EiendomFjørtofts gate 5, 0461 Oslo, Etasje: 3
MatrikkelAndelsnr. 93 Orgnr. 952922173 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
ArealerTotalt BRA 70 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 67 kvm
Følgende rom er inkludert i innvendig areal:
3.etasje: Entré, stue og kjøkken.
4.etasje: Loftstue, to soverom, baderom og bod.
- BRA-e (eksternt bruksareal): 3 kvm
ArealPrimærrom: 67 kvm, Bruksareal: 70 kvm, BRA-i: 67 kvm , BRA-e: 3 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Det foreligger godkjent søknad på "Utvidelse og bruksendring av loft til bolig og fasadeendring".
Saksnummer: 202315667. Se Oslo Kommune, Plan og Bygg for hele saken:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?mode=&caseno=202315667
Kort beskrivelse av søknaden:
Søknaden omfatter utvidelse av bolig på loft. Det er allerede godkjent en utvidelse av boenhet i 3.etasje
opp på loftet, det søkes nå om å innlemme et bodareal til boarealet på loftet, og bruksendre det til
soverom på 9m2 BRA. Det søkes også om å sette inn et takvindu og en takglugge på fasade nord.
Tiltaket er lokalisert i bydel Sagene.
Det foreligger et styrevedtak som godkjenner utbyggingen av loftet. Loftsarealet er foreløpig ikke kjøpt av
borettslaget, og kjøper må inngå kjøpekontrakt med styret. Ved utvidelse vil størrelsen på andelen bli
justert, og felleskostnader øke som følge av dette.
Antall soverom2
Byggeår1920
TomtFestet tomt 503 kvm
Tomten er festet av Oslo Kommune. Festekontrakt regnes fra 1.11.1951, og festetiden skal være 70 år.
Avtalen ble forlenget i 2021 med 70 år. Festeavgiften reguleres hvert 10. år, neste gang i 2031.
Prisantydning6 400 000
TilstandsrapportTilstandsrapporten er avholdt av Glenn-Erik Larsen, datert 29.05.2024.
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 189 779,- pr. 24.05.2024
Andel fellesformue: kr. 36 720,- pr. 31.12.2024
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 6 400 000,- (Prisantydning)
kr 189 779,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 6 589 779,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 1 500,- (Innflyttningsgebyr )
--------------------------------------------------------
kr 3 000,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 6 592 779,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 6 601 029,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 5 246,- pr. mnd.
Felleskostnad inkludererKabel-TV og internett, trappevask, vaktmestertjenester, felles byggningsforsikring, kommunale avgifter,
betjening andel fellesgjeld, dugnadsbidrag, forretningsførsel og driftsutgifter.
Felleskostnader er fordelt på følgende måte:
- Felleskostnader: kr 3 199,-
- Renter og avdrag: kr 1 433,-
- Tillegg bredbånd og kabel-tv fleks: kr 465,-
- Trappevasktillegg: kr 99,-
- Dugnadsbidrag - refunderes ved oppmøte på dugnad. kr 50,-
Sikringsordning fellesgjeldBorettslaget er ikke tilknyttet en sikringsordning mot tap av felleskostnader.
Laget har lovbestemt panterett på beste mulige prioritet i andelen for krav om felleskostnader og andre
krav som følger av lagsforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som svarer til to ganger
folketrygdens grunnbeløp på det tidspunktet da tvangsdekning besluttes gjennomført. Pantekravet
foreldes to år etter at det skulle vært betalt, og dersom dekningen ikke blir gjennomført uten unødig
opphold.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.
EierTorbjørn Kinne Tunestveit
Ingrid Kinne Tunestveit
ParkeringBorettslaget har 12 parkeringsplasser. Disse leies ut etter regler fastsatt av generalforsamlingen og
styret. Det foretas en årlig trekning blant alle interesserte beboere i mai. Dersom du ønsker plass, ta
kontakt med styret via kontaktskjema på www.voyenvollen.no.
Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt –
også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering.
Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene:
- Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5700 kroner for ett år - Motorsykkel og moped: 2850
kroner for ett år
- El-bil : 1920 kroner for ett år
- El-motorsykkel og el-moped: 960 kroner for ett år
Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon
se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-ogparkering/parkering/ beboerparkering/.
BeliggenhetMed Sagene og Bjølsen som utgangspunkt har en alt innen rekkevidde, om det er særegne og koselige
butikker, restauranter, marka, trenings- eller kulturtilbud som frister; her er mulighetene mange!
Restauranter som Sagene Lunsjbar, Tiffany's, Sagene Samfunnshus og Villa Paradiso er har alle sin
egen unike atmosfære. Jungel Pizza har også fått plass rett ved Sagene kirke, og er et pizzeria basert på
tradisjonen fra New York. I tillegg finner du flere kaffebarer og andre små utsalgssteder. Mjøl bakeri og
Norð Bjølsen Bakeri fortjener å trekkes frem som flotte eksempler på godt gammeldags håndverk og ekte
service. Sentralt i Arendalsgata finner du Sagene Torg, som byr på et bredt utvalg av blant annet frukt og
grønnsaker, samt en spennende ferskvaredisk. Torget blir flittig brukt av beboere i nærområdet og er
absolutt verdt et besøk.
Sagene har også et unikt og hyggelig møtested, Mysterud Bar. Valget av navnet på baren er langt fra
tilfeldig, da lokalene i en årrekke har vært en særpreget jernvarebutikk drevet av tre generasjoner ved
samme navn. Drømmen om en lokal bar i nærmiljøet ble realisert av fem lokale Sagene-gutter, som selv
handlet kruttlapper og lekefigurer på Mysterud da de var små. Baren har et godt utvalg av lokale øltyper fra
Oslo-bryggeriene, i tillegg til ulike viner og klassiske cocktails på drinklisten.
En kort spasertur i fine omgivelser langs Akerselva og du ender opp på Grünerløkka eller i Nydalen. I
tillegg til flotte grøntområder samt tur- og rekreasjonsmuligheter langs elva, tilbyr området Myraløkka,
Bjølsenparken, Geitmyra skolehager og Voldsløkka Idrettsanlegg - sistnevnte med volleyballbaner,
skatepark, fotballbaner og joggeløyper. Ikke minst kjøres det opp skispor på Voldsløkka idrettsanlegg
vinterstid.
Utdanningsinstitusjoner som BI Nydalen, Blindern - Universitetet i Oslo, Høyskolen i Oslo og Akershus,
Tannlegehøyskolen, Veterinærhøyskolen, Lovisenberg Diakonale Høgskole og Arkitekthøyskolen er alle i
nærheten.
Av treningstilbud finner du SATS på Sagene og Myrens Sportssenter på Torshov. Hos Myrens har man
tilgang til selve treningssenteret og Oslo Squash, men også til landets råeste klatresenter.
BebyggelseDet er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.
TomtFestet tomt, 503 kvm
Opparbeidet gårdsrom med gressplen, lekeområde, sittegruppe, belegningsstein, platting og noen trær
m.m.
Borettslaget har en grøntkomité som gjør en hederlig innsats for et hyggeligere og penere uteområde i
borettslaget om sommeren. Flere er velkomne i grøntkomitéen, ta gjerne kontakt med styret ved
interesse.
Tomten er festet. Grunneier: Oslo kommune - Bolig og eiendoms etaten. Fornyet for 70 nye år i 2021,
neste gang 2031.
Festeavgiften reguleres hvert 10 år. Neste regulering av festeavgiften vil skje i 2031 og oppgi enten i
henhold til endringer i konsumprisindeksen eller i henhold til endringer i markeds-/tomtepris for
gjeldende periode.
AdkomstSe vedlagt kart. Det vil bli satt opp visningsskilt ved fellesvisninger.
Offentlig kommunikasjonBydelen er et kollektivt knutepunkt med buss nr. 20 (Galgeberg/Skøyen), 37 (Nydalen/Helsfyr), 54
(Kjelsås/Kværnerbyen) eller 34 (Ekeberg/Tåsen). Fra Sandaker/Torshov går det trikk, samt T-bane fra
Nydalen eller Storo Stasjon. I tillegg går Flybussen til Gardermoen fra Arendalsgata, Torshov og
Torshovparken.
InneholderEntré:
Den gode følelsen starter allerede i det du kommer inn døren! Når du kommer hjem fra jobb har du nok
av plass til å henge fra deg yttertøy og plassere sko i et svært garderobeskap, samt knagger.
Stue og kjøkken:
Stuen er lys og delikat, og virkelig hjertet av leiligheten. Dette er et skikkelig godt rom å være i med plass
til å innrede med en stor og deilig sofagruppe med tilhørende tv-møblement, samt spisebord. Det er verdt
å nevne at tv og internett er inkludert i månedlige utgifter.
Gulv er belagt med parkett og slette, malte veggflater i en behagelig palett. Det er fantastisk generøse
vindusflater langsmed langsiden av leiligheten, som virkelig sørger for å slippe inn godt med lys. I tillegg
er det en svært god takhøyde på 2,73 m som sammen med mange kvadrat og en god planløsning gir en
ekstra god og luftig romfølelse. De dype vinduskarmene er også særs hyggelig å innrede. Hva med å
dyrke noe i vindusposten?
Det ville vært unaturlig å snakke om stuen uten å nevne kjøkkenet, da disse rommene henger sammen.
Kjøkken er fra Ikea i 2013 og er bestående av gode mengder oppbevaring- og benkeplass.
Kjøkkeninnredningen er lys og delikat med profilerte fronter, laminert benkeplate og hvitevarer. Hvitevarer
består av kjøle- og fryseskap, samt integrert komfyr, induksjon platetopp, oppvaskmaskin og micro.
Hvitevarer på kjøkken medfølger selvsagt salget.
Soverom 1:
Hovedsoverommet er et luftig og romslig rom å være i. Rett og slett skikkelig digg! Her er det plass til
både stor dobbeltseng og tilhørende nattbord.
Soverom 2:
Dette rommet er ypperlig som gjesterom, barnerom eller kontor - alt etter behov og ønske.
Bad:
Utrolig delikat bad som selvsagt står i stil med resten av leiligheten. Baderommet er flislagt og er fra
2010. Det foreligger ferdigattest hos Plan og Bygg. Innredningen består av dusjhørne med innfellbare
dusjdører, servant med skuffeinnredning, speilskap over vask og vegghengt toalett. Det er lagt til rette for
en praktisk hverdag med vaskemaskin under benkeplate, med skuffeseksjon ved siden av. Det er verdt å
nevne at baderomsmøbel og speilskap er fra 2023 og montert av Ringside Rørleggerbedrift AS.
Loftstue:
Hyggelig loftstue, eller kreativt hjørne, som det brukes som i dag. Perfekt hvis du ønsker å trekke deg litt
tilbake og pusle med egne saker, eller til leking for minstemann.
Boder:
I veggen langs trappen finnes det en liten bod for praktisk oppbevaring, samt en bod i taket over
hovedsoverom (inngang via luke på soverom 2), med gode muligheter for ekstra lagringsplass. I tillegg til
gode oppbevaringsmuligheter i kjellerbod.
ByggemåteSe vedlagte takstrapport for teknisk beskrivelse av eiendommen.
PrimærromPrimærrom: 67 kvm
BruksarealBruksareal: 70 kvm
BoderMed boligen følger det en kjellerbod på 5,5m2. Det er kun deler av boden som er målbar, da deler av
boden er under 1,9m høy.
Målbart bodarealer utgjør til sammen ca.2,5m2, og er satt til 3m2 i BRA-E. Pga. skråtak og lav takhøyde er
det ca.10m2 som blir satt i ALH.
StandardFor den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Eiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. Denne er
vedlagt salgsoppgaven. Nedenfor følger informasjon om forhold som har fått TG 2 og TG IU.
TG2 AVVIK SOM IKKE KREVER UMIDDELBARE TILTAK
Innvendige trapper
Innvendig trapp fremstår med malte vanger og trinn i hvit oljet eik. Det er spiler i stål og håndløper av tre.
Vurdering av avvik:
- Det mangler håndløper på vegg i trappeløpet.
Konsekvens/tiltak
- Håndløper må monteres på vegg for å tilfredsstille krav på byggetidspunktet. Kostnadsestimat: Ingen
umiddelbar kostnad.
Overflater Gulv
Gulvet er belagt med fliser og underliggende gulvvarme. Overflater fremstår med normal funksjonalitet,
Vurdering av avvik:
- Det er påvist avvik i fallforhold til sluk i forhold til krav i forskrift på byggetidspunktet. Det er på badegulvet
målt 15 mm. høydeforskjell fra døråpning til slukrist. Krav til fall etter Tek.97 skal være 25mm
høydeforskjell fra døråpning til slukrist. Fall på gulv tilfredsstiller ikke kravet fra teknisk forskrift på
byggetidspunktet. Lokalt fall i dusj vil føre dusjvann til sluk. Det er i tillegg gjort enkle punktmålinger av
gulvet på befaringen og ikke testet med vann. Svanker kan forekomme.
Konsekvens/tiltak
- Våtrommet fungerer med dette avviket. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Sanitærutstyr og innredning
Innredning og garnityr på bad fremstår med: Veggmonterte dusjdører, servant med underskap, speilskap
med lys over, opplegg for vaskemaskin og veggmontert wc. Årstall: 2023 Kilde: Faktura e.l
Vurdering av avvik:
- Det er ikke påvist tilfredsstillende løsning for å synliggjøre lekkasje fra innebygget sisterne.
Konsekvens/tiltak
- For å oppfylle dagens krav til forskrift må det, etableres lekkasje sikring fra sisternen. Eller fremlegge
dokumentasjon på løsning for innebygget sisternen. Ref. TEK.97. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar
kostnad.
Avtrekk
Ventilator over komfyr er tilkoblet med kullfilter. Kapasitet og mengde luftutskifting er ikke kontrollert da det
krever eget utstyr for måling og hører ikke under nivå 1 undersøkelse. Det er kun utført enkel kontroll av
ventilasjon ved bruk av et ark/papir eller røykampull. Det er ikke foretatt tallfestede målinger, men
ventilasjonen antas og fungere tilfredsstillende. Årstall: 2013 Kilde: Tidligere salgsoppgaver
Vurdering av avvik:
- Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra
kokesonen.
Konsekvens/tiltak
- Det kan være behov for rengjøring av filter, om avtrekket skulle reduseres. Det er i de fleste tilfeller ikke
lov å koble seg på felles avtrekkskanal via ventilator, da dette vil forstyrre balansen i felles
ventilasjonssjakt. Det er verdt å nevne at TG1 ville bli gitt dersom det var en mulighet som ikke strider
imot. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Elektrisk anlegg
Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova
(tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig
myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken
kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll.
Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder.
El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor
oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert
elektrovirksomhet.
Elektrisk anlegg er en kombinasjon av åpent og skjult anlegg. Sikringsskap med automatsikringer
plassert i felles gang. Det ble ikke opplyst om noe feil med det elektriske anlegget i leiligheten på
befaringen. Det anbefales el-takst ved tvil om funksjonalitet og kapasitet.
1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne,
utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)?
- Nei.
Spørsmål til eier
2. Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert
menes fullstendig utskiftet anlegg fra inntakssikring og videre.
- 2010. El-anlegget ble oppgradert ved ombyggning av loftet, det foreligger ferdigattest på ombyggning.
3. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet?
- Ukjent. Dagens eier kan ikke svare for arbeid som er utført for tidligere eier, det må foreligge full
dokumentasjon på anlegget om dette skal bekreftes.
4. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter
1.1.1999?
- Ja. For å få ferdigattest må det fremlegges samsvarserklæring på el-anlegg. Ferdigattest legges til
grunn for utbygging av loft.
Eksisterer det samsvarserklæring?
- Ja
5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet – Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre
tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år?
- Nei.
6. Forekommer det ofte at sikringene løses ut?
- Nei-
7. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler,
kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg?
- Nei.
Generelt om anlegget
8. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights,
stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av
varmtvannsbereder, jamfør eget punkt under varmtvannstank
- Nei.
9. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet?
- Nei.
Inntak og sikringsskap
10. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig
å sjekke uten å fjerne kapslinger?
- Nei.
11. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer?
- Ja.
12. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og
helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll?
- Ja. Det elektriske anlegget er ikke vurdert utover visuell besiktigelse i denne rapporten, da dette krever
spesiell kompetanse og autorisasjon. På generelt grunnlag anbefales det alltid en gjennomgang av
EL-fagmann på anlegg som er av noe eldre dato, eller uten form for full kontroll.
TG2 settes i følge forskrift på anlegg, uten full dokumentasjon og med samsvarserklæring på hele
anlegget. Det er foretatt El-tilsyn av leiligheten i 2022, ingen avvik ble registrert. El-tilsyn er kun en
stikkprøve kontroll, og omhandler ikke totalen på anlegget. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad
TGIU KONTRUKSJONER SOM IKKE ER UNDERSØKT
Bygningen generelt
- Bygården fremstår med yttervegger i pusset teglstein konstruksjon. Leilighetens etasjeskille i betong.
Yttertak i saltak konstruksjon tekket med takstein. Bygninger/leiligheter kan ha skjulte feil og mangler som
er vanskelig å oppdage ved befaring. Særlig kritiske områder er membranløsninger i våtrom, isolasjon i
gulv, vegger og himlinger, vann- og avløpsnett. Elde og utidsmessig het kombinert med endret bruk, kan
over tid avdekke skjulte feil og mangler som ikke oppdages ved visuell kontroll. Eldre bygårder vil alltid ha
noe retningsavvik og setninger. Merk. Det er satt tilstandsgrader på bygningsdeler som er synlig inne i
leiligheten, selv om disse mulig kan omfattes av borettslagets vedlikeholdsansvar. (F.eks. vinduer,
entrédører).
Tilliggende konstruksjoner våtrom
- Det ble ikke foretatt hulltaking bak dusjssone på bad, da det ikke lot seg utføre konstruksjonsmessig.
Takstmannen kontrollerer alltid med fuktindikator i våtsoner på bad. Om ikke annet er kommentert har
takstmannen ikke registrert skadelig fukt i området.
Varmtvannstank
- Varmtvannsbereder er plassert bak kjøkkenvegg, det er ingen mulighet for inspeksjon. Takstmann kan
ikke vurdere forholdet rundt varmtvannsbereder, ut i fra lukkede konstruksjoner.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger uattestert "ekspedisjonsdokument" på bygget datert 1917.
Et ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på
byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på (oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc). Ved
eldre bygårder er det som oftest dette dokumentet som vedlegges (attestert eller uattestert) for
bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp.
Det foreligger ferdigattest av bruksendring loft til boareal for underliggende leilighet datert 26.06.2014.
Det foreligger ferdigattest for brannalarmanlegg datert 04.01.2023.
Det foreligger godkjent søknad på "Utvidelse og bruksendring av loft til bolig og fasadeendring".
Saksnummer: 202315667. Se Oslo Kommune, Plan og Bygg for hele saken:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?mode=&caseno=202315667
Kort beskrivelse av søknaden:
Søknaden omfatter utvidelse av bolig på loft. Det er allerede godkjent en utvidelse av boenhet i 3.etasje
opp på loftet, det søkes nå om å innlemme et bodareal til boarealet på loftet, og bruksendre det til
soverom på 9m2 BRA. Det søkes også om å sette inn et takvindu og en takglugge på fasade nord.
Tiltaket er lokalisert i bydel Sagene.
Det foreligger et styrevedtak som godkjenner utbyggingen av loftet. Loftsarealet er foreløpig ikke kjøpt av
borettslaget, og kjøper må inngå kjøpekontrakt med styret. Ved utvidelse vil størrelsen på andelen bli
justert, og felleskostnader øke som følge av dette.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
OppvarmingLeiligheten blir varmet opp via panelovner, vedovn i stue og gulvvarme på badet.
Selger opplyser om et årlig strømforbruk på ca. 9000 kWh.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Oransje - Energikarakter G
EiendomsskattDet betales i tillegg eiendomskatt på kr 234 totalt i 2023. Eiendomsskatt kreves inn via felleskostnader. Vi
gjør oppmerksom på at satsen for eiendomsskatt blir fastsatt årlig av bystyret. Eiendomsskatten vil derfor
kunne variere fra år til år.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 5 246,-
pr.mnd.
Kabel-TV og internett, trappevask, vaktmestertjenester, felles byggningsforsikring, kommunale avgifter, betjening andel fellesgjeld, dugnadsbidrag, forretningsførsel og driftsutgifter.
Faste løpende kostnaderFelleskostnader, innboforsikring og strøm.
Spesifikasjon av fellesgjeldBorettslaget har følgende lån:
Lånenr.: 83987196427, Handelsbanken
Annuitetslån, terminer pr. år: 12
Rentesats per. 24.05.2024: 5.9% pa.
Antall terminer til innfrielse: 131
Saldo per. 24.05.2024: 6 473 098
Siste termin: 30.03.2035
Lånenr.: 83987196435, Handelsbanken
Annuitetslån, terminer pr. år: 12
Rentesats per. 24.05.2024: 5.9% pa.
Antall terminer til innfrielse: 56
Saldo per. 24.05.2024: 1 305 613
Siste termin: 30.12.2028
Lånenr.: 83987221367, Handelsbanken
Annuitetslån, terminer pr. år: 12
Rentesats per. 24.05.2024: 5.9% pa.
Antall terminer til innfrielse: 347
Saldo per. 24.05.2024: 19 016 499
Siste termin: 31.03.2053
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapÅrets resultat vises i resultatregnskapet og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig
gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. Driftsinntekter for 2023 er på kr 8 971 424 ,- og driftskostnader på kr 9 971
099 ,-. Dette gir da et årsresultat med underskudd på kr 1 931 847,-.
Forsikring med polisenummerGjensidige Forsikring ASA
Polisenummer: 82868960
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 536 457,-
Som sekundærbolig Kr. 5 838 535,-
BorettslagBorettslag: Vøyenvollen Borettslag, Orgnr: 952922173
Borettslaget Vøyenvollen består av 183 andelsleiligheter, i tillegg leies vaktmesterleilighet ut til inntekt for
borettslaget. Bygården som utgjør Borettslaget Vøyenvollen, ble oppført i tidsrommet mellom 1917-1919
av Oslo kommune. Gården ble oppført etter planene til arkitekt Harald Aars.
GRØNTKOMITÉ
Borettslaget har en grøntkomité (hagegruppe) som gjør en hederlig innsats for et hyggeligere og penere
uteområde i borettslaget om sommeren. Flere er velkomne i grøntkomiteen, ta gjerne kontakt med styret
ved interesse.
HJEMMESIDE
Borettslaget har en meget oversiktlig og informativ hjemmeside for beboerne: https://
voyenvollen.lettstyrt.no/
FACEBOOK-GRUPPE
Beboerne kan gjerne bli medlem i borettslagets Facebook-gruppe: Borettslaget Vøyenvollen.
STYRET
Styret i borettslaget kan nås på e-post: voyenvollen@hotmail.com.
FELLESVASKERI OG KJØP AV VASKEPOLETTER
Borettslaget har tre fellesvaskerier, i kjellerene i Fjørtoftsgate 7 og 19, og i Gustav Jensens gate 5.
Vaskepolletter koster kroner 15 per stykk, og kan kjøpes hos styret (maks 15 av gangen). Skriv en melding
via kontaktskjemaet her på hjemmesiden med ønsket antall vaskepolletter du ønsker å kjøpe.
Vaktmester/styret vil så levere poletter i din postkasse ved anledning. Faktura for pollettene kommer fra
OBF. Det tilkommer fakturagebyr.
SYKKELBOD
Det er to sykkelboder, en i øvre gård i kjelleren under Fjørtofts gate 1, og en i nedre gård i kjelleren under
Fjørtofts gate 15. Kodebrikke kan kjøpes av styret for 250kr - sende en melding via kontaktskjemaet på
hjemmesiden hvor du skriver ditt andels nr., kontaktinformasjon og hvilken bod du trenger tilgang til. OBF
sender faktura for brikken. Det tilkommer fakturagebyr.
PARKERINGSPLASSER
Borettslaget disponerer 12 parkeringsplasser. Disse tildeles for ett år om gangen, og tildelingen skjer
ved loddtrekning basert på søknader fra beboerne hver vår. Det kommer informasjon på oppslagstavlene
og på hjemmesiden under Praktisk info i forkant. Det er ett års karantene når en har hatt plass.
Styremedlemmer har fortrinnsrett og har ikke karantene. Parkering i bakgårdene er ikke tillatt, og vil kunne
medføre borttauing på eiers risiko og regning. For øvrig er det beboerparkering i området – se Oslo
Kommunes hjemmesider for mer informasjon.
BARNEVOGNGARASJER
Det er forbudt å parkere barnevogner i oppgangene pga. brannsikkerhet. Styret har 15 barnevogngarasjer
til utleie, til 800kr/år. Ta kontakt med styret ved behov for dette.
TRAPPEVASK
Borettslaget har avtale med Karlsen Vaktmestertjeneste om vasking av oppganger og fellesområder.
Dette gjøres hver uke om vinteren, og annenhver uke om sommeren. Vinduene i trappeoppgangene
vaskes hver vår og høst.
VAKTMESTERTJENESTER
Vaktmestertjenestene i borettslaget leveres av Karlsen Vaktmestertjenester AS (KVT). Det er et
familiedrevet selskap som teller 7 ansatte. Selskapet har lag erfaring med leveranse av
vaktmestertjenester og operere kun i Oslo. Styret sammen med KVT ivaretar den daglige driften av
borettslaget. KVT følger en fast arbeidsrutine, men kan også tilkalles særskilt utover arbeidsrutinen for
private tjenester mot fakturering. Tjenester på borettslagets eiendom kan kun bestilles av styret i
borettslaget.
FLYTTEGEBYR
Styret har innført innflytningsgebyr kr. 1500,- ved overdragelser. Gebyret skal dekke kostander for
postkasseskilt og kompensere slitasje ved flytting. Gebyret belastes kjøper, og faktureres megler ved
eierskifter.
DUGNAD
To ganger per år, vår og høst, arrangeres det dugnad i borettslaget. Alle andelseiere betaler et
dugnadsbidrag hver måned inkludert i fellesutgiftene på kroner 50. Ved deltagelse på dugnad, refunderes
det kroner 300 per dugnad. Beløpet refunderes i desember. Husk derfor å registrere din deltagelse!
STYRETS ARBEID
Økonomi og felleskostnader
Styret måtte foreta flere økninger av felleskostnadene ila 2023. Økte kostnader ved renter og avdrag, samt
generell prisstigning fra leverandører var årsaken til dette. Alle økningene har vært varslet i så god tid som
mulig. Styret ønsker ikke å øke felleskostnader mer enn ytterst nødvendig slik at borettslaget ikke trenger
å lånefinansiere små prosjekter, men heller på sikt nedbetale fellesgjeld etter nedbetalingsplan. Det
eneste som er sikkert med gamle bygårder er at det er et evig vedlikeholdsprosjekt. Styret har som mål
om å holde eiendommen i så god stand som mulig for å slippe større kostnadsdrivende tiltak.
Stikkledning utenfor Stockfleths gate 49
I forbindelse med en vannlekkasje i Stockfleths gate ble det oppdaget feil på en av borettslagets
stikkledninger. Da stikkledninger er borettslagets kobling til den kommunale infrastrukturen ble Oslo
kommune involvert. Vann- og avløpsetaten befarte skaden og styret ble pålagt å kartlegge hvor feilen
oppstod. Skaden var på selve stikkledningen og kostnadene for reparasjon var derfor borettslagets
ansvar. Etter grundige undersøkelser hvor prisforskjellen i tilbudene ble avgjørende, valgte styret
Rørlegger-Sentralen AS til å gjennomføre reparasjonen av stikkledningen. Arbeidet ble fullført innenfor
anslått tidsramme og pris.
Parkeringsplasser Stockfleths gate 45
Styret opplevde i 2023 at beboere fikk parkeringsbøter på de seks parkeringsplassene ved Stockfleths
gate 45. Det ble derfor bestemt at disse plassene ikke skulle benyttes frem til saken ble avklart. Det er
flere involvert i denne saken og styret har lagt ned mye arbeid som omfatter involvering av både
Bymiljøetaten og Plan- og Bygningsetaten. Forretningsfører, arkitekt og jurist er engasjert for å finne en
løsning. Saken er ikke ferdigbehandlet, men mye er allerede avklart. Styret håper på å gjennomføre ny
loddtrekning av alle arkeringsplasser i mai 2024.
Dørtelefonsystemet
Dørtelefonsystemet i borettslaget fungerer i de fleste oppganger, men det er en del avvik. Styret har derfor
undersøkt muligheter for utbedring av systemet. Det ble innhentet fire tilbud på utbedringen, vi mottok kun
tre. En utbedring av alle dørtelefoner ved ytterdører og i andeler vil koste over 1 000 000 kr. Dette er en stor
utgift og det ble derfor besluttet å utbedre systemene etter behov.
REHABILITERING OG VEDLIKEHOLD
2010:
- Utskifting av vinduer i hele gården
- Fullføring avfukting og reparasjon av kjellergulv
- Montering av nye utelamper og porter inn til øvre gård
2011:
- Igangsatt piperehabiliteringen
- Oppgradering av søppelhus innvendig og utvendig
- Reparert 4 stk utvendige trapper
- Reparert nedløpsrør/drenering i øvre gård
- Reparert 8 boder i Fjørtofts gate 9 og 5 boder i Stockfleths gate 49
2012:
- Rehabilitering av piper gjennomført
- Fått laget tilstandsrapport med forslag til vedlikeholdsplan - Asfaltert i øvre gård
2013:
- Oppgradert branntetting mellom kjeller og første etasje i nedre gård.
- Oppgradering og utskiftning av branndører til kjeller og loft Forprosjektering av oppgradering av
yttertrapper.
2014:
- Oppgradering av trappeoppgangene
- Oppgradert branntetting mellom kjeller og første etasje i øvre gård Oppgradert yttertrapper
- Skiftet ut og merket alle hovedstoppekraner
- Gjennomført radonmåling
- Utskiftning av alle beboers brannslokkingsapparater
- Rehabilitert deler av fasade i Stockfleths gate 49
2015:
- Installert radonbrønner og gjennomført tettetiltak i kjellere
- Igangsatt rehabilitering av fasade i Fjørtofts gate 9 og brannbalkonger i Gustav Jensens gate og
Stockfleths gate.
2016:
- Fasade-rehabilitering og radontiltak fullført Vedlikeholdsspyling av soilrør og kartlegging av
bunnledninger.
2017:
- Videre planlegging av rørarbeid basert på kartleggingsrapporter - Vedlikeholdsrens av
ventilasjonskanaler
2018:
- Utbedring av bunnledningsnett fullført for øvre gård - Rehabilitering av sluk og stakeluker
- Utbedring av overvanns-ledninger
- Utarbeidelse av tilstandsrapport for fasader
2019:
- Utbedring av bunnledningsnett fullført for nedre gård - Maling av ytterdører
- Planlegging av fasaderehabilitering
2020:
- Maling av vinduer og nye utelamper, Del 1
- Etterkontroll av piper
- Planlegging av oppgradering av brannvarslingsanlegg
2021:
- Fasaderehabilitering Del 2 utført (Gustav Jensens gate 3-7, Stockfleths gate 49B-45B mot gate,
Stockfleths gate 45B-41 og Fjørtofts gate 9-11, 15-23 og Stockfleths gate 35 mot bakgård)
- Maling av ytterdører Del 1 og 2
- Maling av vinduer og nye utelamper, Del 2
- Oppgradering av brannvarslingsanlegg (nye meldere i leiligheter og fellesareal, brannsentraler og
manuelle meldere)
- Drenering Stockfleths gate 49 og Fjørtofts gate 17 mot gate
- Maling av lekestue (utført av beboere i borettslaget)
2022:
- Fasaderehabilitering Del 3 utført (Fjørtofts gate 1-7, Gustav Jensens gate 3-7 og Stockfleths gate 45-49B
mot bakgård, Stockfleths gate 45B, 45, 41, 35 og Fjørtofts gate 11 mot gate samt begge portalene)
- Maling av ytterdører Del 3
- Maling av vinduer og nye utelamper, Del 3
- Oppgradering av uteområde i nedre gård med ny platting og hagemøbler
- Rehabilitering av yttertrapper (Fjørtofts gate 15 og 23 mot bakgård, Stockfleths gate 45 mot gate og trapp
i øvre bakgård) samt nye skiferplater til mange trapper rundt om i hele borettslaget
2023:
- Fasaderehabilitering av garasjen i øvre gård samt søppelhuset og huset ved Stockfleths gate 41
- Bytte av stikkledning ved Stockfleths gate 49
- Asfaltering ved Fjørtofts gate 23 og inn til Stockfleths gate 35
- Rens og sjekk av alle takrenner og nedløp
- Montert sinkbeslag til alle blomsterbed
- Ny vaskemaskin til fellesvaskeri i Gustav Jensen gate 5
- Gjennomført radonmåling i alle 1. etasjer
ForretningsførerOBF/ Oslo & omegn bolig forvaltning
StyregodkjenningAndelseier(e) kan kun eie en andel i borettslaget. Kun fysiske personer kan eie andelen. Kjøper skal
godkjennes av borettslagets styre for at ervervet skal bli gyldig. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten
saklig grunn. Kjøper er forpliktet til å gjennomføre handelen uavhengig av om kjøper på
overtakelsestidspunktet er godkjent av borettslaget som ny andelseier. Risikoen for å bli godkjent som ny
andelseier påhviler kjøper. Dersom kjøper på overtakelsestidspunktet ikke er godkjent som ny
andelseier, har kjøper dog ikke rett til å ta eiendommen i bruk, jf. borettslagslovens § 4-5 (2). Kjøper kan
gå til søksmål mot borettslaget dersom kjøper mener manglende godkjennelse ikke er saklig begrunnet.
Dersom borettslaget er tilknyttet et boligbyggelag, er det ofte et krav fra boligbyggelagets side at kjøper må
melde seg inn i boligbyggelaget før kjøper kan bli godkjent som ny andelseier i det aktuelle borettslaget.
Det gjøres oppmerksom på at det vil kunne påløpe et innmeldingsgebyr til boligbyggelaget, og de fleste
boligbyggelagene krever at innmeldingsavgiften skal være innbetalt før godkjenningen blir gitt.
Innmeldingsgebyret faktureres kjøper direkte.
Styregodkjenning kan ta inntil 20 dager iht. ny borettslagslov.
ForkjøpsrettIngen forkjøpsrett!
Tekniske installasjonerBorettslaget har fellesavtale med Telia for levering av TV og internett. Telia kontaktes direkte på telefon
21906050 eller på Telia.no hvis du lurer på noe.
Du kan velge mellom følgende inkluderte tjenester:
1. TV og internett:
- TV & Strømming med 50 poeng som du kan bruke til å velge TV-innhold. 1 stk. Telia box
- Bredbåndshastighet 100Mbps
- Trådløst bredbåndsmodem
2. Kun internett:
- Bredbåndshastighet 750 Mbps - Trådløst bredbåndsmodem
3. Kun TV:
- TV med 110 poeng som du kan bruke til å velge TV-innhold
- 1 stk. TV box Mikro (Telia box kan ikke velges, da denne krever internett)
DyreholdDet må søkes styret om tillatelse av husdyrhold. Styret vil imidlertid føre en liberal praksis ved
godkjenninger. De anbefaler at naboene i oppgangen kontaktes (heng f.eks. opp en lapp i oppgangen),
for å avklare om det er sterke hensyn som tilsier at anskaffelse av husdyr vil skape problemer eller
konflikter.
DiverseBransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av
salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med
bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen
garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.
Medfølger:
- Hvitevarer kjøkken
INNFLYTTNINGSGEBYR
Styret har innført innflytningsgebyr kr. 1500,- ved overdragelser.
Gebyret skal dekke kostander for ringeklokkeskilt og kompensere slitasje ved flytting. Gebyret belastes
kjøper, og faktureres megler ved eierskifter.
AnnetFølgende moderniseringer er tilgjort leiligheten:
- Bad er pusset opp i 2010. Fornyet servant og speilskap i 2023.
- Kjøkken pusset opp i 2013. Kjøleskap fra 2020.
- Ildsted installert i 2022 av Varmefag AS.
- Gulv i begge etasjer og trapp pusset og lakket i 2023 av 3Gulv Spesialisten AS.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved
overskjøting til ny hjemmelshaver:
1923/993716-1/105 BESTEMMELSE OM GJERDE
1924/993617-1/105 ERKLÆRING/AVTALE
Bestemmelser om brannvegg/-dør
1951/303071-33/105 FESTEKONTRAKT - VILKÅR
FESTETID: 70 år
ÅRLIG AVGIFT NOK 2,814
BESTEMMELSER OM FORKJØPSRETT
MED FLERE BESTEMMELSER
1962/517821-24/105 **NYE VILKÅR
1956/302100-1/105 ERKLÆRING/AVTALE
Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v.
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Pengeheftelser i festerett:
1951/303071-33/105 FESTEKONTRAKT - VILKÅR
FESTETID: 70 år
ÅRLIG AVGIFT NOK 2,814
BESTEMMELSER OM FORKJØPSRETT
MED FLERE BESTEMMELSER
GJELDER FESTE
1962/517821-24/105 **NYE VILKÅR
2020/3345565-1/200 PANTEDOKUMENT
BELØP: NOK 31.500.000
PANTHAVER:HANDELSBANKEN EIENDOMSKREDITT FILIA
Org.nr: 991303995
GJELDER FESTE
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
ELEKTRONISK INNSENDT
2020/3359581-1/200 ** TRANSPORT
FRA:HANDELSBANKEN
Org.nr: 971171324
TIL:HANDELSBANKEN EIENDOMSKREDITT FILIA
Org.nr: 991303995
ELEKTRONISK INNSENDT
UtleieMed godkjenning fra styret er utleie tillatt for inntil 3 år, dersom andelseier selv eller person nevnt i
Borettslagsloven § 5-6 (1) nr. 3 har bebodd eiendommen i minst ett av de to siste årene.
Vei/vann/kloakkEiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann- og avløpsnett.
ReguleringEiendommen ligger i et byggeområde for boliger. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser
S-2255 og S-173GO kan sees hos megler.
Reguleringsbestemmelser S-2255 og S-173GO er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets
vedtak 23.09.2015, sak 262 (kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Informasjon
om ny kommuneplan med lenke til kartinnsynsløsning finner du på
http://www.kommuneplan.oslo.kommune.no.
Vernestatus for Fjørtofts gate 5: Kommunalt listeført (tidligere kjent som Gul liste).
Gul liste gir en oversikt over erkjente og prioriterte kulturminner og kulturmiljøer i Oslo, og er
Byantikvarens verktøy i arbeidet med å kartlegge og verne et utvalg av byens historie. Dersom en eiendom
er registrert i Gul liste, vil Plan- og bygnings- etaten oversende byggesaker som berører eiendommen til
Byantikvaren for rådgivende uttalelse. Saken returneres deretter fra Byantikvaren til Plan- og
bygningsetaten for sluttbehandling.
Pågående saker:
* Det foreligger godkjent søknad på "Utvidelse og bruksendring av loft til bolig og fasadeendring".
Saksnummer: 202315667. Se Oslo Kommune, Plan og Bygg for hele saken:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?mode=&caseno=202315667
Kort beskrivelse av søknaden:
Søknaden omfatter utvidelse av bolig på loft. Det er allerede godkjent en utvidelse av boenhet i 3.etasje
opp på loftet, det søkes nå om å innlemme et bodareal til boarealet på loftet, og bruksendre det til
soverom på 9m2 BRA. Det søkes også om å sette inn et takvindu og en takglugge på fasade nord.
Tiltaket er lokalisert i bydel Sagene.
Det foreligger et styrevedtak som godkjenner utbyggingen av loftet. Loftsarealet er foreløpig ikke kjøpt av
borettslaget, og kjøper må inngå kjøpekontrakt med styret. Ved utvidelse vil størrelsen på andelen bli
justert, og felleskostnader øke som følge av dette.
*Arkitekt Rivertz Plass - Oppgradering av baner for basketball samt etablering av ny padelbane og
lekeplass. Saksnummer: 202317686. Oppgradering av baner for basketball samt etablering av ny
padelbane og lekeplass. Oppgraderingen går under navnet nyskapende aktivitetsarena i Bydel Sagene
som også inkluderer nye dyrkingskarmer og en sansesti rundt aktivitetsflaten. Overskuddsmasser vil
brukes på stedet for oppbygging av lave voller og hauger ut mot sterkt trafikkerte gater i sør og vest.
Etablering av ny og skjermende vegetasjon i parkens randsone vil hindre støv, dempe hjulstøy og
forbedre opplevelsen for de som oppholder seg på plassen. Søknadspliktig tiltak gjelder behov for en
utebod for utstyr til dyrking og diverse lek. Inntil uteboden er det ønskelig med et tak over et benkebord for
brukere og besøkende. Bodog takkonstruksjon ligger sentralt på området, nær småbarnslek, og med
tilgang til en vannkranpost og plass til utegrill. Det er sendt søknad om tillatelse i ett trinn, datert
04.12.2023. Saken er under behandling.
*Stockfleths gate 47 - Bruksendring av loft til bolig. Saksnummer 202453322. Søknad ble mottatt den
12.03.2023. Status per 30.05.2024: venter på tileggsdokumentajson.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 6 400 000,- (Prisantydning)
kr 189 779,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 6 589 779,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 1 500,- (Innflyttningsgebyr )
--------------------------------------------------------
kr 3 000,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 6 592 779,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 6 601 029,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Markedspakke (Kr.19 900)
Oppgjør (Kr.6 500)
Provisjon (Kr.56 250)
Visningshonorar 2 stk (Kr.5 800)
Søk eiendomsregister og elektronisk signering (Kr.1 700)
Tinglysing sikringspant borettslag (Kr.500)
Eierskiftegebyr selger (Kr.6 385)
Kopi av tinglyst dokument (pris pr stk) (Kr.172)
Tilrettelegging (Kr.14 900)
Foto (Kr.6 500)
Innhenting av informasjon fra forretningsfører (Kr.4 900)
Kommunale opplysninger (Kr.1 900)
Totalt kr. (Kr.125 407)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer15-24-0089
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSagene & Bjølsen Eiendomsmegling AS
EIE Ullevål & Sagene
Org. nr: 989734598
Maridalsveien 154 A
0461 Oslo
Tlf: 22 02 11 60
Ansvarlig meglerEiendomsmegler Silje Muri
SaksbehandlereSilje Muri
EIE Ullevål & Sagene
Eiendomsmegler
Mob: 97 57 04 10 / E-post: sim@eie.no
Jenny Pham
Eiendomsmeglerfullmektig
Mob: 98 69 81 91
[/ E-post: jp@eie.no