festeavgift, vedlikehold, betjening av fellesgjeld, kommunale avgifter, felles bygningsforsikring, driftskostnader og forretningsfører.
Faste løpende kostnaderFelleskostnader, strøm og innboforsikring.
Spesifikasjon av fellesgjeldBorettslaget har følgende lån:
Lånegiver: Lån Husbanken
Lånenr.: 11494823 5
Restgjeld: 2 960 954
Innfrielsesdato: 01.04.2037
Gjeldende rente per 22.08.2024: 4,55%
Lånegiver: Lån Handelsbanken
Lånenr.: 9492.70.49664
Restgjeld: 15 191 873
Innfrielsesdato: 30.03.2056
Gjeldende rente per 22.08.2024: 6,05%
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapÅrets resultat vises i resultatregnskapet og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig
gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. Driftsinntekter for 2023 er på kr 4 000 743,- og driftskostnader på kr 3 314
433,-. Dette gir et årsresultat på kr 399 420,-.
Forsikring med polisenummerProtector Forsikring ASA
Polisenummer: 1343592
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 125 395,-
Som sekundærbolig Kr. 4 276 500,-
BorettslagBorettslag: Uelandsg 59 borettslaget, Orgnr: 956464218
Borettslaget Uelandsgate 59 er et frittstående borettslag som har til formål å gi andelseierne bruksrett til
egen bolig i lagets eiendom.
HJEMMESIDE
Styret kan kontaktes per e-post på: https://uelandsgt59.lettstyrt.no/
FELLESVASKERI
Borettslaget har fellesvaskeri som kan benyttes av beboerne. Vaskeriene kan benyttes fra kl. 07.00 til kl.
23.00. Tørkerommene kan brukes hele døgnet.
DUGNAD
Dugnad arrangeres to ganger i året, en om høsten og en om våren. Hver leilighet plikter å sende en
person på dugnad. Årlig dugnadsgebyr på ca. kr. 1 300,- må påregnes, ved ikke oppmøte.
STYRETS ARBEID I 2023/2024
Styret har i løpet av perioden gjennomført styremøter ved behov, jobbet med drift og vedlikehold av
boligselskapets eiendom, samt fulgt opp beboere og leverandører i samarbeid med forretningsfører
Norian.
Installering av Bergvarme:
- Det store prosjektet i 2023 var installasjonen av bergvarme, som tok lengre tid enn forventet på grunn av
utfordringer med å få nødvendige godkjenninger og selve utførelsen.
Samarbeid med Hafslund Celsio:
- Vi inngikk avtale for å benytte det gamle fjernvarmesystemet som backup og spisslast, noe som
fungerer godt, også når det er på det kaldeste ute.
Redusert Energiforbruk:
- Energiforbruket fra fjernvarmen har vist seg å ligge på ca. 30% av foregående års forbruk under de
kaldeste månedene, noe som er positivt.
Økonomi og Investering:
- Selv om prosjektet endte med å koste litt mer enn budsjettet på grunn av økte priser, betrakter vi
bergvarmeprosjektet som en god investering.
Kommunale Utgifter og Økonomisk Situasjon:
- Kommunale utgifter har økt, og selv om det foreligger et håp om å unngå økning i husleien, er det en
realitet som kan bli nødvendig å vurdere.
Bakgårdens Tilstand:
- Det omfattende gravearbeidet i bakgården krever etterarbeid, noe styret håper å kunne adressere
gjennom dugnadsinnsats. Det er også planer om å legge til rette for et utekjøkken og reparere skader
forårsaket av gravearbeidet.
ÅRSMØTE 2024
Årsmøte ble avholdt den 19. mars 2024 og følgende sak ble vedtatt:
Ansvar for utskiftning av vinduer og ytterdører.
Forslagsstillers saksfremstilling: Borettslaget har i dag, slik andelseier forstår, ingen felles ansvar for
utskiftning av vinduer og ytterdører, til tross for at det er normen i mange andre borettslag, og det ifølge
Huseierne er styret i borettslagene som skal stå for utskiftning. Det er flere fordeler ved å legge ansvaret
for utskiftning av vinduer og balkongdører til styret:
1) Man kan som borettslag søke støtte fra Enova til bytte av mer isolerende og energieffektive vinduer og
balkongdører. Det kan man ikke som enkeltperson i et borettslag.
2) Det er borettslaget som er ansvarlig for borettslagets fasade. Når utskiftning av vinduer og
balkongdører overlates til hver enkelt, kan dette være i strid med Planog bygningsetatens føringer for
fasadeendringer.
3) Når man selger og kjøper leilighet i borettslaget, og tidligere selger ikke har overholdt ansvaret med å
vedlikeholde vinduer og balkongdører overføres problemet til kjøper. Det unngår man hvis borettslaget har
ansvaret.
4) Ved kollektive skifter og vedlikehold som borettslaget står for kan man få kvantumsrabatter, noe hver
enkelt av oss ikke får.
Forslagsstillers forslag til vedtak (forslag A):
1) Utskiftning av gamle vinduer og balkongdører blir styrets ansvar, og det skal fremgå i vedtektene.
2) Styret lager en oversikt over status på vinduer og balkongdører i alle andelene, og hva det vil koste å
bytte ut det som er gammelt og skadet av vinduer og balkongdører.
3) Styret kommer tilbake til generalforsamlingen ved neste anledning, og legger frem en sak for kollektiv
utskiftning av gamle vinduer og balkongdører hvor tidsplan og kostnad legges ved. I kostnadberegningen
skal det tas høyde for at borettslaget søker Enova for støtte, og det skal fremgå stipulert hva andelene vil
få i økte felleskostnader som følge av utskiftning.
4) Andeler som har relativt nye vinduer, som ikke er skadet eller har behov for utskifting, kan søke styret
om å beholde sine nokså nye vinduer og slippe å betale for de nye vinduene tilsvarende det fellesskapet
sparer på å unnta de leilighetene det gjelder.
Styrets saksfremstilling: Styret stiller seg positiv til forslagsstillers forslag til vedtak, men det byr på noen
problemstillinger som kartlegging, opptak av lån, innvirkning på fellesgjeld og nedbetaling av lån,
innhenting av tilbud, type vindu, om vi skal pålegge noen å skifte, osv.
Styrets forslag til vedtak (forslag B):
- Styret vil sette i gang kartlegging av vinduer og balkongdører i blokken for å få oversikt over hvordan det
står til.
- Vi vil innhente tilbud fra 2 til 3 aktører.
- Vi vil sjekke med Enova om vi kan få støtte.
- Vi vil sjekke med Plan og Bygg om de har noen føringer.
- Vi vil diskutere med Norian hvordan vi best kan løse utfordringer i forhold til ulike beløp i fellesgjeld
(f.eks. ta opp nytt lån som sidepost).
- Vi vil vurdere å pålegge enkelte beboere å skifte, f.eks. om vinduer er eldre enn 30 år, eller som bør
skiftes.
- Vi vil se på muligheten for å endre vedtekter, men tenker at det har vært så ulik praksis i blokken at mulig
vi best kan tilrettelegge for at vedtekter endres etter tiltak er utført og før neste omgang om ca. 25 år. I så
tilfelle bør dette også inkludere leilighetsdører.
Dersom vi begynner nå og ting går på skinner kan det være ønskelig å få på plass nye vinduer før neste
vinter. Men, dette kan vi ikke love nå. Forslag B ble godkjent og vedtatt.
I dialog med styret per e-post den 23.08.2024 informerer styret at vi holder på å kartlegge vinduer i
leiligheter. Det er mulig beboere med eldre vinduer blir pålagt å skifte. Da vil det skje ved et sidlån til
fellesgjeld. Vi gjør oppmerksom på at dette kan føre til mer lån, og derav en økning felleskostnader.
VEDLIKEHOLDSHISTORIKK
- 2022-2023: Prosjekt bergvarme. Styret har arbeidet med å legge om fra fjernvarme til bergvarme.
- 2021: Utskiftning av to stk. avtrekksvifter, Feilsøking og utskifting av ekspansjons-tank i varmesental,
fjerning av radiator i tørkerom, demontering av EL-kjele, montert ladestasjon, Oppgradering av utearealer
(satt opp gjerde, ny plen, beplantning), nye vinduer i vaktmesterbolig.
- 2020: Rørfornying.
- 2019: Montering av nye postkasser, oppgradering av utearealer (Asfaltering, inngangsparti til dører i
bakgård, beplanting og søppel og papirskur), oppgradert vaskerom med nye vaskemaskiner og
tørketromler.
- 2018: Tilstandsvurdering av bygningsmasse, utskiftning av takvifte, nye fellesdører og fellesvinduer ut
mot bakgård.
ForretningsførerNORIAN Regnskap AS
StyregodkjenningAndelseier(e) kan kun eie en andel i borettslaget. Kun fysiske personer kan eie andelen. Kjøper skal
godkjennes av borettslagets styre for at ervervet skal bli gyldig. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten
saklig grunn. Kjøper er forpliktet til å gjennomføre handelen uavhengig av om kjøper på
overtakelsestidspunktet er godkjent av borettslaget som ny andelseier. Risikoen for å bli godkjent som ny
andelseier påhviler kjøper. Dersom kjøper på overtakelsestidspunktet ikke er godkjent som ny
andelseier, har kjøper dog ikke rett til å ta eiendommen i bruk, jf. borettslagslovens § 4-5 (2). Kjøper kan
gå til søksmål mot borettslaget dersom kjøper mener manglende godkjennelse ikke er saklig begrunnet.
Dersom borettslaget er tilknyttet et boligbyggelag, er det ofte et krav fra boligbyggelagets side at kjøper må
melde seg inn i boligbyggelaget før kjøper kan bli godkjent som ny andelseier i det aktuelle borettslaget.
Det gjøres oppmerksom på at det vil kunne påløpe et innmeldingsgebyr til boligbyggelaget, og de fleste
boligbyggelagene krever at innmeldingsavgiften skal være innbetalt før godkjenningen blir gitt.
Innmeldingsgebyret faktureres kjøper direkte.
ForkjøpsrettIngen forkjøpsrett!
Tekniske installasjonerBorettslaget har en avtale med Telia som er leverandør av internett og TV.
DyreholdDyrehold er kun tillatt med styrets skriftlige godkjenning. Mer informasjon om dette kan du se i
borettslagets husordensregler.
DiverseBransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av
salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med
bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen
garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.
Hyllen over spisebordet medfølger ikke leiligheten.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved
overskjøting til ny hjemmelshaver:
Pengeheftelser i eiendomsrett:
1934/901462-2/105 FESTEKONTRAKT - VILKÅR
FESTETID: 50 år
ÅRLIG AVGIFT NOK 6,703
PANT FOR FORFALT FESTEAVGIFT
FORKJØPSRETT FOR GRUNNEIER
BESTEMMELSER OM OVERDRAGELSE AV KONTRAKTEN
MED FLERE BESTEMMELSER
1990/77206-1/105 ** NYE VILKÅR
Best. i festeavtale av 22.11.1934 utgår.
Forlenges med 80 år fra 15.3.1985
Årlig avgift kr 145.030.
Bestemmelser om pant for forfalt festeavgift
Kommunens samtykke ved overdragelse/fremleie
Forkjøpsrett for kommunen
Med flere bestemmelser
1935/990840-1/105 ERKLÆRING/AVTALE
vedr. dreneringsledn. m.v.
1935/990841-1/105 ERKLÆRING/AVTALE
Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v.
1935/990842-1/105 ERKLÆRING/AVTALE
Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v.
Pengeheftelser i festerett:
1934/901462-2/105 FESTEKONTRAKT - VILKÅR
FESTETID: 50 år
ÅRLIG AVGIFT NOK 6,703
PANT FOR FORFALT FESTEAVGIFT
FORKJØPSRETT FOR GRUNNEIER
BESTEMMELSER OM OVERDRAGELSE AV KONTRAKTEN
MED FLERE BESTEMMELSER
GJELDER FESTE
1990/77206-1/105 ** NYE VILKÅR
Best. i festeavtale av 22.11.1934 utgår.
Forlenges med 80 år fra 15.3.1985
Årlig avgift kr 145.030.
Bestemmelser om pant for forfalt festeavgift
Kommunens samtykke ved overdragelse/fremleie
Forkjøpsrett for kommunen
Med flere bestemmelser
1990/77206-2/105 BEST. IFLG. FESTEKONTRAKT
Bestemmelse om adkomstrett
Rett for kommunen til å anlegge og vedlikeholde ledninger m.m.
Bestemmelse om gjerde
Bestemmelse om trafostasjon/kiosk
GJELDER FESTE
2005/42102-1/105 PANTEDOKUMENT
BELØP: NOK 9.400.000
PANTHAVER:HANDELSBANKEN
Org.nr: 971171324
GJELDER FESTE
2007/286310-1/200 ** NEDKVITTERING
Beløpet er nedkvittert til:
Beløp: NOK 3.982.000
2006/538916-1/200 PANTEDOKUMENT
BELØP: NOK 5.260.000
PANTHAVER:HUSBANKEN
Org.nr: 942114184
Uomsettelig
GJELDER FESTE
2020/1967416-1/200 PANTEDOKUMENT
BELØP: NOK 7.500.000
PANTHAVER:HANDELSBANKEN EIENDOMSKREDITT FILIA
Org.nr: 991303995
GJELDER FESTE
ELEKTRONISK INNSENDT
2020/3047742-1/200 ** MASSETRANSPORT
FRA:HANDELSBANKEN
Org.nr: 971171324
TIL:HANDELSBANKEN EIENDOMSKREDITT FILIA
Org.nr: 991303995
ELEKTRONISK INNSENDT
2023/386586-1/200 PANTEDOKUMENT
BELØP: NOK 4.018.000
PANTHAVER:HANDELSBANKEN EIENDOMSKREDITT FILIA
Org.nr: 991303995
GJELDER FESTE
ELEKTRONISK INNSENDT
UtleieMed godkjenning fra styret er utleie tillatt for inntil 3 år, dersom andelseier selv eller person nevnt i
Borettslagsloven § 5-6 (1) nr. 3 har bebodd eiendommen i minst ett av de to siste årene.
Vei/vann/kloakkEiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann- og avløpsnett.
ReguleringEiendommen ligger i et byggeområde for boliger. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser
S-171GO kan sees hos megler.
Reguleringsbestemmelser S-171GO er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak
23.09.2015, sak 262 (kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Informasjon om ny
kommuneplan med lenke til kartinnsynsløsning finner du på http://www.kommuneplan.oslo.kommune.no.
Eiendommen ligger i et reguleringsområde for Iladalen, med endret reguleringsplan med
reguleringsbestemmelser. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser S-4179 kan sees hos
megler.
Vernestatus for Uelands gate 59E: Kommunalt listeført (tidligere kjent som Gul liste).
Gul liste gir en oversikt over erkjente og prioriterte kulturminner og kulturmiljøer i Oslo, og er
Byantikvarens verktøy i arbeidet med å kartlegge og verne et utvalg av byens historie. Dersom en eiendom
er registrert i Gul liste, vil Plan- og bygnings- etaten oversende byggesaker som berører eiendommen til
Byantikvaren for rådgivende uttalelse. Saken returneres deretter fra Byantikvaren til Plan- og
bygningsetaten for sluttbehandling.
Pågående byggesaker:
*Uelands gate 59 A - Boring av 14 energibrønner. Saksnummer 202211580. Tillatelse til tiltaket ble gitt
den 20.02.2023. Søknaden gjelder etablering av brønnpark med 14 energibrønner i bakgård. Tekniske
installasjoner som varmepumpe, el-kjel og beredere plasseres i eksisterende teknisk rom plan U2
(fyrrom).
*Søren Jaabæks gate 3, 4 og 6 - Rehabilitering av fasader og tak. Saksnummer 202455271. Det
foreligger tillatelse til tiltaket datert den 26.06.2024. Søknaden gjelder retablering av fasader og tak i
Søren Jaabæks gate 3, 4 og 6, i bydel Sagene. Rehabiliteringen innebærer at eksisterende etterisolering
skal etterplugges og pusses på nytt. Overflate og fasadeliv forblir uendret. Vinduer og dører skiftes og
oppdeling av vindusfelt tilbakeføres til originalt uttrykk. Takene på alle tre byggene rehabiliteres. Det skal
også gjøres en utbedring ev enkelte brannskiller på loft og kjeller i forbindelse med rehabiliteringen.
*Lovisenberggata 17 - Innvendig ombygging/bruksendring - Lovisenberg sykehus. Saksnummer
202456504. Det foreligger tillatelse til tiltaket datert 11.06.2024. Søknaden omfatter innvendig
ombygging/bruksendring av 4. etasje på Lovisenberg diakonale sykehus, i Lovisenberggata 17, i bydel St.
Hanshaugen.
*Lovisenberggata 15 A - Innsetting av nytt vindu i fasade. Saksnummer 202457087. Det foreligger
tillatelse til tiltaket datert 28.06.2024. Nytt vindu skal være tilsvarende størrelse og utforming som
eksisterende vindu mot øst. Vinduet innpasses og detaljeres som eksisterende vinduer i fasaden.
*Fougstads gate 43 - Bruksendring av loft til bolig. Saksnummer: 202455697. Søknaden omfatter
bruksendring av råloft til boligareal, med tilhørende fasadeendringer, i Fougstad gate 43. Ved
bruksendring av råloftet til hoveddel, vil boarealet øke med 66m2 BRA. Loftarealet som bruksendres skal
sammenføyes med eksisterende leilighet i etasjen under. Bruksendringen vil medføre endringer i
brannskille, inngrep i bærende konstruksjoner og fasadeendring i form av innsetting av takvinduer i
takflate mot gate og takflate mot bakgård. Takvinduene utføres i tråd med helhetsplan for Ila kvartal. Plan-
og bygningsetaten godkjenner søknaden om bruksendring av loft, sammenføying av arealer og
fasadeendringer, den 24.06.2024.
* Vøyensvingen 4, 6 og 8 - Fuktsikring, drenering, riving av deler av bygg, nytt avfallssystem og utforming
av utomhusarealer. Saksnummer: 202316802. Søknaden omfatter fuktsikring under marknivå og
drenering av bygget mot Vøyensvingen, riving av deler av bygg, etablering av åpen overvannshåndtering,
nytt nedgravd avfallssystem, og oppgradering av uteoppholdsplasser i Vøyensvingen 4, 6 og 8, i bydel
Sagene. Rammetillatelse er gitt den 12.01.2024. Igangsettingstillatelse er gitt den 30.01.2024.
Pågående plansaker:
* Lovisenberggata 15 med flere. Tjenesteyting - Helse, pleie, omsorg med mere. Saksnummer:
201711927. Stiftelsen Diakonissehuset Lovisenberg (SDL) foreslår å omregulere Lovisenberggt. 15 m.fl.
fra allmennyttigeformål, institusjon, sykehus, administrasjon, bolig og friområde til sykehus- og
omsorgsformål, undervisning og administrasjon, boliger og bevaring av kultur- og naturmiljø m.m.
Hensikten er åsikre funksjonelle utbyggingsvolumer for Lovisenberg iet lengre tidsperspektiv.
Planforslagets tørrelseog utnyttelse har utløst kravtil planprogram med konsekvensutredning.
Hovedtyngden av ny bebyggelse legges i nord med forbindelser til tilliggende gater og strøk. Plan- og
bygningsetaten kan ikke anbefale planforslaget, og fremmer alternativ 2 med reduserte høyder, større
grad av bevaring og lavere andel boliger. Plan-og bygningsetaten ber om bemerkninger til forslaget i løpet
av høringsperioden som er oppgitt i varslingsbrevet.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 5 450 000,- (Prisantydning)
kr 228 222,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 5 678 222,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 000,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 679 222,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 5 687 472,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Provisjon (Kr.55 000)
Visninger 2 stk. (Kr.6 800)
Tilrettelegging (Kr.10 900)
Grunnpakke (Kr.14 325)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.14 190)
Foto (Kr.5 500)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.2 900)
Markedspakke (Kr.22 900)
Oppgjør (Kr.6 500)
Totalt kr. (Kr.139 015)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer15-24-0223
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSagene & Bjølsen Eiendomsmegling AS
EIE Ullevål & Sagene
Org. nr: 989734598
Maridalsveien 154 A
0461 Oslo
Tlf: 22 02 11 60
Ansvarlig meglerEiendomsmegler | Salgsleder | Partner Jacob Santiago Salvesen
SaksbehandlereJacob Santiago Salvesen
EIE Ullevål & Sagene
Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner
Mob: 45 51 23 55 / E-post: jsa@eie.no