EiendomÅsensvingen 2B, 0488 Oslo, Etasje: 1
MatrikkelAndelsnr. 54 Orgnr. 948225425 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
ArealerTotalt BRA 76 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 68 kvm
Internt bruksareal består av følgende rom:
Entré, stue, kjøkken, bad, separat toalett, 2 soverom
- BRA-b (innglasset balkong): 8 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal):
ArealPrimærrom: 68 kvm, Bruksareal: 76 kvm, BRA-i: 68 kvm , BRA-b: 8 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom2
Byggeår1951
TomtFellestomt 15653 kvm
Prisantydning5 000 000
TilstandsrapportTilstandsrapport avholdt av Anders Jørgen Bryhn datert 05.04.2024.
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 100 000,- pr. pr. 01.03.2024
Andel fellesformue: kr. 17 299,- pr. pr. 31.12.2023
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 5 000 000,- (Prisantydning)
kr 100 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 5 100 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper))
--------------------------------------------------------
kr 9 481,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 109 481,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 5 117 731,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 4 342,- pr. mnd.
Felleskostnad inkludererTv og internett, vaktmestertjenester, kommunale avgifter, trappevask, fellesarealer.
Fellesutgiftene er fordelt på følgende måte:
Felleskostnader: 3.884,-
Fryseboks: 50,-
TV- og internett: 408,-
Sikringsordning fellesgjeldBorettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for
overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende
innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av
partene. Oppsigelsestiden er 12 - tolv- måneder regnet fra oppsigelsesdato.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget/aksjelaget.
EierRigmor Lysø
ParkeringPå borettslagets område er det opparbeidet parkeringsplasser, som kan leies mot 200kr per mnd.
Søknad om parkeringsplass rettes til styret, og tildeles etter venteliste.
Garasjelaget er selvstendig og ikke knyttet til drift av borettslaget. Søknad om garasje stiles til
garasjelagets leder. Ved tildeling av garasje betales et depositum på kr 16 000.- samt et eierskifte gebyr
på kr. 500.-.
Fellesutgifter/årsleie betales forskuddsvis direkte til garasjelaget. (Pr. 2022 kr 1700).
For å kunne ha garasje i Nordre Åsen garasjelag må en være borettshaver i Nordre Åsen borettslag. Det
er dog ikke tillatt å ha både fast parkeringsplass og garasjeplass samtidig.
BebyggelseDet er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.
TomtFellestomt, 15653 kvm
AdkomstDet vil bli satt opp visningsskilt under visning.
Offentlig kommunikasjonNærområdet har et godt kollektivtilbud med både buss, trikk og T-bane. Her har du 17-trikken
(Rikshospitalet - Sinsen - Grefsen st.) og 18-trikken (Rikshospitalet - Storo - Grefsen st.) som stopper på
Grefsen stasjon en liten spasertur unna. På Grefsen stasjon finner du også busslinje 23 (Lysaker -
Simensbråten), 24 (Fornebu vest - Brynseng T) og FB3 (Flybussen).
Sinsen T-banestasjon er kun noen minutter unna med linje 4 og 5.
InneholderEntré, stue, kjøkken, bad, separat toalett, soverom 1 og soverom 2.
ByggemåteSe vedlagte tilstandsrapport for teknisk beskrivelse av eiendommen.
PrimærromPrimærrom: 68 kvm
BruksarealBruksareal: 76 kvm
Boder I tillegg til leilighetens arealer disponerer boligen 3 boder:
- 1 bod på loftet
- 2 boder i kjeller
Bodene er ikke oppmålt, da takstmann ikke hadde nøkkel.
StandardEiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. Denne er
vedlagt salgsoppgaven. Nedenfor følger informasjon om forhold som har fått TG 3 og TG 2:
TG 3: STORE ELLER ALVORLIGE AVVIK
Overflater vegger og himling - Bad
Flislagte vegger. Malte plater i himling.
Vurdering av avvik:
- Det er påvist at flisfuger har riss/sprekker. Fremstår ikke som fagmessig utførelse.
Tiltak:
- Oppussing må påregnes. Kostnadsestimat: 50 000 - 100 000 kr.
Sluk, membran og tettesjikt
Type sluk: Trolig originalt støpejernssluk under servant. Hjelpesluk i plast i dusj. Type membran: Ingen
tilfredstillende membranløsninger kunne konstateres visuelt.
Levetidsbetraktning:
Levetid | Smøremembran over 15 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2
Levetid | Banemembran over 20 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen.
Tiltak:
- Utskifting av membranløsning og sluk må påregnes. Kostnadsestimat: 50 000 - 100 000 kr.
Vannledninger
Type rør: Kobberrør/metallrør. Fordelerskap: Nei. Evt. lekkasjevann fra vannrør blir ikke ledet direkte til sluk
eller annen lekkasjeordning. Røranvisning: Nei. Hovedstoppekran for leiligheten: Trolig innenfor luke over
gulv på sep.toalett, ikke tilgjengelig nok, ikke testet. Lekkasjestopper: Nei.
Levetidsbetraktninger:
Levetid | Vannrør av kobber over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2
Levetid | Rør i rør system over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2
TEK17
Teknisk forskrift fra 2017 (TEK17) krever at installasjoner med vann i rom uten sluk i gulv skal sikres med
lekkasjestoppere. Evt. dokumentasjon på utførte rørarbeider i leiligheten er ikke kjent for takstmann utover
det som evt. nevnes i rapporten. Dette gis TG2 på bakgrunn av
NS3600:2018 "Valg av tilstandsgrader".
Vurdering av avvik:
- Stoppekran er ikke lokalisert eller tilgjengelig.
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger. Manglende
dokumentasjon på rørarbeider.
Tiltak:
- Det må etableres tilgang til stoppekran.
- Tidspunkt for utskiftning av vannledninger nærmer seg. Stoppekran(er) ble ikke testet pga. vanskelig
tilgang innenfor luke i vegg på separat toalett. Kostnadsestimat: 10 000 - 50 000 kr.
Branntekniske forhold
Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål som fremkommer under. Tilstandsgraden er
basert på retningslinjer til disse spørsmålene i bransjestandarden NS3600. Dette kan ikke
sammenlignes med en fullstendig kontroll av branntekniske forhold av offentlig myndighet, eller en
vurdering av boligens branntekniske forhold eller prosjektering fra en rådgiver med spesialkompetanse.
En bygningssakkyndig har verken kompetanse til å gi slik veiledning eller lov til å foreta en slik kontroll.
Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen. Det kan være feil og mangler
om branntekniske forhold som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom
på denne risikoen, og søk videre veiledning eller rådgivning. Brannvarsler/røykvarsler.
Brannslukningsapparat må skaffes.
Forskrift om brannforebygging stilles det følgende krav til utstyr: Eier av boliger og fritidsboliger skal sørge
for at byggverkene har brannalarmanlegg eller et tilstrekkelig antall røykvarslere. Det skal være minst én
detektor eller røykvarsler i hver etasje, som skal dekke kjøkken, stue, sone utenfor soverom og sone
utenfor tekniske rom når dørene mellom rommene er lukket. Eieren skal sørge for at boliger og
fritidseiendommer er utstyrt med minst ett av følgende slukkeutstyr som kan brukes i alle rom:
A) Formfast brannslange med innvendig diameter på minst 10 mm fast tilkoblet vannforsyningsnett
B) Pulverapparat på minst 6 kg med ABC-pulver(Eller ABE pulver som har hatt ti-års service med halsring)
C) Skum- eller vannapparat på minst 9 liter( A eller AB merking)
D) Skum- eller vannapparat på minst 6 liter med effektivitetsklasse på minst 21 A(A eller AB merking)
1. Er det mangler for brannslukningsutstyr i boligen iht. forskriftskrav på søknadstidspunktet, men minst
Byggeforskrift 1985?
- Ja.
2. Er det skader på røykvarslere?
- Nei.
3. Er det mangler på røykvarsler i boligen iht. forskriftskrav på søknadstidspunktet, men minst
Byggeforskrift 1985?
- Nei.
4. Er det skader på brannslokkingsutstyr eller er apparatet eldre enn 10 år?
- Ukjent.
Kostnadsestimat: Under 10 000.
TG 2: AVVIK SOM KAN KREVE TILTAK
Overflater
Gulvflater består av: Parkett. Fliser. Veggflater består av: Malt strie på betong. Malt panel. Fliser på
baderom. Himlinger består av: Malt betong. Malte plater på baderom. Det er varierende alder og type
overflater.
Vurdering av avvik:
- Røyklukt. Bruksslitasje av gulv- og veggflater.
Tiltak:
- Oppussing av samtlige overflater må påregnes. Flater, deksler, håndtak, brytere, ledninger, spalter, luker
o.l. er dekket av nikotin eller tilsvarende og må påregnes å enten byttes eller rengjøres. Kostnadsestimat:
Over 300 000 kr.
Innvendige dører
Slagdører i treverk.
Vurdering av avvik:
- Generell bruksslitasje.
Tiltak:
- Oppgradering/overflateoppussing av dører må påregnes. Kostnadsestimat: Under 10 000 kr.
Overflater gulv - Bad
Flislagt gulv. Fall rundt sluk på rom: BADEROM. Følgende målinger av fall i retning sluk (høydeforskjeller)
ble gjort i rommet: Fra gulvflis ved dørterskel til topp slukrist i dusj: 25 mm, tilfredstillende mht. dagens
forskrift. Målt med krysslaser. Fra gulvflis ved dørterskel til topp slukrist under servant: 16 mm, ikke
tilfredstillende mht. dagens forskrift. Målt med krysslaser. Det er fall til sluk i dusjsonen målt på flere
tilfeldig valgte steder. Det er fall på gulv ved dørterskel i retning sluk. Fall nevnt over er målt med håndholdt
vater og krysslaser. Oppmålingen er gjort ved tilfeldig valgte steder på baderomsgulvet.
Vurdering av avvik:
- Det mangler åpning under dusjdørene for avrenning av evt. lekkasjevann til sluk i dusj fra utenfor
dusjhjørnet. Det er ikke tilfredstillende fallforhold til sluk under servant.
Tiltak:
- Oppussing må påregnes. Kostnadsestimat: 50 000 - 100 000 kr.
Sanitærutstyr og innredning - Bad
Servantskap med blandebatteri. Dusjhjørne med skyvedører og armatur.
Vurdering av avvik:
- Generell slitasje.
Tiltak:
- Utskifting må påregnes. Kostnadsestimat: 10 000 - 50 000 kr.
Ventilasjon
Naturlig oppdriftsventilasjon.
Vurdering av avvik:
- Rommet har kun naturlig ventilasjon.
- Ventil må renses eller byttes. Ventilasjonskanal over tilsvarende. Ikke luftespalte under dørblad.
Tiltak:
- Elektrisk avtrekksvifte bør monteres for å lukke avviket. Kostnadsestimat: Under 10 000 kr.
Avtrekk
Ventilator med kullfilter.
Vurdering av avvik:
- Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra
kokesonen. Ventilator må utskiftes.
Tiltak:
- Om mulig bør det etableres mekanisk/forsert avtrekk ut fra kokesonen. Kostnadsestimat: Under 10 000
kr.
Overflater og konstruksjon - Separat toalett
Flislagt gulv og veggflater. Inneholder veggmontert toalett og veggmontert servant med blandebatteri.
Inspeksjonsluke i vegg nederst til høyre for toalettet. Alder og evt. dokumentasjon på utførte arbeider er
ikke kjent for takstmann.
Vurdering av avvik:
- Det er ikke påvist tilfredsstillende løsning for å synliggjøre lekkasje fra innebygget sisterne.
Sprekkdannelser i fliser rundt toalettsisternen.
Tiltak:
- Oppussing av rommet må påregnes. Kostnadsestimat: 50 000 - 100 000 kr.
Ventilasjon - Separat toalett
Naturlig oppdriftsventilasjon.
Vurdering av avvik:
- Kun naturlig ventilasjon i rommet. Det mangler luftespalte under dørbladet.
Tiltak:
- Ny ventil og luftespalte under dørbladet må etableres. Kostnadsestimat: Under 10 000 kr.
Avløpsrør
Originale avløpsrør i leiligheten.
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige avløpsledninger.
Tiltak:
- Tidspunkt for utskiftning av avløpsrør nærmer seg.
- I forbindelse med oppgradering av våtrom vil det være naturlig med utskiftning av rør. Kostnadsestimat:
10 000 - 50 000 kr.
TG 2: AVVIK SOM IKKE KREVER UMIDDELBARE TILTAK
Balkong
Innglasset balkong med adkomst fra stue. Bygget med støpt dekke. Skyvbare glassfelt. Ved nedbør er det
avrenning til åpne spalter i betongdekket. Rekkverk høyde: ca. 100cm. Det er under 10m til bakken. Høyde
på rekkverk ved balkonger, tribuner, passasjer og lignende skal være minimum 1,0 m. Der nivåforskjellen
er mer enn 10,0 m, skal rekkverk ha en høyde på minimum 1,2 m. Årstall: 1994.
Vurdering av avvik:
- Grønske og bruksslitasje av gulvfliser/balkongdekket. Vindusfeltene fungerte dårlig.
Tiltak:
- Rens av balkong innvendig må påregnes. Vindusfelt må påregnes å utbedre evt. justeres for å kunne
håndteres på en tilfredstillende måte. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Etasjeskille
Støpt etasjeskille. Det gjøres oppmerksom på at det er felles kjeller under leiligheten mht. kjellerens
innemiljø og tilstøtende konstruksjoner.
Måling av høydeforskjeller med laser gjort i rom: STUE. Lokalt avvik måles med laser (5 punkter) innenfor
2 m: Størst avvik: 15 mm på 2m avstand. Totalt avvik målt med ett punkt ved hver vegg i rommet, samt et
punkt midt på gulvet: Størst avvik: 24 mm.
Måling av høydeforskjeller med laser gjort i rom: GANG. Lokalt avvik måles med laser (5 punkter) innenfor
2 m: Størst avvik: 5 mm på 2m avstand. Totalt avvik målt med ett punkt ved hver vegg i rommet, samt et
punkt midt på gulvet: Størst avvik: 5 mm.
Tilfeldig valgte målesteder i rommene.
Vurdering av avvik:
- Målt høydeforskjell på over 15 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i
standardens krav til godkjente måleavvik.
- Målt høydeforskjell på mellom 10 - 20 mm innenfor en lengde på 2 meter. Tilstandsgrad 2 gis med
bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik. Gjelder STUE.
Tiltak:
- Ingen umiddelbare tiltak ansees som nødvendig men vær klar over avvikene. Kostnadsestimat: Ingen
umiddelbar kostnad.
Tilliggende konstruksjoner våtrom
Hulltaking er ikke foretatt da det ikke er fysisk mulig pga tilliggende konstruksjoner/murvegger. Da det ikke
kan konstateres tilfredstillende membranløsning på gulv/vegger og det er sprekkdannelser i sementfuger
mellom veggfliser i dusjområdet er det stor sannsynlighet for fuktighet i bakenforliggende konstruksjon.
Vurdering av avvik:
- Sprekkdannelser i fuger mellom veggfliser i dusj.
Tiltak:
- Oppussing må påregnes. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Overflater og innredning - Kjøkken
Kjøkkeninnredning med profilerte fronter og metallhåndtak. Laminat benkeplater. Stålkum med
blandebatteri. Plass til frittstående komfyr og kjøleskap. Oppvaskmaskin. Hvitevarer er ikke testet. Nye
fronter på alle skapene montert i ca. 2010.
Vurdering av avvik:
- Generell bruksslitasje.
Tiltak:
- Det må påregnes oppgraderinger evt. utskifting. Kostnadsestimat ikke gjort da det avhenger av tiltaket
som velges. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Elektrisk anlegg
Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova
(tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig
myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken
kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll. Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og
begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik
forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre
veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert
elektrovirksomhet. DET BLE OBSERVERT FØLGENDE PÅ BEFARINGSDAGEN:
-Automatsikringer (to typer, ulik alder) i el.skap med forbruksmåler er plassert i fellesgangen.
-Inntaksledning/stigeledning i bygningen, alder: Fra byggeåret
-Hovedsikring: 40 Amp iflg. kursanvisningen
-Utenpåliggende / skjult ledningsnett.
El.anlegg er ikke takstmannens kompetanseområde og nærmere undersøkelse er ikke foretatt. Evt.
dokumentasjon på utførte elektroarbeider i leiligheten er ikke kjent for takstmann utover det som evt.
nevnes i rapporten.
1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne,
utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)?
- Nei.
Spørsmål til eier
2. Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert
menes fullstendig utskiftet anlegg fra inntakssikring og videre.
- Ukjent.
3. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet?
- Ukjent.
4. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter
1.1.1999?
- Ukjent.
5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet - Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre
tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år?
- Nei.
6. Forekommer det ofte at sikringene løses ut?
- Ukjent.
7. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler,
kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg?
- Ukjent.
Generelt om anlegget
8. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights,
stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder,
jamfør eget punkt under varmtvannstank.
- Ukjent
9. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet?
- Ukjent.
Inntak og sikringsskap
10. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig
å sjekke uten å fjerne kapslinger?
- Ukjent.
11. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer?
- Ja.
12. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og
helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet elkontroll?
- Ja. Det må utføres en uavhengig el-kontroll da det ikke har vært gjort de siste 5 år. Evt. behov for
oppgraderinger/utbedringer og kostnadsvurdering må vurderes av elektriker/el-takstmann.
Generell kommentar
Det må påregnes tiltak/oppgraderinger med el.anlegget. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet er foreligger et ekspedisjonsdokument på bygget datert 1949.
Et ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på
byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på (oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc). Ved
eldre bygårder er det som oftest dette dokumentet som vedlegges (attestert eller uattestert) for
bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp.
Det er utstedt tillatelse for utskifting av vinduer datert 30.05.2022.
Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, men det er avvik fra disse. Dagens innglasserte
balkong vises ikke på original arkitekttegning.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingBoligen blir varmet opp av varmekabler på baderom, ildsted og elektrisk oppvarming for øvring.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter F
EiendomsskattDet betales i tillegg eiendomsskatt på kr 588 fordelt utover fire ganger i året. Eiendomsskatt kreves inn via
felleskostnader i månedene: mai, juni, september og november. Vi gjør oppmerksom på at satsen for
eiendomsskatt blir fastsatt årlig av bystyret. Eiendomsskatten vil derfor kunne variere fra år til år.
Andelen var ilagt 588,- i eiendomsskatt i 2023.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 4 342,-
pr.mnd.
Tv og internett, vaktmestertjenester, kommunale avgifter, trappevask, fellesarealer.
Spesifikasjon av fellesgjeldLånenummer: OBBK02-98207670014
Type: Annuitet
Restsaldo: 10.391.675,-
Restløpetid: 24 år
Terminer pr år: 12
Type rente: Flytende
Rente pr 13.03.24: 5,75%
Lånenummer: OBOS01-98208070045
Type: Annuitet
Restsaldo: 19.484.594,-
Restløpetid: 23 år og 10 mnd
Terminer pr år: 12
Type rente: Flytende
Rente 13.03.24: 5,65%
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapÅrets resultat vises i resultatregnskapet og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig
gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. Driftsinntekter for 2022 er på kr 12 595 482,- og driftskostnader på kr 35
048 285,-. Dette gir da et årsresultat på kr -22 730 367,-.
Forsikring med polisenummerGjensidige Forsikring
Polisenummer: 91789505
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 569 639,-
Som sekundærbolig Kr. 5 964 627,-
BorettslagBorettslag: Nordre Åsen Borettslag, Orgnr: 948225425
Borettslaget består av 313 andelsleiligheter, og ligger i bydel Nordre Aker i Oslo kommune.
KONTAKTINFORMASJON STYRET
Styret kan kontaktes på e-post nordreasen@styrerommet.no. Du kan også komme i kontakt med styret via
Vibbo.no.
VIBBO
Du kan finne informasjon om boligselskapet og ditt boforhold ved å logge deg inn på Vibbo.no. Her finner
du oversikt over din bolig, felleskostnader og annen nyttig informasjon.
MILJØKONTO
Da Nordre Åsen Borettslag er et OBOS-tilknyttet borettslag så har borettslaget en egen miljøbankkonto i
OBOS-banken. Støtten er øremerket satsing på bomiljø-, klima- og miljøtiltak i OBOS-tilknyttede borettslag
som blir forvaltet av OBOS. Tilskuddsmidlene blir fordelt av OBOS mellom de tilknyttede borettslagene
basert på antall boliger i det enkelte borettslag 1. juli hvert år og pengene blir overført den enkeltes
miljøkonto innen 1. september hvert år. Saldo på borettslagets miljøkonto er p.t kr 338 321.
VINDUSREHABILITERING 2022/23
Sett fra styrets side så har rehabiliteringen gått bra. Det har vært avvik og mangler underveis og de
andelseiere som har sendt inn reklamasjonsskjemaer så er disse samlet opp til entreprenør som følger
opp disse fortløpende. En rehabilitering i et borettslag innebærer stor involvering av styret. I denne
rehabiliteringens tilfelle har styreleder og to styremedlemmer deltatt i alle byggeherremøter som
byggeherrerepresentanter og det har til tider vært veldig tett dialog mellom Selvaag Prosjekt og
representantene. Disse møtene ble avholdt hver 14. dag. Det har også vært avholdt velferd- og HMS møter
hver 14. dag hvor representant fra styret har deltatt. Rehabiliteringen ble formelt overlevert til borettslaget
mars 2023.
BYTTE AV OPPGANGSDØRER
Prosessen med bytte av oppgangsdører ble påbegynt høsten 2022 og igangsatt tidlig 2023. Dette er en
kostnad som tas over driftsbudsjettet til borettslaget og er ikke lånefinansiert. Det var flere utfordringer
som dukket opp underveis, men dette ble/blir løst/løses fortløpende av entreprenøren.
OBOS - NØKKELEN
I april så ble OBOS’ appbaserte nøkkelløsning (Unloc) installert på alle oppgangsdørene. Dvs. at
andelseiere nå kan låse seg inn i oppgangen via appen Unloc, dersom man ikke ønsker å bruke den blå
brikka eller har glemt den hjemme. Man kan også selv gi venner, barn og familie tilgang til
oppgangsdøren midlertidig eller permanent i appen. Alle har automatisk fått tilgang til sin egen oppgang
via telefonnummeret man står registrert med i Vibbo. Det vil også være mulig å ha samme system
installert på leilighetsdørene mot en egenandel på kr 2 750. Da vil man være 100 % nøkkelfrie, og gi
tilgang digitalt til venner, familie, håndverkere, vaskehjelp, etc. uten å måtte gi en fysisk nøkkel. Man kan
når som helst inndra tilgangen via appen.
TELIA - AVTALE
Styret gjennomførte en anbudsprosess for leverandør av tv og internett for borettslaget. Telenor ble invitert
til å gi borettslaget en bedre og oppdatert avtale. I tillegg innhentet styret tilbud fra Telia, Viken Fiber/Altibox
og OBOS OpenNet. Etter en helhetsvurdering av innhold og pris ble Telia valgt som foretrukne leverandør.
Avtalen innebærer en årlig besparelse på kr 340 000.
NY FORSIKRINGSAVTALE
Styret har i fjor også gjennomført en anbudsrunde på borettslagets bygningsforsikring. Styret valgte til slutt
Gjensidige som nytt forsikringsselskap som gir en årlig besparelse på kr 335 000.
VEDLIKEHOLDSHISTORIKK
2022-2023 - Total vindusrehabilitering i borettslaget. Bytte av oppgangsdører.
2021 - Deler av lekeplassen ved vaskeriet ble fornyet, samt hele lekeplassen ved Kjelsåsveien 2.
Utbedring av asfalt i enkelte stikkveier foran blokkene.
2018 - Piperehabilitering og nye ståldører.
2015 - Utskifting av lysarmaturer, drenering av blokkene, malt oppganger, pusset opp kjøkkenet i
vaskeriet og utført rens av ventilasjonsanlegget.
2014 - Startet drenering av blokkene og skifte av armaturer som skal tas over flere år. Vasking av
balkonger utvendig.
2013 - Utbedret piper i Kjelsåsveien 1 og vedlikeholdsspyling av soil og bisoil.
2011 - Ny støtsand på lekeplass.
2010 - Nytt låssystem.
2008 - Vedlikeholdsarbeidet som ble påbegynt i 2007 ble ferdigstilt. Opparbeidelse av 40 nye
parkeringsplasser. Nye overvannskummer i Åsensvingen 2 og Kjelsåsveien 2-4-6-8.
2007 - En av blokkene ble drenert. Det ble gjennomført maling av alt treverk, alle vinduer og veranda dører.
I tillegg ble callinganlegget byttet ut, stoppekraner i alle blokkene ble montert, postkassene ble byttet og
det ble satt inn branndører i alle O.L. rom.
2003-2004 - Montering brannvarsler. Alle blokker fikk montert brannvarsler i kjeller, loft, oppganger samt i
alle leiligheter.
2000 - Oppgradering av fellesanlegg for kabel-tv.
1994 - Alle leiligheter fikk nye store balkonger, og det ble foretatt en etterisolering med ny fasade og tak,
samt oppussing av trappeoppganger. Enkelte leiligheter har skiftet entredører og vinduer i forbindelse
med rehabiliteringen. Beboerne fikk tilbud om innglassing av verandaene.
1990 - Rehabilitering av elektrisk anlegg.
SAKER SOM ER VEDTATT AV STYRET
El-billading borettslaget – forslagsstiller: Styret
Saksframstilling: Se innkallingen, side 22 - 25
Forslag til vedtak (A.1): Generalforsamlingen aksepterer tilbudet fra Aneo.
Alternativt forslag til vedtak dersom generalforsamlingen stemmer ned tilbudet fra Aneo
(A.2): Generalforsamlingen vedtar at styret skal opprette full infrastruktur for elbillading på de foreslåtte tre
områdene. Generalforsamlingen aksepterer tilbudet fra GK, med Garo som elbillader og Graving og
asfalteringer fra AltiAsfalt. Generalforsamlingen gir styret mandat til å velge driftsleverandør og
rotasjonsordning. Dette forslaget trekkes dersom generalforsamlingen aksepterer tilbudet fra Aneo.
Gjennomføring:
Det stemmes over forslag A.2 først. Stemmer for: 5
Det stemmes deretter over forslag A.1. Stemmer for: Overveldende flertall
Vedtak: Forslag A.1 Generalforsamlingen aksepterer tilbudet fra Aneo vedtatt med overveldende flertall.
Baderomsrehabilitering – forslagsstiller: Meike Joester, Kjersti Hovland og Ingvild
Nesting
Saksframstilling: Se innkallingen side 26
Forslag til vedtak: Styret utreder hvilken rørrehabilitering som er nødvendig til neste års generalforsamling
i 2024. Med bakgrunn i det kommer med informasjon/anbefaling om det blir felles eller individuell
baderomsrehabilitering og tidshorisonten for en eventuell felles baderomsrehabilitering.
Styrets forslag til vedtak: Generalforsamlingen godkjenner at styret får utarbeidet en tilstandsrapport på
soilrør samt inn- og utløpsrørene til andelene i borettslaget som presenteres i GF 2024.
Vedtak: Styrets forslag vedtatt med overveldende flertall.
ForretningsførerOBOS Eiendomsforvaltning AS
StyregodkjenningAndelseier(e) kan kun eie en andel i borettslaget. Kun fysiske personer kan eie andelen. Kjøper skal
godkjennes av borettslagets styre for at ervervet skal bli gyldig. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten
saklig grunn. Kjøper er forpliktet til å gjennomføre handelen uavhengig av om kjøper på
overtakelsestidspunktet er godkjent av borettslaget som ny andelseier. Risikoen for å bli godkjent som ny
andelseier påhviler kjøper. Dersom kjøper på overtakelsestidspunktet ikke er godkjent som ny
andelseier, har kjøper dog ikke rett til å ta eiendommen i bruk, jf. borettslagslovens § 4-5 (2). Kjøper kan
gå til søksmål mot borettslaget dersom kjøper mener manglende godkjennelse ikke er saklig begrunnet.
Dersom borettslaget er tilknyttet et boligbyggelag, er det ofte et krav fra boligbyggelagets side at kjøper må
melde seg inn i boligbyggelaget før kjøper kan bli godkjent som ny andelseier i det aktuelle borettslaget.
Det gjøres oppmerksom på at det vil kunne påløpe et innmeldingsgebyr til boligbyggelaget, og de fleste
boligbyggelagene krever at innmeldingsavgiften skal være innbetalt før godkjenningen blir gitt.
Innmeldingsgebyret faktureres kjøper direkte.
ForkjøpsrettDet foreligger forkjøpsrett for borettslagets/ boligbyggelagets medlemmer. Forhåndsavklaring er
igangsatt. Ta kontakt med megler eller forretningsfører for ytterligere opplysninger om meldefristen.
Tekniske installasjonerBorettslaget har en avtale med Telia som er leverandør av TV og internett.
TV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
DyreholdHusdyrhold er kun tillatt når gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for andre beboere.
Borettslaget opprettholder krav om at det skal søkes om tillatelse for dyrehold, for i praksis kunne avklare
"gode grunner" og "ulempe".
DiverseBransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av
salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med
bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen
garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.
AnnetDet gjøres spesielt oppmerksom på at boligen selges ved fullmektig. Fullmaktshaver(e) (selger(e)) har
ikke bebodd eiendommen og har ingen kunnskap vedrørende eiendommen og eiendommens
beskaffenhet utover det som her fremgår av salgsoppgaven. Kjøper oppfordres til å foreta en særlig
grundig besiktigelse, gjerne med bistand fra teknisk sakkyndig.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
1953/2216-1/105 OBLIGASJON
BELØP: NOK 942.300
PANTHAVER:Oslo Bolig Og Sparelag Al
Lnr: 1087017
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
1981/28067-1/105 NEDKVITTERING
Beløpet er nedkvittert til:
Beløp: NOK 940.300
1986/1305-1/105 FORHØYELSE
FORHØYET TIL NOK 943,700
2003/12232-1/105NEDKVITTERING
Beløpet er nedkvittert til:
Beløp: NOK 934.400
1986/80620-2/105 ERKLÆRING/AVTALE
Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v. med flere bestemmelser.
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
UtleieMed godkjenning fra styret er utleie tillatt for inntil 3 år, dersom andelseier selv eller person nevnt i
Borettslagsloven § 5-6 (1) nr. 3 har bebodd eiendommen i minst ett av de to siste årene.
Vei/vann/kloakkOffentlig.
ReguleringEiendommen ligger i et byggeområde for boliger. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser
S-5142 og S-374 kan sees hos megler.
Eiendommen ligger innenfor område med reguleringsplan for ny vannforsyning i Oslo - Stamnett
(S-5142). Reguleringsplanen skal legge til rette for bygging og drift av forsterket overordnet infrastruktur
for vannforsyning med tilknytning til eksisterende anlegg. Det meste av arbeidet skal foregå under
bakken, men det må likevel påregnes støyende aktiviteter når rigg og anleggsarbeider starter i
Bjølsendumpa som blir påkoblingspunkt på eksiterende vannforsyningsnett. Eneste synlige installasjon
etter endt anleggsfase blir et mindre bygg på om lag 10 m2.
PÅGÅENDE BYGGESAKER
- Kjelsåsveien 1-10 og Åsensvingen 1-9 - Installasjon av boligventilasjon i alle leiligheter
Siste dok. 20.3.2024
Saksnr:
202452649
- Kjelsåsveien 1-5 og 2-10 - Åsensvingen 1-9 og 2-6 - Utskifting av vinduer
Siste dok. 6.7.2023
Saksnr:
202206402
- Åsensvingen 2 B - Utskifting av sluk
Siste dok. 31.8.2020
Saksnr:
201811132
-
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 5 000 000,- (Prisantydning)
kr 100 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 5 100 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper))
--------------------------------------------------------
kr 9 481,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 109 481,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 5 117 731,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Eierskiftegebyr forretningsfører (Kr.6 115)
Oppgjør (Kr.6 500)
Provisjon (Kr.56 400)
Visningshonorar (Kr.5 800)
Tilrettelegging (Kr.9 900)
Eierskiftegebyr selger (Kr.6 385)
Foto (Kr.7 400)
Innhenting av informasjon fra forretningsfører (Kr.4 900)
Innhenting av offentlige opplysninger (Kr.1 750)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.3 500)
Markedspakke (Kr.19 900)
Totalt kr. (Kr.128 550)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer15-24-0059
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSagene & Bjølsen Eiendomsmegling AS
EIE Ullevål & Sagene
Org. nr: 989734598
Maridalsveien 154 A
0461 Oslo
Tlf: 22 02 11 60
Ansvarlig meglerDaglig leder I Eiendomsmegler I Partner Gard Peder Kopstad
SaksbehandlereGard Peder Kopstad
EIE Ullevål & Sagene
Daglig leder I Eiendomsmegler I Partner
Mob: 40 44 10 07 / E-post: gpk@eie.no