EiendomÅlesundgata 1C, 0470 Oslo, Etasje: 4
MatrikkelAndelsnr. 60 Orgnr. 948318423 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
ArealerTotalt BRA 91 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 74 kvm.
Følgende rom inngår i innvendig areal: Entré, baderom, stue, kjøkken og to soverom.
- BRA-b (innglasset balkong): 7 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 10 kvm
ArealPrimærrom: 74 kvm, Bruksareal: 91 kvm, BRA-i: 74 kvm , BRA-e: 10 kvm , BRA-b: 7 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom2
Byggeår1951
TomtFellestomt 6719 kvm
Prisantydning6 100 000
TilstandsrapportTilstandsrapport er avholdt av Glenn-Erik Jensen datert 08.03.2024.
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 116 000,- pr. per 01.03.2024.
Andel fellesformue: kr. 7 657,- pr. per 31.12.2023.
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 6 100 000,- (Prisantydning)
kr 116 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 6 216 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett)
--------------------------------------------------------
kr 9 481,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 6 225 481,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 6 233 731,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 4 462,- pr. mnd.
Felleskostnad inkludererKabel-tv/internett, varmtvann, kommunale avgifter, nedbetaling av fellesgjeld, felles bygningsforsikring,
forretningsførerhonorar, driftskostnader mm.
Totale felleskostnader per mnd er på kr. 4 462 og fordelt på følgende måte:
- Felleskostnader: 4.057,-
- Kabel-TV: 405,-
Sikringsordning fellesgjeldBorettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for
overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende
innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av
partene. Oppsigelsestiden er 12 – tolv– måneder regnet fra oppsigelsesdato.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget/aksjelaget.
EierLise Helen Indrebø
ParkeringDet er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt –
også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering.
Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene:
- Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5 950 kroner for ett år
- Motorsykkel og moped: 2 975 kroner for ett år
- El-bil : 2 000 kroner for ett år
- El-motorsykkel og el-moped: 1 000 kroner for ett år
Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon
se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-ogparkering/parkering/beboerparkering/.
BeliggenhetMed Sagene og Bjølsen som utgangspunkt har en alt innen rekkevidde, om det er særegne og koselige
butikker, restauranter, marka, trenings- eller kulturtilbud som frister; her er mulighetene mange!
Restauranter som Sagene Lunsjbar, Tiffany's, Sagene Samfunnshus, Villa Paradiso og Mat og Mer har
alle sin egen unike atmosfære. Jungel Pizza har også fått plass rett ved Sagene kirke, og er et pizzeria
basert på tradisjonen fra New York. I tillegg finner du flere kaffebarer og andre små utsalgssteder. Mjøl
bakeri og Norð Bjølsen Bakeri fortjener å trekkes frem som flotte eksempler på godt gammeldags
håndverk og ekte service. Sentralt i Arendalsgata finner du Sagene Torg, som byr på et bredt utvalg av
blant annet frukt og grønnsaker, samt en spennende ferskvaredisk. Torget blir flittig brukt av beboere i
nærområdet og er absolutt verdt et besøk.
Sagene har også et unikt og hyggelig møtested, Mysterud Bar. Valget av navnet på baren er langt fra
tilfeldig, da lokalene i en årrekke har vært en særpreget jernvarebutikk drevet av tre generasjoner ved
samme navn. Drømmen om en lokal bar i nærmiljøet ble realisert av fem lokale Sagene-gutter, som selv
handlet kruttlapper, cowboy- og indianerfigurer på Mysterud da de var små. Baren har et godt utvalg av
lokale øltyper fra Oslo-bryggeriene, i tillegg til ulike viner og klassiske cocktails på drinklisten.
En kort spasertur i fine omgivelser langs Akerselva og du ender opp på Grünerløkka eller i Nydalen. I
tillegg til flotte grøntområder samt tur- og rekreasjonsmuligheter langs elva, tilbyr området Myraløkka,
Bjølsenparken, Geitmyra skolehager og Voldsløkka Idrettsanlegg - sistnevnte med volleyballbaner,
skatepark, fotballbaner og joggeløyper. Ikke minst kjøres det opp skispor på Voldsløkka idrettsanlegg
vinterstid.
Utdanningsinstitusjoner som BI Nydalen, Blindern - Universitetet i Oslo, Høyskolen i Oslo og Akershus,
Tannlegehøyskolen, Veterinærhøyskolen, Lovisenberg Diakonale Høgskole og Arkitekthøyskolen er alle i
nærheten.
Av treningstilbud finner du SATS på Sagene og Myrens Sportssenter på Torshov. Hos Myrens har man
tilgang til selve treningssenteret og Oslo Squash, men også til landets råeste klatresenter.
BebyggelseDet er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.
TomtFellestomt, 6719 kvm
AdkomstSe vedlagte kart. Det vil bli satt opp visningsskilt ved fellesvisninger.
Offentlig kommunikasjonBydelen er et kollektivt knutepunkt med buss nr. 20 (Galgeberg/Skøyen), 37 (Nydalen/Helsfyr), 54
(Kjelsås/Kværnerbyen) eller 34 (Ekeberg/Tåsen). Fra Sandaker/Torshov går det trikk, samt T-bane fra
Nydalen eller Storo Stasjon. I tillegg går Flybussen til Gardermoen fra Arendalsgata, Torshov og
Torshovparken.
InneholderEntré
Det gode inntrykket starter allerede når man kommer inn. Her er det god plass til å henge fra seg yttertøy
og plassere sko i innebygd garderobe.
Stue
Dette er et skikkelig godt rom å være i og er selve hjertet i leiligheten. Det magiske skjer når du kommer
inn i stuen, hvor det er store, fantastiske vindusflater og lys fra hver sin side av rommet. I tillegg får du en
fin kombinasjon med en romslig og luftig planløsning som skaper en veldig god atmosfære. Stuen er
forøvrig det naturlige oppholdsrommet hvor det er god plass til en større sofagruppe, salongbord og
TV-benk. Peisen gir både god varme gjennom vinterhalvåret, i tillegg til en god dose stemning. Det er
verdt å nevne at kabel-tv og internett fra Telia er inkludert i månedlige felleskostnader.
Det er adkomst til leilighetens balkong fra stuen - og når sommeren virkelig har meldt sin ankomst, kan
skillet mellom ute og inne viskes ut ved å åpne skyvedøren. Den herlige balkongen kommer vi snart
tilbake til.
Kjøkken
Det ville være unaturlig å snakke om stuen uten å også beskrive kjøkkenet, for disse to rommene henger
fint sammen - selv om de er i delvis separate rom. Leiligheten har et meget innbydende og delikat
kjøkken fra Kvik i 2017. Kjøkkenet har god skap- og benkeplass. Det er integrerte hvitevarer med
koketopp, ventilator, stekeovn, oppvaskmaskin og kjøle- og fryseskap. Det er også plass til et større
spisebord, slik at du kan samle nære og kjære til hyggelige sammenkomster.
Balkong
Den flotte balkongen er østvendt og på sommerstid er det sol gjennom morgentimene og formiddagen.
Balkongen er på ca. 7 m² og det er god plass til en hyggelig sittegruppe. Balkongen er innglasset som gir
et potensiale for en betraktelig lengre sesong, eller så kan du selvsagt velge å ha det åpent. Det er tillatt å
bruke elektrisk grill på balkongen.
Soverom
Soverommet er av god størrelse med plass til en god dobbeltseng og nattbord på hver side hvis ønskelig.
Det er ellers godt med oppbevaringsmuligheter i medfølgende garderobe.
Soverom ll:
Soverommet er i dag benyttet som en kombinasjon av gjesterom og praktisk oppbevaring - og rommet
kan selvsagt benyttes til akkurat det formålet du måtte ønske.
Bad
Flislagt bad fra 1999 av god størrelse. Badet er innredet med dusjkabinett, vegghengt toalett, servant med
skuffeseksjon, speil med lys over, samt vaskemaskin. Badet ble modernisert i 2020 med ny lekker
benkeplate, servant med kran, skuffeinnredning og speil. Det er ellers lune varmekabler i gulv som holder
deg god og varm gjennom hele året.
Bodplass
Leiligheten disponerer en kjellerbod på 5,2m2, samt en loftsbod med gulvareal på 11m2 med skråtak
mot gulv. Boder er merket med nr.416.
ByggemåteBlokken fremstår med yttervegger i pusset konstruksjon. Leilighetens etasjeskiller i betong. Yttertak i
salttak konstruksjon tekket med takstein.
Se vedlagte tilstandsrapport for teknisk beskrivelse av eiendommen.
PrimærromPrimærrom: 74 kvm
BruksarealBruksareal: 91 kvm
BoderI tillegg til leilighetens arealer disponerer boligen 2 boder:
- 1 bod på ca. 5 m² + gulvareal på 11m² (skråtak i boden) på loftet.
- 1 bod på ca. 5,2 m² i kjelleren.
StandardEiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. Denne er
vedlagt salgsoppgaven. Nedenfor følger informasjon om forhold som har fått TG 2 Avvik som ikke krever
umiddelbare tiltak:
Etasjeskille/ gulv mot grunn
Etasjeskille i betong. Etasjeskille er sjekket med nivelleringslaser, stue og ett soverom ble kontrollert av
takstmann.
Vurdering av avvik:
- Målt høydeforskjell på over 15 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i
standardens krav til godkjente måleavvik.
- Det er registrert 23 mm høydeforskjell, på gjennomgående mål i stue. Høydeforskjell på dette nivået er
svært vanskelig å registrere uten nivelleringslaser.
Tiltak:
- For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk
rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan
man vurdere slike tiltak. Kostnadsestimat: ingen umiddelbar kostnad.
Overflater gulv - Bad
Gulvet er belagt med fliser og underliggende gulvvarme. Overflater fremstår med normal funksjonalitet.
Det er på badegulvet målt 5 mm høydeforskjell fra døråpning til slukrist. Fall på gulv tilfredsstiller ikke
kravet fra teknisk forskrift på byggetidspunktet. Lokalt fall i dusj vil føre dusjvann til sluk. Det er i tillegg gjort
enkle punktmålinger av gulvet på befaringen og ikke testet med vann. Svanker kan forekomme. Årstall:
1999, kilde: info fra sameiet/ borettslaget.
Vurdering av avvik:
- Det er påvist avvik i fallforhold til sluk i forhold til krav i forskrift på byggetidspunktet.
Tiltak:
- Våtrommet fungerer med dette avviket. Kostnadsestimat: ingen umiddelbar kostnad.
Sluk, membran og tettesjikt
Hovedsluk og hjelpesluk er fra 1999, tettesjikt er ukjent for takstmann. Årstall: 1999, kilde: info fra sameiet/
borettslaget.
Vurdering av avvik:
- Vurdering basert på alder. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i at mer enn halvparten av forventet
brukstid for membran/tettesjikt er passert. Det er nå ingen symptomer på funksjonssvekkelse, men vær
oppmerksom på at dette er en risikokonstruksjon.
Tiltak:
- Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må tettesjiktet skiftes ut, men tidspunktet for
når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om. Ved renovering, påse at alle forhold med tettesjiktet,
våtsone, sluk, røranlegg mv. dokumenteres.
- Det anbefales dagens løsning med bruk av dusjkabinett på badet, dette for å forhindre vanninnsig i
konstruksjoner og at skader skal kunne oppstå. Oppgradering av våtrommet bør påberegnes, Det
anbefales dagens løsning med bruk av dusjkabinett på badet, dette for å forhindre vanninnsig i
konstruksjoner og at skader skal kunne oppstå. Oppgradering av våtrommet bør påberegnes, tatt i
betraktning av alder på dagens konstruksjoner. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Avtrekk
Ventilator over komfyr er tilkoblet med kullfilter. Kapasitet og mengde luftutskifting er ikke kontrollert da det
krever eget utstyr for måling og hører ikke under nivå 1 undersøkelse. Det er kun utført enkel kontroll av
ventilasjon ved bruk av et ark/ papir eller røykampull. Det er ikke foretatt tallfestede målinger, men
ventilasjonen antas og fungere tilfredsstillende. Årstall: 2017, kilde: eier.
Vurdering av avvik:
- Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/ mekaniske avtrekksløsninger fra
kokesonen.
Tiltak:
- For at kullfilter skal kunne fungere optimalt, er rengjøring/ utskifting av filter viktig. Kostnadsestimat:
Ingen umiddelbar kostnad.
Vannledninger
Kjøkken: vanntilførsel med Pex-rør.
Bad: det er åpne forkrommede vannrør til installasjonene.
Hovedstoppekran: kraner er plassert over himling på bad, samt i luke på soverom. Kraner er testet og
fungerer tilfredsstillende.
Vannrør generelt er fra 1999, det er nyere vannrør fra soverom til kjøkken fra 2017. Takstmann er ikke
godkjent innenfor området VVS, det anbefales derfor å få en autorisert rørlegger til å gjennomgå anlegget
dersom dette er ønskelig. Anlegget er kun visuelt besiktiget da dette krever spesielt utstyr og kompetanse.
Årstall: 2017, kilde: eier.
Vurdering av avvik:
- Det er ikke montert Waterguard på kjøkken. Ifølge de nye byggeforskriftene (Tek 17) skal det være
automatisk lekkasjestopper i rom med vanninstallasjoner, dersom det ikke er vanntette gulv eller sluk. I
alle boliger som er bygd eller rehabilitert etter 2010 skal det være installert vannstopper.
Tiltak:
- Montering av Waterguard på kjøkken. Ifølge de nye byggeforskriftene (TEK 17) skal det være automatisk
lekkasjestopper i rom med vanninstallasjoner, dersom det ikke er vanntette gulv eller sluk. I alle boliger
som er bygd eller rehabilitert etter 2010 skal det være installert vannstopper.
Tiltak:
- Montering av Waterguard på kjøkken bør påberegnes. Kostnadsestimat: ingen umiddelbar kostnad.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger et ekspedisjonsdokument på bygget datert 1951.
Et ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på
byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på (oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc). Ved
eldre bygårder er det som oftest dette dokumentet som vedlegges (attestert eller uattestert) for
bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp.
Det er utstedt ferdigattest for utskifting av vinduer datert 1982, for ny balkong i 4. etasje datert 1995, og for
utskifting av balkonger og etterisolering av fasade datert 2002.
Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, men de stemmer ikke med dagens bruk. Leilighet er
ombygget og viker fra originale tegninger. Kjøkken er flyttet til tidligere soverom, Det er laget større åpning
i vegg mellom tidligere soverom og stue. Det er fremlagt dokumentert avtale med styret, for bruksendring.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
OppvarmingLeiligheten blir oppvarmet med panelovner, ildsted i stue og varmekabler på baderomsgulvet.
Selger kan informere om et årlig strømforbruk på ca. 2 400 kWh (2023).
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter D
EiendomsskattDet betales i tillegg eiendomskatt fire ganger i året på kr 1 144 for 2023. Eiendomsskatt kreves inn via
felleskostnader i månedene: mai, juni, september og november. Vi gjør oppmerksom på at satsen for
eiendomsskatt blir fastsatt årlig av bystyret. Eiendomsskatten vil derfor kunne variere fra år til år.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 4 462,-
pr.mnd.
Faste løpende kostnaderFelleskostnader, innboforsikring og strøm.
Spesifikasjon av fellesgjeldBorettslaget har følgende lån:
Lånenummer: HUS601-11478000 0
Type: Annuitet
Restsaldo: 6.519.341,-
Restløpetid: 9 år og 7 mnd
Terminer pr år: 2
Type rente: Flytende
Rente pr. 06.03.2024: 4,49%
Lånenummer: HUS602-11412081 9
Type: Annuitet
Restsaldo: 1.711.650,-
Restløpetid: 2 år og 6 mnd
Terminer pr år: 2
Type rente: Flytende
Rente pr. 06.03.2024: 4,49%
Lånenummer: OBBK01-98207359327
Type: Annuitet
Restsaldo: 200.999,-
Restløpetid: 3 år og 11 mnd
Terminer pr år: 12
Type rente: Flytende
Rente pr. 06.03.2024: 6,10%
Lånenummer: OBBK02-98207404780
Type: Annuitet
Restsaldo: 1.316.012,-
Restløpetid: 5 år og 10 mnd
Terminer pr år: 12
Type rente: Flytende
Rente pr. 06.03.2024: 6,10%
Lånenummer: OBOS03-98208053361
Type: Annuitet
Restsaldo: 977.830,-
Restløpetid: 28 år og 7 mnd
Terminer pr år: 12
Type rente: Flytende
Rente pr. 06.03.2024: 6,10%
Lånenummer: OBOS04-98208087991
Type: Annuitet
Restsaldo: 601.851,-
Restløpetid: 29 år og 1 mnd
Terminer pr år: 12
Type rente: Flytende
Rente pr. 06.03.2024: 6,10%
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapÅrets resultat vises i resultatregnskapet og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig
gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. Driftsinntekter for 2022 er på kr 4 461 530,- og driftskostnader på kr 4 054
916,-. Årets resultat på kr. 210 910,- fremkommer i resultatregnskapet. Årets resultat vises i
resultatregnskapet og foreslås ført mot egenkapital.
Forsikring med polisenummerGjensidige Forsikring
Polisenummer: 91744204
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 650 321,-
Som sekundærbolig Kr. 6 271 219,-
BorettslagBorettslag: Gjøvikgata borettslag, Orgnr: 948318423
Borettslaget består av 79 andelsleiligheter. Gjøvikgata Borettslag er registrert i Foretaksregisteret i
Brønnøysund med organisasjonsnummer 948318423, og ligger i bydel Sagene i Oslo kommune.
STYRET
Styret kan kontaktes på e-post gjovikgt@styrerommet.no. Se Gjøvikgata Borettslags hjemmeside på
www.vibbo.no/gjovikgata for ytterligere informasjon. Du kan også komme i kontakt med styret via
Vibbo.no.
VIBBO
Du kan finne informasjon om boligselskapet og ditt boforhold ved å logge deg inn på Vibbo.no. Her finner
du oversikt over din bolig, felleskostnader og annen nyttig informasjon.
STYRETS ARBEID
Styret jobber jevnlig med å følge opp vanlige bruks- og vedlikehold av borettslaget og eiendommene.
Dette kan være kontakt med beboere, kontakt med vaktmester, rørlegger for felles installasjoner,
elektriker mm. I perioden 2022/2023 avholdt styret 12 styremøter i tillegg til 1 budsjettmøte, 1
regnskapsmøte, 1 felles styremøte med Ålesund- / Treschowsgate og 1 møte med Hagegruppa.
Borettslaget har hatt 2 dugnader, en på høsten og en på våren. Julegrantenning første søndag i advent
med musikk fra Bjølsen skolekorps.
FELLESVASKERI
Det er gratis fellesvaskeri med vaskemaskiner, tørketromler og tørkeskap i kjelleren.
SYKKELBOD
Det er sykkerlparkering i kjeller.
ÅRSMØTE 2023
Fra årsmøtet avholdt den 8.06.2023 ble følgende vedtatt av generalforsamlingen.
Montere unloc-app på inngangsdører
- Beboerne får digital nøkkel på mobilen, og bruker den til å åpne dører og dele nøkler med andre. Styret
vil ha kontroll over hvem som har tilgang til hvilke felles dører i Unlock Control Center. Appen er utviklet av
OBOS. Installeres i calling-anlegg. Ordinære nøkler kan fremdeles brukes. Forslag til vedtak: Styret henter
inn tilbud fra OBOS, og får fullmakt til å vurdere innføring. Forslaget ble vedtatt.
Sentralt avtrekk for mindre fukt på bad
Leilighetene har naturlig ventilasjon, dvs. luft dras ut gjennom ventiler. Forslagsstiller opplyser om at det
renner fukt av veggene etter dusj. Den naturlig ventilasjonen kan forsterkeres ved mekaniske avtrekk som
monteres på loft. Forslag til vedtak: Styret ser på ulike løsninger for å forbedre avtrekket, samt innhenter
kostnadsestimater. Forslaget ble vedtatt.
Dette er hovedsakene styret ellers har jobbet med:
- Nye markiser over balkongene i 5.etg.
- Forberedelser, tegninger, planlegging, søknader og klage i forbindelse med omgjøring av
næringslokale til leilighet.
- Pusset opp veggene i fellesvaskeriene med muring og maling.
- Byttet forsikringsselskap til Gjensidige gjennom Obos Forsikring, årlig besparelse 70.000,-
- Boulebanen reversert til gressplen.
- Nye pallekarmer til plantekasser.
- Beskjæring av store trær ved plantekasser og lekeplass av arborist for å hindre ulykker og kontakt med
strømkabler.
- Termografering av vinduer hos andelseiere som ønsket dette. Rapport samlet og individuelt. Styret kan
ta dette videre om det stemmes frem av Årsmøtet.
- Nedgravde avfallsløsninger godkjent på ekstraordinær generalforsamling, kontrakt signert. Venter på evt
godkjennelse fra Plan- og Bygg etter klage på vedtak om omgjøring til leilighet før iverksettelse pga
plassering.
- Frysebokser fjernet fra sykkelrom, vegger murt og malt, kroker til sykler festet på vegg.
- Ny flaggstang. Den forrige svaiet faretruende i kraftig vind.
- Vi har skiftet ut planker på utemøblene til nye i værbestandig materiale.
- Avtale med ElektroSivert for årskontroll av det elektriske anlegget med 3-årig intervall samt
termografering av sikringsskap.
- HMS: Oppdatert informasjon om oppmøteplass ved brann på oppslagstavler i oppgangene. Sjekkliste
for egenkontroll av det elektriske anlegget sendt ut til andelseiere. Kontroll og oppgradering av
røykvarslere.
- Tetting av 11 balkonggulv i 5.etg der det er meldt om lekkasjer nedover i etasjene.
Styret har ellers flere saker som ligger på vent eller som er påbegynt. Dette gjelder blant annet:
- Omgjøring av næringslokale til leilighet.
- Nedgravde avfallsbrønner.
- Beplantning foran lekeplassen.
- Fortsette oppgradering av utemøbler.
VEDLIKEHOLDSHISTORIKK
- 2021-2022: Maling av oppganger. Oppussing av oppganger. Maling av tak, gelender og vegger.
Fellesvaskeri i Ålesundsgata. Ny vaskemaskin.
Utbedring av det elektriske anlegget.
Oppgradering av lekeplassen.
Mulighetsstudie av næringslokalet.
- 2020: Lagt ny asfalt mellom blokken. Fjerning av fartsdumper
- 2019: Det ble etablert fartsdumper i borettslagets vei foran inngangene i Ålesundgata. HMS i forbindelse
med lekeplassen og
andre sikringstiltak. Det ble drenert ved langsiden ved inngangene i Ålesundgata i 2018, men det har vært
flere oppfølgingsarbeider i denne forbindelse i 2019.
- 2018: Drenert langs vestre langside i Ålesundgata 1. Styrerommet i kjeller i Ålesundgata pusset opp slik
at styremøter kan avholdes der, og kan lånes ut til beboere. Nytt gjerde og låst port rundt avfallsdunker.
- 2017: Utskifting av varmt- og kaldtvannsrør i kjelleren i begge bygg (rørstrekk i taket på kjelleren). Alle
vindus- og dørkarmer, samt
kjellerdører, har blitt malt i begge bygg. Oppsetting av gjerde rundt alle VVStanker, låst med hengelås.
Rehabiliterte branndører etter
reklamasjon. Brannsikker forsegling mellom skillevegger i både kjellere og loft i begge bygg. Skiftet fra
bredbånd til fiber i begge bygg.
- 2016: Ny tørketrommel i Ålesundgata 1. Vedlikeholdsnøkkel, (Fremdriftsplan for vedlikehold den neste 5
år). Betongundersøkelse: En tilstandsrapport for å avdekke feil ogmangler. (I henhold til
vedlikeholdsnøkkel). Lekeplassen/ Uteområdet: Ny sand i sandkassen, reklamasjonssak på sklie og
råte- og soppskader på trevirke, nytt lekeapparat for de minste. Nytt utebord ved sittegruppe. Eget område
for plantekasser. Rehabilitering av utebenker. Innkjøp av nye hageredskaper. Egne hageredskapsboder i
hvert bygg.
- 2015: Rehabilitering av alle inngangsportaler i begge bygg: Pussing ned til trevirket og påført tre lag med
ny olje. Oppført vegbom ved innkjørsel til bakgård (for å redusere fart og unødvendig kjøring). Fikset alle
defekte låser i sikringsskap i oppgangene (for å redusere brann- og spredningsfare).
- 2014-2015: Ekspansjonstanker er installert i begge bygninger (sikrer bedre balansering av trykk i
rørsystemet som gir lavere
belastning på rør, pumper etc.). Snekkerarbeid i tørkeskap for å få de tettere, utskiftning av tettningslister,
nye trefjøler i skap.
- 2013: Oppgradert det elektriske anlegget i henhold til rapport. Kontroll av brannteknisk utstyr i alle
leilighetene. Fuget balkongene i 5 etasje. Videokontroll av pipene. Nye varmeovner i tørkeskapene.
- 2011: Utbedring av trappelys. Bytte av låssystem.
- 2010: Våren 2010 ble alle leiligheter oppgradert med følgende utstyr: Brannslange på kjøkken, forventet
levetid 30 år. Én optisk røykvarsler, levetid 6 år og én ionisk røykvarsler, levetid 10 år.
9. september åpnet en splitter ny lekeplass, satt opp i samarbeid med våre naboborettslag. Lekeplassen
er større enn før. I tillegg er 2 nye vippedyr og sandkasse anlagt på plenen sør for blokka i Ålesundgata.
Ny avtale med Get har sikret oppgradering av internett- og kabel tvtilbudet.
- 2010-2011: Radonmåling er utført og resultatet viser svært lave verdier.
- 2009: Varmtvannsbeholderne ble rengjort.
- 2007: Grøntområder rundt lekeplassen.
- 2007-2008: Nye vinduer og balkongdører.
- 2006: Det er satt inn nye kjellervinduer i begge blokkene.
- 2005: Beplantning langs Ålesundgt samt kjellernedganger. Oppussing (maling) av alle oppgangene.
- 2004: Beplantning og etablering av sittegruppe og boulebane. Nye søppelskap med standplass. Innkjøp
av høysentrifugerende
vaskemaskiner, to i hver blokk. 4 lykter satt opp i gårdsrommet.
- 2003: Innkjøp av to nye tørketromler til vaskeriet, en i hver blokk. Etablering av nytt, digitalt kabelnett (TV,
bredbånd og telefoni).
Oppussing av portnerleiligheten (Gjøvikgt 3D, 1 etg.) Callingapparater skiftet.
- 2002: Fullført balkongrehabilitering/nye balkonger, 72 nye balkonger ble overlevert i juni 2002.
Nypussede og malte fasader ble overtatt i febr. 2002 Nye brannslukningsapparater og røykvarslere. Oljet
utgangsdørene med benarolje og kjellerdørene med sammen som vinduene. Dreneringskummer er
renset
- 2001: Begge takene er lagt om og takrenner byttet ut. Fasade er total renovert samt utvendig drenering
av nordveggen i Gjøvikgata 3.
- 1999: Rørrehabillitering av alle bad/kjøkken ferdigstilt 17.12.99.
- 1998: Bunnledninger er skiftet i begge blokkene. Det er installert felles varmtvannsberedere i vaskeriet i
begge blokkene. 4 rørstammer er skiftet ut dvs. 20 bad i 3a og b. I tillegg er callinganlegget raparert.
- 1997: Uttrekksledninger er skiftet i begge blokkene. Utbedring av grunnmur og bedre drenering i
Ålesundgt. Gjennomført prøve prosjekt
vedrørenderehabilitering av bad og rørstamme i Ålesundgt 15 (venstre side).
- 1996: Bestilt tilstandsvurdering/forprosjekt av innvendig vann- og avløpsrør. Balkongene er behandlet,
slik at løs betong ikke faller ned og armering er behandlet med antirust.
- 1995: Planting ag beplanting av området mot Gjøvikgata. Reparasjon av defekte vinduer og
balkongdører.
- 1994: Utbedring av grunnmur og bedre drenering rundt halvparten av blokkene i Gjøvikgata. Vasking,
sliping og maling av samtlige vinduer og balkongdører utvendig. Beplanting av skråningen sør for
blokkene.
- 1993: Oppussing og standardforbedring av oppgangene. Oppgangene pusset opp med tapet og
maling. Vinduer i oppgangene og
inngangsdørene til leil. skiftet ut. Opparbeidet lekeplass for barn, med husker, klatrestativ o.l. Fryserom og
sykkelrom pusset opp.
- 1992: Fullstendig utskiftning av det elektriske anlegget ( fellesområder, stigeledninger, sikringsskap,
leiligheter osv. )
- 1991: Tilstandsvurdering for VVS, elektriske anlegg og bygningsmessige forhold. Reparasjon av tak på
begge blokkene, inkl. utskifting av takluker.
- 1990: Innkjøp av to nye sentrifuger og en tørketrommel til fellesvaskeriet.
- 1988: Opppussing av balkonger og ombygging av antenneanlegg.
- 1987: Takreparasjoner.
- 1986: Reparasjon av tak og bygging av avfallsboder.
- 1982: Utskifting av vinduer og balkongdører.
På ekstraodinær generalforsamling i 2022 ble det vedtatt at næringslokalet skal renoveres og gjøres om
til én ny andelsleilighet som borettslaget selger til nye andelseiere. Dette gjelder i Gjøvikgata 3. Ta kontakt
med megler for mer informasjon.
I dialog med styret per mail den 06.03.2024 informerer styreleder om at det kommer nye
varmtvannstanker. Det vil også mest sannsynlig være en utskiftning av vinduer for de som ønsker dette.
Dette vil bli dekkes av beboer.
ForretningsførerOBOS Eiendomsforvaltning AS
StyregodkjenningAndelseier(e) kan kun eie en andel i borettslaget. Kun fysiske personer kan eie andelen. Kjøper skal
godkjennes av borettslagets styre for at ervervet skal bli gyldig. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten
saklig grunn. Kjøper er forpliktet til å gjennomføre handelen uavhengig av om kjøper på
overtakelsestidspunktet er godkjent av borettslaget som ny andelseier. Risikoen for å bli godkjent som ny
andelseier påhviler kjøper. Dersom kjøper på overtakelsestidspunktet ikke er godkjent som ny
andelseier, har kjøper dog ikke rett til å ta eiendommen i bruk, jf. borettslagslovens § 4-5 (2). Kjøper kan
gå til søksmål mot borettslaget dersom kjøper mener manglende godkjennelse ikke er saklig begrunnet.
Dersom borettslaget er tilknyttet et boligbyggelag, er det ofte et krav fra boligbyggelagets side at kjøper må
melde seg inn i boligbyggelaget før kjøper kan bli godkjent som ny andelseier i det aktuelle borettslaget.
Det gjøres oppmerksom på at det vil kunne påløpe et innmeldingsgebyr til boligbyggelaget, og de fleste
boligbyggelagene krever at innmeldingsavgiften skal være innbetalt før godkjenningen blir gitt.
Innmeldingsgebyret faktureres kjøper direkte.
ForkjøpsrettNår en andel skifter eier, har andelseierne i borettslaget og dernest de øvrige andelseierne i
boligbyggelaget (OBOS-medlemmer) forkjøpsrett.
Det er utlyst parallellvarsel av forkjøpsretten og avklaring skjer kort tid etter endt budrunde. Meldefristen for
OBOS-medlemmer er den 12.03.2024. De som har meldt interesse til OBOS innen fristen, vil da få
anledning til å benytte forkjøpsretten etter endt budrunde. Etter fristen er det dessverre ikke lenger
anledning til å melde forkjøpsrett. Ved spørsmål om forkjøpsretten og bruk av denne, kan du henvende
deg til OBOS´ avdeling Forkjøp på tlf: 02333.
Tekniske installasjonerBorettslaget har en avtale med Telia som er leverandør av internett og kabel-tv.
TV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
DyreholdDet er tillatt å holde kjæledyr i borettslaget, så lenge det ikke skjer til sjenanse for naboene.
DiverseBransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av
salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med
bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen
garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.
Hvitevarer medfølger salget.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
1948/303684-1/105ERKLÆRING/AVTALE 27.10.1948
Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v.
1950/301124-1/105ERKLÆRING/AVTALE 09.05.1950
Bestemmelse om trafostasjon/kiosk
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
UtleieMed godkjenning fra styret er utleie tillatt for inntil 3 år, dersom andelseier selv eller person nevnt i
Borettslagsloven § 5-6 (1) nr. 3 har bebodd eiendommen i minst ett av de to siste årene.
Vei/vann/kloakkEiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann- og avløpsnett.
ReguleringEiendommen ligger i et byggeområde for boliger. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser
S-2255, S-5142 og S-173GO kan sees hos megler.
Reguleringsbestemmelser S-2255 og S-173GO er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets
vedtak 23.09.2015, sak 262 (kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Informasjon
om ny kommuneplan med lenke til kartinnsynsløsning finner du på
http://www.kommuneplan.oslo.kommune.no.
Eiendommen ligger innenfor område med reguleringsplan for ny vannforsyning i Oslo - Stamnett
(S-5142). Reguleringsplanen skal legge til rette for bygging og drift av forsterket overordnet infrastruktur
for vannforsyning med tilknytning til eksisterende anlegg. Det meste av arbeidet skal foregå under
bakken, men det må likevel påregnes støyende aktiviteter når rigg og anleggsarbeider starter i
Bjølsendumpa som blir påkoblingspunkt på eksiterende vannforsyningsnett. Eneste synlige installasjon
etter endt anleggsfase blir et mindre bygg på om lag 10 m2.
Pågående saker:
*Gjøvikgata 3 D - Bruksendring av næringslokale til leilighet. Saksnr. 202216349. Søknad om
rammetillatelse ble sendt inn den 08.11.2022.
*Gjøvikgata 3 D - Midlertidig forbud mot tiltak. Vedtak om midlertidig forbud mot tiltak er utløst som følge av
søknad i sak 202216349 om bruksendring av et opprinnelig butikklokale i 1. etasje til leilighet, med
tilhørende fasadeendring til boligfasade. Vedtaket ble iverksatt den 27.03.2023.
På den nærliggende tomten i Treschows gate 16, tomten mellom Lilleborg og Bentsebrua (GNR. 222,
BNR. 193), bygges det ny ungdomsskole. Skolen planlegges ferdigstilt i 2024. I forbindelse med bygging
av skolen, pågår det veiarbeid av Oslo kommune i krysset Bentsebrugata/Arendalsgata nederst i
Treschows gate. Selve veien som utbedres går fra Bentsebrugata til Ålesundgata. Det blir utbedret vei
med opphøyd sykkelfelt, fortau, grøntrabatter og gatelys. Selve veien planlegges ferdigstilt i 2024. Se
saksnummer 201310047, 202017220, 202000671 og 202102425 på plan og bygg sine hjemmesider,
eller kontakt megler ved spørsmål.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 6 100 000,- (Prisantydning)
kr 116 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 6 216 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett)
--------------------------------------------------------
kr 9 481,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 6 225 481,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 6 233 731,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset
oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Foto (Kr.6 400)
Provisjon (Kr.50 800)
Visning 3 stk (Kr.8 700)
Tilrettelegging (Kr.15 000)
Eierskiftegebyr selger (Kr.6 385)
Boligselgerforsikring Sødeberg (Kr.16 954,50)
Privatvisning (Kr.2 900)
Tinglysing sikringspant borettslag (Kr.500)
Innhenting av informasjon fra forretningsfører (Kr.4 560)
Innhenting av offentlige opplysninger (kart og reguleringsplan + ferdigattest) (Kr.1 681)
Oppgjør (Kr.4 750)
Markedspakke (Kr.19 900)
Totalt kr. (Kr.138 530,50)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer15-24-0001
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSagene & Bjølsen Eiendomsmegling AS
EIE Ullevål & Sagene
Org. nr: 989734598
Maridalsveien 154 A
0461 Oslo
Tlf: 22 02 11 60
Ansvarlig meglerEiendomsmegler Silje Muri
SaksbehandlereSilje Muri
EIE Ullevål & Sagene
Eiendomsmegler
Mob: 97 57 04 10 / E-post: sim@eie.no
Jenny Pham
Eiendomsmeglerfullmektig
Mob: 98 69 81 91
[/ E-post: jp@eie.no