Bilde 1 av Åsensvingen 2BBilde 2 av Åsensvingen 2B
Digital salgsoppgave
Åsensvingen 2B

0488 Oslo • Oslo kommune

Dette objektet er solgt!

Prisantydning

Objektet er solgt!

Attraktiv 3-roms oppussingsobjekt - Sydøst vendt balkong - 3 boder - Gode kollektivforbindelser
icon

Unngå doble renteutgifter

Vis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Borettslag
Antall soverom
2 soverom
Etasje
1
Internt bruksareal (BRA-i)
68 m²
Bruksareal (BRA)
76 m²
Innglasset balkong (BRA-b)
8 m²
Fellesutgifter
kr 4 342 / Mnd
Prisantydning
kr 5 000 000
Omkostninger
kr 17 731
Fellesgjeld
kr 100 000
Totalpris
kr 5 117 731
Fellesformue
kr 17 299
Byggeår
1951
Tomt
Fellestomt 15653 m²
Oppdragsnummer
15240059
card-default

Gard Peder Kopstad

Daglig leder I Eiendomsmegler I Partner
Les om Gard
Prisantydningkr 5 000 000,-
Fellesgjeldkr 100 000,-
Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper)kr 7 981,-
Boligkjøperpakke (valgfritt)kr 8 250,-
Pantattest kjøperkr 500,-
Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverkkr 500,-
Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverkkr 500,-
  
Totalpris kr 5 117 731
Eiendom
Åsensvingen 2B, 0488 Oslo, Etasje: 1

Matrikkel
Andelsnr. 54 Orgnr. 948225425 i Oslo kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Borettslag

Arealer
Totalt BRA 76 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 68 kvm

Internt bruksareal består av følgende rom:
Entré, stue, kjøkken, bad, separat toalett, 2 soverom

- BRA-b (innglasset balkong): 8 kvm

I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal):

Areal
Primærrom: 68 kvm, Bruksareal: 76 kvm, BRA-i: 68 kvm , BRA-b: 8 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Antall soverom
2

Byggeår
1951

Tomt
Fellestomt 15653 kvm

Prisantydning
5 000 000

Tilstandsrapport
Tilstandsrapport avholdt av Anders Jørgen Bryhn datert 05.04.2024.

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 100 000,- pr. pr. 01.03.2024
Andel fellesformue: kr. 17 299,- pr. pr. 31.12.2023

Totalpris inkl. fellesgjeld
kr 5 000 000,- (Prisantydning)
kr 100 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 5 100 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper))
--------------------------------------------------------
kr 9 481,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 109 481,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 5 117 731,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 4 342,- pr. mnd.

Felleskostnad inkluderer
Tv og internett, vaktmestertjenester, kommunale avgifter, trappevask, fellesarealer.

Fellesutgiftene er fordelt på følgende måte:
Felleskostnader: 3.884,-
Fryseboks: 50,-
TV- og internett: 408,-

Sikringsordning fellesgjeld
Borettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av partene. Oppsigelsestiden er 12 - tolv- måneder regnet fra oppsigelsesdato.

Kommunale avgifter
Kommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget/aksjelaget.

Eier
Rigmor Lysø

Parkering
På borettslagets område er det opparbeidet parkeringsplasser, som kan leies mot 200kr per mnd. Søknad om parkeringsplass rettes til styret, og tildeles etter venteliste.

Garasjelaget er selvstendig og ikke knyttet til drift av borettslaget. Søknad om garasje stiles til garasjelagets leder. Ved tildeling av garasje betales et depositum på kr 16 000.- samt et eierskifte gebyr på kr. 500.-.
Fellesutgifter/årsleie betales forskuddsvis direkte til garasjelaget. (Pr. 2022 kr 1700).

For å kunne ha garasje i Nordre Åsen garasjelag må en være borettshaver i Nordre Åsen borettslag. Det er dog ikke tillatt å ha både fast parkeringsplass og garasjeplass samtidig.

Bebyggelse
Det er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.

Tomt
Fellestomt, 15653 kvm

Adkomst
Det vil bli satt opp visningsskilt under visning.

Offentlig kommunikasjon
Nærområdet har et godt kollektivtilbud med både buss, trikk og T-bane. Her har du 17-trikken (Rikshospitalet - Sinsen - Grefsen st.) og 18-trikken (Rikshospitalet - Storo - Grefsen st.) som stopper på Grefsen stasjon en liten spasertur unna. På Grefsen stasjon finner du også busslinje 23 (Lysaker - Simensbråten), 24 (Fornebu vest - Brynseng T) og FB3 (Flybussen).

Sinsen T-banestasjon er kun noen minutter unna med linje 4 og 5.

Inneholder
Entré, stue, kjøkken, bad, separat toalett, soverom 1 og soverom 2.

Byggemåte
Se vedlagte tilstandsrapport for teknisk beskrivelse av eiendommen.

Primærrom
Primærrom: 68 kvm

Bruksareal
Bruksareal: 76 kvm

Boder
 I tillegg til leilighetens arealer disponerer boligen 3 boder:
- 1 bod på loftet
- 2 boder i kjeller

Bodene er ikke oppmålt, da takstmann ikke hadde nøkkel.

Standard
Eiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. Denne er vedlagt salgsoppgaven. Nedenfor følger informasjon om forhold som har fått TG 3 og TG 2:

TG 3: STORE ELLER ALVORLIGE AVVIK
Overflater vegger og himling - Bad
Flislagte vegger. Malte plater i himling.
Vurdering av avvik:
- Det er påvist at flisfuger har riss/sprekker. Fremstår ikke som fagmessig utførelse.
Tiltak:
- Oppussing må påregnes. Kostnadsestimat: 50 000 - 100 000 kr.

Sluk, membran og tettesjikt
Type sluk: Trolig originalt støpejernssluk under servant. Hjelpesluk i plast i dusj. Type membran: Ingen tilfredstillende membranløsninger kunne konstateres visuelt.
Levetidsbetraktning:
Levetid | Smøremembran over 15 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2
Levetid | Banemembran over 20 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen.
Tiltak:
- Utskifting av membranløsning og sluk må påregnes. Kostnadsestimat: 50 000 - 100 000 kr.

Vannledninger
Type rør: Kobberrør/metallrør. Fordelerskap: Nei. Evt. lekkasjevann fra vannrør blir ikke ledet direkte til sluk eller annen lekkasjeordning. Røranvisning: Nei. Hovedstoppekran for leiligheten: Trolig innenfor luke over gulv på sep.toalett, ikke tilgjengelig nok, ikke testet. Lekkasjestopper: Nei.
Levetidsbetraktninger:
Levetid | Vannrør av kobber over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2
Levetid | Rør i rør system over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2
TEK17
Teknisk forskrift fra 2017 (TEK17) krever at installasjoner med vann i rom uten sluk i gulv skal sikres med lekkasjestoppere. Evt. dokumentasjon på utførte rørarbeider i leiligheten er ikke kjent for takstmann utover det som evt. nevnes i rapporten. Dette gis TG2 på bakgrunn av
NS3600:2018 "Valg av tilstandsgrader".
Vurdering av avvik:
- Stoppekran er ikke lokalisert eller tilgjengelig.
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger. Manglende dokumentasjon på rørarbeider.
Tiltak:
- Det må etableres tilgang til stoppekran.
- Tidspunkt for utskiftning av vannledninger nærmer seg. Stoppekran(er) ble ikke testet pga. vanskelig tilgang innenfor luke i vegg på separat toalett. Kostnadsestimat: 10 000 - 50 000 kr.

Branntekniske forhold
Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål som fremkommer under. Tilstandsgraden er basert på retningslinjer til disse spørsmålene i bransjestandarden NS3600. Dette kan ikke sammenlignes med en fullstendig kontroll av branntekniske forhold av offentlig myndighet, eller en vurdering av boligens branntekniske forhold eller prosjektering fra en rådgiver med spesialkompetanse. En bygningssakkyndig har verken kompetanse til å gi slik veiledning eller lov til å foreta en slik kontroll. Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen. Det kan være feil og mangler om branntekniske forhold som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller rådgivning. Brannvarsler/røykvarsler. Brannslukningsapparat må skaffes. 
Forskrift om brannforebygging stilles det følgende krav til utstyr: Eier av boliger og fritidsboliger skal sørge for at byggverkene har brannalarmanlegg eller et tilstrekkelig antall røykvarslere. Det skal være minst én detektor eller røykvarsler i hver etasje, som skal dekke kjøkken, stue, sone utenfor soverom og sone utenfor tekniske rom når dørene mellom rommene er lukket. Eieren skal sørge for at boliger og fritidseiendommer er utstyrt med minst ett av følgende slukkeutstyr som kan brukes i alle rom:
A) Formfast brannslange med innvendig diameter på minst 10 mm fast tilkoblet vannforsyningsnett
B) Pulverapparat på minst 6 kg med ABC-pulver(Eller ABE pulver som har hatt ti-års service med halsring)
C) Skum- eller vannapparat på minst 9 liter( A eller AB merking)
D) Skum- eller vannapparat på minst 6 liter med effektivitetsklasse på minst 21 A(A eller AB merking)

1.  Er det mangler for brannslukningsutstyr i boligen iht. forskriftskrav på søknadstidspunktet, men minst Byggeforskrift 1985?
- Ja.

2. Er det skader på røykvarslere?
- Nei.

3. Er det mangler på røykvarsler i boligen iht. forskriftskrav på søknadstidspunktet, men minst Byggeforskrift 1985?
- Nei.

4. Er det skader på brannslokkingsutstyr eller er apparatet eldre enn 10 år?
- Ukjent.
Kostnadsestimat: Under 10 000.

TG 2: AVVIK SOM KAN KREVE TILTAK
Overflater
Gulvflater består av: Parkett. Fliser. Veggflater består av: Malt strie på betong. Malt panel. Fliser på baderom. Himlinger består av: Malt betong. Malte plater på baderom. Det er varierende alder og type overflater.
Vurdering av avvik:
- Røyklukt. Bruksslitasje av gulv- og veggflater.
Tiltak:
- Oppussing av samtlige overflater må påregnes. Flater, deksler, håndtak, brytere, ledninger, spalter, luker o.l. er dekket av nikotin eller tilsvarende og må påregnes å enten byttes eller rengjøres. Kostnadsestimat: Over 300 000 kr.

Innvendige dører
Slagdører i treverk.
Vurdering av avvik:
- Generell bruksslitasje.
Tiltak:
- Oppgradering/overflateoppussing av dører må påregnes. Kostnadsestimat: Under 10 000 kr.

Overflater gulv - Bad
Flislagt gulv. Fall rundt sluk på rom: BADEROM. Følgende målinger av fall i retning sluk (høydeforskjeller) ble gjort i rommet: Fra gulvflis ved dørterskel til topp slukrist i dusj: 25 mm, tilfredstillende mht. dagens forskrift. Målt med krysslaser. Fra gulvflis ved dørterskel til topp slukrist under servant: 16 mm, ikke tilfredstillende mht. dagens forskrift. Målt med krysslaser. Det er fall til sluk i dusjsonen målt på flere tilfeldig valgte steder. Det er fall på gulv ved dørterskel i retning sluk. Fall nevnt over er målt med håndholdt vater og krysslaser. Oppmålingen er gjort ved tilfeldig valgte steder på baderomsgulvet.
Vurdering av avvik:
- Det mangler åpning under dusjdørene for avrenning av evt. lekkasjevann til sluk i dusj fra utenfor dusjhjørnet. Det er ikke tilfredstillende fallforhold til sluk under servant.
Tiltak:
- Oppussing må påregnes. Kostnadsestimat: 50 000 - 100 000 kr.

Sanitærutstyr og innredning - Bad
Servantskap med blandebatteri. Dusjhjørne med skyvedører og armatur.
Vurdering av avvik:
- Generell slitasje.
Tiltak:
- Utskifting må påregnes. Kostnadsestimat: 10 000 - 50 000 kr.

Ventilasjon
Naturlig oppdriftsventilasjon.
Vurdering av avvik:
- Rommet har kun naturlig ventilasjon.
- Ventil må renses eller byttes. Ventilasjonskanal over tilsvarende. Ikke luftespalte under dørblad.
Tiltak:
- Elektrisk avtrekksvifte bør monteres for å lukke avviket. Kostnadsestimat: Under 10 000 kr.

Avtrekk
Ventilator med kullfilter.
Vurdering av avvik:
- Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra kokesonen. Ventilator må utskiftes.
Tiltak:
- Om mulig bør det etableres mekanisk/forsert avtrekk ut fra kokesonen. Kostnadsestimat: Under 10 000 kr.

Overflater og konstruksjon - Separat toalett
Flislagt gulv og veggflater. Inneholder veggmontert toalett og veggmontert servant med blandebatteri. Inspeksjonsluke i vegg nederst til høyre for toalettet. Alder og evt. dokumentasjon på utførte arbeider er ikke kjent for takstmann.
Vurdering av avvik:
- Det er ikke påvist tilfredsstillende løsning for å synliggjøre lekkasje fra innebygget sisterne. Sprekkdannelser i fliser rundt toalettsisternen.
Tiltak:
- Oppussing av rommet må påregnes. Kostnadsestimat: 50 000 - 100 000 kr.

Ventilasjon - Separat toalett
Naturlig oppdriftsventilasjon.
Vurdering av avvik:
- Kun naturlig ventilasjon i rommet. Det mangler luftespalte under dørbladet.
Tiltak:
- Ny ventil og luftespalte under dørbladet må etableres. Kostnadsestimat: Under 10 000 kr.

Avløpsrør
Originale avløpsrør i leiligheten.
Vurdering av avvik:
-  Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige avløpsledninger.
Tiltak:
- Tidspunkt for utskiftning av avløpsrør nærmer seg.
- I forbindelse med oppgradering av våtrom vil det være naturlig med utskiftning av rør. Kostnadsestimat: 10 000 - 50 000 kr.

TG 2: AVVIK SOM IKKE KREVER UMIDDELBARE TILTAK
Balkong
Innglasset balkong med adkomst fra stue. Bygget med støpt dekke. Skyvbare glassfelt. Ved nedbør er det avrenning til åpne spalter i betongdekket. Rekkverk høyde: ca. 100cm. Det er under 10m til bakken. Høyde på rekkverk ved balkonger, tribuner, passasjer og lignende skal være minimum 1,0 m. Der nivåforskjellen er mer enn 10,0 m, skal rekkverk ha en høyde på minimum 1,2 m. Årstall: 1994.
Vurdering av avvik:
- Grønske og bruksslitasje av gulvfliser/balkongdekket. Vindusfeltene fungerte dårlig.
Tiltak:
- Rens av balkong innvendig må påregnes. Vindusfelt må påregnes å utbedre evt. justeres for å kunne håndteres på en tilfredstillende måte. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Etasjeskille
Støpt etasjeskille. Det gjøres oppmerksom på at det er felles kjeller under leiligheten mht. kjellerens innemiljø og tilstøtende konstruksjoner.
Måling av høydeforskjeller med laser gjort i rom: STUE. Lokalt avvik måles med laser (5 punkter) innenfor 2 m: Størst avvik: 15 mm på 2m avstand. Totalt avvik målt med ett punkt ved hver vegg i rommet, samt et punkt midt på gulvet: Størst avvik: 24 mm.
Måling av høydeforskjeller med laser gjort i rom: GANG. Lokalt avvik måles med laser (5 punkter) innenfor 2 m: Størst avvik: 5 mm på 2m avstand. Totalt avvik målt med ett punkt ved hver vegg i rommet, samt et punkt midt på gulvet: Størst avvik: 5 mm.
Tilfeldig valgte målesteder i rommene.
Vurdering av avvik:
- Målt høydeforskjell på over 15 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik.
- Målt høydeforskjell på mellom 10 - 20 mm innenfor en lengde på 2 meter. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik. Gjelder STUE.
Tiltak:
- Ingen umiddelbare tiltak ansees som nødvendig men vær klar over avvikene. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Tilliggende konstruksjoner våtrom
Hulltaking er ikke foretatt da det ikke er fysisk mulig pga tilliggende konstruksjoner/murvegger. Da det ikke kan konstateres tilfredstillende membranløsning på gulv/vegger og det er sprekkdannelser i sementfuger mellom veggfliser i dusjområdet er det stor sannsynlighet for fuktighet i bakenforliggende konstruksjon.
Vurdering av avvik:
- Sprekkdannelser i fuger mellom veggfliser i dusj.
Tiltak:
- Oppussing må påregnes. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Overflater og innredning - Kjøkken
Kjøkkeninnredning med profilerte fronter og metallhåndtak. Laminat benkeplater. Stålkum med blandebatteri. Plass til frittstående komfyr og kjøleskap. Oppvaskmaskin. Hvitevarer er ikke testet. Nye fronter på alle skapene montert i ca. 2010.
Vurdering av avvik:
- Generell bruksslitasje.
Tiltak:
- Det må påregnes oppgraderinger evt. utskifting. Kostnadsestimat ikke gjort da det avhenger av tiltaket som velges. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Elektrisk anlegg
Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll. Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert
elektrovirksomhet. DET BLE OBSERVERT FØLGENDE PÅ BEFARINGSDAGEN:
-Automatsikringer (to typer, ulik alder) i el.skap med forbruksmåler er plassert i fellesgangen.
-Inntaksledning/stigeledning i bygningen, alder: Fra byggeåret
-Hovedsikring: 40 Amp iflg. kursanvisningen
-Utenpåliggende / skjult ledningsnett.
El.anlegg er ikke takstmannens kompetanseområde og nærmere undersøkelse er ikke foretatt. Evt. dokumentasjon på utførte elektroarbeider i leiligheten er ikke kjent for takstmann utover det som evt. nevnes i rapporten.
1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne, utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)?
- Nei.

Spørsmål til eier
2. Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert menes fullstendig utskiftet anlegg fra inntakssikring og videre.
- Ukjent.

3. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet?
- Ukjent.

4. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter 1.1.1999?
- Ukjent.

5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet - Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år?
- Nei.

6. Forekommer det ofte at sikringene løses ut?
- Ukjent.

7. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler, kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg?
- Ukjent.

Generelt om anlegget
8. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights, stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder, jamfør eget punkt under varmtvannstank.
- Ukjent

9. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet?
- Ukjent.

Inntak og sikringsskap
10.  Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig å sjekke uten å fjerne kapslinger?
- Ukjent.

11. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer?
- Ja.

12. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet elkontroll?
- Ja. Det må utføres en uavhengig el-kontroll da det ikke har vært gjort de siste 5 år. Evt. behov for oppgraderinger/utbedringer og kostnadsvurdering må vurderes av elektriker/el-takstmann.

Generell kommentar
Det må påregnes tiltak/oppgraderinger med el.anlegget. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det er foreligger et ekspedisjonsdokument på bygget datert 1949.

Et ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på (oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc). Ved eldre bygårder er det som oftest dette dokumentet som vedlegges (attestert eller uattestert) for bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp.

Det er utstedt tillatelse for utskifting av vinduer datert 30.05.2022.

Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, men det er avvik fra disse. Dagens innglasserte balkong vises ikke på original arkitekttegning.

Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.

Oppvarming
Boligen blir varmet opp av varmekabler på baderom, ildsted og elektrisk oppvarming for øvring.

Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter F

Eiendomsskatt
Det betales i tillegg eiendomsskatt på kr 588 fordelt utover fire ganger i året. Eiendomsskatt kreves inn via felleskostnader i månedene: mai, juni, september og november. Vi gjør oppmerksom på at satsen for eiendomsskatt blir fastsatt årlig av bystyret. Eiendomsskatten vil derfor kunne variere fra år til år.

Andelen var ilagt 588,- i eiendomsskatt i 2023.



Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 4 342,- pr.mnd.
Tv og internett, vaktmestertjenester, kommunale avgifter, trappevask, fellesarealer.

Spesifikasjon av fellesgjeld
Lånenummer: OBBK02-98207670014
Type: Annuitet
Restsaldo: 10.391.675,-
Restløpetid: 24 år
Terminer pr år: 12
Type rente: Flytende
Rente pr 13.03.24: 5,75%

Lånenummer: OBOS01-98208070045
Type: Annuitet
Restsaldo: 19.484.594,-
Restløpetid: 23 år og 10 mnd
Terminer pr år: 12
Type rente: Flytende
Rente 13.03.24: 5,65%

Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Årsregnskap
Årets resultat vises i resultatregnskapet og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. Driftsinntekter for 2022 er på kr 12 595 482,- og driftskostnader på kr 35 048 285,-. Dette gir da et årsresultat på kr -22 730 367,-.

Forsikring med polisenummer
Gjensidige Forsikring Polisenummer: 91789505

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022: Som primærbolig Kr. 1 569 639,- Som sekundærbolig Kr. 5 964 627,-

Borettslag
Borettslag: Nordre Åsen Borettslag, Orgnr: 948225425

Borettslaget består av 313 andelsleiligheter, og ligger i bydel Nordre Aker i Oslo kommune.

KONTAKTINFORMASJON STYRET
Styret kan kontaktes på e-post nordreasen@styrerommet.no. Du kan også komme i kontakt med styret via Vibbo.no.

VIBBO
Du kan finne informasjon om boligselskapet og ditt boforhold ved å logge deg inn på Vibbo.no. Her finner du oversikt over din bolig, felleskostnader og annen nyttig informasjon.

MILJØKONTO
Da Nordre Åsen Borettslag er et OBOS-tilknyttet borettslag så har borettslaget en egen miljøbankkonto i OBOS-banken. Støtten er øremerket satsing på bomiljø-, klima- og miljøtiltak i OBOS-tilknyttede borettslag som blir forvaltet av OBOS. Tilskuddsmidlene blir fordelt av OBOS mellom de tilknyttede borettslagene basert på antall boliger i det enkelte borettslag 1. juli hvert år og pengene blir overført den enkeltes miljøkonto innen 1. september hvert år. Saldo på borettslagets miljøkonto er p.t kr 338 321.

VINDUSREHABILITERING 2022/23
Sett fra styrets side så har rehabiliteringen gått bra. Det har vært avvik og mangler underveis og de andelseiere som har sendt inn reklamasjonsskjemaer så er disse samlet opp til entreprenør som følger opp disse fortløpende. En rehabilitering i et borettslag innebærer stor involvering av styret. I denne rehabiliteringens tilfelle har styreleder og to styremedlemmer deltatt i alle byggeherremøter som byggeherrerepresentanter og det har til tider vært veldig tett dialog mellom Selvaag Prosjekt og representantene. Disse møtene ble avholdt hver 14. dag. Det har også vært avholdt velferd- og HMS møter hver 14. dag hvor representant fra styret har deltatt. Rehabiliteringen ble formelt overlevert til borettslaget mars 2023.

BYTTE AV OPPGANGSDØRER
Prosessen med bytte av oppgangsdører ble påbegynt høsten 2022 og igangsatt tidlig 2023. Dette er en kostnad som tas over driftsbudsjettet til borettslaget og er ikke lånefinansiert. Det var flere utfordringer som dukket opp underveis, men dette ble/blir løst/løses fortløpende av entreprenøren.

OBOS - NØKKELEN
I april så ble OBOS’ appbaserte nøkkelløsning (Unloc) installert på alle oppgangsdørene. Dvs. at andelseiere nå kan låse seg inn i oppgangen via appen Unloc, dersom man ikke ønsker å bruke den blå brikka eller har glemt den hjemme. Man kan også selv gi venner, barn og familie tilgang til oppgangsdøren midlertidig eller permanent i appen. Alle har automatisk fått tilgang til sin egen oppgang via telefonnummeret man står registrert med i Vibbo. Det vil også være mulig å ha samme system installert på leilighetsdørene mot en egenandel på kr 2 750. Da vil man være 100 % nøkkelfrie, og gi tilgang digitalt til venner, familie, håndverkere, vaskehjelp, etc. uten å måtte gi en fysisk nøkkel. Man kan når som helst inndra tilgangen via appen.

TELIA - AVTALE
Styret gjennomførte en anbudsprosess for leverandør av tv og internett for borettslaget. Telenor ble invitert til å gi borettslaget en bedre og oppdatert avtale. I tillegg innhentet styret tilbud fra Telia, Viken Fiber/Altibox og OBOS OpenNet. Etter en helhetsvurdering av innhold og pris ble Telia valgt som foretrukne leverandør. Avtalen innebærer en årlig besparelse på kr 340 000.

NY FORSIKRINGSAVTALE
Styret har i fjor også gjennomført en anbudsrunde på borettslagets bygningsforsikring. Styret valgte til slutt Gjensidige som nytt forsikringsselskap som gir en årlig besparelse på kr 335 000.

VEDLIKEHOLDSHISTORIKK
2022-2023 - Total vindusrehabilitering i borettslaget. Bytte av oppgangsdører.
2021 - Deler av lekeplassen ved vaskeriet ble fornyet, samt hele lekeplassen ved Kjelsåsveien 2. Utbedring av asfalt i enkelte stikkveier foran blokkene.
2018 - Piperehabilitering og nye ståldører.
2015 - Utskifting av lysarmaturer, drenering av blokkene, malt oppganger, pusset opp kjøkkenet i vaskeriet og utført rens av ventilasjonsanlegget.
2014 - Startet drenering av blokkene og skifte av armaturer som skal tas over flere år. Vasking av balkonger utvendig.
2013 - Utbedret piper i Kjelsåsveien 1 og vedlikeholdsspyling av soil og bisoil.
2011 - Ny støtsand på lekeplass.
2010 - Nytt låssystem.
2008 - Vedlikeholdsarbeidet som ble påbegynt i 2007 ble ferdigstilt. Opparbeidelse av 40 nye parkeringsplasser. Nye overvannskummer i Åsensvingen 2 og Kjelsåsveien 2-4-6-8.
2007 - En av blokkene ble drenert. Det ble gjennomført maling av alt treverk, alle vinduer og veranda dører. I tillegg ble callinganlegget byttet ut, stoppekraner i alle blokkene ble montert, postkassene ble byttet og det ble satt inn branndører i alle O.L. rom.
2003-2004 - Montering brannvarsler. Alle blokker fikk montert brannvarsler i kjeller, loft, oppganger samt i alle leiligheter.
2000 - Oppgradering av fellesanlegg for kabel-tv.
1994 - Alle leiligheter fikk nye store balkonger, og det ble foretatt en etterisolering med ny fasade og tak, samt oppussing av trappeoppganger. Enkelte leiligheter har skiftet entredører og vinduer i forbindelse med rehabiliteringen. Beboerne fikk tilbud om innglassing av verandaene.
1990 - Rehabilitering av elektrisk anlegg.

SAKER SOM ER VEDTATT AV STYRET
El-billading borettslaget – forslagsstiller: Styret
Saksframstilling: Se innkallingen, side 22 - 25
Forslag til vedtak (A.1): Generalforsamlingen aksepterer tilbudet fra Aneo.
Alternativt forslag til vedtak dersom generalforsamlingen stemmer ned tilbudet fra Aneo
(A.2): Generalforsamlingen vedtar at styret skal opprette full infrastruktur for elbillading på de foreslåtte tre områdene. Generalforsamlingen aksepterer tilbudet fra GK, med Garo som elbillader og Graving og asfalteringer fra AltiAsfalt. Generalforsamlingen gir styret mandat til å velge driftsleverandør og rotasjonsordning. Dette forslaget trekkes dersom generalforsamlingen aksepterer tilbudet fra Aneo.
Gjennomføring:
Det stemmes over forslag A.2 først. Stemmer for: 5
Det stemmes deretter over forslag A.1. Stemmer for: Overveldende flertall
Vedtak: Forslag A.1 Generalforsamlingen aksepterer tilbudet fra Aneo vedtatt med overveldende flertall.

Baderomsrehabilitering – forslagsstiller: Meike Joester, Kjersti Hovland og Ingvild
Nesting
Saksframstilling: Se innkallingen side 26
Forslag til vedtak: Styret utreder hvilken rørrehabilitering som er nødvendig til neste års generalforsamling i 2024. Med bakgrunn i det kommer med informasjon/anbefaling om det blir felles eller individuell baderomsrehabilitering og tidshorisonten for en eventuell felles baderomsrehabilitering.
Styrets forslag til vedtak: Generalforsamlingen godkjenner at styret får utarbeidet en tilstandsrapport på soilrør samt inn- og utløpsrørene til andelene i borettslaget som presenteres i GF 2024.
Vedtak: Styrets forslag vedtatt med overveldende flertall.



Forretningsfører
OBOS Eiendomsforvaltning AS

Styregodkjenning
Andelseier(e) kan kun eie en andel i borettslaget. Kun fysiske personer kan eie andelen. Kjøper skal godkjennes av borettslagets styre for at ervervet skal bli gyldig. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn. Kjøper er forpliktet til å gjennomføre handelen uavhengig av om kjøper på overtakelsestidspunktet er godkjent av borettslaget som ny andelseier. Risikoen for å bli godkjent som ny andelseier påhviler kjøper. Dersom kjøper på overtakelsestidspunktet ikke er godkjent som ny andelseier, har kjøper dog ikke rett til å ta eiendommen i bruk, jf. borettslagslovens § 4-5 (2). Kjøper kan gå til søksmål mot borettslaget dersom kjøper mener manglende godkjennelse ikke er saklig begrunnet.
 
Dersom borettslaget er tilknyttet et boligbyggelag, er det ofte et krav fra boligbyggelagets side at kjøper må melde seg inn i boligbyggelaget før kjøper kan bli godkjent som ny andelseier i det aktuelle borettslaget. Det gjøres oppmerksom på at det vil kunne påløpe et innmeldingsgebyr til boligbyggelaget, og de fleste boligbyggelagene krever at innmeldingsavgiften skal være innbetalt før godkjenningen blir gitt. Innmeldingsgebyret faktureres kjøper direkte.

Forkjøpsrett
Det foreligger forkjøpsrett for borettslagets/ boligbyggelagets medlemmer. Forhåndsavklaring er igangsatt. Ta kontakt med megler eller forretningsfører for ytterligere opplysninger om meldefristen.

Tekniske installasjoner
Borettslaget har en avtale med Telia som er leverandør av TV og internett.

TV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.

Dyrehold
Husdyrhold er kun tillatt når gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for andre beboere.  Borettslaget opprettholder krav om at det skal søkes om tillatelse for dyrehold, for i praksis kunne avklare "gode grunner" og "ulempe".

Diverse
Bransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.

Annet
Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligen selges ved fullmektig. Fullmaktshaver(e) (selger(e)) har ikke bebodd eiendommen og har ingen kunnskap vedrørende eiendommen og eiendommens beskaffenhet utover det som her fremgår av salgsoppgaven. Kjøper oppfordres til å foreta en særlig grundig besiktigelse, gjerne med bistand fra teknisk sakkyndig.

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad.  For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.


1953/2216-1/105 OBLIGASJON
BELØP: NOK 942.300
PANTHAVER:Oslo Bolig Og Sparelag Al
Lnr: 1087017
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE

1981/28067-1/105 NEDKVITTERING
Beløpet er nedkvittert til:
Beløp: NOK 940.300

1986/1305-1/105 FORHØYELSE
FORHØYET TIL NOK 943,700

2003/12232-1/105NEDKVITTERING
Beløpet er nedkvittert til:
Beløp: NOK 934.400

1986/80620-2/105 ERKLÆRING/AVTALE
Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v. med flere bestemmelser.
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE


Utleie
Med godkjenning fra styret er utleie tillatt for inntil 3 år, dersom andelseier selv eller person nevnt i Borettslagsloven § 5-6 (1) nr. 3 har bebodd eiendommen i minst ett av de to siste årene.

Vei/vann/kloakk
Offentlig.

Regulering
Eiendommen ligger i et byggeområde for boliger. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser S-5142 og S-374 kan sees hos megler.

Eiendommen ligger innenfor område med reguleringsplan for ny vannforsyning i Oslo - Stamnett (S-5142). Reguleringsplanen skal legge til rette for bygging og drift av forsterket overordnet infrastruktur for vannforsyning med tilknytning til eksisterende anlegg. Det meste av arbeidet skal foregå under bakken, men det må likevel påregnes støyende aktiviteter når rigg og anleggsarbeider starter i Bjølsendumpa som blir påkoblingspunkt på eksiterende vannforsyningsnett. Eneste synlige installasjon etter endt anleggsfase blir et mindre bygg på om lag 10 m2.

PÅGÅENDE BYGGESAKER
- Kjelsåsveien 1-10 og Åsensvingen 1-9 - Installasjon av boligventilasjon i alle leiligheter
Siste dok. 20.3.2024
Saksnr:
202452649

- Kjelsåsveien 1-5 og 2-10 - Åsensvingen 1-9 og 2-6 - Utskifting av vinduer
Siste dok. 6.7.2023
Saksnr:
202206402

- Åsensvingen 2 B - Utskifting av sluk
Siste dok. 31.8.2020
Saksnr:
201811132

-

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 5 000 000,- (Prisantydning)
kr 100 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 5 100 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper))
--------------------------------------------------------
kr 9 481,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 109 481,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 5 117 731,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

Eierskiftegebyr forretningsfører (Kr.6 115)
Oppgjør (Kr.6 500)
Provisjon (Kr.56 400)
Visningshonorar (Kr.5 800)
Tilrettelegging (Kr.9 900)
Eierskiftegebyr selger (Kr.6 385)
Foto (Kr.7 400)
Innhenting av informasjon fra forretningsfører (Kr.4 900)
Innhenting av offentlige opplysninger (Kr.1 750)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.3 500)
Markedspakke (Kr.19 900)
Totalt kr. (Kr.128 550)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
15-24-0059

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Generelle bestemmelser Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.

En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.

På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).

Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
Sagene & Bjølsen Eiendomsmegling AS
EIE Ullevål & Sagene
Org. nr: 989734598
Maridalsveien 154 A
0461 Oslo
Tlf: 22 02 11 60

Ansvarlig megler
Daglig leder I Eiendomsmegler I Partner Gard Peder Kopstad

Saksbehandlere
Gard Peder Kopstad
EIE Ullevål & Sagene
Daglig leder I Eiendomsmegler I Partner
Mob: 40 44 10 07 / E-post: gpk@eie.no


Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.

Vennligst ta kontakt med megler om budgivningen.

Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Åsensvingen 2B
For mer om objektet
Åsensvingen 2B

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: